Dobíjení kreditu se mění: Češi odkládají hotovost a přecházejí na automatické platby z karty

Způsob, jakým si zákazníci dobíjejí předplacené SIM karty, prochází zásadní proměnou. Zatímco ještě před šesti lety si devět z deseti majitelů „předplacenek“ kupovalo kredit tradičně v trafikách či obchodech, dnes se k této off-line metodě uchyluje už jen polovina z nich.

Rychle naopak roste obliba dobíjení prostřednictvím platebních karet. U Tesco Mobile, největšího českého virtuálního operátora, si v roce 2021 dobíjel tímto způsobem kredit pouze každý pátý zákazník, nyní je to už každý druhý.

„Trend je jednoznačně rostoucí a podle našich propočtů se už příští rok překlopí – většina zákazníků bude dobíjet kredit platební kartou,“ uvádí Michal Matějičný z Tesco Mobile.

Aktuálně využívá dobíjení kartou 46 procent zákazníků, zatímco před pěti lety to bylo pouhých 12 procent. Stále více lidí si navíc svou kartu propojuje přímo s aplikací a služby platí formou digitálního předplatného, podobně jako u streamovacích služeb typu Netflix. Tento model už u Tesco Mobile využívá 15 procent zákazníků, a jejich počet meziročně vzrostl o více než 50 procent.

Digitální předplatné kombinuje výhody obou systémů: uživatel má plnou kontrolu nad výdaji jako u klasické předplacené karty, zároveň se ale vyhne nutnosti pravidelného ručního dobíjení. V aplikaci si jednoduše nastaví platbu z karty, která se každý měsíc automaticky strhává. Zákazník nemusí podepisovat žádnou smlouvu, chodit na pobočku a službu může kdykoliv zrušit.

Tesco Mobile také propojuje mobilní služby s věrnostním programem Clubcard. Jeho uživatelé díky tomu získávají personalizované nabídky a slevy na nákupy v síti Tesco. Operátor od svého vzniku rozdělil 1,3 milionu poukázek v celkové hodnotě 65 milionů korun. Nově jsou všechny poukázky dostupné výhradně v digitální podobě.

 

 

Vodafone uvádí Black & Black Extra: neomezená 5G rychlost, rozšířený roaming ve 130 zemích a špičková ochrana zařízení 

Vodafone představuje zcela novou řadu tarifů s vlajkovou lodí v podobě prémiového Black a Black Extra. Tarify Black jsou navrženy pro ty, kdo si potrpí na absolutní komfort, co se týče dat a rychlosti, a chtějí mít všechny další služby, jako například HBO Max, prémiové členství prima+, Vodafone TV Lite & Sport, v ceně – bez starostí se složitým kombinováním služeb. Nové standardní tarify sLimitem a BezLimitu v sobě zahrnují komplexní ochranu pro mobilní zařízení CyberWall. Varianta Extra obsahuje další výhody: rychlosti připojení vyšší až o 67 %, slevu na pojištění a zařízení nebo výměnu rozbitého skla do tří měsíců od nákupu telefonu zdarma a u všech neomezených tarifů OneNumber zdarma.

Vodafone reaguje na neustále se zvyšující nároky moderních uživatelů a uživatelek a v době, kdy je kvalitní datová konektivita a neomezené volání a SMS standardem, posouvá nabídku mobilních tarifů na vyšší úroveň. Nové tarify, v čele se zbrusu novou řadou Black, jsou navrženy tak, aby překonaly veškerá očekávaní. Jejich společným rysem je řada zajímavých výhod, které dále rozšiřuje varianta Extra.

Black a Black Extra: černá limuzína mezi tarify 

V tarifu Black Vodafone vůbec poprvé sdružuje řadu prémiových služeb. Neomezené datové připojení s nejvyšší 5G rychlostí, neomezené volání i SMS do všech sítí doplňuje špičková mobilní ochrana CyberWall a možnost každý měsíc sedmkrát využít službu Roaming na den. Díky němu mohou zákazníci a zákaznice využívat služby v zahraničí jako doma – neomezeně volat, smskovat a každý den vyčerpat 1 GB dat, a to ve více jak 130 zemích, včetně ne atraktivních destinací, jako je Vietnam, Filipíny nebo Gruzie. Součástí tarifů Black je zároveň přístup ke streamovacím platformám Vodafone TV Lite & Sport, HBO Max a členství prima+ PREMIUM, viz vodafone.cz/tarify.

Ve verzi Black Extra prémiový zážitek doplňuje služba OneNumber pro propojení telefonu a chytrých hodinek, stejně jako bezplatná výměna rozbitého displeje v průběhu prvních tří měsíců od nákupu mobilu či tabletu u Vodafonu, sleva na pojištění zařízení a cenová dotace na zařízení nové. Zákazníci a zákaznice navíc získají u varianty Extra také 1 000 minut volání do zemí v rámci tzv. Business zóny (v hodnotě 1 834 Kč měsíčně), stejně jako prémiovou zákaznickou podporu. Prémiová varianta Black Extra je tak ideální volbou pro všechny, kteří mají vysoké požadavky a chtějí něco navíc.

„Podle našich zákazníků a zákaznic nejvíce záleží na dvou věcech: rychlém 5G připojení a bezstarostném používání doma i v zahraničí. Prémiový tarif Black nabízí obojí – neomezenou 5G rychlost, roaming ve více než 130 zemích s 1 GB dat denně nad rámec EU a vestavěnou ochranu zařízení. Pro rodiny a ty, kteří hledají cenově dostupnější řešení, přinášejí naše tarify sLimitem a BezLimitu rychlosti až 50 Mb/s a o 40 % více dat, zatímco varianty Extra zahrnují OneNumber, bezplatnou opravu obrazovky a prémiové streamování v jedné ceně,“ říká Doğu Kir, viceprezident pro spotřebitelský segment.

Pestrá nabídka pro každého: sLimitem a BezLimitu s Extra výhodami 

Vedle Black přináší Vodafone i další tarify, které uspokojí rozmanité potřeby všech zákazníků a zákaznic a oproti dosavadní nabídce přináší něco nového. Tarify BezLimitu tvoří varianty BezLimitu M, BezLimitu L a BezLimitu XL a přináší neomezený objem dat v několika rychlostních variantách. Ve verzi Extra navíc navyšují rychlost datového připojení z 8 Mb/s na 10 Mb/s (navýšení o 25 %) u BezLimitu M, z 15 Mb/s na 20 Mb/s (navýšení o 33 %) u BezLimitu L a z 30 Mb/s na 50 Mb/s (navýšení o 67 %) u tarifu BezLimitu XL. Kromě vyšší rychlosti připojení dále zákazníci a zákaznice získají slevu na pojištění zařízení, bezplatnou výměnu rozbitého displeje v rámci prvních tří měsíců od nákupu i cenové dotace na nákup telefonu či tabletu u Vodafonu.  Majitelé a majitelky tarifů BezLimitu Extra zároveň v ceně získají službu OneNumber pro sdílení telefonního čísla mezi smartphonem a chytrými hodinkami, například Apple Watch.

