Série OPPO Reno12 s AI LinkBoost. Připojení, na které se můžete spolehnout

Chytré telefony nám pomáhají zůstat ve spojení, udržovat kontakt, umožňují práci na cestách a mnoho dalšího. Ale čím více se na své telefony spoléháme, tím důležitější je jejich kvalitní a stabilní připojení. Proto OPPO vytvořilo novou generaci AI LinkBoost, která debutovala v sérii Reno12 a poskytuje nejlepší konektivitu ve své třídě. Technologie AI LinkBoost, co funguje na globální i místní úrovni, byla vyladěna tak, aby poskytovala co nejnepřetržitější a nejstabilnější připojení.

Jak vypadá nepřetržité a stabilní připojení? Plynulé přepínání mezi Wi-Fi a mobilními sítěmi při videohovorech, silnější signál a rychlejší opětovné připojení při vstupu do výtahů a podzemních prostor a spolehlivější zasílání zpráv na přeplněných stadionech nebo akcích. AI LinkBoost pro řadu Reno12 přináší tyto a mnohé další výhody.

Co je AI LinkBoost pro sérii Reno12?

AI LinkBoost pro sérii Reno12 je sada optimalizací, kterou společnost OPPO zavedla jako první a která zajišťuje špičkové pokrytí sítě i v náročných situacích. Mezi hlavní vylepšení patří 360º prostorová anténa, zvýšení výkonu antény a inteligentní výběr sítě. Ať už se nacházíte kdekoli na světě, tyto základní technologie vedou k lepšímu připojení oproti konkurenci, ať už čelíte slabému signálu, nebo řadě dalších složitých síťových podmínek.

OPPO si uvědomuje, že však mohou existovat i lokální výzvy, které brání udržení spojení. Například vysokorychlostní železniční trasy, extrémní přeplněnost na koncertech a hudebních festivalech nebo specifické složité městské prostředí – to vše ztěžuje běžné připojení chytrého telefonu.

Aby OPPO kvalitu signálu řady Reno12 zlepšilo, zapojilo do vývoje tým inženýrů, kteří testovali a ladili výkon připojení pomocí technologií šitých na míru konkrétním regionům. Lokální týmy také optimalizovaly software tak, aby vyhovoval různým frekvenčním pásmům a specifickému nasazení místní sítě, čímž zajistily optimální výkon i při řešení složitých regionálních síťových problémů.

360º prostorová anténa

360º prostorová anténa OPPO je výkonné hardwarové a softwarové řešení pro zlepšení výkonu v náročných síťových prostředích. Jako funkce AI LinkBoost pro sérii Reno12 kombinuje konstrukci s devíti anténami s citlivým adaptivním přepínáním antén AI, technologií vylepšení komunikace v herním režimu a technologií optimalizace výkonu 4G+[1].

Rozložením frekvenčního pásma kolem telefonu je řada Reno12 optimalizovaná pro pokrytí celé scény. Takže ať už jste v metru, ve výtahu nebo vyjíždíte z garáže, AI LinkBoost inteligentně přepíná pomocí pokročilého algoritmu umělé inteligence, který vybírá optimální skupinu antén.

Tato 360° prostorová anténa může poskytnout výhodu i hráčům mobilních her. Vzhledem k tomu, že více her než kdy dříve vyžaduje datové připojení, je třetí herní anténa série Reno12 dokonale umístěná pro herní uchopení oběma rukama, optimalizovaná pro střední a vysoké frekvence, což zlepšuje výkon uplinku. Ve srovnání s generací Reno11 Pro přináší Reno12 Pro 25% snížení herní latence (u modelu Reno12 5G je to 43 %), což ilustruje, jak se několik technologií LinkBoost spojuje, aby vytvořily komplexně vynikající zážitek.

Plynulé přepínání sítě s AI LinkBoost

Neustále měníme sítě, z Wi-Fi sítě na mobilní a případně i z jedné SIM karty na druhou. I několik vteřin výpadku může stačit k tomu, abyste přerušili nějakou svou činnost, přerušili hovor nebo zastavili streamování videa či zvuku.

AI LinkBoost se také zaměřuje na nejrozšířenější frekvenční pásma, aby zlepšil přenosový výkon a možnosti příjmu signálu řady Reno12. Využívá přitom technologii inteligentního výběru sítě k dosažení spolupráce ve vícero sítích. Při telefonování nebo procházení sociálních sítí si tak můžete užívat stabilnější komunikaci v různých síťových prostředích.

U zákazníků řady Reno12, kteří používají dvě karty SIM, zvyšuje AI LinkBoost rychlost přepínání karet SIM o 57 %[2]. Uživatelé tak mohou při používání pracovní i osobní SIM karty využívat jediné bezproblémové připojení. Toto chytré přepínání je ideální pro všechny, kteří si nemohou dovolit zbytečné výpadky sítě. Mohou teď přepínat mezi dvěma operátory s různými mapami pokrytí, a zajistit si tak maximální provozuschopnost s minimálním přerušením a téměř nepostřehnutelným přepnutím SIM karty.

AI LinkBoost také zvyšuje rychlost přepínání mezi Wi-Fi a mobilními sítěmi série Reno12 o 43 %[3] a snižuje zadrhávání hlasu o 66 %. Zvláště užitečné je to třeba při odchodu z domova nebo kanceláře během telefonního hovoru a při přechodu z VoWiFi na VoLTE.

Hodí se to také, když se nacházíte někde, kde jsou slabé signály jak Wi-Fi, tak mobilní, například v kavárně. Díky funkci AI LinkBoost poskytne řada Reno12 nejlepší šanci zůstat online tím, že vybere lepší síť, a v případě změny situace se pak rychle a bez problému přepne.

AI LinkBoost překonává slabá síťová prostředí

Tato chytrá správa zdrojů také zlepšuje výkon ve vytížených prostředích, jako jsou koncerty nebo hudební festivaly. Při odesílání a přijímání zpráv nebo sdílení fotografií a videí na těchto místech je velmi důležité maximálně využít dostupné mobilní připojení. Díky technologii AI LinkBoost dokáže zařízení Reno12 Pro sdílet obsah o 52 % rychleji a při sdílení fotografií v prostředí se slabou sítí dosahuje o 60 % vyšší úspěšnosti než zařízení minulé generace. Uživatelé zařízení série Reno12 tak mohou být první v davu, kdo sdílí fotografie a videa z koncertu, koncertu nebo sportovního utkání.

