GymBeam Fitness Hub získal ocenění Visa Czech Top Shop! Připisuje tak do portfolia další velký letošní úspěch.

Ocenění, které je ve světě kamenných obchodů ekvivalentem Michelinské hvězdy, získal vlajkový obchod GymBeamu v Karlíně za měsíc listopad. Odborná porota bude dále vybírat z dvanácti finalistů absolutního vítěze pro rok 2023. Mezi nimi jsou brandy jako Lego nebo Lidl.

Jednotlivé prodejny každoročně bojují o závěrečné pořadí hned v několika různých kategoriích. Důležitý je samozřejmě samotný koncept prodejny a vystavení všech produktů. Stejně tak inspektoři, kteří obchody v průběhu roku inkognito navštěvují, dbají na ochotu a aktivitu personálu, nebo na podporu modernějších způsobů placení a využití digitálních nosičů. Inspektoři u GymBeam ocenili široký sortiment, možnost nechat si namlít čerstvé kešu, mandlové máslo či bezobalová možnost nákupu výživových doplňků na váhu do vlastních nádob. Orientace v obchodě je díky logickému uspořádání zboží a otevřenému prostoru jednoduchá, informace o výrobcích mohou zákazníci získat přímo od obsluhy na místě nebo na obrazovkách umístěných v interiéru. V neposlední řadě je pro kladné hodnocení zásadní i samotné okolí a umístění prodejny. Obchod GymBeam se nachází ve vzdušných a otevřených prostorách v přízemí administrativní budovy.

Pro Fitness Hub jde o další milník, který prodejna od svého otevření začátkem roku 2022 pokořila. Ukazuje se tak, že i v případě e-commerce prodejců dávají kamenné prodejny smysl a kromě budování vztahu se zákazníky významně přispívají k úspěchu společnosti jako takové.

O GymBeam:

GymBeam je s obratem 105 milionů eur za rok 2022 největším fitness e-shopem v regionu CEE. Zaměřuje se na prodej výživy pro sport a zdraví, zdravých potravin, sportovního oblečení a příslušenství. Ve svém portfoliu má více než 120 značek a tisíce produktů. Velkou část jeho tržeb tvoří vlastní výroba pod značkami GymBeam, VanaVita, BeastPink, STRIX a XBEAM.

Společnost GymBeam od vzniku expandovala do dalších krajin Evropy. Momentálně působí na 15 trzích, mezi které kromě Slovenska a Česka patří například Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Bulharsko, Ukrajina, Slovinsko, Polsko, Německo či Itálie.

11 + 1 vtipů o bateriích a nabíjení nejen pro veselý konec roku

Baterie mají v dnešním světě závislém na technologiích nepostradatelné místo. To potvrzuje i fakt, že jsou předmětem mnohých vtipů a humorných historek. Pro sváteční pohodu jsme připravili sérii vtípků na téma baterií a nabíjení, které vás dobijí pozitivní energií do dalšího roku.

Moderní technologie nám usnadňují život, ale často také způsobují, že je hektičtější a nemáme čas se zastavit. „konec roku by měl být radostný a zábavný. Proto jsme připravili sadu vtipů, které si z baterií a chytrých telefonů, které nám mohou energii paradoxně vysávat, dělají legraci,“ uvádí Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do mobilních zařízení na českém trhu a nabízí akumulátory vlastní značky T6 Power. A doplňuje, že v e-sbopu mají nejraději tento vtípek „Jaký obchodník je ten nejlepší? Přece prodejce baterií, protože má vždycky dostatek energie na rozdávání,“ vtipkuje Radim Tlapák.

Vtipy o bateriích

1. Přijde zákazník do elektra a chce reklamovat zboží. „Včera jsem u vás koupil tužkové baterie,“ říká. „A co je s nimi špatně, pane?“ ptá se prodavač. „No vůbec nepíší!“

2. Potkají se v parku dvě ženy a dají se do řeči o partnerských záležitostech. Jedna si povzdechne a říká: „Víš, jaký je rozdíl mezi baterií a mužem?“

„To netuším,“ odvětí druhá.

„Baterie má i pozitivní stranu.“

3. Přijde zákazník do obchodu v Německu a prosí: „Dvě baterie.“

Prodavač nerozumí a odpovídá: „Wie bitte?“

Zákazník překvapeně reaguje: „Nechci vybité, ale nabité baterie, přece.“

4. Co dělají policisté, když se blýská? Vytáhnou z policejního auta baterie a čekají, až se nabije.

5. Kamarádi si o vánočních prázdninách píšou: „Tak co, jak zvládáš Vánoce s rodinou?“ Druhý odpoví: „Představ si, na Štěpána se mi vybil mobil a rozbila se mi nabíječka. A zjistil jsem, že v mé rodině jsou docela milý lidé.“

6. Proč se baterie nikdy nenaštvou? Protože stále zůstávají pozitivní.

7. Jak se představí baterie na prvním rande? Ahoj, jsem plná energie, umím zajiskřit a jsem pozitivní. A když mě poznáš blíž, mám i svou negativní stranu.

8. Jak židovská babička vysvětluje svým vnoučatům v dnešní době význam svátku Chanuka? „Děti, představte si, že má váš smartphone jen 10 procent kapacity baterie a nemáte nabíječku.“ Děti vykřiknou hrůzou. „A i přesto vám vydrží mobil fungovat celých osm dní.“ „To je zázrak, babi,“ řeknou úžasem děti. „Tak, konečně jste pochopili Chanuku.“

9. Povídají si dva kamarádi: „Teda, ty tvoje nové smartwatch jsou super a mají tolik funkcí!“ Majitel nových hodinek potvrzuje: „Je to perfektní, od rána mi měří tep, kroky, sleduju na nich zprávy, vyřizuji e-maily, telefonuju a dívám se na videa.“ Kamarád je nadšený: „To je super. A kolik je teď hodin?“ „Poledne,“ odpoví druhý, aniž by se podíval na chytré hodinky. „Jaks to poznal?“ „Protože se mi právě vybily,“ suše odvětí.