Pro méně náročné zákazníky jsou zde tarify sLimitem, které obsahují neomezené volání a SMS, několik variant datového objemu a možnost pětkrát v měsíci aktivovat Neomezená data na 24 hodin. Ve variantách Extra nabídnou tarify více dat, a to 7 GB místo 5 GB u tarifu sLimitem S a 15 GB místo 12 GB v případě pořízení sLimitem M. Zároveň přináší možnost kompletního pojištění telefonu za výhodnější cenu (u zařízení s cenou do 5 tisíc Kč bude pojištění zcela zdarma), bezplatnou opravu rozbitého displeje během prvních tří měsíců a slevu na zařízení.

Komplexní ochrana telefonu či tabletu jako součást všech tarifů  

Všechny nové tarify, bez ohledu na jejich variantu, v sobě mají nově zahrnutou i komplexní ochranu koncového zařízení (tedy telefonu nebo tabletu) CyberWall. Tato aplikace chrání zařízení před viry, škodlivými aplikacemi a nebezpečnými odkazy v reálném čase – bez negativního dopadu na výkon nebo výdrž baterie.

O společnosti Vodafone
everyone.connected

Vodafone je přední evropská a africká telekomunikační společnost. Poskytujeme služby více než 355 milionům zákazníků v oblasti mobilních a širokopásmových sítí. Provozujeme sítě v 15 zemích, máme investice v dalších pěti zemích a jsme partnery ve více než 40 dalších. Naše podmořské kabely přenášejí zhruba šestinu světového internetového provozu a v současné době vyvíjíme novou satelitní komunikační službu pro přímé připojení k mobilům, která má pokrýt oblasti bez signálu. Vodafone provozuje jednu z největších IoT platforem na světě s 215 miliony IoT připojeními globálně a poskytuje finanční služby přibližně 92 milionům zákazníků v sedmi afrických zemích – spravujeme více transakcí než jakýkoli jiný poskytovatel.Od mořského dna až ke hvězdám, posláním společnosti Vodafone je udržet všechny připojené. Pro více informací navštivte, prosím, www.vodafone.com, sledujte nás na platformě X na účtu @VodafoneGroup nebo se s námi spojte na síti LinkedIn: www.linkedin.com/company/vodafone.

Říjnové novinky v T-Mobilu: Magenta Moments s Red Bull Tetris®, předplatné od Perplexity pro nové uživatele a Halloweenské kino

Halloweenský čas zpestří T-Mobile zákazníkům soutěží o herní konzoli Nintendo Switch 2 v rámci Red Bull Tetris® challenge. Program Magenta Moments v říjnu přináší i speciální „děsivé“ benefity a nově registrovaní uživatelé se mohou těšit na předplatné AI Perplexity Pro. Diváci MAGENTA TV si zase zpříjemní sychravé podzimní večery speciální kolekcí titulů se strašidelnou tématikou.

Hravý Halloween v Magenta Moments

Až do 31. října se mohou všichni uživatelé zákaznického programu Magenta Moments zapojit do Red Bull Tetris® challenge, kde je operátor oficiálním partnerem. V aplikaci je připraven speciální magentový leaderboard a kromě hry o účast v celostátním finále na účastníky čekají i zajímavé ceny včetně herní konzole Nintendo Switch 2.

Tetrisem® ale zábavný říjen v Magenta Moments nekončí. Halloween mohou zákazníci oslavit třeba s 20% slevou do knihkupectví Martinus nebo zvýhodněným vstupným do Prague Fear House. Se slevou si pořídí i děsivá trika a vykrajovátka na halloweenské dobroty.

Na nové uživatele Magenta Moments čeká od října speciální odměna – roční předplatné jednoho z nejoblíbenějších benefitů letošního roku – AI Perplexity Pro.

Strašidelná nabídka MAGENTA TV

Podzimní pošmourné dny strávené v teple pod dekou si diváci MAGENTA TV mohou okořenit tituly ze speciální kolekce Halloweenské kino. Zákazníci s tarifem S Plus a vyšším se mohou těšit na výběr hororů, thrillerů i akčních filmů jako třeba Insidious: Poslední klíč, Ghoul, Zombieland nebo Venom. Halloweenské kino bude k dispozici v programovém průvodci na pozici 19.

Speciální dárek si užijí zákazníci s tarify S Plus a M Plus, kteří si vychutnají halloweenskou atmosféru navíc i s dočasně zpřístupněným kanálem Viasat True Crime HD.

Obě novinky jsou dostupné v MAGENTA TV do 3. 11. 2025.

 

Pizzu za korunu zaplatili svými daty. ČMIS varuje před QR kódy, mohou být branou pro kyberútoky

Praha 13. října 2025 – Quishing, tedy phishing prostřednictvím QR kódů, patří mezi nejrychleji rostoucí kybernetické hrozby. Meziročně vzrostl počet útoků o 21 procent, QR kód se objevil ve 22 procentech phishingových kampaní, které sloužily primárně k k vylákání přihlašovacích údajů. Denně je přitom rozesláno 3,4 miliardy phishingových e-mailů. Více než polovina však vzniká kvůli lidské chybě. Česká technologická společnost ČMIS na riziko upozornila kampaní ČMIZZA, která ukázala, jak snadno většina lidí podléhá lákavým nabídkám a nevědomky vystavují svá data riziku.

„Quishing má mnoho podob. Útočníci vylepují falešné QR kódy na parkovacích automatech nebo plakátech a oběti pak přesměrují na podvodné platební brány. V e-mailech se stále častěji objevují PDF přílohy s vloženým QR kódem, který vede na škodlivý web a dokáže obejít běžné bezpečnostní filtry. Kódy ale mohou směřovat i na stránky s falešnou reklamou nebo malwarem, případně na podvodné Wi-Fi sítě. Setkáváme se také s podvrženými aplikacemi pro čtení QR kódů, které útočníkům umožňují přístup k soukromí zařízení. Problém je, že QR kódy působí na uživatele důvěryhodněji než odkaz v e-mailu a zároveň je dokážou snadno maskovat i před technickými opatřeními. To z nich dělá atraktivní a velmi účinný nástroj pro útoky,“ upozorňuje Svátek.

