Fortinet rozšiřuje nejkomplexnější operační technologickou bezpečnostní platformu pro ochranu kyberneticko-fyzikálních systémů

Aktualizace bezpečnostní platformy pro provozní technologie (OT) zahrnuje nová zařízení, pokročilé zabezpečené síťové a bezpečnostní operační schopnosti a rozšířené partnerství s předními dodavateli provozních technologií.

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, zveřejnila nové aktualizace své bezpečnostní platformy, která je již nyní tou nejkomplexnější v oboru. Novinkou je poskytování vylepšených možností bezpečného síťového provozu a bezpečnostních operací (SecOps) a expanze strategických partnerství společnosti Fortinet s předními dodavateli provozních technologií. Tyto inovace odráží závazek společnosti Fortinet k zabezpečení rostoucího trhu s kyberfyzikálními systémy (CPS) a oddanost ochraně kritické infrastruktury zahrnující energetiku, obranu, vodohospodářství, výrobu, potravinářský průmysl, dopravu a další. Společnost Fortinet byla také nedávno jmenována ve zprávě 2023 Gartner® Market Guide reprezentativním dodavatelem v oblasti bezpečnosti kyberneticko-fyzikálních platforem.

„Jak se provozní infrastruktura více propojuje, zvyšuje se oblast útoků, což vede k většímu kybernetickému riziku. Tradiční bezpečnostní nástroje informačních technologií (IT) jsou neúčinné a co je horší, nemohou být nasazeny v prostředí provozních technologií (OT). Fortinet po 20 let buduje přední bezpečnostní platformu pro OT a nyní s hrdostí oznamujeme další vylepšení napříč platformou,“ říká John Maddison, marketingový ředitel ve společnosti Fortinet.

Podle zprávy 2024 State of Operational Technology and Cybersecurity Report jsou kyberútoky, které kompromitují OT systémy, na vzestupu, přičemž téměř tři čtvrtiny (73 %) organizací zaznamenaly útok, který měl dopad buď na OT systémy, nebo na OT i IT systémy (oproti 49 % v roce 2023). V důsledku toho je nyní pro organizace zásadní nasadit řešení kybernetické bezpečnosti speciálně navržená pro OT prostředí, společně s kritickou infrastrukturou.

Bezpečnostní platforma pro OT, která navazuje na odkaz více než dvou desetiletí Fortinetu jako globálního lídra v oblasti kybernetické bezpečnosti, byla navržena tak, aby zmírňovala průmyslová rizika a urychlovala a optimalizovala pohyb zákazníků v oblasti bezpečnosti OT. Nejnovější aktualizace zahrnují:

Nové pokročilé schopnosti v OT Secure Networking

  • Vylepšení identifikace aktiv a síťové topologie OT ve FortiOS OT View s konfigurovatelným umístěním pro zlepšení identity, umístění a komunikačních cest.
  • Rozšíření virtuálního patchingu a nové funkce ve FortiOS: Zavedení virtuálních patching podpisů ve FortiGuard OT Security Service poskytuje rozsáhlou ochranu proti zranitelnosti a bezkonkurenční ochranu OT aktiv.
  • Dvě nové řady robustních přepínačů: FortiSwitch Rugged 216F-POE (napájení přes Ethernet) je navržen tak, aby podporoval průmyslová prostředí náročná na šířku pásma a redundanci, a FortiSwitch Rugged 424F-POE má funkce navržené tak, aby napájely zařízení pro průmyslovou variantu internetu věcí (IIoT).
  • FortiSRA umožňuje bezpečný vzdálený přístup pro podporu externím dodavatelům, auditorům a zaměstnancům, čímž chrání kritické OT systémy proti hrozbám ze vzdálených přístupů a nedůvěryhodných sítí.
  • Aktualizace zařízení FortiExtender Vehicle umožňuje správu vozového parku v robustní podobě, která odolá náročným podmínkám prostředí, a nabízí bezpečné rozšíření LAN ze vzdálených firewallů FortiGate Next-Generation k vytvoření jednotné platformy pro vozidla a zásahové jednotky.

Rozšiřování schopností bezpečnostních operací využívajících umělou inteligenci (AI) v oblasti OT pro obranu proti rostoucím hrozbám

  • Rozšířené možnosti ve FortiSOAR, včetně zavedení OT View – přehledového panelu IT/OT se správou prostředků OT – a nových příruček pro dodržování pravidel pro zvýšení viditelnosti OT sítě a prostředků a nápravy škod pro OT.
  • Rozšíření analytických a reportovacích funkcí ve FortiAnalyzer vytvořením NERC CIP, IEC 62443-3-3 a IT/OT Risk reports. Připravovaný řídící panel IoT/IIoT/OT zahrnuje analytickou podporu pro internet lékařských věcí (IoMT), která dále pomáhá s dodržováním právních předpisů a vyhodnocením bezpečnostních postojů.
  • FortiNDR poskytuje analýzu chování sítě pro identifikaci známých a neznámých hrozeb napříč infrastrukturou IT/OT a detekci síťových anomálií.
  • FortiDeceptor-as-a-Service nabízí rozšířenou detekci pro OT a IoT o další zařízení a protokoly a zjednodušené nasazení pro zefektivnění uživatelských zážitků.

Posílení partnerství Fortinetu v oblasti OT

Globální partnerský ekosystém společnosti Fortinet spojuje organizace se specializovanými odbornými znalostmi v oblasti OT, které pomáhají zákazníkům maximalizovat kybernetickou odolnost a zlepšit provozní efektivitu.

