ČSOB a Policie ČR proškolí 1 000 000 lidí, kteří se ubrání Volačům a Klikačům

Proti aktivitám Volačů a Klikačů se postaví silný protivník: jeden milion lidí, který se rozhodly ČSOB a Policie ČR společně proškolit v oblasti kyberbezpečnosti. Počty kyberútoků totiž stále rostou a i přes úspěchy policie a banky v boji s kyberpodvodníky Volačem a Klikačem je stále klíčová role běžných lidí. Čím více bude těch, kteří se nenechají obalamutit a budou varovat i své okolí, tím vzroste šance napadených ubránit se Volačům a Klikačům.

„Meziročně se nám podařilo snížit průměrnou škodu z útoku kyberpodvodníka na našeho klienta o více než polovinu. Loni činila přibližně 140 tisíc korun, letos už je to jen 60 tisíc. Na jedné straně je to díky našim investicím do ochranných mechanismů a na straně druhé dlouhodobou preventivní činností v této oblasti. Právě díky tomu víme, jak důležitou roli hraje v okamžiku útoku Volače a Klikače klientova osobní znalost této problematiky. Považujeme tedy za klíčové plošné a masové vzdělávání. Proto jsme se rozhodli společně s Policií ČR proškolit v oblasti kyberbezpečnosti v následujícím období 1 000 000 lidí,“ říká Aleš Blažek, generální ředitel skupiny ČSOB.

„Pokud se podíváme na čísla za prvních pět měsíců tohoto roku, dá se očekávat, že i v letošním roce budeme čelit dlouhodobému nárůstu počtu registrovaných skutků spáchaných v kyberprostoru. Je však vysoce pravděpodobné, že počty případů letos nebudou stoupat tak dynamicky jako v loňském roce,  a to především díky četným preventivním aktivitám a také  vzhledem k odhalení několika organizovaných skupin kyberpodvodníků v posledních měsících. I přesto je zhruba každý desátý trestný čin v ČR spojený s kyberprostorem. Velmi rádi jsme se tedy spojili s ČSOB v oblastech prevence a vzdělávání s cílem oslovit v případě kyberbezpečnosti co největší skupinu lidí,“ říká Martin Vondrášek, policejní prezident PČR.

Četnost útoků Volačů a Klikačů v poslední době překonává dosavadní rekordy. Policie ČR eviduje jen za loňský rok nebývalých 18,5 tisíce trestných činů v oblasti kybernetické kriminality, což je meziročně o téměř 100 procent více. A vzestupný trend pokračuje i letos. Celkové počty okradených už jsou ve statisících a škody přesahují miliardu korun.

Počet evidovaných trestných činů v kyberpostoru podle statistik Policie ČR za prvních pět měsíců letošního roku dosáhl 8 824 a o 1 562 případů tak převýšil stejné období loňského roku. ČSOB a Policie ČR proto odhadují, že rok 2023 bude co do počtu útoků Volačů a Klikačů opět rekordní.

„Na základě aktuálního vývoje predikujeme, že v závěru roku by číslo trestných činů v kyberprostoru mohlo přesáhnout 20 tisíc,“ odhaduje Martin Vondrášek.

Podle statistik ČSOB se oběťmi Volače a Klikače stávají zejména ženy, pravděpodobně díky častějším nákupům v on-line bazarech, kde se podvodníci hojně vyskytují. Nicméně muži statisticky přicházejí o větší částky, a to v poměru 57 procent ku 43 procentům žen (více informací naleznete v přiložené prezentaci).

„Nejvíce na pozoru by se dle našich údajů měli mít lidé ve věku 40 let, a to zejména zazvoní-li jim telefon v pondělí nebo úterý mezi třináctou a devatenáctou hodinou,“ upozorňuje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.

„Apeloval bych závěrem na všechny. Braňte se rozumem. Nesdělujte nikomu své citlivé údaje, nenechávejte nikoho, aby ovládal vaše bankovnictví za vás. Obětí Volače a Klikače se může stát opravdu každý,“ uzavírá Aleš Blažek.

ČSOB a Policie ČR se prevenci a vzdělávání v oblasti kyberbezpečnosti věnují dlouhodobě. V loňském roce například přišly s  kampaní „Volač a Klikač okrádají Česko“, která letos získala 1. místo v kategorii Finanční služby a trhy oborové soutěže Česká cena za PR – Lemur. Cílem kampaně bylo zvýšit povědomí o této problematice, varovat před kyberpodvodníky a ukázat, na co si dát pozor. Vše o Volačovi a Klikačovi si můžete připomenout ZDE.

Skupina ČSOB

je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v online prostředí i na pobočkách. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním bankopojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.

V oblasti bydlení je ČSOB největším poskytovatelem úvěrů v České republice. Díky Hypoteční bance a ČSOB Stavební spořitelně, které jsou částí skupiny ČSOB, jejich celkový objem dosahuje cca 500 miliard korun. Naším cílem je nabídnout klientům veškeré služby spojené s bydlením jednoduše a pod jednou střechou – od úvěrů na bydlení, po hypotéky, stavební spoření a související služby jako je pojištění hypotéky, nemovitosti apod.

HPE představuje umělou inteligenci pro velké jazykové modely dostupnou skrze cloud

Společnost Hewlett Packard Enterprise vstoupila na trh s umělou inteligencí v cloudu rozšířením portfolia HPE GreenLake, které nově nabízí velké jazykové modely pro jakoukoliv firmu – od start-upů po společnosti z žebříčku Fortune 500 – s možností využití na vyžádání prostřednictvím multiklientských superpočítačových cloudových služeb.

S HPE GreenLake for Large Language Models (LLMs) mohou organizace trénovat, ladit a nasazovat rozsáhlou umělou inteligenci pomocí udržitelné superpočítačové platformy, která kombinuje softwarové řešení umělé inteligence (AI) od HPE a přední superpočítače na trhu. HPE GreenLake for LLMs bude dodáván ve spolupráci s prvním partnerem HPE, německým start-upem Aleph Alpha, který poskytne LLM pro využití v případech, které vyžadují zpracování a analýzu textu a obrazu.

