Pohovor, svobodný přístup k zaměstnancům a způsob myšlení. Jak se změnil přístup za poslední dekádu?

Práce z domu či on-line ze zahraničí je zaměstnanci upřednostňovaná stále více než jiné benefity. Dokonce více než vyšší plat. Za poslední dekádu se toho hodně změnilo. Jak se kreativní agentury přizpůsobují realitě post-covidové doby? Jak probíhají pohovory? Proč je důležitá osobní svoboda nejen v životě, ale také v práci? A co vše musí umět New Biz Developer? Nechte se inspirovat agenturou, která se může chlubit nejen nízkou fluktuací.

Mindset

Za 10 let fungování ušla kreativní a digitální agentura Fairy Tailors skutečně dalekou cestu. Co se ale nezměnilo je mindset, který do jisté míry determinuje filosofii agentury a její fungování. Mindset přitahuje specifické lidi, kteří to mají „postavené stejně“, jak se tak říká. „Za ty roky jsme si ověřili, že nám to takhle funguje jak na straně lidí, kteří pro nás chtějí pracovat, tak i u lidí na straně klientů, kteří rozhodují o výběru agentury, která pro ně bude pracovat. Ten lidský rozměr, tzn. zda sdílíme určité názory, hodnoty a pohled na svět, je klíčový,“ říká Jan Vašík, zakladatel agentury Fairy Tailors.

Softskills a hardskills

Dále pak na piedestal přicházejí pochopitelně softskills, které dotyčný člověk musí mít. Pro každou jednotlivou agenturní pozici se skillset drobně liší, nicméně v některých aspektech je určitý překryv, tzn. jak individuální atributy, tak i ty společné ladí souběžně s agenturou.

V poslední řadě budou agenturu zajímat hardskills a také to, co má dotyčný člověk za sebou. V tomto případě je opět kladen důraz na konkrétní vlastnosti poplatné té které pozici, na kterou se dotyčný kandidát hlásí. „Relativně nově jsme do našeho přijímacího pohovoru zařadili i testování na úrovni psychometrie, se kterou jsme v omezenější míře pracovali již dříve. Ta nám přináší asi takovou míru poznání, kterou bychom získali po 2-3 měsících práce daného člověka u nás v agentuře, což vnímám jako výraznou úsporu času i energie nás všech,“ říká Jan Vašík, zakladatel agentury Fairy Tailors.

Pohovor v kreativní agentuře

Proces pohovoru se v mnohém neliší od toho, jak to asi běžně funguje kdekoliv jinde. Možná přibude povídání nicméně celý pohovor probíhá v přátelské a uvolněné atmosféře. Aby agentura, co nejlépe zjistila, jak daný kandidát uvažuje anebo pracuje, pravděpodobně kandidátovi zadá v rámci 1. kola pohovoru domácí úkol. Co se týče zpětné vazby, tak to je něco, na čem by si měla dát agentura záležet. Nikdo z nás nemá rád to „ticho po pěšině“ s přimíchanou nejistotou z budoucího vývoje. „V nedávné době jsme dostali opakovanou pochvalu za to, jak celý pohovor probíhal. Jedna z kandidátek se dokonce vyjádřila v tom duchu, že takovou informačně nabitou zpětnou vazbu snad ještě nikdy v životě nedostala. To nás pochopitelně velmi potěšilo a utvrdilo v tom, že jdeme správnou cestou,“ říká Jan Vašík, zakladatel agentury Fairy Tailors. 

Pohovor je individuální záležitost

Pohovor je individuální záležitost, vždy s ohledem na danou pozici, na kterou se daný kandidát hlásí. Pokud si vezmeme například roli accounta, tak tam by agenturu pravděpodobně primárně zajímal inovační potenciál, sociální přesvědčivost, pečlivost, schopnost analytického uvažování a schopnost práce v týmu anebo zda je daný člověk dotahovač a realizátor. Je třeba míra shody vlastností a softskills s něčím, co bychom mohli nazval industry standardem pro danou pozici. Problémem může být například to, kdy daný člověk potřebný softskill anebo vlastnost nezbytnou pro výkon dané pozice nemá. Důležité je pociťovat velkou míru svobody a od každého požadovat míru zodpovědnosti a osobní angažovanosti. Pokud ji kandidát nemá, nebude to vzájemně fungovat.

Pozice New Biz Developera

„Hledáme někoho, kdo se bude chtít spolu s námi ponořit do světa marketingu, pomůže nám růst a zároveň poroste s námi. V portfoliu obchodních skills daného člověka by tedy mělo být vše, co je třeba pro bezproblémové a efektivní fungování New Biz Developera. Mezi klíčové vlastnosti bych osobně zařadil zejména silnou osobní zodpovědnost, dodržování termínu, plnění zadaných obchodních cílů a tah na branku,“ říká Jan Vašík, zakladatel agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.

Agentura Fairy Tailors poptává někoho, kdo vytipuje a osloví nové klienty a bude se starat především o jejich sociální sítě a vymýšlet pro ně kampaně. Hrubá obchodní strategie existuje, tu bude potřeba respektovat. Jinak ale agentura dává volné pole působnosti a očekává značnou míru proaktivity. Nabízí lidem určitou míru osobní svobody. Na druhou stranu očekává, že tahle volnost a důvěra nebude zneužitá a všechno bude fungovat. Ve Fairy Tailors plně respektují, že každý má nějaké preference a potřeby. Jsou proto plně připraveni nabídnout jak fixní, tak i variabilní složku odměny navázanou pochopitelně na výkon, protože u New Biz Developera jde o výkon především.

O Fairy Tailors

Značka Fairy Tailors byla založena v květnu roku 2013. Od počátku se agentura specializovala zejména na social media management a tvorbu obsahu. Počátkem roku 2015 do svého portfolia přidala další ingredienci, kterou byl branding. Od roku 2017 o sobě pak uvádí, že je kreativní agenturou, která zvládne v rámci 360° nejen „vymyslet“, ale také i „udělat“ kampaně, které prostě fungují. Důkazem je ocenění stříbrná EFFIE, kterou agentura vyhrála v roce 2018 za kampaň Pátek 13. pro společnost Sazka. S další kampaní Lovecká sezona pro stejného klienta se v rámci uvedeného ročníku dané soutěže umístila na shortlistu. Za dobu své existence agentura pracovala na kampaních pro klienty jako například Porsche, Xiaomi, Unilever, Teekanne, De’longhi, Auto ESA, Provident, Vest, Národní památkový ústav, ENAPO, Högner, lyžařské středisko St. Anton am Arlberg a mnoho dalších.

