Ekologie v praxi velkých firem: Životnost notebooků 10 let bez ztráty funkčnosti a komfortu

Praha, 18. prosince 2024 – Je reálné ve firmě používat počítače 10 let bez ztráty funkčnosti a uživatelského komfortu? Nejnovější průzkum více než 28 milionů zařízení, který provedla společnost Atos, potvrzuje, že ano. Přechodem z fixního, 4 nebo 5letého cyklu obměny IT na variabilní, řízený podle skutečného stavu zařízení v kombinaci s repasováním, lze prodloužit životní cyklus zařízení na dvojnásobek. Ve velkých firmách se tento scénář týká 76 % notebooků. Podle analýzy je odsunutí nákupu nového počítače nejen ekonomické, ale i ekologické. Vedle úspory financí přináší také úsporu zhruba 340 kg emisí CO2 za nevyrobený notebook.

„Co můžeme změřit, to můžeme změnit. Platí to nejen o technice, ale také způsobu, jakým ji používáme,“ říká k průzkumu o udržitelnosti digitálního pracoviště Radek Mihalík, specialista na digital workplace ze společnosti Atos. „Průzkum využil obrovské množství dat, které má Atos a jeho partneři k dispozici a ukázal nové příležitosti pro podniky a jejich poskytovatele IT služeb.“

Společnost Atos zveřejnila zprávu s názvem „Zvyšování udržitelnosti digitálních pracovišť: Strategie založená na datech pro urychlení společného pokroku“. Dokument přináší poznatky, které pomohou firmám zlepšit strategii v oblasti rozhodování o IT a společenské odpovědnosti (CSR). Atos, jako globální lídr na poli digitálních pracovišť, pro svůj report provedl analýzu 28,5 milionu zařízení používaných ve středních a velkých organizacích po celém světě.

Životnost počítačů: Čím déle, tím lépe a zeleněji

Zpráva poukazuje na vysokou míru plýtvání, která je rozšířená v celém IT odvětví. Analytici Atosu v ní také identifikovali řadu kroků, které mohou tento stav změnit.

Klíčovým opatřením je prodloužení životního cyklu. Ekologický dopad delší obměny nemusí být na první pohled velký, ale opak je pravdou. V rámci sektoru ICT pochází 57 % emisí uhlíku ze zařízení a pracovního prostředí. Například u běžného notebooku vzniká 79 % jeho uhlíkové stopy při výrobě. Než se zařízení dostane ke svému prvnímu uživateli, má na svém kontě už zhruba 338 kg CO2. Pouhou změnou cyklu obnovy ze tří na čtyři roky sníží firmy emisní zátěž o 25 %, aniž by se to podepsalo na výkonu zařízení nebo uživatelském komfortu.

Kdo přejde na obnovou zařízení na základě dat a stavu v kombinaci s repasováním, získá ještě lepší výsledky. Při zachování funkčnosti a použitelnosti lze dosáhnout osmi až desetileté životnosti. Z průzkumu společnosti Atos přitom vyplývá, že repasovat jde 76 % notebooků velkých organizací. Zbývajících 24 % lze renovovat nebo recyklovat a přispět tak k chodu cirkulární ekonomiky.

Zaměstnanci jsou ekologičtější, než se myslelo

Studie společnosti Atos odhalila, jak klíčovou roli mohou v udržitelnosti IT hrát lidé. Celých 75 % zaměstnanců uvedlo, že by byli ochotni ponechat si svá zařízení déle, kdyby si byli vědomi přínosu tohoto kroku pro životní prostředí. Na druhou stranu 16 % jejich zařízení jede nepřetržitě bez vypnutí. To ukazuje na potřebu lepší informovanosti zaměstnanců o úsporách energií.

Zajímavým údajem je, že intenzita emisí uhlíku může během dne kolísat až 2,3krát. Teoreticky by tak informování uživatelů o nejvhodnějších časech pro využívání elektrické sítě a přepínání na napájení z baterií mohlo zlepšit energetickou efektivitu a bilanci.

Výzkum společnosti Atos potvrzuje, že zavádění udržitelného řízení, procesů a postupů na pracovišti nemusí být zdlouhavé ani nákladné. Naopak, organizace mohou rychle zužitkovat výhody plynoucí z poznatků uvedených ve studii. Experti Atosu navíc ukazují význam využití komplexních dat v reálném čase pro pokrok při dosahování environmentálních cílů.

Týmy společnosti Atos poskytují komplexní řešení pro zaměstnance prostřednictvím nástrojů pro digitální spolupráci a produktivitu, jakož i inteligentní služby péče o zákazníky. Sada udržitelných digitálních pracovišť společnosti Atos obsahuje více než 20 služeb a řešení „Tech for Good“, které zahrnují kritéria sociální hodnoty a dostupnosti, stejně jako datovou analýzu a uživatelská rozhraní. V březnu 2024 společnost Gartner již poosmé v řadě umístila Atos na vedoucí pozici v hodnocení Magic Quadrant 2024 pro outsourcované služby digitálních pracovišť (Outsourced Digital Workplace Services – ODWS).

O společnosti Atos

Atos je globálním lídrem v digitální transformaci se 107 000 zaměstnanci a s ročním obratem ve výši více než 11 miliard EUR. Skupina, která je evropskou jedničkou v oblasti kybernetické bezpečnosti, poskytování cloudových služeb a výpočetní techniky s vysokým výkonem, poskytuje end-to-end řešení na míru pro všechna průmyslová odvětví v 69 zemích. Společnost Atos, průkopník v oblasti dekarbonizačních služeb a produktů, se zavázala poskytovat svým zákazníkům bezpečná a dekarbonizovaná digitální řešení. Atos je SE (Societas Europaea), kótovaná na Euronext Paris.

Cílem společnosti Atos je napomáhat ve vytváření budoucnosti informačních technologií. Svými odbornými znalostmi a službami podporuje rozvoj vědomostí, vzdělávání a výzkumu multikulturním přístupem a přispívá k rozvoji vědeckotechnické excelence. Atos na celém světě umožňuje svým zákazníkům a zaměstnancům, jakož i členům společností, aby žili, pracovali a rozvíjeli se udržitelně v bezpečném informačním prostoru.

Kdo chce přežít rok 2025, musí do svého IT pustit státní úředníky, umělou inteligenci a hackery, říká expert na kyberbezpečnost

Praha, 18. prosince 2024 – Rok 2025 se z pohledu počítačové bezpečnosti českých firem ponese v duchu tří velkých témat. Prvním bude oblast legislativy s očekávanou implementací NIS2 a zákona o ochraně utajovaných informací. Druhým tématem zůstane pronikání AI do zabezpečení IT. Poslední velkou tendencí bude penetrační testování a zapojení etických hackerů. To jsou hlavní trendy, které příštích 12 měsíců ovlivní fungování IT segmentu v Česku, podle expertů společnosti Eviden, patřící k celosvětovým lídrům na kyberbezpečnost.

