Malým firmám pomáhají inovace i umělá inteligence. Mastercard ukazuje, jak digitalizace posiluje jejich odolnost

Praha, 13. října 2025 – Drobní podnikatelé v Česku se rychle učí pracovat s umělou inteligencí a hledají způsoby, jak díky ní šetřit čas i náklady. Podle nového průzkumu společnosti Mastercard[1] už třetina z nich AI aktivně používá a další víc než polovina v ní vidí potenciál, který ale zatím nevyužívají. Nová data zveřejňuje Mastercard u příležitosti zahájení Velkého týdne malých firem 2025 – celostátní iniciativy na podporu a rozvoj malého podnikání.

Z nejnovějších dat vyplývá, že 35 procent českých malých a středních firem už dnes využívá umělou inteligenci a 53 procent uznává její potenciál, i když ji zatím aktivně nezapojilo do každodenního provozu. Čtyři z deseti podnikatelů potvrzují, že jim AI přinesla významné úspory času či nákladů, a stejné procento ji využívá jako konzultanta při rozhodování v nejistých situacích. Naopak 38 procent podniků zatím AI nevyužívá, protože jí nedůvěřuje.

„Podpora mikro a malých podniků je pro nás dlouhodobou prioritou. Spolu s bankami, veřejným sektorem a dalšími partnery hledáme způsoby, jak jim usnadnit přístup k technologiím, datům i financování. Projekty jako Velký týden malých firem nebo iniciativa Mastercard Strive v Česku ukazují, že když se spojí partneři se stejnou vizí, mohou malé firmy rychleji růst, efektivněji inovovat a lépe čelit ekonomickým výzvám,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Financování zůstává pro malé firmy výzvou

Více než čtvrtina zakladatelů malých firem označila za největší překážku při rozjezdu podnikání právě nedostatek počátečního kapitálu a 40 procent souhlasí s tvrzením, že nikdy nebylo složitější získat financování pro svůj byznys. Další časté bariéry zahrnují nejistotu při výběru vhodných technologií a složitost tvorby podnikatelského plánu.

„Chceme, aby drobní podnikatelé měli k dispozici reálnou podporu na jejich cestě. Proto spolupracujeme s bankami a dalšími partnery na workshopech a vzdělávacích programech, které malým firmám pomáhají lépe se zorientovat ve financování a v digitalizaci podnikání. Náš portál KdeZačítPodnikat.cz je pak zase příkladem, jak díky unikátnímu využití dat dokážeme podnikatelům nabídnout konkrétní pomoc při rozvoji jejich byznysu,“ doplňuje Jana Lvová.

Udržitelnost jako nový standard podnikání

Souběžně s technologickými inovacemi roste i význam udržitelnosti. Osm z deseti českých podnikatelů věří, že udržitelný byznys je zároveň byznysem odolným do budoucna. Sedmdesát tři procent firem už aktivně pracuje na tom, aby jejich provoz byl šetrnější, a šedesát devět procent má zavedena konkrétní interní pravidla – například omezení tisku nebo recyklaci.

Zároveň ale více než polovina malých firem přiznává, že na oblast udržitelnosti nemá čas kvůli každodenním provozním starostem, a 47 procent ji považuje za finančně náročnou.

Velký týden malých firem 2025

Velký týden malých firem je celostátní iniciativa společnosti Mastercard zaměřená na podporu a zviditelnění malých podnikatelů napříč regiony. Letos se koná již podruhé a během týdne 13. – 19. října 2025 nabídne sérii workshopů, diskusí a setkání, která pomáhají podnikatelům sdílet zkušenosti, inspirovat se navzájem a rozvíjet své podnikání v oblasti digitalizace, udržitelnosti a financování. Více informací najdete na webu www.velkytydenmalychfirem.cz.

O společnosti Mastercard

Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

www.mastercard.com

  1. Studii Future Proofing Europe’s SMEs zadala společnost Mastercard a realizovala nezávislá agentura Opinium na vzorku 1 830 zakladatelů malých a středních firem v 18 evropských zemích včetně Česka. V Česku se dotazování zúčastnilo 200 respondentů.

Kyberzločinci cílí na fotbalové fanoušky, připravují k fotbalovému mistrovství světa podvody s falešnými vstupenkami, přenosy a suvenýry

PRAHA – 13. října 2025 Mistrovství světa ve fotbale sledují miliardy lidí po celém světě. Je to příležitost pro sponzory, vysílací společnosti a obchodníky, ale také pro kyberzločince. Příští rok nás opět čeká fotbalové šílenství a další nezapomenutelný turnaj. Ale už nyní vidíme, jak kyberzločinci tvoří svou infrastrukturu a připravují masivní zlodějské kampaně.

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies upozorňuje, že od srpna se za dva měsíce objevilo více než 4 300 nově registrovaných domén obsahujících slova FIFA, mistrovství světa nebo jména hostitelských měst. Na první pohled vypadá mnoho domén neškodně, ale při detailnější analýze vidíme řadu koordinovaných a promyšlených akcí.

„Některé domény jsou vytvořené s ohledem na budoucí prodej padělaných vstupenek, jiné budou nabízet živé přenosy zápasů, přitom ale budou šířit malware, a další budou nabízet padělané zboží. Ještě znepokojivější jsou důkazy o systematických útocích botnetů, tedy obrovských sítí s infikovanými počítači, kterých mohou být i miliony. Jejich cílem je zahlcovat portály s prodejem vstupenek a manipulovat cenovými modely. V této fázi nejde o samotné podvody, ale o vytvoření infrastruktury,“ říká Miloslav Lujka, Country Manager Czech Republic, Slovakia & Hungary z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

V krátkém časovém období od 8. do 12. srpna 2025 bylo zaregistrováno téměř 1500 domén a další vlna následovala na začátku září. Naznačuje to automatizovaný hromadný nákup a koordinované akce. Zřejmá je také taktika stárnutí domén, protože několik jich bylo zaregistrováno nejen pro rok 2026, ale i pro budoucí mistrovství světa v letech 2030 a 2034. Domény jsou někdy i roky neaktivní, hlavním cílem je, aby pak působily legitimně, což je běžná strategie při podvodných kampaních imitujících známé značky.

Registrace podezřelých domén souvisejících s fotbalovým mistrovstvím světa (srpen–září 2025)

Navíc nebezpečné domény nejsou rovnoměrně rozloženy v ekosystému registrátorů. Většina jich je registrována u několika maloobchodních registrátorů, zejména GoDaddy, Namecheap, Gname, Dynadot a Porkbun. Jedná se o oblíbené společnosti kvůli rozsahu, cenovým akcím a snadné automatizaci. Rozložení domén nejvyšší úrovně vykazuje podobný trend. Domény .com dominují a tvoří více než polovinu webů, zatímco domény .online, .shop, .store a .football poskytují útočníkům levné alternativy pro širší pokrytí.

