Až 50 milionů pro nadějné české firmy. Prestižní Vodafone Nápad roku uzavírá přihlášky 11. května

Úspěšné inovativní firmy z Česka mají často jedno společné: prošly nejstarší startupovou soutěží u nás. Letošní 17. ročník Vodafone Nápad roku přitom ambiciózním podnikatelům nabízí větší podporu než kdy dřív. Vítěz si odnese 400 tisíc korun a všichni účastníci bez ohledu na pořadí mohou získat investice ve výši až 50 milionů i důležitá partnerství.

Soutěží dosud prošlo bezmála 2400 projektů, které od investorů získaly přes 400 milionů korun. Do letošního ročníku mohou začínající firmy podávat přihlášky do 11. května 2024 prostřednictvím stránek www.napadroku.cz. 30 nejlepších projektů během osobních prezentací obdrží zpětnou vazbu od zkušených podnikatelů a investorů, finálová desítka pak bude mít v rámci mentoringu přístup k desítkám odborníků z oblasti marketingu, obchodu či práva. Nejlepší projekty se nakonec 17. září představí veřejnosti na slavnostním večeru.

„Podporou odvážných inovativních podnikatelů tvoříme budoucnost České republiky. Startupy už u nás zaměstnávají přes 150 tisíc lidí, tedy asi 4 % všech zaměstnanců a dvakrát tolik jako celé zemědělství. Lidé v nich navíc v průměru pobírají vysoce nadstandardní mzdu. Technologických firem z Česka rychle přibývá, mnohé z nich jsou špičkou ve svém oboru a dobývají trhy po celém světě,“ vysvětlil zakladatel soutěže Martin Kešner.

Příkladem jsou i týmy, které uspěly v minulém ročníku. Vítězný Lukáš Loun se společností MAIA pomocí umělé inteligence urychluje a zpřesňuje endoskopická vyšetření a pomáhá tak včas odhalovat zejména nádory tlustého střeva. Druhý Přemysl Kokeš představil novátorský hasicí přístroj Amplla, který funguje i jako ochranný štít před žárem a díky modernímu designu ozdobí každý interiér. Střešní systém Nebesys bronzové Zuzany Ambrožové je zvenku k nerozeznání od tradiční krytiny, ale propouští světlo, takže dokáže spojit soukromí s prosvětleným interiérem i nádhernými výhledy a navíc pohlcuje hluk.

Každoročně nás těší příběhy českých podnikatelů, kterým účast v soutěži pomohla najít investora, strategického či technologického partnera nebo nové zaměstnance a zákazníky. S několika z nich jsme v minulosti navázali funkční partnerství, s některými dokonce na globální úrovni,“ uvedla Viktoria Korabelniková, obchodní ředitelka pro ICT služby ve Vodafone Česká republika.

Kromě finanční odměny a pozornosti investorů soutěží projekty také o věcné ceny v hodnotě téměř 7 milionů korun, cestu do R&D centra Huawei v Shenzhenu pro tři týmy nebo o přístup do programu Microsoft for Startups Champion Network a k workshopům na témata jako jsou design, cloudová architektura či prodejní kanály.

„Sami jsme ještě nedávno byli ve stejné situaci jako dnešní začínající podnikatelé. Skrze soutěž Vodafone Nápad roku chceme společnosti a nositelům skvělých nápadů vracet příležitost, kterou jsme sami dostali. Bez sdílení zkušeností a nejrůznější podpory, přičemž nemusíme nutně mluvit jen o financích, by totiž i naše cesta byla mnohem složitější,“ popsal Marek Vašíček, zakladatel společnosti FTMO, která vznikla v roce 2015 jako univerzitní projekt několika studentů a dnes patří mezi 20 nejhodnotnějších českých firem.

Účast v soutěži je tradičně spojena i s šancí zviditelnit se před špičkami z oboru a poznat strategické obchodní partnery. Jedním z partnerů je například Vienna Business Agency, která startupům pomáhá s networkingem a expanzí v Rakousku a zajišťuje příležitosti k seznámení s místními investory.

„Inovace jsou hnacím motorem každého oboru a tuzemské startupy mají potenciál zlepšovat každodenní život nás všech. O to se koneckonců snaží i Kooperativa jako pojišťovna a také náš projekt Bezpečnost má zelenou, který zastřešuje řadu aktivit pro prevenci škod na zdraví i majetku. A ty nejlepší startupové prevenční projekty oceníme jako každý rok i letos v kategorii Bezpečnost má zelenou. Protože nejmíň starostí máte se škodou, ke které nedojde,“ dodává Jindřich Skrip, ředitel úseku marketingu a komunikace v pojišťovně Kooperativa.

