Rok 2024 zlomem pro AI: Průzkum ukázal, že 80,5 % zaměstnanců, kteří se zajímají o umělou inteligenci, ji používá pravidelně, 40 % využívá placené nástroje

Praha, 11. února 2025: Po dlouhou dobu bylo praktické využití umělé inteligence v českých firmách tabu a ze strany zaměstnanců převažovaly velké obavy pramenící jak z obtížnosti adopce AI, tak i ze strachu o práci. Loňský rok znamenal pro mnoho firem a zaměstnanců zásadní změnu. Mnoho lidí se začalo o využití nástrojů AI intenzivněji zajímat a více než 80 % z nich je již pravidelně používá nebo platí za plné verze nástrojů. Mezi nimi převládají zaměstnanci z vedení firem, IT oddělení, marketingu, vzdělávání a ze sektoru obchodu a prodeje. Ukázal to průzkum AImpact 2024 realizovaný společností Aibility, která se dlouhodobě zaměřuje na osvětu využívání AI ve firemním prostředí a je součástí významné evropské skupiny Seyfor.

Průzkum AImpact 2024 byl realizován mezi 568 respondenty pracujícími především ve výše uvedených odděleních, kteří sledují aktivity Aibility a o možnosti využívání umělé inteligence se zajímají. Většinu respondentů tvořilo 37 % pracovníků z malých a středních firem, 33 % zaměstnanců velkých firem a korporací a 15 % živnostníků.

Plné verze nástrojů umělé inteligence si platilo a na denní bázi využívalo v loňském roce již 37,5 % dotázaných a dalších 43 % respondentů využívalo pravidelně běžně dostupné bezplatné varianty. 17 % uvedlo, že průběžně zkouší různé možnosti a nástroje AI, bez jakékoli zkušenosti zůstává již jen 2,5 procenta účastníků průzkumu. Uvedená data ukazují rychlý rozvoj a adaptaci AI technologií v oblasti businessu, což znamená, že firmy stále častěji zefektivňují pomocí umělé inteligence interní procesy, zlepšují zákaznické zkušenosti a využívají ji i pro tvorbu inovativních produktů a služeb.

Dotázaní, kteří AI ve firemních procesech využívají, ji vnímají nejčastěji jako osobní asistentku či pomocnici, kterou mají k dispozici v režimu 24/7, nebo také jako nástroj pro úsporu času a automatizaci rutinních činností. V individuálních odpovědích na to, co by doporučili začátečníkům, uvádějí zkušení uživatelé AI nejčastěji tři body: Nebát se začít, investovat čas do učení práce s AI a přistupovat k AI jako k nástroji, ne náhradě člověka.

Průzkum také ukázal, že více než 12 % uživatelů AI si uvědomuje, že výsledky generované umělou inteligencí nejsou vždy bezchybné. S tím souvisí mimo jiné další tři doporučení respondentů průzkumu: Učit se s AI správně pracovat, pamatovat, že kvalita výstupu závisí na kvalitě zadání, a také kontrolovat a ověřovat výstupy.

Nejčastěji využívané AI nástroje v roce 2024

V oblastech aktuálního využití možností umělé inteligence vede jednoznačně práce s textem, ať už jde o vytváření, úpravu nebo překlady –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tyto možnosti používá 87 % dotázaných. Pomyslné druhé místo s 61 % obsadila analýza a práce s daty a třetí pozice s 51 % patří pomoci s kreativními nápady. V těsném závěsu pak následují další činnosti, na které uživatelé AI využívají, jako je tvorba multimediálního obsahu, porady s chatboty a virtuálními asistenty nebo pomoc při vytváření nových projektů, produktů a služeb.

Největší část uživatelů (88,6 %) využívá podle průzkumu AImpact 2024 nejčastěji jednu nebo dvě oblíbené AI aplikace, přičemž prvních pět míst zaujímá ChatGPT, Microsoft Copilot, Claude, DeepL a Midjourney. 46,5 % dotázaných pracuje s více aplikacemi bez jejich vzájemného propojení a 11 % respondentů používá některé z možností automatizace, které propojují aplikace mezi sebou. Zajímavá je také informace, že pouze 14 % účastníků pracuje ve firemním prostředí se speciálními, často individuálně vytvořenými AI nástroji.

