Kamery na koridorovém přejezdu ve Vendryni zachytily loni téměř 300 přestupků

Na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince funguje už rok inteligentní kamerový systém, který umí zaznamenávat přestupky řidičů. Jde zejména o vjezd na koleje ve chvíli, kdy je spuštěná výstražná signalizace. Za celý loňský rok zaznamenal systém celkem 280 přestupků, na pokutách se za ně vybralo už téměř 700 tisíc korun. Inteligentní kamery nyní Správa železnic testuje také na přejezdu ve Studénce, jejich instalaci prověřuje u dalších 33 lokalit.

Kamerový systém ve Vendryni funguje od začátku loňského roku. Do jeho závěru zaznamenal celkem 280 přestupků; viníci vjeli na přejezd v době, kdy byla kvůli blížícímu se vlaku spuštěna výstražná signalizace. Následné pokutování hříšníků na základě záznamů z kamer provádí městský úřad v Třinci, který už vybral částku 682 tisíc korun.

Jako další místo pro využití inteligentního kamerového systému byl vybrán čtyřkolejný přejezd ve stanici Studénka. Momentálně na něm probíhá zkušební provoz, po jeho úspěšném dokončení získá certifikaci od Ministerstva dopravy. Na následném řešení přestupků se budou podílet městské úřady ve Studénce a v Bílovci.

Správa železnic má aktuálně v hledáčku dalších 33 přejezdů, u kterých prověřuje možnost instalace systému pro zaznamenávání přestupků. Vybrané lokality musí schválit Policie ČR. S příslušnými obcemi se pak projedná součinnost při vyřizování přestupkové agendy.

Bezpečnosti na přejezdech věnuje Správa železnic velkou pozornost. Jednou z možností je jejich úplné zrušení, k čemuž loni došlo na více než šesti desítkách míst. Namísto přejezdů, kde je vysoká intenzita silničního nebo železničního provozu, se pak budují nadjezdy nebo podjezdy. Aktuálně například vzniká silniční nadjezd přes koridorovou trať v Olomouci-Holici, v pokročilém stadiu přípravy je nový most přes čtyřkolejnou trať v Praze-Velké Chuchli nebo výstavba podjezdu namísto již zmiňovaného přejezdu ve Studénce.

Nemalé částky vynakládá Správa železnic také na zvyšování bezpečnosti na stávajících kříženích. Za loňský rok se takto zmodernizovalo 124 přejezdů za téměř 2,2 miliardy korun. Letos by k nim měla přibýt další stovka míst, plánovaná investice dosahuje téměř 1,8 miliardy korun.

Roční spotřeba běžného papíru v Česku klesla o jeden a půl milionu tuny. Důvodem může být rozvoj AI a digitalizace

Češi ročně spotřebují jeden a půl milionu tuny běžného papíru, v meziročním srovnání to je pokles o téměř šest procent. Podle některých odborníků je to signál, že se české firmy postupně vydávají na cestu digitální komunikace a cloudového uchovávání dat. Podle aktuálních statistik na jednoho českého obyvatele podle asociace spadá zhruba 150 kilogramů papíru, což je hodnota odpovídající přibližně průměru v Evropě. Celosvětově se roční spotřeba pohybuje lehce pod 70 kilogramy na osobu.

Spotřeba grafického papíru v České republice meziročně poklesla o čtyři procenta, lidé v roce 2022 použili o milion a půl tuny papíru méně než v předchozím roce. Vyplývá to z dat Asociace českého papírenského průmyslu. Čím dál víc tuzemských firem totiž hlásí odklon od tištěných dokumentů a kancelářských šanonů k tzv. virtuálním cloudům. Mezi tahouny v oboru digitalizace patří firmy z oblasti bankovnictví, informačních technologií či pojišťovnictví.

Paperless trend, tedy snaha o eliminaci papírových dokumentů, se stal celosvětovým fenoménem, jehož hlavní motivací je ochrana klimatu. Dopady výrobků z papíru na životní prostředí jsou spojeny s jejich výrobou a z části také s likvidací, pokud nejsou recyklovány. Při výrobě jedné tuny nového papíru se spotřebuje až čtyři a půl tuny surového dřeva, recyklací se pak eliminují skleníkové plyny.

Cloudové úložiště jako virtuální kancelář

K poklesu spotřeby kancelářského papíru výraznou měrou přispívá snaha firem o intenzivnější digitalizaci. „Papíru se snažíme vyhnout. Maximálně podporujeme jakoukoliv elektronickou komunikaci, standardem se už stalo, kromě samotného sjednání smlouvy i digitální hlášení škodních událostí. Moderní technologie využíváme například i u elektronického underwritingu, tedy oceňování zdravotního stavu na základě vyplněného zdravotního dotazníku. To vše ale stále zcela on-line, s maximální možnou eliminací papíru,“ vysvětluje Filip Bartoš, ředitel distribuce a marketingu pojišťovny YOUPLUS.

Zcela bez papíru, tedy ve virtuálním světě jedniček a nul, lze v 21. století vykonávat téměř jakoukoliv profesi. Dnes třeba i účetnictví, což se mohlo zdát ještě deset let zpátky jako nemyslitelné. „Náš software má auditní stopu, která sleduje každou změnu v systému a tím garantuje jasnou prokazatelnost případných změn a návazností. Je proto možné opustit papírové faktury a vše uchovávat pouze elektronicky. Díky zákaznickému portálu například není nutné vytvářet tiskové sestavy pro potřeby zákazníka – může se dívat na data v reálném čase, každou změnu vidí,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního softwaru Evala.

