Objem investic na českém realitním trhu v prvním pololetí poklesl, v rámci regionu střední a východní Evropy však byl český trh druhý nejaktivnější

Objem investic za 1. pololetí roku 2023 byl v celé střední a východní Evropě jeden z nejnižších v historii. Za většinovým podílem na regionálních objemech ve výši 42 % stojí Polsko, Česká republika následovala s 34% podílem. Objem transakcí v 1. pololetí v ČR činil přibližně 692 milionů EUR, což představuje 42% meziroční pokles a 9% pokles oproti stejnému období roku 2021.  Rostoucí poptávku zaznamenal zejména maloobchodní sektor, který se na transakcích podílel zhruba 61 %. Ve 2. čtvrtletí letošního roku pak objem transakcí v ČR dosáhl 298 milionů EUR, což v porovnání s předchozím čtvrtletím představuje pokles o 27 %. Vyplývá to z průzkumu společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

„Ve 2. čtvrtletí 2023 došlo na českém investičním trhu k jen několika transakcím s prémiovými nebo tzv. core aktivy, přičemž trh pokračoval ve fázi hledání nové cenové hladiny a stále se na něm projevuje rozdíl mezi nabídkovou a prodejní cenou. Povzbudivou zprávou je, že jsme byli svědky uzavírání transakcí v nižších cenových relacích nebo akvizic různých oportunistických příležitostí některými skupinami investorů, což znamená, že transakční aktivita stále probíhá, i když na mnohem nižší úrovni než v předchozích letech,“ vysvětluje Josefína Kurfürstová, analytička pro ČR a CEE ze společnosti Colliers.

Toky investic podle sektorů

Z hlediska jednotlivých sektorů jsou si 1. a 2. čtvrtletí v mnoha ohledech podobná. Charakteristický je nejen pokles objemu investic do kancelářských prostor a růst zájmu o retailové nemovitosti, ale absolutní dominance domácích kupujících. Největší českou transakcí ve výši přibližně 124 milionů EUR (42 % celkového objemu) byl prodej obchodního centra Palác Pardubice. Druhou největší transakcí pak byla „přípravná“ transakce, kdy izraelská skupina G City, konsolidovala své plné vlastnictví obchodního centra Arkády Pankrác v Praze 4 získáním posledních 25 %. Tento podíl měl hodnotu 60,5 milionu EUR, což zhruba odpovídá oznámené prodejní ceně celého obchodního centra, o níž se podle dostupných informací jedná se zavedeným českým investičním fondem. Sektor kanceláří zaznamenal dlouho očekávanou transakci, když společnost REICO prodala svou kancelářskou budovu Rohan v Praze 8 za přibližně 33 milionů EUR. Budovu koupil investiční fond FIO banky, a stala se tak jeho první akvizicí pro tento nový fond.

V rámci celého regionu střední a východní Evropy činil objem investic do kancelářských prostor pouze 29,5 % celkového objemu investic, objem investic do retailových nemovitostí pak 35 %.

Toky investic podle původu kupujícího

V roce 2023 byl zatím nejaktivnější domácí kapitál v regionu CEE-6 s působivým 59% podílem na celkových regionálních objemech. Zejména český kapitál (40 %) zajistil nejvyšší objem celkově a téměř 17 % v pouhých 2 transakcích (obě maloobchodní). Ostatní regionální kapitál střední a východní Evropy posbíral dalších 19 %. Za nimi následoval evropský (14 %), APAC (7 %), USA (5,4 %) a blízkovýchodní (5 %) kapitál.

Jak se vyvíjí výnosy?

„U průmyslových objektů a nákupních center jsme zvýšili hlavní referenční úroveň výnosové míry o 25 bazických bodů na 5,00 %, respektive 6,00 %. Referenční hodnota výnosu obchodních center bude pravděpodobně otestována očekávaným prodejem Arkád Pankrác. U kanceláří jsme ponechali prime yield beze změny na úrovni 5,25 % vzhledem k tomu, že jsme jej od 2. čtvrtletí 2022 upravili o 125 bazických bodů a domníváme se, že je v současné době na úrovni odpovídající trhu,“ komentuje Josefína Kurfürstová s tím, že i nadále probíhá přecenění aktiv a k dispozici jsou jen omezené informace týkající se transakcí v jednotlivých sektorech, jenž by pomohly porovnat primární a sekundární míry výnosu (yieldy). Proto je názor na výnosové ukazatele částečně založen také na aktuálně probíhajících transakcích a obecném sentimentu na trhu.

Co můžeme očekávat v následujících měsících v oblasti investic do nemovitostí?

„Ve 3. čtvrtletí již vidíme určitý optimismus a dynamiku, přestože evropská prázdninová sezóna je v plném proudu. Významnou roli budou opět hrát domácí investoři a očekáváme, že dojde k dalším transakcím napříč klíčovými realitními sektory. Náš celkový odhad objemu pro rok 2023 zůstává nezměněn na úrovni 1,5 miliardy EUR,“ říká na závěr Josefína Kurfürstová.

V posledních několika měsících jsou dle ní na trhu patrné rostoucí obavy ze značného množství nemovitostních dluhopisů, jejichž splatnost nastane v nadcházejících čtvrtletích. Emitenti, kteří v minulosti odhadovali výstupní hodnoty nad současnou tržní úrovní a předpokládali nižší náklady na dluh, by mohli zjistit, že jejich obchodní plány již nejsou za současných tržních podmínek finančně životaschopné. Proto můžeme být svědky toho, že někteří z těchto investorů budou nuceni likvidovat své pozice prodejem podkladových aktiv.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

 

U služebního vozu si dejte pozor na řádné vedení knihy jízd, varuje daňový poradce z BDO

Povinnost vést si knihu jízd se týká všech podnikatelů a firem uplatňujících odpočty DPH z provozování automobilu pro služební účely. Aby se firmy a podnikatelé nedostali do problémů s finančním úřadem, je dobré dodržovat několik zásad. Jak se samotná kniha jízd dotýká daní, koho se její vedení týká, jak k ní přistupovat a čeho se vyvarovat, radí daňový poradce Petr Linx ze společnosti BDO.