25 let CZC = 25% sleva na 40 vybraných produktů

CZC, dvojka na trhu s elektronikou, slaví v dubnu čtvrtstoletí své existence a v průběhu celého měsíce nabízí zákazníkům postupně celkem 40 produktů s 25% slevou. Skladové množství herní konzole PlayStation 5 bylo vyprodáno během 10 minut od spuštění akční nabídky. V rámci 25letého výročí vzpomíná CZC také na legendární produkty, které v 90. letech platily za technologickou špičku.

CZC se u příležitosti dubnové oslavy 25 let ohlíží se sloganem „Kdo tohle nezná, jako by nebyl [GEEK]“ na ikonické produkty, které ovlivnily vývoj technologií i herního světa během jednotlivých let. V průběhu celého měsíce zároveň spouští akční nabídky s 25% slevou na 40 vybraných produktů, které zákazníci naleznou na narozeninové stránce. Kromě této exkluzivní akce nabízí CZC v rámci oslavy narozenin navíc další stovky produktů za akční ceny, které zákazníci získají po zadání kódu.

V pondělí 3. dubna byla spuštěna první várka pěti akčních produktů, do které byla zařazena herní konzole PlayStation 5 s hrou God of War Ragnarök, 43“ smart televizor TCL, herní sluchátka vlastní značky CZC.Gaming, stavebnice LEGO® Marvel Hulkbuster se 4049 dílky a hra Hogwarts Legacy pro PS5. Skladové množství akční nabídky PlayStation 5 bylo vyprodáno během 10 minut od spuštění.

Ve středu 5.dubna se akční nabídka rozšiřuje o další pětici atraktivních produktů – jednu z konfigurací 15,6 notebooku Lenovo V15 G2, 27“ LED monitor Dell, jednu edici mobilního telefonu Infinix Note 12 PRO a karetní hry Pokémon TCG a také vybraný model true wireless sluchátek Lamax Dots 2. Během dubna budou dále spuštěny slevy ještě na dalších 30 produktů. Všechny produkty jsou v akční nabídce vždy v omezeném množství.

„I po 25 letech na trhu si stále držíme naši geekovskou DNA. Slavíme proto stylově a budeme rádi, když i zákazníci budou slavit s námi. Proto jsme pro ně vybrali čtyřicítku produktů, které zařazujeme od pondělí 3. dubna postupně do nabídky za absolutně bezkonkurenční ceny. Obrovský zájem o akci, který se projevil hned v prvních minutách od spuštění, nás moc potěšil a uvažujeme proto o rozšíření nabídky o několik dalších produktů,“ doplňuje Milan Duda, ředitel marketingu CZC.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která patří do skupiny globální technologické korporace Naspers.

Společnost HMD Global oznamuje dostupnost snadno opravitelného telefonu Nokia G22 na tuzemském trhu

Společnost HMD Global, výrobce telefonů Nokia, dnes oznámila dostupnost modelu Nokia G22 na tuzemském trhu.  Nokia G22 je prvním chytrým telefonem Nokia, jehož hlavním benefitem je zjednodušená opravitelnost, čemuž napomáhá i spolupráce se společností iFixit. Novinka dále zaujme hlavním fotoaparátem s 50MP rozlišením, dvoubarevným provedením nebo třídenní výdrží na jedno nabití. 

Nokia G22 – první chytrý telefon Nokia, jehož předností je zvýšená opravitelnost

Nokia G22 byla navržena tak, aby vybrané opravy mohli majitelé uskutečnit v domácích podmínkách úplně sami během pár minut. Spolupráce se společností iFixit, celosvětovou komunitou odborníků na opravy zařízení, zajišťuje téměř okamžitý přístup k návodům a náhradním dílům. Snadno tak lze vyměnit například poškozený displej, ohnutý nabíjecí konektor nebo baterii s nízkou kondicí.

Nová Nokia G22 má záda vyrobena ze 100% recyklovaného plastu, o čistý zvuk s vylepšenými basy se postará funkce OZO Playback a zásadní vzpomínky zachytí 50MP hlavní fotoaparát, který je obohacen o funkce z vyšší řady Nokia X. Novinkou v řadě G je také možnost virtuálně rozšířit operační paměť o další 2 GB pro plynulejší chod náročnějších aplikací.

Nokia G22 je navíc další telefon v cenově dostupné řadě G, který dostane tři roky záruky. Samozřejmostí je pak dvouletá podpora hlavních aktualizací a tříletá podpora pravidelných bezpečnostních aktualizací.

Náhradní součástky lze zakoupit na eustore.ifixit.com. Vždy si lze navíc vybrat, zda je potřeba koupit samotný náhradní díl, případně i potřebné náčiní k opravě. Ke každému náhradnímu dílu iFixit doporučuje konkrétní nástroje pro jeho výměnu a opravy se nemusí bát ani úplní začátečníci. Na stránkách iFixit lze najít podrobně popsané postupy oprav, které jsou doplněny o detailní fotografie.

Cena a dostupnost

Nokia G22 je již v prodeji v šedé barvě ve verzi 4/64 GB za doporučenou cenu 4 299 Kč.

O HMD Global

HMD Global Oy se sídlem v Espoo ve Finsku je novým domovem telefonů a tabletů Nokia. HMD vytváří a distribuuje celou řadu chytrých i obyčejných telefonů zaměřených na široké spektrum zákazníků v mnoha cenových hladinách. HMD je díky svému závazku pro rozvoj inovací exkluzivním licenčním partnerem značky Nokia v oblasti mobilních telefonů a tabletů. Nokia je registrovanou ochrannou známkou společnosti Nokia Corporation. Více informací naleznete na www.hmdglobal.com. Nokia je registrovanou značkou společnosti Nokia Corporation. Android, Google a další značky jsou registrovanou značkou společnosti Google Inc. Qualcomm a Snapdragon jsou ochrannými známkami Qualcomm Incorporated registrovanými ve Spojených státecha dalších zemích. Qualcomm Snapdragon je produktem Qualcomm Technologies, Inc.

Grafický filtr pro DaVinci Resolve vznikl díky funkci Magic Mask akcelerované pomocí GeForce RTX

Videoeditor Patrick Stirling použil funkci Magic Mask v DaVinci Resolve společnosti Blackmagic Design k vytvoření vlastního efektu, který vytváří texturované animace lidí.