Umělá inteligence – dobrý sluha, nebo zlý pán?

V souvislosti s paperless trendem jde ruku v ruce technologie umělé inteligence, která společnostem zpracovávajícím objemné množství dat umožňuje ekologičtější řešení svých služeb. Využití pro tuto technologii našli například manažeři v bankovnictví či pojišťovnictví. Rozvoj digitálních služeb je součástí komplexního procesu zvyšování přidané hodnoty v rámci komunikace se zákazníky, sem patří například zkrácení času na poskytování služeb, zrychlení servisu nebo úspory finančních nákladů na straně firem.

„U cíleného rozvoje v segmentu IT lze vnímat tři základní oblasti – automatizaci a zlepšení existujících procesů, řízení obsahu a komunikace s využitím nástrojů umělé inteligence, a v neposlední řadě taky aplikace pokročilých metod umělé inteligence,“ potvrzuje Vlastimil Šmihula, Chief Information Officer holdingu Swiss InsurEvolution Partners a jeden z předních slovenských expertů na digitalizaci.

I přes neutuchající popularitu umělé inteligence ale odborníci varují i před jejími riziky, a to jak v byznysu, tak v osobním životě. „Při využívání nástrojů AI je skutečně na místě velká obezřetnost. Neměli bychom nechat tuto technologii, aby přebrala řídící úlohu s neomezenou rozhodovací kompetencí, a to v žádné oblasti lidského působení,” upozorňuje Šmihula s tím, že umělá inteligence by měla pouze zjednodušovat přístup lidí k službám. „Člověk by měl být pořád autoritou, která bude AI korigovat. Nesmíme zapomínat, že v některých oblastech bude lidský faktor navždy nenahraditelný. Například odhalování pojistných podvodů je oblast, kde umělá inteligence může významně pomoci, avšak konečné rozhodnutí by mělo zůstat vždy na lidech,“ dodává Bartoš.

Největší konference v EU o internetu věcí představila akcelerátor masivního nasazení IoT ve světě

V prostorách Regionální hospodářské komory Brno se dnes sešlo více než pět desítek předních odborníků v oblasti Internetu věcí, resp. internetu věcí pro zařízení s velmi nízkou spotřebou energie (NB-IoT). Účastníci z Česka i ze zahraničí diskutovali aktuální trendy a výzvy.

Není náhodou, že se konference koná právě u nás. Jsme, společně s Nizozemím, na čele světové implementace těchto technologií a již od roku 2016, jako jedna z prvních zemí na světě, nabízíme celoplošné pokrytí všemi hlavními sítěmi, které umožňují přenos malých datových zpráv z energeticky úsporných zařízení,“ vysvětluje Karel Krčmář, jednatel M2MC a odborník, který stojí za rozvojem IoT sítí v ČR.

Účastníci konference mají zkušenosti s reálným provozem stovek tisíc zařízení nejrůznějšího typu, která např. předávají informace například o teplotě a vlhkosti půdy, stavech vodoměrů, plynoměrů a elektroměrů, nebo o průnicích vlhkosti do stavebních konstrukcí.

Trh zařízení internetu věcí s velmi nízkou spotřebou energie meziročně celosvětově roste dvoucifernými hodnotami, do roku 2030 se očekává zdvojnásobení počtu nasazení těchto zařízení,“ říká Karel Krčmář. „Čidla, která využívají českou platformu Miotiq.com, jsou využívána ve více než 40 zemích na pěti kontinentech.

Účastníci konference mezi sebou sdíleli poznatky a zkušenosti s reálným nasazením zařízení internetu věcí s velmi nízkou spotřebou energie na různých místech ve světě, specifickými tématy byly rozdíly ve funkčnosti sítí různých mobilních operátorů a protokoly nezbytné pro spolehlivou funkčnost zařízení využívající sítě NB-IoT a LTE-M.

Účastníci konference se věnovali také bezpečnosti a jejímu zajištění v rámci celého řetězce od samotných zařízení až po data ukládaná v IoT datových skladech nebo aplikacích.

AMIOT

Na konferenci byla představena iniciativa AMIOT (Akcelerace Masivního nasazení IOT), která si klade za cíl poskytnout vývojářům zařízení a aplikací nástroj pro překonání prvotních bariér při nasazování IoT technologií. Umožní jim také rychleji dosáhnout dostatečného množství zařízení či zákazníků, které je potřebné pro správný a efektivní chod vyvíjených systémů.

Děkujeme RHK Brno za možnost uspořádat konferenci na Výstavišti a za příspěvek ke komunikaci mezi IoT středoevropskými firmami. Akce jako je tato pomáhají zlepšení konkurenceschopnosti českých firem v oblastech s výraznou přidanou hodnotou,“ uzavírá Karel Krčmář.

O společnosti M2MC

M2M Communication Holding (M2MC) působí na všech kontinentech světa a je průkopníkem ve vývoji komunikačních IoT platforem pro NB-IoT / M2M s nízkými náklady na údržbu. M2MC je integračním partnerem operátorů Vodafone, AT&T, A1, Telia a Telefonica pro NB-IoT síť. Zákazníci si u M2MC mohou objednat od jednotek až po tisíce SIM karet, k nimž firma zajistí vhodný datový tarif mobilních operátorů, účet na platformě miotiq.com pro zabezpečení a správu IoT komunikace, propojení se sítí NB-IoT a zprovozní přenos dat od čidla k IoT aplikaci zákazníka. Další informace lze najít na webu http://www.m2mc.eu.

