Chytrá podložka sledující základní životní funkce pacienta a umožňující zdravotnickému personálu nepřetržitý monitoring více pacientů najednou z jednoho místa. Umělá inteligence, která pomáhá popsat mamografický snímek. Školení záchranářů za využití virtuální reality. Je toto vzdálená budoucnost zdravotnictví? Ne. Všechna tato řešení již pomáhají. A mnoho dalších. Ode dneška je možné se s více než devadesáti moderními digitálními řešeními seznámit přehledně a na jednom místě formou virtuální prohlídky Digitální nemocnice na www.digitalni-nemocnice.com. Odbornými garanty jsou Nemocnice Jihlava, Fakultní nemocnice Olomouc a Fakultní nemocnice Bulovka.

„Mělo by být úplně jedno, jestli půjdete v jednu ráno do nemocnice na okraji republiky, nebo do největší nemocnice v hlavním městě. Vždy byste měli dostat stejně kvalitní ošetření, stejně kvalitně stanovenou diagnózu. Dnes tomu tak není. Řešení ale existují. Jedním z nich je umělá inteligence,“ říká Matěj Misař, spoluzakladatel start-upu Carebot. Carebot vyvíjí umělou inteligenci, která pomůže lékaři z RTG snímků během vteřiny určit, jaký nález pacient na hrudníku má a vyznačí jeho polohu. I toto řešení je součástí virtuální prohlídky Digitální nemocnice.

„Hranice možností můžeme neustále posouvat dál. Směrem k pacientům, klientům, ale i uvnitř organizace. A přesně o tom tento projekt je. Aby nám na jednom místě ukázal možnosti, které v rozvoji moderního zdravotnictví v současné době máme,” vysvětluje Mgr. David Zažímal, náměstek pro informatiku a kybernetickou bezpečnost Nemocnice Jihlava.

Moderní nástroje poskytují zdravotnickým zařízením mnohé výhody, jako je úspora času, financí a zlepšení stávajících procesů. „Zavedením digitálních formulářů klesl počet telefonických dotazů v souvislosti s prodloužením neschopenky o 30 procent a vylepšený proces pomohl oddělení pohotovosti ušetřit za devět měsíců 1 800 hodin,“ vyčísluje pozitivní dopad digitalizace Jiří Schimmer, vedoucí oddělení cloudových technologií a infrastruktury v Nemocnici Jihlava.

Pacientům přináší nové technologie přesnější diagnostiku a pohodlnější kontakt s lékaři. Zdravotnický personál získává moderní technologie pro efektivnější léčbu a administrativa přesunutá do online prostředí šetří čas a umožňuje vyřešit důležité věci kdykoliv a odkudkoliv.

„Umělou inteligenci využívá český přístroj Aireen, kterému stačí 30 vteřin k tomu, aby analýzou snímků oční sítnice provedl podrobnou diagnózu pacienta“, vysvětluje Jan Hlaváček, ředitel společnosti Aireen, a dodává: „Toto neinvazivní a bezbolestné vyšetření provádí například síť očních klinik Neovize ke screeningu diabetické retinopatie, což je onemocnění hrozící více jak jednomu milionu diabetiků v České republice.“

„Každý z nás si přeje, když se ocitne v roli pacienta, aby mu lékaři a sestřičky poskytli tu nejlepší péči. Nicméně jejich čas je omezený, a tak je zapotřebí hledat prostor ke snížení administrativní zátěže zdravotnického personálu a k automatizaci úkonů,” vysvětluje Lenka Axlerová, která má v Microsoftu Česká republika a Slovensko na starosti spolupráci s veřejným sektorem a dodává: „Cílem Digitální nemocnice je ukázat přehledně na jednom místě, jaká řešení jsou nemocnicím dostupná už dnes. Každé zdravotnické zařízení si může vybrat řešení přesně podle svých vlastních potřeb a možností.”

Digitalizace zdravotnictví zažívá bezprecedentní rozmach po celém světě. Projekt Digitální nemocnice by měl ukazovat právě na překonávání bariér a možnou změnu rigidních procesů pomocí moderních technologií,“ doplňuje náměstek informačních technologií Fakultní nemocnice Olomouc, Ing. Antonín Hlavinka.