„Je to styl, který připomíná výtvory z barevného papíru, s nimiž si diváci mohli hrát v dětství. Zachovává energii scény a zároveň odvádí pozornost od jakýchkoli specifických rysů zobrazovaného subjektu.“

Stirlingovy původní pokusy o tvorbu tohoto efektu znemožnilo stáří jeho systému pořízeného před šesti lety. Rozhodl se proto postavit si poprvé své vlastní PC a jako GPU zvolil GeForce RTX 4080. „Byl jsem schopen mnohem snadněji najít a udržet si vlnu své kreativity, protože jsem neměl pocit, že neustále narážím do zdi a čekám, až mě systém dožene,“ řekl Stirling.

Akceleraci pomocí GPU z rodiny RTX využívá mimo jiné funkce Magic Mask umožňující rychlý výběr objektů a osob ve scéně pomocí AI. GeForce RTX 4080 zde nabízí až dvojnásobný výkon oproti předchozí generaci. S její pomocí mohl Stirling snadno označit všechny objekty, z nichž chtěl v krátkém videoklipu vytvořit jednotlivé vrstvy. Pomocí tzv. uzlů pak postupně upravil postavu a zbytekscény do výsledné podoby. Pomocí GPU také mohl urychlit korekce barev nebo zkrátit dobu exportu do moderního kodeku AV1 na polovinu.

Detailní popis celého postupu nabízí aktuální blog. Na YouTube Patricka Stirlinga je pak k dispozici řada návodů pro DaVinci Resolve.

HP představuje nejudržitelnější tisková řešení určená pro rostoucí firmy

Společnost HP na partnerské konferenci HP Amplify Partner Conference 2023 představila nová tisková řešení HP Color LaserJet 4200/4300 určená především pro menší firmy. Představené tiskárny řady HP Color LaserJet používají novou generaci udržitelného toneru HP, který umožňuje snížit spotřebu energie až o 27 % a obsahuje až o 78 % méně plastů v obalech. Vysoce výkonná tisková řešení HP jsou navržena tak, aby pomáhala rostoucím firmám maximalizovat produktivitu.

„Flexibilní způsob práce tu s námi zůstává i nadále a firmy všech velikostí tuto možnost využívají jako způsob, jak přilákat a udržet kvalitní zaměstnance. Produktivita při hybridním způsobu práce je pro firmy tím nejdůležitějším,“ vysvětluje Xavier Garcia, generální ředitel divize kancelářských tiskových řešení ve společnosti HP. „Řada Color LaserJet 4000 byla navržená speciálně s ohledem na malé podniky. Jejím cílem je maximalizovat jejich produktivitu díky snadnému, spolehlivému a profesionálnímu tisku.“

Zodpovědný tisk pro lepší planetu

Nová technologie tonerů HP TerraJet přináší nejudržitelnější, a zároveň nejvýkonnější kancelářský tisk, jakého kdy společnost HP dosáhla. Díky tonerům TerraJet se při tisku spotřebovává o 27 % méně energie a při jejich výrobě se používá až o 78 % méně plastů. Tato technologie zároveň umožňuje tisknout s ostřejšími detaily a dokáže zajistit až o 20 % více tisknutelných barevných odstínů[1]. Kazety tonerů HP TerraJet zanechávají menší uhlíkovou stopu než jejich předchůdci. Jsou součástí nových řešení určených pro podniky všech velikostí, od malých firem až po velké korporace.

Pomáháme malým podnikům zvyšovat produktivitu

Rostoucí tendence zaměstnanců zvažovat, zda zůstat nebo odejít ze zaměstnání, je pro mnoho organizací stále větším problémem, který se bude s nástupem nejstarších příslušníků generace Z do zaměstnání jen prohlubovat. 60 % malých podniků zavedlo změny včetně možnosti flexibilního způsobu práce, aby přilákalo a udrželo špičkové talenty. S ohledem na tyto trendy v oblasti náboru si stále více zaměstnanců malých firem osvojuje hybridní pracovní styl. Zároveň ale polovina malých podniků čelí problémům se správou technologií používaných k hybridní práci. A 91 % malých podniků se při své činnosti stále ještě spoléhá na tištěné dokumenty.[2]

Nová tiskárna HP Color LaserJet 4200/4300 navazuje na řadu LaserJet Pro, jež je zákazníky z malých firem již léta prověřená, a přináší vyšší efektivitu a lepší možnosti správy. Řada 4200/4300, která má kompaktní design a nabízí velký výkon, nabízí rychlý oboustranný barevný tisku a skenování. Navíc jsou tu i robustní nástroje pro správu decentralizovaných zařízení včetně integrovaného a předkonfigurovaného řešení HP Wolf Security, které představuje špičku ve svém oboru. Uvedené tiskárny jsou navržené tak, aby pomáhaly firmám v růstu a usnadňovaly tisk.

Klíčové vlastnosti tiskáren HP Color LaserJet 4200/4300:

  • O 25 procent vyšší rychlost tisku[3], což uživatelům umožňuje zvýšit produktivitu.
  • HP Smart Admin Dashboard, univerzální nástroj pro správu tiskáren, jenž umožňuje zobrazovat, ovládat a spravovat tiskárny z jediného displeje.
  • Umožňují vyniknout a udělat skutečný dojem prostřednictvím vysoce kvalitních barevných dokumentů.
  • Tonerové kazety HP TerraJet jsou navrženy pro tiskárny HP Color LaserJet Pro řady 4200/4300 tak, aby ve srovnání s předchozí generací pomohly snížit dopad na životní prostředí a zlepšit kvalitu:
    • o 27 % nižší spotřeba energie při tisku[4]
    • o 28 % méně nových plastů v kazetě[5]
    • o 71 % méně plastů v obalech kazet[6]

Ceny a dostupnost

Tiskárny HP Color LaserJet 4200/4300 budou na českém trhu dostupné v průběhu dubna:

  • HP Color LaserJet 4200 za cenu od 12 499 Kč včetně DPH
  • HP Color LaserJet 4300 za cenu od 15 099 Kč včetně DPH

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

  • [1] Premium mód nabízí více barev v porovnání s režimem Standard; liší se u různých sérií kazet. Viz hp.com/TerraJet/colors.
  • [2] Mayer, Sarah. “How Small Businesses Can Beat the Big Companies to Top Talent.” Entrepreneur, Entrepreneur, 1 února. 2023, https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/how-small-businesses-can-beat-the-big-companies-to-top/442236.
  • [3] Výpočet HP vychází z ISO tiskáren HP LaserJet Pro M454, M479, M4201/4202/M4203 a M4301/4301/4303.
  • [4] Výpočty HP vycházejí z normalizovaných údajů ENERGY STAR® TEC tiskových systémů HP, které používají kazety TerraJet, ve srovnání s předchozími systémy. Viz hp.com/TerraJet/energysaving.
  • [5] Snížení množství plastů v kazetách TerraJet vypočtené na základě hmotnosti kazety v porovnání s předchozími typy. Viz hp.com/TerraJet/plasticreduction.
  • [6] Výpočty HP jsou založené na normalizovaných údajích Energy Star® TEC tiskáren HP LaserJet řady Pro a Enterprise s kazetami HP TerraJet ve srovnání s předchůdci. Viz hp.com/TerraJet/energysaving.