Kdo se řádnému vedení knihy jízd nevyhne, jsou všichni plátci DPH využívající firemní vozy. Samozřejmě nárok na odpočet z daně mají jen v případě pracovního využití vozu, soukromé používání musí být z odpočtu vyňato.

Nutnost vyplňovat knihu jízd mají dále ti, kteří sice nejsou plátci DPH, ale užívání vozidla prokazují v rámci daně z příjmů. Tam ovšem existuje výjimka pro ty, kteří využívají paušální výdaj na dopravu silničním motorovým vozidlem. Ti si vést knihu jízd skutečně nemusí.

„Všem, kterých se povinnost vést si knihu jízd týká, bych důrazně doporučoval její řádné průběžné vyplňování. V zákoně sice překvapivě žádnou zmínku o knize jízd nenalezneme, ale je nejjednodušším nástrojem, jak výdaje prokázat úřadům při řešení nesrovnalostí, a stala se obecně přijímanou zvyklostí,“ sděluje daňový poradce Petr Linx z BDO.

„Občas člověk zaslechne i o případech domalovávání knihy jízd několik měsíců až roků zpětně. To považuji v uvozovkách za velmi odvážné, zvláště vzhledem ke krátké lhůtě k předložení dokumentace. Mám za to, že je to dosti neproveditelný úkol, na který finanční úřad stejně nakonec přijde, jelikož se daňovému subjektu nepodaří vše dohledat a prokázat přesně podle skutečnosti,“ doplňuje Petr Linx.

Čistě pracovní využití automobilu bývá nerealistické a nemusí se vyplatit

Při uplatňování nároku na odpočet DPH z pořízeného dopravního prostředku musí plátce určit nebo odhadnout poměr, ve kterém se bude automobil používat pro firemní a soukromé účely. „Z praxe nedoporučuji odhadovat 100% užívání vozu pro byznysové účely, a to hned ze dvou důvodů. Naprostá většina vozů ze zkušenosti není používána čistě pro pracovní záležitosti, navíc pro správce daně se často jedná o případ, u něhož správnost může snadno ověřit a na který se zaměří,“ komentuje Petr Linx z BDO.

Jelikož služební vozy bývají čas od času využívány i například pro nákup, cestu do lékárny, nebo k vyzvednutí dětí, doporučuje ve většině případů Petr Linx uvést byznysové užívání přibližně z 80 %. „Stoprocentní firemní užívání je obtížně prokazatelné a úřadu může stačit i třeba dětská sedačka v autě, aby mohl tvrzení napadnout,“ dodává Petr Linx z BDO. V případě, že daný vůz nahrazuje nějaký vyřazený, by ovšem odhad by měl vycházet z poměru, v jakém byl užíván předchozí automobil.

V posledním zdaňovacím období toho stejného roku plátce odhadovaný nárok na odpočet upraví dle skutečnosti.

Poměr služebního a osobního využívání je nutné průběžně upravovat

Tím to však z pohledu DPH nekončí. „V průběhu dalších 4 let po roce pořízení plátce dané vozidlo sleduje a v případě, že se poměr sníží o více než 10 %, musí ještě provést úpravu uplatněného odpočtu a část DPH státu vrátit,“ komentuje Petr Linx. Samozřejmě to funguje i naopak, tj. lze zpětně nárokovat část odpočtu v případě, že se poměr oproti prvnímu roku zvýší o více než 10 %.

„V oblasti DPH je nepříjemné, že nárok na odpočet se posuzuje pro každé přijaté plnění. V praxi to znamená, že se DPH z každé účtenky, které souvisí s provozem vozidla, podrobuje jednoduchému testu pro uplatnění plného či částečného nároku na odpočet,“ sděluje Petr Linx. Když je automobil používán pro smíšené účely, plátce má opět nárok na odpočet pouze v částečné výši. Jedná se například o pohonné hmoty, mytí, servis, údržbu, splátky operativního leasingu. U těchto provozních výdajů se jedná o jednorázové krácení, plátce daně se k nim již další roky nevrací.

Výše uvedené poměrné nároky na odpočet DPH se v praxi standardně stanovují a prokazují právě dle řádně vedené knihy jízd.

Čím detailnější kniha jízd, tím je prokazování snazší

V záznamu o cestě v knize jízd by nemělo chybět datum, stav tachometru na začátku a konci jízdy, místo výjezdu a příjezdu, množství natankovaných pohonných hmot včetně ceny a účel cesty. „Zároveň doporučuji uvádět nad rámec toho i čas odjezdu a příjezdu, čas začátku a konce případné bezpečnostní přestávky, u trasy i průjezdní body a u zahraničních cest i údaj o mýtném,“ radí Petr Linx.

„Při dokazování správnosti finančnímu úřadu se tyto zpřesňující informace hodí a je možné, že bez jejich uvedení v knize jízd by se na ně i tak úřad dotazoval a bylo by obtížné je dohledávat zpětně,“ doplňuje daňový poradce z BDO.

Úřad v některých případech zasílá i oficiální výzvy k preventivnímu pravidelnému předkládání knihy jízd v rámci součinnosti při správě daní. „To ovšem již podle mého názoru není účelem knihy jízd, která slouží jako záznam pro řešení nesrovnalostí, nikoliv k průběžné kontrole,“ komentuje Petr Linx. V takovém případně doporučuje se proti výzvě odvolat.