Digitální nemocnice zahrnuje inovativní řešení specializovaná pro oblast zdravotnictví od třiceti technologických firem. Hlavním iniciátorem projektu je česko-slovenský tým Microsoftu a společnost Infocom. Detailní informace o projektu, přehled technologických řešení a seznam firem jsou k dispozici na adrese: digitalni-nemocnice.com.

Spuštění projektu Digitální nemocnice probíhá dnes na konferenci Efektivní nemocnice pořádané společností Healthcare Institute.

Přehled řešení

Využití moderních technologií a digitálních řešení v ambulantní péči přináší vyšší míru komfortu pacientům, kteří se svým lékařem budou moci zůstat v pravidelném kontaktu i pomocí nástrojů telemetrie a telemedicíny. Využití cloudových služeb umožňuje propojení dat z různých zdrojů a tím zajistí lékařům ucelený pohled na pacienta. Zároveň výrazně zefektivňuje administrativní úkony lékařů i zdravotních sester.

  • pacient doma (konzultace na dálku, telemetrie, rezervace termínu, chatbot),
  • pacient v ambulanci (virtuální recepční, digitální asistent, elektromobilita, rezervace parkování, ověření totožnosti a bezpečnost, navigace, ambulanční informační systém, vyšetření zraku, přepis mluveného slova).

Moderní nemocnice 21. století naplno využívá potenciálu digitalizace, který přináší zlepšení zdravotní péče pro pacienty a usnadnění každodenních pracovních úkonů pro zdravotnický personál a lékaře – ať už se jedná o inovativní řešení využívající umělou inteligenci při záchraně lidských životů, nebo jiné moderní technologie zajišťující plynulý chod samotné nemocnice.

  • urgentní příjem (školení pro záchranáře s využitím virtuální reality, komunikace mezi rychlou záchrannou službou a nemocnicí, service desk, triáž pacientů),
  • operační sál (rezervace operačního sálu, využití umělé inteligence například pro zpřesnění diagnostiky, seznámení s průběhem operace, přítomnost mediků na dálku/ konsilium, radiologie – PACS řešení),
  • lůžková péče (elektronická data o pacientovi, efektivní proces propuštění z nemocnice, zábava na pokoji).

Digitální nemocnice nepotřebuje ke svému provozu štosy papírů. Administrativní pracovníci využívají ve své každodenní práci dostupné nástroje pro efektivní týmovou spolupráci odkudkoliv. Díky pokročilým technologickým řešením je zajištěna účinná ochrana citlivých dat pacientů a IT systémů proti kybernetickým hrozbám.

  • administrativní zázemí, sesterna (příprava léků pro pacienty a skladové hospodářství, vzdálený dohled nad lůžkem, plánování směn, komunikace a spolupráce na oddělení, analýza krevního obrazu, dárci krve, sledování teploty v lednicích),
  • chod lékárny (řízení front, ověření pravosti léků, zákaznická zkušenost),
  • klinický výzkum,
  • správa vozového parku, efektivní spolupráce, procesní robotizace a automatizace, controlling, finance a účetnictví, řízení nemocnice, nemocniční informační systém, vytěžování faktur, spisová služba, asset management,
  • kybernetická bezpečnost,
  • koordinace zdravotní péče – care management, moderní IT, vzdělávání zaměstnanců, nábor zaměstnanců, onboarding a offboarding, portál zaměstnance, získávání zpětné vazby, hodnocení zaměstnanců, evidence docházky, karta zaměstnance, manuály pro zařízení, energy management.

GoodCall a program ITjede.cz a ITide.sk

Program je otevřen široké veřejnosti, která má zájem se vzdělávat a rekvalifikovat v oblasti digitálních dovedností a tím nastartovat kariéru v IT. Díky online vzdělávací platformě mají zájemci přístup k unikátnímu obsahu z oblasti technologií, ale i tzv. měkkých dovedností (soft skills), a to zcela zdarma. Již nyní se podařilo rekvalifikovat desítky zájemců, kteří následně našli uplatnění u partnerů a zákazníků Microsoftu. Platforma má již nyní tisíce studentů a nabízí v současné době možnost výběru z více než 100 volných pracovních míst.

