Kraje přichází o miliony kvůli neefektivnímu hospodaření s energiemi. Příležitostí jsou EPC projekty

Financování úsporných projektů metodou EPC využívá jen zlomek krajů. V celé České republice projde renovací související s energetickou úsporou pouhé 1 % budov ročně. To je podle Ministerstva životního prostředí i s ohledem na evropské klimaticko-energetické závazky do roku 2030 nedostatečné tempo. Výjimkou je Pardubický kraj, který aktuálně spouští jedenáctou a dvanáctou etapu renovace budov pomocí EPC. V posledních dvou projektech, na kterých se podílela NRB, připravil kraj k renovaci celkem 83 budov. V rámci všech projektů se renovace v kraji dotkly 244 budov a přinesly celkovou úsporu 706 milionů korun.

Snížit nápor na rozpočet pomáhá krajům Národní rozvojová banka s programem Nová ELENA. Banka zaplatí až 90 procent nákladů na přípravu projektu a investici města je možné uhradit z energetických úspor.

„Za čtyři roky fungování programu ELENA jsme pomohli k renovaci 417 budov metodou EPC v různých částech České republiky. Mezi nimi převažují školská zařízení, která tvoří 60 %, následují administrativní budovy a zařízení sociální péče. Banka tak na úspěšný program z minulých let navázala a spustila Novou ELENU. Do budoucna budou kraje i obce muset zvýšit tempo renovací budov, aby byly naplněny klimaticko-energetické cíle a NRB jim v tom chce tímto novým programem pomoci,” říká Čestmír Hrdinka, koordinátor programu ELENA Národní rozvojové banky.

Nejčastěji se jedná o renovaci městských objektů, jako jsou mateřské a základní školy, městská divadla, knihovny, domy sociálních služeb a sportovní areály. Veřejné budovy s vysokou energetickou náročností se ale nachází všude kolem nás. Úspory energie u těchto staveb lze dosáhnout například efektivnějším využíváním spotřebované tepelné i elektrické energie, zateplením budov, výměnou oken, modernizací osvětlení, případně i instalací solárních a fotovoltaických systémů.

Podle Hrdinky jsou EPC projekty často spojované s poměrně složitým a nákladným procesem. „Hlavním přínosem programu Nová ELENA je komplexní pomoc při přípravě energeticky úsporných opatření. Zahrnuje analýzu vhodnosti pro EPC, podání žádosti o spolufinancování z OPŽP a pomoc s výběrem dodavatele, přičemž hradí až 90 % nákladů spojených s přípravou projektu. Dalším velkým přínosem je zhodnocení objektů a vytvoření lepších podmínek v nich,“ říká.

Pardubický kraj začíná jedenáctou a dvanáctou etapu renovací

Příkladem, jak s EPC projekty pracovat, je Pardubický kraj. Ten aktuálně připravuje už jedenáctou a dvanáctou etapu renovací budov metodou EPC, kam zařadí primárně zdravotnická zařízení.

„Renovace budov v kraji pomocí EPC projektů realizujeme od roku 2003, celkem se renovace v kraji dotkly 244 budov a přinesly celkovou úsporu 706 milionů korun. Hlavním přínosem je zhodnocení objektů, úspora energií, snížení finančních nákladů a méně vyprodukovaného CO2. Mezi renovovaná zařízení v kraji patří především školy, zařízení poskytující sociální péči, nemocnice i budovy, kde sídlí vedení kraje. EPC projekty se nám osvědčily, a proto v nich plánujeme pokračovat i dál,” říká Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.

Se zvýšením energetické účinnosti budov pomáhá NRB i v Ústeckém kraji. Celkově bylo do programu ELENA zahrnuto 110 budov ve třech městech: v Děčíně, Kadani a Chomutově. V Jihomoravském kraji se do projektu zapojilo 8 budov ve městě Znojmě.

„Poradenství Nová ELENA je k dispozici pro všechny města, obce a kraje, které plánují investovat do EPC projektů. Pokud neví, jak na to, mohou se přihlásit na náš online webinář 7. listopadu od 10 hodin, kde jim vše potřebné rádi vysvětlíme,” uzavírá Hrdinka.

Program Nová ELENA (European Local Energy Assistance) je financován z programu InvestEU Advisory hub spravovaného Evropskou investiční bankou. Nabízí poradenství při přípravě energeticky úsporného projektu. Cílem programu je usnadnit realizaci energeticky úsporných opatření. Je zaměřen na renovace stávajících nemovitostí a cílené investice do stavebních a technologických opatření spojených s budovou. Nově pak podporuje i projekty úspor energie u technologických procesů. Program ELENA nabízí úhradu 90 % způsobilých výdajů na vybrané činnosti spojené s přípravou projektu. Je vhodný nejen pro podnikatele, ale i pro, města, kraje a další subjekty veřejné správy.

Program Nové úspory energie je financován z ESI fondů v rámci Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 Ministerstva průmyslu a obchodu. Program je určený pro firmy, které uvažují o projektech vedoucích k úspoře energie. V rámci programu mohou požádat o zvýhodněný úvěr, který je dostupný pro podnikatele všech velikostí, z celé České republiky, kromě hlavního města Prahy. Pro podnikatele z hlavního města je k dispozici obdobně zaměřený program ENERG

Národní rozvojová banka, a.s., působí na trhu od roku 1992, toho času jako Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. Jejím cílem je přispět a podílet se na podpoře dlouhodobě udržitelného hospodářského a sociálního rozvoje prostřednictvím poskytování finančních produktů, zejména v oblasti malého a středního podnikání, rozvoje infrastruktury a dalších sektorech ekonomiky. Jejím jediným akcionářem je Česká republika zastoupená Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem financí a Ministerstvem pro místní rozvoj. S využitím prostředků státního rozpočtu, rozpočtů krajů a evropských fondů banka poskytuje podporu formou záruk a zvýhodněných úvěrů a doplňuje tak nabídku bankovních a investičních produktů na trhu.

