Čeští vývojáři vyvinuli unikátní AI řešení pro přepis textů s citlivým obsahem

  • PIXLA je on-premise řešení pro přepis mluveného slova do textu, poradí si s více než 30 jazyky, má ambice do zahraničí
  • PIXLA cílí na organizace pracující s citlivými texty, datově objemnými soubory k přepisu a na firmy, které potřebují přepsat velmi velké množství textu
  • Rozpoznání řeči je optimalizováno a trénováno na akademické a odborné texty využívající právní, zdravotnické a historické termíny

Brno, 22. února 2024 – V době, kdy se většina vývojářů soustředí téměř výhradně na cloudová řešení, se společnost Venlan věnovala vývoji specifického komplexního on-premise řešení AI Transriber PIXLA určeného pro přepis mluveného slova do textu. Díky unikátnímu konceptu, který pracuje výhradně s daty uvnitř zabezpečené sítě zákazníka, cílí projekt na subjekty pracující s přísně důvěrnými či datově velmi objemnými soubory.  Vzhledem k multijazyčnosti má toto nové řešení ambice proniknout nejen na lokální trh, ale také do zemí Evropské unie. Ohlasy na pilotní testování projektu je velmi úspěšné.

Přepis řeči není žádnou novinkou. Aktuálně dostupná řešení však pracují jako cloudové služby. To znamená, že pro převod mluveného slova do textu je třeba odeslat zdrojový audio nebo video soubor do cloudu, kde je využíváno úložiště a výpočetní výkon třetích stran. Zadavatel pak zpravidla platí podle časové délky zdrojového audiovizuálního souboru. Tento postup je pro řadu potřeb a společností plně vyhovující. Jsou zde však i instituce, jejichž data jsou buď velmi citlivá, nebo potřebují převádět pravidelně velké množství mluveného slova. Příkladem mohou být soudy, státní či městské úřady, nemocnice, callcentra nebo například televizní a rozhlasové stanice.

„Při vývoji Venlan AI Transriber PIXLA jsme se zaměřili na specifickou cílovou skupinu uživatelů a jim jsme přizpůsobili nejen celkové řešení, jehož součástí je i hardwarová „piksla“, ale i proces učení transkripce, které časově zabralo největší část vývoje. Troufám si proto tvrdit, že náš produkt nabízí nejlepší výsledky při převodu akademických textů plných odborných termínů z právní praxe, zdravotnictví, či například historie,“ popisuje svůj AI produkt Vladislav Janeček, jednatel společnosti Venlan.

PIXLA si poradí s přepisem textu z audiovizuálních souborů obsahujících mluvené slovo ve více než 30 jazycích, přičemž základ tvoří všechny jazyky používané v EU. Díky využití pokročilých nástrojů umělé inteligence využívá nejen rozpoznávání slov či hlásek, ale při převodu bere v úvahu i kontext konkrétního textu. Díky tomu je výsledkem přirozeně znějící text, který se velmi blíží původnímu vzoru a současně jsou do značné míry eliminovány přeřeknutí, odkašlání nebo často se opakující citoslovce (éééé, áááá atd.).

Přepis 7hodinového záznamu za 40 minut

Základem on-premise řešení Venlan AI Transriber PIXLA je hardwarové zařízení určené k instalaci do infrastruktury vnitřní zabezpečené sítě. Ovládání je velmi snadné, pomocí správce souborů stačí přetáhnout audiovizuální soubor do okna aplikace, která zajistí jeho zkopírování do zabezpečeného úložiště PIXLY, kde je zvuk pomocí integrovaných výpočetních prostředků převeden na text a soubor je následně automaticky smazán. Z videí získá uživatel kromě čistého textu také soubor typu .srt s předpřipravenými titulky. Části textu, kterým transcriber dobře nerozuměl, jsou barevně zvýrazněny. Aplikace je k dispozici pro operační systémy Windows, macOS i Linux. Kromě toho lze systém integrovat i přímo do firemního systému či spisové služby pomocí protokolu restAPI.

Výsledky převodu jsou k dispozici během okamžiku. Praktické zkušenosti získané v rámci jedné z pilotních testovacích instalací na vybraných magistrátech a univerzitách ukazují, že například převod sedmihodinového zvukového záznamu s účastí několika osob trvá pomocí Venlan AI Transriber PIXLA méně než jednu hodinu.

Dobře si poradí i s ruchy

Přesto, že možnosti převodu závisí na kvalitě zvukového záznamu, si transcriber díky precizní práci vývojářů při učení poradí dobře i s nežádoucími ruchy v záznamu.

Technologie PIXLA pomáhá neslyšícím

Aktuální čerstvou novinkou implementovanou do řešení Venlan AIT Pixla je převod hlasu do textu v reálném čase. Prostřednictvím aplikace běžící na počítači uživatele nebo na mobilním telefonu se systémem Android* je možné převádět na text zvukový záznam snímaný vestavěným mikrofonem nebo pomocí jiného kompatibilního připojeného audio zařízení. Tuto funkci lze vhodně využít například pro diktování lékařských zpráv nebo titulkování mluvčích na konferencích.

Tato technologie stojí také za projektem Neslyším-rádio.cz (https://neslysim-radio.cz ), která dává neslyšícím možnost číst v reálném čase živý přepis rozhlasového vysílání běžně dostupného v celoplošné rozhlasové síti DAB.

Cloudová PIXLA se stává hitem mezi tiktokery

Technologie a modely Venlan AI Transriber PIXLA jsou k dispozici také jako cloudová služba, která se díky kvalitě převodu a bezplatnému využití pro záznamy do jedné minuty stává oblíbeným nástrojem pro titulkování krátkých videí tiktokerů a dalších tvůrců audiovizuálního obsahu. I tuto službu je však možné využít pro převod libovolně dlouhých či datově obsáhlých souborů.

Kanceláře v Praze: konec roku 2023 nepřinesl žádnou novou dokončenou ani započatou stavbu, neobsazenost stále klesá

Ve 4. čtvrtletí roku 2023 nebyl v Praze dokončen žádný kancelářský objekt, a rok 2023 tak skončil s objemem nové výstavby na 98 400 m² v 7 projektech. Přesto šlo o nejvyšší výsledek za poslední tři roky. V průběhu posledního čtvrtletí loňského roku také nebyla zahájena žádná nová stavba, čímž se období bez zahájení kancelářské výstavby protáhlo na plných 18 měsíců. Přestože se nadcházející nedostatek nové nabídky naplno projeví až v průběhu roku 2025, již nyní jsou možnosti k pronájmu velmi omezené. Neobsazenost na konci čtvrtého čtvrtletí 2023 činila v celém hlavním městě přibližně 280 700 m², tedy 7,2 %, hrubá poptávka však za celý uplynulý rok překonala 500 000 m². Dobrou zprávou je, že ceny nájemného zůstaly v průběhu celého roku stabilní. Vyplývá to z průzkumu společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

Aktuální velikost pražského trhu s moderními kancelářemi činí 3,91 milionu m², z čehož 18 % je klasifikováno jako vůbec nejvyšší třída AAA. Neobsazenost na konci čtvrtého čtvrtletí 2023 činila v celém hlavním městě přibližně 280 700 m², tedy 7,2 %, což představuje meziroční pokles o 50 bazických bodů. V nejvyhledávanějších kancelářských lokalitách, jako je Pankrác, Karlín nebo centrum města, najdeme dokonce ještě nižší míru neobsazenosti. Například v Karlíně bylo na konci 4. čtvrtletí 2023 k dispozici pouze 9 700 m² existujících volných prostor třídy A, tedy pouhá 2 %. „Míra neobsazenosti je v Praze dlouhodobě nejnižší v porovnání s ostatními hlavními městy střední a východní Evropy, kde v současnosti dosahuje dvouciferných hodnot. Neobsazenost však nad Prahou visí jako dvousečná zbraň v podobě ztracených příležitostí, jelikož trh nemusí mít dostatek leasingových možností, aby uspokojil všechny potenciální příchozí zahraniční investice nebo stávající růst,“ komentuje Josef Stanko, senior analytik ze společnosti Colliers.