Při slabém síťovém signálu může zpomalení telefonu způsobit, že používání datově náročných aplikací bude neuvěřitelně nepříjemné. Proto AI LinkBoost pro řadu Reno12 inteligentně přesměrovává zdroje do aktivní aplikace, čímž vám rychleji poskytne to, co potřebujete.

K tomu snižuje zpoždění videohovorů o 83 % – pro stabilnější přehrávání videa a současně probíhající videohovory, a zároveň snižuje zpoždění přehrávání videa o 75 %, když je aktivní stahování na pozadí[4]. Ať už tedy hrajete hry nebo sledujete TikTok a zároveň vedete videohovor přes WhatsApp, i při slabém signálu vám řada Reno12 zajistí plynulé připojení.

Nejen mobilní sítě mají problémy s dobrým výkonem v náročných podmínkách. Ať už jste doma, nebo venku, příjem signálu Wi-Fi se může v budovách nebo při vzdáleném zdroji signálu zhoršit.

Řada Reno12 s technologií Super Wi-Fi 2.0 také minimalizuje přerušování Wi-Fi a Bluetooth, což vede k dvojnásobné rychlosti Wi-Fi ve srovnání s konkurenčními telefony při připojení Wi-Fi i Bluetooth. Například při procházení aplikace TikTok pomocí Wi-Fi, když máte na uších sluchátka s připojením Bluetooth, se zadrhávání videa sníží o 50 %[5].

AI LinkBoost přesahuje rámec hovorů, textových zpráv i dat

Mobilní připojení neslouží pouze k volání, zasílání zpráv a přístupu k mobilním datům, ale lze jej využít i jako účinný způsob určení vaší polohy. Služby pro přepravu osob nebo Google Maps často využívají triangulaci mobilní sítě k určení vaší polohy a AI LinkBoost může celý proces vylepšit.

AI LinkBoost také podporuje přenos Bluetooth na velké vzdálenosti pomocí technologie BeaconLink. Na základě vlastního vyvinutého komunikačního protokolu společnost OPPO zlepšila schopnost uplinku Bluetooth o 300 %, což umožňuje řadě Reno12 podporovat hlasové hovory mezi zařízeními přes Bluetooth i v místech zcela bez signálu[6]. Tato nezávisle vyvinutá technologie je neuvěřitelným nástrojem, který umožňuje ad-hoc síťovou komunikaci a obchází tradiční síťová omezení.

Soubor funkcí, které pracují v harmonii

Řada Reno12 s AI LinkBoost kombinuje nástroje, které jsou potřeba k tomu, abyste zůstali připojeni s minimálními výpadky, ale maximální spolehlivostí. Také však s exkluzivními výhodami díky inovativnímu globálnímu a lokálnímu přístupu společnosti OPPO k optimalizaci sítě. S prvním certifikátem TÜV Rheinland High Network Performance na světě je řada Reno12 dokonce oficiálně ověřena, že poskytuje bezproblémové síťové prostředí ve všech scénářích, což zvyšuje důvěru v její špičkový výkon v oblasti připojení.

­­O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

oppo.com facebook.com/oppomobilecz instagram.com/oppomobilecz

Krajský depozitář v Pelhřimově staví parta tří zdicích robotů

Půl roku už trvají práce na novém depozitáři pro Muzeum Vysočiny v Pelhřimově. Stavba za zhruba 130 milionů korun, kterou financuje Kraj Vysočina a realizuje stavební firma PKS stavby, by měla být hotová za dva roky. Zajímavostí na této stavbě je nasazení tří zdicích robotů, od Wienerbergeru, kteří se v takovém množství na jednom místě představí vůbec poprvé. „Ze široké řady výhod, které mi byly vyjmenovány v souvislosti s nasazením robotů, považuji za zásadní rychlost a přesnost robotické práce bez ohledu na počasí a schopnost pracovat ve výškách bez nutnosti montáže lešení,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek s tím, že za důležité považuje také ekologické aspekty robota, jelikož při jeho práci vzniká méně odpadu. Zároveň však dodává, že stavba se neobejde bez precizní stavební práce mistrů zedníků.

Zdicí robot WLTR od Wienerbergeru se v letošním roce dočkal několika sourozenců. Se dvěma z nich nyní zdí vysoké zdi nového depozitáře v Pelhřimově. „Poprvé nasazujeme na stavbu současně tři roboty, kteří výrazně zrychlí proces zdění a zkrátí čas celé výstavby. Doba trvání je nyní odhadována přibližně na dva měsíce. V první části stavby roboti provádějí na novém depozitáři vyzdívky obvodového zdiva mezi nosnými sloupy. Jedná se o 52 polí ve dvou podlažích, kdy každé má délku od 5,6 metrů do 7,8 metrů, což ve výsledku znamená 963 m² zdiva. Zároveň pracují také na administrativně-provozní části depozitáře, kde provádí kompletní vyzdívky vnitřního a obvodového nosného zdiva. Dohromady v této části vyzdí 880 m² zdiva,“ říká Jaromír Sadloň, ředitel firmy GreenBuild, dceřiné společnosti Wienerberger, která zaštiťuje poskytování robotů na českém trhu a dodává: „Robota jsme poprvé představili v loňském roce a dnes už je běžnou součástí staveb. Nabízíme je k pronájmu a kapacita robotů se pro tento rok začíná blížit svému maximu.” Společnost proto postupně vyrábí další roboty, kteří stavebním firmám usnadní práci na stavbě.

„Zdicí robot, jako nové řešení pro stavby, se na objektech Kraje Vysočina objevuje poprvé. Stejně jako 3D stavby realizované už i společnostmi z našeho regionu je průlomovou novinkou přispívající k digitalizaci a nové budoucnosti stavebního průmyslu. Jejich využití je odpovědí na stále větší nedostatek kvalifikovaných pracovníků v nedostatkových profesích,“ říká Hana Hajnová, náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina pro oblast regionálního rozvoje.

Dvoupodlažní budova, která vzniká v Pelhřimově na půdorysu bývalých dílen střední školy, poskytne prostor pro uložení sbírkových předmětů na desítky let dopředu. Ve společném depozitáři vznikne centrální úložiště velké části krajské archeologie. Třebíčské a havlíčkobrodské muzeum budou tamní prostory využívat jako vedlejší úložiště. Tuto možnost bude mít i Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Krajská muzea doposud využívala depozitář v Třebíči na rohu ulic Znojemská a Kosmákova a v Jihlavě v areálu Střední uměleckoprůmyslové školy Jihlava-Helenín.

