Desetinásobná převaha mužů v IT se pomalu stírá. Na ženy firmy stojí frontu

Jedna žena v IT na 10 mužů? Propastný rozdíl, který na školách i ve firmách trvá přes 20 let, nyní začíná měnit generace Z. Děti narozené v novém tisíciletí zahodily stereotypní předsudky, že „holky nemají pro studium IT vlohy“, a pomalu posouvají statistiky ve prospěch IT žen.

Na Soukromé střední škole výpočetní techniky (SSŠVT) na pražském Proseku studovalo od jejího vzniku v roce 1994 konstantně kolem pěti až deseti procent dívek. V praxi to znamenalo, že v každé třídě byla jedna až dvě slečny. Letos bylo do prvních ročníků přijato 11 dívek a 89 chlapců. „Převaha chlapců na naší škole byla vždy markantní a naše snahy přilákat ke studiu také dívky se dlouhé roky míjely účinkem. Letos jsme ale viděli, že podíl dívek mezi uchazeči stoupl, a to se okamžitě promítlo do ‚rekordního‘ počtu přijatých studentek. Obecně se v Česku ICT odbornice potýkají s až desetinásobnou převahou mužů. Na vině však nejsou schopnosti žen jako spíš trvající předsudky společnosti, že jsou ICT profese víc vhodné pro chlapce. Je to neopodstatněné, v mnoha případech dívky logickým a strategickým myšlením chlapce předčí,“ řekl ředitel SSŠVT Martin Vodička.

Rozšířený mýtus o „mužském“ povolání posilují další stereotypní představy o ryze mužských dovednostech – analytické myšlení, flexibilita nebo matematické schopnosti. „Práce IT specialistů ale vyžaduje také trpělivost, týmovou spolupráci, komunikativnost a empatii – tedy vlastnosti obvykle připisované ženám. V praxi se velmi oceňuje samostatnost, organizovanost a disciplína, aby byl IT odborník schopen nalézt vlastní cestu k řešení problému a precizně ji naplnil. Takovou schopnost někdy postrádají i nejlepší ajťáci, zatímco dívky ji mívají už od mládí přirozeně v sobě,“ připomněl ředitel IT školy. „Na druhou stranu, když už se dívka ke studiu IT rozhodne, je na převahu chlapců – mužů připravená a máloco ji rozhodí i později na podobně obsazeném pracovišti,“ míní Martin Vodička. Z jeho zkušeností tíhne většina studentek k programování, které je velmi žádaným oborem a kde vyniká jejich logické myšlení. Stejně tak jsou ale dívky schopné ve správě počítačových sítí nebo v grafice.

Podle údajů Eurostatu zaujímali v roce 2021 odborníci na ICT v Česku 2,2 procenta zaměstnané populace, což je stejné číslo jako průměr EU. Ženy mezi ICT specialisty ale tvoří jen 12 procent a v tom je Česká republika na úplném chvostu Evropy, daleko za průměrnými 19 procenty. „Ještě do roku 2005 byl podíl žen v ICT profesích v Česku vyšší, ale později se propadl. Důvodem bylo, že ženy v začátcích rozvoje informačních technologií zastávaly více nekvalifikovaných pozic, které s dalším rozmachem technologií zanikly a tím kleslo i procento žen v ICT. Ve skutečnosti je nízké zastoupení žen v ICT oborech dlouhodobý stav a drží se téměř neměnně kolem 10 až 12 procent. Nyní však nastupují studenti, kteří to mohou změnit,“ uvedl Martin Vodička směrem ke generaci Z, tedy dětí narozených do on-line světa v rozmezí let 1995 až 2010.

Tab1: ICT odborníci v ČR mezi lety 2005-2020 (v tisících)

2005 2010 2015 2020
ICT odborníci celkem 78,7 121,6 155,1 219,8
muži 66,1 108,7 140,4 199,0
ženy 12,6 (16 %) 12,9 (10,6 %) 14,7 (9,5 %) 20,8 (9,5 %)

Zdroj: ČSÚ, Digitální ekonomika v číslech

 

Odpovídají tomu také statistiky počtu studentů ICT oborů na vysokých školách v Česku. Zatímco na počátku tisíciletí převažovali chlapci nad dívkami víc než sedminásobně, loni už připadlo na jednu studentku ICT oboru „jen“ 4,5 studenta.

Tab2: Studentky ICT oborů na vysokých školách v ČR do r. 2005

studenti ICT 2005 2010 2015 2020 2021 2022
celkem 16 945 25 709 21 480 21 647 22 440 23 488
z toho ženy 2 031 (12 %) 2 960 (11,5 %) 3 095 (14,4 %) 3 706 (17,1 %) 3 884 (17,3 %) 4 173 (17,8 %)

Zdroj: ČSÚ, ICT studenti a absolventi v Česku

Nedostatek studentek a absolventek ICT se logicky promítá i na pracovní trh. ICT odbornice bývají pro svoje kvality ve firmách velmi žádané. Tzv. soft-skills jsou v pracovních kolektivech stejně důležité jako technologické znalosti, a právě v těch ženy často dominují. „Do ryze mužských týmů v technických firmách mohou ženy vnést jiný pohled na věc a kreativitu. Ve vývoji aplikací uplatňují schopnost vcítit se do pocitu uživatele, zaměstnavateli je ceněná jejich vstřícná komunikace a sociální cítění nebo cit pro detail. Firmy pak mohou ajťačkám na oplátku nabídnout volnější pracovní závazky, než skýtají jiné pozice mimo ICT, které nebrání založení rodiny,“ poukázal Martin Vodička.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Daníte správně kryptoměny? Kontrola může být až tři roky zpětně

Kryptoměny jsou stále častějším tématem nejrůznějších debat, fór a konferencí. Nejčastěji jde o formu investice, krátkodobé i dlouhodobé, postupně se ale více a více používají i jako platidlo za služby a zboží. Existují e-shopy, které přijímají platbu Bitcoinem a zároveň přibývá firem, které tímto způsobem umožňují hradit faktury. Důležité je si uvědomit, že nakládání s kryptoaktivy je nutné správně danit. Týká se to i drobných obchodů fyzických osob. Bohužel v této oblasti panuje informační chaos a ne každý účetní ví, jak postupovat. Finanční správa již přitom podniká kroky k prověřování těchto transakcí a případné nedostatky může penalizovat až tři roky zpětně.

