Kampaň 50 lídrů změny přináší příběhy nejinovativnějších světových firem

Společnost GR8 Tech (býv. Parimatch Tech), která loni otevřela své kanceláře v Praze, byla právě jmenována jedním z 50 lídrů změny agentury Reuters. V rámci projektu, který v sérii videodokumentů vyzdvihuje globální společnosti vedoucí k novým zítřkům, se společnost stala výběrem redakce, který ukazuje inovativnost, technické zaměření a udržitelnost moderního online zábavního průmyslu. Společnost se tak může stát novým vzorem pro české firmy a pomoci nastavit a rozvíjet nové standardy řízení podniku. Její úspěchy jsou toho důkazem.

Odkaz na video

Úspěch sám o sobě je ještě významnější v kontextu, ve kterém se GR8 Tech (býv. Parimatch Tech) v uplynulém roce ocitl. Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu čelila společnost, stejně jako další podniky působící nebo pocházející z Ukrajiny, mnoha výzvám nebývalého rozsahu. Společnost GR8 Tech však při zachování své přirozené flexibility a přizpůsobivosti podnikla několik kroků, které jí umožnily získat dynamiku navzdory válce a jejím výzvám.

Přeorientování strategických cílů

Likvidace několika geografických oblastí, stejně jako celková situace na světovém trhu, vyvolaly otázky, co společnost čeká dál. Společnost GR8 Tech urychlila realizaci dlouhodobých plánů na přechod do odvětví B2B a v průběhu roku představila soubor produktů, které byla připravena nabídnout zákazníkům z řad operátorů:

  • iGamingová platforma, která je nyní jednou z nejrychleji rostoucích ve východní Evropě a úspěšně zpracovává miliony aktivních hráčů;
  • Franšízu značky, která poskytuje přístup ke špičkové platformě, renomovanému jménu a impozantnímu seznamu globálních partnerství;
  • BaaS, neboli Business as a Service, spojuje všechny výhody platformy, odborné znalosti v oboru a špičkovou úroveň řízení.

Soulad produktu s nejvyššími průmyslovými standardy potvrdily certifikáty GLI19 a GLI33 od Gaming Laboratories International (GLI). A platforma byla dvakrát zařazena do užšího výběru prestižních oborových ocenění: SBC Awards (Platforma roku) a EGR Operator Awards (kategorie In-house produktů).

Jsme na prahu velmi důležité změny, která oficiálně odstartuje naši cestu na B2B trhu. Plány, které nás čekají, jsou ambiciózní, nicméně my jsme na tento úkol připraveni, protože naše jádro zůstává stejné: výzva je součástí naší DNA. A s takovým zápalem je možné všechno! Budeme i nadále růst a vítězit a přispějeme k mnoha vítězstvím roku 2023,“ řekl Evgen Belousov, GR8 Tech CEO, https://gr8.tech/.

Podpora odolnosti Ukrajiny

Všechny úspěchy roku 2022 by nebyly možné bez lidí, kteří navzdory válce prokázali fantastické výkony v různých oblastech. Podpora Ukrajiny a Ukrajinců, včetně zaměstnanců společnosti, se v uplynulém roce stala základem úsilí společnosti. Od prvních dnů invaze pomáhala společnost a její zaměstnanci Ukrajině v jejím boji za svobodu: prostřednictvím darů, dobrovolnictví, koordinace firemních charitativních projektů a činnosti nadace Parimatch.

V roce 2022 bylo z válkou postižených oblastí evakuováno přes 600 civilistů, poskytnuto více než 60 tun humanitární pomoci a na pomoc obětem války směřovalo přes 1 milion eur,“ dodává Evgen Bělousov ze společnosti GR8 Tech.

Inspirace a zdroj poznatků

V květnu společnost otevřela novou pobočku v Praze, což přispělo nejen k obchodní expanzi v Evropě, ale také poskytlo tolik potřebnou podporu všem kvůli válce vysídleným zaměstnancům v celé Evropě. V roce 2022 se pražská kancelář rozrostla z pouhých deseti lidí na více než 65 zaměstnanců. Společnost GR8 Tech také přinesla diskuse zaměřené na Ukrajinu na mezinárodní scéně Web Summit 2022 v portugalském Lisabonu. Odolnost ukrajinských podniků a jejich příběhy o úspěchu navzdory válce se opět staly inspirací a zdrojem poznatků pro více než 70 000 účastníků Web Summitu.

Velkoformátový tisk v kompaktním těle. ImagePROGRAF TC-20 od Canonu je určen pro malé kanceláře i domácnosti

Společnost Canon Europe uvádí na trh novou velkoformátovou stolní tiskárnu imagePROGRAF TC-20. Ta je díky tenkému kompaktnímu tělu, jednoduchému ovládání a vysoce kvalitnímu tisku ve formátu od A4 až po A1+ určena pro trh s velmi nízkými objemy tisku, který zahrnuje kanceláře v oblasti architektury, inženýrství a stavebnictví, vzdělávací zařízení a gastronomii. Ideální je ale i pro zaměstnance využívající hybridní způsob práce.

Nová tiskárna Canon imagePROGRAF TC-20 je kompaktní stolní velkoformátová tiskárna, kterou lze v kanceláři či doma pohodlně umístit na stůl nebo na poličku. Podporuje nepřetržitý tisk 100 listů A4 nebo 50 listů A3 běžného papíru nebo papíru v rolích až do formátu A1+ pro tisk stavebních, projektových, geodetických výkresů a materiálů pro prodejní místa. Dodává se s jednoduchým, snadno použitelným a bezplatným softwarovým řešením Direct Print Plus, které zajišťuje vynikající kvalitu tisku srovnatelnou s vyššími modely řady imagePROGRAF a je kompatibilní i s ostatními modely imagePROGRAF.

Jennifer Kolloczek, vedoucí manažerka divize European Planning, Marketing & Innovation pro produkční tisk ve společnosti Canon Europe, k tomu uvedla: „Způsoby práce se v posledních několika letech rychle změnily, protože mnoho lidí si osvojilo hybridní styl a rozdělují svůj čas mezi kancelář a domov. Diverzifikace míst a způsobů práce vedla k rozdělení úkonů na více pracovišť. Proto roste potřeba základních typů velkoformátových tiskáren – zejména při přechodu mezi centrálními, vzdálenými a domácími kancelářemi.“

„Nový imagePROGRAF TC-20 je díky svému kompaktnímu designu ideální volbou pro moderní práci, protože se snadno vejde do malých prostor, aniž by to bylo na úkor kvality tisku. Dodává se také se softwarem pro zadávání úloh, který je kompatibilní s ostatními modely imagePROGRAF, a podporuje hybridní práci, což usnadňuje tisk při přechodu mezi kanceláří a domovem. Jeho šikovný design zajišťuje snadnou uživatelskou údržbu a dokáže tisknout detailní výkresy pro odvětví AEC, školství a gastronomii – pomáhá tak podnikům zajistit si budoucnost pomocí agilních a pružných řešení.“

Velkoformátový tisk v malých prostorách

Prostorově úsporný design tiskárny TC-20 je ideální pro uživatele v domácnosti, kteří potřebují velkoformátový tisk. Její velmi tenké kompaktní tělo lze umístit na stůl nebo poličku a její konstrukce umožňuje snadný přístup ke všem operacím souvisejícím s tiskem, jako je vkládání papíru a doplňování inkoustu, zepředu. Pro uživatele, kteří nejsou obeznámeni s velkoformátovými tiskárnami, je role papíru navržena tak, aby se snadno instalovala. Na rozdíl od mnoha jiných velkoformátových tiskáren je držák role bez šachty, což usnadňuje instalaci role papíru, zejména v malých prostorách. Uživatelé mohou velmi jednoduše vložit a zajistit držáky role na obou stranách.