HPE GreenLake for LLM je první z řady aplikací umělé inteligence zaměřených na konkrétní odvětví, které v budoucnu HPE plánuje spustit. Nápomocné budou pro modelování klimatu, ve zdravotnictví, pro životní vědu, finanční služby, výrobu a dopravu.

„Na trhu s umělou inteligencí jsme svědky generačního posunu, který bude stejně převratný jako web, mobilní zařízení nebo cloud,“ uvádí Antonio Neri, prezident a CEO společnosti HPE a dodává: „HPE všem nabízí přístup k umělé inteligenci, která byla dříve doménou vládních laboratoří a globálních cloudových gigantů, a to prostřednictvím široké škály aplikací umělé inteligence, začínaje velkými jazykovými modely, které běží na osvědčených a udržitelných superpočítačích HPE. Organizace nyní mohou využít umělou inteligenci k podpoře inovací, vylepšení a dosažení průlomů s cloudovou službou na vyžádání, která trénuje, ladí a nasazuje modely ve velkém měřítku a zodpovědně.“

HPE je globálním lídrem a expertem v oblasti superpočítačů a poskytuje bezprecedentní úroveň výkonu a škálovatelnosti pro umělou inteligenci. Společnost díky Frontieru (nejrychlejšímu superpočítači na světě) překonala rychlostní bariéru exaskalárního výpočtu.

Na rozdíl od cloudových nabídek obecného charakteru, které provozují více pracovních zátěží paralelně, HPE GreenLake for LLMs běží na AI nativní architektuře, která je navržena k provozu jedné rozsáhlé AI tréninkové a simulační zátěže, a to při plném výpočetním výkonu. Pracovat bude na stovkách až tisících CPU nebo GPU současně. Tato schopnost nabízí výraznější efektivitu, spolehlivost a účinnost pro trénování AI a vytváření přesnějších modelů, což firmám umožňuje urychlit svou cestu od POC (proof of concept – ověření konceptu) k produkci a rychleji řešit své výzvy.

HPE GreenLake for LLMs – první z řady aplikací umělé inteligence

HPE GreenLake for LLMs bude obsahovat Luminous, předtrénovaný velký jazykový model společnosti Aleph Alpha, který je nabízen v několika jazycích, včetně angličtiny, francouzštiny, němčiny, italštiny a španělštiny. LLM organizacím umožní využít svá vlastní data, trénovat a vyladit upravený model, aby učinily poznatky v reálném čase na základě svého vlastního vývoje.

Služba firmám umožňuje vytvářet a nabízet různé aplikace umělé inteligence, které mohou integrovat do svých pracovních postupů a odemknout hodnotu založenou na podnikání výzkumu.

„Pomocí superpočítačů a softwaru pro umělou inteligenci od HPE jsme účinně a rychle vytrénovali Luminous, velký jazykový model pro kritické oblasti jako jsou banky, nemocnice a právní firmy, který slouží k urychlení rozhodování a úspoře času a zdrojů,“ říká Jonas Andrulis, zakladatel a CEO společnosti Aleph Alpha. „Jsme hrdí, že jsme partnery HPE GreenLake for LLMs a těšíme se na rozšíření naší spolupráce s HPE tak, abychom dostali Luminous do cloudu a nabídli jej našim zákazníkům jako službu.“

HPE poskytuje měřítko superpočítačů pro trénink, ladění a nasazení umělé inteligence

HPE GreenLake for LLMs bude k dispozici na vyžádání a poběží na nejvýkonnějších a nejudržitelnějších superpočítačích na světě – superpočítačích HPE Cray XD – čímž firmám odpadne potřeba kupovat a spravovat vlastní superpočítače, které s sebou obvykle nesou nákladný a složitý provoz a vyžadují specifické odborné znalosti. Nabídka využívá programovací prostředí HPE Cray, plně integrovanou softwarovou sadu pro optimalizaci aplikací HPC a AI obsahuje kompletní sadu nástrojů pro vývoj, přenos, ladění a optimalizaci kódu.

HPE GreenLake for LLMs využívá udržitelné výpočetní prostředí

Společnost HPE se zavázala poskytnout svým zákazníkům udržitelné výpočetní řešení. HPE GreenLake for LLMs bude pracovat v kolokačních centrech, například v QScale v Severní Americe, které jsou navrženy k podpoře škálovatelnosti a kapacity superpočítačů a provozovány téměř ze 100 % z obnovitelné energie.

Nové portfolio výpočetních řešení pro AI

HPE podporuje tři klíčové komponenty na cestě k umělé inteligence v oblasti školení, ladění a inferenčního zpracování. Navrhnuty byly pro použití na okraji sítě a v datovém centru, pro Computer Vision at the Edge, Generative Visual AI a Natural Language Processing AI. Tato AI řešení jsou založena na nových serverech HPE ProLiant Gen11, které byly navrženy tak, aby obsahovaly pokročilou GPU akceleraci, která je pro AI zásadní. Oproti předchozím modelům servery HPE ProLiant DL380a a DL320 Gen11 zvyšují výkon AI inferenčního zpracování více než pětkrát.

Dostupnost

Společnost HPE nyní přijímá objednávky na HPE GreenLake for LLMs a očekává další dostupnost do konce kalendářního roku 2023, počínaje Severní Amerikou a dostupností v Evropě počátkem příštího roku.

Společnost HPE dnes také oznámila rozšíření svých výpočetních řešení pro inferenci umělé inteligence. Nové servery HPE ProLiant Gen11 jsou optimalizovány pro pracovní zátěž umělé inteligence díky využívání pokročilých grafických procesorů. Servery HPE ProLiant DL380a a DL320 Gen11 zvyšují výkon inferencí AI o více než pětinásobek oproti předchozím modelům.2 Více informací naleznete na stránce HPE ProLiant Servers for AI.

HPE Services poskytuje komplexní portfolio služeb obsahující strategii a návrh, provozu a správy AI iniciativ.

Více informací o HPE GreenLake for LLMs najdete na www.hpe.com/greenlake/llm

  1. HPE GreenLake pro velké jazykové modely (LLM) poběží na superpočítačích, které budou zpočátku umístěny v kolokaci QScale v Quebecu, který poskytuje energii z 99,5 % z obnovitelných zdrojů.
  2. NVIDIA: Srovnání výkonu generativní umělé inteligence obrazu NVIDIA L40(TensorRT 8.6.0) versus T4 (TensorRT 8.5.2), Stable diffusion v2.1 (512×512).

