vivo a ZEISS přinášejí profesionální úroveň mobilního fotografování i do segmentu střední třídy

V rámci partnerství mezi společnostmi vivo a ZEISS bude letos v létě při příležitosti zahájení UEFA EURO 2024™ uveden na evropský trh nový smartphone

Společnost vivo se chystá na uvedení nového zařízení střední třídy, které vyvinula společně se svým globálním partnerem v oblasti zobrazování, společností ZEISS. Půjde o první společný výrobek na trhu v segmentu střední třídy v Evropě. vivo a ZEISS tak dosáhnou významného milníku při zpřístupňování špičkových optických technologií a funkcí společnosti ZEISS širšímu okruhu spotřebitelů v Evropě.

Dlouhotrvající strategická spolupráce

vivo a ZEISS globálně spolupracují od roku 2020 v zájmu společné podpory a rozvoje inovace v oblasti mobilního fotografování. První společně vyvinutý systém vivo ZEISS se objevil v smartphonu vivo X60 a zatím poslední takový model X100 Pro byl uveden na trh začátkem letošního roku.

Toto partnerství je nefalšovanou spoluprací v oblasti výzkumu a vývoje a jednou z nejúspěšnějších dlouhodobých spoluprací mezi specialisty na optická zařízení a výrobci chytrých telefonů

„S potěšením můžeme potvrdit, že díky spolupráci se společností ZEISS přineseme do našeho portfolia produktů střední třídy v Evropě špičkové možnosti optiky ZEISS. Toto rozšíření znamená významný krok vpřed v našem poslání poskytovat uživatelům významné inovace také mimo prémiový segment,“ okomentoval novinku prezident vivo Europe Čchang-ťün Li.

„Jako průkopník v oblasti optiky společnost ZEISS stále překonává hranice lidské představivosti. Vyvíjíme a vyrábíme vysoce inovativní optická řešení, formujeme budoucnost a neustále se posouváme na špičku optických technologií. Spojením našich odborných znalostí s inovativními technologiemi společnosti vivo jsme připraveni přinášet řešení, která uživatelům umožňují jasně a přesně zachytit každý okamžik. Doufáme také, že tím vytváříme další hodnoty v oblasti mobilního zobrazování a přispíváme k růstu odvětví,“ dodává Sebastian Döntgen, šéf marketingu v kategorii management a prodeje ve společnosti ZEISS Consumer.

Oficiální smartphone UEFA EURO 2024™

Jako výrobce oficiálního smartphonu UEFA EURO 2024™ se společnost vivo připravuje na léto plné úžasných momentů přímo na hřišti a v souvislosti s tím i nových produktů, které umožní zachytit vzrušení z jedné z největších vášní evropských spotřebitelů. Představení nového modelu je plánováno v době konání turnaje.

Pro více informací o společnosti vivo a souvisejících partnerstvích prosím navštivte www.vivo.com/

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

O udržitelný zdroj bílkovin se starají na hmyzí farmě roboty KUKA

Šest robotů společnosti KUKA pracuje na největší a první komerční hmyzí farmě v Dánsku. Firma ENORM Biofactory zde chová larvy much Hermetia illucens, z nichž vyrábí bílkovinná krmiva pro ryby, drůbež a domácí zvířata a také hmyzí olej, který lze rovněž používat jako potravinový doplněk pro různá zvířata. Cílem je využití hmyzu jako zdroje bílkovin, který je šetrný ke klimatu.

Bioodpad neskončí na skládce

V tovární budově v srdci Dánska ležící padesát kilometrů od Aarhusu se denně po dobu téměř 24 hodin naskýtá zajímavá podívaná. Miliony muších larev se tu v obrovském množství boxů prokousávají potravou, přičemž nádoby se neustále pohybují, vyprazdňují a naplňují – a právě to mají na starost roboty KUKA.

„Larvy této mouchy se živí téměř veškerou organickou hmotou. Můžeme je tedy krmit odpadem z dánského potravinářského odvětví, který by se musel zlikvidovat jiným způsobem, a vyrábíme z něj kvalitní bílkoviny pro chov zvířat,“ vysvětluje provozní ředitelka společnosti ENORM Jane Lind Samová. Výroba bílkovin z hmyzu je vynikajícím příkladem trvale udržitelného oběhového hospodářství s minimálním dopadem na životní prostředí a klima.

Roboty naplní každých sedm vteřin jeden box

Nádoby používané k chovu larev jsou velice těžké a je třeba je rychle plnit, vyprazdňovat a stohovat. Najít ideální řešení pro tento provoz bylo úkolem Rolfa Tangeho a jeho týmu. Tange je technický ředitel skupiny Sealing System, která používá technologie KUKA pro své zákazníky už několik desetiletí.

„Věděli jsme, že pro hmyzí farmu ENORM budou nejlepší flexibilní roboty KUKA v hygienickém provedení,“ říká Tange a dodává, že „v první fázi žijí larvy ve třiceti až čtyřiceti centimetrových boxech.“ Po sedmi dnech jsou přemístěny do nových boxů o rozměru větším než jeden metr čtvereční. A přinejmenším zde jsou roboty nepostradatelným pomocníkem člověka: „V boxu je padesát kilogramů potravy a na ni se vysype sedmdesát tisíc larev,“ vysvětluje Tange. „A s takovou hmotností by si neporadil ani ten nejzdatnější pracovník.“

Šest robotů KUKA plní po dobu dvaceti hodin denně každých sedm vteřin jeden box, tj. pět set boxů za hodinu. Během zbývajících čtyř hodin se systém čistí.

Před uvedením do provozu byla provedena simulace robotického systému pomocí trojrozměrného modelu

Tým Sealing System otestoval důležité procesy předem virtuálně s využitím softwaru od Visual Components. Tato finská společnost, která je od roku 2017 součástí skupiny KUKA, se zaměřuje na softwarová řešení pro 3D simulace v plánování provozu. Software od Visual Components byl použit k simulaci rychlosti a rytmu, v nichž se roboty a dopravníkové pásy musejí pohybovat.

