MARHOLD DOKONČIL UNIKÁTNÍ REKONSTRUKCI BUDOVY ČSÚ

Stavební firma MARHOLD ve spolupráci se společností D-energy stojí za významnou rekonstrukcí ústřední budovy Českého statistického úřadu v Praze. Díky této sofistikované renovaci klesne spotřeba energií více než o třetinu.

Rozsahem rekonstrukce a technologickými parametry se nyní budova Českého statistického úřadu řadí do první desítky energeticky nejúspornějších budov v ČR. Nově disponuje černobílým bezúdržbovým pláštěm a kompletním zateplením, doplněným o nová technologická zařízení. Fasáda kombinuje obkladové desky s keramikou, pro zajištění tepelně technických parametrů pláště budovy byla vyměněna všechna okna a dveře a provedeno zateplení střech. Rekonstrukce pláště a střechy vyšla zhruba na polovinu čtvrtmiliardové investice. Druhou spotřebovala modernizace technologického zázemí budovy – osvětlení, větrání, vytápění a chlazení. K osvětlení nyní slouží 2900 úsporných LED svítidel, přibyly tři rekuperační vzduchotechnické jednotky, tepelná čerpadla a fotovoltaika.

„Jedná se bezpochyby o technologicky nejvyspělejší rekonstrukci v historii naší firmy“, říká Jakub Kousal, člen představenstva společnosti MARHOLD. „Výrazným inovativním a úsporným prvkem bylo využití odpadního tepla z výpočetního centra ČSÚ za pomoci tepelných čerpadel. Systém zabezpečuje nejen potřebné chlazení datového centra, ale navíc vyrobí i dostatek tepla pro celoroční ohřev vody v objektu a přebytky získaného tepla lze využít i k vytápění budovy. Očekávaná hodnota získaného tepla je cca 138 kW, což odpovídá možné úspoře přibližně 900 tis. korun ročně. Na střechách úřadu bylo nainstalováno celkem 422 kusů fotovoltaických panelů, které ročně vyrobí 194 kWp elektrické energie a jejichž maximální výkon odpovídá výkonu přibližně dvaceti běžných fotovoltaických elektráren na rodinných domech“, dodává.

„Hlavními cíli náročné rekonstrukce byly úspora energie, snížení provozních nákladů a také zlepšení kvality vnitřního prostředí a pracovního komfortu zaměstnanců. Roční úspora 3 297 GJ je podobná roční spotřebě 80 průměrných domácností za teplo a ohřev vody. Po dobu 8 let počítáme s celkovou úsporou více než 15 milionů korun na provozu,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Akce byla uskutečněna metodou EPC (Energy Performance Contracting), kdy po dokončení stavby dodavatelé MARHOLD a D-energy ručí za dosažení předepsaných parametrů a energetických úspor a výše jejich odměny za energetický management je na dodržení těchto úspor závislá. Garantovaná roční úspora proti původnímu stavu činí 30 procent. Projekt byl ze dvou třetin financován z prostředků Evropské Unie.

Pardubická stavební firma MARHOLD, člen skupiny enteria, se zabývá realizací pozemních staveb. Významné místo v její produkci zaujímá odstraňování vad panelové výstavby včetně statických a povrchových sanací a zateplování. Z pozice generálního dodavatele zajišťuje také opravy, rekonstrukce a výstavbu pozemních objektů včetně vodohospodářských staveb. MARHOLD na trhu působí již od roku 1991. Za více než 30 let se z malé firmy, nabízející drobné práce, vypracoval na významného generálního dodavatele komplexních stavebních projektů.

Stravenky Edenred zajistí obědy dětem ze sociálně slabších rodin

I propadlé stravenky pomáhají. Až do konce února probíhá sbírka exspirovaných stravenek Edenred Ticket Restaurant na podporu školního stravování dětí ze sociálně slabších rodin. Celkovou částkou Edenred přispěje na projekt Obědy pro děti, který zajišťuje organizace WOMEN FOR WOMEN.

V restauracích nebo obchodech už lidé stravenkami vydanými v uplynulém roce nezaplatí. To ovšem neznamená, že propadlé stravenky musí nutně putovat do koše. Stále totiž mohou pomáhat. Každá exspirovaná stravenka Edenred Ticket Restaurant, kterou lidé do konce února zašlou zpět jejich vydavateli, totiž pomůže zajistit pravidelné obědy školákům ze sociálně slabších rodin, které si stravování ve školní jídelně jinak nemohou dovolit. Celým obnosem vybraných stravenek, ale také částkou navíc z vlastních zdrojů, přispěje Edenred na projekt Obědy pro děti obecně prospěšné společnosti WOMEN FOR WOMEN, která se věnuje pomoci samoživitelkám a samoživitelům, dětem i rodinám v tíživých životních situacích.