10. Anička dostala pod stromeček nového králíčka. Ve chvíli, kdy do něj vkládala už třetí baterii, ji tatínek upozornil, že to není ten králíček na baterie z reklamy.

11. Jak se jmenuje nejrychleji se nabíjející baterie na světě? Usain Volt

A jako bonus jeden vtip, který vymyslela umělá inteligence:

Dvě baterie si povídají. Jedna říká: „Cítím se tak vybitá.“ Na to druhá odpovídá: „Drž se, možná jsi jen na konci svého cyklu!“

O e-shopu BatteryShop.cz

Společnost BatteryShop.cz má v obchodování na internetu dlouhodobé zkušenosti, věnujeme se mu od roku 1998. Specializuje se výhradně na prodej baterií. Všichni pracovníci mají s produkty z oboru počítačové elektroniky bohaté zkušenosti. Obchodními partnery jsou společnosti z Asie a USA. Všechny prodávané baterie splňují přísné evropské normy a mají všechny certifikáty potřebné pro prodej v zemích Evropské unie. Vysokou kvalitu služeb internetového obchodu potvrzuje 98% hodnocení zákazníků na portálu Heureka.cz.

Internetový obchod BatteryShop.cz provozuje společnost NTB CZ, která je zároveň vlastníkem a výhradním prodejcem baterií značky T6 power.

SAP jako první v Česku rozšiřuje svou nabídku v novém katalogu cloud computingu o řešení software jako služba

Řešení SAP Analytics Cloud se stalo první službou typu Software as a Service (SaaS) zapsanou v novém katalogu cloud computingu podle novely zákona o informačních systémech veřejné správy. Více než dva roky od přijetí novely se tak nachází v katalogu celkem tři služby. Orgány veřejné správy v České republice, jako jsou jednotlivá ministerstva, nyní mohou využívat cloudové analytické, plánovací a simulační nástroje a do budoucna i potenciál umělé inteligence a strojového učení. Zápis proběhl v listopadu letošního roku.

„Modernizace veřejného sektoru jde ruku v ruce se zajištěním bezpečnosti. Doložení potřebných certifikací a další dokumentace a jejich ověření proto trvá delší dobu. Se svou již druhou zapsanou službou v novém katalogu cloud computingu SAP dokazuje, že je pro něj kybernetická bezpečnost a spolehlivost systémů nedílnou součástí jeho řešení. S novými analytickými nástroji plně k dispozici se v Česku opět posouváme o kus dál k umožnění lepších služeb pro firmy i občany,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Řešení SAP Analytics Cloud splňuje podmínky pro zařazení do druhé bezpečnostní úrovně cloud computingu. Organizacím ve státní a veřejné správě přináší novou generaci analytického řešení pro podporu různých forem reportingu a vizualizací včetně dodání kontextu. Obsahuje nástroje pro vytváření variantních rozpočtů, simulací a scénářů budoucího vývoje.

Zápis je mimo jiné další z řady přípravných kroků největší evropské technologické společnosti v souvislosti s plánovanými požadavky evropské směrnice NIS2. V rámci svých aktivit má SAP interně vytvořený tým, který testuje dopady implementace směrnice na svá řešení a firemní procesy na globální úrovni i lokálně v Česku.

„V SAP se zabýváme vývojem řešení software jako služby již řadu let a máme vyhrazené týmy nejen pro jeho vývoj a testování, ale také pro zajištění provozu v souladu s požadavky na kybernetickou bezpečnost. Cítíme zodpovědnost k organizacím v Česku, aby měly takové řešení, které jim umožní plynule se věnovat jejich aktivitám v prostředí měnících se tržních podmínek i regulací,“ říká Zdeněk Panec, vedoucí týmu pro veřejné zakázky v SAP.

Katalog cloud computingu spravuje Digitální a informační agentura, která má od prvního dubna letošního roku na starosti digitalizaci veřejné správy. Splnění podmínek pro zápis poskytovatelů cloudových služeb posuzuje Národní úřad pro informační a kybernetickou bezpečnost.

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2020.

© 2023 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.

Útočníky v kyberprostoru pohání ideologie i rozvoj umělé inteligence. Bez správné ochrany hrozí firmám jak ekonomické ztráty, tak propad reputace

Evropská unie zaznamenala v první polovině roku 2023 třikrát více kybernetických útoků než ve druhé polovině předcházejícího roku. Kromě četnosti jsou kybernetické útoky a jejich následky také rozmanitější. Významnou roli hrál nárůst počtu hacktivistických skupin, které provádí útoky s ideologickým pozadím, zvláště v souvislosti s válkou na Ukrajině, stejně tak jako rozvoj umělé inteligence i internetu věcí. Nejčastějším typem byly ransomware útoky (31 %), dále DDoS útoky (21 %) a následně krádeže osobních údajů (20 %). Mířily nejčastěji na veřejnou správu (19 %), jednotlivce (11 %), zdravotnictví (8 %), digitální infrastrukturu (7 %) a dále na výrobu, finance a dopravu. Vyplývá to z dat Agentury Evropské unie pro kybernetickou bezpečnost a analýzy společnosti BDO.

