Venture Club oslavil 9 let. Investoři vložili do projektů už přes 830 milionů korun

Praha, 22. října 2025 – Venture Club, investiční a společenský klub sdružující 290 členů, oslavil 9. výročí své činnosti. Klub, který během devíti let existence podpořil již 40 projektů, dosáhl k dnešnímu dni celkového objemu investovaných prostředků ve výši 831 milionů korun.

Na počátku devátého roku své existence klub bilancoval, že za rok 2024 investoval rekordních 161 milionů korun a celkový objem investic dosáhl 781 milionů Kč. Během uplynulých měsíců se portfolio dále rozšířilo a celkový objem prostředků vzrostl o dalších 50 milionů Kč na současných 831 milionů Kč. Do portfolia přibyly nové projekty a počet aktivních investic se zvýšil na 40.

Za poslední rok se členové podíleli na rozvoji několika atraktivních firem. Patří mezi ně například investiční fond Tensor Ventures, pražská klinika Galen Clinic, bioplynová stanice ve Velkém Meziříčí či inovativní stavební software Stavario, který se prosadil i v žebříčku Deloitte Technology Fast 50. Významnou pozici dále posiluje technologická společnost SANEZOO, zaměřená na strojové vidění a automatizovanou kontrolu kvality.

„Za devět let jsme dokázali, že model komunitního investování je silný a životaschopný. Naši členové mají díky sdílenému know-how a kapitálu přístup k projektům, které by samostatně nemuseli najít nebo realizovat. Do další dekády vstupujeme s cílem dál diverzifikovat portfolio a posilovat návratnost investic,“ říká Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest s.r.o. a předseda výboru Venture Club z.s.

Kromě rozšiřování portfolia přinesl rok 2025 i výnosy z již zainvestovaných projektů. Členové klubu inkasovali desítky milionů korun z úspěšných exitů, fondových investic a dalších projektů. V nadcházejícím období klub očekává vypořádání u 3–4 projektů a zároveň plánuje investovat do obdobného počtu nových firem.

O Venture Club

Venture Club z.s. je investiční a společenský klub investorů a zájemců o investice, který sdružuje na 290 členů v investiční on-line platformě, provozované servisní organizací klubu, společností Venture Club Invest s.r.o., osoba rizikového kapitálu. Skupina se zaměřuje na vyhledávání, organizování, spoluřízení investic, společenskou a vzdělávací činnost, zprostředkovává svým členům networking. Od roku 2016 přes něj prošly investice o objemu přes 831 milionů Kč, z toho v roce 2024 to bylo přes 160 milionů Kč. Mezi zainvestované projekty patří z již prodaných například všeobecné zdravotní pojištění psů a koček PetExpert a developerský projekt výstavby 108 bytů Klíčanka, z běžících investic projekt pro influencery a značky, největší influencerská agentura v Čechách LaFluence Agency s technologickou částí Trendin, automobilka ZEBRA Group nově s elektrickými užitkovými vozidly, dodavatel úložišť a FVE Greenbuddies Charging, výrobce baterií HE3DA Magna Energy Storage, deep-tech společnost SANEZOO, zabývající se náročnými kontrolami kvality povrchů a strojovým viděním, či poslední investovaná Vím o všem, dodavatel elektronického stavebního deníku Stavar.io. Portfolio členů doplńují pozice ve fondech Rockaway Blockchain Fund, Sigil.fund a Tensor Ventures Fund.

NVIDIA ACE přidává open source model Qwen3 SLM pro dynamické NPC

RTX AI Garage přináší několik aktualizací NVIDIA ACE a NVIDIA RTX v Unreal Engine, včetně nového dema Bonsai Diorama. Níže je přehled změn, další podrobnosti jsou uvedeny v přiloženém blogu:
NVIDIA ACE nyní podporuje open-source jazykový model Qwen3-8B (SLM – Small Language Model), který vývojářům umožňuje nasazovat dynamické NPC postavy přímo na PC ve hrách.

Model Qwen3-8B AI je dostupný prostřednictvím NVIDIA ACE jako In-game Inferencing (IGI) SDK plugin, který usnadňuje integraci do herního vývojového prostředí a zefektivňuje současné provádění AI inferencí a grafického zpracování.
Model Qwen3 umožňuje vytvářet herní postavy schopné reagovat v reálném čase, přizpůsobovat se akcím hráče a vykonávat kontextově odpovídající akce mimo předem napsané scénáře.

Byla vydána také aktualizace NVIDIA RTX větve Unreal Engine (NvRTX), která zahrnuje verzi Unreal Engine 5.6.1, technologii RTX Mega Geometry a úpravy výkonu a kvality obrazu v ReSTIR PT.

Demo Bonsai Diorama doprovází vydání NvRTX 5.6.1 a ukazuje využití RTX Mega Geometry, ReSTIR PT a technologie DLSS 4.

Došlo k několika úpravám v jádru IGI SDK, například:

  • přidání Magpie Flow pro převod textu na řeč (text-to-speech) přímo na zařízení s podporou španělštiny a němčiny
  • zavedení MultiLoRA adaptérů pro rychlé dolaďování modelů s nízkou výpočetní náročností
  • a doplnění podpory CUDA v grafickém režimu pro Vulkan backendy, které zlepšují zpracování grafiky a AI

Nejnovější verzi IGI SDK a pluginy lze stáhnout zde.

HP pokračuje v tradici sázení stromů: společně s partnery u Prahy vysadila 300 nových keřů

Praha, 22. října 2025 – – Společnost HP se svými obchodními partnery již potřetí uspořádala ekologickou iniciativu v rámci globálního programu HP Amplify Impact, zaměřenou na podporu udržitelnosti a posílení pozitivního vlivu firem na životní prostředí. Dobrovolníci tak 14. října 2025 vysadili 300 keřů v obci Jeneč u Prahy.

Do akce se zapojili nejen zaměstnanci HP, ale i zástupci obchodních partnerů. Výsadba navazuje na předchozí úspěšné ročníky a potvrzuje dlouhodobý závazek společnosti HP chránit klima a rozvíjet ekologicky hodnotné lokality.

„Chceme být lídrem v oblasti udržitelnosti a konkrétními kroky přispívat ke zdravějšímu životnímu prostředí. Sázení stromů je krásným symbolem i reálnou pomocí – nejen pro klima, ale i pro místní komunity. Děkujeme všem partnerům, kteří se k nám letos připojili,“ uvedl Roman Vaníček, manager programu HP Amplify Impact.