Česká technologická společnost ČMIS se rozhodla na toto riziko upozornit v rámci experimentu s názvem ČMIZZA. Vystoupila pod fiktivní značkou pizzerie a nabízela kolemjdoucím pizzu za jednu korunu. Stačilo naskenovat QR kód na krabici. Test odhalil, že téměř dvě třetiny lidí neváhaly a ochotně zadaly údaje ze své platební karty, protože nabídku vyhodnotili jako výhodnou příležitost. Celá akce ukázala, jak snadno lze uživatele nalákat na atraktivní nabídku a přimět je k zadání citlivých informací. Stejným způsobem útočníci získávají přístup k firemním e-mailům, cloudovým úložištím nebo platebním údajům. Experiment zároveň potvrdil, že lidský faktor zůstává nejslabším článkem kybernetické bezpečnosti a pouhá technická opatření nestačí.

„Chtěli jsme ukázat, jak snadno lidé naletí atraktivní nabídce. Pizza za korunu byla neškodná, ale stejný scénář v reálném světě může znamenat, že útočníci získají přihlašovací údaje nebo otevřou přístup do firemní sítě. Obrana je přitom jednoduchá: neskenujte neznámé QR kódy, vždy ověřte, kam vedou, a nikdy nezadávejte citlivé údaje na podezřelých stránkách. Proto musejí firmy kromě technických opatření pravidelně školit své zaměstnance, protože lidská chyba zůstává hlavní vstupní branou útoků,“ vysvětluje Václav Svátek, generální ředitel společnosti ČMIS.

ČMIS zároveň upozorňuje, že prevence a připravenost jdou ruku v ruce. „Kromě osvětových kampaní pomáháme firmám s praktickou ochranou. Zajišťujeme phishingové simulace, školení zaměstnanců, bezpečnostní audity, penetrační testy i nepřetržitý dohled a rychlou reakci při incidentech. Při ransomwarových útocích podporujeme firmy v rámci služby Ransomware pohotovost. Aktivujeme pohotovostní postupy, kde izolujeme napadené systémy, provádíme forenzní analýzu, obnovujeme data ze záloh a koordinujeme další kroky s právními a komunikačními týmy. Díky tomu lze dopad útoku omezit na minimum a provoz rychle obnovit,“ uvádí Svátek.

Těžko stravitelná čísla

Statistiky hrozby potvrzují: každý den je po celém světě rozesláno přibližně 3,4 miliardy phishingových e-mailů, meziročně vzrostl počet útoků o 21 procent. QR kód se objevuje ve 22 procentech phishingových kampaní. V 90 procentech quishingových útoků jde o krádež přihlašovacích údajů a dalších citlivých dat, obvykle zaměřených na firemní e-mailové systémy, cloudové úložiště nebo nástroje pro vzdálený přístup. Experiment ČMIS ukázal, že více než 60 procent lidí bez rozmyslu načte QR kód a zadá platební údaje, aniž řeší potenciální riziko.

Nejde však jen o jednotlivce. Průzkumy ukazují, že jen 27 procent zaměstnanců si věří, že dokážou rozpoznat cílený phishingový e-mail. Útočníci navíc často zneužívají skutečnou firemní komunikaci, což odhalení dále komplikuje. Vysoké riziko se týká i nových zaměstnanců, kteří v prvních 90 dnech ve firmě mají až o 44 procent vyšší pravděpodobnost, že útoku naletí. Celkově platí, že 95 procent kybernetických útoků má původ v lidské chybě.

Podle NÚKIB se počet hlášených kybernetických incidentů v Česku v roce 2023 zvýšil o 80 procent, z 146 na 262. V roce 2024 pak firmy a instituce čelily celkem 1 699 útokům, které způsobily škody ve výši 632 milionů korun. Nejčastěji byly terčem e-shopy, školy, vzdělávací instituce a nebankovní společnosti. Specifická data k quishingu zatím v Česku dostupná nejsou, odborníci však očekávají, že vývoj bude kopírovat zahraniční trendy.

Více o ČMIS

Technologická společnost ČMIS, která patří k největším českým hráčům na poli hostingu, cloudových a serverových řešení, dokáže svým zákazníkům zajistit, že jejich e-shopy nespadnou a fungují hladce i během špičky, takže nepřijdou o své tržby kvůli výpadkům. Mezi hlavní služby patří hosting aplikačního prostředí pro účetní a obchodní systémy, dále hosting databází, úložišť a privátní cloud pro velké e-commerce hráče, jako jsou Rohlik Group či Shoptet. V neposlední řadě poskytuje jako Microsoft direct partner klientům MSSQL licence za nejvýhodnější cenu na českém trhu a také má nejvýhodnější cenové plány pro službu MS 365.

vivo uvádí řadu X300, která přináší novou éru mobilní fotografie

Praha, 14. října 2025 Společnost vivo včera v Šanghaji oficiálně představila svou novou vlajkovou loď, řadu vivo X300, která otevírá novou kapitolu mobilní fotografie. Zaměřuje se na profesionální úroveň fotografování a současně přináší komplexní vylepšení výkonu, uživatelského prostředí a designu a stává se tak všestranným vlajkovým modelem.

Model X300 Pro představuje teleobjektiv ZEISS APO 200 Mpx, zatímco X300 nabízí revoluční upgrade hlavního fotoaparátu ZEISS 200 Mpx. Oba modely pohání čipset Dimensity 9500 v kombinaci s interním zobrazovacím čipem Blueprint V3+ společnosti vivo. Díky této „dvoučipové integraci” umožňují oba modely tvorbu špičkového 4K videa.

Jednotka Dimensity 9500 Ultra-Efficient Imaging NPU navíc výrazně zlepšuje možnosti zachycení pohybu. Posouvá se tak celkový fotografický výkon a řada X300 zároveň nabízí všestranný posun ve výkonu. Model X300 Pro překonal hranici 4,1 milionu bodů v benchmarcích AnTuTu (při pokojové teplotě). Novinkou je i operační systém OriginOS 6, který zajišťuje výjimečně plynulý chod.

Technické údaje uvedené v této tiskové zprávě platí pro verze modelů X300 uváděné na trh v Číně. Verze modelů určené pro evropské trhy včetně České republiky mohou být odlišné.

