Efektivní správa dokumentů ušetří až 5 hodin týdně

Úvod do problematiky a nástin témat, kterými se podkladový text zabývá:

  • Ucelená správa dokumentů je víc než sdílený disk a složková struktura. Základem je centrální úložiště, řízený bezpečný přístup, klasifikace dokumentů a workflow.
  • Digitalizace dokumentů – centrální úložiště klasifikovaných dokumentů a efektivní oběh dokumentů

Podkladový materiál Zdroj: Komunikační agentura Seteva

Pečujte o své dokumenty, jak si zaslouží

Správu firemních dokumentů, interního zlata, je třeba vnímat jako jednu z nejdůležitějších entit, o kterou se má společnost bez ohledu na typ svého byznysu starat. Správně nastavený DMS (Data Management Systém) pomáhá udržet ve firemních dokumentech pořádek a zajistí jejich bezpečnost, maximálně zefektivňuje jejich sdílení, vyhledávání a workflow. Skutečná, ne pouze domnělá, digitalizace dokumentů a jejich správa může ušetřit firmě o 50 lidech přes milion korun za rok.

Co je psáno, to je dáno. Toto zásadní pravidlo je dnes třeba trochu updatovat na: Co je zaznamenáno, dá se dohledat. Každá firma pracuje s dokumenty a bohužel až 30 % společností zaznamenává jejich ztrátu. Jak tomu předejít?

Univerzální nástroj pro správu dokumentů roste s firmou

Stále ještě řada společností včetně úřadů uchovává dokumenty v písemné podobě, nebo je skenuje a ukládá do složek na server nebo cloudu. To považuje za digitalizaci a bezpečnou správu svého možná největšího interního jmění. Vyhledání takto uloženého dokumentu pro další práci s ním nemusí být snadné. Z nedávného průzkumu International Data Corporation zaměřeného na efektivitu práce vyplynulo, že zaměstnanec stráví průměrně pět hodin týdně hledáním dokumentů. Při plném pracovním úvazku se tedy jedná o 20 hodin měsíčně, které by při správném použití DMS mohl využít mnohem efektivněji. Navíc mívají jednotlivá oddělení jako HR, účtárna, IT, management a podobně svou agendu uloženu separátně a musejí pak dokumenty s kolegy buď sdílet na cloudovém úložišti, nebo si je posílají e-maily, či je tisknou a předávají si je v papírové podobě, a to může opět vést k chybám, ztrátám či opomenutím.

Nástrojem, který dokáže tento mnohdy až neutěšený stav efektivně vyřešit, může být kvalitní a univerzální Dokument Management Systém (DMS), jenž dokáže navíc růst s požadavky firmy. „Znamená to, že ačkoli se primárně zavádí například pro HR agendu, může v něm své dokumenty spravovat i účtárna a další oddělení. Takový nástroj dokáže pokrýt všechny procesy spojené se správou dokumentů bez ohledu na to, o jaký typ dokumentu a jakou firmu se jedná,“ vysvětluje Pavel Nykl, obchodní ředitel ze softwarové a poradenské společnosti Onlio, která stojí za vývojem DMS eDoCat.

Efektivita a digitalizace procesů je klíčem k úspěchu

V každé firmě, bez ohledu na její core business, existuje šest základních procesů, kterými se zaměstnanci při práci s dokumenty zabývají. Nejprve musí dokument vytvořit. K tomu je vhodné využívat předem definované šablony, což urychlí práci a zjednoduší následnou manipulaci s dokumentem díky klasifikaci. Dále je třeba dokument připomínkovat a následně schválit, bez ohledu na to, jak a kdo na něm pracoval. Další fází je prokazatelné seznámení se s obsahem, ať už jde o interní směrnici, smlouvu, projektové podklady či akceptační protokol. „A v neposlední řadě do těchto základních procesů spadá i přezkoumání čili revize dokumentů a jejich vyhledávání. V univerzálním DMS je možné provádět veškeré tyto úkony, čímž se v podstatě naplňuje pojem digitalizace procesů práce s dokumenty a kruh se uzavírá,“ shrnuje podstatu správné digitalizace Pavel Nykl.

Dokumenty musí být nejen centrálně uloženy na jednom úložišti s jasně definovanými bezpečnými přístupy pracovníků. Tyto dokumenty musí být také správně klasifikované, tedy mít strukturované vlastnosti, metadata, která umožní rychlé vyhledávání dle přístupových oprávnění. „A v neposlední řadě se pomocí DMS zefektivní oběh dokumentů po firmě. Stále s nimi budou pracovat lidé, ale uvnitř systému, který nenechá nikoho zapomenout na to, co má s dokumentem udělat,“ uzavírá Pavel Nykl, obchodní ředitel Onlio.

Foto zdroj: Onlio

Více informací na: http://rizenadokumentace.edocat.cz

Onlio, a.s.

Onlio je ryze česká IT společnost specializující se na softwarové produkty zaměřené na digitalizaci firemních procesů a systémovou integraci. Onlio disponuje nejvyšší certifikací v celosvětové síti partnerů Pipedrive CRM (Elite) a Atlassian (Platinum Solution partner Enterprise), kde patří mezi 10 největších partnerů v Evropě. Vlastní produkt eDoCat DMS postavený na platformě Alfresco CE je jedním z řešení s nejlepším poměrem cena/výkon na současném trhu nástrojů pro správu elektronických dokumentů a řízení jejich oběhu pomocí workflow, což dokládají mnohá prestižní ocenění, např. IT produkt roku anebo opakované úspěchy v soutěži CIO Business world Případová studie roku.

Daňové přiznání za rok 2023: Na jaké slevy a odpočty máte nárok?

S tím, jak se blíží jaro, se také tradičně blíží i povinnost podat daňové přiznání za předešlý rok. V tom si lze díky daňovým úlevám snížit daňový základ, nebo přímo vypočtenou daň. Nicméně některé slevy na vypočtené dani jako školkovné či slevu pro studenta budou moci daňoví poplatníci nyní využít naposledy, jelikož od příště je již ruší vládní konsolidační balíček. Pro některé půjde také o poslední rok, ve kterém budou moci využít slevu na manželku, jelikož od dalšího roku budou její podmínky zpřísněné. Které slevy lze uplatnit a jaké podmínky je pro ně potřeba splnit, radí v komentáři Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO.

Slevu na poplatníka může využít každý

Základní slevou, kterou může využít každý, kdo měl alespoň po část uplynulé roku zdanitelné příjmy, je sleva na poplatníka ve výši 30 840 korun. Nárok není potřeba prokazovat a platí v plné výši, i když výdělečná činnost trvala pouze několik měsíců.

Zaměstnanci mohou slevu na poplatníka uplatňovat měsíčně, to znamená, že si můžou každý měsíc snížit odvedenou daň o 2 570 Kč. Využít ji mohou nejen zaměstnanci (díky podepsání Prohlášení poplatníka, tzv. růžového prohlášení, u svého zaměstnavatele), ale také OSVČ prostřednictvím svého daňového přiznání, u kterých lze slevu uplatnit v plném rozsahu bez ohledu na počet měsíců výkonu samostatné výdělečné činnosti a bez ohledu na to, jestli mají podnikání jako hlavní či vedlejší zdroj příjmů.