Kyberzločinci nejčastěji maskují své útoky za zprávy od Microsoftu, pozor i na napodobeniny finančních úřadů nebo zpravodajských webů

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, zveřejnil pravidelnou zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 3. čtvrtletí 2024. Jak už z názvu zprávy vyplývá, sleduje, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

„Ve třetím čtvrtletí byl nejčastěji napodobovanou značkou Microsoft, jednalo se dokonce o 61 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky. Druhou nejčastěji imitovanou značkou byl Apple a na třetí místo poskočil Google. V první desítce je nově i Alibaba, naopak poměrně překvapivě ubylo podvodů maskovaných za zprávy od LinkedInu. Celkově jsou nejčastěji zneužívané značky technologických společností, následují sociální sítě a bankovní instituce. Z našich dat vyplývá, že 90 % phishingových webových stránek je v provozu pouze jeden den, takže je nutné si dávat pozor na nové a nové triky a domény,“ říká David Řeháček, Head of Marketing EEMEA z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných služeb či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací. Útočníci se snaží zneužít důvěry a lidských emocí. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda zpráva skutečně pochází od dané značky. Útočníci mohou oběť také zmanipulovat ke stažení malwaru.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech ve 3. čtvrtletí 2024

  1. Microsoft (61 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. Apple (12 %)
  3. Google (7 %)
  4. Facebook (3 %)
  5. WhatsApp (1,2 %)
  6. Amazon (1,2 %)
  7. Alibaba (1,1 %)
  8. Adobe (0,8 %)
  9. Twitter (0,8 %)
  10. Adidas (0,6 %)

Jak vyplývá i z celosvětového žebříčku, poměrně časté jsou podvody napodobující Facebook. Kromě přímých podvodných zpráv na Facebooku, které se zaměřují zejména na správce stránek, se množí nebezpečné zprávy rozesílané na dalších platformách. Pokud uživatel klikne na odkaz v takové zprávě, dostane se na stránku napodobující Facebook. Tradičně se podvody snaží uživatele vystrašit a donutit ho k rychlé akci. Cílem je ukrást přihlašovací údaje, případně další cenné informace.

Odhaleno bylo také několik kampaní zneužívajících značku WhatsApp. Uživatelé byli informováni o problémech s účtem a měli zadat osobních údaje, včetně telefonního čísla, země nebo regionu. Kyberzločinci se tak snažili vylákat citlivé informace, případně účty rovnou ukrást.

Stále častěji se podvodníci snaží napodobovat i známé zpravodajské weby. Pozornost uživatelů zkouší upoutat například skandálním titulkem ve spojení se známou osobností. Na podobné triky můžete narazit třeba na Facebooku, YouTube nebo dalších sociálních sítích. Pokud uživatel klikne na odkaz, dostane se na imitaci nějakého dobře známého a věrohodného webu. Ve článku se většinou popisuje fiktivní příběh o tom, že známá osobnost zveřejnila informace, jak rychle zbohatnout. V jedné variantě jsou například doporučovány investice do ČEZu, protože je to další známá značka. Vše je pochopitelně smyšlené. Pod články jsou dokonce fiktivní diskuze, aby uživatel získal ještě větší pocit důvěry. V dalším kroku se uživatel dostane na napodobeninu stránek ČEZu, cílem je vylákat z obětí citlivé osobní informace nebo finance.

Podvodníci vydávají také za státní instituce, protože uživatelé v obavách z případných postihů mohou na podobné zprávy reagovat impulsivně a v určité panice, čímž se zvyšuje šance na úspěch. Podvodné zprávy napodobující třeba finanční úřady se snaží přimět uživatele ke kliknutí na přiložený soubor, který může uživatele přesměrovat na podvodné stránky a nebo rovnou do počítače stáhnout malware. V podobných případech může pomoci bezpečnostní řešení s extrakcí hrozeb, které dokáže ze souborů odstranit veškeré nebezpečné prvky, případně soubor neotevřít a uživatele ochránit před všemi nástrahami. Zároveň je potřeba dávat pozor na detaily a nesrovnalosti, z jaké adresy je zpráva odeslána, jestli by finanční úřad skutečně takto komunikoval a podobně.

Oblíbenou taktikou kyberpodvodníků jsou i napodobeniny známých obchodů, například stránka Alibaba má různé podvodné kopie, jejichž cílem jsou krádeže osobních informací a platebních údajů.

Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:

  1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
  2. Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na podvodný odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
  3. Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, pokud spěchají, nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
  4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu indicií, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. Nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
  5. Obecně platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
  6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
  7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
  8. Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
  9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
  10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
  11. Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.

Více informací o kyberbezpečnostních trendech se dozvíte na konferenci CPX Praha 2024 (https://pages.checkpoint.com/cpx-praha-2024.html).

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

EDC funguje a komunitní energetika v Česku nabývá na síle

Díky Elektroenergetickému datovému centru (EDC) je sdílení vyrobené energie snadnější než kdy dříve. Tisíce Čechů už se zapojily do komunitní energetiky a využívají výhod této inovativní možnosti. EDC vytvořilo platformu, která umožňuje domácnostem a organizacím sdílet vlastní vyrobenou elektřinu a přispět tak k decentralizaci energetického systému.

Sdílení elektřiny v rámci komunitní energetiky spustilo EDC teprve 1. srpna 2024, ale už teď slaví úspěchy. První fáze, která je označena za dočasné řešení, totiž potvrdila, že zájem o tuto službu je velký. „Komunitní energetika je způsob, jak se spojit a společně vyrábět čistou energii. Jak obyvatelé, tak organizace provozující solární nebo větrnou elektrárnu mohou snadno a už dnes sdílet svou vyrobenou elektřinu s kýmkoli v Česku,“ vyzdvihuje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello.

Díky tomu všichni zapojení získají větší nezávislost na drahých energiích, přispějí k ochraně životního prostředí a podpoří místní ekonomiku. Navíc se zapojí do rozhodování o tom, jak bude energie vyráběna a využívána.