Svoboda volby: Jaký technologický trend rezonuje zaměstnaneckým světem?

V současné době se firmy potýkají s nedostatkem pracovní síly a do roku 2030 se situace ještě zhorší. Studie Boston Consulting Group alarmuje s odhadem chybějících 180 tisíc zaměstnanců. V boji o talenty i české společnosti hledají nové způsoby, jak nalákat a udržet své pracovníky. Generace Z, přicházející na trh práce, už totiž stravenky nebo sick days navíc tolik neocení.

Jana Studničková, CEO iBusiness Thein, upozorňuje na nový trend: “Zaměstnavatelé by se v oblasti benefitů měli zaměřit zejména na jejich personalizaci a respektovat tak odlišnosti nových i stávajících zaměstnanců, což se dá uchopit mnoha způsoby. Jedním z nich je výběr koncových zařízení. Zaměstnanci chtějí sami rozhodovat o nástrojích a technologiích, které k práci využívají. Řada předních firem, jako jsou například Cisco nebo O2, jim tento výběr už nyní umožňuje. Ať preferují Windows, Linux nebo Mac, rozhodnutí je zcela na nich.”

Jaká jsou čísla?

Výzkum Vanson Bourne z roku 2019 odhalil, že 70 % studentů očekává svobodu ve výběru technologií, které používají v práci. Podle studie společnosti Jamf se 97 % zaměstnanců ve firmách, kde si mohou vybrat mezi Mac a PC, cítí loajálnější a produktivnější. Automaticky tak možnost volby představuje nejen zaměstnanecký, ale i obchodní benefit. Mladí lidé na trhu práce zkrátka nehledají jen stabilní zaměstnání, ale chtějí prostředí, které respektuje jejich individualitu a adaptabilitu. Volba mezi Macem či PC, iOS nebo Androidem se stává součástí firemní kultury a hodnot, což se promítá i do vnímání společnosti na trhu.

I když trh přetéká možnostmi, preference jdou jasně k Apple. U Cisco si 59 % nováčků a 65 % stávajících zaměstnanců volí Mac, a u studentů, teprve se chystajících do zaměstnání, je to dokonce 71 %.

Výsledek? Produktivita a spokojená firma

Studie od Forester zjistila, že uživatelé Maců jsou o 5 % produktivnější než jejich kolegové s PC. To se rovná 104 hodinám práce navíc za rok. Mac uživatelé také tráví méně času řešením IT problémů, což zvyšuje produktivitu o dalších 48 hodin za tři roky. Proč toto všechno řešíme? Protože ve světě, kde se talent stává čím dál tím vzácnějším, společnosti, které poskytují svým zaměstnancům svobodu volby, nejenže zvyšují produktivitu, ale především si udržují spokojené a loajální pracovní síly. “To už je slušná motivace a ve srovnání s jinými benefity má pro zaměstnavatele i určitou přidanou hodnotu a přesah do dalších sfér mimo HR,” uzavírá Jana Studničková z iBusiness Thein.

O iBusiness Thein

iBusiness Thein je nejmladší B2B autorizovaný reseller Apple v Česku a nový projekt skupiny Thein. Pro B2B zákazníky přináší možnost pořízení produktů značky Apple, a to jak přímo, tak formou služby. Její součástí je také záruční a pozáruční servis, prodloužená záruka, pojištění, náhradní zařízení v případě jeho poškození nebo ztráty a na konci tříletého cyklu pak garantované smazání dat a případná ekologická likvidace.

O skupině Thein

Thein je investiční skupina založená zkušeným manažerem a investorem Tomášem Budníkem, která se zaměřuje na rozvoj technologických společností v oboru lCT, kyberbezpečnosti a průmyslu 4.0. Pomocí fondů Thein Private Equity SICAV a J&T Thein SICAV chce ve svém portfoliu propojovat zajímavé projekty a poskytovat jim byznysovou a infrastrukturní expertízu. Hlavní filosofií skupiny Thein je hledání nové synergie mezi jednotlivými projekty a udržení českého know-how v českých rukách.

Zákon o soukromých bezpečnostních službách se schvaluje už 30 let. Česko je poslední v Evropě

Česká republika je posledním státem Evropské unie, kterému dosud chybí speciální zákon o soukromých bezpečnostních službách (SBS). Experti společnosti SECURITAS ČR a další odborníci přitom upozorňují, že letos v lednu je to už „rekordních“ 30 let od termínu, kdy měl v roce 1994 podle návrhu tehdejší vlády zákon vejít v platnost. Legislativa, která má přinést zvýšení úrovně bezpečnosti a státní úspory, u nás dosud opakovaně figuruje pouze v programech vlád.

Od „divokých devadesátých“ až dodnes v České republice platí, že se bezpečnostní služby řadí mezi běžnou podnikatelskou činnost posuzovanou podle živnostenského zákona. „Neexistence speciální legislativy pro segment komerční bezpečnosti má trvale negativní vliv na úroveň služeb a podmínky, v jakých pracují desítky tisíc lidí, navíc zde stát přichází o značné peníze. Na tom, že je to potřeba řešit, se shodujeme i s dalšími odborníky z bezpečnostních společností ve sdružení zaměstnavatelů Security Club,“ komentuje Pavel Adamovský, ředitel největší tuzemské bezpečnostní agentury SECURITAS ČR. „Je proto až kuriózní číst vládní návrh z roku 1993 podepsaný Václavem Klausem a Janem Rumlem, který se chystal uvést tento zákon v platnost už k 1. lednu 1994. Ačkoli některé verze zákona o SBS navrhované v průběhu let nebyly šťastné, základní dobrá myšlenka – svěřit soukromé bezpečnostní služby do kompetence ministerstva vnitra a zlepšit jejich úroveň i možnosti spolupráce – zůstala po 30 let bohužel jen na úrovni teorie.“

Strážných je víc než policistů – jakou úroveň mají jejich služby?