Slevu na manžela či manželku mohou uplatnit i registrovaní partneři

Další slevou je tzv. sleva na manžela/manželku. Tu lze využít na partnera definovaného zákonem, tedy kromě manžela či manželky může jít také o partnera podle zákona upravujícího registrované partnerství. Daňový zákon umožňuje využít slevu na manželku (manžela) žijící ve společně hospodařící domácnosti, pokud manžel či manželka nemá vlastní příjem přesahující 68 000 Kč za rok.

Sleva činí 24 840 korun za rok a oproti slevě na poplatníka se dá uplatnit pouze ročně – nedochází tedy k měsíčnímu uplatnění. Pokud došlo k uzavření či rozvodu manželství v průběhu roku, může si daňový poplatník nechat uplatnit 1/12 z celkové částky 24 840 korun za každý měsíc, ve kterém byla uplatněná osoba k 1. dni manželkou (manželem).

Sleva se zvyšuje na dvojnásobek, pokud je manželovi či manželce přiznán nárok na průkaz ZTP/P.

Důležité je rozlišovat, co patří či nepatří do limitu vlastního příjmu manžela či manželky. Do limitu patří nejen zdaňované, ale i osvobozené příjmy. Typicky se do limitu nepočítají dávky sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi či příspěvek v rodičovství (tzv. rodičovská). Naopak peněžitá pomoc v mateřství se do limitu započítává.

Pro uplatnění slevy na manžela či manželku je obvykle třeba doložit v prvním roce uplatnění potvrzení o uzavření manželství či partnerství, průkaz totožnosti manžela či manželky a případně rozhodnutí o přiznání průkazu ZTP/P či průkaz ZTP/P.

V této podobě půjde tuto slevu využít naposledy. Vládní konsolidační balíček počínaje daňovým přiznáním za rok 2024 zpřísnil a přidal dodatečnou podmínku k již výše uvedeným. Sleva na manžela či manželku se bude následně vztahovat jen na ty, kteří mají manžela, manželku či registrovaného partnera pečující o dítě do tří let věku ve společně hospodařící domácnosti.

Slevu na děti může využít vždy jeden z rodičů, školkovné lze využít naposledy

Hojně využívané bývá také daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící s poplatníkem ve společné domácnosti, které může na každé dítě uplatnit vždy pouze jeden z rodičů. Pokud je zaměstnancem, sníží si obvykle zálohu na daň z příjmu na měsíční bázi, pokud podniká a podává daňové přiznání, sníží si daň jednorázově v rámci daňového přiznání. Výše daňové slevy se určuje podle počtu dětí – na první dítě činí 15 204 Kč ročně, 22 320 Kč na druhé dítě a 27 840 Kč na třetí a další děti. U slevy na dítě platí, že se zvyšuje na dvojnásobek, pokud je potomkovi přiznán nárok na průkaz ZTP/P.

Za vyživované dítě se považuje nezletilé dítě. Po dosažení zletilosti je pak potřeba doložit nárok na výše uvedené slevy potvrzením o soustavné přípravě na budoucí povolání, kdy je možnost uplatnit slevu do dovršení věku 26 let vyživovaného dítěte.

Ve spojitostmi s dětmi může jeden z rodičů využívat také slevu na dani na tzv. školkovné do maximální výše 17 300 Kč za rok. Jedná se v podstatě o náhradu nákladů na umístění dítěte ve školce a je potřeba ho doložit potvrzením od školky, kterou dítě navštěvuje. Tuto slevu ovšem půjde využít naposledy, jelikož vládní konsolidační balíček ji pro následující roky již zrušil.

Slevu pro studenty lze uplatnit také naposledy, speciální sleva pro držitele průkazu ZTP/P zůstává

Na speciální daňovou slevu ve výši 4 020 Kč ročně mají nárok studenti do 26 let, kteří se soustavně připravují na budoucí povolání v rámci studia. V případě, že navštěvují vysokou školu, můžou slevu uplatnit pro prezenční, distanční i kombinovanou formu studia. I tuto slevu lze uplatnit naposledy, jelikož ji od následujícího období již ruší vládní konsolidační balíček.

Zvláštní slevu si mohou uplatnit také držitelé průkazu ZTP/P, a to ve výši 16 140 Kč za rok. Poplatníkovi náleží ale jen za měsíce, na jejichž počátku disponoval rozhodnutím Úřadu práce ČR o jeho přiznání. Dále mohou slev využít poplatníci s přiznaným invalidním důchodem – na ty se vztahuje sleva podle stupně invalidity. Na invaliditu I. a II. stupně dostanou poplatníci slevu 2 520 korun ročně, tedy 210 korun měsíčně, v případě invalidity III. stupně mohou pobírat slevu až 5 040 ročně, tedy 420 korun měsíčně.

Z daňového základu lze odečíst dary i úroky z hypoték

Za určitých okolností si mohou daňoví poplatníci od základu daně odečíst také hodnotu bezúplatného plnění (daru) poskytnutého na dobročinné účely. Hodnota daru musí ale činit alespoň 1 000 Kč nebo přesáhnout 2 % ze základu daně. Stačí přitom splnění jen jedné z těchto podmínek. Za dary si pak poplatníci mohou odečíst maximálně 30 % ze svého základu daně. Nárok na odpočet se prokazuje potvrzením příjemce bezúplatného plnění, které zahrnuje i výši a účel daru.

Řada lidí také využívá odečet úroků zaplacených v uplynulém roce na hypotékách či úvěrech ze stavebního spoření, pokud byly použity pro financování bytových potřeb. Jinými slovy, pokud v bytě, na který si pořídili úvěr, trvale bydlí. Takovéto úroky lze odečíst do limitu 300 000 Kč u úvěrů pro financování zajištění bytové potřeby před 1. lednem 2021 a 150 000 Kč u úvěrů pořízených po tomto datu. Je ale třeba vždy zkoumat jaká instituce úvěr poskytla, splnění podmínky bytové potřeby poplatníka či blízkých osob, účel úvěru či vlastnictví dané nemovité věci. Pro odečet úroků je třeba doložit v prvním roce uplatnění smlouvu o úvěru a každoročně potvrzení od instituce poskytující financování o výši zaplaceného úroku. V některých případech je potřeba přeložit také list vlastnictví.

Od základu daně pak lze odečíst také poplatníkem hrazený příspěvek na penzijní připojištění, penzijní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření v souhrnném limitu nejvýše do 24 000 Kč.

Stejný limit pak platí pro odečtení plateb na zaplacené pojistné na soukromé životní pojištění. Musí se však vždy jednat o pojistný produkt, který splňuje podmínky dané daňovým zákonem. U této položky požaduje finanční úřad předložení smlouvy o pojistném produktu v prvním roce a každoročně potvrzení od pojišťovny o zaplacených příspěvcích.

Od roku 2024 nastala změna i u těchto penzijních produktů a životního pojištění. Zavedl se souhrnný limit odpočtu ve výši 48 000 Kč, který může poplatník využít na jakýkoliv z daňově podporovaných produktů. Množina daňově podporovaných produktů se rozšířila o dlouhodobý investiční produkt a pojištění dlouhodobé péče, u kterých lze ze zaplacených příspěvků rovněž odpočet využít.

Autor: Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o. a BDO Euro-Trend s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 750 kanceláří.

Acer na trh uvádí nové notebooky řady Swift s procesory AMD Ryzen řady 8040 s umělou inteligencí Ryzen

Nejnovější notebooky Swift Edge 16 a Swift Go 14 kombinují vylepšené zážitky s umělou inteligencí, systém Microsoft Copilot ve Windows 11 a displeje OLED v tenkém a lehkém provedení.