Hlavní očekávanou událostí roku 2025 je v oblasti firemního IT souběh dvou dlouho očekávaných zákonů. Prvním je implementace evropské směrnice NIS2, druhým pak novela Zákona o ochraně utajovaných informací. Českým firmám přinesou řadu změn a nových povinností týkajících se kybernetické bezpečnosti, které se dotknou nejen jejich vnitřních procesů, ale také spolupráce s partnery, dodavateli a zákazníky.

„Start dvou takto významných zákonů v jednom roce představuje pro firmy ekonomickou, organizační a technologickou zátěž, jaká tu dlouho nebyla,“ říká Tomáš Hlavsa, bezpečnostní ředitel společnosti Eviden. „Výzvou to bude především pro společnosti, jejichž partnerem je stát. Řadu z nich postaví před dilema, jestli do spolupráce s veřejnou sférou více zainvestovat, nebo se soustředit na byznys v komerční sféře.“

Umělá inteligence v první linii

Dalším klíčovým trendem pro následující rok bude podle expertů Eviden umělá inteligence v roli ochránce firemního IT. „Pro řadu odvětví je AI stále ještě módním termínem, který hledá uplatnění. V prostředí kyberbezpečnosti se z umělé inteligence stal standard,“ upozorňuje Tomáš Hlavsa z Evidenu. Nasazení AI a strojového učení na počítačovou bezpečnost má hned několik výhod. V oblasti detekce potenciálních hrozeb zvládnou stroje pracovat rychleji, přesněji a levněji než lidé. Dokáží zpracovat kvalitní podklady, které pak může snáze vyhodnotit skutečný člověk. Skvěle fungují jako prvek prediktivní obrany, kdy odhalují útoky ještě před tím, než se stanou. „O skutečném přínosu této technologie vypovídá, že požadavky na AI se už objevují v prvních výběrových řízeních na kybernetické zabezpečení,“ dodává Tomáš Hlavsa.

Dlouhá fronta na hackery

Jako třetí velké téma pro rok 2025 vidí experti společnosti Eviden penetrační testování. Poptávka po práci kvalifikovaných etických hackerů se zvyšuje zejména s přicházející normou NIS2. Penetrační testování je totiž nezbytnou součástí hodnocení odolnosti organizace vůči kybernetickým hrozbám. „V roce 2024 jsme zaznamenali meziroční nárůst poptávky po penetračním testování o 80 %,“ říká Tomáš Hlavsa. Za nárůstem vidí zejména fakt, že skutečných odborníků je v Česku málo. Řádově jsou jich desítky. Eviden má výhodu v tom, že má vlastní mezinárodní pentestový tým. Jsou v něm experti z Česka, Rumunska, Polska, Německa či Rakouska a budoucí odborníky si vybírá také z řad studentů, které postupně vzdělává.

Podle názoru Tomáše Hlavsy se bude v roce 2025 zájem klientů dále zvyšovat. „Očekáváme příliv dvou skupin klientů. Jednak to budou ti, kteří etický hacking ještě nepodstoupili. Druhou skupinu budou tvořit ti, kteří již penetrační testování podstoupili, nejsou s jeho výsledkem spokojení a hledají skutečně kvalitní a důkladnou analýzu. Ta odhalí nejen zranitelnost infrastruktury, ale také ukáže, kudy již unikají data klienta na dark web,“ uzavírá ředitel kybernetické bezpečnosti společnosti Eviden.

O společnosti Eviden

Společnost Eviden pokrývá oblasti digitálních služeb, velkých dat a bezpečnosti. Eviden je globálním lídrem v oblasti spolehlivé a udržitelné digitální transformace založené na datech. Jako digitální podnik nové generace s celosvětově vůdčími pozicemi v oblasti digitálních technologií, cloudu, dat, pokročilé výpočetní techniky a kybernetické bezpečnosti přináší odborné znalosti pro všechna odvětví ve více než 53 zemích. Spojením špičkových technologií napříč celým digitálním kontinuem a 57 000 specialistů světové úrovně rozšiřuje Eviden možnosti technologií pro podniky a orgány veřejné správy a pomáhá jim budovat jejich digitální budoucnost. Eviden je součástí skupiny Atos s ročním obratem cca 5 miliard eur.

Vánoční žně obchodníků začaly. V čem chybují?

Před Vánoci firmy masivně investují do marketingu, aby získaly co nejvíce objednávek a zvýšily prodeje. Opomíjejí ovšem důležitost komunikace se zákazníky v procesu nákupního rozhodování a zpracování objednávek. Tuzemská technologická společnost Daktela zjistila, které nejčastější chyby v zákaznické péči připravují obchodníky o zisk.

V mnoha e-shopech je měsíc před Vánoci nejnáročnějším obdobím z celého roku. U některého zboží tvoří předvánoční objednávky 50 % ročních tržeb a 62 % všech interakcí se zákazníky. „V předvánoční sezóně je provoz callcenter 5-12x vyšší než v průběhu roku. Protože kvalifikovaných pracovních sil s dobrou jazykovou vybaveností je na trhu nedostatek, v sezónních špičkách jsou firmy nuceny volit kompromis mezi kvalitou zákaznické péče, počtem odbavených konverzací a výší investovaných prostředků. Zákazníci pak čekají ve frontách nebo jsou přepojováni na méně zkušené kolegy. E-shopy hledají další možnosti zefektivnění práce, včetně zapojení umělé inteligence,“ říká Zdeněk Čech, Chief of Staff v Daktele.