„Úřad má software, kterým celou knihu jízd projede a zpravidla přijde na nesrovnalosti například v kilometrech mezi vzdáleností měst, ve spotřebě pohonných hmot nebo ve stavech tachometru dle STK. Nejde většinou o žádnou nekalost, firmám nicméně může přinést administrativní zátěž, které se mohou vyhnout,“ vysvětluje Petr Linx z BDO. Pro všechny případy daňový specialista důrazně doporučuje řádné a přehledné vedení knihy jízd, díky kterému mohou firmy předcházet řadě nečekaných problémů.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích a Jindřichově Hradci.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

FIXED.zone je největším vystavovatelem z ČR na veletrhu spotřební elektroniky IFA v Berlíně

Dominantní český výrobce a dodavatel prémiového příslušenství pro mobilní zařízení společnost FIXED.zone bude mít dominantní postavení i mezi vystavovateli z ČR na největším mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky a domácích spotřebičů IFA v Berlíně. Veletrh, který letos na začátku září slaví 99 let od své premiéry, tento rok přivítá více než
2000 vystavovatelů, mezi kterými nebudou chybět nejvýznamnější technologické firmy z celého světa. Společnost FIXED.zone má svoji expozici v hale 3.2., stánek číslo 206.

„Stále větší podíl naší produkce směřuje na export, který se stal klíčovým prvkem naší další expanze. Náš důraz na nadstandardní kvalitu a inovativní řešení založená na vlastním vývoji nám dávají silnou motivaci a předpoklady uspět na evropském trhu. Naší ambicí je zařadit se mezi lídry v oblasti mobilního příslušenství v Evropě. To je také důvod, proč nemůžeme chybět se svými nejnovějšími produkty na veletrhu IFA v Berlíně a proč máme největší stánek mezi českými vystavovateli,“ uvedl Daniel Havner, jeden ze zakladatelů společnosti FIXED.zone zodpovědný za směr, kterým se značka FIXED ubírá.

FIXED.zone je specialistou na příslušenství pro chytrá zařízení, která rozšiřují jejich potenciál ve skutečném životě. Produkty značkou FIXED jsou vyvíjeny s důrazem na jednoduché používání, kvalitu, dlouhou životnost a udržitelnost.

Společnost FIXED.zone se na berlínský veletrh IFA vrací po čtyřech letech. Poprvé zde vystavovala v roce 2019, kdy představila koncept s názvem „Technology meets tradition“ se zaměřením na prezentaci nových chytrých lokátorů v kombinaci s vlastní koženou výrobou v Prostějově. V roce 2020 vystavoval FIXED.zone své novinky na veletrhu CES v Los Angeles.

FIXED.zone a.s. je ryze českou společností s ambicí stát se evropským lídrem v oblasti všeho, co patří k mobilním telefonům, tabletům a nositelné elektronice. Pomáhá svým zákazníkům tato mobilní zařízení zdokonalit, ochránit, zjednodušit jejich používání a zpřístupnit jim nejnovější technologie. FIXED.zone vlastní majoritně zakladatelé, kteří ve společnosti aktivně manažersky působí a rozvíjejí ji. Zaměstnává více než 90 lidí. Má sídlo v Českých Budějovicích a vlastní výrobu luxusních kožených pouzder v Prostějově. Výrobky FIXED se tradičně umisťují na předních příčkách hodnocení zákazníků. V roce 2019 získala společnost prestižní cenu EUROPEAN PRODUCT DESIGN AWARD. Více na www.fixed.zone. Od listopadu 2021 se akcie FIXED.zone obchodují na trhu START Burzy cenných papírů Praha.

Sazka nově jako jediná nabízí variabilní hodnoty PINů v paysafecard

Paysafecard je čím dál oblíbenější nástroj pro bezpečné platby v hotovosti na internetu. Lze jeho prostřednictvím platit v e-shopech, hradit poplatky za předplacené služby, pořídit hry a herní doplňky a mnoho dalšího. Nově společnost Sazka nabízí jako jediná v Česku možnost zakoupit si v její prodejní síti předplacený kupón paysafecard v libovolné hodnotě.

„Dosud bylo na českém trhu možné zakoupit paysafecard v přednastavených hodnotách 200, 500, 1200, 2500 korun. Sazka však ve spolupráci s paysafecard spouští prodej variabilní hodnoty PINů. Zákazník si tak na terminálu Sazky může zakoupit PIN v požadované částce mezi 200 a 2500 korunami,“ popisuje Jan Schmiedhammer, ředitel Finančních a transakčních služeb společnosti Sazka, a doplňuje: „Samotná platba pak probíhá jednoduše prostřednictvím 16místného PINu. PINem lze navíc platit opakovaně až do vyčerpání celé jeho hodnoty.“

Paysafecard je spolehlivá a bezpečná hotovostní platba, se kterou může zákazník jednoduše zaplatit v online světě za hry, herní doplňky, hudbu, filmy a další služby na internetu. Paysafecard jako platební kanál podporují ty nejznámější počítačové, konzolové a mobilní hry i vybrané aplikace a služby, jako je třeba Spotify, Playstation, Deezer, Microsoft, Xbox, Google Play a další. Díky širokým možnostem uplatnění je také skvělým dárkem, se kterým si obdarovaný vybere přesně to, co ho v online světě zábavy nejvíce zajímá.

Sazka je zároveň nejdostupnějším místem pro nákup nebo dobití paysafecard, službu lze pořídit na více než 7 500 terminálech včetně terminálů ve vybraných pobočkách České pošty. Paysafecard díky husté síti prodejních míst je možné koupit v podstatě kdykoli a kdekoli, a to i v noci, o víkendech nebo státních svátcích. Více než 700 prodejních míst s terminálem společnosti Sazka je totiž otevřeno nonstop.