Fortinet dokončil akvizici společnosti Lacework

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, oznámila, že s platností od 1. srpna 2024 dokončila akvizici společnosti Lacework, průkopníka v oblasti zabezpečení cloudů a platformy pro ochranu aplikací v cloudu (CNAPP – Cloud-Native Application Protection Platform).

„Připojení společnosti Lacework je v souladu se závazkem společnosti Fortinet chránit naše zákazníky pomocí inovativních řešení, která poskytují konzistentní zabezpečení napříč lokálními i cloudovými prostředími,“ řekl Ken Xie, zakladatel, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Fortinet. „Integrace organicky vyvinuté cloudové platformy společnosti Lacework s platformou Fortinet Security Fabric povede k vytvoření nejkomplexnější cloudové bezpečnostní platformy založené na umělé inteligenci dostupné od jednoho dodavatele.“

Stejně jako Fortinet je i Lacework společností, která má inovace na prvním místě a výrazně investovala do budování integrovaného cloudového bezpečnostního řešení, které zákazníkům přináší smysluplnou hodnotu. Společnost Lacework byla analytiky z oboru uznána pro svoji přední technologii a nedávno byla jmenována ve zprávě 2024 Gartner® Market Guide reprezentativním dodavatelem v oblasti platforem pro ochranu aplikací v cloudu1.

Kromě pokročilých technologií získala společnost Fortinet i portfolio 225 patentů a aplikací, z nichž mnohé se týkají cloudové bezpečnosti a umělé inteligence. To dokazuje zaměření firmy na inovace a zvyšuje počet mezinárodních patentů a aplikací společnosti Fortinet na více než 1800, což je odhadem více než vlastní tři nejbližší konkurenční čistě bezpečnostní dodavatelé zabezpečení dohromady. Tato akvizice také přivádí zkušený prodejní tým a talentovanou skupinu inženýrů, jejichž odborné znalosti budou zásadní při poskytování špičkových řešení zákazníkům společnosti Fortinet.

  • Více o této novince a cloudové platformě společnosti Lacework získejte na blogu Fortinet.
  • Navštivte stránky fortinet.com/trust a dozvíte se více o inovacích společnosti Fortinet, partnerech, procesech zabezpečení a produktech podnikové kvality.
  • Další informace o výzkumných projektech FortiGuard Labs a výstrahách před incidenty, které poskytují včasné kroky ke zmírnění kybernetických bezpečnostních útoků.

GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally, Magic Quadrant is a registered trademark of Gartner, Inc. and/or its affiliates and is used herein with permission. All rights reserved.

Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner’s research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

1 Gartner Market Guide for Cloud-Native Application Protection Platforms, By Dale Koeppen, Charlie Winckless, Neil MacDonald, Esraa ElTahawy, 22 July 2024.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

V Česku chybějí řidiči kamionů. Populace stárne, mladé práce na cestách neláká a ženy trápí bezpečnost

V České republice chybí až 20 tisíc řidičů kamionů. Ještě pár let nazpět to bylo o čtvrtinu méně a už tehdy byl tento stav kritický. Se stárnutím populace a odchodem pracovníků do důchodu dochází k rychlému úbytku pracovních sil, pro mladou generaci však celé dny na cestách nejsou atraktivní. Zaměstnávání brigádníků či cizinců komplikuje česká legislativa. Situace s nedostatkem profesionálních řidičů se přitom napříč Evropou příliš neliší.

Stres, fyzická náročnost, špatné sociální podmínky. Nedostatečné finanční ohodnocení a proti tomu velké náklady na získání oprávnění. To jsou faktory, které v posledních 10 letech zapříčiňují prudký nárůst nezájmu o povolání řidiče kamionu. Ročně jich z oboru odejde na 8 tisíc, nastoupí však pouze 5 tisíc.

Pro současnou mladou generaci je zásadní work-life balance

Mladé lidi zásadně odrazují dlouhé hodiny i dny na cestách mimo domov, které se špatně kloubí s rodinným životem. „Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ říká Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia.[1]

Profese řidiče, zejména co se týče dlouhých turnusů, často flexibilitu ani možnosti seberealizace a růstu nenabízí. Právě to jsou ale klíčové požadavky takzvané generace Z, jejíž zástupci se v současnosti realizují na svých prvních pracovních pozicích na plný úvazek. Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferují možnost skloubit pracovní a osobní život. Práci řidiče nákladního vozu proto nevyhledávají. A pracovní trh je jim ve výběru povolání podle jejich preferencí nakloněn. Podíl nezaměstnaných činil na konci června 3,6 procenta. „Nezaměstnanost v Česku stále zůstává velmi nízká, dokonce opět nejnižší v celé EU,“ uvádí ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.[2] A tak zatímco ještě v roce 2012 hledali v důsledku hospodářské krize práci stovky řidičů, dnes je situace dramaticky odlišná.

Řidičky trápí bezpečnost na cestách i genderové předsudky

Nízký zájem o povolání řidiče kamionů ovšem není definován jen příslušností k určité generaci. Ženy se do práce v tomto oboru příliš nehrnou bez ohledu na věk. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvádí, že podíl žen mezi řidiči nákladních automobilů v EU tvoří pouze 4 procenta.

Hlavními překážkami jsou špatné pracovní podmínky a bezpečnost, nedostatečná infrastruktura a dlouhé doby mimo domov. Ženy čelí také genderovým stereotypům a diskriminačním zákonům. Nejen řidičky pak postrádají bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si mohou dát pauzu, uvádí server TruckJobs.cz. Přitom právě zaměstnávání žen je další z možností, jak nedostatek profesionálních řidičů řešit.[3]

Brigádníci problém nevyřeší

Že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, je extrémně znát zejména v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci často nejsou schopni plně uspokojovat poptávku. Najímání sezónních pracovníků, jako je tomu v případě nedostatku pracovní síly u řady jiných oborů, není podle odborníků efektivním řešením. Než člověk usedne za volant kamionu, musí splnit řadu podmínek.

Základem je vlastnictví příslušného řidičského oprávnění, v případě kamionů se jedná o C+E pro řízení nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem. To lze ale získat až od 21 let, a to pouze s předchozími skupinami B a C. „Sezónní brigádníci přitom disponují zpravidla maximálně prvním zmíněným, případné rozšíření je pak otázkou absolvování autoškoly, což může trvat i celé měsíce. Řidičský průkaz je navíc záležitostí dosti finančně nákladnou na to, aby si jej někdo pořídil jen pro občasný přivýdělek,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku.