Brzy možná budou takovéto továrny všude. Ostatně řada odborníků je přesvědčena o tom, že ingredience, jejichž základem jsou larvy much Hermetia illucens, lze vyrábět zodpovědně a že mají výrazně nižší uhlíkovou stopu než jiné zdroje živočišných bílkovin.

Foto: KUKA

KUKA

KUKA je globální společnost v oblasti automatizace s obratem přibližně 4 miliardy eur a zhruba 15 000 zaměstnanci. Společnost sídlí v německém Augsburgu. Jako jeden z předních světových dodavatelů inteligentních automatizačních řešení nabízí KUKA svým zákazníkům vše, co potřebují, od jediného dodavatele. Od robotů a buněk až po plně automatizované systémy a jejich propojení do sítí na trzích, jako je automobilový průmysl, elektronika, kovovýroba a plasty, spotřební zboží, e-commerce/maloobchod a zdravotnictví. (K datu 31. prosince 2022)

Revolut vyzývá země EU na pomoc při ochraně zákazníků, protože sociální média, zejména platformy Meta, jsou i nadále centrem podvodů

  • V druhé polovině roku 2023 se 77 % všech podvodů, které byly nahlášeny zákazníky Revolutu v EHP, odehrály na sociálních sítích.
  • Ministerstva členských států EU zaujmou konečné stanovisko do června 2024.
  • V České republice, 65 % nahlášených podvodů pocházejících ze sociálních médií začalo na platformách Meta, což představuje 51 % všech ztracených prostředků.

Společnost Revolut vyzývá členské státy Evropské unie, a tím také českou vládu, aby zaujaly nový přístup v boji proti rostoucímu problému online podvodů. Podle údajů většina (více než 54 %) všech případů podvodů, která byla nahlášena Revolutu v EHP v roce 2023, začala na platformách sociálních sítí, přičemž v druhé polovině roku se jejich počet zvýšil na 77 %.

Iniciativa přichází v době, kdy údaje společnosti Revolut z roku 2023 ukazují, že platformy Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) představují 61 % případů pocházejících ze sociálních sítí a 40 % z celkové odcizené částky. Společnost Revolut rovněž zjistila, že nejčastějšími typy podvodů, které mají dopad na zákazníky, jsou nákupní a investiční podvody, které představují 70 %, resp. 12 % nahlášených případů.

V roce 2023 předložila Evropská komise nové legislativní návrhy, mezi něž patří nařízení o platebních službách (PSR), jehož cílem je zavést opatření pro banky v boji proti podvodům s vydáváním se za bankovní zaměstnance. Ministerstva členských států EU se nyní snaží dokončit své stanovisko k tomu, jak by měla vypadat celoevropská pravidla pro prevenci a odhalování podvodů, přičemž vystupují jako spoluzákonodárce společně s Evropskou komisí a Evropským parlamentem. Společnost Revolut proto vyzývá členské orgány a orgány EU, aby se více snažily pomoci řešit podvody přímo u zdroje, což jsou především platformy sociálních sítí, a nezaměřovaly se pouze na podvody s vydáváním se za zaměstnance bank. Z údajů společnosti Revolut vyplývá, že podvody s vydáváním se za zaměstnance představovaly v roce 2023 pouze 4 % všech zaznamenaných podvodů.

Woody Malouf, Head of Financial Crime v Revolutu, potvrdil: „Důrazně podporujeme návrh Evropské komise na zlepšení opatření pro prevenci podvodů integrovaných bankami. Společnost Revolut již má pro miliony svých zákazníků zavedenu důkladnou ochranu –⁠ naše sofistikované kontroly prevence podvodů každý měsíc analyzují více než půl miliardy transakcí a v případě, že se domníváme, že je transakce opakovaně podvodná, přijmou opatření, která naše zákazníky upozorní. Banky však nemohou být jedinou obrannou linií proti podvodům s APP. Naše údaje ukazují, že je třeba udělat mnohem více: platformy sociálních sítí, a především Meta, zůstávají ohniskem podvodů. Pokud chceme komplexně řešit podvody a podvodná jednání, musíme mít k dispozici opatření napříč celým řetězcem podvodů. Žádáme proto EU a členské státy, aby pomohly velkým technologickým společnostem aktivně odhalovat a odstraňovat podvodný obsah u zdroje pomocí správných nástrojů a mechanismů.“

Společnost Revolut zjistila, že v EHP budou v roce 2023 dva hlavní typy podvodů pocházejících ze sociálních sítí:

  • Investiční podvody, kdy je jednotlivcům slibováno rychlé zbohatnutí výměnou za „investici“ velkého množství peněz. Přestože investiční podvody tvoří pouze 12 % případů, představují 61 % odcizených peněz.
  • Nákupní podvody, při nichž jsou lidé podvedeni ke koupi zboží, které neexistuje nebo není takové, jak je inzerováno. Tento typ podvodu představuje 18 % odcizených peněz, a i když z hlediska odcizených částek nemá tento typ největší význam, jedná se o nejrozšířenější kategorii podvodů. Většina případů pochází z online webových stránek s omezenými kontrolními mechanismy nebo nástroji pro kontrolu rizik.

Revolut v Česku zaznamenal podobnou situaci jako v jiných evropských zemích. V druhé polovině roku 2023 pocházelo 69 % podvodů z platforem sociálních sítí. Na platformy Meta připadá 65 % podvodů pocházejících ze sociálních sítí a 51 % celkových zcizených prostředků.

„EU má nyní možnost, společně s dalšími členskými ministerstvy v Evropě, navrhnout legislativní opatření, která by od velkých technologických společností vyžadovala boj proti podvodům na úrovni EU. Doufáme, že jasné povinnosti a správné finanční pobídky pro velké technologické společnosti sníží míru podvodů s APP v EU,“ uzavírá Malouf.

O Revolutu

Revolut je licencovaná banka, která pomáhá lidem získat více z jejich peněz. V roce 2015 Revolut zahájil svou činnost ve Velké Británii a nabízí převody a směnu peněz. Dnes více než 40 milionů zákazníků po celém světě využívá desítky inovativních produktů Revolut a měsíčně provede více než půl miliardy transakcí. V rámci našich osobních a firemních účtů poskytujeme zákazníkům větší kontrolu nad jejich financemi a bezproblémově propojujeme lidi po celém světě.

