V souvislosti s poslechem hudby i filmovým zvukem se v poslední době často mluví o pojmu „Spatial audio“. Co tento nový fenomén uživatelům přináší? Zjednodušeně řečeno, jedná se o specifickou formu 3D zvuku, kterou si mohou posluchači vychutnat i pomocí tradičních stereo sluchátek podporujících tuto technologii. Spatial audio umožňuje vnímat umístění i vzdálenost jednotlivých nástrojů v prostoru. To ale není všechno.

Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, obloha  Popis byl vytvořen automaticky

Fakt, že čím dál víc lidí prostorový zvuk chce, potvrdil nedávný průzkum společnosti Qualcomm. Celých 41 % respondentů uvedlo, že je ochotno si za sluchátka s prostorovým zvukem připlatit. Ale zpět k Spatial audio a jeho přínosům.

Skvělá zpráva je, že pro reálné využití této inovativní technologie není třeba žádných nových zvukových formátů. Spatial audio umí totiž pracovat s hojně rozšířenými nahrávkami ve formátech 5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos a kýžený prostor „vykouzlí“ v kompatibilních sluchátkách vybavených pouhými dvěma reproduktory.

Co všechno Spatial audio přináší

Základním přínosem je rozšíření prostorového vnímání zvuku i pro posluchače využívající sluchátka. K prostorovému vjemu už není tedy potřeba poslechová místnost vybavená mnoha reproduktory na různých místech, ani využití odrazů zvukových vln od stěn či stropu. Reálnější zvuk a intenzivnější 3D prožitek je možné mít na dosah kdekoli na cestách se sluchátky. A navíc, některá sluchátka dokáží díky využití vestavěných pohybových senzorů zachovat plnou autentičnost prostoru za všech podmínek. To reálně znamená, že pokud prostorová nahrávka obsahuje hlas zpěváka z prostoru před posluchačem a uživatel otočí hlavou doprava, hlas uslyší stále ze stejného místa jako předtím, tedy ze strany. Tuto možnost nabízí například všechna sluchátka Bose označovaná jako Ultra.

Prostorový zvuk je zdravější

Zajímavé výsledky přinesla v souvislosti s 3D zvukem studie Music and Science. Podle výsledků může věrně reprodukovaný prostorový zvuk ve srovnání s tradičním stereo poslechem snižovat stres. To proto, že napodobuje způsob, jakým slyšíme hudbu a zvuky v reálném životě. Jakýkoli „nereálný“ zvuk musí podle studie zpracovávat náš mozek komplikovaněji – při poslechu zaplňuje prázdná místa v prostoru a to může zvyšovat podvědomě úroveň stresu.

3 náležitosti potřebné k zážitku Spatial audio

K využití Spatial audio je třeba tří věcí. První z nich je zvuková nahrávka uložena ve formátu prostorového zvuku (5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos). Zde je třeba zmínit, že zdaleka ne každé hudební album je k dispozici ve 3D, naproti tomu většina filmů dostupných na Netflixu, HBO Max, Disney+ a dalších platformách prostorový zvuk obsahuje. Informace o formátu je vždy uvedena u nahrávky nebo filmu na streamovací službě nebo fyzickém nosiči. Druhou náležitostí je zařízení (telefon, přehrávač či aplikace), které dokáže prostorový zvuk dekódovat a poslat do sluchátek. Třetí nezbytnou součástí je zařízení, které zvuk vytváří, v našem případě tedy sluchátka s implementovanou technologií Spatial audio. První dva uvedené články řetězce existují již relativně dlouho. Teprve sluchátka s podporou této přelomové technologie otevřela nové možnosti vnímání prostorového zvuku kdekoli, bez složitých či velkých audio zařízení.

Uvedený americký výrobce Bose nabízí aktuálně dva modely sluchátek s potlačením okolních ruchů a technologií Spatial audio – velká sluchátka Bose QuietComfort Ultra Headphones a malé špunty vhodné i pro využití při sportu s označením Bose QuietComfort Ultra Earbuds. Dá se předpokládat, že bude Spatial audio implementováno i do dalších modelů Bose Ultra.

 

Obsah obrázku Sluchátka, sluchátka, sluchátka s mikrofonem, Zvukové zařízení  Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Sluchátka, sluchátka, sluchátka s mikrofonem, Elektronické zařízení  Popis byl vytvořen automaticky

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

Napsat komentář