Odborníci se shodují, že speciální zákon o SBS je potřeba hlavně proto, aby se stanovily minimální standardy jak pro bezpečnostní pracovníky (zdravotní stav, kvalifikace, bezúhonnost a spolehlivost), tak pro firmy, které bezpečnostní služby poskytují. Jasná definice kompetencí by pak umožnila lepší spolupráci mezi státními složkami, například integrovaným záchranným systémem, a komerčními bezpečnostními službami. Kolika lidí a firem se to týká? „Aktuálně je na trhu 6 698 živnostenských oprávnění, z toho 316 koncesních listin pro soukromé detektivy a 1 974 pro technické služby pro ochranu majetku a osob – což je v evropském srovnání velmi vysoké číslo. S novým zákonem a po určení odůvodnitelných požadavků na udělení licence by se tento počet určitě snížil, odpadli by totiž nespolehliví dodavatelé,“ říká Radek Zapletal, tajemník Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR. „Zákon by měl také bezprostřední vliv na kvalitu práce zaměstnanců SBS, kterých je ke 31. 12. 2023 celkem 44 216, z toho 900 soukromých detektivů – tedy víc, než je například příslušníků Policie ČR. “

Výběrová řízení vypsaná na dotace pro zdravotně postižené – běžná praxe

„Podle našeho výpočtu k lednu 2024 činí minimální mzdový náklad na objekt, který je střežen jedním zaměstnancem po dobu 24 hodin po celý měsíc, zhruba 202 Kč na jednu hodinu střežení,“ říká Radek Zapletal. „Přesto se ve státních výběrových řízeních na bezpečnostní agentury opakovaně objevují zcela směšné částky, například o 30 % nižší, než je aktuální minimální mzdový náklad. To svědčí o šedé ekonomice, kterou výběrovými řízeními podporuje sám stát. Problém je často v dotacích na zaměstnávání zdravotně postižených – zákon o SBS by právě měl řešit, za jakých okolností a na jakých pozicích je práce v bezpečnostním oboru, která často vyžaduje fyzickou zdatnost a další kompetence, k takovému využívání dotací vhodná.“

Technologie a jejich integrace ve správných rukou

Podle Pavla Adamovského i Radka Zapletala by dobře formulovaný zákon o SBS měl přinést lepší koordinaci například s policií, hasiči a zdravotní záchrannou službou, což by nejen při živelních pohromách a mimořádných událostech mohlo vést ke značným úsporám státního rozpočtu. To se týká i zabezpečovacích a sledovacích technologií. „Dnes neexistují zákonné podmínky pro subjekty, které smějí komerčně zajišťovat kamerový dohled, na druhé straně úřady de facto brání zavádění autonomních systémů, jako jsou například strážní drony a roboty – snadno se tak může stát, že se tyto technologie buď dostanou do nedůvěryhodných rukou, nebo v případě druhého extrému, že nás jejich zavádění do praxe úplně mine. Navíc by koordinace soukromých a státních zabezpečovacích systémů opět uspořila peníze a zvýšila bezpečnost veřejnosti,“ uzavírá Pavel Adamovský.

Přehled 30 let neúspěšných snah o schválení zákona o SBS spolu s vybranými vyjádřeními jednotlivých vlád ČR najdete v přiloženém dokumentu.

Největší řetězec lékáren ve střední Evropě má novou mobilní aplikaci. Uživatelé díky ní měsíčně vyzvednou tisíce receptů

Novou nákupní aplikaci lékáren BENU, kterou vyvinulo digitální studio GoodRequest, dosud využívají desítky tisíc uživatelů. Nejen že usnadňuje a zrychluje nákupní proces, ale také zvyšuje loajalitu a posiluje vztah se zákazníky. Jejím prostřednictvím si lidé měsíčně vyzvednou tisíce receptů a objednávek z e-shopu. Lékový kalendář zase upozorní na docházející balení léků či doplňků stravy.

K online prostředí přistupuje až 70 % uživatelů skrze mobilní zařízení. Nová mobilní aplikace lékáren BENU tudíž plně integruje internetový obchod. I proto si vývoj, který zabral čtrnáct měsíců, vyžádal důkladnou přípravu. „Během navrhování rozhraní nové mobilní aplikace e-shopu jsme se zaměřili na minimalizaci složitých nákupních procesů do několika málo kroků. Uživateli aplikace jsou totiž spotřebitelé různých demografických charakteristik. Ovládání musí být přívětivé jak pro mladé rodiče či pracující profesionály, tak pro seniory či osoby se zdravotním postižením. Na pozadí přitom aplikace pracuje s širokým katalogem produktů o zhruba 10 tisících položkách,“ vysvětluje Adam Rakús, Product Designer digitálního studia GoodRequest.

