KodlContemporary představuje unikátní projekt s Porsche 911 GT3 Touring

Road to Expression

Současné české umění a automobilový design se spojily v jedinečném uměleckém projektu KodlContemporary a Porsche, který představí fascinující fúzi umění a designu. Na exkluzivní úpravě vozu Porsche 911 GT3 Touring se podílel výtvarník Jan Kaláb, který vytvořil barevný gradient exteriéru, umělec a designér Lukáš Novák, jenž je autorem skleněných fragmentů v interiéru legendárního sportovního automobilu. Výsledné dílo zachytila objektivem renomovaná fotografka Alžběta Jungrová.

„Porsche 911 je již samo o sobě uměleckým dílem. Když se navíc spojí se současným českým uměním, zahrnujícím skleněné objekty, nádech graffiti až po abstrakci a fotografii, vznikne z toho spojení dvou světů v dokonalé podobě,“ uvádí Jakub Kodl, zakladatel a majitel KodlContemporary, jenž celou myšlenku unikátního projektu inicioval. Oslovil proto jednoho z nejúspěšnějších českých výtvarníků Jana Kalába, který před časem umělecky pojal karosérii svého vlastního Porsche 911 z 80. let a má tedy již s podobným počinem zkušenost. Původní modrý odstín vozu proměnil v gradient hrající několika barvami.

Porsche 911 je legendou už 60 let

„Nedávno jsme oslavili kulaté výročí tohoto legendárního sportovního vozu a toto je jen další důkaz oblíbenosti Porsche 911. Fakt, že si jej k unikátnímu projektu vybrali domácí mladí umělci nás velmi potěšil a s radostí jsme na něm spolupracovali,“ komentoval dílo Jan Sedláček, výkonný ředitel importu Porsche do ČR.

Zvolené Porsche 911 GT3 Touring v sobě kombinuje vysoce sportovní techniku s atmosférickým motorem 4.0 litru o výkonu 510 koní a decentní design bez zadního křídla tak typického pro klasickou „gé-té-trojku“. Primárně se GT3 Touring orientuje na jízdu v běžném provozu, kde dokáže vyvinout maximální rychlost až 320 km/h.

Gradient žluté, červené až po temně modrou představuje unikátní design

„Jelikož se jedná o novější model, než jsem upravoval pro sebe, bylo jednodušší díly rozložit. Výhodou je, že s postupem jsem již měl zkušenost. Nové pro mě ovšem bylo, že se do projektu zapojilo více umělců a také možnost spolupracovat s Porsche Centrem Praha na Proseku. Mohli jsme použít lakovnu, barvy i pistole a všichni nám byli velmi nápomocní při rozebírání auta,“ přibližuje proces tvorby výtvarník Jan Kaláb a dodává, že design je odlišný než u jeho staršího modelu. Nové Porsche 911 GT3 Touring má mohutnější tvar a zadní kola větší než přední, proto umělec tentokrát držel gradient v horizontální rovině. Začíná žlutou barvou, která přechází do červené až temně modré, jenž se postupně zesvětluje. Tím se vytváří vizuální efekt připomínající plameny. Jelikož modrý odstín zůstává na střeše, není ze strany téměř vidět a opticky se proto může zdát, že přechází do černé. „Nejožehavějším momentem bylo, jak si poradit s detailem, kdy se zvedá zadní spoiler. Zde se láme gradient červené na tmavou,“ popisuje Kaláb.

Automobil s uměleckými skleněnými elementy v interiéru

„S Honzou Kalábem jsme se již párkrát potkali a oba nás zaujalo téma rychlosti, dynamiky i energie, které z auta vyzařuje. Viděl jsem, že Honzova práce zachycuje a rozvíjí dynamickou složku vozu a já se pokusil o něco podobného v interiéru. Snažil jsem se vizuálním jazykem umocnit energii, kterou ve mně vůz vyvolává a kterou chci, aby vyvolával v člověku, jenž ho bude řídit. Vytvářet skleněné segmenty do auta je velká zodpovědnost, proto jsem na projektu spolupracoval s týmem těch nejlepších sklářů,“ uvádí umělecký sklář a designér Lukáš Novák. Při své práci na exkluzivní úpravě Porsche 911 GT3 Touring se soustředil zejména na středový panel a díly, které obsahuje, aby je použil jako objekt pro ztvárnění své vize.