Podvodníci se zaměřují na globální publikum, ale i na místní trhy. Domény často odkazují na hostitelské země (USA, Mexiko, Kanada) a hostitelská města (Dallas, Miami, Toronto, Vancouver, Mexico City), což má zvýšit šanci na zobrazení a působit důvěryhodně i na cestovatele. Co se jazyka týče, angličtina dominuje podvodům s živými přenosy, španělštinu a portugalštinu vidíme hodně u podvodů s prodejem vstupenek a zbožím zaměřeným na latinskoamerické fanoušky. Francouzština je používána méně a je součástí útoků na evropské fanoušky. Navíc s využitím AI bude možné vytvářet lokální varianty, včetně češtiny.

Návnady

Domény se zaměřují na tři hlavní témata: padělané vstupenky, nelegální streamování a falešné zboží. Některé stránky se věnují jedinému tématu, například fifa2026ticketsmiami[.]com, zatímco jiné kombinují více návnad, například fifa2026tickets-streamlive[.]com. Běžné jsou názvy související se streamováním („HD“, „sledovat živě“, „zdarma“), zatímco domény související s lístky jsou méně obvyklé, ale zase o to nebezpečnější. Domény s turnajovým zboží se zaměřují na prodej dresů, souprav a oblečení a mají různé jazykové mutace.

Příklady podvodných webových stránek zaměřených na fotbalové mistrovství světa

Multiplatformní kampaně

„Problém ale nejsou jen samotné domény, ale také kampaně, které k jejich návštěvě lákají fanoušky. Například reklamy na Telegramu už inzerují exkluzivní vstupenky a padělané dresy. Na darknetových fórech jsou nabízeny nástroje k vytváření phishingových a platebních podvodů s fotbalovou tématikou a logy FIFA a mistrovství světa. Na sociálních sítích vidíme stránky a účty, které mají vypadat jako oficiální kanály, přitom odkazují na podvodné domény. Často se jedná i o placené příspěvky, aby se maximalizovalo zvýšení dosahu. A podvodné reklamy ve vyhledávačích mají dokonce potenciál přeskočit skutečné webové stránky FIFA. Jedná se tak o celý ekosystém distribuce podvodů, který sahá od registrace domén přes darknetová fóra až po mainstreamové kanály a sociální sítě,“ upozorňuje Miloslav Lujka.

Prodej vstupenek v ohrožení

Největší obavy vyvolávají systémové hrozby pro infrastrukturu řídící prodej vstupenek. Důkazy naznačují, že jsou připraveny botnety, které zahltí frontu při prodeji vstupenek, pokusí se o hromadné nákupy a jejich další prodej za mnohonásobně vyšší ceny. To způsobí nárůst poptávky a ovlivní algoritmy dynamicky stanovující cenu, což zvýší cenu lístků pro běžné fanoušky. Zároveň se na darknetu prodávají bot kity, proxy farmy a návody na obelstění bezpečnostních opatření FIFA.

Kanály na Telegramu nabízející padělané vstupenky na fotbalové mistrovství světa (vlevo) a falešné streamovací služby (vpravo)

„Mistrovství světa ve fotbale je sice ještě daleko, ale už nyní vidíme, jak pečlivě se na turnaj chystají kyberzločinci. Není to žádný spontánní oportunismus, ale dokonale koordinované kampaně s celosvětovým dosahem,“ dodává Miloslav Lujka.

FIFA, sponzoři i hostitelská města musí věnovat kybernetické bezpečnosti mimořádnou pozornost. A opatrní musí být i fanoušci. Vstupenky je nutné kupovat pouze z oficiálních zdrojů a vyvarovat se napodobenin, jako jsou nebezpečné stránky fifaw0rldcup2026[.]com. Dávat pozor je nutné na podvodné zprávy, běžným trikem jsou slevy na vstupenky, nabídky živých přenosů nebo e-maily s aktualizovaným harmonogramem. A důležité je se nejen vzdělávat a znát taktiky kyberzločinců, ale tak používat preventivní bezpečnostní řešení, které zastaví i ty nejsofistikovanější triky.

Turnaj v roce 2026 bychom si měli zapamatovat pro napínavé zápasy, krásné góly a jedinečnou atmosféru – ne jako událost, při které byly oklamány miliony lidí.

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

České politické weby se stále zdokonalují. Čím větší subjekt, tím lepší výkon

Čím rychlejší a kvalitněji zpracovaný web, tím úspěšnější politický subjekt. Tak by se dala shrnout analýza projektu PageSpeed.ONE, která ukazuje, že weby jsou již tradiční součástí politické kampaně a je na ně kladen velký důraz. Z analýzy vyplývá, že nejlépe zpracovaný web má koalice SPOLU. ANO, Piráti i STAN rovněž patří mezi nadprůměr. Rychlost webu přitom není jen otázkou lepšího uživatelského prožitku, vlivu na marketing a konverzních cílů. Znamená totiž i úsporu energie a nižší uhlíkovou stopu.

Zatímco ještě před několika lety působily volební weby jako okrajový doplněk kampaně, dnes jsou plnohodnotnou digitální výkladní skříní. Podle čerstvých dat služby PageSpeed.ONE se ukazuje, že velké politické subjekty investují nejen do obsahu, ale i do technické kvality svých online projektů.

Web SPOLU je rychlejší než nejrychlejší e-shop měřený v roce 2024

Koalice SPOLU má z testovaných webů nejrychlejší načtení na mobilu. Jejich web se načte za pouhých 0,61 sekundy, hned za ní následuje ANO (1,07 s) a Piráti (1,95 s). Velmi dobře si vedou i STAN (1,85 s) a SPD (2,09 s). Naopak menší subjekty jako Přísaha nebo Motoristé sobě už vykazují pomalejší načítání kolem tří sekund.

Je vidět, že politické strany dnes k webu přistupují profesionálně. U velkých stran jsou rychlé stránky stejně samozřejmé jako kvalitní kontaktní kampaň, outdoorové plochy nebo sociální sítě,“ říká Martin Michálek, spoluzakladatel služby PageSpeed.ONE a dodává: „Rychlost načtení webu na mobilu za 0,61 vteřiny u koalice SPOLU je opravdu nevšední. V tomto směru jsou vývojáři dokonce lepší než nejrychlejší e-shop roku 2024 iWant.cz.“

Ani na desktopech nejsilnější strany neztrácí. Web spolu25.cz se načte za 0,44 s, anobudelip.cz za 0,67 s, třetí jsou v této metrice starostove.cz (1,53 s). Ze subjektů, které se do parlamentu dostaly, jsou při rychlosti otevírání webu nejhorší Motoristé (2,07 s), přesto jejich web je o něco rychlejší než web STAČILO! (2,14 s).

V politickém marketingu vnímáme, že kandidující subjekty si dávají na svých webech záležet. Dříve byl web vnímán spíše jako nástěnka pro volební program, který stejně čtou maximálně novináři před předvolebními debatami. Doba se ale mění a digitální svět, jehož jsou weby nedílnou součástí, je místem, kde čím dál více voličů čerpá informace. Proto je nejúspěšnější politické strany nepodceňují,“ uvádí Petr Lesenský, majitel marketingové agentury Lesensky.cz.

