Migrace úvěrů Sberbank CZ do České spořitelny s přispěním Nessu

Bankovní ústav Sberbank CZ vstoupil v květnu 2022 do likvidace, když několik dní předtím přišel o bankovní licenci. Očištěné portfolio úvěrů odkoupila za 41,05 miliardy korun Česká spořitelna. Projekt migrace portfolia byl odstartován po podepsání smlouvy mezi oběma bankami v polovině prosince 2022 a Ness se zapojil hned v lednu 2023. Na projektu pracoval velmi zkušený tým expertů na bankovní systémy, kde interní tým Sberbank CZ doplnila v rámci externích dodavatelů i společnost Ness.

Již v půlce února proběhlo první technické předání dat, které se během následujících dvou měsících testovalo a ladilo. Hlavním cílem této fáze bylo získat co nejkvalitnější data migrovaného portfolia, k čemu přispěl tým Ness svou znalostí systémů a prostředí obou bank,“ popisuje Martin Silvička, generální ředitel společnosti Ness Czech. Neméně důležité bylo pro interní tým Sberbank vymyslet takový postup řešení celé transakce, aby nedošlo k přerušení provozu interních systémů. Kombinovaný tým prokázal mimořádné nasazení s tahem na branku, projekt dodal ve velmi krátkém čase a vše vyvrcholilo úspěšnou migrací na konci dubna 2023.

Agilní vývoj s hlídáním dat

Společnost Ness se podílela na převodu úvěrů a příslušných dat mezi oběma bankami, kde zúročila své zkušenosti z předchozích obdobných projektů. V rámci agilního vývoje řešení pro převod úvěrových dat byla využita i data o zůstatcích v datových skladech, která byla rekonciliována na účetní Hlavní knihu, což napomáhalo při odstraňování datových nekonzistencí a garantovalo kvalitu předávaných dat.

Implementované automatizované testy úvěrů obsahovaly kromě jiného i rekonciliaci na odsouhlasené prodávané portfolio a umožňovaly efektivně využívat čas na návrh řešení případné datové nekvality. Jelikož příprava dat k migraci probíhala nad produkčním prostředí, které až do poslední chvíle zpracovávalo běžné transakce na účtech klientů, bylo zapotřebí hlídat kvalitu dat na denní frekvenci.

Přes 30 tisíc klientů

V rámci migrace došlo k převodu údajů více než 3 000 klientů z řad právnických osob a 27 500 z řad fyzických osob a souvisejících dokumentů, například výpisů či zajišťovací dokumentace. Klientů se proces převodu nijak nedotkl, do konce dubna 2023 spláceli své úvěry na účty u Sberbank CZ a v květnu již na nové účty v České spořitelně.

„Perfektní práci na projektu odvedl tým Sberbank CZ, který i v tak nelehké situaci vyvinul maximální úsilí a jednal v zájmu klientů banky tak, aby veškeré jejich specifické požadavky vyřešil vstřícně a k jejich plné spokojenosti. I díky skvělé spolupráci s týmem Ness Czech se nám podařilo během krátkého času úspěšně převést vybrané portfolio úvěrů ze Sberbank CZ do České spořitelny,“ uvádí Jindřich Horníček ze Sberbank CZ, zodpovědný za úspěšnou migraci portfolia. 

O společnostech Ness Czech a Ness Digital Engineering

Ness Czech, přední český systémový integrátor a součást mezinárodní skupiny Ness Digital Engineering, patří mezi největší poskytovatele IT služeb v České republice. Od roku 1993 se profiluje jako průkopník v zavádění nových technologií a softwarových produktů. Mezi nejvýznamnější zákazníky patří například O2 Czech Republic, Komerční Banka a ČÚZK. Ness Czech má pobočky v Praze, Brně a Ostravě, zaměstnává přes 260 lidí a její roční obrat činí přes 835 milionů korun.

Ness Digital Engineering je globální poskytovatel komplexních řešení a služeb v oblasti informačních technologií. NDE působí v Severní Americe, Evropě, na Blízkém východě a v Asii. Zaměstnává přes 4 500 lidí a spravuje 11 inovačních center.

Crowdfunding nemovitostí jako katalyzátor revitalizace a bytové krize v Česku

Česká republika se stejně jako mnoho dalších zemí potýká s bytovou krizí, která se vyznačuje prudkým růstem cen a nedostatkem dostupného bydlení. Uprostřed těchto problémů se však objevilo slibné řešení v podobě crowdfundingu nemovitostí. Tento inovativní přístup nabízí nejen alternativní způsob financování, ale má také potenciál oživit místní komunity a řešit naléhavé potřeby bydlení v zemi.

Bytová krize v České republice

Během posledních let se Česká republika potýkala s výraznou krizí bydlení, která byla způsobena kombinací několika faktorů. Rychlá urbanizace, omezená nabídka a rostoucí poptávka po bydlení ve velkých městech, jako je Praha a Brno či Středočeský a Jihočeský kraj, způsobily vážný nedostatek cenově dostupných bytů. To vedlo k prudkému růstu cen nemovitostí a neúměrně zatížilo jednotlivce a rodiny s nízkými příjmy. I když se trhy v těchto lokalitách poněkud ochladily, jelikož se vláda snaží potlačit prudký růst cen, zůstává vlastnictví nemovitosti pro značnou část obyvatelstva nedostupné – což je dáno malou rozlohou městských center v kombinaci s přetrvávající poptávkou po bydlení. Není proto divu, že slova jako „realitní makléř“ nebo „investor“ vyvolávají u mnoha lidí, kteří se snaží udržet v místech, která nazývají svým domovem, jedovatost.

Tradiční výzva v oblasti financování

V minulosti se developeři při financování nemovitostních projektů spoléhali na tradiční způsoby financování, jako jsou bankovní úvěry. Přísná kritéria pro poskytování úvěrů, vysoké úrokové sazby a omezená dostupnost úvěrů však bránily rozvoji možností dostupného bydlení. V důsledku toho bylo mnoho projektů pozastaveno nebo opuštěno, což krizi bydlení ještě prohloubilo.

„Zdravý trh s nemovitostmi nemusí vést k prohlubování majetkových rozdílů. Klíč spočívá ve využití technologií k demokratizaci vlastnictví, aby každý mohl sklízet finanční odměny, které si vlastníci, případně velcí realitní investoři nemovitostí užívají. Přitom je možné přijmout nové investiční paradigma – takové, které umožní etickým investorům rozhodnout, jaký druh nemovitosti, a tedy i jaké komunity měst a obcí, pomohou jejich peníze získat,“ říká Jan Večerka, zakladatel a CEO BrikkApp, crowdfundingové platformy, která zprostředkovává kolektivní investování do nemovitostí v různých zemích Evropy.

Modernizace nákupního procesu

Nákupní proces se dá modernizovat odstraněním zprostředkovatele a využití technologie k usnadnění přímé interakce mezi kupujícími a prodávajícími. Platformy jako Lyft a Airbnb ukázaly výhody vyřazení prostředníků a využití škálovatelné technologie. Tento přístup snižuje náklady pro koncové uživatele a podporuje osobnější transakce. Podobnou proměnou mohou projít i nemovitosti. Provize realitních kanceláří mohou výrazně nadsadit ceny domů, zejména na rychle se rozvíjejících trzích. Ceny zvyšují také další náklady, jako jsou poplatky za právníky a administraci. Pokroky v oblasti umělé inteligence však nabízejí alternativy k realitním kancelářím, makléřům a právníkům. Chytré kontrakty umožňují transparentní a důvěryhodné transakce bez účasti třetích stran. Stejně jako jiné starší platformy vyměněné za online protějšky jsou i nemovitosti připraveny na zjednodušení. Toto řešení je už dnes snadno dosažitelné.

Zpřístupnění investování všem

Stejnou technologii můžeme využít k vytvoření inkluzivního prostředí, kde se do investic do nemovitostí může zapojit kdokoli. Realitní boom ve velkých městech poukázal na názor, že z investic do vysoce žádaných aktiv mohou těžit pouze bohatí. V čele revoluce v investování do nemovitostí stojí online platformy, které zavádějí metody crowd-sourcingu a umožňují tak účast jednotlivcům s průměrnými nebo skromnými prostředky. Tento průlom otevírá dveře trhu, který byl dříve ovládán exkluzivním okruhem bohatých investorů.

Realitní crowdfunding a revitalizační potenciál

Realitní crowdfunding představuje přesvědčivé řešení finančních problémů, kterým čelí developeři v České republice. Využitím síly davu tento model umožňuje jednotlivcům kolektivně investovat menší částky peněz, a tím demokratizovat investice do nemovitostí.