Barva je prvek, který posouvá fotografii

Trojici umělců, která se podílí na velkolepém projektu, doplňuje fotografka Alžběta Jungrová, jejímž úkolem bylo zachytit výsledné dílo a vytvořit sérii snímků, kde bude hrát exkluzivně upravené Porsche hlavní roli. „Lidé z KodlContemporary mě požádali, abych se podílela na tomto projektu a spolupracovala s dalšími umělci. Je to v České republice poměrně neobvyklé, ale já osobně jsem už před pár lety ve svých vlastních projektech takové spolupráce navázala napříč českou scénou a vnímám je jako velmi přínosné pro všechny zúčastněné. Jana Kalába znám již přes 20 let a sledovala jsem jeho vývoj ve výtvarném umění, zatímco s Lukášem Novákem jsem se v rámci projektu osobně setkala poprvé, ačkoliv i jeho tvůrčí proces několik let sleduji. Obou si velmi vážím,“ říká Alžběta Jungrová, která již v rámci komerční fotografie pracovala na kampaních pro automobilky, sportovní vůz ovšem nyní fotila poprvé. Přiznává, že ji zaujala kombinace umění s užitným designem. Výzvou pro ni byla barevnost celého díla, jelikož ve své volné tvorbě se soustředí zejména na černobílé fotografie či monochromatické zpracování. „Barva je další prvek, který posouvá fotografii. Shodou okolností právě začínám svůj nový projekt, který bude hodně barevný, i proto nabídka přišla ve skvělou dobu. V díle Honzy Kalába jsem ovšem přeskočila dalších deset vývojových stupňů a rovnou se vrhla do barevného mixu, k němuž bych se sama propracovávala dlouho,“ dodává fotografka, jejíž snímky obsahují silné příběhy a vyvolávají v divácích širokou škálu emocí.

Umění je všudypřítomné

Originální model Porsche 911 GT3 Touring sice má již svého majitele, ale veřejnost si jej může prohlédnout v Pařížské ulici 25 – v prostorách, ve kterých bude v roce 2025 otevřena galerie KodlContemporary. Následně bude unikátní vůz k vidění v českých či evropských ulicích. „Byl bych rád, kdyby automobil jezdil po městě a vzbuzoval v kolemjdoucích údiv a nadšení. My můžeme díky tomuto projektu ukázat, že umění je všudypřítomné“ domnívá se Jan Kaláb a Jakub Kodl doplňuje, že by do budoucna KodlContemporary ve spolupráci s radostí pokračovala a připravila exkluzivní úpravu dalších dvou vozů Porsche.

O KodlContemporary

KodlContemporary navazuje na dlouholetou galerijní, sběratelskou a mecenášskou tradici Galerie Kodl, která sahá až do minulého století, a specializuje se na prezentaci současné výtvarné scény jak v českém, tak v mezinárodním kontextu.

Hlavním cílem KodlContemporary je podpora a spoluutváření dobrého jména soudobého českého umění u nás i ve světě a posilování internacionálních vztahů současných českých umělců střední a mladé generace prostřednictvím výstav a akcí jak u nás, tak v zahraničí. Usiluje také o rozšiřování povědomí o významu umění a jeho role ve společnosti i v každodenním životě.

Kromě výstavních aktivit se KodlContemporary věnuje mecenášské podpoře význačných výstav a publikací českých autorů, poskytuje poradenství pro sběratele a usnadňuje akvizice současného českého umění do významných světových sbírek. Více informací naleznete na www.kodlcontemporary.com.

XXXLutz staví svoji první prodejnu v Hradci Králové. Moderní a udržitelnou

Prodejce nábytku XXXLutz staví v Hradci Králové svůj první obchod v kraji. Bude součástí jednoho z nejmodernějších obchodních domů v Česku. Stavba bude splňovat podmínky energetické náročnosti A plus a zákazníkům budou k dispozici nabíjecí stanice pro elektromobily.

Na střeše obchodního domu, který se buduje v městské čtvrti Březhrad v Hradci Králové, bude instalována fotovoltaika pro výrobu zelené energie. V celém objektu bude také zajištěna rekuperace vzduchu a vytápění. Z celkové plochy 26 tisíc metrů čtverečních bude prodejna nábytku XXXLutz zaujímat 14,7 tisíce metrů čtverečních. Součástí objektu bude také prodejna značky Möbelix, která patří společně s XXXLutz do stejné nábytkářské skupiny.

„Zkušenosti, které máme z jiných zemí potvrzují, že otevřením prodejny v novém kraji dojde k růstu počtu zákazníků z daného regionu také v e-shopu. Díky kamennému obchodu se značka zviditelní, zákazníci si budou moci zboží fyzicky prohlédnout, nechat si poradit od vyškolených prodejců, a zvýší se tak i objem online nákupů na e-shopu,“ dodává Blanka Smolíková, marketingová ředitelka XXXLutz.

Pro zákazníky je počítáno s 384 parkovacími místy a součástí budou i čtyři stanice pro nabíjení elektromobilů. Kolem celé stavby budou vsakovací pole pro využití dešťové vody, která zajistí zavlažování zeleně v okolí, ale také jezírka nebo městský park.

Otevření je plánované na druhou polovinu roku a práci zde najde několik desítek zaměstnanců. V České republice se jedná o 11. obchodní dům rakouského řetězce, který provozuje vedle obchodních domů také 1 kuchyňské studio. Kromě sortimentu nábytku a bytových doplňků je počítáno i s podnikovou restaurací XXXLutz, která nabídne teplá jídla po celý den včetně nabídky pro vegetariány.

