Společnost T-Mobile se rozhodla darovat 10 milionů korun na obnovu po ničivých povodních, které zasáhly Českou republiku. Zároveň s tím vypsala také sbírku pro zaměstnance a vybranou částku ztrojnásobí. Během 24 hodin se na ní sešly po ztrojnásobení více než 2 miliony korun! Finanční prostředky zamíří do Charity Česká republika. Kromě peněžité pomoci poskytl operátor také materiální pomoc a od nedělních 18:00 hod. zavedl neomezené volaní a data pro všechny zákazníky, aby mohli zůstat ve spojení se svými blízkými. Tato nabídka je prodloužena do středy.
„V těžkých situacích jako tato je rychlá pomoc zásadní. Chtěla bych poděkovat všem kolegům v T-Mobile, kteří s touto situací pomáhali – od frontových linií, bezpečnosti, komunikace, dohledu, technology a zejména těm, kteří jsou už několik dnů v terénu a zajišťujíopravy a napájení našich základnových stanic, aby byl dopad na naše zákazníky co nejmenší. Velice si jejich nasazení vážíme. Zároveň jsme se rozhodli darovat 10 milionů korun regionům zasažených povodní, vypsali jsme zaměstnaneckou sbírku a výtěžek ztrojnásobíme. Jsem hrdá na to, jakou solidaritu zaměstnanci projevili a s jakým odhodláním se plánují zapojit do dobrovolnických prací v terénu,“ doplňuje Melinda Szabó, generální ředitelka T-Mobile Czech Republic.
Veškerou finanční pomoc poskytne operátor přes svého dlouholetého partnera Charita Česká republika, který má s mimořádnými událostmi tohoto druhu bohaté zkušenosti. Peníze budou použity na okamžitou i následnou materiální i psychosociální pomoc a krizovou intervenci. „Spolupráce s T-Mobile si velmi vážíme. V dnešní době je důležité mít partnera, na kterého se můžete v krizi spolehnout a o tom jsme se už několikrát přesvědčili.Situace v zaplavených regionech je vážná a po prvotním odklizení vody, bahna a sčítání škod přijde na řadu konkrétní pomoc lidem a obcím,“ dodává Lukáš Curylo, ředitel Charity Česká republika.
Na okamžitou pomoc zavedl T-Mobile od nedělních 18:00 hod. neomezené volání a data všem zákazníkům, v tuto chvíli s platností do středy. Ve spolupráci s organizací ADRA poskytl 1 000 velkokapacitních powerbank přímo do regionů zasažených výpadky proudu. Výpadky elektřiny na mnoha místech způsobily výpadky mobilního signálu. Technici T-Mobile už od poloviny minulého týdne posílili směny, aby zajistili ohroženým základnovým stanicím náhradní napájení diesel agregáty. Jsou také v úzkém kontaktu se všemi jednotkami IZS.
Advokátní kancelář Dentons, která je největší právní firmou světa, poskytla své poradenství syndikátu bank vedenému Českou spořitelnou, jehož členy jsou Komerční banka, ČSOB a UniCredit Bank, při financování transakce pro investiční skupinu KKCG.
Finanční prostředky budou použity v technologickém pilíři skupiny KKCG na refinancování stávajících úvěrů použitých na nedávnou akvizici společnosti Avenga a na navýšení dluhových nástrojů s cílem poskytnout další finanční prostředky na provoz a další růst skupiny.
Technologický pilíř společnosti KKCG tvoří tři hlavní značky: Aricoma, Avenga a Qinshift. Nedávná akvizice společnosti Avenga, platformy pro komplexní softwarové inženýrství a poradenství, dále upevnila její pozici na globálním trhu a posílila její působnost v oblasti digitální transformace, vývoje softwaru a IT poradenství.
Dentons působila jako hlavní právní poradce věřitelů při transakci, která se týkala osmi evropských jurisdikcí. Partner Daniel Hurych, který je jedním z vedoucích praxe bankovnictví a financí v pražské pobočce advokátní kanceláře Dentons, vedl tým, který pracoval napříč jurisdikcemi a jehož členy byli seniorní právník Martin Fiala a právník Jan Kořistka v Praze, partner Axel Schlieter a právnička Julia Heitmann v Düsseldorfu, partner Bartosz Nojek, seniorní právník Mateusz Ciechomski, juniorní právnička Weronika Lakoma ve Varšavě, partner Stephane Hadet a právník Christian Azoulay v Lucemburku.
Právní servis podle maltského, švédského a bulharského práva byl poskytován ve spolupráci s advokátními kancelářemi Ganado advocates, TM & Partners a Boyanov & Co.
Partner Daniel Hurych k tomu uvedl: „Již v minulosti jsme poskytovali poradenství věřitelům při několika akvizicích společnosti KKCG v rámci jejího technologického pilíře. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k další úspěšné finanční transakci mezi našimi dlouholetými klienty Českou spořitelnou, ČSOB, Komerční bankou, UniCredit bankou a KKCG.“
O společnosti Dentons
Advokátní kancelář Dentons zastoupená ve více než 80 zemích světa pomáhá rozvíjet, chránit,
provozovat a financovat vaši organizaci poskytováním jedinečných globálních i úzce lokálních právních řešení. Polycentrický přístup, orientace na smysluplné cíle a aktivní uplatňování principů inkluze, rozmanitosti, rovnosti a trvalé udržitelnosti nám umožňují soustředit se na to, co je pro vás nejdůležitější. www.dentons.com
Přední odborníci provedou účastníky produkcí, masteringem i základy hudební kompozice. Kurzy tak ocení začínající hudebníci, zvukoví inženýři i milovníci audia.
Společnost Panter dnes přestavila svůj historicky první vzdělávací program jménem Panter Akademie. Ten nabídne veřejnosti sérii kurzů zaměřených na zvuk, nahrávací techniku a hudební produkci. Kurzy jsou určeny pro začínající hudebníky, i nadšence do zvuku a studiové práce. Dostupné informace ale ocení i podcasteři. Všichni účastníci jejich prostřednictvím poznají produkční proces od A do Z i to, že s moderní technikou se může do tvorby pustit prakticky kdokoli.