O společnosti Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise je globální společností poskytující edge-to-cloud platformu jako službu, která firmám pomáhá zefektivnit podnikání využitím všech jejich nashromážděných dat, ať jsou kdekoliv. Společnost HPE staví na desetiletích vývoje a inovací s cílem nabídnout nejlepší možnosti, jakými společnosti mohou podnikat. HPE poskytuje jedinečná řešení s dlouholetou zkušeností v cloudových platformách a se zpracováním IT úloh na koncových bodech, které pomáhají zákazníkům rozvíjet nové obchodní modely a celkově zvýšit jejich provozní výkon.

Pro více informací navštivte: www.hpe.com

Petr Kubíček nastoupil jako Head of Sales do iBusiness Thein

Petr Kubíček se stal Head of Sales pro značku iBusiness Thein. Ta je součástí skupiny Thein a díky rozšíření kompetencí Českého servisu z autorizovaného servisu Apple směrem k prodeji produktů a služeb Apple nabízí v B2B segmentu kompletní portfolio zařízení Apple. Úkolem Petra Kubíčka v iBusiness Thein bude zastřešit veškeré obchodní aktivity.

Petr Kubíček do iBusiness Thein přichází po více než osmi letech vedení společnosti B2A Software Development, která vytváří ekosystém aplikací pro operační systém iOS využívaných v oboru výroby, obchodu, přepravy a zdravotnictví. Petr Kubíček má díky svým dlouholetým zkušenostem jedinečný vhled do toho, jak lze technologie Apple využít pro podporu růstu a výkonnosti firem.

“Mám radost, že právě Petr Kubíček je tím, kdo kompletně zastřeší obchod v iBusiness Thein. Petr se může pochlubit dlouholetými zkušenostmi s prodejem Apple produktů a souvisejících služeb. Věřím, že i díky němu se iBusiness Thein brzy stane významným B2B prodejcem Apple zařízení a návazných služeb na českém trhu,“ říká Jana Studničková, CEO iBusiness Thein.

Před založením B2A Software Development působil ve společnosti Fujitsu Technology Solutions na pozici IT Services Controller. Zkušenosti získal také jako project director ve Studenta Media, kde měl na starosti fundraising a zajištění realizace jednotlivých projektů.

Kubíček vystudoval Vysokou školu ekonomickou, Fakultu financí a účetnictví. Ve svém volnu se věnuje kickboxu, turistice, psům a koním.

O iBusiness Thein

iBusiness Thein je nový projekt skupiny Thein. Pro B2B zákazníky přináší možnost pořízení produktů značky Apple formou služby. Její součástí je také záruční a pozáruční servis, prodloužená záruka, pojištění, náhradní zařízení v případě jeho poškození nebo ztráty a na konci tříletého cyklu pak garantované smazání dat a případná ekologická likvidace. Rozvoj projektu má na starosti Jana Studničková, CEO společnosti Český servis, pod kterou tento projekt v rámci skupiny Thein spadá.

Ať už vám život přinese cokoli – vivo V29 Lite je odolný společník

Každý den se mohou naskytnout nepředvídatelné situace, a proto byl při vývoji telefonu vivo V29 Lite kladen důraz na kvalitu provedení a spolehlivost. Pro zajištění bezproblémového používání v různých prostředích bylo zařízení podrobeno stejným testům ve firemních testovacích laboratořích výzkumu a vývoje jako vlajková zařízení společnosti vivo. 

Vydrží mé zařízení pád ze stolu?

Gravitace hraje svou roli nejen tehdy, když jste nepozorní. Koneckonců, komu se nestalo, že by mu telefon alespoň několikrát omylem neupadl? Podíváme-li se na průzkum společnosti Statista o tom, co chtějí kupující smartphonů, který společnost provedla v roce 2018 ve Spojených státech, 88 % respondentů odpovědělo – „odolnost“.

Například jen ve Velké Británii si podle zjištění společnosti Mintel 24 % uživatelů chytrých telefonů v posledních dvou letech rozbilo displej. Proto byl telefon vivo V29 Lite testován na 32 000 různých pádů (např. pád z kuchyňské linky nebo vyklouznutí zařízení z ruky). Díky krycímu sklu displeje SCHOTT Xensation® Up1, které společnost používá i ve svých vlajkových telefonech, přežije vivo V29 Lite dvojnásobnou výšku pádových testů oproti smartphonům s běžným hlinitokřemičitým sklem.

A co když telefon zmokne?

Kromě pádu z výšky na zem může způsobit vážné poškození telefonu také nečekaně špatné počasí. „Poškození vodou“ jsou u spotřebitelů dvě obávaná slova, na která se nevztahuje záruka výrobce. Poškodit smartphone ale může také prach. Krytí s ratingem IP542 telefonu V29 Lite zajišťuje odolnost jak proti stříkající vodě, tak proti prachu.

Zvládne V29 Lite vysoké teploty na slunci?

Problémy smartphonu může způsobovat nejen vlhkost a prach, ale také teplota vzduchu. Ať už se procházíte venku během zasněženého zimního dne, nebo máte telefon v létě připevněný za čelním sklem auta či na kole, musí být stoprocentně spolehlivý. Z tohoto důvodu byl telefon V29 Lite testován v extrémních teplotách mezi -20 a +50 stupni Celsia a skladován v prostorách s teplotou mezi -40 a +75 stupni Celsia. Mít smartphone, který je spolehlivý za jakýchkoliv teplotních podmínek, činí život o něco bezpečnější. 

Vydrží baterie všechny mé požadavky?

Dlouhé pracovní dny a spontánní aktivity o víkendech vyžadují vysokou výdrž baterie. Baterie telefonu V29 Lite byla testována na 1 000 nabíjecích cyklů, aby si udržela svůj výkon a poskytovala stabilní a konzistentní napájení po celou dobu životnosti telefonu.

V29 Lite je navíc vybaven 44W rychlonabíjením vivo FlashCharge, což je citelné zlepšení ve srovnání s vlajkovou lodí X60 Pro z roku 2021, která byla vybavena 33W vivo FlashCharge. Co to znamená v praxi? Patnáctiminutové nabíjení zajistí 25 % kapacity (což stačí na téměř tři a půl hodiny sledování multimediálního obsahu), půlhodinové nabíjení zvýší kapacitu baterie na 49 % a plné nabití trvá 80 minut3.

