Lidé ve střední a východní Evropě utratí za sváteční potraviny téměř o 50 % více než v roce 2019. Hlavním důvodem je vysoká inflace

Podle průzkumu společnosti Colliers mezi spotřebiteli z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska lidé během letošní vánoční sezóny utrácejí větší objem peněz. Souvisí to ovšem především s inflací, která podstatně snížila kupní sílu peněz; část respondentů v důsledku inflace naopak nákupy určitých položek omezuje.

Značná část respondentů průzkumu uvedla, že letos během vánoční sezóny utratí za sváteční potraviny více peněz než v roce 2019 (49 %), přičemž jako hlavní důvod se uvádí vysoká inflace. Nárůst cen běžného zboží a služeb ovšem současně přispívá k poklesu výdajů za sváteční jídlo (13 % dotázaných).

Provedený průzkum také ukázal zvýšené povědomí o problému plýtvání potravinami – nižší množství nakupovaných potravin z tohoto důvodu deklarovali Maďaři (24 %), Poláci (18 %) a Rumuni (16 %).

Přibližně 30 % dotázaných hodlá za sváteční jídlo utratit až 30 euro na osobu. Nejvyšší výdaje v tomto ohledu deklarují Bulhaři, téměř 40 % respondentů se domnívá, že utratí až 100 euro na osobu. Bohaté stoly budou i v České republice, kde 15 % respondentů uvádí výdaje vyšší než 100 euro na osobu.

Nejoblíbenější dárky

Nejoblíbenějšími vánočními dárky jsou podle průzkumu kosmetika (54 %), hračky (49 %) a multimediální produkty (46 %). Kosmetika je nejoblíbenější v Bulharsku (67 %), Polsku (63 %) a Maďarsku, stejně jako šperky (po 50 %). Ve všech sledovaných zemích jsou jako dárky velmi oblíbené hračky, které volí 45-58 % respondentů.

Před pandemií respondenti při nákupech pro vánoční svátky nejčastěji volili e-shopy (50 %) a nákupní centra (46 %). Oproti roku 2019 se zvýšil zájem o malé obchody sousedského typu. Nakupování na internetu, stejně jako v nákupních centrech, zůstalo letos na podobné úrovni. Nakupování on-line, ať už před pandemií, nebo po ní, volilo přibližně 50 % respondentů v Polsku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Velký nárůst zájmu o on-line nakupování byl po pandemii zaznamenán v Bulharsku (z 10 % na 40 % respondentů) a Rumunsku (z 24 % na 47 % respondentů),“ uvádí Dominika Jędrak, ředitelka oddělení výzkumu a poradenských služeb pro Polsko a střední a východní Evropu ve společnosti Colliers. 

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Práce pod zemí se bez komunikace neobejde. Brněnské kolektory mají vlastní rádiovou síť, hlídají je i pohybová čidla

Pod brněnskými ulicemi se nachází unikátní 21,5 kilometru rozsáhlá síť staveb, takzvaných kolektorů. Místy až 35 metrů hluboko se v ní ukrývají desítky kilometrů potrubí a kabelů, bez nichž by se infrastruktura metropole neobešla. Veškeré aktivity, které se pod zemí odehrávají, vyžadují komunikaci s vnějším světem. Chybějící mobilní signál zde nahrazuje vlastní rádiová síť. Tu doplňují všudypřítomná čidla a kamerový systém.

Brněnskou kolektorovou síť tvoří primární a sekundární kolektory. Primární kolektory leží 25 až 35 metrů pod povrchem, ty sekundární jsou uloženy 5 až 7 metrů hluboko. Celkem dnes pod moravskou metropolí leží asi 21,5 kilometru kolektorů, v nichž je uloženo více než 49 kilometrů potrubí a přes 190 kilometrů kabelů: vodovodní, parovodní a horkovodní potrubí, splašková a dešťová kanalizace, kabely pro rozvod elektrické energie a také metalické i optické telekomunikační kabely.

Veškeré stavební práce, údržba sítí a vlastního zařízení, které pod zemí probíhají, se neobejdou bez možnosti komunikovat s děním na povrchu, s ostatními pracovníky a dohledovým centrálním dispečinkem Technických sítí Brno (TSB), které se o kolektorovou síť starají. „Celý systém kolektorů je proto vybaven vlastní rádiovou sítí. Kolektory mají svoji přesně danou vysílací a přijímací frekvenci, která je určena přímo pro ně. Každý pracovník či skupina jsou před vstupem do kolektoru vybaveni osobní radiostanicí, kterou mají po celou dobu pobytu v podzemí vždy u sebe,“ popisuje Michael Benža z odboru kolektorů TSB.

Rádiovou frekvenci, ovšem vlastní, využívají při pohybu v kolektorech i složky Integrovaného záchranného systému. To se týká například hasičů, kteří pod brněnskými ulicemi pravidelně nacvičují pro případ požáru. Pro komunikaci s dispečinkem TSB si v takovém případě rovněž zapůjčují další radiostanici, v případě plánovaných cvičení je s nimi navíc i pracovník technických sítí, který se o spojení stará.

Vedle rádiové sítě se v kolektorové síti využívají i další možnosti komunikace. Jednou z nich je zvuková signalizace pomocí sirén, které jsou rozmístěny po celé kolektorové síti. „Ta slouží především pro pracovníky centrálního dispečinku, aby upozornili osoby pracující a pohybující se v kolektoru. Jedná se o smluvené zvukové signály pro okamžité opuštění kolektoru nejbližším únikovým východem nebo upozornění dané skupiny či osoby, která nekomunikuje, aby se okamžitě ozvala,“ vysvětluje Michael Benža.