„Kryptoaktiva nejsou v české legislativě doposud ukotvena, a proto ani v zákoně o daních z příjmu nenaleznete speciální úpravu jejich zdanění. To může svádět k tomu krypto vůbec nedanit, ale pozor, jedná se o příjem jako jakýkoli jiný, který podléhá zdanění,“ vysvětluje Marcela Lonková ze společnosti This One, která se zabývá digitalizací účetnictví a mimo jiné poskytuje konzultace právě k účtování a správnému danění kryptoměn. „Je třeba jasně říct, že ti, kdo kryptměnu pouze těží a následně drží, žádné daně neplatí. Zdanění podléhá až směna krypta za cokoliv jiného, respektive realizovaný zisk z této transakce,“ doplňuje Lonková.

„Kryptoměny jsou z pohledu českého soukromého práva, tedy z hlediska daní z příjmů, věcí v právním slova smyslu, a to věcí nehmotnou, movitou a zastupitelnou,“ popisuje Lenka Opluštilová z Generálního finančního ředitelství s tím, že hledisko daně z přidané hodnoty je odlišné, protože tato daň je harmonizovaná na úrovni Evropské unie. V dokumentu, který je k dispozici na stránkách úřadu upozorňuje, že i když jsou výklady a hlediska obou daní různá, nejsou v rozporu, neboť každý jejich smysl je odlišný. Je tedy třeba brát v potaz obě.

Chcete platit Bitcoinem? Brzdou je chaos v pravidlech

„Hlavní problém vidíme dnes v tom, že na trhu jsou firmy, které chtějí přijímat Bitcoin jako platbu, ale není to jejich hlavní činnost a jejich stávající účetní jsou zděšení, protože tomu nerozumí. Chybí informovanost, jak v případě kryptoměn účtovat a danit,“ říká Marcela Lonková. Naprosto klíčové je podle ní, aby všichni, kdo s kryptoměnami jakkoli zachází, vedli pečlivou evidenci všech transakcí. „Týká se to fyzických i právnických osob. V případě velkého množství drobných nákupů je velmi komplikované dát zpětně dohromady všechny podklady, protože některé burzy a směnárny nedovolí vygenerovat výpisy za několik let zpětně. A ve chvíli, kdy budete chtít kryptoměny s případným ziskem prodat a nejste přitom schopni prokázat výdaje spojené s jejich získáním, musíte zdanit celý příjem,“ dodává Lonková s tím, že v takovém případě mohou ztráty převýšit plánovaný zisk.

Slováci plánují razantní modernizaci

Změnu danění zisků z prodeje bitcoinu a dalších virtuálních měn již schválila slovenská vláda i poslanci. Dosud platná pravidla jsou v porovnání v Českem výrazně přísnější, to by se ale mělo od příštího roku změnit. Novela čeká už jen na podpis prezidentky a její platnost je plánována už na 1. ledna 2024. Úprava činí z našeho souseda jeden z nejpřívětivějších režimů ohledně kryptoměn v celé EU a velmi tak přibližuje kryptoměny k běžnému užívání širokou veřejností. „Hlavní změnou je zavedení takzvaného časového testu, podle nějž se po roce držení krypta sníží sazba daně na 7 procent. To u nás není. Další změnou je, že použití kryptoměn k placení například za kávu a drobné služby bude osvobozeno od zdanění směnných zisků až do výše 2 400 eur ročně. To podpoří zájem veřejnosti o každodenní používání kryptoměn a jejich další rozšíření,“ upozorňuje Lonková s tím, že podobný posun v legislativě byl žádoucí i v České republice.

Uberem rovnou z příletové haly. Společnost zahájila provoz na Letišti Václava Havla Praha

Společnost Uber, která zvítězila v loňském koncesním řízení, zahájila oficiální provoz na Letišti Václava Havla Praha. Pasažéři si tak od dnešního dne mohou objednávat jízdu přímo z příletové haly pražského letiště, a to prostřednictvím speciálního produktu, který je snadno dostupný v Uber aplikaci a na kioscích v příletových halách obou terminálů.

Jedním z hlavních požadavků Letiště Praha na vítěze tenderu bylo poskytnout cestujícím pevně stanovenou cenu jízdy předem. Právě to je přitom princip, na kterém Uber platforma v České republice dlouhodobě funguje a díky kterému je mezi českými uživateli nejoblíbenější službou svého druhu. Dokazuje to i dřívější průzkum samotného pražského letiště, ze kterého vyplývá, že kombinace předem dané ceny, rychlého objednání a vysoké kvality řidičů u Čechů při výběru přepravní možnosti jednoznačně vítězí. Uber garantuje dopravní obslužnost v režimu 24 hodin denně a vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy.

„Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil, že Letiště Praha postupovalo správně a dle zákona. V koncesním řízení jsme kladli důraz hlavně na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu za jízdu předem. Letiště si bude neustále kontrolovat nejen kvalitu služby, ale i dodržování cenové regulace. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením magistrátu o maximálních cenách,“ komentuje Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Efektivní odbavení

Společnost vytvořila v rámci partnerství s pražským letištěm speciální produkt na míru poptávané službě. Každý zákazník, který využije služby Uber Airport, uvidí okamžitě po potvrzení objednávky přímo v aplikaci informaci o SPZ, modelu i barvě vozu, který jej z letiště odveze. Cestující, kteří nemají aplikaci Uber, budou mít možnost objednat si jízdu fyzicky v příletových halách na speciálních kioscích, které jsou v rámci Uberu zatím jediné svého druhu na světě. Bude možné také spárování jízdy s konkrétním vozem skrze PIN kód, který pasažér získá při objednávce, a s nímž bude nasměrován k prvnímu vozu ve frontě aut připravených před terminálem. Společnost tuto technologii zatím testovala na třech dalších letištích po celém světě (ve Varšavě, Dubaji a Melbourne), kde ji jak cestující, tak i řidiči uvítali.

Na začátek 100 elektromobilů

Uber se v rámci partnerství s Letištěm Praha zavázal ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily. Společnost věnovala několik měsíců tomu, aby pomohla svým partnerům získat výhodné nabídky na elektromobily, kterých bude od začátku spolupráce s pražským letištěm v provozu přibližně sto. Zároveň garantuje pasažérům reprezentativní vystupování řidičů, vozový park složený z automobilů se stářím maximálně do pěti let a samozřejmě také požadovanou kvalitu služeb i bezpečnost provozu. Podle posledních údajů Letiště Praha využívá taxislužbu na cestu z letiště více než pětina cestujících.