Rychlejší web = méně energie a nižší uhlíková stopa

Za dobrým výsledkem politických uskupení ale nestojí jen snaha vylepšit dojem u voličů. Každý megabajt dat, který se při načítání přenese, znamená totiž i spotřebu energie, a to jak na serverech, síti, tak i u samotných zařízeních uživatelů.

Podle měření PageSpeed.ONE se web, který se načte o dvě sekundy rychleji, může z hlediska energetické stopy chovat až o třetinu úsporněji. „Načítání webu není nic jiného než přesun dat. Čím méně jich pošleme, tím méně elektřiny se spotřebuje. U politických webů, které mají statisíce návštěv, už nejde o symbol, ale o skutečný rozdíl,“ vysvětluje Michálek. Při průměrné návštěvnosti velkých stran to může znamenat úsporu desítek kilowatthodin měsíčně, což odpovídá provozu několika notebooků po celý den.

Web STAČILO propadl

Některé strany ale mají problém se zvládáním vyšší zátěže. „To se týká například webu stacilo.cz. který odpovídá sedmkrát pomaleji než web koalice SPOLU, byl velmi nestabilní a evidentně nápor nezvládal,“ přibližuje Michálek. Podle něj navíc některé strany v čele s Motoristy mají problém s tím, že jsou velmi objemné.

Některé weby při načítání stáhnou obrovské a zároveň zbytečné množství dat, což se částečně projevuje jak u peněženek uživatelů, zároveň mají vliv i na spotřebu energie a CO2. Například úvodní stránka Motoristů stahuje 11 MB dat. Pokud by každý měsíc v roce takovou stránku navštívilo sto tisíc uživatelů, odpovídalo by to spálení téměř dvou tisíc kilogramů oxidu uhličitého. Z tohoto objemu byste uvařili 244 622 šálků čaje. Zároveň by tato stránka spotřebovala 3 654 kWh energie, za což by se nabít elektrické auto tak, aby ujelo 23 389 km, což u Motoristů může působit všelijak,“ usmívá se Michálek.

Slovensko drží krok, Česko má ale náskok

Zajímavé srovnání nabízí pohled na Slovensko. Tam se nejlépe umístily weby progresivne.sk (1,4 s) a strana-smer.sk (1,45 s). V průměru však slovenské weby zůstávají o něco pomalejší (2,2 s) než české (1,9 s). Stránky Hlasu, KDH nebo SaS se načítají v rozmezí dvou až tří sekund, což je stále solidní výsledek, ale ukazuje, že v Česku se optimalizace rychlosti webů stala běžnou součástí kampaní o něco dřív.

Politické strany už chápou, že web není jen billboard nebo banner na internetu. Jde o službu lidem, novinářům, dobrovolníkům a samozřejmě také voličům. Když funguje rychle, spolehlivě a ekologicky, ukazuje to vyspělost celé organizace. Příjemný uživatelský prožitek na rychlém webu bezesporu přispívá k lepšímu vnímání značky strany,“ uzavírá Michálek.

Společnost PanzerGlass® představuje novou značku empower – nabíjení bez kompromisů a bez diskriminace

Praha, 12. října 2025 – Dánský výrobce renomovaných ochranných prvků PanzerGlass představil novou značku empower by PanzerGlass (PanzerGlass empower). Výrobce tím rozšiřuje již tak bohatou nabídku příslušenství pro mobilní telefony. Ochranné prvky všeho druhu nyní doplní powerbanky, nabíječky a kabely s kvalitním zpracováním z materiálů nejvyšší kvality. Nové produkty splňují všechny potřebné certifikace, nabízejí širokou podporu s různými značkami (Apple, Samsung, Xiaomi, Google, Huawei apod.) a co nejvíce chrání nejen zákazníka, ale také jeho domácnost. Při výrobě byly použity například nehořlavé materiály, bezpečnostní prvky proti přehřátí, přepětí i podpětí. V přehledné nabídce produktů si vybere každý dle svých potřeb, protože empower myslí opravdu na všechny. Bez ohledu na výrobce.

Kabely empower – a přece se nemotají!

Do nabídky na český trh míří hned tři typy kabelů. Empower kabel (USB-C/USB-C) s nabíjecím výkonem 60 W ve verzi, empower kabel (USB-C/USB-C) s nabíjecím s výkonem 240 W, empower kabel MFI (USB-C/Lightning a magnetický empower kabel (USB-C/USB-C) s výkonem 240 W.

60 W a 240 W kabel potěší ideálními délkami 1,2 nebo 2 m a také ultra-měkkým provedením, což znamená, že se vůbec nezamotává, je příjemný na dotek a vždy připraven k použití. Myslelo se také na odolnost. Kabel nabízí opletení a silikonové jádro. Testován byl až na 30 000 ohybů, což je v daném segmentu rozhodně nadstandardní číslo. Díky praktickému pásku lze kabel jednoduše stáhnout pro přenos. Většina zmiňovaných atributů pak platí také pro USB-C/Lightning kabel s tím rozdílem, že je v nabídce pouze v délce 1,2 m s nabíjecím výkonem 60 W.

Magnetický kabel je k dispozici v délce 1,5 metru s nabíjecím výkonem 240 W. Oproti výše zmiňovaným novinkám jej odlišuje magnetické uchycení – kabel se sám spojí do úhledné spirály.

Pro všechny kabely platí, že nabídnou maximální výkon bez ohledu na značku zařízení. Myslelo se také na ekologii. Kabely jsou vyrobeny ze 100 % z recyklovaných materiálů.

Empower nabíječky – jedna nabíječka vládne všem (zařízením)

Jedna nabíječka s plným výkonem pro všechna zařízení bez ohledu na výrobce? Přesně to jsou nabíječky empower. Ty jsou k dispozici ve verzích 30 W (1x USB-C), 35 W (1x USB-C a 1x USB-A), 40 W (2x USB-C) a 70 W (2x USB-C a 1x USB-A). Ve všech případech zajišťuje GaN technologie kompaktní rozměry, vyšší účinnost a nižší teploty.

Myslelo se nejen na skvělý výkon (PD 3.1), ale také ne bezpečnost. Všechny nabíječky mají reálnou kontrolu teploty, která je až o 10 °C níže, než jsou mezinárodní standardy. Nechybí zde ochrana proti přehřátí, což nabíječce prodlužuje životnost. V případě nabíječek s více porty se výkon inteligentně rozděluje mezi jednotlivá zařízení a třeba s 70W variantou není problém nabíjet souběžně MacBook Air a iPhone. V kombinaci s kabely empower jde tak o bezkompromisní řešení pro nabíjení různých typů zařízení od různých výrobců. Také nabíječky jsou vyráběny s ohledem na planetu. Vyráběny jsou ze 75 % z lastu z post‑consumer recyklace (PCR)

Empower powerbanky, aneb magnetická energie na cesty

Občas dojde k situaci, kdy je třeba energie na cestách. Ultratenká magnetická powerbanka empower (jen 8,6 mm) s kapacitou 5000 mAh a výkonem 15 W přes Qi2 a 20 W přes USB‑C zajistí až 80 % baterie navíc. Je navíc k dispozici ve dvou variantách – minimalistická varianta bez stojánku a praktická varianta s otočným stojánkem, což se může hodit třeba při sledování seriálů v letadle.