Vývojové laboratoře společnosti vivo také 6000krát otestovaly zapojení a odpojení portu USB4. I kdybyste tedy nabíječku připojovali a odpojovali od sítě dvakrát denně, nabíjecí port by i po osmi letech fungoval spolehlivě.

Vlajková loď ve spolehlivosti

Spotřebitelé ocení kvalitu provedení a spolehlivost telefonu vivo V29 Lite přizpůsobenou různým scénářům používání. S telefonem V29 Lite v kapse jste proto vybaveni na vše, co Vám život přinese. Telefon vivo V29 Lite je už nyní dostupný za 8 499,- Kč vč. DPH.

1 Další informace o technologii ochranného skla SCHOTT Xensation® Up naleznete na webových stránkách společnosti: https://www.schott.com/en-gb/products/xensation-p1000336/product-variants?tab=xensation-up.

2 Profesionální laboratorní testy prokázaly, že vivo V29 Lite splňuje krytí IP54 (IEC 60529). Tato ochrana chrání telefon před stříkající vodou a prachem při každodenním používání a nabízí zvýšenou odolnost.

3 Údaje o nabíjení jsou získány z laboratorních testů vivo. Testovací prostředí: okolní teplota a teplota smartphonu 25 ± 1 . Testovací podmínky: 1 % kapacity baterie, v režimu rychlého nabíjení, s vypnutými všemi službami a funkcemi telefonu kromě hlasových hovorů, vypnutou obrazovkou a s oficiální standardní nabíječkou a datovým kabelem. Skutečné údaje se mohou lišit v závislosti na testovacím prostředí, situaci při nabíjení, původní teplotě telefonu, dlouhodobém opotřebení baterie a dalších faktorech.

4 Údaje o zátěžových testech se získávají z laboratorních testů vivo. Skutečné údaje se mohou lišit v závislosti na zkušebním prostředí, dlouhodobém opotřebení materiálů a příslušných portů a dalších faktorech. 

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

Lukáš Musil z Agdata: Bez zpracování dat se čeští zemědělci neobejdou

Precizní práce s daty je dnes klíčová prakticky ve všech odvětvích, a to platí i pro zemědělství. Nejde přitom jen o samotný sběr dat, ale i jejich vyhodnocení, sdílení a využití v rámci automatizace co největšího množství procesů. V době vysokých cen pohonných hmot, energií, hnojiv, ale i pracovní síly tak hraje optimalizace zemědělské výroby klíčovou roli. Potvrzuje to i Lukáš Musil, spoluzakladatel Agdata, největší české platformy pro precizní zemědělství a akreditovaný zemědělský konzultant. Jak si stojí Česko ve využití dat ve srovnání se světem, jak se chytré systémy využívají v moderním zemědělství a k čemu všemu složí?

Jak využít data na farmě

Využití dat v zemědělství by se dalo rozdělit do tří základních pilířů. Tím prvním je velmi zjednodušeně všechno, co se děje na poli. Zemědělské meteostanice, půdní sondy, senzory měřící ovlhčení listů, ale i GPS ve strojích a další moderní technologie dnes dokáží sbírat velké množství užitečných dat. Tato data jsou důležitá nejen kvůli aktuální situaci v terénu, ale i k porovnání historických údajů – třeba ve formě přehledu o průměrných srážkách na dané parcele, jejím výnosovému potenciálu nebo o živinách v půdě a její kvalitě.

Data ovšem neposkytují jen senzory na poli nebo strojích, ale zemědělství pracuje také se satelitním snímkováním. V Agdata využíváme družice Sentinel 2, které jsou součástí evropského programu pro dálkový průzkum země Copernicus. Družice poskytují data s rozlišením 10 metrů a pořizují je multispektrální senzory ve 13 pásmech viditelného spektra. Data se zpracovávají strojově a k dispozici jsou prakticky ihned po přeletu družice. Dá se pomocí nich zjistit nejen heterogenita půdy (tedy složení rozmanitost jejich vlastností), ale i indexy vody, vegetace, její vlhkosti, plochy listů nebo poměr záření zachyceného fotosyntézou a další velice důležité informace.

Mix těchto komplexních dat umožňuje agronomům lepší plánování výsadby plodin ve vztahu ke kvalitě půdy, obsahu živin a vlivům počasí, které na parcele působí. V případě porovnání historických dat pak mohou zemědělci získat získává kompletní přehled nejen toho, jak v jaké kondici jsou aktuálně pěstované plodiny, ale i jak se jim dařilo v minulosti. Mohou si také určit očekávaný budoucí výnos v závislosti na podmínkách a podle toho na dané parcele hospodařit méně nebo naopak více podle vodního profilu půdy. A také vybrat nejlepší strategii aplikace hnojiv a přípravků na ochranu rostlin a optimalizovat jejich použité množství. Díky tomu mohou nejen ulehčit přírodě, ale zároveň získat i co nejlepší výsledky. Z praxe máme vyzkoušeno, že při využití precizních map parcel a půdních bloků z výše uvedených podkladů je možné zvýšit výnosy plodin až o 17 % nebo snížit náklady na jejich pěstování až o 25 %.

Vyšší produktivita práce

Druhý významný pilíř využití dat v zemědělství se vztahuje na veškeré procesy, které se odehrávají primárně na farmě, resp. v zemědělském podniku. Díky informacím z GPS na zemědělských strojích není problémem například plánování optimálních tras nebo kontrola využití pohonných hmot. Díky optimalizaci je možné snížit jejich spotřebu až o 5 % ročně, což při současných cenách znamená úsporu v řádech statisíců korun ročně. Kombinace GPS sledování tras strojů s používáním RFID čipů u komplexního docházkového systému pak v rámci digitalizace usnadňuje tvorbu výkazů práce, její plánování, ale i nastavování odměn.

Díky sledování procesů na farmě získá zemědělec data o stavu pohonných hmot, strojového parku, délce a četnosti oprav, stavu skladových zásob nebo jejich jakosti a díky optimalizaci procesů může jednoho pracovního místa může ušetřit až 50 % času.

