Odhalení barev: 82 % lidí preferuje telefon ve své nejoblíbenější barvě, 47 % mužů je připraveno na odstín Viva Magenta, obliba bílé klesá

Historicky první průzkum na téma barev a technologií ve střední a východní Evropě ukazuje, že zákazníci volí v některých aspektech odvážné varianty.

Vyhlášení barvy roku je každoroční podívaná, která přitahuje pozornost různých odvětví od interiérového designu přes módu až po psychologii a technologie. Motorola u příležitosti oznámení Barvy roku 2024 a jejího exkluzivního partnerství s Institutem barev Pantone, specialistou na barvy, uskutečnila historicky první průzkum, který ukazuje preference zákazníků v oblasti barev a materiálů při výběru telefonu a který se zabývá postoji a touhami spotřebitelů ve střední a východní Evropě. Průzkum ukázal několik překvapivých výsledků, například bílá je při nákupu chytrého telefonu nejméně žádanou barvou a pozoruhodných 47 % dotazovaných mužů vyjádřilo touhu vlastnit telefon v odstínu Viva Magenta. Podívejme se na další nejzajímavější výsledky průzkumu, který se uskutečnil v 8 zemích – České republice, Slovensku, Bulharsku, Polsku, Rumunsku, Ukrajině, Maďarsku a Srbsku na vzorku 22 200 respondentů.

  • Modrá, jasný favorit

Pro 33 % respondentů není modrá jen barvou, ale vyjádřením postoje. Tito účastníci výzkumu označili modrou jako svou oblíbenou barvu. Mladší ženy nejčastěji vyhledávají rozmanité spektrum barev, čímž zpochybňují tradiční trojici černá, modrá a zelená.

Černá obsadila v celkovém pořadí solidní druhé místo. Generace Z se jeví z hlediska preferencí barev jako nejkonzervativnější, protože je to jediná věková skupina, která si jako nejoblíbenější vybírala převážně černou barvu. Zelená skončila třetí, tuto barvu upřednostňovalo 13 % respondentů napříč všemi věkovými skupinami. Červená je na 4. místě s 10 % hlasů. Fialová vede žebříček jako nejčastěji uváděná barva v otevřené volbě „Ostatní“, což naznačuje její rostoucí oblibu.

  • Mileniálové jsou při výběru barev otevřenější

Neuvěřitelných 82 % dotazovaných je připraveno vnést do svých životů novou energii telefonem ve své oblíbené barvě. Mileniálové jsou ochotnější upustit od konvencí a vrhnout se střemhlav do světa vzrušujících technologií. Jedná se o odklon od jednobarevné éry s důrazem na touhu po individualizovaném a expresivním technologickém příslušenství.

  • Černá je i nadále hitem, ale ostatní barvy ji dostihují

Černá, nesmrtelná klasika, potvrdila svou popularitu – 42 % dotazovaných, kteří uvedli, že poslední jimi pořízený telefon byl skutečně černý. V patách jsou jí však již pestrobarevné alternativy, pro které se rozhodlo 38 % respondentů.

Z toho vyplývá, že u telefonů není rozhodující už jen praktičnost. Telefony se vyvíjejí v pomyslná individualizovatelná plátna umožňující vyjádření sebe sama. Zákazníci nehledají pouze zařízení, která fungují, ale chtějí taková, která rezonují s jejich individuálním stylem a preferencemi.

Varianty v barvě kovu si udržují svou pozici s 16 %, zatímco bílá zjevně ztrácí své postavení, neboť se při výběru telefonu stala nejméně preferovanou barvou.

Ale jak moc je to důležité? Podle výsledků velmi! Více než 35 % žen a 30 % mužů uvádí, že barva zařízení patří mezi hlavní faktory při výběru nového telefonu. Toto procento je ještě vyšší v případě jedné specifické skupiny 18-24-letých. To dokazuje, že telefony už nejsou jen o praktičnosti, ale mění se na personalizované plátna k vyjádření vlastního názoru. Zákazníci nehledají jen funkční zařízení, ale chtějí taková, která jsou v souladu s jejich individuálním stylem a preferencemi.

  • Viva Magenta středem zájmu

Velkolepý příchod odstínu Viva Magenta jako Pantone Barvy roku 2023 se setkal s nadšeným přijetím u 63 % respondentek, které tvrdí, že by si pořídily telefon v tomto módním růžovočerveném odstínu. Z toho vyplývá nejen obliba příslušné barvy, ale také ochotu přijímat trendy a odvahu dávat najevo svůj styl prostřednictvím technologií. O trochu nižších, ale stále pozoruhodných 47 % mužů naznačuje, že i pánové sdílejí zájem o vývoj trendů a odklání se od tradičních preferencí v oblasti barev.

  • Materiál je důležitý – z čeho je vyroben zadní kryt vašeho telefonu?

Téměř polovina respondentů (49 %) upřednostňuje u zadního krytu svého telefonu chladný povrch kovu. Na plast kývnou muži jako na svou druhou nejlepší volbu (18 %), zatímco ženy volí eleganci tvrzeného skla (20 %). Veganská kůže je nejoblíbenější u žen starších 35 let.

Celkem 62 % dotazovaných tvrdí, že materiál na povrchu chytrého telefonu by mohl ovlivnit jejich rozhodnutí o koupi. Zatímco pouze 10 % si je jisto tím, že to není faktor, který by zohledňovali při výběru svého nového telefonu.

Evoluce osobního vyjádření prostřednictvím technologie je nezastavitelná. Přestože barvy na dominantní černou ještě mírně ztrácejí, rozhodně budou stát v čele této revoluce, v níž inovace a individualita neznají hranic. Dosud platná módní pravidla pozbývají platnosti.

Vrozená racionalita převažuje v aspektech preferovaného materiálu a jeho významu, ale velmi slibná je rostoucí popularita ekologických alternativ.

