Uber letos oslaví deset let v Česku. Partnerstvím s Českým hokejem posiluje svou pozici na domácím trhu

Společnost Uber, která letos v létě oslaví již desáté výročí od vstupu do České republiky, oznámila před nadcházejícím Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 nové oficiální partnerství s Českým hokejem. Po úspěšném startu oficiálního provozu služby Uber Airport na Letišti Václava Havla Praha vloni v září se tak jedná o další významné posílení pozice Uberu na českém trhu.

Spolupráci mezi Uberem a Českou hokejovou asociací odstartoval začátkem února Ženský hokejový turnaj WEHT Liberec 2024, který se poprvé v historii konal v České republice v liberecké Home Credit Aréně. Vrcholem spolupráce pak bude Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024, které se uskuteční od 10. do 26. května 2024 v Praze a Ostravě.

Pro Uber, který má ve světě dlouhodobé zkušenosti s podporou sportů, jako například partnerství Uber Eats s nejvyšší francouzskou fotbalovou ligou Ligue 1, nebo National Football League (NFL) v USA, se jedná o největší spolupráci tohoto druhu v České republice.

„Jsme velmi hrdí, že jsme se stali partnerem Českého hokeje a budeme moci podpořit nejen hokejový národní tým v cestě za vytouženým zlatem, ale také obrovskou komunitu fanoušků, kteří vyrazí fandit na stadiony. Lední hokej je nejsledovanějším sportem v České republice a toto partnerství je pro nás dalším krokem vstříc českým zákazníkům,” říká provozní manažer Uberu pro Českou republiku Štěpán Šindelář.

Společnost Uber působí na domácím trhu již od roku 2014 a za tu dobu se jí podařilo etablovat ve čtyřech největších českých městech – Praze, Brně, Ostravě a Plzni a v roce 2023 meziročně zdvojnásobit svůj dosah. Klíčovým milníkem bylo zahájení spolupráce s pražským Letištěm Václava Havla v loňském září, kdy se stal Uber oficiální taxislužbou. Z dat poskytnutých Letištěm Praha na začátku letošního roku vyplývá, že Uber za loňský listopad a prosinec odbavil o 98 % jízd více než předchozí provozovatel ve stejném období a celková konverze jízd na tisíc cestujících narostla o 48 %.

„Od spuštění služby Uber Airport uběhlo více než půl roku a velmi nás těší pozitivní reakce našich zákazníků i ze strany pražského letiště. Již od začátku působení v České republice se neustále snažíme naše služby posouvat, abychom co nejlépe splnili očekávání cestujících a aby byly maximálně uživatelsky přívětivé. Spolupráce s klíčovými partnery, jako je Letiště Václava Havla, nebo Český hokej pro nás znamená nejen posílení značky na českém trhu, ale také možnost poskytovat našim zákazníkům širší a kvalitnější nabídku služeb, což je pro nás prioritou,” říká Šindelář.

V rámci nového partnerství chystá Uber pro účastníky turnaje v Praze a Ostravě možnost svézt se na zápasy za zvýhodněnou cenu, díky promo kódům v aplikacích Uber a Českého hokeje, soutěže o vstupenky, interaktivní hry na stadionech během zápasů i video obsah s hráči české hokejové reprezentace. Změny se dočká také samotná Uber aplikace, která bude mít detaily s hokejovou tématikou v uživatelském rozhraní a vyznačené pick-up zóny před stadiony. „Praha a Ostrava jsou města, kde dlouhodobě působíme a naši zákazníci nás zde dobře znají. Našim cílem je zajistit všem fanouškům maximální dostupnost vozidel a příjemnou, bezpečnou jízdu během hokejových utkání,” dodává Šindelář.

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt jediným dotykem tlačítka? O více než 10 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com.

Průmyslová automatizace, ML a roboti. AIKIT loni utržil 133 milionů korun, letos plánuje vyrůst až dvojnásobně

Česká technologická společnost AIKIT, která se zabývá průmyslovou automatizací, AI a robotizací, dosáhla loni obratu 133 milionů korun. Právě v oblasti s vysokými nároky na dodávané know-how a kvalitu vidí největší potenciál. Ta v současnosti tvoří třetinu obratu firmy, druhou třetinu představuje projektový vývoj včetně například web3 a blockchainu a zbylou část zastává poskytování odborných kapacit. AIKIT má přes 100 lidí převážně v České republice, menší tým působí v USA. Mezi klienty patří například ŠKODA Auto, Siemens nebo Komerční banka a GPE.

„Pro letošní rok plánujeme zvýšit výkon až dvojnásobně co do počtu lidí, tak i obratově. Z hlediska k naplněnosti projektů k tomu máme již nyní velmi dobře nakročeno. Vidíme na trhu příležitosti, jak uplatnit know-how týmu k řešení komplikovaných problémů. Rozšířili jsme proto i delivery a obchodní tým pro český a zahraniční trh. Zároveň se soustředíme na zlepšení organizační struktury a posílení kompetencí, abychom mohli dále růst,“ přibližuje Matěj Kult, CEO společnosti AIKIT.