Explozí elektronických hraček na třídicích linkách přibývá. Jaká jsou pravidla jejich recyklace?

V roce 2022 skončilo v odpadu více než 7 bilionů elektronických hraček. Správně zrecyklována byla ale jenom desetina z nich. Na co si dát při vyhazování hraček pozor a jaká pravidla pro jejich recyklaci platí v České republice?

Není hračka jako hračka

Správné třídění hraček může být pro uživatele v některých případech složité. Hračky se totiž často skládají z různých materiálů a originální obal s recyklačními symboly, které by mohly pomoci, málokdy najdeme. Obecně platí, že největší šanci na recyklaci mají hračky jednodruhové, například kovové nebo papírové, které stačí vyhodit do příslušného kontejneru.

Stejně tak mohou zpracovatelé odpadu efektivně znovu využít hračky z plastu, mezi které patří například nejrůznější stavebnice. Hračky z gumy, PVC, silikonu nebo směsi materiálů naopak do žlutého kontejneru nepatří, své místo mají ve směsném odpadu. Svoji popelnici mají i hračky plyšové. Nečistot zbavené plyšáky lze vhodit do kontejnerů na textil. Dřevěné hračky, které již nelze nijak využít, je pak nejlepší odvézt na sběrný dvůr.

Hrají, mluví, zpívají? Patří mezi elektroodpad

Samostatnou kapitolu tvoří hračky elektronické. Pokud jsou v autíčku, knížce nebo plyšákovi jakékoli elektronické prvky, stávají se tyto předměty elektroodpadem. „V případě, že má hračka vyjímatelné baterie, doporučuji je samostatně odevzdat do příslušných sběrných nádob na baterie. Pokud je baterie integrovaná, baterii nevyjímáme, a když navíc hračka dosloužila svému účelu, je nutné ji celou vložit do nádoby na vysloužilé elektrospotřebiče, větší kusy poté na sběrný dvůr,“ vysvětluje David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.

Drobná elektronika včetně elektronických hraček je podle odborníků na nakládání s odpadem určitou šedou zónou. Nedávná zpráva organizace The WEEE Forum říká, že zatímco velké elektroniky, jako jsou televizory nebo tiskárny, se v celosvětovém měřítku recykluje až 30 %, v případě elektronických hraček se míra recyklace blíží pouze 10 %. Elektronické hračky tak výzkumníci označili za nejvýraznějšího zástupce kategorie takzvaného neviditelného elektronickému odpadu, který bohužel často nesprávně končí v komunálním odpadu, nebo dokonce v kontejnerech na plast. „Množství elektrozařízení, která najdeme v komunálním odpadu, se dle oficiálních dat pohybuje pod jedním procentem případů. To se zdá jako zanedbatelné číslo, opak je ale pravdou. Ročně se tak od každého obyvatele v Česku nedostanou k recyklaci přibližně 3 kilogramy drobných elektrozařízení. I jedna špatně vytřízená elektronická hračka může způsobit velkou škodu. Během nakládání s odpady totiž může elektrozařízení na třídicí lince v krajním případě i explodovat či zahořet,“ varuje David Chytil a dodává, že jedině při správné recyklaci lze z elektrozařízení znovu využít cenné suroviny, kupříkladu vzácné kovy.

Kvalita versus kvantita

Proč je podíl správně recyklovaných hraček tak malý? Důvodem je mimo jiné obrovský vzestup výroby a spotřeby elektronických hraček v posledních několika letech. Tyto hračky jsou často velmi levné a nekvalitní, motivace uživatelů k jejich opravě je tak velmi nízká. The WEEE Forum uvádí, že pouze v roce 2022 se na světě vyhodilo více než 7 bilionů elektronických hraček. „Vyhození hračky do černé popelnice by nemělo v praxi tedy nastat. Vždy bych zvážil, zda by hračka neposloužila jiným dětem, ať už v rodině, nebo třeba v nějaké neziskové organizaci, zda se nedá opravit, případně rozebrat na díly, které lze dále využít. Právě ke zjednodušení oprav elektroniky by měla přispět nová evropská legislativa,“ říká David Chytil, podle něhož je v tomto případě důležitá také včasná edukace. Společnost Rema Systém nabízí vzdělávání v oblasti nakládání s vysloužilými elektrospotřebiči už pro ty nejmenší děti. Certifikovaný vzdělávacím programem Odpad není k zahození je totiž určen pro děti od mateřských škol až po poslední ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Hravý program je k dispozici zcela zdarma a lidé si ho mohou stáhnout na webu www.rema.cloud v sekci Zelená škola.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Digitalizaci zpomalují falešné obavy. Česko na špičku zatím nemá

Digitalizaci nejčastěji zpomalují obavy majitelů z finanční a časové náročnosti. Sedm z deseti firem v posledním roce sice implementovalo nové technologie, u společností s obratem nad sto milionů je to téměř devět z deseti, ale menší hráči se digitalizace obávají. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků (AMSP ČR), ze zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) i ze zkušeností expertů. Firmy nejčastěji nakupují služby cloudů a příslušné doplňky. Podle aktuálního průzkumu ICT Unie a Svazu průmyslu a dopravy víc než polovina firem v Česku zatím s umělou inteligencí ve svém podnikání nepracuje.

Digitalizace v ČR sice pomalu nabírá na tempu, stále však nedosahuje úrovně vyspělých zemí, jako je Německo, Finsko či země Beneluxu. Podle Adama Bárty ze společnosti DigiApp je nejčastější překážkou v rychlejší digitalizaci malých firem obava z finanční náročnosti, případně i nedostatku časových a personálních kapacit. Podle něj je třeba změnit celkové vnímání digitalizace. „Firmy mají obavy digitalizovat, protože nemají informace o tom, co daný proces znamená. Častokrát během jednoho dvou informačních pohovorů dokážeme tyto nepřesné představy zcela rozptýlit. Zároveň ukazujeme, že digitalizace je více než cokoli jiného investicí, která se velmi brzy vrátí. V některých případech už během pár týdnů, běžně za několik málo měsíců,“ doplňuje Bárta. Nízká informovanost mezi menšími firmami je podle něj způsobená často ne úplně srozumitelně komunikovanými výhodami digitalizace ze strany státu i velkých hráčů na trhu.