Pro rok 2024 aktuálně očekáváme 84 000 m² nových kanceláří, což je v podstatě vše, co bylo na konci 4. čtvrtletí 2023 v aktivní výstavbě. Přibližně 44 % tohoto objemu je již předpronajato a předpokládá se, že i zbylé prostory budou brzy absorbovány.

Poptávka stále vysoká, podíl renegociací roste

I když hrubá poptávka v roce 2023 meziročně klesla o 3 %, opět překročila objem přes 500 000 m² a dosáhla na 525 300 m². Takový objem byl překročen pouze čtyřikrát, a to v letech 2017, 2018, 2022 a v roce 2023. K tomuto objemu přispěly mimořádně velké renegociace korporátních nájemců kanceláří, jako jsou společnosti Microsoft, DHL IT, Avast či Amazon. „Ačkoli některé z výše uvedených společností zmenšují své kancelářské prostory v návaznosti na nové trendy v oblasti hybridní práce, jejich současná přítomnost na trhu ukazuje, že místnímu trhu pro nadcházející období důvěřují,“ komentuje Josef Stanko s tím, že tyto transakce jsou zároveň 4 největšími transakcemi roku 2023, jejichž souhrnná plocha činí téměř 55 000 m2.

Čistá realizovaná poptávka naproti tomu dosáhla v loňském roce 238 900 m², což představuje pouze 45 % hrubé roční realizované poptávky a meziroční pokles o 18 %. Je to dáno rostoucím podílem renegociací, které stoupají již od roku 2020 a vloni dosáhly dosud nejvyššího výsledku. „Větší podíl renegociací je logickým důsledkem situace na trhu, v nejbližší budoucnosti totiž existují omezené možnosti jak v rámci stávajícího trhu, tak v rámci připravovaných kancelářských projektů,“ doplňuje Josef Stanko.

Ve 4. čtvrtletí roku 2023 představoval objem hrubé realizované poptávky 166 700 m² s více než 230 nahlášenými transakcemi. Objem se meziročně zvýšil o 11 %. Podíl čisté poptávky na celkovém objemu činil pouhých 38 % s objemem 62 600 m² při více než 120 transakcích. „Čistá poptávka dokáže zaplnit menší volné jednotky napříč celým trhem, neboť průměrná velikost nové transakce se pohybuje v řádu stovek metrů čtverečních,“ říká Josef Stanko.

Servisované a flexibilní kanceláře důležitým prvkem kancelářského trhu

Důležitou součástí pražského kancelářského trhu se stávají i servisované a flexibilní kanceláře. Ukončení činnosti HubHubu a prodej BASE4Work, konceptu flexibilních kanceláří společnosti Penta Real Estate, společnosti Scott.Weber způsobilo několik změn na trhu provozovatelů. V prvé řadě došlo během roku 2023 k expanzi společnost Scott.Weber. Poměrně aktivní je i místní provozovatel WorkLounge, který převzal jedno z center od HubHubu (v budově Na Příkopě 14), ale také získal budovu City Point v Praze 4. Nejnovějším hráčem na trhu je Zenwork, který převzal druhé centrum HubHubu v Paláci Ara v Praze 1. Nové centrum flexibilních kanceláří Clubco, které sice není přímo v Praze, ale je dostatečně blízko v obci Nupaky, vzniklo v rámci CTParku Prague East. Značku Clubco provozuje společnost CTP, další centra pak má i v Brně a Ostravě – všechna v rámci svých nemovitostí a developerských projektů. V průběhu roku byla také dokončena a otevřena další 2 centra pod značkou Fleksi, která jsou provozována v rámci portfolia společnosti Passerinvest.

Konkrétní ceny jsou závislé na specifických požadavcích nájemců, ale obecně lze říci, že nejlepší pracovní místa v soukromé kanceláři v centru města mohou začínat na úrovni 370 EUR za pracovní místo měsíčně, zbytek trhu se pak pohybuje mezi 200 a 350 EUR, v závislosti na lokalitě konkrétního centra, požadavcích, počtu pracovníků a podobně.

Ceny nájmů i služeb stabilní

Na konci roku 2023 bylo v oblasti centra města nejvyšší dosažitelné nájemné na úrovni 27,50 €/m2 /měsíc, v tzv. vnitřním městě činilo až 18,25 €/m2 /měsíc a v rámci vnější oblasti města až 16,00 €/m2 /měsíc. Tyto hodnoty byly po celý rok většinou stabilní, přesto je však na celém trhu již patrný pomalý, ale vytrvalý růst nájemného.

„V posledních měsících se také sledovaly poplatky za služby a zatím nedocházelo k jejich plošnému zvyšování. S jistotou můžeme říci, že vyšší kvalita budov není jen samoúčelnou snahou, jelikož nejmodernější a nejefektivnější budovy mohou klientům nabídnout nejnižší poplatky za služby, a to obvykle v rozmezí 5 až 7 EUR. Starší budovy s výrazně nižším nájemným se mohou v dlouhodobém horizontu ukázat jako nákladné, protože tyto úspory na nájemném mohou být promrhány na úkor provozních výdajů,“ komentuje Josef Stanko.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

„Bordel z garáže musí pryč?“ Pověste ho na stěny, získáte přehled i prostor

Garáž, případně sklep nebo komora – to jsou „temné“ kouty domácností, za které se stydí 70 procent lidí. Jak v nich nastolit organizovaný pořádek? Variabilitu a trvalou životnost slibuje chytrý závěsný systém. V novém 3D konfigurátoru si navíc každý může vyzkoušet online, jak by jeho úložný prostor po renovaci vypadal.

Právě garáže, sklepy a kumbály bývají odkladištěm „krámů“, které se v haldách překrývají a zanášejí prostor. Podle průzkumu firmy Reponio v nich kvůli nepořádku bojují s nedostatkem místa dvě třetiny Čechů.

„Jarní úklid“ vybízí k jejich zvelebení. Pouhé přerovnání skříní, regálů a krabic má ale dvě nevýhody – věci v nich sejdou z očí a nejsou po ruce. Člověk po čase zapomene, kde co leží, což znamená opětovné hledání, přehrabování a návrat k chaosu. V horším případě už ani lidé neví, co v té garáži či sklepě mají, a třeba i věci koupí zbytečně podruhé. Objemnější kola, lyže nebo zahradní vybavení zase zabírají podlahu a překážejí. „Klasické úložné prostory jsou pro skladování věcí, které člověk používá jednou za čas, ale i každodenně, málo efektivní. V krabicích, regálech a skříních se předměty vrství na sebe, zasouvají, jedna věc blokuje druhou, těžko se k nim dostává, a pokud nemáte sloní paměť, brzy ztratíte přehled, kde co leží. Oproti tomu předměty přichycené ke stěně v důmyslném úložném systému jsou neustále vidět, sportovní vybavení správně větrá a malé nářadí na magnetické liště je připraveno k okamžitému použití. Každá věc má své jasné místo a stačí po ní jen sáhnout,“ poukázal Tomáš Medřický, zakladatel firmy Reponio.

Nápad rozvěsit věci po obvodu stěn (a uvolnit si podlahový prostor) není žádnou novinkou. Vtip je v tom, že chytrý závěsný systém funguje jako skládačka a dá se libovolně transformovat podle potřeb majitele. „Běžné police a háky navrtané přímo do zdi nereflektují měnící se nároky na úložný prostor. Vytvoří pouze jednu z variant uskladnění, která dřív nebo později přestane vyhovovat. Teď potřebujete uskladnit lyže a střešní box na auto, za pár let to bude zahradní nábytek a sportovní vybavení pro čtyřčlennou rodinu nebo všechno najednou. Chytrý závěsný systém umožňuje uskladnit komplet výbavu a následně se měnit či rozvíjet podle preferencí svého tvůrce či aktuální sezony – například na léto lze bez problémů posunout držáky kol blíž ke vchodu a lyže odsunout do pozadí,“ přiblížil Tomáš Medřický.

