Uber dále expanduje do regionů, spouští své služby v Olomouci

Olomouc, 11. prosince 2024Uber je od dneška dostupný i v Olomouci. Obyvatelé i návštěvníci hanácké metropole tak mohou využívat jednoduchý a bezpečný způsob dopravy přímo prostřednictvím mobilní aplikace. K příležitosti spuštění služby připravil Uber pro všechny své uživatele v Olomouci speciální nabídku – slevu 225 Kč na první dvě jízdy s promokódem VITAMEOLOMOUC.

Olomouc je po Praze, Brně, Plzni a Ostravě pátým městem v České republice, kde Uber poskytuje své služby. Spuštění Uberu v tomto historickém městě je reakcí na rostoucí poptávku po flexibilním a moderním způsobu dopravy, který usnadňuje každodenní pohyb po městě. Cestující v Olomouci si budou moci objednat cenově dostupné jízdy s tarifem UberX. Všichni partnerští řidiči, kteří jezdí s UberX, jsou licencovaní profesionálové s nejrůznějšími vozidly střední třídy.

„Spuštění Uberu v Olomouci představuje další krok v našem úsilí přinášet moderní, bezpečnou a dostupnou dopravu do českých regionů. Díky naší technologii mohou obyvatelé i návštěvníci města objednat jízdu během pár kliknutí a vyrazit, ať už do práce, za kulturou nebo za rodinou. Naším cílem je usnadnit cestujícím pohyb po městě, snížit potřebu vlastnit automobil a podpořit udržitelnější městskou mobilitu,“ říká provozní manažer Uberu pro Českou republiku Štěpán Šindelář.

Stejně jako v dalších městech spolupracuje Uber i v Olomouci výhradně s profesionálními licencovanými řidiči, kteří splňují stejné podmínky jako řidiči tzv. klasických taxislužeb. Ti získají přístup k technologii, která jim umožní snadněji oslovit nové zákazníky, zkrátit čekací doby a také získat další zdroj příjmů. Aplikace Uber rovněž nabízí řadu funkcí zaměřených na bezpečnost cestujících i řidičů – od hodnocení řidiče přes GPS sledování a sdílení cesty s blízkými až po podporu v případě nouze. Každý cestující nalezne v aplikaci ještě před začátkem jízdy veškeré potřebné informace včetně jména řidiče, jeho fotografie a hodnocení, model vozu a SPZ.

Speciální nabídka pro Olomouc
Pro všechny uživatele v Olomouci připravil Uber slevu 225 Kč na první dvě jízdy. Stačí v aplikaci ve svém profilu zadat promokód VITAMEOLOMOUC a příští jízda se automaticky sníží o příslušnou slevu.

Proč vyzkoušet Uber?

  • Dostupnost kdykoliv: Jízdu je možné objednat pomocí několika kliknutí v aplikaci a řidič dorazí během několika minut.
  • Bezpečnost na prvním místě: Informace o řidiči, vozidle a sledování cesty jsou samozřejmostí.
  • Jednoduchá platba: S aplikací Uber uživatel předem vidí, kolik bude cesta stát. Cena se nezvyšuje, ani když se změní délka trasy nebo vznikne dopravní zácpa, takže cestujícího nečeká žádné nepříjemné překvapení. Platbu včetně případného spropitného vyřeší uživatel přímo v aplikaci platební kartou, službami Apple Pay nebo Google Pay, případně v hotovosti po ukončení jízdy.
  • Spolehlivá kdekoliv a kdykoliv: Aplikace Uber je dostupná v pěti městech v ČR a ve více než 10 000 městech v 71 zemích po celém světě.

Jak funguje Uber

  • Stáhněte si Uber aplikaci na svůj mobilní telefon a vytvořte účet.
  • Aplikace startuje s jednoduchou otázkou „Kam to bude?“.
  • Jakmile zadáte destinaci, aplikace vám ukáže výběr tarifu a konečnou cenu za jízdu.
  • Po objednání jízdy se vám zobrazí veškeré informace o řidiči a jeho vozu a můžete sledovat jeho cestu na dohodnuté stanoviště.
  • Jakmile řidič dorazí, ověřte si, že jeho vizáž i vůz odpovídají informacím v aplikaci.
  • Svou cestu můžete sledovat a sdílet včetně odhadovaného času příjezdu se svými přáteli nebo rodinou.
  • Zaplatíte hotově nebo bezhotovostně přímo v aplikaci.
  • Ohodnotíte jízdu nebo zanecháte jakoukoliv další zpětnou vazbu.

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt jediným dotykem tlačítka? O více než 10 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com.

Cooler Master představuje novou řadu počítačových skříní MasterFrame

Los Angeles, 11. 12. 2024 – Společnost Cooler Master, přední výrobce počítačových komponent, herních periferií a moderních lifestylových technologicky pokročilých produktů, přichází na trh s novou řadou MasterFrame. Tato Inovativní série počítačových skříní definuje nový standard přizpůsobení, výkonu a celkového zpracování počítačových sestav. Jedná se o odvážnou vizi toho, čím může PC skříň být, spojující prémiový vzhled s dosud nevídanou funkčností.