První výsledky jsou skvělé

Systém, který byl prozatím spuštěn v pilotní fázi, se ukázal jako velmi úspěšný a zaznamenal kladnou odezvu veřejnosti. „Po první říjnové dekádě jsme evidovali přes deset a půl tisíce žádostí o registraci. Z toho třetina žádostí již byla kladně vyřízena, ostatní čekají na osazení potřebného měření,“ odhaluje Petr Kusý, předseda představenstva EDC. „Pro úspěšné sdílení je nutné zadat výrobní EAN vlastního zdroje elektřiny a rovněž jeden až deset kódů EAN odběrných míst, kde se může vyrobená elektřina v reálném čase spotřebovávat,“ doplňuje Michal Kulig.

Všichni účastníci sdílení přitom musí mít nainstalovaný elektroměr, který umožňuje elektřinu měřit průběhově, tedy po jednotlivých čtvrthodinových intervalech. Místo, kde je výrobna instalována, má průběhové měření většinou nainstalováno. Na místě, kam se bude sdílet, musí příslušný distributor provést instalaci průběhového měření bezplatně.

O sdílení energie je zájem, což dokazují data EDC. Schválených výrobních míst bylo v polovině října přes čtyři tisíce. Počet schválených registrovaných spotřebních EANů, tedy míst, do kterých bude vyrobená elektřina sdílena, se přiblížil třem a půl tisícům.

Statistiky EDC k 11. říjnu 2024

  • Celkový počet žádostí o registraci: 10 454
  • Počet skupin sdílení: 3 466
  • Počet registrovaných dodavatelů: 4 070
  • Počet registrovaných odběrných míst: 3 447

Systém je maximálně zjednodušen, má však pravidla

Administrace spojená se zapojením do sdílené elektřiny není složitá, avšak pro toho, kdo se nechce přímo zabývat tím, co a jak musí splnit, je nejvhodnější se obrátit na svého dodavatele elektřiny. „Komunitní energie je něco, čemu v Yello hodně fandíme a v čem vidíme budoucnost tuzemské elektrické soustavy. I proto lze využít našich služeb, rádi pomůžeme s veškerými potřebnými kroky. Jako dodavatel elektřiny známe spotřebu našich zákazníků a víme, jaké mají nainstalované elektroměry. A protože máme zkušenosti s distributory přenosové soustavy, můžeme vše zjednodušit a tak jim pomoci zrychlit zapojení do EDC,“ říká Michal Kulig.

Do budoucna se plánuje vznik různých diskusních skupin, v nichž se komunitní výrobci a odběratelé, kteří mají zájem o cenově dostupnější a ekologičtější energii, budou scházet, aby společně probírali poptávku a nabídku. „Chceme se zapojit do něčeho takového a vystupovat v roli jakéhosi mediátora, nebo dokonce aktivně spojovat jednotlivce, kteří mají zájem o prodej a výkup energie,“ dodává Michal Kulig. To by pomohlo vyřešit situaci, kdy výrobna nemá komu dodávat elektřinu — například provozovatel fotovoltaické nebo větrné elektrárny nenajde odběratele a potřebuje doporučení, komu může energii poskytnout.

První zapojení již šetří

Sdílení elektřiny je v podstatě účetní operace. Nejde totiž o její skutečnou přepravu z jednoho místa na druhé. Ve skutečnosti elektřina vyrobená v Plzni a odebraná v Ostravě pochází z jiného zdroje. Jde o to, že se pouze upraví, respektive sníží faktura za elektřinu u obchodníka, u kterého jsou odběratelé registrováni.

„Systém, který má EDC na starost, je pro zákazníky velmi jednoduchý. I přesto, že zavádí ‚zcela novou podobu distribuce‘ elektřiny a je technicky poměrně složitý, funguje první fáze výborně, což je skvělá zpráva. Během několika týdnů ostrého provozu se ukázalo, že předávání dat dotčeným subjektům funguje skvěle. V říjnu proběhly první účetní operace a brzy nás čekají první fakturace. Tento první krok se tedy povedl víc než dobře,“ uzavírá Michal Kulig.

O Yello

Společnost Yello (www.yello.cz) je alternativní dodavatel energií v České republice. Založena byla v roce 2012 a od počátku na tuzemském trhu napomáhá desítkám tisíc klientů k férovým cenám. Jedná se o adaptaci úspěšného německého konceptu Yello Strom, který sází na jednoduchost a přímočarost. Německé Yello je dceřinou společností třetího největšího dodavatele energií EnBW, česká verze Yello je součástí Skupiny PRE. Po startu v roce 2012, ve kterém začala s prodejem silové elektřiny, přidala hned v roce 2013 prodej zemního plynu. V roce 2019 spustila jedinečnou službu Férová baterie, která ukládá nespotřebovanou elektřinu k pozdějšímu využití.

MAGENTA TV přichází s vylepšenou Videotékou, exkluzivně nabídne BBC Player i film Vlny

Digitální a satelitní MAGENTA TV od T-Mobilu přichází s novou Videotékou. Přináší podstatně rozšířenou obsahovou nabídku a řadu vylepšení, součástí bude i další exkluzivní obsah – přibude služba BBC Player i rozhovory DVTV. Zásadní novinkou je pak uvedení oceňovaného filmu Vlny, který se na MAGENTA TV dostane exkluzivně 18. listopadu 2024. Nová Videotéka bude spuštěna 4. listopadu a je v ceně nových tarifů MAGENTA TV Plus.

MAGENTA TV využívá aktuálně 280 000 zákazníků, a to jak v rámci digitálního vysílání, tak přes satelitní příjem. Domácnosti sledují MAGENTA TV v průměru 6 hodin denně. Zpětné zhlédnutí a nahrávky využívají diváci stabilně, v průměru je takto sledována cca čtvrtina všech pořadů.

Široká obsahová nabídka pro celou rodinu

Videotéka MAGENTA TV nabízí divákům přes 5 000 titulů a svou velikostí je tak největší českou video on-demand (VOD) službou. Díky rodinnému pojetí MAGENTA TV pokrývá široké žánrové spektrum včetně českých a zahraničních filmů a seriálů, dětských pohádek, dokumentů, ale i třeba divadelních a koncertních představení nebo například fitness cvičení.