Základem je otevřenost třetím stranám

Z našich zkušeností víme, že nejzásadnějším faktorem je otevřenost technologických platforem, které s daty ze zemědělství pracují a umí komunikovat a spolupracovat především přes API i s ostatními systémy jiných výrobců. Nejedná se jen o řídící jednotky a terminály výrobců zemědělských strojů, ale třeba i o zmíněné účetní nebo vážní systémy. To vše proto, aby zemědělci získali co možná nejkomplexnější a zároveň nejpraktičtější systém, který jim zajistí co nejlepší možný výnos s ušetřením nákladů na údržbu a sklizeň a umožní sledovat efektivitu práce i následné kroky.

Díky integraci principů precizního zemědělství lze pak jednoduše mapovat celý proces – od toho kde, kým a za jak dlouho byla která plodina sklizena přes spotřebu lidských i hmotných zdrojů, jaká je váha přijíždějících souprav, jejich rozdělení do jednotlivých skladů i skladových softwarů, po přiřazení k parcelám a pečlivé vyhodnocování výnosů. A to bez ohledu na to, jestli do celého procesu vstupují data a hardware několika různých výrobců nebo jen jednoho.

Třetím pilířem systému je pak napojení dat na státní registry, jako je LPIS Portálu farmáře, UKZUZ apod. Jedná se o nutnost ve vztahu k zákonným a dotačním evidencím. Data lze přitom jak přijímat, tak i posílat.

Češi patří k evropským průkopníkům precizního zemědělství

Využívání principů precizního zemědělství, a to nejen chytrého a moderního hardwaru, ale hlavně pečlivého a podrobného zpracování a vyhodnocování dat je již mnoho let standardem například v USA. V zemi, která je známá svou volnou tržní ekonomikou s co nejmenšími zásahy státu, funguje jednoduchá rovnice: Kdo tyto systémy používá, je konkurenceschopnější, daří se mu totiž zvyšovat výnosy a zároveň snižovat náklady. Česko navíc patří v Evropě k pionýrům precizního zemědělství především z pohledu dostupnosti technologií a jejich využívání. Téměř každý má v traktoru nebo kombajnu GPS, ale je potřeba si uvědomit, že precizní zemědělství neznamená jen sledování stroje a hledání optimálních tras, ale také co největší provázanost veškerých činností na farmě do jednoho uceleného systému.

Důvodů, proč využívat principy precizního zemědělství a intenzivně pracovat s daty, je spousta. Třeba i ten, že 6. června ministerstvo zemědělství vyhlásilo 1. kolo příjmu žádostí o projektové dotace na rozvoj venkova podle Strategického plánu nové Společné zemědělské politiky na období 2023-2027. Rozděleno bude celkově 8,28 miliardy korun a největší část, necelých 5 miliard, je určena na investice do zemědělských podniků živočišné i rostlinné výroby. Pořídit si za ně bude možné rovněž potřebnou techniku a systémy pro precizní zemědělství a variabilní aplikaci hnojiv, osiv, chemických přípravků či polní a stájové roboty.

Autorem textu je Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata a akreditovaný poradce ministerstva zemědělství. 

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Zlepšete kvalitu a zvyšte rezervace: Jak vybudovat hotel, který hosté milují?

Provozování hotelu zahrnuje nejen nabízení ubytovacích služeb, ale také úspěšný marketing   a propagaci. Hlavním produktem je zde krátkodobý pronájem pokoje, apartmá, případně celého domu. Pro získání hostů ale nestačí pouze nabízet možnost ubytování. Existuje několik klíčových faktorů, které ovlivňují rozhodování hostů při výběru hotelu. Patří sem lokalita, úroveň vybavení  a služeb, online prezentace, hodnocení hostů, možnosti stravování a cena. Abyste zvýšili počet rezervací, musíte si uvědomit preferenční skupinu zákazníků a zaměřit se na ni se správnou nabídkou.

Nejdůležitější je, aby byli hosté spokojení a poskytovali kladné recenze. Sledování negativních recenzí vám pomůže identifikovat oblasti, které je třeba zlepšit. Vysoké hodnocení přitahuje více hostů a umožňuje vám si účtovat vyšší ceny,“ říká Tomáš Zadák, CEO & client partner společnosti Ler Studio.

Sledujte trendy a nabídněte hostům to, co chtějí

Trendy a preference zákazníků se časem mění, a proto je důležité sledovat novinky a investovat do rozvoje. Například dnes očekávají hosté bezplatné a spolehlivé internetové připojení, které bylo před lety považováno za výhodu. Je také důležité reagovat na potřeby hostů a poskytovat jim nabídku, kterou hledají. Existuje několik způsobů, jak nabízet ubytovací služby. Nejčastěji se využívají specializované webové stránky a aplikace známé jako online cestovní agentury (OTA), například Booking, Hotels, Agoda, AirBnB a další. Tyto platformy vám umožňují prezentovat vaše ubytování, ale vyžadují provizi za každou rezervaci.

Další cestou jsou vlastní webové stránky. Vytvoření kvalitní webové prezentace hotelu s rezervačním systémem pochopitelně také něco stojí. Pokud se Vám ale podaří získávat rezervace bez placení provize třetí straně, může se tato investice rychle vrátit. Pouhé vytvoření webové stránky hotelu ale stačit nebude. Musíte zařídit, aby byla Vaše nabídka ubytování na internetu vidět. K tomu slouží především nástroje vyhledávačů, placená reklama a sociální sítě.

Vždy záleží na tom, jakou máte obchodní strategii, cíle a možnosti. Existují například ubytovací zařízení, kde si můžete pobyt rezervovat pouze na přímo. Ano, není to mýtus. Například penzion Zikmundov, který se nachází v oblasti přírodního parku Chřiby nedaleko Uherského Hradiště, na Bookingu nenajdete. Jejich strategie je zaměřena na budování silného povědomí o značce díky vysoké úrovni nabízených služeb. Tato strategie vyžaduje velké počáteční investice do vybavení, důraz na kvalitu služeb a silný marketing,“ podotýká Zadák z Ler Studio.