Dynamická modulární konstrukce je tvořena vnějším plně přizpůsobitelným pevným rámem a vyměnitelnými panely, což poskytuje prakticky neomezenou kreativitu. Ať už je kladen důraz na vysoký výkon sestavy, tvůrčí dílo nebo promítnutí osobitého stylu, MasterFrame umožňuje navrhovat jedinečné sestavy každému uživateli.

„V Cooler Master jsme vždy věřili a věříme, že technologie může být inspirací pro kreativitu,“ říká Jimmy Sha, Cooler Master CEO, a dodává: „Řada MasterFrame je více než jen skříň, je to odraz našeho nadšení pro inovace a mistrovské umělecké zpracování. Tato novinka motivuje uživatele k vytvoření něčeho výjimečného a přijetí tak naší „Make it Yours“ filosofie.“

Řada MasterFrame je k dispozici ve dvou variantách. Hliník hraje prim v modelech MasterFrame 400, 600 a 800, zatímco ocel využívají modely MasterFrame 300 a 500. Každá skříň kombinuje luxus, výkon a přizpůsobení způsobem, jakým se z počítačové skříně stává skutečný klenot.

Hlavním konstrukčním prvkem počítačové skládačky je rám, který tvoří základní přímé obvodové prvky v různých délkách a rohy pro jejich spojení. K dispozici je také průběžný roh umožňující vsazení celoskleněného panelu. Neméně důležitými doplňujícími komponenty jsou právě panely. Kromě již zmíněného rohového jsou k dispozici také panely z tvrzeného skla, klasické mřížkované nebo speciální designové dřevěné varianty.

Klíčovými vlastnostmi řady MasterFrame jsou:

  • Revoluční design – modulární konstrukce představuje novou generaci přístupu k sestavování počítače, která nabízí nebývalou přístupnost a přizpůsobivost.
  • Dynamická přizpůsobitelnost – skříň je navržena tak, aby vyhovovala stále se vyvíjejícím náročným potřebám uživatelů. Podporuje širokou modularitu a různé hardwarové platformy, od kompaktních sestav po plnohodnotné skříně.
  • Přizpůsobení bez hranic – vyměnitelné panely na všech stranách představují nekonečné možnosti a dávají prostor k seberealizaci každého tvůrce.

Nová série počítačových skříní MastrFrame bude dostupná v doporučených koncových cenách od 199,99 dolarů.

O značce Cooler Master

Společnost Cooler Master byla založena v roce 1992. Je výrobcem kvalitních počítačových komponent a periferií a neustále se zasazuje o rozvoj tohoto odvětví. Od první počítačové skříně na světě až po inovativní technologická řešení chlazení, vždy se snaží překonávat hranice a měnit status quo. Společnost se zaměřuje na budování komunity pro ty, kteří chtějí nechat vyniknout vlastní vynalézavé já. „Ať už jde o začínající stavitele nebo hardcore nadšence baví nás různorodost a spojuje vášeň.“ Cooler Master je značkou, která má cíl jít daleko za hranice tradičních počítačových sestav navrhováním skvělých produktů pro úžasné lidi, kteří jim vdechnou život jedinečným způsobem.

Vodafone snížil emise o 17 procent a zrychluje svůj plán uhlíkové neutrality

Vodafone posunul své milníky na cestě k uhlíkové neutralitě. I přes rostoucí množství přenášených dat, které mezi jarem 2016 a 2024 v mobilní síti operátora vzrostlo téměř 25krát, se firmě daří držet na uzdě spotřebu elektřiny a snižovat emise. Informuje o tom zpráva o udržitelnosti za rok 2023/2024. Ta přibližuje také iniciativy v sociální oblasti. Operátor má 40 % žen v top managementu, proškolil přes 55 tisíc lidí ve věku 65+ v digitální gramotnosti, stál u vzniku Charty proti domácímu násilí, podporuje aplikaci Záchranka a další iniciativy.

Na celkovou spotřebu elektrické energie má vzhledem k povaze podnikání Vodafonu největší dopad provoz jeho infrastruktury, která představuje 96 % jeho celkové elektrické spotřeby. Množství dat přenášených v pevné i mobilní síti Vodafonu vytrvale roste, meziročně stouplo celkově o 17 %. Konkrétně u mobilních dat se od března 2016 do března 2024 tok zvýšil dokonce o 2 360 %, to je téměř 25krát za osm let.

„Kdybychom na diskety uložili data, která naše síť přenesla za minulý obchodní rok, vážily 94 milionů tun. Celkový provoz nám v daném období vzrostl například jen v mobilní síti o 33 procent, ale spotřeba elektrické energie mezitím stoupla o pouhé 1 procento. Stojí za tím řada technologických opatření pro optimalizaci spotřeby,“ vysvětluje Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.

I proto Vodafone investuje do výstavby nových optických přípojek a od roku 2022 stávající pevnou síť modernizuje. Investice do modernizace by měly během pěti let přesáhnout tři miliardy korun. Systematická modernizace probíhá i v mobilní síti. Tam Vodafone za poslední obchodní rok

zmodernizoval zhruba 1400 vysílačů, v součtu posledních dvou let jde dokonce o 43 % sítě. Za uplynulý rok uvedl do provozu 90 nových vysílačů a v dosahu 5G pokrytí bylo ke konci obchodního roku 85 % populace, k dnešnímu dni už je to 95 %.

