NETGEAR uvádí nové multigigabitové nespravované přepínače. Pomohou firmám překonat přetížení ethernetu za dostupnou cenu

Společnost NETGEAR, přední globální poskytovatel inovativních síťových produktů, představuje dva nové multigigabitové nespravované přepínače MS105 a MS305. Tyto novinky firmám pomohou s nákladově efektivním rozšiřováním jejich sítí pomocí multigigabitových rychlostí.

Počet zařízení s multigigabitovými schopnostmi, jako jsou přístupové body s Wi-Fi 6 nebo datová úložiště (NAS), rapidně narůstá. Používání moderních aplikací, zvyšující se převaha trendu Bring Your Own Device (Přineste si vlastní zařízení) a stále častější využívání a přehrávání videa vyžaduje, aby firmy měly k dispozici větší šířku pásma a mohly tak docílit hladkého provozu v síti. To už nelze zvládnout pomocí gigabitového připojení. Dokonce i ty nejmenší firmy se často pohybují na úrovni velkých podniků, pokud jde o objem dat, která mají jejich sítě zpracovat. Toto zatížení bude navíc v budoucnu dál narůstat, protože aplikace budou stále vyspělejší.

NETGEAR proto představuje nové multigigabitové nespravované přepínače MS105 a MS305, které firmám pomohou překonat přetížení ethernetu za dostupnou cenu. Jsou dodávány s pěti 2,5G portykovovém pouzdře, které lze umístit na stůl nebo připevnit na zeď. Tyto přepínače jsou energeticky úsporné a byly zkonstruovány tak, aby vydržely po velmi dlouhou dobu. Prošly také přísnými testy, aby poskytovaly spolehlivost, kterou firmy potřebují.

„Těmito přírůstky rozšiřujeme portfolio vysoce flexibilních a škálovatelných multigigabitových přepínačů navržených tak, aby vyhovovaly všem byznysovým potřebám, a to s tím nejlepším výkonem a zabezpečením ve své třídě,“ říká Iphie Chen, seniorní produktová manažerka ve společnosti NETGEAR.

Klíčové parametry NETGEAR MS105 a MS305:

  • Plug-and-Play: jednoduché nastavení bez potřeby softwaru nebo konfigurace
  • 5 multigigabitových 2,5G ethernetových portů pro rychlejší a plynulejší produktivitu
  • Malé, robustní kovové pouzdro
  • Zcela tichý provoz
  • Flexibilní umístění na stůl nebo na stěnu
  • Snadné monitorování aktivity a rychlosti portů pomocí LED diod
  • Prioritizace provozu 802.1p a podpora jumbo rámců umožňující bezproblémovou integraci se sofistikovanějšími sítěmi
  • Energeticky úsporný design v souladu s IEEE802.3az

NETGEAR MS105 je navíc dodáván s doživotní zárukou (ProSAFE Limited Lifetime Warranty), výměnou v následující pracovní den a podporou prostřednictvím chatu. MS305 je dodáván s 3letou zárukou na hardware. Na oba přepínače se vztahuje 90denní bezplatná technická podpora v režimu 24/7.

Přepínače NETGEAR MS105 a MS305 je možné zakoupit v síti obchodních partnerů společnosti NETGEAR. Doporučená koncová cena je 3539 Kč (MS105) a 3189 Kč (MS305).

O společnosti NETGEAR

Společnost NETGEAR (NASDAQGM: NTGR) navrhuje inovativní, značková technologická řešení, která svým vysokým výkonem, spolehlivostí a snadnou použitelností odpovídají na specifické síťové, úložné a bezpečnostní potřeby malých či středně velkých firem a domácích uživatelů. Nabízí ucelené portfolio síťových produktů, které umožňují uživatelům propojit jejich multimediální zařízení a internet – sdílet připojení k internetu, periferní zařízení, soubory, digitální multimediální obsah a aplikace mezi více počítači a dalšími elektronickými přístroji s přístupem k internetu. Pro podniky poskytuje společnost NETGEAR síťové prvky, úložiště a bezpečnostní řešení bez dodatečných vysokých nákladů a složitosti, které jsou jinak typické pro rozsáhlé IT infrastruktury. NETGEAR zároveň podporuje poskytovatele špičkových služeb v jejich oblasti podnikání. Produkty NETGEAR jsou postaveny na osvědčených technologiích z oblasti bezdrátového připojení, ethernetových a powerline sítí, přičemž je u nich kladen důraz na spolehlivost, snadné použití, pokročilé funkce, stylový design a technologické inovace. Na všechny produkty ProSafe poskytuje NETGEAR doživotní záruku. Řešení NETGEAR se prodávají na více než 45 000 obchodních místech po celém světě a prostřednictvím více než 39 000 prodejců s přidanou hodnotou. Společnost sídlí v San Jose v Kalifornii a má pobočky v 25 zemích. NETGEAR je partner programu ENERGY STAR®. Další

informace jsou k dispozici na webových stránkách www.netgearcz.cz. Sledujte společnost NETGEAR na www.facebook.com/netgearczask a www.linkedin.com/company/netgear-cesko.

© 2022 NETGEAR, Inc. NETGEAR a logo NETGEAR jsou ochranné známky či registrované ochranné známky společnosti NETGEAR, Inc. a jejích dceřiných společností ve Spojených státech a dalších zemích. Ostatní názvy značek a produktů jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky příslušných majitelů. Uvedené informace podléhají změnám bez upozornění. NETGEAR nenese odpovědnost za technické nebo redakční chyby nebo opomenutí. Všechna práva vyhrazena.

Výhledové prohlášení:

Tato tisková zpráva obsahuje výhledová prohlášení v souladu s „U.S. Private Securities Litigation Reform Act“ z roku 1995. Za tato výhledová prohlášení jsou považovány informace týkající se produktů, řešení a technologií společnosti NETGEAR, očekávané funkce, vlastnosti, parametry, spolehlivost, přijetí na trhu, růst trhu, specifické použití, zpětná vazba od uživatelů a postavení produktů a technologií NETGEAR na trhu. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních vedení společnosti a podléhají určitým rizikům, nejistotám a předpokladům, včetně následujících: skutečná cena, výkon a jednoduchost používání výrobků NETGEAR nemusí splňovat představy o ceně, výkonu a jednoduchosti používání zákazníků; výkon výrobků může být nepříznivě ovlivněn reálnými podmínkami provozního prostředí; selhání produktů může za určitých okolností způsobit trvalou ztrátu dat koncových uživatelů; nové viry nebo internetové hrozby mohou snížit účinnost bezpečnostních technologií v produktech NETGEAR; schopnost společnosti NETGEAR vyvíjet a prodávat své výrobky a technologie může poklesnout vlivem dopadu a cenové politiky konkurenčních výrobků či zavedení alternativních technologických řešení. Další informace o možných rizikových faktorech, které by mohly ovlivnit společnost NETGEAR a její obchodní činnost, jsou podrobně popsány v oznámeních společnosti NETGEAR, pravidelně podávaných americké Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC). NETGEAR na sebe nebere žádný závazek zveřejnit případné revize výhledových prohlášení obsažených v tomto dokumentu, aby odrážela události nebo okolnosti, které nastaly po datu vydání této zprávy nebo v reakci na vznik neočekávaných událostí.

Black Friday se blíží. Čtvrtina Čechů zaplatí nákupy chytrými telefony

Chytré telefony se již dávno staly samozřejmou součástí každodenního života Čechů, a nejinak je tomu v oblasti plateb. Prostřednictvím chytrých telefonů nakupuje a platí online až 57 % Čechů. Běžné je také placení telefonem v kamenných prodejnách, kde jím platí každý čtvrtý Čech. Spotřebitelé na této platební metodě oceňují především rychlost, pohodlí a bezpečnost. Data přinesla studie Visa Mobile Payment Study 2022, která pokrývá osm trhů střední a východní Evropy včetně Česka.