Titulárním partnerem soutěže je letos již počtrnácté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou Kooperativa, J&T Banka a Huawei. Partnery jsou společnosti FTMO, Microsoft a Peterka Partners. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, CzechCrunch. Soutěž dále podporují CzechInvest, Vienna Business Agency, Czech Founders, Startup Kitchen.

Více o Vodafone Nápad roku

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která již od roku 2007 slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady nadějných podnikatelů. Zúčastnit se může jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevovat další revoluční produkty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, motivovat a pomáhat jim s uvedením na trh a následnou expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. Více o soutěži se dočtete zde.

Nejlepší mladí inovátoři se utkali ve finále programu Solve for Tomorrow

Deset nejlepších středoškolských týmů z celé republiky představilo své technologické projekty se sociálním přesahem ve finále programu Solve for Tomorrow. Vítězství vybojovali studenti VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou, kteří vymysleli a sestavili prototyp chytrých brýlí pro nevidomé.

O konečném pořadí finalistů rozhodla odborná porota složená z vedení společnosti Samsung a vzdělávací organizace Junior Achievement na základě živých prezentací v prostorách smíchovské Next Zone 30. dubna.

Druhou příčku obsadila studentka pražského Gymnázia Arabská, která naprogramovala aplikaci pro snadnější dorozumění s neverbálními autisty, a na třetí pozici se umístili studenti Střední průmyslové školy v Brně s novou sociální sítí sdružující trenéry, fitness centra a lidi s chutí cvičit.

Na svých technologických řešeních pro „smart future“ studenti pracovali půl roku, do finále se dostalo top 10 z celkového počtu 72 přihlášených týmů z Česka a Slovenska. „Ve finále se sešlo různorodé spektrum projektů, od aplikací, softwarů, webových služeb až po fyzické produkty nebo celé ekosystémy. Porota to měla o to těžší, že každá z inovací byla v něčem unikátní, odlišná od ostatních a studenti je prezentovali na vysoké úrovni. Za pár měsíců se všichni finalisté propracovali od představ až k funkčním prototypům a testování. A právě ti, kteří dokázali svůj projekt neustále rozvíjet a formovat podle výsledků testování, zpětných vazeb a zjišťování skutečných potřeb cílové skupiny, v programu uspěli. Takový produkt obstojí a může být prospěšný statisícům lidí,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung, která globální soutěž v tuzemsku iniciuje.

Tři nejlépe umístěné týmy byly oceněny tablety, sluchátky a chytrými hodinkami. Tím však podpora mladých inovátorů nekončí. Všichni finalisté se mohou i nadále spolehnout na pomoc pracovníků Samsungu při dalším rozvoji svých projektů, získali nové kontakty, možnosti stáží, pozvánku na osobní prohlídku firemních pracovišť v Praze a Bratislavě nebo účast na letním alumni kempu pro absolventy programů.

TAB. 1: VÍTĚZOVÉ PROGRAMU SOLVE FOR TOMORROW 2023/24 a jejich projekty

1. tým VisionNex, VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou: chytré brýle, které využívají vsazenou kameru a umělou inteligenci k převodu okolního prostředí na zvuk

2. tým DOMLUV SE!, Gymnázium Arabská, Praha 6: Android aplikace, která umožňuje jednoduchou a rychlou práci s obrázkovými kartičkami pro komunikaci

3. tým GYMSPACE, Střední průmyslová škola Brno, Purkyňova: aplikace sloužící k budování fitness komunit, tzn. propojování nováčků, trenérů, fitness center pro vyšší edukaci a motivaci

SOLVE FOR TOMORROW, www.solvefortomorrow.cz

Program Solve for Tomorrow je součástí globálního závazku společnosti Samsung ke vzdělávání mladých lidí s cílem rozvíjet problémové a kritické myšlení studentů při řešení společenských problémů současného světa. V duchu hlavní vize „Together for Tomorrow. Enabling people. Education for future generations“ umožňuje budoucím inovátorům dosáhnout jejich plného potenciálu a stát se další generací vůdců, kteří budou průkopníky pozitivních sociálních změn.