„Od února letošního roku až do června, do kterého jsou k dispozici zpracovaná data, počet kybernetických útoků v EU každoměsíčně stoupal. Konkrétně v březnu stoupl dokonce více než trojnásobně. Pro jednotlivce, firmy, organizace a veřejné instituce budou kybernetické útoky představovat čím dál větší riziko, na které je nutné mít zavedená adekvátní reaktivní opatření,“ komentuje Libor Šrám, auditor kybernetické bezpečnosti z poradenské společnosti BDO.

Nejčastějšími hrozbami jsou v současnosti ransomwarové útoky, který cílí na datový obsah informačních systémů se snahou jej zašifrovat, případně převzít. Takových útoků stále přibývá a nevypadá, že by trend měl v blízké době zpomalit. „Útočníci většinou vyžadují výkupné za zpětné odblokování zašifrovaných dat, přičemž výsledek po zaplacení požadované částky je velmi nejistý.

Pokud takový útok nastane, je třeba bez zbytečného odkladu zahájit rychlé a efektivní akce směřující k minimalizaci vzniklých škod,“ doporučuje Libor Šrám.

Nejdůležitější je rychlá izolace postižených systémů, omezení nebo zastavení veškerých kritických operací provozovaných informačními systémy a zahájení obnovy informačních systémů a dat z prověřených záloh. Po obnově normálního provozu je nutné provést podrobnou analýzu incidentu a vyhodnotit, jak zlepšit reakci na podobné útoky v budoucnosti. Základem účinné ochrany je ověřený plán pro řešení incidentů, plán obnovy a kontinuity podnikání.

Dalším nejčastějším typem kybernetických hrozeb jsou DDoS útoky, které cílí na informační systémy se snahou o jejich zahlcení a zamezení jejich fungování. „DDoS útoky jsou často příčinou výpadků internetu nebo telekomunikačního provozu. Ty jsou historicky na nejvyšší úrovni,“ doplňuje odborník z BDO. Cílem těchto útoků je narušení fungování informačních systémů, což je pro útočníky druhou nejběžnější motivací po té finanční. Zároveň DDoS útoky často slouží jako doplňková aktivita většího útoku, který již může mít finanční motivaci.

V současné době bychom již našli jen zlomek jedinců, kteří by neměli osobní zkušenost s phishingem, tedy snahou o vylákání citlivých údajů pomocí podvodných mailů nebo falešných webových stránek, které napodobují známé servery, platební portály nebo weby státních institucí. Útočníci tak cílí na lidskou důvěru a zvědavost. „Relativní novinkou je přitom klamání uživatelů například pomocí důvěryhodně probíhajících telefonátů s cílem získat cenné přístupové údaje,“ uvádí Libor Šrám.

Firmy by proto měly především pečlivě nastavit vhodná bezpečnostní opatření, poučit zaměstnance o existujících rizicích a také jim poskytnout školení, jak nejčastějším útokům odolávat a předcházet jim,“ radí Libor Šrám z BDO.

Umělá inteligence pomáhá jak při ochraně, tak při útocích

Zatímco nasazení umělé inteligence ve společnostech může na jedné straně pomáhat při odhalování podezřelého chování nebo škodlivého kódu, na straně druhé účinně pomáhá i útočníkům. „Ti díky umělé inteligenci vytvářejí přesvědčivější phishingové e-maily, které dnes již netrpí špatnou češtinou, díky které šlo v minulosti snadno podvod odhalit,“ potvrzuje Libor Šrám.

Již dnes lze s využitím umělé inteligence napodobovat známé hlasy a vytvářet podvodná videa, které jsou čím dál více k nerozeznání od originálu.

„Pro firmy a další organizace je vedle důsledného proškolování zaměstnanců zásadní správně nastavit parametry ochrany proti kybernetickým útokům, zejména průběžně prověřovat jejich zranitelnosti a aplikovat opatření proti zjištěným zranitelnostem. Jinak se mohou kromě ekonomických ztrát potýkat také s dopadem na pověst společnosti,“ varuje Libor Šrám ze společnosti BDO.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

5 nejčastějších předsevzetí, která si každoročně slibujeme

Nový rok přichází s nadějí a očekáváním nových začátků. Je to doba, kdy mnozí z nás hledají inspiraci ke změnám a zlepšením ve svém životě. Ať už jsme svědky vlastních ambicí nebo sledujeme předsevzetí blízkých, existuje několik obecných cílů, které se zdají neodmyslitelně spojené s příchodem každého nového roku. V tomto článku se zaměříme na šest nejčastějších předsevzetí, která si každoročně klade mnoho z nás, a přemýšlíme o tom, jak je přetvořit z jednoduchých slibů na kroky směrem k dosažení našich cílů.

Pestré stravovací návyky

Jedním z nejčastějších a nejvýznamnějších předsevzetí je rozhodnutí jíst zdravěji. Vyvážená strava hraje klíčovou roli v udržení optimálního zdraví a celkové pohody. Je to nejen cesta k udržení správné hmotnosti, ale také prostředek pro prevenci onemocnění, posílení imunitního systému a podporu energetické úrovně. Základem vyvážené stravy je rozmanitost. Různorodé potraviny znamenají různorodé živiny.

„Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které jsou klíčové pro správné fungování organismu a přispívají normální činnosti nervové soustavy, svalů a tvorbě kolagenu. Mezi takové potraviny patří například ananas, citron, ořechy a listová zelenina,“ radí David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Pravidelný pohyb

S nástupem nového roku se mnoho jednotlivců odhodlává k jednomu z nejčastějších předsevzetí – pravidelnému cvičení. Tato rozhodnutí vycházejí ze snahy o zlepšení fyzické kondice nebo z posílení zdraví. „Pravidelná fyzická aktivita podporuje metabolismus a zvyšuje přísun kyslíku do svalů. Cvičení stimuluje svaly a způsobuje mikrotraumata, čímž vyvolává reakci těla na opravu a regeneraci a podporuje tak produkci testosteronu. Podle Americké kardiologické asociace byste měli zařadit alespoň 150 minut kardiovaskulárního cvičení střední intenzity nebo 75 minut kardiovaskulárního cvičení vysoké intenzity každý týden. Můžete také zařadit vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT), který zahrnuje krátké intervaly intenzivního cvičení s krátkými odpočinky,“ říká David Buchta propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Cvičení nemusí znamenat monotónní opakování stejných cviků. Experimentujte s různými formami pohybu, jako jsou taneční lekce, jóga, nebo jednoduše sporty, které vás baví. S postupem času a vytrvalostí mohou pochybnosti ustoupit a pravidelné cvičení se stane přirozenou součástí vašeho životního stylu, přinášející nejen fyzickou, ale i duševní harmonii.

Pitný režim a hydratace

Spousta lidí si klade za cíl zvýšit svůj příjem vody a omezit konzumaci nápojů s vysokým obsahem cukru. Je to snaha nejen o hydrataci, ale také o snížení příjmu kalorií a potenciálních negativních dopadů, které mohou být spojeny s přílišným množstvím sladkých nápojů. Pitný režim se tak stává jakýmsi základním kamenem, na němž můžeme postavit další prvky naší cesty k celkovému zdraví. Tato zdánlivě nenápadná rozhodnutí mohou mít obrovský dopad na celkové zdraví a pohodu. Pitný režim, a tedy i dostatečný příjem vody, je klíčový pro správnou funkci našeho organismu, a právě toto předsevzetí mnoho lidí zahrnuje do svého seznamu cílů pro nový rok.

Konec s prokrastinací na sociálních sítích

Určitě nejste první ani poslední, kdo denně stráví na sociálních sítích nezdravé množství času. Co to takhle obrátit ve vlastní prospěch? Pokud vás láká práce s IT technologiemi a chcete posunout své dovednosti na novou úroveň, vyměňte prokrastinaci na sociálních sítích za nová poznání v programování.

„Chcete být webovým, nebo mobilním vývojářem, data scientistou nebo se specializovat na umělou inteligenci? Nebo si chcete rozšířit obzory, orientovat se v IT světě a procvičovat si mozek? Programování vám umožní získat lepší povědomí o tom, jak počítače a software fungují, o technologických trendech a kyberbezpečnosti. Zároveň vám může zvýšit vaši schopnost efektivně komunikovat a pracovat s technologicky orientovanými lidmi a organizacemi. Pro začátek si ujasněte, čeho chcete dosáhnout a podle toho si nastavte svůj učební plán,“ radí Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, codingbootcamp.cz .

Relaxace a odpočinek

Rovnováha mezi prací a osobním životem také zahrnuje pravidelný čas pro odpočinek a regeneraci. To může být ve formě dovolené, víkendových výletů nebo jednoduše večerním odpočinku po náročném dni. Důležité je plánovat tyto okamžiky odpočinku a dávat jim stejnou váhu jako pracovním povinnostem.

Důležité je umět relaxovat, ideálně si najít vhodného koníčka, který vás naplňuje a zároveň si při něm odpočinete a na chvíli zapomenete na každodenní povinnosti a starosti. Zní to jednoduše, ale pro mnoho lidí je to problematické. Klíčové je dostatečně odpočívat. Vedle koníčků a relaxace, byste měli udržovat dobré vztahy v rodině, na pracovišti a mezi kamarády. Někdy to není jednoduché, ale minimálně byste se měli o tento stav pokusit,“ říká David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Rovnováha mezi prací a osobním životem není statický stav, ale spíše dynamický proces, který vyžaduje trvalý závazek a neustálé úpravy. Stanovení hranic, pravidelný odpočinek a zapojení svých blízkých jsou klíčovými kroky ke zlepšení této rovnováhy a ke vytvoření života, který naplňuje pracovní i osobní aspekty.

Povede omezení odpočtu DPH na osobní automobil v roce 2024 ke zpomalení českého trhu s auty?

Nový konsolidační balíček s platností od 1. 1. 2024 bude zahrnovat omezení odpočtu DPH na osobní automobil na první 2 miliony Kč z ceny vozu. Statistiky ukazují, že prodej luxusních vozů tvoří pouze zlomek celkového objemu trhu. Schválené opatření může vést ke zpomalení českého trhu s auty a k frustraci podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky.

Vláda ve svém vyjádření k balíčku z 23. 5. 2023 uvedla, že „v roce 2020 bylo 96 ze 101 nově registrovaných Ferrari v Česku registrováno na firmu“, čímž nové opatření zarámovala jako boj proti superbohatým lidem, kteří na své firmy registrují soukromá luxusní auta, která však zjevně neslouží k jejich podnikání. Ve skutečnosti jde o nesmyslný hon na čarodějnice, který na hranici postaví tisíce slušných podnikatelů a manažerů ze střední třídy, zatímco přínos státnímu rozpočtu je diskutabilní.