Energetickou spotřebu snižují solární panely i zbytkové teplo

Snahy o snížení energetické spotřeby podporuje například projekt Solar, který vznikl ve spolupráci Vodafonu a společnosti Vantage Towers, která operátorovi poskytuje základnové stanice. V rámci projektu Solar vybavila Vantage Towers bezmála 400 stanic více než dvěma tisíci solárními panely a úložnými bateriemi. Kromě větší soběstačnosti a odolnosti při možných výpadcích elektřiny přinesly solární panely jen během prvního roku fungování 800 tisíc kWh elektrické energie. To je množství, které by standardně mělo vystačit asi 400 rodinám na běžný provoz po dobu jednoho celého roku a v rámci projektu pokrylo 16 % roční spotřeby osazených základnových stanic.

Rychlejší cesta k nulovým emisím

Emise z provozu Vodafone v uplynulém roce snížil o dalších 17 %, na současných 1 315 tun CO2. Namísto nulových emisí ve Scope 1 a 2 původně plánovaných v roce 2030 teď očekává dosažení tohoto milníku už v roce 2028.

„Zrevidovali jsme naše plánované aktivity a výsledkem je reálná možnost dosáhnout uhlíkové neutrality ve vlastním provozu o dva roky dříve, než jsme původně zamýšleli. Vše jsme navíc zpracovali do takzvaného Klimatického tranzičního plánu, což je detailní přehled všech aktivit Vodafonu souvisejících s klimatem na následující tři roky, od těch provozních přes dodavatele až po nabídky zákazníkům a zákaznicím,” vysvětluje Zuzana Holá.

Ve vedení Vodafonu je oproti českému průměru dvakrát více žen

Odbourávání nejen genderových rozdílů je ve Vodafonu dlouhodobě velké téma. Podíl žen v top managementu si firma drží stabilně na 40 %, přestože český průměr je jen 21 %. Operátor je navíc už dva roky jednou z mála firem v Česku, která umožňuje zkrácené úvazky na všech pozicích. V roce 2023/2024 nastoupilo do firmy na zkrácený úvazek 24 % nováčků, což je o tři procentní body více než v předešlém období. Čtvrtinu z nich přitom tvoří muži. Prioritou je také silná podpora rodin včetně těch duhových. Všichni čerství rodiče mohou čerpat například 16 týdnů rodičovského volna pro druhého z rodičů, od zavedení benefitu v roce 2020 ho využilo 203 lidí.

V dubnu 2024 Vodafone spustil nový program pro kolegy a kolegyně odcházející do důchodu. Ti mohou mimo jiné v posledních šesti měsících před odchodem do důchodu využít fázovaný odchod, kdy pracují jen na 80 % úvazku, ovšem za plnou mzdu. Vodafone se tak snaží lidem usnadnit náročnou životní změnu a dál je podporovat v aktivním životě. Samozřejmostí je proto i odborná podpora a vzdělávací programy, které je na důchod lépe připraví.

Operátor podporuje svoje lidi i v dobrovolnictví. V roce 2023/2024 celkem 679 kolegů a kolegyň využilo Den pro neziskovku, 620 se zapojilo do charitativních akcí, jako jsou materiální sbírky, Pečení pro neziskovky nebo Sportovní výzva. Celkem věnovali v roce 2023/2024 zaměstnanci a zaměstnankyně Vodafonu na dobrou věc 9 042 pracovních hodin v hodnotě 4 521 000 korun a podpořili 64 místních komunit a neziskových organizací.

Charta proti domácímu násilí i dopis premiérovi za manželství pro všechny

V prosinci 2023 Nadace Vodafone se společností IKEA a organizací ROSA – Centrum pro ženy spoluzaložila Chartu proti domácímu násilí. Ta sdružuje zaměstnavatele a definuje minimální standardy v oblasti osvěty v boji proti domácímu násilí a systémové podpoře jeho obětí. Po roce Charta sdružuje 46 zaměstnavatelů, kteří tak mohou ovlivnit životy více než 160 tisíc svých lidí. Nadace provozuje i aplikaci Bright Sky na pomoc obětem domácího násilí.

Mezi dalšími nástroji, které Nadace Vodafone pomáhá rozvíjet, jsou například aplikace Záchranka nebo aplikace Echo – ta slouží k hledání pohřešovaných dětí a seniorů. Nadace Vodafone stojí i za online platformou Digitální odysea, která zdarma pomáhá seniorům pochopit a využívat moderní technologie v každodenním životě. V roce 2023/2024 absolvovalo lekce digitálních dovedností bezmála 29 000 seniorů a seniorek a od svého startu prošlo Digitální odyseou v prezenčních nebo online kurzech už přes 55 tisíc lidí ve věku 65+.

Vodafone přitom usiluje o diverzitu a inkluzi zranitelných skupin dlouhodobě. Otevřeně bojuje také za lidská práva. V roce 2023 inicioval otevřenou výzvu premiérovi za uzákonění manželství pro všechny páry. Dopis tehdy podepsalo 66 firem a organizací a k dnešnímu dni už jejich počet přesáhl 120.

