Letní dovolenou letos plánuje 73 % Čechů. Polovina z nich ji stráví v zahraničí, uzpůsobují tomu i své nákupy

Češi mají letos v plánu v průměru čtyři letní výlety, 54 % z nich vyrazí do zahraničí, 39 % bude cestovat po Česku a 44 % stráví letní dovolenou doma. Vyplývá to z průzkumu[1] nákupní platformy Allegro z června letošního roku. Data dále ukazují, že se letní období promítá i do nákupních trendů. Nejvíce tak zákazníci o prázdninách nakupují oblečení a kosmetiku – právě za ni Češi dle Allegra utrácí nejčastěji kolem 300 Kč měsíčně.  

Období letního cestování je v plném proudu, přičemž alespoň nějakou dovolenou plánuje více než 70 % Čechů. I přes zvyšující se ceny v oblasti ubytování a letenek či jízdenek 63 % z nich své dovolenkové návyky nemění, do zahraničí cestuje více než dříve jen 8 % Čechů, naopak méně zahraničních výjezdů než v minulosti plánuje pětina z nich.

Vede cestování za jídlem a turistikou, někteří vyjíždí i za alkoholem

Průzkum platformy Allegro ukazuje, že většina Čechů (72 %) pojí své plány s návštěvou konkrétní destinace, během které více jak polovina z nich objíždí své příbuzné či kamarády. Necelá třetina (29 %) vyjíždí také za ochutnávkou místních potravin a delikates, někteří pak mají cesty spojené i s ochutnáváním alkoholu. Vedle toho se však v Češích nezapře ani láska k turistice, za přírodou totiž vyráží více než polovina z nich. V rámci akčních dovolených se lidé zdaleka nejvíce (67 %) věnují chůzi a turistice obecně, 28 % z nich ji chce trávit v cyklistickém sedle. Obecně si pak plány na léto častěji tvoří mladší generace, která do nich kromě sportu zahrnuje i kulturní vyžití – 43 % chce navštívit zajímavá muzea či památky a 27 % plánuje vyrazit i na některý z letních festivalů.

S obdobím letních výletů se podle dat Allegra mezi Čechy mění zároveň i charakter nákupů. V čase od června do září je totiž přizpůsobují svým sezónním aktivitám, nejčastěji tak nakupují kosmetiku (43 %), plavky (41 %) či letní obuv (29 %). V kosmetice zákaznicí sahají mimo jiné po přípravcích na opalování, které však více než polovina Čechů používá spíše příležitostně – tedy když si zrovna vzpomene.

Češi se nejčastěji mažou třicítkou a padesátkou, ženy berou ochranu zodpovědněji

Právě v používání přípravků s ochranným faktorem mají Češi stále co zlepšovat – více než pětina (22 %) SPF výrobky na tělo vůbec nepoužívá. Když už si lidé na ochranu před sluncem vzpomenou, nejčastěji sáhnou po faktoru s číslem 30 a 50 (46 %) nebo 15-25 (38 %). Přes polovinu z nich absenci SPF ve své denní rutině odůvodňuje tím, že ji nepotřebuje, 36 % pak hlásá, že ji používat vůbec nechce. Zapomínání je pak vcelku překvapivě důvodem jen pro 15 % Čechů. Naopak motivace k dostatečné ochranně se mezi nimi příliš neliší – primárně jde o strach z UV záření (87 %), u žen pak také o snahu oddálit celkové stárnutí kůže (34 %). Data však napovídají tomu, že osvěta zabírá a stereotyp, že muži o sebe pečují méně než ženy, přestává platit. Přes 48 % českých mužů uvádí, že SPF používají již několik let a dalších 14 % s tím nedávno začalo.

Letním nákupům dominuje oblečení a doplňky, zájem je také o sportovní výbavu

Kromě kosmetiky však Češi při svých letních online nákupech sahají třeba i po sportovním vybavení. Z průzkumu Allegra vyplývá, že 18 % z nich kupuje během sezóny trekové boty, 11 % cyklistickou výbavu a zodpovědní cestovatelé investují i do turistických příruček či cestovní sadě pro první pomoc. Nechybí ani zmíněné nákupy plavek nebo slunečních brýlí (28 %) – ty se těší větší oblibě u žen než u mužů, a to téměř dvojnásobně. Kromě toho zjevně chtějí být Češi pečlivě vybaveni i na pobyt na svých chatách, chalupách či ve stanu, 31 % z nich bude totiž nakupovat přípravky proti klíšťatům a komárům, 11 % pak i výbavu na kempování.

O Allegro Group

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média či umění.

  1. Na základě průzkumu „Allegro nákupní trendy“ uskutečněného pro Allegro společností DANAE Sp. z o.o., a to v červnu roku 2024 na vzorku 500 respondentů nakupujících online

OPPO a Ericsson podepsaly globální křížovou patentovou dohodu v oblasti 5G. Dohodly se také na obchodní spolupráci

OPPO oznámilo podepsání globální dohody o spolupráci se společností Ericsson. Dohoda zahrnuje globální křížovou licenci na patenty, technickou spolupráci nebo třeba rozšíření trhu. Globální vzájemná licence se vztahuje na standardně důležité patenty (SEP) týkající se technologií mobilní komunikace, a to včetně 5G.