Společnosti Motorola a Pantone položily základ pro prostředí, ve kterém smartphony nejsou jen funkčními nástroji, ale také personalizovaným vyjádřením identity.

Zdroj:
Údaje z průzkumu vycházejí z online a off-line průzkumu mezi 22 200 uživateli chytrých telefonů v osmi evropských zemích – České republice, Slovensku, Bulharsku, Polsku, Rumunsku, Ukrajině, Maďarsku a Srbsku.

O společnostech Lenovo & Motorola

Společnost Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) je společnost z žebříčku Fortune Global 500 s příjmem 70 miliard USD, která poskytuje služby zákazníkům na 180 trzích po celém světě. Zaměřujeme se na odvážnou vizi poskytovat inteligentnější technologie pro všechny a vyvíjíme technologie, které mění svět a které každý den pohánějí (prostřednictvím smartphonů a infrastruktury) a posilují (prostřednictvím řešení, služeb a softwaru) miliony zákazníků a společně vytvářejí inkluzivnější, důvěryhodnější a udržitelnější digitální společnost pro všechny a všude. Společnost Motorola Mobility LLC byla v roce 2014 odkoupena společností Lenovo Group Holdings. Motorola Mobility je dceřiná společnost v plném vlastnictví společnosti Lenovo a je zodpovědná za navrhování a výrobu všech mobilních telefonů a řešení značky Moto a Motorola. Chcete-li se dozvědět více, navštivte stránku https://www.lenovo.com a přečtěte si o novinkách na našem StoryHub a Motorola Global Blog.

MoroSystems vystaví nový obchodní systém pro investiční společnost CYRRUS

Legacy systémy v bankovním sektoru postupně končí a společnosti je nahrazují novými technologiemi, aby mohly efektivně rozvíjet své služby. Technologicko-konzultační společnost MoroSystems, která pomáhá předním českým i světovým firmám digitalizovat procesy a zavádět inovace, ilustruje tento trend svým nejnovějším projektem komplexní modernizace obchodního systému pro investiční společnost CYRRUS. Spolupráce je rozprostřena na několik let a celková částka je v rozsahu vyšších desítek milionů korun. Při transformaci bude MoroSystems působit jako strategický a technologický partner, zaměří se nejen na vytvoření zcela nového systému, ale také na zefektivnění interních procesů. CYRRUS tím získá moderní systém umožňující snadné rozšiřování funkcionalit, bezproblémový provoz a zvýšenou bezpečnost ekosystému. V konečném důsledku to společnosti přinese prostor pro zavádění inovací a konkurenční výhodu a zákazníkům vyšší komfort.

„Svět technologií se rychle mění a řada firem se stále výrazněji potýká, nebo se brzy bude potýkat s omezeními danými provozem legacy systémů. V MoroSystems neustále pracujeme na tom, abychom drželi krok s nejnovějšími trendy a sami dokázali přinášet inovace tam, kde to dává největší smysl. Máme proto radost, že můžeme spolupracovat s investiční společností CYRRUS, která si nás zvolila jako dlouhodobého strategického technologického partnera,“ říká Tomáš Páral, CEO a spoluzakladatel MoroSystems.

„V naší společnosti potřebujeme být schopni především rychleji zavádět technologické inovace, které nám umožní nabídnout nové služby a zlepší zákaznickou zkušenost. Nyní narážíme na limity současných systémů a aplikací. Nastal čas bouchnout do stolu a zbavit se všech těch historicky vybudovaných workaroundů, které nám hážou klacky pod nohy při jakékoli nové implementaci, prodražují ji, zpomalují a výsledkem je nakonec stejně vždy nějaký technologicko-procesní kompromis. To není vůbec jednoduchý úkol a bez týmu specialistů, kteří opravdu pochopí do naprosté hloubky všechny naše firemní procesy, byznysové souvislosti a softwarovou infrastrukturu, nemáte šanci uspět. Jsem rád, že právě na takový tým jsme po několika letech narazili právě v MoroSystems,“ říká Jiří Grummich, CTO ze společnosti CYRRUS.

Společný tým a cíle klíčem úspěšné spolupráce

U velkých zakázek pro banky nebo velké firmy je na trhu stále běžný transakční model spolupráce, ve kterém se zadavatel a dodavatel chovají jako soupeřící strany často sledující vlastní zájmy, nikoli byznysový úspěch společného projektu. Spolupráce MoroSystems a CYRRUS je unikátní v tom, že sestavili tým expertů, jejichž společným úkolem bude vytvořit a implementovat nový systém do organizace. Společný tým, záměr, cíle, rytmus komunikace přinesou do vzájemné spolupráce vysoký standard, schopnost věnovat se důležitým věcem, měnit priority dle potřeby, neplýtvat časem a penězi a budou rozhodujícím faktorem pro úspěšnou realizaci projektu.

„MoroSystems nám otevřeli svoji firmu a umožnili nám poznat fundamenty jejich fungování. Zásadní pro nás byla jejich otevřenost, úsilí, profesionalita a snaha porozumět našim potřebám. Dohromady mi to poskládalo obrázek, že se nám MoroSystems bude opravdu snažit pomoci s vyřešením našich výzev,“ dodává Jiří Grummich.

„Cílem není pouhé vytvoření nového digitálního řešení, ale také jeho sladění s interními procesy společnosti, které pomůžeme správně uchopit a optimalizovat. Na spolupráci se díváme komplexně, nejen z hlediska vývoje softwaru, ale také z pohledu efektivity spolupráce. Víme totiž, že právě tyto aspekty jsou klíčové pro úspěšné fungování jakékoli společnosti,“ uzavírá Tomáš Páral.