V nabídce nechybí ani 10 000mAh varianta, která je tenká pouze 14,3 mm a doplní až 180 % baterie telefonu. Powerbanky jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku a zákazníci je obdrží v ekologických baleních bez plastů.

Doporučené ceny:

  • Kabely empower – od 449 Kč
  • Nabíječky empower – od 499 Kč
  • Powerbanky empower – od 1469 Kč

O společnosti PanzerGlass

Společnost PanzerGlass vznikla v roce 2013 v Dánsku. Od té doby byly po světě otevřeny pobočky v deseti zemích, což napomohlo k dostupnosti ochranných skel PanzerGlass™ napříč šesti kontinenty. PanzerGlass™ se svým širokým portfoliem nabízí ochranu pro různá zařízení, ať už jde o chytré telefony, tablety, notebooky i chytré hodinky.

HONOR představuje novinku HONOR X5c Plus s dlouhou výdrží baterie a velkým úložištěm

[Praha, 13. října 2025] Společnost HONOR, přední světový výrobce zařízení s umělou inteligencí, představuje HONOR X5c Plus. Tato novinka vyniká elegantním designem, mimořádně dlouhou výdrží baterie, velkým úložištěm, pokročilými funkcemi fotoaparátu s AI i jasným displejem. HONOR X5c Plus je díky tomu ideální volbou v kategorii smartphonů nižší třídy.

Symetrie a jednoduchost designu

HONOR X5c Plus přináší symetrický minimalistický design, který spojuje klasickou eleganci se zaoblenými rohy a ostrými hranami. S tloušťkou pouhých 7,89 mm a hmotností 186 g[1] se vyznačuje výjimečnou odolností proti pádu bez kompromisů na stylový vzhled. Jeho 6,74 ″ [2] displej je vybavený vysokým jasem až 450 nitů a speciálními funkcemi pro ochranu zraku, například dynamickým ztmavením.

Extrémně dlouhá výdrž baterie a dostatek úložného prostoru

HONOR X5c Plus s výkonným procesorem MediaTek Helio G81 je stvořený pro náročné uživatele. Baterie s kapacitou 5260 mAh[3] spolehlivě vydrží celodenní používání, při práci i zábavě na cestách. Výjimečná odolnost baterie zajišťuje, že i po 1000 cyklech nabíjení a vybíjení si zachovává více než 80 % své kapacity. Její spolehlivý a dlouhodobý výkon je opravdovou výhodou. Stejně výkonná je i paměť. S maximální pamětí 4GB RAM a 64 / 128 GB[4] lze do smartphonu uložit více než 60 000 fotografií, 24 000 skladeb nebo 200 filmů.

Díky AI dosáhnete úžasných výsledků u pořízených fotografií

HONOR X5c Plus je vybavený 50MP hlavním fotoaparátem a 5MP předním fotoaparátem. Díky nejmodernějším AI funkcím zachytí fotoaparát každý okamžik s výjimečnou ostrostí. Funkce AI Object Recognition dokáže dokonale izolovat objekty a odstranit rušivé prvky v pozadí, i tak jsou snímky skvěle ostré. Díky funkci AI Photo Sharpness Enhancement jsou například i dokumenty s velkým množstvím textu perfektně čitelné. Fotografie rozmanitých krajin i složitých detailů odpovídají s HONOR X5c Plus profesionální kvalitě bez jakékoliv námahy.

Plynulý a intuitivní zážitek díky MagicOS 9.0

Nový model využívá operační systém MagicOS 9.0 a nabízí plynulé a intuitivní rozhraní pro každodenní interakci. S odemykáním pomocí bočního otisku prstu nebo obličeje je užívání telefonu spolehlivé a bezpečné. Inovativní funkce Magic Capsule dále napomáhá personalizaci, jediným klepnutím lze okamžitě přejít k důležitým informacím a nastavením. S tímto jednoduchým přístupem není třeba procházet vícero aplikací najednou a být maximálně efektivní při vyřizování pracovních i osobní záležitostí.

Cena a dostupnost

HONOR X5c Plus je dostupný od 15. října ve dvou barevných provedeních: černá a modrá.[5] HONOR X5c Plus bude možné zakoupit u prodejců Alza, Datart, Planeo v ceně od 2 490 Kč s pamětí 4/64 GB a v ceně 2 990 Kč s pamětí 4/128 GB.

Další informace najdete na oficiálních webových stránkách HONOR – www.honor.com.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

X: https://x.com/HonorCZSK

Pro více informací kontaktujte: honor@emcgroup.cz

  1. Údaje z laboratoří HONOR. Celková hmotnost zahrnuje baterii. Může se mírně lišit v závislosti na konfiguraci, výrobním procesu a způsobu měření.
  2. Díky zaobleným rohům je úhlopříčka obrazovky 6,74″, pokud je měřena jako standardní obdélník (skutečné zorné pole je o něco menší).
  3. Nominální kapacita baterie. Skutečná kapacita baterie u jednotlivých telefonů se může mírně lišit.
  4. Dostupné interní úložiště může být menší, protože část je obsazena softwarem.
  5. Dostupnost barev se může lišit v závislosti na regionu.

Kyberšikana u adolescentů: Jak chránit děti v době digitálního dospívání

Kyberšikana se stala nedílnou součástí reality dnešních dospívajících. S rostoucím množstvím času, který mladí lidé tráví online, přibývá i případů ponižování, manipulace či zesměšňování na internetu. Co dříve končilo za školními zdmi, se dnes stává veřejnou záležitostí. Jak tomu čelit, a jak mohou rodiče i školy pomoci?

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak kyberšikaně předcházet, je vytvořit prostředí, kde se dítě cítí bezpečně a může o svých zkušenostech mluvit. „Prevence funguje nejlépe tam, kde je otevřená důvěra – když se děti nebojí říct, co se děje,“ vysvětluje Tomáš Vacek, zkušený podnikatel a partner reklamní agentury Contexto. Právě důvěra a otevřená komunikace jsou podle odborníků klíčem k prevenci i řešení kyberšikany.

Online svět jako druhý domov mladé generace

Generace Z a Alfa tráví na sociálních sítích více času než kdy dřív. U Generace Z jde podle odhadů o 3–4 hodiny denně, u Generace Alfa dokonce až o pět hodin a více. „Offline aktivity, které byly dříve samozřejmostí – sport, osobní setkávání, čtení – jsou částečně vytlačovány online světem,“ upozorňuje Ondřej Tyleček, ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Sociální sítě jsou dnes hlavním prostorem, kde se mladí lidé socializují, navazují vztahy i hledají potvrzení vlastní hodnoty. To s sebou přináší nové výzvy a bohužel i více prostoru pro kyberšikanu. „Čím víc je dítě v online prostoru, tím víc se tam odehrává jeho svět – vztahy, pocity, konflikty. A šikana v tom prostoru pak bolí mnohdy ještě více, než kdyby se stala fyzicky ve škole,“ doplňuje Tomáš Vacek.