Účastníci se naučí nejen teorii a základy práce se zvukem, ale také pokročilé techniky produkce hudby i základy hudební kompozice. Dozví se také, co všechno pro zahájení produkce potřebují a jak si mohou vybavit soukromé studio. Nečekají je přitom pouze teoretické přednášky. Obsahem kurzů bude i možnost získat praktické dovednosti a vyzkoušet si nejmodernější audio techniku v praxi.
Mezi lektory potkají návštěvníci kapacity jako je Martin Klusák z Hudební Akademie Múzických Umění, Ing Šimon Skvaril, který přednáší na VUT v Brně, nebo producent a zvukový inženýr Milan Havrda, známý jako Boris Carloff. O své zkušenosti, nejen z angažmá ve Státní opeře, se podělí i Jan Křišťál ze studia Audiogarden.
Tématu zvukového designu a syntézy se ujme odborník na slovo vzatý David Herzig, který je členem skupiny Bert&friends a vystupuje také pod pseudonymem Lotus Wash. Chybět nebude ani hudební producent a majitel Dolby Atmos studia RePrague Martin Ledvina. A právě ve studiu RePrague účastníci svůj kurz uzavřou.
Profesionální informace s přátelskou cenou
Jedinečnou příležitost získat informace od skutečných profesionálů nabízí společnost v rámci vstupného ve výši 250 Kč. Zájemci tak nemusí hradit jednorázově celý kurz, ale mohou si vybrat téma, které je zajímá nejvíce.
Účastníci si vyzkouší i Dolby Atmos studio
Jednotlivé lekce budou startovat vždy v 16:00 přímo v sídle společnosti Panter na adrese Bohuslava Martinů 944/7, Praha 4. Výjimkou budou závěrečné lekce Martina Ledviny, který účastníky pozve do svého Dolby Atmos studia RePrague na adrese Zličínská 24, Prague 6.
Na jednotlivé lekce se mohou zájemci hlásit prostřednictvím emailu na adrese panter@pantercz.cz.
O jednotlivých termínech bude společnost Panter informovat na svých Facebookových stránkách.
Seznam lekcí:
Základní přehled o zvuku, studiové technice a nahrávání
26. září 2024
Definice zvuku, veličiny, lidské ucho, akustika, elektrická a mechanická soustava, vlnění, kmity, studiová technika. Lektor: Ing. Šimon Skvaril (lektor Audio Inženýrství na VUT v Brně)
Základy práce s nahrávacím softwarem (D.A.W.)
3. října 2024
Přehled o obsahu D.A.W., práce se stopami, mixážní konzole, efekty a nahrávání. Lektor: Ing. Šimon Skvaril (lektor Audio Inženýrství na VUT v Brně)
Virtuální nástroje a MIDI
10. října 2024
Protokol MIDI, parametry práce s nástroji, syntezátory, samplery. Lektor: Ing. Šimon Skvaril (lektor Audio Inženýrství na VUT v Brně)
Úvod do hudební teorie a kompozice
17. října 2024
Noty, tóniny, intervaly, akordy, tempo, takty, kompozice. Lektor: MgA et MgA. Martin Klusák (HAMU)
Sound design a zvuková syntéza
24. října 2024
Typy syntézy, části syntezátoru, efekty používané v sound designu. Lektor: David Herzig (člen kapely Bert and Friends, Lotus Wash)
Mixing
31. října 2024
Hlasitosti a zesílení, dynamika, panorama, maskování, efekty pro mix. Lektor: Jan Křištál (zakladatel studia Audiogarden a zvukař Státní opery)
Mikrofony a mikrofonní techniky
7. listopadu 2024
Nahrávání nástrojů a hlasu, druhy mikrofonů, mikrofonní charakteristiky, mikrofonní soustavy. Lektor: Milan Havrda známý jako Boris Carloff (zpěvák, producent, skladatel a textař)
Mastering
14. listopadu 2024
Postupy při masteringu, hlasitostní standardy, rozdíly mezi masteringem pro různé platformy. Lektor: Jan Křištál (zakladatel studia Audiogarden a zvukař Státní opery)
Nahrávací workshop
21. listopadu 2024
Produkce vlastní skladby pod supervizí zkušených producentů. Lektor: Martin Ledvina (hudební producent a majitel Dolby Atmos studia RePrague)
Dolby Atmos
28. listopadu 2024
Představení technologie Dolby Atmos ve studiu Martina Ledviny. Lektor: Martin Ledvina (hudební producent a majitel Dolby Atmos studia RePrague)
O společnosti Panter spol. s.r.o.
Společnost Panter s.r.o. je rodinná firma, která importuje a výhradně zastupuje zvukovou techniku Sennheiser a Neumann již od roku 1992. V průběhu let převzala zastoupení mnoha dalších významných značek v tomto oboru. Bohaté zkušenosti s audiovizuální technikou společnost využívá i při návrzích zvukových instalací AV systémů a zajišťuje také vlastní servis dovážených produktů.
Hrozí-li zatopení technologie FVE vodou (baterie, střídač), postupujte dle následujících kroků:
Dle návodu k FVE vypněte celou elektrárnu.
Udělejte fotky instalace
Očíslujte baterie, aby bylo později možné zapojit je ve stejném pořadí.
Odpojte kabely z BMS (řídící systém baterie – vrchní díl sloupce, v případě baterie Solax se jedná o tzv. Master baterii, která má v sobě BMS intergrovanou), smotejte je a zajistěte proti poškození konektorů
Baterie rozpojte a po částech odneste na bezpečné suché místo.
Pošlete informaci o demontáži úložiště a požádejte o zpětnou montáž.
Zpětnou montáž bateriového úložiště nikdy neprovádějte sami, mohlo by dojít k nevratnému poškození baterií.
Když výše uvedené vlastník fotovoltaického systému neprovede a technologie se zatopí, velmi pravděpodobně dojde k jeho poškození a bude se muset instalovat nová technologie.
Woltair, Karel Náprstek, technický ředitel a expert na tepelná čerpadla:
Důležité je mít zařízení pojištěno. Protože jde o technologii, která, když dojde k vytopení, tak současně dojde k porušení elektroniky v něm. Následovat pak bude muset, bohužel, výměna celého stroje.
Společnost Zoe.ai, zaměřující se na vývoj technologických nástrojů pro personalizaci na základě chování uživatelů v reálném čase s pomocí AI, přichází na trh s novou funkcionalitou Deep Search. Ke stávající technologii, která se zabývá personalizovaným doporučováním produktů na e-shopu, nově nabízí komplexní řešení problematiky personalizovaného vyhledávání.