Společnost Acer představila nové modely notebooků Acer Swift Edge 16 a Acer Swift Go 14, které spojují výkon umělé inteligence a inovativní funkce ve stylových tenkých a lehkých zařízeních. Nejnovější přírůstky do řady Swift jsou vybaveny procesory[[1]] AMD Ryzen™ řady 8040 s grafikou až AMD Radeon™ 780M Ryzen AI pro všestranný výkon a podporu funkcí Acer využívajících umělou inteligenci – jako jsou Acer PurifiedVoice™, Acer PurfiedView™ a nová funkce pro úpravu fotografií Acer LiveArt.

Intuitivní ovládání a bezproblémovou navigaci na počítačích s umělou inteligencí umožňuje aplikace AcerSense™ a Copilot v systému Windows s okamžitým přístupem pomocí speciálních kláves. Uživatelé také při práci ocení čistý obraz, syté barvy nebo streamování prostřednictvím displejů notebooků OLED a také technologii Microsoft Pluton (povolenou ve výchozím nastavení), která pomáhá zabezpečit zařízení, osobní data a šifrovací klíče.

Využití výkonu umělé inteligence s procesory AMD Ryzen řady 8040

Notebooky Swift Edge 16 a Swift Go 14 jsou navrženy tak, aby poskytovaly špičkové zážitky s umělou inteligencí a spolehlivý výkon, což se hodí pro produktivní práci. Jsou poháněny procesory AMD Ryzen řady 8040 s integrovanou technologií Ryzen AI. Nejnovější procesory AMD umožňují efektivní rozdělení zátěže AI mezi akcelerátory na NPU, GPU a CPU, takže se zlepší uživatelské zkušenosti s technologií AI. Využívá procesorovou architekturu AMD „Zen 4“ s až osmi jádry a poskytuje až 16 vláken výpočetního výkonu. Díky tomu mohou kreativní profesionálové i běžní uživatelé u ultratenkých notebooků Swift očekávat rychlé a energeticky úsporné výpočty a delší výdrž baterie.

Notebooky Swift jsou vhodné pro různé uživatele a různé využití se svou podporou funkce umělé inteligence. Umělou inteligencí s funkcí Copilot v systému Windows lze spustit jediným kliknutím na speciální klávesu Copilot, která využívá sílu umělé inteligence k optimalizaci času stráveného při práci nebo tvorbě. Řešení Acer s podporou AI, jako jsou Acer PurifiedView a Acer PurifiedVoice, vylepšují konferenční relace, zatímco Acer QuickPanel umožňuje rychlé a snadné upevnění nástrojů pro videokonference. Pomocná aplikace AcerSense pomáhá uživatelům ovládat a spravovat systémy zařízení jedním kliknutím na klávesu AcerSense a nová funkce Acer LiveArt využívá technologii AI k rychlým úpravám obrázků pomocí ovládacího panelu, který se okamžitě objeví, když je na zařízení pořízen obrázek nebo snímek obrazovky.

Acer Swift Edge 16: výkon se snoubí s mobilitou

Notebook Acer Swift Edge 16 je vyroben tak, aby poskytoval optimální výkon a při tom nebyla omezena jeho přenositelnost. Elegantní design, který je zasazen do ultratenkého a lehkého šasi z hořčíkovo-hliníkové slitiny o hmotnosti pouhých 1,23 kg a výšce 12,95 mm, v sobě spojuje formu a funkci a zároveň obsahuje výkonný hardware, který zvládne dnešní nároky na umělou inteligenci a další funkce. Je poháněn až osmijádrovým procesorem AMD Ryzen 7 8840U[1] integrovaným s grafikou AMD Radeon 780M a AMD Ryzen AI [1] a dodává se s až 32 GB paměti LPDDR5 RAM a až 2 TB PCIe 4.0 SSD úložištěm. Ve spojení s vlastními řešeními umělé inteligence společnosti Acer je notebook vybaven tak, aby zvládl každodenní výpočetní úlohy a je připraven uživatelům přiblížit zážitky s umělou inteligencí.

Swift Edge 16 se může pochlubit 16palcovým panelem OLED s rozlišením 3,2K, který dokáže promítat úžasné obrazy a odstíny díky obnovovací frekvenci 120 Hz a 100% podpoře barevného gamutu DCI-P3. Úzké rámečky, doba odezvy kratší než 0,2 ms a certifikace VESA DisplayHDR™ True Black 500 dále podtrhují výjimečnou vizuální čistotu notebooku OLED.

Zařízení poskytuje uživatelům výhodu také z hlediska konektivity a zabezpečení díky kompatibilitě s Wi-Fi 7, [1,3] která zajišťuje rychlou síťovou rychlost až 5,8 Gb/s a nízkou latenci pod 2 ms, zatímco počítač se zabezpečeným jádrem je vybaven technologií Microsoft Pluton, která chrání zařízení před moderními kybernetickými hrozbami. Pro větší pohodlí je Swift Edge 16 vybaven všemi základními porty: portem HDMI 2.1, dvěma porty USB typu C (podporuje USB4® s rychlostí 40 Gb/s, DisplayPort a nabíjení přes USB), dvěma porty USB typu A a slotem pro karty MicroSD.

Acer Swift Go 14: snadné využití AI na cestách

Acer Swift Go 14 je výkonné zařízení, které snadno zvládne i to nejnáročnější pracovní zatížení. Je vybaven až osmijádrovým procesorem AMD Ryzen 9 8945HS,[1] grafikou AMD Radeon 780M,[1] a technologií Ryzen AI. Ta přináší až o 60 % vyšší výkon umělé inteligence oproti předchozím generacím[4] a uživatelé si ji užijí i na cestách. Notebook podporuje až 32 GB paměti LPDDR5X a až 2 TB PCIe Gen 4 SSD[1] a pracuje ruku v ruce s vlastní technologií AI společnosti Acer, takže zážitky na zařízení jsou plynulejší a příjemnější. Procesory jsou také integrovány s bezpečnostním procesorem Microsoft Pluton, který zesiluje ochranu citlivých dat a informací v počítači s Windows 11.

Uživatelé mají k dispozici plynulý a poutavý obraz na 14palcovém notebooku s displejem OLED s rozlišením až 2,8K a obnovovací frekvencí 90 Hz nebo možnost dotykové obrazovky na panelu IPS LCD (1920 × 1200). Tenké a lehké hliníkové tělo přispívá k vizuální estetice zařízení a je přizpůsobeno dynamickému životnímu stylu, zatímco plně výsuvný pant v úhlu 180o a touchpad OceanGlass™ s o 44 % větší [5] plochou usnadňují práci v jakémkoliv prostředí.

Kromě těchto funkcí nabízí Swift Go 14 technologie zvyšující produktivitu, jako je webová kamera s rozlišením QHD 1440p, 100W baterie s možností rychlého nabíjení, kompatibilita s Wi-Fi 6E a základní funkce připojení: dva porty USB typu C, které podporují také rozhraní USB4, DisplayPort a nabíjení přes USB, port HDMI 2.1, Bluetooth 5.3 a karta MicroSD.

Ceny a dostupnost

Acer Swift Edge 16 (SFE16-44) bude v regionu EMEA k dispozici v dubnu za cenu od 1 249 EUR.

Acer Swift Go 14 (SFG14-63) bude v regionu EMEA k dispozici v dubnu za cenu od 949 EUR.