Výběr obsahu z nové Videotéky bude dostupný jako MAGENTA kino i přímo v programovém průvodci služby MAGENTA TV, a to na EPG pozici číslo 20. MAGENTA kino nabídne oblíbené filmy jako například Jan Žižka, Betlémské světlo, Kolja a mnoho dalšího.

BBC, čeští digitální tvůrci a oceňované Vlny

MAGENTA TV se již historicky stala domovem BBC obsahu v Česku. Po exkluzivním spuštění lokalizované stanice BBC Earth a prvenství v představení obsahu BBC First teď nabídne v exkluzivní spolupráci také VOD nabídku pod značkou BBC Player. Diváci se mohou těšit na více než 1 000 titulů, mezi nimi například seriály jako Luther, Kancl, Top Gear nebo dokumentární Putin vs the West.

Na dlouhodobou exkluzivní spolupráci navazuje MAGENTA TV i s DVTV. Stanici DVTV EXTRA doplní nový exkluzivní obsah, který bude dostupný přímo v nové Videotéce. Kromě rozhovorů Daniely Drtinové a Martina Veselovského to budou například pořady U kulatého stolu, Standa Show, Kubrt Auto, Pan Plešatý, Zmlsané dějiny nebo Opravdové zločiny.

„Kanál DVTV EXTRA jsme spustili jako první a jsme rádi, že se spolupráce velmi intenzivně rozvíjí. Nové DVTV rozhovory v naší Videotéce diváci najdou do 14 dnů od premiéry, celkem je zde teď připraveno více než 600 pořadů,“ doplňuje Zdeněk Spurný, manažer TV a partnerského rozvoje ve společnosti T-Mobile.

Zásadní novinkou je exkluzivní uvedení českého kritiky oceňovaného filmu Vlny, který se může pochlubit vysokým diváckým hodnocením. Titul, který lze zhlédnout pouze v kinech, kde si ho nenechalo ujít více než 700 tisíc diváků, nabídne jako první exkluzivně právě MAGENTA TV a to již od 18. listopadu 2024.

Nová Videotéka je dostupná v ceně televizních tarifů MAGENTA TV Plus, které budou všem stávajícím zákazníkům postupně aktivovány od 4. 11. 2024, jak firma již informovala v září. Zapínání balíčků Videotéka a Videotéka Premium v ceně tarifu bude probíhat postupně, zákazníci si mohou službu zapnout též sami v aplikaci Můj T-Mobile.

Detaily nabídky na www.t-mobile.cz/videoteka.

Společnost Dyson se spojila se Stormzym. Britský zpěvák je novým globálním ambasadorem pro sluchátka Dyson OnTrac. Jak vypadá 55 hodin s rapovou hvězdou?

Společnost Dyson oznámila, že britský hudebník Stormzy se stal jejím nejnovějším globálním ambasadorem. 55 hodin v mysli rapové hvězdy aneb kolik zvládne Stormzy na jedno nabití sluchátek Dyson OnTrac™?

Stormzy, slavný britský hudebník se proslavil debutovým albem Gang Signs & Prayer (2017), získal cenu Brit Award za nejlepší britské album. Jeho druhé album Heavy Is the Head (2019) přineslo hitové singly jako „Vossi Bop“ a „Crown“ a cenu Brit Award pro nejlepšího mužského sólového umělce. V tomto trendu pokračovalo i jeho třetí album This Is What I Mean (2022). Spolupráce zpěváka se značkou Dyson je zahájena uvedením spotu o životě rockové hvězdy během 55ti hodin tedy po dobu provozu sluchátek Dyson OnTrac™. Jak chaotický může být život rockové hvězdy? Jak zvládá časté lety přes den i v noci, jak zvládá najít čas sám pro sebe? A jak se soustředí na práci na dalších nových skladbách? Stormzy se dokáže skvěle soustředit na svou vášeň, kterou je hudba a sluchátka Dyson OnTrac™ jsou s ním každou minutu.

Se Stormzym máme hodně společného, proto jsme ho oslovili ke spolupráci. Expandujeme do různých nových odvětví a řešíme více problémů najednou stejně jako Stormzy, který zvládá jako interpret více žánrů. Je neuvěřitelně vzrušující vidět, jak naše technologie může Stormzymu dodat pozitivní impuls k další tvorbě.“ říká hlavní inženýr Jake Dyson.

Sluchátka Dyson OnTrac™ jsou navržena pro soustředění a kvalitní poslech na cestách a na jedno nabití poskytují až 55 hodin¹ nejlepšího aktivního potlačení hluku ve své třídě. Díky rychlému nabíjení, které trvá 10 minut, poskytují sluchátka 2,5 hodiny navíc, zatímco 30minutové nabíjení poskytuje 9 hodin. Dva vysokokapacitní lithium-iontové články jsou umístěny v čelence sluchátek Dyson OnTrac™, nikoli v náušnících – pro optimální rozložení hmotnosti během 55hodinového poslechu. „Ať už se připravuji na let, na vystoupení nebo pracuji na nové hudbě, musím se na všechno vyladit a hlavně soustředit. Sluchátka Dyson OnTrac™ mi to usnadňují – jsou se mnou na každé cestě, bez ohledu na to, jak dlouhý a hektický den je přede mnou.“ řekl Stormzy.

Stejně jako Stormzy, i sluchátka Dyson OnTrac™ vynikají při podání skladeb v žánrech grime, rap, gospel a dalších – díky rozšířenému zvukovému rozsahu. Sluchátka Dyson OnTrac™ věrně reprodukují každý tón, rytmus i šepot, díky pokročilým 40mm reproduktorovým měničům a zpracování zvukového signálu, které reprodukují 6 Hz – 21 kH, tedy mimo slyšitelné spektrum. To je ideální pro perfekcionisty, jako je Stormzy, kteří tak mohou slyšet svou hudbu přesně tak, jak ji zamýšleli.