Realizátorem programu Solve for Tomorrow je nevládní organizace JA Czech, která se věnuje rozvoji podnikatelského myšlení na českých školách od roku 1992.

Twisto nabízí svým zákazníkům přímé bankovní platby

Rychlé a bezpečné platby pro zákazníky. To je řešení, které Twistu přinesla jeho spolupráce s litevskou firmou Kevin. Zákazníci můžou službou od společnosti Kevin uhradit Twistu platby přímo ze svých bankovních účtů, mimo karetní schémata, a to vychytávkou, kterou Twisto nazývá Rychlý bankovní převod.

Společnost kevin. nám dodává řešení, které umožňuje zákazníkům iniciovat platbu bankovním převodem přímo z aplikace Twista. Když tedy chtějí zákazníci uhradit svoje

objednávky Twistu, zvolí možnost Rychlého bankovního převodu, potvrdí ho ve své bankovní aplikaci a peníze jsou v podstatě okamžitě převedeny,” říká Pavel Prucek z produktového týmu Twista. Implementace produktu společnosti Kevin proběhla během pár týdnů.

Twisto, přední poskytovatel odložených plateb, oznamuje úspěšnou implementaci své nové platební metody v České republice a Polsku. Díky velké rozšířenosti otevřeného bankovnictví na obou trzích může naprostá většina zákazníků profitovat z této rychlé a bezpečné platební metody.

Platební metoda umožňuje zákazníkům potvrdit platbu přímo z jejich bankovního účtu. Jakmile zákazník platbu potvrdí, platba je okamžitě připsána na účet Twista.Tato inovativní metoda nejenže snižuje náklady spojené s platbami kartou, ale také poskytuje větší bezpečnost a spolehlivost.

Jsme rádi, že můžeme zákazníkům společnosti Twisto nabídnout rychlý, bezpečný a efektivní způsob platby,“ řekl Pavel Sokolovas, spoluzakladatel společnosti Kevin. „Díky úspěšným implementacím v Pobaltí a nyní i v České republice a Polsku vidíme obrovský potenciál pro další rozvoj a rozšiřování naší platební platformy a budujeme tak svět platebních možností pro každého.“

První data ukazují, že nové platební metodě uživatelé důvěřují. Hned po uvedení ji využily tisíce zákazníků v Česku a Polsku.

Více o Twistu:

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a je českou jedničkou mezi poskytovateli platebních služeb BNPL (Buy Now, Pay Later). Twisto nabízí také novinku nákup na třetiny bez navýšení, se kterou si lidé mohou opět zcela bezplatně a bez registrace rozkládat větší nákupy na tři platby.

Twisto působí i na polském trhu. V roce 2021 proběhl prodej Twista do zahraničí a v současnosti ho vlastní fintech Param.

Sluchátka Bose QuietComfort Ultra Headphones v barvě Sandstone: Druhá letošní limitka dorazila do ČR

Atraktivní nebo ještě lépe unikátní barevné provedení je pro mnoho uživatelů jedním z klíčových důvodů při výběru sluchátek i dalších doplňků. Po nedávném představení limitované edice reproduktoru Bose SoundLink Flex v pastelově fialové barvě přišla nyní na náš trh nejvyšší řada velkých ANC sluchátek přes uši Bose QuietComfort Headphones v elegantní barvě Sandstone, kterou nesly vybrané produkty Bose již v minulosti.

Limitované provedení Sandstone kombinuje náušníky a měkce polstrovaný hlavový most v barvě pískovce s doplňky v matně zlaté barvě. Tato barevná kombinace je decentní a přesto nepřehlédnutelná. Na našem trhu je nyní k dispozici stovka kusů těchto výjimečných sluchátek.

Naprostou samozřejmostí sluchtek Bose QuietComfort Ultra Headphones, která byla představena na podzim loňského roku, je špičková reprodukce zvuku. Kromě toho se stal tento model v očích mnoha uživatelů symbolem návratu Bose na trůn sluchátek s aktivním potlačením zvuku (ANC), což potvrzují i mnohé odborné recenze a ocenění z celého světa. Za tímto úspěchem stojí mimo jiné využití dosud nejlepších mikrofonů a nového výkonného čipu. Úroveň potlačení okolí lze podle individuálních preferencí a aktuální situace řídit pomocí aplikace Bose Music. Sluchátka tak vytváří ideální podmínky pro poslech v rušném prostředí nebo pro optimální soustředění v open space kancelářích. Pro snadné nalezení správného bodu dotykového ovládání hlasitosti je pravý náušník vybaven příslušným výliskem. Na baterie vydrží sluchátka hrát až 24 hodin.