Kromě řidičáku potřebuje řidič nákladního vozu profesní průkaz a lékařské potvrzení zdravotní způsobilosti. „V případě, že řidič ovládá vůz nad 7,5 tuny, potřebuje navíc psychotesty. Speciální proškolení v bezpečnosti pak mají ti, kteří přepravují nebezpečný náklad. To je spousta zákonných požadavků na to, aby člověk mohl vykonávat tuto práci. Pomíjím pak psychickou i fyzickou odolnost, smysl pro odpovědnost, trpělivost a další vlastnosti, které práce kamioňáka vyžaduje,“ doplňuje Stöhr. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu portálu Truckjobs.cz, 24 procent dopravců přitom uvádí, že právě současné nastavení vstupních školení vytváří zbytečné bariéry pro nové uchazeče.

Situace je kritická napříč Evropou

Dalším řešením nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU z roku 2023 vyplývá, že v Česku je pouhých 12 procent řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 procent. „Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v tuzemsku je nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince řádově čtyři až osm měsíců,“ vysvětluje Ondřej Stöhr. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů.

Ani to se však nezdá být univerzálním řešením nastalé krize. Nedostatek řidičů kamionů je celoevropským problémem, již zmíněné Polsko postrádá dokonce 150 tisíc profesionálních řidičů nákladních vozů a autobusů.[4] V Německu aktuálně chybí na 70 tisíc řidičů kamionů,[5] Slovensko se potýká s přibližně 8 tisíci neobsazených míst. Absence pracovních sil v tomto oboru se ovšem dotýká nejen logistiky, ale i širší ekonomiky, jelikož ovlivňuje dodavatelské řetězce a dostupnost zboží.

  1. https://www.truckjobs.cz/clanek-nedostatek-ridicu-pohledem-dopravcu-a-samotnych-ridicu-478
  2. https://www.uradprace.cz/documents/37855/4767745/TZ_nezame%CC%8Cstnanost_%C4%8Derven+2024.pdf/5e16f9f8-2056-351d-954b-7d566f9dd8c6?t=1720507990270
  3. https://truckjobs.cz/clanek-proc-zeny-tvori-jen-6-ridicu-a-jak-to-zmenit-anketa-pro-ridice-471
  4. https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/w-polsce-brakuje-kierowcow-ciezarowek-nadzieja-w-edukacji-i-pracownikach-z-azji
  5. http://logistik-digitalisierung.de/begegnung-von-kapazitaetsengpaessen-sgv/

Polovina roku 2024 u T-Mobile: investice do infrastruktury pokračují, představeny nové tarify, nástup generální ředitelky i silná podpora neziskového sektoru

Společnost T-Mobile představuje hospodářské výsledky za první pololetí roku 2024. Počet zákazníků vzrostl o 0,6 % a překonal hranici 6,5 milionů. Naopak klesající trend pokračuje v počtu odeslaných SMS (- 5,9 %) a v majitelích předplacených karet (- 6,5 %). Spotřeba dat stoupla téměř o jednu třetinu (32 %), a tomu operátor přizpůsobil také nabídku nových tarifů. V meziročním srovnání pokračuje mírný pokles tržeb (- 1 %), avšak díky zodpovědnému podnikání zůstává stabilní ziskovost na 6 %. Od 1. června nastoupila na pozici generální ředitelky Melinda Szabó.

T-Mobile má za sebou další pololetí, kdy prokázal, že je zdravou a stabilní společností se zájmem o udržitelnost, svět kolem sebe, a především o své zákazníky. Na tom staví i spuštění komunikační platformy #MeziSvými dokazující sílu naší značky. V letošním roce plánujeme investovat 4,9 miliardy do stavby sítí, z toho 2,58 do mobilní části. Zavázali jsme se pokrýt do konce roku 90 % populace 5G signálem. Podařilo se nám také představit zákazníkům nové tarifní portfolio a uzavřít dohodu o dlouhodobém nákupu zelené energie,“ shrnuje uplynulý půlrok Melinda Szabó, generální ředitelka T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.

Nové tarify i telefony

Aby si zákazníci mohli užít naplno chvíle #MeziSvými, představil T-Mobile v červnu nové portfolio mobilních tarifů Next. Přináší jim více dat, zábavy, zabezpečení a také mohou využít jedinečné nabídky od partnerů Alza nebo Max. Operátor reaguje i na stále rostoucí spotřebu dat, a tak mohou uživatelé nových tarifů čerpat neomezené datové víkendy. Bezstarostné datování podporují také dostupnější roamingové balíčky mimo EU. Aktivovat a pohodlně sledovat čerpání lze v aplikaci. V dubnu T-Mobile rozšířil nabídku bezdrátového internetu na doma o nové rychlosti odpovídající nárokům moderní domácnosti jak pro práci, tak pro studium i zábavu. Výhodou nových tarifů je i snadná instalace bez čekání na technika.

Další novinky se objevily v zákaznickém programu Magenta Moments, kam se do konce června přihlásilo více než 800 000 uživatelů. Zákazníci měli možnost vyzvednout si s kódem z aplikace oblíbené dárky na prodejnách nebo soutěžit o lístky na festivaly po celé Evropě díky projektu skupiny Deutsche Telekom Summer to Remember. T-Mobile se letos stal generálním partnerem multižánrového festivalu Colours of Ostrava, a kromě soutěží nabídl také zvýhodněné vstupné a další výhody na místě.

Operátor rozšířil svou nabídku dostupných 5G zařízení o druhou generaci mobilních telefonů pod značkou T Phone.

Digitalizace průmyslu i státní správy

T-Mobile se stal partnerem Svazu průmyslu a dopravy ČR a prohloubil tím vzájemnou spolupráci s cílem digitální transformace průmyslu a rozvoje digitální infrastruktury, které jsou klíčové pro konkurenceschopnost firem i státní správy. Důležitost inovací v průmyslu potvrzuje i spolupráce se společností Primoco UAV SE, s níž T-Mobile ověřil možnosti integrace základnové stanice BTS sítě LTE do bezpilotního letounu pro použití v mimořádných situacích.