Chytré telefony se staly součástí našich každodenních životů, včetně nakupování a všeho, co s ním souvisí. Podle nové studie Mobile Payment Study až tři čtvrtiny českých spotřebitelů vyhledávají pomocí chytrých telefonů zajímavé slevové akce na produkty a služby. K samotnému placení za zboží a služby na mobilních zařízeních přistoupí 68 % Čechů. Podobně jsou na tom s placením také Chorvati (72 %), Slováci (72 %) a Bulhaři (74 %). Nejčastěji za online nákupy platí Rumuni (81 %).  Na online nakupování prostřednictvím telefonů Češi oceňují především rychlost (57 %) a pohodlí (54 %). Společnost Visa proto ve spolupráci s dalšími partnery spustila na začátku tohoto roku novou platební metodu pro online platby Click to Pay, která právě na rychlosti a pohodlí staví. Click to Pay lze využít při placení přes webové stránky na telefonu i počítači, prostřednictvím připojených zařízení nebo přímo v aplikacích.

Chytré telefony, tablety a různá připojená zařízení umožňují ukládat platební karty do stále více aplikací. Češi této možnosti nejčastěji využívají v e-shopech (36 %), u streamovacích platforem (28 %), u aplikací pro rozvoz jídla (26 %), cestování (21 %) a dopravu (20 %). Studie také ukázala, že již 67 % Čechů ve věku 18-24 let přidalo svou platební kartu do alespoň jedné mobilní aplikace. Stále však máme co dohánět. Prim hrají Rumuni (82 %) a následují Slováci (80 %) a Maďaři (76 %).

Platby telefonem již dávno nejsou jen pro technologické nadšence

Stejně jako v případě online nakupování si Češi oblíbili i bezkontaktní platby telefony v kamenných prodejnách především pro jejich rychlost (56 %) a pohodlí (66 %). Z Čechů, kteří někdy vyzkoušeli digitální peněženku, se mnoho z nich ke klasické kartě už nevrací – pětina jich používá kartu maximálně jednou za měsíc. Ačkoli se ještě před deseti lety placení mobilem zdálo být hudbou budoucnosti, dnes už má povědomí o tomto způsobu placení většina spotřebitelů, a celých 72 % z nich zná alespoň jednu metodu tohoto typu.

Vrchol nákupní sezóny klepe na dveře. Mobilem plánuje během Black Friday platit online nebo v obchodech čtvrtina Čechů, za vánoční nákupy je to pak celá třetina, říká průzkum. S rostoucí oblibou digitálních peněženek je přirozeně nutné zajistit také odpovídající technologie, které platby chrání. Jednou z nich je tzv. tokenizace: jakmile někdo načte údaje o své kartě do mobilní peněženky, Visa je v zájmu bezpečnosti nahradí jedinečným souborem čísel.

„Ještě nedávno jsme si nedokázali představit, že bychom opustili domov bez peněženky nebo platební karty. Dnes je to prakticky standardem, a to nejen pro generaci Z nebo technologické nadšence. Již 7 z 10 českých respondentů ve věku 45-54 let ví, že mohou v obchodech platit chytrým telefonem, a 25 % takovou možnost využívá,“ komentuje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Ve Visa jsme přesvědčeni, že rozmanitost platebních metod je cestou vpřed, a nadále poskytujeme spotřebitelům i obchodníkům možnost volby, jak chtějí platit nebo přijímat platby. Proto lze kromě tradičních karet Visa platit i digitálním zařízením, jako je chytrý telefon nebo chytré hodinky. Neustále se snažíme inovovat a přinášet nové metody mobilních plateb, které jsou rychlé, pohodlné a bezpečné.“

Digitální peněženka do každé kapsy?

Čeští spotřebitelé, kteří platí chytrým telefonem, vidí jako jednu z důležitých výhod bezpečnost (27 % v případě plateb v obchodě i online nakupování). Zároveň je to právě zdánlivý nedostatek bezpečnosti, který dokáže od mobilních plateb Čechy odradit. Ti, kteří jsou rezervovaní k placení chytrými telefony, zmiňují jako důvod nedostatečnou bezpečnost v 21 % případů pro placení v kamenných prodejnách a v 15 % případů pro placení na internetu. 14 % českých spotřebitelů, kteří mobilní platby nepoužívají, přestože je znají, se navíc domnívá, že nastavení těchto metod může být až příliš složité.

„Placení mobilem, ať už v obchodě nebo na internetu, je jedním z nejbezpečnějších způsobů placení. Všechny platby Visa provedené chytrým telefonem, chytrými hodinkami nebo tabletem jsou chráněny minimálně stejně jako jakákoli jiná transakce kartou Visa. Zásadní je, že když někdo vloží údaje o své kartě do digitální peněženky v zařízení, Visa je nahradí jedinečným souborem čísel. Tato technologie se nazývá tokenizace a představuje přidanou úroveň ochrany,“ zdůrazňuje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Z pohledu spotřebitele je důležité, aby platby byly bezpečné, pohodlné a uživatelsky přívětivé, a to i pro osoby se základními uživatelskými znalostmi mobilních zařízení. Proto je dnes placení chytrým telefonem velmi jednoduché a přidání karty Visa do chytrého zařízení trvá jen několik okamžiků.“

V dnešní době už ale telefony k platbám nepoužívají pouze spotřebitelé. Díky funkci Tap to Phone mohou transakce provádět a přijímat i drobní podnikatelé a obchodníci. Prodejci si jednoduše stáhnou aplikaci do svých chytrých telefonů a mohou okamžitě přijímat bezhotovostní platby, které jsou bezpečné, bezkontaktní a pro zákazníky pohodlné. Studie ukázala, že polovina Čechů by byla ochotna platit přiložením svého chytrého telefonu k telefonu prodejce, který slouží jako platební terminál.

Jak platit mobilním telefonem?

  1. V několika jednoduchých krocích přidejte svou kartu Visa do zařízení podporujícího platby (chytrý telefon nebo chytré hodinky).
  2. Když jste v obchodě, podržte zařízení nad terminálem a potvrďte platbu otiskem prstu. Některá zařízení umožňují potvrzení i naskenováním obličeje.
  3. Všechny platební terminály v Česku přijímají i bezkontaktní platby, takže se nemusíte bát, že byste tuto možnost někde nemohli využít.

Mobilním zařízením můžete platit také v aplikacích nebo v internetových obchodech. I v tomto případě můžete k autorizaci využít sken obličeje nebo prstu, celý proces trvá jen několik okamžiků.

Používání karty Visa, ať už klasicky, v telefonu nebo online, poskytuje dodatečné zabezpečení po provedení platby zvané Chargeback. Můžete ho využít, pokud máte s nákupem nějaké problémy (zboží nedorazilo, neodpovídá popisu, je vadné, poškozené nebo jednoduše nejste spokojeni s výsledkem reklamace). Prvním krokem je pokusit se problém vyřešit přímo s obchodníkem. Pokud se to nepodaří, banka, která kartu Visa vydala, se pokusí finanční prostředky od banky obchodníka získat zpět.

O studii:

Visa CEE Mobile Payments Study 2022 pokrývá Polsko, Českou republiku, Maďarko, Rumunko, Bulharsko, Slovensko, Slovinsko a Chorvatsko. Studii provedla výzkumná agentura Kantar v říjnu 2022 s použitím metodologie CAWI na celkovém vzorku 1 000 respondentů ve věku 18–65 let v každé zemi.