„Dostupnost kvalitního školního stravování pro všechny děti bez ohledu na rodinné příjmy je mimořádně důležitá. Zejména v případě dětí ze sociálně slabších rodin se totiž mnohdy jedná o jediné skutečně kompletní, zdravé a teplé jídlo, které si během dne dopřejí. Díky společnému obědu se spolužáky děti navíc nepřicházejí o zásadní sociální vazby a nejsou vyčleněny z kolektivu. Jsme proto moc rádi, že naše spolupráce s Edenred pokračuje i letos touto formou podpory. Věřím, že se nám díky aktivnímu zapojení zaměstnanců z celého Česka společně podaří dětem zajistit tisíce obědů,“ říká Ing. Andrea Dědová, operativní ředitelka organizace WOMEN FOR WOMEN.

Spoluzakladatelkou organizace WOMEN FOR WOMEN je Ivana Tykač, která projekt Obědy pro děti zahájila již před více než 10 lety. Edenred tento projekt podporuje dlouhodobě. V loňském roce se díky sbírce mezi zaměstnanci Edenredu podařilo pro znevýhodněné školáky zajistit téměř tři tisíce obědů. V letošním roce se však spolupráce dále rozšiřuje. Edenred se dokonce zavázal k tomu, že částku z vybraných stravenek ještě navýší o firemní dar.

„Z možnosti spolupracovat na tomto jedinečném projektu máme obrovskou radost. Právě podpora dětí, sociálně slabých a vzdělávání jsou aktivity, na jejichž podpoře si v Edenredu opravdu zakládáme a v tomto projektu se všechny snoubí dohromady. Oběd ve školní jídelně pro děti není pouze důležitým prvkem v přístupu k pravidelné a vyvážené stravě, ale zároveň plní významnou roli v budování sociálních vazeb dětí v kolektivu,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení Edenred. „Pokud doma najdete propadlé stravenky Edenred, neváhejte a pošlete nám je a my je použijeme na dobrou věc. Výzva běží až do konce února,“ dodává.

▬▬

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Čeští Mews kupují severoamerický systém pro správu hotelů Frontdesk Anywhere

Jde celkově o osmou akvizici Mews a třetí akvizici v Severní Americe za posledních 12 měsíců

Český scaleup Mews odstartoval začátek roku již osmou akvizicí. Mews, přední cloudová platforma v oblasti pohostinství, skrze Mews Ventures akvíroval společnost Frontdesk Anywhere. Jde o cloudový hotelový software (PMS) se sídlem v San Francisku, od kterého si Mews slibuje urychlení transformace pohostinství a upevnění své pozice v Severní Americe. Jde zároveň o třetí akvizici v regionu za posledních 12 měsíců.

Frontdesk Anywhere, založený v srdci Silicon Valley v roce 2009, je oceňovaný cloudový systém pro správu nemovitostí pro nezávislé hotely a hotelové řetězce. Poskytuje hoteliérům platformu, která zefektivňuje provoz, zvyšuje příjmy a zlepšuje zážitek hostů.

Akvizice Frontdesku Anywhere přichází v Mews po neuvěřitelně dynamickém roce. V roce 2023 překročil český scaleup počet 5 000 zákazníků po celém světě a zpracoval přes 5 miliard dolarů skrz Mews Payments. Díky nové akvizici lze očekávat další růst těchto čísel společně s pokračujícím plněním vize Mews – automatizovat operace pro moderní hoteliéry tak, aby se mohli soustředit na své hosty.

„Frontdesk Anywhere má za sebou neuvěřitelnou cestu transformace pohostinství. Spolupracovali jsme s některými z nejprogresivnějších hotelových firem a řetězců. Teď, díky spojením sil s Mews, máme příležitost dále pracovat na evoluci v pohostinství. S týmem, zákazníky i partnery Frontdesku Anywhere budeme pokračovat na změně ve využívání technologií a softwarů hoteliéry, které jim pomohou zajistit jedinečné zážitky pro hosty,“ říká k akvizici Joe Kiernan, CEO a zakladatel Frontdesku Anywhere.

„Přivítat v Mews tak raného cloudového inovátora v podobě společnosti Frontdesk Anywhere ještě více podporuje závazek, který jsme si vůči Severní Americe vytyčili. Začlenění Frontdesku Anywhere posiluje naše portfolio, podporuje úsilí v Severní Americe, kde jsme v minulém roce zaznamenali nejrychlejší růst, ale i touhu změnit hotelové technologické prostředí na tomto kontinentu,“ říká Richard Valtr, zakladatel společnosti Mews.

Akvizice Frontdesku Anywhere znamená osmou akvizici pro Mews Ventures, s předchozími akvizicemi společností HotelPerfect (2021), Cenium (2022), Bizzon (2022), Hotello (2023) či Nomi (2023).