„Crowdfundingové platformy poskytují digitální trh, kde mohou developeři prezentovat své projekty, získávat investory a shromažďovat finanční prostředky. Zapojením různorodých investorů, včetně místních obyvatel, crowdfunding nemovitostí podporuje pocit vlastnictví a zapojení veřejnosti. Tento přístup nejenže sdružuje lidi se společným zájmem o revitalizaci svého okolí, ale také zajišťuje, že v procesu rozvoje jsou zohledněny potřeby a preference dané komunity,“ říká Jan Večerka, zakladatel a CEO BrikkApp.

Je však větší investice skutečně řešením?

I když je pravda, že samotné zvýšení investic nemusí vyřešit problémy, kterým čelí trh s bydlením, je důležité zvážit potenciální přínosy změny koncepce systému. Spekulace skutečně přispěly k neudržitelnému růstu cen realit, což způsobilo, že vlastnictví bydlení je pro průměrné jednotlivce nedosažitelné. Přestavbou systému však můžeme usilovat o to, aby se ceny nemovitostí vrátily na rozumnější úroveň. Skutečnost je taková, že nemovitosti budou vždy atraktivní investicí kvůli svému potenciálu značných výnosů. Developerské příležitosti budou i nadále přitahovat investory. Otevřením trhu obyčejným lidem můžeme zajistit, že tyto příležitosti již nebudou výhradně pro pár privilegovaných.

Využitím technologií a inovací se můžeme zasadit o vytvoření spravedlivějšího prostředí pro investice do nemovitostí a o znovuzískání našich měst. Jsme svědky transformační síly nových technologií, které přetvářejí a demokratizují různá odvětví, od sdílení jízd až po fundraising. Vlastnictví nemovitostí je nyní připraveno na změnu a realitní crowdfundingové platformy mohou tuto změnu konečně uskutečnit.

Elektrokoloběžky v Čechách – které frčí nejvíc, jak vybrat tu pravou a na kterou potřebujete řidičák

Součástí rozvoje elektromobility je i rostoucí zájem o elektrokoloběžky. První modely byly vyvinuty již v 90. letech minulého století, ale tehdy o jejich pořízení téměř nikdo neuvažoval. „Díky posunu technologií se pro elektrokoloběžky nyní otevírá mnohem větší uplatnění, což vede i k masivnímu rozvoji zájmu, výroby a potažmo ke snížení cen a mnohem vyšší dostupnosti,“ konstatuje Michal Krejča, sales specialist společnosti CZC, která nabízí přibližně 60 různých modelů. Kolik kilometrů můžete s elektrokoloběžkou ujet, jak dlouhá doba je třeba k jejímu nabití a o které modely mají Češi největší zájem? A víte, kam s elektrokoloběžkou smíte a čemu je třeba se vyhnout? 

Kdy vybrat elektrokolo a kdy koloběžku

To je pravděpodobně první otázka, kterou byste si měli položit. Budete jezdit do kanceláře nebo vás lákají horské výlety? Faktem je, že oba zmíněné prostředky vás mohou vyvézt i na celodenní výlet. Kolo je všestrannější, můžete se s ním vydat do terénu na nezpevněné cesty a vyjedete s ním i kopce s velkým převýšením. Ve prospěch koloběžek mluví naopak nižší cena a menší rozměry vhodné při uskladnění v bytě či kanceláři. Koloběžky mají menší kola a jsou určeny pro cestování po zpevněných cestách a při plánování výletu na koloběžce je proto třeba lépe plánovat. Lehčí terén zvládají lépe elektrokoloběžky s většími koly, kterých není na trhu mnoho. Zajímavou volbou z tohoto pohledu je například Eljet EVO16. Některé speciální terénní elektrokoloběžky mají robustní pneumatiky, které zvládnou i jízdu na nekvalitnějších cestách. Nenechte se však mýlit jejich označením, do skutečného terénu se s nimi nevydávejte.

Stanovte si očekávání: Na cestu do práce nebo delší výlety?

Před pořízením elektrokoloběžky je třeba si stanovit očekávání. Na trhu jsou městské modely i koloběžky určené na delší až dlouhé cesty a také sportovní varianty. Některé modely s dlouhým dojezdem nabízí například i pohodlné sedadlo a umožňují nastavit výšku řídítek či polohu nohou. Kromě toho se neustále zlepšují také bezpečnostní prvky elektrokoloběžek, jako jsou světla umožňující cestování za tmy, lepší brzdové systémy, odpružení tlumící nárazy a další prvky.

Neustálé vylepšování konstrukce a komfortu cestování

Výrobci vylepšují všechny části elektrokoloběžek s cílem zlepšit komfort i odolnost. „Moderní elektrokoloběžky využívají často lehké materiály, jako je hliník nebo uhlíková vlákna, a také lehčí a současně výkonnější baterie. Takové modely kombinují pevnost s nízkou hmotností, nabízejí výbornou ovladatelnost a umožňují snazší přenášení koloběžky. V posledních letech došlo také k vylepšení odpružení a kvality kol. Pneumatiky jsou často vybaveny lepší ochranou proti propíchnutí, což snižuje riziko defektu,“ konstatuje Krejča z CZC.

Z Prahy na Slapy a zpátky?

V minulosti měly elektrokoloběžky většinou dojezd omezený na několik málo desítek kilometrů na jedno nabití. Díky posunu technologií baterií a materiálů se toto omezení u moderních modelů výrazně posouvá a některé koloběžky nyní nabízejí dojezd i přes 100 km. I zde je třeba definovat si před koupí potřeby a očekávání. Menší, kompaktní elektrokoloběžky určené pro městskou dopravu nabízejí obvykle dojezd kolem 20 až 40 km. Středně velké elektrokoloběžky mohou dosahovat dojezdu kolem 40-80 km. Výkonnější a dražší modely nebo speciální off-road elektrokoloběžky mohou nabízet dojezd přes 100 km.

Rychlost

V minulosti poskytovaly elektrokoloběžky většinou často výkon kolem 200 až 500 wattů. V současnosti se však objevují modely s maximálním výkonem přesahujícím 1000 wattů a ty výkonnější elektrokoloběžky dokonce nabízejí výkon přes 2000 wattů. Maximální rychlost elektrokoloběžek byla dříve často omezena na 20-30 km/h. V současnosti existují elektrokoloběžky, které mohou dosahovat rychlostí nad 40 km/h a některé sportovní modely dokonce dosahují rychlostí přes 60 km/h. To otevírá samozřejmě otázky kolem bezpečnosti, protože taková rychlost s sebou nese mnohem vyšší riziko vážných nehod, zvlášť při jízdě bez bezpečnostních doplňků.

Vliv použité baterie na dojezd a rychlost dobíjení

Z pohledu praktického využití elektrokoloběžky je spolu s konstrukcí nejdůležitější vestavěná baterie. Dřívější elektrokoloběžky se často spoléhaly na olověné baterie, které jsou těžké a disponují omezenou kapacitou. Dnes přechází stále více elektrokoloběžek na mnohem efektivnější baterie lithiové a nabízí při nižší hmotnosti delší dojezd, ve spojení s vyšším výkonem lepší zrychlení a v neposlední řadě i rychlejší dobíjení. Ve srovnání s olověnými bateriemi, které potřebují mnohdy k plnému nabití i několik desítek hodin, stačí ve spojení s moderními technologiemi rychlého nabíjení dosáhnout plné kapacity lithiové baterie během relativně krátké doby. Přesný čas nabíjení závisí na kapacitě baterie, výkonu nabíječky a podmínkách nabíjení, některé elektrokoloběžky umí v optimálních podmínkách nabít baterii s využitím funkce rychlodobíjení na plný výkon za 2-4 hodiny. Standardní nabíjení může trvat o něco déle, například 4-6 hodin.

Které modely kupují Češi nejvíc

Výběr je samozřejmě ryze individuální záležitostí. „Cenové rozpětí elektrokoloběžek je přibližně od 7tis do 24tis tisíc korun. Pokud bychom měli hodnotit preference podle počtu prodaných kusů z letošního roku, je největší zájem o městské modely v cenách kolem 10 tisíc korun, aktuálním prodejním hitem na CZC je model Sencor Scooter One 2020 doplňuje Krejča z CZC. V cenové hladině mezi 10 až 14 tisíci lze dnes nalézt koloběžky s kvalitní lithiovou baterií, dojezdem kolem 50 km, motorem o výkonu až 500 wattů a systémem rekuperace, který shromažďuje energii z brždění a vrací ji zpět do baterie.