Přesné specifikace, ceny a dostupnost se liší podle regionu. Chcete-li se dozvědět více o dostupnosti, specifikacích a cenách produktů na konkrétních trzích, obraťte se na nejbližší pobočku společnosti Acer prostřednictvím webových stránek https://www.acer.com/cz-cs/.

Specifikace

Název Acer Swift Edge 16
Model SFE16-44
Operační system Windows 11 Home
Obrazovka 16” OLED + WQXGA (3200×2000), DCI-P3 100%, 120 Hz, Display HDR True Black 500 Certified
Procesory Osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 7 8840U/šestijádrový procesor Ryzen™ 5 H8640U
Grafika Grafika AMD Radeon™ 780M/760M
Paměť Až 32 GB vestavěné systémové paměti LPDDR5 SDRAM
Úložiště Až 2 TB, PCIe Gen 4, 16 Gb/s, NVMe
Rozměry

(mm a palce)

357,66 x 245,9 x 12,95 mm/ 14,08 x 9,68 x 0,51 palce
Váha 1,23 kg
Baterie 54 Whr
Výkon AC adaptéru 65W
Wi-Fi Wi-Fi 7/ Wi-Fi 6E Bezdrátová síť LAN
Funkce Acer PurifiedView™, Acer PurifiedVoice AI Noise Reduction Technology, Acer QuickPanel, Acer LiveArt, AcerSense, Copilot v systému Windows.
Kamera 1440p QHD kamera se záklopkou pro ochranu soukromí
Zabezpečení Procesor zabezpečení Microsoft Pluton
Vyloučení odpovědnosti Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.
Název Acer Swift Go 14
Model SFG14-63 / SFG14-63T
Operační system Windows 11 Home
Obrazovka 14″ OLED + WQXGA (2880×1800), DCI-P3 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified

14″ IPS (2240×1400), sRGB 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified

14″ IPS (1920×1200), sRGB 100%, 90 Hz, Display HDR True Black 500 Certified, dotykový displej

Procesory Osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 9 8945HS / osmijádrový procesor AMD Ryzen™ 7 8845HS / šestijádrový procesor AMD Ryzen™ 5 8645HS
Grafika Grafika AMD Radeon™ 780M/760M
Paměť Až 32 GB vestavěné systémové paměti LPDDR5X SDRAM
Úložiště Až 2 TB, PCIe Gen 4, 16 Gb/s, NVMe
Rozměry

(mm a palce)

312,9 x 217,9 x 14,9 mm/ 12,32 x 8,58 x 0,59 palce
Váha 132 kg
Baterie 65 / 50 Whr
Výkon AC adaptéru 100 / 65W
Wi-Fi Bezdrátová síť Wi-Fi 6E
Funkce Acer PurifiedView™, Acer PurifiedVoice AI Noise Reduction Technology, Acer QuickPanel, Acer LiveArt, AcerSense, Copilot v systému Windows.
Kamera 1440p QHD kamera se spouští pro ochranu soukromí
Zabezpečení Procesor zabezpečení Microsoft Pluton
Vyloučení odpovědnosti Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.

O společnosti Acer

Společnost Acer, která byla založena v roce 1976, patří mezi přední světové společnosti v oblasti informačních a komunikačních technologií a působí ve více než 160 zemích. Acer se vyvíjí spolu s průmyslem a měnícím se životním stylem a zaměřuje se na vytváření světa, ve kterém se hardware, software a služby vzájemně propojí, tvoří ekosystémy a otevírají nové možnosti pro spotřebitele i podniky. 7 700 zaměstnanců společnosti Acer se věnuje výzkumu, návrhu, marketingu, prodeji a podpoře výrobků a řešení, která překonávají bariéry mezi lidmi a technologiemi. Další informace naleznete na adrese https://www.acer.com/cz-cs/.

© 2023 Acer Inc. Všechna práva vyhrazena. Acer a logo Acer jsou registrované ochranné známky společnosti Acer Inc. Ostatní ochranné známky, registrované ochranné známky a/nebo značky služeb, ať už uvedené nebo ne, jsou majetkem příslušných vlastníků. Všechny nabídky se mohou změnit bez předchozího upozornění nebo závazku a nemusí být k dispozici prostřednictvím všech prodejních kanálů. Uvedené ceny jsou výrobcem doporučené maloobchodní ceny a mohou se lišit v závislosti na lokalitě. Příslušná daň z prodeje navíc.

  1. []Specifikace závisí na modelu a regionu. Všechny modely podléhají dostupnosti.

    [2] Ryzen™ AI je definován jako kombinace dedikovaného AI enginu, grafického jádra AMD Radeon™ a jader procesoru Ryzen, které umožňují funkce AI. Je vyžadováno povolení OEM a ISV a některé funkce AI ještě nemusí být optimalizovány pro procesory Ryzen AI. Ryzen AI je kompatibilní s: (a) procesory AMD Ryzen řady 7040 a 8040 s výjimkou procesorů Ryzen 5 7540U, Ryzen 5 8540U, Ryzen 3 7440U a Ryzen 3 8440U; a (b) všemi stolními procesory AMD Ryzen řady 8000G s výjimkou procesorů Ryzen 5 8500G/GE a Ryzen 3 8300G/GE. Dostupnost funkcí si před nákupem ověřte u výrobce systému. GD-220b.

    [3] Wi-Fi 7 compatible devices are required to reach the stated speeds/benefits of Wi-Fi 7 (802.11be).

    [4] Na základě interní analýzy společnosti AMD procesorů AMD Ryzen řady 8040 se specifikací TOPS (TERA Operations Per Second) 16 TOPS oproti procesorům předchozí generace Ryzen řady 7040 se specifikací TOPS 10 TOPS.

    [5] Touchpad modelu Swift Go 14 (SFG14-63) má rozměry 125 mm x 76,7 mm, což je přibližně o 44 % více než u předchozího modelu (SFG14-42) s rozměry 104 mm x 64 mm.

Infinix uvádí na český a slovenský trh trio nových telefonů

Na český a slovenský trh míří tři nové smartphony společnosti Infinix. Dvě novinky patří do řady HOT, konkrétně jde o HOT 40 Pro a HOT 40i. Třetím přírůstkem do portfolia je pak SMART 8. Všechny tři kusy umožní hráčům i s omezenějším rozpočtem pořídit akční telefon nadupaný mobilní zábavou. Nová řada HOT40 totiž přináší významné vylepšení procesoru, displeje, funkcí fotoaparátu a softwaru.

„Řada HOT 40 udává trend svým výjimečným výkonem a převratnými funkcemi, to vše zabaleno v dokonalém designu. Ztělesňuje vizi společnosti Infinix o poskytování kvalitního zážitku našim uživatelům, spojení pokročilé technologie se stylem a praktičností, a to vše za rozumnou cenu,“ říká Lukáš Knotte, ředitel značky Infinix pro Česko a Slovensko.

Série HOT 40 je navržena tak, aby poskytovala výjimečný výkon pro každodenní úkoly, hraní her a zábavu. HOT 40 Pro se navíc může pochlubit vylepšenou 5000mAh baterií s dlouhou výdrží a s exkluzivním režimem Power Marathon. S režimem Ultra Power Saving si uživatelé mohou užívat až 2 hodiny[1] hovoru, i když na displeji červeně svítí už jen 5 % baterie. Zařízení je také vybaveno 33W technologií Enduring FastCharge, která umožňuje uživatelům nabít baterii z 20 % na 75 % za pouhých 35 minut[1].