Nedávná spolupráce s Fortinet Alliance partnery Armis a Claroty v rámci Fortinet Open Ecosystem přinesla nové a vylepšené integrace s FortiManager, FortiSIEM, FortiSOAR a FortiNAC s cílem maximalizovat využitelné informace o OT prostředcích, zjednodušit provoz OT sítí pro zákazníky a zlepšit jejich bezpečnostní postavení.

Společnost Fortinet navíc představila nové Engage Preferred Services Partner (EPSP) OT Practice, které umožňuje partnerům využívat nástroje, které potřebují k návrhu a použití síťové infrastruktury OT.

*Gartner, Gartner Market Guide for CPS Protection Platforms, Katell Thielemann, Wam Voster, 29 June 2023

GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally. All rights reserved.

Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner’s research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Až 93 % personalistů eviduje žádosti o přidání. Plošné navýšení mezd však během roku plánuje jen čtvrtina firem

Podle společného průzkumu[1] společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty plánuje plošné navýšení mezd během letošního roku téměř čtvrtina firem. Přidávat svým zaměstnancům naopak určitě nebude 21 % z nich. Téměř dvě třetiny dotázaných personalistů aktuálně evidují žádosti o navýšení mzdy od více než desetiny zaměstnanců. Pro mnohé zaměstnance však není číslo na výplatní pásce vším – specifická je tím zejména generace Z. Hned 63 % personalistů pozoruje, že si její příslušníci oproti ostatním věkovým skupinám více cení svého času. Všímají si i většího důrazu na vyváženost osobního a pracovního života, časovou flexibilitu či wellbeing.

Alespoň části svých zaměstnanců zvedne během letošního roku mzdy 42 % firem. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty. Plošně svým zaměstnancům zvýší výplaty 23 % oslovených firem. Pětina oslovených firem naopak v letošním roce valorizaci mezd neplánuje. Zbylých 37 % oslovených firem se chce rozhodnout podle dalšího vývoje.

Data přitom ukazují, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd zájem. Hned 63 % oslovených personalistů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. 24 % personalistů dokonce uvádí, že si o zvýšení mzdy řekla více než čtvrtina zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje jen 7 % personalistů. Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43 941 korun, medián mezd činil 36 651 korun[2].

„Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle, jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech,“ komentuje výsledky průzkumu Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred. „Důležitou roli zde hraje i dlouhodobý trend, kdy se firmy snaží na trhu práce odlišit nejen výší mzdy, ale i nabídkou nových a atraktivních benefitů s přidanou hodnotou,“ doplňuje.

Peníze na prvním místě? Ne pro každého

Ukazuje se, že číslo na výplatní pásce není pro zaměstnance vším. Pro stále větší část z nich je totiž kromě výše mzdy důležité i to, jak o ně firma pečuje. Větší důraz na aspekty zaměstnání, jako je wellbeing či vyváženost osobního a pracovního života, bývá často spojován s nástupem nejmladších generací do pracovního procesu. To v průzkumu personalisté potvrzují.

Hned 63 % personalistů pozoruje, že si příslušníci generace Z, tedy zaměstnanci mladší 27 let, v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. To v praxi například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všímá 56 % personalistů. Tuto skutečnost tak musí firmy, které chtějí zaměstnance přilákat, dostatečně zohlednit napříč svým fungováním – od základního rozvržení pracovní náplně až po nabídku zaměstnaneckých benefitů.

„Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj. Na toto vše dnes musí personalisté umět reagovat,“ říká José Kadlec, spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy.

Obzvláště důležitým pojmem se v oblasti personalistiky v posledních letech stal wellbeing, jinými slovy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje hned 49 % personalistů největší důraz na wellbeing právě mezi mladou generací Z. Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami. Řada českých firem proto v dnešní době nabízí zaměstnanecké benefity cílící právě na podporu duševní a fyzické pohody zaměstnanců.

„Péče o wellbeing je nesmírně důležitá. Je to investice, která se vždy vyplatí. Zaměstnanci pracující v přívětivém prostředí, které myslí na jejich potřeby, jsou nejen spokojenější, ale i produktivnější. Firma, která se stará o své zaměstnance, se navíc stává atraktivnějším zaměstnavatelem,“ vysvětluje Aneta Martišková a dodává: „I proto jsme letos v rámci galavečera Recruitment Academy Awards již podruhé udělili ocenění Edenred Wellbeing Award firmám, které o psychickou a fyzickou pohodu svých zaměstnanců příkladně pečují a nabízí jim nespočet benefitů usnadňujících propojení jejich pracovního a osobního života.“

O Recruitment Academy

Recruitment Academy je specializovaná vzdělávací instituce pro recruitery. Aktuálně společnost své služby nabízí ve 12 zemích střední a východní Evropy. Za posledních deset let instituce proškolila globálně přes 30 000 HR profesionálů a manažerů. Jako jediná organizace ve střední Evropě nabízí expertní certifikáty – Certified Sourcer & Certified Recruiter.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Analýza: Objem DDoS útoků na české firmy o prázdninách stagnoval. Prvenství ruského původu přitom trvá