„S potěšením oznamujeme, že jsme uzavřeli globální dohodu o spolupráci se společností Ericsson. Globální křížová patentová licence mezi oběma společnostmi se vztahuje na patenty pro standardní mobilní sítě včetně 5G. Tato dohoda odráží vzájemné uznání a respekt k duševnímu vlastnictví druhé strany a vytváří pevný základ pro naši spolupráci,“ řekl k novým zprávám Feng Ying, ředitel pro duševní vlastnictví OPPO. „OPPO vždy respektovalo duševní vlastnictví, prosazovalo přiměřené poplatky a podporovalo vytvoření dlouhodobého zdravého ekosystému duševního vlastnictví. Naším cílem je řešit spory o duševní vlastnictví mezi poskytovateli a nabyvateli licencí přátelským jednáním, při vzájemném respektování hodnoty patentů,“ dodává.

Od svého založení před téměř 20 lety OPPO vždy trvalo na dlouhodobých investicích do výzkumu a vývoje, pokračovalo v prohlubování kultivace v klíčových oblastech a přetvářelo inovace ve vysoce hodnotné duševní vlastnictví a špičkové uživatelské zkušenosti.

K 30. červnu 2024 podala společnost OPPO celosvětově více než 103 000 patentových přihlášek, z toho bylo uděleno více než 57 000 patentů – 91 % všech patentových přihlášek tvoří užitné patenty. Podle Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) se OPPO v roce 2023 celosvětově umístilo na devátém místě v počtu patentových přihlášek podaných podle Smlouvy o patentové spolupráci (PCT), čímž se už pátý rok po sobě dostalo do první světové desítky.

OPPO je jedním z hlavních držitelů certifikátů 5G SEP a celosvětovým lídrem v oblasti inovací chytrých zařízení, a proto je považované jak za inovátora, tak zároveň za implementátora technologických standardů. Aktivně totiž podporuje zavádění a používání technologických standardů v celém odvětví.

Rovněž k 30. červnu 2024 podalo OPPO více než 6 200 přihlášek v rámci globálních patentových rodin pro komunikační standardy 5G, a to ve více než 40 zemích a regionech. Evropskému institutu pro telekomunikační standardy (ETSI) zároveň ohlásilo více než 3 700 rodin 5G a projektu 3GPP (3rd Generation Partnership Project) OPPO předložilo více než 12 000 standardních dokumentů. Podle „Global 5G Standard-Essential Patents and Standard Proposal Study Report (2023)“, vypracovaného Čínskou akademií informačních a komunikačních technologií (CAICT), a „Global 5G Standard-Essential Patent Strength Report“, zveřejněného společností IPlytics v říjnu 2023, patří OPPO v síle 5G SEP celosvětově na špičku.

­­O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

JBL má nové AV receivery a reproduktory slibující zážitek z kinosálů

Inovativní audio technologie kombinuje výkon profesionálních kinosálů s elegancí moderního designu, jednoduchostí obsluhy a přívětivou cenou

Společnost JBL, globální lídr v oblasti audio technologií, představila novou řadu AV receiverů JBL MA a reproduktorů JBL Stage 2. Ty mají společné ambice přenést zážitek z kinosálů přímo do obývacích pokojů. Výrobce ale nezapomíná ani na stereo sestavy, které pozvednou zvukový výstup jakéhokoli televizoru na novou úroveň. Novinky kombinují desetiletí zkušeností JBL s ozvučováním profesionálních kinosálů s nejnovějšími technologiemi pro domácí použití.

Nová řada receiverů JBL MA nadchne výjimečným zvukovým výkonem i bohatou podporou nejmodernějších formátů prostorového zvuku, včetně Dolby Atmos a DTS:X. Zároveň přináší pokročilé možnosti konektivity, včetně bezdrátového streamování a podpory nejnovějších herních technologií.

Designéři JBL navíc dokázali skloubit vysoký výkon s elegantním, minimalistickým vzhledem, který se hodí do moderních interiérů. Chybět nesmí ani praktická mobilní aplikace, která usnadní streaming z nejrůznějších zdrojů, a navíc umožní i uživatelskou kalibraci v daném prostoru.

AV Receivery JBL MA Series: Srdce nového domácího kina

Nová řada AV receiverů MA je klíčovým prvkem revoluce v domácím ozvučení. Zahrnuje modely MA310, MA510, MA710, MA7100HP a MA9100HP, které pokrývají širokou škálu potřeb a rozpočtů.

Základní model disponuje HDMI 2.0 porty, výstupem pro sestavy v konfiguraci 5.2 a skvělým výkonem 60 W při stereofonním nasazení. Nejvyšší model řady pak nabídne, stejně jako zbytek nabídky HDMI 2.1 konektivitu. V oblasti zvuku pak zaujme výkonem úctyhodných 140 W RMS, 9.2 konfigurací reprosoustav
a nechybí mu samozřejmě ani podpora pro technologie vysokého dynamického rozsahu obrazu HDR10+
a Dolby Vision.

Receivery MA Series využívají zesilovače třídy D a DAC s podporou HiRes audia, které zajišťují čistý, detailní zvuk s minimálním zkreslením jak při sledování filmů, tak při poslechu hudby. Podpora formátů Dolby Atmos a DTS:X přitom umožní vytvořit skutečně pohlcující zvukový zážitek, který vykouzlí soukromý kinosál v jakékoli domácnosti.

Uživatelé ocení široké možnosti připojení, včetně bezdrátového streamování přes Bluetooth, Apple Airplay 2 a Google Chromecast i podporu ARC/eARC zajišťují kompatibilitu s nejnovějšími TV a herními konzolemi.

Uživatelská přívětivost i bohaté schopnosti pro ty nejnáročnější

Nastavení a ovládání receiverů MA Series je díky aplikaci JBL Premium Audio extrémně jednoduché. Funkce automatické kalibrace EzSet EQ navíc optimalizuje zvuk pro konkrétní místnost a reprosoustavy. Uživatelé tak vše vyřeší snadno přímo prostřednictvím mobilního telefonu a ihned se ponoří do světa hudby, filmů
a her.

