Co se starou elektronikou po Vánocích? Jednoduché tipy, jak ji darovat, recyklovat nebo odevzdat zdarma

Elektronika každoročně patří mezi nejoblíbenější vánoční dárky, ať už se jedná o mobilní telefony, hudební techniku či například spotřebiče do kuchyně. Nové věci pak doma nahrazují nejen nefunkční výbavu, ale i starší, avšak stále dobře fungující přístroje. Zejména drobné kusy nechtěné elektroniky po Vánocích často skončí v odpadkovém koši či na dně šuplíku, při správné recyklaci by přitom mohly sloužit dál.

Pod vánočním stromečkem Čechů se pravidelně objevují dárky v podobě různých elektronických zařízení. Průzkum společnosti Alza z října 2023 uvádí, že elektroniku mělo vloni v úmyslu darovat až 32 procent všech dotázaných. Vzhledem k tomu, že elektronika dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější dárky, lze předpokládat, že podobné množství elektronických dárků se v českých domácnostech rozdalo i letos.

Elektrozařízení do koše nepatří

V mnoha případech nová elektronika představuje věc, kterou obdarovaný už v nějaké podobě vlastní. Dárek se tak buď stane náhradou za rozbitý přístroj, nebo jde o modernější variantu toho stávajícího. V povánočním čase tedy vyvstává otázka, jak správně naložit se starými spotřebiči.

Vyhazovat takové předměty do koše je však nebezpečné pro životní prostředí a zároveň je to i neekonomické. „Odpadní elektronika je ve směsném odpadu zastoupena do jednoho procenta, jedná se zejména o drobné spotřebiče. Jde sice o malý podíl, ale téměř každý komponent takového přístroje obsahuje cenné materiály, které v případě správného třídění umíme zrecyklovat a vrátit zpátky do oběhu,“ uvádí Denisa Krumlová, marketingová manažerka společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.

Novou elektroniku Balíkovna doručí, starou pak bezplatně zpětně odebere

Odevzdání nepotřebného zařízení nevyžaduje v současnosti žádné zvláštní úsilí při vyhledávání vhodného odběrného místa či například složitou manipulaci se starým spotřebičem při převozu na sběrný dvůr. Menší objem elektroniky či dokonce jednotlivé kusy, které se vejdou do hmotnosti 15 kilogramů a balíku o maximální velikosti 50 x 50 x 50 centimetrů, lze sběrnému místu odevzdat pomocí nové služby Rebalík. „Po vyplnění objednávkového formuláře na webu www.rebalik.cz obdrží odesílatel kód, jímž označí zásilku. Balík následně přinese na jedno z podacích míst Balíkovny, tedy na jakoukoliv externí Balíkovnu, Českou poštu či depo. Tam bude zásilka přijata a zdarma odeslána k recyklaci,“ radí Krumlová.

Myšlenkou služby Rebalík je využití reverzní logistiky. Zákazníci si běžně nechávají doručit novou elektroniku přes Balíkovnu, nyní tak mají díky spolupráci se společností REMA Systém možnost přes ni staré přístroje zase odeslat. „Lidé tak mohou odevzdat starý elektrospotřebič stejnou cestou, jakou jsou zvyklí nechávat si doručovat své nákupy,“ uvádí Denisa Krumlová.

Pro odevzdání většího množství elektrozařízení či velkých spotřebičů může zájemce využít projekt s názvem Buď líný. Ten umožňuje občanům pohodlně a zdarma odevzdat nechtěná elektrozařízení k recyklaci. Stačí nashromáždit alespoň 10 kilogramů odpadní elektroniky, nachystat ji do balíků a objednat si bezplatný svoz přímo domů. Veškeré potřebné informace jsou k dispozici na webu www.budliny.cz.

Funkční přístroje lze vyměnit nebo darovat

Co když je ale zařízení stále funkční a v dobrém stavu? Elektronika všeho druhu je dnes snadno dostupná, a navíc se vyvíjí a modernizuje natolik rychle, že její odkládání na pozdější použití víceméně postrádá smysl. Ke starému mobilnímu telefonu či mixéru se člověk pravděpodobně už nevrátí, někomu jinému by přitom mohly ještě nějakou dobu sloužit. Věci odložené ve skříňce či šuplíku tak jen zabírají místo a dříve či později stejně skončí jako odpad.