Tři často opomíjené parametry

Výkon, rychlost či dojezd jsou z pohledu uživatele samozřejmě velmi důležité vlastnosti a výběr je vždy do jisté míry kompromisem. Kromě uvedených najdete v technických parametrech ale také další parametry, které uživatelé mnohdy opomíjí. První z nich je nosnost. Přetěžován koloběžky může vést k jejímu poškození, zvláště pak při jízdě na nerovném povrchu, a rezerva je vždy výhodou. Většina koloběžek má maximální nosnost stanovenou na 100 až 120 kg. Z toho také jasně plyne, že koloběžky nejsou stavěny na jízdu ve dvou.

Druhý parametr, který by měli vzít v úvahu především zájemci bez garáže bydlící ve vyšších patrech, je hmotnost. Většinu modelů elektrokoloběžek jde složit a jsou v bytě velmi skladné, nicméně každý kilogram navíc se při přenášení pronese. Zvažte proto dobře, kdo bude koloběžku používat a přenášet. Hmotnost běžně dostupných koloběžek na trhu se pohybuje mezi 10 a 20 kilogramy.

„Na co se často při výběru úplně zapomíná, je maximální úhel stoupání. Promyslete proto, v jakém prostředí budete jezdit. Není asi nic horšího, než když si zákazník bydlící v kopci koupí koloběžku, která nedojede k němu domů. Je třeba počítat s tím, že větší kopce vyžadují vyšší výkon motoru a jízda v kopcovitém terénu na modelech bez rekuperace snižuje dojezd,“ doplňuje Michal Krejča z CZC.

Na výkonnou koloběžku jen s řidičákem

Legislativa související s provozem elektrokoloběžek není ještě úplně jednoznačná, nicméně jízda podléhá podle parametrů koloběžky různým pravidlům. Pokud je výkon menší než 1 kW a maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 25 km/h, platí stejná legislativa jako na kole. Koloběžky se tedy mohou pohybovat na silnicích a cyklostezkách a do 18 let je vyžadováno použití přilby. Jízda na chodnících je v České republice zakázána. „Pokud má ale koloběžka vyšší výkon nebo maximální rychlost, je už obecně považována za motorové vozidlo, na cyklostezku nesmí a uživatel musí mít přilbu, řidičské oprávnění a v zásadě také povinnou výbavu. Nově připravovaná směrnice Evropského parlamentu předpokládá, že od roku 2024 bude na takovou koloběžku třeba sjednat i povinné ručení. Během dovolených doporučuji prozkoumat zákonnou úpravu o používání elektrokoloběžek v dané zemi, pravidla se mohou lišit. Vyhnete se tak nepříjemným zážitkům s místní policií,“ zdůrazňuje Krejča.

Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na elektrokoloběžce může vést i k vážným dopravním nehodám nebo nepříjemným postihům ze strany dopravní hlídky. Stejně jako cyklistům hrozí i zde až desetitisícové pokuty a pokud by řidič způsobil v opilosti nehodu, při které je zraněn další účastník, může jízda skončit i vězením.

Vyhněte se rizikovým faktorům

Už jsme si řekli téměř vše, dejme tomu, že máme vybraný konkrétní model a vyjíždíme. Přestože jsme na koloběžce, je třeba si uvědomit, že součástí dodržování předpisů při jízdě na veřejné komunikaci je také nulová tolerance alkoholu, který představuje jedno z největších nebezpečí v dopravě vůbec a je příčinou velkého množství dopravních nehod. Pozornost snižuje také další nešvar spojený s jízdou na koloběžce – používání sluchátek. Pokud vyjíždíte mezi lidi, nikdy si je nenasazujte, snadno přehlédnete projíždějící auto nebo procházejícího chodce. A pokud se chcete vyhnout úrazům, dbejte zvýšené opatrnosti za mokra, a to především při jízdě na mokré dlažbě nebo při přejíždění tramvajových kolejí. Ale dost poučování, je čas vyjet.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která patří do skupiny globální technologické korporace Naspers.

Česko je v digitalizaci a infrastruktuře 10. nejlepším státem EU. Vděčí za to kvalitní síti železnic a vysokým investicím do dopravy

Česká republika je v úrovni digitalizace a kvalitě infrastruktury 10. nejvyspělejší zemí Evropské unie. Meziročně si tak podle aktuálního Indexu prosperity a finančního zdraví polepšila o dvě příčky. Česko v žebříčku vyniká vysokými investicemi do dopravy, nejhustší sítí železnic a postupnou digitalizací státní správy. Zaostává naopak v kvalitě silnic a nedostatečném pokrytí vysokorychlostním internetem. Srovnání států vedou země Beneluxu, žebříček uzavírají státy z Balkánského poloostrova.

Česko se v pilíři Digitalizace a infrastruktura umístilo na 10. příčce EU. Ačkoliv se v řadě indikátorů zlepšuje, k postupné digitalizaci souběžně dochází i v ostatních unijních státech, což způsobuje jen malé meziroční změny v pořadí zemí. Meziročně si proto Česká republika polepšila pouze o dvě příčky.

Nejhůře opět dopadlo Rumunsko a o moc lepších výsledků nedosáhly ani další balkánské státy. Na špičce srovnání naopak zůstávají státy Beneluxu v čele s Lucemburskem.

Hustá dopravní síť neznamená kvalitu

Prvenství Česku letos patří ve dvou indikátorech, kterými jsou hustota železniční sítě a nízká cena jízdenky pro veřejnou dopravu. „Za zmínku stojí i druhé nejvyšší investice do dopravy, které se vyšplhaly až na 3,9 % HDP či relativně hustá silniční síť, jejíž kvalitu však Češi ohodnotili jako pátou nejhorší v EU,“ říká Tomáš Odstrčil, analytik Evropy v datech.

Přestože je česká silniční síť relativně hustá, stále jí chybí klíčová propojení řady lokalit, což zdůrazňuje i Vlastimil Bříza, majitel Koh-i-noor Hardtmuth: „Považuji za neuvěřitelné, že v roce 2023 stále neexistuje dálniční spojení do Českých Budějovic, největšího města Jihočeského kraje. Když porovnám rychlost výstavby u nás a v Polsku nebo například v Chorvatsku, je to opravdu tragické. Za minulého režimu se státníci vymlouvali na složité geologické podmínky, kvůli kterým nebyla výstavba tak rychlá, ale přitom na Západě byli schopni postavit dálniční sítě skrz hory, údolí a často neprostupný terén za výrazně kratší čas. Současná stavba dálnice z Prahy do Písku probíhá až překvapivě rychle díky projektu PPP, ale bohužel do Českých Budějovic zatím nepovede. Z druhé strany přes Tábor zase chybí desítky kilometrů dálnice napojující se na D1. Je to pro nás, jako výrobní firmu, velká komplikace a stejně jako pro všechny průmyslové podniky v regionu,“ říká podnikatel a signatář Druhé ekonomické transformace.

Kvalita silnic spadá do dvou oblastí, ve kterých máme největší rezervy. Tou další je přístup k internetu. Zatímco víc než 90% dostupnost internetu v českých domácnostech odpovídá evropskému průměru, problém nastává u přístupu k tomu vysokorychlostnímu. Ten totiž podle Eurostatu pokrývá jen 52,5 % území Česka, což nás řadí na 22. příčku ve srovnání EU. Rozšíření vysokorychlostní sítě je přitom složitější, než by se mohlo zdát.

I přesto, že ČR má jedno z nejlepších mobilních pokrytí na světě vůbec, pro rozvoj pevného připojení tady stále existuje celá řada překážek: stavební legislativa zatím stále neodstranila zdlouhavou byrokracii, narážíme na nekonzistentnost – liší se přístup stavebních úřadů. Toto všechno zvyšuje cenu výstavby a snižuje návratnost u diskutabilních lokalit,“ vysvětluje Maximiliano Bellassai, Chief Commercial Officer z T-Mobile Česká republika.

I proto někteří čeští operátoři spojili své síly a v pokrývání Česka rychlejším a dostupnějším internetem spolupracují. „Letos v červnu jsme v českých domácnostech zdvojnásobili počet internetových přípojek, které umožňují stahování dat rychlostí až 1 Gb/s. Nejrychlejší připojení tak nabízíme více než milionu českých domácností. Rychlý nárůst počtu přípojek umožnila jak výstavba vlastní infrastruktury optických kabelů až do domů jednotlivých zákazníků, tak loni uzavřená dohoda se společností Vodafone o vzájemném zpřístupnění infrastruktury,“ vysvětluje Maximiliano Bellassai, Chief Commercial Officer z T-Mobile Česká republika.

Podrobnější informace o dostupnosti internetu v domácnostech členských států EU naleznete zde.