Kybernetičtí útočníci se do firem nejčastěji dostávají přes škodlivé e-maily nebo VPN

Podle analýzy české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu, proniknou kybernetičtí útočníci do firmy nejčastěji přes škodlivé e-maily, a to až v polovině případů. Druhý nejčastěji používaný způsob získání přístupu do firemní sítě má ve 25 % případů na svědomí zranitelnost zabezpečení systému nebo aplikace. 20 % ransomware útoků se do firmy dostane skrze zranitelný vzdálený protokol chráněný pouze jménem a heslem, typicky se jedná o nedostatečně zabezpečené VPN.

„Typický scénář ransomware útoků je stále stejný – útočník se dostane do firemní sítě zpravidla díky nepozornému zaměstnanci, který klikne na škodlivý odkaz v e-mailu. Jakmile útočník získá oprávnění administrátora, má i neomezený přístup do celé firmy. Vypne antivirové programy, vytvoří jednoduchý script na všech počítačích a začne šifrovat,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource. „Jedná se o organizované skupiny, kterým se během pár hodin podaří ovládnout celou firmu. Strategicky si pro zahájení útoku volí poslední pracovní dny v týdnu, aby měly přes víkend dostatek času ve firmě v klidu škodit.“

Za polovinou ransomware útoků stojí phishingové e-maily, kdy díky „maskované“ zprávě vydávající se za e-mail od dodavatele nebo třeba interního správce IT zaměstnanec klikne na škodlivý odkaz. Čtvrtinu útoků má na svědomí zranitelnost zabezpečení systému nebo aplikace, velice často se jedná o e-mailové servery. „Zde se ukazuje, že vlastní firemní e-mailové servery často nemají poslední aktualizace a stávají se tak mnohem více zranitelné. Je to vidět zejména v porovnání s cloudovými službami, kde je obvykle vše aktualizováno více a častěji. Útočníci samozřejmě jdou tou nejjednodušší cestou, takže raději si vyberou špatně zabezpečený Exchange server přímo ve firmě,“ vysvětluje Michal Štusák z ComSource.

Až 20 % útoků se do firmy dostane skrze nedostatečně zabezpečenou VPN. Ta je často chráněna pouze jménem a heslem. „Dle našich odhadů až 70 % firem u VPN vůbec nepoužívá dvoufaktorové ověření, přitom rozšíření VPN bylo v posledních letech i díky stále častějšímu využívání home office obrovské. Podle nás je to do budoucna velký strašák, firmy by měly zapracovat na lepším zabezpečení tohoto způsobu vzdáleného připojení k firemní IT síti,“ uzavírá Michal Štusák z ComSource.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

GaN nabíječka Cubenest S5D0 – extrémní výkon 140 W až pro 5 zařízení současně

Česká firma Cubenest představila v pořadí již svoji třetí GaN nabíječku. Po verzích 33 W a 65 W pro 2 respektive 3 zařízení přichází s naprostou peckou. Cubenest S5D0 s maximálním výkonem 140 W pro až 5 zařízení současně. Nic jiného již nebudete potřebovat!

Nabíječka využívá nejmodernější GaN technologii. Ta díky sloučenině nitridu gallitého nezabírá na stole téměř žádné místo, ale zůstává stále velmi výkonná. Další její předností je mnohem menší tepelné zahřívání a vyšší účinnost než u starších zařízení. Samozřejmostí je také podpora technologie Power Delivery 3.0 pro rychlé nabíjení.

Adaptér má 5 USB portů (3x USB-C a 2x USB-A) a jeho maximální výkon je až 140 W. Aktuální hodnotu výkonu můžete vidět na LCD displeji. Má ochranu proti přetížení, ochranu proti přepětí, ochranu proti přehřátí a ochranu proti zkratu, aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní nabíjení vašich zařízení.

V balení navíc najdete 1,5 metru dlouhý síťový kabel a stojánek, takže nabíječka může být vzdálena od zásuvky a vy si ji můžete umístit přesně tam, kam budete potřebovat. Kromě dlouhého síťového kabelu a stojánku je v balení také USB-C kabel s nabíjecím výkonem až 100 W o délce 1 metru.

Pokud hledáte rychlé a efektivní řešení pro nabíjení všech vašich zařízení, nemusíte hledat dál. Nic víc již zkrátka nebudete potřebovat, ať už nabíječku využijete v kanceláři nebo na cestách. Výkon adaptéru společně s přibaleným příslušenstvím umožňuje rychlé nabíjení vašich zařízení a zároveň vám poskytuje vysokou flexibilitu a pohodlí při použití.

Zlínská Digitální transformace 2023 nabídla propojení informací a zkušeností mezi regiony

Na zlínském 14|15 Baťově institutu se v minulém týdnu uskutečnila druhá z letošních regionálních akcí z cyklu Digitální transformace 2023 aneb Úspěšná proměna českých firem v podniky budoucnosti. Obsah akce nabídl benchmarking firem, které s úspěšnou digitální transformací započaly a upozornil na důležité environmentální, ekonomické a sociální aspekty digitalizačních procesů, které mohou českým firmám napomoci k vyšší výkonnosti, spolehlivosti a konkurenceschopnosti a tím i dosažení rychlejší návratnosti investic do nových digitálních řešení. Akce také nabídla firmám a partnerům ve Zlínském kraji možnost užší spolupráce s českými digitálními inovačními huby a EDIHy (Evropskými centry pro digitální inovace), které fungují v okolních regionech.

Sdružení CzechInno a konsorcium Hubu pro digitální inovace si kladou za cíl letošní sérií upozornit na alarmující situaci, která po covidové a energetické krizi a s nimi spojené krizi v dodavatelských řetězcích doprovázené vysokou inflací panuje v českých firmách: ty totiž dle posledních průzkumů v řadě případů odkládají právě kvůli nejistotě z vývoje cen a dodavatelských vztahů v nadcházejícím období jakékoli investice a rozvojové plány, což je ve výsledku může stát stabilní místo na trhu, které si tímto svým konzervativním přístupem chtějí uhájit.