Kompletní znění výroční zprávy o udržitelnosti k fiskálnímu roku 2023/2024 je k dispozici na webu Vodafonu.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších 44 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje téměř 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Xmarton a město Touškov úspěšně dokončili pilotní projekt sdílení městských vozidel, následuje Plzeň

Praha, 10. prosince 2024 – Technologická společnost Xmarton ve spolupráci s partnerem Peoplecar, Škoda X a městem Touškov úspěšně dokončila pilotní projekt sdílení městských vozidel. Tento inovativní koncept umožňuje obyvatelům Touškova využívat elektromobily městského úřadu, když nejsou potřeba pro úřední účely. Díky technologii Xmarton získali občané přístup k vozidlům prostřednictvím digitálních klíčů, což zvyšuje efektivitu využití městských aut a podporuje udržitelnou mobilitu. Po úspěšném pilotním projektu v městě Touškov bude projekt pokračovat v Plzni.

Projekt probíhal od dubna do září 2024 a zahrnoval tři elektromobily městského úřadu. Zaměřil se na zpřístupnění elektromobilů občanům a optimalizaci využití městských vozidel. Od října je služba plně funkční a občané ji mohou běžně využívat. „Cílem bylo nabídnout lidem možnost vyzkoušet si elektromobily a současně efektivně využít auta městského úřadu. Projekt tak přinesl možnost, aby si občané mohli dočasně zapůjčit vozidlo pro své potřeby, aniž by město muselo navyšovat svůj rozpočet. Díky této službě mohou občané Touškova ušetřit za vlastnictví druhého vozidla, což přináší nejen finanční úspory, ale také ekologický přínos pro celé město“ říká ředitel společnosti Xmarton, Jan Pešek.

Autorem projektu je společnost Peoplecar, ve spolupráci se Škoda X a městem Touškov. Společnost Xmarton, která vytváří a provozuje technologií digitálního klíče, byla do projektu přizvána jakožto spolehlivý a dlouhodobý technologický partner společnosti Škoda X. „Jsme rádi, že naše technologie posloužila vzniku tohoto projektu, který nám dává velký smysl a slučuje dohromady finanční ekonomickou i ekologickou stránku. Díky vzájemné spolupráci může naše technologie napomáhat efektivnímu sdílení vozidel, snižování emisí a dopravní zátěže. Zpětná vazba od uživatelů je pozitivní, především pokud jde o jednoduchost ovládání a rezervace vozidel přes aplikaci“ dodává Jiří Pešek.

Sdílení vozidel umožňuje technologie Xmarton Exclusive, která zajišťuje bezpečný přístup pomocí digitálního klíče a sofistikovaného zabezpečení. Data o jízdách jsou anonymizována a uložena bezpečně s ohledem na ochranu osobních údajů občanů. V případě potřeby, jako je detekce nehody nebo krádeže, je poloha vozidla dostupná odpovědným osobám.

Xmarton plánuje rozšíření projektu do dalších měst napříč Českou republikou a Slovenskem. Po úspěšném pilotním projektu v městě Touškov budou následovat další větší a menší města. Již nyní se jedná o využití projektu ve městě Plzeň. „Naše technologie umožňují efektivně kombinovat sdílení a přímé vlastnictví vozidel. Ukázalo se, že podobné projekty mají velký potenciál a do obcí a měst mohou přinášet mnohé benefity, jak pro své občany, tak pro samotné instituce a v neposlední řadě hlavně pro životní prostředí,“ uzavírá Pešek.

O společnosti Xmarton:

Česká technologická společnost Xmarton vznikla v roce 2016 s cílem usnadnit sdílení osobních aut bez nutnosti fyzického předávání klíčů. Jednotka, kterou Xmarton vyrábí, umožňuje propojení běžného automobilu s chytrým mobilním zařízením. Hlavní funkcí technického řešení od společnosti Xmarton je vytvoření digitálního autoklíče, se kterým lze provádět ovládání vozu (odemykání, zamykání startování a mnoho dalších funkcí) pouze pomocí mobilního telefonu . Kromě těchto operací umožňuje Xmarton vedení elektronické knihy jízd, sledování vozidla v reálném čase nebo detekci jeho odtahu. Jednotka slouží také jako dodatečné zabezpečení automobilu – nezávislý imobilizér. Řešení Xmartonu je v současné době nainstalováno téměř v 7 000 vozidlech různých značek a modelů vyrobených po roce 2002.

Čestmír Strakatý míří i na Forendors

Čestmír Strakatý, český novinář, dramaturg, moderátor a podcaster, který se specializuje na autorské rozhovory jdoucí do hloubky témat i příběhů, bude nově i na Forendors. Od 11. prosince 2024 přichází na tuto monetizační platformu se svým Čestmír podcastem. Rozhovory z tohoto podcastu byly doposud v plném znění k dispozici pouze na platformě herohero.

Na Forendors přicházím, protože chci dát lidem možnost podpořit mě na další české platformě. Sami mi o tuto možnost dlouho psali. Už není na co čekat,” komentuje svůj začátek tvorby na Forendors Čestmír Strakatý a dodává: “Plány jsou velké.

Jsem ráda, že po těch letech, co se s Čestmírem známe, bude svůj obsah publikovat i u nás. Věřím že mu naše platforma a propojení s mobilní aplikací i Spotify přinese další spokojené podporovatele a pomůže budovat vztah s jeho posluchači. Čestmírovi přejeme, ať je u nás spokojený,” doplňuje Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka monetizační platformy Forendors, která na ni sama publikuje svoje obsahové projekty a buduje kolem sebe komunitu.