Nedílnou součástí kolektorů je pak systém měření a regulace „MaR“, tedy systém předávání informací z instalovaných čidel a jiného bezpečnostního a dohledového zařízení. Pracovníci centrálního dispečinku se díky němu dozvídají o aktuálním dění pod zemí. Jedná se o informace z teplotních, záplavových, vlhkostních a pohybových čidel, koncových spínačů, měření a sledování hladiny či chodu čerpadel.

„Posledním dohledovým a komunikačním zařízením, které je v kolektorech instalováno, je kamerový systém, který slouží k přenosu živého obrazu dění v nich. Tento systém je v plánu v následujících letech rozšířit a doplnit také v sídlištních kolektorech města Brna,“ dodává Michael Benža.

Fandíte fotbalu? Objevte aplikace a hry, které vám přinesou ještě silnější zážitek ze zápasu

Fotbalový šampionát pravděpodobně nikomu z nás neunikl. Možnost sledovat špičkové výkony světových hvězd a fandit našim oblíbeným týmům je pro fotbalové fanoušky opravdový zážitek. Zpříjemněte si sportovní zážitek díky oblíbeným aplikacím a hrám, které už teď můžete získat na platformě AppGallery od Huawei.

Nadšení fanoušků sahá mnohem dál než za zdi stadiónů. Zápasy sledují tisíce diváků z různých koutů světa, a tak čím dál více stoupá zájem o mobilní aplikace s aktuálními výsledky a o hry s fotbalovou tématikou, kterých můžete na AppGallery najít celou řadu.

Staňte se manažerem fotbalového týmu

Minulý měsíc byla představena hra Football Master 2, která vám přináší možnost vžít se do role fotbalového manažera. Můžete si zde od základu sestavit vlastní tým, trénovat hráče, aby se z nich staly světové hvězdy, a utkávat se s týmy ostatních hráčů v různých ligách i na mezinárodních turnajích.

Hra s oficiální licencí FIFPro a předních ligových klubů, jako jsou Barcelona, Manchester City a Bayern Mnichov, umožňuje hrát s postavami více než 1400 skutečných hráčů, jejichž herní statistiky a dovednosti jsou navíc průběžně aktualizovány podle toho, jak si zrovna vedou na hřišti. Uživatelé si mohou vybírat hráče, podepisovat s nimi smlouvy, trénovat je a rozvíjet jejich fotbalové dovednosti. Jako trenér ve hře Football Master 2 se můžete těšit na působivé zpracování prostředí stadionu ve 3D i autentický komentář.

Na vrcholu žebříčků stahování na AppGallery je i další fotbalová hra, a sice Top Eleven Be a soccer manager. Tato nejnovější aktualizace od tvůrců Top Eleven přináší mnoho nových zlepšení a optimalizací, která uživatelům umožňují budovat týmy a stavět vlastní stadiony. Na cestě k vybudování úspěšného fotbalového týmu pomáhá uživatelům legendární José Mourinho. V rámci hry na vás čekají úkoly jako například sestavování vlastní formace pro utkání, volba tréninkového programu nebo výběr nové výbavy. I v této hře mohou uživatelé soupeřit s ostatními uživateli, nebo si dokonce vytvořit vlastní ligu pro zápasy s rodinou a přáteli.

Společnost Huawei zásadně přispěla k rozšíření hráčské základny hry Top Eleven po celém světě. Ve spolupráci s tvůrcem hry, společností Nordeus, se tak hra dostala do širokého povědomí fotbalových fanoušků po celém světě.

Mějte přehled o každém zápasu

Pro ty z vás, kteří se raději soustředí na probíhající turnaj, je v AppGallery připravena řada zajímavých aplikací, které vám nabídnou přehled o všech výsledcích.

Nejoblíbenější z nich je aplikace Flashscore, která přináší živé výsledky, přehled sestav a statistiky celkem 38 sportů. Fanoušci si v aplikaci mohou navolit své oblíbené zápasy, týmy nebo hráče a v reálném čase sledovat, kdy padl gól, jestli byla udělena červená karta nebo jak dlouho trvalo prodloužení. Těm uživatelům, kteří nemohou sledovat zápas v televizi, poskytne Flashscore živý textový komentář a reportáž po zápase. Novinkou v aplikaci je služba Flashscore News, která obsahuje původní články, analýzy a rozhovory.

Pokud patříte mezi uživatele nositelných zařízení Huawei, je FotMob – Soccer Scores přesně pro vás. Aplikace pro chytré telefony nabízí skvělé doručování do vašich nositelných zařízení, takže máte aktuální skóre, statistiky zápasů a živé textové vždy po ruce. Nabízí možnost nastavení personalizovaného obsahu zpráv a push notifikací, takže víte vše o vašich oblíbených hráčích a klubech. Kromě mezinárodních turnajů pokrývá aplikace také více než 200 národních ligových soutěží. Aplikaci lze jednoduše stáhnout a propojit s hodinkami pomocí bluetooth. O úspěchu FotMob – Soccer Scores na AppGallery svědčí už více než milion instalací.