Služba virtuálního datového centra T-Cloud splnila přísné bezpečnostní nároky a díky tomu byla Digitální a informační agenturou (DIA) zařazena mezi dodavatele cloudových služeb pro státní správu. T-Mobile nyní může tuto službu poskytovat orgánům veřejné správy, úřadům a dalším státním institucím a pomoci jim tak s digitalizací.

ESG: Společnost bez předsudků a zelená energie

Letos byl spuštěn již desátý ročník Digitální akademie, který přináší neziskovým organizacím bezplatné digitální vzdělávání. Věnuje se tématům jako jsou kyberbezpečnost, mediální gramotnost, digitální marketing, AI a nabízí i praktické kurzy typu práce s Excelem nebo Canvou. Zároveň operátor letos slaví 20 let spolupráce s Charitou ČR, proto rozšířil vzdělávací aktivity také o témata etiky a morálních principů v online světě.

Na podporu bezpečnějšího online i offline prostředí se zaměřila grantová výzva Česko bez předsudků, kterou společnost vypsala ve spolupráci s organizacemi In IUSTITIA a Nadace VIA. V květnu rozdělila celkem 1 500 000 korun osmi neziskovým organizacím věnujícím se boji proti předsudečnému násilí. Podpořené organizace pracují s lidmi s hendikepem, LGBTQ+ komunitou, Romy, uprchlíky z Ukrajiny, nebo třeba lidmi bez domova.

Operátor se dlouhodobě zapojuje do boje proti nenávistnému obsahu na internetu a těchto aktivit se nativně účastní i zaměstnanci. Mnozí z nich se stali tváří nové employer brandové kampaně pod titulem #JsmeSamiSebou zaměřené na autenticitu, rozmanitost a lidskost. Hlavním sdělením kampaně bylo, že bez ohledu na to, odkud zaměstnanci pocházejí, jakými jazyky mluví, jaké mají koníčky nebo jak dlouho ve firmě pracují, nemusí se přetvařovat.

Firma udělala také významný krok dopředu v oblasti obnovitelných zdrojů energie a podepsala se společností Rezolv Energy smlouvu o přeshraničním virtuálním nákupu elektřiny (VPPA). Elektřina bude pocházet z 461 MW větrné elektrárny „VIFOR“, kterou staví společnosti Rezolv a Low Carbon v Rumunsku.

Finanční ukazatele za H1/2024 (meziroční srovnání)

  • Celkový počet zákazníků meziročně vzrostl o 0,6 % na 6,502 milionu
  • Počet uživatelů předplacených karet klesl o 6,5 % na 1,776 milionu
  • Počet diváků MAGENTA TV narostl o 5,4 % na 272 tisíc
  • Spotřeba dat v mobilní sítí stoupla o 32 %
  • Meziroční pokles tržeb o 1 % na 15,235 miliardy korun
  • EBITDA (AL) – zisk před úroky a zdaněním meziročně narostl o 6 % na 6,162 miliardy

Krypto už vlastní téměř 600 milionů lidí. Sledujeme, že trh ožívá, hlásí česká burza Coinmate

Více než 2,4 bilionu dolarů – takovou hodnotu dnes představují kryptoměny, které vlastní přes 560 milionů investorů po celém světě. Popularita kryptoměn za poslední dekádu kontinuálně narůstá, a to i mezi Čechy. Ukazují to data tuzemské kryptoměnové burzy Coinmate, která za první polovinu letošního roku zobchodovala transakce dosahující celkové hodnoty téměř 6,3 miliardy korun, tedy dvojnásobek celkové hodnoty, co za první pololetí roku 2023. Burzu také začalo ve srovnání s tímto obdobím využívat o 40 % více nových uživatelů.

„Zatímco ještě v roce 2013 existovalo pouze 7 různých kryptoměn, dnes jich existuje více než 10 tisíc. Skutečnost, že se virtuálním měnám podařilo během pouhé dekády oslovit takové množství uživatelů, je důkazem toho, že se jedná o jednu z nejvýznamnějších technologií 21. století. Úspěch kryptoměn vidíme i z vlastní perspektivy, ať už v hodnotě transakcí, nebo nárůstu uživatelů,“ komentuje Roman Valihrach, spoluzakladatel a CEO Coinmate.

Kryptoměny jsou stále populárnější

Dle portálu Exploding topics vlastní dnes některý typ kryptoměn více než 560 milionů investorů. Celkově dnes dosahují hodnoty převyšující 2,4 bilionu dolarů. Nejčastěji drženou kryptoměnou je stále bitcoin, jehož hodnota letos v březnu dosáhla svého maxima 73 000 dolarů. Dominance bitcoinu se aktuálně pohybuje pod 60 %, což znamená, že jeho hodnota je vyšší než součet hodnot všech ostatních existujících kryptoměn. Každý den jsou potom na světě zobchodovány kryptoměny v celkové výši transakcí 11,5 miliardy dolarů.

Zájem o kryptoměny pozoruje i česká burza Coinmate. Ta za první polovinu letošního roku zobchodovala kryptoměny v hodnotě téměř 6,3 miliardy korun, což představuje dvojnásobek ve srovnání s první polovinou loňského roku. Burzu také v tomto období začalo využívat zhruba osm tisíc nových uživatelů, tedy meziročně o 40 % více.

„Věříme, že by se kryptoměny měly stát standardní součástí portfolia každého investora. Tomu napomohlo například schválení ETF na spotových bitcoinech, díky čemuž naše burza jen za jeden lednový týden zobchodovala transakce v hodnotě přesahující 351 milionů korun. Samozřejmě k tomu přispělo taktéž všeobecné nadšení a medializace, která do kryptoměn přilákala další kapitál a pomohla v daný moment rozhýbat trh. Soudíme, že by v budoucnu k dalšímu rozšiřování kryptoměn napříč laickou veřejností přispěl například průnik bitcoinu do portfolií důchodových fondů, což by napomohlo i jeho vyšší stabilitě,“ dodává Valihrach.

bitcoin přeskočil některá jiná investiční aktiva, ale zároveň tím chceme říct, že bitcoin je prostě legit aktivum, je s námi nějakou dobu, je realtivně predikovatelné a lze do něj invesstovat “konzervativně”

Více o Coinmate

Ryze česká kryptoburza Coinmate je seriózním a dlouholetým hráčem na poli kryptoměn. Podporuje platby v korunách, soustředí se zejména na bezpečnost, snižování rizik a poskytování služeb na profesionální úrovni. Od svého vzniku v roce 2014 má přes 100 000 registrovaných uživatelů zejména z Česka, Slovenska a zemí střední a západní Evropy. Dle vize Coinmate mají být kryptoměny už dnes zastoupené po boku tradičních instrumentů v každém investičním portfoliu – a aby do kryptoměn mohl investovat skutečně každý, burza nabízí uživatelům maximálně přehledné rozhraní a kompletní podporu v češtině. Zároveň umožňuje obchodování s prověřenými kryptoměnami nebo možnost automatizovaného pravidelného spoření do bitcoinu a etherea pomocí funkce pravidelného nákupu. Zakladateli Coinmate jsou Roman Valihrach a Daniel Houška, jedni z prvních propagátorů bitcoinu a technologie blockchainu v Česku.