Ty nejnáročnější posluchače přitom potěší certifikace Dirac Live Ready dostupná u modelů JBL MA7100-HP a MA9100-HP. V případě zájmu totiž budou mít možnost využít té nejpokročilejší technologie pro korekci prostorové akustiky na trhu a vytěžit tak z domácí audiotechniky skutečné maximum.

Elegantní design

Receivery MA Series se pyšní moderním, minimalistickým designem s odolným skleněným předním panelem a intuitivními ovládacími prvky. K dispozici jsou v černé a bílé barvě, aby se hodily do různých interiérů.

Nejvyšší modely navíc disponují i plnobarevným displejem, který usnadní orientaci v právě přehrávaných médiích a nechybí jim ani elegantní podsvícení. V případě zájmu tak AV receivery nezazáří v sestavě pouze svým projevem, ale také vizuálním efektem.

Reproduktory JBL Stage 2 Series: Dokonalý doplněk

Nová řada reproduktorů Stage 2 nové portfolio skvěle doplňuje. Byla navržena tak, aby AV receiverům MA
a nabídla optimální reprodukční podmínky. Zahrnuje modely 280F, 260F, 250B, 240B, 245C a 240H, pokrývající všechny typy reprosoustav od podlahových přes kompaktní regálové reproduktory až po centrální reprosoustavy a výkonné subwoofery.

Reproduktory Stage 2 využívají technologie, jako jsou vylepšené HDI (High Definition Imaging) horny. Ty se starají o rovnoměrnější distribuci zvuku v prostorů i potlačení zkreslení na cestě od membrány k posluchači. Inovované hliníkové membrány výškových měničů přitom nabídnou detailní a přesnou reprodukci vysokých tónů, která prohloubí zážitek při poslechu hudby, sledování filmů i hraní videoher. Všechny modely budou dostupné v elegantních odstínech Espresso a Latte, které snadno zkrášlí jakýkoli moderní interiér.

Cena a dostupnost

Nejdostupnější modely AV receiverů JBL MA310 a MA510 již mohou zájemci zakoupit v prodejní síti distributora AQ a u vybraných partnerů za ceny 13 990 Kč a 19 990 Kč. Model JBL MA710 s cenou 24 990 Kč bude dostupný v průběhu června 2024. Nejvyšší modely MA7100HP a MA9100HP dorazí na český trh v průběhu srpna s cenami 34 900 Kč a 47 490 Kč.

O společnosti JBL

JBL je globální lídr v oblasti audio technologií, který již více než 70 let poskytuje špičková řešení pro profesionální i domácí použití. Firma byla založena v roce 1946 Jamesem B. Lansingem a od té doby se neustále vyvíjí a inovuje. JBL je známá svou účastí na legendárních událostech, jako je Woodstock, a svými technologiemi oceněnými Grammy.

Hlavní činností společnosti je výroba vysoce kvalitních audio produktů, včetně reproduktorů, sluchátek a AV receiverů. JBL se pyšní svým dědictvím v oblasti profesionálního ozvučení, kde poskytuje vybavení pro největší hudební a sportovní akce po celém světě.

JBL je součástí Harman International Industries, což jí umožňuje využívat synergii a know-how v rámci celé skupiny, zahrnující značky jako Revel a Mark Levinson. Společnost neustále usiluje o to, aby přinášela jedinečné zvukové zážitky a udržovala si vedoucí postavení v oblasti audio technologií.

O firmě AQ

Firma AQ s.r.o. působí na trhu s audiem od roku 1995, kdy se její zakladatelé rozhodli proměnit svou lásku ke kvalitnímu zvuku v podnikání. Hlavní činností společnosti je proto výroba vysoce kvalitních Hi-Fi reprosoustav, jejichž vývoj i výroba stále probíhá v mateřské továrně v obci Červenka. Kromě výroby vlastních reprosoustav se společnost realizuje také v distribuční činnosti. V ní dominuje především příslušenství reprosoustav jako kabely, stojany, nebo držáky a také významné značky audiotechniky. První z nich byl dnes již celosvětově známý výrobce gramofonů Project, jehož gramofony se vyrábí rovněž v ČR. Mezi posledními přírůstky v distribuci pak nalezneme například značky JBL, Revel a Mark Levinson ze stáje Harman Luxury Group.

Co zatím přinesl rok 2024 z pohledu e-commerce a marketingu?

Začátek roku 2024 nám přinesl návrat k ekonomickému růstu, ačkoli jeho tempo je skromné, s mírným růstem spotřeby domácností (0,2 % v Q1). Zároveň pozorujeme stabilizaci dodavatelských řetězců, což znamená hladký průběh dodávek zboží do obchodů a na e-shopy. Minulý rok také přilákal na trh nové významné hráče jako je např. polské Allegro v e-commerce a Hebe jak v e-commerce, tak v klasickém retailu. V automobilovém sektoru jsme svědky vstupu cenově dostupných čínských značek jako MG a očekávání vstupu BYD. To vše a mnoho dalšího, vede k nadmíře zboží a rostoucí konkurenci, což samozřejmě vyvíjí tlak na marže a ziskovost (EBITDA) ve většině firem.

„Investice do reklamy rovněž stoupají; v roce 2023 o 12 % na 145,3 miliardy Kč, přičemž většina investic stále směřuje do televize a online. Letos se očekává další nárůst na 154 miliard Kč. Narůstající investice a omezené inventory jak v televizi, tak v klíčových online kanálech, tlačí ceny nahoru a zvyšují tlak na marketingové rozpočty, což má opět dopad na ekonomické výsledky firem,“ říká Tomáš Vacek, partner reklamní a marketingové agentury Contexto.