Digistart s Digiskills = www.digistart.cz

Cílem programu je překonat strach z digitálních technologií a zvýšit digitální kompetence mezi širokou veřejností. Díky hravé a inspirativní formě v podobě mikrokompetencí umožňuje účastníkům osvojit si digitální dovednosti bez ohledu na sociální status, dosažené vzdělání nebo věk. Obsah je dostupný zdarma a zaměřuje se na životní situace, se kterými se v určité fázi života potýká každý z nás:

  • Komunikace a spolupráce v digitální době
  • Základy práce s počítačem, pojmy a zkratky
  • Informace, dezinformace a jak se v nich vyznat
  • Kyberbezpečná domácnost
  • Uplatnění digitálních dovedností
  • Na úřady digitálně aneb co si můžete vyřídit pohodlně online

Účastníci po zvládnutí daných témat obdrží certifikát, který bude přínosný například při hledání nového zaměstnaní nebo při kariérním růstu.

Rekvalifikace s Unicorn University a Unicorn Hatchery

Unicorn University úzce navazuje na projekty Digistart a ITjede a poskytuje další, více pokročilá, školení v oblasti technologií společnosti Microsoft (Azure, DevOps, testing, kyberbezpečnost, data a AI a další). Školení jsou krátkodobá, v rozsahu semestrálních kurzů nebo formou „Hatchery“ (líhně).

Program Unicorn Hatchery je praxí prověřený způsob, jak získat nové či rekvalifikovat stávající IT odborníky. Jedná se o komplexní výcvik, který propojením teoretické a praktické složky výuky plně připravuje účastníky pro práci v specifikované roli s určitou odborností.

Dle vstupních požadavků konkrétních firem je Unicorn Hatchery koncipována buď pro vyškolení nových IT odborníků (zejména doškolení absolventů vysokých škol tak, aby disponovali všemi znalostmi požadovanými na dané pozici), nebo pro přeškolení stávajících pracovníků na nové technologie.

Czechitas: Digitální akademie

Speciální program Digitální akademie (s výukou webových technologií, problematiky dat a analytiky a aplikačního testování) pro ženy, kterých je v IT zastoupeno zatím stále málo, a také pro uprchlice z Ukrajiny. Digitální akademie zahrnuje kariérní poradenství, coaching nebo přímé angažmá a exkurze do spolupracujících firem. Do 6 měsíců od ukončení programu bude mít 200 žen novou práci na IT pozici (nejen v IT sektoru), rozběhnou svůj vlastní projekt, nebo se jim navýší odměna díky novým dovednostem.

Dlouhodobá iniciativa Digitální univerzita a spolupráce s klíčovými univerzitami v České republice a na Slovensku, například: ČZU, Univerzita Pardubice, Univerzita Karlova, Univerzita J.A. Komenského Praha, Univerzita Komenského v Bratislave, Žilinská univerzita v Žilině. Využití programu Microsoft Learn pro pedagogy: ročně absolvuje naše IT vzdělávání na 9 000 pedagogů.

O společnosti Microsoft:

Microsoft (Nasdaq “MSFT” @microsoft) umožňuje digitální transformaci v éře inteligentního cloudu a inteligentního internetu věcí. Naší misí je pomoci každému člověku a každé organizaci na světě dokázat více. Microsoft Corporation vznikla před více než 40 lety – v dubnu roku 1975. Česká pobočka zahájila činnost v roce 1992. Na podzim 2015 jsme se spolu s pražskou divizí Skype přestěhovali do nového světa práce – kanceláře vytvořené pro svět práce odkudkoli. V červenci 2016 spojila česká pobočka síly se slovenskou a vznikl Microsoft Česká republika a Slovensko. Na podzim 2016 bylo v Praze otevřeno vývojové centrum Microsoft Dynamics.

Tento dokument je určen pouze pro informační účely. Společnost Microsoft se zříká jakékoliv odpovědnosti za vzniklé situace týkající se užití tohoto dokumentu pro jiné účely. Společnost Microsoft nebude nikdy odpovědná za jakékoliv mimořádné, přímé, nepřímé či vyplývající škody, ať již vzejdou z účinnosti smlouvy, zanedbání nebo jiné skutečnosti vzniklé následkem užití či interpretace tohoto dokumentu či v souvislosti s ním. Microsoft je registrovaná obchodní značka společnosti Microsoft Corp. v USA a/nebo v jiných zemích. Jména společností a produktů zde uvedených mohou být obchodní značky jejich příslušných vlastníků.

Napsat komentář