Kdo je nejvíce ohrožený?

Zranitelné jsou všechny děti, ale podle odborníků jsou častějším terčem především ti, kteří se nějak odlišují, například vzhledem, názory nebo identitou. „Zranitelnější jsou děti, které se nějak odlišují – ale taky ty, které žijí velkou část života online, protože tam prožívají všechno důležité,“ vysvětluje Vacek.

Ondřej Tyleček dodává, že „útok, který by dřív zůstal mezi čtyřmi zdmi, se najednou stává veřejným a může mít mnohem větší dopad na psychiku a sebevědomí.“

Otevřenost a digitální gramotnost jako základ prevence

Klíčovým prvkem prevence je především porozumění digitálnímu prostředí, ve kterém se dnešní děti pohybují. Nestačí jim jen zakazovat používání mobilu nebo sociálních sítí. Důležité je pochopit, jak tyto platformy fungují a jaký vliv mají na chování a vnímání reality.

Tomáš Vacek upozorňuje, že rodiče by měli být schopni s dětmi o online světě mluvit otevřeně a s vědomím jeho rizik i přínosů. Rodič by měl vědět, jaké aplikace dítě používá, jak fungují algoritmy a proč mu určité příspěvky zobrazují.

Znalost fungování algoritmů je zásadní i podle Ondřeje Tylečka. „A zejména je potřeba, aby rodiče i děti chápali základní principy všech sociálních sítí. Že algoritmus sítě šije každému uživateli obsah na míru a jeho cílem je udržet pozornost uživatele co nejdéle, často i prostřednictvím toxického obsahu,“ říká. Děti by proto měly už odmala rozumět tomu, že sociální sítě nejsou neutrální prostor, ale systém, který cíleně pracuje s jejich emocemi a reakcemi.

Praktické nástroje a osvěta

V České republice vzniká čím dál více projektů, které se snaží děti vzdělávat v oblasti digitální bezpečnosti. Mezi úspěšné patří například interaktivní vzdělávací hra DigiStories: Nela, která vtahuje žáky do příběhu oběti kyberšikany a otevírá prostor pro následnou diskusi ve třídě. Mladší děti se s pravidly bezpečného chování online seznamují hravou formou díky projektu Městečko Kybernetov.

Podobné aktivity jsou cenným nástrojem prevence, samy o sobě však nestačí. Je nezbytné, aby školy i rodiny vedly o online světě dlouhodobý a otevřený dialog, ve kterém se dítě nebojí svěřit, pokud narazí na problém.

Podpora namísto zákazů

Největší chybou bývá přístup založený na zákazu a trestání. Děti potřebují vědět, že se mohou obrátit na rodiče bez obav z odsouzení nebo výčitek. Pokud dospělí rozumějí prostředí, ve kterém se jejich dítě pohybuje, dokážou s ním hledat řešení a posilovat jeho sebevědomí i pocit bezpečí. Kyberšikana sama nezmizí. Vyžaduje především trpělivost, vzdělávání a otevřený dialog.

AMD a OpenAI: Partnerství, které může přepsat dějiny trhu s AI čipy

Finanční trhy zažily 6. října 2025 jeden z nejvýraznějších pohybů posledních let. Akcie technologického giganta AMD prudce posílily poté, co firma oznámila strategické partnerství s OpenAI, jednou z nejvlivnějších společností světa v oblasti umělé inteligence (AI). Jedná se o kontrakt, který má potenciál zásadně změnit konkurenční mapu tohoto průmyslu a vyvést AMD ze stínu svého největšího rivala Nvidie.

O společnosti

Advanced Micro Devices (AMD) je americká technologická společnost se sídlem v Santa Claře v Kalifornii. Byla založena v roce 1969 a dlouho působila jako „mladší bratr“ Intelu v oblasti procesorů. V posledním desetiletí však prošla dramatickou proměnou. Pod vedením generální ředitelky Lisy Su firma prolomila technické bariéry, získala tržní podíl v serverech a vybudovala si reputaci inovativního hráče. Dnes je AMD hlavním konkurentem Nvidie v oblasti AI čipů a poskytuje výpočetní řešení pro největší technologické firmy světa. Mezi její klienty patří sedm z deseti globálních lídrů v AI.

Dohoda, která rozhýbala trhy

AMD oznámilo víceleté partnerství s OpenAI, v jehož rámci dodá až 6 gigawattů výpočetního výkonu pro budování AI infrastruktury. První nasazení začne již ve druhé polovině roku 2026, kdy OpenAI využije 1 gigawatt výkonu prostřednictvím nové generace čipů Instinct MI450.

Součástí dohody je také inovativní garanční struktura: OpenAI získala práva na koupi 160 milionů akcií AMD za 1 USD za kus, což představuje přibližně 10 % společnosti. Trhy reagovaly okamžitě – akcie AMD uzavřely obchodní den na ceně 203,71 USD, což znamenalo nárůst o 23,71 %, největší jednodenní růst za více než rok.* Tržní kapitalizace společnosti tak vzrostla o 63,36 miliardy USD na celkových 330,6 miliardy USD. Podle finanční ředitelky AMD Jean Hu partnerství vygeneruje v tržbách desítky miliard dolarů. Dohoda je strukturována tak, aby výrazně urychlila expanzi AMD v oblasti umělé inteligence.[1][2]

Vývoj ceny akcií AMD za posledních 5 let. * (Zdroj: tradingview.com)

Na trhu s AI čipy dosud kralovala Nvidia

Nvidia v současnosti ovládá přibližně 85 až 92 % trhu AI akcelerátorů, zatímco AMD má odhadovaných 8–14 %. Dohoda s OpenAI je pro AMD největším průlomem v této oblasti a potvrzuje ji jako reálnou alternativu v odvětví, kde poptávka výrazně převyšuje nabídku. Spolupráce není jen klasickou dohodou o dodávkách čipů. Firmy budou společně optimalizovat své plánování týkající se několika budoucích generací čipů. Partnerství zapadá do širší strategie OpenAI v rámci megaprojektu Stargate v hodnotě 500 miliard USD, jehož cílem je vybudovat masivní AI datová centra po celých USA. Prezident OpenAI Greg Brockman otevřeně hovoří o „nedostatku výpočetního výkonu“ jako o největší provozní výzvě firmy. Dohoda s AMD doplňuje existující spolupráci s Nvidií v hodnotě 100 miliard USD. OpenAI chce i nadále navyšovat nákupy od Nvidie, ale zároveň diverzifikuje své dodavatelské řetězce.[3]

Na obzoru je také spolupráce s Intelem

Dohoda AMD s OpenAI není jedinou zprávou, která zarezonovala technologickým odvětvím. Podle serverů Tom’s Hardware a Semafor společnost zvažuje využití Intel Foundry Services (IFS) k výrobě části svých čipů. Ty pro AMD v současnosti vyrábí téměř výhradně tchajwanský gigant TSMC. Ačkoli AMD tato jednání oficiálně nekomentuje, podle dostupných informací se jedná o počáteční diskuse, které by mohly vést k historicky bezprecedentní spolupráci mezi dlouholetými rivaly. Důvod je pragmatický: výrobní kapacita je dnes jedním z největších limitů rozvoje AI trhu. Pokud by se dohoda naplnila, mohla by výrazně urychlit výrobu čipů MI450 a dalších generací, což by AMD poskytlo další konkurenční výhodu.[4]

