Nová služba MeteoSource předpovídá výrobu sluneční a větrné energie pro domácnosti

Nová služba od českých vývojářů ve spojení s meteorology z Meteocentra zjednodušuje přístup k předpovědím výroby sluneční a větrné energie. Nabízí přesnou aktuální předpověď výroby z obnovitelných zdrojů pro celý svět. Předpovědi jsou založeny na novém přístupu s využitím umělé inteligence (AI). Aktuální výstupy českého startupu jsou nyní dostupné online.

 „V současné době zažíváme boom s automatizací využití energie z obnovitelných zdrojů, kdy nově i malí výrobci na svých pozemcích mohou automatizovat efektivní využití baterií a optimální dodávání přebytků své výroby do sítě. K tomu jsou nezbytná spolehlivá data o očekávané výrobě,“ říká Bohuslav Zeman, projektový manažer z Meteosource, https://www.meteosource.com/cs/.

Česká služba s globálními ambicemi přináší výrazně jednodušší přístup k předpovědím výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a cílí i na menší projekty.  Aplikace je dostupná na adresách solar.meteosource.com/cs/ a wind.meteosource.com/cs/ a vychází z dlouhodobých zkušeností vývojářů se strojovým učením a modelováním počasí a jeho vlivu na různé obory.

Na webu si mohou i běžní uživatelé zobrazit výrobu pro libovolnou lokalitu – její aktuální předpověď a historickou výrobu až 8 let zpětně. Možné je i upravovat parametry panelů jako jejich sklon či orientaci a pozorovat vliv na výslednou výrobu v kilowattech.

Přesnost díky strojovému učení

V Meteosource využívají k předpovídání výroby unikátní přístup. První vrstva strojového učení pracuje s mnoha různými meteorologickými modely, které se na základě dat z minulosti optimálně kombinují tak, aby pro danou lokalitu a meteorologickou situaci poskytly velmi přesnou předpověď počasí. Na těchto datech se pak počítá reálná výroba solárních nebo větrných elektráren.

„Díky obrovskému množství dat a mnohaletým zkušenostem se strojovým učením umíme vytvářet nejpřesnější možné výstupy. Pro větší výrobce využíváme i jejich historickou výrobu a detailnější technická specifika pro další zpřesnění, nicméně pro menší odběratele toto není nutné,“ doplňuje Zeman.

Od velkých firem k individuálním menším projektům

S předpověďmi pro energetiku mají v Meteosource více jak 10 let zkušeností. Pro solární nebo větrnou výrobu je potřeba uvažovat velké množství parametrů a pracovat s pokročilými modely, které vyvíjeli a postupně zlepšovali několik let. „První odběratelé těchto modelů byli z řad větších solárních a větrných parků, kde je přesnost předpovědi velmi důležitá, protože špatným odhadem výroby lze přijít i o stovky tisíc za den,“ říká Zeman.

Dnes razí Meteosource cestu zjednodušení a zpřístupnění i pro menší projekty a zájemce z řad veřejnosti, kteří si mohou na nových webech zobrazit odhad výroby pro libovolnou lokalitu podle svých definovaných parametrů.

O MeteoSource

Již od roku 2007 firma pomáhá pod značkami Meteocentrum a Meteosource nejen běžným uživatelům, ale i nadnárodním firmám s vysokými požadavky na spolehlivost a přesnost dat. Předpovědi počasí vznikají s využitím nejnovějších technologií na základě velkého množství vstupních dat a jsou pod denním dohledem zkušených meteorologů s odpovídajícím vzděláním. Meteocentrum/Meteosource tak na základě zahraničních i vlastních numerických modelů vytváří denně v reálném čase detailní předpovědi počasí pro celý svět.

S Boltem se nyní pohodlně svezou i domácí mazlíčci

Přeprava domácího zvířete v hromadné dopravě bývá stresující pro naše zvířecí miláčky i pro nás, a do většiny běžných taxíků chlupáči ani nesmějí. Bolt proto zavádí novou kategorii Domácí mazlíček alias Pet kategorii, kterou zatím mohou využívat cestující v Praze, brzy však dojde k jejímu rozšíření i do ostatních měst. 

“Jako majitelka kočky jsem velmi ráda, že tuto kategorii spouštíme. Vím, jak může být banální cesta například k veterináři pro všechny náročná. Chceme, aby naši zákazníci mohli vždy cestovat se svými domácími mazlíčky pohodlně, a bez stresu a dojet tam, kam potřebují. Zavedením této nové kategorie usnadníme spojení cestujících s řidiči, kteří rádi vozí i domácí mazlíčky. Už nebude nutné volat řidiči, aby se člověk ujistil, že jeho pes nebo jiné zvíře je ve voze vítáno,“ říká Soňa Stloukalová, country manažerka platformy Bolt pro Českou a Slovenskou republiku.

Vozy připravené na přepravu domácích mazlíčků jsou stejné jako v hlavní kategorii Bolt s tím, že za odvoz čtyřnohého kamaráda připlatíte pouhých 30 korun. Takže ať už jedete do práce nebo na výlet, váš mazlíček může být všude s vámi.