Ekologická hodnota, která poroste s časem

Letošní výsadba proběhla v okolí obce Jeneč, kde byl s ohledem na místní podmínky připraven dlouhodobý plán postupného osazování ploch. Cílem je zvýšit ekologickou hodnotu krajiny, podpořit biodiverzitu a zlepšit estetický a rekreační potenciál území. Na přání místních obyvatel byla v blízkosti obytné zástavby ponechána nízká keřová vegetace, která tvoří přirozený přechod mezi zastavěným územím a volnou krajinou. Všechny nové sazenice mají ochranné oplocení proti zvěři, které zvyšuje jejich šanci na úspěšné zakořenění a růst.

Spolupráce, která má smysl

Do výsadby se aktivně zapojili zástupci následujících společností: Aricoma a.s., Bechtle direct s.r.o., Cesar Trade, s. r. o., eD system a.s., IT Děčín s.r.o., Officeo s.r.o., SimplyUp Group s.r.o., TD SYNNEX Czech s.r.o.

Tato partnerství odrážejí filozofii programu HP Amplify Impact, jehož cílem je inspirovat, vzdělávat a podporovat obchodní partnery HP na jejich cestě k odpovědnému podnikání. Program poskytuje přístup ke špičkovým nástrojům, školením a zdrojům v oblasti udržitelnosti.

HP: technologie, které slouží lidem i planetě

Společnost HP dlouhodobě usiluje o dosažení nulových čistých emisí skleníkových plynů do roku 2040, zavádí regenerativní modely hospodaření, inovuje obalové materiály a rozvíjí cirkulární ekonomiku. V oblasti tisku podporuje papír s certifikací FSC, spolupracuje se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF) na ochraně lesů a v rámci programu HP+ kompenzuje každou vytištěnou stránku.

Iniciativa sázení stromů je jen jedím z mnoha konkrétních kroků, jimiž HP přispívá k dlouhodobé ochraně životního prostředí a podpoře udržitelného rozvoje.

Více informací o aktivitách HP v oblasti udržitelnosti najdete na:

🌍 www.hp.cz

♻️ www.hp.com/go/recycle

📘 www.hp.com/sustainableimpact

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

Huawei Watch GT 6 Pro: vylepšené režimy nejen pro nadšence do zimních sportů, ale i pro ty, kteří vyrážejí raději za teplem

Praha, 22. října 2025 – Zimní období už dávno neznamená jen lyže a snowboard. Pro některé je to čas výzev na horách, pro jiné naopak příležitost odletět za mořem. Nové chytré hodinky Huawei Watch GT 6 Pro si pro jejich vylepšené režimy a chytré funkce oblíbí jistě každý sportovec. Režimy pro outdoorové sporty v létě i zimě, přesná navigace i bezpečnostní funkce dělají z GT 6 Pro ideálního parťáka – ať už zamíříte na sjezdovku, nebo pod hladinu.

Sledování výkonu a přesná GPS i v náročném horském terénu

Hodinky Huawei Watch GT 6 Pro na trh přicházejí s výrazně rozšířenou podporou zimních sportů, kterou ocení jak rekreační sportovci, tak náročnější uživatelé i profesionálové. Mezi podporovanými aktivitami objevíte sjezdové lyžování, snowboarding, běžky i skialpinismus. Klíčovou předností hodinek je jejich špičkový navigační systém. Ten dokáže spolehlivě zaznamenat trasu i ve zhoršených horských podmínkách, kde signál často selhává.

Během sportovních aktivit mohou uživatelé sledovat naměřenou rychlost, převýšení i délku trasy. Hodinky zároveň monitorují a vyhodnocují i klíčové fyziologické parametry, jako je tepová frekvence nebo hladina kyslíku v krvi. Všechna data jsou následně dostupná v aplikaci Huawei Zdraví, takže můžete dlouhodobě sledovat svou kondici i pokroky.

Bezpečnostní funkce, na kterou se můžete spolehnout

Horské počasí bývá nevyzpytatelné, a proto je důležité klást větší důraz na bezpečnost.
I zkušený lyžař se totiž může snadno ocitnout mimo sjezdovku nebo lesní cestu. V takových situacích oceníte zmíněný GPS systém, který se postará o snadný návrat zpět, i když mobilní připojení selže. Důležitou roli u Watch GT 6 Pro hraje i detekce pádu a nouzové volání. Na zledovatělé ploše může totiž velmi snadno dojít k nehodě – hodinky v takovém případě automaticky vyhodnotí prudký pád a umožní vám vyslat SOS signál vybranému kontaktu.

Vodní sporty a freediving: pokud dáváte přednost moři před sněhem

Ne každý tráví chladné měsíce na svahu, pro někoho je zimní období naopak znamení vyrazit za teplem. Pokud dáváte přednost potápění před lyžováním, i vy si s Huawei Watch GT 6 Pro přijdete na své. Hodinky jsou navržené tak, aby odolaly i slané vodě, a proto nabízejí pokročilé sportovní režimy pro freediving i další vodní aktivity. Hravě odolají vysokému tlaku v hloubce až 40 metrů pod hladinou a jsou vybaveny řadou funkcí pro potápěče. Objevíte tak například funkci tréninku a testování zadržení dechu, nebo i možnost rozlišení mezi slanou a sladkou vodou pro co největší bezpečnost během ponoru.

Dostupnost a cena

Ať už se chystáte do hor, nebo k moři, Huawei vás ve štychu nenechá. Chytrý parťák hodinky Huawei Watch GT 6 Pro jsou dostupné na oficiálních stránkách Huawei již od 9 499 Kč. Smartwatch pro nadšence sportů všeho druhu pořídíte i u prodejců Alza a Datart.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer Business Group naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

 

Moderní technologie podporují záchranné složky v Evropě

Moderní technologie umožňují efektivní výměnu informací o pacientech mezi záchrannými složkami a nemocnicemi, což se přímo promítá do rychlejší a lépe koordinované péče. „Sledování technologických trendů je milníkem na cestě k plné digitalizaci zdravotnických služeb v regionu,“ zdůrazňuje Neil Trelford, Manager for Development and Project Implementation at a European Emergency Medical Service.

Záchranné služby v Severním Irsku zavedly moderní systém elektronické dokumentace pacientů, který využívá zařízení Panasonic TOUGHBOOK G2 a software MobiMed od společnosti Ortivus. Cílem projektu je zlepšení kvality péče o pacienta díky okamžitému přístupu k lékařským údajům a lepší koordinaci činnosti mezi zdravotnickým personálem v terénu a nemocničními týmy. Systém MobiMed umožňuje vytváření elektronických pacientských záznamů již během zásahu v terénu. Data – například EKG či anamnéza – mohou být přenášena v reálném čase do nemocnic, což umožňuje rychlejší a informovanější klinická rozhodnutí. Podobná řešení byla již zavedena v několika regionech v České republice.