„Zaměřujeme se na projekty s vysokou přidanou hodnotou v oborech jako průmysl, výroba, energetika či bankovnictví, kde se naše expertíza projeví ve snížení nákladů, zajištění kvality nebo bezpečnosti. Rozšiřujeme proto neustále svůj tým expertů, kteří se soustředí na využití AI, strojového učení a příbuzných technologií k hledání úspor tam, kde je jejich dopad a návratnost okamžitě vidět – ať už se jedná o predikci a optimalizaci provozu, nebo finanční transakce či distribuční sítě v energetice,“
dodává Martin Kolkop, partner společnosti AIKIT.

Dravost a hlad po úspěchu

AIKIT je na trhu sedm let, aktuálně má 21 aktivních klientů, mezi něž se řadí E.ON, GEN Digital, Česká spořitelna, Komerční banka, Durr, ICZ a další. Kromě datové analytiky za podpory ML i AI se zaměřuje na QA, PM, vývoj aplikací, webů, výrobních systémů, robotiku a PLC (programmable logic controller neboli programovatelný logický automat, jenž se využívá k řízení továrních strojů a výrobních linek pro automatizaci procesů v reálném čase). Vedle toho posiluje klientské týmy o zkušené experty nebo i celé týmy, dle konkrétních problémů, které je třeba vyřešit. Samotní členové týmu působí i na akademické půdě vysoké školy Škoda Auto.

„V těžkých technických oborech je neustále co vylepšovat, ať už se jedná o průmyslovou výrobu, ecommerce energetiku, nebo bankovnictví. Zároveň víme, že v těchto oborech nepřináší takzvaný krabicový software odpovídající hodnotu, protože často pracuje s nekvalitními daty nebo je chybně implementován. Proto máme ve svých řadách špičkové analytiky a specialisty na strojové učení, kteří prověří kvalitu datových vstupů a dokážou tak navrhnout optimální řešení daného problému,“ vysvětluje Martin Kolkop.

„V letošním roce procházíme přerodem do efektivnější organizační struktury, která dokáže být partnerem globálních korporací. K problémům přistupujeme sportovně, s maximální dravostí a zodpovědností. Zároveň ale dáváme svému snažení strukturu, abychom docílili vyšší efektivity a produktivity. I nadále se chceme soustředit na rozvoj našich nejsilnějších domén a rozšíření stávajících projektů. Chceme tím přitáhnout experty, které baví řešit složité výzvy a mají hlad po úspěchu,“ doplňuje Matěj Kult.

Více o AIKIT

AIKIT je česká vývojářská společnost působící v České republice, Portugalsku a USA. Zaměřuje se na průmyslovou automatizaci, AI a robotizaci, tedy oblasti s vysokými nároky na dodávané know-how a kvalitu (při dodržení SLA nad 99,95 % pro zajištění podpory výrobních informačních systémů MES). Rovněž se zabývá vývojem aplikací, webů, výrobních systémů a PLC a robotikou, v neposlední řadě se soustředí na web3 a blockchain. Tým tvoří více než 100 expertů, kteří pomáhají firmám s řešením komplexních problémů, jako je optimalizace a predikce provozu v oborech náročných na spotřebu energií, materiálu nebo zajištění maximální bezpečnosti a spolehlivosti. Mezi klienty patří ŠKODA Auto, Siemens, E.ON, GEN Digital, Česká Spořitelna nebo Komerční Banka a je strategickým partnerem Škoda Auto Vysoké školy.

Stále lepší automatické překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků v Česku

Dokonalejší automatické překladače znamenají i dokonalejší kybernetické útoky. Kvalita textů phishingových zpráv je totiž stále lepší a není tak často vůbec poznat, že je nepsal rodilý Čech. Nesprávně zvolená slova či pravopisné chyby proto již nemohou být jednoduchým poznávacím znakem phishingu. Podvodné zprávy jsou tak pro běžné uživatele hůře odhalitelné a úspěšnost kyberútoků násobně roste. Přitom celých 50 % ransomware útoků je způsobeno phishingovým e-mailem. Vyplývá to z analýzy české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se česky naučil překladač DeepL, který nabídl o třídu lepší výsledky, než bylo do té doby obvyklé. A jak už to v podobných situacích bývá, kybernetičtí útočníci toho zneužili. Text napsaný téměř dokonalou češtinou bez pravopisných chyb je samozřejmě mnohem důvěryhodnější a člověk tak spíše klikne na škodlivý odkaz. Pro útočníky je tak mnohem snazší vylákat potřebné informace, nebo si zajistit přístup do IT systémů firmy, zašifrovat data a požadovat výkupné,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Právě úspěšnost ransomware útoků požadujících po firmách a organizacích výkupné v posledních letech dle odhadů ComSource výrazně roste. Přesná čísla k dispozici přitom nejsou, protože firmy se většinou bojí informaci o napadení zveřejnit. Za polovinou ransomware útoků stojí právě phishingové e-maily, kdy díky „maskované“ zprávě vydávající se za e-mail od dodavatele nebo třeba interního správce IT zaměstnanec klikne na škodlivý odkaz. 25 % útoků má na svědomí zranitelnost zabezpečení systému nebo aplikace, dvě desetiny ransomware útoků se do firmy dostanou skrze zranitelný vzdálený protokol chráněný pouze jménem a heslem.