Vše pro zdraví na jednom místě

Aplikace, dostupná pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOS, ale není jen dalším prodejním kanálem. Jejím prostřednictvím má totiž zákazník také možnost ověřit dostupnost léků ze svého eReceptu a pohodlně si je zarezervovat ve vybrané BENU lékárně. Další výhodou je kompletní přehled nad užívanými léky či doplňky stravy, kdy jejich dávkování si spravuje ve svém lékovém kalendáři, který mu připomene i pořízení docházejícího balení.

„Jednou z největších výzev vývoje bylo složité napojení věrnostního programu do aplikace, protože jsme pracovali s řešením třetí strany,“ uvádí Adam Rakús. Propojením mobilní aplikace a věrnostního programu BENU PLUS tak má zákazník k dispozici i virtuální věrnostní kartu BENU PLUS vždy po ruce. Jednoduše tím sbírá body za své nákupy, má přehled o odměnách a také slevách.

Testování UX zrychlilo objednávání

Naslouchání zpětné vazbě uživatelů bylo klíčové při výběru vhodného řešení v průběhu A/B testování. Díky němu se nakonec průměrná doba úspěšného dokončení objednávky podařila zkrátit o čtvrtinu a průměrná doba strávená na obrazovce dokonce o 36 %.

Ve spolupráci se společností GoodRequest se nám podařilo dosáhnout vynikající uživatelské zkušenosti, která předčila naše původní očekávání. Jejich schopnost porozumět cílovým uživatelům a navrhnout intuitivní uživatelské rozhraní byla klíčovým prvkem úspěchu aplikace,“ říká závěrem Tomáš Dlabač, E-commerce product manager Benu.

Co je technologie „Spatial audio“, kterou implementují nejvýznamnější výrobci do svých sluchátek

V souvislosti s poslechem hudby i filmovým zvukem se v poslední době často mluví o pojmu „Spatial audio“. Co tento nový fenomén uživatelům přináší? Zjednodušeně řečeno, jedná se o specifickou formu 3D zvuku, kterou si mohou posluchači vychutnat i pomocí tradičních stereo sluchátek podporujících tuto technologii. Spatial audio umožňuje vnímat umístění i vzdálenost jednotlivých nástrojů v prostoru. To ale není všechno.

Fakt, že čím dál víc lidí prostorový zvuk chce, potvrdil nedávný průzkum společnosti Qualcomm. Celých 41 % respondentů uvedlo, že je ochotno si za sluchátka s prostorovým zvukem připlatit. Ale zpět k Spatial audio a jeho přínosům.

Skvělá zpráva je, že pro reálné využití této inovativní technologie není třeba žádných nových zvukových formátů. Spatial audio umí totiž pracovat s hojně rozšířenými nahrávkami ve formátech 5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos a kýžený prostor „vykouzlí“ v kompatibilních sluchátkách vybavených pouhými dvěma reproduktory.

Co všechno Spatial audio přináší

Základním přínosem je rozšíření prostorového vnímání zvuku i pro posluchače využívající sluchátka. K prostorovému vjemu už není tedy potřeba poslechová místnost vybavená mnoha reproduktory na různých místech, ani využití odrazů zvukových vln od stěn či stropu. Reálnější zvuk a intenzivnější 3D prožitek je možné mít na dosah kdekoli na cestách se sluchátky. A navíc, některá sluchátka dokáží díky využití vestavěných pohybových senzorů zachovat plnou autentičnost prostoru za všech podmínek. To reálně znamená, že pokud prostorová nahrávka obsahuje hlas zpěváka z prostoru před posluchačem a uživatel otočí hlavou doprava, hlas uslyší stále ze stejného místa jako předtím, tedy ze strany. Tuto možnost nabízí například všechna sluchátka Bose označovaná jako Ultra.

Prostorový zvuk je zdravější

Zajímavé výsledky přinesla v souvislosti s 3D zvukem studie Music and Science. Podle výsledků může věrně reprodukovaný prostorový zvuk ve srovnání s tradičním stereo poslechem snižovat stres. To proto, že napodobuje způsob, jakým slyšíme hudbu a zvuky v reálném životě. Jakýkoli „nereálný“ zvuk musí podle studie zpracovávat náš mozek komplikovaněji – při poslechu zaplňuje prázdná místa v prostoru a to může zvyšovat podvědomě úroveň stresu.

3 náležitosti potřebné k zážitku Spatial audio

K využití Spatial audio je třeba tří věcí. První z nich je zvuková nahrávka uložena ve formátu prostorového zvuku (5.1, 7.1 nebo Dolby Atmos). Zde je třeba zmínit, že zdaleka ne každé hudební album je k dispozici ve 3D, naproti tomu většina filmů dostupných na Netflixu, HBO Max, Disney+ a dalších platformách prostorový zvuk obsahuje. Informace o formátu je vždy uvedena u nahrávky nebo filmu na streamovací službě nebo fyzickém nosiči. Druhou náležitostí je zařízení (telefon, přehrávač či aplikace), které dokáže prostorový zvuk dekódovat a poslat do sluchátek. Třetí nezbytnou součástí je zařízení, které zvuk vytváří, v našem případě tedy sluchátka s implementovanou technologií Spatial audio. První dva uvedené články řetězce existují již relativně dlouho. Teprve sluchátka s podporou této přelomové technologie otevřela nové možnosti vnímání prostorového zvuku kdekoli, bez složitých či velkých audio zařízení.