Cílem obchodníků je, aby vše šlo hladce – od výběru produktů, naklikání do nákupního košíku, přes placení až po doručení spotřebiteli. Pokud obchodník nevyřeší zádrhel co nejdříve, hrozí ztráta zisku i zákazníka. Mezi nejčastější chyby e-shopů patří:

  • Nedostupnost zboží po objednání: Zákazník si objedná dárek, který je označený jako „skladem“, ale e-shop později informuje, že produkt již není k dispozici a nemůže ho dodat v deklarovaném termínu. Zákazník je frustrovaný a hledá náhradu jinde.
  • Dlouhá čekací doba na lince před přepojením na operátora
  • Krátká provozní doba zákaznické péče
  • Dlouhá reakční doba na e-mailový dotaz
  • Čekání na dohledání relevantní informace v systémech
  • Chybějící informace o produktech: Zákazník potřebuje zkonzultovat technické parametry zboží nebo kompatibilitu s jiným produktem. Když nedostane včas relevantní odpověď, nenakoupí.
  • Nedostatečná komunikace s podporou: Zákazník má problém s objednávkou, ale e-shop nereaguje dostatečně rychle na jeho dotazy nebo nereaguje vůbec.
  • Neprůchozí platba: Zádrhel může nastat při úhradě objednávky. Frustrovaný zákazník může v danou chvíli dokončení nákupního procesu vzdát.
  • Špatné informace o doručení: E-shop může poskytnout nepřesné nebo neaktuální informace o doručení, což vede k tomu, že zákazník čeká doma na balíček, který dorazí v jiný den.
  • Nekompletní objednávka: Při doručení balíčku může zákazník zjistit, že některé z objednaných položek chybí nebo byly špatně zabaleny, což ho nutí k řešení reklamace.
  • Zpožděné doručení: I přesto, že je uvedeno, že zboží dorazí do určitého termínu, kvůli vysokému objemu objednávek může dojít ke zpoždění a dárky dorazí po Vánocích.
  • Zamítnuté reklamace nebo vrácení zboží: Pokud zákazník obdrží poškozený nebo neodpovídající produkt, může být rozzloben, pokud je reklamace nebo vrácení komplikované, zdlouhavé nebo e-shop odmítne vrácení bez uspokojivého vysvětlení.

V minimálně polovině vyjmenovaných chyb je na vině přehlcenost pracovníků zákaznické podpory rutinními dotazy – například na stav objednávky. Umělá inteligence dokáže pomoci vyřešit nejvytíženější čas v období Vánoc, aby zákazník nic nepoznal. „Malým i velkým firmám nabízíme zdarma analýzu e-mailové komunikace a nastavení AI bota, který jim ušetří čas při každodenní rutině. Náš AI EmailBot se na základě dřívější e-mailové komunikace za dva dny naučí, jak na co zareagovat. Dokáže správně vyhodnotit, které dotazy vyžadují posouzení živým člověkem. Po zaučení a otestování dokáže vyřídit tisíce e-mailů během 1 minuty,“ říká Jiří Havlíček, CEO společnosti Daktela a dodává: „AI boti také zvládají opakující se úkony díky napojení na systém společnosti. Díky tomu obchodníci zvládnou nápor klientů před Vánoci bez problémů.“

Méně operátorů, více muziky

AI boti tedy nejen ušetří náklady, ale také poskytnou operátorům více času na řešení důležité komunikace. Operátoři pak mohou uspokojit zákazníky tam, kde je to opravdu potřebné. Řada firem se přesto obává zapojení umělé inteligence do komunikace se zákazníky. Vnímají frustraci zákazníků a bojí se, že se bude naštvaný zákazník cítit při komunikaci s robotem ještě hůř. Daktela se proto rozhodla provést průzkum trhu s pomocí agentury MNForce mezi tisícovkou českých spotřebitelů na poli zákaznické péče. A co z něj vyplynulo?

Živá versus umělá inteligence na fungující lince

Z výsledků průzkumu MNForce vyšlo, že se Češi setkávají se špatnou zákaznickou péči stále častěji. Pokud by všechny firmy nabízely bezchybnou a příkladnou péči, AI boti by v komunikaci se zákazníky nebyli zapotřebí. Tam, kde je zákaznická péče na výborné úrovni a robot zvládne vše, co člověk, dávají zákazníci přednost lidskému operátorovi. Celkem 60,9 % respondentů preferuje lidského operátora, 28,2 % respondentům je jedno, s kým komunikuje a pouze 11 % dotazovaných dává přednost robotovi.

Radši mluvit hned s robotem, než za pět minut s člověkem

Daktela zjišťovala, jak dlouho jsou zákazníci ochotni čekat na odpověď od živého operátora, pokud by byla odpověď robota stejně kvalitní, ale rychlejší. Pokud by respondenti měli čekat 5 minut za vyřešení svého telefonického požadavku člověkem, upřednostňují ve 46,2 % hovor s robotem. Jen 37,5 % respondentů by si počkalo raději 5 minut na přepojení na lidského operátora, 16,2 % dotazovaných by na způsobu vyřešení nezáleželo.

Otázka: Za předpokladu, že buď budete čekat 5 minut na přepojení na operátora nebo budete ihned mluvit s robotem, co s vámi vyřeší požadavek. Co preferujete více, lidského operátora nebo robota?

Radši čekat na e-mail od robota tři minuty, než od člověka tři dny

V odpovědi na otázku: ‘Budete raději čekat 3 dny na e-mail od lidského operátora, nebo 3 minuty na odpověď robota?‘, hlasovalo pro robota 79,5 % respondentů, pro člověka jen 11,8 % účastníků průzkumu.

Budete raději čekat na odpověď lidského operátora na e-mail 3 dny nebo 3 minuty na odpověď robota?

Tři minuty od člověka, nebo 3 vteřiny od umělé inteligence?

Další dotaz se týkal toho, zda zákazníci preferují lidského operátora nebo robota za předpokladu, že operátor dohledá relevantní informace za 3 minuty a robot za 3 vteřiny. V tomhle případě by dalo rychlému robotickému asistentovi přednost 53,8 % dotazovaných. Pomalejší vyřízení lidským operátorem by upřednostnilo jen 31,4 % lidí. Faktor času tedy hraje velkou roli v rozhodování mezi živým a umělým operátorem.

Otázka: Za předpokladu, že lidskému operátorovi trvá dohledání relevantní informace 3 minuty, ale robot dokáže relevantně odpovědět za 3 vteřiny, co preferujete více?

Průzkum ukázal, že zákazníci nelpí na lidských operátorech za každou cenu. Chtějí rychle a kvalitně vyřešit svůj požadavek. „Můžeme říct, že s vidinou rychlejšího odbavení svých požadavků v zákaznické péči se u zákazníků zvyšuje preference AI botů. To je něco, s čím dokáže umělá inteligence pomoci. Jejími hlavními přednostmi jsou promptní zpracování, nulová čekací doba a nonstop provoz,” komentuje výsledky Jiří Havlíček, CEO společnosti Daktela, která AI boty do firem dodává. „Na chatbotovi oceňujeme, že jej umíme měnit a vylepšovat sami bez jakýchkoliv technických znalostí. Úpravy klidně provádíme během provozu, přímo v našem call centru. Díky tomu můžeme pružně reagovat na neočekávané situace,” říká David Matuna, Product owner v Košík.cz.