Firmy nejčastěji přecházejí do cloudu

Když firmy digitalizují, snaží se nejčastěji využít moderní technologie ke zlepšení své efektivity, produktivity a konkurenceschopnosti. Mezi nejčastěji implementované digitální nástroje patří například cloudové technologie, digitální marketing, automatizace procesů, big data analytika, méně pak například i umělá inteligence. „Obliba používání placených cloudových služeb podniky se postupně zvyšuje. Nejnovější data ukazují, že tyto služby nakupuje již téměř polovina firem v Česku, tedy dvakrát více než v roce 2017,“ upřesňuje Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Nejčastěji nakupovanou cloudovou službou jsou dlouhodobě e-mailové adresy na vlastní firemní doméně, datová úložiště a kancelářské programy.

AI zatím moc neláká

Technologie umělé inteligence (AI) zatím u nás naopak příliš rozšířené nejsou, využívají je především velké firmy s více než 250 zaměstnanci (28 % v roce 2023). Celkový údaj za podniky s 10 a více zaměstnanci (6 %) je u nás ovlivněn významným zastoupením malých firem, které technologie AI používají málo (4 %). Nejčastěji je používána AI umožňující pokročilou práci s texty nebo lidskou řečí, případně technologie strojového učení. Víc než polovina firem v Česku zatím s umělou inteligencí ve svém podnikání vůbec nepracuje. Většina podniků, která AI využívá, pak s tímto nástrojem nepracuje strategicky. AI je tak pro ně nevyužitá příležitost. Vyplývá to z průzkumu ICT Unie, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR, mezi 190 podniky. „AI je příležitost, kterou české firmy bohužel nevyužívají, a my se jim snažíme vysvětlit, že její přítomnost v byznysu již není o výhodách a pomoci, je to o přežití na trhu. Konkurence je velká a je potřeba rychle jednat. Za byznys jsme připraveni pomoci firmám s AI začít i jejich možné obavy z využití této technologie rozptýlit,“ vysvětluje Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.  Podle Adama Bárty mají firmy navíc o AI často zkreslenou představu. „Umělou inteligenci sice chtějí využívat, ale nemají žádnou technologii, kde by pro její zapojení dávalo smysl,“ uzavírá s tím, že dané firmy musí nejdříve řešit digitalizaci svých stávající procesů, a až následně je možné je automatizovat a eventuálně přemýšlet o zapojení AI.

Autor: Václav Kodým

Ve spolupráci s Digi App a údaji z webu amsp.cz a czso.cz

Odkaz na aktuální průzkum využití AI:

https://www.spcr.cz/pro-media/tiskove-zpravy/16762-s-umelou-inteligenci-firmy-zatim-prilis-nepracuji-ukazal-pruzkum

Nábor „ajťáků“: o jednoho se přetahuje i pět firem, klasické inzeráty nefungují

Český trh práce prošel v posledních letech dramatickými změnami. Největší turbulence zaznamenala oblast informačních technologií. Jen za posledních pět let se v Česku zvýšil počet pracovníků v IT o polovinu. Firmy nyní některé z nich propouštějí, poptávka ale pořád silně převyšuje nabídku. Obsazení některých pozic trvá měsíce.

Český pracovní trh v oblasti informačních technologií nyní zažívá takové schizofrenní období – některé firmy hromadně propouštějí počítačové experty, které lačně přijímaly v době pandemie, jiné je zoufale shánějí. „Aktuálně v Česku své IT zaměstnance nejvíce propouštějí firmy působící v sektoru cestovního ruchu, zábavního průmyslu a maloobchodu. Naopak největší poptávku zaznamenáváme z firem zabývajících se softwarovým vývojem, datovou analýzou, kybernetickou bezpečností nebo v technologických startupech. IT specialistů je v Česku stále o třetinu méně, než firmy potřebují. O jednoho zkušeného uchazeče se pere i pět firem a tradiční metody náboru nezabírají,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Právě v náboru nových „ajťáků“ mají české firmy značné mezery. Jeho průběh je přitom pro získání IT odborníka klíčový. „Podle našeho průzkumu z konce roku 2023 má pro 95 procent respondentů průběh výběrového řízení zásadní vliv na přijetí nabídky. IT specialisté jsou velmi specifická skupina, protože příliš neodpouštějí neznalost. Pokud nemá personalista alespoň základní povědomí o dané pozici a technologii, nechtějí se příliš bavit. Ajťáci potřebují informace o projektech, technologiích, podrobnější náplni práce, ohodnocení a budoucím šéfovi,“ řekla Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.

Změny na pracovním trhu a s nimi spojené propouštění „ajťáků“ dávají firmám větší možnost výběru. „Dříve si ajťáci mohli vybírat firmy a některé firmy se musely spokojit s juniorními kandidáty, které si musely vychovat. Nyní se situace změnila, firmy si mohou více vybírat seniornější IT specialisty a jejich ochota přijímat juniory výrazně klesla. Přesto trvá obsazení některých pozic měsíce, mezi ty, které trvá obsadit nejdéle, patří například kybernetický bezpečnostní analytik, blockchain vývojář, solution architekt nebo datový analytik,“ vyjmenovala Kateřina Marešová.

Jedním z nejčastějších způsobů, jak skutečného odborníka najít, je, přetáhnout ho z jiné firmy. „Aktuální situace na trhu práce ale zmírňuje dosavadní fluktuaci. Zatímco se „ajťáci“ ještě před rokem nebáli opustit současnou pozici a „jít za lepším“, dnes už změnu daleko víc zvažují. Nejvíce času tak zabere vůbec vhodného kandidáta najít a vzbudit v něm zájem zúčastnit se výběrového řízení a následně změnit práci. Náborový proces pak už trvá jen v rámci několika málo dnů, obecně totiž platí, že se společnosti snaží počet výběrových kol zkrátit na nezbytné minimum,“ uvedla Denisa Janatová.