Akce nabídla sérii přednášek, diskuzí i ukázek dobrých praxí z firem i organizací, které se digitalizačními procesy zabývají a dala podněty k další spolupráci mezi českými a moravskými regiony v oblasti sdílení zkušeností i vzájemně výhodné nabídky služeb pro inovativní firmy.

Naším cílem je sérií Digitální transformace 2023 upozornit na to, že jednotlivé regiony v Česku a na Moravě řeší, byť často izolovaně, podobné problémy – nemohou již spoléhat na zahraniční investice ani dlouhodobě zavedené obchodní vazby, úspěšné firmy i jednotlivci často odcházejí za prací a výdělkem do větších měst nebo zahraničí a ti, kteří zůstávají, jsou často natolik konzervativní, že digitálním inovacím nejsou ochotni otevřít své dveře – a to ze dvou důvodů: nemají prostředky na komplexní přestavbu svých interních procesů a vlastně jim i chybí motivace – nevědí, co jim pokročilá digitalizace může přinést a mají obavu, že na ní ve skutečnosti budou tratit,“ říká k situaci v dosud navštívených regionech výkonná ředitelka sdružení CzechInno Tereza Šamanová. „Chceme jim proto naší letošní roadshow ukázat, že učinit alespoň první kroky směrem k digitální transformaci skutečně stojí za to – byť by se třeba nemělo jednat o masivní investice do nových softwarů a zařízení, ale „jen“ o zlepšení vnitrofiremní práce s daty a jejich využíváním. A že právě souvislosti s hledáním úspor energií a dalších vstupních zdrojů a současně i potřebou zodpovědnějšího přístupu firmy v oblasti životního prostředí a vztahu ke společenským potřebám mohou být tím nejpádnějším argumentem pro zahájení pokročilé digitalizace s jasně pozitivním efektem,“ dodává Tereza Šamanová.

V programu zlínské Digitální transformace 2023 se představilo jako domácí odborný partner a spoluorganizátor Technologické a inovační centrum Zlín, jehož zástupkyně Martina Běťáková akcentovala vazbu jeho aktivit na regionální RIS3 strategii, mezi jejíž priority patří zvyšování atraktivity regionu pro firmy i občany a podpora tvorby inovačních ekosystémů včetně sdílení dobrých praxí. S cílem naplnění těchto priorit TIC Zlín inicioval zřízení krajské inovační platformy Zlinnovation, která na jednom místě obsahuje integrovanou nabídku služeb ze strany regionálních aktérů. Ze strany hlavního organizátora akce – sdružení CzechInno, které je zastoupeno ve dvou českých DIH (Hub pro digitální inovace) a EDIH (Cybersecurity Innovation Hub) zazněla v návaznosti na tuto regionální novinku nabídka ke sdílení služeb i dobrých praxí právě se sítí českých digitálních inovačních hubů a Evropských center pro digitální inovace, která pomáhají firmám i veřejným organizacím napříč celým Českem i Evropou k úspěšné digitální transformaci.

Jiří Holoubek ze své pozice prezidenta Elektrotechnické asociace ČR, člena představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR s gescí za Průmysl 4.0 a malé a střední podniky, člena Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace a také Řídicího výboru 5G aliance nabídl informace o aktuální situaci v českých firmách, stavu jejich zapojení do digitalizačních aktivit a upozornil na alarmující fakt, že řada malých a středních firem plánuje dle posledních průzkumů odkládat své investice do zvyšování digitální zralosti z důvodu nejistoty panující na trhu a nejasných efektů digitální transformace. Zdůraznil však, že jde o rozšířený omyl, který lze napravit neustálou komunikací s firmami o výhodách přechodu na vyšší stupně digitální zralosti zahrnující jak zlepšení práce s daty, tak např. i zlepšení jejich kyberbezpečnostní připravenosti.

O své zkušenosti z výrobní firmy ze Zlínského kraje – holešovické ELKO EP – pak první blok obohatil zakladatel a majitel firmy Jiří Konečný, který zdůraznil, že má-li firma být v neustále se měnící atmosféře globální konkurenceschopnosti zůstat úspěšnou, musí zejména velmi pečlivě pracovat se svými zaměstnanci a dobře volenou interní komunikací i svým dlouhodobě zodpovědným přístupem k nim je učinit součástí úspěchu firmy jako celku.

Informace poskytnuté panem Holoubkem doplnil svou prezentací k tématu ekonomiky a dalších aspektů digitalizace v českých firmách a aktuálními výsledky výzkumu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně k tomuto tématu Martin Mikeska z FAI UTB.

V druhé části programu shrnula Tereza Šamanová za CzechInno a jeho domovský DIH Hub pro digitální inovace a EDIH Cybersecurity Innovation Hub aktuality ze sítě českých DIHů a EDIHů, informace o jejich umístění, struktuře, zaměření, nabídce služeb i možnostech posílení spolupráce s partnery ze Zlínského kraje a dala k dispozici nabídku aktivit Cybersecurity Innovation Hubu, který jako jeden z českých EDIHů poskytuje osvětové, vzdělávací a školicí služby v oblasti kybernetické a informační bezpečnosti zcela bezplatně (s podporou z programu Digitální Evropa a z Národního plánu obnovy) a může v této oblasti nabídnout pomocnou ruku i zlínským firmám a veřejným organizacím.

Svým představením portfolia služeb ČRA (Českých Radiokomunikací a.s.) na ni navázala Anna Tůmová, v jejíž prezentaci zazněl akcent na implementační projekty v oblasti kybernetické bezpečnosti. ČRA jako součást kritické informační infrastruktury má povinnost plnit ty nejpřísnější požadavky v oblasti kybernetické a informační bezpečnosti požadované právními předpisy EU i ČR a tuto svou praktickou zkušenost tedy může nabídnout i svým klientům, a to v rámci projektů navazujících právě např. na služby Cybersecurity Innovation Hubu i jiných českých DIHů a EDIHů.