Více o MoroSystems

MoroSystems je brněnská technologicko-konzultační společnost, která pomáhá předním českým i světovým firmám digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace. Pro své zákazníky navrhuje a vyvíjí aplikace, systémy a portály na míru, ať už se jedná o platební systémy, věrnostní programy a bankovní, finanční či monitorovací aplikace. K dosažení maximálního přínosu si firma zakládá na vývoji na míru s přidanou hodnotou, jehož principy popisuje ve vlastní iniciativě No Paskvil Agile. Tou chce změnit způsob, jakým na trhu softwarového vývoje funguje spolupráce mezi dodavateli a klienty. MoroSystems disponuje nejvyšším počtem certifikovaných Atlassian expertů v Česku a na Slovensku a více než 11 let drží certifikaci Platinum Atlassian partner. Díky tomu svým zákazníkům poskytuje nejen samotné produkty této společnosti, ale také profesionální konzultace, implementaci nástrojů a podporu. Nově se také v rámci partnerství se startupem Tatum věnuje blockchainu a NFT projektům. Mezi klienty MoroSystems patří například fintechová platforma AEVI, globální internetové tržiště eBay, dále UNIQA, Benefit Plus, AstraZeneca a další.

T-Mobile spouští jako první operátor v ČR službu Apple Watch Connection i v rámci roamingu

Volání z hodinek i v zahraničí a bez nutnosti propojení s iPhonem. T-Mobile jako první český mobilní operátor umožní svým zákazníkům využívat službu Apple Watch Connection (AWC) také v rámci roamingu.

T-Mobile nabídne roaming pro Apple Watch Series 9 a Apple Watch Ultra 2. Uživatelé mohou zůstat připojeni k mobilní síti i na cestách v zahraničí, stačí jen využívat svůj mobilní hlasový tarif iPhonu a zapnout jej i na Apple Watch. Tuto funkci si mohou aktivovat i zákazníci s mobilními hodinkami Apple Watch Ultra, Apple Watch Series 8, Apple Watch Series 7, Apple Watch Series 6, Apple Watch Series 5, Apple Watch SE a Apple Watch SE (1. generace) ve verzi Cellular. Služba roamingu je pro zákazníky dostupná od 11. prosince. Více informací o cenách a dostupnosti na adrese https://www.t-mobile.cz/apple-watch-connection.

Služba Apple Watch Connection (AWC) umožňuje využívat na hodinkách Apple Watch stejné telefonní číslo, jaké zákazník používá s iPhonem. Hodinky pak fungují samostatně, i když je telefon vypnutý nebo mimo dosah, a nevyžadují propojení. T-Mobile spustil AWC v říjnu roku 2021 jako první mobilní operátor v ČR a nyní službu začne nabízet také v rámci roamingu. Zákazníci tak nemusí mít iPhone nestále u sebe a na lyžování, běžky nebo běh po pláži jim bude stačit nosit na ruce hodinky,” dodává Otakar Mráz, manažer rozvoje mobilních sítí T-Mobile.

Možnost využívání služeb AWC/AWC Extra v roamingu je k dispozici všem uživatelům služeb AWC/AWC Extra automaticky se zařízením aktualizovaným na nejnovější verze firmwaru iOS 17.2 a watchOS 10.2, které budou uvolňovány postupně v týdnu od 11. prosince. S podporovanými modely Apple Watch lze v roamingu telefonovat a datovat výhradně v sítích 4G (LTE). Více informací na webové stránce.

Zemědělce čeká tuhá zima: Nízké výkupní ceny obilovin, změny výplat dotací a zvýšená administrativní zátěž mohou přivést některé farmy do existenčních problémů

Pro české zemědělce bude letošní zima enormně náročná. Sklizeň obilí kvůli nepřízni počasí v období žní z větší části skončí jako krmná. Radost zemědělcům nedělá ani ta část úrody, kterou se podařilo zachránit. Ceny potravinářské pšenice se na komoditní burze pohybují na úrovni roku 2020, ale jejich vstupní náklady od té doby násobně vzrostly. Náklady zemědělcům porostou také kvůli zvýšené administrativní zátěži z důvodu častějšího reportingu výkazů. Velkým problémem je i špatné cashflow, které se dotkne velké části z nich především nyní na přelomu podzimu a zimy. Vzhledem ke změně způsobu vyplácení dotací dostanou část peněz později než v předcházejícím dotačním období, což může vést k opožděnému nákupu materiálu i uhrazování faktur.

Obilí drtí výkupní ceny a letošní nekvalitní úroda

Konec letošního roku se pro mnohé obory nese v duchu nejistoty a útlumu. Není tomu jinak ani v případě českých zemědělců, kteří zažili turbulentní rok. Ačkoli všudypřítomná inflace zdražila veškeré vstupy, tak zemědělce potkal opačný osud. Ceny komoditních surovin, zejména obilovin a olejnin, sice v loňském roce vystřelily vzhůru do rekordních výšin, ale to bylo způsobeno začátkem války na Ukrajině. Černé scénáře o neschopnosti vývozu se nenaplnily a cena komoditních surovin, jako je pšenice, řepka a další, letos jsou dokonce o 30 % nižší než ve stejném období v roce 2021 a dosáhly tak stejné cenové úrovně jako v roce 2020

„Vývoj výkupních cen neblaze ovlivnil zemědělce, kteří i přes zvýšené náklady prodávají za cenu jako před několika lety. Celá situace je ještě podivnější při pohledu na pulty obchodů. Logicky by měla cena některých potravin v meziročním srovnání klesnout spolu s cenami vstupních surovin, ale to se neděje. Prodejci/výrobci tak využili situace ke zvýšení svých marží, bez ohledu na vývoj trhu. Českým zemědělcům do karet navíc nehrají ani výsledky letošní sklizně. Červencová extrémní horka následovaná dešti v období sklizně zhoršila její kvalitu. Podle odhadů až 75 % českého obilí skončí jako obilí krmné, které se vykupuje za výrazně nižší cenu, než je to potravinářské,“ shrnuje Lukáš Musil, obchodní ředitel největšího českého startupu zaměřeného na precizní zemědělství.