Mobilita, spolehlivost a kontinuita provozu

Po sérii testů byl vybrán odolný tablet Panasonic TOUGHBOOK G2, navržený pro práci v nejnáročnějších podmínkách. Zařízení podporuje připojení 4G a GPS, spolupracuje s routery s duálním slotem pro SIM kartu a jeho vyměnitelné akumulátory zajišťují až 18,5 hodiny provozu bez dobíjení. V situacích, kdy není k dispozici síťové připojení, mohou být data bezpečně ukládána lokálně a následně synchronizována po obnovení přístupu k síti.

Díky konstrukci 2 v 1 může být TOUGHBOOK G2 používán jak jako tablet s dotykovým displejem, tak s klávesnicí, což usnadňuje práci v různých prostředích – od sanitních vozů po velitelská centra. Přizpůsobitelná tlačítka pro rychlý přístup, noční režim a možnost zaznamenávání digitálních podpisů činí zařízení ideálním pomocníkem při každodenní práci zdravotnických záchranářů.

G2 se výborně osvědčuje v prostředích s vysokou intenzitou provozu, jako jsou záchranná vozidla. Ochranný stupeň IP65 a vojenská odolnost chrání zařízení před pády, vibracemi a extrémními povětrnostními podmínkami. To zajišťuje, že data o pacientech mohou být zadávána a přenášena bez přerušení, komentuje Will Holmes, Business Manager w Panasonic Toughbook.

Zlepšení péče o pacienty v Severním Irsku

Od zavedení systému týmy NIAS vytvořily více než 100 000 elektronických záznamů o péči o pacienty. Tyto záznamy podporují okamžitá klinická rozhodnutí a napájejí systém „encompass“, integrovaný program zdravotní a sociální péče v Severním Irsku.

Česká digitální transformace záchranné služby

V České republice probíhá digitální transformace záchranné služby od roku 2009, kdy Záchranná zdravotnická služba Kraje Vysočina začala ve svých sanitkách používat odolné přístroje Panasonic. V roce 2013 se k tomuto úsilí připojil Jihomoravský kraj a brzy většina ostatních regionálních služeb zavedla podobná řešení. Odolné tablety TOUGHBOOK spolu se systémem Medsol Mobile EMS Support zefektivňují komunikaci mezi týmy záchranné služby a lékaři a administrativním personálem nemocnic.

Systém zahrnuje elektronickou kartu pacienta, navigaci, aplikaci pro recepční pracoviště a pojišťovací modul, který umožňuje okamžité vyúčtování léčby pacienta – všechny tyto funkce lze spravovat přímo na tabletu TOUGHBOOK.

Chcete-li se dozvědět více o zavádění technologií Panasonic TOUGHBOOK v záchranných službách, navštivte stránku: https://eu.connect.panasonic.com/pl/pl/insights/blog?search=&business_unit=10372&created=&industry=10020&content_language=en&type=blog

O skupině Panasonic

Společnost Panasonic Group, založená v roce 1918 a dnes globální lídr ve vývoji inovativních technologií a řešení pro širokou škálu aplikací v odvětvích spotřební elektroniky, bydlení, automobilového průmyslu, průmyslu, komunikací a energetiky po celém světě, přešla 1. dubna 2022 na systém provozních společností, přičemž společnost Panasonic Holdings Corporation slouží jako holdingová společnost a pod její záštitou je umístěno osm společností. Skupina zaznamenala konsolidované čisté tržby ve výši 54,12 miliardy EUR (8 496,4 miliardy JPY) za fiskální rok končící 31. března 2024. Další informace o skupině Panasonic naleznete na: https://holdings.panasonic/global/

O společnosti Panasonic Connect Europe

Společnost Panasonic Connect Europe zahájila svou činnost 1. října 2021 a vytvořila novou agilní organizaci zaměřenou na obchodní vztahy (Business-to-Business). S více než 400 zaměstnanci a pod vedením generálního ředitele Shusuke Aokiho si podnik klade za cíl přispívat k úspěchu svých zákazníků pomocí inovativních produktů a integrovaných systémů a služeb – to vše je navrženo tak, aby naplnilo jeho vizi Změnit práci, Pokročit ve společnosti a Připojit se k zítřku.

Společnost Panasonic Connect Europe má sídlo ve Wiesbadenu a skládá se z následujících obchodních jednotek:

  • Obchodní divize Mobile Solutions pomáhá mobilním pracovníkům zvyšovat produktivitu pomocí řady odolných notebooků, firemních tabletů a kapesních počítačů Toughbook.
  • Obchodní divize Media Entertainment zahrnující řešení vizuálních systémů, která nabízejí řadu vysoce jasných a spolehlivých projektorů, stejně jako vysoce kvalitní displeje; a Broadcast & ProAV nabízející řešení Smart Live Production z komplexního portfolia sestávajícího z PTZ a systémových kamer, videokamer, platformy Kairos IT/IP, přepínačů a robotických řešení, která jsou široce používána pro snímání živých událostí, sportovní produkci, televizi a studia xR.
  • Obchodní a průmyslová řešení poskytující technologická řešení na míru zaměřená na maloobchod, logistiku a výrobu. Navrženo tak, aby zvyšovalo provozní efektivitu a zlepšilo zkušenosti zákazníků a pomáhalo podnikům podávat co nejlepší výkony každý den.
  • Panasonic Factory Solutions Europe prodává širokou škálu inteligentních továrních řešení, včetně řešení pro výrobu elektroniky, robotických a svařovacích systémů a inženýrských softwarových řešení.

Pro více informací navštivte: https://eu.connect.panasonic.com

Navštivte stránku Panasonic Connect Europe na LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/panasonic-connect-europe/

FIZIstyle se stal největším českým YouTuberem s 3,23 miliony odběratelů

Česká YouTube scéna zažívá přelomový okamžik. Tvůrce Filip Zima (FIZIstyle) překonal hranici 3,23 milionu odběratelů a stal se největším domácím YouTuberem. Jeho raketový růst podpořila nová funkce vícejazyčného audia, díky němuž se videa dostávají k fanouškům po celém světě. Filip Zima působí pod křídly agentury Subscribe, která sdružuje přední české tvůrce s dosahem přes 24 milionů sledujících.

Růst kanálu Filipa Zimy nabral v posledních týdnech nečekané tempo. Jen během tří týdnů přibylo na jeho profilu více než milion nových odběratelů z celého světa a jednotlivá videa dnes dosahují desítek milionů zhlédnutí. Klíčovou roli však nesehrála jen roky budovaná fanouškovská základna, ale v tomto případě hlavně umělá inteligence. Konkrétně vícejazyčné audio – funkce, která automaticky překládá videa do cizích jazyků a zpřístupňuje je divákům z různých koutů světa. Z českého tvůrce se tak během chvíle stal jeden z nejrychleji rostoucích YouTuberů.