Objem DDoS útoků na české firmy po červnovém mírném nárůstu v první polovině prázdnin stagnoval. Nejvíce útoků míří již rok bez přestávky z Ruska, které již čtvrtý měsíc v řadě kralovalo také z pohledu intenzity útoků. Právě rostoucí intenzita jednotlivých útoků a jejich kvalita se stávají největší hrozbou. V poslední době se také stále více zneužívají i DNS servery. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Pozorujeme tři klíčové trendy. Dlouhodobě jde o využívání stále kvalitnějších a efektivnějších útoků, které se zaměřují zejména na aplikace a často útočí ze serverů v datových centrech. Dokáží tak napáchat stejně vysoké, nebo dokonce i větší škody než dříve obvyklé plošné útoky, navíc se i hůře odhalují. Druhým dlouhodobým trendem je vysoká intenzita jednotlivých útoků. Opakovaně jsme zaznamenali útoky s intenzitou i 150 Gbps, běžně jsou přitom tyto hodnoty násobně nižší. Protože obvyklá kapacita síťového připojení je výrazně menší, útokem se plně vyčerpá, což znamená automaticky výpadek služby. A trendem posledních měsíců je cílené zaměření na DNS servery. Ty jsou přitom klíčové pro správné fungování internetu v podobě, ve které jej známe,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují útočníkům efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů a nárůstem intenzity jednotlivých útoků to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury. Jednotlivé útoky navíc v některých případech dosahují intenzity i přes 100 Gbps, tedy i tisíckrát více, než je kapacita běžného firemního připojení. I několikaminutový útok na servery tak zajistí nedostupnost služeb či internetových stránek.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource přesáhl v červenci počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo z Asie, z pohledu intenzity pak kralovala Evropa. Z pohledu zemí je již dlouhodobě největší počet útoků z Ruska (bez přestávky od července loňského roku), které je již čtyři měsíce za sebou také na první příčce intenzity útoků. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu zůstal v červenci v porovnání s předchozím měsícem na podobné úrovni.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Mezinárodní den psů: O čtyřnohé mazlíčky pomáhají pečovat i moderní technologie

Pes, nejlepší přítel člověka. To není jen klišé, ale fakt, který potvrzují i statistiky. Češi jsou národem pejskařů a o své chlupaté parťáky se starají s láskou a péčí. Jak se ale naše návyky v péči o psy mění s dobou? A jak nám mohou pomoci moderní technologie?

Mezinárodní den psů se od roku 2004 připomíná pravidelně 26. srpna. Pes je ale parťákem člověka už od pravěku. Dnes sice nebývá jeho primárním úkolem pomáhat v lovu nebo hlídat obydlí, ale přesto zůstává nepostradatelným členem více než poloviny českých domácností. Podle průzkumu technologické společnosti Dyson „Dust Study 2022-3“ je v České republice pes nejčastějším domácím mazlíčkem.

Spolu na gauči i v posteli

Důkaz o tom, jak silné pouto vzniká mezi pejsky a jejich majiteli, je fakt, že většina Čechů dává svému chlupáčovi naprostou volnost, pokud jde o pohyb v domácnosti. Podle studie Dyson 54 % Čechů neomezuje, kam jejich pes v domě chodí. Třetina se svým mazlíčkem dokonce sdílí lůžko a dalších 30 % nechává spát psa v ložnici na podlaze.

Úklid chlupů může být hračka

Nejčastějším místem pro spaní pejsků však stále zůstává pelíšek. Podle průzkumu v něm celosvětově nocuje 59 % zdomácnělých psů. Aby měli majitelé snazší možnost úklidu, je důležité na vysavači použít ten správný nástavec. Například tyčový vysavač Dyson Gen5detect Absolute má speciální hubici s kónickým kartáčem, na kterém nezůstávají namotané vlasy a vlákna a snadno a rychle tak odstraňuje chlupy nejen z pelíšků, ale i gaučů, čalouněného nábytku, autosedaček nebo schodů. Sběr chlupů už tedy nemusí být noční můra.

Péče o pejsky je díky aplikacím jednodušší

Nejen praktický tyčový vysavač s chytrým nástavcem, ale i jiné moderní technologie mohou být při péči o naše chlupáčky nápomocné. Na trhu například existuje mnoho mobilních aplikací, které pomáhají majitelům psů s jejich výcvikem a výchovou (např. Dogo, Puppr), zdravím (např. Tlappka), anebo hlídáním (např. Dog Monitor Buddy). Dokonce existuje i „překladač“ psí řeči Dog translator, který je ale spíše pro zábavu, než že by zázračně dokázal dekódovat štěkání.

Čistota je půl zdraví

Jednou z důležitých součástí života s pejskem je také péče o jeho srst, a to nejen kvůli vzhledu, ale také pro zdraví zvířete. Při této činnosti se masíruje kůže, dochází k jejímu prokrvení a přívodu nových živin. Podle průzkumu Dyson polovina Čechů považuje vyčesávání svých mazlíčků za pravidelnou rutinu – dokonce je to nejvyšší počet v porovnání s jinými zeměmi regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky. Pro Čechy je nejdůležitější při vyčesávání zbavit srst částí písku a půdy (48 % respondentů), chtějí však odstranit také prach (37 %), vlasy (33 %), bakterie (30 %), části kůže/lupiny (28 %), a také viry, roztoče a jejich výkaly, prach a zbytky jídla. Nejoblíbenějším nástrojem pro péči o srst je kartáč či hřeben, i zde ale mohou pomoci moderní technologie, jako je speciální samočistící kartáč, který se připojí na vysavač, takže chloupky a spolu s nimi i nečistoty včetně alergenů míří rovnou do útrob přístroje.