O společnosti Visa

Visa (NYSE: V) je jedním ze světových lídrů v oblasti digitálních plateb zpracovávající transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládním sektorem ve více než 200 zemích. Naším posláním je propojit svět prostřednictvím inovativní, spolehlivé a bezpečné platební sítě, umožňující jednotlivcům, podnikům a ekonomikám prosperovat. Ve Visa věříme, že inkluzivní ekonomika propojující každého odkudkoli je přínosem všem a zaručuje budoucnost pohybu peněz. Více se dozvíte na Visa.cz.

Sencor uvádí na trh první Full HD televizor se systémem VIDAA

Rychlost nového systému VIDAA, vybavení celou řadou oblíbených aplikací v češtině a velmi přívětivá cena dělají z chytrého Full HD televizoru Sencor SLE 40FS700TCS vhodného kandidáta na předvánoční nákupy.

Nový chytrý FULL HD televizor Sencor SLE 40FS700TCS je vyladěný pro potřeby sledování moderních online videopůjčoven. Kromě obligátního vybavení všemi dostupnými tunery (DVB-T2, DVB-T, DVB-C, DVB-S2) je v televizoru předinstalována celá řada aplikací, do kterých se stačí jen přihlásit.

Videopůjčovny Netflix, Disney+, Prime Video a aplikace pro každodenní používání, jako jsou Youtube, Voyo, Televize Seznam, SledovaniTV, Pohádky a Lepší.TV jsou doplněné moderní funkcí HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV). Celá řada do češtiny lokalizovaných aplikací tak usnadňuje přístup k v dnešní době tolik oblíbenému obsahu, oblíbeným seriálům a filmům.

Televizor Sencor SLE 40FS700TCS je prvním, který byl osazen moderním operačním systémem VIDAA, který se vyznačuje vysokou rychlostí ovládání a stabilitou fungování. Noví majitelé ocení také velmi praktické ladění kanálů, které systém VIDAA nabízí. 

Za velmi dostupnou cenu silná výbava

Za cenu 6 499 Kč nabízí SLE 40FS700TCS nadstandardní výbavu. Obrazovka s úhlopříčkou 100 cm (40“) ve Full HD rozlišení a s technologií D-LED zaujme kvalitním obrazem a praktickým pozorovacím úhlem 178°/178° (ve vertikální i horizontální rovině). Stejně kvalitní obraz tak budou mít všichni diváci, kteří se před televizor posadí.

Ve výbavě nechybí možnost připojení TV k internetu pomocí Wi-Fi a celá řada vstupů: 3× HDMI CEC (1 × ARC), AV in, RJ45, optický výstup, 2x USB 2.0, sluchátkový výstup 3,5 mm Jack. O zvuk se stará technologie Dolby Digital Plus prostřednictvím zabudovaných stereo reproduktorů s výkonem 2 x 8 W.

Ačkoliv si diváci na televizoru oblíbí zejména, během pár vteřin po zapnutí dostupné, aplikace videopůjčoven Netflix, Disney+ a Prime Video, televizor si poradí s přehráním celé řady audio i video formátů. Může tak sloužit jako plnohodnotné multimediální centrum domácnosti.

První televizor s novým a rychlým operačním systémem VIDAA a úhlopříčkou 100 cm Sencor SLE 40FS700TCS je na českém trhu dostupný za 6 499 Kč. 

O značce SENCOR:

Značka SENCOR se poprvé objevila v Japonsku ve vlně nově vznikajících značek, jako byly Sony, Aiwa, Sanyo, po oživení ekonomiky po válce v roce 1969. Od té doby ušla dlouhou cestu, na které rozšířila svůj sortiment a snaží se pokrývat veškeré portfolio domácích elektronických pomocníků. Dnes je SENCOR řízen z Evropy, výroba probíhá v Asii i Evropě, ale stále s Japonskou přesností, důsledností a perfekcionismem. Dnešní designéři jsou špičkovými odborníky, kteří přinášejí do našich domovů moderní výrobky, jež nejsou jen šedo-černo-bílé, ale nebojí se barev a modernímu designu. Značka SENCOR se drží pravidla: Kvalita za odpovídající cenu – ani koruna navíc!

Při expanzi e-shopu za hranice nepodceňujte pravidla e-mailingu

Letošní propad českého e-commerce přivádí marketéry k otázkám, kde hledat nové trhy a odbytiště. Ochlazení trhu se týká jak malých, tak i velkých e-shopů. Znalost pravidel poskytovatelů e-mailových schránek je přitom pro rozšíření byznysu na zahraniční trh zásadní. Někde je potřeba zaplatit za prémiové služby, jinde pomůže mít dobré kontakty na místní organizace.

Poskytovatelé schránek, do kterých email s vaší kampaní doputuje, si u příchozí pošty vždy zkontrolují IP adresu, velikost a reputaci vázanou na doménu. Pro reputaci je důležitý zájem příjemce a jak na zprávy reaguje.

Když se poskytovatelům doména zdá bezpečná, doručené e-maily umístí do konkrétních schránek. Pokud ne, email přes svoji bránu nepustí. V každé zemi je ale oblíbený jiný poskytovatel emailových schránek a platí tak i jiná pravidla.

V Polsku podpoří kampaň prémiové služby

Polský trh je ten, na kterém si marketéři v e-mailingu často lámou zuby. V Polsku sice dominuje Gmail s 55 %, ale celých 39 % trhu si ukusují lokální poskytovatelé emailových schránek, jako Wirtualna Polska, Onet a Interia. A právě u nich uspěje e-shop s rozesílkou jen v případě, že si zaplatí prémiové služby.

„Pokud VIP služby nečerpáte, vaše emaily se buď nebudou doručovat vůbec nebo extrémně pomalu a v ty nejnevhodnější časy. Díky dlouhodobému působení na polském trhu jsme v kontaktu s místními providery a s některými spolupracujeme také na pilotních projektech. Proto dokážeme zařídit doručitelnost kampaní i v Polsku,“ říká Libor Nádvorník z české společnosti Mailkit.

Zemím DACH vládne Gmail

V oblasti DACH, do které patří Německo, Rakousko a Švýcarsko, převládá s 38 % Gmail. Celá pětinu trhu patří druhému nejdůležitějším poskytovateli, a to lokální společnosti 1&1. Microsoft se s 13 % drží na třetím místě. „Doručitelnost kampaní ovlivňuje členství poskytovatele v německém sdružení CSA, neboli Certified Senders Alliance. To sdružuje největší místní poskytovatele e-mailových schránek a příjemce,“ dodává Nádvorník.

Yahoo v Rumunsku má rádo velké rozesílky

Rumunský trh má sice potenciál, je ale zároveň velmi specifický. Rumunsko je totiž jedinou evropskou zemí, kde jednoznačně vede americké Yahoo. To ovládá více jak polovinu emailových schránek. Významnou roli u Yahoo hraje reputace odesílatele a narozdíl od ostatních poskytovatelů počítá s mnohem většími objemy rozesílek. Velikost rozesílky může poskytovatel vyhodnotit jako hraniční a umístit email do spamu.

„Příkladem přístupu Yahoo v Rumunsku je situace našeho klienta, který měl u svých kampaní problém s retroaktivními akcemi. Jeho maily sice doputovaly do doručené pošty příjemců, ale po hodině je poskytovatel schránky nekompromisně přesunul do spamu. Bylo proto potřeba s technickou podporou Yahoo upravit velikost rozesílek konkrétního zákazníka,“ shrnuje Nádvorník.

Každý trh má svá specifika a pro každou zemi je nutné sledovat reputační efekt. Ten se promítá i do dalších zemích, protože cíloví poskytovatelé jsou v zásadě globální.