Pomocí bezplatné webové aplikace „PosterArtist“ [1] mohou uživatelé snadno vytvářet plakáty a letáky. To je ideální pro gastronomická prostředí, jako jsou restaurace a maloobchodní prodejny, kde se mohou vyrábět plakáty a jídelní lístky a kde je často velmi málo místa. Aplikace „PosterArtist“ nabízí velké množství šablon, které uživatelům umožňují vytvářet materiály podle jejich potřeb, s možností měnit text a obrázky, což usnadňuje vytváření originálních návrhů i lidem bez zkušeností s designem. 

Vynikající výstup pro formáty papíru A1+ až A4

Stejně jako vyšší modely řady imagePROGRAF se dodává s bezplatným softwarem Direct Print Plus, který uživatelům umožňuje kontrolovat rozložení více souborů v různých formátech, například PDF, JPEG a TIFF. Poskytuje náhledy na obrazovce. Návrhy lze tisknout přímo, aniž by bylo nutné spouštět jednotlivé specializované aplikace. Jednoduchým výběrem zdroje papíru v aplikaci Direct Print Plus nebo alternativním ovladači tiskárny mohou uživatelé přepínat mezi papírem v roli a řezanými listy a snadno tisknout výstupy v různých formátech včetně formátů A4, A3 a A1+. Standardní vestavěný automatický podavač listů (ASF) může také průběžně tisknout na papír formátu A3 nebo A4.

Všechny čtyři inkousty jsou barevné pigmentové inkousty, které se používají k dosažení vynikající kvality a živých barev s možností vytvářet výkresy ve vysokém rozlišení doma nebo na jiných vzdálených místech se stejně snadným použitím jako v kanceláři. Díky použití pouze pigmentových inkoustů lze zřetelně reprodukovat tenké čáry a drobné znaky na výkresech a dosáhnout tak vysoké kvality znaků a čar. Při venkovní prezentaci vytištěných výkresů je díky použití pigmentových inkoustů tisk také odolnější.

Sledování spotřebního materiálu pomocí chytrého telefonu

Tiskárna imagePROGRAF TC-20 je vybavena velkou nádržkou na inkoust, která umožňuje nepřetržitý tisk a používá 70ml nádobky s inkoustem pro všechny čtyři barvy (BK/C/M/Y). Tím snižuje četnost a náročnost doplňování inkoustu. Pomocí aplikace Canon Print Inkjet/SELPHY [2] Canon Print Inkjet/SELPHY mohou uživatelé na chytrém telefonu zkontrolovat zbývající množství papíru v roli a inkoustu, což umožňuje rychle reagovat na případnou potřebnou výměnu papíru nebo doplnění inkoustu a také možnost aktualizovat firmware, aby byla tiskárna stále aktuální.

Nádobky s inkoustem byly navrženy tak, aby se zabránilo chybám při doplňování inkoustu, a to díky odlišnému tvaru nádobky pro každou barvu a zobrazení příslušné barvy na hrdle každé lahvičky. Nádobky s inkoustem byly navíc navrženy pro snadnou instalaci – pouhým zasunutím do vstupního otvoru nádrže se začne vstřikovat inkoust a po dosažení určité hladiny se vstřikování automaticky zastaví. K dispozici je také mechanismus, který pomáhá zabránit rozlití inkoustu a umožňuje uživatelům doplňovat inkoust bez jakýchkoli nehod.

Pomocí funkce „PIXMA Cloud Link“ lze z této aplikace tisknout také dokumenty, které máte uložené na svém počítači, nebo dokumenty uložené v cloudu. Například výkres vytvořený v projekční kanceláři a uložený v cloudu lze vytisknout ze smartphonu na staveništi a sdílet jej s pracovníky v terénu.

Navrženo s ohledem na udržitelnost

Tiskárna imagePROGRAF TC-20 pomáhá přispívat k cílům udržitelnosti tím, že nabízí nižší spotřebu energie – v provozu 28 W nebo méně. Počítá se také se sníženým množstvím obalových materiálů a snadno recyklovatelnými lahvičkami s inkoustem. Díky svým ekologickým výhodám, včetně toho, že v rámci své konstrukce využívá recyklovaný plast, byl imagePROGRAF TC-20 také ohodnocen jako „zlatý“ produkt v rámci amerického systému hodnocení vlivu na životní prostředí EPEAT[3], což je nejvyšší stupeň registrace v oblasti produktů zobrazovacích zařízení.

Chcete-li se dozvědět více o řadě Canon imagePROGRAF TC-20, klikněte zde: https://www.canon.cz/business/products/wide-format-printers/imageprograf-tc-20/.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

  • [1] Kompatibilní s operačním systémem Windows/mac OS. Vyžaduje se vytvoření Canon ID.
  • 1 Kompatibilní s operačním systémem Windows/mac OS. Vyžaduje se vytvoření Canon ID
  • 2 Je třeba stáhnout samostatně (zdarma)
  • 3 EPEAT Gold registrovaný v USA, EPEAT je nástroj pro hodnocení vlivu elektronických výrobků na životní prostředí. Systém hodnocení vlivu na životní prostředí, který založila americká nezisková organizace GEC (Green Electronics Council) za účelem rozvoje a podpory trhu s ekologicky šetrnými výrobky.

Monitoria Media jako první na trhu nabídne shrnutí článků pomocí umělé inteligence od OpenAI, která stojí za Chat GPT

Společnost Monitora Media, která poskytuje komplexní služby na poli mediálního monitoringu, nabídne jako první na trhu shrnutí článků za pomoci AI. Využije k tomu umělou inteligenci společnosti OpenAI, která stojí i za známým Chat GPT. Monitora tak navazuje na nasazení umělé inteligence v rámci vyhodnocování nejlepších výstupů, které používá již od léta loňského roku. Do budoucna chce potenciál umělé inteligence promítnout i do dalších funkcí a posunout se od monitoringu médií k media intelligence.

Debatu ohledně využití umělé inteligence významně podpořilo listopadové spuštění chatbotu GPT, za nímž stojí OpenAI zakladatele Elona Muska. Chatbot funguje jako prediktivní umělá inteligence využívající strojové učení a komunikující formou dialogu. Umí tak odpovídat na doplňující otázky, přiznávat své chyby i vyvracet nesprávné předpoklady a odmítat nevhodné požadavky. Otevírá tak řadu možností využití a dalšího vývoje AI.

Možnosti, které OpenAI nabízí, nyní do svých funkcí integruje i Monitora. Díky prvkům umělé inteligence nově uživatelům nabídne shrnutí článků v několika málo větách, což výrazně urychlí zpracovávání obsahu jednotlivých výstupů. To se promítne nejdříve do emailových reportů, ve kterých budou TOP zprávy shrnuty právě pomocí umělé inteligence. Uživatelé tak nemusí číst celý obsah, ani se proklikávat z reportů do aplikace.

„Největším přínosem využití umělé inteligence je především vyšší efektivita při vyhodnocování dat, a spolu s tím úspora času našich uživatelů, kteří nyní získají přehledné shrnutí výstupů na jedno kliknutí,“ říká Tomáš Berger, CEO Monitora Media.