O společnosti Daktela:

Daktela patří mezi největší SaaS společnosti v ČR, v současnosti působí na sedmi trzích a několika dalších prostřednictvím partnerů. Hlavní činností Daktely je vývoj, dodávka a kompletní provozní zajištění aplikace pro sjednocení zákaznické komunikace a řízení zákaznické zkušenosti. Software od Daktely využívá více než 1200 firem různých velikostí po celém světě. Největším přínosem je, že v rámci jedné platformy odbavují firmy komunikaci po telefonu, e-mailu, web chatu i přes sociální sítě. V Česku přišla Daktela do povědomí jako spoluautor Chytré karantény v rámci iniciativy COVID19CZ a informační linky 1221.

Aktuálně má firma přes 170 zaměstnanců v Česku, na Slovensku, v Polsku, Velké Británii, Maďarsku, Srbsku a Rumunsku. Daktelu založili v roce 2005 tehdy 28letí softwaroví odborníci David Hájek a Richard Baar jako telekomunikační start-up. V roce 2021 pak do Daktely investičně vstoupil private equity fond Sandberg Capital, který patří mezi nejvýznamnější investory do technologických firem v regionu. Fond je dnes v Daktele majoritním vlastníkem, minoritní podíl je rozdělen mezi její zakladatele. Více informací najdete na https://daktela.com a na https://sandbergcapital.com.

Proč bychom neměli plýtvat jídlem, oblečením a dalšími věcmi? Odpovědi dětem i pedagogům přináší nová publikace od Recyklohraní

18. prosince 2024 – Pod názvem Ekoabeceda aneb Na cestě k odpovědné spotřebě představuje školní vzdělávací program Recyklohraní metodickou příručku a čtyři sady výukových scénářů pro mateřské školy, oba stupně základních škol a střední školy. Zaměřuje se v nich na odpovědnou spotřebu. V úvodních částech si učitelé, žáci a studenti připomenou proč je důležité se tímto tématem zabývat a seznámí se s termíny, jako jsou například cirkulární ekonomika nebo greenwashing. Převážná část materiálů je pak zaměřena ryze prakticky – jak snížit plýtvání oblečením, potravinami, v dopravě a při cestování, v domácnostech, ve firmách či školách.

„Snažili jsme se, aby děti i dospělí dostali ucelené, praktické a srozumitelné informace a především, aby díky příručce a výukovým scénářům lépe porozuměli důvodům, proč je důležité začít se změnou chování u sebe a přestat plýtvat – oblečením, jídlem a nejrůznějšími věcmi. Zároveň, aby se chovali odpovědně k životnímu prostředí při cestování nebo při běžných činnostech doma a ve škole,“ říká Jana Čechová, autorka nové Ekoabecedy aneb Na cestě k odpovědné spotřebě a zároveň členka realizačního týmu Recyklohraní.

Odpovědná spotřeba jako logická cesta

V nové Ekoabecedě aneb Na cestě k odpovědné spotřebě je téma zasazené do kontextu nárůstu počtu obyvatel na planetě Zemi, zvyšující se spotřebě zdrojů surovin, vody a energie. A dále skutečnosti, že v posledních 50 letech se rovnováha na Zemi porušila – naše planeta už není schopna obnovovat své zdroje takovým tempem, jakým je my lidé spotřebováváme. Odpovědná spotřeba a neplýtvání se pak jeví, jako jediná logická cesta, jak udržet dobré podmínky pro život i pro další generace.

Plýtváci šatní, potravinoví i Plýtváci na cestách

Pro snazší zařazení tématu do výuky mohou pedagogové využívat výukové scénáře s pestrým spektrem aktivit. Ty jsou uzpůsobeny věku dětí. Pro nejmladší v mateřských školách jsou doplněny o pohádky, říkanky, pohybové aktivity a nejrůznější kreativní činnosti. Školáci a studenti pak zapojují kritické myšlení, diskutují, tvoří myšlenkové mapy, vymýšlí příběhy, využívají pracovní listy nebo různé hry – například trimino, pexeso, vědomostní karty, vyplňovačky či osmisměrky. Scénářů jsou 4 sady. První má název Na cestě k odpovědné spotřebě, druhá Jak nebýt Plýtvákem šatním, třetí Jak nebýt Plýtvákem potravinovým a poslední čtvrtá je pojmenovaná Jak nebýt Plýtvákem na cestách a Plýtvákem domácím.

Děkujeme za podporu Státního fondu životního prostředí ČR

Materiály Ekoabeceda aneb Na cestě k odpovědné spotřebě vznikly v rámci projektu Ekoučitel pro vzdělávání pedagogů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. A rovněž společnostmi Ecobat a Elektrowin – stálými partnery. Díky tomu jsou zcela zdarma k dispozici školám zapojeným do školního vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, kterých je aktuálně už přes 3 900. V elektronické podobě si je mohou stáhnout na webu Recyklohraní (https://www.recyklohrani.cz/cs/ekoabeceda/). Čtyři sta dlouhodobě nejaktivnější škol obdrželo navíc materiály v tištěné podobě.

Tematické seriály na pokračování

Metodika je součástí seriálu tematických materiálů, které Recyklohraní vydává již od roku 2009. „Postupně jsme se v ediční řadě EKOABECEDA věnovali například třídění a recyklaci vysloužilého elektra a baterií, prevenci tvorby odpadů, šetrné spotřebě vody, užívání a zpracování plastů nebo klimatické změně,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Recyklohraní, a dodává: „Odpovědná spotřeba získává na významu a jsem moc ráda, že nové materiály můžeme školám poskytnout právě k tomuto tématu.“

I v novém roce bude téma plýtvání v popředí zájmu Recyklohraní

Na začátek příštího roku plánuje Recyklohraní pro pedagogy webinář, v němž je s novými materiály seznámí a poskytne jim podněty, jak je zařadit do výuky. Pro děti, žáky a studenty připravilo úkol, při kterém budou pracovat na aktivitách ze scénářů. K dispozici bude také krátké instruktážní video.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedu. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do prosince 2024 se do programu zdarma registrovalo přes 3 920 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie, lze najít na www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani.

Hlavními partnery Recyklohraní, o.p.s. jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

Průzkum: firmy se bojí ztrát zboží, zároveň však mají obavy z bezpečnostních technologií. Investice do ostrahy ale v roce 2025 porostou

Výzkum spolku SKLAD odhalil paradox: 85 % logistických a výrobních podniků v Česku vnímá jako největší riziko poškození a ztrátu svého zboží, přitom 60 % považuje za totéž riziko samotnou integraci technologií, které mají ztrátám zabránit. Do lepší ostrahy bude v roce 2025 investovat 35 % firem. „Potvrzuje se naše zkušenost – v podnicích se ztrácí zboží za mnoho milionů, přitom snadno dostupné a chytré nástroje se nevyužívají efektivně,“ komentuje bezpečnostní expert SECURITAS ČR.