Uživatelé na prvním místě: Vývoj strategie „interního a kolaborativního výzkumu a vývoje” společnosti vivo

V rámci slavnostního uvedení produktu vystoupil Huang Tao, produktový viceprezident společnosti vivo, který se podělil o filozofii a vytrvalost stojící za třicetiletým vývojem značky. „Pro vivo jsou největší odměnou dojemné okamžiky uchované ve fotoalbech našich uživatelů. Možnost provázet je na jejich cestě, od pevných linek přes hudební telefony až po dnešní fotomobily, je pro nás tím nejcennějším pokladem. I když se technologie neustále vyvíjí, závazek společnosti vivo zůstává stejný: svědomitě vytvářet vynikající produkty a být uživatelům trvalým přítelem prostřednictvím zařízení, která mají skutečnou hodnotu,” uvedl.

vivo razí cestu synergické spolupráce, která propojuje vlastní výzkum a otevřená partnerství. Díky hlubokému porozumění potřebám uživatelů a strategickým spolupracím s lídry v oboru přetváří špičkové profesionální technologie do uživatelsky přívětivé podoby. Zároveň tam, kde současný průmysl zatím řešení nenabízí vivo investuje dlouhodobě a ve velkém měřítku do klíčových technologií.

vivo X300 Pro: Rekonstruujte fotografický zážitek pomocí Ultra-Level Imaging

Jako vlajková loď série prošel model vivo X300 Pro komplexní technologickou modernizací fotografického systému. Zcela nový 85 mm 200Mpx ZEISS APO teleobjektiv je profesionální systém s plnou koordinací senzoru, optiky a stabilizace. Jeho jádrem je senzor HPB vyvinutý společně společnostmi vivo a Samsung. Nabízí 200Mpx a 1/1,4palcový velký snímač, který představuje špičkovou technologii vysokého rozlišení od Samsungu. Objektiv má clonu f/2,67, povrchovou úpravu ZEISS T* a certifikaci ZEISS APO. Celý modul je také vybaven stabilizací obrazu CIPA 5.5, která zajišťuje stabilní a jasné snímky i při fotografování vzdálených objektů.

Jednotka Dimensity 9500 Ultra-Efficient Imaging NPU, která pracuje v tandemu s algoritmy vyvinutými společností vivo a BlueImage Extreme Subject-Tracking Engine, umožňuje vivo X300 Pro dosahovat mimořádných výsledků při sledování pohybu. Kromě reakční doby a ostření v řádu milisekund zlepšuje stabilitu sledování o více než 200 %, což přináší výjimečné výsledky při snímání vzdálených objektů s ekvivalentním ohniskem 480 mm například na koncertech nebo sportovních akcích.

V těchto scénářích má již vivo silné postavení na trhu: v segmentu pronájmu zařízení drží první místo již 7 měsíců v řadě s tržním podílem přesahujícím 50 %. Díky dalšímu posílení automatického ostření a kvality obrazu si X300 Pro upevňuje pozici dokonalého nástroje pro akční fotografii.

Hlavní fotoaparát vivo X300 Pro využívá snímač LYT-828, vyvinutý ve spolupráci se společností Sony. Má velikost 1/1,28 palce a technologii VCS 3.0 pro přesnější podání barev. Nový optický modul s ohniskem 24 mm a světelností f/1,57 je vybaven stabilizací obrazu CIPA 5.5 s rozšířeným úhlem ± 1,5°, což odpovídá stabilitě gimbalu. Tato kombinace tvoří pevný základ pro natáčení videa i fotografování za slabého světla. Díky tomu dokáže X300 Pro zachytit portréty v kvalitě Multi-Focal HD v rozsahu ohnisek od 24 mm do 135 mm.

Komplexně byly vylepšeny také možnosti nahrávání videa. Díky duálnímu systému čipů podporuje model X300 Pro režim 4K 60 fps Portrait Video a přináší jedinečné filmové styly, například Cold-White a Classic Negative, které uživatelům umožňují snadno zachytit záběry v kinematografické kvalitě. Klíčový průlom ve videu představuje fakt že obě kamery – hlavní i teleobjektiv – podporují 4K 120 fps Dual-Channel EIS, což umožňuje natáčet vysoce kvalitní Dolby Vision HDR video. To, co dříve vyžadovalo stabilizátor, nyní zvládne samotné zařízení.

Pro profesionální tvůrce nabízí X300 Pro nahrávání videa 4K 120 fps 10-Bit Log napříč všemi ohniskovými vzdálenostmi a zároveň podporuje plné ACES workflow. To usnadňuje správu barev a synchronizaci tónování na více zařízeních v editačním softwaru, což z něj činí nástroj splňující profesionální požadavky. Každému uživateli tak dává do rukou svobodu filmové tvorby.

vivo X300: Nový standard pro kompaktní vlajkové modely s profesionálním zobrazováním

Pokud vivo X300 Pro představuje vrchol fotografické vlajkové lodi, pak vivo X300 přenáší profesionální kvalitu do kompaktnějšího těla pro uživatele, kteří dávají přednost menším rozměrům.

Hlavní fotoaparát vivo X300 využívá stejný senzor HPB jako teleobjektiv X300 Pro, který zde funguje jako 200Mpx ZEISS hlavní objektiv s 1/1,4palcovým senzorem, světelností f/1,68 a stabilizací CIPA 4.5.

Tento systém přináší koncept „nejdřív zachyť, pak ořezávej”. Jednu fotografii lze oříznout do různých kompozic a uživatelé mohou dokonce využít funkci AI One-Shot Multi-Crop pro tvorbu více kompozic z jednoho snímku. Telefon tak dokáže nabídnout 200Mpx Ultra-Clear Portrait bez nutnosti dalšího vybavení. Teleobjektiv vivo X300 navíc splňuje profesionální standardy. Využívá senzor LYT-602 a díky technologii VCS zvyšuje citlivost při SNR10 o 11,9 %. Jeho výjimečná optická kvalita si vysloužila i přísnou certifikaci ZEISS APO.

Řada vivo X300 staví na svém výkonném hardwarovém základu. U statického portrétu využívá různé styly, včetně nového Style Portrait a ZEISS Natural Portrait nebo AI Beauty s učením uživatelských preferencí.

Dynamické portréty prošly zásadní inovací – nová funkce Live Photo Passerby Erase využívá vlastní video model pro chytré a přirozené odstranění rušivých prvků v pozadí. Noční portréty zvládají složité světelné podmínky – dokonce i při světlu shora, protisvětlu nebo při smíšených neonových zdrojích dokáže smartphone přesně oddělit postavu od pozadí a zachovat přirozené tóny i texturu pleti. Řada X300 je navíc vybavena Adaptive Zoom Flash, který spolu s chytrou technologií osvětlení a kreativními režimy, jako je Fireworks Portrait, podstatně zlepšuje atmosféru nočních snímků. Tato kombinace výkonného hardwaru a bohatých chytrých funkcí zpracování obrazu činí z řady vivo X300 skutečného mistra v oblasti fotografování na cestách.

Dvě podoby jedné vlajkové lodi: elegance a ergonomie v harmonii

vivo X300 Pro spojuje výkonný obrazový modul s elegantním a profesionálním designem. S elegantním profilem 7,99 mm, 6,78palcovým displejem a jemně zakřivenými rámečky s rovnými hranami nabízí pohodlný úchop. Zadní panel využívá design Unibody 3D Glass, který plynule spojuje kamerový modul se zadním krytem, a povrchovou úpravu Coral Velvet Glass Technique, zajišťující dvojí smyslový efekt – vizuální i hmatový.