Pejsci si v 21. století žijí jako králové

Doba se mění a s ní i péče o psy. Stále více majitelů investuje do různých psích wellness procedur, jako jsou masáže, aromaterapie nebo speciální diety. Vznikají psí školky, luxusní psí hotely, můžete pořídit nepromokavé oblečky, plovací vesty i slušivé motýlky pro doladění stylu, obojky s GPS lokátory, díky kterým lze sledovat chlupáče v reálném čase, nebo třeba chytrá elektronická dvířka, která díky mikročipu vpustí jen vašeho psa a po jeho projití se zase samy uzamknou. Možnosti 21. století zkrátka dokáží péči o pejsky usnadnit a domácím mazlíčkům dopřát ten největší komfort. To nejdůležitější je ale pevné citové pouto mezi člověkem a jeho zvířetem – to žádné chytré přístroje nenahradí.

Víte, že…

  • Podle německých expertů byl pes domestikovaný již před více než šestnácti tisíci lety. Vědci tak soudí z nálezu lebky a zubů, objevených v jeskyni Kesslerloch na severu Švýcarska.
  • Podle studie Dyson vyčesává psa v ČR 24 % páníčků každý týden. Celosvětově je to 47 %.
  • Vysavač Dyson Gen5detect má celostrojovou filtraci HEPA, která zachytí 99,99 % částic o velikosti až 0,1 mikronu. Důkladně proto povysává nejen chlupy, ale také neviditelné alergeny, jako je pyl, které mohou psi na své srsti přinášet z venčení.

 

Pražský kancelářský trh: roste výstavba, neobsazenost, poptávka i ceny

Pražský kancelářský trh se ve 2. čtvrtletí rozrostl o 4 nové atraktivní budovy, které nabízí bezmála 44 000 m² moderních kancelářských prostor třídy A. Navzdory tomu, že velká část těchto prostor našla nájemce ještě před dokončením, celková míra neobsazenosti mírně vzrostla a aktuálně činí 7,9 %. Růst zaznamenala i poptávka a ceny nájmů. I když se objem rozestavěných kanceláří výrazně zvýšil, a to na 166 300 m², do konce roku 2024 přibude již 14 700 m² ve 4 projektech. Vyplývá to z pravidelného kvartálního průzkumu trhu kancelářských nemovitostí, který zveřejnila společnost Colliers, přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

„Co se týče dokončených a zahájených staveb, zaznamenal pražský kancelářský trh poměrně aktivní čtvrtletí. Moderní kancelářský trh se rozrostl celkem o čtyři budovy a několik dalších se konečně začalo stavět. Přestože situace v oblasti nové výstavby kanceláří není zdaleka ideální, lze rozhodně hovořit o pozitivním signálu,“ říká k výsledkům průzkumu Josef Stanko, ředitel oddělení průzkumu trhu ve společnosti Colliers.

Roste neobsazenost i poptávka

Díky nově dokončeným stavbám se objem trhu na konci 2. čtvrtletí 2024 zvýšil na 3,95 milionu m², což představuje stabilní meziroční růst o 2 %. Míra neobsazenosti se mezičtvrtletně zvýšila o 40 bazických bodů a v současnosti činí 7,9 %. Objem volných prostor v rámci existujících budov tak dosáhl na 311 200 m² a je velmi nerovnoměrně rozložen po celé Praze. Ze zavedených kancelářských center je nejvíce volných prostor v Holešovicích (přibližně 44 600 m²) s mírou neobsazenosti 16,7 %, následuje centrum města s 34 200 m² a mírou neobsazenosti téměř 6 %. Dobře zavedené lokality jako Karlín, Nové Butovice, Chodov nebo Smíchov nabízejí plochu mezi 10 000 a 15 000 m² každá a nejnižší neobsazenost vykazuje Brumlovka s pouhými 8 200 m², které jsou okamžitě k dispozici.

Čistá absorpce, kterou počítáme jako rozdíl v objemu obsazené plochy mezi dvěma různými obdobími (2. čtvrtletí 2024 vs. 1. čtvrtletí 2024), skončila kladně s přibližně 20 300 m² za celý trh. S rozšířením nabídky nových ploch pak souvisí i enormní poptávka. Hrubý objem poptávky představoval 220 600 m² a čistý objem poptávky dosáhl 130 700 m².

Levněji už to nepůjde

Referenční hodnoty nájemného (tzv. prime rent) na pražském trhu se ve 2. čtvrtletí mírně zvýšily, nájemné v nejlepších lokalitách v centru města dosahovalo přibližně 29,00 eur za metr čtvereční za měsíc. Nájemné v širším centru města (např. Karlín, Brumlovka, Smíchov) zůstalo na úrovni 19,00 eur za metr čtvereční a měsíc a nájemné v okrajových částech města (např. Nové Butovice, Chodov, Stodůlky) mírně vzrostlo na přibližně 16,50 eur za metr čtvereční a měsíc. „Zajímavé je sledovat vývoj cen v rámci nové výstavby. Průměrné požadované nájemné v připravovaných projektech, bez ohledu na to, zda již byly zahájeny, či nikoli, činilo přibližně 20,3 eur, přičemž se pohybovalo v rozmezí 15 až 30 eur za metr čtvereční. Před 12 měsíci činilo přibližně 18,75 eur za metr čtvereční, před 24 měsíci to bylo jen 18,30 eur za metr čtvereční. To je 11% nárůst za pouhé dva roky,“ doplňuje Josef Stanko s tím, že u stávajících nemovitostí třídy B vzrostla průměrná nabídková cena za 24 měsíců o 4,1 % a u nemovitostí třídy A za stejné období o neuvěřitelných 7,1 %. Poptávkové nájemné v budovách třídy AAA, tedy crème de la crème trhu, se zvýšilo o 7,6 %, pokud jej srovnáme rovněž s obdobím 2 roky zpět.