Zvýšená viditelnost = zvýšený počet rezervací

Další možností, jak zvýšit počet rezervací z webu, je využití affiliate programů a partnerských sítí. Tímto způsobem můžete zapojit další weby, blogery nebo influencery, kteří budou propagovat vaše ubytovací služby a za každou úspěšnou rezervaci získají provizi. To může přinést zvýšení viditelnosti vašeho hotelu a přilákat nové hosty, kteří by jinak nemuseli vaše ubytování objevit. 

E-mailový marketing jako klíčový nástroj!

E-mailový marketing je dalším účinným nástrojem pro zvýšení počtu rezervací z webu. Můžete budovat databázi kontaktů potenciálních hostů, kteří projevili zájem o vaše služby, a pravidelně je informovat o novinkách, speciálních nabídkách a slevách. Důležité je však dodržovat zásady GDPR a získávat souhlas od kontaktů před odesíláním e-mailů. Díky personalizaci a cíleným nabídkám můžete oslovit konkrétní skupiny zákazníků s relevantními informacemi a podnítit je k rezervaci.

Doporučení jako důležitý faktor pro rozhodnutí hostů

Recenze a doporučení jsou v dnešní době velmi důležité při rozhodování potenciálních hostů. Ujistěte se, že vaši spokojení hosté mají možnost vyjádřit své názory a hodnocení na různých platformách, jako je TripAdvisor, Google Recenze nebo specializované portály pro hodnocení ubytování. Sledujte recenze a v případě negativních zpětných vazeb se snažte problémy řešit a zlepšovat kvalitu poskytovaných služeb. Kladné recenze a doporučení mohou přilákat nové hosty a posílit důvěryhodnost Vašeho hotelu,“ dodává Zadák z Ler Studio, www.lerstudio.cz.

Tomáš Zadák pochází z Hradce Králové a je majitelem digitální agentury Ler. Na střední technické škole začal pracovat na drobných grafických projektech pro menší podnikatele. Po škole se jako interní grafik ve společnosti Playman podílel i na tvorbě tiskovin pro známé herní tituly jako Far Cry, Assansin’s Creed nebo Dead Island. Poté založil studio Ler, které se vyvinulo v komplexní boutique agenturu s týmem 14 lidí, nabízející grafiku, marketing a vývoj. Do budoucna plánuje rozšířit působení do EU a vyvíjet vlastní marketingové SaaS služby. Přístup a kvalita práce Leru zaujala natolik, že se dokonce jako jedné z mála agentur ve Východních Čechách povedlo oslovit investory. Zajímá se také o cestování, yachting, kutilství a nové technologie. Zajímavé projekty, za kterými Tomáš stojí: www.menickator.cz, www.mylaw.cz a www.anywhere.legal.

Analýza: DDoS útoky na české firmy před prázdninami poklesly, výrazně ale roste intenzita jednotlivých útoků

Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy v květnu poklesly na úroveň obvyklou pro toto období. Hlavní zdrojem zůstává asijský kontinent, ze kterého k nám již čtvrtý měsíc po sobě míří nejvíce útoků. Zásadní je ale nárůst intenzity jednotlivých útoků – v některých případech dosahují intenzity přes 100 Gbps, tedy i tisíckrát více, než je kapacita běžného firemního připojení. I několikaminutový útok na servery tak zajistí nedostupnost služeb či internetových stránek. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu.

„V posledních měsících jsme opakovaně zaznamenali útoky s intenzitou i 150 Gbps. Běžně jsou přitom tyto hodnoty násobně nižší. Například nyní v květnu jsme zaznamenali pouze šest minut trvající útok, během kterého ale opakovaně docházelo k datovému přenosu přes 100 Gbps. Celkem jsme museli odfiltrovat přes 1,5 TB dat, kterými chtěl útočník zahltit online služby zákazníka. Takto intenzivní útoky jsou přitom stále častější. Protože obvyklá kapacita síťového připojení je nižší, útokem se plně vyčerpá, což znamená automaticky výpadek služby,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Zásadně se také rozšířil počet míst a zařízení, ze kterých útoky probíhají – počet zdrojových IP adres podílejících se na útocích sice oproti předchozímu měsíci mírně poklesl, ale stále je například oproti lednu téměř čtyřnásobný.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource v květnu překročil počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo již čtvrtý měsíc po sobě z Asie, žebříčku intenzity útoků kralovala Evropa, která si prohodila místo právě s asijským kontinentem. Z pohledu zemí bylo po dlouhé době nejvíce útoků z USA. Nejintenzivnější útoky směřovaly z Ruska. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu v květnu oproti předchozímu měsíci poklesl.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

REMA Systém posiluje vztahy s regionálními partnery, zahájila sérii miniseminářů

Společnost REMA Systém během letošního června uspořádala regionální minisemináře. Jsou určeny pro společnosti zapojené do projektu Zelená firma a další partnery či zpracovatele odpadních elektrozařízení. Jedinečná setkání nabídla příklady dobré praxe i prostor pro formální a neformální diskuzi. Další minisemináře se uskuteční na podzim.

Projekt Zelená firma letos slaví 15. výročí. Do úspěšného projektu se za tuto dobu zapojilo již přes 2 700 firem z celé České republiky. Společnost REMA Systém, pod niž projekt spadá, hledá stále nové cesty, jak zapojené firmy podporovat v jejich udržitelném a ekologicky odpovědném chování. V duchu tohoto cíle tak v červnu 2023 proběhly první minisemináře určené nejen zástupcům firem zapojených do projektu Zelené firmy. Regionálních akcí se zúčastnili zástupci společností a provozoven z Prahy, z kraje Vysočina, Středočeského, Královehradeckého, Libereckého a Ústeckého kraje, které se společností REMA Systém intenzivně spolupracují na sběru, odvozu a zpracování odpadních elektrozařízení a přenosných baterií.

„Akci podobného typu jsme pro naše zákazníky, zpracovatele a partnery zorganizovali poprvé v historii naší činnosti, a to nejen jako poděkování za vynikající spolupráci. Současně jsme na miniseminářích měli příležitost představit dosavadní výsledky našeho kolektivního systému a prezentovat plány na další rozšiřování našich služeb a činností,“ popisuje David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém, který na akcích vystoupil. Důležitým bodem formální části setkání bylo rovněž představení takzvaných příkladů dobré praxe. Minisemináře v dalších regionech jsou poté naplánovány na podzim tohoto roku.