Naproti tomu vivo X300 usiluje o dokonalou rovnováhu mezi estetikou a ergonomií. Přední stranu tvoří 6,31palcový kompaktní plochý displej, považovaný za ideální rozměr pro ovládání jednou rukou.

S profilem pouhých 7,95 mm a hmotností 190 g je mimořádně lehký a pohodlný. Designově navazuje na charakteristický kruhový modul fotoaparátu z předchozích generací řady X a stejně jako Pro verze používá Unibody 3D Glass a Coral Velvet Glass Technique, díky nimž působí příjemně na dotek a odolává otiskům prstů.

Základy vlajkové lodi: síla komplexního zážitku

Vlajkový čipset Dimensity 9500, vyvinutý ve spolupráci vivo a MediaTek, poskytuje řadě X300 vysoký výkon pro všechny potřeby.

Ve spojení s vlastním zobrazovacím čipem vivo V3+ přináší řada X300 efektivní integraci dvou čipů, která poskytuje obrovský výpočetní výkon pro pokročilé zpracování obrazu i systémové operace. Model X300 Pro díky tomu dosáhl nového rekordu: překonal hranici 4,1 milionu bodů v benchmarku AnTuTu při pokojové teplotě.

Klíčem k proměně tohoto výkonu v dlouhodobě plynulý chod je nový operační systém OriginOS 6, který díky technologiím jako Ultra-Core Computing, Dual Rendering a Memory Fusion získal dvojí certifikaci SGS pro „dlouhodobou plynulost při plné zátěži po dobu 5 let”. Systém navíc nově umožňuje bezproblémové propojení s ekosystémem Apple.

Vysoká efektivita systému i hardwaru se odráží i ve výdrži baterie. X300 Pro i X300 jsou vybaveny velkokapacitními BlueVolt bateriemi s technologií křemíkové anody o kapacitě 6510 mAh a 6040 mAh. Díky optimalizaci softwaru i hardwaru dosahuje výdrž srovnatelné úrovně jako konkurence s bateriemi 7 500 mAh a 7 000 mAh.

K dokonalému vlajkovému zážitku přispívá i prvotřídní zobrazovací výbava. ZEISS Master Color Display nabízí nejen vynikající vizuální efekty, ale také podporuje dvě funkce šetrné k očím: 2160Hz Full Range Luminance PWM Dimming a Full Range Luminance DC Dimming. Díky minimálnímu jasu 1 nit je používání pohodlné i v noci. Série X300 je dále vybavena špičkovými prvky, jako je vlastní systém AI SuperLink, ultrazvukovou 3D čtečkou otisků prstů, odolností proti vodě a prachu s certifikací IP68 & IP69, lineárním vibračním motorem na ose X a podporou USB 3.2, což doplňuje celkovou vlajkovou výbavu

Pro rozšíření tvůrčích možností je celá řada X300 kompatibilní s příslušenstvím vivo ZEISS 2,35x Telephoto Extender a Photography Kit, které umožňují pohodlné snímání vzdálených scén, například koncertů nebo krajiny.

O společnosti vivo
vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen , orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Tung-kuanu, Nankingu, Pekingu, Chang-čou, Šanghaji a Si-anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

„Benfen”je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

OnePlus představuje operační systém OxygenOS 16 s pokročilou umělou inteligencí

OnePlus 15 bude první smartphone s OxygenOS 16 přímo z výroby

Praha, 16. října 2025 – OnePlus dnes představil OxygenOS 16, aktualizaci operačního systému založeného na nejnovější verzi Androidu, která přináší pokročilé AI funkce a rychlejší odezvu. Hlavními novinkami jsou vyšší plynulost rozhraní a lepší propojení s počítači a dalšími zařízeními.

OnePlus 15 bude první smartphone s OxygenOS 16 přímo z výroby, následně systém dostanou i starší modely OnePlus.

Rychlejší odezva a plynulejší animace

Hlavní technickou novinkou je Parallel Processing 2.0, která umožňuje spouštění nových animací ještě před dokončením předchozích akcí. To vytváří vyšší plynulost v celém systému od přechodů mezi aplikacemi až po navigační gesta a systémové interakce. Jde o nejkomplexnější implementaci této technologie na Androidu.

Propojení napříč ekosystémy

OxygenOS 16 ruší bariéry mezi zařízeními různých výrobců. Vylepšený systém propojení nabízí bezproblémové sdílení a konektivitu s počítači Windows a Mac. Nově podporuje také integraci s produkty Apple včetně Apple Watch pro synchronizaci oznámení, ovládání fotoaparátu OnePlus telefonu a sledování zdravotních dat.

Komplexní sada AI nástrojů

OxygenOS 16 obsahuje nejpokročilejší AI sadu OnePlus, která se přizpůsobuje chování jednotlivých uživatelů. Jádrem celého systému je Plus Mind, osobní inteligence, která intuitivně rozpoznává obsah na obrazovce a organizuje ho v prostoru Mind Space, jednotném centru pro všechna zachycená data.

Plus Mind se aktivuje tlačítkem Plus Key nebo přejetím třemi prsty po obrazovce nahoru. Tlačítko Plus Key, které nahradilo původní fyzický Alert Slider, si lze nastavit také jako zkratku pro další funkce jako svítilna, fotoaparát, tichý režim nebo přepínání mezi vyzvánění, vibracemi a tichým režimem.

Plus Mind navíc rozumí kontextu uloženého obsahu. Pokud uživatel vyfotí plakát nějaké akce, systém automaticky rozpozná datum a čas a nabídne jejich přidání do kalendáře. Funkce podporuje také dlouhé snímky obrazovky, které zachytí celý obsah stránky a efektivně ho uspořádá v Mind Space.

Aktivní integrace s Google Gemini

V OxygenOS 16 se Google Gemini propojuje přímo s Mind Space, odkud čerpá uložená data a na jejich základě poskytuje personalizované odpovědi v rámci jediného dotazu. Gemini tak pracuje přímo s vlastními daty uživatele a poskytuje odpovědi šité na míru.

Například pokud si uživatel najde inspirativní fotky nebo články o designu a uloží je do Mind Space, stačí pak Gemini požádat o návrh uspořádání místnosti. AI vytvoří detailní plán přímo z uložených materiálů. Kombinací osobního kontextu z Mind Space s AI schopnostmi Google Gemini se tak nápady a inspirace mění v realizované koncepty.

„Telefony by měly rozumět uživatelům, a právě to nabízí OxygenOS 16. Systém nejen reaguje na příkazy, ale skutečně chápe potřeby každého uživatele a pomáhá přesně s tím, co zrovna potřebuje,“ uvedl Arthur Lam, ředitel OxygenOS a AI strategie OnePlus.