KOMENTÁŘ: Ručení za mzdy zaměstnanců u subdodavatelů ve stavebnictví se od srpna zpřesnilo

S účinností od prvního srpna se dočkala úpravy kritizovaná novela zákoníku práce, která od prvního ledna 2024 zakotvila ručení zaměstnavatelů ve stavebnictví za mzdy svých subdodavatelů (viz například zde). Nově mají mít zaměstnavatelé – ručitelé například větší jistotu v tom, že zaměstnanec, který se domáhá nevyplacené mzdy, opravdu pracuje u jejich subdodavatele.

O co u této povinnosti zejména jde? Pokud zaměstnancům ve stavebnictví nevyplatí mzdu firma, u které jsou zaměstnáni, mohou žádat vyplacení mzdy u společnosti, která si jejich zaměstnavatele najala např. na základě smlouvy o dílo. Ta musí mzdu vyplatit, a to až do výše minimální mzdy. Ve smluvním řetězci o více subdodavatelích ručí za vyplacení mzdy i generální dodavatel. Nová úprava tuto nastavenou povinnost ručení neruší, pouze vyjasňuje některá sporná ustanovení.

Co jsou práce ve stavebnictví

Novela staví najisto, že ručení se uplatní pouze na stavební práce (nikoli tedy např. na práce projektantů nebo jiné práce se stavbou související). Zákon konkretizuje práce následovně: stavební práce poskytované při provádění stavby, změně nebo údržbě dokončené stavby anebo při odstraňování stavby na staveništi, zejména výkopové práce, přemísťování zeminy, vlastní stavební práce, montáž a demontáž prefabrikovaných dílů, instalace zařízení nebo vybavení, úpravy stavby, renovace stavby, opravy stavby, demontáž stavby, demolice stavby, údržba stavby, malířské a úklidové práce v rámci údržby stavby, asanace stavby.

Povinnost předložit pracovněprávní dokumenty

Původně k aktivaci ručení došlo tak, že zaměstnanec doručil ručiteli výzvu k úhradě nevyplacené mzdy, aniž by byl povinen k výzvě doložit jakékoliv podklady prokazující jeho nárok. Pokud ručitel mzdu nevyplatil do 10 dnů od doručení výzvy, čelil hrozbě pokuty. Zákon tak nedával ručiteli žádnou možnost ověřit, že uplatňovaný nárok na výplatu mzdy je oprávněný, a dokonce ani to, zda je žadatel vůbec zaměstnancem subdodavatele.

Nově je třeba, aby zaměstnanec prokázal, že u subdodavatele opravdu pracuje (například předložením pracovní smlouvy). Zároveň musí zaměstnanec prokázat i výši mzdových nároků, které uplatňuje. Pokud tuto povinnost nesplní ani po výzvě od ručitele, jeho žádost o výplatu dlužné mzdy nevyvolává žádné účinky a ručitel mzdu nemusí vyplatit.

Zproštění se ručení

Zákon umožňuje, aby se dodavatel ručení zprostil za předpokladu, že si u subdodavatele vyžádá ke dni zahájení plnění potvrzení o bezdlužnosti od ČSSZ a zdravotních pojišťoven, a zároveň mu nebyla uložena pokuta od inspekce práce. Z právní úpravy však nebylo zřejmé, ke kterému okamžiku dochází k zahájení plnění (kdy má ručitel od subdodavatele vyžadovat potvrzení o bezdlužnosti) a panovala nejistota, zda se dodavatel povinnosti ručení opravdu zprostil, či nikoliv.

Nyní se stanovuje, že potvrzení o bezdlužnosti od ČSSZ, zdravotních pojišťoven nemá být starší než 3 měsíce ode dne uzavření smlouvy na realizaci smluvního plnění. K prokázání toho, že subdodavateli nebyla uložena pokuta podle zákona o inspekci práce[1] či zákona o zaměstnanosti[2] slouží potvrzení od Státního úřadu inspekce práce. Při splnění těchto podmínek neručí ručitel za mzdové nároky zaměstnanců v žádném stupni řetězce.

Pozor na pokuty

V ostatním zůstává úprava ručení za mzdy zaměstnanců subdodavatelů nezměněna. Je proto nutné např. informovat zaměstnance před zahájením práce o dodavatelském řetězci a jejich právech a povinnostech v souvislosti s ručením. Při poskytnutí chybné informace hrozí zaměstnavateli pokuta až dvě stě tisíc korun. Při neuspokojení mzdových nároků zaměstnanců se ručitel stále vystavuje riziku pokuty ve výši až dva miliony korun.

Na seznámení s povinností dostaly firmy pouhých 10 hodin

Samotnou změnu vnímám spíše pozitivně, protože dochází k dílčímu zlepšení pozice ručitelů a vyjasnění některých sporných bodů v zákonné úpravě. Na seznámení se závazným zněním novely jsme však měli přibližně pouhých 10 hodin (ve Sbírce zákonů vyhlášeno 31. 7. 2024 ve 13:52:15, účinnost k 1. 8. 2024), což je z mého pohledu opravdu nedostatečné. Samotný zákon (č. 230/2024 Sb.), jehož je výše uvedené součástí, totiž primárně řeší změny v oblasti kolektivního vyjednávání.

Součástí zákona jsou i novinky jako valorizace minimální mzdy a možnost samorozvrhování pracovní doby zaměstnancem. Tyto části však nabudou účinnosti až k 1. 1. 2025. Ke stejnému datu se očekává účinnost i velké tzv. flexibilní novely, kterou bude v nejbližší době projednávat vláda.

Autor: Adam Hussein, advokátní koncipient ve společnosti BDO Legal

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Společnost má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž čítá více než 1 750 kanceláří.