Hewlett Packard a VMware rozvíjí své partnerství v oblasti integrovaných hybridních cloudových prostředí na podporu digitální transformace

Již více než dvě desetiletí patří společnosti Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) a VMware, Inc. (NYSE: VMW) k lídrům v oblasti podpory digitální transformace a spolupracují s více než 200 000 společných zákazníků. Obě společnosti na konferenci VMware Explore 2022 Europe, oznámily další fázi tohoto partnerství v podobě řešení HPE GreenLake pro VMware, které spojuje platformu HPE GreenLake a VMware Cloud do plně integrovaného hybridního cloudového řešení s jednoduchým modelem průběžně placené spotřeby.

„Naše dnešní společné oznámení s VMware představuje další krok v rozšiřování partnerského ekosystému HPE GreenLake, který nabízí diferencovaná řešení typu edge-to-cloud podle potřeb zákazníků a partnerů,“ uvedl Antonio Neri, prezident a generální ředitel společnosti HPE. „HPE a VMware společně poskytnou zákazníkům větší výběr a flexibilitu díky plně integrované nabídce hybridního cloudu navržené tak, aby urychlovala inovace a modernizaci primárně zaměřenou na data.“

„Podniky se snaží vymanit ze stavu cloudového chaosu, kde vládnou náklady a složitost, a zaujmout chytřejší přístup ke cloudu,“ říká Raghu Raghuram, generální ředitel společnosti VMware. „VMware Cloud je důvěryhodná platforma pro podniková aplikační prostředí v privátních i veřejných cloudech, která zákazníkům poskytuje flexibilitu a možnost využívat cloud chytře. VMware a HPE umožní zákazníkům spojit nejmodernější multicloudový software VMware s cloudovým provozním modelem HPE GreenLake a ekonomikou založenou na skutečné spotřebě a využít takové řešení pro libovolné aplikační prostředí v moderním hybridním cloudu.“

Moderní hybridní cloud rychle a jednoduše

Mnoho podniků dnes hledá jednoduchost hybridního cloudu na klíč, který integruje špičkový software, infrastrukturu a služby od dodavatelů podle svého výběru, to vše od jediného strategického partnera jako cloudovou službu. Tento přístup urychluje nasazení a zjednodušuje provoz, aby zákazníci mohli rychle zavést svůj hybridní cloud.

HPE GreenLake pro VMware poskytne zákazníkům plně integrovaný a moderní hybridní cloud. Zákazníci budou moci využívat výhod skutečného cloudového prostředí, avšak nakupovat pouze takové množství infrastruktury, jaké potřebují, na základě modelu průběžně placené konzumace cloudu. Zákazníci budou moci také flexibilně rozhodovat, které prostředí bude pro provoz jejich hybridního cloudu nejlepší. VMware Cloud lze plně integrovat do celého portfolia HPE GreenLake, včetně HPE GreenLake for Private Cloud Enterprise a zákazníci jej budou moci nasazovat lokálně, v kolokačních centrech nebo na edge zařízeních, přičemž vše bude spravované prostřednictvím HPE GreenLake.

Platforma HPE GreenLake typu edge-to-cloud poskytuje zákazníkům a partnerům jednotné prostředí a snadný přístup k více než 70 cloudovým službám. Dnes HPE GreenLake podporuje více než 120 000 uživatelů, obsluhuje více než dva miliony připojených zařízení a spravuje více než jeden exabyte dat pro zákazníky z celého světa. Ze 100 největších zákazníků HPE jich přijalo platformu HPE GreenLake téměř 80 %. Pro podniky je výhodné využívat jednu platformu, z níž mohou automatizovat, koordinovat a provozovat svou strategii hybridního cloudu.

VMware Cloud poskytuje moderní multicloudovou infrastrukturu v libovolném cloudu s integrovaným systémem Kubernetes a zabezpečením a nejlepšími možnými celkovými náklady na vlastnictví. VMware Cloud zrychluje, usnadňuje a zlevňuje vývoj a nasazování moderních aplikací tím, že integruje Kubernetes do základní infrastrukturní platformy. VMware Cloud bezpečnější ze své podstaty. Umožňuje mikrosegmentaci., kterou lze zastavit moderní laterální hrozby, které se šíří v rámci cloudu a prostředí datových center i mezi nimi. Zákazníci HPE GreenLake budou moci rozšířit prostředí VMware Cloud do různých kolokačních a edge prostředí, čímž zpřístupní cloudovou kapacitu tam, kde ji distribuované aplikace potřebují nejvíce.

Hybridní cloud od osvědčených lídrů v oblasti podnikových inovací

Společnosti HPE a VMware mají dlouholeté zkušenosti se společným vývojem řešení. Díky tomu zákazníci mohou s důvěrou nasadit podnikový hybridní cloud, který tyto dvě společnosti navrhly, spravují a podporují. HPE a VMware mají celosvětově největší podíl v oblasti virtualizovaných serverů a společně mají více než 100 000 globálních partnerů a přes 25 000 expertů na podniková řešení. Jako spolupracující partneři v rámci rostoucího ekosystému HPE GreenLake budou HPE a VMware i nadále urychlovat tempo společných inovací, mezi něž patří například podpora VMware vSphere na datových procesorech (DPU).

Dostupnost

Očekává se, že HPE GreenLake pro VMware bude k dispozici v první polovině kalendářního roku 2023.

O společnosti Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) je globální společnost poskytující řešení od edge po cloud, která firmám pomáhá zefektivnit podnikání využitím všech jejich nashromážděných dat, ať se nachází kdekoliv. Dodává unikátní otevřená a inteligentní technická řešení ve formě služby, která staví na desetiletích vývoje a inovací s cílem usnadňovat lidem život a práci. Nabídka HPE zahrnuje cloudové služby, výpočetní prostředky, vysoce výkonné výpočetní systémy a AI, inteligentní edge, software a datová úložiště. HPE díky tomu poskytuje konzistentní zkušenost ve všech typech cloudů a edge prostředí a pomáhá tak zákazníkům rozvíjet nové obchodní modely a celkově zvyšovat provozní výkonnost. Další informace naleznete na stránkách: www.hpe.com 

O společnosti VMware

VMware je přední poskytovatel multicloudových služeb pro veškeré aplikace, který podnikům usnadňuje zavádět digitální inovace při zachování kontroly nad IT. Software společnosti VMware slouží jako důvěryhodný základ pro urychlení inovací a poskytuje podnikům flexibilitu a možnosti volby, které potřebují k dalšímu rozvoji. Společnost VMware sídlí v Palo Alto v Kalifornii a jejím dlouhodobým cílem je budovat lepší budoucnost na základě své Agendy 2030. Další informace naleznete na stránkách www.vmware.com/company.

VMware, Explore a VMware Cloud jsou ochranné známky společnosti VMware, Inc. nebo jejích dceřiných společností v USA a dalších zemích. Tento text může obsahovat odkazy na internetové stránky vlastněné nebo provozované jinými osobami než společností VMware a společnost VMware nenese za obsah takových stránek žádnou odpovědnost.

Voiceboti startupu Vocalls zaujali V-Sharp Venture Studio. Získávají od něj dvacet milionů korun pro svou zahraniční expanzi

V-Sharp Venture Studio Michala Menšíka a Zdeňka Šoustala oznamuje dosud nejvyšší investici v rámci svého startupového portfolia. Částku dvacet milionů korun vkládá do společnosti Vocalls, která se zabývá vývojem a produkcí hlasových asistentů, tzv. voicebotů. První prototypy voicebotů spustil startup již v roce 2016 a dnes se jejich prostřednictvím stará o rychlou a efektivní zákaznickou komunikaci desítkám firem, mezi které patří např. Alza nebo ČSOB. Získané finanční prostředky by chtěli zakladatelé Vocalls využít především na svou zahraniční expanzi a řadu produktových inovací.