Budoucnost trhu spočívá v adaptaci, staré budovy třídy A, B nebo C by měly být rekonstruovány

Vzhledem k tomu, že objem dostupných plánovaných projektů je značně omezen zdlouhavými povolovacími procesy a komplikovanou ekonomikou, bude pro trh do budoucna zásadní přemýšlet o tom, jak některé ze současných budov přizpůsobit moderním standardům. Velká část moderního kancelářského trhu stárne a mnoho budov má 15 až 25 let, přičemž některé z nich prošly jen malou nebo dokonce žádnou rekonstrukcí.

„Moderní standardy v oblasti HVAC, uživatelského komfortu, konektivity nebo udržitelnosti se již značně vyvinuly, a navíc je umocnily nové požadavky ESG. Některá administrativní centra nebyla postavena s ohledem na takovou komplexnost, a pokud je rekonstrukce uvažovanou možností, je třeba k ní přistupovat velmi důkladně,“ říká na závěr Josef Stanko a podotýká, že čím více pronajímatelů se k takovému přístupu odhodlá, tím více to pomůže českému trhu udržet si konkurenceschopnost i v rámci regionu.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Světové prvenství: nová metoda odstraní dalekozrakost za 12 sekund. Prvními pacienty jsou Češi

Hyperopie, více známá jako dalekozrakost, patří k nejčastějším očním vadám. Podle odhadů jí trpí kolem deseti procent populace. První pacienti, kteří podstoupili odstranění vysoké dalekozrakosti laserem zcela novou metodou – hyperopickým ReLEx SMILE – jsou Češi. Světové prvenství se uskutečnilo na zlínské oční klinice Gemini.

Vysoká dalekozrakost se projevuje rozostřeným viděním do dálky a ještě horším na blízko. „Při dalekozrakosti se paprsky světla protínají až za okem, a obraz na sítnici je tak neostrý. Zajímavostí je, že všichni lidé přicházejí na svět dalekozrací. Při zdravém vývoji zraku se však vada růstem sama srovná, pokud se tak nestane, řešením jsou brýle, kontaktní čočky, implantace nitrooční čočky nebo laserová operace,“ řekl Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Laserové operace očí pro jejich šetrnost a dostupnost volí stále více Čechů. Od konce července mohou jako vůbec první na světě podstoupit odstranění i vysoké dalekozrakosti novou metodou, která je problému s viděním na blízko zbaví rychle, bezpečně a bezbolestně. „Obecně je metoda SMILE považována za šetrnější, jelikož během zákroku naruší lékař rohovku jen minimálně. Na rozdíl od metod Lasik a Femtolasik se vrchní část rohovky před operací neodklápí, pouze v ní laser udělá malý řez. Tím se výrazně snižuje pooperační riziko vzniku syndromu suchého oka. Díky šetrným a rychlým technologiím laserů není oko při operaci tolik namáháno, pacient bezprostředně po zákroku vidí a hojení je velmi rychlé. Doposud byla tato metoda dostupná pouze pro odstranění krátkozrakosti,“ vysvětlil Pavel Stodůlka.

Na uvedení nové metody do praxe čekali lékaři dlouhé roky. Vůbec první zákrok mimo klinickou studii provedli lékaři na zlínské oční klinice Gemini ve čtvrtek 25. července. „Na klinické studii německého výrobce laserů Zeiss se podílelo během tří let – od roku 2017 do roku 2020 – celkem osm klinik z různých koutů světa. Za Česko se do inovací zapojila právě naše klinika, kde jsme provedli přes 100 operací z celkových 374. Bohužel v Evropě se nyní nové operační metody schvalují mnoho let, a proto až v polovině letošního července získal hyperopický ReLEx SMILE CE známku a je možné ho nyní provádět v praxi. Vůbec prvním pacientem na světě, který tento zákrok podstoupil, se stala dvacetidvouletá Michaela. Měla vysokou dalekozrakost v kombinaci s tenčí rohovkou, což doposud nebylo možné odstranit jinak než výměnou nitrooční očky. Na to však byla slečna Michaela příliš mladá. Právě pro tyto pacienty je hyperopický ReLEx SMILE přesnějším a šetrnějším řešením,“ uvedl oční chirurg Pavel Stodůlka.

„Brýle jsem nosila od tří let a od 13 let pak kontaktní čočky. Těšila jsem se, až se dioptrií zbavím. Je to úleva, když člověk nemusí myslet na brýle nebo čočky při cestování nebo sportu. Před zákrokem jsem byla lehce nervózní, ale ani to nebolelo. Popsala bych to jako lehký tlak na oko, ale na ten si člověk zvykne. Navíc vše proběhlo velice rychle,“ popsala zdravotní sestra Michaela, první pacientka na světě, která podstoupila odstranění dalekozrakosti novou metodou.