Vícejazyčné audio je nová funkce platformy YouTube, která umožňuje automaticky překládat a nadabovat videa do desítek různých jazyků z celého světa. Diváci tak nemusí sledovat obsah s titulky, ale slyší ho rovnou ve svém jazyce, což je pro většinu uživatelů mnohem přirozenější a pohodlnější forma přijímání obsahu. Výhodou může být také skutečnost, že se snadno dostanou k novým uživatelům ze zahraničí.

„Na začátku září jsme rozšířili možnost nahrávat vícejazyčné audio na miliony tvůrců po celém světě. Když teď tvůrce například ve Spojených státech zveřejní nové video, jeho fanoušek v Koreji, Brazílii nebo Česku ho může během chvilky sledovat ve své mateřštině. V průměru teď vidíme, že tvůrci, kteří tuto vícejazyčnou stopu nahrají, získávají přes 25 % doby sledování právě od zahraničních fanoušků,” podotýká k rozšíření této funkce mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová.

Tvůrci v portfoliu Subscribe oslovují přes 24 milionů sledujících

Filip Zima patří mezi tvůrce talentové a kreativní agentury Subscribe, která dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější hráče z hlediska českého influencer marketingu. Agentura sdružuje desítky tvůrců s celkovým dosahem, který překročil hranici 24 milionů sledujících. „Naším cílem nejsou jen vysoká čísla, ale hlavně podporovat tvůrce v tom, aby mohli (i osobnostně) růst a přinášet značkám skutečný dopad. Filip Zima je ukázkou toho, že i český tvůrce může díky novým technologiím oslovit uživatele po celém světě,“ říká Tomáš Zvelebil, výkonný ředitel agentury Subscribe.

Subscribe se zároveň neustále rozrůstá. Jen za poslední půlrok přivítala agentura mezi nové tváře významná jména jako: Pavel Mikeš (Herdyn), Veronica Biasiol, David Vácha či Theresa Borůvková. Úplně nejnověji se pak k agentuře připojil také Adam Tran.

Subscribe potvrzuje svou pozici na českém trhu influencer marketingu a ukazuje, že právě nové technologie, jako je vícejazyčné audio, mohou zásadně proměnit dosahy tvůrců. Agentura očekává, že na podobné trendy brzy navážou i další autoři a společně tak budou moci přinášet zajímavé kampaně pro renomované značky, mezi nimiž jsou například KitKat, Disney+ nebo Česká spořitelna.

O Subscribe

Subscribe je česká talentová a kreativní agentura zaměřená na influencer marketing. Stojí za úspěšnými kampaněmi pro významné značky z oblasti lifestyle, FMCG či technologií. Díky úzké spolupráci s předními tvůrci dokáže vytvářet autentický obsah, který oslovuje miliony uživatelů napříč sociálními sítěmi a posiluje vztah značek s jejich komunitami.

Nová multifunkční hala v Brně ponese název T-Mobile ARENA

Brno 22. 10. 2025: Brněnská multifunkční hala, která patří mezi největší připravované haly v Česku, ponese název T-Mobile ARENA. Smlouvu dnes za přítomnosti médií podepsali přímo na stavbě zástupci městem Brno založené akciové společnosti ARENA BRNO a největšího mobilního operátora v zemi T-Mobile Czech Republic. Hala vzniká v areálu brněnského výstaviště. Stavba byla zahájena v září 2023 a její otevření je plánováno na podzim 2026.

Nová supermoderní víceúčelová hala v Česku, která se aktuálně staví v Brně-Pisárkách, ponese název T-Mobile ARENA a bude označena logem „T“. Partnerství s operátorem na dobu dvou let s opcí na další rok přinese špičkovou infrastrukturu, která zajistí spolehlivou konektivitu, bezpečný provoz a podporu moderních digitálních služeb, ale pochopitelně i celou řadu výhod pro zákazníky společnosti T-Mobile.

Vhodnou lokalitu pro výstavbu nové haly v západní části areálu výstaviště představilo vedení města Brna v únoru 2019. „Od té doby uplynulo necelých 7 let – získali jsme pozemky, aréna byla naprojektována a povolena, byl vybrán zhotovitel a od září 2023 běží práce na jednom z největších strategických projektů města Brna naplno. Slavnostní zahájení provozu na podzim 2026 pro nás bude velkou událostí. Naše město se totiž konečně dočká multifunkční haly, která nabídne moderní zázemí, špičkové technické vybavení a dokonalý návštěvnický komfort,“ komentovala událost primátorka města Brna Markéta Vaňková, a dodala: „Vnímáme tuto stavbu jako velmi významnou nejen pro naše rezidenty, ale i z pohledu byznysových příležitostí a turismu. Důležitá je dopravní dostupnost po dálnici a po velkém městském okruhu i blízkost mezinárodních letišť v Praze, Bratislavě, Vídni, Budapešti či v Krakově.“

Stavba za téměř 5 miliard korun bez DPH nabídne 30 různých druhů využití, kapacitu až 13 300 diváků a 1 300 parkovacích míst. Plánujeme, že se zde ročně uskuteční kolem stovky akcí. Více než 60 % programu budou tvořit koncerty českých i světových hudebních jmen, rodinná show a další kulturní akce. Významnou část nabídky pak zaujme sport. Aréna se stane domovem hokejového klubu HC Kometa Brno a na jeho zápasy se promění v druhou největší hokejovou halu v Brně. A už nyní máme potvrzené pořádání různých evropských šampionátů i mistrovství světa,“ uvedl Petr Kratochvíl, předseda představenstva akciové společnosti ARENA BRNO.

Arénu považujeme za bránu k výjimečným zážitkům, která propojí světy sportu, kultury a zábavy a našim zákazníkům přinese opravdu skvělé výhody. Připravujeme například možnost přednostního nákupu vstupenek v rámci Magenta Moments, soutěže o atraktivní ceny, řešíme i speciální zóny a mnoho dalšího – vše oznámíme ale až před otevřením T-Mobile ARENY ​příští rok. Už nyní ale víme, že si naši zákazníci užijí super konektivitu a moderní digitální služby na tak špičkové úrovni, aby zážitky mohli sdílet se svými nejbližšími a byli u nás #MeziSvými. Věříme, že koncerty přilákají i naše zákazníky z okolních zemí,“ komentuje spolupráci Petar Babić, obchodní ředitel segmentu rezidentních zákazníků a člen management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic.