Smysluplným řešením může být darování přístroje charitě či jednotlivci. Existuje mnoho skupin na sociálních sítích či webových fórech, kde se takoví lidé sdružují. Nepotřebná elektronika je nejen potěší, ale ve výsledku jim může usnadnit často nelehkou životní situaci. Pokud se jedná o elektroniku, za niž byste rádi – například s ohledem na původní cenu – dostali nějakou kompenzaci, lze se zúčastnit takzvaného swapu. Tento způsob výměny se těší čím dál větší oblibě, a to především proto, že jde o udržitelný a ekologický způsob, jak získávat nové věci nebo se zbavovat těch, které člověk již nepotřebuje. Na určeném „tržišti“ každý jednoduše nabídne, co se mu nehodí, a vybere si, co naopak sám využije.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jako de například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pak pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či odpadními elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

 

TCL bude na veletrhu CES 2025 svými nejnovějšími inovacemi inspirovat k velkým věcem

Praha, 27. prosinec 2024: Společnost TCL, přední značka spotřební elektroniky a druhá největší značka televizorů na světě, představí na veletrhu CES 2025 v Las Vegas svou vizi budoucnosti technologií. Hlavním lákadlem letošní prezentace bude technologie QD-Mini LED, která nabízí jedinečné vizuální zážitky nejen na obřích televizních obrazovkách. TCL také představí vylepšené AR brýle RayNeo nebo první přírůstek v nové kategorii přenosných projektorů.

Neméně zajímavé jsou pak nejnovější AI inovace TCL v nových produktových kategoriích, spojené s partnerstvím se světovými technologickými značkami. Tyto novinky ukazují, jak dokáže umělá inteligence usnadnit život, když se chytře použije pro vyladění každodenních domácích prací a úkolů.

TCL také předvede svůj integrovaný ekosystém chytré domácnosti, do kterého patří efektivní klimatizace FreshIn, všestranné chladničky Free Built-In nebo pokročilé pračky se sušičkami a rozšiřující se řadu mobilních zařízení.

V segmentu chytrých telefonů a tabletů představí společnost TCL svou oceňovanou technologii NXTPAPER, kterou na CES předvede v nejnovějším provedení 4.0 v tabletu TCL NXTPAPER 11 Plus. Tyto papír připomínající obrazovky jsou perfektní pro dlouhodobé používání, protože méně unavují oči.

TCL na CES 2025 můžete najít:

TCL CES 2025 Globální tisková konference
6. ledna 2025 v 11:00 místního času
Mandalay Bay South Convention Center

3950 S. Las Vegas Blvd. Las Vegas, NV 89119

Mandalay Bay Ballroom E

Stánek TCL CES
7.–10. ledna 2025
Las Vegas Convention Center,
South Hall, stánek č. 17704

Pokud se nezúčastníte osobně, můžete sledovat tiskovou konferenci online na oficiálním TCL YouTube kanálu.

Další informace o oznámeních společnosti TCL na veletrhu CES 2025 naleznete na mezinárodních stránkách TCL.

O společnosti TCL Electronics

Společnost TCL Electronics se specializuje na výzkum, vývoj a výrobu spotřební elektroniky, včetně televizorů, mobilních telefonů, audio zařízení, chytrých domácích produktů a spotřebičů. Díky kombinaci promyšleného designu a inovativních technologií, které inspirují ke skvělým výsledkům, přináší naše řada produktů funkce, které musíte mít, a smysluplné zážitky. Jako jedna z největších světových značek spotřební elektroniky, náš vertikálně integrovaný dodavatelský řetězec a nejmodernější továrna na výrobu zobrazovacích panelů pomáhají společnosti TCL poskytovat inovace pro všechny. Další informace naleznete na adrese: https://www.tcl.com/eu/.

TCL je registrovaná ochranná známka společnosti TCL Corporation. Všechny ostatní ochranné známky jsou majetkem příslušných vlastníků.

Pluxee: Nejvýhodnější stravenka má nově hodnotu 225 korun

S novým rokem začíná platit i nová vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí, kterou každoročně stanovuje hodnotu stravného na pracovních cestách. Od 1. ledna 2025 se zvyšuje na 177 korun za den. Tato částka ovlivňuje i výši stravenek pro zaměstnance. Z daňového pohledu je pro rok 2025 nejvýhodnější ve výši 225 korun.

Dlouhou dobu se optimální hodnota stravenek zvyšovala vždy o pár korun. Výrazný skok nastal díky vysoké inflaci až v průběhu roku 2022 – v lednu byla stanovena na 150 korun za den, v srpnu se zvýšila na 180 korun za den. Od roku 2023 se pak růst opět ustálil, oproti dřívějšku je ale pořád relativně vysoký. V roce 2023 tak nejvýhodnější stravenka dosáhla výše 194 korun, v loňském roce to bylo 211 korun. „A pro rok 2025 stoupla o dalších 14 korun – na 225 korun,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Pluxee, která je největším poskytovatelem benefitů na tuzemském trhu.