Kategorii Pet v aplikaci Bolt snadno poznáte podle, podle tlapky zobrazené na příslušné kategorii. 

O Boltu

Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 100 milionům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Bolt usiluje o urychlení přechodu od vlastnění automobilů k sdílené mobilitě, a nabízí lepší alternativy včetně odvozu autem, sdílení automobilů a elektrických koloběžek, stejně jako doručování jídel a potravin.

„Skrze platformu Nectain protekly miliony dokumentů. Zvládli bychom digitalizovat i stavební úřady v ČR,“ říká CEO Roman Olejnikov

Low-code platforma Nectain umožňuje firmám budovat systémy rychleji, efektivněji a s nižšími náklady. Za pomoci optického rozpoznávání znaků (OCR) poháněného umělou inteligencí zvládne například zpracovat jakýkoli dokument. I když je napsaný ručně. Stačí zaslat sken nebo fotku dokumentu, Nectain data rozpozná a zadá do systému, účetní pak nemusí zadávat jednotlivá data ručně. Technologii Nectainu dnes používá třeba ukrajinský katastr nemovitostí, který přes něj postavil svůj informační systém a digitalizoval archiv dokumentů. Díky tomu přes Nectain protečou jednotky milionů dokumentů měsíčně. Obdobný potenciál lze nalézt také v české státní správě, která by se mohla inspirovat a obdobné nástroje by jí mohly pomoci k rychlejší a efektivnější digitalizaci.

„Cílem Nectainu je zrychlit a automatizovat práci s dokumenty. Firmy naši platformu používají k digitalizaci, což šetří lidem práci a prostředky, které mohou využít jinde. Nectain je schopný rychle pracovat s obrovským množstvím dokumentů, ke dnešnímu dni může jít až o desítky milionů. Flexibilita low-code řešení nám umožňuje mít téměř neomezené možnosti, to je jeden z hlavních důvodů, proč platformu využívá například ukrajinský katastr nemovitostí nebo Bank Ukrainian Capital AT. Nectain by navíc zvládl digitalizovat i Český stavební úřad, a to bez větších obtíží,“ říká Roman Olejnikov, CEO společnosti Nectain.

Nahráno, přečteno, vyřízeno

Celý proces je velmi snadný – nejprve uživatel nahraje fotku či sken dokumentu, kterou nástroj za pomoci AI zpracuje. Z pixelů na fotce dokáže přečíst text a rozdělit ho do příslušných políček v systému. Poté se spouští IDP – inteligentní zpracování dokumentů umožňující fakturu či dokument poslat rovnou na účtárnu k zaplacení nebo třeba upozornit CFO e-mailem.

Technologie zároveň dokáže rozpoznat jakýkoli formát tištěného dokumentu – skeny, fotky, obrázky, a dokonce i různé rukopisy. To znamená, že dokumenty nemusí být před zpracováním upraveny, což firmám šetří čas a prostředky. Data, která AI extrahuje, se zobrazují v přehledném a strukturovaném formátu. Výsledkem je jednodušší vyhledávání informací a zároveň možnost exportu do jiných systémů. Analýza dokumentů je přitom jen jeden ze způsobů, jak platformu využívat.

Spolupráce jako v Sharepointu

V rámci platformy můžou uživatelé na dokumentech spolupracovat podobně jako v Sharepointu či jiných nástrojích pro spolupráci. Dokumenty tak lze schvalovat, sdílet s kolegy či vést konverzace a komentovat přímo uvnitř každého souboru. Celý proces je jednodušší díky low-code řešení, které umožňuje snadnou automatizaci a uživatel si zde může sám vytvořit procesy se vstupy a výstupy, jaké zrovna potřebuje. Díky tomu je tak možné zefektivnit fungování napříč odděleními.

„Například pro účetní oddělení si zákazník sám navolí, jaké vstupy potřebuje digitalizovat, na základě toho určí, jaké faktury nejvíce zpracovává, ty se mu přepíší do systému automaticky. Namísto hodin strávených přepisováním dat z faktur tak účetní jen nahraje sken nebo fotku. Univerzálnost řešení spočívá i v tom, že takto optimalizovat proces lze u všech oddělení. Zákazníkům nabízíme možnost si zcela přizpůsobit Nectain tak, aby odpovídal jejich potřebám. Jde vlastně o jednu aplikaci, co má několik různých kabátů, a zákazník si jen zvolí ten, který zrovna potřebuje,“ doplňuje Olejnikov.

Nectain lze zároveň neomezeně integrovat s ostatními nástroji a systémy. Mezi ty patří například CRM systém Salesforce, software na projektový management Asana nebo Microsoft Excel. „V zásadě jsme schopni integrovat jakýkoli nástroj, který má API a je součástí platformy Zapier. Možnosti platformy jsou tak prakticky neomezené,“ uzavírá Olejnikov.