Pro Monitoru nejde přitom o první zkušenost s AI – vlastní umělou inteligenci již úspěšně nasadila v minulém roce v rámci sekce TOP zprávy. Společnost vyvinula vlastní unikátní algoritmus, který vyhodnocuje nejlepší mediální výstupy a zrychluje a automatizuje přehled zpráv. Už více než rok pak v aplikaci funguje i služba Entity – tedy rozpoznávání osobností, institucí, značek a míst v článcích a jejich propojení s Wikipedií. Na využití dat umělé inteligence staví i analytika monitorovací aplikace.

Ve využití umělé inteligence vidí Monitora velký potenciál, a ještě letos chystá pro uživatele celou řadu novinek. Prvky umělé inteligence by se tak měly postupně promítnout do všech funkcí na zpracování dat a obsahu, které Monitora nabízí.

„Technologie OpenAI je pro nás jen jedna z komponent, do budoucna chceme co nejvíce využívat vlastní vyvíjené řešení a posouvat tak možnosti umělé inteligence v monitoringu všude, kde uživatelům pomůže s odstraněním repetitivní práce.“ doplňuje Berger.

Monitora Media je česká technologická společnost, která vznikla v roce 2015 s cílem poskytnout českému PR prostředí moderní nástroje pro analýzu a práci s daty. Monitora se v posledních dvou letech umístila mezi padesáti nejrychleji rostoucími technologickými firmami ve střední Evropě a získala ocenění Deloitte Technology Fast 50. Nabízí široké portfolio komplexních monitorovacích a analytických služeb, které neustále rozšiřuje o nové funkcionality. Pokročilé nástroje real-time monitoringu umožňují komplexní analýzy výstupů, e-mailové reporty, přehledné statistiky i monitoring sociálních sítí. Služeb Monitora Media využívá řada významných společností, mezi něž patří Transparency International, CzechInvest, Sazka, Siemens, Rohlík.cz, Ministerstvo dopravy ČR, OMV Česká republika i mnoho dalších firem, které chtějí efektivně komunikovat a vnímat informace v širším kontextu.

IT vzdělání od základů. Kurzy Engeto již úspěšně absolvovalo více než dvanáct a půl tisíce studentů

Když projekt Engeto v roce 2013 vznikal, jeho zakladatelé chtěli vybudovat platformu, na níž budou klientům nabízet online kurzy angličtiny. Postupem času se záměr změnil a v roce 2016 se z Engeta, díky díře na IT trhu, stala etablovaná společnost s meziročním růstem až 30 procent, u které získalo potřebné IT vzdělání již více než dvanáct a půl tisíce lidí. A to vše bez jakékoliv investice.

Co stojí za úspěchem firmy, jejíž studenti dnes díky vzdělávacím kurzům pracují na lukrativních IT pozicích ve společnostech jako Škoda auto, KBC, Apple, Porsche nebo ČEZ? „Povedlo se nám trefit díru na trhu. Jako jediní v České republice máme vlastní výukovou platformu. Vyvíjíme ji interně, je v češtině a člověk si nemusí nic instalovat, aby se mohl učit IT. Studenti si vše zkoušejí přímo v rozhraní portálu pomocí automatizovaných testů a okamžitě vědí, jestli mají kód správně nebo ne. To je oproti konkurenci obrovská výhoda,“ přibližuje Marian Hurta, jeden ze dvou zakladatelů společnosti Engeto a v současnosti její CEO.

Druhým partnerem, který se na vzniku Engeta podílel, je Filip Holec, v současnosti CTO společnosti. Oba původem Slováci dříve pracovali v IT prostředí. Hurta ve společnosti IBM jako recruiter, Holec v Red Hatu jako programátor. „Tehdy jsme vlastně spojili zkušenosti z naší praxe. Zjistili jsme, že v drtivé většině firem je akutní nedostatek pracovníků s alespoň elementární znalostí IT. Proto jsme postupně začali měnit koncept a z Engeta se stala firma nabízející IT vzdělání, tolik potřebné takřka pro každou větší firmu,“ říká Holec.

Pravidelný nárůst obratu bez počátečních investic

Engeto od svého vzniku v roce 2016 pravidelně navyšuje obrat, a to meziročně o 20 až 30 procent. V řeči celých čísel to v roce 2022 znamenalo obrat přes jedenáct milionů korun. Pro rok 2023 firma počítá s obratem vyšším patnácti milionů korun. „A to vše bez jakékoliv externí investice nebo dotace. Investici v nejbližší budoucnosti se ale nebráníme, chceme totiž expandovat do zahraničí a vyvíjíme nový produkt, který bude dobře škálovatelný,“ doplňuje Hurta.

Dlouhodobě nejpopulárnějším IT kurzem je Python Akademie. V roce 2022 otevřelo Engeto také Front-end Developer Akademii (JavaScript, HTML, CSS), kde jsou počty přihlášených studentů rovněž velmi vysoké. Cena této akademie je 21 990 korun, studenti studují 200 a více hodin a celý kurz trvá tři až šest měsíců. Studenti si kromě akademií mohou zvolit i jednoměsíční školení za 7 590 korun, s časovou náročností 40 a více hodin. Všechny Akademie jsou zakončeny certifikací a závěrečným praktickým projektem, jímž se mohou studenti následně prezentovat u potenciálního zaměstnavatele. Zájemcům je rovněž k dispozici zmíněná e-learningová platforma, která slouží jako podpora pro studenty kurzů s lektorem, ale i samostatně pro samouky formou předplatného. Roční předplatné stojí 5 990 korun, tříměsíční výuka vyjde na 2 490 korun.

Uplatnění po dokončení kurzů je velmi rozmanité. „Naši absolventi, kteří dříve působili v oborech, kde se k IT ani nepřiblížili, dnes pracují ve specializovaných IT firmách, v marketingu nebo například ve státní sféře. Jde o pozice od juniorních programátorů a testerů přes datové analytiky až po linuxové administrátory,“ uvádí Holec.

S výukou může začít úplně každý

A jak samotná výuka probíhá? S Engetem v současnosti spolupracuje více než padesát lektorů. „Vzhledem k tomu, že rosteme, stále se snažíme hledat lektory nové. Není to totiž jen o výuce, ale i o opravování projektů, komunikaci se studenty, konzultacích a dalších činnostech. Navíc i přesto, že je více než osmdesát procent našich studentů ze segmentu B2C, pětinu našeho času věnujeme i firmám, přičemž péče o ně je kapacitně náročnější,“ popisuje Hurta a přidává podrobnosti k výuce: „Soustředíme se na to, aby s našimi kurzy mohl začít od nuly naprosto každý. Potřeba je jen notebook a pořádná chuť se učit. Studenty čeká dvanáct online webinářů s lektorem po třech hodinách.“

Počet zájemců o studium meziročně roste o dvacet až třicet procent

Na každé hodině lektoři z Engeta nejdříve představí nový koncept a teorii. Nasbírané informace si poté studenti procvičí v připraveném prostředí – vše online, z pohodlí domova. Pokud si chce student z kurzu odnést maximum, samostudium mu průměrně zabere ještě asi deset hodin týdně navíc.