AI nástroje pro produktivitu a kreativitu

Operační systém OxygenOS 16 obsahuje sadu AI nástrojů pro každodenní použití. AI Writer nabízí pokročilé nástroje pro tvorbu obsahu včetně myšlenkových map, grafů a titulků pro sociální sítě. AI Scan proměňuje fotoaparát v chytrý skener, který okamžitě převádí dokumenty, zápisky, poznámky a účtenky na čitelné PDF soubory s možností úprav.

Pro úpravu fotografií slouží AI Portrait Glow, který zlepšuje portréty za jakýchkoliv světelných podmínek, a AI Perfect Shot, který automaticky opravuje nedostatky na fotkách. Experimentální funkce v sekci AI PlayLab zahrnují YumSee pro převod textu na obrázky a Party Up pro animaci skupinových fotografií.

Design a personalizace

OxygenOS 16 přináší rozšířené možnosti přizpůsobení uzamykací obrazovky a nabídky aplikací s plynulými animacemi. Flux Theme 2.0 umožňuje dynamickou personalizaci pomocí MotionPhotos a video tapet s pokročilými efekty hloubky reagujícími na interakce uživatele.

Přepracovaná funkce Fluid Cloud se mění v interaktivní centrum, které zobrazuje živé informace a upozornění z aplikací třetích stran. Ukazuje notifikace a aktuální stav aplikací jako Spotify, služeb rozvážky jídla nebo sportovních přenosů přímo na obrazovce bez nutnosti je otevírat.

Nový vizuální styl používá gaussovské rozostření, zaoblené rohy a průhledná rozhraní v rychlém nastavení, na domovské obrazovce a v nabídce aplikací. Nativní aplikace jako hodiny a kalkulačka dostaly vylepšené animace a vizuální odezvu na dotyk, což zlepšuje nejen vzhled, ale i ovládání.

Zabezpečení na úrovni hardwaru i softwaru

OxygenOS 16 zavádí Private Computing Cloud, první komplexní bezpečnostní řešení na Androidu poskytující rozšířenou ochranu pro zpracování dat jak na GPU, tak CPU. Architektura zajišťuje ochranu citlivých dat v cloudu při zachování naprostého soukromí.

Optimalizace pro tablety

OxygenOS 16 rozšiřuje své funkce také na tablety OnePlus. Aktualizace přináší přepracovanou domovskou obrazovku s ikonami, jejichž velikost lze měnit, a rozšířenou lištu podporující až 18 aplikací pro rychlejší přístup k nástrojům.

Multitasking vylepšuje funkce Open Canvas, která umožňuje současnou práci s až pěti aplikacemi – tři v rozděleném zobrazení a dvě v plovoucích oknech s možností změny velikosti.

Uživatelé mohou ovládat počítač s Windows přímo z tabletu pomocí virtuálního touchpadu a přetahování souborů. Vylepšená aplikace fotogalerie obsahuje vestavěný editor videa pro střih klipů, přidávání hudby a titulků nebo převod videí na MotionPhotos.

Dostupnost

Program otevřené beta verze začíná 17. října. OnePlus 15 bude první zařízení s OxygenOS 16 přímo z výroby, následně systém dostanou i starší modely OnePlus.

Bonusová akce za 1 euro

Uživatelé, kteří chtějí zakoupit nadcházející vlajkový model OnePlus 15, se mohou zúčastnit exkluzivní akce na OnePlus.com. Po registraci k odběru novinek získají šanci zakoupit Bonus Drop Bundle v hodnotě 139 eur za 1 euro.

Bundle obsahuje tašku OnePlus Everyday Sling Bag s integrovaným nabíjecím kabelem v hodnotě 69,99 eur a nabíječku OnePlus SUPERVOOC 120W Dual Port GaN Power Adapter v hodnotě 69,99 eur. Akce probíhá ve dvou kolech, počet kusů je omezený. Více informací najdete na OnePlus.com.

O společnosti OnePlus

OnePlus je globální technologická značka zaměřená na mobilní zařízení. Pod mantrou „Never Settle“ vyvíjí společnost smartphony, tablety, sluchátka a další produkty s důrazem na výkon a kvalitní zpracování. OnePlus se soustředí na vytváření komunity uživatelů a pravidelně zapojuje své zákazníky do vývoje nových funkcí a produktů.

Další informace najdete na OnePlus.com nebo na:

Instagram – https://instagram.com/oneplus
Facebook – https://facebook.com/oneplus
Twitter – https://twitter.com/oneplus
LinkedIn – https://linkedin.com/company/oneplus
YouTube – https://youtube.com/oneplustech
TikTok – https://tiktok.com/@oneplus

Íránská skupina Nimbus Manticore útočí na evropské obranné, telekomunikační a letecké společnosti

  • Íránská národní hackerská skupina Nimbus Manticore rozšířila své operace do Evropy a nyní se zaměřuje na evropské společnosti v obranném, telekomunikačním a leteckém sektoru.
  • Skupina používá podvodné pracovní portály a spear-phishing k nalákání obětí, napodobuje náborové procesy známých společností a šíří škodlivé soubory.
  • Kampaně jsou v souladu se strategickými cíli Íránských revolučních gard (IRGC) a zaměřují se na špionáže a krádeže citlivých informací.

PRAHA – 17. října 2025 Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies upozorňuje na aktivity íránské národní skupiny Nimbus Manticore, označované také jako UNC1549 nebo Smoke Sandstorm, která se nově zaměřuje na letecké, telekomunikační a obranné organizace v Evropě a na Blízkém východě. Skupina je známá svými cílenými spearphishingovými kampaněmi a vlastním malwarem.

Útoky vždy začínají phishingovou zprávou s odkazem na podvodné pracovní nebo náborové weby.

  • Stránky napodobují renomované společnosti, jako jsou Boeing, Airbus, Rheinmetall nebo flydubai, a jsou vytvořeny pomocí stejné šablony, která se přizpůsobuje imitované značce.
  • Domény obvykle obsahují slova jako „kariéra“, používají Cloudflare služby a skrývají skutečnou hostingovou infrastrukturu.
  • Každá oběť dostane unikátní přihlašovací údaje a teprve po jejich zadání je stažen nebezpečný soubor s malwarem, což útočníkům umožňuje sledovat uživatele a blokovat nežádoucí návštěvníky. Tento kontrolovaný přístup naznačuje opatrnost a zkušenost útočníků.

Webové stránky používané k šíření nebezpečných souborů

Sofistikované nástroje MiniJunk a MiniBrowse

„Nástroje skupiny Nimbus Manticore se zaměřují na dvě hlavní oblasti. MiniJunk umožňuje útočníkům zůstat v infikovaném systému bez odhalení a MiniBrowse slouží ke krádežím citlivých informací. Oba nástroje jsou průběžně zdokonalovány,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Souběžně s operacemi využívajícími MiniJunk probíhají i kampaně, které vsází na podobné metody, ale méně technicky náročné. Cíl je ovšem stejný: přimět oběti, aby poskytli přístup, a útočníci získali z napadených organizací citlivé informace.