A navíc, u QuietComfort Ultra Headphones použili v Bose poprvé ve velkých sluchátkách přes uši hned dvě zásadní novinky. Vlastní technologie Custom Tune změří při každém nasazení během okamžiku odezvu uší a nastaví uživateli reprodukci na míru. Posluchačům, kteří mají rádi prostorový zvuk, přinášejí navíc možnost poslechu s využitím technologie Spatial audio. Ta zajišťuje při poslechu prostřednictvím sluchátek podobný intenzivní 3D prožitek, jako v poslechové místnosti vybavené mnoha reproduktory. V příslušném režimu umí také díky vestavěným pohybovým senzorům zachovat plnou autentičnost prostoru. To reálně znamená, že pokud prostorová nahrávka obsahuje hlas zpěváka, který vychází z místa před posluchačem a uživatel otočí hlavou doprava, jeho hlas uslyší stále ze stejného místa jako předtím, tedy ze strany. Tuto možnost nabízí všechny modely sluchátek Bose Ultra.

Kombinace oceňované, velmi pohodlné konstrukce umožňující celodenní nošení sluchátek, a použitých technologií založených na letitých zkušenostech a tradici značky dělají z Bose QuietComfort Ultra Headphones jedny z nejzajímavějších velkých bezdrátových sluchátek na trhu.

Limitovaná edice sluchátek Bose QuietComfort Ultra Headphones Sandstone (označovaná také jako béžovo-zlatá) je k dispozici výhradně na e-shopech Basys.cz a Alza.cz za 12 490 Kč.

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys CS je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean, Energy Sistem a další. Česká pobočka BaSys CS v poslední době významně rozvíjí také distribuční divizi prémiových domácích spotřebičů s aktuálně nabízenými značkami Laurastar a Cuisinart.

Májový T-Mobile: Sluchátka za 1 Kč a Samsung i Xiaomi se slevou

V květnu mohou zákazníci operátora využít tarifní dotaci na kompletní portfolio Samsung a Xiaomi. Nechybí ani dvě oblíbené korunovky a extra tarifní dotace na vybrané modely telefonů. Nadále platí nabídka sluchátek za 1 Kč k telefonu se smlouvou a tarifní dotace na hardware, produkty Apple a T Phone s T Tabletem.

Květnová nabídka potěší oblíbenými korunovkami. Zastoupí je model Samsung Galaxy A05s 64GB a Xiaomi Redmi 13C 5G 128GB, které si tak zákazníci mohou pořídit již za 1 Kč s tarifem Neomezeně XL. Extra dotací jsou podpořeny také modely Samsung Galaxy A25 5G 128GB nebo Samsung Galaxy S24 256GB. Jako výhodnou dvojičku zákazníci zakoupí kombinaci Xiaomi Redmi Note 13 Pro+ 5G 256GB spolu s Xiaomi Redmi 10 5G 64GB. Tarifní dotace se vztahují na kompletní portfolio značek Samsung a Xioami.

Ke každému telefonu zakoupenému se smlouvou na 24 měsíců čekají i v květnu na zákazníky stylová černá či bílá sluchátka od T-Mobilu za pouhou 1 Kč.

Nadále pokračuje nabídka tarifních dotací na hardware v podobě notebooků Acer, televizorů Philips a herních konzolí Sony Playstation 5 slim. Další extra dotace se vztahují na všechny modely Apple a T Phone a T Tablet. T Phone (2023) lze zakoupit již za 199 Kč s tarifem Neomezeně XL s výhodou.

Českou novinku Gray Zone Warfare lze hrát na GeForce NOW. V květnu se knihovna služby rozroste o 22 her

Hrát na GeForce NOW napříč zařízeními je zase o něco snazší díky novému způsobu instalace beta verze GeForce NOW na Steam Decku. Nová aktualizace GeForce NOW, která byla vydána minulý týden, umožňuje procházení knihovny GeForce NOW v prohlížeči pomocí gamepadu, a to i na Steam Decku. Díky tomu je vyhledávání a hraní her na herním handheldu bezproblémové, aniž by se hráči museli starat o systémové specifikace. Majitelé placených členství si mohou užít NVIDIA DLSS a ray-tracing.