„Hradec Králové jsme si pro novou prodejnu vybrali strategicky z důvodu umístění na pomezí Královehradeckého a Pardubického kraje. V součtu to představuje více než milión potenciálních zákazníků ze spádové oblasti. Samotná poloha prodejny s dopravním napojením na D11 je jednou z nejatraktivnějších lokalit v regionu,“ shrnuje důvody Michal Karcol, který se v lednu stal generálním ředitelem XXXLutz pro ČR a Slovensko.

XXXLutz je druhým největším prodejcem nábytku na světě. Firma byla založena v roce 1945 a aktuálně zaměstnává více než 26 tisíc lidí. Skupina provozuje přes 370 obchodů s nábytkem ve 13 evropských zemích (Rakousko, Německo, Česká republika, Maďarsko, Slovinsko, Slovensko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Švýcarsko, Švédsko, Srbsko a Polsko).
V České republice působí pod značkou XXXLutz 10 obchodních domů a kuchyňské studio. Na Slovensku provozuje společnost 5 obchodních domů. Od roku 2013 firma postupně vybudovala také 24 e-shopů pod značkami XXXLutz, Möbelix a Mömax.

Bilance drážních hasičů za loňský rok: přes 7 700 zásahů na železnici i mimo ni

V loňském roce si jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železnic připsaly přes 7 700 výjezdů. Každý den tak v průměru zasahovaly více než dvacetkrát.

Tradičně nejvíce zásahů je technického charakteru. K technickým nebo technologickým zásahům vyjeli loni drážní hasiči bezmála k pěti tisícovkám případů.

Nejvíce práce měli drážní hasiči z Prahy, Ústí nad Labem, Liberce, Brna a Ostravy. Celkový počet zásahů HZS Správy železnic za rok 2023 je 7 707. V porovnání s předchozími lety je to podobné číslo. Za posledních pět let se nedostal počet výjezdů za rok pod sedm tisíc, nejvíce jich bylo v roce 2020, a to 8 063.

Náročnou zkouškou pro drážní hasiče byl zejména zásah při rozsáhlém požáru, který vznikl po srážce osobního vlaku s nákladním automobilem na přejezdu v Olomouci-Bělidlech 17. října loňského roku. Celá událost skončila díky profesionalitě všech zasahujících jen několika lehkými zraněními osob, které se nadýchaly silného kouře.

Drážní hasiči ale nepomáhají jen na železnici. V roce 2023 zasahovali u skoro tisícovky případů mimo drážní prostředí jako výpomoc kolegům z HZS krajů. Nejvíce to bylo u požárů. Ty se přitom nevyhýbaly ani železničnímu provozu, kde jsme zaznamenali 336 požárů, které řešili drážní hasiči. U podobného počtu požárů pak zasahovali i v rámci pomoci kolegům z HZS a JSDH.

Důležitá je také připravenost hasičů na události většího rozsahu, u kterých je stěžejní koordinace zásahu s dalšími složkami Integrovaného záchranného systému. Příslušníci HZS Správy železnic tak absolvovali celkem stovku taktických a prověřovacích cvičení.

Celkové souhrny, grafy a nejzajímavější události drážních hasičů v roce 2023 najdete na webu Správy železnic zde.

Tržby poradenské společnosti BDO vzrostly na rekordních 825 milionů, počet zaměstnanců se zvýšil na více než 600

Tržby poradenské společnosti BDO v uplynulém roce přesáhly 825 milionů, což je o 15 % více než o rok dříve a vůbec nejvíce za 30 let působení společnosti na českém trhu. Společnost BDO v uplynulém roce také rozšířila počet svých zaměstnanců, kterých je nyní více než 600, tedy o 8 % více než před rokem. BDO v České republice poskytuje široké portfolio služeb zahrnující audit, účetnictví, daně, právo, znalectví a poradenství.

„Jsem velmi rád, že jsme v minulém finančním roce potvrdili trend z předešlých let, kdy naše tržby rostly podobným tempem. Ukazuje to, že se nám daří naplňovat náš hlavní cíl, kterým je dlouhodobě poskytovat svým klientům vysoce profesionální služby s lidským přístupem a pomáhat jim v dosahování jejich úspěchů. Tohoto cíle přitom můžeme dosahovat především díky odbornosti a nasazení našich zaměstnanců, kterým za to patří moje poděkování,“ prohlašuje Miroslav Jandečka, Managing Partner BDO.

V České republice společnost BDO obsluhuje segment malých a středně velkých českých firem i velké koncerny a dceřiné společnosti mezinárodních korporací. Své klienty obsluhuje již ze sedmi měst ČR.