Trojici završuje aplikace Live Scores – Sofascore, jejíž ambasadorem se nedávno stala chorvatská fotbalová superstar Luka Modrič. Tato spolehlivá aplikace nabízí přehled výsledků nejen ve fotbalu, ale také mnoha dalších sportů a esportů po celém světě. Kromě rychlého přehledu výsledků přináší také podrobné informace o přestupech a silných a slabých stránkách hráčů. Znalci ocení funkci heatmapy, která vizuálně zobrazuje pohyb hráčů na hřišti v každém zápase, nebo třeba graf znázorňující dynamiku zápasu.

Prozkoumejte i vy výběr sportovních aplikací a her na AppGallery a užijte si světový šampionát naplno díky vašim chytrým zařízením Huawei.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Hrající luxusní šperk – sluchátka beyerdynamic Xelento 2 zdobená 24karátovým zlatem

Sluchátka beyerdynamic, dodnes vyráběná v Německu, znají velmi dobře audiofilové, hudebníci, zvukaři i producenti nahrávacích studií. BaSys CS, výhradní distributor této značky v České republice, představuje na našem trhu druhou generaci po všech stránkách výjimečných sluchátek do uší – beyerdynamic Xelento 2. Tyto špunty kombinují nejlepší technologie se špičkovým designem a k dispozici jsou ve dvou variantách. K reprodukci využívají legendární měniče neboli reproduktory Tesla, vyvinuté právě beyerdynamicem. Koncept Tesla zahrnuje několik unikátních konstrukčních řešení, včetně speciálního designu zvukovodu, materiálu membrány, kovového krytu cívky či způsobu působení magnetického pole uvnitř reproduktoru.

Obě varianty sluchátek jsou vybaveny mikrofonem pro handsfree hovory či konference a umožňují poslech pomocí dodaného 1,3 metru dlouhého oddělitelného kabelu se stereo konektorem jack 3,5 mm. Model Xelento Remote má v balení navíc symetrický kabel s konektorem 4,4 mm (Pentaconn), který umožňuje přímé připojeni k hi-fi komponentům se symetrickými výstupy. Proto jsou tato sluchátka ideální volbou pro poslech prostřednictvím digitálních audio přehrávačů a kvalitních hi-fi systémů. Jejich upgrade na bezdrátový poslech umožňuje samostatně dodávaný adaptér. Sluchátka Xelento Wireless disponují standardně kvalitním bezdrátovým adaptérem s technologií Bluetooth® 5.2 a zajišťují bezdrátový poslech na jedno nabití po dobu až 14 hodin. O nejvyšší Hi-Fi kvalitu reprodukce v bezdrátové podobě se stará integrovaný zesilovač s D/A převodníkem od společnosti AKM a podpora nejnovějších audio kodeků LHDC, Qualcomm® aptX™ HD a aptX™ Adaptive spolupracujících se systémy Android, iOS, Windows i Mac.

Bezkonkurenční zvukový zážitek a provedení zdobené zlatem

Sluchátka beyerdynamic Xelento 2 ztělesňují to nejlepší, čeho lze v oblasti reprodukce zvuku i provedení v současné době u malých sluchátek dosáhnout. Jejich ušlechtilý vzhled a prvotřídní zvuk rozbuší srdce každého milovníka hudby. Sluchátka jsou vyráběna ručně s důrazem na přesnost a kvalitu v sídle společnosti v německém Heilbronnu. Nové akustické měniče Tesla.11 o průměru 11 mm jim zajišťují výjimečné podání všech detailů a bezkonkurenční prostorovost i hloubku zvuku. Vynikajícímu poslechovému zážitku vychází vstříc také pozlacené konektory a postříbřené kabely.

Atraktivní provedení podtrhuje lesklé šasi zdobené ručně aplikovaným logem z 24 karátového zlata. V přepracovaném designu i pečlivém výběru materiálů se odráží smysl pro detail, přesnost a řemeslná zručnost.

Ergonomie a pohodlí

Vysoký komfort při nošení a pohodlný celodenní poslech umožňuje vysoce ergonomické provedení a vedení kabelu za uchem. Balení obsahuje sedm párů nově navržených silikónových koncovek do uší, díky nimž je možné sluchátka individuálně přizpůsobit. Pro výbornou pasivní izolaci od okolí je k dispozici navíc sada pěnových nástavců Comply™ ve třech velikostech. To vše umožňuje co možné nejlepší utěsnění v uších i dosažení maximálního možného akustického výkonu.

Sluchátka beyerdynamic Xelento 2 jsou na našem trhu k dostání u autorizovaných prodejců. Doporučená koncová cena modelu Xelento 2 Remote je 26000 Kč a provedení Xelento 2 Wireless stojí 31 000 Kč.

O společnosti beyerdynamic:

beyerdynamic GmbH & Co. KG, se sídlem v německém Heilbronnu představuje inovativní audio výrobky s nejvyšší zvukovou kvalitou a průkopnickými technologiemi. Dvě obchodní divize, Consumer Audio a Pro Audio & Installed Systems, poskytují na míru šité řešení pro uživatele z profesionální i spotřební oblasti. Většina produktů je vyvinutá v Německu a vyrábí se především ručně. Počínaje hi-fi sluchátky, mikrofony a systémy pro konference a tlumočení konče.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

Jak bude vypadat práce v roce 2030?