Nové řešení Zoe.ai Deep Search umožňuje e-shopům výrazně zlepšit zákaznický zážitek díky vysoce přesnému vyhledávání přizpůsobenému individuálním preferencím zákazníků. Nástroj dokáže zvýšit konverzi a tržby z personalizovaného vyhledávání až o 50 %. Díky snadné implementaci plug & play lze navíc řešení rychle integrovat do stávajících systémů.
Rozšíření služeb Zoe.ai nově zahrnuje několik vyhledávacích nástrojů. Kromě klasického fulltextového vyhledávání s pokročilým našeptávačem, který okamžitě reaguje na dotazy a zlepšuje uživatelský zážitek, nabízí také sémantické vyhledávání, jež chápe význam vyhledávaných výrazů a nabízí vysoce relevantní výsledky. Dále zahrnuje vizuální vyhledávání na základě podobnosti obrázků, ideální pro segmenty jako módní průmysl nebo personalizované řazení výsledků vyhledávání podle preferencí jednotlivých zákazníků. Poslední, ovšem jistě neméně důležitou funkcí, je nákupní rádce. Jedná se o konverzační aplikaci, která poskytuje nejen personalizované doporučení z produktového katalogu, ale umí i sofistikovaně komunikovat v podstatě na jakékoliv téma.
„V dnešní rychle se měnící e-commerce sféře se personalizace stává téměř nepostradatelným prvkem. Rozšířením naší nabídky o funkcionality Deep Search chceme našim klientům poskytnout zásadní konkurenční výhodu, která jim pomůže lépe porozumět svým zákazníkům a efektivněji reagovat na jejich potřeby automatizovaně a v reálném čase, bez nutnosti jakýchkoli manuálních zásahů. Věříme, že tato inovace jim umožní získat nemalé výhody v dynamickém prostředí online obchodování,” říká Michal Krňák, produktový manažer Zoe.ai.
O Zoe.ai
Společnost Zoe.ai se specializuje na vývoj pokročilých technologických nástrojů pro personalizaci zákaznické zkušenosti. Technologie Zoe.ai dokáže v reálném čase sledovat a analyzovat chování uživatelů na webových i mobilních stránkách a využívá umělou inteligenci k optimalizaci obchodních procesů. Díky inovativním funkcím, jako je personalizované doporučování produktů a vyhledávání, pomáhá e-shopům zlepšit zákaznický zážitek, zvýšit konverze a optimalizovat prodeje podle individuálních potřeb každého zákazníka.
České firmy výrazně zaostávají v digitalizaci, která je přitom považována za výraznou konkurenční výhodu. Jak vyplývá z průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Software602, 33 % českých firem má velmi nízkou míru digitalizace. V rámci interních procesů tak řeší její pomocí naprosté minimum provozních agend. Pro více než polovinu firem (57 %) je hlavní překážkou digitalizace pocit, že ji firma nepotřebuje nebo, že náklady na ni budou příliš vysoké.
Nízkou míru digitalizace firemního prostředí v ČR zmiňuje i letošní zpráva programu Evropská digitální dekáda (EU Digital Decade 2030). Ta stanoví mechanismus pro sledování pokroku digitalizace ve státech EU do roku 2030. Jako slabou hodnotí tato zpráva především digitalizaci malých a středních podniků (SME)1 v ČR. Údajně pouze 49,3 % malých a středních podniků alespoň základní úroveň digitální intenzity, což je pod průměrem EU, který činí 57,7 %.
Třetina firem v ČR (téměř) nedigitalizuje
Podle průzkumu společnosti Software602* může být situace v oblasti digitalizace ještě méně optimistická. Kladené dotazy byly zaměřeny na digitalizaci 5 agend, se kterými společnosti rutinně pracují nebo by pracovat měly – elektronický podpis dokumentů, elektronické podepisování pracovních smluv se zaměstnanci, interní předávání a schvalování žádostí a dokumentů, napojení datové schránky a digitální archiv. Výsledky ale ukázaly, že 33 % firem má úroveň digitalizace skutečně velmi nízkou. V praxi to znamená, že nemá digitalizovány ani dvě z těchto pěti agend.
„Firmy mají největší zkušenosti s předáváním a schvalováním dokumentů. Obvykle začínají s digitalizací právě zde. Jde v podstatě o počáteční bod digitalizace celé firmy. Když zavádíte jakoukoliv novinku, je běžné, že se společnost rozdělí na nadšence, čekatele a odmítače. Ve srovnání s daty z Evropy můžeme vidět, že v ČR je skupina skeptiků větší, než je průměr v EU. Tím samozřejmě vzniká riziko, že české firmy přijdou o konkurenceschopnost, jelikož zahraniční firmy působící u nás mají ve většině případů digitalizaci procesů již zavedenou. Snad jedinou výjimkou je obsluha datové schránky, která je unikem českého trhu,“ shrnuje Pavel Žižka, marketingový ředitel Software602 a pokračuje:„Zároveň právě v oblasti obsluhy datových schránek registrujeme mnohem větší poptávku od firem se zahraničním vlastníkem. Je to dáno tím, že jsou zvyklé digitalizovat, nejsou z minulosti zatížené mandatorním zřizováním schránek ke komunikaci se státem a mnohem více si uvědomují jejich potenciál pro byznys.“
Překážky a motivace pro digitalizaci
Překvapením může být zjištění, že za malou mírou digitalizace v řadě firem není skutečnost, že by si neuvědomovaly její přínos. Významnou roli při jejich rozhodování hraje obava ze složité implementace nebo neochota ke změnám.
Prvotní digitalizaci firem iniciuje nejvyšší vedení, ale při jejím dalším rozvoji se do rozhodování zapojuje střední management, respektive specializovaná oddělení. V 76 % oslovených firem byla digitalizace obecně zahájena C-level managementem, ale například v případě elektronického podepisování smluv se zaměstnanci vyšel impulz od finančního nebo HR odděleni. V obou případech se podílely na zavedení procesů ze 24 %.