Více o Mews

Mews je český scaleup, který poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu a především podporuje připojení na vlastní API, takže se může jakákoli jiná služba v případě zájmu se systémem propojit. Platformu dnes využívá přes 5 000 ubytovacích zařízení v 85 zemích po celém světě. Mezi zákazníky Mews patří například Accor, Generator-Freehand, The Strawberry Group, The Social Hub, Life House a Les Airelles. Společnost Mews vznikla v Praze a v současnosti má sídlo v Amsterdamu. Kromě toho má kanceláře také v Londýně, Bruggách, New Yorku a dalších městech. Součástí týmu Mews je téměř 850 lidí. V investičních kolech A, B a C získal scaleup Mews celkem 225 milionů dolarů. Kromě toho obdržel na konci roku 2021 také strategickou investici od giganta Salesforce a v létě 2022 uvedl Mews for Salesforce, první nativní integraci mezi systémem pro správu nemovitostí a platformou pro řízení vztahů se zákazníky. Mews byl oceněn jako Nejlepší světový poskytovatel hotelového PMS (2023) a Nejlepší nezávislý světový poskytovatel hotelového PMS (2022, 2023) podle World Travel Tech Awards a Nejlepší místo pro práci v hotelové technologii (2021, 2022) podle Hotel Tech Report.

Kamery na koridorovém přejezdu ve Vendryni zachytily loni téměř 300 přestupků

Na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince funguje už rok inteligentní kamerový systém, který umí zaznamenávat přestupky řidičů. Jde zejména o vjezd na koleje ve chvíli, kdy je spuštěná výstražná signalizace. Za celý loňský rok zaznamenal systém celkem 280 přestupků, na pokutách se za ně vybralo už téměř 700 tisíc korun. Inteligentní kamery nyní Správa železnic testuje také na přejezdu ve Studénce, jejich instalaci prověřuje u dalších 33 lokalit.

Kamerový systém ve Vendryni funguje od začátku loňského roku. Do jeho závěru zaznamenal celkem 280 přestupků; viníci vjeli na přejezd v době, kdy byla kvůli blížícímu se vlaku spuštěna výstražná signalizace. Následné pokutování hříšníků na základě záznamů z kamer provádí městský úřad v Třinci, který už vybral částku 682 tisíc korun.

Jako další místo pro využití inteligentního kamerového systému byl vybrán čtyřkolejný přejezd ve stanici Studénka. Momentálně na něm probíhá zkušební provoz, po jeho úspěšném dokončení získá certifikaci od Ministerstva dopravy. Na následném řešení přestupků se budou podílet městské úřady ve Studénce a v Bílovci.

Správa železnic má aktuálně v hledáčku dalších 33 přejezdů, u kterých prověřuje možnost instalace systému pro zaznamenávání přestupků. Vybrané lokality musí schválit Policie ČR. S příslušnými obcemi se pak projedná součinnost při vyřizování přestupkové agendy.

Bezpečnosti na přejezdech věnuje Správa železnic velkou pozornost. Jednou z možností je jejich úplné zrušení, k čemuž loni došlo na více než šesti desítkách míst. Namísto přejezdů, kde je vysoká intenzita silničního nebo železničního provozu, se pak budují nadjezdy nebo podjezdy. Aktuálně například vzniká silniční nadjezd přes koridorovou trať v Olomouci-Holici, v pokročilém stadiu přípravy je nový most přes čtyřkolejnou trať v Praze-Velké Chuchli nebo výstavba podjezdu namísto již zmiňovaného přejezdu ve Studénce.

Nemalé částky vynakládá Správa železnic také na zvyšování bezpečnosti na stávajících kříženích. Za loňský rok se takto zmodernizovalo 124 přejezdů za téměř 2,2 miliardy korun. Letos by k nim měla přibýt další stovka míst, plánovaná investice dosahuje téměř 1,8 miliardy korun.

Roční spotřeba běžného papíru v Česku klesla o jeden a půl milionu tuny. Důvodem může být rozvoj AI a digitalizace

Češi ročně spotřebují jeden a půl milionu tuny běžného papíru, v meziročním srovnání to je pokles o téměř šest procent. Podle některých odborníků je to signál, že se české firmy postupně vydávají na cestu digitální komunikace a cloudového uchovávání dat. Podle aktuálních statistik na jednoho českého obyvatele podle asociace spadá zhruba 150 kilogramů papíru, což je hodnota odpovídající přibližně průměru v Evropě. Celosvětově se roční spotřeba pohybuje lehce pod 70 kilogramy na osobu.

Spotřeba grafického papíru v České republice meziročně poklesla o čtyři procenta, lidé v roce 2022 použili o milion a půl tuny papíru méně než v předchozím roce. Vyplývá to z dat Asociace českého papírenského průmyslu. Čím dál víc tuzemských firem totiž hlásí odklon od tištěných dokumentů a kancelářských šanonů k tzv. virtuálním cloudům. Mezi tahouny v oboru digitalizace patří firmy z oblasti bankovnictví, informačních technologií či pojišťovnictví.