Celá EU digitalizuje

Na rozvoji digitalizace pracují nejen banky a další soukromé subjekty, ale stále častěji se do něj zapojuje i stát. Digitalizace české státní správy se podle srovnání DESI sice zlepšuje, ale není to dostatečně rychlým tempem. Zatímco vloni jsme byli v tomto srovnání dvacátí, letos jsme se posunuli na 17. místo. Díky tomu se nám podařilo překonat například Německo nebo Itálii, které byly ještě vloni před námi.

Přesto ale Česká republika v rámci srovnání s dalšími zeměmi EU vychází mírně podprůměrně ve všech sledovaných kritériích posledního eGovernment Benchmarku. Konkrétně se jedná o počet služeb poskytovaných online, uživatelskou přívětivost, přeshraniční služby, elektronickou identitu, možnost využívání elektronických dokumentů a podobně,“ vysvětluje Marek Vaculík Senior Project Manager ve společnosti enovation, která je tuzemským lídrem v oblasti dotačního poradenství.

S rozvojem eGovernmentu roste pozvolna i počet jeho uživatelů. Zatímco v roce 2018 se státem přes internet komunikovalo 53 % české populace, nejnovější data ukazují až 68 %.

Nabíječky elektroaut se množí po celé Evropě

V České republice se zlepšuje také situace v oblasti elektromobility. Zatímco vloni připadala na 100 kilometrů silniční sítě ani ne jedna dobíjecí stanice, podle nejnovějších dat se tato hodnota vyšplhala na 1,6 stanic na 100 km, což je téměř 78% nárůst. Hustota dobíjecích stanic pro elektromobily však stoupá po celé Evropě, a tak jsme si v tomto indikátoru meziročně polepšili jen o jediné místo a nyní je Česko na 17. příčce.

V přepočtu dobíjecích stanic na vozový park elektromobilů je však český výsledek o poznání lepší. „Na 100 elektromobilů připadá 22 dobíjecích stanic, podíl ultrarychlých a rychlých stojanů u nás dosáhl 60 %, v Evropě je to přitom 10 %,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Internetové bankovnictví v Česku vzkvétá

Rozšiřovat se daří i využívání digitálního bankovnictví, které oproti minulým 70 % české populace podle nejnovějších dostupných dat využívá už 77 % Čechů. K širšímu využívání internetového bankovnictví však také dochází napříč celou Evropou, takže i v tomto ohledu zůstáváme na deváté příčce.

S digitalizací se velmi úzce pojí i možnost platit bezhotovostně, kde se Česko podle loňských dat drží na 11. příčce v EU. Na tisíc Čechů připadá bezmála 27 platebních terminálů. V oblasti platebních terminálů bychom se mohli inspirovat v Řecku, kde tento poměr činí bezmála 72 terminálů na tisíc obyvatel.

„Rostoucí trend bezhotovostních plateb, které stále více probíhají pomocí mobilního telefonu místo plastové karty, vidíme také na našich celkových údajích o kartových transakcích. V roce 2019 činily platby kartou 45 % všech kartových transakcí, od roku 2020 pak měly více než 50% podíl. Aktuálně již bezhotovostně probíhá 60 % kartových transakcí klientů Spořitelny. Za pozornost určitě stojí i fakt, že platbu v hotovosti lidé dle průzkumu STEM/MARK volí nejčastěji proto, že obchodník platbu kartou neumožňuje. Tento důvod uvedlo téměř 59 % dotázaných. Pouze 2,4 % dotázaných uvedla, že platbě kartou nedůvěřují,“ doplňuje Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny.

Podrobnější informace o umístění států v jednotlivých indikátorech naleznete zde.

Aplikace Můj T-Mobile slaví 5 let: Využívají ji 1,7 milionu uživatelů, boduje gamifikací a zábavním obsahem

Nastavení služeb, kontrola útraty, ale také zábavní obsah včetně her, soutěží a multimédií. Mobilní aplikace Můj T-Mobile letos slaví pět let od svého spuštění a její výhody využívá již 1,7 milionu unikátních uživatelů. Aplikace, která si díky propracovanému obsahu vysloužila i vysoké uživatelské hodnocení, si k pětiletému výročí nadělila několik novinek a již brzy se zákazníci mohou těšit na další řadu exkluzivních akcí operátora i externích partnerů.

Aplikaci Můj T-Mobile si zákazníci oblíbili ihned po jejím spuštění v roce 2018 a již během prvního roku vyrostl počet aktivních uživatelů téměř pětinásobně. Samozřejmostí bylo i zavedení plateb přes Apple Pay a Google Pay, které usnadňují úhradu vyúčtování. Aktuálně ji uživatelé hodnotí známkou 4,4 hvězd z pěti.

Pro koncové i firemní zákazníky

Silnou stránkou aplikace je především práce s uživateli, individuální přístup a široká nabídka služeb. Zákazníci v ní mohou kompletně spravovat svůj účet, a to včetně změny tarifu nebo i nákupu telefonu v rámci prodloužení smlouvy.

Aplikace se řadí mezi tři nejoblíbenější způsoby dobití předplacených karet a platby za vyúčtování. A myslí i na B2B zákazníky – jako jediná na trhu umožňuje koncovým B2B uživatelům dokoupení dat. Řadu praktických funkcí v ní v rámci B2B naleznou také administrátoři.

V budoucnu by pak díky implementaci služby Bank iD měli mít všichni uživatelé možnost stát se novým zákazníkem T-Mobile skutečně jen na pár kliknutí – jednoduše zakoupením SIM karty přímo v aplikaci: „Od počátku stavíme aplikaci na osobním přístupu k uživatelům a kvalitním obsahu, který neustále vylepšujeme. Naším cílem je, aby si naši zákazníci mohli v budoucnu v aplikaci vyřídit vše, co potřebují,“ doplňuje Eva Nora, manažerka digitálních služeb v T-Mobile.

Gamifikace aplikace a další exkluzivní výhody

T-Mobile svou aplikaci profiluje jako místo, které neslouží jen ke kontrole stavu dat nebo platbě vyúčtování, ale také k zábavě. Právě propracovaná gamifikace je tím, čím se Můj T­-Mobile výrazně odlišuje od obdobných aplikací na trhu. Herní obsah je mezi uživateli velmi oblíbený a soutěží se pravidelně účastní půl milionu z nich. Tradiční adventní kalendář přilákal vloni 600 tisíc unikátních návštěvníků, do velikonočního hledání vajíček s možností výhry T Phonu se letos zapojilo 215 tisíc lidí: „Naši zákazníci herní obsah cíleně vyhledávají a oceňují i pravidelné akce, jakou je třeba adventní kalendář s charitativním přesahem. Gamifikace aplikace nám navíc dává možnost ukázat uživatelům všechny její funkce, která dosud třeba neobjevili,“ doplňuje Andrea Výborná, expert řízení digitálních kanálů v T-Mobile.

Velký úspěch zaznamenala i sekce Srdcovky, která exkluzivně pro zákazníky T-Mobilu nabízí řadu výhodných nabídek externích partnerů a brzy se chystají další novinky. Aktuálně sekci využívá 1,3 milionu uživatelů.

„Chceme být našim zákazníkům nablízku a aplikace nám umožňuje s nimi interagovat zábavnou formou a nabídnout i něco navíc – třeba v podobě exkluzivních výhod od našich partnerů. Měla by být místem, kam se naši zákazníci budou rádi vracet, kde se odreagují a nebudou řešit jen vyúčtování,“ uzavírá Andrea Výborná, expert řízení digitálních kanálů v T-Mobile.

Vývoj aplikace Můj T-Mobile probíhá kompletně v Indii a od počátku je koncipován společně pro všechny země, kde skupina Deutsche Telekom působí. V Evropě má celkem 18,6 milionu zákazníků. Grafiku historických milníků k výročí naleznou zákazníci od dnešního dne přímo ve své aplikaci.

Niceboy představuje další novinky v péči o zuby, vlasy i vousy

Niceboy představuje hned několik novinek do svého portfolia produktů v kategorii péče o tělo. V oblasti ústní hygieny je to sonický kartáček Niceboy ION Sonic Lite a sonický kartáček pro děti Sonic Kids. Řadu vysoušečů vlasů doplňuje o fén Niceboy ION AirSonic POP, který je k dostání hned ve čtyřech barevných variantách. Do úplně nové kategorie holicích strojků pak značka vstupuje s holicím strojkem/zastřihovačem Niceboy ION AirBlade.