HOT 40 Pro potěší hlavně hráče mobilních her. Toto zařízení je vybaveno osmijádrovým 6nm herním procesorem MediaTek Helio G99 a může se pochlubit vzorkovací frekvencí dotyku 1200 Hz. HOT 40 Pro je vybaven prémiovou 120Hz FHD+ obrazovkou, která poskytuje ještě lepší zážitek z hraní. Úplnou novinkou je funkce Magic Ring, která uživatele jednoduše informuje o zámku obrazovky, stavu nabíjení a hovorech.

Nový HOT 40 Pro boduje ale i při pohledu na fotovýbavu. Může se pochlubit 108MP hlavním fotoaparátem se snímačem HM6, který zajišťuje ostré a jasné snímky s 0,64 mikronovými pixely. 2MP makro objektiv je ideální pro pořizování detailních záběrů textur a složitých detailů. 32MP přední fotoaparát s vylepšenou umělou inteligencí poskytuje výjimečné skupinové fotografie a selfie, a to i při slabém osvětlení, díky pokročilému přednímu blesku.

Kromě toho HOT 40 Pro nabízí různé režimy pro vzrušující fotografie a videa při různých příležitostech, včetně režimu Professional Portrait Mode, Sky Remap a Dual View Video, které vylepšují zážitek z fotografování a natáčení videa.

Pokud jde o design, řada HOT 40 vyniká oslnivým designem s vrstvou třpytivých krystalů na pozadí hvězdné textury. Dokonale lesklý povrch mění vzhled a odráží světlo z různých úhlů.

Model SMART 8 pak představuje cenově nejdostupnější novinku v portfoliu Infinixu, která svým uživatelům ovšem nabídne funkce a pohodlí, na která jsou zvyklí u vyšších modelů. V jeho výbavě najdou například přední fotoaparát s vlastním bleskem, stejnou inovativní funkci Magic Ring jako u řady HOT 40, velkou 5 000mAh baterii nebo až 6GB rozšířenou RAM.

SMART 8 i modely HOT 40 zároveň nabídnou kompletní sadu příslušenství přímo v balení, konkrétně nabíječku s USB kabelem, průhledný ochranný kryt a drátová sluchátka. Uživatel tak přímo v krabici najde vše, co potřebuje k používání telefonu, a nemusí utrácet další peníze za doplňky.

Dostupnost a cena

Všechny tři novinky jsou na českém a slovenském trhu dostupné od poloviny února 2024.

Infinix SMART 8 se prodává v černém, zeleném a bílém provedení za doporučenou koncovou cenu 1 999 Kč / 84 €.

HOT 40i je dostupný v černém, zlatém a modrém provedení a dvou variantách pamětí za 2 799 Kč / 116,90 € (4 + 128 GB), resp. 3 599 Kč / 146,90 € (8 + 256 GB).

HOT 40 Pro je k dispozici v černé a zelené variantě za 4 699 Kč / 191, 90 €.

Společnost Infinix Mobility, založená v roce 2013, je rychle rostoucí technologická značka, která navrhuje, vyrábí a prodává chytrá zařízení značky Infinix po celém světě. Jedná se o módní, efektivní a cenově dostupná inteligentní zařízení zaměřená na mládež, která poskytují uživatelům po celém světě přístup k nejnovějším technologiím ve své třídě. Více informací naleznete na: http://www.infinixmobility.com/cz

Revolut spouští v České republice Robo poradce k automatizaci investování

  • Revolut spustil v České republice službu Robo poradce, která automatizuje investování šité na míru potřebám zákazníků.
  • Naše nová služba je výhodná pro ty, kteří nemají čas aktivně investovat nebo mají omezené či žádné obchodní zkušenosti.
  • Robo poradce od Revolutu přidělí zákazníkům portfolio s ohledem na jejich osobní okolnosti, jako je tolerance k riziku a finanční cíle. Přiřazené portfolio se automaticky rebalancuje podle pohybů na trhu.
  • Revolut učinil investování dostupnější zavedením služby Robo poradce s minimální počáteční investicí pouhých 100 EUR.

Revolut, globální finanční superaplikace s více než 35 miliony zákazníků po celém světě, spustila v České republice vlastní službu Robo poradce. Nová služba umožňuje zákazníkům ušetřit čas a automatizovat investice přizpůsobené jejich potřebám.

Robo poradce od Revolutu pomáhá zákazníkům investovat prostřednictvím diverzifikovaného portfolia, aniž by museli trávit hodiny průzkumem a neustálou správou portfolia. Nová služba je výhodná pro zákazníky, kteří nemají čas na rozsáhlý průzkum a aktivně investují, nebo mají omezené nebo žádné obchodní zkušenosti.

Robo poradce od Revolutu doporučí plně diverzifikované a přizpůsobené portfolio na základě odpovědí zákazníků na otázky, které mimo jiné identifikují jejich toleranci vůči riziku a finanční cíle. Jakmile zákazník vloží peníze do svého portfolia, Robo poradce je automaticky investuje na trhu a neustále portfolio sleduje a spravuje. Minimální počáteční částka investice pro získání přístupu k Robo poradci je 100 EUR. Robo poradce bude mít roční poplatek za správu portfolia ve výši 0,75 % z hodnoty portfolia, účtovaný každý měsíc.

Zákazníci si pak mohou nastavit opakované převody do svého portfolia Robo poradce, aby mohli tuto technologii plně využívat. Opakované převody umožňují zákazníkům zvýšit velikost jejich portfolia v předem definovaném čase a frekvenci a pomáhají zavázat se k pravidelnému investování a snížit dopad krátkodobé cenové volatility. Robo poradce automaticky rebalancuje zákaznická portfolia na základě výkonnosti aktiv v rámci portfolia a bude provádět pravidelné kontroly, aby byla zachována tolerance vůči riziku zákazníků a alokace cílového portfolia.

Rolandas Juteika, Vedoucí služeb Jmění a Obchodování (EHP) řekl: „Jsme nadšeni, že můžeme do naší sady produktů v rámci Jmění a Obchodování přidat službu Robo poradce. Víme, že mnoho našich zákazníků nemá čas spravovat své portfolio nebo investovat do jednotlivých cenných papírů. Až 53 % zákazníků, kterých jsme se v loňském roce dotazovali, uvedlo, že pokud jde o investování, netuší, kde začít. Robo poradce byl navržen tak, aby udělal investování dostupnější. Chceme našim zákazníkům poskytnout možnost, jak nechat jejich peníze, aby pracovaly pro ně. Věříme, že zákazníci ocení toto řešení, které jim bude přizpůsobené na míru a umožní jim investovat bez stresu.

Momentálně aktivně pracujeme na rozšíření škály investičních příležitostí dostupných prostřednictvím našeho Robo poradce a na integraci ještě více nástrojů finančního plánování.“

Revolut nedávno rozšířil svou investiční nabídku v celém EHP o akcie evropských kotovaných společností a představil Obchodování Pro – předplatné pro pokročilé obchodníky se zvýhodněnými provizními poplatky, vyššími limity pro pokyny, pokročilou analýzou portfolia a desktopovým obchodním terminálem.

Revolut nabízí zákazníkům přístup k více než 2 200 cenným papírů kótovaným v USA, více než 220 cenným papírům kótovaným v EU a 270 fondům obchodovaným na burze (ETF) prostřednictvím aplikace Revolut.