„Jsme nadšení, že můžeme naši spolupráci s pražským letištěm oficiálně zahájit a přinést cestujícím špičkovou službu pod značkou, kterou dobře znají a důvěřují jí. V uplynulých měsících jsme na produktu intenzivně pracovali a věříme, že naplníme očekávání cestujících, kteří se na tuto službu již velmi těšili, a zároveň poskytneme zahraničním návštěvníkům hned po příletu do České republiky co nejkvalitnější a nejefektivnější možnost dopravy z letiště, říká ke spolupráci Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku. 

Bezpečnost na prvním místě

Společnost partnerstvím s pražským letištěm významně posiluje své postavení mezi klasickými taxi službami a dokazuje, že spolupráce s partnerskými řidiči je zárukou vysoce kvalitní a bezpečné služby. Právě bezpečí je přitom hlavní prioritou, kterou si Uber již od svého založení klade, a to jak směrem k cestujícím, tak k samotným řidičům.

Všechny jízdy budou zajišťovat licencovaní taxi partneři, kteří musí pro přijetí na platformu Uber splňovat řadu požadavků. Kromě toho Uber neustále pracuje na zvyšování bezpečnostních standardů a poskytuje tak cestujícím množství nástrojů, které jim zajišťují maximální komfort i bezpečnost. Mezi takové prvky patří např. nouzové tlačítko, automatické sledování každé jízdy pomocí GPS technologie nebo také možnost nastavit si tzv. důvěryhodné kontakty, se kterými následně může být sdílen průběh každé cesty. Před nedávnem společnost zavedla také novinku s názvem Bezpečnostní kontrola, která uživatele na dostupné funkce upozorní a umožní jim je ihned aktivovat přímo v prostředí aplikace.

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt pouhým dotykem displeje? O více než 10 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com.

Zákazníkům Vodafonu internetové adresy nedojdou. Do mobilní i pevné sítě nasadil IPv6

Počítač, mobil nebo i každý web připojený k internetu má svoji adresu, která je pro fungování internetu důležitá podobně jako ve fyzickém světě adresy domů a bytů. Počet internetových adres „IP“ ale není nekonečný a byl by dokonce už vyčerpaný, kdyby nedošlo k inovaci v podobě zavedení nové verze adres, takzvaného protokolu IPv6. Tento modernější protokol má Vodafone od září nasazený napříč svými sítěmi, to znamená u mobilního připojení i pevného internetu.

Pevný internet od Vodafonu může mít 99 % českých domácností a nově je toto připojení napříč různými technologiemi a lokalitami připravené pro využívání internetového protokolu IPv6. Totéž nově platí také pro mobilní síť Vodafonu.

IPv6 je nová generace internetového protokolu a jde o vylepšení staršího IPv4.

Co je to internetový protokol a k čemu je dobrý?

Internetový protokol (běžně nazývaný IP) je sada dohodnutých norem, které stanoví způsob, jakým internet funguje. Byl oficiálně zaveden v roce 1982 a zajišťuje, aby technická pravidla, na kterých je internet založený, byla po celém světě stejná. IP adresa je základním identifikátorem každého počítače připojeného k internetové síti. Stejně tak ale dostávají IP adresu i jiná zařízení, která se připojují k internetu, ať už jde o mobilní telefon, tablet, televizor a podobně. IP adresu má přidělenou také každý webový server.

„Pro zjednodušení, pokud do prohlížeče zadám adresu www.vodafone.cz, tak takzvaný DNS server zajistí přeložení této adresy na čísla, která by si asi nikdo moc nezapamatoval, a vyhledá si, že stránky Vodafonu sídlí na IP adrese 217.77.163.138. Tam pošle server požadavek na načtení stránky a díky tomu se nám stránka zobrazí,“ vysvětluje Slavomír Slanina, ředitel pro rozvoj sítí Vodafonu.

Vodafonu internetové adresy nedojdou

IPv4 adres je pro celý svět k dispozici 2^32, tedy přes 4 miliardy. Tolik jednotlivých zařízení se může připojit k internetu, ovšem lidí je 8 miliard a zařízení připojených k internetu ještě více. Proto stará verze IPv4 zdaleka nestačí a už dávno se musí různě „ohýbat“ (například pomocí takzvaného překladu síťových adres NAT).

„Kvůli tomu se začal ve světě používat protokol IPv6. Tím se zajistilo, že se k internetu mohou připojovat další a další zařízení. Naše sítě jsou na tento nový standard nyní připravené a zákazníkům budou naše služby fungovat tak, jak jsou dosud zvyklí. Výhodou pro nás i pro zákazníky je to, že se v budoucnu nestane, že by jim nefungovala část stránek na internetu,“ dodává Slavomír Slanina.

Svůj pohled přidává i Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC, správce české národní domény: „Sdružení CZ.NIC dlouhodobě upozorňuje na vyčerpání IPv4 adresního prostoru a nezbytnost zavádění moderního internetového protokolu IPv6. Je třeba přijmout fakt, že pokud budou klíčoví operátoři a významné organizace zavádění IPv6 ignorovat, nebude se moci internet dále rozvíjet.“ Sdružení CZ.NIC se podílelo na testování IPv6 v síti společnosti Vodafone. „Zavedení IPv6 v moderní síti takto významného operátora je jasným signálem pro další hráče internetového ekosystému, kteří s tímto krokem zatím otálejí. Doufám, že se brzy rozhodnou i další organizace a nabídnou svým zákazníkům internet budoucnosti, tedy možnost připojení přes IPv6,“ říká Ondřej Filip.

IPv6 adres je k dispozici 2^128, což je přes 340 sextilionů (číslo 34 a za ním 37 nul). To pro představu vystačí i v takové modelové situaci, kdy by si každý člověk na planetě k internetu připojil ledničku, automobil, televizor, tablet, ovladač topení nebo například bezpečnostní kameru apod. IP adresa v protokolu IPv6 může vypadat třeba takto: 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334. Na první pohled je vidět, že modernější protokol nabízí mnohonásobně více kombinací.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 17 zemích a ve 46 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Lukáš Musil: Srpnové deště zachránily úrodu českých brambor, ale 75 % sklizeného obilí se kvůli nim stane krmným

Červencové počasí v Česku, provázené tří měsíce trvajícím suchem a na naše končiny extrémně vysokými teplotami, předpovídalo katastrofické scénáře. A to nejen pro zemědělce, zejména pěstitele brambor, ale i pro spotřebitele, na které pak dopadá zvýšení cen. Extrémně deštivé počasí v první třetině srpna a jeho další vývoj tyto scénáře prozatím zhatilo, ale ani tak nejsou srpnové vydatné deště pro zemědělce takovou výhrou, jak by se mohlo zdát. Vývoj počasí totiž negativně ovlivnil české obilí a bramboráři a cukrovarníci nemají stále na růžích ustláno. Jak si stojí české obilniny po sklizni, na co by se měli čeští zemědělci připravit směrem ke sklizni brambor a cukrové řepy a jaký dopad to může mít na spotřebitele? Na to se ve svém komentáři zaměřil Lukáš Musil, akreditovaný zemědělský konzultant a spoluzakladatel Agdata, největšího českého startupu zaměřeného na precizní zemědělství.