O společnosti Sazka:

Sazka a.s. je největší a nejstarší loterní společnost v České republice, která skrze neustálé inovace a odpovědným způsobem poskytuje zákazníkům nejširší portfolio her a každodenní zábavy. Nejznámější hrou je Sportka, populární hra s historií delší 65 let. Společnost je od roku 2014 provozovatelem loterie Eurojackpot, jedné z největších evropských her. Součástí zábavní rodiny jsou i stírací losy, sportovní kurzové sázky a rychloobrátkové hry. Své produkty poskytuje Sazka na online herním portálu www.sazka.cz a prostřednictvím unikátní prodejní sítě s více než 7 500 prodejními místy po celé České republice. Na terminálech Sazky lze vyřídit i řadu běžných transakcí od platby složenek přes dobití kreditu až po vyzvednutí balíku. Mezi neloterní služby patří i provozování největšího českého mobilního virtuálního operátora SAZKAmobil.

Sazka je lídrem v oblasti zodpovědného hraní. Vedle mezinárodních auditovaných certifikací European Lotteries a World Lottery Association rozvíjí vlastní projekt Hraj s rozumem a preventivní programy ve spolupráci s neziskovými organizacemi.

Mateřskou společností Sazky je skupina Allwyn, která provozuje loterie také v Rakousku, Řecku, na Kypru a v Itálii a od roku 2024 se stane také provozovatelem britské Národní loterie. Na konci loňského roku se domluvila také na převzetí firmy Camelot LS Group, která provozuje loterii v americkém státě Illinois. SAZKA a.s. je členem nadnárodní investiční skupiny KKCG, působící v 38 zemích. Více na www.sazka.czwww.allwynentertainment.com.

Díky průkopnické novince na Letuška.cz se možná rozhodnete letět s KLM či Air France ve vyšší cestovní třídě, aniž byste to měli původně v plánu

Společnost Asiana na svém portálu Letuška.cz spustila evropsky ojedinělou funkcionalitu. Ta na jedno kliknutí umožňuje ukázat ceny sedadel tří cestovních tříd leteckých společností KLM a Air France, zároveň zobrazí jejich kompletní palubní služby ve zvoleném termínu do zvolené destinace. Jde o nové pojetí nabídky letenek, které má učinit z vyhledávání letenek a létání samotného ještě komfortnější zážitek. Usadí do pohodlnějších sedadel za příjemné ceny více cestujících, ale také je seznámí s celou produktovou nabídkou.   

Jak blízko k sobě mají na palubě letadla často ceny letenek ekonomické třídy a těch vyšších, se do teď cestující nedozvěděli, pokud po informacích sami nepátrali. Teď se to ale mění. Portál Letuška.cz spustil novou funkcionalitu, díky které se přehledně na jediné kliknutí zobrazí ceny všech cestovních tříd na palubě KLM a Air France na trasách a v termínech, jež si cestující zvolil při vyhledávání. Portál také ukáže veškeré možné služby a cestující si tak let nakonfiguruje dle vlastních požadavků. Jde o ojedinělý způsob nabídky v rámci Česka i Evropy, který se mohl realizovat jen díky dobré spolupráci autorizovaného prodejce letenek portálu Letuška.cz a leteckých společností. A je to také zřejmě začátek nového způsobu nabídky letenek, se kterým se budou zákazníci setkávat v budoucnu čím dál častěji.

„Právě jsme spustili rozšířenou nabídku sedadel do letadel Air France a KLM. Umožňuje tak klientům si snadněji vybrat a upravit letenku podle jejich požadavků. Jde o přehlednou nabídku cen pro jednotlivé cestovní třídy hned v prvním kroku poptávky včetně detailního zobrazení informací o nabízených produktech,“ řekl Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz. Přiblížil, že v prvním zobrazení výsledků jsou vidět ceny v ekonomické, premium a byznys třídě, po rozkliknutí pak lze vidět jednotlivé balíčky. Nechybí ani fotky z paluby konkrétních letadel. „Vsadili jsme na spolupráci s leteckými společnostmi jako autorizovaní prodejci letenek se všemi výhodami pro naše zákazníky,“ dodal Trejbal.

„Spuštěním naší kompletní produktové nabídky se společností Asiana na Letuška.cz dáváme skvělý příklad oboru. Ukazujeme zákazníkům skutečně dynamickou nabídku v praxi, která je atraktivnější a pružnější. Jsme rádi, že se k nám na naší obchodní cestě připojil partner, společnost Asiana, a těšíme se, že v této cestě s Asianou budeme pokračovat,” Bas ‘t Hooft, General Manager Air France KLM Alps & Central Europe.

Nová funkcionalita Letuška.cz:

  • Unikátní řešení, které rozšiřuje nabídku Air France KLM a umožní cestujícím si snadněji vybrat a upravit letenku dle vlastních požadavků a zohlednit například pohodlnější sedadlo, vyšší cestovní třídu apod.
  • Přehledná nabídka pro jednotlivé cestovní třídy hned v prvním kroku poptávky včetně detailního zobrazeni informaci o nabízených produktech
  • Detailní grafické porovnaní cen a podmínek u jednotlivých typů tarifu

Chytrý telefon OPPO Reno10 Pro získal ocenění EISA CONSUMER SMARTPHONE 2023–2024 AWARD

Společnost OPPO, jeden z předních výrobců chytrých zařízení, získala ocenění „EISA CONSUMER SMARTPHONE 2023–2024“ za model Reno10 Pro, který byl nedávno uveden na evropský trh. Toto ocenění udělila asociace EISA (Expert Imaging and Sound Association), která sdružuje 59 nejrenomovanějších publikací o spotřební elektronice na světě.