Více o Nectain

Rychlost a kvalita rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem – ukrajinská low-code platforma Nectain proto nad nimi firmám dává plnou kontrolu. Pomocí certifikovaných nástrojů na modelování situací, procesů a rozhodování dokážou vedení a klíčové osoby snadno nastavovat automatizovaný sled událostí ve firmě (dokumentace, sales, HR, vývoj). A jde to i bez vendor-locku, hlubokých technických znalostí, nákladů na konzultace či složitý vývoj. Mezi klienty Nectain patří například ukrajinská státní správa, energetické společnosti či banky. V roce 2022 byla firma nucena urychlit svou expanzi a přesunout sídlo do Prahy. Odtud buduje software s globálními ambicemi. Nectain patří do technologické skupiny Intecracy, která čítá celkem 450 zaměstnanců a mezi její klienty patří Siemens, Cority a celá řada dalších nadnárodních skupin.

Květnová akce u T-Mobile: Tarifní dotace na Samsung portfolio a výhodný T Phone

V květnu se mohou zákazníci T-Mobile těšit na výhodnou nabídku značky Samsung včetně oblíbené korunovky v podobě modelu Galaxy A14. Tarifní dotace se budou vztahovat na 5G telefony T Phone a T Phone Pro a jako vždy i na všechny modely Apple iPhone a Apple Watch.

Korunovou nabídku reprezentuje model Samsung Galaxy A14 64GB za 1 Kč s tarifem 10GB Plus s výhodou. Při nákupu přes e-shop nebo v aplikaci pak na zákazníky čeká speciální cena modelu Samsung Galaxy A54 5G 128GB, který zde zakoupí za pouhých 9 999 Kč. Ti nejnáročnější pak mohou zvolit model Samsung Galaxy S23 Ultra 512 GB, dostupný s tarifem Neomezeně 5XL s výhodou za 27 999 Kč. Tarifní dotace lze čerpat na kompletní portfolio Samsung.

Extra dotace se v květnu vztahují také na oblíbené modely superrychlého 5G telefonu T Phone a T Phone Pro. S dotací budou modely dostupné za 199, resp. 999 Kč.

Až do konce června nebo do vyprodání zásob platí také speciální HW nabídka televizorů a notebooků s tarifní dotací. Na všechna zařízení zahrnutá v nabídce platí tarifní dotace až 5 000 Kč podle výše tarifu.

Jako každý měsíc nechybí ani v květnu tarifní dotace na všechny modely Apple iPhone a Apple Watch.

Po Dark Stores přichází Cloud Kitchen, ve velkých městech se ke slovu dostanou i méně atraktivní lokality a prostory

Na rozdíl od některých západoevropských velkoměst, které přistupují k regulacím či dočasným zákazům konceptu Dark Stores, v Praze tento fenomén zažívá svůj boom. Dle expertů ze společnosti Colliers má spolu s nově prosazujícím se konceptem Cloud Kitchen potenciál zaplnit i méně atraktivní prostory, které dlouhodobě zůstávaly nepronajaty.

Dark Stores, neboli temné obchody, fungují jako menší mezisklady online prodejců a jsou určené pro rychlé dodávky zboží v nejbližším okolí. Provozovatelům e-shopů umožňují garantovat v určité oblasti dodávku zboží i do 15 minut od objednání, což jim dává velkou konkurenční výhodu. Realitnímu trhu tento trend zase dává příležitost pronajmout prostory, které patří k méně atraktivním, a proto zůstávaly dlouhodobě neobsazeny. Provozovna Dark Stores totiž nepotřebuje být viditelná pro kolemjdoucí a lákat zákazníky, potřebuje jen dobrou dopravní obslužnost, především s ohledem na rozvážející kurýry, ale i neustálé doplňování zásob, které obvykle probíhá na denní bázi. Nejčastěji se jedná o prostory o ploše 350-500 m2. „Ideální lokace pro Dark Stores je sice uprostřed hustě obydlené oblasti, prostory však mohou být situovány v zapadlejších ulicích, často třeba i ve vnitroblocích. Obvykle se jedná o nejlevnější části dané oblasti. V Praze se aktuálně sazby nájemného za tento typ prostor pohybují i pod 10 eur za m² měsíčně, což je v průměru o 60 % méně než v lepších lokalitách,“ vysvětluje Marjan Gigov ze společnosti Colliers a dodává: „Trend Dark Stores může postupně změnit tvář měst či některých oblastí. Provozovatelů těchto služeb přibývá, a navíc se obvykle snaží vybudovat hustou síť poboček. Proto můžeme očekávat, že na realitním trhu vzroste o místa tohoto typu zájem, a to nejen v Praze, ale i v dalších větších českých městech.“