Niceboy ION Sonic Lite a Sonic Kids

Sonická technologie pro dokonalou ústní hygienu

Kartáčky Niceboy ION Sonic Lite a Sonic Kids jsou vybaveny sonickou technologií, která nabízí vysokou frekvenci vibrací 60 000 kmitů za minutu. Tato technologie umožňuje důkladnější čištění zubů i odstraňování nečistot ve srovnání s tradičními kartáčky. Současně by měla zajišťovat i vyšší šetrnost k zubům a dásním, protože při čištění nedochází k obrušování povrchu zubů. Kartáčky jsou navíc vybaveny speciálním režimem s nižší intenzitou vibrací, který je vhodný pro citlivé zuby.

Inovativní hlavice různých tvrdostí s DuPont štětinami

Hlavice sonických kartáčků Niceboy ION Sonic Lite a Kids jsou osazeny kvalitními DuPont štětinami, které jsou odolné vůči opotřebení a zároveň šetrné k zubům. Přičemž kartáček Niceboy ION Sonic Lite je dodáván se třemi druhy hlavic, které jsou k dispozici ve variantách soft, medium a hard. Tímto výběrem si můžete přizpůsobit péči o zuby svým individuálním potřebám a citlivosti dásní. V balení dětského kartáčku Sonic Kids pak najdete ultrasoft hlavici, určenou pro citlivý dětský chrup. Hlavici můžete kdykoli snadno vyjmout a dle potřeby vyměnit za novou.

Chytré technologie pro efektivní čištění

Kartáčky jsou vybaveny třemi čistícími módy (pro citlivé dásně, bělení zubů a obecné čištění), které uživatelům umožňují přizpůsobit čištění individuálním potřebám. Kartáčky Sonic Lite a Kids disponují také automatickou pamětí, která si zapamatuje poslední použitý režim a po zapnutí kartáčku jej opět aktivuje. Kartáčky současně disponují i časovačem, který uživatelům pomáhá dodržet dostatečnou dobu čištění. Kartáčky jsou plně vodotěsné (stupeň krytí IPX7), což znamená, že se o něj nemusíte obávat při používání ve vlhkém prostředí, například při sprchování.

Sonický kartáček Niceboy ION Sonic Lite je k dispozici ve dvou barevných variantách – černé a bílé. Dětský kartáček Sonic Kids je v bílém provedení a je navíc dodáván se sadou barevných samolepek pro osobní personalizaci kartáčku.

Klíčové vlastnosti:

  • Sonická technologie s frekvencí vibrací 60 000 kmitů za minutu
  • Speciální režim s nižší intenzitou vibrací pro citlivé zuby
  • Hlavice s DuPont štětinami ve stupních tvrdosti soft, medium a hard (pro Sonic Lite) a ultrasoft (pro Sonic Kids)
  • Vyměnitelné hlavice s optimalizovaným tvarem a rozmístěním štětin pro důkladné čištění i na obtížně dostupných místech
  • Různé čistící módy pro přizpůsobení péče o zuby (citlivé dásně, bělení zubů, obecné čištění)
  • Automatická paměť pro uchování posledně použitého režimu
  • Časovač pro sledování dostatečné doby čištění a rovnoměrného pokrytí úst
  • Ergonomický design s technologií odhlučnění
  • Plně vodotěsné provedení (stupně IPX7) pro bezpečné používání ve vlhkém prostředí
  • Dlouhá výdrž baterie až 40 dní na jedno nabití.

Kartáček Niceboy ION Sonic Lite pořídíte za 599 Kč a Sonic Kids za 499 Kč.

Více informací na www.niceboy.cz

Niceboy ION AirSonic POP

Výkonný fén pro snadné vysoušení a styling vlasů

Fén Niceboy ION AirSonic POP disponuje motorem o příkonu 1400 W, kontrolou teploty a rychlosti vzduchu, dlouhým kabelem a bezpečnostní pojistkou. Jeho kompaktní design a lehká konstrukce umožňují pohodlné držení a snadnou manipulaci během úpravy vlasů. Díky svému malému rozměru je navíc ideální i pro cestování.

Pohodlí a bezpečnost

Fén Niceboy ION AirSonic POP je navržen tak, aby nabízel maximálně snadné a intuitivní používání. Na výběr máte dvě rychlosti proudění vzduchu a teploty, abyste měli plnou kontrolu nad procesem vysoušení a stylingem vlasů. Fén je dále vybaven bezpečnostní pojistkou proti přehřátí, která chrání fén i vaše vlasy před případným poškozením. Na trhu je k dostání hned ve čtyřech barevných variantách.

Klíčové vlastnosti:

  • Motor s příkonem 1400 W
  • Možnost kontroly teploty a rychlosti vzduchu
  • Dlouhý přívodní kabel o délce 1,7 metru
  • Bezpečnostní pojistka proti přehřátí
  • Odlehčený design pro minimalizaci únavy rukou během úpravy vlasů
  • Kompaktní rozměry pro snadné přenášení během cestování
  • Elegantní a minimalistický design ve čtyřech dostupných barevných variantách

Fény Niceboy ION AirSonic POP pořídíte za 599 Kč.

Více informací na www.niceboy.cz

Niceboy ION AirBlade

Jedno řešení pro snadnou úpravu tváře i těla

Holicí strojek a zastřihovač Niceboy ION AirBlade v sobě kombinuje výkon, všestrannost i pohodlí. Je ideální volbou nejen pro použití na obličej, ale i pro úpravu celého těla. Jeho hrany s ochranou proti pořezání a speciálně upravené břity zajišťují bezpečnost a šetrnost k pokožce. Dvoustranný břit umožňuje holení v obou směrech. Holicí strojek je navíc vodotěsný, což znamená, že ho můžete používat i ve sprše. Balení obsahuje také praktické nástavce o délkách 1 mm, 3 mm a 5 mm, které vám umožní upravit váš vzhled přesně podle vašich představ.

Snadná údržba a používání

Kromě všestrannosti nabízí Niceboy ION AirBlade také jednoduchou údržbu. Celé tělo je omyvatelné, což usnadňuje odstranění zbytků vlasů a nečistot. Holicí strojek je vybaven USB-C nabíjením, které zajišťuje rychlé nabíjení. S výdrží 90 minut vám Niceboy ION AirBlade poskytne dostatečný čas pro důkladné holení a úpravu bez přerušení. Je dodáván s praktickým cestovním obalem, který zajišťuje ochranu a pohodlné přenášení během vašich cest.

Klíčové vlastnosti:

  • Zaoblené hrany a ochrana proti pořezání pro snadné použití na citlivých oblastech obličeje i těla
  • Dvoustranný břit umožňující holení v obou směrech
  • Vodotěsný design pro použití ve sprše
  • Výdrž baterie až 90 minut na jedno nabití
  • Součástí balení jsou nástavce o délkách 1 mm, 3 mm a 5 mm
  • Dobíjení pomocí USB-C kabelu
  • Jednoduchá údržba díky omyvatelnému tělu
  • Dodáváno s praktickým cestovním obalem

Holicí strojek Niceboy ION AirBlade pořídíte za 899 Kč.

Více informací na www.niceboy.cz

O značce Niceboy

První produkty uvedla značka Niceboy na evropský trh v roce 2016. Od té doby se stala úspěšnou nejen u nás, ale i v řadě dalších zemí Evropy. Ve vybraných kategoriích zaujímá přední příčky v prodejích a je jedním z lídrů na trhu. Mezi produkty značky Niceboy patří akční kamery, autokamery, různé typy sluchátek, přenosné reproduktory, fitness náramky, chytré hodinky a další. Novinky, které Niceboy v posledních letech představil, jsou ucelená řada gamingového vybavení ORYX a řada chytrých výrobků do domácnosti ION.

Kijonková, Smid a Šmída. Přední čeští tech podnikatelé vystoupí v září na největším technologickém festivalu na Kypru

Technologičtí nadšenci a investoři ze tří oblastí tří kontinentů – Evropy, Blízkého východu a severní Afriky – se potkají na největším technologickém festivalu evropského inovačního ekosystému. Festival Reflect se bude konat i letos na podzim na Kypru 20. a 21. září. Vystoupí zde také známá česká podnikatelská jména. Jako řečníci se představí přední čeští startupisté Simona Kijonková, CEO Packeta Group, Lubo Smid, CEO STVR, či Michal Šmída, CEO Twista. Spoluzakladatelé festivalu Dušan Duffek a Stylianos Lambrou slibují dva dny s nabitým programem s více než 200 inovativními startupy, přibližně 100 řečníky na pěti pódiích, 70 renomovanými investory a více než 8 000 účastníky. Pro startupy a investory z Česka a Slovenska je navíc Reflect i příležitost navázat kontakty v jedinečné přímořské atmosféře druhého největšího kyperského města.