Ocenění EISA pro OPPO Reno10 Pro, jeden z nejnovějších produktů, které jsme uvedli na evropský trh, nás velmi těší. Získání prestižního ocenění EISA již čtvrtý rok po sobě dokazuje naše odhodlání vytvářet zařízení, která dokonale splňují požadavky spotřebitelů. OPPO Reno10 Pro, který zdědil ikonický design a vynikající zobrazovací schopnosti řady Reno, si klade za cíl posunout zážitek z fotografování portrétů na vyšší úroveň,” uvedl Bingo Liu, prezident OPPO Europe.

Paul Miller, prezident asociace EISA, sdělil:

Díky zakřivené OLED obrazovce s obnovovací frekvencí 120 Hz, oslní OPPO Reno10 Pro oči živým a plynulým obrazem. Pod kapotou má procesor Snapdragon 778G a 12 GB paměti RAM, což umožňuje výkon, který zvládne i ty nejnáročnější aplikace a hry. Pokud jde o napájení, pyšní se baterií s kapacitou 4 600 mAh, kterou lze plně nabít během několika minut pomocí 80W rychlonabíječky OPPO. Reno10 Pro zaujme také systémem trojitého fotoaparátu – 50Mpx hlavní fotoaparát s optickou stabilizací obrazu, 32Mpx teleobjektiv a 8Mpx ultraširokoúhlý objektiv poskytují flexibilitu pro pořizování úžasných fotografií a videí v jakékoli situaci. Společnost OPPO zde představila chytrý telefon, který v sobě spojuje krásu, rychlost a všestrannost,” sdělil Paul Miller, prezident asociace EISA.

Jako nejnovější člen rodiny Portrait Expert OPPO Reno10 Pro poskytuje špičkový zážitek z fotografování portrétů a upevňuje si tak pozici ideálního chytrého telefonu pro spotřebitele, kteří chtějí pořizovat portréty v jakékoli situaci, například během léta. Na evropský trh přišel v červenci 2023, setkal se s velkým zájmem zákazníků a v klíčových prvních dvou týdnech prodeje překonal svého předchůdce. Na řadě evropských trhů překonaly prodejní výsledky očekávání.

O společnosti EISA

EISA, největší nezávislé seskupení odborníků na multimediální technologie na světě, poskytuje osobitý a globální pohled na odvětví spotřební elektroniky. Již téměř 40 let nabízí ocenění EISA nejlepší nestranná doporučení pro nákup spotřební techniky. Ceny EISA každoročně vybírají skupiny odborníků z 59 nejlepších publikací a webových magazínů o fotografii, obrazu a zvuku pro domácí kino, hi-fi, automobilové a mobilní elektronice z 28 různých zemí. Expertní skupiny pracující společně pod záštitou EISA jsou autonomní, ale spolupracují.

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši.  Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

Ruská stopa opět v Česku: Jak šéfredaktor Sputniku využíval anonymní účty k šíření zmanipulovaného videa se Zelenským

Zmanipulované video, jehož autor k záběrům z příjezdu prezidenta Zelenského na Pražský hrad přidal skandování „hanba“ a pískot, se na sítích rozšířilo mezi miliony lidí. Jako první ho rozšířil z anonymního účtu šéfredaktor české verze ruského propagandistického webu Sputnik. Projekt Demagog.cz vypátral jeho identitu a napojení na proruský kanál neČT24.

Nezávislý projekt Demagog.cz, spolupracující se společností Meta provozující sociální sítě Facebook a Instagram v České republice, zveřejňuje v rámci boje proti online dezinformacím výsledky pátrání po původu hojně sdíleného zmanipulovaného videa s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským.

Přišlo telegramem

Upravené video se začalo šířit čtyři dny po setkání ukrajinského prezidenta s Petrem Pavlem. Jako první se objevilo na platformě Telegram, na které ho publikoval účet Alexej (@wienurowsky), a také na tiktoku. Video později převzala i řada uživatelů facebooku a twitteru, ale i ruské sociální sítě VKontakte.

„Právě velký počet sdílení v krátkém čase nás přiměl se na upravené video podívat podrobněji ihned poté, co jsme ho ve spolupráci s Facebookem označili na sítích jako nepravdivé a omezili tak jeho šíření. Výrazně nám to totiž připomnělo situaci z prezidentských voleb. Tenkrát jsme pátrali po původu upraveného videa, na kterém měl prezident Petr Pavel údajně vyzývat ke vstupu do války s Ruskem. I tehdy minimálně nepřímé indicie ukazovaly na ruskou zpravodajskou agenturu Sputnik,“ uvedl šéfeditor projektu Demagog.cz Jan Fridrichovský.

Sputnik na obzoru

Jméno Wienurowsky, které se u Alexejova profilu objevuje, je poměrně neobvyklé, a proto Demagog.cz pátral po dalších výskytech tohoto pseudonymu. Na facebooku existuje anonymní profil Ivan Wienurowsky, který zveřejňuje příspěvky v ruštině a v češtině. V některých komentářích pak Wienurowsky  sdílel odkazy na web Sputniku a později na web neČT24 (pojmenovaný 42TČen).

Díky fotkám na jiném, na Wienurowského napojeném profilu a s pomocí technologie rozpoznávání tváře se projektu Demagog.cz podařilo zjistit, jak anonymní uživatel facebooku a telegramu Wienurovsky vypadá a že jde ve skutečnosti o Alexeje Saryčeva – šéfredaktora české verze ruského propagandistického webu Sputnik.

Úspěch na tiktoku

U Alexejova jména se při přihlášení do telegramu zobrazuje obrázek postavičky nazývané Pepe the Frog (česky Žabák Pepe). Z obrázku se postupně stal internetový mem používaný krajně pravicovou scénou k tvorbě ironického a často také nenávistného obsahu.