Blok věnovaný financování firemních projektů se zaměřením na digitální a zelenou transformaci uvedla svým vystoupením Soňa Rigerová z Komerční banky, která shrnula aktuální dotační tituly z národních programů, které jsou firmám k dispozici na podporu jejich investic do nových přístrojů, vybavení a softwarů, ale i restrukturalizaci jejich procesů s cílem alespoň parciální digitální transformace nebo zavedení nových environmentálně šetrných zdrojů a procesů do provozu firmy. Ve svém vystoupení akcentovala i zaměření Komerční banky jako instituce na inovativní a zelené technologie a novou službu pro klienty vycházející z vlastní zkušenosti – ESG (Environmental and Social Governance) audity, které banka nabízí v rámci zjednodušení přístupu k investičnímu financování.

Na doplnění informací k financování projektů digitální transformace pak Tereza Šamanová za CzechInno a jeho domovské DIH a EDIH zmínila možnost čerpání dotací z evropských projektů kaskádového financování, z nichž např. projekt Change2Twin aktuálně nabízí dotaci výrobním firmám, které mají zájem o zavedení technologie digitálního dvojčete do svého provozu, a projekt BOWI právě v březnu letošního roku dopomohl čtyřem českým firmám k dokončení úspěšných experimentů s digitálními technologiemi. Jednou z těchto úspěšných českých firem byla plzeňská společnost Amitia, jejíž CEO Milan Legát představil své zkušenosti s evropským kaskádovým projektem BOWI a současně i výstupy experimentu – chytrý plánovací systém DRL-APS, který prostřednictvím dokonalého zpracování dat z výroby a agenta s umělou inteligencí dokázal za několik měsíců sběru a zpracování dat zvýšit efektivitu výrobní společnosti Aspera Technologies o téměř 8%.

Účastníci se shodli na tom, že série meziregionálních výměn informací a zkušeností je pro budování národního i regionálních ekosystémů na podporu inovací velmi užitečná a je zapotřebí v podobných aktivitách pokračovat.

Cyklus Digitální transformace 2023 aneb Úspěšná proměna českých firem v podniky budoucnosti uskuteční nejbližší svou regionální akcí dne 24. května v Hradci Králové a poté ve 2. pololetí letošního roku naváže regionální akcí v Olomouci. Nabídne také mj. sérii přeshraničních akcí s našimi sousedy, z nichž první (česko-bavorská) se uskuteční v Českých Budějovicích 11. května a druhá (česko-slovenská) poté 20. června letošního roku v Bratislavě.   

O digitálních inovačních hubech:

Digitální inovační huby (DIH) jsou nezisková konsorcia, která napomáhají svými standardizovanými službami malým a středním firmám a veřejným organizacím v úspěšné digitální transformaci. V Česku bylo dosud registrováno 13 digitálních inovačních hubů, z nichž Evropská komise vybrala šest Evropských center pro digitální inovace (EDIH), které v roce 2023 začínají poskytovat své služby i v přeshraničním kontextu. Více o tematice na webu Evropské komise, v mapě DIH a nově vybraných EDIH či webové stránce celoevropské sítě EDIHů.

O sdružení CzechInno:

Sdružení CzechInno (CzechInno, z.s.p.o.) je česká nevládní nezisková organizace založená v r. 2011 k podpoře inovačního podnikání, která působí v roli inovačního matchmakera propojujícího ve svých projektech soukromou, veřejnou a akademickou sféru. Od r. 2015 se specificky zaměřuje na témata související s Průmyslem 4.0 a implementací digitálních inovací do podnikatelské praxe i běžného života.

V r. 2017 se CzechInno stalo zakladatelem Středoevropské platformy pro digitální inovace CEEInno, která k lednu 2023 sdružuje více než 150 aktérů v oblasti digitálních inovací ze středoevropského regionu i z dalších zemí, kteří v rámci platformy spolupracují na konkrétních projektech ke zvýšení digitální zralosti podnikání i společnosti. Součástí platformy jsou mj. i všechny oficiálně registrované české digitální inovační huby (centra pro digitální inovace), spoluzakladatelem a partnerem dvou z nich – Hubu pro digitální inovace se sídlem v Praze a Cybersecurity Innovation Hubu se sídlem v Brně – je i sdružení CzechInno.

CzechInno je již od r. 2017 tradičním organizátorem osvětových roadshow na podporu meziregionálního sdílení dobrých praxí a komunikace v oblasti digitálních inovací, letos se pod titulem Digitální inovace 2023 aneb Úspěšná proměna českých firem v podniky budoucnosti, v jejímž rámci aktuálně s regionálními aktéry debatuje tematiku environmentálních, sociálních a ekonomických aspektů pokročilé digitalizace. Partnery tohoto projektu a současně strategickými partnery Hubu pro digitální inovace pro oblast technologií jsou České Radiokomunikace, oblast přístupu k investicím a financování partnersky zastřešuje Komerční banka

Společnost Canon představuje imagePROGRAF TC-20M, kompaktní A1+ velkoformátovou stolní tiskárnu se skenerem A4

Společnost Canon dnes uvádí na trh velkoformátovou barevnou (CMYK) stolní tiskárnu imagePROGRAF TC-20M, která je vybavena plochým skenerem formátu A4. Uživatelsky přívětivý design tiskárny umožňuje i začínajícím uživatelům bez počítače snadno vytvářet nejrůznější velkoformátové aplikace – například propagační plakáty pro maloobchody a restaurace, výukové materiály pro školy, a dokonce i balicí papír s vlastním designem, a to až do velikosti A1+. Zařízení je také vhodné pro vytváření technických stavebních výkresů, projektových a geodetických plánů v domácím prostředí nebo v malých kancelářích – díky tomu je relevantní pro trh architektury, projektování a stavebnictví (AEC). 

Kromě obvyklých možností síťového tisku mohou uživatelé zobrazovat náhledy dokumentů JPEG a PDF, skenovat, kopírovat a zvětšovat originály formátu A4 a dalších rozměrů papíru. Úlohy lze také tisknout z USB flash disku přímo prostřednictvím ovládacího panelu tiskárny.

Design, který šetří místo a podpora formátů papíru A1+ až A4

Díky kompaktnímu designu tiskárny imagePROGRAF TC-20M mohou uživatelé snadno provádět všechny operace související s tiskem z přední části jednotky, včetně nastavení a vkládání papíru (role nebo list), doplňování inkoustu a sběru výtisků. Velkokapacitní 70ml nádobky s inkoustem umožňují méně časté doplňování čtyř barevných (CMYK) pigmentových inkoustů, které vytvářejí vysoce kvalitní a barevné návrhy. Odlišný tvar a barva otvorů pro doplnění nádobek na každé nádržce zabraňují doplnění nesprávné barvy.