Vocalls sdružuje tým zkušených specialistů, kteří v budoucnost hlasových technologií věřili dříve než řada firem, které je dnes používají. Svůj příběh začali zakladatelé společnosti Artem Markevich a Martin Čermák psát před šesti lety, kdy vytvořili a zároveň u klientů implementovali své první virtuální hlasové asistenty. Motivace k jejich vzniku byla jednoduchá a vycházela z každodenního života. Každý má občas problém dovolat se na zákaznickou linku, ať už internetového obchodu nebo třeba banky, a dostatečně rychle vyřešit svůj požadavek. Od počátku tak bylo cílem startupu ušetřit každému volajícímu hodiny na zákaznické lince a poskytnout mu prostřednictvím voicebotů rychlý přístup k řešení problému. Společnostem, které Vocalls využívají, tak dramaticky roste zákaznická spokojenost, a to zejména díky okamžité a prakticky nepřetržité dostupnosti jejich zákaznických linek.

Investice ve formě financí i dlouhodobé podpory

Během dalších let se Vocalls podařilo vytvořit všestranný konverzační nástroj, jehož funkce vychází z konkrétních potřeb jednotlivých klientů i samotného trhu. Produkt Vocalls je koncipován tak, aby klienti mohli využít nejen základních komunikačních scénářů, ale také si hlasového asistenta snadno a rychle přizpůsobit na míru svým vlastním potřebám, a to doslova na pár kliků i bez znalosti programovacího jazyka.

Své voiceboty testujeme na stovkách tisíc reálných rozhovorů a na jejich základě pak hlasové asistenty postupně ladíme tak, aby byla konverzace s nimi co nejpřirozenější. Fungující spolupráce s řadou významných českých společností nám potvrzuje, že jsou hlasoví boti žádaným a efektivním nástrojem napříč obory – proto se teď chceme kromě dalšího vývoje produktu zaměřit také na jejich expanzi do světa. Investici od V-Sharpu nevnímáme jen jako finanční injekci, ale především jako podporu a mentoring někoho, komu záleží na našem produktu stejně jako nám, a kdo má již zkušenost se škálováním produktu a zahraniční expanzí,“ komentuje investici Artem Markevich, CEO a spoluzakladatel Vocalls.

Voiceboti jako řešení globálního problému

Dnes umožňují Vocalls automatizovat kontaktní centra již několika společnostem zvučných jmen, a to z mnoha různých oborů, např. Alze, ČSOB, Zásilkovně či největšímu českému výrobci automobilů ŠKODA AUTO.  O kvalitě řešení českého startupu svědčí také tři ocenění v soutěži kontaktních center Czech Contact Center Award 2022, kde uspěly hned dva projekty, na jejichž vývoji se Vocalls podíleli.  Všechny portfoliové firmy si voiceboty pořizují z podobných důvodů. Mezi primární požadavky patří zlepšení dostupnosti služby i v těch nejvytíženějších časech, zkrácení čekací doby na lince, ale také řešení nedostatku operátorů a snížení personálních nákladů.

Letos navíc Vocalls rozšířili řadu svých produktů rovnou o několik novinek. Svým klientům nyní poskytují možnost využít také hlasovou analytiku, emailbota nebo tzv. advisora, který radí operátorům na lince s vhodnými a pohotovými odpověďmi, a to přímo v průběhu hovoru. Kromě toho uvedli do světa produkt LiveTranslate, který dokáže překládat cizojazyčné hovory mezi operátorem a volajícím, rovněž v reálném čase.

Vocalls vyvíjejí a úspěšně implementují velmi pokročilou technologii, která výrazně předbíhá existující konkurenční řešení. V tom, že jejich produkt dokáže plnohodnotně nahradit živého operátora i ve složitých konverzačních procesech, vidíme obrovský potenciál napříč různými obory i světovými trhy. Stejně jako naše další portfoliové startupy řeší i Vocalls globální problém, a to s konkrétním cílem – zákaznickou komunikaci nejen maximálně zdigitalizovat a zefektivnit, ale též ji pro koncové zákazníky zpřístupnit v jakémkoli čase a bez otravného čekání – voicebot se vám totiž věnuje okamžitě. Vocalls se přitom záběrem klientů pohybují v oblastech, které jsou nám nejbližší, tedy v e-commerce, logistice a fintechu,“ dodává Matej Zabadal, Managing Partner ve V-Sharp Venture Studiu.

V-Sharp Venture Studio založili Michal Menšík, CEO logistické skupiny DODO, a Zdeněk Šoustal, CEO společnosti Reticulum, která kromě technologických společností investuje dlouhodobě také do nemovitostí a zemědělství. Studio se zaměřuje především na mladé firmy zejména z oblastí e-commerce, fintechu a logistiky, v nichž má celý investiční tým dlouholeté zkušenosti, přičemž v hledáčku studia jsou primárně SaaS projekty s potenciálem zahraniční expanze. V minulosti tak V-Sharp Venture Studio zainvestovalo např. do startupu Ydistri, který vyvíjí softwarový nástroj pro redistribuci tzv. mrtvých zásob a dnes již spolupracuje s několika nadnárodními retailovými řetězci, nebo do fintechu Advanto, který zaměstnancům umožňuje vybrat si svou odpracovanou mzdu kdykoli v měsíci.

O V-Sharp Venture Studiu:

V-Sharp Venture Studio založili v roce 2021 Michal Menšík a Zdeněk Šoustal. Cílem studia je podporovat nadějné startupy z odvětví e-commerce, logistiky a finančních technologií, a to nejen prostřednictvím investic, ale také předáváním zkušeností a poskytováním poradenství v oblasti marketingových, právních či IT služeb. Studio se zaměřuje především na startupy v rané fázi vývoje, dosud investovalo např. do společnosti Ydistri vyvíjející nástroj pro redistribuci skladových zásob či do fintechového startupu Advanto. 

O Vocalls:

Vocalls je původem česká technologická firma, kterou založili Artem Markevich a Martin Čermák. První prototypy svých voicebotů spustila společnost již v roce 2016 a během několika let se stala lídrem na českém trhu v oblasti konverzační umělé inteligence. Společnost dodává AI automatizované řešení do největších českých bank, pojišťoven i logistických firem. Svou pozici na trhu si Vocalls vybudovali prostřednictvím virtuálních asistentů, které využívá např. ČSOB, Kooperativa, Europe Assistance či Zásilkovna. Postupně rozšiřují svá řešení nejen o nové produkty, ale také do dalších zemí. Více o společnosti na www.vocalls.ai.

Osobnost chatbota je při komunikaci důležitá. U voicebotů hraje roli i tón hlasu

Chatboti a voiceboti stále častěji nacházejí uplatnění v oblasti zákaznického servisu, kde dokážou odbavit velkou část standardních klientských požadavků. Díky rychlosti jejich reakce mohou firmy zvýšit spokojenost klientů, zároveň je pořízení virtuálního asistenta levnější variantou než najímání nových pracovníků. Dnes si ještě běžní „boti“ s řadou specifických komunikačních situací neporadí, v budoucnu však zákazníci dost možná nerozeznají, zda hovoří s člověkem, či umělou inteligencí.