Masivní počet návštěvníků v omezeném prostoru klade vysoké nároky na kapacitu sítě a bezproblémovou konektivitu. Operátor tak představí komplexní řešení, jehož základem je špičková infrastruktura, která zajistí spolehlivou konektivitu, bezpečný provoz a podporu moderních digitálních služeb pro návštěvníky i provozovatele. Díky dlouholetým zkušenostem s realizací obdobných projektů přinese osvědčené technologie a zároveň inovativní přístup s důrazem na flexibilitu, škálovatelnost, zákaznický zážitek a budoucí technologický rozvoj, který odpovídá potřebám současného trhu a z T-Mobile ARENY pomůže vytvořit digitální centrum zábavy a inovací. Nasazeny např. budou nejmodernější technologie massive MIMO (mMIMO) pro pásma v midbandu a C-bandu, které T-Mobile jako první operátor v Česku úspěšně otestoval na podzim tohoto roku. Nezbytností bude i zajistit prioritní komunikaci pro složky IZS. Návštěvníci pochopitelně budou očekávat bezproblémovou konektivitu – hala tak bude rozdělena na 7 sektorů, což je podobné, jako kdyby každá ulice ve městě měla vlastní základnovou stanici jen pro sebe. Délka optických vláken bude dosahovat několika desítek kilometrů. Pro představu půjde o kapacitu, kdy během jediné akce halou proteče více dat než v menším městě za celý den.

Více o hale:

Hala má nad úrovní terénu rozměry 151 m x 108 m a dosahuje výšky cca 29,5 m. Zastavěná plocha pokrývá 16470 m2, obestavěný prostor 475 tis. m3. Na stavbu objektu bylo využito 6826 tun železa a 30 000 m3 betonu. Celkový objem zabedněné konstrukce je 69 054 m2. Železobetonové konstrukce byly přitom realizovány v třídě pohledového betonu PB2, který splňuje vyšší požadavky na vzhled. Při výstavbě 60centimetrové základové desky bylo denně odbaveno šest kamionů s výztuží a tři kamiony s bedněním. V době největšího objemu prací se podle společnosti Hochtief, která stavbu realizuje, přímo na ní pohybovalo na 170 lidí – 14 techniků, 40 železářů, 70 tesařů, 25 betonářů a 31 pomocných dělníků. Střechu usadil největší evropský jeřáb s nosností 750 tun. Hala má 8 podlaží – 2 podzemní a 6 nadzemních.

Více technologických detailů:

  • Celková plocha až 30 000 m² s proměnným uspořádáním a útlumovými oblastmi vyžaduje špičkové a flexibilní technické řešení.
  • Pro zajištění kvalitního pokrytí mobilním signálem v celé hale bude instalován robustní systém iDAS (Indoor Distributed Antenna System). Tento systém je navržen tak, aby respektoval specifika jednotlivých zón (hlediště, vstupní haly, garáže, zázemí, gastro provoz). Systém iDAS funguje jako síť menších antén rozmístěných po celé budově, které přivádějí „čistý signál“ přímo do jednotlivých částí objektu. Princip lze přirovnat k ozvučení s více reproduktory – místo jednoho zdroje, jehož signál by se ztrácel přes stěny a stropy, iDAS distribuuje signál rovnoměrně po celé hale. Technické řešení je založeno na vysílacích jednotkách RRU a bRRU (Radio Remote Unit), které jsou napojené přes slučovací pole na koaxiální kabelový rozvod. Díky tomu bude zajištěno stabilní a kvalitní pokrytí i v prostorách s vysokým útlumem, aby uživatelé měli spolehlivý mobilní signál kdekoli v hale.
  • Nasazeny budou nejmodernější technologie massive MIMO (mMIMO) pro pásma v midbandu a C-bandu. Jedná se o řešení, které T-Mobile jako první operátor v Česku úspěšně otestoval na podzim tohoto roku. Jedinečnost této anténní technologie spočívá v tom, že dokáže nasměrovat signál přesně tam, kde je potřeba. Díky této technologii tedy síť může obsloužit tisíce návštěvníků současně, bez ztráty rychlosti a kvality. Výsledkem je stabilní a bleskově rychlé připojení pro každého, i uprostřed vyprodané haly.
  • Pro maximalizaci kapacity a propustnosti je plánováno využití širokého spektrum pásem: NR700 (10MHz)/LTE800 (10MHz)/GSM900/LTE1800 (20MHz)/LTE2100 (20MHz)/LTE2600 (30MHz) a klíčové 5G pásmo C-Band 3500 (130MHz). Technologie SISO (Single Input Single Output) pak zajišťuje stabilní pokrytí i v prostředích, kde by signál běžně slábnul.
  • Celková šířka všech použitých pásem pro pokrytí hlediště dosáhne 220 MHz. Díky tomu bude dosažitelná špičková rychlost až 2,5 Gbps na DL, a celková agregovaná kapacita v hledišti a na ploše může – v závislosti na radiofrekvenčních podmínkách, tedy na reálném prostředí šíření signálu v hale – dosáhnout až neuvěřitelných 45 Gbps.
  • Optická páteř haly poskytuje nadstandardní datovou kapacitu pro přenos videa v jakémkoli rozlišení, které současné kamery podporují – včetně 8K a vyšších formátů.
  • Mezi dolní a horní technologickou místností bude více jak 500 optických vláken (pro všechny tři operátory). Délka optických vláken bude dosahovat několika desítek kilometrů.
  • Pokrytí hlediště je rozděleno na 7 sektorů – 6 pro hlediště a 1 pro centrální sektor pro hrací plochu, což zajišťuje precizní a rovnoměrné rozložení kapacity.
  • Hala bude napojena na infrastrukturu pomocí dark fibers (tmavých optických vláken). Aréna bude mít k dispozici 2×48 vláken, což je obrovská rezerva pro budoucí rozvoj. Dark fiber umožňuje plnou kontrolu nad přenosovou kapacitou a zabezpečením. V případě potřeby bude možné kdykoli kapacitu navýšit.
  • Konektivita bude zakončena na WDM (Wavelength Division Multiplexing) s možnou rychlostí až 50 Gbps, dle aktuálních potřeb T-Mobile ARENY.
  • Součástí řešení je i důraz na bezpečnost a odolnost celé infrastruktury. Síť je navržena tak, aby zajistila spolehlivou komunikaci složek integrovaného záchranného systému (IZS) i v kritických situacích, a aby byla dostupná ve všech prostorách arény, včetně garáží, zázemí či únikových cest. V praxi to znamená, že síť dává IZS prioritu, jedná se o garantovaný přístup k síti i v okamžiku, kdy je plně vytížená.

Více informací zde: www.arenabrno.cz

Společnost vivo a skupina Euronics oznamují strategické partnerství

Tung-kuan, 21. října 2025 Společnost vivo a Euronics Group, největší maloobchodní skupina v oblasti spotřební elektroniky v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky, oznámily rozšíření strategického partnerství, jehož cílem je podpořit růst a inovace napříč regionem.