Tiskárna podporuje role papíru až do šířky A1+ a je vybavena standardním automatickým podavačem listů formátu A3 a A4. Role i listy papíru lze založit současně, což uživatelům umožňuje kopírovat a tisknout různé formáty na jednom zařízení jen pomocí výběru zdroje papíru na uživatelském panelu. Uživatelé mohou také opakovaně rozkopírovat jeden dokument na roli papíru až do velikosti A1+ [1].

Díky kompaktnímu tělu o šířce 968 mm, hloubce 525 mm, výšce 245 mm a designu, který šetří místo, lze tiskárnu imagePROGRAF TC-20M umístit na polici nebo stůl. Pro zachycení vytištěných materiálů lze jako volitelné příslušenství použít koš „BU-06“. Zařízení je tak skvělou volbou pro velkoformátový tisk i ve stísněných prostorech.

„Velkoformátový tisk aplikací zadává řada maloobchodních firem, vzdělávacích institucí a podniků v oblasti pohostinství externím dodavatelům. Roste však potřeba příležitostného tisku, který je rychlejší, levnější a pohodlnější přímo na místě. Tiskárna imagePROGRAF TC-20M je navržena tak, aby se snadno používala a aby šetřila místo – nabízí plochý skener, podporu tisku z USB a také bezdrátový tisk prostřednictvím mobilní aplikace. Díky tomu nepotřebují uživatelé počítač, mohou používat funkce tisku a kopírování přímo prostřednictvím panelu obsluhy,“ uvedla Jennifer Kolloczek, vedoucí ředitelka pro plánování, marketing a inovace v oblasti produkčního tisku v regionu EMEA ve společnosti Canon Europe.

Aplikace PosterArtist [2] umožňuje snadno vytvářet působivé plakáty a letáky pro nejrůznější účely

Pomocí webové aplikace PosterArtist společnosti Canon mohou uživatelé tiskárny imagePROGRAF TC-20M snadno vybírat z široké škály šablon a navrhovat plakáty a letáky podle svých firemních nebo soukromých potřeb. Kromě toho podporuje aplikace PosterArtist také personalizovaný tisk a tisk variabilních dat.

Navrženo s ohledem na udržitelnost

Canon imagePROGRAF TC-20M má nízkou spotřebu energie, při provozu je příkon tiskárny menší než 26 W a v pohotovostním režimu 2,4 W. Zařízení imagePROGRAF TC-20M bylo také ohodnoceno jako „zlatý“ produkt, což je nejlepší ohodnocení v oblasti produktů zobrazovacích zařízení v rámci amerického systému hodnocení vlivu na životní prostředí EPEAT [3].

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

  • [1] Použijte firmware verze 1.010 nebo vyšší.
  • [2] Podpora systémů Windows a MacOS. Podrobnosti naleznete na našich webových stránkách.
  • [3] Nástroj pro posuzování vlivu elektronických výrobků na životní prostředí. Systém environmentálního hodnocení vytvořený americkou neziskovou organizací GEC (Green Electronics Council) za účelem rozvoje a podpory trhu s ekologicky šetrnými výrobky.

V roce 2023 vzroste počet zařízení internetu věcí (IoT) na 14,4 miliard

Není to tak dávno, co jsme si představovali svět, ve kterém by naše každodenní předměty ožily a plnily za nás každodenní úkoly. Pravdou je, že ačkoli se tomu nestalo tak, jak jsme očekávali, jsme stále blíže a blíže tomu, abychom se dočkali skutečně neuvěřitelných věcí. To vše díky takzvanému „internetu věcí“ neboli IoT (Internet of Things). Zatímco v roce 2020 bylo k internetu připojeno necelých 10 miliard zařízení IoT, do roku 2025 se odhaduje dvojnásobek a do roku 2030 dokonce trojnásobek tohoto počtu. Současný svět se stává čím dál více technologicky propojeným, a čelí tak novým bezpečnostním rizikům. Evropská unie proto dokonce zavádí kyberneticky bezpečnější legislativní prostředí. Co to ale vlastně IoT je? A jaký má potenciál?

IoT má zásadní vliv na náš každodenní život

Od chytrých termostatů, které automaticky upravují teplotu, aby šetřily energii, až po automobily se zabudovanými senzory, které poskytují zpětnou vazbu v reálném čase – internet věcí je všude a jeho aplikace se zdají být téměř neomezené. Díky propojení všech zařízení a sběru dat mohou uživatelé využívat získané informace k přijímání informovanějších rozhodnutí v osobním i profesním životě. „Například zařízení pro sledování zdravotního stavu umožňují lidem měřit životní funkce, jako je srdeční tep a rychlost dýchání, i když nejsou v ordinaci svého lékaře. Kromě toho spotřebiče internetu věcí, jako jsou samočisticí trouby či myčky, výrazně usnadnily život například zaneprázdněným rodičům, kteří tak mohou raději věnovat čas svým dětem,“ říká Jana Večerková, ředitelka Coding Bootcamp Praha, intenzivních i krátkodobých kurzů programování, codingbootcamp.cz.

Jak zařízení IoT fungují?

Každý objekt má jedinečné identifikátory a schopnost přenášet data po síti, často pomocí senzorů. Prostřednictvím této sítě si zařízení mohou vyměňovat data, reagovat na příkazy od jiných objektů a provádět akce na základě předem stanovených pravidel. Shromážděná data z těchto objektů pak slouží pro přijímání lepších rozhodnutí.

Výhody IoT

Domy vybavené IoT poskytují lidem větší kontrolu nad jejich bezpečnostními systémy, což jim umožňuje efektivněji monitorovat a chránit jejich majetek. Dalším příkladem v segmentu domácností jsou chytré spotřebiče, které umí regulovat spotřebu energie a šetřit peníze tím, že si nastaví určitý časový rozvrh, kdy mají být spuštěny; navíc je mohou jejich majitelé vzdáleně sledovat ze svých chytrých telefonů nebo počítačových zařízení. Firmám přináší IoT výhody v podobě cenných poznatků o chování a trendech zákazníků, které lze využít k vytváření lepších produktů a služeb a zvýšení efektivity. Kromě toho IoT umožňuje sofistikovanou automatizaci, která snižuje náklady na manuální práci. A konečně, připojení strojů k internetu a přístup k monitorování průmyslových procesů v reálném čase, od kontroly teplot ve skladu až po přesný chod montážních linek.