Nebývalá horka a sucha nezasáhla jen Česko, ale extrémní teploty, zejména v červenci, znepříjemňovaly život v prakticky celé Evropě. Nejvíce se podepsaly na jejím jihu – například Řecko sužovaly několik týdnů neustávající požáry. A to dokonce největší v EU od roku 2000, kdy začal Evropský informační systém o lesních požárech zaznamenávat data. Spalující klima dopadlo samozřejmě i na zemědělce a zelináři kvůli němu museli dokonce odepsat část úrody. Vysoké teploty provázené intenzivním slunečním svitem v době před sklizní měly pozitivní efekt na obilniny, a vyhlídky slibovaly sklizeň velice kvalitního obilí.

Deště zhoršily kvalitu obilí, z většiny bude krmné

Bohužel ještě před ochlazením a nástupem deštivých dnů se podařilo sklidit pouze část úrody a vlhko při sklizni zasáhlo obilniny částečně v nižších, ale z velké části hlavně ve středních a vyšších polohách. Zároveň se na nižší kvalitě podepsaly již zmíněné suché předletní a letní měsíce. Intenzivní deště tak na mnoha místech znemožnily technice na pole vůbec vyjet nebo v extrémních případech způsobily plísně a klíčení letošního obilí. To se odrazilo ve kvalitě plodin, zejména nižších obsahových hodnot dusíkatých látek a proteinů. Podle odhadů Agdata čeká tři čtvrtiny českého obilí, a to včetně potravinářské pšenice, osud krmného obilí, protože většina letošní úrody se jednoduše nehodí k mlynárenským účelům.

Českého spotřebitele tato situace naštěstí neohrozí. Mlýny i zemědělci disponují dostatkem obilí z loňské kvalitní sklizně, nemluvě o tom, že výnosy z té letošní byly do objemu dokonce na mírně vyšších číslech než loni. Do České republiky se z důvodu ruské agrese na Ukrajině a s ní spojeném zrušení jeho bezpečném vývozu přes Černé moře dostává i obilí, které by za standardních podmínek putovalo jinam. V červnu přesahovaly zásoby obilovin v Česku o více jak 1 milion tun obvyklé množství a v červenci to bylo o 500 tisíc tun více než loni. A právě zásoby obilí z minulého roku promlouvají do současných nízkých výkupních cen, které pociťují čeští zemědělci. I když pomalu dochází ke snižování vstupů v podobě cen energií a hlavně hnojiv, tak stále nedochází k vybalancování jejich výše a výkupních cen. Na ty v současnosti nejen v Česku, ale celé Evropě působí hlavně zmíněná přesycenost skladů a nízký odbyt. Kvůli tomu jsou zemědělci nuceni prodávat za současné ceny, které ale od konce července neustále klesají a v současnosti jsou o celou třetinu nižší než ve stejném období loni. V případě krmného obilí, které budou zemědělci letos prodávat nejvíce, se jedná dokonce o polovinu loňských výkupních cen.

České brambory přežily klinickou smrt, hraje se o jejich kvalitu

Zcela opačný efekt než na obilí mělo letošní počasí na české brambory. Z dat Agdata víme, že ještě koncem července se zdálo, že brambory uschnou a zemědělci budou sklízet o více jak 30 % méně brambor než loni, což by ovlivnilo nejen jejich zisky, ale pravděpodobně i výslednou cenu na pultech pro české spotřebitele. Prozatím to vypadá, že se tento černý scénář nenaplní. Brambory dostaly v období vegetace začátkem srpna tolik potřebnou vláhu, která tak bramborářům snad zachránila letošní úrodu. To se však týká hlavně bramborářských oblastí ve středních a vyšších polohách, bohužel ranobramboráři sklízejí dříve a vláha už nestihla mít na plodiny a jejich vývoj takový efekt.

Zvedla se tak šance na zvýšení předpokládané sklizně, ale veliký otazník visí nad kvalitou. To se mimochodem týká i cukrové řepy, jejíž vegetační období a sklizeň probíhá ve zhruba stejném období. Jak je známo, tak bramborům, které narostou rychle díky vydatnému dešti v období vegetace (tak jak se tomu stalo letos při příchodu dešťů po dlouhotrvajícím suchém období), hrozí praskání, strupovitost nebo plísně. To se pak odrazí nejen na jejich kvalitě, ale i výkupních cenách.

Začátkem září se začaly na většině našeho území sklízet především brambory sadbové a konzumní, které jsou určeny pro okamžitý prodej i uskladnění. Vstup do samotné sklizně brambor byl v září velice dobrý, a to díky příznivému počasí. Vyšší teploty a slunečno pomáhají s terénem, protože podmáčená půda při sklizni ztěžuje práci zemědělským strojům, a hlavně signifikantně snižuje množství vytěžených brambor ze země. Mírnější opoždění sklizně hlásí pěstitelé brambor škrobových, nicméně zářijové přívětivé slunečné počasí má pozitivní vliv právě na obsah škrobu, ale i na cukernatost v cukrové řepě, což může těmto plodinám a jejich kvalitě jen pomoci.

Zvýšit zisky českých zemědělců může vývoz i optimalizace výroby

Nicméně ceny škrobových brambor i cukrovky jsou většinou nasmlouvané už od jara a díky dostatku vláhy a s tím spojené úrody se tak zemědělci nemusí obávat o své výdělky tolik, jak tomu bylo ještě koncem července. Během září, resp. v průběhu sklizně se ale láme výkupní cena konzumních brambor, u které dochází k nepatrnému nárůstu. Jedná se o 10 až 15 % oproti loňsku, takže se prozatím nedá čekat, že by došlo k nějakému markantnímu zvýšení cen českých brambor na pultech a spotřebitelé si na Vánoce nemohli dopřát bramborový salát.