Co toto znamená pro marketingové agentury?

Vyšší tlak na dvě základní věci: Senioritu agenturního týmu, která je postavena na reálných zkušenostech tak, aby byl schopen doručovat skutečně efektivní strategie a kreativní řešení Schopnost realizovat efektivní a kvalitní exekuce, které šetří čas a snižují tak náklady na přípravu kampaní.

„Nejen z uvedených důvodů máme proto velkou radost, že po loňském strategickém partnerství s Publicis Media pro nákup a plánování médií, jsme: posílili náš tým o Tomáše Belka, bývalého kreativního ředitele Ogilvy Group, který má téměř 30 let zkušeností z tvorby kampaní pro významné klienty jako např. AirBanka, PU, Amundsen Vodka, Ford či Tesco zahájili úzké partnerství v oblasti strategické práce s daty a email marketingem s Janem Krčmářem a Vojtěchem Bulířem z Data Club,“ doplňuje Tomáš Vacek, partner reklamní a marketingové agentury Contexto, www.contexto.cz.

 

Více než polovina uživatelů s Elonga omládla. Snímač k měření stresu a regenerace si lze nově i zdarma zapůjčit

Civilizační onemocnění jsou mezi Čechy stále na vzestupu. S cukrovkou se léčí každý desátý, více než 80 % z nás má zvýšenou hladinu cholesterolu a s tím související kardiovaskulární nemoci jsou v Česku stále nejčastější příčinou smrti. Technologie, které lidem umožňují snadno monitorovat své zdraví, se proto těší stále větší oblibě. Jejich význam ukazují i data české společnosti Elonga – 55 % jejích uživatelů následováním doporučení vyplývajících z pravidelného měření dokázalo snížit funkční věk svého organismu. I proto se firma rozhodla spustit tzv. rent model, který umožní si snímač nejprve půjčit a zdarma vyzkoušet. „Řada z nás má chuť na sobě pracovat, ale často neví, kde a jak vlastně začít. S námi proto lidé dostanou doporučení na míru a zároveň mohou denně sledovat svůj pokrok,” říká Vojtěch Hlavenka, spoluzakladatel společnosti Elonga, jejíž snímač používá 6 měsíců po spuštění již 7 tisíc uživatelů.

Úroveň stresu, regenerace, připravenost na další zátěž, ale i funkční věk – tedy ten, na který se vaše tělo cítí v porovnání se skutečným kalendářním věkem. I to je hodnota, kterou Elonga pomocí svého snímače variability srdeční frekvence měří a kterou nyní dokazuje, jak zásadní má pravidelný pohyb na zdraví člověka vliv. „Na anonymizovaných datech našich uživatelů vidíme, že 55 % z nich v průběhu pravidelného měření a následování doporučení aplikace doslova omladilo svůj organismus, tedy snížilo svůj funkční věk. Stovkám nejaktivnějších se přitom podařilo snížit jej o více než 2 roky,“ komentuje Vojtěch Hlavenka ze společnosti Elonga, která na českém trhu působí od konce minulého roku.

Mezi Čechy vede obyčejná chůze, muži častěji preferují běh a cyklistiku.

Využívání technologií pro sledování pohybových aktivit či spánku je v posledních letech velmi oblíbené, monitoring celkového stavu organismu je však v Česku poměrně novinkou. Elonga jej dosahuje díky sledování aktivity centrálního nervového systému, který reflektuje naše každodenní činnosti a jejich vliv – tedy i množství stresu, odpočinku, celkovou psychickou zátěž a samozřejmě pohyb. Právě ten si lze do Elonga aplikace rovněž zapisovat, či automaticky synchronizovat z mobilních aplikací Apple Zdraví a Google Fit, a následně si nechat na jeho základě vypracovat týdenní pohybový plán. Mezi Čechy ve výběru aktivit jasně vede chůze, běh a cyklistika.

Ukazuje se, že nejrůznější doporučení o denním počtu kroků mají na Čechy přeci jen nějaký vliv. Na datech našich uživatelů totiž vidíme, že právě chůze je nejčastěji realizovanou aktivitou, ačkoliv záleží také na věku a pohlaví. Například ženy do čtyřiceti let dávají přednost běhu, směrem k padesátce pak znovu stoupá obliba obyčejné chůze. Naproti tomu muži nad čtyřicet let nejčastěji preferují cyklistiku, což se nemění ani u starších ročníků kolem 60 let,“ komentuje data Elonga uživatelů Hlavenka.

Prevence dostupná každému. Díky rent modelu si můžete měření vyzkoušet zdarma

Data tak naznačují, že se Češi ve svém přístupu k vlastnímu zdraví přeci jen mírně lepší. Trend posledních let je totiž jinak výrazně negativní – Česko se mezi evropskými zeměmi drží na předních příčkách v množství pacientů s kardiovaskulárním onemocněním, které jsou aktuálně příčinou 40 % všech úmrtí ročně. Cílem zakladatelů Elongy je proto mimo jiné ukázat, že dělat pro své zdraví něco navíc je snazší, než se zdá, a také cenově dostupnější, než si mnozí myslí. To Elonga dokládá i tím, že momentálně spouští tzv. rent model – lidé si tak mohou snímač nejprve zapůjčit, vyzkoušet a teprve poté se rozhodnout, jestli snímač koupí nebo jej vrátí. Po celý měsíc tedy mohou bezplatně monitorovat stav svého organismu, zjišťovat, co jim prospívá, co naopak škodí a jak jejich tělo reaguje na zátěž běžných dnů.