Nejoblíbenější Stormzyho kombinace

Sluchátka Dyson OnTrac™ mají přizpůsobitelné vnější kryty a náušníky, které jsou k dispozici v řadě barev a povrchových úprav – a je možné vytvořit více než 2 000 jedinečných kombinací. Stormzy je známý svým stylem, a pokud jde o přizpůsobení sluchátek, nedělá výjimku. CNC Black Nickel je jeho oblíbenou barvou, které dodává osobitý styl v barvě khaki a vytváří tak evoluci jeho charakteristické kombinace. Na webu Dyson.cz mohou uživatelé prozkoumat nástroj vizualizéru Dyson a kombinovat své vlastní kombinace nebo si znovu vytvořit Stormzyho ikonický vzhled. Chcete-li si Stormzyho vybranou barevnou variantu přizpůsobit, můžete navštívit některou z prodejen Dyson Demo Stores, z nichž nejbližší najdete v OC Smíchov nebo Metropoli Zličín. Podívejte se na Dyson film a zjistěte, kolik života se Stormzymu vejde do 55 hodin na jedno nabití sluchátek Dyson OnTrac™.

O Stormzym https://www.instagram.com/p/DBvgaFUoUF5/

Stormzy je mnohokrát oceněný hudebník z jižního Londýna. Jeho tři kritikou oceňovaná alba – Gang Signs & Prayer, Heavy Is The Head a This Is What I Mean – debutovala na první příčce britského albového žebříčku, přičemž první dvě jmenovaná získala nominaci na prestižní hudební cenu Mercury. Kromě hudebních úspěchů je Stormzy velmi uznáván pro svou autentickou a sympatickou osobnost. Je významným jednou z nejvlivnějších osobností Spojeného království, důsledně využívá svou platformu k podpoře otevřeného dialogu a inspirování ostatních, aby se postavili za svá práva. V červenci 2018 Stormzy uvedl na trh #Merky Books, imprint v rámci Penguin Random House UK, který se věnuje vydávání svěžích hlasů v oblasti beletrie, literatury faktu a poezie. O měsíc později oznámil „The Stormzy Scholarship“, průlomovou iniciativu na podporu britských černošských studentů na univerzitě v Cambridge. Od svého vzniku stipendium financovalo vzdělání šesti černošských studentů, přičemž HSBC UK se v roce 2021 zavázala poskytnout další 2 miliony liber, čímž se rozšíří dosah stipendia a nabídne mentorství a možnosti stáží pro studenty. V červnu 2020 podpořil Stormzy své filantropické úsilí založením nadace #Merky Foundation, v níž se zavázal během 10 let věnovat 10 milionů liber organizacím, charitám a hnutím, které se zabývají rasovou nerovností, reformou justice a posílením černošských komunit ve Velké Británii. V listopadu 2022 byl spuštěn #Merky FC, společný podnik se společností Adidas zaměřený na podporu rozmanitosti a inkluze v rámci fotbalového průmyslu nabídkou kariérních cest mimo sport. Tato iniciativa dosáhla nového milníku v říjnu 2023 otevřením sídla #Merky FC ve Stormzyho rodném městě Croydon. V srpnu 2023 byl Stormzy kurátorem vlastního headliningového dne na festivalu All Points East (APE), příznačně nazvaného „This Is What We Mean Day“. Na akci, která se konala v londýnském Victoria Parku, vystoupili umělci, které Stormzy osobně vybral, mimo jiné Kehlani, Sampha, Knucks, Lucky Daye, WSTRN, Ms Banks a vystoupení na The No Signal Stage.

O společnosti Dyson

Dyson je globální technologická společnost s výzkumnými, vývojovými a technickými provozy ve Velké Británii, Singapuru a dalších zemích. Od vynálezu prvního cyklonového bezsáčkového vysavače – DC01 – v roce 1993 vytvořila společnost Dyson technologie řešící problémy v oblastech čištění vzduchu, robotiky, péče o vlasy, osvětlení, sušení rukou a nyní i v oblasti zvuku se sluchátky Dyson OnTrac™, která jsou nyní v prodeji na www.dyson.cz Závazek společnosti Dyson posouvat hranice se shoduje s umělci, jako je Stormzy, kteří představují budoucnost hudby a kreativity.

Halloween v GeForce NOW: Dragon Age: The Veilguard, Resident Evil 4, slevy na Steamu a plány na listopad

Na Halloween se členové GeForce NOW dočkají Dragon Age: The Veilguard. Očekávaný přírůstek do oblíbené fantasy série od společnosti BioWare bude ve službě k dispozici hned od vydání bez nutnosti čekat na download a instalaci nebo řešit hardwarové požadavky. Stylovým přírůstkem v knihovně je pak Resident Evil 4 od Capcomu.

Knihovnu služby také během listopadu rozšíří 17 nových her, z toho 11 úplných novinek v den jejich vydání. Těšit se tak můžete např. na Metal Slug Tactics, Farming Simulator 25, Industry Giant 4.0 nebo S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl.

Do každoročního halloweenského výprodeje služby Steam, který letos končí 4. 11., je tentokrát zařazeno více než 500 podporovaných titulů. V aplikaci GeForce NOW jsou označeny značkou s vyjádřením slevy v procentech pro snadnou orientaci.

Novinky tento týden:

  • Life Is Strange: Double Exposure (novinka, Steam a Xbox, Microsoft store, 29. 10.)
  • Dragon Age: The Veilguard (novinka, Steam and EA App, 31. 10.)
  • Resident Evil 4 (Steam)
  • Resident Evil 4 Chainsaw Demo (Steam)
  • VRChat (Steam)

Novinky v listopadu:

  • Metal Slug Tactics (novinka, Steam, 5. 11.)
  • Planet Coaster 2 (novinka, Steam, 6. 11.)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate (novinka, Steam, 6. 11.)
  • Empire of the Ants (novinka, Steam, 7. 11.)
  • Unrailed 2: BackTrack (novinka,Steam, 7. 11.)
  • Farming Simulator 25 (novinka, Steam, 12. 11.)
  • Sea Power: Naval Combat in the Missile Age (novinka ,Steam, 12. 11.)
  • Industry Giant 4.0 (novinka, Steam, 15. 11.)
  • Towers of Aghasba (novinka, Steam, 19. 11.)
  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (novinka, Steam a Xbox, PC Game Pass, 20. 11.)
  • Star Wars Outlaws (novinka, Steam, 21. 11.)
  • Dungeons & Degenerate Gamblers (Steam)
  • Headquarters: World War II (Steam)
  • PANICORE (Steam)
  • Slime Rancher (Steam)
  • Sumerian Six (Steam)
  • TCG Card Shop Simulator (Steam)

Blog: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-november-2024-games-list/

Jak připravit tepelné čerpadlo na zimní sezónu

S příchodem zimy je klíčové připravit tepelné čerpadlo na intenzivnější provoz, aby mohlo efektivně a bezproblémově pracovat i při nízkých teplotách. Správná údržba může zvýšit jeho životnost a zajistit stabilní výkon během topné sezóny. Přinášíme vám přehled základních kroků, které by měly být součástí podzimní přípravy tepelného čerpadla.