Jak je to s daněmi a odvody

Optimální výše stravenky přitom vychází z vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí, kterou každoročně určuje mj. i sazby stravného na pracovních cestách. Pro rok 2025 vyhláška stanovuje stravné, které zaměstnavatel může zaměstnanci poskytnout při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, v rozpětí 148 až 177 korun. Z pohledu daňové výhodnosti je přitom směrodatná horní hranice, tedy 177 korun. Od této částky se odvíjí také optimální, nejvýhodnější výše stravenky.

V roce 2024 přišla také změna z daňového pohledu příspěvku na stravování. „Nyní platí, že jakákoli hodnota stravování je na straně zaměstnavatele účtována na vrub daňových nákladů. Jinými slovy, firmy si mohou odečíst z daní plnou hodnotu stravování, klidně by to mohlo být i 300 korun na den. A nezáleží na tom, zda mají firemní jídelnu, využívají stravovací paušál nebo stravenky,“ vysvětluje Jan Michelfeit.

Naproti tomu u zaměstnanců, kde byla dříve osvobozena od daní a odvodů jakákoliv částka, je to nyní omezeno. „Na straně zaměstnance je tak nyní daňově osvobozeno maximálně 70 procent hodnoty stravného na služebních cestách. Cokoli nad tuto částku bude na straně zaměstnance podléhat dani, odvodům na zdravotní a sociální pojištění a nově také odvodům nemocenského pojištění,“ říká Michelfeit.

Proč právě 225 korun

Pokud bychom vycházeli z vyhlášky pro rok 2025, kde horní hranice stravného, kterou zaměstnavatel může zaměstnanci poskytnout, je Ministerstvem práce a sociálních věcí stanovena na 177 korun, tak 70 procent znamená právě 123,90 korun od zaměstnavatele.

Jestliže bychom tedy zůstali u nejoblíbenějšího scénáře, kdy firma uhradí 55 procent, tedy pro rok 2025 částku 123,90 korun (pozn.: částka, kdy nebude žádná daňová zátěž ani u zaměstnavatele ani u zaměstnance) a zbývajících 45 procent, tedy 101,10 korun zaplatí zaměstnanec, vyjde v součtu optimální výše stravenky na 225 korun.

Optimální stravenka by stačila. Firmy ale dávají méně

To je přitom částka, která by měla v současné době pohodlně stačit i na oběd v restauraci, kde „meníčka“ v posledních letech razantně zdražila. Jak ukazují data společnosti Pluxee, v listopadu 2024 byla průměrná cena oběda 192,65 korun.

Nejdražší byly v Jihočeském kraji, v listopadu loňského roku zde průměrná cena byla 204,69 korun. Druhá příčka patřila Středočeskému kraji, kde průměrná cena oběda vyšplhala na 202,87 korun. Hlavní město Praha bylo s průměrnou cenou 199,51 korun třetí. Nejlevnější byly tradičně obědy na Vysočině, kde se průměrně dalo přes poledne najíst za 166,94 korun.

Stravenka v optimální výši 225 korun na den by tak měla být dostačující. „Praxe ale bohužel tak růžová není. Firmy totiž potenciál stravenek zdaleka nevyužívají na maximum. Nejčastější hodnota příspěvku na stravování je u našich klientů aktuálně 120 až 130 korun na den,“ konstatuje Michelfeit. „Z druhé strany jde o poměrně plošný benefit. Naši stravenkovou kartu aktuálně využívá více než 300 tisíc uživatelů a další desetitisíce lidí mají k dispozici papírové stravenky.“ Celkově pak v České republice dostává stravenky kolem 1,5 milionu lidí.

O značce Pluxee

Pluxee (dříve Sodexo Benefity) je přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti. Pomáhá firmám se změnami na pracovním trhu a také naplňovat očekávání zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění.

Pluxee umožňuje svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabízí inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: www.pluxee.cz

Peter Menky (DODO): Vánoční špička v plné nahotě ukazuje nedostatky boxů. Dočkáme se renesance domácího doručení?

V některých městech a obcích se před Vánocemi zostřila diskuze o výdejních boxech. Jejich rozmach nyní pravděpodobně dosahuje vrcholu a začíná se z něj stávat problém. Místní obyvatelé si všímají, že výdejní boxy doručovacích služeb přibývají doslova jeden za druhým, objevují se na všemožných místech, vytváří vizuální smog, ale jejich kapacita ani tak nedostačuje. Boxy jsou před Vánoci beznadějně přeplněné a dopravci snižují lhůty pro vyzvednutí zásilky, čímž boxy přicházejí právě o ten rys, pro který je zákazníci začali tolik vyhledávat – o flexibilitu a možnost vyzvednout si balík tehdy, kdy se to nakupujícímu hodí.