Luxusní vozy v ČR tvoří zanedbatelný zlomek trhu

V roce 2022 se v České republice prodalo 192 tisíc osobních aut. Skutečně luxusních a supersportovních vozů značek Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley nebo Ferrari se ročně prodá několik stovek, tvoří tedy zanedbatelný zlomek objemu trhu. A že si většinu Ferrari pořídily firmy? Ano, ale to platí i pro Škodovku. Firmy totiž v Česku kupují přes 75 % všech nových aut.

Kdo jsou vlastně ti boháči, kteří si kupují auta za 2 miliony? No, je to leckdo. Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes 2 miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem.

Zpomalení trhu s auty a větší frustrace podnikatelů

Velmi bohatí lidé si svá Ferrari pořídí i bez možnosti plně odečíst DPH a stát od nich v roce 2024 skutečně vybere několik stovek milionů korun navíc. Zároveň však o jiné stovky milionů (nebo miliardy) přijde, protože řada firem a živnostníků odloží nebo omezí obměnu svého vozového parku, případně si dražší služební vozy zaregistruje v zahraničí. Výsledkem bude zpomalení českého trhu s auty a ještě větší frustrace podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky. A to naší stagnující ekonomice rozhodně neprospěje.

Autorský článek připravil Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury
Fairy Tailors, www.fairytailors.

Legendární stavebnice Merkur oslovuje novou generaci lidí skrze nové technologie, zážitky a sdílení

Kořeny legendární české stavebnice sahají do roku 1920, kdy Jaroslav Vancl založil v Polici nad Metují firmu Inventor, po níž nesla název i stavebnice. Zpočátku se jednotlivé plechové dílky spojovaly pomocí háčků, což u dětí nevzbudilo velký zájem, a tak je o pět let později nahradily šroubky a matičky společně s novým názvem stavebnice – Merkur. Brzy na to si Vancl nechal stavebnici patentovat po celé Evropě, a dokonce i v USA, což jí pomohlo se světově zviditelnit. V 90. letech se osud stavebnice ocitl na pokraji likvidace, před kterou ji bez zaváhání zachránil podnikatel Jaromír Kříž s vizí rozšířit sortiment i do dalších odvětví.

Česká stavebnice s více jak 100 letou tradicí se nedávno vrátila na sociální sítě v novém kabátě, kde komunikuje objevy a novinky ze světa Merkur Toys. V článku vám představíme, jak se značce povedlo znovu oslovit historicky navázanou komunitu obohacenou o nové publikum.

Komunikace se spřízněnci a oslovení nového publika

Profily značky Merkur Toys byly dlouhou dobu na bodě mrazu. Po převzetí komunikační strategie na sociálních sítích musela Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí reklamní agentury Contexto, www.contexto.cz, v první fázi důkladně vyhodnotit celkovou situaci a sestavit komplexní plán, jak znovu navázat na komunikaci s dlouholetou komunitou spřízněnců stavebnice a zároveň oslovit nové publikum různých věkových kategorií, které jsou a budou pro značku důležité.

V minulosti měl fenomén stavebnic vybudovanou silnou základnu fanoušků zejména na Facebooku. Ovšem při podrobné analýze postavení značky na sociálních sítích se ukázalo, že přístupy k historicky existujícím profilům již nebyly k dispozici a bylo nutné jednat rychle a strategicky, aby se komunikační propast i nadále neprohlubovala. Ve spolupráci s pracovníky z Merkuru stanovil tým odborníků strategii a hlavní komunikační cíle, které se začaly hned po založení nových profilů na sociálních sítích plnit, což přineslo velký úspěch i při spuštění reklamních kampaní.

Konkurenti těžké váhy

Na rozdíl od 20. let minulého století, kdy stavebnice představovala pro společnost něco nevídaného a jedinečného, musela v nynější době řešit i otázku konkurence. „V posledních 20-30 letech se na trhu objevila spousta různých konkurenčních stavebnic, kdy některé z nich jsou silně podpořeny reklamou. A to je samozřejmě věc, proti které jdeme se stavebnicí, kterou dnešní mladá generace již nezná a není pro ni tedy atraktivní,“ uvádí Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí reklamní agentury Contexto. Ovšem obavy jim brzy po novém začátku pomohli zahnat noví fanoušci a sledující na veřejných profilech. Úspěch se ukrýval v závazku a aktivnímu zapojení uživatelů, kteří dotvářejí svět Merkur Toys. Lidé sdílí své výtvory, čímž se navzájem inspirují. Magdaléna Šašková prozradila, že se jim za poměrně krátkou dobu vytvořila kolem značky Merkur Toys velmi pěkná komunita, která se průběžně rozrůstá.

Nahlédněte do světa Merkur Toys z jiné perspektivy

Velkou výzvou pro celý tým byla tvorba komunikační strategie na sociálních sítích s ohledem na jednotlivé cílové skupiny. Facebook patří přednostně fanouškům, kteří si Merkur pamatují z jejich raných let a je pro ně stále srdcovou záležitostí. Instagram na druhou stranu nabízí prostor pro šíření inspirace. Třetím komunikačním kanálem je Tik Tok, kde prostřednictvím krátkých interaktivních videí mohu diváci nahlédnout do světa Merkur Toys z jiné perspektivy.

„V rámci obsahu pracujeme s mnoha tématy, jako jsou novinky, úspěchy, zajímavé akce, tipy a doporučení, ale kromě toho se snažíme Merkur představit v novém světle. Ač jde o ikonickou stavebnici, není to už pouze o utahování šroubků. Merkur jde s dobou, a tak v nabídce najdete stavebnice, které jsou doplněné o prvky elektroniky, robotiky a mechatroniky,“ dodává Magdaléna Šašková.