Přes 60 procent respondentů uvedlo, že kontaktují firmu přes inzeráty, kariérní stránky, na doporučení známých a na LinkedIn. Aby IT specialisté na nabídku vůbec reagovali, je důležitá prezentace samotné firmy. „Důležitý je detailní popis nabízené pozice. Obecně ajťáci nemají rádi, když firma neví, koho potřebuje, nebo mění požadavky a podmínky během výběrového řízení. Potřebují transparentnost a férovost. Zároveň chtějí nahlédnout „pod pokličku“ společnosti, podstatné tak je, jak se prezentuje samotná firma,“ vysvětlila Kateřina Marešová.

Některé firmy obsadí pozici „ajťáka“ během několika týdnů, jiným to trvá měsíce. Opomenout by neměly sebeprezentaci ani komunikaci s neúspěšnými kandidáty. „Navzdory tomu, že je nábor IT specialistů náročný, některé společnosti na odpovědi kandidátů odpovídají s velkou prodlevou. Dokonce 56 procent respondentů uvedlo, že se jim firma na jejich reakci neozvala vůbec. Firmy by si ale měly uvědomit, že komunita zkušených počítačových expertů je v Česku poměrně malá a absence odpovědi jednomu kandidátovi může znamenat, že o spolupráci s nimi ztratí zájem poměrně široká skupina případných adeptů. „Ajťáci“ si mezi sebou jednoduše řeknou, jak firma komunikuje, jak se prezentuje, jak přistupuje k zaměstnancům a podobně,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

Dell Technologies zvyšuje výkon, odolnost a efektivitu úložiště PowerStore

Společnost Dell Technologies představuje vylepšená úložiště Dell PowerStore s vyšším výkonem, efektivitou, odolností a lepší mobilitou dat v multicloudových prostředích. Oznámila také rozšíření portfolia cloudových platforem Dell APEX o novinky v oblasti AIOps a vylepšenou správu úložišť pro multicloud a Kubernetes.

„Nejnovější vylepšení úložišť PowerStore a nová nabídka finančních a provozních výhod pro zákazníky a partnery představují výrazný krok kupředu a zvyšují laťku v oblasti plně flashových úložišť,“ říká Arthur Lewis, prezident divize infrastrukturních řešení společnosti Dell Technologies. „Tím to ale pro nás nekončí. Naše inovace se týkají také platformy Dell APEX, kde zlepšujeme spolehlivost infrastruktury a aplikací díky umělé inteligenci a automatizaci, což ještě více usnadňuje správu multicloudových úložišť a úložišť Kubernetes.“

Zvyšování výkonu, efektivity, odolnosti a podpory multicloudu u úložišť

Dell PowerStore pomáhá zvládat rostoucí nároky pracovních zátěží. Představuje nejflexibilnějšímu úložiště se čtyřúrovňovými buňkami (QLC) a přináší výrazný nárůst výkonu.

  • Úložiště na bázi QLC: Poskytuje výkon podnikové třídy při nižších nákladech na terabajt ve srovnání s modely s trojúrovňovými buňkami (TLC). Zákazníci mohou začít s pouhými 11 disky QLC a škálovat až na 5,9 petabajtů efektivní kapacity na jedno zařízení. Inteligentní funkce vyrovnávání zátěže úložišť PowerStore pomáhají šetřit náklady a zlepšují umísťování pracovních zátěží ve smíšených clusterech s disky TLC a QLC.
  • Zvýšený výkon: Upgrade na vyšší model zařízení při zachování dat a nastavení (DIP) zvyšuje výkon hardwaru až o 66 %.

Vylepšení softwaru Dell PowerStore zvyšují efektivitu, bezpečnost a mobilitu v cloudu:

  • Softwarové zvýšení výkonu: Nerušivé aktualizace softwaru, které jsou stávajícím zákazníkům k dispozici bez dodatečných nákladů, přinášejí až o 30 % vyšší výkon smíšené pracovní zátěže a až o 20 % nižší latenci.
  • Zlepšená ochrana dat: Zákazníci mají více možností, jak chránit kritické pracovní zátěže díky nativní synchronní replikaci pro blokové a souborové pracovní zátěže a nativní metro replikaci pro prostředí Windows, Linux a VMware.
  • Zvýšení efektivity: Softwarová vylepšení zajišťují až o 20 % lepší redukci dat a až o 28 % vyšší efektivitu terabajtů na watt.
  • Lepší mobilita dat v multicloudových prostředích: Zákazníci mohou rozvíjet multicloudové strategie a zjednodušit mobilitu pracovních zátěží připojením PowerStore k blokovému úložišti Dell APEX pro veřejný cloud, nejlépe škálovatelnému cloudovému blokovému úložišti na světě.

„Dell PowerStore pomáhá společnosti Fulgent Genetics transformovat péči o pacienty v oblasti patologie, onkologie, reprodukčního zdraví, ale i infekčních a vzácných onemocnění tím, že výrazně zrychluje zpracování dat. Naši lékaři díky tomu mohou pacientům poskytovat genetické poznatky a výsledky testů rychleji,“ říká Mike Lacenere, viceprezident pro aplikace společnosti Fulgent Genetics. „PowerStore nám pomáhá naplňovat cíle udržitelnosti tím, že minimalizuje spotřebu energie a zmenšuje velikost našich datových center a zároveň nám poskytuje značné úspory nákladů. Díky novým vylepšením u zařízení PowerStore očekáváme, že tato trojice – výkon, efektivita a úspory nákladů – bude nadále sílit, což nám pomůže zlepšit péči o pacienty.“

Tato vylepšení jsou součástí nové integrované nabídky PowerStore Prime, která spojuje aktualizované systémy PowerStore s programy navrženými tak, aby zákazníkům poskytovaly lepší ochranu investic do úložišť a zvyšovaly ziskovost partnerů společnosti Dell.

Lepší ochrana investic do úložišť

PowerStore Prime nabízí zákazníkům vyšší flexibilitu, aby mohli maximálně využít své investice do IT:

  • Garantovaná redukce dat 5:1: Zákazníci mohou pořizovat techniku s důvěrou, ušetřit náklady a snížit spotřebu energie díky nejlepší garanci redukce dat na trhu.
  • Průběžná modernizace: Rozšíření životního cyklu podporou Dell ProSupport nebo ProSupport Plus nabízí zákazníkům nepřetržitý přístup k živé podpoře, flexibilním technologickým upgradům, výměně kapacity a poradenským službám v oblasti úložišť.
  • Flexibilní spotřeba: Zákazníci mohou využívat zařízení PowerStore prostřednictvím předplatného Dell APEX a měsíčně platit pouze za to, co potřebují.