Knihovna služby se stále rozšiřuje, což znamená, že v květnu přibude do cloudu 22 her. Více než polovina z nich přichází dokonce v den svého vydání. Jde např. o Little Kitty, Big City, The Rogue Prince of Persia, Norland a Crowns Wars: The Black Prince. Do knihovny GeForce NOW přibude také Honkai: Star Rail, až bude aktualizována na verzi 2.2.

Tento týden nově v knihovně GeForce NOW:

  • Stormgate Closed Beta (Novinka, Steam, 30. 4.)
  • Gray Zone Warfare (Novinka, Steam, 30. 4.)
  • MotoGP24 (Novinka, Steam, 2. 5.)
  • FOUNDRY (Novinka, Steam, 2. 5.)
  • INDIKA (Novinka, Steam, 2. 5.)

V průběhu května je plánováno do knihovny přidat:

  • Little Kitty, Big City (Novinka, Steam a Xbox, na PC Game Pass od 9. 5.)
  • Ships at Sea (novinka, Steam, 9. 5.)
  • The Rogue Prince of Persia (Novinka, Steam, 14. 5.)
  • Men of War II (Novinka, Steam, 15. 5.)
  • Die by the Blade (Novinka, Steam, 16. 5.)
  • Norland (Novinka, Steam, 16. 5.)
  • Gestalt: Steam & Cinder (Novinka, Steam, 21. 5.)
  • Synergy (Novinka, Steam, 21. 5.)
  • SunnySide (Novinka, Steam, 21. 5.)
  • Crown Wars: The Black Prince (Novinka, Steam, 23. 5.)
  • Capes (Novinka, 29. 5.)
  • Colony Survival (Steam)
  • Exo One (Steam)
  • Farmer’s Life (Steam)
  • Honkai: Star Rail (Epic Games Store)
  • Phantom Brigade (Steam)
  • Supermarket Simulator (Steam)

Studie: 96 % firem má obavy o zabezpečení cloudů. Zároveň chybí odborníci, kteří by se o bezpečnost postarali

Neustálý vývoj a zavádění nových cloudových aplikací komplikuje zabezpečení podnikového IT. Nejnovější poznatky o cloudové bezpečnosti shrnuje studie 2024 Cloud Security Report společností Cybersecurity Insiders a Fortinet. Detailně zkoumá výzvy, kterým podniky čelí při ochraně svých cloudových prostředí. Například 96 % respondentů uvádí, že mají střední nebo velké obavy o cloudovou bezpečnost a podle 93 % dotazovaných je vážným problémem zejména všeobecný nedostatek odborníků na zabezpečení cloudů.

„Mnoho firem uplatňuje hybridní nebo multicloudový přístup, jeho nevýhodou je ale složitější infrastruktura a větší potenciální prostor pro útoky. Bezpečnostní týmy narážejí na potíže se správou a zabezpečením v rámci různých privátních a veřejných cloudů. A přestože zavedení multicloudu s sebou nese řadu výhod, práce s různými nástroji komplikuje správu a ztěžuje nebo znemožňuje uplatňování konzistentních bezpečnostních pravidel ve všech cloudových prostředích. Složitost zabezpečení navíc mnohdy postupem času narůstá s tím, jak podniky přidávají další cloudové služby, což vede k ještě větším problémům se správou a k vyšším nákladům,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Podniky nadále preferují hybridní a multicloudové systémy

Většina oslovených podniků a organizací (78 %) volí v roce 2024 hybridní a multicloudové strategie. Z nich 43 % využívá hybridní cloudovou a lokální infrastrukturu a 35 % uplatňuje multicloudovou strategii. Tato čísla představují jen mírný nárůst oproti situaci před dvěma lety, kdy 39 % dotázaných subjektů užívalo hybridní cloud a 33 % multicloud.

„Po letech prudkého rozmachu růst cloudu zpomalil a trh dozrál. V tuto chvíli se zdá, že se situace ustálila a o výhodách cloud computingu panuje obecně dobré povědomí. Většina firem si uvědomuje, že do svých cloudových strategií musí zahrnout i bezpečnost. Výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti spojené s cloudem a potřeby dokonalejších bezpečnostních opatření v cloudových prostředích jsou stále naléhavější s ohledem na nové hrozby založené na umělé inteligenci,“ komentuje výsledky výzkumu Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Celých 96 % respondentů uvádí, že mají střední nebo velké obavy o cloudovou bezpečnost. A ta je jednoznačně prioritou – 61 % respondentů předpokládá, že v příštích 12 měsících zvýší výdaje na tuto oblast. Firmy plánují navýšit rozpočet na cloudovou bezpečnost v průměru o 37 % ve snaze ochránit citlivá data a vyhovět regulatorním požadavkům.