Merkur a virtuální realita

Jednou z dalších novinek ve světě stavebnice Merkur je možnost vytvořit si vlastního avatara a projít si nejoblíbenější stavebnice Merkur v prostředí Metaverse, anebo si navrhnout a postavit stavebnici v prostředí virtuální reality. Každopádně to není zdaleka všechno, co si Merkur pro své fanoušky připravil, takže pokud se chcete ponořit do světa nekonečných zážitků a inspirace, sledujte sociální sítě, kde všechny tyto novinky a zajímavosti průběžně Merkur sdílí.

Mobil nebo tablet pod stromeček? Tipy, jak ochránit děti před nástrahami online světa

Každoročně najde mnoho dětí pod stromečkem nějaký technologický dárek, ať už jde o první mobilní telefon, tablet nebo v případě starších studentů notebook. Spolu s novým zařízením by ale děti měly dostat i dostatek informací o tom, jak se na internetu chovat bezpečně a neohrozit sebe ani svá data. Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti, přináší přehled největších rizik, která na děti a studenty v online světě číhají.

„Není pochyb o tom, že internet je cenným nástrojem pro děti každého věku, ať už jde o komunikaci nebo vzdělávání. Je ale také místem, kde číhá řada nebezpečí – kyberšikana, krádeže identity, online predátoři a mnohá další. Klíčovou roli v prevenci sehrávají především rodiče a učitelé, právě oni by měli pomoci dětem zorientovat se v oblasti internetové bezpečnosti,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu. „Prvním krokem by mělo být nastavení hranic, především stanovení času, který mohou děti na svém zařízení denně strávit, a jaké stránky a aplikace mohou používat. Především zpočátku by rodiče měli zvážit umístění počítače ve společné místnosti, lépe tak mohou kontrolovat, jak dítě tráví čas online. Pomoci může i nastavení rodičovské kontroly, která poskytuje další vrstvu ochrany díky kontrole, filtraci a znepřístupnění nevhodného obsahu,“ doplňuje Ondřej Šťáhlavský.

Tři rizikové oblasti online světa

Děti a mládež dnes využívají svá zařízení s připojením k internetu k celé řadě aktivit – od komunikace s kamarády až po vypracování domácích úkolů. Proto by také měli dobře znát rizika, která pohyb na internetu přináší. Díky tomu pak mohou dělat rozvážnější rozhodnutí a vyhnout se potenciálním hrozbám.

  • Digitální stopa

„Děti by si měly uvědomit, že všechno, co na internetu udělají, zanechává stopu, ať už jde o navštívené internetové stránky nebo příspěvek na sociálních sítích,“ upozorňuje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu. Online aktivity často „žijí“ věčně, je tedy obtížné, ne-li nemožné, později informaci z internetu odstranit. Neopatrné chování dětí na internetu často vede k porušení soukromí, které může vyústit v zasílání nechtěného nebo nevhodného obsahu. Způsoby, jak udržet digitální stopu pod kontrolou, jsou různé. Rodiče by s dětmi měli projít nastavení soukromí, mít přehled o založených účtech a profilech, ale také o tom, co na internetu zveřejňují.

  • Hesla a přístupové údaje

„K prolomení hesel dnes existuje celá řada pokročilých metod jako například sociální inženýrství, password spraying nebo útok hrubou silou (brute force attacks). Je tedy důležité, aby se děti naučily používat pro každý účet samostatné, silné heslo. Zároveň by měly umět rozpoznat známky nejběžnějších útočných taktik, jako je například phishing,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

  • Online komunikace

Kyberzločinci dnes používají celou škálu nástrojů, aby získali důvěru online uživatelů. Vytvářejí falešné internetové stránky nebo e-maily, aby z nic netušících lidí vytáhli citlivé informace nebo peníze. Dospělí by měli naučit děti rozpoznat potenciálně nebezpečný web nebo zprávu a zdůraznit, že při sebemenší pochybnosti se mají ozvat. „Stejně jako je obtížné rozeznat falešný web, není snadné ani identifikovat online predátora. Proto by si děti měly dát velký pozor na to, s kým komunikují na digitálních platformách a vyhnout se sdílení jakýchkoli osobních informací,“ varuje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Na koloběžce v zimě? Proč ne, ale opatrně

Jízda na koloběžce je i v zimě mimořádně efektivním způsobem pohybu po městě. Jen je třeba brát ohled na povětrnostní podmínky, zdůrazňuje platforma Bolt. Její zelené stroje v následujících měsících zůstanou v ulicích, v případě nepříznivých podmínek ovšem bude provoz koloběžek pozastaven a nebude možné si koloběžku vypůjčit.

Nejen za chladného počasí je třeba se na kolo i koloběžku patřičně obléci. Bezpečné jízdě rozhodně nepřidá, pokud jezdci mrznou ruce tak, že stěží udrží řídítka, ani když je na kost promočený. A důrazné doporučení nosit helmu platí bez ohledu na roční období, stejně jako se po celý rok hodí mít připnutý reflexní klip nebo oblečení s reflexními prvky. Je navíc třeba dávat si pozor na mokrou vozovku a kluzké listí, které stejně jako námraza prodlužuje brzdnou dráhu a v zatáčkách je obzvlášť nebezpečné.

Při zhoršených povětrnostních podmínkách by proto i zkušení koloběžkáři měli zvážit, zda-li si v aplikaci nenastavit začátečnický mód, který snižuje maximální rychlost stroje na 15 km/h. Tato funkce je přitom jen jeden z celé řady unikátních bezpečnostních prvků v rámci aplikace Bolt, mezi které patří rozpoznávání nebezpečné jízdy ve dvou lidech či prudkého brždění a smyků. A v neposlední řadě také test kognitivních schopností, který je ve vybraných lokalitách a denní, respektive noční době nutné složit k tomu, aby se koloběžka odemknula.