Paperless trend, tedy snaha o eliminaci papírových dokumentů, se stal celosvětovým fenoménem, jehož hlavní motivací je ochrana klimatu. Dopady výrobků z papíru na životní prostředí jsou spojeny s jejich výrobou a z části také s likvidací, pokud nejsou recyklovány. Při výrobě jedné tuny nového papíru se spotřebuje až čtyři a půl tuny surového dřeva, recyklací se pak eliminují skleníkové plyny.

Cloudové úložiště jako virtuální kancelář

K poklesu spotřeby kancelářského papíru výraznou měrou přispívá snaha firem o intenzivnější digitalizaci. „Papíru se snažíme vyhnout. Maximálně podporujeme jakoukoliv elektronickou komunikaci, standardem se už stalo, kromě samotného sjednání smlouvy i digitální hlášení škodních událostí. Moderní technologie využíváme například i u elektronického underwritingu, tedy oceňování zdravotního stavu na základě vyplněného zdravotního dotazníku. To vše ale stále zcela on-line, s maximální možnou eliminací papíru,“ vysvětluje Filip Bartoš, ředitel distribuce a marketingu pojišťovny YOUPLUS.

Zcela bez papíru, tedy ve virtuálním světě jedniček a nul, lze v 21. století vykonávat téměř jakoukoliv profesi. Dnes třeba i účetnictví, což se mohlo zdát ještě deset let zpátky jako nemyslitelné. „Náš software má auditní stopu, která sleduje každou změnu v systému a tím garantuje jasnou prokazatelnost případných změn a návazností. Je proto možné opustit papírové faktury a vše uchovávat pouze elektronicky. Díky zákaznickému portálu například není nutné vytvářet tiskové sestavy pro potřeby zákazníka – může se dívat na data v reálném čase, každou změnu vidí,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního softwaru Evala.

Umělá inteligence – dobrý sluha, nebo zlý pán?

V souvislosti s paperless trendem jde ruku v ruce technologie umělé inteligence, která společnostem zpracovávajícím objemné množství dat umožňuje ekologičtější řešení svých služeb. Využití pro tuto technologii našli například manažeři v bankovnictví či pojišťovnictví. Rozvoj digitálních služeb je součástí komplexního procesu zvyšování přidané hodnoty v rámci komunikace se zákazníky, sem patří například zkrácení času na poskytování služeb, zrychlení servisu nebo úspory finančních nákladů na straně firem.

„U cíleného rozvoje v segmentu IT lze vnímat tři základní oblasti – automatizaci a zlepšení existujících procesů, řízení obsahu a komunikace s využitím nástrojů umělé inteligence, a v neposlední řadě taky aplikace pokročilých metod umělé inteligence,“ potvrzuje Vlastimil Šmihula, Chief Information Officer holdingu Swiss InsurEvolution Partners a jeden z předních slovenských expertů na digitalizaci.

I přes neutuchající popularitu umělé inteligence ale odborníci varují i před jejími riziky, a to jak v byznysu, tak v osobním životě. „Při využívání nástrojů AI je skutečně na místě velká obezřetnost. Neměli bychom nechat tuto technologii, aby přebrala řídící úlohu s neomezenou rozhodovací kompetencí, a to v žádné oblasti lidského působení,” upozorňuje Šmihula s tím, že umělá inteligence by měla pouze zjednodušovat přístup lidí k službám. „Člověk by měl být pořád autoritou, která bude AI korigovat. Nesmíme zapomínat, že v některých oblastech bude lidský faktor navždy nenahraditelný. Například odhalování pojistných podvodů je oblast, kde umělá inteligence může významně pomoci, avšak konečné rozhodnutí by mělo zůstat vždy na lidech,“ dodává Bartoš.

Největší konference v EU o internetu věcí představila akcelerátor masivního nasazení IoT ve světě

V prostorách Regionální hospodářské komory Brno se dnes sešlo více než pět desítek předních odborníků v oblasti Internetu věcí, resp. internetu věcí pro zařízení s velmi nízkou spotřebou energie (NB-IoT). Účastníci z Česka i ze zahraničí diskutovali aktuální trendy a výzvy.

Není náhodou, že se konference koná právě u nás. Jsme, společně s Nizozemím, na čele světové implementace těchto technologií a již od roku 2016, jako jedna z prvních zemí na světě, nabízíme celoplošné pokrytí všemi hlavními sítěmi, které umožňují přenos malých datových zpráv z energeticky úsporných zařízení,“ vysvětluje Karel Krčmář, jednatel M2MC a odborník, který stojí za rozvojem IoT sítí v ČR.