Vedle skladu i kuchyně

Vedle samotného konceptu Dark Stores u nás v poslední době sílí i příbuzný trend označovaný jako Cloud Kitchen (též Virtual nebo Ghost Kitchen). Jde o přípravny online objednaných jídel, které jsou pak zákazníkům dodávány prostřednictvím rozvážkové služby – doručovací platformy třetí strany, jako je Uber Eats nebo Wolt či Bolt. Využívány mohou být i cateringovými společnostmi pro přípravu jejich zakázek. Stejně jako u Dark Stores není ani v případě Cloud Kitchen provozovna určena k přímému obsluhování zákazníků, proto může být situována i do zapadlejších částí městských čtvrtí. Důležitá je však dobrá dopravní obslužnost a rychlá a pružná distribuce. „Služby cloudových kuchyní začínají kromě běžných zákazníků využívat i restaurace nebo hotely, které pak mohou své drahé prostory ve frekventovaných a atraktivních lokalitách využít plně pro své hosty. Podobně jako Dark Stores si i Cloud Kitchen obvykle vystačí s prostory od 300 do 500 m2,“ vysvětluje Marjan Gigov a tím, že první cloudovou kuchyní v Praze je MyFoodPlace, kterou již využívá řada zavedených restaurací k přípravě jídel určených pro rozvoz nebo cateringové akce. „Koncept Cloud Kitchen má budoucnost, a tak očekáváme jeho rozšíření po celé Praze,“ dodává Gigov. 

Ze světa přichází hlasy kritiky

Zatímco u nás oba koncepty zažívají rozmach, ve světě nejsou přijímány pouze pozitivně. Například kritikům Dark Stores je trnem v oku to, že i když provozovny připomínají klasické maloobchodní prodejny, fyzický prodej zboží v nich vůbec neprobíhá. Nejen, že to ovlivňuje tradiční podobu měst a životní styl, ale dle kritiků hrozí i vytlačení kamenných obchodů z trhu. Obyvatelům v okolí může zase vadit zvýšená dopravní vytíženost a s ní související hlučnost a znečištění ovzduší. V některých městech se proto objevily pokusy Dark Stores omezovat či dokonce zakázat, pokud současně nenabízejí samotný prodej s přístupem kolemjdoucích zákazníků. Paříž například definuje Dark Stores nikoliv jako obchody, ale jako sklady, respektive průmyslové nemovitosti, díky čemuž je může vykazovat do zvláštních zón. Amsterodam se zase snaží vznik nových Dark Stores omezovat a Barcelona dokonce prosadila jejich úplný zákaz. „V České republice tyto provozovny vznikají spíš v okolí kancelářských parků, kde tolik nezatěžují obyvatele. I proto u nás není koncept kritizován jako ve zmíněných evropských městech, kde fungují často i velmi malé provozovny uprostřed rezidenčních čtvrtí,“ říká na závěr Marjan Gigov.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Nejžádanější IT profese: softwaroví inženýři a experti na kyberbezpečnost. Zalepí díru na trhu umělá inteligence?

Rychlý technologický pokrok, digitalizace ekonomiky a narůstající potřeba kvalifikovaných IT specialistů v různých oborech. To vše v posledních letech způsobilo, že byli kvalitní IT odborníci na pracovním trhu vyvažováni zlatem. S masovým rozšířením nástrojů umělé inteligence (AI) se však dynamika výrazně mění. Práci dosud nenahraditelných odborníků nyní zvládne stroj, a to za zlomek času i nákladů. Narazila poptávka po IT pracovnících na svůj strop? Skončí tedy přetahování o zaměstnance? Která odvětví v IT mají budoucnost jistou a kdo může být nahrazen?

Zájem o IT pracovníky na evropském i světovém trhu roste prakticky nepřetržitě už desítky let. V poslední době se tak děje zejména vzhledem k rozsáhlé digitální transformaci, s níž se pojí potřeba odborníků s IT dovednostmi pro implementaci nových technologií. Druhým faktorem je rostoucí význam umělé inteligence a automatizace napříč odvětvími, což zvyšuje poptávku po specialistech na strojové učení a deep learning Třetím důvodem jsou poté bezpečnost a ochrana dat, organizace si totiž uvědomují nebezpečí kybernetických hrozeb, přičemž důkladné zabezpečení vyžaduje odborné kapacity.

„Firmy tlačí na efektivitu, výkonnost a robustnost řešení. Mezi ty žádanější IT obory v současné době patří umělá inteligence, kybernetická bezpečnost, datová analýza nebo cloudové technologie,“ potvrzuje Marian Hurta, CEO společnosti Engeto, která školí IT pracovníky.

Závody s konkurencí a bezpečnost

Na špičce nejžádanějších profesí v IT oblasti nyní stojí softwaroví inženýři, kteří se zabývají vývojem, údržbou a optimalizací softwarových systémů. Podle průzkumu společnosti Eurostat bylo v EU v roce 2021 více než 8,4 milionu IT specialistů, z čehož zhruba polovina pracovala v oblasti softwarového inženýrství. Firmy totiž potřebují zavádět moderní technologie a nová softwarová řešení, aby zvýšily svou efektivitu, zlepšily uživatelské prostředí pro zákazníky a udržely krok s konkurencí.

Další klíčovou oblast představuje kybernetická bezpečnost. Ke zvyšujícímu se zájmu o tyto IT specialisty přispívá rostoucí míra kybernetických útoků a stále sofistikovanější metody zločinců. Podle zprávy Cybersecurity Ventures se v letošním roce vyšplhají škody napáchané kyberzločinci na 8 bilionů amerických dolarů, což povede k dalšímu nárůstu poptávky po odbornících na kybernetickou bezpečnost a očekává se, že jich v roce 2025 bude na světě chybět až 3,5 milionu.