„Bezpečný provoz našich koloběžek i elektrokol je pro nás nejvyšší prioritou. Proto neustále zavádíme nové bezpečnostní funkce, které jsme jako první provozovatel prostředků mikromobility integrovali do bodového systému podobného tomu, jaký se vztahuje na motoristy. Pokud senzory stroje opakovaně rozpoznávají jízdu smykem nebo jinak nebezpečné chování, či uživatel koloběžku odkládá sice na vyhrazené stání, ale tak, že překáží, je mu omezena rychlost nebo může být v aplikaci dokonce zablokován,“ vysvětluje Peter Mesarč, manažer mikromobility pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Bolt.

V případě nepřízně počasí budou koloběžky na ulicích z bezpečnostních ohledů uzamčeny, aby nedošlo k případným zraněním. Z vyhrazených parkovacích stání tedy nezmizí, jen nebudou viditelné v aplikaci a tedy si je nebude možné ani vypůjčit.

Aplikace Bolt je dostupná na Google Play i App Store s tím, že sdílené elektrokoloběžky a elektrokola Bolt jsou k dispozici v ulicích Prahy, Brna a Ostravy, ale také například v Olomouci, Pardubicích, Českých Budějovicích či Frýdku-Místku.

O Boltu

Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 150 milionům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Bolt usiluje o urychlení přechodu od vlastnění automobilů k sdílené mobilitě, a nabízí lepší alternativy včetně odvozu autem, sdílení automobilů a elektrických koloběžek, stejně jako doručování jídel a potravin.

Přehled legislativních změn v roce 2024: V daních zavede nejvíce novinek vládní konsolidační balíček

Od počátku roku 2024 začne platit hned několik výrazných daňových změn, které přinese vládní konsolidační balíček. Právě jejich přehled přináší níže Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner společnosti BDO. V následujících textech společnost BDO upozorní i na další důležité legislativní změny.

Vládní konsolidační balíček, jehož cílem je snížit deficit veřejných financí, se dotkne většiny obyvatel České republiky. Nejvíce však zasáhne rodiny s dětmi staršími 3 let, kdy má rodič zaměstnanecký příjem kolem 40-50 tis. Kč měsíčně a druhý rodič je doma s dětmi a nedosahuje příjmu nad 68 000 Kč, vychází z modelových příkladů BDO. Zde se dostáváme na úroveň až o 10,5 % vyšších odvodů. Jedná se nicméně o nejextrémnější případ, průměrný dopad na poplatníky se očekává kolem 2-5 % hrubé mzdy.

Níže přinášíme přehled těch nejdůležitějších změn vycházejících z vládního konsolidačního balíčku, které daňoví poplatníci pocítí již v roce 2024:

Sazby daně z příjmů fyzických osob

Sazby daně z příjmů fyzických osob v České republice jsou 15 % a 23 %. Vyšší sazba daně se uplatňuje, pokud souhrnný základ daně přesáhne určitou hranici. Současná hranice činí 48násobek průměrné mzdy (1 935 552 Kč pro rok 2023). Od roku 2024 by se měla hranice snížit na 36násobek průměrné mzdy (1 582 812 Kč pro rok 2024).

Pro účely zálohy na daň u zaměstnání se hranice pro aplikaci 23% sazby daně snižuje ze 4násobku průměrné mzdy (161 296 Kč pro rok 2023) na 3násobek průměrné mzdy (131 901 Kč pro rok 2024).

Zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob

Sazba daně z příjmů právnických osob se zvýší ze současných 19 % na 21 %. Zvýšení sazby daně se bude vztahovat na všechna zdaňovací období po 1. lednu 2024.

Zpřísnění slevy na manžela/(ku) a zrušení vybraných slev

Momentálně si může poplatník uplatnit slevu na dani na manželku či manžela s vlastním ročním příjmem nižším než 68 000 Kč, pokud manželé žijí ve společné domácnosti. Podle nové právní úpravy se uplatnění slevy na dani bude týkat pouze poplatníků žijících ve společné domácnosti s dítětem do 3 let věku.

Daňová sleva za umístění dítěte a daňová sleva na studenta budou zrušeny.

Zaměstnanecké benefity

Vláda sice upustila od původního návrhu zcela zrušit daňové zvýhodnění nepeněžních zaměstnaneckých benefitů, nicméně konsolidační balíček zavádí pro jejich osvobození od daně ze závislé činnosti omezení. Od příštího roku se bude na všechny druhy nepeněžních benefitů vztahovat jeden úhrnný roční limit pro jejich osvobození ve výši poloviny průměrné mzdy, což pro rok 2024 představuje částku 21 983 Kč.

Nepeněžní benefity poskytnuté zaměstnanci do tohoto limitu budou od daně ze závislé činnosti osvobozeny, hodnota nepeněžních benefitů přesahujících uvedený limit již bude považována za zdanitelný příjem zaměstnance s povinností odvodů sociálního a zdravotního pojištění.

U zaměstnanců lze očekávat, že jejich zájem o benefity, které budou muset podléhat zdanění, bude menší. Zároveň se mohou dočkat i omezení benefitů zaměstnavatelem.