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost phishingových zpráv, ale v případě ransomware dokonce i na výši výkupného a počet firem, na které kyberzločinci cílí. Zpravidla žádají o výkupné ve výši 10 % z obratu firmy – tuto částku obvykle zjistí z veřejně dostupných výročních zpráv. Díky automatickým překladačům si informace snadno najdou i tam, kde to pro ně dříve nebylo reálné. Oslovují tak nejen velké, ale i menší společnosti bez webových stránek v angličtině,“ říká Michal Štusák z ComSource.

Podle dřívější analýzy ComSource je u ransomware útoků průměrné požadované výkupné 250 tisíc dolarů, tedy téměř šest milionů korun.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

SAP prodloužil smlouvu s generálním ředitelem Christianem Kleinem

Společnost SAP dnes oznámila prodloužení smlouvy s generálním ředitelem a členem představenstva Christianem Kleinem (44) o tři roky, tedy do konce roku 2028.

SAP rovněž posílil Kleinovu pozici a učinil ho předsedou představenstva, kde dosud zastával funkci mluvčího. V roce 2018 se Klein stal členem představenstva, od října 2019 zaujmul sdílenou roli generálního ředitele a v dubnu 2020 ho SAP jmenoval jediným generálním ředitelem společnosti.

„Christian Klein ve své funkci generálního ředitele vytrvale řídil transformaci SAP v cloudovou společnost,“ uvedl profesor Hasso Plattner, předseda dozorčí rady SAP. „Rád bych Christianu Kleinovi poděkoval za jeho mimořádný přínos k úspěchu společnosti SAP. Prodloužením jeho smlouvy a posílením jeho pozice dáváme jasně najevo důležitost jeho role v probíhající transformaci SAP. Pevně věříme, že tento krok je základem pro další růst společnosti ve vysoce dynamickém IT odvětví.“

„Rád bych poděkoval dozorčí radě společnosti SAP za důvěru, kterou mi projevila. Těším se na pokračování naší spolupráce s kolegy z představenstva, zaměstnanci, partnery, zákazníky a investory,“ řekl Klein. „Společně jsme v uplynulých třech a půl letech úspěšně realizovali naši strategii a je mi ctí vést SAP na cestě k pozici jedničky na trhu s podnikovými aplikacemi a využitím umělé inteligence v byznysu.“

Klein zahájil svou kariéru v SAP v roce 1999 jako student. Ve společnosti zastával různé pozice včetně finančního ředitele SAP SuccessFactors nebo ředitele controllingu. V roce 2016 ho SAP jmenoval provozním ředitelem. V této roli Klein působil až do roku 2021.

 

O společnosti SAP

SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.

V České republice zaměstnává SAP přes 3 000 lidí a patří mezi největší IT zaměstnavatele. Management společnosti tvoří ze 45 % ženy, v celkovém počtu zaměstnanců se jedná o 50 %. Celosvětově využívá řešení SAP 99 ze 100 největších společností (Fortune 500) a zákazníci SAP vytváří 87 % světového obchodu.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright

Lifeliqe je důležitým hráčem v digitálním vzdělávání na Slovensku. Jeho aplikace Corinth je součástí Viki, platformy Ministerstva školství

Společnost Lifeliqe s brněnskými kořeny, významný a zavedený hráč na trhu se vzdělávacími technologiemi, boduje na Slovensku. Po dohodě s tamním Ministerstvem školství se její aplikace Corinth stala součástí státní vzdělávací platformy Viki. Lifeliqe je součástí skupiny CREDITAS.

Viki byla vyvinutá Ministerstvem školství Slovenské republiky. Jedná se o centrální úložiště, kde učitelé a žáci využívají bohatý digitální vzdělávací obsah kdykoliv a kdekoliv, a to prostřednictvím mobilních telefonů, tabletů nebo počítačů. S Viki učitelé snadno vytvářejí a přiřazují žákům online úlohy. Díky inteligentnímu vyhledávání a filtrování jednoduše najdou relevantní obsah pro výuku.

Začlenění našich modelů do Viki si moc vážíme a těšíme se na další vzájemnou spolupráci. Jsme rádi, že naši celosvětově oblíbenou softwarovou aplikaci Corinth aktivně využívají tisíce uživatelů i na Slovensku. Navíc dál rosteme, aplikace pomáhá školám ve 120 zemích po celém světě a poohlížíme po dalších trzích,“ říká Matouš Tlapák, CEO společnosti Lifeliqe.

Portfolio Corinth je velmi široké, zahrnuje učební materiály pro školy, především z oblasti biologie, chemie, fyziky, matematiky, paleontologie, astronomie či zeměpisu pro základní a střední školy. Všechny modely navíc procházejí konzultacemi se specialisty v daném oboru, například z Univerzity Karlovy či dalších prestižních univerzit včetně Stanfordu.