Celosvětově BDO významně investuje do digitálních řešení, datové analytiky a umělé inteligence, s cílem efektivně získávat informace podstatné pro významná obchodní rozhodnutí svých klientů. Kromě efektivity a úspor nákladů umožnují tyto investice do společnosti přitahovat a udržet si mimořádně talentované zaměstnance. V letošním roce BDO například rozšířila své strategické partnerství se společností Microsoft, což urychlí digitální transformaci společnosti na globální úrovni.

„V České republice průběžně rozvíjíme portfolio svých služeb, abychom reagovali na změny potřeb svých klientů, využíváme nástroje inteligentní automatizace, zaměřujeme se na inovace, na průběžný rozvoj znalostí, zvyšování odbornosti, kvality a efektivity,“ dodává Miroslav Jandečka.

Tržby globální sítě BDO vzrostly o desetinu na 14 miliard dolarů

Celosvětové tržby poradenské sítě BDO vzrostly ve finančním roce 2022–2023 o desetinu na 14 miliard dolarů, zatímco počet zaměstnanců se zvýšil o 4 % na 116 tisíc. BDO je tak s velkým náskokem 5. největší poradenskou společností na světě.

BDO celosvětově investuje do digitálních řešení a umělé inteligence, tu propojuje s datovou analytikou, aby získávala informace podstatné pro významná obchodní rozhodnutí, dosáhla efektivity a úspor nákladů. V letošním roce navíc BDO rozšířilo své strategické partnerství se společností Microsoft. Tato spolupráce bude přínosem pro klienty společnosti Microsoft a BDO a bude pomáhat v digitální transformaci globální organizace.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Epson představuje svoji první plochou kompaktní UV tiskárnu pro výrobu propagačního zboží

Plochá UV tiskárna Epson SC-V1000 formátu A4 je kompaktní a cenově dostupné zařízení k produkci vysoce kvalitních obrázků na široké škále substrátů pro malé podniky.

Společnost Epson vyrobila základní plochou UV tiskárnu ve formátu A4, která je speciálně určena pro potřeby malých podniků v odvětví propagačního zboží.

Vysoce kompaktní a cenově dostupné zařízení SureColor V1000 umí tisknout na téměř jakýkoli pevný povrch, takže je ideální pro vytváření reklamních a personalizovaných předmětů.

SC-V1000 bude zajímat řadu firem, od prodejců fotografií a výrobců drobného zboží až po elektronické obchody a návštěvnické atrakce, jako jsou zábavní parky.

Model SC-V1000 je založen na oceňované technologii SureColor společnosti Epson, a jako takový může přímo tisknout na celou řadu substrátů až do tloušťky 70 mm, včetně akrylátů, polykarbonátů, PVC, hliníku, kovu, polyesteru, pěnové desky, styrenu, dřeva nebo kamene.

Díky integrovanému systému zásobníků inkoustu se 6 barvami (CMYK plus bílá a lak) jsou obrázky vytištěné na SC-V1000 extrémně přesné a detailní, a lze je snadno přizpůsobit. Velmi kompaktní půdorys (699 mm x 699 mm) umožňuje tiskárnu snadno vměstnat na většinu standardních pracovních nebo osobních stolů, a protože zařízení za sebou nevyžaduje žádný prostor, není problém s umístěním do rohu nebo ke stěně.

Vedle svého kompaktního a cenově dostupného provedení se model SC-V1000 také mimořádně snadno ovládá a nevyžaduje žádnou ruční údržbu, jelikož je vybaven automatickým čisticím systémem aktivovaným prostřednictvím intuitivní a jednoduché dotykové obrazovky.

Výměna inkoustů je mimořádně snadná díky technologii RIPS (Replaceable Ink Pack System) společnosti Epson. Tiskárna SC-V1000 je standardně vybavena integrovaným systémem pro filtraci vzduchu a funkcí pro potlačování zápachu.

Zařízení SC-V1000 umožňuje připojení přes USB nebo Wi-Fi a je dodáváno se softwarem Epson Edge Print RIP, připojením k Epson PORT a tříletou zárukou pro klid v duši.

„Jsme nadšeni, že nám tiskárna SC-V1000 umožnila vstoupit na trh s malými plochými UV signage tiskárnami,“ říká Slávek Gross, Commercial & Industrial Printing Manager ve společnosti Epson Europe CZ & SK. „Tato kompaktní a cenově dostupná UV LED plochá signage tiskárna pro trh s propagačními předměty se vyznačuje řadou jedinečných funkcí společnosti Epson a vysoce kvalitním tiskem na širokou škálu předloh.“

SC-V1000 bude od července 2024 k dispozici u prodejců Epson v celé Evropě.

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Zákazník znovu na prvním místě. Koupelny Syrový chtějí rozhýbat stagnující koupelnový trh, s PR jim pomůže FYI Prague

Společnost Koupelny Syrový, která se specializuje na realizaci koupelen na míru, zahájila spolupráci s PR agenturou FYI Prague. V rámci strategické komunikace se zaměří nejen na profilaci značky v médiích a dalších komunikačních kanálech, ale také na positioning produktů a klíčových zákaznických služeb. Komunikace bude stavět na prozákaznickém a osobním přístupu i tailor-made řešeních, kterými se značka odlišuje od zbytku koupelnového trhu.