Hospodářské výsledky

Ve druhém čtvrtletí roku 2025 vykázala AMD podle non-GAAP metodiky (všeobecná účetní metodika) velmi solidní výsledky, které odrážejí její provozní sílu bez jednorázových položek. Tržby dosáhly rekordních 7,7 miliardy USD, což znamenalo meziroční růst o 32 %. Čistý zisk však meziročně klesl o 31 % na 781 milionů USD. Hrubá marže činila 43 %, zatímco upravený provozní zisk dosáhl 897 milionů USD. Tyto výsledky byly ovlivněny americkými exportními omezeními na čipy MI308, která přinesla náklady spojené s inventářem v hodnotě přibližně 800 milionů USD. Bez těchto nákladů by podle společnosti upravená hrubá marže dosáhla až 54 %.[5]

Závěr
AMD tímto kontraktem nezískalo pouze významný obchod, ale také strategickou pozici, která mu umožňuje spoluvytvářet technologický standard následující éry. Pro investory je důležité vnímat jej nejen jako krátkodobý impuls pro cenu akcií, ale jako začátek hlubší změny postavení firmy v rámci AI ekosystému. Pokud dokáže rychle rozšířit výrobu, dodat špičkový výkon a udržet finanční disciplínu, může získat trvalý podíl na jednom z nejlukrativnějších technologických trhů následující dekády. Pokud však tempo ztratí, konkurence se rychle chopí šance. Trh v nejbližších čtvrtletích nebude hodnotit pouze finanční výsledky, ale také schopnost AMD zvládnout novou strategickou roli, do které vstoupilo. [1]

Adam Austera, analytik Ozios

* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.

[1] Výhledová prohlášení jsou založena na předpokladech a současných očekáváních, která mohou být nepřesná, nebo na současném ekonomickém prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.

  1. https://finance.yahoo.com/news/surprising-ai-deal-puts-amd-013700122.html
  2. https://www.marketwatch.com/story/amds-stock-soars-25-heres-why-openai-wants-a-stake-in-it-7958979b
  3. https://patentpc.com/blog/the-ai-chip-market-explosion-key-stats-on-nvidia-amd-and-intels-ai-dominance
  4. https://www.investing.com/news/stock-market-news/intel-in-early-talks-to-add-amd-as-foundry-customer-semafor-reports-4267130
  5. https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1257/amd-reports-second-quarter-2025-financial-results

 

Marvo Niro 40 – Myš pro konzervativní hráče

Novinka v podání myši Niro 40 míří do rukou hlavně více konzervativním hráčům, kteří příliš nedocení bohaté RGB efekty, ale chtějí výbornou ergonomii a nadstandardní funkce. Jediná RGB dioda je umístěna v oblasti rolovacího kolečka, kde decentně informuje o zvoleném DPI (barvy možné definovat). Citlivost lze měnit v sedmi plně definovatelných krocích v rozsahu 200-12000 DPI. Uživatel funkci ocení nejen při hraní, ale také např. při práci s fotkami nebo i kancelářskými aplikacemi. Přepínání je možné díky tlačítku na vrchu myši, v dostupné aplikaci a lze vybrat také např. boční tlačítka. Aplikace umožňuje také nastavit chování všech šesti programovatelných tlačítek (dvě na boku, jedno na vrchu + samozrejme hlavní a kolečko). Nechybí ani nastavení polling rate (odezva) 125-1000 Hz a samozřejmě je k dispozici i možnost vytvoření macro. Snadnému a pohodlnému používání pomáhá výborná ergonomie, ale také minimální hmotnost 53 g, kterou uživatel ocení nejen při nekonečných hodinách hraní, ale také práci a zabrání únavě ruky. Připojení k počítači zajištuje USB-C kabel, který je odnímatelný. To nejen umožnuje snazší práci s myší, ale také řeší jednoduchou výměnu v případě poškození. Nicméně v balení je přiložen kvalitní a odolný pletený USB-C kabel s délkou 1,5 m. Myš je k dispozici v černé nebo bílé barvě.

Cena: 449 Kč

K dispozici např. na: www.tsbohemia.cz/marvo-niro-40-white_d542326

www.marvogaming.eu

Senzor: optický – PAW3327

Životnost tlačítek: až 20 mil. kliknutí

Počet tlačítek: 6

Rozlišení: 1200/ 2400 / 3200 / 4800 / 5600 / 7200 / 12000 Dpi

Programovatelná tlačítka: Ano

Macro: Ano

Odezva:: 125 – 250 – 500 – 1000 Hz

Podsvícení: Ano (kolečko), RGB

Možnost vypnutí podsvícení: Ano

Software: Ano

Připojení: USB 2.0 / USB-C

Barva: černá / bílá

Délka kabelu: 1.5 m (odnímatelný)

Materiál kabelu: paracord

Kompatibilita: Win 7 a novější

Rozměry: 124 × 64 × 40 mm

Hmotnost: 53 g

 

Dachser: Automatizace a robotizace v logistice malých dílů

Mezinárodní logistický provider Dachser pokračuje ve strategickém rozvoji automatizace a robotizace ve skladech s cílem zvýšit efektivitu, kvalitu služeb a ergonomii práce zaměstnanců. Klade přitom důraz na spolupráci lidí a technologií. Nedávno spustil plně automatizované vychystávání pomocí systému AutoStore. Tento milník v logistice malých dílů je součástí plánované automatizace skladových procesů v oblasti kontraktní logistiky.

Strategie celé skupiny Dachser pro automatizaci se zaměřuje na čtyři klíčová kritéria: zlepšení efektivity procesů, odlehčení zaměstnancům po ergonomické stránce, zajištění kvality služeb a dlouhodobou životaschopnost poboček. Thomas Klare, Head of Corporate Contract Logistics společnosti Dachser k tomu uvádí: „Automatizace není samoúčelná. Pomáhá nám odlehčit zátěž lidem, jejichž práce stále zahrnuje monotónní, opakující se nebo fyzicky náročné úkoly.“

V německé pobočce Dachser Karlsruhe společnost před nedávnem uvedla do provozu systém AutoStore, který plně automaticky vychystává malé díly pro klíčové zákazníky, například z kosmetického průmyslu. Systém AutoStore je založený na principu chaotického skladování a jeho konstrukce se skládá z mřížkové hliníkové kostky o délce téměř 40 metrů, šířce 21 metrů a výšce 5,65 metrů, do které se vejde 30 000 plastových kontejnerů naskládaných jeden na druhém. V každém sloupci je na sobě naskládaných 16 boxů. Třináct robotů pohybujících se po jednotné mřížce pomocí robotického chapadla přesouvá na centimetr přesně kontejnery na volné pozice a přepravuje je do výdejního portu pro zpracování objednávky nebo doplnění. Vychystávání objednávek pak probíhá v jednom ze čtyř překladišť v „přízemí“ systému AutoStore. Pomocí „CarouselPortu“ systém prostřednictvím boxového karuselu dodává kontejnery s malými díly přesně pro danou objednávku. Skladovým operátorům s vychystáváním objednávek pomáhá intuitivní asistent umístěný nad výdejním karuselem využívající vizuální signalizaci. Celý proces je řízen WMS s využitím principu chaotického skladování.