Cloudová řešení jsou klíčovým článkem digitalizace

Velkým rozvojem v posledních letech prochází také oblast cloudových řešení. Dle nejnovější prognózy analytické společnosti Gartner vzrostou celosvětové výdaje koncových uživatelů na veřejné cloudové služby o 21,7 % a v roce 2023 dosáhnou celkové výše 597,3 miliardy amerických dolarů. „Firmy dnes považují cloud za vysoce strategickou platformu pro digitální transformaci, což vyžaduje, aby poskytovatelé cloudu nabízeli sofistikovanější funkce, protože se konkurence v oblasti digitalizace zostřuje,“ komentoval viceprezident společnosti Sid Nag. Jen v České republice využívá podle průzkumu společnosti SAP alespoň jedno cloudové řešení 77 % firem, společnosti zároveň letos plánují investovat do této oblasti v průměru 30 % svých rozpočtů na IT.

Čtveřici nejžádanějších IT profesí dneška uzavírá datová analýza. Data analytici se zabývají analýzou, zpracováním a prezentací informací, aby firmám pomohli lépe porozumět trhu i zákazníkům a optimalizovat strategie. Odborníci na strojové učení se pak zaměřují na vývoj algoritmů a modelů, které umožňují strojům se automaticky učit a vylepšovat své výkony na základě zkušeností a dat. Podle analýzy společnosti IDC dosáhne trh s Big Data a analytikou v roce 2025 hodnoty 274,3 miliardy dolarů, což naznačuje, že poptávka po těchto specialistech bude i nadále růst.

Větší nároky na programátory

Příchod a masové rozšíření umělé inteligence uvedly do pohybu velké změny nejen v oblasti IT. Ve všech čtyřech zmíněných odvětvích už AI pomáhá doplnit chybějící kapacity. Díky tomu, že se AI nástroje konečně dostaly k běžným lidem ve formě ChatGPT, DALL-E, Stable Diffusion a dalších, lze očekávat, že firmy budou tyto technologie začleňovat do svých produktů i pracovních postupů. AI nástroje mohou pomáhat při rutinním psaní kódu, ale postupně budou zvládat i složitější úkoly. To může zásadně změnit ustálený pracovní postup. Programátoři budou pracovat na složitějších úkolech a bude od nich vyžadován mnohem větší objem práce ve srovnání se současným stavem,“ popisuje Marian Hurta.

AI už nyní mění způsob, jakým firmy provádějí analýzu dat, zlepšují výkonnost svých produktů a služeb, a dokonce i to, jak interagují se svými zákazníky. Tím, že firmy stále více začleňují umělou inteligenci do svých procesů, se také zvyšuje poptávka po IT odbornících, kteří mají dovednosti a znalosti v oblasti AI, strojového učení a deep learningu.

AI jako pomocník i náhrada

Na jedné straně vytváří umělá inteligence nové pracovní příležitosti pro odborníky, kteří se ni a na s ní související technologie specializují, na straně druhé však také přináší hrozbu ztráty některých pracovních míst, které jsou v současné době zastávány lidmi. Například úkoly spojené s analýzou dat, správou systémů nebo podporou zákazníků mohou být částečně nebo zcela automatizovány.

„Ve srovnání s minulými roky se výrazně zvýší poptávka po AI inženýrech a odbornících na strojové učení. Velmi žádanými obory i nadále zůstanou software vývojáři, datoví analytici, cloud inženýři a odborníci na IT bezpečnost. Vzniknou nové pracovní pozice, umělá inteligence se implementuje do náplně práce mnoha současných pozic a určitá místa úplně zaniknou. Historie nám ale ukazuje, že často nic není tak extrémní, jak by se na první pohled mohlo zdát, a realita zůstává někde uprostřed,“ očekává Marian Hurta.

SAZKAmobil odmění zákazníky za aktivaci nové SIM karty 10 GB dat

Největší tuzemský virtuální mobilní operátor SAZKAmobil se rozhodl odměnit 10 GB dat zdarma každého, kdo si do 30. 6. 2023 koupí a do dvou dnů aktivuje jeho předplacenou SIM kartu. Akce platí jak pro karty pořízené online, tak i v jednom z více než 7 500 prodejních míst s terminálem SAZKA. Zároveň s tím SAZKAmobil do stejného data prodlužuje také slevy na velké datové balíčky, které pro své zákazníky připravil v březnu na oslavu svých devátých narozenin. Lidé díky tomu ušetří až 30 procent ceny za mobilní data.