Popularita výdejních boxů a výdejních míst v posledních letech rostla napříč evropskými trhy. Boom doručovacích schránek byl přirozeným vyústěním nedokonalostí klasického domácího doručení, které postrádalo právě onu flexibilitu. Kurýr přijel s balíkem v den a čas, který se hodil jemu, bez ohledu na preference zákazníka. Mnoho zásilek proto nebylo přebíráno, zákazníci museli přizpůsobovat své plány nevyzpytatelným příjezdům kurýra a možnost nechat si balík doručit do boxu se stala vítanou alternativou respektující potřeby zákazníka.

Logistické špičky, jako je ta Vánoční, ale v plné nahotě ukazují, že ani boxy nejsou všespásným řešením. Dnešní pohled ukazuje, že boxům udělalo na trhu místo především nedokonalé doručování na adresu, které se nerozvíjelo dost rychle a v souladu s vysokými nároky českých nakupujících. Nakonec ale může ukázat, že se boxy stanou jen jednou z variant logistického mixu a určitým přemostěním do doby, než doručovací služby zareagují na realitu zákaznického očekávání a dokáží opět povznést i „staré dobré“ doručení na adresu.

Proč boxy zákazníky o Vánocích tolik štvou? V první řadě, ne každého baví běhat před Vánocemi k výdejnímu boxu nebo na výdejní místo třeba osmkrát za týden. K nákupním špičkám také neodmyslitelně patří to, že boxy jsou neustále plné, a tak zákazník musí běhat ke vzdálenějším, a ještě vzdálenějším boxům a výdejnám. Zvlášť nepříjemné je zkracování doby k vyzvednutí. V době, kdy lidé finišují pracovní závazky, ve zbytcích svých dní hekticky nakupují a ve volném čase se přesunují od jedněch příbuzných ke druhým, přestávají být boxy s dvoudenní lhůtou k vyzvednutí použitelné.

Někteří lidé také objednávky, které kurýr nedoručil nebo nechal na jiném místě, záměrně ignorují a nechají je vrátit zpět obchodníkovi. To by mělo zajímat i samotné e-shopy – právě pro ně tímto vznikají významné finanční ztráty a provozní komplikace spojené s procesováním vratek. Odvažuji se kvalifikovaně odhadnout, že rozmach boxů, navzdory tomu, že se zdají být nezastavitelným trendem, časem zeslábne. Kurýrní služby už mají k dispozici technologie, které umožňují přesný a efektivní pohyb kurýrů i zásilek do té míry, že balíčky je možné precizně a v konkrétní čas doručit i domů. Díky tomu je dnes již možné e-shopům nabídnout takzvané slotové doručování, kdy si zákazník vybírá den i čas doručení podle toho, jak se mu to hodí.

Co to znamená? Zákazník nepřijde o možnost přebrat si zásilku přesně v moment, kdy on sám chce a kdy se mu to hodí, ale zároveň odpadají nedostatky boxů v podobě omezené dostupnosti a nutnosti opustit teplo domova či kanceláře a do boxu se vydat. Scéna pro velký návrat moderního doručení na adresu je přichystaná.

Zatímco doteď většina e-commerce hráčů prorokovala, že doručovací boxy jsou jasnou budoucností doručování z e-shopů, postupně se ukazuje, že se stanou spíše jednou z možností. Pro odlehlejší oblasti a menší obce jistě boxy budou jednou z nejoblíbenějších variant doručení, protože s sebou nesou výrazné snížení nákladů na doručení a možnost jedním závozem obsloužit celou oblast. Pevně ale věřím, že ve větších městech budeme svědky postupné renesance doručení přímo do rukou zákazníka – v den a čas, který si zákazník vybere.

Peter Menky je komerční ředitel technologicko-logistické společnosti DODO

Pět důvodů, proč je odolný telefon skvělý dárek pod stromeček

Hledáte inspiraci pro vánoční dárky pro své blízké? Pokud máte ve svém okolí aktivní či potenciální sportovce a dobrodruhy, případně někoho, kdo pracuje v náročných podmínkách, odolný telefon by pro ně mohl být to pravé.