1. Kontrola venkovní jednotky

Tepelné čerpadlo musí být schopné volně nasávat vzduch, což je v zimě obzvláště důležité. 8 kW tepelné čerpadlo potřebuje cca 5 000 m³ vzduchu za hodinu. U venkovní jednotky je vhodné zkontrolovat následující:

  • Odstranění nečistot: Vyčistěte okolí jednotky od listí, trávy a jiných nečistot, které by mohly bránit proudění vzduchu. Ujistěte se, že kolem jednotky není nashromážděný sníh či led.
  • Revize ventilátoru a výparníku: Zkontrolujte, zda na ventilátoru nebo výparníku nejsou žádné mechanické překážky. Zároveň zkontrolujte stav lamel a uvolněte případné nahromaděné nečistoty pomocí měkkého kartáče nebo stlačeného vzduchu. Pokud máte na zahradě psa, tak velmi často bývá výparník ucpán jeho chlupy.

2. Odtok kondenzátu

Venkovní jednotky tepelných čerpadel produkují kondenzát (v některých podmínkách až 20 l/den), který by měl být odváděn bezpečně mimo jednotku, aby nedocházelo k zamrzání. Doporučujeme:

  • Kontrola odvodňovacího systému: Zkontrolujte, zda je odtok kondenzátu čistý a funkční, aby voda mohla volně odtékat. Zablokovaný odtok může vést k zamrzání a případnému poškození jednotky. Velmi často je odtok ucpán listím. Pokud se jedná o volný odkap, tak zkontrolovat, že prostor pod tepelným čerpadlem je čistý a kondenzát se má kam vsakovat.

3. Filtry a výměníky tepla

Systém obsahuje filtry mechanické a někdy i magnetické, které mohou během sezóny zanést. Pro maximální účinnost tepelného čerpadla je vhodné:

  • Vyčistit: Zanesené filtry snižují průtok vody, což vede k nižší účinnosti a vyšší spotřebě energie. Čištění filtrů by mělo probíhat pravidelně, ideálně před každou sezónou.

4. Funkčnost systému odmrazování

Během zimního provozu může na venkovní jednotce vznikat námraza, kterou tepelné čerpadlo odstraňuje pomocí automatického odmrazování. Správná funkce tohoto systému je pro zimní provoz nezbytná.

  • Testování odmrazování: Ujistěte se, že funkce odmrazování je aktivní a funguje správně. Pokud si nejste jisti, jak odmrazování zkontrolovat, konzultujte to s odborným servisním technikem.

5. Kontrola nastavení systému

Před začátkem topné sezóny zkontrolujte, zda máte nastaveny správné parametry tepelného čerpadla, aby efektivně topilo i při nízkých teplotách.

  • Nastavení optimální teploty: Nastavte vhodné teplotní parametry pro vytápění v závislosti na typu vytápěcího systému (radiátory, podlahové topení).
  • Ekvitermní regulace: Pokud vaše čerpadlo umožňuje ekvitermní regulaci (nastavování teploty podle venkovní teploty), ujistěte se, že tato funkce funguje správně a je správně nastavena.)

6. Kontrola tlaku vody v topném systému

Aby tepelné čerpadlo správně fungovalo musí být celý systém řádně natlakován topnou vodou a odvzdušněn

  • Nastavení tlaku topné vody: Tlak by měl být nastaven jako výška soustavy v metrech / 10 + 0,2 bar. Pro většinu rodinných objektů tato hodnota vychází v rozmezí 1 – 1,8 bar.
  • Odvzdušnění: Pokud je systém zavzdušněn nedochází ke správnému nebo dokonce k žádnému přenosu tepla do objektu v některých případech i zvyšuje hlučnost systému. Proto řádnému odvzdušnění věnujte zvýšenou pozornost. Postupujte vždy od nejnižších těles po nejvýše položené.

7. Kontrola tlaku expanzní nádoby

Expanzní nádoba vyrovnává změny tlaku v sytému z důvodu tepelné roztažnosti vody při jejím ohřevu.

  • Nastavení optimální tlaku:Správný tlak v expanzní nádobě musí být 0,3 – 0,5 baru méně než je v otopné soustavě
  • Hlavní zásada měření: Tlak musíte měřit pouze na odpojené a vypuštěné expanzní nádobě, jinak budete měřit tlak v celém systému. Pokud není napojena přes servisní ventil, který umožňuje rychlé odpojení a vypuštění je nutné vypustit celý systém.

8. Pravidelná údržba a revize

Pro správnou funkci tepelného čerpadla se doporučuje pravidelná servisní prohlídka odborníkem, ideálně jednou za rok. Servisní technik může odhalit a vyřešit případné problémy, které by mohly v zimě snížit účinnost systému nebo způsobit výpadek.

Příprava tepelného čerpadla na zimu je investicí, která se vyplatí. Nejenže minimalizuje riziko nečekaných problémů, ale také zajišťuje efektivní a úsporné vytápění po celou sezónu.

 

Kamery snadno v cloudu: Axis představuje nový software pro správu videa a službu vysoce bezpečného cloudového úložiště

Společnost Axis Communications představila dvě klíčové novinky v rámci ekosystému AXIS Camera Station (ACS): nový software pro správu videa AXIS Camera Station Edge a cloudové úložiště AXIS Camera Station Cloud Storage. Oba produkty jsou navržené tak, aby transformovaly správu síťového videa prostřednictvím špičkových cloudových funkcí.