Investiční služby v EHP poskytuje Revolut Securities Europe UAB („Revolut“), což je investiční společnost autorizovaná a regulovaná Litevskou centrální bankou. Investiční riziko. Hodnota investic může stoupat a klesat a Revolut nezaručuje, že bude dosaženo vašich investičních cílů nebo že bude portfolio generovat zisky. Hodnota investic může být ovlivněna kolísáním měn. Mohou se účtovat další poplatky a poplatky za služby a nástroje.

  • Revolut Securities Europe UAB je investiční společnost autorizovaná a regulovaná Litevskou centrální bankou. Informace obsažené v tomto dokumentu nejsou osobním doporučením, investičním poradenstvím nebo nabídkou k přijetí jakéhokoli investičního rozhodnutí. Další informace naleznete v části Podmínky a ujednání pro Obchodování, Nejčastější dotazy a poplatky a Popis rizik.
  • Nová služba je k dispozici všem uživatelům v nejnovější verzi aplikace Revolut.

O REVOLUTU

Revolut buduje první globální finanční superaplikaci na světě, která lidem pomůže získat ze svých peněz více. V roce 2015 zahájila společnost Revolut ve Spojeném království nabídku převodů a směny peněz. Dnes již více než 35 milionů zákazníků a stovky tisíc firem po celém světě využívají desítky inovativních produktů Revolutu k provádění více než 500 milionů transakcí měsíčně. V rámci našich osobních a podnikatelských účtů pomáháme zákazníkům zlepšit jejich finanční gramotnost, poskytujeme jim větší kontrolu a bezproblémově spojujeme lidi po celém světě.

Investiční výlet do Saúdské Arábie. Reflect pop-up event v Rijádu spojí startupy z střední Evropy s největšími investory na světě

Popup event technologického festivalu Reflect v Rijádu představí v úterý 27. února saúdský investiční ekosystém slovenským, českým a dalším evropským startupům. Jeho cílem je propojit region CEE (Central and Eastern Europe) s regionem MENA (Middle East and North Africa) a Saúdskou Arábií. Mezi 400 vybranými účastníky budou zástupci tak významných firem jako Saudi Aramco, saúdského státního fondu PIF, a téměř sto podnikatelů-investorů. Akce se zúčastní také úspěšní zakladatelé globálních byznysů jako Yuri Gurski či Arthur Mamedov. Z regionu střední Evropy se zúčastní například Ivan Trančík, zakladatel platformy Superscale, nebo startupy 4Trans, Gjirafa a slovenský startup Powerful Medical. Na organizaci se podílí slovenský VC fond Zero One Hundred v čele s Dušanem Duffkem.

„Saúdská Arábie představuje pro mnoho evropských startupů neprozkoumané území. Už dnes zde ale existuje skvělé investiční zázemí, jehož důkazem jsou inovativní saúdské projekty či organizace jako NEOM, Saudi Aramco, či PIF. Naším cílem je ale investorskou mapu spojovat na všech třech kontinentech. Právě proto vidíme obrovskou příležitost a rostoucí možnosti právě v Rijádu,” říká Dušan Duffek partner fondu Zero One Hundred a spoluzakladatel festivalu Reflect.

Technologický festival Reflect, který akci zastřešuje, je přitom již šestým rokem stálicí na startupové a investorské mapě světa. Minulý rok se ho zúčastnili investoři a startupy z celé Evropy a Blízkého východu a také několik byznysové špičky. V tomto duchu plánují organizátoři navázat na popup event, který představuje podobnou akci, ale v jiném kulturním a geografickém prostoru, kde má byznysové a investiční propojení s regionem CEE velký potenciál. Zero One Hundred přitom aktivity rizikového kapitálu kromě oblasti rozvíjejících se Evropských trhů (CEE) směřují právě na blízký východ a severní Afriku (MENA).

Mezinárodní hvězdy a nabitý program

Součást programu Reflect Pop-Up Riyadh zahrnuje různé aktivity včetně prezentací, panelových diskusí a networkingových setkání. Z regionu střední Evropy se zúčastní například startupy Powerful Medical, 4Trans a Gjirafa. Účastníci mají možnost setkat se s významnými osobnostmi zakladatelů a investorů, vyměnit si zkušenosti a navázat obchodní vztahy.

V Rijádu se jako hosté představí například Yuri Gurski, zakladatel Palta, jedné z největších health společností na světě, která vytvořila vícero produktů jako například Flo, nejstahovanější aplikaci na světě s 240 miliony stažení, či Arthur Mamedov, ředitel jedné z nejpopulárnějších světových online mediálních společností TheSoul Publishing, která má na svém kontě více než 25 miliard zobrazení měsíčně na svých sociálních médiích. Zúčastní se i Ivan Trančík, zakladatel platformy Superscale, který se svým týmem spustili a škálovali více než 150 her s více než 2 miliardami stažení a tržbami 1,5 miliardy dolarů.

Top jména saúdského investičního světa

Mezi investory se objeví řada jmen přímo ze Saúdské Arábie. Jednou z nich je saúdská neurovědkyně, která je také andělskou investorkou, Emon Shakoor. Jako zakladatelka a výkonná ředitelka společnosti Blossom Accelerator stála u zrodu prvního saúdského akcelerátora a venture partnera Oryx Fund od Hambro Perks. Dalším významným domácím hostem bude Waleed A. Alballaa, který je generálním partnerem v Sukna Ventures, fondu rizikového kapitálu, který podporuje investice do startupů v raném stádiu se sídlem v Rijádu v Saúdské Arábii, nebo Gaurav Biswas, zakladatel startupu TruKKer, v současnosti jednou nejrychleji rostoucích technologických firem na Blízkém východě. Kromě něj nich účast potvrdilo přibližně dalších 100 saúdských podnikatelů investorů.

„Reflect Festival má zpravidla velmi specifickou atmosféru přímořského Limassolu. S rostoucími příležitostmi však chceme naše aktivity směřovat i do dalších koutů ekosystému, ve kterém jsme aktivní. Rijád přináší skvělé možnosti pro startupy a jejich investory, zároveň je to pro nás možnost, jak evropským hostům představit možnosti saúdsko-arabského kapitálového trhu a investičních příležitostí,“ uzavírá Duffek.

O festivalu Reflect

Reflect Festival je největší startupový a technologický festival na Kypru. Spojuje různorodou komunitu technologických nadšenců, founderů, startupistů, zástupců neziskovek a korporací, politiků a investorů přímo v srdci města Limassol. Festival zahrnuje prezentace mezinárodních řečníků, panelové diskuse, workshopy, expo, startupovou soutěž a spoustu networkingu. Misí Reflectu je propojit Evropu a MENA region a přinášet významnou přidanou hodnotu pro podnikatele a startupy, inovace a spolupráce v technologickém odvětví. Sedmý ročník akce se uskuteční 30. a 31. května 2024 v Limassolu.

Euro-Trend, společnost Jiřího Nekováře, se stala součástí poradenské společnosti BDO

Nejstarší česká společnost se specializací na daňové poradenství Euro-Trend, kterou v roce 1990 založil a dosud vedl Ing. Jiří Nekovář, Ph.D., se stala součástí poradenské společnosti BDO. Jiří Nekovář, který byl v letech 1996 až 2011 nejdéle sloužícím prezidentem Komory daňových poradců, v letech 2013 až 2014 prezidentem Evropské konfederace daňových poradců, adviser asijské organizace AOTCA a je zakladatelem Global Tax Adisory Platform GTAP, působil také jako člen Národní ekonomické rady vlády (NERV). Nyní stojí v čele společnosti BDO Euro-Trend, která se stala součástí BDO Czech Republic.