Existují již více než 56 let

Za vůbec prvního virtuálního asistenta je považován program Eliza simulující psychoterapeutické rozhovory, který v roce 1966 vyvinul Joseph Weizenbaum. Dnešní chatboti a voiceboti jsou však technologicky již na zcela jiné úrovni. „I tak se velmi často potkáváme s názorem, že virtuální asistent nedokáže vyřešit běžné problémy tak dobře jako člověk. V našem prostředí zůstává silná pachuť z boomu chatbotů před pár lety, kdy byl trh penetrován velkým množstvím základních řešení, která zákazníkům jednoduše nepomáhala,“ popisuje František Procházka, Chief Product & Marketing Officer společnosti Feedyou, která se na tvorbu chatbotů a voicebotů specializuje.

„Dnes jsou ovšem nejen technologie, ale i samotné nástroje mnohem dál, a pokud se projektu nasazení asistenta věnuje dostatek energie a pozornosti, dokáže přinášet skvělé výsledky,“ dodává Procházka. Narůstající oblibu takzvaných „botů“ dokládají i statistiky. Podle loňského výzkumu společnosti Invesp zažilo na celém světě v posledním roce interakci s chatbotem hned 67 procent online zákazníků, z toho 87 procent z nich mělo z komunikace pozitivní či neutrální pocity.

Kdy a proč se vyplatí?

Zákaznický servis je oblastí, ve které firmy čelí velkému množství rutinních opakujících se činností. Právě virtuální asistenti v podobě chatbotů či voicebotů dokážou většinu standardních klientských požadavků odbavit a společnosti tak šetří nejen čas, ale hlavně peníze. „Dnešní zákazník navíc požaduje okamžitou zpětnou reakci na svůj podnět. Čím déle na ni čeká, tím se snižuje jeho důvěra vůči prodejci či poskytovateli služeb,“ vysvětluje Jan Nedělník, CEO společnosti Comdata Czech a Hungary.

Zásadní výhodou virtuálních asistentů je právě schopnost bezprostřední reakce na klientský požadavek. „Boti nikdy nespí, mají pořád dobrou náladu a odpoví klidně 20 zákazníkům v jeden moment na několika platformách,“ doplňuje Jan Nedělník. S komplikovanějšími dotazy, které nezapadají mezi standardní konverzační scénáře, si však naprogramovaní asistenti většinou zatím ještě neporadí. Proto se jako nejefektivnější varianta jeví využití součinnosti „botů“ a lidských asistentů.

Čím lepší vstup, tím kvalitnější výstup

Pokud se společnost rozhodne pořídit si virtuálního asistenta, je pro zajištění maximální efektivity a rychlé adopce důležité napojit jej na již existující systémy a zdroje informací. Díky tomu má „bot“ vždy aktuální data nejen o produktech, ale i o uživateli samotném. Dokáže tak navázat na předchozí konverzace a poskytnout klientovi maximálně personalizovanou a relevantní odpověď. Čím přesnější data dokáže společnost svému asistentovi poskytnout, tím kvalitněji zvládne svoji práci odvádět.

Dalším důležitým faktorem je správně nastavit osobnost chatbota či voicebota. Ten musí svým projevem zapadnout do již existujícího stylu komunikace a měl by na ni ideálně navázat. „Proto se s klienty bavíme o charakteru, tone-of-voice, ale třeba i věku, jaký by měl asistent reflektovat. To následně dopomáhá tomu, aby tato technologie nepůsobila, jako něco navíc, ale naopak představovala další plnohodnotný komunikační kanál,“ nastiňuje František Procházka.

Komunikace jako s člověkem

Podle Jana Nedělníka se bude technologická vyspělost virtuálních asistentů v budoucích letech stále zvyšovat. V současnosti je na daném poli největší výzvou snaha naučit „boty“ správně rozumět kontextu lidské řeči. V dnešní době si takto vyspělou umělou inteligenci může dovolit pouze hrstka předních světových firem. V budoucnu by se však mohla stát dostupnější. „Zákazník pak nebude muset zohledňovat, že v dané situaci komunikuje s virtuálním asistentem, neboť i ten bude schopný přirozeně zareagovat na dotazy nad rámec předem definovaných scénářů. Na to si však ještě nějakou chvíli počkáme,“ uzavírá odborník na zákaznický servis.

O společnosti Comdata

Společnost Comdata je jedním z největších poskytovatelů zákaznického servisu na českém trhu i ve světě. Díky 30leté zkušenosti a působení ve více než 20 zemích dokáže pokrýt potřeby zákazníků v jakémkoliv jazyce. Jako lídr na trhu je dobře zavedená ve všech hlavních odvětvích u nás: maloobchod, telco, utility, logistika, bankovnictví a pojišťovnictví. Mnoho klientů tak tvoří nadnárodní společnosti, kterým Comdata pomáhá úspěšně expandovat do České republiky a sousedních zemí, jako je Maďarsko a Slovensko. Činnosti pro ně zahrnují inbound care-to-sales, telesales, back-office, technickou podporu a další. Více informací lze nalézt na webových stránkách www.comdataczech.cz.

Sygic přináší další inovace: Navigace s umělou inteligencí a rozšířenou realitou je zase o kus dál a nyní nabízí i satelitní mapy

Společnost Sygic oznámila další rozšíření funkcí své GPS navigace. Tou nejočekávanější je satelitní mapa, která je pro všechny uživatele zdarma. Prémiová navigace Real View v rozšířené realitě nyní pracuje v novém uživatelském prostředí a neuronová síť Sygic dokáže detekovat dopravní značky prostřednictvím fotoaparátu smartphonu.  

Pro vývojáře této populární GPS navigace je již běžné, že několikrát do roka přijdou na trh s inovativní funkcí nebo řešením. Zejména poté, co společnost Sygic zavedla model předplatného, se balíček placených funkcí stále rozšiřuje. Nejnovější aktualizace pak přímo reaguje na přání uživatelů.

Satelitní mapy jsou jednou z nejžádanějších funkcí, o kterou nás testovací komunita dlouhodobě žádá. Proto jsme se rozhodli, že ji jako dárek k Black Friday zpřístupníme všem našim uživatelům. Technologičtí nadšenci navíc požadují nové technické funkce, které nejsou ve světě navigací běžné, což nám dává skvělý důvod zaměřit se na jejich neustálý vývoj s kvalitní zpětnou vazbou. Rozpoznávání dopravních značek na základě umělé inteligence je nyní ještě chytřejší a navigace Real View v rozšířené realitě byla zcela přepracována pro novou generaci UX/UI,“ říká produktový šéf Lukas Dermek.

Satelitní mapa je standardní a osvědčený navigační prvek, který řidičům pomáhá seznámit se s cílovou adresou v přirozeném prostředí. Uživatelé aplikace Sygic ji mohou začít používat prostřednictvím jediného klepnutí na ikonu v navigační mapě. Díky spolupráci se společností Google umožňují online satelitní mapy v GPS navigaci Sygic uživatelům vyhledávat, přibližovat a procházet v satelitním zobrazení.

Rozpoznávání dopravních značek bylo spuštěno teprve před rokem a umožňuje zjišťovat rychlostní omezení z dopravních značek a LED obrazovek. Od té doby tým Sygic trénoval umělou inteligenci této funkce založené na fotoaparátu, aby rozpoznala značku zákazu předjíždění. Rozpoznávání dopravních značek patří mezi funkce SmartCam a je k dispozici pro předplatitele Premium+.

Nová generace navigace Real View v rozšířené realitě nyní využívá zelené šipky, které pomáhají s navigací v živém pohledu na silnici z fotoaparátu smartphonu. Tato funkce je podle všeho velmi užitečná z hlediska trojrozměrné orientace a patří k nejoblíbenějším funkcím mezi uživateli aplikace Sygic. Je také součástí funkce SmartCam v rámci předplatného Premium+.

Noví uživatelé služby Sygic si nyní mohou předplatit balíček Premium+ se speciální slevou 32 % (16,99 EUR) na rok a 7denní zkušební verzí zdarma. 