Pocit, že digitalizovat není potřeba, je bohužel nejčastější bariérou v rozvoji digitalizace. Ve třetině oslovených firem není digitalizace pro vedení prioritou. Pro 24 % firem jsou zase největším strašákem vysoké náklady na její implementaci. „Majitelé firem se v zavádění digitalizace často řídí pravidlem – Kdo nic nedělá nic nezkazí. To se ale zásadně mění s velikostí firmy. Čím je firma větší, tím vice kompetencí přechází z majitele na management a ochota ke změnám stoupá. Navíc se úměrně s velikostí firmy zvyšuje i strach ze ztráty konkurenceschopnosti, protože na jejím úspěchu je závislý větší počet lidí,“ hodnotí Pavel Žižka.
Naopak mezi hlavní motivátory pro digitalizaci uvádějí firmy zrychlení procesů (28 %) a stejný podíl firem uvádí jako hlavní motivaci i zjednodušení práce. Pětina společností pak uvedla, že pro zavedení digitalizace v jejich očích hovoří fakt, že se jedná o oborový standard a požadavek moderního způsobu fungování společnosti.
Digitální archivace v plenkách
Z průzkumu rovněž vyplývá, že digitální archivace zdaleka není v ČR standardem. V šanonech má uloženy papírové dokumenty až 85 % firem! Vlastním datovým serverem či centrem disponuje 43 % dotázaných a stejné množství jich uvedlo, že využívá dokumentové úložiště jako MS Sharepoint, Google Disk nebo jiné cloudové služby. Digitální archiv má jen 21 % firem.
„Disproporce mezi čísly u elektronického podepisování a profesionálního archivačního řešení je dána nízkou informovaností trhu o tom, jak digitální nástroje fungují a jak jsou provázány. Uložením elektronicky podepsaného dokumentu na pouhý sdílený disk se firma vystavuje nemalému riziku. Elektronicky podepsaný dokument je totiž potřeba po 5 letech přerazítkovat, abyste udrželi jeho platnost například pro soudní dokazování v případě sporu. To není možné v případě velkého počtu dokumentů zajistit lidskou silou, a právě to za vás řeší sofistikované digitální archivy,“ říká Pavel Žižka.
Nejméně využívanou novinkou je ve firmách podepisování smluv se zaměstnanci. Pouze 4 % firem tuto možnost využívá plně, 5 % pak částečně. Obvykle jde o společnosti, které mají digitálně řešeny i další HR úkony, jako je možnost čerpání benefitů zaměstnanci apod. „Tato nízká číslo jsou dána především tím, že možnost digitálně podepisovat pracovněprávní dokumenty existuje teprve od října 2023. Mnoho firem tak tento proces teprve zavádí či se na něj připravuje,“ říká Pavel Žižka a doplňuje: „Obecně však platí, že HR dokumenty patří k těm, které podniky nejvíce zatěžují a je nutné je nejdéle uchovávat. U evidenčních listů důchodového pojištění je to dokonce 45 let. Z toho důvodu je digitalizace HR agendy pro firmy s velkým počtem či velkou fluktuací zaměstnanců, naprosto klíčová.“
Digitalizace jako hnací motor firmy
Konference „Digitalizace jako klíč k modernímu HR“ pořádaná Software602 shrnula klíčové výhody zavádění digitalizace ve firmách. Jak včas reagovat na legislativní změny? Kdy a jakým způsobem zavádět digitální procesy? To ukázali na svých řešeních a zkušenostech i zástupci společností Metrostav, Innogy, SCONTO nábytek, Digitální HR, JOBka nebo ManpowerGroup.
Ze závěrů a diskusí vykrystalizovala 4 klíčová doporučení při zavádění digitalizace ve firmách:
Digitalizovaný nepořádek
Před zavedením digitalizace je nezbytné mít pořádek v procesech a datech – pokud máte ve firmě nepořádek, budete ho mít dál. Jen digitalizovaný.
AI – důvěřuj, ale prověřuj
AI je výborný nástroj – např. pro urychlování výběru kandidátů na určitou pozici nebo kompilaci e-mailů uchazečům v úvodních kolech výběrového řízení. Je ale nutné s AI zacházet opatrně – především dbát na legislativní nároky vyplývající z AI Act, GDPR a je rovněž nezbytné dbát na kontrolu aktuálnosti dat, se kterými AI pracuje.
Postupně, hravě, pozitivně
Na zavádění AI jděte postupně a přidávejte postupně i procesy. Klidně při využívání například digitálních podpisů nebo potvrzování výkazů z pracovních cest se hodí uspořádat firemní soutěž, která nejpilnější / nerychlejší členy týmu odmění. Rovněž se nebojte zavádět prvky gamifikace a soutěživosti v digitálních školeních. Ptát se můžete např. na to, kde se nachází v kanceláři hasicí přístroje. A v neposlední řadě si získejte pro zavádění digitalizace ambasadory. Nadšence z řad zaměstnanců či kolegů, kteří pro digitalizaci a její výhody strhnou ostatní a pomohou překlenout období změn, které vždy provází komplikace.
Neslibujte (interně) nesplnitelné
Nikdy negarantujte, že digitalizace povede k rušení pracovních míst. Slibujte si od ní především zefektivnění pracovních procesů. Produktivita práce stoupne vašemu týmu především díky tomu, že zaměstnanci budou vykonávat strategičtější práci a odpadnou jim rutinní úkoly.
* Průzkum „Jak podpořit digitalizaci kancelářských procesů“ pro společnost Software602 realizovala agentura B-inside. Telefonického průzkumu ve dnech 24. 6. – 16. 7. 2024 se účastnilo 253 decision makerů z výrobních firem se 100+ zaměstnanci, obchodní firmy s 50+ zaměstnanci a firmy z oblasti služeb s 50+ zaměstnanci.
Software602, a.s. je česká akciová společnost založena v roce 1991 autory textového editoru Text602. Primárně se zabývá vývojem, prodejem licencí a implementací softwarových produktů a služeb pro digitalizaci procesů s elektronickým podpisem a archivací pro firmy i státní správu. Mezi klienty Software602 mimo jiné patří společnosti Metrostav, McDonald’s, Rohlik.cz i celá řada veřejných institucí. Klíčovými referenčními projekty Software602 určenými pro orgány státní správy jsou především ePortal, Datová schránka a Czech POINT. Více informací je k dispozici na www.602.cz.