Společnost Koupelny Syrový vstoupila v roce 2019 do nové éry pod vedením Matouše Syrového, který navázal na 30leté rodinné zkušenosti v byznysu a vsadil na prozákaznicky orientovaný přístup spolu s využíváním nejmodernějších trendů, komunikačních kanálů a technologií. Z východních Čech se tak postupně společnost rozrostla do dalších částí republiky, aktuálně provozuje již tři koupelnová studia a plánuje expanzi do metropole.

Moderní pohled na koupelnový trh

Spolu s rozšiřováním působnosti a služeb přišla pro Koupelny Syrový také potřeba ucelenější strategické komunikace. Od ledna proto společnost navázala spolupráci s agenturou FYI Prague, která jí pomůže s celkovým positioningem na trhu a profilací značky, produktů a služeb na jednotlivých komunikačních kanálech. Klíčové bude především etablování společnosti Koupelny Syrový jako agilní rodinné firmy s velkým potenciálem růstu, její profilace v rámci celého segmentu koupelen i nastavení mediální komunikace, na kterou se zatím nezaměřovala.

„V regionech, kde působíme, se nám podařilo vybudovat silnou značku, navzdory krizi neustále rosteme a čeká nás další expanze. Spolu s tím chceme vrátit do oboru lidský přístup v kontextu moderních trendů práce se zákazníkem i komunikace,“ Potkali jsme se proto s mnoha agenturami, ale až u FYI Prague jsme vnímali největší soulad v našem customer centricity přístupu, který klade důraz na zákazníka, jeho nákupní zkušenost a potřeby, říká Matouš Syrový, CEO Koupelny Syrový.

Strategická komunikace se bude opírat i o CEO a tvář společnosti Matouše Syrového a zaměří se na jeho profilaci na profesních sítích a zapojení do veřejných debat v rámci trhu. Vsadí také na synergie jednotlivých komunikačních kanálů a sociálních sítí, kde si společnost Koupelny Syrový vybudovala během uplynulých let velmi silnou pozici. Na Instagramu je značka největším českým koupelnovým účtem s více než 30 tisíci sledujícími a vysokým engagementem. I díky atraktivnímu obsahu a práci s publikem rychle přesáhla hranice východočeského regionu a navázala spolupráci se známými tvářemi nejen z řad influencerů.

Koupelny Syrový jsou skvělý tým lidí, který si svou současnou pozici na trhu více než odpracoval. Jejich nadšení pro obor, upřímná radost z každé realizace a promyšlená a unikátní zákaznická péče je to, čím na trhu vynikají, a čím mají potenciál trh zcela změnit. Rádi podporujeme značky ve strategických fázích jejich existence, což je přesně fáze, kde se Koupelny Syrový aktuálně nacházejí, a my jsme rádi, že můžeme být u toho,“ dodává Jan Řezáč z FYI Prague.

Koupelny Syrový jdou od svého počátku proti zažitým stereotypům na koupelnovém trhu – snaží se vymykat trendu, kdy se z koupelnových studií stávají e-shopy až rychloobrátkové zboží. Spolupráce s FYI Prague by tak měla přinést nejen celkové nastartování mediální komunikace značky, ale také její vymezení vůči rigidnímu trhu.

„Vracíme zákazníka, jeho hodnoty a požadavky zpět na první místo a chceme tímto směrem edukovat i celý koupelnový trh. Momentálně například jako jediní se zákazníky řešíme také péči o koupelnu jako takovou. Na českém trhu vidíme obrovský prostor na prosazení nových trendů a prozákaznického přístupu, který by se měl projevovat nejen z hlediska přístupu či servisu, ale i produktového portfolia. Otevření těchto témat tak bude jedním z hlavních cílů naší spolupráce s FYI Prague,“ uzavírá Matouš Syrový.

Umělá inteligence zamíchala kartami na akademické půdě

Není to tak dávno, co Fakulta podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze zrušila dosavadní formu závěrečných bakalářských prací pro následující akademický rok. Podle děkana FPH VŠE Jiřího Hnilici je situace s používáním umělé inteligence natolik nevyzpytatelná a je žádoucí zamyslet se nad novými formami zakončení bakalářského stupně, aby se plošně zabránilo plagiátorství při psaní bakalářek. Ostatní fakulty VŠE a jiné vysoké školy k tomuto kroku zatím přistoupit neplánují.

Má při možnosti využití umělé inteligence cenu psát bakalářské práce?