Chytrý závěsný systém obstojí i v prostorách s vnitřním zateplením. Nejprve se na stěnu umístí závěsný panel ze 100procentně recyklovaného PVC, který udrží až 200kilogramovou zátěž na metr čtvereční a slouží jako podkladová deska pro další příslušenství. Přes 100 druhů polic, háků, boxů či držáků s nosností až 80 kilogramů je pak možné do panelu „nacvakat“ a přemisťovat bez použití vrtačky. „Pro mnohé kutily je to zábavná hra, lze si vybrat z 15 barevných provedení závěsných panelů, které na sebe navazují, a jejich počet lze kdykoli rozšířit podle velikosti stěn. Poté se panel postupně plní závěsnými policemi, háky a držáky, které stejně dobře ponesou helmu, kolečkové brusle, konev, hrábě nebo zahradní hadici,“ uvedl Tomáš Medřický.

Lidé, kteří chtějí organizaci prostoru věnovat co nejméně času, ocení nabídku výhodných startovacích setů zaměřených ‚pro zahradu‘, ‚do dílny‘ nebo ‚pro rodinu‘. „Většina zákazníků si základní stěnu na závěsných lištách instaluje sama, jen s pomocí vrtačky. Stále oblíbenější je ale i služba ‚na míru‘, která zahrnuje profesionální návrh řešení prostoru a jeho kompletní realizaci,“ popsal Tomáš Medřický.

NOVÝ ÚLOŽNÝ PROSTOR V 3D

Jak by konkrétní prostor po úpravách stěn a zavěšení všech věcí vypadal? To si může každý nasimulovat v novém 3D konfigurátoru na webu reponio.cz. Uživatelé v něm naleznou celý sortiment závěsných panelů a příslušenství přehledně podle konkrétních předmětů, které chtějí uskladnit. „V sekcích zahrada, dílna, sport a dalších lze v aplikaci vybrat ideální police na motorovou pilu, přeskáče, držáky na bourací kladivo, fukar na listí, cestovní kufr, míč, odrážedlo a desítky větších i menších předmětů. Každá věc, která nyní v garáži či sklepě leží na zemi, tu má ukázku jednoduchého přichycení ke stěně. Díky 3D konfigurátoru se zájemci stanou vlastními architekty a jednoduše si mohou na zkoušku sestavit přesně takovou stěnu s příslušenstvím, která jim vyhovuje, vše si v klidu do detailu prohlédnout a získat věrnou vizualizaci, jak organizovaný by jejich nástěnný úložný prostor mohl být, i s výpočtem ceny,“ dodal Tomáš Medřický k aplikaci, která reflektuje trendy trhu spojující produkty s novými technologiemi.

REPONIO s. r. o., www.reponio.com

Chytrý závěsný systém REPONIO umožňuje designovat závěsné panely, háky, držáky a další příslušenství podle potřeb lidí. Byl vyvinut pro každodenní využití v domácnostech i komerčních prostorech, aby šetřil místo, čas a práci. Své uplatnění má také v průmyslových halách či zdravotnictví. Díky závěsným panelům lze vymýšlet nespočet úložných sestav a důmyslných variací. Firma Reponio s. r. o. vznikla v květnu 2019.

ESG: Dlouhodobá udržitelnost není „zelený“ výstřelek, ale klíč pro investory

Klima, biodiverzita, rovné příležitosti. Zní to příliš „zeleně“? Ve skutečnosti jsou data, sdružená pod zkratku ESG a spadající do nefinančního reportingu, klíčovým ukazatelem úspěšnosti firmy. Povinnost reportovat budou mít proto dle EU do pár let všechny společnosti. Jde navíc o důležité informace pro investory, kteří se na jejich základě mohou lépe rozhodovat.

„Informace, kolik prosvítíte, protopíte a projezdíte, ale třeba i o školeních zaměstnanců či zabezpečení IT systémů, jsou pro investory stěžejní. Dlouhodobě udržitelná firma zvládá dynamiku trhu a odolá potenciálním rizikům,“ říká Marcela Lonková ze společnosti This One, která firmám s ESG reportingem pomáhá. Nejde přitom o nic nového. Podle studie společnosti KPMG za rok 2023 Global CEO Outlook, ve které generální ředitelé představili své tříleté perspektivy, se ukázalo, že 69 % z nich již plně začlenilo ESG do svého podnikání. „Jedním z hlavních cílů je zvýšit transparentnost podniků a jejich hodnotových řetězců, a postavit tak nefinanční reporting na roveň tomu finančnímu, aby se stal pro vedení firem stejnou prioritou,“ popisuje Anna Vaníčková z pražské kanceláře KPMG.

Začněte hned, ale krok po kroku

„Investoři logicky předpokládají, že společnosti, které přijímají udržitelné postupy, jsou pro podnikání lépe vybavené. Pomocí ESG analýzy jsou schopny identifikovat rizika a modulovat svá rozhodnutí,“ vysvětluje Lonková. Zároveň doporučuje firmám ESG reporty do svých procesů zařadit co nejdříve, protože je velice pravděpodobné, že malých a středních firem se nefinanční reporting dotkne mnohem dříve skrze dodavatelsko-odběratelské řetězce větších podniků. Jedním dechem však dodává, že určitě není třeba panikařit a začít okamžitě dodržovat veškerá doporučení. „Zavádění udržitelných strategií a chování v souladu s principy ESG nelze zvládnout ze dne na den. Firmám vždy radíme postupovat v klidu po jednotlivých krocích a každý rok si stanovit jen vybrané cíle,“ uzavírá Marcela Lonková.

Harmonogram zavádění povinnosti ESG reportování

2024

Od 1. 1. 2024 platí nová směrnice EU CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – směrnice o nefinančním reportování) pro společnosti, které doposud podléhaly NFRD – Směrnice o nefinančním výkaznictví (údaje roku 2024 vykázány v roce 2025).

2025

Od 1. 1. 2025 platí pro společnosti, které nepodléhaly NFRD a splňují definici velkého podniku, tedy překračují 2 ze 3 kritérií (bilanční suma vyšší než 20 mil. EUR, čistý obrat přesahující 40 mil. EUR, průměrný počet zaměstnanců více než 250) za dvě po sobě jdoucí účetní období (údaje roku 2025 vykázány v roce 2026).

2026

Od 1. 1. 2026 by se CSRD měla týkat kotovaných malých a středních podniků (uvedených na oficiální burze, jejichž cenné papíry jsou dostupné k obchodování veřejností), (údaje roku 2026 vykázány v roce 2027).

2028

Od 1. 1. 2028 by měla vzniknout platnost pro společnosti ze třetích zemí (údaje roku 2028 vykázány v roce 2029)

Společnost Epson byla zařazena na seznam nejlepších firem CDP za svůj přístup k řešení klimatické změny a ochraně vodních zdrojů

Toto hodnocení je dalším důkazem, že to s řešením klimatické změny a přípravou na budoucnost myslíme vážně

Společnost Epson Společnost Epson byla za své úspěchy v řešení klimatické změny a ochrany vody zařazena mezinárodní ekologickou organizací CDP na seznam nejlepších firem (A List).

CDP je nezávislá nezisková charitativní organizace, která provozuje globální systém informací o životním prostředí. Každý rok vybízí společnosti, aby měřily a kontrolovaly svá rizika a příležitosti související se změnou klimatu, ochranou vody a odlesňováním. CDP tak činí na žádost investorů, odběratelů a zainteresovaných stran z měst, kteří tyto informace využívají při rozhodování, do kterých společností mají investovat.

Epson věří, že důvodem tohoto uznání je naplnění řady opatření snižujících emise uhlíku v návaznosti na ustavení pracovní skupiny pro zveřejňování finančních informací souvisejících s klimatem. Mezi nedávné iniciativy patří zavedení a dokončení programu přechodu na 100% obnovitelnou elektřinu na pracovištích skupiny Epson po celém světě[1].

Pan Nagafusa, prezident společnosti Epson Europe, uvedl: „Zařazení na seznam nejlepších firem CDP ve dvou kategoriích – změna klimatu a ochrana vody – vysílá jasný signál našim zákazníkům, obchodním partnerům a investorům. Ukazuje, jak hluboce záleží společnosti Epson na dosažení uhlíkové negativity ve všech svých globálních aktivitách. Toto hodnocení je dalším důkazem, že to s řešením klimatické změny a přípravou na budoucnost myslíme vážně.“

CDP hodnotí aktivity společností v oblasti životního prostředí pro více než 740 institucionálních investorů z celého světa s majetkem v celkové výši 136 bilionů dolarů. Výsledky dotazníků se používají k hodnocení společností z hlediska environmentální výkonnosti pro přední světové indexy společensky odpovědných investic (SRI), které používají investoři ESG.