Svět práce a průmyslu se v posledních letech podstatně změnil. Práce na dálku a automatizace se staly v mnoha odvětvích normou. Přesto trendy, které pandemie zdánlivě přinesla, existovaly již dříve. Co se stalo v roce 2020 pouze urychlilo vývoj, který přetvářel trh a prostředí businessu již před koronavirovou epidemií.

S ohledem na tyto skutečnosti si můžeme udělat představu o tom, jak budeme v příštích letech pracovat, vyrábět a hospodařit. Je povinností technologických inovátorů a velkých zaměstnavatelů, jako je společnost Epson, aby budoucnost pomáhali utvářet k lepšímu. Koneckonců naše společnost má celosvětově téměř 80 000 zaměstnanců.

Jaké jsou tedy trendy, které se objevují a které využíváme, abychom pomohli utvářet budoucí podobu práce?

Megatrendy, které je třeba sledovat

Pokud nás uplynulé desetiletí něčemu naučilo, pak tomu, že schopnost přizpůsobit se novým trendům a globálním podmínkám může firmu buď vynést na vrchol úspěchu, nebo ji naopak srazit na kolena. Vedoucí pracovníci musí být připraveni na všechno a začít uvažovat o tom, jak své zaměstnance připravit na rok 2030.

Automatizace na prvním místě

Od fyzické automatizace pomocí robotů SCARA, které vyrábějí a montují, až po virtuální automatizaci pomocí softwarových robotů, které řídí opakující se kancelářské úkoly – vše, co lze automatizovat, se bude automatizovat. Z průmyslového hlediska se to projeví na postupech, jako je distribuovaná výroba. V kancelářích dojde k přesunutí velkého počtu administrativních pracovníků. Robotická automatizace procesů a umělá inteligence (AI) budou spravovat faktury, školení a přijímání zaměstnanců.

Následuje spolupráce

Nejdůležitějším aktivem budoucnosti budou myšlenky, které se osvobodí od náročných manuálních procesů a úkolů. Ty je třeba přetavit v reálné inovace a jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je spolupráce a sdílení. Trendy, které se začaly bouřlivě rozvíjet během pandemie, budou nadále pokračovat v podobě nových způsobů propojení a sdílení, jež překonají omezení, která přináší práce v kanceláři.

Hybridní schůzky dnes hrají klíčovou roli při vytváření prostoru pro spolupráci. Pokračující inovace v oblasti univerzálních zobrazovacích nástrojů, jako jsou projektory, pomůže překlenout propast mezi lidmi pracujícími na dálku a lidmi v kanceláři. Promítání vzdálených účastníků v životní velikosti zintenzivní zážitek z komunikace, zajistí jejich stejné postavení i to, že je ostatní účastníci budou lépe vnímat.

Dále pak udržitelnost

Bude-li se vynalézavost lidí soustředit na inovace a budou-li lidé spolupracovat, otevírají se neomezené možnosti. Nicméně světové zdroje nejsou nevyčerpatelné, stejně jako možnosti lidské mysli. Proto musí být udržitelnost v centru pozornosti práce a průmyslu. S ohledem na udržitelnost je také nutné, aby korporace nerozvíjely pouze svou vlastní činnost, ale aby se staraly také o ostatní a investovaly do komunit, začínajících firem a partnerů, kteří dopomohou k většímu úspěchu.

Například společnost Epson obohacuje životy, komunity a organizace tím, že se zaměřuje na spravedlivý zisk namísto nadměrného růstu příjmů. Zavázala se také podporovat udržitelnou společnost prostřednictvím otevřených partnerství, spolupráce s charitativními organizacemi a snižování závislosti na nerostných zdrojích.

A nakonec celoživotní vzdělávání

Není pochyb o tom, že inovace a transformace rychle mění rozsah, tempo a podobu práce. Vzhledem k tomu, že se pracovní prostředí bude dramaticky měnit díky automatizaci a digitalizaci a že se budou rozvíjet zcela nová odvětví, bude v budoucnosti rozvoj dovedností a celoživotní vzdělávání zásadní pro uspokojení potřeb pracovní síly.

Stručně řečeno, nově vznikající pracovní síla bude mít datovou gramotnost, bude umět pracovat s umělou inteligencí a roboty a bude se iniciativně zabývat tím, jaké dovednosti budou v budoucnu nezbytné, aby dokázala držet krok s vyvíjejícími se technologiemi.

Jak se mohou společnosti připravit na budoucnost

Firmy musí vypracovat konkrétní plány, jak těchto megatrendů využít a připravit se na pracovní prostředí roku 2030. Aby toho dosáhly, musí se vedoucí pracovníci zaměřit na budování kultury zaměřené na technologie. Vedení by měli převzít cílevědomé a vizionářské osobnosti, které dokážou řídit udržitelné fungování společnosti.

Pro začátek se firmy musí zamyslet nad tím, jak začlenit demografické změny do pracovní síly. Pro 21. století je charakteristické, že roste počet mladých lidí, kterým velmi záleží na sociálních a environmentálních otázkách. Jakmile se do pracovního procesu dostane více lidí z generace Z, budou se muset společnosti nastavit na to, že jsou tito pracovníci orientovaní spíš na principy než na pouhý zisk. V tomto světle musí vedoucí pracovníci přehodnotit a nově formulovat své dlouhodobé plány tak, aby zahrnovaly udržitelné strategie a přijaly společensky odpovědné postupy, a znovu tak sladily své principy a činnosti.