Komentář: Výzvy a přínosy ESG reportingu v roce 2024

ESG reporting, zkoumající environmentální, sociální a governance aspekty, se v České republice stává stále důležitějším tématem, podobně jako v celé Evropské unii. Velké podniky a nadnárodní společnosti již sbírat data pro své reporty musejí, smysl to má ale i u menších společností. Co ESG reporting znamená? Jaké jsou jeho největší výzvy a přínosy? To ve svém komentáři popisuje Jakub Sapák, ESG specialista ze společnosti REMA Systém.

V loňském roce byly zfinalizovány nové směrnice Evropské komise o nefinančním reportingu (CSRD) a standardech ESRS. Ty zpřísnily požadavky na ESG reporting, tuzemské firmy se tak v letošním roce snaží nové situaci přizpůsobit a implementovat nové standardy do firemních procesů. Vyžadují totiž detailní vykazování v oblasti klimatických změn, využívání přírodních zdrojů, ale také správy rizik. Zjednodušeně řečeno představuje ESG reporting proces zveřejňování informací o environmentálních, sociálních a správních – tedy governance – aspektech podnikání. Tyto aspekty mají za cíl zhodnotit vliv organizace na udržitelnost a odpovědné řízení.

Výzvy při implementaci ESG reportingu

Firmy při implementaci ESG principů nově čelí několika klíčovým výzvám. Největší problém spočívá v nedostatku dostupných informací pro nastavení systému sběru dat a v komplexnosti tohoto systému. Systém sběru dat je totiž nutné nastavit nejen uvnitř společnosti, ale také v rámci celého podnikatelského řetězce, tedy od všech zainteresovaných stran. Tato výzva je pro zajištění úplnosti a přesnosti dat pro kvalitní ESG reporting zásadní. Bohužel do letošního roku nebyly výstupy ESG reportů jednotlivých podniků srovnatelné. Právě až nová pravidla mají reportování standardizovat, aby byly výstupy sjednocené, a především porovnatelné. Důležitým faktorem je, že reporty budou muset projít auditem. Díky tomu budou splňovat svůj účel: přinášet do obchodního procesu důvěryhodnost a transparentnost.

Firmy, které s ESG reportingem teprve začínají, by měly vědět, proč to dělají a jaký je účel sběru dat. Proto je nezbytné mít v dlouhodobé strategii zařazen plán ESG rozvoje a implementovat ho i ve firemním hodnotovém řetězci. Proces zavádění je rozhodně náročný a nelze očekávat, že bude zcela hladký. Mohou se objevit chyby, protože jde o nové téma a stále je málo zdrojů, kde se učit a odkud se inspirovat. Klíčová je angažovanost všech zaměstnanců a spolupracujících stran. ESG reporting v žádném případě není One Man Show, vyžaduje spolupráci napříč firmou.

Konkurenceschopnost díky ESG reportingu

ESG reporting nepřináší firmám jen administrativní zátěž, má pro rozvoj podniků rovněž nesporné přínosy. Schopnost poskytovat partnerům relevantní data ve správném formátu je totiž dnes obrovskou konkurenční výhodou. Tyto reporty pomáhají nejen při plnění legislativních požadavků, ale také při budování důvěryhodného vztahu vůči investorům či dodavatelům. ESG report jasně udává aktuální situaci firmy v tématech udržitelnosti, a proto implementace ESG strategie do podnikové kultury zajímá dnes už i zákazníky. Firmy tímto krokem budují svou značku a prezentují se jako zodpovědné subjekty.

Vývoj ESG reportingu v příštích pěti letech bude velmi dynamický. Přibudou nové tematické požadavky, které budou pro podniky povinné. To znamená stále novou agendu, s níž se firmy budou muset vypořádávat. Proto by neměly české společnosti zaspat a implementovat ESG prvky do svých procesů. Týká se to i malých a středních podniků, pro které reporting zatím není povinný. Díky tomu budou mít důležitý náskok před konkurencí a v budoucnu lépe obstojí. Nyní se rozvíjí aplikace a programy pro správu systému požadavků a ESG dat. Právě tyto nástroje firmám proces ESG reportingu výrazně usnadní, protože monitorují aktuální legislativu, nebo dokonce přímo vypočítávají uhlíkovou stopu.

Princip dvojí materiality je klíčový

Principy ESG v REMA Systém ctíme dlouhodobě, protože environmentálně udržitelný přístup je pro nás zásadní. Od letošního roku pak procesy ESG zavádíme přímo do naší strategie. Vzhledem k oblasti našeho podnikání, kterým je šetrná recyklace a likvidace odpadních elektrozařízení, se snažíme jít našim partnerům a klientům příkladem.

Společnost REMA Systém od ledna 2024 pracuje plně v souladu se směrnicí CSRD a požadavky ESRS, v důsledku toho naše hodnocení projektů vždy vychází ze dvojí materiality. Nezaměřujeme se tedy pouze na finanční aspekty našich aktivit, ale vždy zohledňujeme i environmentální a sociální materialitu. Primárně proto řešíme, zda daný projekt má přínos pro ochranu životního prostředí a pro společnost. V tomto duchu rozvíjíme všechny naše projekty Zelená firma, Zelená obec, Zelená škola a projekt Buď líný. Naším cílem je pokračovat v důsledné implementaci ESG principů a transparentním reportování. Věříme, že tyto kroky nám pomohou přinést dlouhodobé zisky a konkurenční výhodu.

Autor komentáře: Jakub Sapák, ESG specialista ze společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či odpadními elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Kybernetická bezpečnost hraje klíčovou roli i ve sportu. Ukazuje se to i na prestižním golfovém turnaji D+D Real Czech Masters

Digitální transformace sportovních událostí pokročila v dnešní době do té míry, že kybernetická bezpečnost hraje klíčovou roli i ve sportu. Letošní jubilejní desátý ročník golfového turnaje D+D Real Czech Masters, který je součástí světové série DP World Tour, využívá celou řadu velmi pokročilých bezpečnostních řešení, která hlídají vše od datových toků, bezdrátových sítí, přes připojená zařízení, e-maily až po obsah distribuovaný přes síť. Exkluzivním dodavatelem těchto kyberbezpečnostních řešení je pro celou DP World Tour společnost Fortinet. Čeští golfoví fanoušci si je budou moct v polovině srpna „osahat“ během turnaje na hřišti PGA National Oaks Prague v Nebřenicích.