Uvedený americký výrobce Bose nabízí aktuálně dva modely sluchátek s potlačením okolních ruchů a technologií Spatial audio – velká sluchátka Bose QuietComfort Ultra Headphones a malé špunty vhodné i pro využití při sportu s označením Bose QuietComfort Ultra Earbuds. Dá se předpokládat, že bude Spatial audio implementováno i do dalších modelů Bose Ultra.

 

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

Společnost Epson jako první uvedla na trh základní DTG tiskárnu s bílým inkoustem pro potisk tmavého textilu

Základní DTG tiskárna Epson SC-F1000 je první, která poskytuje nadšencům, maloobchodníkům a malým podnikům cenově dostupný způsob tisku vysoce kvalitních obrázků na tmavý textil

Společnost Epson uvedla na trh první základní DTG (Direct to Garment) tiskárnu, která dokáže tisknout přímo na tmavý i světlý textil. Model SC-F1000 doplňuje špičkovou řadu hybridních DTG a DTF (Direct to Film) tiskáren společnosti Epson a bude zvláště zajímavý pro nadšence, maloobchodníky a malé podniky, které vyžadují nákladově efektivní řešení s flexibilitou tisku na širokou škálu typů tkanin, ať už světlých nebo tmavých.

Díky jedinečné technologii tiskové hlavy PrecisionCore Micro TFP společnosti Epson ve spojení s technologií kontroly trysek NVT, které zajišťují výjimečnou kvalitu a stabilitu obrazu, je SC-F1000 jedinou tiskárnou ve své kategorii, která obsahuje bílý inkoust, díky kterému může tisknout přímo na tmavé oděvy a přímo na fólii.

Kvalita obrazu je dále vylepšena použitím inkoustů Epson UltraChrome DG2, které snižují prosakování žluté a černé, zatímco živý barevný profil podtrhuje bohatost grafických návrhů.

Schopnost tisku DTG i DTFilm poskytuje modelu SC-F1000 flexibilitu tisku na širokou škálu typů tkanin, což zákazníkům umožňuje tisknout na produkty včetně triček, mikin, tašek a polštářů. Tiskárna je proto ideální pro tisk na místě v reálném čase.

Díky vysoce kompaktnímu designu, který je ideální pro maloobchodní prostředí, lze model SC-F1000 instalovat na menších pracovištích, a díky absenci ventilátoru jej lze snadno umístit ke zdi. Model SC-F1000 se snadno používá a nabízí řadu funkcí, které poskytují intuitivní, přesný a vysoce kvalitní tisk. Velké otevírací víko například zjednodušuje proces umístění oděvu nebo fólie na tiskový stůl a snímače tiskového stolu detekují nerovnoměrné nastavení, aby se předešlo chybám při tisku. Produkt také nabízí automatické nastavení mezery, které nastaví tiskový stůl na optimální výšku pro tisk bez ručního zásahu.

Obsluha modelu SC-F1000 probíhá přes jednoduchý a intuitivní dotykový displej.

SC-F1000 nabízí možnosti připojení pomocí USB nebo Wi-Fi a zahrnuje také řadu funkcí, které minimalizují údržbu ze strany uživatelů a zvyšují celkovou produktivitu, jako je automatické čištění a inkoustové zásobníky UltraChrome DG2, které lze rychle a snadno vyměnit. Flexibilita a produktivita modelu SC-F1000 je dále vylepšena prostřednictvím přibaleného softwaru GarmentCreator2 společnosti Epson, který obsahuje předvolby pro rychlý a snadný tisk pomocí technologií DTG a DTF.

„Poptávka po základní DTFilm tiskárně za poslední tři roky výrazně vzrostla,“ uvedl Slávek Gross, Commercial & Industrial Printing Manager ve společnosti Epson Europe CZ & SK. „Tento vzrušující vývoj od společnosti Epson nabízí nadšencům a malým podnikům cenově extrémně dostupné řešení, které poskytuje vynikající kvalitu a řadu pokročilých funkcí zvyšujících produktivitu.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Canon rozšiřuje portfolio nejprodávanějších kancelářských multifunkcí i-SENSYS a i-SENSYS X

Společnost Canon Europe rozšiřuje své portfolio kancelářských zařízení o šest nových modelových řad formátu A4 a uvádí na trh modernizované verze svých nejprodávanějších modelů v řadě i-SENSYS a i-SENSYS X. Ty nabídnou další výhody pro moderní firmy včetně vyšší rychlosti skenování, nižší spotřeby energie, přehlednějšího rozhraní a zdokonalených bezpečnostních funkcí.

Nová zařízení rozšiřují nabídku hardwaru, který je základem celého ekosystému tiskových a dokumentových řešení Canon DTS, a umožňují zákazníkům posunout strategii práce s dokumenty na vyšší úroveň. Modernizovaná řada i-SENSYS X je proto vybavena funkcemi, které pomohou se správou dokumentů a informací. Jedná se o uniFLOW Online společnosti Canon, což je pokročilé cloudové řešení pro zabezpečený tisk a skenování, které společnostem umožňuje provozovat rychlé a bezpečné prostředí pro práci s dokumenty.

S ohledem na udržitelnost

Řada i-SENSYS a i-SENSYS X je součástí řady laserových tiskáren formátu A4 společnosti Canon, která byla nedávno organizací Keypoint Intelligence oceněna jako energeticky nejefektivnější značka laserových tiskáren A4 v období 2023-2025.[1] Nová aktualizovaná řada na její oceňované vlastnosti navazuje díky nižšímu energetickému faktoru TEC ve srovnání s předchozími modely, který dosahuje až 0,39 kWH. K čemuž přispívá nový toner, který je fixován při nižších teplotách a tím dále snižuje spotřebu energie.