Ve světě zločinu nečekejme slitování. Kyberzločin jde tvrdě za svým cílem, kterým je nejčastěji finanční zisk. Podle toho si hackeři ostatně vybírají své oběti, kde je největší pravděpodobnost úspěchu a kde se nachází nejhodnotnější data. Není proto překvapení, že třetím nejčastějším terčem kyberútoků je zdravotnictví.
Kyberbezpečnostní společnost Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP) upozorňuje, že letos čelí každá zdravotnická organizace v průměru 2 018 kyberútokům týdně, což je meziroční nárůst o 32 %. Nemocnice a další zdravotnická zařízení si nemohou dovolit výpadky nebo narušení služeb, protože by to mohlo přímo ohrozit životy pacientů. Citlivé údaje o pacientech jsou navíc při obchodování na darknetu velmi žádaným zbožím a mohou také sloužit jako páka při vydírání firem. Největší hrozbou současnosti, která již ochromila nespočet nemocnic po celém světě, je ransomware. Digitalizace zdravotnictví přináší řadu nesporných výhod, ale zároveň to klade větší nároky na kybernetické zabezpečení. A řada zdravotnických organizací bohužel nemá na zajištění odpovídající kybernetické ochrany dostatečné zdroje.
Světová zdravotnická organizace (WHO) proto vyhlásila na 17. září Světový den bezpečí pacientů, který má upozornit na možná rizika. Bezpečnost pacientů není pouze otázkou fyzické péče, ale zdraví a životy pacientů mohou být v ohrožení i v případě kybernetického útoku. Problém je o to větší, že mnoho kyberzločinců spolupracuje – někteří nabízejí přístup k organizacím, které již dříve napadli, jiní třeba nabízejí pronájem své infrastruktury za poplatek. Darknet je plný inzerátů nabízejících ransomware jako službu (RaaS), takže nemocnice a další zdravotnická zařízení mohou ohrozit i amatérští kyberzločinci, kteří by jinak neměli technické znalosti a zkušenosti pro podobně závažné útoky.
Například hacker s přezdívkou Cicada3301 zveřejnil inzerát na uzavřeném ruskojazyčném undergroundovém fóru, kde informoval o novém týmu nabízejícím ransomware jako službu (RaaS). Za úspěšné útoky požaduje pouze provizi ve výši 20 %. To je ukázka toho, jakým způsobem kyberzločinci rekrutují své partnery a jaké je standardní rozdělení příjmů. Zajímavé je, že některá fóra mají mechanismus rozhodčího řízení a řešení sporů v případech, kdy se obě strany neshodnou na platbě nebo dodaných službách. To je nezbytné, protože všechny komunikující strany jsou zločinci, kteří komunikují v anonymním prostředí.
Příklad inzerátu, který na darknetu hledá potenciální partnery pro ransomwarové útoky
Hacker Cicada3301 zároveň na speciálních vyděračských stránkách zveřejnil informace o několika obětech, mezi kterými byla i italská zdravotnická organizace ASST Rhodense, která musela v důsledku útoku pozastavit některé operace a rezervace operačních termínů. Bohužel to zdaleka není ojedinělý případ.
Příklad ukradených dat ze zdravotnické společnosti ASST Rhodense a jejich zveřejnění na vyděračské stránce, což má zvýšit tlak na zaplacení výkupného
Nemocnice a pacienti se často stávají terčem dobře koordinovaných ransomwarových útoků. Ransomwarové gangy poskytují zájemcům o spolupráci infrastrukturu a nástroje pro šifrování a pro zvýšení tlaku na oběti také možnost zveřejnit ukradená data na speciálních webových stránkách. Kvůli strachu z vysokých pokut za porušení předpisů o ochraně osobních údajů a také z obavy o bezpečnost pacientů nebo narušení provozu nemocnic raději řada obětí zaplatí i vysoké výkupné. Na undergroundových fórech je prodáván i přístup do zdravotnických systémů. Někteří hackeři totiž fungují jako zprostředkovatelé počátečního přístupu, nakupují přístupy do systémů a následně vyhodnocují jejich kvalitu, zneužívají získaná oprávnění, mapují sítě a později je prodávají zájemcům. Například rusky mluvící kyberzločinec, který je na fóru aktivní od ledna 2024, prodává přístupy do zdravotnických společností. Nabízí přístup například do brazilských nemocnic a klinik, které mají údajně příjmy 55 milionů dolarů. Přístup se prodává za 250 dolarů a umožňuje další vlnu útoků.
Celkově je cena kybernetických nástrojů, dat, přístupu a infrastruktury relativně nízká, přesto může úspěšný útok způsobit obrovské škody a ohrozit zdraví pacientů, přičemž výkupné se často pohybuje v milionech a někdy i desítkách milionů dolarů.
Někteří hackeři prodávají ukradená data a přístup k nim tomu, kdo nabídne nejvíc
„Ve většině případů kyberzločinci nediktují svým partnerům, na koho mají útočit. Tabu jsou většinou jen útoky na Společenství nezávislých států (země bývalého Sovětského svazu), ale jinak nebývají žádná další omezení. Můžeme jen spekulovat, že je to kvůli tomu, že hackeři nechtějí útočit na země, ve kterých působí. V počátcích některé RaaS skupiny prohlašovaly, že nebudou napadat subjekty související se zdravotnictvím. Později došlo k úpravě, že by útoky neměly zahrnovat šifrování dat, aby nedošlo k omezení provozu, ale krádeže dat a vydírání jsou v pořádku. V reálu se ale žádná z těchto pravidel stejně nedodržují,“ říká Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Analýza obětí veřejně vydíraných na stránkách ransomwarových skupin ukázala, že za poslední rok je téměř 10 % obětí ze zdravotnictví.“
Rozdíly mezi jednotlivými skupinami jsou většinou nepatrné. Ale existují výjimky. ALPHV/BlackCat veřejně vybídla své partnery, aby se zaměřily právě na nemocnice a zdravotnictví. Mělo se jednat o odvetu za policejní zásah proti infrastruktuře této skupiny. V důsledku toho dosáhl poměr obětí ze zdravotnictví více než 15 % za posledních 12 měsíců.