Společnosti musí do zboží a služeb, které poskytují, zahrnout environmentální a sociální faktory a faktory dobré správy a řízení (ESG). Měly by přehodnotit dopad na životní prostředí, protože se zvyšuje poptávka po transparentnosti etických nebo environmentálních přístupů. Patří sem přehodnocení způsobu fungování firmy, od iniciativ v oblasti minimalizace uhlíkové stopy až po vytvoření oběhového hospodářství, které omezuje využívání zdrojů a vznik odpadů, stejně jako emisí uhlíku.

Dále by firmy měly hlouběji porozumět způsobu, jakým každý zaměstnanec a tým vykonává svou současnou práci, aby lépe pochopily, jak integrovat technologie v současnosti i v budoucnu. V době, kdy digitální strategie přinášejí zcela nové, zásadní úkoly, které musí společnosti zvládat novými postupy, se projevuje nedostatek talentů. Výzkumy totiž naznačují, že 30 až 40 % všech pracovníků ve vyspělých zemích bude patrně muset přejít na nové profese nebo alespoň výrazně rozšířit své dovednosti[1].

Většina vedoucích pracovníků považuje talent za největší překážku úspěšného zavádění nových strategií – zejména těch, které jsou založeny na digitalizaci a automatizaci. V reakci na to by se firmy měly zaměřit na interní rozvoj talentů, které již mají, a vytvořit struktury a vzdělávací programy, které pomohou systematicky umisťovat nejvhodnější interní zaměstnance na jejich budoucí pozice. Při přípravě společností na budoucnost práce musí být prioritou potřeba zvyšovat a rozšiřovat kvalifikaci pracovníků.

Společnosti, které jsou připraveny na budoucnost

Dnešní doba je nejistá. Zaměstnavatelé se snaží definovat, jak má vypadat pracoviště budoucnosti, a zaměstnanci se obávají, že se této nové situaci nebudou schopni přizpůsobit. Existuje však několik jistot:

  • Automatizace se bude i nadále rozšiřovat.
  • Firmy bez principů budou stále více pod drobnohledem.
  • A najít a udržet si ty správné lidi pro tuto práci bude stále těžší.

S ohledem na to by se společnosti měly vždy soustředit na to, jak posunout hranice svého oboru. Existují již příklady firem, které v tomto směru udělaly výrazný skok.

Jednou z takových společností je Amazon, který přislíbil 700 milionů dolarů na zvyšování kvalifikace a školení v několika odděleních. Například Technická akademie společnosti Amazon, program školení a zprostředkování zaměstnání, zprostředkuje zaměstnancům společnosti Amazon, kteří nejsou technického zaměření, základní dovednosti pro přechod na kariéru softwarového inženýra[2].

Dalším příkladem je společnost Epson. Každý den investujeme do výzkumu a vývoje přibližně 1,14 milionu eur. Kromě toho jsme se zavázali, že budeme podporovat udržitelné inovace a do roku 2050 se staneme bezemisní společností a nebudeme využívat podzemní zdroje.

Tlak na změnu se stupňuje již několik let. Dlouhou dobu před pandemií COVID-19 byly firmy příliš pomalé, příliš izolované a příliš závislé na složitých strukturách. To, čeho se mnozí obávali a co pandemie potvrdila, je, že tyto společnosti byly vytvořeny pro svět, který zaniká, a ne pro budoucnost, která spočívá ve zvýšené konektivitě, bezprecedentní automatizaci, demografických změnách a rostoucím zaměření na člověka, principy a hodnoty.

Svět práce a průmyslu se v posledních letech zásadně změnil. A brzy se změní znovu.

O společnosti Epson

Epson je přední světový dodavatel technologií, který spoluvytváří udržitelné prostředí a přispívá k rozvoji komunit. Využívá k tomu efektivní, kompaktní a přesnou techniku a digitální technologie propojující lidi, věci a informace. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblasti domácího a firemního tisku, komerčního a průmyslového tisku, výroby a v oblasti vizualizace a životního stylu. Do roku 2050 společnost Epson dosáhne uhlíkové neutrality a eliminuje používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy. Skupina Epson má celosvětovou působnost, je řízená japonskou společností Seiko Epson Corporation a generuje každoroční prodeje v hodnotě okolo 1 bilionu japonských jenů.

global.epson.com

Environmentální vize 2050 –  http://eco.epson.com/

Analýza: počet DDoS útoků na české firmy v listopadu rostl, objevil se i extrémní několikadenní útok

Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy v listopadu výrazně vzrostly. Důvodem je především prodloužení doby trvání útoků. Ty obvykle trvají minuty, maximálně hodiny – zaznamenaný extrémní útok ale trval několik dní v kuse. Útočníci napadající servery provozující služby či internetové stránky v posledních měsících také stále více hledají úplně nové cesty svých DDoS útoků a začali využívat méně obvyklé internetové protokoly, které nejsou tak dobře zabezpečené. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu.