Z více než 23 000 společností, které zveřejnily informace prostřednictvím CDP, se na seznam A dostala méně než 2 %. Společnost Epson byla jednou z mála společností, které získaly známku A ve dvou kategoriích, čímž se potvrdilo, že společnost Epson je lídrem v oblasti udržitelnosti. Epson se domnívá, že zařazení na tento prestižní seznam je důležitou zprávou pro institucionální investory činící investiční rozhodnutí v oblasti ESG, a rovněž vysílá silný signál zákazníkům hledajícím produkty a služby snižující jejich ekologickou stopu, stejně jako obchodním partnerům nebo jiným zainteresovaným stranám.

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Jak si udržet zdravé návyky? Pomohou vám chytrá zařízení

Změna životních návyků může být náročná, ještě těžší je si nové návyky udržet. O své zdraví je však důležité pečovat dlouhodobě. S pomocí moderních chytrých hodinek Huawei Watch GT 4, které nabízí širokou škálu funkcí zaměřených na zdraví, si je udržíte, a ještě vás to bude bavit.

Pod pojmem zdravý životní styl si každý člověk představí něco jiného. A stejně tak se při úpravě životního stylu každý pravděpodobně zaměří na jinou oblast. Někteří by rádi do svého života začlenili více pohybu nebo vyváženější stravu, jiní zase klidnější a delší spánek. Může být náročné ve svém životě udržet hned několik nových návyků zároveň. Na řadu proto přichází chytrý pomocník Huawei Watch GT 4, který vám bude sloužit 24 hodin denně a na nabíjení ho můžete sundat jen občas. Baterie totiž vydrží až dva týdny nabitá.

Na cestě za lepším zdravím s Huawei Watch GT 4

Chytré hodinky Huawei Watch GT 4 se pyšní řadou skvělých funkcí i elegantním vzhledem, kterým pozvednete každý outfit. Díky své nadčasovosti se hodí ke sportovnímu, ale i každodennímu či formálnímu outfitu. Nemusíte proto hodinky vytahovat až se vstupem do fitness centra.

Kromě moderního designu Huawei Watch GT 4 nabízí i vylepšené sportovní funkce, které vám budou stěžejním pomocníkem při osvojování zdravějšího životního stylu. Zdravotní návyky totiž budou hodinky nejen monitorovat za vás, ale také vám nabídnou personalizovaná doporučení v oblasti zdraví, která mohou přispět k osvojení nových návyků nebo zefektivnění těch stávajících.

Přinášíme 5 tipů na oblasti, na které se rozhodně stojí za to zaměřit.

  1. Pravidelný pohyb

Jedním ze zdravých návyků, který mají lidé často problém udržet, je pravidelný pohyb. Ať už preferujete klidné procházky, běh, veslování nebo cvičení v posilovně, každý pohyb je vašemu zdraví prospěšný. S chytrými hodinkami Huawei Watch GT 4 budete mít přístup k více než 100 sportovních režimů, včetně populárních sportů, jako je Padel a dokonce i E-sports.

Důležité je si zpočátku nastavit splnitelné cíle a úroveň pohybu, která vyhovuje vám. To může být s hodinkami Huawei Watch GT 4 snadnější pomocí vylepšené funkce Activity Rings, která uživatelům zobrazuje denní statistiky, jako je například délka cvičení, spálené kalorie nebo aktivita ve stoje. Funkce se navíc může pyšnit medailovým systémem, který vás za dosažení nových sportovních milníků a rekordů bude odměňovat. Pocit úspěchu může významně přispět ke zvýšené motivaci a pokračování ve stanovených cílech.

  1. Vyvážená strava

Vedle pohybu k celkovému zdraví přispívá i vyvážená strava, která má obrovský vliv na naše zdraví, energii a celkový pocit pohody. Měla by obsahovat pestrou škálu živin, jež je navíc klíčem k optimálnímu fungování našeho těla. Huawei Watch GT 4 jsou prvními chytrými hodinkami společnosti Huawei, které představují aplikaci pro správu kalorií s názvem Stay Fit. Aplikace uživatelům monitoruje příjem kalorií, ale také jim poskytuje doporučení přizpůsobená jejich potřebám. Díky těmto radám a upomínkám je pak jednodušší dodržovat své vytyčené stravovací návyky v dlouhodobém měřítku.

  1. Zdravý spánek

Dostatek kvalitního spánku je klíčem k celkovému fyzickému i duševnímu blahu. Může být však obtížné svůj vlastní spánkový cyklus sledovat. Huawei Watch GT 4 tento problém řeší. Pomocí vylepšené funkce TruSleepTM 3.0 totiž sleduje nejen váš spánkový cyklus, ale také poskytuje doporučení pro optimalizaci spánkového režimu. Funkce Sleep Breathing Awareness navíc snímá nepravidelnosti dýchání během noci.

Spánková data jsou propojena i s dalšími funkcemi chytrých hodinek. Dámy například ocení vylepšenou správu menstruačního cyklu 3.0. Pomocí analýzy fyziologických ukazatelů, jako jsou tepová frekvence během spánku, měření tělesné teploty nebo frekvence dýchání, pomáhá tato funkce předpovídat menstruační cyklus. Technologie Huawei Watch GT 4 dosahuje v predikcích prvních menstruačních dnů o 15 % větší přesnosti než běžné chytré hodinky v tomto odvětví.

  1. Méně stresu

Dlouhodobý stres může vyvolat různé fyzické i psychické problémy. Je proto důležité se ho pokusit co nejvíce eliminovat a najít způsoby, jakými ho efektivně zvládat. Menší míra stresu následně přispěje k lepšímu duševnímu a fyzickému zdraví. Chytré hodinky Huawei Watch GT 4 k tomuto cíli mohou významně přispět. Důkazem toho jsou například výsledky průzkumu Huawei Health Survey, ve kterém přes tři čtvrtiny (76 %) uživatelů chytrých hodinek uvedlo, že chytré hodinky zlepšily jejich duševní zdraví.

Huawei Watch GT 4 nabízí funkce pro sledování stresu, které vám mohou pomoci lépe porozumět vašim reakcím na stresové situace a naučit se s nimi pro dlouhodobě lepší zvládání stresu pracovat. Hodinky Huawei Watch GT 4 jsou navíc poháněny nejnovějším systémem Huawei TruSeenTM 5.5+, pomocí kterého stabilně monitorují srdeční tep 24 hodin denně.

  1. Více kultury a sebevzdělávání

V každodenním rušném životě často zapomínáme na seberozvoj a vzdělávání. Přitom i to jde spojit s výše zmíněnými aktivitami a věnovat se tak rovnou více činnostem najednou. Například právě při sportu a fyzické aktivitě vám dokonce hudba může přispět k lepší výkonnosti a vytrvalosti. Ať už chcete objevit nové interprety, více se zorientovat ve světě klasické hudby nebo máte zálusk na podcasty, určitě byste měli myslet na pořízení praktických a kvalitních sluchátek.

Hudba je také skvělým motivačním prvkem při každodenních aktivitách. S chytrými hodinkami Huawei Watch GT 4 můžete snadno ovládat přehrávání hudby přímo z vašeho zápěstí a poslouchat oblíbené skladby a podcasty bez nutnosti tahat telefon ven z kapsy nebo batohu.