„Už desátým rokem pomáháme našim zákazníkům šetřit za volání i datové služby. Naše tarify a služby neustále vylepšujeme tak, aby odpovídaly rostoucím nárokům našich zákazníků. Jako první z virtuálních operátorů jsme nabídli přístup k síti 5G bez omezení a jsme jediným operátorem, u kterého mají zákazníci možnost zajímavých výher,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu, a doplňuje: Na následující dva měsíce jsme pro zákazníky připravili extra porci dat zdarma při pořízení nové předplacenky. Datový balíček 10 GB, který je možné čerpat v průběhu jednoho měsíce od jeho aktivace. SIM karty zakoupené v poslední den akce, tedy. 30. 6. 2023, je nutné aktivovat nejpozději do 2. 7. 2023.“

Jak tuto „Odměnu za aktivaci SIM karty“ může zákazník získat?

  1. Je nutné zakoupit novou předplacenou SIM kartu SAZKAmobil v období od 1. 5. do 30. 6. 2023.
  2. Nejpozději do 2 kalendářních dnů od nákupu ji aktivovat (v případě online nákupu do 2 dnů od doručení), tj. provést první odchozí hovor nebo čerpat jinou službu SAZKAmobilu.
  3. Následně je nutné nejpozději do 2 kalendářních dnů od aktivace SIM karty odeslat SMS na číslo 8866 ve tvaru „D11“.

SAZKAmobil se navíc rozhodl prodloužit slevy na datové balíčky 5 GB, 10 GB a 50 GB, zavedené k nedávnému výročí SAZKAmobilu. Příslušný balíček lze aktivovat v mobilní aplikaci, online samoobsluze, na zákaznické lince nebo přes SMS kód 

Sleva na vybrané datové balíčky

Data Běžná cena Akční cena
5 GB 350 Kč 240 Kč
10 GB 450 Kč 340 Kč
50 GB 850 Kč 800 Kč

Bližší informace k akcím na www.sazkamobil.cz.

O společnosti Sazka:

Sazka a.s. je největší a nejstarší loterní společnost v České republice, která skrze neustálé inovace a odpovědným způsobem poskytuje zákazníkům nejširší portfolio her a každodenní zábavy. Nejznámější hrou je Sportka, populární hra s historií delší 65 let. Společnost je od roku 2014 provozovatelem loterie Eurojackpot, jedné z největších evropských her. Součástí zábavní rodiny jsou i stírací losy, sportovní kurzové sázky a rychloobrátkové hry. Své produkty poskytuje Sazka na online herním portálu www.sazka.cz a prostřednictvím unikátní prodejní sítě s více než 7 500 prodejními místy po celé České republice. Na terminálech Sazky lze vyřídit i řadu běžných transakcí od platby složenek přes dobití kreditu až po vyzvednutí balíku. Mezi neloterní služby patří i provozování největšího českého mobilního virtuálního operátora SAZKAmobil.

Sazka je lídrem v oblasti zodpovědného hraní. Vedle mezinárodních auditovaných certifikací European Lotteries a World Lottery Association rozvíjí vlastní projekt Hraj s rozumem a preventivní programy ve spolupráci s neziskovými organizacemi.

Mateřskou společností Sazky je skupina Allwyn, která provozuje loterie také v Rakousku, Řecku, na Kypru a v Itálii. Vstoupila také na americký trh. V loňském roce Allwyn získal desetiletou licenci na provozování britské Národní loterie a letos v únoru dokončil převzetí společnosti Camelot, dosavadního provozovatele britské loterie. SAZKA a.s. je členem nadnárodní investiční skupiny KKCG, působící v 38 zemích. Více na www.sazka.cz  a www.allwynentertainment.com .

Záchranku, hasiče i policii si zákazníci Vodafonu nově zavolají také přes Wi-Fi. Firma spustila službu jako první v zemi

Na tísňové linky 112, 150, 155 a 158 se nově dovolají zákazníci společnosti Vodafone i přes službu Wi-Fi volání. Pomoc v nouzi si tak už každý může přivolat i z míst, kde není běžný mobilní signál, ale je k dispozici Wi-Fi připojení k internetu. Novinka je výsledkem pilotního projektu Vodafonu, který ji spustil jako první v České republice. K čerstvým zprávám patří i to, že na tísňové linky lze posílat SMS.

Statisíce lidí v Česku každý měsíc využívají službu Wi-Fi volání (VoWiFi), ale často o tom ani nevědí. Některé telefony se totiž běžně připojují k tomu druhu sítě, která je v daný moment nejkvalitnější, což uvnitř budovy může být místo mobilní sítě právě Wi-Fi. Jiné telefony připojení k tomuto typu sítě samy preferují, protože tím například šetří baterii, když se nemusí snažit „dosáhnout“ až na vzdálený mobilní vysílač. Podrobnosti o službě a jejím nastavení jsou na tomto webu.

Zvlášť velký význam má Wi-Fi volání v místech, kde vůbec mobilní signál není nebo kam se skrze například silné stěny budov signál obtížně dostává. Z takových míst se totiž lidem dosud nedařilo dovolat ani na tísňové linky.

„Pravděpodobnost, že si v nouzi zavoláte včas pomoc, je nyní vyšší. Díky spolupráci a provázání služby VoWiFi se složkami integrovaného záchranného systému si třeba sanitku může zavolat i člověk, který je mimo dosah mobilního signálu,“ říká Business Continuity manažer Ladislav Suk, který ve Vodafonu zajišťuje chod služeb i za mimořádných událostí.