Průzkum AImpact jsme realizovali již druhým rokem a přinesl tak zajímavé srovnání. Výsledky ukazují, že zaměstnanci postupně odbourávají obavy z toho, že jim umělá inteligence vezme práci, a učí se využívat jejích možností. Bohužel největší bariérou ve využívání AI je nadále především neznalost. I proto zůstává naším cílem otevřít dveře do světa AI milionu Čechů a pomoci jim poznat možnosti AI, a to od výběru správných nástrojů až po jejich hladké začlenění do firemních procesů,“ komentuje výsledky průzkumu Filip Dřímalka, zakladatel společnosti Aibility.

Prvky umělé inteligence pronikají do všech oblastí firemních procesů. Využití AI se již zdaleka netýká pouze individuálních činností jednotlivých zaměstnanců, ale rozšiřuje možnosti téměř všech firemních nástrojů, které v Seyforu vyvíjíme – od komplexních ERP, CRM nebo HR systémů pro velké firmy až po účetní a fakturační nástroje pro živnostníky. Do všech zmíněných nástrojů proto ve spolupráci s Aibility i našimi dalšími vysoce profesionálními týmy prvky AI postupně implementujeme,“ uzavírá Daniel Šturm, ředitel marketingu společnosti Seyfor.

Rok 2024 potvrdil, že AI představuje pro moderní české firmy klíčovou technologii, která může přinést nejen zjednodušení práce a pomoc s rutinními úkony, ale také významně přispívá ke zlepšení inovací a k růstu společností na domácích i zahraničních trzích.

O společnosti SEYFOR

Seyfor, a. s. je jedním z velkých evropských dodavatelů ICT řešení. Společnost má přes 1 700 zaměstnanců a obsluhuje zákazníky ve 38 zemích. Dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v regionu. S obratem přesahujícím 4 miliardy Kč je největším výrobcem účetních, ERP, mzdových a personálních systémů v České republice. Je významným dodavatelem na míru připravovaných IT řešení z oblasti ERP a jejich implementace, CRM, cybersecurity, datové analytiky či podpory adopce cloudových technologií pro velké společnosti a státní správu. Hlavním technologickým partnerem je společnost Microsoft. Některé produkty Seyforu využívají Češi pravidelně, příkladem je služba eRecept nebo nejrozšířenější fakturační systém pro živnostníky a podnikatele iDoklad.. V posledních letech uskutečnil Seyfor desítky významných akvizic IT firem v České republice, na Slovensku a na Balkáně. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou private equity fond Sandberg Capital a český podnikatel Martin Cígler. Firma byla původně založena v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.

O společnosti Aibility

Aibility (dříve Digitask) je česká startupová společnost specializující se na digitální transformaci firem s využitím prvků umělé inteligence (AI), automatizace a low-code platforem. Firmu založil v roce 2022 Filip Dřímalka, známý propagátor digitálních inovací, který stojí za řadou projektů na podporu digitálních dovedností a je autorem několika knih z oblasti digitální transformace. V roce 2024 koupil třetinový podíl Seyfor, jeden z největších evropských poskytovatelů IT řešení a následně proběhl rebranding, během kterého se změnil Digitask svůj název na Aibility. Cílem Aibility je uvést firmy a jejich zaměstnance do “světa nepráce“, kde rutinní úkoly zastávají technologie a lidé se mohou věnovat kreativnější a smysluplnější práci. Aibility pomáhá firmám s výběrem a zaváděním nástrojů umělé inteligence, organizuje AI hackathony a další akce na podporu hledání nejefektivnějších cest využití AI ve firmách. V roce 2024 společnost uvedla Aimee, první AI konzultatntku, která pomáhá pracovníkům, kteří chtějí využít AI pro zjednodušení, zlepšení či škálování své práce. Mezi klienty Aibility patří desítky významných českých organizací, bank, advokátních kanceláří i technologických firem.

Autor: PressMob

Obsah dodala společnost v rámci tiskové zprávy.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Exit mobile version