Na základě úspěšné spolupráce v uplynulých letech se nyní spolupráce rozšiřuje na úroveň dlouhodobé strategické aliance. vivo se stává klíčovým partnerem v rámci exkluzivního okruhu dodavatelů společnosti Euronics, což otevírá cestu k rychlejšímu růstu na klíčových evropských trzích a následné postupné expanzi do dalších zemí regionu.

Spojením inovativního zázemí a prémiového produktového portfolia vivo – včetně připravované řady X300 – s rozsáhlou maloobchodní sítí a vlivem napříč všemi kanály společnosti Euronics chtějí obě firmy posílit svou pozici v segmentu prémiových zařízení a dostat se ještě blíže zákazníkům.

Partnerství zahrnuje také společné globální projekty v oblasti mediální komunikace a promyšlené marketingové kampaně, které propojí zákazníky napříč různými kontaktními platformami. Provozní efektivita bude podpořena úzkou spoluprací mezi interními týmy obou společností, zjednodušením řešení problémů a sdílením podpůrných systémů, což zajistí bezproblémovou realizaci na všech trzích.

Chu Paj-Šan, výkonný viceprezident a COO společnosti vivo, uvedl:

„Partnerství s Euronics představuje významný krok v našem úsilí o posílení pozice v Evropě. Spojením našich špičkových technologií, jako je nová řada X300, s bezkonkurenčním maloobchodním dosahem společnosti Euronics můžeme nabídnout výjimečné produkty většímu počtu zákazníků než kdy dříve. Těšíme se na budování udržitelné, dlouhodobé aliance, která bude přínosem pro obě organizace i komunity, kterým sloužíme.“

Hans Carpels, prezident Euronics GEIE, dodal:

„Jsme potěšeni, že můžeme rozšířit naše partnerství se společností vivo jako strategickým partnerem v rámci našeho exkluzivního okruhu dodavatelů. Závazek společnosti vivo k inovacím a kvalitě prémiových produktů dokonale ladí s vizí Euronics – poskytovat zákazníkům špičková řešení. Společně posílíme náš dopad na trhu, podpoříme růst a přineseme nejnovější technologie milionům spotřebitelů v regionu EMEA.“

Užší spolupráce mezi společnostmi vivo a Euronics představuje začátek nové kapitoly v poskytování prémiových technologií zákazníkům napříč regionem EMEA. Díky kombinaci sil v oblasti inovací, maloobchodu a naslouchání zákazníkům jsou obě společnosti připraveny stanovovat nové standardy v oblasti růstu, kvality služeb a udržitelného obchodu.

O Euronics

Euronics je největší maloobchodní skupinou v oblasti spotřební elektroniky v regionech EMEA a SNS, působící ve 37 zemích s více než 7 000 prodejnami a obratem přesahujícím 25 miliard eur. Díky univerzálnímu přístupu napříč kanály přináší inovativní elektronické produkty přímo ke spotřebitelům. Od svého založení v roce 1990 vykazuje Euronics stabilní meziroční růst obratu a příjmů – a to i v obdobích ekonomické nestability. Jako organizace zaměřená na budoucnost se Euronics aktivně hlásí k udržitelným maloobchodním praktikám a hraje významnou roli v prosazování principů cirkulární ekonomiky v celém odvětví elektroniky.

Skupina Euronics působí i v České republice – členem Euronics Group je síť maloobchodů a internetový obchod Datart, který patří k největším prodejcům spotřební elektroniky v Česku. V současnosti provozuje zhruba 150 prodejen po celé zemi.

O společnosti vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen , orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Tung-kuanu, Nankingu, Pekingu, Chang-čou, Šanghaji a Si-anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

„Benfen”je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Nová česká aplikace Snoozie, která se používá ve výzkumu Národního ústavu duševního zdraví, vytáhla do boje proti nespavosti

Česko čelí spánkové krizi – problémy se spánkem trápí podle odborníků až třetinu populace. Na standartní léčebné metody se běžně čeká měsíce. Startup Snoozie nabízí okamžitou pomoc prostřednictvím své mobilní aplikace, která vznikla letos v létě a nyní přichází s podzimním updatem. Ten vychází přímo ze zkušeností a zpětné vazby uživatelů a přináší nové funkce, které mají cestu ke kvalitnějšímu spánku ještě zjednodušit.

Terapie insomnie pro všechny

Aplikace Snoozie vznikla, aby zpřístupnila metody kognitivně behaviorální terapie insomnie (KBT-I) komukoli, kdo se potýká s nespavostí. Terapie bývá běžně dostupná jen s dlouhými čekacími lhůtami, Snoozie ji ale nabízí jednoduše v digitální podobě.

Okamžitá pomoc

Po letním spuštění získala aplikace své první uživatele a jejich zpětná vazba pomohla k vylepšení podzimní verze. „Lidé oceňují, že aplikace nabízí vědecky ověřené metody a přitom je dostupná okamžitě – bez čekání na terapeuta. Zároveň jsme díky jejich zkušenostem přidali a doladili detaily, které Snoozie dělají ještě praktičtější,“ říká psycholog a jeden ze zakladatelů Snoozie Vojtěch Šafář.

Výsledky měření kvality spánku navíc u uživatelů potvrzují, že tato forma pomoci skutečně nespavost zmírňuje. U většiny uživatelů se po programu zvýšila spánková efektivita ze 72 % na 90 %, usínání se zkrátilo o 10 minut a noční bdění je průměrně kratší celkem o 25 minut.

Kombinace digitální a tradiční terapie

Nová verze přináší mimo jiné možnost zakoupit program v balíčku se závěrečným sezením se spánkovým terapeutem. Na odborné stránce aplikace pracuje další ze zakladatelů, Mgr. Karolina Janků, Ph.D., klinická psycholožka a specialistka na spánkovou medicínu z Národního ústavu duševního zdraví, která působila i na Oxfordské univerzitě. „Kognitivně behaviorální terapie insomnie je zlatý standard v léčbě nespavosti. Digitální forma může být velmi cenným doplňkem, který lidem zpřístupní pomoc přesně ve chvíli, kdy ji potřebují,“ doplňuje.

Investice od zakladatele značky Niceboy a další směřování

Projekt získal andělskou investici od Daniela Janků, zakladatele značky Niceboy. „Snoozie má obrovský potenciál – propojuje vědu, technologie a snahu řešit problém, který se týká velké části populace,“ dodává.

Snoozie se chce v dalších měsících zaměřit na partnerství se zdravotními institucemi, wellbeing programy i pojišťovnami. Cílem je ukázat, že digitální terapie může být dostupná a efektivní cesta, jak lidem vrátit kvalitní spánek.