PRAHA 18. prosince 2024 – Nedávno uveřejněný výzkum Trendy v české logistice 2025 realizovala v období od května do srpna 2024 agentura IPSOS pro spolek SKLAD, jehož členem je i největší česká bezpečnostní agentura SECURITAS ČR. Výzkumu se zúčastnilo 205 respondentů – manažerů logistických a výrobních podniků, kteří se podělili o své názory v rámci dotazníkového šetření a hloubkových telefonických rozhovorů. Co odhalila studie, pokud jde o úroveň fyzického zabezpečení firem?

Do ostrahy bude investovat o 10 % více podniků

Ve srovnání s podobnou studií, kterou SKLAD realizoval v roce 2022, narostl počet firem, které v následujících 12 měsících chtějí investovat do ostrahy – ze 25 % v roce 2022 na 35 % v roce 2024. Zároveň manažeři uvedli, co vnímají jako největší bezpečnostní rizika. Typicky jsou jimi ztráta a poškození zboží (85 %) a nedostatečná kontrola procesu nakládky a vykládky zboží (80 %). „Z naší praxe víme, že zboží se v podnicích ztrácí nebo přímo krade pořád ve velkém měřítku – a to zvláště v lokálních středně velkých firmách, které nemají zmapované mezery v procesech, jako je třeba právě vykládka nebo nakládka,“ komentuje Tomáš Pánek, obchodní ředitel SECURITAS ČR.

Ostraha se dělá pořád „postaru“

Z dalších otázek průzkumu ale vyplynuly zajímavé paradoxy. I když se firmy bojí vykládky a nakládky, 56 % z nich neprovádí vážení, fotodokumentaci a kontrolu expedovaného zboží. A zatímco 97 % má zjevně nějaký kamerový systém, horší je to už se vzdáleným dohledem těchto kamer, který 31 % respondentů nevyužívá. U ostatních je otázka jak efektivně. „Například tvrzení, že 38 % firem má vlastní PCO tedy pult centralizované ochrany, je zjevně nepřesné a ukazuje nepochopení tohoto pojmu. Spíš to vypadá, že kamery ve většině podniků fungují jen ke stažení záznamu nebo ke splnění nároků pojišťovny – nikoli k reálné detekci incidentů a zamezení ztrát,“ komentuje Pánek.

Outsourcing zabezpečení? Jedině fyzická ostraha

Paradoxním zjištěním je i to, že 60 % firem považuje za největší riziko právě integraci nových bezpečnostních technologií do stávající infrastruktury. „Tento postoj je pochopitelný, ale na vině nejsou samotné technologie. Setkali jsme se i s klienty, kterým se ztrácelo velké procento obratu, přesto se zdráhali do řešení investovat poměrně nízké částky, protože to by vyžadovalo především procesní změny. Podobná nedůvěra je i k outsourcingu. Podniky ho z 56 % využívají jen k fyzické ostraze, jinak si raději bezpečnost zajišťují samy. Tím si však omezují přístup k nasazení skutečně moderních bezpečnostních systémů, které fungují efektivněji,“ komentuje Tomáš Pánek a dodává: „Naše zkušenosti ukazují, že pokud se integrace provede odborně, technologie, jako automatické vrátnice, e-recepce a inteligentní kamery se vzdáleným dohledem, jsou ve výsledku levnější, lze je dobře outsourcovat a efektivně sníží ztráty. Studie ovšem ukázala, že u firem v Česku zatím převládá konzervativní přístup.“

Společnost Fortinet zvyšuje zabezpečení a výkon webových aplikací pomocí nové jednotné platformy

PRAHA, ČR / SUNNYVALE, Kalifornie, 18. prosince 2024 — Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, představila FortiAppSec Cloud, novou cloudovou platformu, která integruje klíčové nástroje pro zabezpečení a správu webových aplikací do jediného řešení. Platforma mimo jiné zefektivňuje zabezpečení webu a API, pokročilou ochranu proti botům a globální load balancing serverů, takže uživatelé mohou s jistotou zabezpečit a spravovat svá hybridní a multicloudová prostředí.

„Webové aplikace jsou základem úspěchu moderních podniků, ale jejich zabezpečení je nesmírně náročné, takže v organizacích zůstává značný prostor pro útoky,“ říká Vincent Hwang, ředitel pro produkty a řešení ve společnosti Fortinet. „S FortiAppSec Cloud jsme spojili zabezpečení poháněné umělou inteligencí a klíčové výkonné nástroje, abychom organizacím poskytli jednotnou platformu, která zjednodušuje správu zabezpečení webových aplikací, a zákazníkům snižuje rizika a náklady. Na rozdíl od konvenčních, jednotlivých řešení zabezpečení webových aplikací mohou firmy udržet náskok před sofistikovanými hrozbami a poskytovat vynikající uživatelský komfort v celé síti.“

Potřeba zjednodušeného zabezpečení a správy webových aplikací

Moderní dynamické webové aplikace je náročné zabezpečit a spravovat, protože se nacházejí v různých prostředích, využívají různé nástroje a vyžadují jedinečné konfigurace. Současná řešení často vyžadují kompromis mezi zabezpečením a jednoduchostí. FortiAppSec Cloud však tuto složitost překonává, díky integraci klíčových funkcí do jediné platformy. Dále také snižuje rizika a centralizuje správu. Podle zprávy Fortinet 2024 Cloud Security Report připravené společností Cybersecurity Insiders je totiž 95 % profesionálů v oblasti kybernetické bezpečnosti zastáncem přístupu založeného na jediném ovládacím panelu, který by zefektivnil bezpečnost, zvýšil přehled a zjednodušil složitost cloudu.