SOUKROMÁ OČNÍ KLINIKA GEMINI, www.gemini.cz

Soukromá oční klinika Gemini rozvíjí dlouholetou tradici zlínské oční chirurgie. První klinika byla otevřena ve Zlíně v roce 2003 a v současnosti provozuje klinika v České republice deset pracovišť: ve Zlíně, v Průhonicích u Prahy, Praze-Krči, Českých Budějovicích, Ostravě, Vyškově, Brně, Novém Jičíně a Liberci. Jako jediná česká oční klinika otevřela pracoviště také ve Vídni. Vedle operací zbavujících pacienty potřeby nosit brýle a operací šedého zákalu se na klinikách provádějí i estetické zákroky, jako například plastika horních a dolních víček. V čele týmu operatérů stojí světově uznávaný oční chirurg prim. MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D., FEBOS-CR.

prim. MUDr. PAVEL STODŮLKA, Ph.D., FEBOS-CR, www.lasik.cz

Studium medicíny na Univerzitě Palackého v Olomouci ukončil v roce 1989 s vyznamenáním a pochvalou rektora. V roce 2000 absolvoval postgraduální studium na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové s tématem disertace metoda LASIK, kterou v ČR zavedl. Zkušenosti s oční chirurgií sbíral i po světě, hlavně v Kanadě. Působil jako přednosta očního oddělení Baťovy nemocnice ve Zlíně. V roce 2003 založil soukromou oční kliniku Gemini – největší soukromou oční kliniku v Česku. Několik očních operací, například centraci vychýlené lidské čočky, implantaci presbyopické fakické čočky nebo odstranění vetchozrakosti pomocí laseru RElex SMILE, provedl jako první oční chirurg na světě a řadu očních operací zavedl jako první v Česku. Vyvíjí nové lasery pro oční chirurgii, jako např. CAPSULaser. Přednáší na prestižních mezinárodních očních kongresech, vyučuje v kurzech pro zahraniční oční lékaře. V letech 2022 až 2024 byl evropským prezidentem odborné společnosti AECOS – Americko-evropský kongres oční chirurgie. V roce 2019 si Pavel Stodůlka na své konto připsal další dvě světová prvenství – jako první oční chirurg na světě provedl operaci šedého zákalu novým femtomatrixovým laserem, který jako jediný disponuje robotickým ramenem a zároveň je nejrychlejším na světě. Druhým prvenstvím byla operace, takzvaná rotace lentikuly, která sníží astigmatismus oka pacienta (nesprávné zakřivení rohovky). V roce 2024 provedl první operaci metodou hyperopický ReLEx SMILE na světě. Pravidelně se umisťuje v žebříčku nejoblíbenějších lékařů v Rakousku, v roce 2021 byl zvolen již potřetí. Jako první oční chirurg provedl laserovou operaci očí metodou CLEAR v Česku a Rakousku. Od roku 2022 je nositelem medaile Za zásluhy 1. stupně. Koncem roku 2022 převzal v Římě cenu prof. Emilio Campos za inovace v oftalmologii. Je členem výboru nejvýznamnější evropské odborné společnosti očních chirurgů ESCRS – European Society of Cataract and Refractive Surgeons.

Blíží se další ShopMasters: E-commerce se připravuje na hlavní nákupní sezonu

Už 5. září 2024 se uskuteční šestý ročník konference ShopMasters. Letos se e-shopaři setkají se špičkami české a slovenské e-commerce v Bratislavě a zaměří se na zlepšení výkonu e-shopů v hlavní nákupní sezoně roku. Na setkání se o své zkušenosti podělí tři leadeři z řad e-shopů –zakladatel společnosti Dedoles Jaroslav Chrapko, provozní ředitel společnosti Northfinder Pavol Šarközi a marketingový ředitel značky Dajana Rodriguez David Varga. Stejně jako v minulých ročnících, i letos jedním z hlavních bodů programu bude vytvoření mastermind skupin pod vedením zkušených mentorů. Tento inovativní formát umožňuje nejen sdílení znalostí, ale i praktické řešení konkrétních výzev, kterým e-shopaři čelí.

Mastermind skupiny se odlišují od klasických workshopů svou interaktivitou a zaměřením na praktická řešení a staví na aktivním zapojení všech účastníků. Místo pouhé teorie se ve skupinách, které povedou zkušení mentoři z firem, jako eRockets, Darwin & the Machines, Expandeco, budou řešit skutečné problémy a výzvy, kterým e-shopaři čelí v praxi.

„Lidé dnes od konferencí očekávají více než jen prezentace. Chtějí si odnést konkrétní řešení a rady, které mohou hned aplikovat. Mastermind skupiny jim to umožňují, protože každý účastník přispívá svými zkušenostmi a společně se hledají efektivní postupy,“ říká jeden z organizátorů ShopMasters, spoluzakladatel a provozní ředitel společnosti Ecomail Jakub Stupka.

Účastníci konference ShopMasters si budou moci vybrat ze šesti různých mastermind skupin, které rozvinou diskuzi na témata, jako výzvy performance marketingu v roce 2025, optimalizace datové analýzy a brandové strategie, vliv lokalizační strategie na růst e-shopu v zahraničí, efektivní využití Meta reklam pro zvýšení zisků, rychlé SEO tipy na aktuální sezonu nebo jak dosáhnout rekordních výsledků za Q4 díky e-mail marketingu.