Více informací na www.snoozie.cz

Podnikatelské prostředí v Česku se zlepšilo, a to hlavně díky vývoji tržní kapitalizace a zmenšující se mezeře ve výběru DPH. Přesto nám patří podprůměrná 19. příčka v EU

Praha, 21. října 2025 – Podmínky pro podnikatele se v Česku od předchozího ročníku Indexu prosperity a finančního zdraví mírně zlepšily, vystoupali jsme o tři příčky na 19. pozici v EU. Stojí za tím zejména „zkrouhnutí“ mezery ve výběru DPH. Přestože v Česku od loňského ročníku v přepočtu na obyvatele přibylo startupů, stále v tomto ohledu nemáme na většinu unijních kolegů. Český startupový trh trápí nedostatečná robustnost související především s nedostatkem rizikového kapitálu, a Česko se tak globálně řadí mezi desítku zemí s největším odlivem nadějných startupů. Meziroční úspěch tuzemsko zaznamenalo v případě tržní kapitalizace pražské burzy – její podíl na HDP se zvýšil z 16,5 % na 25,8 % HDP, z pohledu unijního pořadí jsme se vyhoupli z 20. na 15. příčku. Lehce se zvýšil také podíl z hrubého fixního kapitálu, který české firmy investují do duševního vlastnictví.

České podnikatelské prostředí si dle Indexu prosperity a finančního zdraví mírně polepšilo. Zatímco loni nám připadla 22. příčka z celkových 27 v EU, letos nám patří 19. pozice. Nicméně pokud Česko porovnáme oproti předchozímu ročníku, většina indikátorů napříč tímto pilířem víceméně stagnovala, případně došlo k nepatrnému zlepšení. Je tomu tak i v případě investování firem do duševního vlastnictví nebo u množství firem v přepočtu na obyvatelstvo, kde přitom došlo z pohledu pořadí v EU dokonce k posunu na horší příčky.

K výraznější pozitivní změně oproti minulému ročníku došlo pouze v případě zmenšující se mezery ve výběru DPH a ve vývoji tržní kapitalizace pražské burzy. Mezi lety dále vzrůstá počet firem v přepočtu na obyvatele. Zatímco v prvním ročníku Indexu připadlo na milion Čechů 3 897 firem s 10 a více zaměstnanci, letos už se hodnota vyšplhala na 4 271,“ popisuje Hana Vincourová, analytička Evropy v datech.

Reálně jsme si z pohledu hodnot meziročně pohoršili a to spíše neznatelně pouze u podílu financí na HDP, které soukromý sektor vydává na výzkum, a v případě nákladů na elektřinu. „Celkové ceny elektřiny podnikům v Česku v roce 2024 vzrostly zejména kvůli znovuzavedení plateb na obnovitelné zdroje, které předtím v době energetické krize za spotřebitele platil stát, to se projevilo v nárůstu distribučních poplatků,“ vysvětluje analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová, a zároveň upozorňuje na to, že zdrojový Eurostat ve svých statistikách bere v úvahu i několikaleté kontrakty na energie, což může srovnání cen ovlivnit.

[Infografika – celkové výsledky]

Nejlépe si prostředí pro podnikatele v rámci EU nastavily severské státy Finsko a Švédsko. Třetí příčku pobaltskému tygrovi Estonsku od minulého ročníku sebralo Irsko. U toho se mnozí unijní kolegové mohou inspirovat stran malého rozdílu mezi očekávanou a reálnou sumou plynoucí z výběru DPH, pro podnikatele přívětivé výše korporátní daně nebo vysokého počtu firem v přepočtu na obyvatelstvo. Z pohledu podnikání nejméně vzkvétající prostředí v EU najdeme na Slovensku, v Rumunsku a Chorvatsku.

Mezera ve výběru DPH se v Česku postupně zmenšuje

Skok z podprůměrné devatenácté příčky do slušného nadprůměru 7. pozice v EU. Tak si Česko mezi ročníky Indexu polepšilo v případě velikosti mezery ve výběru daně z přidané hodnoty (DPH) v celounijním porovnání. Zatímco v roce 2021 podle dat Evropské unie rozdíl mezi odpovídající částkou získanou výběrem DPH a reálnou sumou dosahoval 6,7 %, v roce 2022 se mezera rovnala už pouze 4,2 %. Evropská komise navíc předpokládá, že se mezera dále zmenšovala také v roce 2023.

Za vývojem, který v Česku v posledních letech v tomto ohledu pozorujeme, stojí podle ekonomky Markéty Malé z Centra veřejných financí především analytické a kontrolní schopnosti Finanční správy podpořené účinnými nástroji a důslednější spoluprací s relevantními institucemi, jako jsou policie a celní správa. „Obzvlášť pozitivně je hodnocené kontrolní hlášení, které umožnilo důsledněji potírat karuselové podvody. Vliv měla zřejmě i pandemie covidu, která urychlila trend přechodu na bezhotovostní platby,“ popisuje Malá a dodává, že navzdory tomu má český systém stále mezery: „Například absence systému pro evidenci tržeb (po zrušení EET) je spíše neobvyklá – v různých formách se s podobnými systémy setkáváme ve dvaceti zemích EU. Dalším příkladem je skutečnost, že v Česku je možné dělit obrat firmy mezi několik společností s ručením omezeným se záměrem nedosažení minimálního limitu pro platbu DPH, což lze řešit po vzoru třeba Německa zavedením skupin pro platbu DPH, kdy se pro účely plátcovství daně bere jako rozhodná celá skupina provázaných firem.

Vyšší důvěra v systém vede k vyšší ochotě platit a neobcházet daně

Vyhýbání se platbě DPH má přitom dopady nejen pro daňový výběr státu, ale i férovost podnikatelského prostředí nebo sociální zabezpečení, kdy nepřiznané transakce a příjmy snižují budoucí důchody dotyčných nebo případné výměry alimentů. Naprosto zásadní je pak podle Markéty Malé celková důvěra v daňový systém, respektive v stát a veřejné služby v širším slova smyslu – čím vyšší důvěra, tím vyšší ochota platit a neobcházet daně. Zároveň platí, že čím je systém nastavení sazeb DPH jednodušší, tím je lepší i z hlediska zmenšování prostoru pro obcházení DPH.

Výrazněji než Česko mezi lety 2021 a 2022 umenšily mezeru z pohledu změny procentních bodů v rámci EU Portugalsko, Řecko, Lotyšsko, Lucembursko nebo Rumunsko (které ale zůstává stále na chvostu EU). „Snižování mezery ve výběru DPH v řadě dalších zemí v Evropě jde do značné míry přisoudit zlepšujícím se analytickým a technologickým schopnostem,“ dodává Malá.