Rychlost, s jakou procesy probíhají, a spolehlivost, s jakou je můžeme realizovat dokonce i ve špičkách, jsou působivé,“ říká Bernd Großmann, General Manager pobočky Dachser Karlsruhe, a dodává, „pro naše zaměstnance znamená tento systém znatelné snížení pracovní zátěže. Řada manuálních činností už není nutná a ergonomicky náročné činnosti se omezily. Nejlepší na tom je, že tato technologie nepracuje vedle lidí, ale s nimi.

Řešení AutoStore v logistickém centru v Karlsruhe je prvním svého druhu ve společnosti Dachser a je součástí komplexní, strategicky plánované automatizace skladových procesů v oblasti kontraktní logistiky. „Zásadní otázkou není, kolik technologie můžeme použít, ale která řešení lze trvale integrovat do našich provozních procesů,“ říká Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) skupiny Dachser, a dodává, „naším principem je, že vždy musí být prokazatelně přínosná pro naše zákazníky a lidi, kteří u nás pracují.

Automatizaci a robotizaci se ve společnosti Dachser intenzivně věnuje oddělení výzkumu a vývoje. Inovace společnost vyvíjí také ve výzkumné laboratoři DACHSER Enterprise Lab ve spolupráci s prestižními výzkumnými ústavy Fraunhofer IML a Fraunhofer IAIS, zaměřenými na digitální technologie, datovou vědu, umělou inteligenci, autonomní vozidla a adaptabilní skladové systémy. Nové technologie se pak testují v praxi a ty osvědčené nacházejí své uplatnění v řadě poboček v celé logistické síti Dachser.

Společnost tak strategicky rozvíjí automatizaci a robotizaci ve všech svých logistických centrech, s důrazem na efektivní propojení lidí, procesů a technologií, zajištění kvality služeb a přípravu na budoucí výzvy v oblasti kontraktní logistiky.

Základní informace o společnosti Dachser Czech Republic a. s.

Dachser působí na trhu logistiky a zasilatelství již od roku 1992, kdy byla založena společnost E.S.T. a.s. poskytující služby v oblasti mezinárodní a vnitrostátní kamionové spedice, skladování a celních služeb. Mezinárodní poskytovatel logistických služeb Dachser uzavřel s E.S.T. v roce 2006 smlouvu o joint venture, proces integrace byl završen rozhodnutím o přejmenování společnosti na Dachser Czech Republic a.s. s účinností od 1. 1. 2010. Společnost je dnes specialistou na mezinárodní sběrnou službu a charterové přepravy, poskytuje kontraktní logistiku a prostřednictvím své divize Dachser Air & Sea Logistics zabezpečuje i letecké a námořní přepravy a celní služby do celého světa. Dachser Czech Republic ve svých šesti pobočkách (v Kladně, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové a v Praze) a čtyřech provozovnách (Břeclav, Letohrad, Frenštát pod Radhoštěm a Týniště nad Orlicí) v současné době zaměstnává více než 550 lidí. Společnost disponuje více než 80 tisíci paletovými místy pro skladování po celé České republice.

Základní informace o skupině Dachser

Rodinná společnost Dachser se sídlem v německém Kemptenu je předním poskytovatelem logistických služeb v Evropě. Dachser poskytuje komplexní přepravní logistiku, skladování
a individuální zákaznické služby ve třech obchodních divizích: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics a Dachser Air & Sea Logistics. Nabídku doplňují další služby jako kontraktní logistika, konzultace a poradenství a specifická řešení přizpůsobená na míru jednotlivým odvětvím. Díky komplexní dopravní síti jak v Evropě, tak i v zámoří a informačním technologiím, které jsou plně integrovány do všech systémů, poskytuje Dachser inteligentní logistická řešení po celém světě. V současnosti zaměstnává přibližně 37 300 lidí ve 433 pobočkách a má vlastní zastoupení ve 43 zemích světa. Za rok 2024 zrealizoval přepravu 83,2 milionů zásilek o celkové tonáži 44,1 milionů tun. Celkový konsolidovaný čistý obrat koncernu Dachser v roce 2024 činil více než 8 miliard euro. Pro více informací navštivte www.dachser.cz

Ferrari představuje své budoucí plány v elektromobilitě

Maranello / Praha, 10. října 2025 – Ferrari využilo Capital Markets Day 2025 jako příležitost k představení svého nového elektrického vozu, prvního plně elektrického modelu v historii značky, a k odhalení jeho hlavních komponent a podvozku. Tento model je významným milníkem v multi-energetické strategii značky, která zahrnuje spalovací motory, hybridní (HEV) a plug-in hybridní (PHEV) pohonné jednotky, a nyní také plně elektrický pohon.

Výsledek radikálně nového a inovativního přístupu, nový Electric Ferrari kombinuje špičkovou technologii s výjimečným výkonem a mimořádným řidičským potěšením, které odlišuje každý model Ferrari. Věrný inženýrské a řemeslné tradici značky, každý hlavní komponent vozu byl vyvinut a vyroben vlastními silami, aby bylo zajištěno, že nový Electric Ferrari nabídne bezkonkurenční úroveň výkonu a jedinečnosti, kterou může nabídnout pouze Ferrari.

Tento vůz lze považovat za vyvrcholení dlouhé cesty technologického výzkumu elektrifikace, která začala před více než dvaceti lety prvními hybridními řešeními vycházejícími z formule 1. Od prototypu 599 HY-KERS z roku 2010 přes LaFerrari z roku 2013, dále přes SF90 Stradale – první plug-in hybrid značky z Maranella – a 296 GTB až po nedávno představený 849 Testarossa, Ferrari budovalo a etablovalo know-how potřebné pro vývoj elektrického vozu excelujícího ve všech směrech.

Strategie, která vedla Ferrari k prvnímu elektrickému modelu v jeho historii, byla od počátku jasná: takový model bude uveden na trh pouze tehdy, kdy dostupná technologie zajistí výjimečný výkon a autentický řidičský zážitek odpovídající hodnotám značky. Projekt je nyní připraven k sériové výrobě a může se pochlubit více než 60 patentovanými technologickými řešeními. Poprvé jsou podvozek i karoserie vyrobeny ze 75% z recyklovaného hliníku, což přispívá k úspoře 6,7 tuny CO2 na každý vyrobený vůz.