Být tam, kde jsou vaši fanoušci

Čestmír Strakatý se rozhodl svůj obsah nabízet i na Forendors, nejen pro to, že si lidé o obsah na téhle platformě sami psali. “Těším se na jejich mobilní aplikaci. Ale hlavně se mi z naší současné komunikace zdá, že se o svou platformu dobře starají. Zatím nic nebyl problém. Těším se, kam to všechno společně posuneme,” doplňuje důvody k vyzkoušení platformy Forendors sám tvůrce podcastu Čestmír.

Jsme pyšní, že jsme jako první nabídli našim tvůrcům možnost nabízet poslech přes Spotify, nebo v naší vlastní mobilní aplikaci. Teď máme nově i aplikaci pro Android TV. Takže ti, kdo ji mají, si mohou Čestmírovy rozhovory pustit i ve své televizi. Věřím, že i Čestmír se přesvědčí, že Forendors není jen o technologiích, monetizaci obsahu, ale hlavně o komunikaci s fanoušky a podporovateli. Zkrátka Forendors pomáhá formovat komunity. Taky se těším, co společně s Čestmírem ještě vymyslíme,” uzavírá Denisa Hrubešová.

Čestmír Strakatý má už nyní svůj profil na Forendors. Už dnes najdou fanoušci na Forendors nejen nové rozhovory, ale i archiv všech epizod podcastu Čestmír. Předplatné Čestmír podcast i na Forendors pořídí podporovatelé za 150 korun. Předplatné je navíc možné zřídit na 3, 6 či 12 měsíců. ”To se může hodit těm, kdo chtějí svým blízkým pod stromeček nadělit kvalitní obsah. Tohle předplatné na několik měsíců dopředu je prostě skvělý dárek pro chytré lidi,” uzavírá Denisa Hrubešová, zakladatelka Forendors..

O Forendors.cz

Forendors je online platforma, která podporuje férové šíření autorské tvorby. Platforma pomáhá tvůrcům najít cestu, jak mohou monetizovat svůj kreativní obsah. Prakticky to funguje tak, že si na Forendors mohou fanoušci na měsíční bázi předplácet či jednorázově koupit obsah od tvůrců videí, podcastů, fotografií či textů. Tvůrci a jejich podporovatelé se pak navíc mohou na platformě i v mobilní aplikaci spojit pomocí přímých zpráv.

Start up v roce 2021 společně založili David Slačálek a Denisa Hrubešová. Našli si už dva investory. Prvním byl podnikatel Petr Bureš, druhým se na jaře 2023 stala společnost Quanti.

Čestmír Strakatý je český novinář, dramaturg, moderátor, podcaster a svými slovy „rozhovorář“.

Tvůrce a autor:

🎤#cestmirpodcast na herohero (herohero.co/cestmir) a nově i na forendors.cz/cestmir

🎤#Crunch pro CzechCrunch -> https://cc.cz/podcasty/crunch/

ExReflex, exDVTV, exČT24.

V roce 2021 získal 1. místo odborné poroty v anketě Podcast roku s pořadem Prostor X v kategorii Zpravodajství a v roce 2023 ocenění Influencer roku soutěže Czech Social Awards. Více viz Wikipedie

E-shopy zpřesňují doručení, v konkrétní hodinu nově zákazníci díky DODO dostanou autentické italské lahůdky, likéry i výbavu na párty

(10. prosince 2024) Jen několik týdnů poté, co technologicko-logistická společnost DODO pro české e-shopy představila svou službu slotového doručování, naskakují na nový standard v přesnosti dodání první zajímaví hráči. K průkopníkům na poli doručení v přesnou hodinu dle výběru zákazníka, jako jsou Decathlon či Dr. Max, se přidávají i menší, kamenné či lokální obchody. V konkrétní čas díky DODO objednávky nově doručí the italians, Alkohol.cz nebo MojeParty.cz.

Mezi zákazníky e-shopů roste touha po doručení zásilky nejen v co nejkratším čase, ale hlavně v předem vybraný čas, aby nakupující nemusel své plány přizpůsobovat čekání na kurýra. Na to technologicky-logistická společnost DODO na podzim reagovala spuštěním služby tzv. slotového doručení a doprovodného widgetu, díky kterému mohou české e-shopy službu snadno, rychle a bez větších nákladů implementovat. Ke stávajícím klientům DODO, které již službu nabízeli, se tak rychle začali přidávat i další hráči, včetně těch menších.

Přesnost a kvalita doručení významně ovlivňuje výběr e-shopu

Mezi prvními jsou autentické italské lahůdky z e-shopu slavných smíchovských the italians. Před vánoční sezonou rozjel spolupráci s DODO také známý e-shop s vybraným alkoholem Alkohol.cz a již několik měsíců nechává svoje zboží do přesných časových slotů vozit také MojePárty.cz.

Obchodníci tak reagují na potřeby zákazníků, jejichž proměnu dokazují i závěry průzkumu, který pro DODO letos připravila agentura STEM/MARK. Osmdesát procent dotázaných by dalo přednost nákupům u prodejců, kteří nabízejí doručování do přesných časových slotů, protože jim čekání na kurýra bere čas, který by chtěli využít jinak. Čtyřiasedmdesát procent lidí navíc už zažilo, že je kurýr nezastihl a zásilku nedoručil.