O SPOLEČNOSTI SYGIC

Slovenská společnost Sygic, která byla založena v Bratislavě roku 2004, je zařazena do žebříčku nejrychleji rostoucích společností Deloitte Fast 50 a v roce 2012 byla zařazena do seznamu nejúspěšnějších společností z oblasti EMEA, Fast 500 EMEA, který rovněž vypracovala společnost Deloitte. V roce 2009 společnost Sygic uvedla na trh vůbec první podrobný navigační systém pro iPhone. Společnost se stala prvním dodavatelem offline navigací, který podporuje konektivitu Apple CarPlay a Google Android Auto. Aplikace Sygic GPS Navigation je nejoblíbenějším počinem od Sygicu a celosvětově zaznamenala více než 200 miliónů stažení. Přídavek Traffic Lights pro aplikaci GPS Sygic Navigation si vysloužil od poroty složené z předních technologických expertů cenu pro nejlepší inovaci CES 2020.

Společnost je dále členem asociace CharIN, která háji jeden univerzální nabíjecí standard – kombinovaný systém nabíjení (CCS) – a je lídrem na poli elektromobility. Za režim EV (pro elektromobily) v aplikaci Sygic GPS Navigation a další řešení si společnost Sygic vysloužila ocenění Global Champion Award 2021. Významně totiž přispívá k udržitelnému rozvoji Evropy na základě inovací.

Řešení společnosti Sygic využívají celosvětově k navigaci už více než štyři miliony profesionálních řidičů a 3 000 flotil. Majoritním akcionářem společnosti Sygic je W. A. G. Payment Solutions (Eurowag), která je jednou z nejrychleji rostoucích integrovaných platforem pro platby a mobilitu v Evropě.

Plně bezdrátové sítě si na využití ve městech ještě počkají. Kabely nabízejí spolehlivost i lepší zabezpečení přenosu informací

Brněnské městské části, důležité úřady i některé firmy propojuje více než dvě stě kilometrů optických sítí. Spolu se dvěma moderními datovými centry se starají o rychlý a bezpečný přenos informací mezi jednotlivými institucemi. Nahrazení metropolitní datové sítě bezdrátovým řešením zatím není v plánu. Proč jsou kabely pro města stále výhodnějším řešením, vysvětluje ve svém komentáři Michal Jukl, ředitel ICT Technických sítí Brno.

Metropolitní datová síť spojuje v Brně optickými kabely vedle magistrátu i všech 29 městských částí a rovněž celou řadu městských firem. Více než třem tisícovkám úředníků umožňuje každodenní centrální přístup do agendových aplikací i k dalším důležitým záznamům. Na rozdíl od dalších velkých českých sídel se nachází kompletně ve vlastnictví města. Zajištění správného fungování více než 200 kilometrů kabelů a dvou moderních datových center mají na starosti Technické sítě Brno.

Spolehlivost připojení a dlouhá životnost

Ačkoli se na první pohled mohou optické kabely v dnešní bezdrátové době jevit jako nemoderní řešení, tato varianta má své jednoznačné benefity. Prvním z nich je spolehlivost připojení. Na rozdíl od bezdrátových sítí nejsou kabely náchylné na působení povětrnostních vlivů, a pokud je nepřekopne roztržitý bagrista, může jejich fungování jen máloco ohrozit. Jejich životnost navíc činí přibližně 20 let, což je výrazně více než výdrž přenosových prvků v případě bezdrátové varianty.

Rychlost a bezpečnost

Oproti datové komunikaci vzduchem triumfují kabely i z pohledu rychlosti. To si ostatně může vyzkoušet i běžný uživatel internetu, když do wifi routeru napojí svůj počítač či notebook napřímo. Kabel zároveň dokáže lépe a bez většího zpomalení přenosu fungovat i v momentech, kdy síť čelí vyššímu náporu.

Další zásadní výhodou kabelové sítě a špičkově zajištěných datacenter je pak garance vyšší bezpečnosti. Právě městské instituce se totiž stávají stále častějším cílem kybernetických útoků, měsíčně jde podle našich dat až o stovky pokusů o proniknutí do sítě. I z tohoto důvodu tak nelze v nejbližší době očekávat, že by se při šířením klíčových datových informací v rámci města přešlo na bezdrátovou alternativu.

Na stěžejních místech instalace bez kopání

Oproti optickým sítím mají ty bezdrátové na první pohled jednu jasnou výhodu – snadnost samotného budování. Pokládání optických kabelů se totiž zpravidla neobejde bez kopání do hlíny či asfaltu. V Brně se však daří těmto pro veřejnost mnohdy omezujícím zásahům do vozovek a chodníků předcházet. Technické sítě Brno u nově postavených či rekonstruovaných liniových staveb automaticky pokládají takzvané kabelovody. Díky nim je tak možné na daná místa optická vlákna kdykoli jednoduše nainstalovat.

Zcela nové kabelovody byly městem vybudovány při generálních rekonstrukcích ulic Trnitá a Plotní a jsou též součástí stavby velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. Městské organizace si také vzájemně vycházejí vstříc a položené „minikabelovody“ si mezi sebou poskytují, což snižuje náklady na výstavbu optické sítě až na jednu čtvrtinu.

Nové kabelovody poslouží v budoucnu nejen pro potřeby města Brna, městských částí či firem, ale například i soukromých subjektů. Typickým příkladem jsou operátoři a poskytovatelé internetového připojení. Než si vybudovat vlastní trasu, je pro ně ekonomicky mnohem výhodnější si kabelovody pronajmout, tedy nechat si optické kabely položit přímo do nich a platit za jejich využívání.

10 let s otevřenými daty: Česká republika za evropským průměrem zaostává o 7%

V dubnu 2012 byl vládou schválen první Akční plán České republiky Partnerství pro otevřené vládnutí, který zemi zavázal k transformaci státních institucí na otevřenější, efektivnější a odpovědnější. Více než 10 let poté se zástupci veřejných, akademických, neziskových a privátních institucí sešli na 7. ročníku největšího veletrhu otevřených dat Open Data Expo, aby posun v oblasti otevřených dat zhodnotili. Inspirací českým řečníkům byl Stefaan G. Verhulst, spoluzakladatel výzkumného centra The Gov Lab na New York University a propagátor tzv. Třetí vlny otevřených dat. Open Data Expo pořádá Nadace OSF, která se tématu věnuje od roku 2012.  

Od pár nadšenců k cílevědomé opendatové komunitě

Přestože se podle Open Data Maturity Report z roku 2021 Česká republika pohybuje za evropským průměrem, došlo v poslední dekádě k zásadnímu pokroku. Díky novelizaci zákona o svobodném přístupu k informacím se open data stala legislativně ukotvenou agendou veřejné správy. Mezi hlavní milníky patří zřízení Odboru Hlavního architekta eGovernmentu, Národního katalogu otevřených dat a funkce Národního koordinátora pro otevřená data. V červenci 2021 navíc došlo z pohledu české legislativy k zásadní změně – formou otevřených dat musí být publikovány úřední desky a veřejné registry. I to vedlo podle Radky Domanské, Národní koordinátorky otevřených dat, k výraznému vzestupu poskytovatelů dat. V posledním roce publikovalo svá data 270 institucí, přitom pouhý rok předtím, v roce 2021, to bylo jen 53. V Národním katalogu otevřených dat je nyní publikováno 143 tisíc datových sad.