„Propojením různých strojů, systémů a digitálních zařízení získávají podniky přehled o tom, jak efektivně fungují a jak rychle odhalit potenciální problémy i příležitosti ke zlepšení. Navíc díky využití prediktivní analýzy mohou podniky využívat informace získané ze zařízení IoT k předvídání potřeb zákazníků a zlepšování reakcí na jejich služby,“ říká Jana Večerková, ředitelka Coding Bootcamp Praha, intenzivních i krátkodobých kurzů programování, codingbootcamp.cz.

Nevýhody IoT

S rychlým růstem počtu zařízení připojených k internetu jsou s internetem věcí spojena tři hlavní rizika: bezpečnost a ochrana soukromí, přesnost a spolehlivost dat a nedostatečná koordinace. Za prvé, pokud jde o bezpečnost a soukromí, pokud není síť chráněna před potenciálními hrozbami, jako je malware nebo hackerské útoky, mohou být připojená zařízení použita jako vstupní bod pro útočníky, kteří mohou napadnout další části sítě. Nicméně nejde jen o externí útočníky. Zákazníci mohou sdílet mnoho osobních údajů, aniž by si plně uvědomovali důsledky takového jednání. Poskytovatelé řešení pak tyto údaje mohou shromažďovat bez toho, aniž by poskytly jejich dostatečnou ochranu a transparentně vysvětlili, kdo k nim má přístup a jak budou použity. Za druhé, protože mnoho těchto zařízení shromažďuje data, která jsou následně sdílena mezi různými systémy IoT, je důležité zajistit, aby tato data byla přesná a spolehlivá, jinak by mohla ohrozit fungování těchto zařízení v závislosti na jejich použití. A za třetí, pokud je připojeno více zařízení IoT bez dobré centralizované koordinace, může dojít k neefektivitě v důsledku nekonzistence nebo špatné komunikace mezi zařízeními.

Problémy se zabezpečením

Vzhledem k tomu, že dnes už máme zkušenosti s tím, že téměř každé zařízení je napadnutelné, je třeba se zabývat otázkami bezpečnosti. Propojení všech zařízení na světě představuje zcela nová bezpečnostní rizika. Jsme připraveni důvěřovat rozsáhlé síti integrovaných elektronických zařízení? Společnost IoT Analytics předpokládá, že v roce 2023 vzroste počet zařízení internetu věcí o 18 % na 14,4 miliardy a do roku 2025 by se mohl zvýšit na 27 miliard připojených zařízení internetu věcí. Jedním z trendů, který v roce 2023 umožní tento růst, je častější nahrazování bezdrátových sítí 2G/3G sítěmi 4G/5G. Čím více zařízení propojíme a zapojíme do sítě, tím více potenciálních dveří a oken mohou útočníci využít, aby se dostali dovnitř a získali přístup k datům.

Přichází změna…

Zařízení IoT – od chytrých přenosných zařízení přes domácí spotřebiče, automobily, zabezpečovací systémy v budovách až po průmyslové stroje – se často ukazují jako strašák pro ty, kdo jsou zodpovědní za kybernetickou bezpečnost. Vzhledem k tomu, že se často nepoužívají k přímému ukládání citlivých údajů, výrobci se ne vždy zaměřovali na jejich zabezpečení pomocí běžných bezpečnostních záplat a aktualizací. V roce 2023 by však měla po celém světě vstoupit v platnost řada vládních iniciativ, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost připojených zařízení, jakož i cloudových systémů a sítí, které je všechny propojují. Mezi ně patří i systém zařízeních IoT, který má spotřebitelům poskytnout informace o možných bezpečnostních hrozbách, jež představují zařízení, která si přinášejí do svých domovů.

Akt o kybernetické odolnosti

Evropská komise předložila návrh Aktu o kybernetické odolnosti, který momentálně čeká na konečné schválení Evropskou radou a Parlamentem. V návaznosti na veřejné konzultace ukončené v květnu 2021 pokračuje Akt o kybernetické odolnosti v realizaci digitální transformace EU do roku 2030. Návrh zákona zavádí pravidla kybernetické bezpečnosti pro výrobce a vývojáře digitálních produktů IoT. Vychází ze zásady „security-by-design“, jejímž cílem je zajistit, aby výrobci digitálních zařízení odpovídali za bezpečnost již ve fázi návrhu a konstrukce. A poté po celou dobu životního cyklu prodávaných výrobků. Zákon by vyplnil mezery v právní úpravě týkající se softwarových a hardwarových produktů IoT, které v digitální oblasti dosud nejsou regulovány. Harmonizoval by tak příslušný rámec norem a zvýšil právní jistotu pro účastníky jednotného trhu. Tento převratný krok by do oblasti IoT vnesl globální legislativní prostředí.

Koncept „chytrých měst“

Propojením miliard zařízení dokázal IoT městům analyzovat obrovské objemy dat s cílem optimalizovat plánování města, dopravu, zdravotní péči, ochranu životního prostředí a další. Díky aplikaci AI a ML mohou chytrá města využívat data získaná z těchto zdrojů ke zvýšení efektivity správy infrastruktury a poskytování lepších služeb obyvatelům.

„Konkrétním příkladem jsou třeba inteligentní pouliční osvětlení, které se ztlumí, když je na ulicích méně lidí, případně inteligentní systémy odpadového hospodářství, které mohou sledovat odpadky a kontejnery pro efektivní optimalizaci tras. Smyslem je, aby technologie chytrých měst usnadňovaly zlepšení kvality života poskytováním chytřejších řešení, která šetří energie, čas i peníze,“ říká Jana Večerková, ředitelka Coding Bootcamp Praha, intenzivních i krátkodobých kurzů programování, codingbootcamp.cz.

Jaká je budoucnost IoT?

Internet věcí už s námi koexistuje. A umožňuje, aby se fyzický svět setkával se světem digitálním a vzájemně spolupracoval. V příštích několika letech budeme propojeni způsoby, které jsou dnes považovány za nemožné. Vzhledem k tomu, že IoT rok od roku exponenciálně roste, společnosti využívají obrovské obchodní a technologické hodnoty, které může nabídnout. Díky přístupu k levným senzorům s nízkou spotřebou energie, novým úrovním konektivity, platformám cloud computingu, strojovému učení (ML) a analytice se již nyní spojují nejmodernější technologie v něco nového a fascinujícího. Je jisté, že IoT se bude rozvíjet, a že technologové udělají dobře, když budou držet krok s dobou. Uvidíme však, jak rychle a jak dlouho bude tento růst pokračovat. Možná je to jen tím, že IoT je stále jako spící obr, který pohne světem, až se probudí.

Exit mobile version