„Pana Jiřího Nekováře osobně považuji za největší českou osobnost v oblasti daňového poradenství, za tátu daňových poradců v Česku. Velmi si vážím jeho odbornosti i toho, co pro Českou republiku v oblasti daňového systému vykonal. Proto jsem poctěn tím, že se po téměř 35 letech samostatného podnikání rozhodl spojit právě s BDO, společností s vizí být tím nejlepším místem pro odborníky a osobnosti, jako je Jiří. Bude pro nás důležitým mentorem a vzorem pro naše stávající i budoucí kolegy,“ říká Miroslav Jandečka, řídící partner BDO v České republice.

Euro-Trend je společnost zabývající se daňovým a ekonomickým poradenstvím. Tým jeho pracovníků zahrnuje odborníky z různých oblastí s mnohaletými zkušenostmi, kteří řeší složité daňové a legislativní záležitosti, nejen v národním, ale i mezinárodním měřítku.

„Společnost BDO mě zaujala po fúzi s More Stephens, kdy došlo k významným změnám ve vedení společnosti a také v jejím hodnotovém žebříčku. Miroslava Jandečku i řadu dalších stávajících partnerů BDO znám již delší dobu. Oceňuji jejich odbornost, přístup ke klientům, firemní kulturu a snahu posouvat náš obor kupředu. S BDO jsem se rozhodl spojit především proto, abych svým klientům dokázal poskytnout širší odborné zázemí. Pro současné zaměstnance je to pak příležitost rozšiřovat si svou kvalifikaci a růst v prostředí velké poradenské firmy,“ vysvětluje Jiří Nekovář.

Cenu transakce se obě firmy rozhodly nezveřejňovat.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o. a BDO Euro-Trend s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 750 kanceláří.

T-Mobile ve spolupráci s Nadací Via a organizací In IUSTITIA otevírá grantovou výzvu Česko bez předsudků

Společnost T-Mobile dlouhodobě podporuje aktivity spojené s prevencí předsudečného násilí a pomocí lidem ohroženým předsudečným násilím. Digitální inkluze a bezpečí na internetu je součástí firemní ESG strategie, a proto ve spolupráci s organizací In IUSTITIA a Nadací Via vyhlašuje grantovou výzvu Česko bez předsudků. V té rozdělí celkem 1 500 000 korun organizacím, neformálním skupinám a akademickým pracovištím, vyvíjejícím projekty ve prospěch ohrožených skupin, budou se věnovat jejich osvětě a vzdělávání, nebo je motivují k nahlašování těchto skutků.

Předsudečné násilí je násilí, které je motivováno předsudky útočníka vůči nezměnitelné osobnostní charakteristice napadeného. Tou může být barva pleti, etnicita, víra, sexuální orientace, pohlaví, věk, zdravotní postižení, sociální postavení či politické přesvědčení. V České republice je tím ohrožen každý desátý člověk, momentálně nejohroženějšími komunitami jsou lidé napadení z důvodu své etnicity (Romové), národnosti (Ukrajinci), sexuální orientace (LGBTQ+), pohlaví (ženy) či zdravotního postižení.

„Trápí nás, že v České republice je velmi nízká informovanost ohrožených lidí o jejich právech a neexistuje důsledný monitoring násilí založeného na předsudcích. Proto ve spolupráci s In IUSTITIA podpoříme zejména ty projekty, které posílí práva osob tímto ohrožených a přispějí k odolnější společnosti,“ vysvětluje Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile.

Grantová výzva sleduje tři základní oblasti a její hlavní cílovou skupinou jsou tedy lidé ohrožení předsudečným násilím. První z oblastí je přímá podpora těchto osob, kam se řadí zejména komunitní a nízkoprahové projekty, dále ty zahrnující terénní práci a prokazatelně pracující s touto skupinou. Další oblastí je edukace a osvěta ohrožených skupin zaměřená především na povědomí o právech obětí, vytvoření vzdělávacích materiálů či kampaní. Poslední kategorií je pak sběr dat a projekty přinášející svědectví o specifických projevech předsudečného násilí. Projekty by měly mít vazbu na činnost organizace In IUSTITIA.

„Cílem projektové výzvy je vytvořit síť lidí a organizací, které budou usilovat o společnost odolnější vůči předsudkům a násilí. Grantistům nabízíme konzultace projektového záměru a tutoring během realizace projektů. Věříme, že lokální a neformální skupiny mají potenciál oslovit ohrožené lidi a nasměrovat je k pomoci, kterou In IUSTITIA již patnáct let poskytuje obětem předsudečného násilí. Hlavní finanční podpora tak směřuje především k rozvoji práce v online a offline terénu,“ doplňuje Klára Kalibová, právnička a ředitelka organizace In IUSTITIA.

„V posledních letech čelíme řadě krizí, chaoticky se vypořádáváme s jejich dopady a snadno tak přehlížíme nelehkou situaci zvláště zranitelných skupin, které k tomu všemu ještě čelí rostoucí agresivitě a předsudečnému násilí. Toto přehlížení se však nevyplatí nikomu z nás – je to jedna z největších nenápadných hrozeb, jejíž dopady pocítíme všichni ve chvíli, kdy už bude pozdě. Je proto nejvyšší čas podpořit ty, kteří tuto hrozbu vnímají a denně řeší v první linii,“ říká Jaroslav Valůch, člen hodnotící komise grantového řízení.

Přihlásit se mohou neziskové či příspěvkové organizace, neformální skupiny složené z minimálně 3 lidí a veřejné vysoké školy. Řádné vyplněnou přihlášku je nutné odeslat do 1. dubna a maximální výše finanční podpory jednoho projektu je 200 000 korun. Více informací včetně přihlašovacího formuláře naleznete na Česko bez předsudků – Nadace Via.

Generace Z mění českou pracovní morálku. Mladí lidé v zaměstnání očekávají flexibilitu a práci z domova

Narodili se do světa rychlých technologií, jsou citliví na společenská témata a jejich přesvědčení se odráží i na kariérních požadavcích. Generace Z, do které spadají lidé narození mezi lety 1997 a 2012, touží po nezávislosti a dokonalé rovnováze mezi pracovním a soukromým životem. Časovou flexibilitu a možnost pracovat odkudkoliv nacházejí nejčastěji v případech, kdy se vydají na volnou nohu jako živnostníci. Doba ale pokročila a řada zaměstnavatelů v Česku začíná být v tomto ohledu čím dál vstřícnější.

Trendy v oblasti pracovního trhu se s nově přicházející generací mění. Zástupci takzvané Generace Z mají o zaměstnání jasnou představu – cení si svůj čas a chtějí pracovat efektivně. Flexibilita i nezávislý časový rozvrh jsou pro ně jedněmi z nejdůležitějších aspektů při výběru zaměstnání. Osmihodinové pracovní dny, které jsou pro velkou část populace normou, mladší lidi nelákají. A to může představovat výzvu pro zaměstnavatele.

Podle loňského průzkumu personální společnosti Předvýběr.cz už se životní styl zástupců Generace Z promítl do statistik pracovní morálky Čechů. Zatímco celá populace tráví prací ve firmě průměrně 31,5 hodiny týdně, u mladých lidí jde pouze o 22,5 hodiny. „Zejména u mladých lidí, kteří jsou buď absolventi nebo mají pár let po škole, registrujeme v posledních dvou letech zvýšený zájem o zkrácené pracovní úvazky. Generace Z ráda kombinuje zaměstnání podle vlastních preferencí, zároveň se jedná o částečný dozvuk koronavirové pandemie, kdy po nich byla vyšší poptávka,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního softwaru Evala.