Technické a personální problémy přetrvávají

Navzdory rostoucímu využití cloudu přetrvávají problémy při zavádění konzistentního zabezpečení multicloudových prostředí. Nejčastěji panují obavy okolo bezpečnosti a dodržování předpisů (59 %), které jsou překážkou rychlejší realizace multicloudových strategií. Jako překážky zavádění cloudu respondenti uvádějí také technické problémy (52 %) a omezené kapacity (49 %).

Všeobecný nedostatek odborníků na cloudovou bezpečnost je skutečně vážným problémem, kdy 93 % respondentů uvedlo, že je znepokojuje středně nebo vysoce.

Zjednodušení a automatizace za pomoci jednotné platformy

Zabezpečení hybridních a multicloudových prostředí je komplikované kvůli jejich složitosti. Naprostá většina dotázaných subjektů (95 %) však tvrdí, že jednotná platforma pro zabezpečení cloudu s jediným řídicím panelem by pomohla chránit data konzistentně a komplexně v celém cloudovém prostředí.

„Bezpečnostní týmy, které využívají jednu integrovanou platformu pro zabezpečení cloudu, mají výhodu jednodušší integrace, automatizace a nižších nároků na správu. Mohou tak získat lepší přehled a kontrolu napříč veřejnými a privátními cloudy a zajistit konzistentní uplatňování pravidel. Jednotná platforma také pomáhá zmírnit problém nedostatku specialistů v oblasti kyberbezpečnosti,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Studie 2024 Cloud Security Report společností Cybersecurity Insiders a Fortinet vychází z komplexního průzkumu mezi 927 odborníky na kybernetickou bezpečnost z celého světa a nabízí pohled na současné trendy, které ovlivňují cloudovou bezpečnost.

72 % Čechů je dlouhodobě věrných své oblíbené značce smartphonu, nejčastěji ho měníme po 2 až 3 letech

Naprostá většina Čechů používá pro osobní účely výhradně svůj vlastní smartphone, jen 10 % využívá firemní. Zároveň jsme v tomto ohledu výrazně konzervativním národem a dlouhodobě se držíme své značky. 58 % Čechů se opětovně vrací k jedné ze tří nejoblíbenějších značek, zbytek trhu si dělí ostatní výrobci. To vše a mnohem víc vyplynulo z průzkumu, který realizoval mezi více než 1 000 svými zákazníky oblíbený český e-shop s elektronikou CZC.

Smartphone je každodenní samozřejmostí a do značné míry velmi osobní záležitostí většiny z nás. Celých 77 % oslovených uvedlo, že pro osobní účely využívá výhradně svůj vlastní chytrý telefon. „Důvody vidím dva. Jednak má v telefonu velká část uživatelů uloženo množství velmi soukromých dat a svou roli hraje také fakt, že značka telefonu je pro hodně lidí až srdeční záležitostí. Jen 10 % našich respondentů uvedlo, že pro osobní účely používá výhradně firemní přístroj,“ komentuje Norbert Hrčko, Category Manager společnosti CZC. Pouhá 4 % účastníků průzkumu uvedla, že chytrý telefon pro osobní účely nepoužívá.

Nejčastější srdeční značky v Česku

Průzkum se zaměřil i na to, kterým značkám jsou Češi nejčastěji dlouhodobě věrní. „Výsledky potvrdily naše dlouhodobé prodejní trendy, a sice že na našem trhu jsou aktuálně tři jednoznačně nejprodávanější značky smartphonů. Přesně čtvrtina respondentů je věrná telefonům Samsung, 18 % by nechtělo jiný telefon než Apple a až překvapivých 15 % Čechů se vrací opakovaně k Xiaomi,“ dodává Hrčko. Motorolu označila jako svou oblíbenou značku 3 % a Sony něco přes 1 % a mezi 9 % se dělí příznivci dalších značek. Bez ohledu na výrobce si nový telefon podle průzkumu CZC vybírá 28 % Čechů.