Všimli jsme si, že možnost nezávazného vyzkoušení na českém trhu s hardwarem v zásadě neexistuje. Za nás je to velká škoda, věříme totiž, že spousta lidí uvítá možnost vyzkoušet, jestli pro ně má daný produkt nebo služba hodnotu dříve, než za něj zaplatí. Zároveň se tak eliminují prodejci, kteří slibují rychlé zázračné účinky, ačkoliv je často celá jejich služba pouhý marketingový trik. Proto lidem přinášíme možnost otestovat si náš produkt na vlastní kůži, a to bez jakýchkoliv závazků, zdarma a teprve následně vyhodnotit, jakým každodenním pomocníkem pro ně může být,“ vysvětluje motivaci ke spuštění rent modelu Hlavenka.

Uživatelé tak budou mít snímač i veškeré funkce aplikace po 30 dní zdarma – po uplynutí testovací doby si jej buďto zakoupí či bezplatně pošlou zpět. Zároveň se mohou rozhodnout, zda jim k používání snímače stačí bezplatná základní verze nebo mají zájem o předplatné poskytující všechny prémiové funkce.

O společnosti Elonga

Společnost Elonga založil Vojtěch Hlavenka ve svých 20 letech a v rámci firmy nyní funguje jako CEO po boku spoluzakladatele Radima Šlachty. Elonga si klade za cíl pomáhat lidem na cestě k dlouhému aktivnímu životu bez zdravotních omezení – tzv. longevity – a to prostřednictvím snímače k měření variability srdeční frekvence metodou spektrální analýzy. Touto, ve světě zcela unikátní, metodikou se spoluzakladatel Radim Šlachta zabývá na akademické půdě více než 30 let. V roce 2017 založil společnost mySASY, která pomáhá profesionálním sportovcům k maximálním výkonům bez rizika zranění. Právě vědecké poznatky ze šestileté spolupráce s vrcholovými sportovci byly následně využity při tvorbě Elonga snímače, čímž se společnosti povedlo jako první na světě zprostředkovat původně pouze laboratorní metodu široké veřejnosti.  Měření bylo pomocí machine learning zkráceno z původních 20 minut na 3 minuty, během kterých uživatele informuje o aktuální hladině stresu, regenerace i tzv. readiness, tedy připravenosti na aktuální den. Na základě těchto hodnot vypovídajících o stavu organismu následně doporučí aktivity vhodné pro daný den a zároveň dlouhodobě individuálně sleduje, co uživateli prospívá a co naopak škodí. Elonga snímač uvedla na trh koncem roku 2023, přičemž během prvních 3 měsíců dosáhla na pětimilionový obrat a více než 2,5 tisíce prodaných snímačů.

Fotbalové Euro přineslo trojciferný nárůst tržeb v restauracích, rekordmanem se stal Dortmund

Bezmála trojnásobný meziroční nárůst tržeb v pohostinství přineslo mistrovství Evropy ve fotbale německým pořadatelským městům. Vůbec největší meziroční nárůst tržeb, a to o 283 procent, zaznamenal Dortmund v den utkání Francie s Polskem. Do první desítky nejlepších se dostal i zápas české reprezentace proti Portugalsku. Vyplývá to z nejnovější studie Mastercard SpendingPulse, která sleduje veškeré platby za nákupy v kamenných i internetových obchodech.

Příliv fotbalových fanoušků ze všech částí Evropy během základní části šampionátu mezi 14. a 25. červnem vedl k meziročnímu velmi významnému navýšení tržeb ve všech pořadatelských městech. Zajímavé ovšem bylo, že se toto navýšení netýkalo jen největších pořadatelů, jako jsou Berlín, Hamburk nebo Mnichov. Ze čtyř zápasů základní části nejvíce těžil zmíněný Dortmund.

Trojciferného navýšení tržeb v porovnání s předchozím rokem dosáhly také Düsseldorf (17. června), Kolín nad Rýnem (25. června) a Stuttgart (23. června). Výrazný růst se nevyhnul ani menším městům, jako jsou například Lipsko či Gelsenkirchen, když jejich restaurace dosáhly dvouciferného meziročního zvýšení tržeb. Tyto výsledky dokládají široké přínosy pořádání zápasů šampionátu pro jednotlivé regiony pořadatelské země. K mírnému meziročnímu poklesu tržeb restaurací došlo ve dvou hracích dnech jen v Hamburku.

Na náměstí, v restauraci nebo v baru: lidé si sledování zápasů nejvíce užívají společně.

Ve všech pořadatelských městech byly návštěvníkům, kteří se nedostali přímo na stadiony, k dispozici fanzóny. Před velkoformátovými obrazovkami tak mohli fanoušci ve velkých počtech prožívat zápasy společně. Studie společnosti Mastercard zaměřená na zážitkovou ekonomiku ukazuje, jak je tenhle aspekt důležitý: téměř šest z deseti (56 procent) evropských příznivců fotbalu, kteří v posledních několika letech sledovali fotbalový zápas naživo, se při sledování živého zápasu cítí nejšťastněji. Každý druhý (51 procent) respondent studie byl přesvědčen, že sledování fotbalu spolu s dalšími fanoušky lidi sbližuje a prohlubuje vztahy s přáteli a rodinou.