Podíl obětí souvisejících se zdravotnictvím za posledních 12 měsících
RansomHub, v červenci a srpnu nejaktivnější ransomwarová skupina, zveřejnila na darknetovém fóru inzerát a slibuje, že 90 % příjmů z výkupného zůstane partnerům a skupině za zprostředkování infrastruktury odvedou jen 10 %, navíc až oběť zaplatí. Partneři získají od skupiny sofistikované nástroje pro správu útoků a spoustu dalších výhod. Inzerát vypadá velmi podobně, jako když nabízí své služby klasické firmy, včetně seznamu výhod oproti ‚konkurenci‘. Z toho opět vyplývá, že kyberzločin je byznys a řada hackerských organizací se svou strukturou neliší od jiných technologických společností.
Ransomwarová skupina RansomHub nabízí svou infrastrukturu dalším kyberzločincům
Význam kybernetické bezpečnosti ve zdravotnictví
„V některých případech dokonce sledujeme, že pokud dojde k jednomu útoku, může relativně brzy následovat další. Kyberzločinci spoléhají, že se nepovede napravit škody spáchané předchozím útokem a v organizaci bude panovat zmatek nebo že dojde k podcenění situace, protože nemocnice nebudou čekat, že by se mohly stát terčem podobného útoku opakovaně,“ dodává Pavel Krejčí. „Zdravotnické organizace zkrátka čelí obrovskému riziku a jako rukojmí jsou často drženi pacienti. Nejen tedy v souvislosti se Světovým dnem bezpečí pacientů bychom si měli připomínat, že prevence je zásadní i při ochraně před počítačovými viry, kybernetickými nákazami, hrozbami a útoky. Zajištění bezpečnosti pacientů v digitálním věku zkrátka vyžaduje nejen technologická řešení, ale i kulturu bezpečnosti a neustálé zvyšování povědomí o hrozbách.“
Bezpečnostní tipy pro zdravotnické organizace:
Pro zajištění kybernetické bezpečnosti ve zdravotnictví je nezbytné přijmout komplexní opatření zahrnující technologická řešení, školení personálu a zlepšení bezpečnostních politik. Mezi klíčové kroky patří:
Pozor na trojany – Ransomwarové útoky většinou nezačínají přímo ransomwarem, ale pro počáteční přístup využívají trojské koně. K infekci trojanem dochází dny nebo týdny před ransomwarovým útokem.
Zbystřete o víkendech a svátcích – Většina ransomwarových útoků probíhá o víkendech a svátcích. Hackeři se snaží zaměřovat na dobu, kdy bude pravděpodobnější, že IT a bezpečnostní týmy nebudou v plné pohotovosti a reakce na hrozbu bude pomalejší.
Používejte anti-ransomware – Ransomwarové útoky jsou sofistikované, ale anti‑ransomwarové řešení napraví případné škody a vrátí vše do normálu během několika málo minut. Ochrana proti ransomwaru hlídá, jestli nedochází k neobvyklým aktivitám, jako je otevírání a šifrování velkého počtu souborů. Pokud anti-ransomware zachytí jakékoli podezřelé chování, může okamžitě reagovat a zabránit masivním škodám.
Zálohujte data – Cílem ransomwaru je donutit oběť zaplatit výkupné, aby získala zpět přístup k zašifrovaným datům. To je však účinné pouze v případě, že cíl skutečně přístup ke svým datům ztratí. Pokud se něco pokazí, vaše data by mělo být možné snadno a rychle obnovit. Je proto nutné důsledně zálohovat, včetně automatického zálohování i na zařízeních zaměstnanců.
Segmentujte a omezte přístup jen na nutné informace – Chcete-li minimalizovat dopad případného úspěšného útoku, pak je důležité zajistit, aby uživatelé měli přístup pouze k informacím a zdrojům, které nutně potřebují pro svou práci. Segmentace sítě minimalizuje riziko, že se hrozba bude nekontrolovatelně šířit napříč celou organizací. Řešit následky útoku na jednom systému může být složité, ale napravovat škody po útoku na celou síť je podstatně náročnější.
Vzdělávání je nezbytnou součástí ochrany – Zaměstnanci by měli umět poznat potenciální hrozby. Mnoho kybernetických útoků totiž začíná cíleným phishingem, který sice neobsahuje malware, ale s pomocí sociálního inženýrství se snaží uživatele nalákat ke kliknutí na škodlivý odkaz nebo k poskytnutí citlivých informací. Vzdělávání uživatelů je proto jednou z nejdůležitějších součástí ochrany.
Používejte silná a nestandardní hesla – Defaultní hesla jsou snadným cílem, takže je důležité používat složité a těžko odhadnutelné kombinace a také vícefaktorové ověřování. Jedná se o další vrstvu ochrany, která výrazně sníží riziko neoprávněného přístupu.
Pravidelně instalujte aktualizace a záplaty – WannaCry v květnu 2017 zasáhl tvrdě organizace po celém světě a během tří dnů infikoval přes 200 000 počítačů. Přitom už měsíc před útokem byla k dispozici záplata pro zneužívanou zranitelnost EternalBlue. Aktualizace a záplaty instalujte okamžitě a automaticky. Záplatujte a aktualizujte staré verze softwaru a systémů. V nemocnicích to ale v mnoha případech z různých důvodů nelze. Proto doporučujeme používat systém prevence narušení (IPS – Intrusion Prevention System) s možností virtuálních oprav, aby se zabránilo pokusům o zneužití slabých míst ve zranitelných systémech nebo aplikacích. Aktualizovaný IPS pomáhá organizacím zůstat v bezpečí.
Právní a regulační rámec – Dodržování národních a mezinárodních standardů a předpisů v oblasti ochrany osobních údajů je základem pro zajištění bezpečnosti pacientů.
Vše zabezpečte a spokojte se jen s tím nejlepším – Nic nepodceňte, počítače, servery, mobilní zařízení, ale i chytré žárovky nebo libovolné jiné IoT či IoMT zařízení mohou být pro hackery vstupním bodem a branou do vaší organizace. Používejte proto vždy to nejlepší bezpečnostní řešení a využijte případně služeb externích týmů specializovaných na odhalování a lov hrozeb.
Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:
Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.
O společnosti Check Point Software Technologies
Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.