Rozšíření přesného doručování napříč trhem nic nebrání

Většina nových zákazníků společnosti DODO využívá právě zmíněný widget, který dopravce představil letos na podzim, a umožňuje e-shopům na nový standard naskočit prakticky okamžitě. „Hodinová časová okna jsou běžná u nákupů potravin již léta, technologie pro přesné doručování existuje. Není tedy důvod, proč by se tento komfort nemohl rozšířit i do dalších segmentů e-commerce. Zboží má dorazit v moment, který si sám určím – ať už je to v ten samý den, nebo třeba za pár dní, ale v konkrétní hodinu,“ popisuje komerční ředitel DODO Peter Menky.

Přesné a napoprvé úspěšné doručení je u potravin nebo zboží, které zákazník potřebuje ve stanovený čas, zvlášť důležité. the italians umožňují jako jedni z mála objednávat prosciutto, parmazán a další čerstvé lahůdky na váhu. Takže vedle rychlosti a spolehlivosti doručení zde hraje zásadní roli také dodržení teplotního řetězce.

Logistická špička ukazuje úskalí boxů a výdejen

Zavedení slotového doručování s sebou pak pro e-shopy nese také možnost opět zvýšit atraktivitu doručení na adresu, které se v posledních letech dostávalo do stínu doručení do boxů či výdejního místa. „Lidé chtějí mít možnost si zásilku převzít v moment, kdy se jim to hodí. To jim boxy, a v omezené míře i výdejní místa, umožňují, kdežto běžné doručení balíkovou službou nikoli. V době logistické špičky ale naplno vyplývají na povrch i nedostatky těchto variant – boxy a výdejní místa jsou přeplněná, často nedostupná, případně zkracují lhůtu na vyzvednutí. Odpovědí může být právě slotové doručení, které nabízí tolik vyhledávanou flexibilitu, ale přináší maximální komfort doručení přímo domů či do kanceláře,“ doplňuje komerční ředitel DODO Peter Menky.

Právě potenciální potíže způsobené přehlcením výdejních míst jsou silnou motivací pro implementaci slotového doručení i pro samotné obchodníky, kteří nechtějí ohrozit svou schopnost zákazníky na prodejnách odbavit v nejvyšší možné rychlosti a standardu. Alternativa v podobě slotového doručení tak s sebou nese benefit pro všechny strany: „Zákazníků, kteří si zvolí slotové doručení, tedy na den a hodinu přesné, přibývá každý týden. Zatím jsme na desítkách objednávek za den, ale očekáváme, že růst obliby služby bude rychle pokračovat s tím, jak se tato služba bude více dostávat do povědomí zákazníků,“ uzavírá Dominik Berdych, CEO Alkohol.cz.

O společnosti DODO

Doménou společnosti DODO je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, Billa, KFC, Rossmann, Dr. Max nebo Hervis. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 300 kurýry a 1 000 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Žebříček Deloitte Fast50 DODO zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v regionu CEE. Mezi last-mile operátory se DODO se svým obratem přesahujícím 1,3 miliardy korun řadí mezi 3 největší hráče na evropském trhu.

Aplikace Revolut je nyní k dispozici v ukrajinštině

  • V rámci naší mise podporovat ukrajinskou komunitu oznámila společnost Revolut, že její aplikace je nyní k dispozici v ukrajinském jazyce.
  • Od roku 2022 bylo prostřednictvím Revolutu převedena na Ukrajinu více než 1 miliarda €, přičemž většina prostředků pocházela z Německa, Spojeného království, Irska, Polska a Nizozemska.
  • Revolut dnes používá téměř 700 000 Ukrajinců ve Spojeném království a EHP, přičemž největší komunity sídlí v Polsku (27 %), Německu (17 %), Spojeném království (6 %), a Česku (4%).
  • Vzhledem k tomu, že mnoho Ukrajinců stále řeší problémy spojené s vysídlením, Revolut je i nadále odhodlaný poskytovat podporu a bezproblémové, uživatelsky přívětivé finanční služby.

PRAHA, 11. prosince 2024 — V rámci naší stálé iniciativy podporovat ukrajinskou komunitu s hrdostí oznamujeme, že aplikace Revolut je nyní k dispozici v ukrajinském jazyce. Tento krok přichází dva roky poté, co Revolut začal nabízet platební služby uprchlíkům prchajícím z Ukrajiny a před ničivými dopady ruské invaze.

Zavedení ukrajinštiny jako podporovaného jazyka je významným milníkem v úsilí Revolutu poskytovat lepší služby rychle rostoucí základně ukrajinských zákazníků v celé Evropě. Rozhraní aplikace je nyní plně přístupné v ukrajinštině, což ukrajinsky mluvícím zákazníkům používání aplikace výrazně ulehčuje.

Od roku 2022 byla na Ukrajinu prostřednictvím Revolutu převedena více než 1 miliarda €, přičemž většina prostředků pocházela z Německa, Spojeného království, Irska, Polska a Nizozemska. V současné době téměř 700 000 Ukrajinců ve Spojeném království a EHP využívá bezproblémové finanční služby Revolutu, přičemž největší komunity se nacházejí v Polsku (27 %), Německu (17 %) a Spojeném království (6%), a Česku (4%).