Tabulka: TOP 10 zápasů, které podpořily tržby německých restaurací nejvíce

 

  Místo konání Datum Zápas Meziroční změna tržeb v restauracích
1. Dortmund 25. června Francie-Polsko (1:1) +283,10 %
2. Dortmund 18. června Turecko-Gruzie (3:1) +195,00 %
3. Dortmund 22. června Turecko-Portugalsko (0:3) +159,30 %
4. Kolín n. R. 19. června Skotsko-Švýcarsko (1:1) +144,20 %
5. Dortmund 15. června Itálie-Albánie (2:1) +134,40 %
6. Düsseldorf 17. června Francie-Rakousko (1:0) +107,90 %
7. Kolín n. R. 25. června Anglie-Slovinsko (0:0) +106,60 %
8. Stuttgart 23. června Skotsko-Maďarsko (0:1) +102,20 %
9. Lipsko 24. června Chorvatsko-Itálie (1:1) +81,50 %
10. Lipsko 18. června Portugalsko-ČR (2:1) +71,40 %

 

Příležitosti, jako je právě evropský šampionát ve fotbalu, ukazují, jak důležité jsou pro fanoušky společné zážitky. Jednotlivá místa konání zápasů přitahují velké počty návštěvníků a ti zase podporují místní hospodářství zvýšenými útratami za gastronomické služby, služby cestovního ruchu a za zábavu. Města jako Dortmund, Düsseldorf, Kolín nad Rýnem či Stuttgart pravdivost tohoto tvrzení jednoznačně potvrdila trojciferným nárůstem tržeb restaurací. Ukazují tak, jak mohou podobné události působit jako dlouhodobě pozitivní ekonomické stimuly, které dalece přesahují čistě sportovní stránku,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka Mastercard Economics Institute.

O studii společnosti Mastercard:

Společnost Mastercard realizovala studii zážitkové ekonomiky společně s výzkumnou společností Vitreous World s cílem lépe poznat posun v preferencích spotřebitelů směrem k zážitkům. Studie zahrnovala celkem 16 141 respondentů. Z tohoto počtu bylo 14 125 respondentů dotazováno ve 20 evropských zemích (Belgie, Bulharsko, ČR, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie) a celkem 2 016 respondentů v Austrálii, Brazílii, Číně a Spojených státech.

O službě Mastercard SpendingPulse

Služba Mastercard SpendingPulse™ poskytuje pro vybrané trhy z celého světa informace na národní úrovni o všech způsobech placení. Zjištění vycházejí ze souhrnných údajů o prodejích realizovaných v rámci platební sítě Mastercard v kombinaci s odhady objemů dalších forem placení (hotovost, šeky) vycházejícími z průzkumů. Výstupy služby SpendingPulse™ proto žádným způsobem neobsahují, neodrážejí ani se nevztahují ke skutečným provozním či finančním výsledkům společnosti Mastercard, ani ke specifickým údajům vydavatelů platebních karet.

Electro World se mění na DATART

Po schválení spojení zlínské skupiny HP TRONIC (DATART) a NAY (Electro World) soutěžními úřady v České republice i na Slovensku začíná realizace plánované integrace. Prodejny v České republice budou postupně sjednocené pod značku DATART, na Slovensku pod značku NAY. Aktuálně probíhá komunikace změn směrem k zákazníkům.

Začátkem června schválil slovenský Protimonopolný úrad (PMÚ) plánované spojení zlínské skupiny HP TRONIC se slovenským NAY. Obě společnosti tak dostaly zelenou k vytvoření společného holdingu, které avizovaly už v roce 2023 jako reakci na vývoj trhu a na nové výzvy – zejména pak rostoucí vliv online prodejců a globálních online tržišť (tzv. marketplace). „Spojení HP TRONIC a NAY je logickou odpovědí na dynamické změny na trhu, říká František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.

V těchto týdnech vstupuje spojení HP TRONIC (DATART) a NAY (Electro World) do své realizační fáze. Tento proces zahrnuje kromě postupné integrace všech interních procesů, včetně logistiky, zákaznických služeb, nákupu, IT, HR či marketingu, i rebranding vybraných prodejen Electro World na značku DATART.

„Z technického, časového i finančního hlediska je rebranding dlouhodobý a náročný proces. Provádíme jej proto postupně. Současně otevíráme nové a modernizujeme stávající prodejny DATART. Vše probíhá za plného provozu, aby nedošlo k omezení zákazníků. Každou prodejnu řešíme individuálně s ohledem na její stavební dispozice a umístění. Našim zákazníkům nabídneme širší sortiment produktů, lepší dostupnost služeb a inovativní přístup k nakupování. Těšíme se na to, že budeme moci naše zákazníky nadále příjemně překvapovat a budeme schopni ještě lépe uspokojovat jejich potřeby v oblasti spotřební elektroniky,“ uvádí František Mikoška.

V aktuální první fázi spojení probíhá transparentní komunikace směrem k zákazníkům, kteří jsou informováni o změně značky Electro World na DATART a o tom, co to pro ně znamená. Všechny potřebné informace se zákazníci dozví na prodejnách, na e-shopu, v mobilní aplikaci nebo prostřednictvím e-mailové komunikace obou značek. Personál je odborně proškolený tak, aby mohl odpovídat na dotazy zákazníků.

V těchto dnech mohou spotřebitelé využít výprodej v prodejnách Electro World, který jim nabízí možnost pořídit si kvalitní produkty za atraktivní ceny. Jde o jedinečnou příležitost, kdy je možné nakoupit výrobky za zvýhodněnou cenu a uplatnit body z věrnostního programu, které mohou zákazníci čerpat do 15.8. „Takzvané čištění skladů je klíčovým krokem v procesu spojování společností HP TRONIC (DATART) a NAY (Electro World), který slouží k efektivnímu řízení skladových zásob a optimalizaci nabídky produktů,“ dodává František Mikoška.