Na Reflect dnes jezdí několik stovek Čechů a Slováků a jejich počet se každým rokem zvyšuje. Festival jim přináší skutečnou hodnotu v podobě mezinárodního networkingu a možnosti prezentovat inovace na unikátní geografické křižovatce tří kontinentů, říká spoluzakladatel festivalu Dušan Duffek, který stojí za několika projekty podporujícími středoevropské startupové prostředí, včetně VC fondů Zero One Hundred a Zero Gravity Capital a coworkingového prostoru v Bratislavě Campus Cowork.

Kypr se promění v technologickou promenádu

Festival Reflect je jednou z nejrychleji rostoucích akcí v regionu na křižovatce jižní Evropy, Blízkého východu a severní Afriky. Ambiciózní program šestého ročníku představí nejnovější technologické trendy proudící do globálního inovačního ekosystému. Akce má významný dopad na komunitu startupů nejen v regionu, ale také na propojování podnikatelů z Evropy, Blízkého východu a severní Afriky. Program klade důraz na sdílení zkušeností a učení a především na navazování kontaktů mezi zakladateli, startupy, investory, předními technologickými společnostmi a zástupci státní správy či neziskových organizací. „Reflect je skutečně městský festival: centrum města i nábřežní promenáda budou plné našich aktivit. V podstatě proměníme město, včetně jeho náměstí, restaurací a parků, v to, čemu říkáme ‚playground of doers‘,“ říká spoluzakladatel Reflectu Stylianos Lambrou.

Ambiciózní program a soutěž pro startupy

Festival bude hostit přibližně 100 mezinárodních řečníků na několika scénách rozmístěných v centru a na pobřeží Lemesu. Pódium ve Starém přístavu bude určeno především pro startupy, sponzory a investory. „Připravujeme také zcela nový prvek programu – soutěž pro startupy ReflectX, která upozorní na výběr nejnadějnějších mladých firem zejména z regionu,“ říká Dušan Duffek. Na vítěze čeká balíček cen, včetně finanční odměny ve výši 15 000 eur nebo balíčku Cyprus Startup Destination Package, který umožní nejlepšímu startupu zůstat na Kypru a zvážit ostrov jako ideální destinaci pro otevření kanceláře. Společnost Microsoft poskytne vítězi místo ve svém globálním startupovém programu Microsoft for Startups FoundersHub, což znamená až 150 000 dolarů ve formě bezplatných kreditů Azure a podporu od obchodních a technologických odborníků a mentorů ze sítě Microsoft. Všechny ceny jsou zveřejněny na webových stránkách ReflectX a novinky stále přicházejí.

Fanoušci technologií se mohou těšit na Carob Mill Stage a témata jako fintech, blockchain, gaming, Web3 a budoucnost internetu. Promenáda bude zase domovem Molos a Pier Stages, které se zaměří na širokou škálu populárních témat včetně technologických novinek, budoucnosti práce, fyzického a duševního zdraví, budoucnosti společnosti a udržitelnosti. Kromě přednášek a panelových debat budou na celém festivalu probíhat také praktické workshopy a privátní diskuze v úzkém kruhu.

Mezi prvními potvrzenými řečníky jsou Loulou Khazen Baz (managing partner, Spade Ventures), Lubo Smid (CEO & founder, STRV), Leanne Elliott-Young (CEO & co-founder, Institute of Digital Fashion), Mergim Cahani (CEO & founder, Gjirafa), Alexandra Balkova (partner & head of portfolio, Startup Wise Guys) či Tony Jamous (founder, Oyster) a Marek Rosa (CEO & founder, GoodAI). Řečníci samozřejmě stále přicházejí a brzy by měla být oznámena další velká jména z Evropy a USA. Z České republiky přibyli i úspěšní čeští zakladatelé Simona Kijonková a Michal Šmída.

Rozšířené startupové expo a ještě více networkingu

Expo se letos výrazně rozšiřuje. Vystavovat a prezentovat své novinky, služby a inovace bude asi 200 firem včetně mezinárodních startupů, scaleupů a významných technologických hráčů. Partneři akce připravují různé interaktivní aktivity, takže v areálu bude rozhodně co dělat. „Jsme rádi, že tolik firem vidí přínos v tom, kolik zajímavých lidí, klientů a investorů u nás mohou potkat. Expo se bude rozprostírat napříč celým městem, takže technologie a inovace budou skutečně v centru dění,“ říká Lambrou.

Velký důraz bude kladen také na networkingové příležitosti: účastníci se budou moci setkávat ve vyhrazených saloncích pro investory, startupy, hosty na úrovni C-level a VIP. Se seznamováním bude pomáhat také aplikace založená na umělé inteligenci a samozřejmě nebudou chybět ani večírky, networkingové obědy a další meetupy. „Networking je pro nás alfou a omegou, takže děláme vše pro to, aby se lidé na Reflectu setkávali a mluvili se starými přáteli i novými lidmi. Festival má pověst velmi otevřeného, neformálního místa s rodinnou atmosférou, kterou chceme zachovat, přestože se neustále zvětšujeme. Tato autenticita a skvělá atmosféra má však měřitelný pozitivní dopad na budování obchodních kontaktů jak pro jednotlivé účastníky, tak pro širší ekosystém,“ uzavírá Alexander Jahn, řídící partner Reflectu.

O festivalu Reflect

Festival Reflect je největší startupový a technologický festival na Kypru. Sdružuje různorodou komunitu technologických nadšenců, sponzorů, startupů, zástupců neziskových organizací a korporací, politiků a investorů přímo v srdci Lemesu. Součástí festivalu jsou prezentace mezinárodních řečníků, panelové diskuse, workshopy, výstava, soutěž startupů a spousta networkingu. Posláním festivalu Reflect je propojit Evropu a region MENA a přinést významnou přidanou hodnotu podnikatelům a startupům, inovacím a spolupráci v technologickém sektoru. Šestý ročník akce se uskuteční 20. a 21. září 2023 v Lemesu. Ti, kteří se plánují zúčastnit, si již nyní mohou zakoupit vstupenky Early Bird, které jsou k dispozici na webu. Více informací o partnerství a možnostech vystavování pro startupy a firmy lze získat na adrese partnership@reflectfest.com

Umělá inteligence zvýší kvalitu a efektivitu právních služeb, je ovšem potřeba dbát na ochranu dat

Právní kanceláře začínají využívat služeb umělé inteligence. Ta mimo jiné rozšíří možnosti práce s textem, zrychlí vyhledávání informací a stane se pro právníky důležitým nástrojem. Mluví o tom experti z advokátní kanceláře Moore Legal CZ. Varují ale i před možnými úskalími, jako je například omezená spolehlivost textových generativních modelů anebo nutnost zvýšené opatrnosti při nakládání s citlivými daty. V Moore Legal CZ umělou inteligenci již testují například pro vyhledávání informací v procesu due diligence nebo při úpravách textu.

Co se týče umělé inteligence, tak se v právních kancelářích využívají především generativní jazykové modely. „Značná část právní praxe souvisí s prací s textem, a právě tam mohou pomoci jazykové modely založené na umělé inteligenci. Současně vnímáme AI zejména jako další z nástrojů pro právníka vedle práce s komentáři, judikaturou či interními vzory. Převzetí aktivit se nicméně v současnosti bude týkat spíše okrajových záležitostí, jako je např. shrnutí time sheetů do zprávy pro klienta, či přípravy marketingových zpráv na základě podkladů,“ komentuje Jan Kubica, partner AK Moore Legal CZ, s tím, že umělá inteligence představuje pro právní kanceláře příležitost a zároveň impulz znovu promyslet své interní pracovní postupy.

AI musí být pod dohledem

Experti nicméně nabádají před potenciálními riziky využívání umělé inteligence v právní praxi. „V prvé řadě je nutné si uvědomit, jak jsou data poskytovatelem daného modelu dále zpracovávána, zejména zda dochází ke zpracování lokálně či dochází k odeslání dat třetí straně, a to vzhledem k rozlišení mezi zpracováním klientských a ne-klientských dat,“ vysvětluje Jan Kubica. „Zároveň je na místě obezřetnost ohledně výstupů AI, kdy nelze jednoznačně vyloučit, že AI může též uvádět nepravdivé informace,“ dodává.

Rychlejší práce s informacemi

Umělou inteligenci testují i v advokátní kanceláři Moore Legal CZ. „V současnosti testujeme systémy v rámci AK Moore Legal CZ, které vybírají z naší interní databáze relevantní kusy textu pro složení odpovědi, nebo systémy, které v rámci due diligence obdobně umožňují v rychlosti vyhledat relevantní pasáže pro určitý dotaz. Též právní psaní může být zajímavým způsobem podpořeno, např. pro navrhnutí zjednodušení určitého textu nebo pro generování možných protiargumentů k dané pozici – to vše vždy pod vedením a za plné kontroly daného právníka,“ popisuje Jan Kubica.