„Naším hlavním cílem je vytvářet kurzy, které budou dostupné pro širokou veřejnost. Zároveň ale účastníci očekávají vysoký standard a my se musíme kvalitou odlišit od kurzů, jež jsou zdarma nebo za pár stovek. Proto máme vlastní vývojový i designérský tým. Ten je sice nákladný, avšak zaručuje tu nejvyšší kvalitu,“ uzavírá Hurta s tím, že počet zájemců o studium meziročně roste zhruba o stejný počet procentních bodů jako obrat celé společnosti, tedy o dvacet až třicet procent.

SatoshiLabs vyřešilo nedostatek čipů po svém. Jeho Trezor je díky rozdělení výroby mezi dodavatele připraven na bull market

SatoshiLabs vzalo produkci čipů do vlastních rukou a pomohlo svému Trezoru, výrobci kryptoměnových peněženek, vypořádat se s nedostatkem čipů na trhu. Ten se projevil už na přelomu let 2021 a 2022 prodloužením dodávek z původních 12 až na 90 týdnů. Díky spolupráci s jedním z největších světových výrobců čipů STMicroeletronics (dále jen ST) a jeho autorizovaným distributorem EBV se SatoshiLabs podařilo převzít kontrolu nad částí procesu výroby čipu a tím zkrátit celkový čas dodávky na méně než polovinu. A to aniž došlo k větším změnám ve specifikaci původního čipu. Dceřiná společnost Trezor tak může uspokojit rostoucí poptávku po fyzických peněženkách, která v posledních měsících roste i kvůli krachu burzy FTX, a zároveň je také připravena na bull market.

„Na začátku jsme vlastně nevěděli, co za nedostatkem čipů stojí. Díky expertům se nám nakonec podařilo identifikovat příčinu, kterou byla zejména nedostatečná výrobní kapacita. Lidé po celém světě nakupovali řádově větší množství elektroniky a to způsobilo raketový růst poptávky po polovodičích. V našem případě šlo konkrétně o nedostatečnou výrobní kapacitu ve fázi pouzdření čipů. Rozhodli jsme se tedy tento problém vyřešit. Překonali jsme počáteční skepsi a s jedním z významných světových producentů čipů se nám podařilo najít společnou cestu, kterou byla dodávka nezapouzdřených čipů. Tyto čipy jsme následně byli schopni kompletovat ve spolupráci s dalšími experty a celý problém s pomalou dodávkou vlastně obejít. Řešení, které jsme díky skvělé spolupráci s partnery našli, je pro tento konkrétní čip naprosto unikátní. Navíc má vlastní název a je na něm logo Trezoru,“ říká Štěpán Uherík, CFO SatoshiLabs.

„Zvolený byznys model je velmi unikátní a je aplikovatelný ve výjimečných případech. Jednak jako výrobce požadujeme vysoké MOQ, tedy minimální objednací množství, a jednak zákazník musí mít specifické know-how k pouzdření polovodičových součástek. Jsme velice rádi, že je v České republice společnost jako SatoshiLabs, se kterou se nám tento projekt podařilo úspěšně realizovat,“ doplňuje Tomáš Pokorný, sales manager STMicroelectronics.

V minulých letech došlo kvůli několika faktorům k narušení výrobních a dodávkových kapacit na světovém trhu s čipy. Mezi viníky se řadí geopolitická situace, covidová opatření, úbytek zaměstnanců ve výrobě, ale například i sucha, která brzdila dodávky čisté vody potřebné pro výrobu. I kvůli těmto problémům měl dodavatel čipů pro Trezor potíže s tzv. packagingem. Jedná se o finální fázi čipové výroby, během níž je samotný čip „zabalen“, která umožňuje ochranu jádra čipu před okolními vlivy, poskytuje mechanickou ochranu a určuje možnosti dalšího zapojení čipu na desce. Díky unikátní dohodě byl Trezor schopen tento konkrétní krok delegovat na své technologické partnery a celý proces výroby a dodávek tak odbrzdit. „V současnosti už se situace na celém trhu zlepšuje. Ve stavu před krizí ale stále není,“ dodává Uherík. 

Přiznáváme, že to byl šílený nápad

Jednání ohledně vlastního řešení nedostatku čipů zahájilo SatoshiLabs už v prvních měsících roku 2022 a trvalo téměř šest měsíců. Štěpán Uherík totiž společně s experty na výrobu čipů absolvovali náročný proces hledání partnera s potřebnou špičkovou technologií, jehož se s podporou ST snažili přesvědčit, aby přistoupil na jejich nápad. Tím totiž bylo převzít část výrobního procesu na sebe, tedy nakoupit nezapouzdřené čipy a následně proces zapouzdření dokončit po vlastní ose se specializovaným partnerem. Přes prvotní nedůvěru a nutnost kompletně nabourat zaběhlé procesy dodavatelů se jim ovšem podařilo plán realizovat a díky partnerství s ST a EBV zkrátit čekací lhůty běžné z tohoto odvětví o několik měsíců.

„Už na začátku roku 2022 jsme mohli být svědky stupňující se krize nedostatku čipů. Ocitli jsme se v situaci, kdy nás na jedné straně ‚drtila‘ zvýšená poptávka po kryptopeněženkách a na druhé nedostatek zásob. Bylo nám jasné, že tradiční ‚just in time‘ strategie byla mrtvá. Když jsme přišli problému na kloub a představili svoje řešení, stali jsme se historicky prvním zákazníkem ST pro dodávky tohoto konkrétního čipu ve formě waferu. Náš dodavatel tak musel kompletně nastavit některé nové logistické procesy. Zcela objektivně se dá říci, že to byla naprosto šílená myšlenka. Postup, který jsme si nakonec prosadili, je totiž opravdu nestandardní. Jako bychom si koupili interiér, motor a podvozek auta, a karoserii si museli vyrobit sami. Jenže výsledné auto je plně pojízdné a funguje přesně, jak má,“ vysvětluje Uherík.

Bez čekání a s unikátním řešením

Díky novému postupu má nyní Trezor k dispozici první takto vyrobené čipy a dokončuje interní testování. Brzy tak bude připraven na další růst zájmu o svoje zařízení v bull marketu. Na vrcholu čipové krize přitom Trezor musel čekat na alokační listině spolu s ostatními firmami závislými na dodávkách. Díky novému dodavatelskému řetězci mají SatoshiLabs, potažmo Trezor, větší kontrolu nad výrobou a mohou do jisté míry ovlivnit i design chipu, což do budoucna otevírá další dveře v oblasti vývoje produktů. Mimo neotřelého řešení krize čipů ovšem SatoshiLabs a jejich dceřiná společnost Tropic Square připravují svůj vlastní čip. Ten je kompletně založený na open-source přístupu a v budoucnu by se měl jako první objevit právě v hardwarové peněžence Trezor.

„Pád burzy FTX koncem roku 2022 navíc mnoho držitelů krypta přesvědčil o tom, že je nejlepší ho mít u sebe, a ve třetím kvartálu se poptávka po Trezorech zvýšila o 300 %. I díky našemu řešení se nám ji ovšem bez omezení podařilo naplnit z našich zásob a současně budeme připraveni na bull market už s nově řešenými čipy. A to aniž musíme navyšovat cenu nebo prodlužovat dobu dodání svého hlavního produktu,“ uzavírá Uherík.