Používání Corinth na Viki pomáhá studentům rozvíjet technologické dovednosti a připravuje je na svět budoucnosti. Je to efektivní nástroj, který podporuje mé vyučovací metody a pomáhá žákům, prostřednictvím interaktivních a zajímavých materiálů, k hlubšímu porozumění učiva,“ uvádí učitelka biologie a geografie Ivica Dafčíková, která v roce 2023 získala Cenu veřejnosti v anketě Učiteľ Slovenska. Podle Dafčíkové moderní nástroje jako je Corinth, rozvíjí také technologické dovednosti kantorů. „Učitelé mohou navíc platformu používat ke sdílení svých vlastních vzdělávacích materiálů a zkušeností s kolegy z celého Slovenska, což přispívá k vytváření komunity učitelů a sdílení osvědčených postupů,“ dodává Dafčíková, která vyučuje na ZŠ Pavla Országha Hviezdoslava v Trstené.

Aplikace Corinth si buduje silnou pozici v Evropě i za jejími hranicemi. O jejím nasazení se jedná v desítkách zemí, včetně Indie či Japonska. Využívají ji tisíce škol v Polsku. Za sebou má národní piloty ve Vietnamu, Litvě či Moldávii. V ČR ji mají ve výuce stovky základních a středních škol, kraje Královehradecký a Vysočina ji na školách využívají plošně.

Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrů – nejvíc v historii. U místních je služba čím dál populárnější, vznikly stovky parkovacích míst

Lime za sebou má rekordní rok. Koloběžky a kola Lime v Praze loni najely téměř 3 miliony kilometrů. Od začátku působení společnosti v hlavním městě tak Lime nabídl alternativu k více než 800 tisícům potenciálních přejezdů autem. Vzrostl také počet místních, kteří si koloběžky zvykli používat – právě v roce 2023 se počet jízd cizinců a Čechů na strojích Lime vyrovnal a dlouhodobě poměr místních uživatelů setrvale roste. Jdou tomu naproti i městské části, které pro kola a koloběžky zřídily stovky parkovacích míst. Lime spojil síly s ostatními bikesharingovými platformami a společně s Technickou správou komunikací Praha (TSK) nastavují jednotná pravidla pro všechny platformy, aby bylo zodpovědné parkování co nejjednodušší a pravidla co nejsrozumitelnější.

V roce 2023 se Lime zaměřil na co nejlepší využití strojů v ulicích. Zatímco koloběžky a kola meziročně najely o 25 % více jízd, jejich počet v pražských ulicích meziročně dokonce mírně klesnul. Růst využívání koloběžek a kol má přitom dlouhodobý pozitivní ekologický dopad – Lime od začátku působení v Česku ušetřil v Praze téměř 400 tun emisí oxidu uhličitého. V hlavním městě podle poslední zprávy TSK jezdí okolo 1,25 milionu automobilů – k omezení jejich využívání vedle MHD přispívají právě i jezdci na koloběžkách a kolech.

„Naši pracovníci a partneři každou noc vyměňují baterie u koloběžek a kol, u kterých úroveň nabití klesne pod 20 %, a v případě potřeby je přemisťují tam, kde je o ně největší zájem. Počty kol a koloběžek zároveň reflektují sezónnost. Nejpopulárnější jsou v letních měsících a jakmile vidíme, že poptávka klesá, stahujeme část koloběžek a kol z oběhu,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „Naším cílem je nabídnout maximálně využitelný nástroj, který doplní mix městské dopravy a poskytne místním i turistům příjemnou a ekologickou alternativu k jízdě autem nebo doplněk k jízdě MHD.“

Každý druhý jezdec je místní, 45 % jezdců jezdí pravidelně

V roce 2020 spustil Lime v Praze systém předplatných – Lime Pass, který jezdcům umožnuje při pravidelných jízdách výrazně ušetřit, protože jim po dobu platnosti Lime Pass odpustí poplatek za odemčení koloběžky a cenu dokáže stlačit až na 2,40 korun za minutu. V roce 2023 toto předplatné využívala už téměř polovina jezdců.

„Jezdec, který jezdí pravidelně, je pro město nejpřínosnější a naplno využívá potenciál prospěšnosti bikesharingu. Omezuje emise, nezabírá prostor v dopravních špičkách a v neposlední řadě má ‚natrénovaná‘ pravidla bezpečné jízdy,“ říká Václav Petr. „Lime Pass si pořizují hlavně místní, kteří tak zejména elektrokoloběžky zbavují stigmatu turistické hračky. Ano, řada Čechů i cizinců stále jezdí jen příležitostně, pro radost. Ale využití a přínos elektrické dopravy je mnohem širší.“

Platformy spojily síly s TSK, společně řeší bezproblémové parkování koloběžek i kol

Lime s koly i koloběžkami výrazně „šlape“ také do bezproblémového parkování. V loňském roce zintenzivnil spolupráci s městskými částmi a ostatními bikesharingovými platformami – výsledkem byly stovky nových parkovacích míst pro stroje všech platforem. Nyní probíhá jednání s TSK, jehož výsledkem má být sjednocení parkovacích míst pod jednoho správce – TSK – a zjednodušení pravidel pro parkování, aby jezdci mohli vždy snadno zaparkovat správně.