Změna výše dotací i způsobu vyplácení může přivést některé farmáře do existenčních problémů

Letošní rok je tak pro zemědělce po příjmové stránce nejhorší za poslední roky a do celé situace neblaze promlouvá i změna způsobu vyplácení dotací na podporu v oblasti přímých plateb a neprojektových opatření, tzv. BISS. Ta bývala vyplácena ve formě podzimní zálohy v říjnu a následovalo doplacení zbytku dotace. Nicméně v letošním roce rozesílá SZIF Rozhodnutí teprve na přelomu listopadu a prosince, což mnohým zemědělcům přináší potíže v podobě špatného cashflow.

V letošním roce tak nedostanou finance v termínu, ve kterém s nimi byli zvyklí fungovat. Kvůli nízkým výkupním cenám a výsledkům sklizně bohužel situaci většina z nich nedokáže vylepšit. Špatná situace dopadá jak na menší, tak na střední a velké zemědělce, a to i kvůli loňské změně dotací na plochu. Střední a větší podniky pak vnímají ještě problém v redistributivní složce dotace, která jim výrazně snižuje celkovou výši dotace na plochu na každý hektar nad výměru 150 hektarů. „Následkem této situace může být nejen opožděné splácení faktur či nákupu materiálu, ale ve spojení s nižšími zisky i nutnost firemních půjček, které v současné situaci vysokých úrokových sazeb nejsou tolik výhodné. Část zemědělců se tak může dostat do velice špatné finanční kondice,“ varuje Lukáš Musil z Agdata.

Zemědělcům roste administrativní zátěž

K tomu všemu vzrostly zemědělcům i náklady na administrativu kvůli zvýšení byrokratické zátěže. Farmy nad 200 hektarů totiž musí od listopadu odesílat výkazy aplikací přípravků na ochranu rostlin každý měsíc po měsíci, ve kterém aplikují. Do konce listopadu 2023 tak musely odevzdat celý rok 2022. K tomu se přidávají i další výkazy včetně souhrnného, který vyžaduje Český statistický úřad. „V nelehké době tak českým zemědělcům přibyla další zátěž, která se promítne i do jejich nákladů. Určitou úlevu v tomto přináší systémy precizního zemědělství, které umožňují automatický sběr dat přímo ze strojů, které aplikují. Výkazy se tak odesílají automaticky, i když je stále potřeba pověřená osoba, která validuje správnost dat. Ti, kteří těmito systémy nedisponují, pak musí počítat s tím, že budou muset platit přesčasy nebo najímat nové či externí pracovníky. To však není jednoduchý úkol, protože v českém zemědělství dlouhodobě chybí lidé, a to se týká i administrativních pracovníků. Agdata se snaží zemědělcům pomoci rovněž prostřednictvím našeho poradenského centra,“ uzavírá Lukáš Musil z Agdata.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Hybridní pracovní prostředí – přítel, nebo strašák? Canon se ptal expertů

Vizuální podobu projektu Kancelář v životě – život v kanceláři vytvořila umělá inteligence.

Možnost pracovat částečně z kanceláře a částečně mimo ni se v mnoha firmách stává standardem. Zaměstnanci si pochvalují work-life balance a podnikům může hybridní pracovní prostředí přinést vyšší míru efektivity, zabezpečení i udržitelnosti. Před zavedením ale musí zvážit všechny aspekty. Společnost Canon se v rámci komunikačního projektu Kancelář v životě – život v kanceláři ptala na pozitiva i rizika „hybridu“ desítky odborníků – od experta na technologie přes poradkyni ministra až po digitálního nomáda.

Pracovní paradigma se změnilo. Mnoho lidí už nechce trávit celé dny v kanceláři a touží po flexibilitě, práci „odkudkoliv a kdykoliv“. A firmy jim díky technologiím mohou vycházet vstříc. Vzniká tak hybridní pracovní prostředí, které ale nemusí být vhodné pro každého. „Pandemie je pryč, ale hybridní model zde už zůstal. A podle nás je to dobře. Ale pokud se každá firma a její zaměstnanci na zavedení tohoto modelu nepřipraví po technologické nebo psychické stránce, mohou nastat nesnáze. Chtěli jsme o tom otevřít diskusi,“ komentuje projekt Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě. Záběr oslovených expertů, jejichž názory se objevovaly na speciální microsite, byl proto opravdu široký a projekt přinesl do debaty o hybridním pracovním prostředí mnohdy nečekané úhly pohledu.

Výhoda pro obě strany

Podle Jany Skalkové, vrchní poradkyně Ministerstva práce a sociálních věcí, by měly firmy hybridní způsob práce podporovat. „Zaměstnavatelé uvádí nedostatek kvalifikovaných specialistů jako jedno z aktuálních rizik pro své podnikání. Přitom jsou zde skupiny zaměstnanců mající o práci dlouhodobý zájem. Třeba rodiče malých dětí, lidé 55+ nebo pečující, kteří velmi stojí o uplatnění svých dovedností a zkušeností na trhu práce. Pouze potřebují vytvořit podmínky. Flexibilita je zkrátka cestou výhodnou pro obě strany, zaměstnance i zaměstnavatele.“ Rozhovor sdílelo na sociálních sítích samo MPSV v rámci komunikace novely zákoníku práce týkající se pravidel pro „home office“.

Petr Hnilička z Canonu zdůraznil ve svém komentáři roli technologického řešení. „Hybridní způsob práce nedává smysl, pokud firma nefunguje na cloudu. Dnes už totiž nejde jen o schraňování dokumentů na virtuálním úložišti. Systémy, jako je uniFLOW Online, umožňují plnohodnotnou správu firemních procesů včetně tisku nebo skenování na domácím zařízení, pokud zaměstnanec pracuje mimo kancelář,“ říká Hnilička a dodává, že digitální kancelář založená na cloudu je zároveň efektivnější a bezpečnější než kancelář klasická, kde se většina procesů řeší na papíře.