Tématem zářijového e-commerce setkání je „Výkon e-shopu v hlavní nákupní sezoně“ a o tom, jak optimalizovat e-shopy před obdobím největších prodejů, bude mluvit například Pavol Šarközi z Northfinderu. „S největším náporem objednávek se setkáváme na našem e-shopu v zimním období. Během největšího vrcholu se denní počet objednávek blíží k číslu 2 500,“ říká provozní ředitel e-shopu Northfinder Pavol Šarközi. „Ve své přednášce se podělím o příklady z praxe a o nástroje z oblasti logistiky a provozních procesů, které nám pomáhají efektivně zvládat sezonní výkyvy, zabezpečit hladký chod e-shopu a zároveň podporují trvalý růst.”

V posledním kvartále roku každoročně čelí výzvám také módní značka Dajana Rodriguez. Její marketingový ředitel David Varga poradí, jak maximalizovat prodeje v konkurenčním prostředí mezinárodních gigantů s většími rozpočty a delší historií. „Na ShopMasters bych rád odprezentoval praktické strategie a unikátní hacky, kterými se u nás snažíme směřovat pozornost zákazníků na náš e-shop,“ říká David Varga.

ShopMasters jsou pravidelná setkávání, která organizují špičky české e-commerce: Ecomail, Shoptet, Zásilkovna a Heureka, tentokrát se k nim připojilo i Expandeco. ShopMasters je místo, kde si můžou e-shopaři vyměňovat a sdílet své zkušenosti a vzájemně si pomáhat v růstu a úspěchu.

25 nových her v knihovně GeForce NOW tento týden

Už začátkem tohoto týdne na Gamescomu bylo oznámeno přidání Black Myth: Wukong a dema FINAL FANTASY XVI do knihovny GeForce NOW. Obě hry mají bohatou podporu RTX technologií.

Partnerství společnosti NVIDIA a Microsoftu navíc nově přináší automatické přihlášení k Xbox účtu přímo v GeForce NOW. Umožní bezproblémový přístup k více než 250 hrám pro Xbox a 150 titulům z PC Game Pass. A to včetně 18 podporovaných her pro Xbox PC přidaných tento týden. Celkem je přírůstků v knihovně 25.

Jsou mezi nimi i Sid Meier’s Civilization VI, Civilization V, Civilization IV a Civilization: Beyond Earth. od společnosti 2K. Oznámena byla také podpora očekávané novinky Indiana and the Great Circle, který majitelům členství Ultimate nabídne ray tracing a NVIDIA DLSS 3.5 s Ray Reconstruction.

GeForce NOW se také rozšiřuje o nové datové centrum ve Varšavě, což může pozitivně přispět k nižší latenci v okolních regionech.

Počet podporovaných titulů v knihovně nedávno překonal 2000. Seznam novinek:

  • Black Myth: Wukong (Novinka, Steam a Epic Games Store, 19. 8.)
  • Final Fantasy XVI Demo (Novinka, Steam, 19. 8.)
  • GIGANTIC: RAMPAGE EDITION (dostupné na Epic Games Store, zdarma 22. 8.)
  • Skull & Bones (Novinka, Steam, 22. 8.)
  • Alan Wake’s American Nightmare (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Commandos 3 – HD Remaster (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Desperados III (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • The Dungeon Of Naheulbeuk: The Amulet Of Chaos (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • The Flame in the Flood (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • FTL: Faster Than Light (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Genesis Noir (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • House Flipper (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • Medieval Dynasty (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • My Time At Portia (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • Night in the Wood (Xbox, dostupné na Microsoft Store )
  • Offworld Trading Company (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • Orwell: Keeping an Eye On You (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Project Winter (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Shadow Tactics: Blades of the Shogun (Xbox, dostupné na Microsoft Store)
  • Sid Meier’s Civilization VI (Steam, Epic Games Store a Xbox, dostupné na Microsoft store)
  • Sid Meier’s Civilization V (Steam)
  • Sid Meier’s Civilization IV (Steam)Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth (Steam)
  • Spirit of the North (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • Wreckfest (Xbox, dostupné na PC Game Pass)

Blog: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-xbox-sign-in-black-myth-wukong/

Průzkum Holiday Barometr 2024: Nejméně ochotní pracovat o dovolené jsou Češi, Francouzi a Rakušané

Záměr pracovat o dovolené připouští necelá pětina Čechů, zato třetina Britů, Švýcarů nebo Američanů a tři čtvrtiny Indů. Vyplývá to z průzkumu Holiday Barometr, který provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance v jedenadvaceti zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky, Středního východu a Oceánie agentura Ipsos.

Záměr, že budou při letošní dovolené pracovat, připustilo v reprezentativním průzkumu Holiday Barometr pouze 18 % dotázaných Čechů, nejméně ze všech sledovaných zemí. Ve státech jako Švýcarsko (35 %) a Velká Británie (35 %) je ochota pracovat z místa dovolené takřka dvojnásobná, výrazně vyšší čísla ukázal průzkum i v Německu (31 %), Polsku (31 %) nebo v Itálii (30 %). Českým dovolenkářům byli v tomto směru nejbližší respondenti z Francie (20 %) a Rakouska (20 %).

Pro tři čtvrtiny českých respondentů, kteří práci během dovolené připustili, by přitom nebyla kombinace prázdnin a plnění pracovních úkolů ničím novým, čtvrtina se chystala letos na dovolené pracovat poprvé.

„Více než tři čtvrtiny Čechů nechávají při dovolené práci stranou a zaměřují se především na odpočinek,” uvádí Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistace. „Souvisí to v první řadě s tím, že od dovolené očekávají podle stejného průzkumu zejména odpočinek a klid (32 %), zážitky sdílené s rodinou či přáteli (29 %) a totální změnu prostředí (22 %).”