Podobně jako Alexej používá Pepea jako svou profilovou fotografii i tiktokový účet Pepekárna. Právě na něm se ve stejný den, kdy Alexej upravenou nahrávku zveřejnil, objevilo stejné upravené video s textem „Češi vypískali Zelenského a Pavla na Pražském hradě“. Na tiktoku mělo video nečekaně velký dosah – podle zmiňované platformy přesahuje počet zhlédnutí 2,6 milionu.

Upravené video se cca 30 minut po prvním zveřejnění na Alexejově telegramu objevilo i na facebooku, kde jej tým projektu Demagog.cz v rámci spolupráce se sociální sítí Facebook označil jako nepravdivé, a tím omezil jeho šíření. „Tiktok a telegram prozatím nemají české fact-checkové partnery pro kontrolu obsahu. Ruskému propagandistickému webu Sputnik a jeho šéfredaktorovi se tak přes oficiální blokace webu i nadále daří šířit na sítích s pomocí anonymních účtů nepravdivý obsah mezi miliony uživatelů.“ říká vedoucí projektu Demagog.cz Petr Gongala.

Demagog.cz je od května 2020 zapojen do sítě nezávislých fact-checkových partnerů, kteří pro společnost Meta ověřují pravdivost vybraného facebookového a instagramového obsahu.

Přes 4 miliardy v obratu, více než 1,5 milionu lidí, kteří si platformu vyzkoušeli, a hned několik významných ocenění

České FTMO v roce 2022 znovu dosáhlo nových výšin – v obratu, počtu uživatelů, ale i počtu těch, kteří si platformu pro tradery vyzkoušeli. Jen počet registrovaných meziročně stoupl o 68 %. Nejvíce obchodníků na platformě přibylo ve Spojených státech, Velké Británii či Německu. Historicky nejvyšší byl i počet výplat traderům, jeden z nich obdržel téměř milion dolarů. Zároveň jen za minulý rok společnost dosáhla růstu obratu o 33 % a dostala se přes 4 miliardy korun. EBITDA se pak vyšplhala přes 1,8 miliardy korun. Minulý rok ovšem FTMO zasvětilo zejména vývoji produktu, optimalizaci interních procesů a náboru do týmu, který se rozšířil o dalších 50 lidí. Společnost ale dobývala i soutěže. Už podruhé v řadě si odnesla výhru v Deloitte Technology Fast 50. Na začátku roku 2023 byli oba zakladatelé odměněni oceněním EY Technologický podnikatel roku. FTMO má však za sebou také investice do nemovitostí, věnuje se akvizicím a hledá ideální cíle pro další rozvoj skupiny.

„V minulém roce jsme se soustředili hlavně na vývoj celé platformy. Tak aby se dále rozšířilo spektrum funkcí, které tradeři opravdu potřebují. Do vývoje produktu i rozšíření infrastruktury jsme za uplynulý rok museli dát všechno, abychom zvládli nápor klientů, kterých je více než kdy předtím. Počet našich uživatelů totiž meziročně stoupl o 68 %. Ty dnes máme ve více než 180 zemích světa, včetně Afriky. Spolu s tím jsme rozšířili i náš tým o 50 lidí, a to zejména na IT pozicích. Naše EBITDA se také přiblížila na dohled dvěma miliardám korun. I díky tomu víme, že o náš produkt je zájem. Současně je to také závazek, který rádi přijmeme – v budování FTMO jednoduše nemůžeme polevit,“ říká Otakar Šuffner, spoluzakladatel a CEO FTMO.

Produkt, procesy, až pak peníze

Společnost v minulém roce posílila všechna svá oddělení, zejména pak pozice v IT. I kvůli rozšiřování týmu muselo FTMO zvětšit v budově Quadria na pražské Národní třídě své pole působnosti. Tam dnes většina týmu, který čítá přes 150 lidí, pracuje. Vzhledem k omezeným kapacitám už ale dnes vyhlíží, které patro by společnost ještě mohla obsadit.

„V posledních letech jsme rostli jako raketa. Teď máme více času soustředit se na nastavování interních procesů. V minulém roce jsme tak trochu v tomto ohledu doháněli deficit z uplynulých let a nastavili procesy, které nám už dlouho chyběly. Zároveň pořád nabíráme a budeme nabírat dál, jen tak můžeme celou platformu neustále zdokonalovat, aby co nejlépe řešila potřeby traderů. K tomu zkrátka potřebujeme více lidí, v současnosti nabíráme prakticky do všech oddělení – vývoj, marketing, podpora, ale i datový tým. Stávající tým odmakal opravdu hodně a celý úspěch firmy jde za ním. Ani zde ale určitě nekončíme, cílovou čáru nemáme pevně stanovenou,“ vysvětluje Marek Vašíček, CFO FTMO.

Stále záleží na přidané hodnotě

Mimo velkého updatu mobilní aplikace spustilo FTMO v minulém roce hned několik produktových novinek. V první řadě to byl Quick Trade Manager – doplněk do nejpopulárnější obchodní platformy MetaTrader, který umožňuje rychlejší, efektivnější a pokročilejší správu obchodních pozic. Dalším krokem byl zcela nový produkt FTMO Swing, jenž otevírá dveře i pro obchodníky, kteří se zaměřují na delší držení pozic. To přispělo k další diverzifikaci klientské základny společnosti.

Mezi ty nejčerstvější novinky se však řadí změna pravidel pro registraci ve prospěch uživatelů. Minimální počet obchodních dní pro úspěšné splnění vstupního testu FTMO Challenge byl zkrácen z deseti na čtyři dny. Další novinkou je odstranění časového období pro obchodníky v rámci celého ověřování. Nyní mají zájemci o obchodování s FTMO na obě fáze ověřovacího procesu neomezený čas, což pomáhá otevřít dveře například obchodníkům s konzervativnější strategií.