Dá se říct, že české brambory prozatím přežily klinickou smrt a dostaly se z nejhoršího, ale konečnou diagnózu můžeme určit, až budou všechny navezeny ve skladech. Bohužel je to vykoupeno snížením kvality sklizených obilnin a zemědělci budou napjatě vyhlížet nejen vývoj na komoditní burze, ale i vývoj na distribuční cestě v Černém moři. Řešení této situace spočívá mimo jiné právě ve zprostředkování vývozu obilí do Afriky a třetích zemí, nejlépe mimo evropský kontinent. Další variantou je naopak podpora vývozu českého obilí do těchto zemí a jeho prodej za vyšší cenu, než jsou ty výkupní v ČR. Dalším řešením je samozřejmě optimalizace výroby, která spočívá hlavně ve využívání prvků precizního zemědělství. Máme ověřeno, že například při využívání variabilních aplikací je se systémem Agdata možné uspořit až 17 % nákladů nebo zvýšit výnosy až o 25 %.

Autorem textu je Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata a akreditovaný poradce ministerstva zemědělství.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Blíží se další ShopMasters. O práci s daty promluví experti z Notina i Heureky!

Úspěšná komunitní akce pro e-shopaře pokračuje, přináší další sérii přednášek, oblíbených mastermindů a networkingu. Tentokrát setkání proběhne už 12. října přímo v kancelářích Heureky. Hlavní slovo zde dostanou zástupci ze společnosti Notino nebo Google, kteří na základě vlastních příkladů z praxe představí, jak efektivně pracovat s produktovými i zákaznickými daty nejen před nástupem hlavní sezóny.

ShopMasters je pravidelné setkání majitelů e-shopů, kteří vzájemně sdílí zkušenosti a radí si, jak uspět v byznysu. Akce, která proběhne už 12. října v kancelářích Heureka Group, se tentokrát zaměří na datově orientované řízení firmy.

Hlavní téma bude rezonovat nejen v rámci sedmi mastermindových skupin pod vedením zkušených mentorů, ale také ve třech přednáškách. Ty povedou Martin Slavětínský, Business Intelligence Analyst za Heureka Group, Martin Kavřík, Head of Data Office ze společnosti Notino a v neposlední řadě také Ivona Hamová, Analytical Consultant společnosti Google.

Data skrývají obrovské možnosti pro optimalizaci firemních procesů. Bez adekvátní součinnosti s businessem, ale nejde jejich potenciálu plně využít. Ve své prezentaci na několika příkladech ukážu, jak důležité je nezaměřovat se pouze na technologickou stránku věci, ale i na navazující business procesy ” vysvětluje Martin Kavřík, Head Of Data Office společnosti Notino.

Kromě něj během odpoledne promluví i další experti. Martin Slavětínský z Heureka Group nastíní, kam se bude ubírat poptávka zákazníků v hlavní nákupní sezoně či jak se změnilo vnímání ceny jako nejdůležitějšího faktoru pro výběr e-shopu. Ivona Hamlová, analytická konzultantka technologického gigantu Google zase poradí, jak efektivně využívat data v rámci nástroje Google Merchant Center.

„Lidé v této době velmi zvažují, kde utratí peníze, a i nadále si utahují opasky. Pro podnikatele je proto obzvlášť důležité umět potencionálního zákazníka oslovit v ten správný moment a vhodně k tomu využívat vlastní data. Pokud e-shopař nechce, aby jeho podnikání stagnovalo, tak se bude muset naučit s daty pracovat a využívat je ke svému rozhodování,” dodává Jakub Stupka, COO ze společnosti Ecomail.cz, která je s Heurekou, Shoptetem a Zásilkovnou hlavním organizátorem této události.

Zakoupit vstupenky můžete na webu www.shopmasters.cz, kde rovněž naleznete kompletní program a veškeré další informace.

Uhlíková ocel jako základní kámen stavebního průmyslu

Ocel je v průmyslu i drobné výrobě nejrozšířenější železný kov. Její užitné i estetické vlastnosti využijí konstruktéři i designéři. Aby vyhověla tak širokému spektru požadavků, jaké na ni koncoví zákazníci kladou, je třeba správně nastavit její složení. Třeba tak, jako u uhlíkové oceli.

Obsah konkrétních prvků a jejich kombinace dává oceli její vlastnosti. Kde je třeba zajistit zvýšenou ochranu proti působení oxidace, přichází na řadu chrom a nikl. Pokud aplikace vyžaduje vyšší mechanickou odolnost nebo je naopak žádoucí tvárnost, pracuje se s obsahem uhlíku.

Co je to uhlíková ocel

Primárně jde o slitinu železa (Fe) a uhlíku (C). Nemusí to nutně znamenat úplnou absenci dalších prvků, ty ale případně tvoří tak malou poměrnou část celkového obsahu, že nemají na výsledné vlastnosti uhlíkové oceli zásadní vliv. „Aby byla nazývána právě uhlíkovou, musí být podíl tohoto prvku ve složení minimálně 0,02 % a naopak nesmí překročit hranici 2 %,“ říká Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

  • Pokud je uhlíku ve slitině méně, než je udávaná spodní hranice, materiál se označuje jako kujné železo – měkký a dobře tvárný kov.
  • Je-li obsah naopak vyšší než horní mez pro uhlíkovou ocel, pak jde o litinu. Ta je využívána zejména pro její nižší teplotu tavení a dobrou zabíhavost – schopnost zatéct ve formě i do tenkých částí – jako materiál vhodný k výrobě tvarově složitých, často i dekorativních prvků.

Rozdělení a značení uhlíkové oceli

Základní kategorie uhlíkové oceli jsou celkem tři. Každá jednotlivě určuje právě obsah uhlíku, který jí dodává konkrétní vlastnosti:

  1. Nízkouhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,02-0,25 %

Nazývá se také někdy „měkkou“, což nejlépe vyjadřuje právě její základní charakteristiku. Hodí se pro širokou škálu aplikací, její výhodou je tvárnost. Výrobky z nízkouhlíkové oceli je možné zpracovat kováním, řezáním, je i dobře svařitelná. Lze ji ohýbat za studena nebo tepelně upravit pro zvýšení odolnosti proti mechanickému opotřebení.

Typickými výrobky z nízkouhlíkové oceli jsou řetězy, dráty, tyče, nýty, šrouby a plechy.