„Některé městské části mají již několik let vybudovaný systém – například Praha 3 a Praha 7. Jiné městské části systém teprve budují a jeho nastavení tak trvá déle, i když zájem o bikesharing tu je. Městským částem totiž pomáhá řešit problémy městské dopravy – například v místech, kde nelze dobře parkovat autem, jako je Letná, Staré Město nebo Malá Strana, případně vytížené dopravní uzly jako I. P. Pavlova, Strossmayerovo náměstí nebo Karlovo náměstí,“ vysvětluje Václav Petr.

Situaci se nicméně daří řešit i v městských částech, kde systém teprve vzniká. Oblíbenou destinací jezdců na kolech a koloběžkách je městská část Praha 2. Ta loni ve spolupráci s bikesharingovmi platformami vytvořila okolo 100 parkovacích bodů a další přibývají. Díky tomu mohou platformy účinněji motivovat jezdce, aby parkovali na těch správných místech, a být tak přínosem pro ekosystém městské dopravy díky dobré praxi v nastavení systému parkování.

Z odborných studií vyplývá, že ideální vzdálenost mezi parkovacími místy je 100-150 metrů. Je tak možné zajistit, aby velmi exponovaná parkovací místa, kde bývá často naplněna maximální kapacita kol a koloběžek všech pražských bikesharingů, neznemožňovala jezdcům zaparkovat v docházkové vzdálenosti od jejich cíle.

„Letos by měla být uzavřena smlouva, která stanoví jednotná pravidla pro všechny platformy, což vnímáme jako nejlepší řešení. Jezdci neparkují úmyslně špatně, vědí, že jim za to od bikesharingu hrozí pokuta – těch jsme jen v červnu rozdali přes 500. Často jim ale není jasné, kde zaparkovat,“ říká Václav Petr. „S jednotným systémem budou vědět, že jakmile si půjčí kolo nebo koloběžku, mohou zaparkovat jen na určených parkovacích místech nebo v zónách, kde parkování nevadí – vždy však pouze dovoleným způsobem, který prokážou vyfocením. Jsme připraveni se finančně podílet i na budování nové infrastruktury, zejména parkovacích místech a pruzích, a to proporčně vůči ostatním bikesharingům, carsharingům a automobilové dopravě. Vzorem jsou nám velká evropská města jako Londýn, Řím nebo Berlín, kde místní vnímají bikesharing jako přínos pro své město – ať už jdou po chodníku nebo sedí za volantem. Uvědomují si, že každý jezdec, který nesedí za volantem, snižuje dopravní zatížení.“

V letošním roce chce Lime podpořit trend rostoucího využívání koloběžek a elektrokol, aby byl každý ze strojů městu co nejprospěšnější. K tomu má přispět i budování infrastruktury – jak pro parkování, tak pro samotnou jízdu. Zhušťováním sítě parkovacích míst tak, aby byla místa maximálně 100-150 metrů od sebe, a jejich zviditelňováním chce Lime zajistit, aby jezdci vždy měli dobře přístupnou možnost zaparkovat správně.

„Většímu rozšíření mikromobility pomůže vytvoření vhodných podmínek ze strany města. V budoucnu bychom například rádi nabídli jezdcům možnost podpory elektrokol díky spolupráci s Lítačkou, tak jako to nyní nabízejí bikesharingové platformy s klasickými koly, čímž se zvýší podíl jízd na našich elektrokolech,“ říká Václav Petr. „Zároveň k většímu využívání bikesharingu pomůže i vznik nových cyklopruhů, a to nejlépe oddělených, aby byla jezdcům zajištěna větší bezpečnost zejména v centru města, kde mohou přetížené automobilové dopravě ulevit nejvíce. A na zlepšení dopravní infrastruktury se chceme podílet – máme bohatá data o tom, které trasy jsou nejvytíženější a kde budou mít cyklopruhy největší efekt.“

Lime ve světě roste, vrací se i na trhy, které dříve opustil a kde chyběl

Celosvětové tržby Lime dosáhly v roce 2023 asi 616 milionů amerických dolarů a zisk před zdaněním stoupl více než pětinásobně. V letošním roce se chce Lime vrátit na trhy, které v době pandemie opustil – do Řecka, Mexika nebo třeba Japonska. Zároveň letos výrazně zainvestuje do vozového parku – přidá 30 000 nových elektrokol.

O společnosti Lime:

Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 550 milionů jízd.

Komentář: Co přinese nová evropská legislativa zajišťující právo na opravu elektrospotřebičů

Evropa se stává průkopníkem v oblasti udržitelné spotřeby. Nová legislativa má za cíl snížit množství elektroodpadu a zvýšit podíl opravených elektrospotřebičů. Evropský parlament odhlasoval právo spotřebitelů na opravu výrobků i po uplynutí záruční doby. Tento krok má šetřit spotřebu primárních surovin a omezit příval vysloužilých elektrospotřebičů, který neudržitelně roste. Efekt nové legislativy popíše ve svém komentáři David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém.