„Kvalitu produktu stavíme na první místo, protože od toho se odvíjí vše ostatní. Důležité je, že naše platforma přináší neustále něco navíc. Že to funguje, vidíme třeba na zvyšujícím se počtu uživatelů, ale také na oceněních, která jsme v poslední době získali. Na podzim minulého roku jsme vyhráli soutěž Deloitte Fast 50 a v lednu tohoto roku nás oceněním odměnilo EY. I když se jedná o obrovský úspěch, nejdůležitější pro nás ovšem je, že jsou spokojení uživatelé. A napovídá nám třeba hodnocení na Trustpilotu, kde si v nezávislých recenzích držíme 4,9 hvězdičky. Uvidíme, kde skončíme letos. Za první čtvrtletí už jsme traderům vyplatili třetinu toho, co za celý minulý rok. Nezůstáváme ale jen u tradingu, nakoupili jsme i několik nemovitostí a vyjednáváme partnerství s inovativními firmami ve fintech segmentu,“  uzavírá Šuffner.

O společnosti FTMO

Česká platforma pro tradery FTMO vytváří novou kategorii obchodování na finančních trzích. Traderům po celém světě proto poskytuje demo účty navázané na vývoj na reálných trzích – s hodnotou do výše až 4 milionů korun. FTMO je však také zapálený tým, jehož cílem je poskytnout lidem příležitost a zpětnou vazbu, aby mohli obchodovat co nejlépe. Aspirující tradeři musí splnit tzv. FTMO Challenge, test v několika úrovních, teprve poté mohou obchodovat. S pomocí školení a pokročilých nástrojů motivuje FTMO tradery k co nejlepším výsledkům a vyplácí jim až 90 % výnosu ze zhodnocení. Od spuštění si platformu v placených i neplacených režimech vyzkoušelo přes 1,5 milionu lidí z více než 180 zemí světa. Za svou osmiletou historii společnost čtyřikrát vyhrála soutěž Deloitte Fast 50 hodnotící nejrychleji rostoucí technologické firmy střední Evropy a její zakladatelé se stali EY Technologickými podnikateli roku 2022 v České republice.

 

 

 

 

Nomad Beer Festival: Létající pivovary přistanou v pražských Holešovicích už potřetí

Již potřetí se bude konat Nomad Beer Festival – jediná akce v Česku věnovaná létajícím pivovarům. Proběhne 8. a 9. září v Pražské tržnici v Holešovicích. Chybět nebudou ani rozmanité pokrmy hodící se ke zlatavému moku nebo tombola.

Minipivovary zaznamenávají v posledních letech nebývalý boom, založit si ten svůj je ale pro většinu fajnšmekrů obrovská investice. K vlastnímu pivu vede i kratší cesta – tzv. létající pivovar. „Kočovné, létající nebo také nomádské – nejen těmito názvy se označují pivovary bez vlastního výrobního zařízení. Obvykle za nimi stojí nadšenci, kteří buď nemají dostatek finančních prostředků na vybudování vlastního pivovaru, anebo než do vlastní technologie zainvestují, chtějí si prošlapat cestu jako pivovarničtí ‚hosté‘. Jsou tedy odkázáni na volné kapacity klasických ‚kamenných‘ pivovarů, v nichž si pivo vyrábějí buď sami, nebo za asistence místního sládka,“ vysvětlil Jiří Sedláček, ředitel Nomad Beer Festivalu.

Festival měl v Česku premiéru v roce 2021. Dorazilo na něj přes 2,5 tisíce lidí, loni už to byly tři tisíce a letos očekávají organizátoři ještě větší účast. „Od roku 2012 podporujeme minipivovary prostřednictvím festivalů Pivo na Náplavce a Pivo v Tržnici. Příležitost měly dosud jen ty ‚kamenné‘. Před dvěma lety jsme chtěli dát šanci také těm ‚létajícím‘. A hned první ročník měl u lidí velký úspěch. Díky nově otevřené lávce spojující Karlín a Holešovice si slibujeme, že by mohla být návštěvnost letošního ročníku rekordní,“ uvedl Jiří Sedláček.

Akce odstartuje v Pražské tržnici v pátek 8. září ve 14 hodin a potrvá do 22 hodin. Pokračovat bude i v sobotu, kdy jeho brány otevřou už v 10 hodin dopoledne a zavřou se opět až v 22 hodin. „Vstup na festival i doprovodný kulturní program bude zdarma, podmínkou degustace piv však bude koupě 0,3l skleněného džbánku. Společně s festivalovou degustační kartou a tužkou bude za 100 korun, pro seniory za 80. Týž džbánek bude možné používat po oba dny konání festivalu. Vstupenky je možné koupit buď v předprodeji na connect.boomevents.org, nebo na místě za tutéž cenu,“ sdělil Jiří Sedláček.

Hlavní místo budou mít na festivalu kočovné pivovary, dorazí ty už zavedené i nově vzniklé a představí své nejlepší produkty a zajímavosti – od klasických piv českého typu až po ta čajová. „Festivalu se zúčastní 25 pivovarů. Na festivalu se budou prezentovat nejen stálice české ‚nomádí´ scény, ale i ty zatím méně známé. Pivovary nabídnou samozřejmě tradiční ležáky, dále svrchně kvašená piva jako letní ALE, ale i IPA, APA i takzvané kyseláče. Festival nabídne i rozmanité chutě zlatavého moku. K ochutnání bude například pivo s příchutí manga, malinový kyseláč, slaný karamel či bylinkový ALE se šalvějí a meduňkou, česko-japonské „čajové pivo“ Sakuráč anebo chlebový ležák pivovaru Chlebák a mnoho dalšího,“ popsal Jiří Sedláček.