  1. Středněuhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,25-0,6 %

Tam, kde je stále třeba zachovat alespoň částečnou plasticitu a houževnatost, ale zároveň se vyžaduje i vyšší pevnost než u nízkouhlíkové oceli, najde uplatnění ocel středněuhlíková. Upravuje se především kalením a temperováním tak, aby byla následně dobře využitelná ve stavebnictví nebo pro konstrukce mechanicky namáhaných dílů strojů a zařízení. K tomu ji předurčuje dobrá obrobitelnost, zároveň je ale obtížněji svařitelná.

Využívá se také jako výchozí surovina pro výrobu nerez oceli.

  1. Vysokouhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,6 -1,7 %

Extrémní hodnoty pevnosti, odolnosti povrchu a tvrdosti lze dosáhnout navýšením podílu uhlíku nad hranici 0,6 %. Pro finální použití je vysoce uhlíková ocel zušlechtěna popouštěním po dlouhou dobu.  Namáhání ložisek, ocelových rámů neb třeba řezných nástrojů – přesně to je svět oceli s vysokým obsahem uhlíku.

Poznámka: Samostatně se v některých zdrojích uvádí i 4. kategorie tzv. Ultra Carbon Steel, tedy ocel s velmi vysokým obsahem uhlíku až 2 % a využitím pro neprůmyslové, zejména výzkumné a vědecké účely.

Uhlíková ocel nachází stále nové využití

Jak bylo uvedeno, uhlíková ocel nabízí mnoho variabilních možností využití v praxi. Tou aktuální je použití pro konstrukce potrubí rozvodů vytápění a chlazení, pro které byla původně nejčastěji uvažována měď.

„Výhoda je nejen na straně kratšího času nutného pro instalaci trubek z uhlíkové oceli, ale pro někoho možná překvapivě i v nižší ceně. Ta se výrazně projeví s rostoucím průměrem potrubí, kde se oproti mědi pohybuje dokonce až ve stovkách procent,“ dodává Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

Z uhlíkové oceli jsou v takovém případě realizovány i odpovídající fitinky a celá soustava je pak z jednoho materiálu. Díky vysoké pevnosti materiálu je možné zároveň volit menší tloušťky bez vlivu na životnost či výslednou konstrukční odolnost. Spojeným bonusem je pak nižší hmotnost celé instalace, a tedy i snížené nároky na manipulaci.

Nový digitální fotoaparát INSTAX Pal se vám vejde do dlaně

Společnost FUJIFILM uvede na český trh INSTAX PAL, svůj první digitální fotoaparát o velikosti dlaně. Novinka umožňuje uživatelům jednoduše zachytit malé i velké životní okamžiky. V kombinaci s tiskárnami pro smartphony INSTAX Link představuje INSTAX Pal zcela nový způsob fotografování.

Japonská společnost FUJIFILM Holdings Corporation uvedla v roce 1998 na trh produkty pod značkou INSTAX. Letos tedy slaví INSTAX již 25. výročí. Dosud se v nabídce značky INSTAX objevovaly instantní fotoaparáty s funkcí „fotografuj a tiskni“ a tiskárny pro smartphony s funkcí „tiskni“. Nově představený INSTAX Pal je tedy prvním produktem řady INSTAX, který “jen” fotografuje.

Tento nový kompaktní digitální fotoaparát se vejde do dlaně a odesílá fotografie přes Bluetooth[1] přímo do vašeho telefonu do speciální mobilní aplikace INSTAX Pal. Poté si své oblíbené snímky kdykoli vytisknete pomocí jakékoli tiskárny z řady INSTAX Link* nebo pomocí instantních hybridních fotoaparátů INSTAX mini Evo a INSTAX mini LiPlay. Díky tomu můžete tisknout na všechny formáty INSTAX filmů, které preferujete – mini, SQUARE nebo WIDE. S pomocí INSTAX Pal lze také vytvářet digitální snímky INSTAX, které si uložíte do smartphonu a následně je můžete sdílet na sociálních sítích.

* Kompatibilní tiskárny pro smartphony z řady INSTAX Link: INSTAX mini Link, INSTAX mini Link2, INSTAX SQUARE Link a INSTAX Link WIDE.

Kapesní digitální fotoaparát INSTAX Pal umožňuje jednoduše pořizovat snímky jednou rukou a díky širokoúhlému objektivu je ideální i pro skupinové fotografie. Tím však výčet jeho zajímavých funkcí nekončí.

Focení na dálku – pomocí speciální aplikace pro telefony umožňuje tato funkce uživatelům být součástí foceného snímku. Stačí v aplikaci ve smartphonu zkontrolovat kompozici snímku ještě před pořízením fotky pomocí INSTAX Pal.

Intervalové snímání umožňuje uživateli pořizovat souvislé snímky v třísekundových intervalech, které lze následně upravovat v aplikaci a vybrat z nich ten nejlepší záběr.

INSTAX Animation spojuje více obrázků do jednoho videa podobně jako knížky flipbook, které simulují iluzi pohybu. Pokud uživatel zvolí funkci INSTAX Animation, vytiskne se fotka INSTAX s QR kódem. Naskenováním QR kódu se animované video přehraje.

Režim L [Link] umožňuje uživatelům připojit INSTAX Pal přímo k tiskárně řady INSTAX Link přes Bluetooth. Snímky se pak stejně jako u dalších instantních fotoaparátů INSTAX automaticky vytisknou ihned po pořízení.

Víceúčelový odnímatelný kroužek lze použít jako praktické poutko, jednoduchý hledáček nebo jako stojánek fotoaparátu při focení na dálku.

Kromě toho lze nahrát vlastní zvuk a nastavit jej jako zvukový efekt závěrky fotoaparátu, díky čemuž si můžete zařízení přizpůsobit. INSTAX Pal bude v prodeji hned v pěti barvách: Milky White, Powder Pink, Pistachio Green, Lavender Blue a Gem Black. Při uvedení na trh bude k dispozici také stylové silikonové pouzdro INSTAX Pal v pěti barvách a nový fotofilm „Soft Lavender“ formátu mini. 

Ceny a dostupnost:

Digitální fotoaparát INSTAX Pal bude v Česku v prodeji za výrobcem doporučenou maloobchodní cenu 2499 Kč včetně DPH za verze Milky White, Powder Pink, Pistachio Green a Lavender Blue, resp. 2999 Kč včetně DPH za verzi Gem Black. Novinka se na trh dostane 5. října 2023. Další informace o produktu najdete na webu https://instax.cz/instax-pal/.