Nový smartphone každé dva až tři roky

Téměř třetina Čechů (30 %) mění zpravidla smartphone do tří let a další skoro třetina pořizuje nový po třech až čtyřech letech používání. 22 % uvedlo, že jim přístroj vydrží většinou čtyři až pět let, a 16 % uživatelů používá smartphone obvykle déle než 5 let.

V tomto kontextu je zajímavé porovnat stáří chytrých telefonů mezi českými uživateli. Čtvrtina si pořídila svůj poslední smartphone v posledním roce, 31 % nakoupilo před jedním až dvěma lety a 23 % používá aktuální model dva až tři roky. „Vysoký zájem v posledních cca dvou letech přičítám mimo jiné zájmu uživatelů o modely vybavené 5G technologií umožňující rychlejší mobilní datovou komunikaci. To by znamenalo, že je trh aktuálně saturován a následující rok až dva budou z pohledu prodeje slabší. Musíme ale vzít v úvahu fakt, že nabídka se rychle mění a nejnovější dobře vybavené modely střední třídy nastupujícího giganta Xiaomi i jiných výrobců se stávají cenově atraktivnějšími, a to může model chování českých uživatelů zásadně změnit,“ dodává Hrčko z CZC.

Nejčastěji měníme mobil kvůli vyššímu výkonu, celé čtvrtině se poslední mobil rozbil

Protože velká část populace využívá aktivně smartphone v průběhu dne v podstatě stále, přichází telefony často k úhoně. Sáhněme si do svědomí – jak často nám samotným padá telefon z ruky? Přesto, že jeho odolnost posilují nejrůznější ochranné prostředky, přes čtvrtina respondentů (26 %) uvedla, že důvodem k pořízení jejich posledního telefonu bylo rozbití předchozího přístroje. Dalších 26 % účastníků průzkumu si nový telefon pořídilo jednoduše proto, že chtělo nový model.

Nejčastějším důvodem pořízení nového chytrého telefonu je nicméně honba za vyšším výkonem. „Pro 41 % uživatelů je důvodem pořízení nového přístroje potřeba vyššího výkonu. Obecně lze říct, že výpočetní výkon většiny moderních přístrojů je na vysoké úrovni. Proto je mezi uvedenou skupinou s velkou pravděpodobností i řada těch, kterým přestala stačit snižující se kapacita baterie a namísto její výměny si prostě pořídili nový model. Také zde jsou nejspíš ti, kteří chtěli telefon s aktuálně nejrychlejším rozhraním 5G pro mobilní datovou komunikaci. A zařadil bych sem i část uživatelů, kteří zaplnili paměť multimediálními soubory, velikost jejich standardně dostupného cloudového úložiště už jim nestačí a nechtějí za rozšíření připlácet. Radši si pak koupí nový telefon, než by trávili hodiny a hodiny času probíráním desetitisíců fotek a videí. Tomu nasvědčuje i fakt, že 13 % respondentů používá i po pořízení nového smartphonu svůj starý přístroj dál,“ konstatuje výsledky průzkumu Norbert Hrčko.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 67 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která vlastní značky MALL, CZC a WE|DO a provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Začátkem roku 2024 se CZC sloučilo s Internet Mall a.s., AMG Media a.s. a WE|DO CZ s.r.o. do jedné právní entity s názvem Allegro Retail a.s.

První síť bezobslužných prodejen v Česku Minute Shop otevírá novou pobočku v pražské Libni

První bezobslužná maloobchodní síť v Česku Minute Shop otevírá v pražské Libni čtvrtou prodejnu s nonstop provozem. Narozdíl od stávajících konceptů samoobslužných pokladen si zde zákazník nemusí sám markovat jednotlivé položky. Tašku pouze položí na pás, kde se automaticky celý nákup načte do aplikace a zákazník pak potvrdí platbu v mobilní aplikaci.

Minute Shop je unikátní koncept plně automatizovaných prodejen, ve kterých zákazníci k nákupu potřebují pouze mobilní aplikaci s nahraným občanským průkazem a platebními údaji. V obchodě na spotřebitele nečeká žádné manuální skenování čárových kódů na pokladnách jako v případě samoobslužných pokladen, jejíž popularita dlouhodobě klesá. Veškeré zboží je zde opatřeno speciální technologií RFID čipů, umožňující okamžité načtení a úhradu celého nákupu, jakmile taška projede tunelem s neviditelnými anténami. Díky tomu se prodejny obejdou zcela bez personálu a také dlouhých front.