Směrnice o ekodesignu klade nové požadavky na design výrobků, zakazuje praktiky vedoucí k předčasnému zastarávání a zavádí digitální pasy výrobků. Tyto pasy obsahují informace o původu a recyklaci dílů, což zákazníkům usnadňuje rozhodnutí o koupi kvalitního výrobku. Nová pravidla poskytují záruky na opravy během a po záruční době, snižují náklady a zavádějí skóre opravitelnosti výrobků. Spotřebitelé získají přístup k informacím o opravitelnosti výrobků přes online platformy, což usnadňuje výběr servisu. Dalším klíčovým prvkem legislativy je zajištění dostupnosti náhradních dílů. Nové zákony zaručí, že náhradní díly budou dostupnější a opravy jednodušší. Česká republika má dva roky na to, aby nové povinnosti začlenila do svého práva, stejně jako ostatní členské státy.

Zpomalení růstu množství elektroodpadu

V souvislosti s každou novou legislativou vyvstává otázka, zda je potřebná. Odpovědí v tomto případě je nejnovější zpráva The Global E-waste Monitoru (GEM), která odhalila alarmující výsledky. Lidé po celém světě v roce 2022 vyprodukovali 62 milionů tun elektroodpadu, což je o 82 % více než v roce 2010. Množství vysloužilých elektrospotřebičů navíc v příštích letech podle predikcí GEM poroste, do roku 2030 dokonce o dalších 32 % na 82 milionů tun ročně. Zmírnit tento rostoucí trend má právě nová legislativa.

Zvýšené nároky na výrobce

Schválená směrnice vyžaduje od výrobců elektroniky a domácích spotřebičů zásadní změny v designu produktů. Tyto změny mají zajistit, že výrobky budou trvanlivější a snadněji opravitelné. To sice může vést ke zvýšení počátečních nákladů na vývoj a výrobu elektrospotřebičů, ale z dlouhodobého hlediska to znamená i pro výrobce přínos v podobě konkurenční výhody. Pro generaci Z je udržitelný přístup klíčový a představuje rozhodující faktor při volbě nového produktu. Výrobci, kteří se na hodnoty snadné opravitelnosti a dlouhé životnosti zaměří, získají širší zákaznickou skupinu.

Efekt na spotřebitelské chování

Se zavedením „práva na opravu“ a snadnějším přístupem k náhradním dílům a servisu se očekává, že spotřebitelé budou více motivováni k nákupu kvalitnějších a dražších výrobků, které je možné efektivně opravovat a udržovat v provozu delší dobu. To by mohlo vést k posunu od aktuální kultury „kup a vyhoď“ k modelu „oprav a udržuj“. Právě toto je klíčový model, který pomůže snížit rostoucí množství elektroodpadu.

Význam pro udržitelnost

Legislativa zde tudíž není zbytečným krokem, ale směřuje k podstatnému snížení odpadu a zlepšení recyklace materiálů, což má přímý vliv na snížení environmentálního dopadu. Posílení principu udržitelnosti v průmyslovém designu a spotřebě přímo podporuje ekologické povědomí a odpovědnost jak u výrobců, tak u koncových uživatelů. To může mít zásadní dopad na zpomalení klimatických změn a ochranu přírodních zdrojů. Uvedené kroky jsou životně důležité nejen pro současné generace, ale i pro budoucnost celého globálního ekosystému.

Autor komentáře: David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Až 50 milionů pro nadějné české firmy. Prestižní Vodafone Nápad roku uzavírá přihlášky 11. května

Úspěšné inovativní firmy z Česka mají často jedno společné: prošly nejstarší startupovou soutěží u nás. Letošní 17. ročník Vodafone Nápad roku přitom ambiciózním podnikatelům nabízí větší podporu než kdy dřív. Vítěz si odnese 400 tisíc korun a všichni účastníci bez ohledu na pořadí mohou získat investice ve výši až 50 milionů i důležitá partnerství.

Soutěží dosud prošlo bezmála 2400 projektů, které od investorů získaly přes 400 milionů korun. Do letošního ročníku mohou začínající firmy podávat přihlášky do 11. května 2024 prostřednictvím stránek www.napadroku.cz. 30 nejlepších projektů během osobních prezentací obdrží zpětnou vazbu od zkušených podnikatelů a investorů, finálová desítka pak bude mít v rámci mentoringu přístup k desítkám odborníků z oblasti marketingu, obchodu či práva. Nejlepší projekty se nakonec 17. září představí veřejnosti na slavnostním večeru.

„Podporou odvážných inovativních podnikatelů tvoříme budoucnost České republiky. Startupy už u nás zaměstnávají přes 150 tisíc lidí, tedy asi 4 % všech zaměstnanců a dvakrát tolik jako celé zemědělství. Lidé v nich navíc v průměru pobírají vysoce nadstandardní mzdu. Technologických firem z Česka rychle přibývá, mnohé z nich jsou špičkou ve svém oboru a dobývají trhy po celém světě,“ vysvětlil zakladatel soutěže Martin Kešner.