Pouzdro INSTAX Pal Design Silicone Case se začne prodávat také 5. října 2023 za cenu 379 Kč s DPH (varianty white, pink, green a blue), resp 429 Kč (varianta black).

O značce INSTAX

Značka INSTAX byla uvedena na trh v roce 1998 a v roce 2023 slaví 25. výročí. INSTAX začínal v Japonsku a nyní se rozrostl v globální značku, která působí ve více než 100 zemích světa, včetně Evropy, Severní a Jížní Ameriky, Číny a jihovýchodní Asie. Nejenže si můžete okamžitě vytisknout důležité okamžiky, ale můžete si INSTAX využít i jako nový komunikační nástroj a nástroj pro vyjádření svých pocitů. Kromě analogových instantních fotoaparátů jsme rozšířili naši nabídku o hybridní instantní fotoaparáty, které umožňují fotografovat a sledovat displej na zadní straně fotoaparátu a pak vybrat a tisknout oblíbené snímky, a také o tiskárny pro smartpony, které umožňují snadný tisk snímků z telefonu přímo na místě. Kromě toho aktivně podporujeme spolupráci v nejrůznějších oblastech po celém světě, například v oblasti módy, hudby, sportu a her. V oblasti sportu se podílíme na sponzorování mezinárodní breaking soutěže FUJIFILM INSTAX Undisputed Masters, a široce propagujeme hodnotu fotoaparátu INSTAX. 

O společnosti Fujifilm

Společnost FUJIFILM Holdings Corporation, Tokio, využívá svých hlubokých znalostí a vlastních klíčových technologií k poskytování hodnoty z inovací v našich produktech a službách v segmentech zdravotnictví, materiálů, obchodních inovací a zobrazování. Naše neúnavná snaha o inovace se zaměřuje na poskytování společenské hodnoty a zlepšování života lidí na celém světě. Společnost Fujifilm se zavazuje k odpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Další informace o plánu udržitelných hodnot společnosti Fujifilm do roku 2030 naleznete zde.

Za rok končící 31. března 2023 dosáhla společnost celosvětových tržeb ve výši přibližně 2,9 bilionu jenů (21 miliard USD při směnném kurzu 134 jenů za dolar). Další informace naleznete na adrese www.fujifilmholdings.com.

[1] Značka a logo Bluetooth jsou registrované ochranné známky společnosti Bluetooth SIG, Inc. Společnost FUJIFILM Corporation používá tyto značky na základě licenční smlouvy.

Huawei představuje stylová zařízení zaměřená na zdraví a sport spolu s globální fitness ikonou Pamelou Reif

Společnost Huawei slaví kulaté výročí – 10 let od představení prvního produktu z kategorie wearables, nositelných zařízení pro zdraví a fitness. Při této příležitosti nedávno v Barceloně představila novou filozofii s názvem „Fashion Forward“, kterou uvedla ve velkém stylu – spojením s globální fitness hvězdou Pamelou Reif.

V září roku 2013 si Pamela Reif  v 16 letech zaregistrovala účet na platformě YouTube. Šlo o první krok její influencerské cesty, který vyvrcholil velkým úspěchem a transformací, stala se z ní mimořádně známá osobnost na celosvětové fitness scéně. Dnes má na svém kanále téměř 10 milionů fanoušků a její fitness videa sledují miliony sportovních nadšenců po celém světě. O deset let později se Pamela objevila na akci Huawei Launch v Barceloně ve Španělsku, kde byla uvedena jako nová ambasadorka chytrých hodinek Huawei Watch GT 4.

Pamela, která také slaví 10. výročí své fitness cesty, ke spolupráci uvedla: „Je neuvěřitelné, že Huawei a já jsme se vydali na fitness cestu ve stejnou dobu. Za deset let, od doby, co jsem se stala profesionální fitness trenérkou, sehrály technologie obrovskou roli při pomoci lidem vést zdravější život. Huawei stojí v čele těchto inovací, což dělá opravdu skvělým způsobem. Jsem nadšená, že mohu být součástí této cesty“.

Po začlenění Watch GT 4 do své tréninkové rutiny vytvořila Pamela sérii fitness tréninkových programů, které jsou dostupné výhradně v aplikaci Huawei Zdraví. Ty budou zahrnovat některé z nejznámějších cvičení Pamely, speciálně přizpůsobené tak, aby umožnily uživatelům hodinek co nejlépe využít fitness a zdravotní funkce či zvýšit efektivitu jejich tréninku. Zároveň uživatelům pomohou lépe pochopit jejich zdravotní stav, přičemž nemusí dělat kompromis v designu, protože jsou vhodné i pro každodenní nošení.

Pamela se stala miláčkem fitness nadšenců zejména díky své sebedisciplíně a pozitivnímu přístupu ke zdravému životnímu stylu, který je alfou a omegou její vysportované postavy. To, co dělá její tréninky přitažlivými, je fakt, že pohyby jsou jednoduché a zvládnutelné i pro úplné začátečníky. Nemyslete si však, že Pamelin desetiminutový či patnáctiminutový trénink od je procházka růžovým sadem. Právě naopak, už po pár minutách se pořádně zapotíte.

V současnosti stále více žen chce žít zdravý život plný pohybu, stejně jako Pamela. Používat mobilní zařízení, ale není při běhu či v posilně nejpraktičtější. Řešením jsou tak chytré hodinky Huawei Watch GT 4. Ty dokážou měřit přes 100 sportovních režimů od fitness tréninků, přes cyklistiku, tenis až po outdoorovou turistiku. Zároveň zaznamenávají vaše cvičení, včetně sledování tepové frekvence a spálených kalorií.

Kromě sportovních funkcí mohou chytré hodinky zlepšit i efektivitu při každodenních činnostech. I když je Pamela zaneprázdněná pracovními povinnostmi, cvičí alespoň pětkrát týdně. Pamela musí během dne zvládnout různé role – ráno fitness trenérka, přes den business manažerka a večer módní ikona.

Jako zaneprázdněná žena musí čelit všemožným situacím, řešit problémy efektivním způsobem, a přitom se musí soustředit na tréninky a samozřejmě nesmí zapomínat ani na své sledovatele. Není divu, že se jí hodinky opravdu hodí. Sebedisciplína, pozitivní přístup a smysl pro kontrolu nad svým tělem a životem jsou pro ni obzvlášť důležité, a právě proto je skvělou inspirací pro mladé ženy, které mají podobné ambice.