„I v těchto případech se útočníci vydávají za HR pracovníky, ale kontaktují oběti primárně přes LinkedIn nebo jiné profesní platformy. Po navázání kontaktu přesouvají konverzaci do e-mailu a zasílají zprávy, které oběti nasměrují na falešné náborové portály. Každý uživatel dostane opět jedinečné přihlašovací údaje, aby útočníci měli přesnou kontrolu a přehled,“ dodává Peter Kovalčík.


Příklad e-mailu zaslaného oběti

Organizace proto musí využívat preventivní bezpečnostní technologie a zaměřit se na ochranu a blokování útoků a hrozeb dříve, než se dostanou k zaměstnancům. Check Point Harmony Email & Collaboration chrání uživatel a firmy před spearphishingem, falešnými pracovními portály a škodlivými přílohami. Harmony Endpoint zabezpečuje zařízení proti pokročilému malwaru a poskytuje ochranu i v případě, že se mu nějak podaří překonat počáteční e-mailovou ochranu. Quantum network security zachytí škodlivý provoz v síti a zabrání, aby hrozby mohly komunikovat s útočníky, stahovat škodlivé soubory nebo odesílat ukradená data.

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Praha se rozzáří milionem světel: Výstava Srdce Evropy zve na kouzelnou pouť kontinentem

Venkovní areál Žlutých lázní v Praze se od 31. října 2025 do 31. ledna 2026 už počtvrté promění v zářivou říši fantazie. Nová světelná výstava přivede návštěvníky na jedinečnou cestu Evropou od antických chrámů přes středověké katedrály až po moderní symboly evropské architektury. Všechny instalace vznikly v České republice a nesou rukopis domácích výtvarníků, designérů a techniků.

Srdce Evropy v srdci Prahy

Hlavním projektem sezóny je výstava Srdce Evropy, která prostřednictvím světelných instalací symbolicky propojí evropské země. Interaktivní stezka představí významné stavby a symboly jednotlivých států a nabídne pohled na evropanství jako na proces společného utváření hodnot, kultury a identity. Inspirací se staly antické báje i příběhy, které spojují minulost s přítomností. „Příběh Evropy mě napadl, když jsem loni odcházela od rozsvíceného stromu na Staroměstském náměstí. Vybavila jsem si tradičně zobrazovanou Evropu podle řeckých bájí a napadlo mě, jak málo si připomínáme evropské tradice a hodnoty, které náš život utváří. Co nás spojuje a co je evropanství,“ upřesňuje Eva Poláčková, majitelka společnosti DECOLED, která stojí za realizací expozice.

Každá zastávka světelné pouti odhalí jiný aspekt evropské historie a kultury – od antického Řecka a Říma přes středověké legendy až k současným metropolím. Všechna srdce Evropy se budou sbíhat v srdci Evropy – v Praze.

Světelná výstava Srdce Evropy přináší exponáty z 9 evropských zemí, kde ve světle ožívá římské Koloseum, řecká Akropolis s bohy Diem a Athénou, další fascinující božské postavy a ikonické stavby, a návštěvníci tak mohou prožít kouzlo evropské kultury, architektury a mytologie.

Návštěvníci mají také jedinečnou příležitost projít se pod světelnou replikou slavného Tower Bridge a vydat se na symbolickou plavbu po Evropě s lodí Santa Maria. Světelná výstava Srdce Evropy tak propojuje nejznámější evropské památky, kulturu a legendy do jedinečného zážitku pro všechny generace.

Citlivý přístup k veřejnému prostoru
„Do veřejného prostoru vstupujeme se světlem citlivě a kultivovaně – nechceme vytvářet světelný smog, ale navazovat s návštěvníky dialog. Výstavou nechceme jen vyprávět, ale i přinést poučení a radost,“ dodává Eva Poláčková. „Žluté lázně jsou jedinečným místem na břehu Vltavy, odkud se otevírá nezaměnitelné panorama Prahy a Vyšehradu. Jsem rád, že právě náš areál se opět stane dějištěm projektu, který spojuje umění, historii a moderní technologie, a nabízí návštěvníkům ojedinělý zážitek v zimním venkovním prostoru na břehu Vltavy, jaký jinde nezažijí. Zveme všechny, aby si vychutnali procházku a třeba i něco dobrého,“ říká Jan Dell, výkonný ředitel společnosti Taiko, a. s., která je provozovatelem areálu Žluté lázně.

Zážitek pro všechny generace a všechny smysly
Výstava přináší nejen vizuální podívanou, ale také hudební doprovod. Atmosféru podtrhne originální anglická píseň Story of Lights, kterou nazpívala zpěvačka Debbi speciálně pro tento projekt. Součástí programu je také vyhlídková plavba světelnou lodí, která bude k dispozici každý pátek a o víkendech. Návštěvníci si tak vychutnají magický pohled na zářící park, večerní Prahu a panorama Vyšehradu z hladiny Vltavy. Speciální termíny plaveb jsou naplánovány také na 17. listopadu a během vánočních prázdnin (22.–23. 12. a 25.–30. 12.), s výjimkou 24. a 31. prosince.

Praktické informace:
Světelná výstava Srdce Evropy

📍 Žluté lázně, Podolské nábřeží 3/1184, 140 00 Praha
31. října 2025–31. ledna 2026
Denně 16:00 – 21:00

Foto: DECOLED

Více informací na: storyoflights.eu

Společnost DECOLED vznikla již v roce 1997. Dodnes je řízena a plně vlastněna rodinou Poláčkových. Její pobočky najdete také na Slovensku, v Německu, Francii a Maďarsku. DECOLED je největší českou firmou v oboru vánočního a svátečního osvětlování měst, obcí, obchodních center a světelných parků, s působností ve 13 zemích Evropy.  V roce 2022 firma získala 2. místo v soutěži Rodinná firma roku a dosáhla obratu 120 milionů korun. V roce 2023 již obrat přesáhl 180 milionů korun a loni dosáhl 250 milionů korun. Decoled má padesát kmenových zaměstnanců a v sezóně instalací se počet zaměstnanců spolu s externisty vyšplhá až na dvě stě.

Liberec se stane centrem umělé inteligence: Dny AI 2025 nabídnou workshopy, přednášky i experimenty pro veřejnost

(Liberec, 16. října 2025) – Jak může umělá inteligence pomoci učitelům, umělcům nebo firmám? Jak se orientovat v éře fake news a jaké technologie vyvíjí Technická univerzita v Liberci? To vše a mnohem víc ukáže festival Dny AI 2025, který se v Libereckém kraji uskuteční od 4. do 14. listopadu. Do celorepublikové projektu se zapojí klíčové regionální instituce a nabídnou více než patnáct akcí otevřených široké veřejnosti. Většina z nich je zdarma.