Architektura vozu zahrnuje krátké přesahy karoserie, pozici řidiče blízko přední nápravy a baterii zcela integrovanou do podlahy vozu. Moduly baterie jsou umístěny mezi přední a zadní nápravu, přičemž 85% jich je soustředěno v nejnižší možné pozici pro snížení těžiště a zvýšení jízdní dynamiky. Zvláštností je, že Electric Ferrari získává dynamickou výhodu díky těžišti o 80 mm níže než odpovídající vůz se spalovacím motorem.

Vzadu Ferrari představuje první tlumený mechanický subframe ve své historii, navržený pro snížení hluku a vibrací v kabině, přičemž stále zajišťuje tuhost a jízdní dynamiku. Třetí generace 48V aktivního podvozku, původně uvedeného na modelu Purosangue a vyvíjeného pro F80, posouvá komfort a kontrolu ještě dál díky optimálnímu rozdělení sil v zatáčkách na všech čtyřech kolech.

První plně elektrický Ferrari je vybaven dvěma elektrickými nápravami vyvinutými a vyrobenými zcela interně, každá s dvojicí synchronních motorů s permanentními magnety a Halbachovými rotory odvozenými z technologie F1 a průmyslově upravenými pro sériovou výrobu. Přední náprava dosahuje výkonové hustoty 3,23 kW/kg s účinností 93% na maximálním výkonu, zadní náprava má výkonovou hustotu 4,8 kW/kg s obdobnou účinností. Přední invertor, schopný dodat až 300 kW, je plně integrovaný v nápravě a váží pouze 9 kg.

Baterie navržena a sestavena v Maranellu má energetickou hustotu téměř 195 Wh/l – nejvyšší ze všech elektrických vozů – a je vybavena chladicím systémem navrženým tak, aby optimalizoval rozložení tepla a výkon.

K dispozici jsou tři jízdní režimy – Range, Tour a Performance – určující, jak je řízena energie, dostupný výkon a trakce. Pádla za volantem umožňují řidiči přístup k pěti postupně vyšším úrovním točivého momentu a dodávky výkonu, což nabízí pocit plynulého zrychlení a zapojení do jízdy.

Dynamické parametry získané jednotkou řízení vozu se aktualizují 200krát za sekundu pro prediktivní řízení funkcí podvozku, trakce a řízení a zajišťují bezkonkurenční agilitu, stabilitu a přesnost.

Zvuk, typický znak každého Ferrari, byl vyvinut tak, aby zdůraznil jedinečné charakteristiky elektrického pohonného systému. Vysoce přesný senzor zachytává mechanické vibrace pohonných komponent, které jsou zesíleny, aby nabídly autentický zvukový zážitek odrážející dynamiku jízdy a poskytující řidiči přímou akustickou zpětnou vazbu.

Odhalení nového Electric Ferrari bude pokračovat v roce 2026 prezentací technologie a řešení vybraných pro interiér a v první polovině roku bude završeno zveřejněním názvu a vnějších tvarů vozu.

Inovace v podvozku a bezpečnosti

Design podvozku, inspirovaný Ferrari berlinetty se středním nebo zadním motorem, umístil řidiče blízko předních kol pro lepší dynamickou zpětnou vazbu a komfort. Tato konfigurace řešila inženýrské výzvy, zejména v oblasti absorpce energie při nárazech, vzhledem k větší hmotnosti elektrických vozů. Ferrari inovativně využilo přední tlumičové věže k absorpci energie a strategicky umístilo elektrické motory a invertory tak, aby rozptýlily nárazovou sílu, čímž maximalizovalo bezpečnost a strukturální integritu.

aterie, integrovaná do podvozku a podlahy vozu, přispívá k minimalizaci hmotnosti a zvyšuje strukturální tuhost baterie a podvozku. Ochranné prvky zajišťují absorpci energie při bočních nárazech, přičemž moduly baterie jsou soustředěny uprostřed, aby odolaly frontálním i zadním nárazům.

Revoluční zadní náprava a podvozek

Ferrari vyvinulo svůj první elastický mechanický subframe, což představuje řešení pro snížení hluku a vibrací bez kompromisů v dynamickém výkonu. Tato inovace, inspirovaná dutými odlitky podvozku, je největší jednolitý dutý odlitek vyrobený Ferrari. Přestože byly komponenty složitě integrovány, bylo dosaženo snadné údržby a úspory hmotnosti bez kompromisů.

Preciznost elektrických náprav

Nápravy Electric Ferrari využívají samostatně vyvinuté elektromotory pro řízení točivého momentu, což zlepšuje dynamické chování vozu. Díky bezproblémové integraci a řízení dosahují nápravy Ferrari mimořádných výkonových parametrů při zachování ekologických aspektů díky použití sekundární hliníkové slitiny.

Špičkový vývoj baterie a motorů

Pečlivý vývoj motorů pro nápravy posunul technologické hranice a nabízí výkon inspirovaný motorsportem. Dutá konstrukce, vyspělé materiály statoru a rotoru a sofistikované navíjecí konfigurace optimalizují hustotu točivého momentu a minimalizují ztráty, což zajišťuje vynikající dynamický výkon a efektivitu motorů.

Integrovaný bateriový systém

Bateriový systém využívá vysoce hustotní články a propracovanou strukturální integraci, která optimalizuje hmotnost, bezpečnost a efektivitu. Ferrari dosáhlo jednoho z nejefektivnějších designů baterie a podvozku na trhu díky vlastní technologii vyvinuté v Maranellu. Modulární systém umožňuje výměnu komponent bez kompromisů v bezpečnosti či výkonu.

Efektivní a výkonná invertorová technologie

Invertory vyvinuté Ferrari přeměňují stejnosměrnou energii z baterie na střídavou pro pohon motorů a jsou integrovány do přední nápravy pro úsporu hmotnosti a prostoru. Díky špičkové přepínací technologii a inovativnímu řízení tepla dosahují invertory bezkonkurenční kontroly, přesnosti a akustického výkonu při maximalizaci dojezdu a výkonu.

Dynamika jízdy a aktivní podvozky

Díky nižšímu těžišti adoptuje Electric Ferrari vyvinutý aktivní systém podvozku, který vyvažuje výkon a komfort. Vylepšené aktuátory řídí vertikální, podélné a příčné dynamiky, což poskytuje řidičský zážitek, který dokonale odráží výkonnostní ethos Ferrari.

Zvukové inženýrství

Ferrari klade důraz na inovace v oblasti zvuku, čímž zachovává dynamický charakter vozu. Sofistikované elektronické a mechanické systémy nabízejí autentickou akustickou zpětnou vazbu, která koresponduje s tradičními spalovacími modely, avšak je jedinečně přizpůsobena elektrickému pohonu.

Tento komplexní přehled představuje Ferrari Elettrica jako evoluční skok v oblasti výkonu a inovací, který posiluje dědictví Ferrari uprostřed rychlého rozvoje elektrické technologie. Jako symbol udržitelnosti v kombinaci s bezkonkurenční inženýrskou zdatností stanovuje Electric Ferrari nový standard pro luxusní elektrické supersporty a dokazuje, že duch Ferrari zůstává nadčasový i v době, kdy značka přijímá budoucnost mobility.

Exit mobile version