Efektivita opatření cílících na srážení velikosti mezery ve výběru DPH se různí. Na celoevropské úrovni se například zdá, že digitální platby daňovou mezeru snižují. Naopak u účinnosti opatření, jako jsou EET nebo povinná hlášení o DPH, se ukazuje, že spíše než na samotné existenci takových opatření záleží více na tom, jak jsou nastavené kontrolní nástroje, jaké kvality dosahují dané finanční správy a jak se k nim staví samotní podnikatelé. Fungovat může povinné reportování DPH, které zavedly Polsko, Rumunsko nebo Slovensko, kde se v návaznosti mezera zmenšila o 5 procentních bodů (což Evropská komise hodnotí ale pouze jako průměrný pokles). Další z v praxi vyzkoušených opatření, povinné registrační pokladny, ukazují stran efektivity smíšené výsledky. Jak moc mají opatření správních orgánů na potírání úniků DPH vliv, nicméně rozmlžuje skutečnost, že mnozí unijní kolegové si co do mezery u DPH prokazatelně polepšili i bez nových opatření.

Startupů přibývá, škodí nám ale malý startupový trh i postoj k neúspěchu

Situace ohledně počtu startupů v Česku v přepočtu na milion obyvatel se od minulého roku zlepšila. Loni na milion Čechů připadlo 166 startupů, letos už se jejich počet dle platformy Dealroom rovná 281. Přesto nám dále patří podprůměrná příčka v EU, ačkoli jsme si meziročně polepšili z 20. místa na 18. Jak popisuje Kateřina Glazar Kynclová, web content manažerka pro Czechstartups.gov, hlavní problém českého startupového prostředí spočívá v nízkém počtu vznikajících a rostoucích firem: „Z Analýzy českého startupového prostředí, kterou vydal CzechInvest společně s Českou startupovou asociací, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem vlády, vyplývá, že tuzemsko zaostává za vyspělými inovačními ekonomikami nejen v počtu nově založených startupů, ale i v počtu těch, které se dokážou rozvinout do větších firem s mezinárodním dosahem. Tento stav omezuje schopnost ekonomiky vytvářet inovace, kvalitní pracovní místa a konkurenceschopné produkty,“ říká Glazar Kynclová a dodává, že kromě velikosti hraje významnou roli i státní podpora a to, jak mají země nastavené podmínky k podnikání.

[Infografika – rozpad indikátorů]

Nedostatečná robustnost českého startupového trhu, především v souvislosti s nedostatkem rizikového kapitálu, má navazující negativní důsledky. „Podle platformy Czechia Dealroom se téměř polovina nadějných startupů (43 %) s tržní hodnotou minimálně 50 milionů amerických dolarů založených v Česku přesouvá do vyspělejších startupových ekosystémů, jakými jsou například Amsterdam, Londýn, či USA,“ vysvětluje datový analytik agentury CzechInvest pro Technologickou inkubaci Petr Vrána a připomíná, že v tomto ukazateli odlivu nadějných startupů jsme mezi nechvalnou top desítkou na světě. Nesmí se ale zapomínat ani na přednosti českého startupového prostředí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ výhodou zdejšího trhu je třeba široká základna informačních technologií a technických specialistů. „Ta je důležitá pro vznik startupů založených na škálovatelném byznysu nabízejících například produkty typu software jako služba,“ vysvětluje Vrána.

Kromě čistě ekonomických faktorů hrají roli také postoje zakořeněné v české společnosti. Například to, jak se u nás nahlíží na neúspěch. „U nás je vnímaný jako něco špatného. Oproti tomu v Americe se k němu staví do jisté míry pozitivně – jako k další výhodě foundera, který to jde zkusit ještě jednou. Nelze však nezmínit, že americký trh je oproti tomu českému násobně větší, má mnohem více investorů a obhlíží jej také mnohem více vizionářů, kteří jsou ochotni investovat i do pouhého nápadu,“ doplňuje Kateřina Glazar Kynclová z Czechstartups.gov. V českém prostředí se nejvíce daří startupům vyvíjejícím a nabízejícím podnikový software, které navíc využívají technologii umělé inteligence. Úspěšné jsou ale podle Petra Vrány také startupy v oblastech finančních technologií, stravování, marketingu a ve srovnání s ostatními zeměmi i v oblasti robotiky.

Pokud by byl ČEZ stažený z pražské burzy, její tržní kapitalizaci a likviditu čeká prudký propad

Tržní kapitalizace pražské burzy, která slouží jako hlavní index akciového trhu v Česku, odpovídá letos podle dat České spořitelny 25,8 % HDP. Loni přitom hodnota dosahovala pouze 16,5 %. Meziročně jsme tak předběhli Maďarsko, Rumunsko, Maltu, Irsko či Chorvatsko. „Za růstem velikosti pražské burzy vůči HDP stojí především akciová rally (období, kdy ceny akcií rostou významným tempem, pozn. red.) v posledním roce. Dařilo se akciím společnosti ČEZ, která výrazně posilovala hlavně díky spekulacím na její stažení z burzy budoucí vládou. Velmi dobře si vedly také akcie z finančního sektoru díky pozitivnímu vývoji ekonomiky a kvality úvěrových portfolií,“ doplňuje kontext růstu tržní kapitalizace pražské burzy akciový analytik České spořitelny Jan Bystřický. Další vliv, byť ne tak významný, představovalo uvedení dvou nových firem – Doosan Škoda Power a M2C – na burzu. „Obě tyto primární emise měly za cíl hlavně získání nedluhového kapitálu pro růst obou firem,“ říká Bystřický.

A jak si v současnosti stojí pražská burza oproti akciovým trhům v ostatních unijních státech? V tržní kapitalizaci zaostává nejen za státy západní Evropy vyznačujícími se rozvinutým akciovým trhem, ale také za sousedním Polskem, ke kterému má tradičně v jiných charakteristikách blíže. V Polsku mají totiž menší a střední podniky ve zvyku si na burzu chodit pro kapitál na rozvoj, což zemi dává velkou výhodu oproti Česku i dalším ekonomikám v našem regionu.

Jako další faktor výrazně podporující polskou burzu Jan Bystřický připomíná fakt, že jsou na ní obchodováni všichni hlavní výrobci elektřiny, rafinérie, banky a telekomunikační společnosti. „Naproti tomu v ČR se diskutuje o stažení ČEZ z burzy poté, co již v minulosti přišla například o důležité akcie telekomunikačních operátorů. Pokud by ke stažení ČEZ skutečně došlo, kapitalizace a likvidita pražské burzy by se prudce propadla a pro menší firmy (jako letos M2C) by bylo získávání nedluhového kapitálu pro rozvoj výrazně obtížnější,“ porovnává Bystřický, jaká situace panuje na českém akciovém trhu a kam se může do budoucna vyvíjet.

[Infografika 3 – hodnoty indikátorů]

Více o Indexu prosperity a finančního zdraví na Indexprosperity.cz.

Exit mobile version