Otevřená sluchátka Huawei FreeClip mohou navíc váš zvukový zážitek posunout ještě dál. Společnost Huawei tři roky usilovně pracovala na jejich optimalizaci, aby docílila ikonického C-bridge designu, který využívá mechanismus připnutí, a přizpůsobí se tak každému uchu. Sluchátka jsou díky němu lépe prodyšná a umožňují zůstat ve spojení s reálným světem. Tuto funkci jistě doceníte zejména pokud holdujete outdoorovým aktivitám.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Efektivní správa dokumentů ušetří až 5 hodin týdně

Úvod do problematiky a nástin témat, kterými se podkladový text zabývá:

  • Ucelená správa dokumentů je víc než sdílený disk a složková struktura. Základem je centrální úložiště, řízený bezpečný přístup, klasifikace dokumentů a workflow.
  • Digitalizace dokumentů – centrální úložiště klasifikovaných dokumentů a efektivní oběh dokumentů

Podkladový materiál Zdroj: Komunikační agentura Seteva

Pečujte o své dokumenty, jak si zaslouží

Správu firemních dokumentů, interního zlata, je třeba vnímat jako jednu z nejdůležitějších entit, o kterou se má společnost bez ohledu na typ svého byznysu starat. Správně nastavený DMS (Data Management Systém) pomáhá udržet ve firemních dokumentech pořádek a zajistí jejich bezpečnost, maximálně zefektivňuje jejich sdílení, vyhledávání a workflow. Skutečná, ne pouze domnělá, digitalizace dokumentů a jejich správa může ušetřit firmě o 50 lidech přes milion korun za rok.

Co je psáno, to je dáno. Toto zásadní pravidlo je dnes třeba trochu updatovat na: Co je zaznamenáno, dá se dohledat. Každá firma pracuje s dokumenty a bohužel až 30 % společností zaznamenává jejich ztrátu. Jak tomu předejít?

Univerzální nástroj pro správu dokumentů roste s firmou

Stále ještě řada společností včetně úřadů uchovává dokumenty v písemné podobě, nebo je skenuje a ukládá do složek na server nebo cloudu. To považuje za digitalizaci a bezpečnou správu svého možná největšího interního jmění. Vyhledání takto uloženého dokumentu pro další práci s ním nemusí být snadné. Z nedávného průzkumu International Data Corporation zaměřeného na efektivitu práce vyplynulo, že zaměstnanec stráví průměrně pět hodin týdně hledáním dokumentů. Při plném pracovním úvazku se tedy jedná o 20 hodin měsíčně, které by při správném použití DMS mohl využít mnohem efektivněji. Navíc mívají jednotlivá oddělení jako HR, účtárna, IT, management a podobně svou agendu uloženu separátně a musejí pak dokumenty s kolegy buď sdílet na cloudovém úložišti, nebo si je posílají e-maily, či je tisknou a předávají si je v papírové podobě, a to může opět vést k chybám, ztrátám či opomenutím.

Nástrojem, který dokáže tento mnohdy až neutěšený stav efektivně vyřešit, může být kvalitní a univerzální Dokument Management Systém (DMS), jenž dokáže navíc růst s požadavky firmy. „Znamená to, že ačkoli se primárně zavádí například pro HR agendu, může v něm své dokumenty spravovat i účtárna a další oddělení. Takový nástroj dokáže pokrýt všechny procesy spojené se správou dokumentů bez ohledu na to, o jaký typ dokumentu a jakou firmu se jedná,“ vysvětluje Pavel Nykl, obchodní ředitel ze softwarové a poradenské společnosti Onlio, která stojí za vývojem DMS eDoCat.

Efektivita a digitalizace procesů je klíčem k úspěchu

V každé firmě, bez ohledu na její core business, existuje šest základních procesů, kterými se zaměstnanci při práci s dokumenty zabývají. Nejprve musí dokument vytvořit. K tomu je vhodné využívat předem definované šablony, což urychlí práci a zjednoduší následnou manipulaci s dokumentem díky klasifikaci. Dále je třeba dokument připomínkovat a následně schválit, bez ohledu na to, jak a kdo na něm pracoval. Další fází je prokazatelné seznámení se s obsahem, ať už jde o interní směrnici, smlouvu, projektové podklady či akceptační protokol. „A v neposlední řadě do těchto základních procesů spadá i přezkoumání čili revize dokumentů a jejich vyhledávání. V univerzálním DMS je možné provádět veškeré tyto úkony, čímž se v podstatě naplňuje pojem digitalizace procesů práce s dokumenty a kruh se uzavírá,“ shrnuje podstatu správné digitalizace Pavel Nykl.

Dokumenty musí být nejen centrálně uloženy na jednom úložišti s jasně definovanými bezpečnými přístupy pracovníků. Tyto dokumenty musí být také správně klasifikované, tedy mít strukturované vlastnosti, metadata, která umožní rychlé vyhledávání dle přístupových oprávnění. „A v neposlední řadě se pomocí DMS zefektivní oběh dokumentů po firmě. Stále s nimi budou pracovat lidé, ale uvnitř systému, který nenechá nikoho zapomenout na to, co má s dokumentem udělat,“ uzavírá Pavel Nykl, obchodní ředitel Onlio.

Foto zdroj: Onlio

Více informací na: http://rizenadokumentace.edocat.cz

Onlio, a.s.

Onlio je ryze česká IT společnost specializující se na softwarové produkty zaměřené na digitalizaci firemních procesů a systémovou integraci. Onlio disponuje nejvyšší certifikací v celosvětové síti partnerů Pipedrive CRM (Elite) a Atlassian (Platinum Solution partner Enterprise), kde patří mezi 10 největších partnerů v Evropě. Vlastní produkt eDoCat DMS postavený na platformě Alfresco CE je jedním z řešení s nejlepším poměrem cena/výkon na současném trhu nástrojů pro správu elektronických dokumentů a řízení jejich oběhu pomocí workflow, což dokládají mnohá prestižní ocenění, např. IT produkt roku anebo opakované úspěchy v soutěži CIO Business world Případová studie roku.

Daňové přiznání za rok 2023: Na jaké slevy a odpočty máte nárok?

S tím, jak se blíží jaro, se také tradičně blíží i povinnost podat daňové přiznání za předešlý rok. V tom si lze díky daňovým úlevám snížit daňový základ, nebo přímo vypočtenou daň. Nicméně některé slevy na vypočtené dani jako školkovné či slevu pro studenta budou moci daňoví poplatníci nyní využít naposledy, jelikož od příště je již ruší vládní konsolidační balíček. Pro některé půjde také o poslední rok, ve kterém budou moci využít slevu na manželku, jelikož od dalšího roku budou její podmínky zpřísněné. Které slevy lze uplatnit a jaké podmínky je pro ně potřeba splnit, radí v komentáři Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO.

Slevu na poplatníka může využít každý

Základní slevou, kterou může využít každý, kdo měl alespoň po část uplynulé roku zdanitelné příjmy, je sleva na poplatníka ve výši 30 840 korun. Nárok není potřeba prokazovat a platí v plné výši, i když výdělečná činnost trvala pouze několik měsíců.

Zaměstnanci mohou slevu na poplatníka uplatňovat měsíčně, to znamená, že si můžou každý měsíc snížit odvedenou daň o 2 570 Kč. Využít ji mohou nejen zaměstnanci (díky podepsání Prohlášení poplatníka, tzv. růžového prohlášení, u svého zaměstnavatele), ale také OSVČ prostřednictvím svého daňového přiznání, u kterých lze slevu uplatnit v plném rozsahu bez ohledu na počet měsíců výkonu samostatné výdělečné činnosti a bez ohledu na to, jestli mají podnikání jako hlavní či vedlejší zdroj příjmů.

Slevu na manžela či manželku mohou uplatnit i registrovaní partneři

Další slevou je tzv. sleva na manžela/manželku. Tu lze využít na partnera definovaného zákonem, tedy kromě manžela či manželky může jít také o partnera podle zákona upravujícího registrované partnerství. Daňový zákon umožňuje využít slevu na manželku (manžela) žijící ve společně hospodařící domácnosti, pokud manžel či manželka nemá vlastní příjem přesahující 68 000 Kč za rok.

Sleva činí 24 840 korun za rok a oproti slevě na poplatníka se dá uplatnit pouze ročně – nedochází tedy k měsíčnímu uplatnění. Pokud došlo k uzavření či rozvodu manželství v průběhu roku, může si daňový poplatník nechat uplatnit 1/12 z celkové částky 24 840 korun za každý měsíc, ve kterém byla uplatněná osoba k 1. dni manželkou (manželem).

Sleva se zvyšuje na dvojnásobek, pokud je manželovi či manželce přiznán nárok na průkaz ZTP/P.