Wi-Fi volání na tísňové linky už zvládají všechny telefony Apple od modelu iPhone 6 a novější, u ostatních značek telefonů se služba zavádí s tím, jak jednotliví výrobci aktualizují potřebný software.

Na tísňové linky už lze poslat i SMS zprávu

V oblasti tísňových linek je ovšem novinek více. V souladu s novelou zákona o elektronických komunikacích mohou lidé od loňského roku na tísňové linky posílat také SMS zprávy. To znamená v praxi především podporu osob se zdravotním postižením a sníženými komunikačními schopnostmi.

Důležité pro včasnou pomoc je přesné zjištění místa, kam se mají záchranáři vydat. U mobilního telefonu existuje několik možností, jak zjistit lokalitu člověka v nouzi, který nedokáže nebo nemůže říct, kde se právě nachází. V praxi už funguje služba s názvem AML (Advanced Mobile Location), která se aktivuje pouze při volání z mobilní sítě na tísňové linky na telefonech s operačními systémy Android nebo iOS. Telefon díky AML zapne polohové služby, i když je má zákazník vypnuté, a následně odešle polohu pomocí SMS složkám integrovaného záchranného systému.

Zmíněný postup pro určení polohy ale pracuje s mobilní sítí. Nově Vodafone také přišel s řešením, jak určit lokalitu při Wi-Fi volání, a pracuje s poslední známou polohou telefonu.

Aplikaci Záchranka má v mobilu přes 2 miliony lidí

Nejucelenější soubor informací (například zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké atd.) a tím i neúčinnější pomoc nabízí aplikace Záchranka. Tu má v telefonu už přes dva miliony uživatelů a generálním partnerem pro vývoj a provoz aplikace je Nadace Vodafone Česká republika. Aplikace také dokáže přenést oči záchranáře na místo nehody, a to díky videohovoru, který spustila jako první v Evropě. V rámci videohovoru je možné zahájit i chat a sdílet fotografie z místa nehody.

Aplikace nabízí také systém varovných hlášení pro města a obce. Díky aplikaci a funkci “Nemohu mluvit” si uživatel přivolá pomoc i bez použití hlasu.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 20 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Před hackerskými útoky se budou muset obrnit tisíce firem. Nařídí jim to poslanci

Riziko kybernetických hrozeb stále narůstá, kupříkladu počet útoků s cílem prolomit uživatelská hesla za minulý rok podle údajů Microsoftu vzrostl o 74 % a zejména požadavky na výkupné se v souvislosti s ransomwarovými útoky více než zdvojnásobily. Zvláště pro firmy, které neinvestují do odolnosti své digitální infrastruktury, to představuje značné riziko. Náprava škod po ransomwarovém útoku může firmy stát i desítky milionů korun, ale i ztrátu klientů a reputace jako takové. Zvýšit odolnost českých firem má nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který pro tisíce firem definuje způsob, jak se chránit. Podrobnosti vysvětluje v komentáři Libor Šrám, odborník na kyberbezpečnost ze společnosti BDO.

Vznikající zákonná úprava vychází z evropské směrnice NIS2 přijaté v prosinci 2022, která zavazuje subjekty v rámci EU, aby zajistily bezpečnost svých sítí a informačních systémů. Tuzemský zákon, který aktuálně prochází připomínkovým řízením a s jehož účinností se předběžně počítá od druhé poloviny roku 2024, však bude v mnoha ohledech přísnější. Již nyní je navíc zřejmé, že se bude odhadem týkat minimálně šesti tisíc podniků, zatímco pod dosavadní zákon týkající se kybernetické bezpečnosti spadalo pouze okolo 400 subjektů. Spekuluje se zároveň o tom, že finální číslo může ještě o pár tisícovek narůst.

I malých firem se regulace může dotknout, zvláště když jsou v holdingu

Vznikající zákon o kybernetické bezpečnosti se bude týkat zejména odvětví energetiky, dopravy, zdravotnictví, nakládání s vodou a odpady. Dále se dotkne digitální infrastruktury a poskytování digitálních a ICT služeb, veřejné správy či výroby, zpracování a distribuce potravin. Stejně tak jako výroby počítačů nebo elektronických a optických zařízení. Podniky z těchto oblastí, které mají více než 50 zaměstnanců nebo dosahují ročního obratu alespoň 10 milionů euro (zhruba 250 milionů korun), mají téměř jisté, že se jich nová regulace bude týkat.

Kromě velkých a středních podniků by měly zbystřit i menší firmy, pokud jsou součástí holdingu. Zákon je totiž nebude posuzovat jednotlivě, ale spolu s ostatními firmami ve skupině jako celek.

Zákon se bude vztahovat i na všechny organizace, které jsou jedinými poskytovateli služby, která je nezbytná ze sociálního nebo ekonomického hlediska anebo by narušení jejich služby mohlo mít významný dopad na veřejnou bezpečnost, zdraví osob nebo by mohlo vyvolat významné riziko zejména s přeshraničním dopadem, a to bez ohledu na velikost.