Pomoc partnerům při naplňování požadavků zákazníků

Program PowerStore Prime také usnadňuje a zvyšuje výnosnost prodeje zařízení PowerStore. Program staví na strategii Partner First v oblasti úložišť. Partneři nyní mohou zvýšit prodej zařízení PowerStore díky cenově konkurenceschopným produktovým balíčkům a nabízet společným zákazníkům nové možnosti využití. Partneři mohou také zefektivnit prodejní aktivity při společném prodeji nabídek PowerStore a PowerProtect.

„Nová garance redukce dat PowerStore v poměru 5:1 a nové diskové pole s technologií QLC jsou důkazem snahy společnosti Dell vycházet vstříc potřebám zákazníků v oblasti efektivity a zároveň snižovat náklady na pokročilá úložiště,“ říká John Lochausen, architekt technických řešení, World Wide Technology. „Nové partnerské pobídky a záruky společnosti Dell to vše spojují a dávají nám i našim zákazníkům možnost uspět díky nejnovějším pokrokům v oblasti plně flashových úložišť.“

Využití možností umělé inteligence ke zjednodušení a automatizaci správy IT

Společnost Dell Technologies pokračuje v rozvoji svého portfolia Dell APEX, aby dokázala uspokojovat potřeby zákazníků v klíčových oblastech, jako je umělá inteligence a multicloud. Inovace platformy Dell APEX přinášejí špičkové možnosti AIOps a zlepšují správu úložišť a Kubernetes.

Dell APEX AIOps ve formě služby (SaaS) optimalizuje stav infrastruktury Dell a dostupnost služeb pomocí detailního přehledu o celém prostředí a řízení incidentů založeného na umělé inteligenci. Jedná se o významné rozšíření nástrojů AIOps společnosti Dell, které zjednodušuje provoz, zvyšuje agilitu IT a poskytuje lepší kontrolu nad aplikacemi a infrastrukturou prostřednictvím tří integrovaných funkcí:

  • Sledování infrastruktury: Řeší problémy s infrastrukturou až 10x rychleji než tradiční přístupy díky poznatkům a doporučením v oblasti kondice, kybernetické bezpečnosti a udržitelnosti na bázi umělé inteligence. Asistent Dell APEX AIOps založený na generativní umělé inteligenci poskytuje okamžité odpovědi na dotazy týkající se infrastruktury a poskytuje podrobná doporučení pro řešení problémů.
  • Sledování aplikací: Díky kompletnímu mapování a analýze softwaru až o 70 % zkracuje střední dobu řešení problémů s aplikacemi a pomáhá tak zajišťovat jejich dostupnost a výkon.
  • Řízení incidentů: Optimalizuje dostupnost digitální infrastruktury prostřednictvím detekce a řešení incidentů řízeného umělou inteligencí a snižuje počet zákazníky hlášených problémů s multicloudovou infrastrukturou a infrastrukturou od vícera dodavatelů o 93 %

Dell APEX Navigator SaaS se rozšiřuje o správu úložiště Kubernetes a další podporu nabídek Dell APEX Storage pro veřejný cloud

  • Dell APEX Navigator pro Kubernetes je již všeobecně k dispozici. Přináší pokročilé datové služby, jako je replikace dat, mobilita aplikací nebo pozorovatelnost kontejnerů. Tím zjednodušuje správu úložišť Kubernetes na platformě Dell PowerFlex a brzy bude podporovat i Dell PowerScale a Dell APEX Cloud Platform pro Red Hat OpenShift.
  • Dell APEX Navigator pro multicloudová úložiště přidává podporu souborového úložiště Dell APEX pro AWS a později v tomto roce je plánována i podpora souborového úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure. Tato nabídka zjednodušuje konfiguraci, nasazení a monitorování úložiště na univerzální vrstvě úložiště vytvořené lokálním a veřejným cloudovým úložištěm Dell.

Zákazníci mohou začít využívat Dell APEX Navigator pro multicloudové úložiště a nyní i Dell APEX Navigator pro Kubernetes bez rizika v rámci 90denní zkušební verze.

Dostupnost

  • Softwarová vylepšení Dell PowerStore budou celosvětově k dispozici koncem května.
  • Upgrade na model Dell PowerStore QLC a přechod na vyšší model se zachováním dat pro zákazníky zařízení 2. generace bude celosvětově k dispozici v červenci.
  • Multicloudová mobilita dat pro Dell PowerStore bude celosvětově k dispozici ve druhém čtvrtletí roku 2024.
  • Služby Dell APEX AIOps Infrastructure Observability a Incident Management jsou již k dispozici. Dostupnost nástrojů pro sledování aplikací je plánována na říjen 2024.
  • Podpora souborového úložiště Dell APEX pro AWS v rámci Dell APEX Navigator pro multicloudová úložiště je nyní k dispozici ve Spojených státech.
  • Podpora souborového úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure v rámci Dell APEX Navigator pro multicloudová úložiště bude k dispozici ve Spojených státech v druhé polovině roku 2024.
  • Dell APEX Navigator pro Kubernetes je nyní k dispozici pro PowerFlex ve Spojených státech, přičemž podpora cloudové platformy Dell APEX pro Red Hat OpenShift, Dell PowerScale a jiné geografické oblasti je plánována na druhou polovinu roku 2024.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

HONOR uvádí na trh systém MagicOS 8.0 pro řadu HONOR Magic V2

Nový operační systém Android 14 využívá umělou inteligenci a nabízí vylepšené intent-based uživatelské rozhraní (IUI), vyšší účinnost baterie a větší soukromí uživatelů.