Důležité je rozlišovat, co patří či nepatří do limitu vlastního příjmu manžela či manželky. Do limitu patří nejen zdaňované, ale i osvobozené příjmy. Typicky se do limitu nepočítají dávky sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi či příspěvek v rodičovství (tzv. rodičovská). Naopak peněžitá pomoc v mateřství se do limitu započítává.

Pro uplatnění slevy na manžela či manželku je obvykle třeba doložit v prvním roce uplatnění potvrzení o uzavření manželství či partnerství, průkaz totožnosti manžela či manželky a případně rozhodnutí o přiznání průkazu ZTP/P či průkaz ZTP/P.

V této podobě půjde tuto slevu využít naposledy. Vládní konsolidační balíček počínaje daňovým přiznáním za rok 2024 zpřísnil a přidal dodatečnou podmínku k již výše uvedeným. Sleva na manžela či manželku se bude následně vztahovat jen na ty, kteří mají manžela, manželku či registrovaného partnera pečující o dítě do tří let věku ve společně hospodařící domácnosti.

Slevu na děti může využít vždy jeden z rodičů, školkovné lze využít naposledy

Hojně využívané bývá také daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící s poplatníkem ve společné domácnosti, které může na každé dítě uplatnit vždy pouze jeden z rodičů. Pokud je zaměstnancem, sníží si obvykle zálohu na daň z příjmu na měsíční bázi, pokud podniká a podává daňové přiznání, sníží si daň jednorázově v rámci daňového přiznání. Výše daňové slevy se určuje podle počtu dětí – na první dítě činí 15 204 Kč ročně, 22 320 Kč na druhé dítě a 27 840 Kč na třetí a další děti. U slevy na dítě platí, že se zvyšuje na dvojnásobek, pokud je potomkovi přiznán nárok na průkaz ZTP/P.

Za vyživované dítě se považuje nezletilé dítě. Po dosažení zletilosti je pak potřeba doložit nárok na výše uvedené slevy potvrzením o soustavné přípravě na budoucí povolání, kdy je možnost uplatnit slevu do dovršení věku 26 let vyživovaného dítěte.

Ve spojitostmi s dětmi může jeden z rodičů využívat také slevu na dani na tzv. školkovné do maximální výše 17 300 Kč za rok. Jedná se v podstatě o náhradu nákladů na umístění dítěte ve školce a je potřeba ho doložit potvrzením od školky, kterou dítě navštěvuje. Tuto slevu ovšem půjde využít naposledy, jelikož vládní konsolidační balíček ji pro následující roky již zrušil.

Slevu pro studenty lze uplatnit také naposledy, speciální sleva pro držitele průkazu ZTP/P zůstává

Na speciální daňovou slevu ve výši 4 020 Kč ročně mají nárok studenti do 26 let, kteří se soustavně připravují na budoucí povolání v rámci studia. V případě, že navštěvují vysokou školu, můžou slevu uplatnit pro prezenční, distanční i kombinovanou formu studia. I tuto slevu lze uplatnit naposledy, jelikož ji od následujícího období již ruší vládní konsolidační balíček.

Zvláštní slevu si mohou uplatnit také držitelé průkazu ZTP/P, a to ve výši 16 140 Kč za rok. Poplatníkovi náleží ale jen za měsíce, na jejichž počátku disponoval rozhodnutím Úřadu práce ČR o jeho přiznání. Dále mohou slev využít poplatníci s přiznaným invalidním důchodem – na ty se vztahuje sleva podle stupně invalidity. Na invaliditu I. a II. stupně dostanou poplatníci slevu 2 520 korun ročně, tedy 210 korun měsíčně, v případě invalidity III. stupně mohou pobírat slevu až 5 040 ročně, tedy 420 korun měsíčně.

Z daňového základu lze odečíst dary i úroky z hypoték

Za určitých okolností si mohou daňoví poplatníci od základu daně odečíst také hodnotu bezúplatného plnění (daru) poskytnutého na dobročinné účely. Hodnota daru musí ale činit alespoň 1 000 Kč nebo přesáhnout 2 % ze základu daně. Stačí přitom splnění jen jedné z těchto podmínek. Za dary si pak poplatníci mohou odečíst maximálně 30 % ze svého základu daně. Nárok na odpočet se prokazuje potvrzením příjemce bezúplatného plnění, které zahrnuje i výši a účel daru.

Řada lidí také využívá odečet úroků zaplacených v uplynulém roce na hypotékách či úvěrech ze stavebního spoření, pokud byly použity pro financování bytových potřeb. Jinými slovy, pokud v bytě, na který si pořídili úvěr, trvale bydlí. Takovéto úroky lze odečíst do limitu 300 000 Kč u úvěrů pro financování zajištění bytové potřeby před 1. lednem 2021 a 150 000 Kč u úvěrů pořízených po tomto datu. Je ale třeba vždy zkoumat jaká instituce úvěr poskytla, splnění podmínky bytové potřeby poplatníka či blízkých osob, účel úvěru či vlastnictví dané nemovité věci. Pro odečet úroků je třeba doložit v prvním roce uplatnění smlouvu o úvěru a každoročně potvrzení od instituce poskytující financování o výši zaplaceného úroku. V některých případech je potřeba přeložit také list vlastnictví.

Od základu daně pak lze odečíst také poplatníkem hrazený příspěvek na penzijní připojištění, penzijní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření v souhrnném limitu nejvýše do 24 000 Kč.

Stejný limit pak platí pro odečtení plateb na zaplacené pojistné na soukromé životní pojištění. Musí se však vždy jednat o pojistný produkt, který splňuje podmínky dané daňovým zákonem. U této položky požaduje finanční úřad předložení smlouvy o pojistném produktu v prvním roce a každoročně potvrzení od pojišťovny o zaplacených příspěvcích.

Od roku 2024 nastala změna i u těchto penzijních produktů a životního pojištění. Zavedl se souhrnný limit odpočtu ve výši 48 000 Kč, který může poplatník využít na jakýkoliv z daňově podporovaných produktů. Množina daňově podporovaných produktů se rozšířila o dlouhodobý investiční produkt a pojištění dlouhodobé péče, u kterých lze ze zaplacených příspěvků rovněž odpočet využít.

Autor: Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o. a BDO Euro-Trend s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 750 kanceláří.

Acer na trh uvádí nové notebooky řady Swift s procesory AMD Ryzen řady 8040 s umělou inteligencí Ryzen

Nejnovější notebooky Swift Edge 16 a Swift Go 14 kombinují vylepšené zážitky s umělou inteligencí, systém Microsoft Copilot ve Windows 11 a displeje OLED v tenkém a lehkém provedení.

Společnost Acer představila nové modely notebooků Acer Swift Edge 16 a Acer Swift Go 14, které spojují výkon umělé inteligence a inovativní funkce ve stylových tenkých a lehkých zařízeních. Nejnovější přírůstky do řady Swift jsou vybaveny procesory[[1]] AMD Ryzen™ řady 8040 s grafikou až AMD Radeon™ 780M Ryzen AI pro všestranný výkon a podporu funkcí Acer využívajících umělou inteligenci – jako jsou Acer PurifiedVoice™, Acer PurfiedView™ a nová funkce pro úpravu fotografií Acer LiveArt.

Intuitivní ovládání a bezproblémovou navigaci na počítačích s umělou inteligencí umožňuje aplikace AcerSense™ a Copilot v systému Windows s okamžitým přístupem pomocí speciálních kláves. Uživatelé také při práci ocení čistý obraz, syté barvy nebo streamování prostřednictvím displejů notebooků OLED a také technologii Microsoft Pluton (povolenou ve výchozím nastavení), která pomáhá zabezpečit zařízení, osobní data a šifrovací klíče.

Využití výkonu umělé inteligence s procesory AMD Ryzen řady 8040

Notebooky Swift Edge 16 a Swift Go 14 jsou navrženy tak, aby poskytovaly špičkové zážitky s umělou inteligencí a spolehlivý výkon, což se hodí pro produktivní práci. Jsou poháněny procesory AMD Ryzen řady 8040 s integrovanou technologií Ryzen AI. Nejnovější procesory AMD umožňují efektivní rozdělení zátěže AI mezi akcelerátory na NPU, GPU a CPU, takže se zlepší uživatelské zkušenosti s technologií AI. Využívá procesorovou architekturu AMD „Zen 4“ s až osmi jádry a poskytuje až 16 vláken výpočetního výkonu. Díky tomu mohou kreativní profesionálové i běžní uživatelé u ultratenkých notebooků Swift očekávat rychlé a energeticky úsporné výpočty a delší výdrž baterie.