Více o SatoshiLabs

Objem investic do komerčních nemovitostí v ČR dosáhl vloni 1,62 miliardy eur, nejméně od roku 2013

Objem investic do komerčních nemovitostí ve střední a východní Evropě (CEE) v roce 2022 činil zhruba 10,7 miliardy eur. Meziročně se sice jedná o pokles o pouhá 3,3 %, ve srovnání se situací před pandemií jde však o snížení o více než 20 %. Nejaktivnější byl přitom domácí kapitál s 38% podílem na celkových objemech transakcí. V první polovině roku 2023 zůstanou trhy komerčních nemovitostí utlumené kvůli výrazně vyšším nákladům na financování a následné cenové korekci, která se v současné době odehrává jak ve střední a východní Evropě, tak i v mnoha dalších regionech. Experti z Colliers odhadují, že v roce 2023 by objemy investic v CEE mohly dosáhnout výše mezi 7,0 a 10,0 miliardami eur. Vyplývá to ze studie společnosti Colliers, která patří ke špičce v poskytování diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

Míra růstu objemu investic dle zemí

Polsko mělo v roce 2022 na celkových objemech v regionu podíl 55 %, následovala Česká republika 16 % a Rumunsko s 12 %. Bulharsko, Rumunsko a Slovensko zaznamenávají meziroční nárůst objemů, zatímco v ČR, Maďarsku a Polsku stejně jako na mnoha dalších trzích v Evropě došlo k mírnému zpomalení.

Toky kapitálu podle odvětví

Komerčním nemovitostem vloni v regionu CEE dominoval kancelářský sektor s 38 % objemů transakcí. Následoval maloobchodní a průmyslový sektor s 27 %, resp. 26 %. V těchto třech sektorech se v průběhu roku uskutečnilo 10 velkých transakcí s jednotlivými aktivy nebo portfolii, z nichž každá přesahovala 200 milionů eur a představovala přibližně 31 % objemu investic v regionu. I v České republice představoval největší podíl segment kancelářských nemovitostí (28 %) podporovaný nemovitostmi se smíšeným využitím (17,5 %), které reprezentují zejména kancelářské budovy s maloobchodními prvky. Druhý největší podíl představovaly maloobchodní nemovitosti s 27 % a na třetím místě průmyslové nemovitosti s 24 %.

Toky kapitálu podle jeho původu

Nejaktivnější byl v regionu CEE vloni domácí kapitál s 38% podílem na celkových objemech. Za těmito silnými čísly stojí zejména český (18,7 %), maďarský (7,6 %) a rumunský (6,0 %) kapitál. Následoval západoevropský (21,5 %) a americký (20,5 %) kapitál. Aktivnější byl také jihoafrický a v menší míře i blízkovýchodní kapitál s celkovým podílem cca 12 %. Investoři z oblasti APAC (východní Asie), typicky čínský, singapurský a jihokorejský kapitál, byli v roce 2022 aktivní jen velmi málo.

V ČR pocházelo z regionu střední a východní Evropy, především ze Slovenska a České republiky, dokonce plných 74 % investičního kapitálu – nejvýznamnějšími přispěvateli byly společnosti REICO a 365.invest. Podíl investorů se sídlem v Americe činil 16 %, zatímco západoevropští investoři přispěli zhruba 10 %. Investoři z regionu APAC byli zaznamenáni pouze v jediném případě.

„Přes celkový nedostatek tzv. prime transakcí, které by umožnily měřit nové referenční hodnoty, jsme posunuli výnosy dále směrem vzhůru, na některých trzích až o 100 bazických bodů ve srovnání s obdobím před pouhými 12 měsíci. Vzhledem k tomu, že Evropská centrální banka nedávno zvýšila svou klíčovou sazbu na 3,0 %, mohou nyní celkové náklady na financování dosáhnout více než 5,0 %. A protože hlavní výnosy na počátku roku 2022 se nacházely na úrovni současných vyšších nákladů na dluh nebo pod ní, přirozeným důsledkem bude po určitou dobu nesoulad očekávání mezi kupujícími a prodávajícími týkající se cen,“ komentuje Josefina Kurfürstová, analytička pro Českou republiku a region CEE ve společnosti Colliers, s tím, že v ČR se referenční hodnoty pro prime yieldy u kancelářských objektů posunuly o 50 bazických bodů na 5,00 % a u průmyslových objektů o 25 bazických bodů na 4,75 %.

Rok 2023 s podobnou dynamikou jako rok 2022

Ve střední a východní Evropě stále existuje řada příležitostí napříč všemi sektory trhu, a i nadále se budou objevovat nové. Účastníci trhu se ovšem budou muset přizpůsobovat změnám v oblasti cen a úrokových sazeb v závislosti na nich upravovat své strategie. Experti Colliers odhadují, že v roce 2023 by objemy investic v CEE mohly dosáhnout výše mezi 7,0 a 10,0 miliardami eur. V ČR celkový objem investic s největší pravděpodobností nepřesáhne hranici 2 miliard EUR. Objem bude pravděpodobně opět záviset na domácích nebo regionálních investorech ze střední a východní Evropy. 

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Jak posunout videokonferenční hovory na profesionální úroveň – na home office i ve firemní zasedačce

Optimalizace videokonferencí bude vypadat trochu jinak na home office a jinak v prostředí zasedací místnosti firmy. Pokud pomineme vhodné oblečení a úpravu zevnějšku (především v domácím prostředí), velká část úspěchu závisí na použité technice. Zbytek dojmu vytvoří vhodná úprava a nastavení prostředí. Oba body spolu však souvisí.

Videokonference z prostředí domácí kanceláře

Základním kamenem je dostatečně rychlé připojení k internetu, dobrý obraz a zvuk. Zní to velmi jednoduše, nicméně realizace tak jednoduchá vždy není. Většina zaměstnanců využívajících možnosti hybridní práce realizuje videohovory z firemního notebooku. Zde lze často narazit na limity vestavěné webkamery, mikrofonu či technologií zpracovávajících obraz a zvuk. To si uvědomují i někteří výrobci profesionálních pracovních notebooků a optimalizují funkce a technologie pro hybridní práci. Příkladem je japonský Dynabook, který uvedl náš trh notebooky Portégé X40-K s funkcemi optimalizujícími obraz (viditelnost obličeje a korekci osvětlení scény) i zvuk (srozumitelnost hlasu a eliminaci nežádoucích zvuků) pomocí prvků umělé inteligence.

Pro dosažení optimálního obrazu je v první řadě třeba dostatečně kvalitní kamera a správné osvětlení. Dostatek světla (pozor, nikoli však na protisvětla mířícího do kamery) dokáže vytěžit z webkamery maximum. A naopak, s nižší mírou osvětlení se obraz zrní a tvář ztrácí zřetelné rysy, což je na škodu. Během důležitých pracovních hovorů nebo pohovorů může mít tato skutečnost zásadní vliv na dojem, jakým člověk působí. Pokud není možné dosáhnout vhodných světelných podmínek přirozenou cestou, je dobré najít vhodné místo pro lampičku, nebo uvažovat o pořízení kvalitní externí webkamery s vyšším rozlišením a vyšší světelností objektivu.

Neméně důležitým a často podceňovaným bodem je zachování co nejvěrnější přirozenosti hlasu. Zde je situace mnohdy ještě komplikovanější, zvlášť s ohledem na přenos nežádoucích ruchů z vedlejšího pokoje nebo otevřeného okna. Pokud nelze dosáhnout kýženého výsledku pomocí mikrofonů instalovaných v notebooku, bude potřeba vzít si n a pomoc další techniku.