Globální technologická značka HONOR dnes oznámila dostupnost nového systému MagicOS 8.0 pro řadu HONOR Magic V2. Počínaje dneškem[1] si mohou uživatelé zařízení HONOR Magic V2 a PORSCHE DESIGN HONOR Magic V2 RSR stáhnout a nainstalovat aktualizaci z nabídky Nastavení. Systém MagicOS 8.0 je postaven na systému Android 14 a přináší intent-based uživatelské rozhraní (IUI) založené na umělé inteligenci s funkcemi, jako je např. Magic Portal. Do vlajkových smartphonů HONOR přináší také řadu vylepšení uživatelského rozhraní, výkonu, ochrany soukromí a efektivity baterie, které uživatelům umožňují vyšší produktivitu a nabízejí větší pohodlí díky umělé inteligenci v zařízení.

Chytré funkce s umělou inteligencí pro větší pohodlí a efektivitu

Systém HONOR MagicOS 8.0 v řadě HONOR Magic V2 je vybavený umělou inteligencí, která posiluje schopnost zařízení porozumět záměrům uživatele a zlepšuje uživatelský zážitek. Systém Magic Portal, který debutuje v systému MagicOS 8.0, využívá chápání uživatelských záměrů k zefektivnění interakcí s uživateli, a to prostřednictvím funkce doporučování zkratek na základě záměrů, která uživatelům umožňuje bezproblémové přepínání mezi aplikacemi a zařízeními pouhým posunutím. Výběrem a přetažením prvků ke straně obrazovky může uživatel interagovat s inteligentní nabídkou aplikací, které zařízení vybírá s ohledem na znalost uživatele. Magic Portal podporuje více než 100 populárních aplikací z oblasti cestování, kancelářských nástrojů, zpráv, vyhledávání, zábavy, nakupování a sociálních sítí. Interakce Magic Portal jsou kompatibilní s aplikacemi, jako jsou LINE, WhatsApp, aplikace balíčku Google, Instagram, Facebook, YouTube a eBay.

Systém MagicOS 8.0 na chytrých telefonech řady HONOR Magic V2 zvyšuje pohodlí uživatelů a nabízí také funkce osobního asistenta na úrovni platformy, který skenuje obsah aplikací a shrnuje události, schůzky, poznámky a další interakce v aplikaci „My Day“, čímž poskytuje lepší přehled.

Přizpůsobení orientované na člověka pro lepší uživatelskou zkušenost

V rámci snahy o dosažení nejlepších uživatelských zážitků ve své třídě vylepšila společnost HONOR design systému MagicOS 8. Animace spouštění aplikací, jejich ukončování a přepínání působí v novém operačním systému přirozeněji a nerušivě, což spolu s vylepšenou odezvou uživatelského rozhraní přináší lepší plynulost ve všech oblastech.

S operačním systémem MagicOS 8.0 jsou nyní zařízení řady HONOR Magic V2 vybavena funkcí Magic Capsule, která uživatelům umožňuje rozbalit notifikace na vnějším i vnitřním displeji a získat tak přístup k dalším informacím souvisejícím s daným oznámením, což zlepšuje uživatelský komfort. Nabízí se tak rychlý a pohodlný přístup k relevantním informacím, bez nutnosti procházet více systémových aplikací. Nový režim Ultra Power Saving Mode navíc přidává nový ovladač, který dává uživatelům možnost minimalizovat spotřebu baterie a výrazně tak prodloužit její životnost.

Se systémem MagicOS 8.0 lze na zařízení HONOR Magic V2 také vytvářet vlastní zkratky stisknutím a podržením požadovaných aplikací. Uživatelé mohou navíc využívat možnost upravovat velikost a pozici složek na domovské obrazovce a spravovat stohovací karty ploch, mezi kterými se dá plynule přepínat přejetím prstem nahoru a dolů. Systém MagicOS 8.0 rozšiřuje možnost personalizace dokonce i na fotoaparáty. Uživatelům umožňuje přizpůsobit si rozložení režimů fotoaparátu a přetáhnout nejpoužívanější režimy do popředí, aby bylo fotografování co nejjednodušší.

Ochrana soukromí a zabezpečení zajištěné umělou inteligencí na úrovni platformy

Společnost HONOR neustále inovuje a poskytuje uživatelům nové způsoby ochrany soukromí. Řada HONOR Magic V2 zajišťuje bezpečné zpracování osobních údajů uživatelů. Systém MagicOS 8.0 v řadě HONOR Magic V2 Series pak zavádí novou funkci Blur Private Info v nabídce Share. Ta uživatelům přináší možnost snadno upravit citlivé informace, jako jsou jména, hesla a kontaktní čísla, aby nebyly žádným způsobem zachyceny na snímcích.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

  1. Dostupnost se může u modelů a v rámci různých regionů lišit.

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.

Zájem o alternativní stravování mezi českými spotřebiteli neustále roste. Trend podle dat následují i provozovatelé a majitelé restaurací, kteří potvrdili, že do nabídek zařazují veganské, vegetariánské či bezlepkové variace jídel. Více zároveň dbají i na vyváženost a složení jídel. Svědčí o tom nedávný průzkum Barometr FOOD, podle kterého má na jídelním lístku 94 % restaurací zeleninová či bezmasá jídla. Vstříc ale provozovny vycházejí i celiakům, pro které 57,1 % z nich připravuje bezlepkové pokrmy. Ve většině (70 %) případů si zákazníci mohou vybrat z jednoho až dvou takových jídel.

„Provozovatelé restaurací v průzkumu tvrdí, že jsou připraveni i na hosty se speciálními stravovacími potřebami, pro které pečlivě sestavují své jídelní lístky. Jako hlavní motivaci k tomuto kroku uvádějí mimo jiné snahu více se zaměřit na zdravý životní styl. Pro ty, kteří omezují konzumaci masa nebo trpí alergiemi či intolerancí, tak může být stravování v restauracích či kantýnách pohodlnější než dříve. Lépe by mohlo vyhovovat i jejich zdravotním potřebám. Výsledky našeho průzkumu ostatně potvrzují, že během posledních 12 měsíců zaznamenalo zvýšenou poptávku po veganských jídlech až 17,2 % restaurací,“ komentuje Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred, která Barometr FOOD v České republice koordinuje.