Prémiové bezpečnostní funkce

Vylepšené modely i-SENSYS a i-SENSYS X jsou také vybaveny funkcemi pro spolehlivé zabezpečení, které pomáhají zajistit důvěrnost a ochranu zpracovávaných informací. Aktualizace firmwaru bude možné v budoucnu stahovat automaticky – tím se zdokonalí zabezpečení firem proti potenciálním bezpečnostním hrozbám.

Špičkový výkon, vysoká kvalita

Díky uživatelsky přívětivému nastavení displeje a výjimečné kvalitě tisku jsou nová zařízení i-SENSYS a i-SENSYS X ideální pro vytížená pracovní prostředí. Výhodou je také zkrácená průměrná doba zahřívání, která je menší než čtyři sekundy. Rychlost skenování byla zrychlena až 190 obrazů za minutu (ipm). To navýšilo skenovací výkon oproti předchozím modelům o 30 %.

Marc Bory, viceprezident a vedoucí marketingu a inovací DP&S společnosti Canon Europe, uvedl: „Dnešní moderní firmy se musí chovat chytře. Musí dbát na bezpečnost, být efektivní a zároveň pečlivě zvažovat, jak mohou ještě více podporovat udržitelnost. Tato nová řada dokonale zapadá do našeho rozsáhlého portfolia a nabízí zákazníkům zařízení, která patří ke špičce na trhu a jsou energeticky úsporná. Modely i-SENSYS a i-SENSYS X nabízejí vysokou rychlost, špičkovou úroveň zabezpečení, prvotřídní kvalitu a umožňují firmám chytřejší provoz.“

Nové modely řady Canon i-SENSYS: i-SENSYS MF842Cdw, i-SENSYS LBP732Cdw.

Nové modely řady Canon i-SENSYS X: i-SENSYS X C1538iF II, i-SENSYS X C1533iF II, i-SENSYS X C1538P II, i-SENSYS X C1533P II.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filozofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Češi jsou národem geeků. Za custom PC build jsou ochotni dát stovky tisíc, oblíbené jsou i sběratelské edice počítačových her

Málokde v Evropě bychom našli tak početnou skupinu hráčů, kteří si potrpí na to, že si svůj počítač navrhnou či dokonce postaví sami. To potvrzují mimo jiné i prodejní čísla dvojky na trhu s elektronikou CZC, které se dlouhodobě na oblast gamingu zaměřuje a sdružuje komunitu zapálených hráčů. Zájem o samostatný nákup jednotlivých PC komponent, stavbu a upgrade počítačů i o detailní návody a rady k dosažení co nejvyššího výkonu hovoří samy za sebe.

Přes rostoucí oblibu notebooků v Česku stoupá zájem o individuálně navržené stolní počítače, které jsou především doménou hráčů. Jen během roku 2023 si v CZC objednalo po jednotlivých komponentech počítač o 23 % zákazníků více než v roce 2022. 80 % z nich si ho v roce 2023 navrhlo s pomocí konfigurátoru PC sestav, který pomáhá s výběrem vzájemně kompatibilních komponent i s tím, aby zákazník neopomněl objednat některou z nezbytných částí. 75 % ze všech sestav objednaných pomocí konfigurátoru si zákazníci nechali odborníky z CZC sestavit a každý čtvrtý počítač si čeští geekové postavili sami.

Jak se staví custom PC build

Pojmem custom PC build rozumíme unikátní herní počítačovou sestavu postavenou vždy individuálně podle vlastního přání stavitele, doplněnou o vlastní designové prvky či speciální komponenty, jako jsou chladicí okruhy, díky nimž je možné vytáhnout z hardwaru maximální možný výkon. Mnozí geekové si je navrhují a staví sami, vybírají komponenty i design skříně, který doplňují osvětlením a dalšími prvky. V některých případech jsou takové sestavy stavěné na zakázku a pracuje na nich celý tým lidí. Výjimkou nejsou ani speciálně upravené nebo dokonce na míru vyrobené počítačové skříně, doplňky z 3D tiskáren nebo detaily vytvářející netradiční efekty. Nejvyšší laťkou pro custom PC build je zisk uznání ze strany výrobce herního titulu nebo výrobce hardwaru. Celková hodnota takového počítače může být i několik stovek tisíc korun.

Ukázkovým příkladem je sestava CZC.RTX Diablo PC navržená loni na počest uvedení čtvrtého pokračování ikony žánru akčních RPG, hry Diablo IV. Díky unikátnímu přístupu ke stavbě získal počítač oficiální schválení společností NVIDIA a Blizzard Entertainment. Při návrhu si geekové z CZC vzali na pomoc i 3D tiskárnu a ultimátní hardwarovou konfiguraci doplnili exkluzivním designem a řadou prvků navržených výhradně pro tento custom build – lávovými kameny, 3D modelem vstupu do dungeonu ve tvaru obří lebky, ručně malovaným 3D modelem postavy anděla Inaria nebo kouřovým efektem, který vypustí ze vstupu do dungeonu po stisknutí schovaného tlačítka pekelný dým. Hodnotu tohoto exkluzivního kusu počítače odhadli jeho tvůrci na asi 170 000 Kč.