Ještě výraznější rozdíly v přístupu k workation – práci na dálku z dovolenkové destinace – ukázal průzkum mezi obyvateli různých kontinentů a regionů. Nejvstřícnější ke kombinaci dovolené a práce na dálku v něm byli respondenti ze Saúdské Arábie (81 %), Indie (75 %) a Spojených arabských emirátů (72 %), nejnižší míru ochoty o dovolené pracovat projevili naopak dotázaní v Japonsku (26 %), Austrálii (28 %) a v Kanadě (32 %).

„Firem, které vyžadují, aby byli zaměstnanci k dispozici i během dovolené, přibývá, část odborníků ovšem před workation varuje,” uzavírá Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance. „Nedostatečný odpočinek může vést podle nich k nárůstu stresu a k vyhoření. Při práci na dálku nelze také přehlédnout zvýšené kybernetické hrozby pro firemní sítě a riziko úniku citlivých dat.“

Reprezentativní průzkum HOLIDAY BAROMETR provedla pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na plánování a trávení dovolené, se zúčastnilo 21 000 respondentů ve 21 zemích Evropy (Belgie, Česko, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko a Velká Británie), Severní Ameriky (Kanada, USA), Asie (Hongkong, Indie, Japonsko, Malajsie a Singapur), Středního východu (Saúdská Arábie, SAE) a Oceánie (Austrálie).

Pro další, podrobnější informace prosím kontaktujte: Jan Kuliš, EPIC Public relations (mobil 731 920 874, e-mail jan.kulis@epicpr.cz).

HOLIDAY BAROMETR 2024

Budete v místě dovolené pracovat? 1) Ano, už jsem to udělal v minulosti. 2) Ano, letos to bude poprvé. 3) Ne.

EU FR UK BE DE CH AT ES PT IT PL CZ
1) 18 % 13 % 22 % 19 % 21 % 23 % 12 % 19 % 16 % 19 % 22 % 13 %
2) 9 % 7 % 13 % 7 % 10 % 12 % 8 % 9 % 9 % 11 % 9 % 5 %
3) 73 % 80 % 65 % 74 % 69 % 65 % 80 % 72 % 75 % 70 % 69 % 82 %
MY HK JP SG IN AU US CA SA AE
1) 43 % 27 % 15 % 26 % 56 % 18 % 32 % 22 % 63 % 51 %
2) 22 % 9 % 11 % 11 % 19 % 10 % 14 % 10 % 18 % 21 %
3) 35 % 64 % 74 % 63 % 25 % 72 % 54 % 68 % 19 % 28 %

EU Evropa, FR Francie, UK Velká Británie, BE Belgie, DE Německo, CH Švýcarsko, AT Rakousko, ES Španělsko, PT Portugalsko, IT Itálie, PL Polsko, CZ Česká republika / MY Malajsie, HK Hongkong, JP Japonsko, SG Singapur, IN Indie, AU Austrálie, US Spojené státy americké, CA Kanada, SA Saúdská Arábie, AE Spojené arabské emiráty.

Apple vyzdvihuje českou sklářskou tradici, na jeho instagramovém účtu se objevili dva fotografové z Prahy

Na instagramovém účtu společnosti Apple byly dnes zveřejněny snímky dvou fotografů z České republiky, Jakuba Fišera a Matúše Tótha. Prostřednictvím fotoaparátu iPhone osobitým způsobem ztvárnili neuvěřitelnou krásu uměleckých předmětů vytvořených českými skláři, což ve výsledku přineslo obrovskou spoustu úchvatných snímků. Oba fotografové díky makro a širokoúhlým záběrům dokonale reflektovali barevnost a strukturu umění českých sklářů.

Fotografie byly pořízeny v pražském PRAGLu, české sklářské dílně sídlící v samém srdci Prahy v budově chráněné UNESCO. Právě zde se snoubí místní kultura s technologickými inovacemi. Na jednom ze snímků je zachycen skleněný kůň vyrobený Jiřím Pačinkem, jedním z nejlepších českých sklářů.

Křišťál a sklářství jsou s Českou republikou spojovány více než jakýkoli jiný artikl. Důvodem jsou dokonalé řemeslné zpracování a vysoká umělecká úroveň designu, jež nemají ve světě obdoby.

„Při focení skla mě zaujaly detaily a abstraktní obrazce, které se dají ve skle najít. Během fotografování na iPhone jsem zvolil hlavní objektiv, který má podle mého názoru nejlepší světelnost a moje doporučení je si ještě manuálně nastavit expozici, kterou většinou lehce ztmavuji. Jsem nadšený a poctěný, že se moje fotografie uveřejnily na Instagramu společnosti Apple,“ řekl český fotograf Jakub Fišer.

„Fotografování českého skla je pro mě jedinečnou zkušeností. K pořízení těchto snímků jsem použil portrétní režim na iPhonu, kdy ‚rozostření‘ dodává fotografiím hloubku. České sklo je světový unikát a sklo v kombinaci se zajímavými tvary krásně vede světlo, takže už samotné makrosnímky byly krásné a fascinující. Fascinovalo mě, jak Jiří Pacinek vyráběl skleněného koně, aniž bych do poslední chvíle věděl, jaký bude výsledný produkt,“ komentuje Matúš Tóth, fotograf z Prahy.

Exit mobile version