Účastníci konference mají zkušenosti s reálným provozem stovek tisíc zařízení nejrůznějšího typu, která např. předávají informace například o teplotě a vlhkosti půdy, stavech vodoměrů, plynoměrů a elektroměrů, nebo o průnicích vlhkosti do stavebních konstrukcí.

Trh zařízení internetu věcí s velmi nízkou spotřebou energie meziročně celosvětově roste dvoucifernými hodnotami, do roku 2030 se očekává zdvojnásobení počtu nasazení těchto zařízení,“ říká Karel Krčmář. „Čidla, která využívají českou platformu Miotiq.com, jsou využívána ve více než 40 zemích na pěti kontinentech.

Účastníci konference mezi sebou sdíleli poznatky a zkušenosti s reálným nasazením zařízení internetu věcí s velmi nízkou spotřebou energie na různých místech ve světě, specifickými tématy byly rozdíly ve funkčnosti sítí různých mobilních operátorů a protokoly nezbytné pro spolehlivou funkčnost zařízení využívající sítě NB-IoT a LTE-M.

Účastníci konference se věnovali také bezpečnosti a jejímu zajištění v rámci celého řetězce od samotných zařízení až po data ukládaná v IoT datových skladech nebo aplikacích.

AMIOT

Na konferenci byla představena iniciativa AMIOT (Akcelerace Masivního nasazení IOT), která si klade za cíl poskytnout vývojářům zařízení a aplikací nástroj pro překonání prvotních bariér při nasazování IoT technologií. Umožní jim také rychleji dosáhnout dostatečného množství zařízení či zákazníků, které je potřebné pro správný a efektivní chod vyvíjených systémů.

Děkujeme RHK Brno za možnost uspořádat konferenci na Výstavišti a za příspěvek ke komunikaci mezi IoT středoevropskými firmami. Akce jako je tato pomáhají zlepšení konkurenceschopnosti českých firem v oblastech s výraznou přidanou hodnotou,“ uzavírá Karel Krčmář.

O společnosti M2MC

M2M Communication Holding (M2MC) působí na všech kontinentech světa a je průkopníkem ve vývoji komunikačních IoT platforem pro NB-IoT / M2M s nízkými náklady na údržbu. M2MC je integračním partnerem operátorů Vodafone, AT&T, A1, Telia a Telefonica pro NB-IoT síť. Zákazníci si u M2MC mohou objednat od jednotek až po tisíce SIM karet, k nimž firma zajistí vhodný datový tarif mobilních operátorů, účet na platformě miotiq.com pro zabezpečení a správu IoT komunikace, propojení se sítí NB-IoT a zprovozní přenos dat od čidla k IoT aplikaci zákazníka. Další informace lze najít na webu http://www.m2mc.eu.

Svoboda volby: Jaký technologický trend rezonuje zaměstnaneckým světem?

V současné době se firmy potýkají s nedostatkem pracovní síly a do roku 2030 se situace ještě zhorší. Studie Boston Consulting Group alarmuje s odhadem chybějících 180 tisíc zaměstnanců. V boji o talenty i české společnosti hledají nové způsoby, jak nalákat a udržet své pracovníky. Generace Z, přicházející na trh práce, už totiž stravenky nebo sick days navíc tolik neocení.

Jana Studničková, CEO iBusiness Thein, upozorňuje na nový trend: “Zaměstnavatelé by se v oblasti benefitů měli zaměřit zejména na jejich personalizaci a respektovat tak odlišnosti nových i stávajících zaměstnanců, což se dá uchopit mnoha způsoby. Jedním z nich je výběr koncových zařízení. Zaměstnanci chtějí sami rozhodovat o nástrojích a technologiích, které k práci využívají. Řada předních firem, jako jsou například Cisco nebo O2, jim tento výběr už nyní umožňuje. Ať preferují Windows, Linux nebo Mac, rozhodnutí je zcela na nich.”

Jaká jsou čísla?

Výzkum Vanson Bourne z roku 2019 odhalil, že 70 % studentů očekává svobodu ve výběru technologií, které používají v práci. Podle studie společnosti Jamf se 97 % zaměstnanců ve firmách, kde si mohou vybrat mezi Mac a PC, cítí loajálnější a produktivnější. Automaticky tak možnost volby představuje nejen zaměstnanecký, ale i obchodní benefit. Mladí lidé na trhu práce zkrátka nehledají jen stabilní zaměstnání, ale chtějí prostředí, které respektuje jejich individualitu a adaptabilitu. Volba mezi Macem či PC, iOS nebo Androidem se stává součástí firemní kultury a hodnot, což se promítá i do vnímání společnosti na trhu.

I když trh přetéká možnostmi, preference jdou jasně k Apple. U Cisco si 59 % nováčků a 65 % stávajících zaměstnanců volí Mac, a u studentů, teprve se chystajících do zaměstnání, je to dokonce 71 %.