Liberecký program připravily společně Agentura regionálního rozvoje – Lipo.ink a EDIH Northeast Bohemia, iQLANDIA, Krajská vědecká knihovna v Liberci, Technická univerzita v Liberci a Technické muzeum Liberec.

„Těší mě, že se podařilo propojit tolik různorodých partnerů. Vznikl pestrý, ale kompaktní program, který ukazuje AI z mnoha úhlů – lidského, odborného i kreativního,“ říká Jiří Vojtěch, koordinátor aktivit Dnů AI 2025 pro Liberecký kraj z Agentury regionálního rozvoje.

Inspirace pro školy, veřejnost i firmy

Program zahrne například workshop AI ve škole prakticky v iQLANDII, kde si učitelé vyzkouší nástroje využitelné přímo ve výuce. Pedagogům je také určena konference AI4Edu v Krajské vědecké knihovně. Kreativním profesím se bude věnovat přednáška pořádaná Lipo.ink ve spolupráci s Mjölk v inspirativním prostoru Bar Papír. Své publikum si jistě najde i vystoupení odborníka Josefa Holého na téma umělé inteligence v médiích, dezinformace a fake news.

Firmy a marketéři určitě ocení školení Marketing & AI pořádané Googlem a Agenturou regionálního rozvoje. Studenti i další zájemci z řad veřejnosti se mohou těšit na interaktivní „AI detektivní příběh“ v univerzitní knihovně a odborné workshopy na Fakultě mechatroniky TUL. Atraktivní program nabídne také Technické muzeum Liberec – vystaví autonomní vozidlo ANTETUL gen0 vyvinuté na CXI TUL.

Společný cíl: přiblížit AI lidem

Festival Dny AI vznikl s cílem přiblížit fenomén umělé inteligence nejen odborníkům, ale i široké veřejnosti. Liberecký kraj se k němu připojuje už potřetí a letos nabídne vůbec nejrozsáhlejší program.

Kompletní přehled akcí v Libereckém kraji je k dispozici na webu festivalu: www.dny.ai/?city=Liberec#program.

EDIH NEB

Projekt Evropský digitální inovační hub Northeast Bohemia (EDIH NEB) poskytuje služby malým a středním firmám (do 499 zaměstnanců) a veřejným organizacím primárně z Libereckého a Královéhradeckého kraje. Najdete zde na jednom místě veškeré poradenství, možnost testování a implementace digitálních technologií, služby a vzdělávání na téma digitalizace či pomoc s dotačním managementem. Nabízí podporu a poradenství expertů na digitalizaci a dotační management od členů konsorcia EDIH NEB.

Proč není každá „devítka“ stejná? Tvrdost ochranného skla na displej telefonu

Komentář Romana Nováčka, zakladatele české značky Epico

(Viz také jeho LinkedIn post)

Označení číslicí „9“ ve spojení s tvrdostí (anglicky hardness, často označované jako “H”) na obalu ochranného skla vyvolává na první pohled dojem maximální možné ochrany. Jenže zákazníci často netuší, že ve světě tvrdosti skel se používají dvě různé „devítky“ a každá z nich je diametrálně jiná.

A právě zde vzniká problém, který se snažíme zákazníkům vysvětlovat: Je zásadní rozdíl, jestli odpovídá sklo parametrům „9H“ nebo „9 Mohs hardness“. I když obě hodnoty vypadají na první pohled podobně, reálná odolnost se liší o několik úrovní,“ říká Roman Nováček, spoluzakladatel značky Epico.

Pro měření tvrdosti ochranných skel na telefon, tablet nebo hodinky se používají dvě různé stupnice:

Stupnice H (Pencil Hardness Test) – toto měření vychází z průmyslové metody testování laků či povrchových materiálů a hodnotí schopnost odolat poškrábání tužkou o tvrdosti od 6B (velmi měkká tužka) až po 9H (nejtvrdší tužka). Materiál, který odolá poškrábání tužkou s tvrdostí 9H, splní tento test a může nést označení „9H“. To ale neznamená, že odolá tvrdším běžným předmětům, jako je písek s obsahem křemene nebo ocelový hrot.

Stupnice Mohs – tady je měřítkem to, které minerály mohou testované sklo poškrábat, a které ne. A to je diametrálně jiná úroveň. Tvrdost 9 Mohs znamená, že sklo odolá poškrábání například extrémně tvrdým korundem, který je používán pro řezání skla. Vzhledem k tomu, že Mohs stupnice má 10 úrovní a na nejvyšší příčce je čistý diamant, označení „9 Mohs“ znamená, že sklo lze poškrábat jen diamantem.

Mnoho výrobců používá u ochranných skel označení na základě stupnice „H“. Uživatel, který si pořídí na svůj iPhone ochranné sklo označené jako „9H“, se může domnívat, že má v ruce to nejtvrdší sklo na trhu. Ve skutečnosti ale hodnota „9H“ odpovídá tvrdosti přibližně 6 až 7Mohs. To znamená, že ho mohou poškrábat zcela běžné věci, které může mít člověk v kapse spolu s telefonem, jako zrnka písku s obsahem křemene, tvrdý ocelový předmět nebo hrany jiného skla. Logicky tedy „šestka“ uvedená na obale skla nemusí být špatná, pokud je uvedena ve stupnici Mohs. Sklo 6 Mohs disponuje ve skutečnosti podobnou tvrdostí jako skla označená 9H, která mnoho výrobců nabízí jako svá nejtvrdší. Jen je třeba počítat s tím, že k jejich poškrábání může při běžném používání telefonu dojít.

Srovnání se známým Gorilla Glass. Nejnovější verze Corning Gorilla Glass Victus 2 používaná ve špičkových telefonech má tvrdost „9H“ s tím, že jsou zde kladeny vyšší nároky na odolnost vůči prasknutí. Co se týká odolnosti proti poškrábání, toto sklo nabízí odolnost přibližně 6 až 7Mohs.

Nechceme, aby naši zákazníci hodnotili ochranu svého telefonu jen podle jediné číslovky na krabičce. Proto se snažíme tuto problematiku vysvětlovat a být při označování produktů srozumitelní. Například u našeho skla UNUM SapphireShield 3D proto uvádíme tvrdost 9 Mohs – to znamená, že ho poškrábete výhradně diamantem. Takže pozor na diamantové prsteny 😊,“ uzavírá Roman Nováček.

O společnosti Epico

Původní česká společnost Epico vznikla v roce 2014. Nyní prodává prémiové příslušenství pro mobilní zařízení, působí ve více než 30 zemích světa a v aktuálně spolupracuje s více než 700 maloobchodními prodejnami. Další informace: www.myepico.com

Exit mobile version