Kyberzločinci jsou zdatní manipulátoři, kteří často zneužívají lidské důvěry, strachu, respektu k autoritám a také potřebě pomáhat druhým. Výzkumníci Avastu, přední značky v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN), objevili novou podvodnou kampaň zločinné organizace, která vybírá peníze pod záminkou pomoci nemocným dětem. Z důvěřivých dárců podvodníci vylákali tímto způsobem přes 181 tisíc eur, v přepočtu přes 4 miliony korun.

„Jedním z nejodpornějších příkladů je přiživování se na lidské touze pomáhat druhým a zejména pak, když se k tomu zneužijí nemocné děti,“ říká bezpečnostní expert Avastu Luis Corrons. „Naším úkolem je nejen monitorovat tyto podvody a vyvíjet produkty a služby, které před nimi pomáhají chránit, ale také vzdělávat lidi o online hrozbách. Jde-li o dárcovství, je důležité si před převodem peněz ověřit pravost organizace, abyste měli jistotu, že opravdu pomáháte tomu, kdo to potřebuje. Doporučujeme vždy navštívit přímo oficiální webové stránky důvěryhodných organizací a přispět tam, místo abyste reagovali na výzvy k darům prostřednictvím e-mailů, videí nebo reklam na sociálních sítích.“

V nejnovějších podvodných reklamách, které se šíří zejména na YouTube a Instagramu, prosí dítě údajně nemocné rakovinou o pomoc s léčbou. Videa jsou v ruštině s titulky v angličtině, francouzštině, španělštině a ukrajinštině a kolují v různých verzích.

Všechny však vyprávějí příběh malého chlapce „Semiona“, jehož rodina si nemůže dovolit jeho léčbu rakoviny. Pokud ji nedostane během dvou týdnů, bude na jeho záchranu příliš pozdě.

Video odkazuje na dárcovskou stránku, která nabízí několik způsobů, jak mohou lidé Semionovi přispět – například bankovním převodem nebo online platbou prostřednictvím balíčků se srdceryvnými názvy, jejichž ceny šplhají do výše až 10 000 eur.

Podvodníci se vydávají za organizaci World Champions EU napojenou na izraelskou organizaci World Champions. Tu jsme požádali o vyjádření, ale nedostali jsme odpověď.

V roce 2022 výzkumníci Avastu narazili na podobnou kampaň, velmi pravděpodobně od stejné skupiny se sídlem v Izraeli, jejíž videa měla milion shlédnutí a lidé v ní darovali přes 650 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 14 milionů korun.

V tuto chvíli činí dary vybrané v novém podvodu více než 181 tisíc eur, tedy více než 4 miliony korun, a toto číslo každý den roste. Výzkumníci Avastu dotyčný youtubový kanál nahlásili a vyzývají uživatele, aby do kampaně nepřispívali a dávali si na podobné crowdfundingové reklamy pozor.

O značce Avast:

Avast je přední značka v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN), globální firmy odhodlané posilovat digitální svobodu všech prostřednictvím svých důvěryhodných spotřebitelských značek. Produkty Avast chrání stovky milionů uživatelů před online hrozbami. Bezpečnostní produkty Avastu pro mobilní zařízení, Windows a Mac se pravidelně umisťují na předních místech žebříčků a získaly certifikace od institucí jako VB100, AV-Comparatives, AV-Test, SE Labs a dalších. Navštivte www.avast.com.

Zůstaňte s námi v kontaktu:

Napsat komentář