První možností je využití tradičních sluchátek pro poslech hudby na cestách. Kvalita snímání hlasu při hovorech je však často u jednotlivých modelů velmi rozdílná, výborně hodnocená jsou v tomto ohledu například Bose Headphones 700, mimochodem s excelentní reprodukcí hudby. Další vynikající možnost skýtají herní headsety, často přímo specializované právě na čistý přenos hlasu i v rušnějším prostředí. Jejich mikrofon je proto vyveden přímo před ústa, což však nemusí být při videohovorech vždy žádoucí. Špičkové snímání hlasu zajistí například headset od německých profesionálů na studiovou techniku – beyerdynamic MMX 150 s vynikajícím kondenzátorovým mikrofonem Meta Voice a funkcí potlačení nežádoucích ruchů z pozadí, včetně zvuků klávesnice.

Pro ty, kteří nechtějí mít na hlavě nasazená sluchátka, jsou na trhu audio produkty specializované na handsfree konference. Jeden z nich – beyerdynamic Space – má v nabídce již zmíněný německý výrobce. Jedná se o reproduktor s mikrofony umístěnými ze všech stran, které automaticky detekují, odkud přichází lidské hlasy, čistě je vyzdvihnou a nežádoucí ruchy naopak utlumí. Do diskuze je možné zapojit kolem přístroje až 6 účastníků. Kromě toho lze Space výborně využít i jako výborný, stylový, ale přitom kompaktní Bluetooth reproduktor.

Jak na videohovory ve firemních konferenčních místnostech

Zde je třeba už od začátku předpokládat, že se bude hovorů účastnit víc účastníků a nároky na profesionální výsledek jsou mnohem vyšší. Tradiční sebelepší notebook stačit proto už většinou nebude. Je třeba poohlédnout se po řešení, které je možné napevno nainstalovat a budou se k němu moci připojit různí zaměstnanci. Dominantním prvkem pro videohovory zde bude pravděpodobně velký televizor zajišťující příjem obrazu. Dobrou možnost pro vysílání nabízí pevná instalace kvalitní kamery s výše popsaným konferenčním audio zařízením (beyerdynamic Space) na konferenční stůl.

Vyspělejší možnosti poskytne komplexní profesionální řešení typu vše v jednom. Tuto kategorii reprezentuje například Bose Videobar VB-S – kompaktní zařízení kombinující chytrou 4K kameru a velmi propracovaný audiosystém (zahrnující reproduktory a sadu mikrofonů) založený na zkušenostech a technologiích výrobce. Jeho chytré, úzce směrované mikrofony umí v místnosti najít zdroje hlasů, čistě je sejmout a izolovat je od ruchů. Vestavěná kamera dokáže najít právě hovořícího řečníka, přiblížit ho, a dokonce ho dynamicky sledovat během pohybu po místnosti. Pokud je to třeba, mohou sami účastnící pomocí mobilní aplikace upravovat nastavení hlasitosti, ztlumit mikrofony, otáčet objektivem kamery i řídit její zoom. To vše je k dispozici v jednom kompaktním zařízení s možností instalace na nábytek nebo na zeď pod televizor. K počítači nebo jinému zařízení řídícímu konferenci je možné VB-S připojit pomocí USB-C, Wi-Fi nebo Bluetooth a propracovaný systém umožňuje i vzdálenou správu všech Videobarů instalovaných na různých pobočkách firmy.

Ať už se připojujete k videokonferencím z domova nebo ze sídla společnosti, mějte na paměti, že kvalita obrazu i zvuku zásadně ovlivňuje výsledný dojem z jednání a potažmo může ovlivnit i kredit, který si vytváříte u druhé strany

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, tc electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

Suchý vzduch škodí organismu… Jak se můžete bránit?

Světová organizace WHO odhaduje, že až 90 % času trávíme v budovách. Proto bychom v naší domácnosti měli dbát na správné ovzduší. Je důležité se zaměřit nejen na optimální teplotu a čistotu vzduchu, ale také na ideální hodnoty vlhkosti. To vše ovlivňuje naše zdraví v různých směrech.

V zimních měsících je otázka zdravého vzduchu ještě palčivější, než během zbytku roku, jelikož se méně větrá a navíc chladný vzduch, proudící zvenčí při otevřeném okně, ale i špatně utěsněnou fasádou či dveřmi, pojme méně vlhkosti, než ten teplý. Vše potom zpečetí zapnuté topení, přispívající k dalšímu vysušování. Ideální vlhkost se pohybuje okolo 50 %, pokud klesne pod 40 %, je již vzduch považován za suchý. V přetopené domácnosti tato hodnota může dosahovat dokonce pouhých 20 %. To s sebou přináší celou řadu potíží…

Vysoká vlhkost je líhní plísní i roztočů

Dříve lidé zvlhčovali suchý vzduch za pomoci různých „babských rad“ – například rozprostírali v místnosti mokré ručníky či prostěradla nebo na radiátory zavěšovali nádoby s vodou. Nevýhodou však je, že tímto způsobem nelze vlhkost vzduchu jednoduše regulovat a může docházet k opačnému extrému – přílišné vlhkosti. Pokud v domácnosti přesáhne 65 %, může se nejen poškozovat vybavení bytu, ale také v místnostech hrozí riziko vzniku plísní. Vlhké prostředí je rovněž líhní pro roztoče, kteří se hydratují absorpcí vody ze vzduchu. „Roztoči sami o sobě nejsou nebezpeční,“ vysvětluje Gem McLuckie, vedoucí vědecká pracovnice v mikrobiologii společnosti Dyson. Zároveň však dodává: „Škodlivý alergen, který vytvářejí, pochází z proteinů přítomných v jejich fekáliích a fragmentech těla. A to může mít značný dopad na zdraví pro ty, kdo žijí v domácnostech, kde jsou kolonie roztočů přítomny.“

Řešením je čistička vzduchu kombinovaná se zvlhčovačem

Vhodné řešení představují inteligentní zvlhčovače vzduchu, jež dokážou přesně regulovat vlhkost a držet ji v optimální výši. Ideální jsou takové přístroje, které zároveň umí vzduch vyčistit od nebezpečných škodlivin v podobě bakterií, roztočů, plísní a dalších nečistot. Mikroskopické částice a plyny od velikosti 0,1 mikronu dokáže díky uzavřenému filtračnímu systému odstranit například čistička vzduchu kombinovaná se zvlhčovačem Dyson Purifier Humidify+Cool Formaldehyde™ PH04, která zachycuje prach, alergeny a viry včetně viru SARS-CoV-2/COVID-19. Současně také likviduje neviditelný, leč zdraví škodlivý formaldehyd, který se může uvolňovat z nábytku, koberců, tapet i nových podlah či dveří, jelikož bývá součástí barev, laků, mořidel či lepidel. Inteligentní senzory přístroje automaticky detekují vzdušné částice a plyny, a zároveň i úrovně teploty a vlhkosti. Díky efektivnímu vodnímu systému a téměř čtyřlitrové nádrži na vodu dokáže až 36 hodin hygienicky zvlhčovat vzduch bez nutnosti pravidelného doplňování vody. Pro dosažení lepšího výkonu nezapomeňte udržovat přístroj v místě, kde není průvan, a vypnout topení nebo klimatizaci.

Jak nám suchý vzduch škodí?