Chybět nebudou ani stánky s občerstvením a pochutinami k pivu. „K pivu dobré jídlo patří, proto bude součástí akce i množství gastronomie vhodné k pivu. Zahnat hlad budou moci návštěvníci ve 12 stáncích, domácí hranolky, slovenské lokše, burgery, tortilly, kuřecí křídla a stripsy, wrapy, quesaddily, trhaný hovězí krk, masové koule, vepřový, kuřecí a jehněčí šašlik, grilované klobásy, špekáčky a chléb se sádlem anebo francouzské sýry a uzeniny,“ vyjmenoval Jiří Sedláček.

Organizátoři pamatovali i na doprovodný program. Hrát bude po oba dny živá muzika a návštěvníci se můžou zúčastnit i tomboly. „Součástí našich festivalů je vždy živá hudba a nebude tomu jinak ani letos. Oba festivalové dny zahájí DJ Brunno Kässe (Tawatt Djs), v pátek se mohou návštěvníci těšit na kapely Doggybag a So fine a v sobotu pak na perfektní bluegrass-country formaci Sunny side a nakonec na Sbor břežanských kastrátů, který čerpá především z básnických sbírek F. Gellnera, V. Brabence, I. M. Jirouse, V. Žižkova, P. Zajíčka, W. Blakea, A. Rimbauda a mnoha dalších. Po oba dny festivalu bude také bohatá tombola, ve které lze vyhrát například sady plechovkových piv, 0,7l piva v láhvích anebo třeba trička, mikiny a batohy. Tombolenky se budou prodávat za 20 korun, kdy mezi hosty festivalu budou od 16 do 19 hodin procházet studenti Střední průmyslové školy potravinářských technologií. Ve 20 hodin pak bude každý festivalový den tombola vyhlášena přímo moderátorem z pódia,“ uzavřel Jiří Sedláček.

NOMAD BEER FESTIVAL, www.nomadbeerfestival.cz

První ročník Nomad Beer Festivalu proběhl 10. a 11. září 2021 v Pražské tržnici v Holešovicích v Praze 7. Účastnily se ho výhradně létající pivovary, tedy pivovary, které pivo vaří pod svou značkou v kamenných pivovarech s volnou kapacitou. Prvního ročníku se zúčastnilo 18 pivovarů a přes 2 500 návštěvníků. Nechyběla ani gastronomie snoubící se se zlatým mokem a doprovodný program.

Belkin představuje BoostCharge Power Bank 10K

Společnost Belkin, již 40 let přední značka spotřební elektroniky, představuje powerbanku BoostCharge Power Bank 10K.

Získejte 40 hodin výdrže baterie navíc pro svůj iPhone 14/13/12 nebo nabíjejte až 3 zařízení najednou až 15 W díky kombinaci 2 portů USB-A a 1 portu USB-C. Součástí balení je kabel z USB-A na USB-C, takže můžete začít nabíjet hned po vybalení.

Nabíjejte 3 zařízení najednou

Dva porty USB-A a jeden port USB-C se postarají o nabíjení všech vašich zařízení a poskytnou až 15 W energie pro váš smartphone a dvě další příslušenství. Při použití všech 3 portů můžete nabíjet výkonem až 15 W, což vašemu smartphonu přidá až 40 hodin výdrže baterie navíc. Sledujte filmy, přijímejte videohovory a nechte navigační aplikace běžet až do cíle. Kontrolka LED indikuje, kdy je třeba powerbanku dobít, a přiložený kabel USB-A na USB-C vám umožní začít nabíjet hned po vybalení z krabice.

Výdrž baterie až 40 hodin navíc

Energie 10 000 mAh plně dobije iPhone 12 dvakrát a udrží vaše chytrá zařízení v chodu, když je zásuvka mimo dosah.

Nabíjecí kabel je součástí balení

Součástí balení je kabel z USB-A na USB-C, takže můžete začít nabíjet hned po vybalení a v případě potřeby ho lze použít i k dobíjení powerbanky.

Všestranné napájení 3 zařízení najednou

Nabíjejte svůj chytrý telefon a další zařízení až 15W výkonem ze 2 portů USB-A a 1 portu USB-C. 

Světelný indikátor LED

Kontrolka LED vás informuje o stavu napájení powerbanky, takže vždy víte, kdy je čas dobít.

Klíčové vlastnosti:

  • 10 000 mAh poskytuje 40 hodin výdrže baterie vašeho smartphonu navíc.
  • Nabíjejte až 3 zařízení najednou kombinovaným výkonem až 15 W
  • 2 porty USB-A, 1 port USB-C
  • Součástí balení je kabel USB-A na USB-C
  • Kontrolka LED indikuje, kdy je třeba přenosnou nabíječku dobít
  • Tento produkt je vyroben z minimálně 72 % z recyklovaného obsahu a 100% bez plastových obalů
  • Hmotnost: 222 g
  • 68 mm × 132 mm × 16 mm

Cena a dostupnost

Powerbanka BoostCharge Power Bank 10K je k dostání ve třech barevných provedeních (černá, modrá, růžová) u vybraných prodejců a resellerů. Doporučená koncová cena je 690 Kč.

O společnosti Belkin

Společnost Belkin je lídrem na trhu s příslušenstvím, která již 40 let dodává řešení pro napájení, ochranu, produktivitu, konektivitu, audio, zabezpečení a pro domácí automatizaci u široké škály spotřební elektroniky a pro firemní prostředí. Design produktů Belkin je navrhován v jižní Kalifornii a produkty se prodávají ve více než 100 zemích světa. Belkin vytváří produkty, které lidem umožňují využívat každý den více ze života, ať už doma, v práci nebo na nových dobrodružných cestách. V roce 2018 se společnost Belkin International spojila se společností Foxconn Interconnect Technology, aby posílila svůj globální vliv a zároveň si zachovala pokračující zaměření na výzkum a vývoj, komunitu, vzdělávání a udržitelnost. Společnost Belkin zůstává navždy inspirována lidmi a planetou, na které žijeme.

Exit mobile version