Regulace AI

Umělá inteligence je regulována celou řadu předpisů, ať už specificky zaměřených na AI či obecných, a to jak na národní, tak na evropské úrovni. „Při využití AI v právní praxi se samozřejmě uplatní mj. stavovské předpisy. Zároveň se další předpisy, a to zejména na evropské úrovni, chystají. Současnou, poměrně robustní, regulaci AI v rámci EU považujeme za správný směr,“ komentuje Jan Kubica.

O skupině MOORE Czech Republic

Poradensko-auditní a technologická skupina MOORE Czech Republic poskytuje svým klientům široké portfolio aktivit v 6 divizích – MOORE Advisory, MOORE Accounting, MOORE Audit, MOORE Academy, MOORE Technology a MOORE Legal. MOORE Czech Republic působí na trhu od roku 2011 a od roku 2020 je součástí nadnárodní sítě MOORE Global. MOORE Czech Republic zaměstnává téměř 300 specialistů a působí v 7 místech České republiky a na Slovensku.

Předností skupiny MOORE Czech Republic je schopnost propojovat oblast odborného poradenství s přímou realizací činností a projektů v praxi, čímž přilákala do svého portfolia nejen korporátní klienty, ale také kombinaci středně velkých společností a aktuálně se rychle rozvíjejících start-upů. Více informací o skupině MOORE Czech Republic naleznete na www.moore-czech.cz. 

O MOORE Global

MOORE Global je jedna z největších mezinárodních sítí auditorských a poradenských společností s více než 30 000 pracovníky ve více než 260 nezávislých firmách a 114 zemích. Renomovaná síť odborně zaměřených firem se jménem MOORE ve svém názvu vznikla již v roce 1907. Více podrobných informací je možné nalézt na internetové adrese www.moore-global.com.

Dell Technologies rozšiřuje nabídku AI řešení s cílem podpořit projekty bezpečné generativní umělé inteligence

Společnost Dell Technologies představuje nová řešení a služby, které zákazníkům pomohou rychle a bezpečně vytvářet lokální modely generativní umělé inteligence (GenAI), urychlí dosažení přínosů z této technologie a umožní novou úroveň automatizace.

Nová řešení Dell pro generativní umělou inteligenci staví na projektu Helix, který byl představen v květnu. Zahrnují IT infrastrukturu, počítače a profesionální služby a jejich smyslem je zjednodušit zavádění plnohodnotné GenAI s rozsáhlými jazykovými modely (LLM), přičemž nezáleží na tom, v jaké fázi tohoto procesu se zákazník nachází. Pomáhají podnikům všech velikostí a oborů se bezpečně transformovat a dosahovat lepších výsledků.

„Generativní umělá inteligence představuje inflexní bod, v němž dochází k zásadní změně jednak ve vývoji produktů, jednak ve výkonu práce,“ řekl místopředseda představenstva a provozní ředitel společnosti Dell Technologies Jeff Clarke v nedávném hovoru s investory. „Zákazníci užívají svá unikátní data a procesy k trénování masivních multifunkčních modelů se stovkami miliard parametrů, aby nalezli nové obchodní příležitosti, zvýšili produktivitu a podle toho přizpůsobili své fungování.“

„Generativní umělá inteligence může každému podniku pomoci transformovat data do inteligentních aplikací, které mu umožní řešit složité obchodní výzvy,“ řekl Manuvir Das, viceprezident divize Enterprise Computing společnosti NVIDIA. „Se společností Dell Technologies stavíme na naší dlouholeté spolupráci a pomáháme dalším společnostem k lepší obsluze jejich zákazníků, komplexní podpoře zaměstnanců a inovacím v rámci celého provozu.“

Rozsáhlé portfolio produktů Dell, včetně pracovních stanic Dell Precision, serverů Dell PowerEdge, škálovatelného úložiště Dell PowerScale, podnikového objektového úložiště Dell ECS a širokého spektra služeb poskytuje díky řešení pro generativní AI spolehlivé nástroje pro provoz GenAI kdekoli – od stolních počítačů po klíčová datová centra, edge prostředí a veřejné cloudy. Díky zvýšené poptávce v souvislosti s růstem investic do umělé inteligence mezi podniky po celém světě zaznamenává server Dell PowerEdge XE9680 nejrychleji rostoucí objem prodeje z celého portfolia Dell Technologies.

CyberAgent, japonská společnost zabývající se digitální reklamou, si vybrala servery Dell jako klíčovou IT infrastrukturu pro svůj vývoj generativní umělé inteligence a digitální reklamy. „Rozhodli jsme se pro servery Dell PowerEdge XE9680 vybavené grafickými procesory NVIDIA H100, které jsou optimalizovány pro aplikace generativní AI,“ řekl Daisuke Takahashi, architekt řešení CIU společnosti CyberAgent. „Oceňujeme také snadné použití nástroje pro správu Dell iDRAC pro bezpečnou místní i vzdálenou správu serverů.“

Ucelené řešení GenAI pro podniky

Ověřený design Dell pro generativní AI s technologií NVIDIA je předloha vytvořená ve spolupráci se společností NVIDIA, optimalizovaná pro urychlení implementace modulární, bezpečné a škálovatelné podnikové platformy GenAI.

Až dosud tradiční přístupy k vyhodnocování dat pomocí AI postrádaly schopnost škálovat a podporovat LLM tak, aby bylo možné získávat výsledky v reálném čase. Stejně tak chyběla cílená strategie, která by zajistila, aby byla data pro AI infrastrukturu snadno využitelná. Toto řešení pomáhá zákazníkům získávat kvalitnější, rychlejší a relevantnější předpovědi a rozhodnutí na základě vlastních dat.

Díky komplexnímu ověřenému přístupu k vyhodnocování dat mohou podniky rychle implementovat projekty GenAI, škálovat aplikace a transformovat procesy v klíčových oblastech, jako je interakce se zákazníky, tvorba a správa obsahu, vývoj softwaru nebo prodej.

Ověřené designy Dell jsou předem otestované a osvědčené konfigurace určené pro provoz generativní umělé inteligence založené na infrastruktuře Dell, jako je Dell PowerEdge XE9680 nebo PowerEdge R760xa, s možností výběru z grafických jednotek NVIDIA Tensor Core, NVIDIA AI Enterprise a NVIDIA NeMo se softwarem společnosti Dell. Zákazníci je mohou kombinovat s odolným a škálovatelným úložištěm nestrukturovaných dat včetně Dell PowerScale a Dell ECS. Infrastruktura je k dispozici prostřednictvím služby Dell APEX, která zákazníkům nabízí lokální nasazení s cloudovým modelem využívání prostředků a správy.

Služby přispívají k rychlejším a komplexnějším přínosům GenAI

Profesionální služby Dell poskytují široké spektrum nových možností, které zákazníkům pomáhají urychlit zavádění GenAI s cílem zvýšit provozní efektivitu a podpořit inovace.

Služby začínají zpracováním nové strategie GenAI, která popisuje případy použití s vysokou hodnotou a plán jejich realizace. Dell také nabízí komplexní implementační služby založené na svém ověřeném návrhu pro GenAI s technologií NVIDIA a adaptační služby, které platformu aplikují na konkrétní případy použití, jako je interakce se zákazníky nebo vytváření obsahu. Po začlenění nového řešení do činnosti podniku pomáhají škálovací služby společnosti Dell zlepšovat provoz prostřednictvím externě řízených služeb, školení nebo rezidentních specialistů.

„Řešení umělé inteligence společnosti Dell pomáhá podnikům správně zaměřit úsilí v oblasti GenAI a pomáhá zefektivnit provoz, protože zákazníci se snaží rychle dodávat produkty a služby pro specifické případy použití v různých odvětvích,“ řekl Ashish Nadkarni, viceprezident skupiny a generální ředitel pro celosvětový výzkum infrastruktury a BuyerView, IDC. „V éře inteligentní automatizace vychází společnost Dell Technologies vstříc organizacím, ať už jsou na cestě GenAI kdekoli, a pomáhá jim zajistit si úspěch ve stále inteligentnějším a technologiemi řízeném světě.“

Pracovní stanice Precision umožňují bezpečný vývoj GenAI na lokálním zařízení

Nejprodávanější pracovní stanice na světě Dell Precision umožňují vývojářům AI a datovým vědcům vyvíjet a ladit modely GenAI lokálně před nasazením ve velkém rozsahu. Pracovní stanice Precision – které pojmou až čtyři grafické jednotky řady NVIDIA RTX 6000 Ada – poskytují spolehlivost a výkon pro provoz softwarových rámců AI o 80 % rychleji než předchozí generace.