Výsledek? Produktivita a spokojená firma

Studie od Forester zjistila, že uživatelé Maců jsou o 5 % produktivnější než jejich kolegové s PC. To se rovná 104 hodinám práce navíc za rok. Mac uživatelé také tráví méně času řešením IT problémů, což zvyšuje produktivitu o dalších 48 hodin za tři roky. Proč toto všechno řešíme? Protože ve světě, kde se talent stává čím dál tím vzácnějším, společnosti, které poskytují svým zaměstnancům svobodu volby, nejenže zvyšují produktivitu, ale především si udržují spokojené a loajální pracovní síly. “To už je slušná motivace a ve srovnání s jinými benefity má pro zaměstnavatele i určitou přidanou hodnotu a přesah do dalších sfér mimo HR,” uzavírá Jana Studničková z iBusiness Thein.

O iBusiness Thein

iBusiness Thein je nejmladší B2B autorizovaný reseller Apple v Česku a nový projekt skupiny Thein. Pro B2B zákazníky přináší možnost pořízení produktů značky Apple, a to jak přímo, tak formou služby. Její součástí je také záruční a pozáruční servis, prodloužená záruka, pojištění, náhradní zařízení v případě jeho poškození nebo ztráty a na konci tříletého cyklu pak garantované smazání dat a případná ekologická likvidace.

O skupině Thein

Thein je investiční skupina založená zkušeným manažerem a investorem Tomášem Budníkem, která se zaměřuje na rozvoj technologických společností v oboru lCT, kyberbezpečnosti a průmyslu 4.0. Pomocí fondů Thein Private Equity SICAV a J&T Thein SICAV chce ve svém portfoliu propojovat zajímavé projekty a poskytovat jim byznysovou a infrastrukturní expertízu. Hlavní filosofií skupiny Thein je hledání nové synergie mezi jednotlivými projekty a udržení českého know-how v českých rukách.

Zákon o soukromých bezpečnostních službách se schvaluje už 30 let. Česko je poslední v Evropě

Česká republika je posledním státem Evropské unie, kterému dosud chybí speciální zákon o soukromých bezpečnostních službách (SBS). Experti společnosti SECURITAS ČR a další odborníci přitom upozorňují, že letos v lednu je to už „rekordních“ 30 let od termínu, kdy měl v roce 1994 podle návrhu tehdejší vlády zákon vejít v platnost. Legislativa, která má přinést zvýšení úrovně bezpečnosti a státní úspory, u nás dosud opakovaně figuruje pouze v programech vlád.

Od „divokých devadesátých“ až dodnes v České republice platí, že se bezpečnostní služby řadí mezi běžnou podnikatelskou činnost posuzovanou podle živnostenského zákona. „Neexistence speciální legislativy pro segment komerční bezpečnosti má trvale negativní vliv na úroveň služeb a podmínky, v jakých pracují desítky tisíc lidí, navíc zde stát přichází o značné peníze. Na tom, že je to potřeba řešit, se shodujeme i s dalšími odborníky z bezpečnostních společností ve sdružení zaměstnavatelů Security Club,“ komentuje Pavel Adamovský, ředitel největší tuzemské bezpečnostní agentury SECURITAS ČR. „Je proto až kuriózní číst vládní návrh z roku 1993 podepsaný Václavem Klausem a Janem Rumlem, který se chystal uvést tento zákon v platnost už k 1. lednu 1994. Ačkoli některé verze zákona o SBS navrhované v průběhu let nebyly šťastné, základní dobrá myšlenka – svěřit soukromé bezpečnostní služby do kompetence ministerstva vnitra a zlepšit jejich úroveň i možnosti spolupráce – zůstala po 30 let bohužel jen na úrovni teorie.“

Strážných je víc než policistů – jakou úroveň mají jejich služby?

Odborníci se shodují, že speciální zákon o SBS je potřeba hlavně proto, aby se stanovily minimální standardy jak pro bezpečnostní pracovníky (zdravotní stav, kvalifikace, bezúhonnost a spolehlivost), tak pro firmy, které bezpečnostní služby poskytují. Jasná definice kompetencí by pak umožnila lepší spolupráci mezi státními složkami, například integrovaným záchranným systémem, a komerčními bezpečnostními službami. Kolika lidí a firem se to týká? „Aktuálně je na trhu 6 698 živnostenských oprávnění, z toho 316 koncesních listin pro soukromé detektivy a 1 974 pro technické služby pro ochranu majetku a osob – což je v evropském srovnání velmi vysoké číslo. S novým zákonem a po určení odůvodnitelných požadavků na udělení licence by se tento počet určitě snížil, odpadli by totiž nespolehliví dodavatelé,“ říká Radek Zapletal, tajemník Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR. „Zákon by měl také bezprostřední vliv na kvalitu práce zaměstnanců SBS, kterých je ke 31. 12. 2023 celkem 44 216, z toho 900 soukromých detektivů – tedy víc, než je například příslušníků Policie ČR. “