„Trendy poslední doby jsou prodlužování útoků a využívání zranitelnosti méně obvyklých internetových protokolů. Extrémní útok, který jsme zaznamenali v listopadu, trval bez přestávky několik dní, přitom zpravidla útoky trvají maximálně desítky minut. Útočník použil tzv. amplifikační útok – ten je založen na vytváření dotazů na běžné aplikační služby, které využívají UDP protokol a u kterých je požadovaná odpověď zpravidla mnohem větší než původní dotaz. Útočník pak podvrhne místo své IP adresy adresu cíle útoku a všechny odpovědi těchto služeb tak směřují na nic netušící cíl, který se zahltí nadměrným provozem. Protože se v tomto případě jednalo o provozovatele herní platformy, domníváme se, že za tím byl nekalý konkurenční boj,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

V poslední době roste i podíl útoků přímo na aplikační vrstvě. To útočníkům umožňuje efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci s již zmíněným trendem zranitelnosti méně obvyklých internetových protokolů to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource v listopadu dosáhl počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnoty 195. Nejvíce útoků bylo z Asie, která si po měsíci prohodila prvenství s Evropou. Asie v listopadu kralovala i žebříčku intenzity útoků. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu se v porovnání s předchozím měsícem několikanásobně zvýšil. 

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

Moderní investování odkudkoli. Patria přináší v nové aplikaci investiční tipy, zpravodajství Patria.cz i mobilní klíč

Investiční tipy analytiků a zpravodajství respektovaného investičního serveru Patria.cz v moderní a responzívní podobě. Přehledný náhled portfolia, oblíbených titulů i transakcí třeba v luxusní černé nebo nové interaktivní grafy. Mobilní klíč, který u potvrzování obchodních pokynů nahrazuje SMS nebo kódy z klíčenky a samozřejmě FaceID. Nejen to nyní nabízí nová mobilní obchodní aplikace od předního brokera Patria Finance ze skupiny ČSOB jako vánoční dárek klientům. Získají ji všichni, kdo již mají nebo si nově otevřou obchodní účet u Patria Finance. To lze snadno udělat během několika minut a plně online.

Design aplikace dle nejmodernějších UX trendů zpříjemní, zrychlí a dále zpřehlední práci s ní. Uživatelé v aplikaci mohou zhlédnout stav svého portfolia, zobrazit si detail cenného papíru, sledovat oblíbené tituly včetně využití cenových alertů, provést měnovou konverzi a samozřejmě snadno zadat nákupní či prodejní pokyn. Pro cvičné obchody bez rizika je k dispozici také demoverze. Mobilním klíčem mohou klienti rychle a pohodlně autorizovat pokyny a další kroky v obchodní aplikaci WebTrader, minulostí se tak stávají autorizační SMS a kódy vygenerované klíčenkou. Standardem pro přihlášení je Face ID nebo otisk. Aplikaci můžete stahovat v App Store či Google Play pod názvem Patria Finance.

„V posledních třech letech obrovsky roste zájem o přímé investování, nejdynamičtěji přitom právě obchodování přes mobil, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli naši mobilní aplikaci nejen zásadně předělat graficky, ale také do ní včlenit nové funkce a služby včetně responzívního ekonomického zpravodajství, investičních tipů a analýz, zlepšeného vyhledávání, ale třeba i takzvaného mobilního klíče, který uživatelům naší webové aplikace zjednoduší a lépe zabezpečí provádění obchodních pokynů. Pevně věřím, že se nová aplikace klientům bude líbit a už se těším na zpětnou vazbu na ni,“ říká Tomáš Jaroš, generální ředitel Patria Finance. „Výčet nových služeb v aplikaci přitom není konečný. Mohu slíbit, že v příštím roce se naši klienti mohou těšit na její další rozšíření. Do mobilky přidáme například stále populárnější Pravidelné investice, které jsou nyní dostupné v naší obchodní platformě Webtrader. Díky takzvaným frakcím umožňujeme investovat od pouhé stokoruny do burzovně obchodovaných fondů ETF a skrze ně třeba do amerických či evropských akcií nebo tematicky dividend, zelené energie, automatizace a robotiky či realit,“ doplňuje Tomáš Jaroš.

Smyslem digitálních inovací Patrie je učinit z investování běžnou a příjemnou součást každodenního života, zjednodušit jej a zrychlit. V dobách neklidu na trzích a nejednoznačných informací je o to zásadnější výbava důvěryhodnými informacemi i promyšlenou investiční inspirací. V mobilní aplikaci Patrie proto nově naleznete také investiční a ekonomické zpravodajství portálu Patria.cz. V responzívní podobě můžete procházet události a komentáře, horké zprávy, analýzy, názorové texty či videa. Investiční a ekonomické zpravodajství naleznete také členěno tematicky, věnováno například akciím, ekonomice nebo měnám a sazbám. Zbrusu nové jsou v aplikaci interaktivní grafy a propracovanější investiční tipy analytiků.

Nová mobilní obchodní aplikace je dostupná všem klientům Patria Finance zdarma a ti mají před Vánoci o důvod navíc oslovit začínající i pokročilé investory z řad svých přátel či známých a Patrii doporučit. Probíhající akce „Přiveď investora“ dává 1.000 Kč na tržní poplatky novému a 2.000 Kč doporučujícímu investorovi. Více informací na https://finance.patria.cz/prived-investora.

Zábavné vzdělávání pro všechny: investo vás naučí investovat

Šířit osvětu v oblasti investic pokládá Patria z pozice vedoucího českého retailového obchodníka s cennými papíry za jedno ze svých poslání. S tímto cílem vytvořila čistě vzdělávací aplikaci investo.

Aplikace široké české veřejnosti odkrývá svět investic, provádí základy investování, představuje hlavní investiční nástroje, učí vyhnout se investičním chybám a efektivně zhodnotit úspory.

Uživatelé se interaktivní a zábavnou formou mohou vzdělávat prostřednictvím videí, audia či psaných textů. Nabyté znalosti si mohou ověřit v průběžných testech a po úspěšném absolvování závěrečného testu získají certifikát.