Vedle cvičení je důležité nezapomínat ani na zdraví. S Huawei Watch GT 4 budete dostávat upozornění o změnách tepové frekvence a připomínky na měření zdravotních dat. Hodinky Huawei Watch GT 4 vám umožní dokončit veškeré úkony, aniž byste se podívali na telefon.  Dámy potěší i vylepšená funkce sledování menstruačního cyklu, která chytře předpovídá menstruaci a pomáhá lépe sledovat plodné dny, pokud se pokoušíte o miminko.

Kromě nejnovějších technologií hraje jistě rozhodující roli i design. Na globálním uvedení novinky v Barceloně Pamela zazářila v elegantním outfitu – černých šatech, které decentně doplňovaly elegantní hodinky Huawei Watch GT 4 s ocelovým řemínkem. Už při samotném představení tak prezentovala hlavní designový benefit nových hodinek – jejich design vůbec nevypadá jako sportovní hodinky, ale připomíná spíše módní doplněk.

Díky klasické eleganci a estetickému designu, který doplňuje více než 10 tisíc různých virtuálních ciferníků, je to jako byste každý den měli nové hodinky. Nové Huawei Watch GT 4 jsou nejen krásné, ale i přesnější a chytřejší díky výkonným technologiím a algoritmům umělé inteligence. Vzhledem k všestrannému využití také potěší dlouhá výdrž baterie, díky čemuž je budete nabíjet pouze jednou týdně. Obavy o vybitou baterii se tak stanou minulostí.

Nově představené hodinky Huawei Watch GT 4 41 mm jsou v Česku dostupné ve třech verzích řemínku – bílá kůže, nerezová ocel a nadčasově elegantní zlatá varianta. Doporučené prodejní ceny startují na částce 5 999 Kč. Při koupi do 15. října nyní získáte bezdrátová sluchátka FreeBuds SE 2 jako dárek.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Letní bilance volnočasových benefitů: Za hrady a zámky Češi letos utratili osmkrát více

Popularita volnočasových benefitů v letních měsících vytrvale rostla. Podle dat společnosti Edenred Češi utratili za kulturní a odpočinkové aktivity během července a srpna celkově o 22 % více než loni. Výrazný nárůst zaznamenal zejména segment kultury, který meziročně vyrostl až o 56 %. Útrata v benefitech za vstupné na hrady, zámky a muzea šla nahoru o sedminásobek. Lidé benefity častěji využívali k platbám za dětské tábory a další položky související s návratem do školy. Podle odborníků se Češi učí využívat benefity ve prospěch celé domácnosti.

Letošní prázdninová sezóna je u konce. Během července a srpna se výdaje domácností za rekreační i kulturní aktivity dlouhodobě zvyšují a ani v roce 2023 tomu nebylo navzdory dozvukům inflační krize jinak. Potvrzují to i útraty ve formě volnočasových benefitů; podle dat společnosti Edenred během letních prázdnin letos stoupl objem transakcí v segmentech kultury, odpočinku a sportu o 22 %. Právě benefity se čím dál častěji stávají nástrojem, jenž pomáhá ulevit rodinným rozpočtům. Kromě letních radovánek lze totiž tímto způsobem pokrýt třeba i náklady spojené s návratem dětí do školních lavic.

„K vyššímu objemu částek utracených za volnočasové aktivity letos bezpochyby přispěla inflace. Zároveň ale mluvíme i o novodobém trendu, kdy se zaměstnanci učí využívat benefity jinak než jen pro vlastní potřeby. Ukazuje se totiž, že volnočasové benefity jsou velmi efektivním nástrojem, jak omezit dopad zvýšených výdajů na rodinné finance. Naše data potvrzují, že se lidé na období prázdnin předem připravují a benefity si v první polovině roku šetří, aby je následně maximálně zužitkovali během letních měsíců,“ komentuje trend Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Kultura, relax i dětské tábory

Největší nárůst popularity meziročně zaznamenaly benefity v oblasti kultury. Objem transakcí za nákup lístků a vstupenek v této oblasti stoupl ve srovnání s loňským létem o více než polovinu (56 %). Skokanem roku se staly hrady, zámky a muzea, kde využití volnočasových benefitů oproti minulému roku vzrostlo na více než osminásobek. Na pětinásobek loňských hodnot pak stouply útraty v předprodeji vstupenek na koncerty. V ostatních kategoriích byly nárůsty mírnější. O necelou třetinu stouplo využití benefitů v kinech, které dlouhodobě drží v oblasti kultury nejvyšší podíl, o 26 % pak vzrostly útraty v divadlech. Využití benefitů v zábavních parcích pro rodiny s dětmi naopak mírně kleslo.

Srovnání objemu plateb podle segmentu mezi roky 2022/23 (v %)
Kategorie Nárůst/pokles
Hrady a zámky, muzea +726 %
Předprodeje vstupenek +412 %
Dětské tábory +52 %
Plavání +31 %
Kina +30 %
Divadla +26 %
Lázně a wellness +20 %
Knihy +19 %
Cestování +17 %
Zábavní parky -6 %
Jazykové kurzy -11 %
Celkem + 22 %

Nerostl však pouze zájem o kulturu. V červenci a v srpnu Češi stále častěji uplatňovali své zaměstnanecké benefity i v dlouhodobě populárních kategoriích cestování a odpočinku. O 17 % více než v loňském roce utratili zaměstnanci za cestování, ať už se jedná o ubytování v hotelech nebo zájezdy. Populární byly v létě i lázně a wellness, kde útraty vzrostly o pětinu. Další významnou položkou, která zaznamenala v létě nárůst, jsou dětské tábory, za které lidé s pomocí benefitů utratili o polovinu (52 %) více. S rychle se blížícím koncem prázdnin také stouplo využití benefitů v oblastech souvisejících s návratem dětí do škol. O téměř pětinu více než v loňském roce utratili lidé za knihy, učebnice a pracovní sešity. Mírně naopak klesla obliba jazykových kurzů.

„Dlouhodobě se zasazujeme o to, aby zaměstnanci měli v rozhodování, jak své odměny uplatní, co největší volnost. Volnočasové benefity totiž v moderní společnosti platí především za důležitý nástroj sociální mobility. Lze je použít například na jazykové kurzy, ale i rekreační tábory pro děti. Stejně tak mohou pokrýt i skupinové sportovní aktivity s rodinou či přáteli,“ dodává Aneta Martišková.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Exit mobile version