Průměrný nákup u nás trvá kolem jedné minuty, proto jsme zvolili název Minute Shop. Samotný nákup je velmi jednoduchý. Pomocí aplikace vstoupíte do prodejny, vybrané zboží položíte na pokladní pás, zkontrolujete položky v košíku aplikace a poté potvrdíte platbu. Po zaplacení je automaticky na email odesláno potvrzení včetně účtenky o zaplacení,” uvádí Klára Murínová, tisková mluvčí společnosti Store Invent Automation.

Minute Shop se od podobných typů prodejen, které v plně automatickém režimu fungují pouze v nočních hodinách, nejvíce odlišuje právě svým technologickým řešením. „Jsme skutečně první plně automatizovaná prodejna v České republice. Na rozdíl od jiných prodejen nepřenášíme práci na zákazníka. Uvnitř obchodu nejsou klasické samoobslužné pokladny a jednotlivé zboží není nutné markovat pomocí skeneru,” dodává Klára Murínová.

Technologie RFID navíc umožňuje provozovateli v reálném čase sledovat, kolik zboží je aktuálně na prodejně a co je potřeba doplnit. Prodejny pojmou 350–450 položek trvanlivého sortimentu. Do budoucna se počítá také s rozšířením sortimentu o ovoce, pečivo a další nákupní položky.

V provozu jsou zatím čtyři prodejny v Praze. Nyní firma hodlá formou franšízových licencí rozšířit Minute Shop do dalších regionů po celé republice. „Naším hlavním cílem je mít sto obchodů přibližně do dvou let,“ přibližuje budoucí plány Klára Murínová. Koncept obchodu nabízí ideální řešení především v menších obcích do tisíce obyvatel a vylidněných regionech, kde mohou zájemci čerpat dotace na přestavbu prodejny na tzv. hybridní režim, jež od loňského roku nabízí Ministerstvo průmyslu a obchodu. Do zařízení obchodu tak obec či jednotlivec investuje pouze nižší stovky tisíc. Díky automatizaci a optimalizace celého nákupního procesu se návratnost pohybuje okolo jednoho roku.

O Minute Shop:

Minute Shop je inovativní myšlenka bezobslužného nakupování. Na prodejně není přítomen žádný personál. Veškeré aktivity spojené s nákupem provádí sám spotřebitel. Jedná se o první plně automatizovanou maloobchodní síť v České republice.

Více informací naleznete zde.

ChatRTX nově umí vyhledávat ve fotografiích

Nová aktualizace pro NVIDIA ChatRTX rozšiřuje možnosti tohoto technologického dema a podporu LLM. Poprvé byla oznámena a předvedena na GTC začátkem března a přidává několik nových možností:

  • ChatRTX rozšiřuje seznam podporovaných LLM, včetně Gemmy, nejnovějšího LLM společnosti Google, a ChatGLM3, otevřeného a dvojjazyčného (anglického a čínského) modelu.
  • Nová podpora fotografií umožňuje uživatelům ChatRTX snadno vyhledávat mezi vlastními fotografickými daty bez nutnosti složitého označování metadat. Aplikace s nimi pracuje lokálně bez odesílání informací na vzdálené servery. Nová funkce staví na Contrastive Language-Image Pre-training (CLIP) společnosti OpenAI.
  • Uživatelé služby ChatRTX mohou díky přidané podpoře pro Whisper, systém automatického rozpoznávání řeči využívající AI, s ChatRTX pracovat prostřednictvím hlasových pokynů.

ChatRTX využívá softwarovou sadu TensorRT-LLM a hardwarové možnosti GPU NVIDIA RTX. Vše probíhá lokálně a data uživatelů zůstávají v bezpečí. Nástroj je navíc k dispozici na GitHubu jako bezplatný referenční projekt, což umožňuje vývojářům zkoumat a rozšiřovat AI aplikace využívající technologii RAGtechnology.

Nové aktualizace se dočkal také nástroj RTX Remix. Přináší podporu DLSS 3.5 s funkcí Ray Reconstruction.

Detailnější informace přináší blog „AI Decoded“: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-gtc-chatrtx-workbench-nim/
Stránka ChatRTX s možností stažení: https://www.nvidia.com/en-us/ai-on-rtx/chatrtx/

Exit mobile version