Umělá inteligence může efektivně podporovat výuku a poskytovat objektivní zpětnou vazbu, ale je důležité, aby sloužila jako nástroj, nikoli jako náhrada schopností studentů. Podle Jany Večerkové, zakladatelky a ředitelky intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz, mnoho bakalářských prací nemělo cenu psát už dávno před AI, protože jejich témata nevyžadovala žádný výzkum, ani originální přístup. „Naopak práce, které osobní přístup a výzkum vyžadují, určitě cenu psát má, protože umožňují studentovi rozvíjet jeho dovednosti, kritické myšlení a schopnost komunikovat své výsledky,“ doplňuje Večerková. Umělá inteligence nemusí být za každou cenu kontraproduktivním nástrojem, jen je potřeba ukázat studentům, jak ji správně využívat.

Chce to víc úhlů pohledu

Zrušení závěrečných bakalářských písemných prací nemusí být nutně jediným způsobem, jak k této problematice přistupovat. Pomocným řešením v této situaci může být jiný úhel pohledu na situaci, proč se studenti stávají stále závislejšími na používání technologií úzce spjatých s AI. Je taky možné, že si ne vždy vědí rady s vybraným tématem, a tak se snaží urychlit celý proces psaní práce místo toho, aby zvážili konzultaci se svým vedoucím práce. Proto je důležité hledat zdroje potíží a navrhnout nová řešení, která nemusí nutně zahrnovat zrušení písemných bakalářských prací.

„V případech, kdy bakalářské práce byly spíše nudným odškrtnutím si dané položky, místo toho, aby byly zajímavým tématem, které stojí za to zkoumat, se o žádnou škodu nejedná. Spíše by ale pak mělo dojít k zamyšlení mezi VŠ pedagogy, jestli by se neměla například předefinovat témata či koncepce těchto prací,“ radí Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.

Neházejme všechnu vinu na umělou inteligenci

Pokrok umělé inteligence může být velkým přínosem pro akademické prostředí. AI může automaticky hodnotit průběžné úkoly, kvízy a testy, provádět analýzu obsahu, identifikovat chybějící citace a kontrolovat pravopis. Díky své nestrannosti může sloužit jako objektivní doplňkový nástroj k tradičním metodám hodnocení, a to zejména v oblastech, které se bez subjektivního pohledu neobejdou, jako jsou například humanitní vědy.

Další významnou oblastí, kde má AI obrovský potenciál, je personalizovaná výuka. Vzhledem k tomu, že tradiční výukové metody nejsou vždy ideální pro všechny typy studentů, může AI pomoci identifikovat a podporovat individuální potřeby a preference studentů. Sběrem a analýzou dat o jejich pokroku a zájmech může AI vytvářet individuální učební plány, navrhovat vhodné studijní materiály a poskytovat individuální zpětnou vazbu.

Operátoři sázejí na AI. O kamenné pobočky však zákazníci nepřijdou

V zákaznických centrech telefonních operátorů se stále výrazněji uplatňují prvky umělé inteligence. Narůstá rovněž počet klientů, pro které je interakce s chatboty či voiceboty preferovanou cestou, jak řešit zákaznické požadavky. Mizení kamenných prodejen se však prozatím lidé bát nemusejí.

Digitalizace a rozvoj moderních technologií s sebou v oblasti zákaznického servisu telekomunikačních společností přinášejí transformaci zaběhlých systémů a zvyklostí. Moderní voiceboti a chatboti dokážou poskytnout pokročilou zákaznickou podporu. Virtuální pomocníci jsou zákazníkům neustále k dispozici na webových stránkách nebo v mobilních aplikacích. Asistenční služby založené na AI odbavují širokou škálu dotazů a umožňují lidským operátorům soustředit se na náročnější požadavky.

Na strategii založenou na chatbotech a voicebotech vsadila například společnost Vodafone. „Klíčem je integrace těchto technologií tak, aby byly schopny samostatně vyřešit běžné dotazy a při složitějších problémech efektivně směrovat zákazníky na lidské operátory. Zároveň je velká snaha o propojování informací a maximální personalizaci péče,“ popisuje Lukáš Spurný, který má ve Vodafonu na starosti rozvoj chatbotů a voicebotů.

Vždy dostupnou službu založenou na principu AI rozvíjí v českém prostředí také společnost O2. Zákazníky telekomunikační společnosti provádí výběrem služeb virtuální asistentka Eva, na kterou se lidé každý měsíc obrátí se stovkami tisíc dotazů. „V následujících dvou letech plánujeme v oblasti automatizace procesů zapojit nejmodernější technologie včetně generativní umělé inteligence, což umožní dosáhnout výrazně lepší provozní efektivity a zároveň přinést našim zákazníkům ještě lepší zážitek z našich služeb,“ nastiňuje Veronika Kučíková, tisková mluvčí O2.