Notebooky Swift jsou vhodné pro různé uživatele a různé využití se svou podporou funkce umělé inteligence. Umělou inteligencí s funkcí Copilot v systému Windows lze spustit jediným kliknutím na speciální klávesu Copilot, která využívá sílu umělé inteligence k optimalizaci času stráveného při práci nebo tvorbě. Řešení Acer s podporou AI, jako jsou Acer PurifiedView a Acer PurifiedVoice, vylepšují konferenční relace, zatímco Acer QuickPanel umožňuje rychlé a snadné upevnění nástrojů pro videokonference. Pomocná aplikace AcerSense pomáhá uživatelům ovládat a spravovat systémy zařízení jedním kliknutím na klávesu AcerSense a nová funkce Acer LiveArt využívá technologii AI k rychlým úpravám obrázků pomocí ovládacího panelu, který se okamžitě objeví, když je na zařízení pořízen obrázek nebo snímek obrazovky.

Acer Swift Edge 16: výkon se snoubí s mobilitou

Notebook Acer Swift Edge 16 je vyroben tak, aby poskytoval optimální výkon a při tom nebyla omezena jeho přenositelnost. Elegantní design, který je zasazen do ultratenkého a lehkého šasi z hořčíkovo-hliníkové slitiny o hmotnosti pouhých 1,23 kg a výšce 12,95 mm, v sobě spojuje formu a funkci a zároveň obsahuje výkonný hardware, který zvládne dnešní nároky na umělou inteligenci a další funkce. Je poháněn až osmijádrovým procesorem AMD Ryzen 7 8840U[1] integrovaným s grafikou AMD Radeon 780M a AMD Ryzen AI [1] a dodává se s až 32 GB paměti LPDDR5 RAM a až 2 TB PCIe 4.0 SSD úložištěm. Ve spojení s vlastními řešeními umělé inteligence společnosti Acer je notebook vybaven tak, aby zvládl každodenní výpočetní úlohy a je připraven uživatelům přiblížit zážitky s umělou inteligencí.

Swift Edge 16 se může pochlubit 16palcovým panelem OLED s rozlišením 3,2K, který dokáže promítat úžasné obrazy a odstíny díky obnovovací frekvenci 120 Hz a 100% podpoře barevného gamutu DCI-P3. Úzké rámečky, doba odezvy kratší než 0,2 ms a certifikace VESA DisplayHDR™ True Black 500 dále podtrhují výjimečnou vizuální čistotu notebooku OLED.

Zařízení poskytuje uživatelům výhodu také z hlediska konektivity a zabezpečení díky kompatibilitě s Wi-Fi 7, [1,3] která zajišťuje rychlou síťovou rychlost až 5,8 Gb/s a nízkou latenci pod 2 ms, zatímco počítač se zabezpečeným jádrem je vybaven technologií Microsoft Pluton, která chrání zařízení před moderními kybernetickými hrozbami. Pro větší pohodlí je Swift Edge 16 vybaven všemi základními porty: portem HDMI 2.1, dvěma porty USB typu C (podporuje USB4® s rychlostí 40 Gb/s, DisplayPort a nabíjení přes USB), dvěma porty USB typu A a slotem pro karty MicroSD.

Acer Swift Go 14: snadné využití AI na cestách

Acer Swift Go 14 je výkonné zařízení, které snadno zvládne i to nejnáročnější pracovní zatížení. Je vybaven až osmijádrovým procesorem AMD Ryzen 9 8945HS,[1] grafikou AMD Radeon 780M,[1] a technologií Ryzen AI. Ta přináší až o 60 % vyšší výkon umělé inteligence oproti předchozím generacím[4] a uživatelé si ji užijí i na cestách. Notebook podporuje až 32 GB paměti LPDDR5X a až 2 TB PCIe Gen 4 SSD[1] a pracuje ruku v ruce s vlastní technologií AI společnosti Acer, takže zážitky na zařízení jsou plynulejší a příjemnější. Procesory jsou také integrovány s bezpečnostním procesorem Microsoft Pluton, který zesiluje ochranu citlivých dat a informací v počítači s Windows 11.

Uživatelé mají k dispozici plynulý a poutavý obraz na 14palcovém notebooku s displejem OLED s rozlišením až 2,8K a obnovovací frekvencí 90 Hz nebo možnost dotykové obrazovky na panelu IPS LCD (1920 × 1200). Tenké a lehké hliníkové tělo přispívá k vizuální estetice zařízení a je přizpůsobeno dynamickému životnímu stylu, zatímco plně výsuvný pant v úhlu 180o a touchpad OceanGlass™ s o 44 % větší [5] plochou usnadňují práci v jakémkoliv prostředí.

Kromě těchto funkcí nabízí Swift Go 14 technologie zvyšující produktivitu, jako je webová kamera s rozlišením QHD 1440p, 100W baterie s možností rychlého nabíjení, kompatibilita s Wi-Fi 6E a základní funkce připojení: dva porty USB typu C, které podporují také rozhraní USB4, DisplayPort a nabíjení přes USB, port HDMI 2.1, Bluetooth 5.3 a karta MicroSD.

Ceny a dostupnost

Acer Swift Edge 16 (SFE16-44) bude v regionu EMEA k dispozici v dubnu za cenu od 1 249 EUR.

Acer Swift Go 14 (SFG14-63) bude v regionu EMEA k dispozici v dubnu za cenu od 949 EUR.

Přesné specifikace, ceny a dostupnost se liší podle regionu. Chcete-li se dozvědět více o dostupnosti, specifikacích a cenách produktů na konkrétních trzích, obraťte se na nejbližší pobočku společnosti Acer prostřednictvím webových stránek https://www.acer.com/cz-cs/.

Specifikace

Název Acer Swift Edge 16
Model SFE16-44
Operační system Windows 11 Home
Obrazovka 16” OLED + WQXGA (3200×2000), DCI-P3 100%, 120 Hz, Display HDR True Black 500 Certified
Procesory Osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 7 8840U/šestijádrový procesor Ryzen™ 5 H8640U
Grafika Grafika AMD Radeon™ 780M/760M
Paměť Až 32 GB vestavěné systémové paměti LPDDR5 SDRAM
Úložiště Až 2 TB, PCIe Gen 4, 16 Gb/s, NVMe
Rozměry

(mm a palce)

357,66 x 245,9 x 12,95 mm/ 14,08 x 9,68 x 0,51 palce
Váha 1,23 kg
Baterie 54 Whr
Výkon AC adaptéru 65W
Wi-Fi Wi-Fi 7/ Wi-Fi 6E Bezdrátová síť LAN
Funkce Acer PurifiedView™, Acer PurifiedVoice AI Noise Reduction Technology, Acer QuickPanel, Acer LiveArt, AcerSense, Copilot v systému Windows.
Kamera 1440p QHD kamera se záklopkou pro ochranu soukromí
Zabezpečení Procesor zabezpečení Microsoft Pluton
Vyloučení odpovědnosti Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.
Název Acer Swift Go 14
Model SFG14-63 / SFG14-63T
Operační system Windows 11 Home
Obrazovka 14″ OLED + WQXGA (2880×1800), DCI-P3 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified

14″ IPS (2240×1400), sRGB 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified

14″ IPS (1920×1200), sRGB 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified, dotykový displej

Procesory Osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 9 8945HS / osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 7 8845HS / šestijádrový procesor AMD Ryzen™ 5 8645HS
Grafika Grafika AMD Radeon™ 780M/760M
Paměť Až 32 GB vestavěné systémové paměti LPDDR5X SDRAM
Úložiště Až 2 TB, PCIe Gen 4, 16 Gb/s, NVMe
Rozměry

(mm a palce)

312,9 x 217,9 x 14,9 mm/ 12,32 x 8,58 x 0,59 palce
Váha 132 kg
Baterie 65 / 50 Whr
Výkon AC adaptéru 100 / 65W
Wi-Fi Bezdrátová síť Wi-Fi 6E
Funkce Acer PurifiedView™, Acer PurifiedVoice AI Noise Reduction Technology, Acer QuickPanel, Acer LiveArt, AcerSense, Copilot v systému Windows.
Kamera 1440p QHD kamera se spouští pro ochranu soukromí
Zabezpečení Procesor zabezpečení Microsoft Pluton
Vyloučení odpovědnosti Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.