„První dva minisemináře se setkaly s pozitivní zpětnou vazbou účastníků. Podobné setkání nikdo z řad jiných kolektivních systémů nikdy nezorganizoval, pro zástupce firem tak minisemináře představovaly unikátní příležitost prodiskutovat téma zpracování vysloužilých elektrozařízení, které je stále aktuálnější,“ prozrazuje Petr Kubernát ze společnosti REMA Systém. „Akce splnila má očekávání a jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit. Poskytla prostor pro diskuzi, dozvěděl jsem se nové informace, které se promítají i do činnosti naší firmy, a seznámil jsem se s novými lidmi v oblasti odpadového hospodářství. Rád se v budoucnu znovu zapojím,“ potvrzuje účastník semináře Pavel Urda, provozní vedoucí svozové společnosti COMPAG MLADÁ BOLESLAV.

Projekt Zelená firma nabízí komplexní podporu i nemalou úsporu financí

Hlavními cíli projektu Zelená firma, který vznikl v roce 2008 z iniciativy společnosti REMA Systém, je podpořit odpovědné a udržitelné chování společností a efektivní recyklaci vysloužilých elektrospotřebičů. Zapojení se do projektu je zdarma a firmy i jejich zaměstnanci díky němu získají možnost jednoduše a pohodlně odevzdat odpadní elektrozařízení k šetrné recyklaci, čímž významně přispívají k ochraně životního prostředí. Kromě toho se podniky mohou spolehnout na komplexní podporu ze strany kolektivního systému REMA v oblasti nakládání s odpadním elektrozařízením.

„Pro Zelené firmy chceme být spolehlivým partnerem, o nějž se mohou opřít na své misi udržitelného a odpovědného podnikání. Poskytujeme jim informační materiály, odborné poradenství v oblastech nakládání s odpadním elektrozařízením a platné legislativy anebo třeba podporu při organizaci sběrových akcí. Svoz vysloužilého elektra probíhá zcela zdarma, což znamená nemalou úsporu financí,“ uvádí Petr Kubernát. „Nyní se navíc firmy mohou zapojit do sběrové soutěže. Na konci října vyhodnotíme tři vítěze, kteří odevzdají největší množství vysloužilého elektra, a ti získají vouchery na nákup elektroniky od našeho partnera,“ dodává Kubernát.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Startup Z-Bionics zdokonaluje svou bionickou paži. Vývoji pomohl desátý ročník Laboratoře Nadace Vodafone

Bionická paže Z-Arm dostala novou funkci – možnost vzdálené konfigurace. Startup Z-Bionics, jehož cílem je vyvinout plnohodnotnou a funkční protézu, je jedním z úspěšné čtveřice finalistů akceleračního programu Laboratoř Nadace Vodafone, který pomáhá v růstu nadějným technologickým projektům se společenským přesahem. Program pomohl projektu se zdokonalením vlastního produktu, ale díky dohledu odborných mentorů také načerpat nové zkušenosti v marketingu a dalších odvětvích. Závěrečný Demo day programu proběhl 15. června a Z-Bionics zde spolu s ostatními projekty představily, jak se za uplynulých šest měsíců posunuly. Tím se uzavřel jubilejní desátý ročník akceleračního programu.

„Vyvinout bionickou paži nás napadlo v roce 2019. Když jsme prototyp představili jednomu z našich prvních uživatelů, který přišel o ruku při autonehodě, byl nadšený. Zpětná vazba našich uživatelů je pro nás při vývoji nesmírně důležitá, neboť hraje klíčovou roli při zásadních designových rozhodnutích. Kromě toho je i motorem k dalšímu vývoji,“ popisuje začátky projektu Z-Arm František Zerzáň, zakladatel a CEO Z-Bionics.

„V jubilejním desátém ročníku jsme se opět mohli seznámit s několika nadějnými projekty, které mají skutečný potenciál zlepšovat život. Každý ze čtyřky projektů či startupů nám svou prezentací při Demo day ukázal, že si naši podporu právem zasloužil. Viděli jsme velké pokroky na všech možných úrovních. Ať už ve vylepšení produktu nebo v marketingovém snažení. Jednoduše jsem pyšný na to, kam se projekty za uplynulých šest měsíců posunuly. A už dnes musím říct, že se těším na další ročník a nové projekty,“ říká Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone.. 

Na designu bionické paže se podílejí sami uživatelé

Vývojáři startupu Z-Bionics pracují na bionické paži již přes tři roky. Za tuto dobu se jim podařilo vyvinout plnohodnotný produkt, který dnes pomáhá prvním uživatelům. Bionickou paži vyvíjejí v úzké spolupráci s odborníky a především těmi, kteří ji sami každý den používají.

Výroba bionické paže začíná skenováním protézy pacienta a důkladnou analýzou poskytnutých dat, aby bionická paže co nejlépe seděla konkrétnímu uživateli. Paže je počítačově modelována a jednotlivé komponenty tištěny na 3D tiskárně. Následně prochází sérií testů. Poté, co vývojáři produkt předají uživateli, se pravidelně setkávají a získávají zpětnou vazbu. „Největší překážkou při vývoji bylo škálování výrobního procesu, který vyžaduje mnoho manuální práce. Ovšem díky tomu, že máme motivovaný a neustále rostoucí tým nadšenců, se nám daří tyto zádrhely překonávat,“ dodává Zerzáň. 

Zdokonalení prototypu i zkušenosti v marketingu

V rámci půlročního akceleračního programu Laboratoř Nadace Vodafone obohatil projekt Z-Arm svou bionickou paži o možnost vzdálené konfigurace. „Po několika měsících můžeme říct, že program překonal naše očekávání. S jeho pomocí jsme se zásadním způsobem posunuli vpřed – obohatili svůj prototyp o významnou novinku a díky konzultacím s mentory jsme se zlepšili v marketingu. Účastí v Laboratoři jsme také získali mnoho cenných kontaktů,“ komentuje účast v programu Zerzáň. Po skončení akceleračního programu hodlá projekt Z-Arm vyvinout nové způsoby ovládání a nadále zlepšovat funkčnost svého produktu.