Dvě novinky se ode dneška připojují k sadě produktů AXIS Camera Station a posilují tak závazek společnosti Axis poskytovat bezpečná, škálovatelná a flexibilní řešení.

ACS Edge zajistí jednoduchý přenos z kamery do cloudu

AXIS Camera Station Edge je software pro správu videa (VMS), který umožňuje spravovat systém pokročilým způsobem s pomocí zpracování videa přímo v kameře, čímž odpadá potřeba externích serverů nebo cloudu. Zpracování přímo v koncovém zařízení nejen zvyšuje rychlost, ale také snižuje potřebu výpočetního výkonu síťové infrastruktury, což vede ke snížení provozních nákladů a snížení celkových nákladů na vlastnictví pro uživatele.

Dvě novinky v ekosystému AXIS Camera Station: ACS Edge pro rychlejší přístup k videu a cloudová služba ACS Cloud Storage s vysoce bezpečným úložištěm mimo danou lokalitu.

„S AXIS Camera Station Edge nabízíme skutečné řešení cam-to-cloud, zatímco zbytek naší nové nabídky ACS rozšiřuje našim zákazníkům možnosti on-premise, cloudových a hybridních řešení,“ vysvětluje David Needham, EMEA Business Development Program Manager ve společnosti Axis Communications.

Rychlejší přístup k videu

Jednou z klíčových výhod systému ACS Edge je rychlejší přístup k videu, protože zpracování probíhá přímo v kameře. To snižuje složitost systému a eliminuje potřebu lokálních systémů s vysokým výpočetním výkonem. ACS Edge bezproblémově integruje koncová zařízení Axis s cloudovými službami, což uživatelům umožňuje efektivně spravovat velké objemy videozáznamů prostřednictvím intuitivního rozhraní. Nasazení je jednoduché, vyžaduje pouze kameru Axis s SD kartou nebo rekordér řady Axis S30. To minimalizuje dobu nastavení i náklady na průběžnou údržbu.

ACS Cloud Storage – vysoce bezpečné úložiště mimo danou lokalitu

Vedle systému ACS Edge představuje společnost Axis úložiště AXIS Camera Station Cloud Storage – plně spravovanou zabezpečenou cloudovou službu dostupnou prostřednictvím předplacené licence. Služba nabízí dlouhodobé ukládání videa a zajišťuje, že záznam je dostupný bez ohledu na fyzické umístění hardwaru. Pro podniky je to jednoduché a bezpečné řešení, zejména když uvážíme ochranu kritických video dat i v případě selhání nebo fyzického poškození hardwaru.

Zpracované záznamy lze automaticky přenášet z kamer do cloudu, což eliminuje nákladné lokální úložiště a zároveň nabízí flexibilní přístup. Služba poskytuje 30denní dobu uložení videa v rozlišení 720p, takže je ideální pro podniky s širokou regionální sítí poboček a s centralizovanou podporou.

Umožňuje zákazníkům flexibilní použití

David Needham dodává: „Uvedením ACS Edge a ACS Cloud Storage poskytujeme podnikům komplexní nabídku – ať už vyžadují cloudové, lokální nebo hybridní dohledové systémy. AXIS Camera Station je dobře zavedené páteřní řešení, které prokázalo svou spolehlivost v různých odvětvích, a tato nová generace bude i nadále poskytovat zákazníkům úplnou kontrolu nad jejich dohledovými systémy.“

Řešení AXIS Camera Station Edge i AXIS Camera Station Cloud Storage jsou již k dispozici ke stažení. Další informace naleznete na adrese https://www.emea-comms.axis.com/ACS-Suite-and-Cloud-Storage

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

Ventusky rozšiřuje nabídku modelů, počasí nově předpoví přesný korejský model pro celý svět

Česká platforma Ventusky na vizualizaci meteorologických dat se v posledních měsících dočkala řady rozšíření. Především přibyla celá řada nových meteorologických dat. V létě byl implementován český model Aladin, díky kterému lze sledovat předpovědi pro střední Evropu ve vysokém rozlišení. Regionální modely jsou ale k dispozici jen na pár dnů. Nutné je tak rozšiřovat nabídku globálních modelů, které jsou počítány i na více než 10 dnů. V těchto dnech byl tak na Ventusky přidán nový globální model s názvem KMA-UM (viz data), který počítá národní meteorologický ústav v Jižní Koreji. Model patří k jedněm z nejpřesnějších na světě. Národní meteorologický ústav v Jižní Koreji do vývoje modelu investuje nemalé prostředky. Zemi ostatně ohrožují tajfuny i zimní bouře a počasí je zde značně proměnlivé.

Jádro korejského modelu vychází z tzv. UM modelu, který vyvíjí Britský meteorologický ústav. V Jižní Koreji je model počítán s rozlišením 10 km a poskytuje předpovědi na 12 dní dopředu pro celý svět (ve stejném rozlišení pokrývá i naše území). Na Ventusky je aktualizován dvakrát denně, což zaručuje aktuální data.

Na Ventusky jsou z tohoto modelu k dispozici všechny důležité vrstvy, včetně předpovědi srážek, teploty, tlaku či větru. Model KMA-UM výrazně rozšiřuje nabídku dat, zejména pro dlouhodobé předpovědi. Dosud byl pro předpovědi nad 10 dní k dispozici pouze americký model GFS. Nyní je možné porovnávat data pro delší období ze dvou modelů a sledovat rozdíly. Oba modely mají zcela odlišné jádro, což je činí vhodnými pro porovnávání.

Počet uživatelů Ventusky za poslední rok výrazně narostl, a to hlavně díky celé řadě novinek. V létě se aplikace dočkala i verze pro Apple Watch a v tomto týdnu vyšla také verze pro hodinky s Androidem (Wear OS). Spuštěna byla také uživatelská sekce myVentusky, která projektu přináší podporu a sjednocení účtů s předplatnými pro využívání všech funkcí.