Podrobné informace ke sloučení značek naleznete na odkazu https://www.datart.cz/electroworld-se-meni-na-datart.

DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Datart má téměř 120 prodejen na českém a přes 20 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektrospecialistů, síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka roku 2020, 2021, 2022 a 2023.

Podceňovaná hrozba: Kybernetická bezpečnost OT zařízení je klíčová pro ochranu průmyslových podniků

OT (Operational Technology) zařízení jsou klíčová pro monitorování a řízení průmyslových procesů. Vedle toho jsou ale mnohem náchylnější ke kybernetickým útokům. Navzdory tomu, že jde o kritickou součást mnoha firem a podniků, je jejich bezpečnost podceňována. Tento stav může vést k vážným následkům, včetně fyzických škod a významných finančních ztrát.

CO JSOU OT ZAŘÍZENÍ?

OT zařízení nepracují primárně se sběrem a analýzou dat, ale přímo ovlivňují fyzická zařízení – například robotické hlavice v montovně nebo CNC stroje. Jsou nepostradatelné v průmyslové výrobě, energetice a dopravě, ale naleznout se dají i v nemocnicích. „Software v OT zařízeních je specializovaný a kvůli rozdílným protokolům mnohdy nekompatibilní se zbytkem firemní sítě. Spolu s nedostatečnou aktualizací a zabezpečením tak může vytvořit Achillovu patu i dobře zabezpečené sítě,“ vysvětluje Martin Votava, obchodní ředitel společnosti Comgurad, specializující se na kyberbezpečnost.

Že se nejedná jen o strašení, dokazuje i jeden z největších zmapovaných útoků na OT zařízení. Na konci února 2022 přišla německá energetická společnost Enercon dočasně o vzdálenou správu k takřka 6000 větrným elektrárnám, které provozuje. Incident byl dáván do souvislostí s ruským útokem na Ukrajinu. Problémy s nedostatečnou ochranou OT zařízení mají i nejrůznější průmyslové podniky, které se s příčinami a následky většinou nechlubí.

NÁRŮST KYBERNETICKÝCH HROZEB

Podle studie společnosti Sophos tvořily za druhou polovinu roku 2023 síťové anomálie a útoky největší část všech hrozeb v OT prostředích, přičemž nejčastější byly útoky typu DDoS​​. Ransomware útoky v roce 2023 způsobily 80 % incidentů s fyzickými následky, což si vynutilo i zastavení výroby​​​​.

„Kybernetické útoky na OT zařízení mohou vést k významným finančním ztrátám, vytvořit výrobní a logistické problémy, nebo v nejhorších případech mít oběti na životech,“ varuje Martin Votava. Řešením je proto kombinace správných bezpečnostních procesů a správných technologií.

„Osvědčuje se segmentace sítě nebo monitoring veškeré komunikace v rámci sítě. Případná anomálie je tak včas odhalena. Dalším řešením, vhodným pro velké i menší podniky, je řízení přístupu k OT zařízení. V některých firmách se totiž stává, že přístupy nejsou nijak řízeny ani monitorovány, nebo v horších případech se přístupy sdílí a všichni uživatelé mají stejná oprávnění, což je samozřejmě velmi rizikové,“ doplňuje Martin Votava.

Firmy a průmyslové podniky podceňují možná rizika a vše řeší až ve chvíli, kdy nastane problém. „Zvýšené investice do pokročilých bezpečnostních opatření a spolupráce s experty v oboru jsou přitom nezbytné pro zajištění bezpečnosti a kontinuity provozu. I krátkodobé omezení výroby může vést k výpadku z dodavatelského řetězce. V případě kritické infrastruktury jako jsou vodárny a nemocnice můžou být následky útoku ještě horší,“ uzavírá Martin Votava ze společnosti Comguard.

O Comguard, a.s.

Společnost COMGUARD a.s. je na trhu od roku 2006 a jako Value Added Distributora (B2B) se specializuje na oblast IT bezpečnosti. Za dobu svého působení se stala ve svém segmentu jedním z lídrů českého trhu.

Průlom v autonomní dopravě: Tramvaj od Škodovky jezdila v Tampere bez řidiče

Škoda Group dosáhla průlomového úspěchu. V tramvajovém depu v Tampere předvedla první funkce svého ekosystému Smart Depo, díky kterým škodovácká tramvaj poprvé úspěšně absolvovala automatizovaný pohyb v různých scénářích – a to zcela bez přítomnosti řidiče! Tento úspěch přichází pouhý rok po oznámení vývoje projektu a znamená významný krok směrem k plné autonomii. Škodovka, lídr v oblasti vývoje digitálních technologií pro vozidla veřejné dopravy, uskutečnila vývoj systému v České republice, a to za podpory Skupiny PPF, bez jejíž důvěry by tento pokrok nebyl možný.

Demonstrace v depu dopravního podniku Tampereen Ratikka ukázala tramvaj, která plnila komplexní úkoly zadávané na dálku prostřednictvím serverové aplikace. Vozidlo se bez zásahu řidiče automaticky pohybovalo po depu, a to včetně průjezdu mycí linkou. Samostatně reagovalo i na překážky na kolejích, a to díky systému ATO a antikoliznímu systému ACS, které Škoda vyvinula speciálně pro tramvaje.