Umělá inteligence usnadňuje komunikaci se zákazníky také ve společnosti T-Mobile. Mobilní operátor zavádí řešení na principu AI nejen v oblasti zákaznické zkušenosti, ale také bezpečnosti. „U zákaznické zkušenosti nám AI pomáhá automatizovat a zrychlovat komunikaci nad rámec současných možností, což vede k vyšší zákaznické spokojenosti. Za tímto účelem plánujeme AI využívat ještě ve větší míře i v oblasti personalizace komunikace se zákazníky a poskytování služeb na míru. Co se týče bezpečnosti, pomocí umělé inteligence se nám daří například lépe detekovat podvodná jednání, jak ze strany podvodníků, tak i taková, která jsou automaticky generovaná umělou inteligencí,“ říká Stanislava Paulsen, Head of Customer Operations Mass Market v T-Mobile.

Kamenné pobočky zůstávají, čeká je však transformace

Zvyšující se popularita online komunikačních kanálů se odráží i na vytíženosti telefonních linek a návštěvnosti kamenných prodejen. „Trend je v daném směru zřejmý. Oproti návštěvám poboček či klasickému volání na zákaznické linky preferuje stále větší poměr klientů digitální komunikační kanály. Daný fenomén byl jasně zřejmý již před nástupem koronaviru. Pandemická situace jej však akcelerovala,“ dodává Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.

Ačkoli odborník v oblasti klientské zkušenosti nevylučuje, že se počet kamenných poboček operátorů v budoucnu sníží, nepředpokládá jejich úplný konec. „Vzhledem k proměňujícím se preferencím zákazníků očekávám spíše postupnou transformaci kamenných poboček v zážitkové prodejny. Ty by mohly klientům mimo jiné nabídnout pokročilejší zákaznický zážitek například v podobě herních koutků, prezentací technologických novinek či workshopů. Nejedná se ostatně o novinku. Někteří operátoři již podobné projekty realizují,“ doplňuje.

I když se preference klientů postupně mění, určitá část zákazníků zůstává stále věrná osobním návštěvám poboček a telefonickým hovorům. „Osobní kontakt je pro nezanedbatelnou část zákazníků stále favorizovanou volbou při řešení klientských problémů. I kvůli dobrému jménu značky je samozřejmě důležité snažit se vyjít v daném směru každému maximálně vstříc,“ uzavírá Jan Nedělník.

BrightVibe českého software domu eMan: za rok předčil vlastní očekávání a hlásí překročení plánovaného výnosu o více než 100 procent

Designová agentura BrightVibe, za kterou stojí český softwarový dům eMan, s hrdostí oznámila úspěšné zakončení prvního roku od svého založení, a to s dvojnásobkem plánovaného obratu. Úspěšný první rok tým oslavuje novou vizuální identitou a rozšířením svého produktového portfolia. Reaguje tak zároveň i na rychle měnící se trh a jeho poptávku. V roce 2024 plánují další růst, a to i prostřednictvím zahraniční pobočky v Houstonu.

„Máme za sebou první rok a můžeme říct, že BrightVibe se daří. Za uplynulý rok jsme na dvojnásobku plánovaného obratu, což předčilo naše plány. Je to pro nás jasný signál, že v čele agentury máme ty správné odborníky, kteří se na velmi konkurenčním trhu umí prosadit,“ okomentoval Tomáš Čermák z českého softwarového domu eMan, jehož je značka BrightVibe součástí.

Pro nadcházející rok představil tým BrightVibe nové produkty a rozšířil své služby. Kromě stávající ideové fáze, kdy klientům pomáhá jasně definovat směr a koncept nového digitálního produktu, a samotné designové fáze, přibydou do portfolia další dvě služby.

„Řada klientů u nás hledala pomoc i s brandingem své značky a my se rozhodli jim jít naproti. Jsme schopni firmám navrhnout vizuální identitu s přesahem do brandové strategie. Druhou službou je UX review, v rámci které jsme schopni udělat audit již hotového produktu, ať webu či aplikace, a navrhnout doporučení na zlepšení. Ty pak samozřejmě i pro klienta realizovat,“ přiblížil Ondřej Straka, Head of design & spoluzakladatel společnosti BrightVibe.

Změny v portfoliu nejsou jedinou inovací

Tým BrightVibe se také rozhodl pro rebranding, aby lépe reflektoval nejen svůj vývoj, ale i nové cíle a hodnoty. Jméno agentury však zůstává stejné. Nová vizuální identita je prostředkem k vyjádření moderního přístupu a odborného know-how, kterými se společnost prezentuje.

„Věříme, že klíčem k úspěchu je neustálá inovace a schopnost přizpůsobit se měnícím se požadavkům trhu. Proto teď děláme další krok a rozšiřujeme naše služby. Tohle není jen o tom, že chceme růst a držet krok s konkurencí. Chceme prostě dělat věci líp – jak pro naše stávající klienty, tak ty nové, které teprve potkáme. Osobně jsem nadšený, že se můžeme pustit do téhle nové etapy. A nová vizuální identita? To je jen třešnička na dortu,“ říká Michal Uhlíř, CEO a spoluzakladatel BrightVibe.