Investo je dostupné na webu investo.patria.cz i z mobilu s iOS nebo Androidem.

Skupina ČSOB

je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v online prostředí i na pobočkách. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním banko pojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní banko-pojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.

Společnost Signify opět boduje v žebříčku indexu udržitelnosti Dow Jones

Společnost Signify (Euronext: LIGHT), světový lídr v oblasti osvětlení, byla opět zařazena do světového indexu Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Svoji přední pozici v oblasti trvalé udržitelnosti potvrdila naše společnost již šestým rokem v řadě. Zařazení vychází z globálního hodnocení ekonomických, sociálních a enviromentálních výsledků podniků S&P. Společnost Signify v něm dosáhla celkového skóre 88 bodů ze 100 možných (k 23. září 2022), čímž se zařadila mezi 1 % nejlepších firem ve svém odvětví (k 9. prosinci 2022).

DJSI je důležitým měřítkem vedoucího postavení v oblasti udržitelnosti a jsem hrdý na to, že se naše úsilí jako nízkouhlíkové společnosti odráží v tomto hodnocení,“ říká Eric Rondolat, CEO společnosti Signify. „V žádném případě nejsme na konci této cesty a budeme i nadále pokračovat v naší práci na dalším začleňování opatření v oblasti udržitelnosti a ochrany klimatu do celého našeho hodnotového řetězce.“

Společnost Signify získala v rámci DJSI plný počet bodů (100/100) v 66 kategoriích, včetně strategie v oblasti změny klimatu a rozsahu emisí skleníkových plynů, kultury rizik, designu a inovací produktů, sociálního reportingu a vlivu na politiku (hodnoceno k 9. prosinci 2022).

V rámci pětiletého programu „Brighter Lives, Better World 2025“ realizuje Signify už druhým rokem kroky ke zdvojnásobení pozitivního dopadu na životní prostředí. Ten je součástí společného úsilí v rámci Pařížské dohody s cílem udržet míru oteplování pod hranicí 1,5 °C. Ve třetím čtvrtletí letošního roku společnost oznámila, že nadále pokračuje v plánu kumulativního snižování emisí uhlíku, svých příjmů z cirkulární dopravy, které činí 30 %, a příjmů z programu Brighter Lives, které vzrostly na 28 %. Tato opatření přispívají k ambici firmy zdvojnásobit svůj pozitivní dopad na životní prostředí a společnost do konce roku 2025. Signify je od roku 2020 ve všech svých činnostech uhlíkově neutrální a od roku 2010 aktivně snížila své provozní emise o více než 70 %. 

O společnosti Signify

Společnost Signify (Euronext: LIGHT) je světovým lídrem v oboru osvětlovací techniky pro profesionální zákazníky i koncové spotřebitele, včetně osvětlení pro internet věcí (IoT). Produkty značky Philips a systém propojeného osvětlení a datových služeb Interact vytvářejí přidanou obchodní hodnotu a pomáhají ke zlepšování života v domácnostech, kancelářích, průmyslových objektech i na veřejných prostranstvích. Společnost Signify, která v roce 2021 dosáhla tržeb ve výši 6,9 miliardy eur a zaměstnává přibližně 37 000 zaměstnanců ve více než 70 zemích světa, má za cíl rozvíjet mimořádný potenciál světla, který dokáže rozjasňovat životy lidí a zlepšovat svět. Signify klade mimořádný důraz na udržitelnost a již v roce 2020 dosáhla uhlíkové neutrality. Od vstupu na burzu je společnost již šest let po sobě v indexu Dow Jones Sustainability a byla oceněna jako Industry Leader v letech 2017, 2018 a 2019. Novinky týkající se společnosti Signify najdete na stránkách Newsroomu, Twitter, LinkedIn a Instagram. Informace pro investory jsou na webové stránce Investor Relations.

Huawei Talent Summit: Evropa potřebuje více ICT talentů

Aby se Evropa mohla nadále vyvíjet v oblastech digitalizace a udržitelného rozvoje, je nezbytně nutné zaměřit se na objevování nových talentů a na jejich rozvoj. Náš kontinent stále trpí nedostatkem kvalifikovaných ICT specialistů, pokulhává však i všeobecná digitální gramotnost. Na druhém ročníku události Huawei Talent Summit v řeckých Athénách diskutovali tato palčivá témata zástupci společnosti Huawei společně s odborníky, zástupci vlád, mezinárodních organizací, průmyslu a evropské akademické obce.

Prosincový Huawei Talent Summit je každoročním ohlédnutím za vzdělávacími programy technologického giganta. Na letošní akci s tématem Jak společně vytvořit udržitelnou budoucnost pro evropské talenty zkoumali řečníci spolu s hosty a osmdesátkou vybraných vysokoškolských studentů řešení nedostatku odborníků v oblasti ICT, způsoby podpory digitální gramotnosti a dovedností k překonání digitální propasti a budování otevřeného a udržitelného ekosystému talentů. Účastníci se shodli, že mladí lidé s technologickým nadáním mají šanci zlepšit současné statistiky nejen tím, že zaujmou rozšiřující se řady volných pozic v oboru ICT, ale také předáváním svých znalostí lidem kolem sebe, a to především starší generaci.