Simulovaná vesmírná mise PROMISE, která proběhla ve vědeckém tréninkovém centru Little Moon City Prague (LMCP) na ČVUT v Praze, byla úspěšně zakončena 8. září 2024. Mise se zúčastnil major Aleš Svoboda, záložní astronaut Evropské kosmické agentury (ESA), spolu s konstruktérem Hydronauta Matyášem Šandou a odborníkem na hyperbarickou medicínu Dr. Miroslavem Rozložníkem. Tato událost, pořádaná ve spolupráci s Akademií věd České republiky, přinesla mnoho cenných poznatků a ukázala sílu české vědy, výzkumu, vzdělávání, vývoje a inovací v oblasti kosmického průmyslu.
Trénink a vědecké poznatky
Mise PROMISE byla rozdělena do dvou částí – vědecké a popularizační.
Vědecká část, během které posádka strávila 48 hodin v izolaci v habitatu Hydronaut H03 DeepLab, simulovala let na Měsíc a zahrnovala virtuální výstupy na „měsíční povrch“ pro sběr geologických vzorků. Mise se zaměřila na testování nových technologií, procesů a vědeckých experimentů. „Testování v tréninkových misích je nezbytnou součástí vývoje a je pro nás nejcennějším ‚rodinným stříbrem‘, které nás vždy posune dál“ uvedl Jiří Schneider, jeden z vedoucích projektu.
Popularizační část mise zajišťovalo Vědecké studio LMCP ve spolupráci se společností MediaRealms a firmou Viewsonic, kde byly živě vysílány prezentace vědeckých projektů a firem zapojených do kosmického výzkumu. Mediální podpora byla značná, zejména díky přenosům na sociálních sítích a živému vysílání na České televizi a Prima TV. „Zájem a podpora veřejnosti na sítích byla až dojemná, stejně jako sledovanost našich online streamů,“ shrnula Iva Poláčková Šolcová z Psychologického ústavu Akademie věd ČR, jedna z organizátorek akce.
Přínos pro budoucí mise
Simulovaná mise PROMISE byla zároveň klíčovým krokem v rámci národního projektu „Česká cesta do vesmíru“, na kterém Ministerstvo dopravy České republiky spolupracuje s ESA a dalšími partnery. Tento projekt má za cíl zvýšit český podíl na globálních vesmírných aktivitách a podpořit domácí kosmický průmysl. Zástupci ministerstva, včetně ministra dopravy Martina Kupky, ocenili svojí přítomností přínos mise PROMISE pro český kosmický průmysl i výzkum. Mise PROMISE je důležitým krokem na naší cestě k tomu, aby Česká republika posílila svoji roli v mezinárodním kosmickém programu.
Jiří Schneider také zdůraznil význam této mise pro budoucnost: „Zkušenosti a odbornost posádky byly klíčovým faktorem úspěchu mise. Tým tvořil jeden astronaut, konstruktér a vědec, přičemž každý člen přinesl bohaté zkušenosti z mezinárodních expedic a práce v extrémních podmínkách. Major Aleš Svoboda, Matyáš Šanda a Dr. Miroslav Rozložník se ukázali jako jedineční profesionálové, kteří nastavili vysokou laťku pro budoucí týmy. Videa z tohoto projektu budeme postupně uvolňovat, data zpracovávat a vyhodnocovat, aby jednotlivé týmy mohly získat cennou zpětnou vazbu z našich poznatků,“ doplnil Jiří Schneider. Projekt Little Moon City Prague díky této misi získal mnoho nových kontaktů a nápadů, které pomohou dál rozvíjet jeho ambiciózní cíle. Vědecké projekty a zpětná vazba z mise budou také zveřejňovány na platformách LMCP.
Odezva médií a veřejnosti
Celá akce se těšila mimořádné pozornosti médií. Díky úspěchu mise PROMISE plánuje LMCP a jeho partneři další podobné mise, které posunou český vesmírný výzkum o krok dál a budou pokračovat v rozvoji výzkumných a vzdělávacích projektů v oblasti kosmonautiky.
Partneři mise PROMISE:
Mise PROMISE byla realizována díky úzké spolupráci s klíčovými partnery z akademické, veřejné i soukromé sféry, kteří poskytli odbornou podporu, technologické inovace a nezbytné zázemí pro její úspěch. Hlavním partnerem a zadavatelem byla Akademie věd ČR. Dalšími partnery byli Ministerstvo dopravy ČR, ČVUT Fakulta strojní, Pražský inovační institut, Planetum, ESA Esero, Nadační fond IOCB Tech, Strategie AV 21 Vesmír pro lidstvo, Psychologický ústav AV ČR, Advacam s.r.o., Spacemanic s.r.o., ViewSonic ČR, ITS akciová společnost, MediaRealms s.r.o., Czech Space Alliance a další. Jejich podpora a účast umožnily úspěšné uskutečnění mise a přispěly k dalšímu rozvoji českých aktivit v oblasti kosmického výzkumu. Děkujeme všem partnerům za jejich neocenitelný přínos k úspěchu této mise.
Akce Mise PROMISE je spolufinancována z projektu Prague Smart Akcelerátor+, registrační číslo CZ.02.01.02/00/22_009/0008344, spolufinancovaného z prostředků Evropské unie v rámci OP JAK.
O Little Moon City Prague (LMCP):
LMCP je komplexní tréninkové centrum v Technické ulici na ČVUT v Praze Dejvicích, které vzniklo v roce 2023 přemístěním habitatu Hydronaut H03 DeepLab z jeho původní lokace pod hladinou zatopeného lomu do současného umístění v suchém doku v kampusu ČVUT. LMCP poskytuje prostředí pro simulovaný výzkum v extrémních podmínkách a je pravidelně využíváno pro vědecké mise a tréninky astronautů.
Společnost Lidl a Kaufland Česká republika patřící do obchodní skupiny Schwarz nabízí svým zákazníkům nový platební systém Lidl Pay/Kaufland Pay, který přináší bezpečné a rychlé transakce. Tato funkce nejen že zjednodušuje nákupní proces, ale také automaticky umožňuje uplatnit dostupné slevy z věrnostního programu, čímž zákazník ušetří čas i peníze. Stačí, když si zákazníci přidají platební kartu do aplikace Lidl Plus nebo Kaufland Card, následně aktivují funkci Lidl Pay/Kaufland Pay a při placení u pokladny načtou QR kód své věrnostní karty. Svůj nákup tak zaplatí jediným skenem, aniž by museli u pokladny vytahovat peněženku.