Perfektní work-life balance

Šéfredaktor deníku e15 Nikita Poljakov se zamyslel nad dopady „hybridu“ na novinářskou profesi. „Kreativita je velice vzácná věc, a čím víc lidé tráví čas doma, tím se jejich kreativita snižuje. Proto jsem rád, že home office neovládl české kanceláře.“ Jiný názor má work-life koučka Andrea Považanová, podle níž „práce z domova naplňuje podvědomou lidskou potřebu svobody a možnosti si určovat svá vlastní pravidla.“ Hlavně pozitiva vidí i digitální nomád Víťa Válka. „S inovacemi v technologiích a rychlejším internetem je práce na dálku hračka. Doznává sice drobných kompromisů, ale vyvažuje to možnost trávit dny v novém prostředí,“ říká. Jeho komentář sdílela LinkedInová skupina Na volné noze s 33 000 členy a několik velkých cestovatelských skupin na Facebooku.

Probíhající sociální experiment

Před přílišným optimismem varuje HR ředitelka NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Hedvika Holá. „Hybridní způsob práce považuji za jakýsi sociální experiment, který stále ještě probíhá a jehož jsme všichni součástí. Přišel náhle s pandemií a nastolil rychlé změny v našem pracovním i osobní životě namísto toho, abychom k nim přirozeně dospěli. A s jeho dopady, řadou pozitivních, několika negativními, ale hlavně spoustou těch, které ještě ani neumíme dohlédnout, se musí každá firma vyrovnávat po svém,“ říká Holá s tím, že práce z domova nemusí být rájem pro všechny. Přínos ale vidí v možnosti dnešních zaměstnanců vybrat si, jaký přístup jim vyhovuje.

O svůj pohled se podělila také interiérová designérka Iva Bastlová, vrchní fyzioterapeut ÚVN v Praze David Vrbický, nutriční terapeutka Veronika Pourová nebo manažerka komunikace a diverzity v Canonu Jitka Štědroňová. Ta tvrdí, že ženy na mateřské, kterým hybridní způsob umožní pracovat, mohou být pro firmu dokonce větším přínosem než jejich kolegové v kanceláři.

Všechny články, které doprovází grafiky vytvořené umělou inteligencí, jsou k nalezení na webu Kancelář v životě – život v kanceláři a v tematickém speciálu na e15.cz.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Vzdálené služby společnosti Epson integrované do platformy MPS Monitor zjednodušují správu tisku a vzdálený servis strojů

Společnost Společnosti Epson a MPS Monitor vytvořily platformu „one-stop-shop“ pro distribuční partnery a obchodníky s tiskovými zařízeními, která propojuje systémy pro tisk a správu flotil s řešením vzdálených služeb (ERS) společnosti Epson. Přístup k systému ERS byl integrován do platformy MPS Monitor pomocí otevřeného rozhraní API společnosti Epson, takže se procesy zjednodušily a efektivita správy flotil se zvýšila.

ERS je bezplatný cloudový systém monitorování a správy, který poskytuje pokročilou vzdálenou diagnostiku pro firemní inkoustová zařízení Epson. Systém ERS pomáhá optimalizovat zdroje a výjezdy techniků do provozů tím, že umožňuje provádět vzdálené operace na zařízeních, snižuje emise CO2 a dopady cestování na životní prostředí.

Společnost MPS Monitor vytvořila integrací systému ERS do své platformy pro tisk a správu tiskové flotily řešení, které zlepšuje celkovou efektivitu správy strojů a usnadňuje prodejcům přístup k „celkovému“ přehledu o výkonnosti flotily na jednom místě.

Patrick Perrot ze společnosti Epson Europe prohlásil: „Spolupráce je základním kamenem ambicí společnosti Epson dále růst. Otevření našeho rozhraní API, které umožňuje poskytovatelům internetových služeb vyvíjet řešení využívající naše produkty, je logickým krokem. V případě společnosti MPS Monitor umožňuje integrace našeho řešení ERS do její platformy pro správu tisku a flotil tiskových strojů zlepšení služeb prodejců a distributorů společnosti Epson.“

Nicola De Blasi, generální ředitelka společnosti MPS Monitor, uvedla: „Integrace přístupu k řešení ERS společnosti Epson do naší platformy usnadňuje a urychluje správcům flotil získání celkového přehledu o jejich výkonnosti a stavu. Dosavadní ohlasy jsou velmi pozitivní. V konečném důsledku nám jde o to, aby správa tiskových flotil byla co nejefektivnější, a toto je další krok k dosažení tohoto cíle.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Předpovědi společnosti Dell Technologies pro rok 2024: Demokratizace AI, rozšíření moderního edge a princip zero trust

Společnost Dell Technologies zveřejnila předpovědi pro rok 2024, které vypracoval John Roese, její globální technologický ředitel, a které zdůrazňují nové trendy, jež budou formovat odvětví informačních technologií v následujících letech.

Hlavní technologické vize pro rok 2024 podle Johna Roese

  1. Debata o GenAI se přesune od teorie k praxi
  2. Zlepší se dodavatelský řetězec o ekosystém podnikové GenAI
  3. Princip zero trust se stane realitou
  4. Budou vznikat edge platformy

Bonusová vize: Propojení kvantových počítačů s GenAI

„Středobodem vesmíru pro rok 2024 je AI. Příští rok bude ve znamení zavádění umělé inteligence do praxe na periferii sítě, diverzifikace hardwarového fondu a jeho zabezpečení na principu zero trust (nulová důvěra). Vstupujeme do AI éry a musíme si uvědomit, že z dlouhodobé perspektivy bude umělá inteligence hnací silou architektonických změn v celém ekosystému IT po mnoho následujících let,“ říká John Roese, globální technologický ředitel společnosti Dell Technologies. „Aktivně přemýšlejte o umělé inteligenci, ale v kontextu ostatních architektur – jedině tak si zajistíte, že vaše vize a kroky povedou k dlouhodobému úspěchu.“

Umělá inteligence se dostává do centra pozornosti a přechází od teorie k praxi

Roese očekává, že debata o generativní umělé inteligenci přejde od teorie k praxi, přičemž se posune od nákladů na infrastrukturu a trénink modelů k nákladům na provoz a získávání výstupů.