Jiným příkladem je unikátní „Stargate PC“ postavený u příležitosti konání pražského Comic-Conu 2023. Jeho skleněná skříň byla navržena do tvaru pyramidy a na její vrchol byl posazen model Goa’uldské vesmírné lodi. Skleněný počítač na Comic-Conu osobně podepsal Představitel hlavní postavy Jacka O’Neilla, Richard Dean Anderson a v říjnu 2023 přibyl na brněnském Comic-Con Junior i podpis dalšího člena týmu SG-1, Daniela Jacksona, kterého hrál Michael Shanks.

Příkladem originality i důkazem toho, že nápaditý custom PC build nemusí vyžadovat žádné mimořádné náklady a inspiraci se meze nekladou, je například vánoční sestava ve stylu zasněžené perníkové chaloupky, kterou v prosinci loňského roku postavil tým techniků CZC. Počítačová skříň je obložena zdmi chaloupky ze skutečného upečeného perníku. Uvedenou sestavu, která provoněla celý prostor prodejny CZC v Příbrami, si mohli na místě návštěvníci sami vyzkoušet, samozřejmě bez loupání perníčků).

Zájem o individuální stavbu počítačů dokládá i popularita videí a kanálů, jejichž prostřednictvím uživatelům radí náš tým odborníků z počítačové montážní linky, jak si se stavbou PC poradit nejlíp. Náš loni publikovaný český video návod včetně detailního postupu, jak si postavit herní počítač, vidělo už téměř 200 tisíc lidí. Abychom zájemcům o stavbu pomohli ještě víc, vytvořili jsme konfigurátor PC sestav, který uživatelům pomáhá zvolit správnou kombinaci jednotlivých komponent a na žádnou nezapomenout. Díky objednávkám realizovaným pomocí konfigurátoru vidíme, že řada českých geeků utratí jen za základní sadu komponent potřebných pro vlastní stavbu počítače i přes sto tisíc, a to nezapočítáváme další individuální úpravy,“ konstatuje Tomáš Urban, obchodní ředitel společnosti CZC.

Individuálně navržené příslušenství

Vlastní návrh počítače chtějí uživatelé často podpořit i individuálně navrženými doplňky. „Proto jsou tu výrobci, kteří umožňují postavit si počítač z vybraných dílů. Typickým příkladem možnosti, jak zvýraznit vlastní PC sestavu, je modulární klávesnice, kterou si uživatel sám sestaví z vybrané základny, spínačů a sady kláves. Tímhle způsobem si může uživatel postavit třeba průhlednou klávesnici s růžovými klávesami,“ doplňuje Tomáš Urban.

Sběratelské edice her: Limitované množství, unikátní doplňky a cena atakující 10 tisíc

Většina hráčů dnes nepořizuje hry v diskové verzi, ale kupují jen digitální licence her. To platí jak pro příznivce počítačů, tak i pro konzolové hráče. Pak je tady ale už několikrát zmíněná samostatná skupina geeků. Ano, jsou to ti, kteří si počítač staví téměř výhradně sami, neustále ho upgradují a přibližují ze svého pohledu dokonalosti. Pro ně vyrábí vývojáři her speciální sběratelské edice vybraných titulů. Kromě datového nosiče nebo aktivačního kódu ke hře obsahují vždy také unikátní doplňky, jako například sošky hlavních hrdinů, kovový obal disku, artbook (knihu s ilustracemi), samolepky, nášivky, odznaky, soundtrack, pohlednice, mapy herního světa či digitální kódy na dodatečný obsah. Pro skutečné sběratele mají takové sady především emoční hodnotu, ale nerozbalené kusy se mohou časem vydražit za několikanásobek pořizovací ceny. Obchodníci mají většinou k dispozici jen několik kusů daného titulu ve sběratelské verzi, a proto vyhledávají toto zboží často překupníci, kteří pečlivě vybrané hry velmi rychle skoupí a dále ihned přeprodávají nebo vyčkávají. To hezky demonstruje například sběratelská edice Destiny pro Xbox One (2014), která stála v době jejího vydání přibližně 3 000 korun a nyní je na eBay na prodej v přepočtu za zhruba 14 800 Kč. V posledních letech se také často objevují sběratelské edice bez hry, ke kterým si hráči samostatně kupují verzi hry pro zvolenou platformu (PC, Xbox, PlayStation nebo Switch), nebo edice jedné hry v několika variantách, kdy levnější obsahují jen část fyzických bonusů a nejdražší vše, včetně například velkých sošek nebo limitovaných edic oblečení.

„Levné edice prodávané většinou do tisíce korun obsahují zpravidla drobné herní vylepšení, grafické rozšíření dané hry o další vzhledy či unikátní maličkost, například figurku. Pak jsou tu ale sady, jejichž vydaný počet je přísně limitovaný a obsah mnohem atraktivnější. Pojďme si to demonstrovat opět na příkladu jedné z novějších sběratelských edic – Starfield – Collector’s Edition (PC). Sada obsahuje například unikátní designovaný kufřík s chytrými hodinkami Starfield a nášivkou s motivem hry a sběratelský Steelbook® s vyrytým kódem k přístupu ke hře a přístupem ke speciálním herním doplňkům (laserová puška, kombinéza, přilba a Boost Pack). Není výjimkou, že ceny podobných sad atakují cenovou hranici až 15 tisíc korun a podle titulu a obsahu balení může jejich hodnota časem dále stoupat. Příkladem aktuálně dostupné sběratelské edice hry pro Playstation je Street Fighter 6 – Collector’s Edition,“ shrnuje Urban.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která vlastní značky MALL, CZC a WE|DO a provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek.

Exit mobile version