„Minulý rok jsme představili vizi Smart Depa. Díky stabilní podpoře investora a intenzivní práci našich vývojářů jsme za pouhý rok dokázali vizi přetavit ve skutečnost. Úspěšná demonstrace automatického posunu a jeho reakcí v ekosystému Smart Depa pro nás znamená další krok na cestě k plně autonomní tramvaji,“ říká Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.

Škoda Group jako lídr digitálních inovací ve veřejné dopravě

Potenciál digitálních technologií změnit veřejnou dopravu je obrovský. Minimalizací lidských chyb, optimalizací služeb a snížením provozních nákladů Škodovka definuje současnost i budoucnost veřejné dopravy. Její Smart Depo integruje již existující a nově vyvinuté technologie do uceleného ekosystému a automatizuje rutinní procesy s cílem zvýšit efektivitu a bezpečnost depa. Tato automatizace redukuje potřebu manuálních zásahů, zvyšuje bezpečnost, a v konečném důsledku optimalizuje náklady.

Lyyli Living Lab – Inkubátor budoucnosti

Škoda Group dlouhodobě spolupracuje s dopravním podnikem Tampereen Ratikka na vývoji a testování digitálních technologií. Pro tyto účely vzniklo ve spolupráci s dalšími organizacemi tzv. Lyyli Living Lab – vývojové, experimentální, testovací a marketingové prostředí. V tomto prostředí hraje důlěžitou roli tramvaj Škoda Smart Artic X34, do které lze instalovat nová řešení a získávat okamžitou zpětnou vazbu v reálném provozu. Na podobných aktivitách Škoda Group pracuje také v České republice, konkrétně v rámci memoranda o spolupráci na autonomní mobilitě v Plzni.

Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2023 dosáhla tržeb ve výši 1,382 miliardy eur a EBITDA byla 21,8 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.

Skupina PPF je mezinárodní investiční společnost působící ve 25 zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky a Afriky. Investuje do řady odvětví, včetně finančních služeb, telekomunikací, médií, strojírenství a e-commerce. Skupina vlastní aktiva v hodnotě 43,5 miliardy eur a celosvětově zaměstnává 55 000 lidí (k 31. prosinci 2023).

Společnost Starlink usnadňuje dostupnost svého hardware v České republice

Společnost Starlink s radostí oznamuje, že její inovativní internetové služby jsou nyní snadněji dostupné pro obyvatele České republiky. Zákazníci mohou pořídit potřebný hardware nově u prodejce Alza.cz. Zákazníci, kteří se chystají na dovolené na odlehlejších místech nebo s karavanem na cesty různorodou krajinou, tak mohou zpříjemnit své cestování kvalitním internetovým připojením.

Starlink, který je součástí globální vesmírné společnosti SpaceX, funguje na principu sítě tisíců nízko obíhajících satelitů, které komunikují s pozemními stanicemi a uživatelskými terminály. Tento systém umožňuje poskytovat rychlý a stabilní internet téměř kdekoliv na planetě. Satelity jsou rozmístěny tak, aby zajišťovaly neustálé pokrytí, což znamená, že uživatelé mají k dispozici vysokorychlostní připojení bez ohledu na geografickou polohu. Služba je navržena tak, aby minimalizovala latenci a maximalizovala přenosovou rychlost, což ji činí ideální volbou pro širokou škálu aplikací, od domácího využití po profesionální a obchodní potřeby.

Jednoduché nastavení ve dvou krocích

Streamování, videohovory, online hry, práce na dálku a mnohem více si díky nejpokročilejšímu internetovému systému na světě Starlink může vychutnat kdokoliv i na těch nejodlehlejších místech. Připojení navíc zvládne každý ve dvou jednoduchých krocích a během pár minut – stačí pouze volný výhled na oblohu. V prvním kroku se připojí Starlink[1] k napájení. V druhém a současně i posledním kroku se pak anténa nasměruje k obloze. Pořadí obou kroků je možné zaměnit libovolně. Ideální polohu lze navíc ověřit v mobilní aplikaci, která umožňuje i intuitivní správu služby. Aplikace samotná navíc uživatele názorně provede celým procesem od počátku až do konce.

Vše potřebné v balení

V balení sady Starlink Standard Kit zákazníci naleznou vše potřebné pro instalaci – Starlink, stojan, router Gen 3, Starlink kabel (15 m), síťový kabel (1,5 m) a napájecí adaptér (1,5 m). Tato standardní sada poskytuje rychlost 50–200 Mb/s až pro 10 uživatelů současně. Součástí balení je pouze hardware, pro fungování internetu je potřeba na oficiálních stránkách Starlink zakoupit tarif. Všechny tarify Starlink mají neomezená vysokorychlostní data a další výhodou tohoto řešení je, že zákazník neuzavírá dlouhodobou smlouvu a službu lze kdykoliv zrušit. Tarify začínají od ceny 1 249 Kč.

Starlink je od dnešního dne dostupný u prodejce Alza.cz za cenu 8 800 Kč. O distribuci se stará Apcom CEE. Tarify je možné pořídit samostatně na stránkách Starlink.com. Doplňkové příslušenství by mělo být také u prodejce Alza.cz k dispozici v nejbližší době.

O společnosti Starlink:

Starlink je součástí společnosti SpaceX a zaměřuje se na poskytování satelitního internetu po celém světě. Její síť nízko obíhajících satelitů zajišťuje vysokorychlostní a spolehlivé připojení i v odlehlých oblastech, kde tradiční poskytovatelé internetu selhávají.

  1. První nastavení Starlink vyžaduje připojení k internetu, případně předem aktivovaný tarif, doporučujeme tedy vše podstoupit prvně v domácnosti, případně na místech, kde je internetové připojení k dispozici.
Exit mobile version