„Přestože GenAI inspirovala k neuvěřitelně kreativním nápadům, jak změnit podnikání a svět, existuje jen velmi málo implementací GenAI reálně použitelných v podnikovém provozu. V průběhu roku 2024 dosáhne první vlna podnikových projektů generativní umělé inteligence takové úrovně vyspělosti, která odhalí její důležité dimenze, jež nebyly v počátečních fázích dostatečně zřejmé,“ říká Roese.

Podniky budou stále častěji přecházet od rozsáhlého experimentování ke strategickému pohledu shora dolů a vyberou několik málo projektů GenAI, které mohou mít skutečně transformační dopad.

Při pohledu do budoucna Roese očekává, že kvantové počítače vyřeší hlavní problém extrémních nároků na výpočetní zdroje potřebné pro GenAI a většinu rozsáhlých AI. Předpokládá, že kvantové počítače přinesou obrovský skok ve schopnostech systémů umělé inteligence. Očekává, že výpočetním základem moderní umělé inteligence se nakonec stanou hybridní kvantové systémy, v nichž bude její práce rozložena do řady různých výpočetních architektur, včetně kvantových výpočetních jednotek.

Rozšíření moderního edge a pokračující vláda multicloudu

Data budou i nadále hrát zásadní roli a jejich smysluplné využití bude klíčové jako zdroj obchodních příležitostí s transformačním potenciálem. Podle Roese si podniky uvědomí, že existují dva způsoby, jak vybudovat moderní edge – buď jako monolitické prostředí nebo jako multicloudovou edge platformu. Je přesvědčený, že cestou vpřed je volba druhé možnosti, a to „edge platformy“, kde se moderní edge stává rozšířením multicloudové infrastruktury.

Zero trust posiluje hranice

S demokratizací umělé inteligence a s přesunem stále větších objemů dat a prostředků k jejich zpracování na periferii sítě stoupá důležitost správy dat. Zvětšování prostoru pro hrozby zvyšuje význam vývoje architektur založených na skutečném principu zero trust a jejich mandatorního zavedení.

„Zero trust se stane výchozím principem, k němuž lidé směřují,“ říká Roese. „Je to správná odpověď na otázku, jak posílit kybernetickou bezpečnost. Očekáváme tedy, že zero trust bude vyžadována stále větší měrou po celém světě.“

Jak také poznamenává, projekt Fort Zero společnosti Dell přijde na trh v roce 2024 jako vůbec první komerční privátní cloudový systém založený na zero trust, který bude razit cestu zavádění tohoto konceptu v různých odvětvích.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

Když pošta nestíhá. Zásilkovým boxům před Vánocemi skokově rostou zásilky

Necelé dva týdny před Vánocemi jsme svědky nákupní horečky. Ti, kteří zajišťují doručovací služby, zažívají nebývalý shon, jenž se nedá srovnat se žádným ročním obdobím. Vítanou alternativou k tradiční České poště jsou zásilkové boxy. V 300 boxech OX Point po České republice v posledních dnech zaznamenávají nebývalý růst poptávky.

„Jen za poslední týden se počet uložených zásilek zvedl téměř o polovinu, kvůli blížícím se Vánocům očekáváme další enormní nárůst poptávky. Právě nyní zažíváme nákupní horečku spojenou s vánočními svátky,” říká spolumajitel OX Point a předseda představenstva CONTEG Group Vít Voláček.

Výdejní boxy stále častěji nahrazují tradiční pošty, kterých naopak kvůli nutným úsporám ubývá. „Naše samoobslužné OX Pointy jsou dostupné nonstop, je jen na zákazníkovi, kdy si svou zásilku vyzvedne. Odpadá tak čekání doma, než dojede kurýr, nebo čekání ve frontách na spádových poštách v případě nezastižení adresáta,” říká provozní ředitel OX Pointu Vladislav Král s tím, že u doručovacích boxů se netvoří fronty, jako se to občas stává na poštovních přepážkách.

V Česku už začínají fungovat i podací boxy a OX Point už také dokončuje zprovoznění této funkce/služby u svých OX BOXů. „Brzy bude možné z boxů balíky také odesílat. Zákazníci odešlou balík v blízkosti svého bydliště, bezkontaktně a velmi jednoduše, bez nutnosti vozit balík na poštu, která má omezenou otevírací dobu. Doma nebo přímo u boxu si vytisknou štítek, nalepí jej na balík, naskenují čtečkou, zaplatí kartou a následně vloží do přiřazené schránky,” dodává Král.

Chytré doručování navíc výrazně šetří životní prostředí. „Kurýři vezou více zásilek na jedno místo, místo dům od domu. Zkracuje se tak poslední míle při doručování zásilky. Obsloužení více příjemců na jednom místě zvyšuje nejen efektivitu kurýra, ale samozřejmě šetří i spotřebu paliva a také snižuje intenzitu nákladní dopravy v okolí boxu a tedy snižuje i exhalace skleníkových plynů. Zásilka je uložena v boxu pro zákazníka i několik dnů, a tak odpadá problém s opakovaným doručením zásilky, pokud adresát není zastižen,” doplňuje Voláček.

Není tak divu, že obliba doručování do samoobslužných boxů dále narůstá. Projevuje se to i na ambiciózních plánech spojených s rozšířením jejich sítě. „Máme novinky v našem portfoliu OX BOXů, umíme se zákazníkům rychle přizpůsobit. Očekáváme, že ročně zprovozníme stovky dalších OX Pointů v menších obcích i u koncových zákazníků,” prozrazuje Voláček.