Důležité jsou hodnoty i motivace

Ideální představy Generace Z nesplňuje ani docházení na pracoviště. Více než polovina mladých před ní upřednostňuje home office. Ten však není trendem jen u zástupců této generace. Kvůli koronavirové pandemii se práce z domova dočkala rozmachu a proměnila se v oblíbený benefit. Momentálně ji využívá téměř čtvrtina všech zaměstnanců. Mladí zkrátka touží po dokonalé rovnováze pracovního a osobního života. Oproti starším generacím věnují více času mimopracovním činnostem, více cestují a vzdělávají se. Zároveň vnímají technologie a internet jako nezbytnou součást světa, do kterého se narodili.

„Mladí lidé jsou velmi ovlivnění médii a sociálními sítěmi. Často mají pocit marnosti a nedostatku cíle. Ale ten je možné snadno naplnit jednoduše tím, že jim dáváme úkoly a nabízíme střednědobé cíle, za kterými mohou jít,“ uvádí sociolog Vojtěch Bednář. Podle něj jsou mladí lidé pracovití, ale často taky nejistí. „Z mého pohledu potřebují jisté a systematické vedení, směřování. Potřebují vědět, co se od nich očekává a potřebují při své práci vidět také jasnou a srozumitelnou odměnu a motivaci,“ popisuje sociolog.

Generace Z jde naproti společenským tématům, šíří povědomí o mentálním zdraví, a od ostatních se odlišuje mimo jiné i sociálním aktivismem a jasnými hodnotami. Ochrana životního prostředí, diverzita nebo inkluze jsou aspekty, které zohledňuje při výběru oblečení, potravin, povolání i zaměstnavatele. „Devadesát procent zástupců Generace Z změnilo své každodenní návyky, aby byly více udržitelné. Dle dostupných dat jsou pro ně lákavější firmy a značky, které se aktivně zasazují za řešení sociálních problémů a za udržitelné produkty jsou ochotni zaplatit více,“ vysvětluje Karel Kotoun ze společnosti Accenture ČR, která poskytuje odborné služby a řešení v oblasti podnikových strategií.

Flexibilní práce v každém oboru

Flexibilitu požadují i u tradičních kancelářských povolání, jako je například účetnictví. Tento obor nyní mladé příliš neláká, možnost flexibilní pracovní doby a práce odkudkoliv by zájem o obor zvýšila. Cestou, jak se vyhnout zažité pracovní morálce a upravit si pracovní den podle svého, je pro mladé lidi podnikání nebo práce na živnost. „Pokud překonají počáteční překážky při vstupu na trh, a hlavně svůj vlastní strach, odměnou jim může být celá škála benefitů, například konec práce na píchačky,” říká Štacha.

Práci jim totiž mohou výrazně usnadnit tzv. cloudová řešení, která umožňují práci vzdáleně, a to z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu. Díky těmto službám a současné legislativě, která již umožňuje práci pouze s digitálními doklady tak účetní na volné noze nepotřebují nic než počítač s kvalitním připojením. „Od začátku by měli myslet na work-life balance, nesnažit se všem vyjít za každou cenu vstříc a chránit si svůj volný čas. Nebát se nacenit svou práci důstojně. Kvalitních účetních moc není a ve skutečnosti jich ubývá,“ uzavírá Štacha.

Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

Od ledna společnost postupně spouští závody v Hranicích, Stodu, Holicích a Jezernici. V březnu pak plánuje obnovit výrobu v Ledčicích, Šlapanicích a Řepově. Závod Novosedly čeká začátek výroby v dubnu. Bez nutné odstávky pokračuje i nadále výroba v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí, kam společnost Wienerberger v loňském roce investovala přes 100 milionů korun do linky na výrobu broušených cihel. Závod v Týně nad Vltavou setrvá i nadále v režimu dlouhodobé odstávky. Důvodem je snížení poptávky po výrobcích uvedeného závodu.

Během zimní odstávky společnost ve svých závodech investovala do modernizace, zlepšování a zefektivňování výrobních procesů. „Naší vizí je plně automatizovat výrobní procesy. Mezi nejnovější investice spojené s filozofií průmyslu 4.0 patří přeinstalace nového řídícího systému výrobní linky pro zajištění digitalizace výrobních procesů v závodě Stod. Ve Šlapanicích proběhla instalace robotické linky s kamerovým systémem pro online vyhodnocování kvality výrobků. Tyto kroky povedou k zajištění maximální kvality dodávaných výrobků,” říká výrobní ředitel a jednatel společnosti Wienerberger Vlastimil Cech.

Wienerberger také investuje do aktivit spojených s udržitelným a odpovědným podnikáním. „I nadále budeme usilovat o zodpovědný přístup k přírodě a dekarbonizaci výrobního procesu. Celý koncern Wienerbergeru věří, že investice jsou nutnou a jedinou cestou, jak realizovat transformaci podnikání v kontextu „zelené dohody“ a zajistit budoucím generacím zdravé a k přírodě šetrné produkty podporující udržitelné bydlení. V rámci dekarbonizační strategie proběhla během zimní odstávky investice do nových technologií v řádu stovek milionů v závodě Holicích,” říká generální ředitel a jednatel společnosti Wienerberger Kamil Jeřábek.

Rok 2024 bude pro stavební trh rokem očekávání a pozvolného růstu. Podle Kamila Jeřábka je výhled do tohoto roku pozitivnější než na ten předchozí. „K rozhýbání trhu je třeba zvýšit dostupnost financování vlastního bydlení. Zásadním milníkem pro rok 2024 tak bude jednoznačně vývoj výše úrokových sazeb. Průměrná úroková sazba u komerčních hypoték se dnes pohybuje nad pěti procenty. Prolomení této hranice, která by měla být pro obnovení stavebního trhu klíčová, vyhlížíme v průběhu prvního pololetí. Obecně budou ale sazby pod 4 % na konci roku úspěchem. Data a průzkumy ukazují, že touha po bydlení nezmizela a soukromí investoři se rozhodli vyčkat na lepší podmínky financování. I nadále zůstáváme svým zákazníkům stabilním partnerem a na trh budeme dodávat kompletní portfolio, čemuž odpovídá i naše dlouhodobá strategie,” říká.

Graf ukazuje měsíční vývoj komerční úrokové sazby nových hypoték (ČBA) a 2T repo sazby (ČNB) za období leden 2020 – prosinec 2024. V období od ledna 2024 se jedná o predikci možného vývoje úrokových sazeb na trhu a počtu nových hypoték na výstavbu. Graf také zobrazuje vývoj počtu nových hypoték na výstavbu za období leden 2020 – listopad 2023.

Společnost Wienerberger s. r. o., je největším výrobcem pálených cihel a střešních tašek v České republice. Její portfolio na trhu v ČR nyní zahrnuje zdicí systém Porotherm, pálenou střešní krytinu a doplňky střech Tondach, obkladové a lícové cihly Terca, keramickou dlažbu Penter a betonové produkty Semmelrock. Wienerberger s. r. o., je součástí nadnárodního koncernu Wienerberger Group, který představuje největšího světového výrobce cihel a současně lídra v produkci pálených střešních krytin v Evropě. Více informací na www.wienerberger.cz.

Exit mobile version