Vlad Yatsenko, zakladatel a technický ředitel Revolutu říká: Od začátku invaze jsme odhodláni Ukrajinu podporovat. Prostřednictvím poskytování platebních služeb ukrajinským uprchlíkům jsme mohli pomoci, když to bylo nejvíce potřeba, a přidání ukrajinštiny jako podporovaného jazyka je dalším krokem, který ukrajinským zákazníkům používání Revolutu ještě více usnadní. Naším cílem je zajistit, aby pro ně používání Revolutu bylo pohodlné, ať už se nacházejí kdekoli v Evropě, a zároveň jim i nadále chceme nabízet vysoce kvalitní služby, které očekávají.

Revolut v současné době neposkytuje služby na území Ukrajiny, ale vyzýváme Ukrajince, aby si stáhli aplikaci Revolut, zapsali se na čekací listinu, a my jim dáme vědět, až bude Revolut na Ukrajině dostupný.“

Mnoho Ukrajinců, kteří byli nuceni opustit své domovy, se stále potýká s problémy. Revolut se proto i nadále snaží poskytovat podporu a bezproblémové a uživatelsky přívětivé finanční služby. Od počátku invaze na Ukrajinu pomohl Revolut v rámci výzvy Ukrajinského červeného kříže vybrat více než 10 milionů £, včetně firemního daru ve výši 1,5 milionu £. Revolut také spolupracuje s různými charitativními organizacemi ve Spojeném království a EHP, aby pomohl při nápravách následků krize.

O Revolutu

Revolut je globální fintech, který pomáhá lidem využít jejich peníze na maximum. V roce 2015 začal Revolut ve Spojeném království nabízet převody a směnu peněz. Dnes již více než 50 milionů zákazníků po celém světě využívá desítky inovativních produktů od Revolutu a měsíčně provede téměř 800 tisíc transakcí.

V rámci našich osobních a firemních účtů poskytujeme zákazníkům větší kontrolu nad jejich financemi a bezproblémově propojujeme lidi po celém světě.

Tvůrci obsahu proměňují tok dat na internetu. Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě

PRAHA, 11. prosince 2024 – Při posuzování toku dat v rámci internetu bývalo běžné zaměřovat se na parametry stahování obsahu (download). Tím, že se stále více uživatelů internetu stává zároveň tvůrci obsahu, je důležité hodnotit i nahrávání obsahu (upload). Zatímco u mobilních dat jde zejména o nahrávání na sociální sítě a o komunikaci, u fixních sítí, jako je domácí wifi, je v popředí sdílení souborů a nahrávání videí. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

V dnešní době má téměř každý možnost stát se do jisté míry tvůrcem obsahu, ať už se jedná o tvorbu a sdílení fotek, obrázků nebo videí na sociální sítě, jako je Facebook, Snapchat nebo TikTok nebo o nahrávání libovolných videí třeba na YouTube. To vede k tomu, že stále více lidí nevyužívá už pouze download, ale také upload. Velmi podstatnou kategorií ve sdíleném obsahu u fixních i mobilních sítí je také komunikace, u které převažují videohovory,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

„U fixních sítí můžeme vidět, že aplikace na sdílení souborů zastupují více než čtvrtinu celkového provozu uploadu, další v řadě je pak nahrávání videí se 13 % a komunikace s 11 %. U mobilních sítí je na prvním místě nahrávání na sociální sítě se 23 % celkového provozu, další v řadě je pak komunikace se 16 % a sdílení souborů s 15 %,“ dodává Jaroslav Cihelka.

U mobilních sítí jsou pro upload nejvýznamnější aplikace TikTok a Facebook Messenger s 8 %, následuje Snapchat a Amazon AWS se 6 %, a s 5 % se zařazují YouTube, Facebook a iCloud. U fixních sítí jsou výsledky odlišné, na prvním místě je iCloud s 9 %, navazuje FaceTime s 5 % a Google Cloud storage, Google, platformy YouTube a BitTorrent mají shodně po 4 %.

V kategorii sdíleného obsahu u fixních sítí reprezentuje prvenství doručování souborů (29 %) a streaming (19 %), u mobilních sítí je pořadí prvních dvou opačné, převažuje streaming (20 %) a až za ním je doručování souborů (16 %).

O Sandvine

Sandvine se specializuje na optimalizaci kvality uživatelských zkušeností aplikací (App QoE), což je klíčový ukazatel spokojenosti zákazníků telekomunikačních služeb. Díky kombinaci správy dat a síťové inteligence dokáže Sandvine přesně analyzovat a klasifikovat internetový provoz. Pomocí strojového učení pomáhá poskytovatelům služeb efektivně řešit problémy s kvalitou aplikací a zlepšovat provozní efektivitu.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Firmy a AI: 77 % slaví úspěchy s AI, 54 % se však stále bojí, že bez ní zaostanou za konkurencí

Ataccama zveřejnila první část ze série Data Trust Report 2025, zaměřené na to, jak firmy v Evropě a Severní Americe prioritizují kvalitu dat pro zrychlení implementace umělé inteligence.