O společnosti Acer

Společnost Acer, která byla založena v roce 1976, patří mezi přední světové společnosti v oblasti informačních a komunikačních technologií a působí ve více než 160 zemích. Acer se vyvíjí spolu s průmyslem a měnícím se životním stylem a zaměřuje se na vytváření světa, ve kterém se hardware, software a služby vzájemně propojí, tvoří ekosystémy a otevírají nové možnosti pro spotřebitele i podniky. 7 700 zaměstnanců společnosti Acer se věnuje výzkumu, návrhu, marketingu, prodeji a podpoře výrobků a řešení, která překonávají bariéry mezi lidmi a technologiemi. Další informace naleznete na adrese https://www.acer.com/cz-cs/.

© 2023 Acer Inc. Všechna práva vyhrazena. Acer a logo Acer jsou registrované ochranné známky společnosti Acer Inc. Ostatní ochranné známky, registrované ochranné známky a/nebo značky služeb, ať už uvedené nebo ne, jsou majetkem příslušných vlastníků. Všechny nabídky se mohou změnit bez předchozího upozornění nebo závazku a nemusí být k dispozici prostřednictvím všech prodejních kanálů. Uvedené ceny jsou výrobcem doporučené maloobchodní ceny a mohou se lišit v závislosti na lokalitě. Příslušná daň z prodeje navíc.

  1. []Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.

    [2] Ryzen™ AI je definován jako kombinace dedikovaného AI enginu, grafického jádra AMD Radeon™ a jader procesoru Ryzen, které umožňují funkce AI. Je vyžadováno povolení OEM a ISV a některé funkce AI ještě nemusí být optimalizovány pro procesory Ryzen AI. Ryzen AI je kompatibilní s: (a) procesory AMD Ryzen řady 7040 a 8040 s výjimkou procesorů Ryzen 5 7540U, Ryzen 5 8540U, Ryzen 3 7440U a Ryzen 3 8440U; a (b) všemi stolními procesory AMD Ryzen řady 8000G s výjimkou procesorů Ryzen 5 8500G/GE a Ryzen 3 8300G/GE. Dostupnost funkcí si před nákupem ověřte u výrobce systému. GD-220b.

    [3] Wi-Fi 7 compatible devices are required to reach the stated speeds/benefits of Wi-Fi 7 (802.11be).

    [4] Na základě interní analýzy společnosti AMD procesorů AMD Ryzen řady 8040 se specifikací TOPS (TERA Operations Per Second) 16 TOPS oproti procesorům předchozí generace Ryzen řady 7040 se specifikací TOPS 10 TOPS.

    [5] Touchpad modelu Swift Go 14 (SFG14-63) má rozměry 125 mm x 76,7 mm, což je přibližně o 44 % více než u předchozího modelu (SFG14-42) s rozměry 104 mm x 64 mm.

Infinix uvádí na český a slovenský trh trio nových telefonů

Na český a slovenský trh míří tři nové smartphony společnosti Infinix. Dvě novinky patří do řady HOT, konkrétně jde o HOT 40 Pro a HOT 40i. Třetím přírůstkem do portfolia je pak SMART 8. Všechny tři kusy umožní hráčům i s omezenějším rozpočtem pořídit akční telefon nadupaný mobilní zábavou. Nová řada HOT40 totiž přináší významné vylepšení procesoru, displeje, funkcí fotoaparátu a softwaru.

„Řada HOT 40 udává trend svým výjimečným výkonem a převratnými funkcemi, to vše zabaleno v dokonalém designu. Ztělesňuje vizi společnosti Infinix o poskytování kvalitního zážitku našim uživatelům, spojení pokročilé technologie se stylem a praktičností, a to vše za rozumnou cenu,“ říká Lukáš Knotte, ředitel značky Infinix pro Česko a Slovensko.

Série HOT 40 je navržena tak, aby poskytovala výjimečný výkon pro každodenní úkoly, hraní her a zábavu. HOT 40 Pro se navíc může pochlubit vylepšenou 5000mAh baterií s dlouhou výdrží a s exkluzivním režimem Power Marathon. S režimem Ultra Power Saving si uživatelé mohou užívat až 2 hodiny[1] hovoru, i když na displeji červeně svítí už jen 5 % baterie. Zařízení je také vybaveno 33W technologií Enduring FastCharge, která umožňuje uživatelům nabít baterii z 20 % na 75 % za pouhých 35 minut[1].

HOT 40 Pro potěší hlavně hráče mobilních her. Toto zařízení je vybaveno osmijádrovým 6nm herním procesorem MediaTek Helio G99 a může se pochlubit vzorkovací frekvencí dotyku 1200 Hz. HOT 40 Pro je vybaven prémiovou 120Hz FHD+ obrazovkou, která poskytuje ještě lepší zážitek z hraní. Úplnou novinkou je funkce Magic Ring, která uživatele jednoduše informuje o zámku obrazovky, stavu nabíjení a hovorech.

Nový HOT 40 Pro boduje ale i při pohledu na fotovýbavu. Může se pochlubit 108MP hlavním fotoaparátem se snímačem HM6, který zajišťuje ostré a jasné snímky s 0,64 mikronovými pixely. 2MP makro objektiv je ideální pro pořizování detailních záběrů textur a složitých detailů. 32MP přední fotoaparát s vylepšenou umělou inteligencí poskytuje výjimečné skupinové fotografie a selfie, a to i při slabém osvětlení, díky pokročilému přednímu blesku.

Kromě toho HOT 40 Pro nabízí různé režimy pro vzrušující fotografie a videa při různých příležitostech, včetně režimu Professional Portrait Mode, Sky Remap a Dual View Video, které vylepšují zážitek z fotografování a natáčení videa.

Pokud jde o design, řada HOT 40 vyniká oslnivým designem s vrstvou třpytivých krystalů na pozadí hvězdné textury. Dokonale lesklý povrch mění vzhled a odráží světlo z různých úhlů.

Model SMART 8 pak představuje cenově nejdostupnější novinku v portfoliu Infinixu, která svým uživatelům ovšem nabídne funkce a pohodlí, na která jsou zvyklí u vyšších modelů. V jeho výbavě najdou například přední fotoaparát s vlastním bleskem, stejnou inovativní funkci Magic Ring jako u řady HOT 40, velkou 5 000mAh baterii nebo až 6GB rozšířenou RAM.

SMART 8 i modely HOT 40 zároveň nabídnou kompletní sadu příslušenství přímo v balení, konkrétně nabíječku s USB kabelem, průhledný ochranný kryt a drátová sluchátka. Uživatel tak přímo v krabici najde vše, co potřebuje k používání telefonu, a nemusí utrácet další peníze za doplňky.

Dostupnost a cena

Všechny tři novinky jsou na českém a slovenském trhu dostupné od poloviny února 2024.

Infinix SMART 8 se prodává v černém, zeleném a bílém provedení za doporučenou koncovou cenu 1 999 Kč / 84 €.

HOT 40i je dostupný v černém, zlatém a modrém provedení a dvou variantách pamětí za 2 799 Kč / 116,90 € (4 + 128 GB), resp. 3 599 Kč / 146,90 € (8 + 256 GB).

HOT 40 Pro je k dispozici v černé a zelené variantě za 4 699 Kč / 191, 90 €.

Společnost Infinix Mobility, založená v roce 2013, je rychle rostoucí technologická značka, která navrhuje, vyrábí a prodává chytrá zařízení značky Infinix po celém světě. Jedná se o módní, efektivní a cenově dostupná inteligentní zařízení zaměřená na mládež, která poskytují uživatelům po celém světě přístup k nejnovějším technologiím ve své třídě. Více informací naleznete na: http://www.infinixmobility.com/cz

Exit mobile version