Příkladem jsou i týmy, které uspěly v minulém ročníku. Vítězný Lukáš Loun se společností MAIA pomocí umělé inteligence urychluje a zpřesňuje endoskopická vyšetření a pomáhá tak včas odhalovat zejména nádory tlustého střeva. Druhý Přemysl Kokeš představil novátorský hasicí přístroj Amplla, který funguje i jako ochranný štít před žárem a díky modernímu designu ozdobí každý interiér. Střešní systém Nebesys bronzové Zuzany Ambrožové je zvenku k nerozeznání od tradiční krytiny, ale propouští světlo, takže dokáže spojit soukromí s prosvětleným interiérem i nádhernými výhledy a navíc pohlcuje hluk.

Každoročně nás těší příběhy českých podnikatelů, kterým účast v soutěži pomohla najít investora, strategického či technologického partnera nebo nové zaměstnance a zákazníky. S několika z nich jsme v minulosti navázali funkční partnerství, s některými dokonce na globální úrovni,“ uvedla Viktoria Korabelniková, obchodní ředitelka pro ICT služby ve Vodafone Česká republika.

Kromě finanční odměny a pozornosti investorů soutěží projekty také o věcné ceny v hodnotě téměř 7 milionů korun, cestu do R&D centra Huawei v Shenzhenu pro tři týmy nebo o přístup do programu Microsoft for Startups Champion Network a k workshopům na témata jako jsou design, cloudová architektura či prodejní kanály.

„Sami jsme ještě nedávno byli ve stejné situaci jako dnešní začínající podnikatelé. Skrze soutěž Vodafone Nápad roku chceme společnosti a nositelům skvělých nápadů vracet příležitost, kterou jsme sami dostali. Bez sdílení zkušeností a nejrůznější podpory, přičemž nemusíme nutně mluvit jen o financích, by totiž i naše cesta byla mnohem složitější,“ popsal Marek Vašíček, zakladatel společnosti FTMO, která vznikla v roce 2015 jako univerzitní projekt několika studentů a dnes patří mezi 20 nejhodnotnějších českých firem.

Účast v soutěži je tradičně spojena i s šancí zviditelnit se před špičkami z oboru a poznat strategické obchodní partnery. Jedním z partnerů je například Vienna Business Agency, která startupům pomáhá s networkingem a expanzí v Rakousku a zajišťuje příležitosti k seznámení s místními investory.

„Inovace jsou hnacím motorem každého oboru a tuzemské startupy mají potenciál zlepšovat každodenní život nás všech. O to se koneckonců snaží i Kooperativa jako pojišťovna a také náš projekt Bezpečnost má zelenou, který zastřešuje řadu aktivit pro prevenci škod na zdraví i majetku. A ty nejlepší startupové prevenční projekty oceníme jako každý rok i letos v kategorii Bezpečnost má zelenou. Protože nejmíň starostí máte se škodou, ke které nedojde,“ dodává Jindřich Skrip, ředitel úseku marketingu a komunikace v pojišťovně Kooperativa.

Titulárním partnerem soutěže je letos již počtrnácté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou Kooperativa, J&T Banka a Huawei. Partnery jsou společnosti FTMO, Microsoft a Peterka Partners. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, CzechCrunch. Soutěž dále podporují CzechInvest, Vienna Business Agency, Czech Founders, Startup Kitchen.

Více o Vodafone Nápad roku

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která již od roku 2007 slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady nadějných podnikatelů. Zúčastnit se může jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevovat další revoluční produkty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, motivovat a pomáhat jim s uvedením na trh a následnou expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. Více o soutěži se dočtete zde.

Nejlepší mladí inovátoři se utkali ve finále programu Solve for Tomorrow

Deset nejlepších středoškolských týmů z celé republiky představilo své technologické projekty se sociálním přesahem ve finále programu Solve for Tomorrow. Vítězství vybojovali studenti VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou, kteří vymysleli a sestavili prototyp chytrých brýlí pro nevidomé.

O konečném pořadí finalistů rozhodla odborná porota složená z vedení společnosti Samsung a vzdělávací organizace Junior Achievement na základě živých prezentací v prostorách smíchovské Next Zone 30. dubna.

Druhou příčku obsadila studentka pražského Gymnázia Arabská, která naprogramovala aplikaci pro snadnější dorozumění s neverbálními autisty, a na třetí pozici se umístili studenti Střední průmyslové školy v Brně s novou sociální sítí sdružující trenéry, fitness centra a lidi s chutí cvičit.