Bezpečnostní procesy firem budou ověřovat inspektoři a pravidelný audit

Podniky si ze zákona budou muset stanovit rozsah řízení kybernetické bezpečnosti, konkrétně to bude znamenat například jasné určení bezpečnostních rolí, jako je manažer, auditor, architekt kyberbezpečnosti a garant aktiva. Rozsah opatření bude vždy záviset na tom, zdali podnik bude spadat do režimu vyšších, nebo nižších povinností. Do prvně zmíněné zákon rozřadí zpravidla 400 klíčových organizací, na které již nyní dohlíží stát a podléhají kybernetické regulaci. Ty budou muset zároveň řešit odolnost před kybernetickými hrozbami i u svého dodavatelského řetězce. Do režimu nižších povinností potom budou spadat všechny ostatní podniky, kterých se regulace dotkne.

Dále zákon přinese povinnost implementovat specifická bezpečnostní opatření s cílem zvýšit ochranu informačních systémů a dat. Tato opatření mohou být jak organizační formou procesů a politik, tak technická ve formě nástrojů pro zajištění bezpečnosti sítí, aplikací nebo datových úložišť.

Všechna bezpečnostní opatření budou ze zákona podléhat pravidelným auditům. U podniků v režimu nižších povinností je budou vykonávat pověření inspektoři, kteří budou muset složit certifikační zkoušku dle doplňkové vyhlášky o inspektorech, která mimo jiné definuje i nezbytně nutné vědomostní požadavky pro výkon funkce. V režimu vyšších povinností půjde přímo o inspektory dozorového orgánu, kterým je Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).

Firmy také budou muset hlásit všechny zaznamenané kyberbezpečnostní útoky, a to právě NÚKIBu. Součástí tohoto incident managementu je i podávání zpráv o průběhu incidentu, jeho dopadech a protiopatřeních k jeho řešení a současně informování vlastních zákazníků.

Případné pokuty mohou dosahovat výše až čtvrt milionu korun

Při nedodržení zákonných povinností hrozí firmám sankce, které jsou rozlišeny podle režimu plnění povinností. Organizacím ve vyšším režimu hrozí za přestupek pokuta do 250 milionů korun, nebo do výše 2 % čistého celosvětového ročního obratu.

Subjekty v nižším režimu plnění povinností mohou dostat pokutu do 175 milionů Kč, nebo do výše 1,4 % čistého celosvětového ročního obratu. Rozhodující je v obou případech vyšší částka.

Autor: Libor Šrám, odborník na kyberbezpečnost ze společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S více než 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích a Jindřichově Hradci.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO ZNALEX, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

HONOR startuje bombastickou akci u O2! Ve výhodné nabídce nakoupíte HONOR 70 Lite, HONOR Magic5 Lite i vlajkovou loď HONOR Magic5 Pro

Dneškem startuje velká akce u O2. Ve zvýhodněné nabídce jednoho z největších českých operátorů najdete poslední horké kousky sezóny, HONOR 70 Lite, HONOR Magic5 Lite, ale i vlajkovou loď HONOR Magic 5 Pro! Zvlášť lákavá je akce  2 telefonů za cenu jednoho. Tak rychle, nabídka platí jen do vyprodání zásob.

Dva mobilní telefony za cenu jednoho

Pořiďte si vlajkový mobilní telefon s top profi foto výbavou HONOR Magic5 Pro a k tomu máte u operátora O2 praktický mobil s elegantním designem HONOR 70 Lite v hodnotě 5 990 Kč zdarma jako dárek!

Ještě pořád přemýšlíte o designovém a super odolném HONOR Magic5 Lite s displejem z kategorie vlajkové lodi? Teď k němu navíc dostanete zdarma ještě jeden mobil, elegantní HONOR X6! 

Stylový mobil HONOR 70 Lite se slevou 500 Kč

Stylový mobil, který pohání výkonná mobilní platforma Qualcomm Snapdragon 5G a navíc se můžete spolehnout na celodenní výdrž baterie o velké kapacitě 5000 mAh. HONOR 70 Lite máte od května u O2 jej se slevou 500 Kč.

Upozornění: Nabídka platí pouze u mobilního operátora O2. Dostupnost a cena jednotlivých výrobků se může změnit. Za případné chyby v propagaci cenové nabídky neručíme.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.hihonor.cz

HONOR je v plné síle zpět

Značka HONOR se zavázala být globální technologickou špičkou a vybudovat portfolio chytré domácnosti, které bude dostupné pro každého. Dnes má HONOR více jak 10 000 zaměstnanců, z nichž větší polovina pracuje na výzkumu a vývoji (R&D), čtyři vývojové instituce, více než sto inovačních laboratoří po celém světě, a podal už přes 5500 patentových žádostí. Velmi rychle etabloval také přes 30 strategických partnerství se světovými špičkami jako Microsoft, Google, Intel, Qualcomm apod., s nimiž společně vyvíjí inovativní řešení v rámci softwaru i hardwaru, a dokáže tak zajistit produkci mobilní technologie od začátku až do konce.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Exit mobile version