Málokterý sportovní fanoušek golfu si uvědomuje, kolik dat dnes protéká na hřišti během profesionálních turnajů. Například pro každý golfový švih se shromažďuje 15 datových bodů v reálném čase a dalších 15 meteorologických ukazatelů se shromažďuje na každé jamce hřiště každé tři sekundy. Vedle toho má moderní hřiště celou řadu zařízení připojených k internetu – od různých aplikací včetně systémů pro zaznamenávání a zobrazování výsledků, přes wifi síť pro hosty až po vstupní turnikety. Velké datové toky potřebují také média, která o sportu reportují.

„Základem celé digitální transformace je bezpečnost,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu. „Naše vize nekončí jen konceptem propojeného hřiště, vytváříme inteligentní golfové hřiště. Inteligentní hřiště zpracovává data, informace a další obsah proudící mezi hráči, médii, partnery, fanoušky, pracovníky celé Tour a obrovským množstvím připojených zařízení.“

Digitální transformaci a vysokou úroveň zabezpečení na D+D Real Czech Masters zajistil produkt Fortinet Security Fabric, který zahrnuje několik špičkových řešení, jako jsou next generation firewally (NGFW) FortiGate, služby FortiGuard Security Services, FortiAnalyzer a FortiExtender. „Díky Fortinet Security Fabric máme jistotu, že i přes narůstající závislost celé organizace na technologiích je transformace bezpečná a důvěryhodná,“ řekl Michael Cole, technický ředitel DP World Tour.

„S digitální transformací na inteligentní hřiště je spojený i vyšší přenos dat a zpřístupnění služeb širšímu publiku. Proto jsme se rozhodli, že je potřeba jít cestou mesh platformy pro kybernetickou bezpečnost, aby se inteligentní hřiště stalo nejen realitou, ale především bezpečnou realitou. Díky vizibilitě, kontrole a flexibilitě, kterou poskytuje řešení Fortinet Security Fabric, spolu s těmi nejlepšími infrastrukturními řešeními ve své třídě, se vize společnosti Fortinet dokonale přizpůsobila vizi naší,“ doplňuje Cole.

Kromě posílení bezpečnosti podporuje Fortinet Security Fabric digitální transformaci tím, že zajistí do budoucna lepší přehled o infrastruktuře golfové série. „S tím, jak se bude DP World Tour posouvat z počáteční implementační fáze, inteligentní hřiště se stane realitou a otevře se tisícům fanoušků a jejich zařízením, protože Fortinet Security Fabric umožní organizaci rozšiřovat sledování a dohled v reálném čase,“ říká Ondřej Šťáhlavský.

Dlužníci se již nevyhnou platebnímu rozkazu v datové schránce. Věřitelé tím dostali silný nástroj na vymáhání peněžních pohledávek

Od počátku července platí nenápadná součást novely občanského soudního řádu, která má ale dalekosáhlé důsledky. Vymáhání dlužné částky prostřednictvím platebního rozkazu, kterými soud rozhoduje ve zkráceném řízení, se pro věřitele značně ulehčilo. Dlužníkovi nyní může přijít platební rozkaz, tedy výzva k úhradě finanční částky, do datové schránky, přičemž dojde k tzv. doručení fikcí. Platební rozkaz se tak začne považovat za doručený, přestože se dlužník do datové schránky ani nepodíval. Téma dále přibližuje advokátka Monika Novotná, partnerka poradenské společnosti Rödl & Partner.

„Desátý den od doručení se platební rozkaz začne automaticky považovat za doručený, i když si ho žalovaný nepřevzal. Následně poběží patnáctidenní lhůta na to podat odpor. Pokud v této lhůtě žalovaný odpor nepodá, stane se platební rozkaz pravomocným a exekučně vymahatelným. Domnělý dlužník o této skutečnosti přitom nemusí ani vědět,“ upozorňuje Monika Novotná z Rödl & Partner.

Soudy si od této změny podle Moniky Novotné slibují především zjednodušení soudní praxe u nekontaktních žalovaných, kteří mají datové schránky, což jsou především právnické osoby a podnikatelé.

Dosud se při vyloučení doručení fikcí musel nejprve platební rozkaz doručovat do datové schránky, a když se žalovaný do datové schránky nepřihlásil, musel být platební rozkaz soudem zrušen a ve věci muselo být nařízeno jednání. Při něm byl zpravidla vydán rozsudek pro uznání, protože nekontaktní žalovaný se samozřejmě ani nedostavil k soudnímu jednání. Pro soud to však znamenalo několik úkonů navíc – předvolání, jednání ve věci, rozsudek pro uznání.

Nová pravidla však platí jen pro řízení zahájená po nabytí účinnosti, tedy u těch, u nichž byl návrh na vydání platebního rozkazu soudu doručen 1. 7. 2024 nebo později. Novela se dotýká i elektronických platebních rozkazů, kdy je návrh podáván elektronicky na předepsaném formuláři a jde o jednodušší formu návrhu. Zde dosud platilo, že návrh mohl být podán jen v případě, že žalovaná částka nepřekročila jeden milion korun – toto omezení se nově již neuplatní. Samozřejmě i pro doručování elektronických platebních rozkazů se uplatní nová pravidla pro doručení prostřednictvím datové schránky.

Výhodou platebního rozkazu je rychlost vyřízení

Nespornou výhodou využití platebních rozkazů věřiteli oproti standardním žalobám je rychlost, jelikož průměrná délka rozkazního řízení se pohybuje dokonce pod třiceti dny. „To je samozřejmě výrazná časová úspora a dá se očekávat, že zmíněná novela povede k posílení podávání návrhů na vydání elektronického platebního rozkazu oproti standardním žalobám, pokud bude předmětem nárok na peněžité plnění,“ komentuje advokátka Monika Novotná z Rödl & Partner.

Nejrychlejší jsou přitom obvodní soudy v Praze (Praha 3, 4 a 5) a v Rokycanech, nejpomalejší okresní soudy ve Žďáru nad Sázavou nebo Ostravě. Celkový počet návrhů na vydání elektronického platebního rozkazu se pohybuje nad 300 tisíc ročně, v roce 2022 jich bylo podáno celkem 369 930.

„V souvislosti se zmíněnou novelou doporučuji si datové schránky průběžně hlídat a ideálně si nastavit také notifikace o každé doručené písemnosti, ať už prostřednictvím emailu, nebo sms zprávy. Jen tak lze předejít možnému nemilému překvapení,“ radí advokátka Monika Novotná.

O Rödl & Partner

Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.

Exit mobile version