Za pokroky v oblasti otevřených dat stojí mimo jiné aktivní opendatová komunita, která byla schopna téma popularizovat a zasadit se o konkrétní změny. Podle bývalého projektového koordinátora Nadace OSF a experta na data a digitalizaci Josefa Šmídy byla podpora opendatové komunity klíčová:

Za největší úspěch považuji vznik a kultivaci opendatové komunity a cílené posilování jejího dopadu Nadací OSF, včetně posilování její legitimity. Nadace za deset let nejen zformovala a propojila dohromady aktivní lidi, kteří se o danou problematiku zajímají, ale pomohla prostřednictvím svých aktivit s komunitou dosáhnout některých klíčových milníků a změn. Ať už jde o legislativu a vítězné litigace, vybudování a konsolidace Národního katalogu otevřených dat nebo o cílené advokační a další rozvojové aktivity, které přispěly k větší transparentnosti a otevírání dat v českém prostředí,“ říká Šmída.

Vliv nestátních aktérů, jako je právě Nadace OSF, oceňuje i výše zmiňovaný Open Data Maturity Report. Dle Reportu bylo Open Data Expo zařazeno na seznam akcí, které zvyšují zájem o otevřená data a jejich dopad. V roce 2020 se na Expu povedlo zavázat k otevření nových datových sad Český rozhlas, Technologickou agenturu ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Ministerstvo financí ČR a přechod na open source zde avizoval Operátor ICT s datovou platformou Golemio. Závazek k otevření datových sad deklaroval na Expu též Český hydrometeorologický ústav. K popularizaci dle Reportu přispělo také devět ročníků soutěže Společně otevíráme data, v rámci které Nadace OSF finančně podpořila přes 40 projektů postavených nad otevřenými daty.

Další výzvy pro otevřená data

V hodnocení kvality otevřených dat byla Česká republika v roce 2021 mezi evropskými zeměmi na 23. místě, což je pokles oproti minulému roku. Výzev je v českém prostředí dle Domanské hned několik. Řadí se mezi ně nedostatek personálních kapacit a finančních zdrojů nebo nesystematická práce s daty i jejich sdílení. To potvrzuje i bývalá projektová koordinátorka Nadace OSF a specialistka na otevřená data na Ministerstvu vnitra ČR Lenka Kováčová:

Zásadním problémem je nedostatek kapacit – na straně státu chybí personální i finanční kapacity sdílet data v požadované kvalitě a rozsahu, na straně odborné i širší veřejnosti digitální kapacity pro práci s daty,“ dodává Kováčová.

Dle Oldřicha Vágnera, který je současným vedoucím datového projektu v Nadaci OSF, chybí data o datech.

Chybí nám statistiky, například kolik úřadů začalo s publikováním dat a kdy, kolik peněz a kapacit se v nějaké konkrétní oblasti (doprava, zdravotnictví) ušetřilo tím, že se začalo pracovat s otevřenými daty. Máme přes 140 tisíc publikovaných datasetů, to nám ale bez kontextu nic neříká, protože nevíme, kolik by jich mohlo být publikováno a využíváno a zda-li to alespoň částečně pokrývá poptávku. Přestože stoupl počet institucí publikujících otevřená data, není jasné, v jaké kvalitě úřady data publikují a jestli uživatelé jejich datům rozumí, v jakém rozsahu je potom využívají a jaký konkrétně to využití má dopad na kvalitu života občanů, na rozpočty veřejné správy, zisky firem, práci neziskových organizací atd.,“ hodnotí Vágner.

Jízda na Třetí vlně otevřených dat

„Většina datasetů potřebných k řešení dnešních problémů už existuje. Jsou jen uzamčené a není možné je využít pro zlepšení života ve městech a komunitách. Proto potřebujeme tzv. Třetí vlnu otevřených dat (The Third Wave of Open Data),”  Stefaan G. Verhulst, spoluzakladatel The Gov Lab.  

Mít data o datech považuje za důležité také hlavní zahraniční host letošního Open Data Expo Stefaan G. Verhulst, propagátor tzv. Třetí vlny otevřených dat, která je dle Verhulsta mnohem více o sledování dopadu a využití otevřených dat. Oproti První vlně otevřených dat, kterou Verhulst definuje svobodným přístupem k informacím, a Druhé vlně, kdy stát dává k dispozici svá data, je Třetí vlna otevřených dat zaměřena na partnerství. Věnuje poptávce po datech přinejmenším stejnou pozornost jako jejich nabídce. Nezabývá se pouze daty samotnými, ale širším technickým, sociálním, politickým a ekonomickým kontextem, ve kterém jsou data produkována a spotřebována.

Pokud státy vážně chtějí vidět v oblasti otevřených dat pokrok, musí se dle Verhulsta do Třetí vlny otevřených dat zapojit. Pro Českou republiku je důležité identifikovat, kde se v současnosti nachází, ohlédnout se za poslední dekádou a začít přemýšlet o publikování a využití (otevřených) dat jinak. Dobrým startem může být například správná definice otázek, které je nutné si před publikací dat položit, aby byl odemčen jejich pravý potenciál. Jak jinak můžeme poskytnout odpovědi, na kterých záleží?

Vyjádření výkonné ředitelky Nadace OSF Martiny Břeňové:

Jsem hrdá na Nadaci OSF, že ve své podstatě dokáže s velkým předstihem identifikovat důležitá témata ve společnosti a začít je otevírat a podporovat. Otevřený přístup k datům mezi taková témata Nadace patří už deset let. Považuji za zásadní úspěch tři věci. Zaprvé vznik národního Portálu otevřených dat, zřízení nové pozice Národního koordinátora otevřených dat a celkové povědomí o nezbytnosti tohoto přístupu, který k demokratické společnosti patří.

Nadace OSF podporuje občanskou společnost a to jsou v důsledku lidé, občané. Chceme vytvořit poptávku mezi lidmi po digitálních službách a řízení státu, abychom v České republice reagovali na potřeby světa v 21. století. Chceme identifikovat a pomoci řešit bariéry mezi lidmi, které vůči digitalizaci existují. Co považuji za nezbytný a důležitý krok, je spojení sil odborných nevládních organizací, byznysu a státu, abychom si rozuměli navzájem a dokázali efektivně využít vlastní potenciál.

Nadace OSF:

Open Data Expo pořádá Nadace OSF, která se tématu otevřených dat věnuje od roku 2012. Nadace vybudovala silnou komunitu lidí se zájmem o otevřená data, kde se potkávají lidé z veřejné správy, byznysu, akademie a občanské společnosti. 9 let oceňovala nejlepší aplikace v ČR postavené na otevřených datech, vydala základní publikace k otevřeným datům (např. Jak otevírat data nebo Otevřená data ve státní správě: Nová éra rozhodování), zorganizovala hackathony v Praze a Brně a popularizovala téma otevřených dat pravidelnou přílohou časopisu Ekonom. 7. ročník Open Data Expo se letos konal 22. listopadu v DOXu.

Hlavními partnery Open Data Expo 2022 jsou CZ.NIC a MojeID. Partnery Open Data Expo 2022 jsou Magistrát hlavního města Prahy, Český statistický úřad, Magistrát města Brna, Ministerstvo vnitra ČR, Technologická inkubace CzechInvest. Generálním partnerem projektu Náš stát, naše data je společnost YSoft.

Na Open Data Expu 2022 vystavovali svá data: CZ.NIC, MojeID, Magistrát města Brna, CENIA – Česká informační agentura životního prostředí, Technologická inkubace CzechInvest, Český statistický úřad, Český úřad zeměměřičský a katastrální, Hlídač státu, IuRe, Královéhradecký kraj, Magistrát hlavního města Prahy + Institut plánování a rozvoje hl.m. + Operátor ICT, Ministerstvo vnitra ČR, Národní knihovna ČR, Nejvyšší kontrolní úřad, Otevřená města, Plzeňský kraj – Hackathon, Wikimedia

Exit mobile version