BrightVibe se těší na novou etapu svého podnikání a věří, že rebranding bude přínosem nejen pro agenturu samotnou, klienty budoucí, ale i ty stávající. Už teď v jejich portfoliu najdeme reference od dobře známých značek, mezi kterými jsou například ČSOB, Bentley Motor Limited či Česká národní banka.

Společnost eMan se neomezuje pouze na evropský trh, ale se svou pobočku působí také v americkém Houstonu. Právě i pro tento zahraniční trh hodlá designová agentura BrightVibe rozšířit své portfolio a nabídnou své služby.

Odkaz na web: https://brightvibe.co/

O společnosti eMan:

Společnost eMan je předním českým dodavatelem softwaru. Specializuje se na vývoj mobilních a webových aplikací a souvisejících služeb, jako jsou UI/UX design, podpora a servis, outsourcing IT specialistů a poskytování konzultací. Zaměřuje se především na klienty z automobilového průmyslu, energetiky, bankovnictví, pojišťovnictví, průmyslu a služeb. Kvalitu vyvinutých řešení potvrzují desítky získaných ocenění. eMan působí v České republice a ve Spojených státech amerických. Od roku 2020 jsou akcie společnosti volně obchodovány na trhu PX Start na Burze cenných papírů Praha a na burze RM-Systém, kterou provozuje Fio banka.

O společnosti BrightVibe:

Společnost BrightVibe je designová agentura založená roku 2023. Zaměřuje se především na tvorbu digitálních produktů, jako jsou mobilní a webové aplikace. Díky tomu, že působí pod hlavičkou softwarového domu eMan, nabízí řešení ze světa designu i vývoje pod jednou střechou.

Nejlepší a nejrychlejší mobilní síť v ČR. T-Mobile opět obhájil své prvenství v testu Ookla

T-Mobile obhájil své prvenství v nezávislém testu společnosti Ookla a znovu tak získal ocenění za nejlepší mobilní pokrytí a nejlepší a nejrychlejší mobilní síť v ČR. Ocenění bylo uděleno na základě více než 169 milionů měření pokrytí a 230 tisíců testů rychlosti mobilních sítí, která proběhla prostřednictvím aplikace Speedtest v třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2023 po celé republice.

Prestižní ocenění Ookla® Speedtest Awards™ získal mobilní operátor již potřetí a znovu tak potvrdil vysokou úroveň poskytovaných služeb. Uspěl jak v kategorii nejlepšího mobilního pokrytí, tak i jako nejrychlejší mobilní síť, a díky tomu získal i celkové ocenění jako nejlepší mobilní síť v České republice.

„Neustále se snažíme naši síť vylepšovat a investujeme do jejího rozvoje, abychom mohli zákazníkům nadále nabízet vysokou úroveň služeb. Ocenění je tak pro nás zároveň velkým závazkem v nastavené úrovni pokračovat i nadále,“ dodává Vladan Peković, ředitel technologií a IT, interim CEO společností T-Mobile a Slovak Telekom.

Hodnocení mobilního pokrytí vychází z celkového počtu více než 169 milionů měření, která proběhla na celém území České republiky v druhé polovině roku 2023. T-Mobile získal celkové Coverage ScoreÔ 723 a obsadil tak mezi českými operátory první příčku.

V testu rychlosti mobilní sítě bylo analyzováno přes 230 tisíc měření rychlosti stahování a odesílání dat v mobilní síti, která v druhém pololetí roku 2023 provedli uživatelé mobilní aplikace Speedtest® od společnosti Ookla® na více než 54 tisících unikátních mobilních zařízeních po celém území České republiky.

„Po provedení hloubkové analýzy testů provedených na podnět spotřebitelů pomocí Speedtestu byl T-Mobile vyhlášen nejrychlejší mobilní sítí v České republice v rámci ocenění Speedtest Awards společnosti Ookla,“ uvedl Stephen Bye, prezident a generální ředitel společnosti Ookla, divize společnosti Ziff Davis. „Toto prestižní ocenění je udělováno operátorům mobilních sítí, kteří prokázali výjimečnou rychlost a výkon ve srovnání s ostatními významnými mobilními sítěmi na trhu za 3. až 4. čtvrtletí 2023. Jsme nadšeni, že můžeme ocenit společnost T-Mobile Czech Republic za dosažení tohoto úspěchu, jež je výsledkem jejího vytrvalého zaměření poskytnout svým zákazníkům vynikající připojení.

Celkové výsledky měření u všech českých operátorů ukázaly střední hodnotu (medián) rychlosti stahování dat 55,31 Mb/s, odesílání dat 16,19 Mb/s a doby odezvy 23 milisekund. V síti T-Mobilu byl zjištěn medián downloadu 69,95 Mb/S, uploadu 19,14 Mb/s a latence 24 ms. T-Mobile získal celkové Speed ScoreÔ 73,67 a odnáší si tak prvenství jako nejrychlejší mobilní síť v České republice.

Exit mobile version