Možnost poskytnout příspěvek na stravování u zaměstnanců

Osvobození při poskytnutí stravování a nepeněžitého příspěvku na stravování (stravenky) bude omezeno maximální výší shodně jako peněžitý příspěvek na stravování. Při směně delší než 11 hodin umožní novela poskytnout dva příspěvky na stravování s uvedeným daňovým režimem pro osvobození. Zároveň se doplnila možnost poskytnout příspěvek na stravování u zaměstnanců, kteří nemají rozvrh směn (např. jednatelé) a odpracují alespoň 3 hodiny během kalendářního dne.

Zdanění pouze realizovaných kurzových rozdílů

Od roku 2024 bude možné vyloučit ze základu daně nerealizované kurzové rozdíly, které dnes firmy musí zdaňovat. Nově se bude tento příjem považovat za daňově neúčinný. Zdaňovat se tento příjem bude až v období, kdy bude kursový rozdíl realizován. Tento režim musí být oznámen správci daně.

Užití bezemisního vozidla k soukromým účelům

Zdanění nepeněžitého příjmu zaměstnance u bezemisního osobního automobilu, který bude používán jak za pracovním účelem, tak i soukromým, bude činit 0,25 % ze vstupní ceny automobilu.

Omezení uznatelnosti částky na pořízení osobního automobilu

Od roku 2024 bude maximální daňově uznatelná částka na pořízení osobního automobilu (kategorie M1) omezena na 2 miliony Kč. Obdobné to bude při pořízení automobilu na operativní či finanční leasing.

DPH

V souvislosti s omezením uznatelnosti částky u pořízení automobilů z pohledu daně z příjmů dojde také k omezení uplatnění odpočtu DPH. V případě pořízení osobních automobilů bude možné uplatnit nárok na odpočet maximálně ve výši 420 000 Kč. Jedná se o částku DPH, která připadá na pořízený automobil ve výši 2 000 000 Kč bez DPH.

Od roku 2024 budou aplikovány pouze dvě sazby DPH, a to základní 21 % a snížená 12 %. To povede k přeřazení některého zboží a služeb do jiné sazby.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH sníží z 15 % na 12 %:

  • potraviny,
  • kohoutková voda,
  • zdravotnické prostředky,
  • dětské autosedačky,
  • nemovitosti pro sociální bydlení,
  • stavební práce u rodinných a bytových domů,
  • pohřební služby.

Zboží a služby, u kterých se sazba DPH sníží z 21 % na 12 %:

  • příležitostná (nepravidelná) hromadná autobusová doprava osob,
  • zdravotnické a diagnostické prostředky na jedno použití a jejich opravy.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH zvýší z 10 % na 12 %:

  • ubytovací a stravovací služby,
  • vodné a stočné,
  • teplo a chlad,
  • léky,
  • noviny, časopisy a jejich půjčování nebo nájem,
  • vstupenky na sportovní a kulturní akce,
  • služby tureckých a parních lázní, saun a solních jeskyní.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH zvýší z 10 % nebo 15 % na 21 %:

  • většina nápojů vč. točeného piva,
  • kadeřnické služby,
  • služby autorů a umělců,
  • sběr, přeprava a ukládání komunálního odpadu,
  • opravy obuvi, oděvů, koženého zboží a jízdních kol,
  • úklidové práce v domácnosti,
  • palivové dříví a řezané květiny.

Tištěné a elektronické knihy budou nově osvobozeny od DPH s nárokem na odpočet. Půjčování a nájem těchto knih bude také podléhat tomuto osvobození.

Spotřební daň z lihu

Postupné navyšování spotřebních daní z lihu proběhne během 3 let, a to navýšením 10 % v roce 2024, 10 % v roce 2025 a 5 % v roce 2026. Rovněž se zvýší zajištění daně z lihu pro provozovatele daňového skladu.

Spotřební daň z nikotinu

Dle návrhu by mělo dojít k nárůstu zdanění tabákových výrobků a alternativních výrobků (např. elektronické cigarety, nikotinové sáčky apod.) v průběhu následujících 4 let. Pro rok 2024 se zvyšuje spotřební daň z cigaret, tabáku na kouření, doutníků a cigarillos o 10 %, v roce 2025, 2026 a 2027 každý rok o 5 %. Zvýšení daně u elektronických cigaret má proběhnout ve schématu 2,5 + 5,0 + 7,5 + 10 Kč/1 ml náplně, u nikotinových sáčků ve schématu 0,4 + 0,8 + 1,2 +1,7 Kč/g. Kromě toho návrh zahrnuje 15% zvýšení daně ze zahřívaného tabáku každý rok od roku 2024 do roku 2027.

Spotřební daň z leteckých pohonných hmot

Ruší se osvobození leteckých pohonných hmot pro jakoukoliv vnitrostátní přepravu (včetně letecké záchranné služby).

Daň z nemovitostí

Sazby daně z nemovitých věcí vzrostou v průměru na 1,8násobek stávajících sazeb. Veškerý příjem
z daní z nemovitých věcí zůstane obcím. Zároveň obce dostanou větší pravomoc ve zdanění zemědělských pozemků. Nově se také zavadí inflační koeficient, který bude automaticky zvyšovat daň z nemovitostí o inflaci za předchozí období.

Daň z hazardních her

Od roku 2024 se zvýší daň na 1 herní automat na 13 400 Kč (z původních 9 200 Kč). Změní se také přerozdělení výnosů této daně. Nově stát získá 55 % ze všech výnosů a zbytek se rozdělí obcím dle stanovených kritérií.

U hazardních her se daňová sazba zvyšuje na 30 % (z původních 23 %). Sazba daně u loterií a technických her zůstává 35 %.

Autor: Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Exit mobile version