Přesušený vzduch během topné sezóny škodí lidskému tělu v mnoha směrech, obzvláště citliví jsou na něj alergici a děti. Nedostatečné zvlhčení dýchacích sliznic dráždí ke kašli a může snižovat obranyschopnost organismu. V době, kdy na nás navíc útočí viry a bakterie, je proto potřeba brát na tento fakt zřetel. Zvláště, pokud již onemocnění propukne, je zvýšení vlhkosti vzduchu důležitou součástí léčebného procesu, protože podporuje vykašlávání a uvolňuje hlen.

Pozor na syndrom suchého oka

Problematika suchého vzduchu se může odrazit i při potížích s očima. „Pobyt ve vytápěných prostorách se suchým vzduchem může nadměrně narušovat tvorbu slzného filmu. Pokud trpíte syndromem suchého oka, vaše potíže se mohou v zimě násobit,“ upozorňuje doc. MUDr. Šárka Skorkovská, CSc., primářka Oční kliniky NeoVize Brno. Syndrom suchého oka se projevuje pocitem suchých, unavených, červených očí, oteklých víček, pocitu písku či jiného cizího tělíska v oku, svrběním či pálením očí. „Paradoxně se syndrom suchého oka často projevuje také zvýšeným slzením, kdy slzy z oka nadměrně odcházejí slznými kanálky místo toho, aby oko zvlhčovaly,“ doplňuje MUDr. Lucie Valešová, primářka pražské Oční kliniky NeoVize. Očím pomohou umělé slzy, v případě větších obtíží lze implantovat do oka takzvané plugy, tedy ucpávky slzných kanálků, které zabraňují odtoku slz. A samozřejmě dbát na prevenci a udržovat v místnostech optimální vlhkost vzduchu.

Pokožka i vlasy trpí

Suchý vzduch neprospívá ani pokožce. Může být jednou z příčin, proč během zimních měsíců dochází ke zhoršování stavu atopického ekzému. Vysušená pleť má navíc i negativní dopad na krásu – zvýrazňují se vrásky, narušuje se přirozená ochranná vrstva a pokožka je dehydratována. Zároveň dochází také k popraskání rtů nebo vysušování vlasů. Vlasy v zimě slábnou, třepí se, lámou a ztrácejí lesk. Dobře jim nedělají ani výkyvy teplot, kdy z chladného počasí venku přicházíme do vyhřátých místností se suchým vzduchem. Pomoci můžou různé kosmetické přípravky zaměřené na hydrataci.

MoroSystems loni obratem atakovali 300 milionů, získali klienty MSD, Publicis Groupe či UNIQA

Technologicko-konzultační společnost MoroSystems, která pomáhá předním českým i světovým firmám efektivně digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace, dosáhla loni obratu 276 milionů korun. Vliv na výsledky mělo získání nových klientů, mezi něž se řadí farmaceutičtí giganti AstraZeneca a MSD, nadnárodní reklamní agentura Publicis Groupe, lídr benefitních programů pro zaměstnance Benefit Plus či pojišťovna UNIQA. MoroSystems zároveň prošlo v roce 2022 řadou interních změn, mezi něž se řadí například zavedení samořídících (bezmanažerských) obchodních týmů či další posun k principům svobodné firmy.

„V loňském roce jsme dopadli skvěle, posunuli jsme se prakticky na všech frontách, ve vývoji softwaru, v implementaci nástrojů Atlassian, v marketingu i obchodě. Byl to zkrátka transformativní rok, během kterého jsme o krůček postoupili směrem k vizi 2026, kdy chceme udávat na trhu standard kvality spolupráce mezi byznysem a IT. Kromě prohlubování specializací v oblasti bankovnictví, agilní dodávky softwaru, byznysových konzultací či digitalizace procesů se nám podařilo získat partnerství se společností Magnolia na implementaci jejich DXP řešení na českém trhu. Interně jsme šli cestou zlepšování firemních procesů, posílení týmu Atlassian expertů a utužování firemní kultury. Posunuli jsme se směrem k větší autonomii lidí i týmů. Navzdory množství změn jsme udrželi fluktuaci na 17 %, což od všeobecného ideálu 10 % není daleko. To hodnotím vzhledem k obtížné situaci na trhu a naší velikosti jako úspěch,“ říká Tomáš Páral, CEO MoroSystems.

Technologické inovace v bankovnictví

V roce 2022 se MoroSystems rozhodli zaměřit na sektor BFSI (bankovnictví, pojišťovnictví a finanční služby), pro který představili specializovaný tým. Firmám z tohoto odvětví umožňují díky agilní dodávce vývoje softwaru rychleji zavádět inovace a reagovat na změny priorit. Společnostem pomáhají najít cestu, jak transparentně spolupracovat, zavádět nové technologie a zároveň uchovat klíčové know-how uvnitř firmy a držet se v mantinelech regulatorních opatření.

„Menší korporáty a střední firmy v BFSI odvětví jsou zvyklé realizovat software formou dodávky s pevně stanoveným rozsahem, termínem a cenou (FTFP). Tento přístup nedokáže vyjít vstříc jejich potřebě rychlého zavádění inovací a nových technologií, změně priorit na týdenní nebo měsíční bázi, případně transparentně spolupracovat s dodavatelem za účelem naplnění byznysových potřeb a vytvoření užitečných řešení. Obě strany se nakonec rozcházejí s tím, že ani jedna není spokojená. To jsme se rozhodli změnit. Máme recept, jak to udělat, což jsme si ověřili na úspěšných dodávkách například pro pojišťovny AXA, UNIQA či ve spolupráci s lídrem benefitních programů pro zaměstnance Benefit Plus,“ uvádí Radek Teichmann, CTO MoroSystems.

Agile a cloud – trendy, které rezonují i v konzervativních firmách

Velkým tématem ze světa Atlassianu je z hlediska MoroSystems pro letošní rok přechod ze serverové licence do cloudu. Jejich platnost totiž končí již v únoru 2024, což je vzhledem k počtu firem, které budou muset migraci podstoupit, v podstatě za rohem. Počet firem v této situaci se dle interních dat společnosti blíží 1 000, přičemž kapacity jsou již nyní vzhledem k poptávce omezené – v České republice působí včetně MoroSystems pouze čtyři platinoví partneři Atlassianu.

„Atlassian určuje celosvětový standard a trendy v nástrojích pro týmovou spolupráci. V České republice vidíme obrovský potenciál, spoustu nadšených firem ochotných změnit jejich mindset a procesy. Pojmy jako agilní transformace a digitalizace již rezonují i v klasických výrobních firmách. Náš Atlassian tým nyní tvoří 20 expertů, kteří se zabývají konzultacemi, migracemi do cloudu i vývojem nových aplikací. Ambice jsou tak pro letošní rok jen ty nejvyšší – v MoroSystems chceme udávat trend smysluplné a efektivní spolupráce a svoje zkušenosti předávat klientům,“ dodává Petr Marcin, Atlassian sales director společnosti MoroSystems. 

Více o MoroSystems

MoroSystems je brněnská technologicko-konzultační společnost, která pomáhá předním českým i světovým firmám digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace. Pro své zákazníky navrhuje a vyvíjí aplikace, systémy a portály na míru, ať už se jedná o platební systémy, věrnostní programy a bankovní, finanční či monitorovací aplikace. K dosažení maximálního přínosu si firma zakládá na vývoji s přidanou hodnotou, jehož principy popisuje ve vlastní iniciativě No Paskvil Agile. Tou chce změnit způsob, jakým na trhu softwarového vývoje funguje spolupráce mezi dodavateli a klienty. MoroSystems disponuje nejvyšším počtem certifikovaných Atlassian expertů v Česku a na Slovensku a více než 11 let drží certifikaci Platinum Atlassian partner. Díky tomu svým zákazníkům poskytuje nejen samotné produkty této společnosti, ale také profesionální konzultace, implementaci nástrojů a podporu. Nově se také v rámci partnerství se startupem Tatum věnuje blockchainu a NFT projektům. Mezi klienty MoroSystems patří například fintechový gigant Diebold Nixdorf, globální internetové tržiště eBay nebo lídr v pojišťovnictví AXA.