Pro restaurace navíc už dávno není zařazení bezmasých alternativ pouze vstřícným gestem – hosté se speciálními stravovacími požadavky tvoří významnou část trhu, která se již nesoustředí pouze na specializovaná zařízení. „Za největší trend ve struktuře české gastronomie považuji přechod z cílení na generaci boomerů na dorůstající generaci Z. Mladší generace žije přítomností a plně adoptuje nové principy, zatímco boomeři spíše vzdorují a jejich ochota přistoupit na tyto změny je nižší. Navíc mezi Gen Z rezonuje nejen klesající zájem o hospodská zařízení, ale i zdravější stravovací návyky či vyhledávání etnických a zajímavých voleb v netradičních prostředích. To vše může vyžadovat přenastavení podnikatelské aktivity tak, aby přinášela radost jak provozovatelům, tak i hostům,“ popisuje situaci z pohledu restauratérů Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory a zakladatel Českého gastronomického institutu. Jeho slova potvrzují i data z Barometru FOOD, podle kterého

strávníci začínají častěji hledat zdravé alternativy, největší překážku pro ně ovšem představuje cena.

Důležitý je informovaný zákazník

Právě znalost konkrétních ingrediencí a jejich přípravy je pro orientaci v nabídkách restaurací mnohdy klíčová. Provozovatelé restaurací jí mohou jít naproti například jasným a srozumitelným popisem a zvýrazněním alergenů. V případě veganské, vegetariánské či bezlepkové nabídky je totiž podle slov odborníků potřeba vybírat mnohem pečlivěji.

„Častým problémem vegetariánských či veganských jídel v restauracích je nutriční vyváženost. Ačkoliv nabídka roste, jídla často postrádají zdroj bílkovin – nejlépe v podobě luštěnin či produktů z nich. Bílkoviny jsou důležité nejen pro správnou funkci organismu, ale i pro pocit sytosti – jídlo bez nich je zkrátka ‚hladové‘,“ říká MUDr. Eliška Selinger ze Státního zdravotního ústavu a dodává: „Zároveň se občas objevují chyby v označování, kdy například veganské jídlo ve skutečnosti obsahuje vejce, která do veganské stravy nepatří. Pro vegana je taková zkušenost nepříjemná a jako zákazník se již asi nevrátí, pro alergiky ale taková chyba v označení může být v některých případech až smrtelná. Je proto třeba se ujistit, že označení je srozumitelné a odpovídá realitě. Jen tak může zákazník podniku důvěřovat a jídlo si vychutnat bez stresu.“

Ačkoliv potravinová gramotnost stoupá, ke změně spotřebitelského chování v praxi sama nestačí. Na každodenní bázi může zdravé stravovací návyky v době oběda podpořit především zaměstnavatel. „Pro zaměstnavatele je podpora alternativní stravy klíčová, protože poptávka po ní neustále roste, a to zdaleka nejen mezi mladšími zaměstnanci. Vedle zdravotních faktorů je navíc úzce spjata třeba i s otázkami udržitelné výroby a spotřeby. Z pohledu firem jde o příležitost, jak podpořit důležitý trend, ale také ušetřit čas zaměstnancům s hledáním vyváženého oběda. Péče o zdraví zaměstnanců, a to včetně výběru optimálního jídelníčku, je dnes jedním z nejdůležitějších způsobů, jak může zaměstnavatel efektivně posílit svoji značku,“ uzavírá Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR.

Barometr FOOD

Průzkum Barometr FOOD od roku 2009 každoročně monitoruje očekávání, požadavky a zvyky strávníků napříč zeměmi EU. Hlavním koordinátorem projektu je společnost Edenred, ve spolupráci s 25 evropskými partnerskými organizacemi a univerzitami. Barometr je součástí Programu FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) pod hlavičkou Evropské komise, jehož cílem je podpora nutričně vyvážené obědové stravy ve spolupráci se zaměstnanci a restauracemi. První část výsledků letošního průzkumu zveřejnila společnost Edenred společně s partnery u příležitosti Světového dne jídla (16. října).

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě. 12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

AI pomohla digitálním tvůrcům představit budoucnost hokeje. NVIDIA Studio přichází se souhrnem květnových novinek

NVIDIA Studio a podporované aplikace v průběhu května zaznamenaly několik novinek, které pomohou zefektivnit práci zejména 3D grafikům a herním vývojářům. Dočkali se však také běžní uživatelé, kteří jako svůj hlavní prozlížeč využívají Mozilla Firefox.

  • Vycházejí květnové ovladače NVIDIA Studio.
  • Mozilla Firefox nyní podporuje RTX VSR a HDR pro vylepšení streamovaného videa. Firefox se tak připojuje k dalším prohlížečům založeným na Chromiu, včetně Google Chrome a Microsoft Edge, které podporují RTX Video.
  • RTX Remix pro modifikaci starších her nyní nabízí také DLSS 3.5 s Ray Reconstruction pro vylepšenou kvalitu ray tracingu. Vývojáři her a modeři mají k dispozici beta verzi RTX Remix a výuková videa.
  • Integrace systému Unified Simulation do Cinema 4D nyní umožňuje precizní ovládání emisních polí pro přesné chování simulace. Funkce využívá akceleraci pomocí RTX.
  • Audio2Face pro animaci obličeje nyní podporuje vícejazyčnou synchronizaci rtů, animace pro zpěv a ovládací prvky pro úpravy.

Digitální tvůrci představili vize budoucnosti hokeje. Pomohla jim k tomu AI

V dubnu proběhlo závěrečné kolo soutěže Dokonalý pomocník. Soutěžící v něm měli znázornit, jak by AI mohla v budoucnu ovlivnit budoucnost ledního hokeje. Ať už z pohledu hráčů, sledujících nebo jakýchkoli dalších stran.

Práce následně během května hodnotila tříčlenná porota, jejímž členem byl i tvůrce animovaných filmů Martin Smatana. Tři práce, které se umístily na stupních vítězů, si můžete prohlédnout zde. V příloze naleznete vítězný návrh s názvem „VR Powerplay“ od autora Dominika K.

V rámci seriálu In the NVIDIA Studio tento týden představuje grafička Yao Chan svou práci s názvem „By the Window“ vytvořenou pomocí Blender 3D.

Exit mobile version