Výběrová řízení vypsaná na dotace pro zdravotně postižené – běžná praxe

„Podle našeho výpočtu k lednu 2024 činí minimální mzdový náklad na objekt, který je střežen jedním zaměstnancem po dobu 24 hodin po celý měsíc, zhruba 202 Kč na jednu hodinu střežení,“ říká Radek Zapletal. „Přesto se ve státních výběrových řízeních na bezpečnostní agentury opakovaně objevují zcela směšné částky, například o 30 % nižší, než je aktuální minimální mzdový náklad. To svědčí o šedé ekonomice, kterou výběrovými řízeními podporuje sám stát. Problém je často v dotacích na zaměstnávání zdravotně postižených – zákon o SBS by právě měl řešit, za jakých okolností a na jakých pozicích je práce v bezpečnostním oboru, která často vyžaduje fyzickou zdatnost a další kompetence, k takovému využívání dotací vhodná.“

Technologie a jejich integrace ve správných rukou

Podle Pavla Adamovského i Radka Zapletala by dobře formulovaný zákon o SBS měl přinést lepší koordinaci například s policií, hasiči a zdravotní záchrannou službou, což by nejen při živelních pohromách a mimořádných událostech mohlo vést ke značným úsporám státního rozpočtu. To se týká i zabezpečovacích a sledovacích technologií. „Dnes neexistují zákonné podmínky pro subjekty, které smějí komerčně zajišťovat kamerový dohled, na druhé straně úřady de facto brání zavádění autonomních systémů, jako jsou například strážní drony a roboty – snadno se tak může stát, že se tyto technologie buď dostanou do nedůvěryhodných rukou, nebo v případě druhého extrému, že nás jejich zavádění do praxe úplně mine. Navíc by koordinace soukromých a státních zabezpečovacích systémů opět uspořila peníze a zvýšila bezpečnost veřejnosti,“ uzavírá Pavel Adamovský.

Přehled 30 let neúspěšných snah o schválení zákona o SBS spolu s vybranými vyjádřeními jednotlivých vlád ČR najdete v přiloženém dokumentu.

Největší řetězec lékáren ve střední Evropě má novou mobilní aplikaci. Uživatelé díky ní měsíčně vyzvednou tisíce receptů

Novou nákupní aplikaci lékáren BENU, kterou vyvinulo digitální studio GoodRequest, dosud využívají desítky tisíc uživatelů. Nejen že usnadňuje a zrychluje nákupní proces, ale také zvyšuje loajalitu a posiluje vztah se zákazníky. Jejím prostřednictvím si lidé měsíčně vyzvednou tisíce receptů a objednávek z e-shopu. Lékový kalendář zase upozorní na docházející balení léků či doplňků stravy.

K online prostředí přistupuje až 70 % uživatelů skrze mobilní zařízení. Nová mobilní aplikace lékáren BENU tudíž plně integruje internetový obchod. I proto si vývoj, který zabral čtrnáct měsíců, vyžádal důkladnou přípravu. „Během navrhování rozhraní nové mobilní aplikace e-shopu jsme se zaměřili na minimalizaci složitých nákupních procesů do několika málo kroků. Uživateli aplikace jsou totiž spotřebitelé různých demografických charakteristik. Ovládání musí být přívětivé jak pro mladé rodiče či pracující profesionály, tak pro seniory či osoby se zdravotním postižením. Na pozadí přitom aplikace pracuje s širokým katalogem produktů o zhruba 10 tisících položkách,“ vysvětluje Adam Rakús, Product Designer digitálního studia GoodRequest.

Vše pro zdraví na jednom místě

Aplikace, dostupná pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOS, ale není jen dalším prodejním kanálem. Jejím prostřednictvím má totiž zákazník také možnost ověřit dostupnost léků ze svého eReceptu a pohodlně si je zarezervovat ve vybrané BENU lékárně. Další výhodou je kompletní přehled nad užívanými léky či doplňky stravy, kdy jejich dávkování si spravuje ve svém lékovém kalendáři, který mu připomene i pořízení docházejícího balení.

„Jednou z největších výzev vývoje bylo složité napojení věrnostního programu do aplikace, protože jsme pracovali s řešením třetí strany,“ uvádí Adam Rakús. Propojením mobilní aplikace a věrnostního programu BENU PLUS tak má zákazník k dispozici i virtuální věrnostní kartu BENU PLUS vždy po ruce. Jednoduše tím sbírá body za své nákupy, má přehled o odměnách a také slevách.