O OX Point:

OX Point je česká otevřená a nezávislá síť samoobslužných chytrých boxů pro všechny dopravce a prodejce. Výrobcem boxů je česká rodinná průmyslová skupina CONTEG Group. Síť navázala spolupráci se společnostmi jako Rohlik.cz, We|Do, Balíkovna, Správa Železnic nebo síť čerpacích stanic MOL. Boxy jsou určeny pro uložení běžných zásilek, možná je i služba vrácení zásilky či bezkontaktní předávání osobních dokumentů. Část boxů je navíc vybavena chlazením, což umožňuje uložení čerstvých potravin z online supermarketů. Celý vývoj i výroba probíhá v České republice v závodě CONTEG v Pelhřimově.

Pololetní vysvědčení – jak může rozhodnout o přijetí na střední školu?

Jakou váhu má pololetní vysvědčení? Pro letošních 106 tisíc deváťáků ohromnou! Ve vysoké konkurenci mohou právě známky, které 31. ledna na vysvědčení uvidí, rozhodnout o jejich přijetí na střední školu.

Dosud byly střední školy povinny přijímat nové uchazeče ke studiu na základě dvou kritérií – podle výsledků v jednotné přijímací zkoušce a také na základě vysvědčení, které ukazuje na dlouhodobý studijní výkon žáka na základní škole. A navzdory nové legislativě si většina ředitelů tento systém plánuje zachovat. „V loňském školním roce u nás v přijímacím řízení platil poměr 20:80, tedy až 20 procent bodů mohl uchazeč získat za vysvědčení a 80procentní podíl tvořily body získané v přijímacích zkouškách z českého jazyka a literatury a matematiky. Stejné to bude i letos. Už dříve jsme u vysvědčení nastavili nižší pětinovou váhu, s ohledem na velké rozdíly v hodnocení jednotlivých základních škol, kdy se stávalo, že jedničkář měl v matematice stejné znalosti jako žák z jiné školy s trojkami. To se nám osvědčilo, spoléhat jen na přijímací testy ani do budoucna neplánujeme,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Klíčový je aritmetický průměr známek z posledních tří pololetí základní školy, tedy dvě vysvědčení z osmé a jedno z deváté třídy. U maturitních oborů se vysvědčení může podílet na hodnocení uchazeče až z jedné třetiny, na školách s učebními obory jde dokonce o jediné kritérium přijetí. „Pro uchazeče o učební obory přijímací zkoušky vůbec nekonáme, rozhodující jsou pouze výsledky z vysvědčení základní školy. Vzhledem ke skutečnosti, že kritéria pro hodnocení uchazečů musí být kvantifikovatelná a současně nesmí být nikterak diskriminační, není mimo použití právě výsledků z vysvědčení základní školy moc jiných možností, co jiného v rámci přijímacího řízení pro učební obory použít. Pro uchazeče o studijní (maturitní) obory je situace odlišná. Vysvědčení tvoří 30 procent váhy pro přijetí, zbylých 70 procent tvoří výsledky uchazeče u jednotných přijímacích zkoušek,“ konstatoval Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Vysvědčení tak zůstává u většiny škol velmi mocným faktorem k přijetí, ať už tím jediným a obtížně nahraditelným u učebních oborů, nebo významným sekundárním parametrem studijních předpokladů u maturitních oborů na středních odborných a průmyslových školách. Zcela vyškrtnout vysvědčení z přijímacího řízení se podle ředitelů může vyplatit pouze gymnáziím. „Faktor vysvědčení ze základní školy bude ztrácet na významu jedině pro gymnázia zaměřená na studijně nadané žáky, neboť studijní výsledky ze základní školy takovýchto uchazečů jsou obvykle velmi podobné, a to výborné. Mnoho gymnázií pak raději pořádá své školní přijímací zkoušky, například dle své odborné profilace (jazyky, přírodní vědy atd.),“ míní Miloslav Janeček.

S tím souhlasí i ředitel IT školy Martin Vodička. „Výsledky za poslední tři pololetí na základní škole jsou pro nás důležité nejenom proto, že ukazují trvalejší výkony žáků. Myslím, že je nutné motivovat uchazeče, aby se nesoustředili pouze na přípravu státní přijímací zkoušky, ale také se snažili dosahovat dobrých výsledků na základní škole. Pokud by všechny školy toto hodnocení v přijímačkách zrušily, obáváme se, že by to vedlo k reálnému problému, kdy by žákům na ZŠ bylo jedno, jaké výsledky mají, a ztratili by motivaci k učení,“ poukázal Martin Vodička.

Body navrch v přijímacím řízení udělují školy také za výborné známky z vybraných předmětů, jako je čeština, matematika, fyzika, ale i chování. „Za vysvědčení může uchazeč o studium na naší škole získat až 450 bodů. Z přijímacích testů je to maximálně 1800 bodů. V loňském školním roce jsme přijímali 100 studentů ze 400 přihlášených. Nejlepší uchazeč měl v přijímacím řízení 2196 bodů a poslední přijatý uchazeč měl 1529 bodů. Na odvolání byl jako poslední přijat žák s 1420 body. Body za vysvědčení tedy mohou pomoci hlavně těm, kterým se testy tolik nepovedou,“ vyjmenoval ředitel IT-školy Martin Vodička. V přijímací kalkulačce na webu SSŠVT si může každý zájemce orientačně spočítat, jak by obstál.

Poslední vysvědčení z prvního pololetí v 9. třídě má přitom váhu nejvyšší. „V případě rovnosti bodů u studijních (maturitních) oborů je o pořadí uchazečů rozhodnuto na základě lepšího výsledku v jednotné zkoušce, a to testu z matematiky. V případě další rovnosti bodů je o pořadí uchazečů rozhodnuto na základě lepšího průměrného prospěchu v prvním pololetí posledního ročníku, ve kterém uchazeč splnil nebo plní povinnou školní docházku. To platí i v případě rovnosti bodů u uchazečů v učebních oborech,“ vysvětlil Miloslav Janeček.