Demo day zakončil půlrok tvrdé práce

Demo day, který proběhl 15. června, definitivně uzavřel desátý ročník programu. Čtveřice projektů měla za úkol představit, na čem pracovali po dobu šesti měsíců tvrdé práce. Laboratoř jim na vývoj poskytla 100 tisíc korun a především intenzivní mentoring. Cílem jednotlivých projektů je posílit prevenci sexuálního násilí, vyvinout vzdálený přístup pro bionickou paži, rozvíjet komunitní platformu pro osoby se speciálními potřebami nebo využít virtuální realitu při operacích mozkových nádorů.

Laboratoř Nadace Vodafone byla vytvořena jako unikátní akcelerační program pro projekty, které rozvíjí společenské inovace s využitím informačních a komunikačních technologií. Laboratoř se zaměřuje jak na existující startupy, tak na neziskové organizace, sociální podniky či univerzitní projekty. Cílem Laboratoře je nastartovat projekty a dostat je k desítkám tisíc uživatelů, kteří z nich budou mít přímý užitek a reálně lepší život. Takto pomohla už více než 100 projektům, kterým rozdělila přes 31 milionů korun. Mezi podpořenými projekty byly například telefony pro nevidomé Blindshell, aplikace Včelka, aplikace CF Hero či mobilní hra pro nevidomé herního studia Kikiriki Games. Partnerem projektu je platforma Vodafone Nápad roku.

Češi si potrpí na stále kvalitnější vína. Tuzemská vinařství potřebují moderní technologie, říká &CORK

Současná ekonomická situace a rapidní růst cen značně působí na celosvětový i tuzemský vinařský trh. Poptávka po víně je ale pořád víceméně stejná a lidé stále častěji sahají po levnějších variantách. Ve větší míře se prodávají levnější moravská zemská vína, ale z větší části dovozová vína z Itálie, Španělska a Maďarska. Ta jsou vzhledem k tamní silné dotační politice výrazně levnější než česká vína.  Aktuálním tématem je ustoupení české vlády od spotřební daně na vína tichá. Argumentem pro její nezavedení je právě konkurence okolních států, které daň na víno nemají. Vliv na pozitivní vývoj vinařství mají moderní technologie zajišťované například moravskou společností Vinařský ráj, která je součástí holdingu &CORK.

„V současnosti je český trh s vínem tvořen zhruba ze dvou třetin dovozem z cizích zemí, přičemž export českých vín do zahraničí je minimální a tvoří pouze jednotky procent. Pro světový trh je české vinařství malé a zároveň poměrně nečitelné, neboť se na našem území prozatím nevyprofilovaly národní odrůdy vinné révy. V zemích se silnější vinařskou tradicí je běžné, že se dílčí regiony specializují na jednotlivé odrůdy, zatímco v České republice tato specializace chybí,“ říká zakladatel a CEO &CORK Jan Žďárský.

Ekonomická krize momentálně dopadá především na velké provozy závislé na maloobchodu – naopak v období pandemie se velkým provozům dařilo. V nižších cenových úrovních české vinařství drtí levná dovozová vína, která jsou často dovážena za ceny pod produkčními náklady tuzemských podniků. Lze také pozorovat projevy klimatických změn. Rostoucí teploty mohou mít v řádech desítek let vliv na pěstování bílých odrůd vinné révy, které na rozdíl od červených odrůd potřebují chladnější podnebí.

Každý segment na trhu benefituje z inovací, ve vinařství tomu není jinak. Společnost Vinařský ráj dodává zákazníkům moderní technologie, které zvyšují kvalitu vín a efektivitu produkce. Využívání technologií umožňuje vinařům dosáhnout zdravějších hroznů, zlepšit celý proces výroby vína a následné skladování.

„S rostoucí kvalitou a cenovou úrovní ubývá konkurence, proto se napříč firmami v holdingu &CORK snažíme podporovat lokální vinaře skrze zvyšování efektivity výroby a kvality vín. Toho jsme schopni dosáhnout předáváním know-how v oblasti výrobních procesů a dodáváním moderních technologií pro vinaře, které nejen snižují náklady, ale umožňují také vinařům zvýšit průměrnou prodejní cenu díky vyšší kvalitě výsledného produktu,“ dodává Jan Žďárský.

Češi si oblíbili šumivá vína

Dlouhodobě lze pozorovat růst trhu se šumivým vínem, které už není spojováno pouze s oslavami, a Češi také více konzumují vína bez alkoholu. V posledních letech neustále roste kvalita tuzemských vín, která jsou stále úspěšnější na zahraničních soutěžích. Jedná se například o AWC Vienna, Great American International Wine Competition či Asia Wine Trophy. V roce 2022 získali moravští a čeští vinaři celkem 1 292 medailí a několik titulů nejlepších vín soutěže. Nicméně mezinárodní konkurence na trhu s vínem v České republice je obrovská a ukazuje se, že zaměřovat se pouze na produkci vín nejvyšší kvality není jediná cesta pro další úspěšný vývoj.

„Předpokládáme, že po vzoru západních zemí bude spotřeba vína růst, především šumivého. Zároveň pozorujeme, že konzumenti jsou více edukovaní, a budou tedy vyžadovat vyšší kvalitu vinařských produktů. Vyšší znalost a odbornost koncového zákazníka značí mimo jiné snižování objemu celkového zbytkového cukru ve vínech,“ uzavírá Jan Žďárský.

Více o &CORK

Český holding &CORK vlastní společnosti Vinařský ráj, Kovo Prudík, vinařství Juřeník & Žďárský a Areál mezi vinicemi v Čejkovicích. Vinařský ráj je lídrem na trhu v oblasti špičkových vinařských technologií i servisu a poradenství pro vinaře. Firma Kovo Prudík vyrábí nerezové nádrže nejen pro vinaře a na trhu se pohybuje již více než 30 let. Společnost &CORK byla založena v roce 2022 v Brně Janem Žďárským, který se ve vinařském odvětví pohybuje již řadu let. Vedle čistě byznysových aktivit, tedy nových investic, akvizic a vedení firem v holdingu, plánuje &CORK věnovat se také činnostem se společenským přesahem – pokračovat v neziskových činnostech, vyvíjet společensky prospěšné aktivity či například realizovat udržitelné projekty.

Exit mobile version