FortiAppSec Cloud: Komplexní platforma pro webové aplikace

S řešením FortiAppSec Cloud mají zákazníci přehled a kontrolu nad webovými aplikacemi ve svých komplexních multicloudových prostředích. Mohou konfigurovat a spravovat bezpečnostní funkce a výkonnostní nástroje prostřednictvím snadno použitelné konzole, čímž zefektivní obchodní operace a zároveň zajistí ochranu své sítě. Mezi klíčové funkce patří:

  • Pokročilá ochrana proti botům využívá nepřetržité strojové učení (ML) a analýzu chování k ochraně aplikací před pokusy o převzetí účtu, krádežemi dat a narušením služeb.
  • Globální load balancing serverů poskytuje inteligentní směrování provozu s bezproblémovým převzetím služeb při selhání a syntetickým testováním, čímž zajišťuje optimální výkon aplikací i v těch nejsložitějších multicloudových prostředích.
  • Zabezpečení webu a API, které je doplněno o informace o hrozbách z laboratoří FortiGuard Labs v reálném čase, identifikuje anomálie, kontroluje payloady a rozlišuje mezi legitimními uživateli a potenciálními hrozbami. Organizace budou mít k dispozici méně falešně pozitivních detekcí, rychlejší reakční časy a silnější ochranu i před těmi nejsofistikovanějšími kybernetickými útoky.
  • Analýza hrozeb na světové úrovni identifikuje vzory útoků a bezpečnostní incidenty ve všech webových aplikacích. Poskytuje kontextovou analýzu, určování priorit a pokyny k nápravě. Pomáhá tak zvýšit produktivitu tím, že zmírňuje přehlcení upozorněními a snižuje počet manuálních úkolů pro bezpečnostní týmy.

FortiAppSec Cloud je součástí jednotné platformy kybernetické bezpečnosti Fortinet Security Fabric a lze ji bez problémů integrovat s dalšími řešeními společnosti Fortinet pro zabezpečení a správu cloudu. To znamená, že uživatelé mohou vytvořit komplexní přístup k zabezpečení a řízení rizik, který bude fungovat pro prostředí s více cloudy.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Lubo Smid získal 100% podíl v STRV

Praha 18. prosince 2024 – Lubo Smid, spoluzakladatel a CEO české technologické společnosti STRV, dokončil proces odkupu podílů od ostatních zakladatelů a spolumajitelů firmy – Davida Semeráda, Martina Stavy a Pavla Zeifarta. Tento krok má za cíl dostat STRV z úspěchu se startupy do vyšší ligy vývoje digitálních produktů ikonických značek. Změna vlastnické struktury reflektuje fakt, že Smid byl z vlastníků jediným aktivním členem vedení firmy. Od roku 2018 ji vede z pozice CEO a od roku 2020 ve společnosti držel majoritní podíl. Ostatní spoluzakladatelé se v současnosti věnují vlastním projektům. Se 100% kontrolou nad STRV nyní Smid sestavuje nový leadership, který bude mít za cíl zopakovat úspěch z startupového ekosystému s těmi největšími brandy na světě.

„Cítím, že právě nyní nastal ten správný okamžik, kdy převzít zbytek firmy. Tento krok mi pomůže mít jednoduché rozhodování o tom, kam směřovat svou pozornost a úsilí, abych posunul STRV zase o level výš. Sešlo se více faktorů, které tuto změnu umožnily. Jsem jediný ze zakladatelů, kdo je dlouhodobě aktivně zapojený do každodenního chodu firmy, a ostatní se naplno věnují vlastním projektům. Proto mi převzetí zbytku společnosti přišlo jako přirozený krok a kluci to cítili stejně,“ říká Lubo Smid.

Smid do STRV přišel už před 13 lety, kdy po návratu ze studií v USA dostal šanci od Davida Semeráda, který mu nabídl vedení testovacího projektu na pozici projektového manažera. Následně se Lubo ujal role Chief Operation Officer (COO), ve které působil do konce roku 2017. Na této pozici se podílel na úspěšné expanzi společnosti na americký trh, kde má dnes STRV přes 75 % svých klientů, čímž de facto spoluzaložil STRV v jeho dnešní podobě. Na pozici CEO se posunul v roce 2018, kdy se původní ředitel David Semerád rozhodl naplno věnovat rozvoji nových startupů. V roce 2020 se stal majoritním vlastníkem. „Nyní po 13 letech ve firmě se stávám jejím 100% vlastníkem. Je to pro mě významný milník a vždy budu Davidovi vděčný, že mi tu šanci dal,“ komentuje Smid.

Kamarádi na celý život

Všichni čtyři spoluzakladatelé spolu vytvořili ze STRV silnou značku ve Spojených státech úplně od nuly, bez kontaktů a podpory investorů. Dnes stojí za digitálními produkty známých amerických ikon – fotbalové ligy MLS, Arnolda Schwarzeneggera, Tinderu nebo Microsoftu. Postupně se tři z nich začali věnovat vlastním projektům, kde mohou využít své know-how z úspěšného budování STRV. Proto se nyní na změně vlastnické struktury všichni shodli.

„Během celé naší spolupráce jsme nikdy neměli žádné konflikty. Vždy jsme se navzájem podporovali a dokázali najít řešení každé situace. To je důkazem toho, jak skvělí spoluzakladatelé byli Lubo, Martin a Pavel – opravdu ti nejlepší, které jsem si mohl přát. Lubo se svými výjimečnými schopnostmi v oblasti řízení a svou dlouhodobě stabilní výkonností prokázal, že je tím pravým člověkem pro vedení STRV. Jsem rád, že se nyní plně ujímá otěží, jeho 100% vlastnictví je odrazem jeho nasazení a oddanosti. Nikdo jiný by lépe nepokračoval v odkazu, který jsme společně vytvořili. I když jeho vedení bude utvářet budoucnost STRV, navždy zůstaneme spoluzakladateli něčeho výjimečného,“ říká David Semerád, který se dnes plně soustředí na budování wellness studií Mindzero ve Spojených státech.

Pavel Zeifart a Martin Stava se v současnosti zaměřují na vývoj her v rámci jejich společného projektu Scavenger Land. „Lubo má STRV na svých bedrech už nějakou dobu a je správné, že tomu nová vlastnická struktura odpovídá. Prodej podílu v STRV umožní mně a Pavlovi věnovat se naplno vývoji našich vlastních produktů. Před dvěma lety jsme rozjeli vývoj mobilní hry Scavenger Land, nyní můžeme do projektu více zainvestovat. Těším se na další růst a nové úspěchy. STRV budu nadále sledovat z našich karlínských kanceláří,“ uvádí Martin Stava.

„S Lubou, Martinem a Davidem jsem strávil prakticky celý svůj profesní život a nemohl bych si přát lepší parťáky. Od prvních klientů v Silicon Valley až po vybudování powerhousu, jakým je dnes STRV, vždy mezi námi panovala skvělá atmosféra. Už je to pár let, co Lubo převzal naplno klientskou část byznysu, zatímco já, David a Martin jsme se více věnovali vlastním startupům. Tím se naše cesty přirozeně rozešly. Nyní se každý z nás může naplno soustředit na to, co ho baví a naplňuje. Pracovně jsme se sice rozdělili, ale kámoši zůstáváme na celý život,“ komentuje situaci Pavel Zeifart.