Ultrarychlá digitální produkce komerčních tiskových úloh s ProStream 3000 od Canonu

Společnost Canon představuje novou generaci vysokorychlostních inkoustových tiskových strojů ProStream 3000. Je postavena na zavedené technologické platformě ProStream, poskytuje konzistentní kvalitu ofsetového tisku a přináší širší výběr substrátů, a to včetně papíru s vysokou gramáží. Další výhodou je vyšší jmenovitá rychlost tisku, která umožňuje ultrarychlou digitální produkci širšího spektra komerčních tiskových úloh

Díky těmto rozšířeným možnostem médií je pro tiskové firmy – včetně běžných komerčních a online tiskáren, knihtiskařů a specialistů na fotografické produkty – ještě snazší přejít z ofsetových a starších technologií produkční inkoustový tisk s vysokou přidanou hodnotou. S technologií ProStream nyní mohou uživatelé využívat všech výhod inkoustové produkce pro většinu aplikací, od direct mailu a knih až po pohlednice, plakáty a kalendáře.

Nová řada tiskových strojů ProStream je k dispozici ve dvou provedeních – ProStream 3080 s rychlostí 80 m/min a ProStream 3133 s rychlostí 133 m/min – a poskytuje vysokou kvalitu tisku ProStream na roli o šířce až 558 mm a délce strany až 1524 mm. Nová řada ProStream dokáže vytisknout až 11 300 4/4 listů formátu  B2 za hodinu nebo 1790 výtisků 4/4 formátu A4 za minutu, což odpovídá 58 milionům stran formátu A4 za měsíc, a to na širokou škálu substrátů a gramáží, včetně standardních ofsetových natíraných, nenatíraných papírů a papírů optimalizovaných pro inkoustový tisk až do gramáže 300 g/m2, aniž by bylo nutné výrazně zpomalit tisk pro těžší gramáže médií.

Aby bylo možné zajistit ofsetovou kvalitu při vyšších rychlostech na širší škále substrátů, je řada ProStream 3000 vybavena zdokonaleným systémem sušení. Systém navazuje na úspěch řady ProStream 1000, která využívá vzduchové vedení papíru po celé dráze , aby chránila kvalitu povrchu tištěného výstupu ve všech fázích. Nová asymetrická konstrukce řady ProStream 3000 suší všechny tiskové úlohy rovnoměrně a kontrolovaně bez kontaktu s papírem, což zajišťuje výjimečnou kvalitu i u médií citlivých na poškrábání.

O stabilně vysokou kvalitu s přesnými a živými barvami se starají piezoelektrické tiskové hlavy s rozlišením 1200 dpi v kombinaci s osvědčenými polymerovými pigmentovými inkousty na vodní bázi a technologií Smart ColorGrip, což je nová verze řešení společnosti Canon pro úpravu papíru. Díky technologii Smart ColorGrip, která je nyní k dispozici také jako volitelná výbava pro řadu ProStream 1000, lze množství aplikovaného roztoku ColorGrip přizpůsobit konkrétním oblastem stránky a použít správné množství podle toho, zda je místo pokryté  inkoustem silně, nebo slabě. Automatickou kontrolu kvality tisku zajišťuje rovněž vysoce výkonný kamerový systém Canon Inline Quality Control. Díky tomu se zkracuje čas potřebný pro kontrolu kvality obsluhou a zvyšuje se celková produktivita systému.

Díky vyšší účinnosti sušicího systému spotřebuje nový ProStream u většiny aplikací méně energie než řada 1000. Může tak být připojen k napájení s nižším jmenovitým příkonem. To činí z řady ProStream 3000 praktickou volbu, která lépe vyhovuje elektrické infrastruktuře menších tiskařských podniků. V konstrukci nového produktu byly mimoto přemístěny sušicí a chladicí jednotky a napájecí zdroj, což zlepšuje přístupnost a ovladatelnost pro obsluhu.

Jennifer Kolloczek, výkonná ředitelka divize plánování, marketingu a inovací pro Evropu pro produkční tisk ve společnosti Canon Europe, k tomu uvedla: „Zákazníci po celém světě si oblíbili výjimečnou produktivitu tiskového zařízení ProStream pro všechny úlohy, od knih s vysokou marží až po prémiové direct mailingové úlohy, přičemž oceňují minimální odpad a velmi vysokou dobu provozuschopnosti.

Uvedením nové řady ProStream 3000 dále rozšiřujeme tuto úspěšnou platformu a poskytujeme tiskárnám rychlost, efektivitu a všestrannost médií, které potřebují pro svůj růst. Zvýšená produktivita v řadě aplikací znamená, že uživatelé nyní mohou bez obav převést ještě více ofsetových a jiných tiskových prací na digitální tisk na vyžádání, čímž se zkrátí doba zpracování i doba přípravy a redukuje se odpad, zvýší se ziskovost současných zkracujících se nákladů a splní se požadavky majitelů značek na zkrácení doby uvedení na trh.“

První tiskárna ProStream 3000 bude instalována ve společnosti Pixartprinting Group v Itálii a připojí se ke stávající řadě tří tiskáren ProStream 1800, které sloužily k překlenutí „mezery pro maximalizaci marže“ mezi stávajícími ofsetovými a digitálními tonerovými technologiemi formátu B2, aniž by došlo ke snížení kvality. Výrobní ředitel společnosti Pixartprinting Group, Alessio Piazzetta, poznamenává: „Naše produkty tiskneme pouze na nejmodernějších strojích. Od první instalace v roce 2018 nám systémy ProStream umožnily dále optimalizovat výrobu výběrem nákladově nejefektivnějšího systému na základě proměnných dané zakázky. Hlavním přínosem byla vyšší produktivita a efektivita a skutečnost, že technologie je uživatelsky velmi přívětivá.“

Na základě významného hospodářského přínosu technologie ProStream se společnost Pixartprinting rozhodla dále posílit svou inkoustovou tiskovou kapacitu investicí do nové generace tiskového stroje s cílem splnit požadavky společnosti na OEE (celkovou efektivitu zařízení) a převést více práce na inkoustový tisk.

Celosvětovou premiéru si řada ProStream 3000 odbude na veletrhu Hunkeler Innovationdays (27. února – 2. března 2023 ve švýcarském Lucernu), kde se představí naživo a předvede pracovní postupy při produkci široké škály komerčních tiskových aplikací. Nová řada tiskových strojů je v současné době již v prodeji, a to buď přímo u společnosti Canon, nebo u jejích akreditovaných obchodních partnerů.

Chcete-li se dozvědět o řadě Canon ProStream 3000 více, navštivte stránku https://canon.sm/prostream-pr. Úplnou případovou studii o zkušenostech společnosti Pixartprinting s technologií ProStream naleznete zde: https://www.canon-europe.com/business/insights/case-studies/pixarprinting-maintains-competitive-edge/.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Exit mobile version