Integrovaný AI software Dell Optimizer se učí a reaguje na způsob práce uživatelů, zvyšuje výkon aplikací, zlepšuje síťovou konektivitu a zkvalitňuje zvuk. Nejnovější funkce umožňuje uživatelům mobilních pracovních stanic, kteří pracují s modely GenAI, zlepšovat výkon užívané aplikace a zároveň minimalizovat dopad na výdrž baterie.

Dostupnost

  • Ověřený design Dell pro generativní AI s technologií NVIDIA je v současné době celosvětově k dispozici prostřednictvím tradičních prodejních kanálů a Dell APEX.
  • Profesionální služby Dell pro generativní umělou inteligenci jsou v současné době k dispozici ve vybraných zemích.
  • Pracovní stanice Dell Precision (7960 Tower, 7865 Tower, 5860 Tower) s grafickými jednotkami NVIDIA RTX 6000 Ada budou celosvětově k dispozici začátkem srpna.
  • Nástroj pro optimalizaci pracovní zátěže Dell Optimizer bude celosvětově k dispozici na vybraných mobilních pracovních stanicích Precision od 30. srpna.

Další zdroje (v angličtině)

Další informace o využití umělé inteligence v řešeních Dell Technologies

Další informace o službách Dell Professional Services pro generativní umělou inteligenci

Další informace o pracovních stanicích Dell Precision

Blog: The Game-changing Potential of Generative AI

Blog: Deliver Faster Value With Dell Generative AI Solutions

O společnosti Dell Technologies

Společnost Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost a transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se.  Společnost poskytuje zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio produktů a služeb pro datovou éru.

Copyright © 2023 Dell Inc. nebo její dceřiné společnosti. Všechna práva vyhrazena. Dell Technologies a Dell jsou ochranné známky společnosti Dell Inc. nebo jejích dceřiných společností.

Allegro.cz startuje a přináší 130 milionů nabídek šitých na míru českým zákazníkům

  • Allegro.cz se po svém spuštění nyní naplno rozbíhá, na platformě nakoupily již tisíce českých zákazníků.
  • Nová nákupní platforma nabízí českým spotřebitelům desetkrát více produktů než jakýkoli jiný e-shop na trhu.
  • Allegro staví na zkušenostech a odborných znalostech MALL i CZC a posouvá tak nabídku na další úroveň. MALL a CZC se stávají jedněmi z klíčových prodejců na Allegro.cz, čímž doplňují tisíce dalších ověřených českých i zahraničních značek, které společně zajišťují bezkonkurenční šíři nabídky za výhodné ceny.
  • WE|DO, Zásilkovna, DHL nebo DPD zajistí zákazníkům po celé České republice bezproblémové doručení.
  • Předplatitelé věrnostního programu Smart! mohou využít neomezené doručení i vrácení zboží zdarma u všech objednávek s minimální hodnotou 299 Kč.

Rádi bychom nyní české zákazníky pozvali k nákupům na allegro.cz – platformu, která byla vytvořena na míru jejich potřebám a klade si za cíl posunout úroveň jejich online nákupů ještě o kus dál. Spotřebitelé mohou procházet a srovnávat miliony nabídek zboží přímo na jednom místě a nakupovat tak pohodlněji než kdy dříve,“ komentuje Roy Perticucci, CEO společnosti Allegro. „Model online tržiště, který představujeme, podpoří růst české e-commerce a vytvoří živý ekosystém, z něhož budou těžit zákazníci i prodejci. Stavíme na zkušenostech a znalostech značek MALL i CZC a jsme přesvědčeni, že platforma motivuje díky svému pohodlí a výhodným cenám k online nakupování ještě více českých zákazníků.“

Od zboží denní spotřeby až po specializované produkty, zákazníci z České republiky mohou nyní na allegro.cz vybírat zboží napříč nejrůznějšími kategorii snadno a pohodlně pod jednou střechou. V katalogu produktů najdou vše od elektroniky, přes produkty z kategorie dům a zahrada, sport, cestování, auto-moto, módu a obuv, zdraví a krásu, dětský sortiment nebo knihy a média až po umění a sběratelské zboží. Celkem platforma disponuje až 130 miliony aktivních nabídek a nabízí desetkrát více produktů než kterýkoliv jiný český e-shop. Společnost zároveň připravila pro zákazníky řadu výhod zahrnujících bezplatné doručení a vrácení zboží, program pro ochranu kupujících či další speciální nabídky a akce.

Úplně prvním zbožím prodaným na Allegro.cz byla akční figurka z populárního filmu a komiksové série, české zákazníky nicméně na nové platformě nejvíce zajímá kategorie Dům a zahrada. Kromě kutilství však allegro.cz potvrzuje i další specifika českých spotřebitelů – každou třetí položkou zakoupenou v kategorii sport a cestování je totiž jízdní kolo či cyklistické doplňky, v sekci supermarket pak jednoznačně dominuje sortiment pro domácí mazlíčky, který tvoří v této kategorii 30 % všech nákupů.

Top kategorie a položky zakoupené na Allegru od spuštění platformy
Kategorie Nejčastěji kupované položky
1. Dům a zahrada příslušenství, sekačky na trávu, lůžkoviny a přikrývky
2. Elektronika kryty a obaly, kuchyňské potřeby a doplňky, vodní filtry
3. Zdraví a krása parfémy a parfémované vody, přípravky na barvení vlasů, koupelová a sprchová kosmetika

Seznamte se s největší e-commerce platformou v Česku

Model tržiště, který allegro.cz provozuje, umožňuje zákazníkům přístup k nabídkám tisíců individuálních prodejců na jednom místě, z nichž každý splňuje jednotné standardy služeb garantované poskytovatelem platformy – společností Allegro. Právě Allegro tak dohlíží na kvalitu celého nákupního procesu, bezpečnost každé uskutečněné transakce a zároveň poskytuje řadu doplňkových služeb, které posouvají nákupní zkušenost ještě o něco výš.

První marketingová kampaň Allegra napříč Českem začíná 31. července a má zákazníkům ukázat, jak snadné je na platformě najít vše, co zrovna potřebují. Počínaje nejširším výběrem produktů, nejlepšími cenami a spolehlivým doručením zajišťovaným ověřenými českými i zahraničními dodavateli: WE|DO, Zásilkovna, DHL a DPD, kteří společně nabízejí tisíce výdejních míst i kurýrní služby umožňující doručení zásilek až domů. Allegro tak nabízí nákupní zážitek plně přizpůsobený potřebám českých zákazníků.

Společnost si pro české spotřebitele připravila také program na bázi předplatného, který zajišťuje neomezené bezplatné doručování a vracení zboží, a to za měsíční poplatek 59 Kč, případně zvýhodněný roční poplatek 299 Kč. Pro jeho využití si stačí vybrat produkt s odznakem Smart!, kterým nyní disponuje více než 50 milionů nabídek. Výhody tohoto programu lze využít nejen při doručení na výdejní místa, ale také při doručení domů, které je dostupné u všech objednávek od jednoho prodejce s minimální hodnotou 299 Kč v případě výdejních boxů i výdejních míst a 499 Kč pro doručení domů.

Pro ty, kteří si chtějí zákaznický program vyzkoušet ještě předtím, než se stanou pravidelnými uživateli, je k dispozici zkušební verze, která zahrnuje 5 doručení zdarma během 6 měsíců – bez jakýchkoliv dalších nákladů. Program Smart! přitom zajišťuje nejen doručení zdarma, ale také přednostní vyřízení všech požadavků v rámci programu Allegro Protect do dvou pracovních dnů. Tento program chrání nakupující před případnými problémy po obdržení objednávky – např. v případě ztracené, neúplné, špatné či poškozené zásilky. Služba zajišťuje v takovém případě kompenzaci až do výše 100 000 Kč. Allegro tak spotřebitelům zaručuje, že případné potíže budou vyřešeny rychle, snadno a bez zbytečných starostí.

Jak začít objevovat Allegro?

Prostředí celé platformy je koncipováno tak, aby bylo pro zákazníky maximálně uživatelsky přívětivé – stačí jen přejít na web allegro.cz a začít procházet širokou nabídku prodejců napříč různými kategoriemi. Čeští spotřebitelé mohou na platformě nakupovat z pozice hosta nebo si zde mohou vytvořit vlastní uživatelský účet. Těm, kteří preferují mobilní nakupování, nabízí Allegro pokročilou mobilní aplikaci dostupnou pro systémy Android a iOS.

O Allegro Group

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média, sbírky a umění.

Exit mobile version