Po složitých letech výhled na další růst

Lubo Smid má jako nový 100% vlastník STRV jasnou vizi pro jeho budoucnost: „Firma si v posledních letech prošla společně s celým technologickým odvětvím těžkým obdobím a narazili jsme na limity našeho systému fungování. Sjednocení vlastnictví a vedení firmy je jedním z několika dílů skládačky, jak udělat firmu odolnější a připravit ji na další růst.“ Dalším krokem je vybudování silného týmu ve vedení, který zajistí úspěšný každodenní chod společnosti. Smid sám se pak chce více zaměřit na strategické řízení s novým leadership týmem, rozšiřování ikonických projektů v portfoliu STRV a hlavně transformaci firmy související s přicházející revolucí v oblasti vývoje softwaru způsobenou umělou inteligencí.

Více o STRV

STRV je česká technologická společnost, která se specializuje na vývoj moderních digitálních produktů. S týmem téměř 200 lidí od roku 2004 uvedla na trh stovky aplikací ve spolupráci s klienty Porsche, Microsoft, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble či Arnold Schwarzenegger. STRV se zaměřuje na hledání nových příležitostí a inovací při budování softwarových řešení budoucnosti. Díky ocenění jako Apple Design Award a předním pozicím na platformě Clutch si drží pozici lídra v oblasti digitálních projektů. STRV patří mezi nejatraktivnější technologické týmy u nás, za svou firemní kulturu si vysloužilo 4,7 hvězdičky na Glassdooru.

Dobročinný advent v T-Mobile: Operátor spojil síly svých zaměstnanců, zákazníků i veřejnosti na pomoc potřebným

Vánoční období je u T-Mobile tradičně spojeno s charitativními projekty, které pomáhají tam, kde je nejvíce potřeba. Letos se operátor účastní několika dobročinných iniciativ a zapojil do nich nejen své zaměstnance a zákazníky, ale i širokou veřejnost. Již tradiční interní sbírka Pomáhejme příběhům vynesla více než milion korun na podporu rodin v těžkých životních situacích. Zaměstnanci T-Mobile navíc splnili 235 vánočních přání dětí ze znevýhodněného prostředí a osamělých seniorů. V závěru roku se prodejny T-Mobile opět staly sběrnými místy projektu Krabice od bot, který obdarovává děti v nouzi. Zároveň byla spuštěna sbírka Spolu proti předsudkům, jejímž cílem je vybrat milion korun na podporu obětí předsudečného násilí.

Již dvanáctým rokem proběhla v T-Mobile zaměstnanecká sbírka Pomáhejme příběhům, která poskytuje pomoc blízkým zaměstnanců v náročných životních situacích. „Do sbírky jsou vždy nominovány příběhy lidí a rodin, které se ocitly – často kvůli nemoci, úrazu či rodinné tragédii – ve složité situaci. Peníze se vybírají prostřednictvím speciální aplikace a T-Mobile všechny dary zdvojnásobuje,“ vysvětluje Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile. Díky celkové vybrané částce 1 005 700 korun se i letos podařilo podpořit všech dvacet nominovaných rodin. Pomoc směřuje například k rodině zaměstnankyně T-Mobile, jejíž dcera bojuje s nádorem na mozku, k matce samoživitelce se třemi dětmi po ztrátě manžela, nebo k nadějnému studentovi, který po smrti babičky, u níž byl v pěstounské péči, zůstal sám a bez prostředků.

Letos se zaměstnanci T-Mobile opět zapojili i do iniciativy vánočními stromky pomoci, ve které splnili celkem 235 vánočních přání. Ta přinesou radost do neúplných rodin a pěstounských domácností i osamělým seniorům.

Prodejny se opět staly sběrnými místy pro sbírku Krabice od bot

Do pomoci se zapojila také veřejnost, a to prostřednictvím prodejen T-Mobile, které se znovu staly sběrnými místy sbírky Krabice od bot organizované Diakonií Českobratrské církve evangelické (ČCE). Díky této akci bylo možné obdarovat děti v nouzi a celkem se zapojilo 102 prodejen T-Mobile po celé České republice. „Zaměstnanci prodejen T-Mobile přijímali dárky, třídili je a pomáhali s jejich přípravou pro další cestu k dětem. Jsme vděční za jejich úsilí a také za ochotu veřejnosti přispět na dobrou věc,“ říká Denisa Ratajová, která má v Diakonii ČCE projekt Krabice od bot na starosti.

Spolu proti předsudkům aneb boj proti nenávistným projevům

T-Mobile se v rámci své společenské odpovědnosti dlouhodobě věnuje boji proti nenávistným projevům. V posledním předvánočním týdnu byla spuštěna sbírka Spolu proti předsudkům, která má pomoci obětem předsudečného násilí. Vybrané prostředky operátor zdvojnásobí a v celé výši následně poputují do poradny In IUSTITIA. Ta poskytuje právní a sociální pomoc právě obětem nebo osobám ohroženým předsudečným násilím. „Každý příspěvek je důležitým krokem k tomu, abychom mohli dále rozšiřovat dostupnost našich služeb a pomáhat obětem předsudečného násilí, fyzických útoků, vyhrožování nebo sexuálního násilí. Cílová částka sbírky, jeden milion korun, zajistí tisíce hodin práce našeho právního týmu, terapeutů a sociálních pracovníků a pracovnic. To představuje skutečně významný kus naší činnosti, a především odbornou pomoc a konzultace pro stovky našich klientů,“ doplňuje Klára Kalibová ředitelka organizace In IUSTITIA. Sbírka dostane prostor také v adventním kalendáři aplikace Můj T-Mobile.

NVIDIA představuje tipy s DLSS pro tento týden: Nechybí EVE Frontier, PANICORE ani velký update pro Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 Update 2.2: Vývojářské studio CD PROJEKT RED má v Cyberpunku 2077 připraveno ještě pár novinek. V aktualizacina verzi 2.2, která je nyní k dispozici, se majitelé hry mohou těšit na spoustu nového obsahu, včetně nových misí nebo možností změnit vzhled postavy a vozů. Pro plynulé hraní a nejkvalitnější grafiku si mohou zapnout DLSS 3.5 s funkcemi Ray Reconstruction, Frame Generation a Super Resolution a také plný ray tracing prostřednictvím režimu Overdrive.

EVE Frontier od CCP Games je online sandbox pro přežití s otevřeným serverem, ekonomikou a ekosystémem, který lze upravovat pomocí konfigurovatelných a programovatelných komponent, měn a funkcí. Minulý týden hra vstoupila do uzavřené alfy, která již od prvního dne podporuje DLSS 3 s funkcemi Frame Generation a Super Resolution.