Zákazníci, kteří si do aplikace přidají platební kartu, ocení jednoduchost a rychlost při nákupech u klasických i samoobslužných pokladen. Přidání karty do aplikace je jednoduché. V aplikaci stačí přidat platební metodu a zadat údaje o kartě. Pro platby mohou zákazníci využít karty Mastercard a VISA. Všechny údaje jsou bezpečně uloženy a společnost k nim nemá přístup, podobně jako u běžných e-shopů.
Před samotným placením stačí jednoduše kliknout na svou věrnostní kartu a provést platbu přes Lidl Pay/Kaufland Pay. U pokladny následně naskenujete svou věrnostní kartu a mobil můžete schovat. Už není třeba přikládat kartu k terminálu. Vaše slevy se automaticky uplatní a nákup se ihned zaplatí.
„V Lidlu neustále pracujeme na tom, aby byly nákupní procesy co nejjednodušší a přizpůsobené potřebám zákazníka. Tento systém byl navržen s důrazem na jednoduchost, bezpečnost a rychlost platebních transakcí, a jeho cílem je zefektivnit způsob, jakým naši zákazníci mohou za naše produkty platit. Zavedením tohoto systému posilujeme naši pozici na trhu a přinášíme další inovace pro komfort a bezpečnost našich uživatelů,“ uvedla mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.
„Kaufland mobilní aplikaci neustále rozšiřujeme o nové služby tak, aby nákup pro naše zákazníky byl co nejjednodušší a nejpohodlnější. Naši zákazníci mohou využívat v aplikaci službu mobilní platby Kaufland Pay, ale i vlastní skenování nákupu K-Scan. Vše pro svůj nákup od odbavení po zaplacení tak mohou zákazníci pohodlně zařídit v rámci naší mobilní aplikace“, doplňuje tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika Renata Maierl.
Bezpečnost a ochrana zákaznických údajů jsou pro Lidl i Kaufland naprostou prioritou. Platby jsou chráněny pomocí bezpečnostních ověřovacích metod, které zajišťují, že veškeré transakce probíhají spolehlivě a bezpečně. Tímto způsobem mohou zákazníci provádět nákupy s klidem a vědomím, že jejich osobní i platební údaje jsou chráněny. Díky pokročilým bezpečnostním prvkům, jako jsou PIN, touch-ID, nebo face-ID nemůže dojít k náhodné úhradě. Dynamický QR kód se pravidelně obměňuje a jeho platnost je omezena, aby se předešlo případnému zneužití, například při použití screenshotů.
O společnosti Lidl
Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 prodejen. V současnosti provozuje síť 319 prodejen, které jsou zásobovány 5 logistickými centry. Filozofie prodeje společnosti Lidl je založena na privátních značkách, které tvoří více než 69 % veškerého sortimentu. Kromě nejvyšší kvality za nejlepší cenu oceňují zákazníci prodejen Lidl také pravidelné, tematické týdny s nabídkou potravin a spotřebního zboží, které není součástí stálého sortimentu. Spotřební zboží Lidl nabízí také ve svém internetovém obchodě Lidl-shop. Společnost Lidl se snaží být ve všech oblastech podnikání maximálně odpovědná vůči svému okolí. V rámci společenské odpovědnosti se Lidl dlouhodobě zaměřuje na podporu dětí, pro něž realizuje různé projekty, například sbírku Srdce dětem či v minulých letech výstavbu Rákosníčkových hřišť.
Kaufland Česká republika v.o.s. je součástí německé obchodní skupiny Schwarz. Na český trh vstoupil v roce 1998 a v současné době zde provozuje 144 prodejen, dvě logistická centra a vlastní masozávod. V České republice zaměstnává přibližně 27 000 lidí. Kaufland působí kromě Česka v dalších sedmi zemích světa: v Německu, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku a Moldávii. Celkem provozuje více než 1 450 prodejen, masozávody a logistická či distribuční centra. Zaměstnává více než 150 tisíc lidí. Více informací najdete na prodejny.kaufland.cz.
Řidičky a řidiči budou moci platit na čerpacích stanicích rychleji a pohodlněji přímo ze sedadla svého vozu. Platební a technologická společnost Mastercard spolu s automobilkou Škoda Auto zavádí do Česka službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za natankované palivo debetními a kreditními kartami uloženými přímo v infotainmentu auta. Novinka zatím funguje na všech čerpacích stanicích OMV a uživatelé budou moci získat za její využití od společnost Mastercard vstupní bonus.
„Češi si už dávno zvykli platit kartou uloženou v mobilním telefonu nebo chytrých hodinkách. Technologii tokenizace platebních karet ale spolu s našimi partnery posouváme stále dál a bezpečné uložení karty přímo v autě je dalším krokem. Cílem této inovace je zrychlit a zjednodušit odbavení na čerpacích stanicích, a to při zachování maximální bezpečnosti transakce. V Česku jde o první podobnou spolupráci, službu Pay to Fuel ale už nabízíme v několika evropských zemích s plánem ji dále rozšiřovat,“ uvádí generální ředitelkaspolečnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.
Služba Pay to Fuel zatím funguje na všech čerpacích stanicích OMV. Řidič prostřednictvím infotainmentu zvolí čerpací stanici, kde se nachází, a natankuje. Po dokončení potvrdí objem paliva a platbu provede systém sám přes uloženou debetní nebo kreditní kartu. Potvrzení transakce se zobrazí na displeji. Majitelé platebních karet Mastercard navíc získají aktivační bonus – okamžitou slevu 250 korun na první dvě tankování. Akce platí od 1. 10. 2024.
Služba Pay to Fuel už funguje například v Belgii, Dánsku, Lucembursku, Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. Vůz Škoda musí mít aktuální infotainment Amundsen nebo Columbus, který je dodáván s dotykovou obrazovkou o velikosti 9,2 palce nebo větší. Služba vyžaduje aktivní účet Škoda Connect s aktivovanou funkcí Vzdálený přístup prostřednictvím aplikace MyŠkoda v chytrém telefonu. Vedle Mastercard jsou dalšími partnery služby firma Parkopedia a fintech společnost s názvem ryd.
O společnosti Mastercard (NYSE: MA)
Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. www.mastercard.com