Na svých technologických řešeních pro „smart future“ studenti pracovali půl roku, do finále se dostalo top 10 z celkového počtu 72 přihlášených týmů z Česka a Slovenska. „Ve finále se sešlo různorodé spektrum projektů, od aplikací, softwarů, webových služeb až po fyzické produkty nebo celé ekosystémy. Porota to měla o to těžší, že každá z inovací byla v něčem unikátní, odlišná od ostatních a studenti je prezentovali na vysoké úrovni. Za pár měsíců se všichni finalisté propracovali od představ až k funkčním prototypům a testování. A právě ti, kteří dokázali svůj projekt neustále rozvíjet a formovat podle výsledků testování, zpětných vazeb a zjišťování skutečných potřeb cílové skupiny, v programu uspěli. Takový produkt obstojí a může být prospěšný statisícům lidí,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung, která globální soutěž v tuzemsku iniciuje.

Tři nejlépe umístěné týmy byly oceněny tablety, sluchátky a chytrými hodinkami. Tím však podpora mladých inovátorů nekončí. Všichni finalisté se mohou i nadále spolehnout na pomoc pracovníků Samsungu při dalším rozvoji svých projektů, získali nové kontakty, možnosti stáží, pozvánku na osobní prohlídku firemních pracovišť v Praze a Bratislavě nebo účast na letním alumni kempu pro absolventy programů.

TAB. 1: VÍTĚZOVÉ PROGRAMU SOLVE FOR TOMORROW 2023/24 a jejich projekty

1. tým VisionNex, VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou: chytré brýle, které využívají vsazenou kameru a umělou inteligenci k převodu okolního prostředí na zvuk

2. tým DOMLUV SE!, Gymnázium Arabská, Praha 6: Android aplikace, která umožňuje jednoduchou a rychlou práci s obrázkovými kartičkami pro komunikaci

3. tým GYMSPACE, Střední průmyslová škola Brno, Purkyňova: aplikace sloužící k budování fitness komunit, tzn. propojování nováčků, trenérů, fitness center pro vyšší edukaci a motivaci

SOLVE FOR TOMORROW, www.solvefortomorrow.cz

Program Solve for Tomorrow je součástí globálního závazku společnosti Samsung ke vzdělávání mladých lidí s cílem rozvíjet problémové a kritické myšlení studentů při řešení společenských problémů současného světa. V duchu hlavní vize „Together for Tomorrow. Enabling people. Education for future generations“ umožňuje budoucím inovátorům dosáhnout jejich plného potenciálu a stát se další generací vůdců, kteří budou průkopníky pozitivních sociálních změn.

Realizátorem programu Solve for Tomorrow je nevládní organizace JA Czech, která se věnuje rozvoji podnikatelského myšlení na českých školách od roku 1992.

Twisto nabízí svým zákazníkům přímé bankovní platby

Rychlé a bezpečné platby pro zákazníky. To je řešení, které Twistu přinesla jeho spolupráce s litevskou firmou Kevin. Zákazníci můžou službou od společnosti Kevin uhradit Twistu platby přímo ze svých bankovních účtů, mimo karetní schémata, a to vychytávkou, kterou Twisto nazývá Rychlý bankovní převod.

Společnost kevin. nám dodává řešení, které umožňuje zákazníkům iniciovat platbu bankovním převodem přímo z aplikace Twista. Když tedy chtějí zákazníci uhradit svoje

objednávky Twistu, zvolí možnost Rychlého bankovního převodu, potvrdí ho ve své bankovní aplikaci a peníze jsou v podstatě okamžitě převedeny,” říká Pavel Prucek z produktového týmu Twista. Implementace produktu společnosti Kevin proběhla během pár týdnů.

Twisto, přední poskytovatel odložených plateb, oznamuje úspěšnou implementaci své nové platební metody v České republice a Polsku. Díky velké rozšířenosti otevřeného bankovnictví na obou trzích může naprostá většina zákazníků profitovat z této rychlé a bezpečné platební metody.

Platební metoda umožňuje zákazníkům potvrdit platbu přímo z jejich bankovního účtu. Jakmile zákazník platbu potvrdí, platba je okamžitě připsána na účet Twista.Tato inovativní metoda nejenže snižuje náklady spojené s platbami kartou, ale také poskytuje větší bezpečnost a spolehlivost.

Jsme rádi, že můžeme zákazníkům společnosti Twisto nabídnout rychlý, bezpečný a efektivní způsob platby,“ řekl Pavel Sokolovas, spoluzakladatel společnosti Kevin. „Díky úspěšným implementacím v Pobaltí a nyní i v České republice a Polsku vidíme obrovský potenciál pro další rozvoj a rozšiřování naší platební platformy a budujeme tak svět platebních možností pro každého.“

První data ukazují, že nové platební metodě uživatelé důvěřují. Hned po uvedení ji využily tisíce zákazníků v Česku a Polsku.

Více o Twistu:

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a je českou jedničkou mezi poskytovateli platebních služeb BNPL (Buy Now, Pay Later). Twisto nabízí také novinku nákup na třetiny bez navýšení, se kterou si lidé mohou opět zcela bezplatně a bez registrace rozkládat větší nákupy na tři platby.

Twisto působí i na polském trhu. V roce 2021 proběhl prodej Twista do zahraničí a v současnosti ho vlastní fintech Param.

Exit mobile version