 „Talent je nezbytný pro to, aby Evropa mohla pokračovat v digitalizaci a udržitelném rozvoji. Proto se musíme spojit a vybudovat otevřený ekosystém talentů pro společný úspěch,“ prohlásil Radoslaw Kedzia, viceprezident Huawei pro region střední a východní Evropy a severské země. „Kultivace talentů byla pro Huawei vždy velmi důležitá a v Evropě vždy byla jednou z našich hlavních priorit. Za posledních deset let jsme v tomto regionu vyškolili více než třicet tisíc ICT profesionálů,“ uvedl Kedzia, který následně představil program Bright Star, jehož cílem je každý rok získat 100 univerzitních stážistů v Evropě. Společnost Huawei dle jeho slov také během následujících tří let plánuje zaměstnat zhruba 600 čerstvých absolventů evropských univerzit.

Důležitost rozpoznání technologického talentu a jeho rozvíjení u mladých lidí zdůraznil i ředitel Institutu UNESCO pro celoživotní vzdělávání David Atchoarena: „Odhaduje se, že přibližně 20 % dospělých v Evropě postrádá základní digitální dovednosti. Talentovaná mládež může přispět k odstranění digitální propasti nejen využitím příležitostí nových technologií, ale i díky pomoci starší generaci při formování digitální budoucnosti.“

Společnost Huawei přitom podporuje obojí – pomocí vzdělávacích programů pro studenty či ženy v technologiích pomáhá kultivovat talent a prostřednictvím dalších projektů apeluje na rozšiřování digitální gramotnosti. Do programu ICT Akademií se zapojilo více než 200 škol, respektive 16 0000 studentů po celé Evropě. Popularitě se těší také program Seeds for the Future, který od svého spuštění v roce 2011 vyškolil přes 3500 evropských studentů, včetně stovky českých.

Zvláštní důraz klade Huawei také na vzdělávání žen, které jsou zejména v technologických oborech obzvláště nedostatečně zastoupeny. „Existují zjevné překážky, které ženám brání dosáhnout vyšších pozic v jejich akademické a profesní kariéře,“ uvedla poslankyně Evropského parlamentu Elissavet Vozembergová, která je také místopředsedkyní Výboru pro práva žen a rovnost pohlaví. Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí Řecka a organizací Manpower Employment ohlásila Huawei na summitu spuštění lokální verze programu Women in Tech, jejíž cílem je poskytnout základní školení v ICT 500 nezaměstnaným ženám v Řecku. S programem mají zkušenosti i účastnice v České republice, kde se společnost Huawei zaměřila na rozvoj a rozšiřování vzdělání začínajících podnikatelek, jejichž projekt je přivedl až k oboru technologií. 

O společnosti Huawei

Huawei je vedoucím globálním výrobcem infrastruktury informačních a komunikačních technologií a chytrých zařízení. Nabízíme integrovaná řešení ve čtyřech klíčových oblastech, kterými jsou telekomunikační sítě, výpočetní technika, chytrá zařízení a cloudové služby. Naším závazkem je každému jednotlivci, domácnosti a organizaci přinášet digitální řešení pro plně propojený, inteligentní svět.

Ucelená nabídka produktů, řešení a služeb Huawei je současně konkurenceschopná a bezpečná. Pro naše zákazníky vytváříme trvalé hodnoty prostřednictvím otevřené spolupráce s partnery v rámci ekosystému. Pomáháme lidem k jejich růstu, pracujeme na větším komfortu občanů v domácnostech a inspirujeme organizace všech druhů a velikostí k inovativnějším přístupům.

V Huawei se inovace zaměřují na potřeby zákazníků. Silně investujeme do základního výzkumu, přičemž se soustředíme na technologicky přelomová řešení, která posouvají svět kupředu. Máme více než 194 tisíc zaměstnanců a působíme ve více než 170 zemích a regionech. Společnost Huawei byla založena v roce 1987 a funguje jako soukromá společnost plně vlastněná svými zaměstnanci.

Pro více informací prosím navštivte naše webové stránky www.huawei.com nebo nás sledujte na:

K sdílené síti bankomatů Komerční banky a MONETA Money Bank se připojí Air Bank a UniCredit Bank

Spolupráci v oblasti sdílení bankomatů na území České republiky zahájila Komerční banka s MONETA Money Bank v červnu letošního roku. Od 1. února 2023 se ke spolupráci připojí také Air Bank a UniCredit Bank. Cílem všech zúčastněných je zvýšit dostupnost hotovostních služeb pro klienty a současně akcelerovat aktivity v zájmu udržitelného rozvoje. Sdílení bankomatových sítí získalo v soutěži Hospodářských novin cenu Bankovní inovátor 2022.

Klienti Komerční banky, MONETA Money Bank, Air Bank a UniCredit Bank budou moci od 1. února 2023 vybírat hotovost ve sdílených bankomatových sítích za stejných podmínek jako z bankomatů své vlastní banky. Celý projekt sdílení bankomatů zahrnuje vedle okamžitých benefitů pro klienty také využití stávajících duplicitních bankomatů v nových lokalitách, kde zúčastněné banky své hotovostní služby zatím nenabízejí.

Sdílení vybrané bankovní infrastruktury bude mít velmi pozitivní vliv na klientský zážitek a současně povede ke snížení spotřeby energií i dalších nákladů nutných k provozování oddělených bankomatových sítí. Realizace tohoto projektu se projeví také ve snížení uhlíkové stopy zapojených bank.

Exit mobile version