Snahou jeho školy je na základě zkušeností a zpětné vazby od rodičů zachovat vliv vysvědčení ze základní školy ve stejném rozsahu, jako tomu bylo doposud. „Je třeba říct, že plánované legislativní změny přijímacího řízení ještě nejsou finálně schváleny a v souvislosti s tím je ještě řada okolností nového systému přijímacího řízení neznámá a nezodpovězená. Účinnost dotčené legislativy je plánována od 1. 1. 2024, a to za podmínky ideálního průběhu schvalování v legislativním procesu. Uvidíme tedy, zda v následujícím přijímacím řízení vůbec nějaké školy možnosti nebrat zřetel na vysvědčení využijí,“ dodal ředitel odborné školy na Jarově.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA JAROV, www.skolajarov.cz

Střední odborná škola Jarov (SOŠJ) spojuje hned několik různorodých zaměření – stavební, dřevařské, zahradnické a sportovní. Nabízí vzdělávání ve čtyřletých studijních a tříletých učebních oborech. Studijní obory jsou zakončeny maturitou, učební obory výučním listem. Na tříleté učební obory se dá navázat v rámci dvouletého denního nástavbového studia zakončeného maturitou. Škola zároveň zajišťuje výuku v oborech určených absolventům speciálních základních škol nebo žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Učební obory: instalatér, kamnář, klempíř, kominík, malíř, pokrývač, podlahář, sklenář, strojírenské práce, tesař, truhlář, zahradník, prodavač květin, zámečník, zedník. Maturitní obory: dřevostavby, management ve sportu, management ve stavebnictví, stavební obnova, technická zařízení budov, zahradnictví.

BDO: Nekalé jednání v práci půjde snadno nahlásit. Jak, to musí firmy vyřešit do poloviny prosince

Firmy budou muset mít zprovozněný vnitřní oznamovací systém k nahlašování nezákonných praktik, se kterými se zejména zaměstnanci setkali v práci. Nová povinnost vyplývající ze zákona o ochraně oznamovatelů začne platit od 15. prosince pro firmy s 50 až 249 zaměstnanci. Právě tyto střední firmy u nás tvoří většinu. Přidají se tak k větším firmám, pro které zákon platí již od srpna tohoto roku. Firmy mohou oznamovací systém, neboli etickou linku, rozšířit i na další nekalosti jako například obtěžování na pracovišti, šikanu či bossing. Pokud doposud nevyvinuly svůj vlastní systém, mají ještě poslední šanci obrátit se na externí dodavatele řešení. Tématu se dále věnuje Stanislav Klika, ředitel rizikového poradenství společnosti BDO.

Oznamovatelem nezákonného jednání, neboli whistleblowerem se může stát široké spektrum fyzických osob. Kromě zaměstnanců to mohou být i OSVČ, uchazeči o zaměstnání, dobrovolníci, stážisté, členové představenstva či dozorčí rady. Je proto důležité, aby možnost podat oznámení byla snadno dostupná všem uvedeným subjektům.

„Whistlebloweři získají ochranu zákona, nahlašovací systém musí utajit jejich totožnost a chránit je tak před odvetnými opatřeními zejména v podobě vyhazovu, přesunu na nižší pozici, snížení mzdy či převedení do jiného týmu. Ze zákona jsou přitom chráněni jak samotní oznamovatelé, tak i jejich osoby blízké,“ upozorňuje Stanislav Klika z BDO. Blízkými osobami mohou být například manžel působící v téže firmě, nebo třeba kolegyně, která pomohla s vyplněním oznámení či s dodáním určitých informací.

Přestože zákon neprošel v podobě přikazující firmám přijímat i anonymní oznámení, firmy mohou anonymní nahlašování zpřístupnit na základě dobrovolnosti, nebo oznamování zpřístupnit také například svým zákazníkům, kteří nejsou pod ochranou zákona.

Zákon počítá s nezávislým prošetřením podezření na protiprávní jednání nejpozději do třiceti dnů od oznámení. Oznamovatel zároveň získá právo znát závěry šetření do tohoto termínu, přičemž v odůvodněných případech lze tuto lhůtu ještě dvakrát prodloužit.

Firmy by měly zákon přivítat, může jim ušetřit až desítky milionů korun

„Pro firmy a další subjekty se zákon může stát velkým přínosem, jelikož se díky němu mohou rychleji dozvědět o porušování závazných pravidel, zamezit mu a zabránit dalším škodám, ať už finančním, či například reputačním. U světových firem je kanál pro oznamování téměř samozřejmostí, podle dat za loňský rok ho má zřízený 70 % z nich,“ komentuje Stanislav Klika z BDO.

Z pohledu firem je důležité, aby oznamovací kanál byl důvěryhodný, přehledný a snadno dohledatelný tak, aby jej zaměstnanci skutečně využívali. „V opačném případě totiž mohou využít rovnou nahlašovací systém Ministerstva spravedlnosti, což může mít pro danou společnost zásadnější procesní, finanční a reputační dopad, přestože například v daném případě ani nedošlo k porušení zákona,“ doplňuje Stanislav Klika s tím, že při dostupném a důvěryhodném oznamovacím kanálu se zaměstnanci zpravidla raději obrátí přímo na firmu. „Důvod je celkem jednoduchý: jsou pragmatičtí a vědí, že pokud někdo může problém v brzké době vyřešit, je to právě zaměstnavatel,“ dodává odborník z BDO.

Za nedodržení povinností vyplývajících ze zákona o ochraně oznamovatelů bude hrozit firmám pokuta až do výše milionu korun.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Exit mobile version