Testování UX zrychlilo objednávání

Naslouchání zpětné vazbě uživatelů bylo klíčové při výběru vhodného řešení v průběhu A/B testování. Díky němu se nakonec průměrná doba úspěšného dokončení objednávky podařila zkrátit o čtvrtinu a průměrná doba strávená na obrazovce dokonce o 36 %.

Ve spolupráci se společností GoodRequest se nám podařilo dosáhnout vynikající uživatelské zkušenosti, která předčila naše původní očekávání. Jejich schopnost porozumět cílovým uživatelům a navrhnout intuitivní uživatelské rozhraní byla klíčovým prvkem úspěchu aplikace,“ říká závěrem Tomáš Dlabač, E-commerce product manager Benu.

Co je technologie „Spatial audio“, kterou implementují nejvýznamnější výrobci do svých sluchátek

V souvislosti s poslechem hudby i filmovým zvukem se v poslední době často mluví o pojmu „Spatial audio“. Co tento nový fenomén uživatelům přináší? Zjednodušeně řečeno, jedná se o specifickou formu 3D zvuku, kterou si mohou posluchači vychutnat i pomocí tradičních stereo sluchátek podporujících tuto technologii. Spatial audio umožňuje vnímat umístění i vzdálenost jednotlivých nástrojů v prostoru. To ale není všechno.

Fakt, že čím dál víc lidí prostorový zvuk chce, potvrdil nedávný průzkum společnosti Qualcomm. Celých 41 % respondentů uvedlo, že je ochotno si za sluchátka s prostorovým zvukem připlatit. Ale zpět k Spatial audio a jeho přínosům.

Skvělá zpráva je, že pro reálné využití této inovativní technologie není třeba žádných nových zvukových formátů. Spatial audio umí totiž pracovat s hojně rozšířenými nahrávkami ve formátech 5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos a kýžený prostor „vykouzlí“ v kompatibilních sluchátkách vybavených pouhými dvěma reproduktory.

Co všechno Spatial audio přináší

Základním přínosem je rozšíření prostorového vnímání zvuku i pro posluchače využívající sluchátka. K prostorovému vjemu už není tedy potřeba poslechová místnost vybavená mnoha reproduktory na různých místech, ani využití odrazů zvukových vln od stěn či stropu. Reálnější zvuk a intenzivnější 3D prožitek je možné mít na dosah kdekoli na cestách se sluchátky. A navíc, některá sluchátka dokáží díky využití vestavěných pohybových senzorů zachovat plnou autentičnost prostoru za všech podmínek. To reálně znamená, že pokud prostorová nahrávka obsahuje hlas zpěváka z prostoru před posluchačem a uživatel otočí hlavou doprava, hlas uslyší stále ze stejného místa jako předtím, tedy ze strany. Tuto možnost nabízí například všechna sluchátka Bose označovaná jako Ultra.

Prostorový zvuk je zdravější

Zajímavé výsledky přinesla v souvislosti s 3D zvukem studie Music and Science. Podle výsledků může věrně reprodukovaný prostorový zvuk ve srovnání s tradičním stereo poslechem snižovat stres. To proto, že napodobuje způsob, jakým slyšíme hudbu a zvuky v reálném životě. Jakýkoli „nereálný“ zvuk musí podle studie zpracovávat náš mozek komplikovaněji – při poslechu zaplňuje prázdná místa v prostoru a to může zvyšovat podvědomě úroveň stresu.

3 náležitosti potřebné k zážitku Spatial audio

K využití Spatial audio je třeba tří věcí. První z nich je zvuková nahrávka uložena ve formátu prostorového zvuku (5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos). Zde je třeba zmínit, že zdaleka ne každé hudební album je k dispozici ve 3D, naproti tomu většina filmů dostupných na Netflixu, HBO Max, Disney+ a dalších platformách prostorový zvuk obsahuje. Informace o formátu je vždy uvedena u nahrávky nebo filmu na streamovací službě nebo fyzickém nosiči. Druhou náležitostí je zařízení (telefon, přehrávač či aplikace), které dokáže prostorový zvuk dekódovat a poslat do sluchátek. Třetí nezbytnou součástí je zařízení, které zvuk vytváří, v našem případě tedy sluchátka s implementovanou technologií Spatial audio. První dva uvedené články řetězce existují již relativně dlouho. Teprve sluchátka s podporou této přelomové technologie otevřela nové možnosti vnímání prostorového zvuku kdekoli, bez složitých či velkých audio zařízení.

Uvedený americký výrobce Bose nabízí aktuálně dva modely sluchátek s potlačením okolních ruchů a technologií Spatial audio – velká sluchátka Bose QuietComfort Ultra Headphones a malé špunty vhodné i pro využití při sportu s označením Bose QuietComfort Ultra Earbuds. Dá se předpokládat, že bude Spatial audio implementováno i do dalších modelů Bose Ultra.

 

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

Exit mobile version