Klíčová čísla z Ataccama Data Trust Report 2025:

  • 54 % podniků se bojí, že bez umělé inteligence (AI) budou zaostávat za konkurencí.
  • Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost svých dat.
  • 74 % organizací již implementuje alespoň nějaké AI řešení. 30 % už v několika oblastech zavedlo AI šířeji, pouze 3 % jsou na AI významněji závislá.
  • 77 % respondentů implementujících AI uvádí, že jim přinesla pozitivní výsledky.
  • 57 % firem vidí největší přidanou hodnotu AI v péči o zákazníky, zejména organizace s obratem pod 1 miliardu dolarů (73 %) a firmy se šířeji implementovanou AI (71 %).
  • 50 % respondentů ze zdravotnictví nezvládá udržet krok s technologickým pokrokem.

Praha, Boston 10. prosince 2024 – Firmy vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. 54 % z nich se obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence. 74 % organizací již implementovalo nějakou formu AI, přičemž 77 % z nich uvádí, že jim AI projekty přinášejí pozitivní výsledky. Více než polovina organizací (57 %) spatřuje největší potenciál AI v péči o zákazníky. Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí. Statistiky přinesla nová zpráva Data Trust Report 2025: Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries česko-kanadské technologické společnosti Ataccama.

„Zlatá horečka kolem umělé inteligence ovlivnila firemní technologické strategie více než jakýkoli jiný nedávný průlom. Nyní jsme dospěli do fáze pauzy a reflexe, která připravuje základy pro další evoluci ve správě dat: zaměření na dosažení důvěry v data pro efektivní využití AI. Důvěryhodnost dat vzniká, když se správné technologie propojí s efektivním a komplexním přístupem ke správě dat. To zaměstnancům umožňuje spolehnout se na kvalitní firemní data při důležitých rozhodnutích. Ataccama Data Trust Report zkoumá, do jaké míry dokáží lídři důvěřovat datům ve své vlastní organizaci a jaké příležitosti a konflikty to vytváří v moderních firmách,“ přibližuje kontext studie Mike McKee, CEO Ataccama.

AI je nutností pro byznys, vysoce kvalitní data jsou nutností pro důvěryhodnou AI

Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má AI: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %). Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.

„77 % společností spustilo úspěšné projekty v oblasti AI. Investice do AI ukazují na potenciál přinášet výsledky pro většinu organizací. Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ říká k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

AI má potenciál změnit pojišťovnictví a zdravotnictví, naráží ale na překážky

Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %). Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).

Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %). To se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.

Ne všechny segmenty však zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %). Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.

Ataccama Data Trust Report 2025

Čísla pochází z první části série Ataccama Data Trust Report zaměřené na práci firem s umělou inteligencí a jejich priority na příští rok. Celá první část reportu, Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries, je dostupná zde. Průzkum pro Ataccamu provedla společnost Hanover Research v září a říjnu 2024 mezi zástupci 300 firem ze Severní Ameriky a Evropy s obratem nad 500 milionů dolarů v různých sektorech, např. financích, bankovnictví, zdravotnictví, pojišťovnictví, výrobě, retailu, telekomunikacích a softwaru. Během příštího roku Ataccama zveřejní další dvě části zprávy.

O společnosti Ataccama

Ataccama umožňuje organizacím urychlit obchodní iniciativy pomocí kvalitních dat, kterým důvěřují, díky platformě Ataccama ONE, která je sjednocenou platformou pro důvěryhodná data. Kombinuje kvalitu dat, genealogii, pozorovatelnost, správu a řízení dat v jednom softwarovém řešení. Ataccama podporuje stovky organizací po celém světě při zvyšování příjmů, snižování nákladů a zmírňování rizik. Ataccama byla jednou ze tří softwarových společností, které byly v roce 2024 Gartnerem označeny za lídry na trhu v oblasti rozšířené kvality dat. Více informací naleznete na www.ataccama.com.

Nedávné novinky z Ataccama:

SOMI: Osekání fotovoltaiky zničí firmy a ublíží občanům

Yveta Sammon, výkonná ředitelka SOMI Applications and Services

Změny v programu Nová zelená úsporám pro rodinné domy, které budou platit od 1. února 2025, velmi negativně ovlivní nejen občany, ale také firmy, které instalují fotovoltaiku. Rodinným domům s fotovoltaikou se sníží podpora na maximální výši 30 procent a podpora FVE bude zastropovaná na 5 kWp.

Snížení dotací na FVE bude mít zásadní vliv na občany, kteří nestihnou využít čerpání dotací z obnovitelných zdrojů a jejich využití tak výrazně klesne. Další zásadní vliv bude mít rozhodnutí na fotovoltaické firmy.

Od začátku roku muselo skončit několik desítek firem v tomto odvětví a následovat budou další. Zaměstnanci tak přijdou o práci a lidem, kteří již mají fotovoltaiku nainstalovanou, nebude mít kdo zajistit servis.

Toto rozhodnutí jde také proti evropským směrnicím. Navíc je velmi překvapivé, že snížení dotací se nijak nedotklo oblasti zateplování, které je podpořeno bez limitů do výše 50 procent.

V současném programu Nová zelená úsporám momentálně zbývá přibližně 2,5 miliardy Kč a po vyčerpání alokace bude pak příjem žádostí zastaven.

Elektrická energie získaná z fotovoltaických panelů je šetrná k životnímu prostředí. Její hlavní výhodou je využívání obnovitelných zdrojů, kdy díky využití sluneční energie lze ušetřit rodinné i firemní finance a nestálé ceny elektrické energie už nezatěžují rozpočet.

Exit mobile version