Ventusky je od léta dostupné také na Apple Watch a nově na Wear OS

Data z modelu KMA-UM

https://www.ventusky.com/?p=50.21;16.78;6&l=temperature-2m&m=kma_um

Ventusky

https://www.ventusky.com/

Jak re-commerce usnadňuje udržitelné nakupování v Česku

Spotřebitelé po celém světě i v České republice mění své nákupní zvyklosti ve prospěch udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Re-commerce se zaměřuje na opětovné užívání a recyklaci výrobků, čímž usiluje o vytvoření udržitelnějšího způsobu nakupování. Tento trend pomáhá snižovat zbytečné plýtvání a má potenciál generovat nové příjmy a zvyšovat tržby obchodníků. Podle výzkumu Ipsos z dubna 2024 až 87 % Čechů očekává, že firmy jim budou pomáhat chovat se zodpovědně. Udržitelný přístup k nákupům se tak stává nejen důležitým kritériem pro jednotlivce, ale i pro společnosti, které se snaží tyto požadavky reflektovat a reagovat na rostoucí poptávku po tzv. „second-life produktech“.

Co jsou second-life produkty?

Second-life produkty zahrnují zboží, které dostává druhou šanci na využití, jako jsou výrobky s kosmetickými vadami nebo použité předměty, které jsou stále v dobrém stavu. Obchodníci tyto produkty typicky zkontrolují a případně opraví, než je znovu nabízejí za sníženou cenu, často se zárukou jako u nového zboží. Tento obchodní model pomáhá snižovat množství odpadu a poskytuje zákazníkům možnost pořídit si kvalitní výrobky – od módy a nábytku přes elektroniku až po knihy a sportovní vybavení – za výhodnější ceny.

V průzkumu CBRE z dubna 2024 až polovina respondentů uvedla, že by je nabídka second-life produktů motivovala k návštěvě obchodu. Největší zájem projevili mladí lidé ve věku 18 až 25 let, přičemž i ve věkové skupině 26 až 44 let byl zaznamenán nadprůměrný zájem.

Jednoduchý krok k udržitelnosti

Více než polovina české populace (52 %) se řadí k tzv. pohodlné většině, která se snaží žít udržitelně, ale bez výrazného omezení. Dalších 19 % obyvatel jsou pragmatici, kteří mají zájem o udržitelnost, ale považují ji za nepraktickou. Re-commerce těmto spotřebitelům nabízí ideální řešení, jak podpořit udržitelnost bez nutnosti slevit z kvality nebo zvyšovat výdaje. Díky jednoduchému přístupu ke kvalitním výrobkům za atraktivní ceny činí re-commerce ekologické nakupování dostupnějším pro širokou veřejnost a umožňuje přispět k ochraně životního prostředí bez vynaložení většího úsilí.

Aby se však lidé cítili skutečně motivováni chovat se ekologicky, musí být prodej a opětovné využití použitých věcí přinejmenším stejně jednoduché jako nákup nového zboží. Firmy se proto stále více zaměřují na pohodlí zákazníků. „Chceme, aby bylo pro zákazníky co nejjednodušší zbavit se svých starších telefonů ekologickým způsobem. K tomu nám pomáhá i síť drop off pointů, kam každý může pohodlně přinést svůj starý iPhone k repasování bez nutnosti telefon balit nebo posílat poštou. Věříme, že právě jednoduchost procesu je klíčem k širšímu zapojení lidí do cirkulární ekonomiky,“ říká Hana von Harsdorf, country manažerka Swappie pro Česko a Slovensko.

Lokální příklady podporující re-commerce

Mezi další iniciativy v oblasti cirkulární ekonomiky patří například nově otevřený Sto•re v Holešovické tržnici. Tento obchod, založený na myšlence „STOkrát REcyklovat“, nabízí kurátorovaný nábytek, opravenou elektroniku a další předměty denní potřeby. Spolupráce s projekty jako Z pokoje do pokoje a Opravárna umožňuje nabídnout široké spektrum produktů, které dostávají druhou šanci.

Praha se také aktivně zapojuje do podpory re-commerce prostřednictvím pravidelných REUSE dnů, které se konají v různých městských částech. Na těchto akcích mají lidé možnost bezplatně vyměnit své nepotřebné předměty, jako jsou oblečení, knihy, nábytek nebo kuchyňské vybavení, a získat něco, co jim lépe poslouží.

Kolaborace jako klíč k úspěchu

Firmy z různých segmentů se stále více propojují mezi sebou, aby spotřebitelům nabídly co nejjednodušší možnosti, jak se zapojit do re-commerce procesu. Možnost spojit prodej starších věcí s běžnými nákupy dělá z cirkulární ekonomiky přirozenou součást každodenního života. Finský e-shop Swappie.cz, specializující se na výkup, repasování a prodej iPhonů, spolupracuje s českým Knihobotem, který nabízí výkup a prodej second-hand knih. Společně vytvořili drop-off point v Praze, kde mohou zákazníci snadno odprodat staré iPhony k repasování a dalšímu prodeji.

„Lidé si zvykli nosit k nám knihy, které chtějí nahradit novými kousky. Věříme, že brzy bude stejně přirozené přinést i starý telefon. Díky Swappie je tak snadné nabídnout k dalšímu využití nejen knihy, ale i iPhony,“ říká Barbora Votavová, Brand manažerka Knihobotu.

Prodejce knih také spolupracuje s online supermarketem Rohlík.cz, což zákazníkům umožňuje spojit prodej knih s běžným nákupem potravin. Při doručení nákupu mohou kurýrovi předat knihy, které prodali přes Knihobot, což celý proces usnadňuje a podporuje pohodlné zapojení do cirkulární ekonomiky. Swappie má také drop-off pointy v Bratislavě, kde spolupracuje s centrem KOLO specializujícím se na opětovné použití nábytku a second-handem Nosene, který nabízí jak upcyklované oblečení, tak i to z druhé ruky.

Rozmach re-commerce ukazuje, že udržitelnost může být nejen praktická, ale i výhodná. Možnost dát věcem druhou šanci si nachází své místo v každodenním životě – zákazníci ušetří a prodejem starších věcí si mohou přivydělat, čímž šetří nejen peníze, ale i planetu.

 

Exit mobile version