HITMAN World of Assassination: Od 12. prosince do 12. ledna budete mít za úkol ulovit Maxe Valianta známého jako „The Splitter.“ Z přezdívky můžete uhodnout, že jej neztvárnil nikdo jiný než Jean Claude Van-Damme. Ke splnění mise si můžete vzít na pomoc NVIDIA DLSS.

PANICORE zrovna vyšla a nabídne hororový survival, který napětí prohlubuje mechanikou permanentní smrti. Novinka podporuje NVIDIA DLSS a na službě Steam si můžete před zakoupením vyzkoušet demo.

READY or NOT od vývojářského studia VOID Interactive se právě dočkalo druhého DLC s názvem Dark Waters. Simulátor jednotky SWAT je vybaven technologií DLSS Super Resolutio i technologií NVIDIA Reflex. Vyšší snímkové frekvence a nízká latence se v dynamické akci hodí pro rychlejší a přesnější reakce.

Technologie RTX v čele s NVIDIA DLSS se dostávají do stále nových her. Spolu s aplikacemi již je takových přes přes 600.

Češi ročně vyhodí tisíce měřidel energií. Možnost recyklace využije pouze 15 procent spotřebitelů

Každý rok končí na skládkách nespočet vodoměrů a měřidel tepla, přestože by mohly po jednoduchém ověření sloužit dál. Většina spotřebitelů je po pěti letech, kdy končí platnost těchto zařízení, zbytečně vyhazuje. Ověření v metrologickém středisku přitom umožňuje jejich další využití, což šetří nejen suroviny a peníze, ale i životní prostředí. Povědomí Čechů o této možnosti ale zůstává nízké, podíl recyklovaných měřidel se pohybuje zhruba na hranici patnácti procent.

Koupit vodoměr nebo měřidlo tepla, počkat, až vyprší platnost ověření, a pak zařízení vyhodit do kontejneru. Podobným způsobem přemýšlí většina Čechů. Standardní platnost ověření bytových vodoměrů je sice stanovená na pět let, tím ale funkčnost zařízení skončit nemusí. Ekologickou možností je nechat měřidla znovu ověřit v autorizovaném pracovišti, po vypršení platnosti ověření tak zbytečně neskončí na skládce odpadu. „Tímto způsobem se dá významnou měrou přispět jak k hospodárnému využití investovaných prostředků na pořízení měřidel, tak k ochraně klimatu. Ověření totiž koncovým zákazníkům umožní použít své zařízení opakovaně,“ tvrdí Jiří Hudeček, ředitel autorizovaného metrologického pracoviště společnosti Enbra.

Po vypršení platnosti ověření tak není potřeba zařízení hned vyhazovat. Místo toho je mohou lidé nechat znovu opravit a ověřit, aby mohla dále sloužit. „Tímto způsobem šetří suroviny, jako je mosaz a většina plastů, které by jinak skončily jako odpad. A kromě toho také svoji peněženku, protože nové měřidlo je podstatně dražší,“ vysvětluje Hudeček. Zkušebny tak výrazně snižují emise, které vznikají při výrobě a uvádění nových měřidel na trh.

Přes osmdesát procent měřidel míří do popelnice

Technici v metrologických zkušebnách ročně vymění přes sto tisíc vodoměrů. Ty původní většinou putují rovnou na skládku, ověřit jejich funkčnost a správnost měření v autorizovaných střediscích je přitom poměrně snadné. „V tuzemsku je tato možnost využívána u zhruba 15 procent instalovaných vodoměrů. Z hlediska tohoto znovuověřování zaujímáme na českém trhu největší podíl. Do oběhu totiž vrátíme každoročně deseti tisíce měřidel tepla. Vždy proto apelujeme na zákazníky, že měřidlo tepla nebo vodoměr není nutné pokaždé pouze vyměnit za nové. Existuje totiž možnost jejich ověření v autorizovaném metrologickém středisku,“ říká Hudeček.

K ověření a přezkoušení měřidel energií slouží tzv. „zkušebny“, které zajišťují výrobu, opravu i servis měřicích zařízení. „Technici v našem metrologickém středisku zařízení rozloží, vymění i vyčistí jednotlivé díly a ověří jeho funkčnost dle metrologických předpisů a norem,“ popisuje Hudeček. Tímto způsobem se pak ze střediska Autorizovaného metrologického pracoviště (AMP) vrací zpátky do oběhu. U některých měřidel staršího data existuje dokonce možnost osadit zařízení modulem pro dálkový odečet energií.

Ověřená zařízení splňují všechna zákonná kritéria

Po úspěšném ověření se měřidla označí ověřovací značkou. Platnost ověření stanovené vyhláškou zajišťuje, že jsou zařízení pravidelně kontrolována a splňují kritéria pro přesnost měření. „Pokud měřidlo splňuje metrologická kritéria, může být opakovaně použito,“ říká Hudeček. Přesto se může stát, že ověřované zařízení v průběhu času už nemusí vyhovovat aktuálním trendům a požadavkům trhu, což může být důvodem pro jeho obměnu.

„Vzhledem k dynamickému rozvoji na trhu služeb v oblasti technického zařízení budov rostou i požadavky na vývoj nových měřicích postupů, metodik a zkušebních zařízení. Proto naše zkušebny s vlastním týmem odborníků neustále inovují a vyvíjí nové metody i postupy zkoušení měřidel. Tlačí nás do toho stále přísnější legislativní požadavky,“ vysvětluje Hudeček.

V lednu 2024 vstoupily v platnost klíčové parametry novely zákona o rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody, které se týkají pravidelného měsíčního informování uživatelů o jejich spotřebě. Tato povinnost se zatím vztahuje pouze na některé případy – a to například na objekty, kde jsou již nainstalované měřiče a indikátory, které dokáží samostatně komunikovat na vzdálenost větší jak 250 metrů. Od července pak došlo k další úpravě zákona, jeho hlavní změnou bylo sjednocení ověřovacích dob u měřidel tepla a vodoměrů na 5 let. Jedinou výjimkou jsou statické vodoměry, které mají ověřovací dobu prodlouženou na 8 let.

O společnosti ENBRA

Firma ENBRA byla založena roku 1991 a od svých počátků až do dnešní doby se profiluje jako klíčový hráč v oblasti technického zařízení budov. Obchodní a zakázkové aktivity společnosti zahrnují mimo jiné také oblast měření spotřeby vody a tepla, indikace dodaného tepla v bytech, rozúčtování nákladů na vytápění, dodávky bojlerů, kotlů, tepelných čerpadel, energetické audity budov a mnoho dalšího. Společnost ENBRA provozuje rovněž nejrozsáhlejší síť špičkově vybavených autorizovaných metrologických středisek v ČR a SR.

Exit mobile version