19. 12. 2024, Praha – Vánoce jsou za rohem a výběr ideálního dárku může být náročný, ale pokud hledáte něco praktického a zároveň inovativního, odolný chytrý telefon by mohl být přesně to, co potřebujete. Pokud máte ve svém okolí blízké, kteří žijí nebo bych chtěli žít aktivně, mají rádi outdoorové sporty nebo pracují v náročných podmínkách, je pro ně odolný telefon to pravé! Zde je pět důvodů proč.

Odolnost vůči extrémním podmínkám

Nejdůležitější funkcí odolných telefonů je, jak ostatně napovídá jejich název, odolnost vůči náročným podmínkám, ve kterých by konvenční smartphone neobstál. Standardem v tomto odvětví, který platí i pro ty nejlevnější základní modely, je kombinace naprosté prachuvzdornosti, extrémní voděodolosti s certifikací na dlouhodobé ponoření v metrových hloubkách a bytelného „pancíře“, který telefon chrání před nárazy a pády.

Dlouhá životnost

Ruku v ruce s přechozími řádky jde druhý důvod, proč jsou odolné telefony skvělým dárkem – vašim blízkým totiž dlouho vydrží. Obvyklá trápení, která máme s běžnými telefony, jako jsou prasklé displeje, rozbitá tlačítka nebo nechtěné utopení, jsou u odolných zařízení prakticky vyloučená, svým uživatelům dokáží věrně sloužit po dlouhé roky a i na životního cyklu bývají stále plně funkční.

Výkonnost a funkce

Mezi uživateli panuje představa, že tato zařízení musejí své odolnosti obětovat jiné funkce a vlastnosti, ale to už dávno není pravda. Moderní odolné telefony nabízejí totožné funkce a výbavu jako běžné smartphony, od pokročilých fotoaparátů až po velkou paměť a výkonné procesory, a mnohdy ji dokonce převyšují – vyšší modely mohou například mít až čtyřnásobnou kapacitu baterie oproti konvenčním telefonům nebo být vybaveny nočním viděním či dokonce termovizí.

Stylový design

Další častou představou je, že odolné telefony jsou příliš zavalité a neestetické. I zde však v posledních letech došlo k zásadnímu posunu a výrobci kladou mnohem větší důraz na designovou stránku a redukci rozměrů svých zařízení, aniž by došlo ke kompromisům v samotné odolnosti. Některé modely už se z hlediska tloušťky dostaly na úroveň běžných telefonů s nasazeným ochranným krytem.

Aktivní životní styl

Odolný telefon je perfektním společníkem pro všechny sportovní a outdoorové aktivity a jeho uživatelé se nemusejí obávat, že se jim vybije či rozbije uprostřed divočiny. Zároveň je perfektní motivací k aktivnímu životnímu stylu. I naprostý pecivál zpravidla vyrazí do terénu, aby vyzkoušel, zda je telefon skutečně tak odolný, jak výrobce tvrdí, a když po opakovaných hodech na zem a topení v potoce uzná, že ano, najednou si uvědomí, že je na výletě! Kromě telefonu tak pod stromeček nadělíte i spoustu krásných zážitků.

Tip pro bráchu – Doogee S punk

Unikátní telefon s kybernetickým designem a velkým podsvíceným reproduktorem na zádech. Perfektní společník do školy, na výlet či na tábor, který díky obří 10800mAh baterii zvládne řadu dní bez nabití a vzhledem k extrémní odolnosti s ním nezamávají pády na zem ani do vody.

Tip pro tátu – Doogee V30 Pro

Luxusně vybavený telefon s extrémní odolností doplněnou o pokročilou výbavu včetně 200Mpx hlavního fotoaparátu a nočního vidění, až 32 GB operační paměti a 512GB úložiště, bleskově rychlé 5G konektivity nebo obrovské 10800mAh baterie – vše, co může hlava rodiny potřebovat.

Tip pro dědu – Doogee Blade 10 Pro

Nejtenčí odolný telefon na trhu, který je při tloušťce 10,7 mm zcela srovnatelný s konvenčním telefonem s nasazeným krytem a krásně se vejde do kapsy. Nabízí dobře čitelný velký displej, atraktivní moderní design a extrémní odolnost, díky které mu nevadí pády, polití ani utopení.

O Doogee

Doogee je přední světová značka specializující se na navrhování a výrobu inovativních odolných smartphonů a odolných tabletů, chytrých telefonů a chytrých tabletů. Díky silnému závazku, který si společnost stanovila směrem ke kvalitě, inovacím a spokojenosti zákazníků, neustále posouvá hranice technologií a poskytuje produkty celosvětově. Společnost Doogee se zaměřuje na spokojenost zákazníků a špičkové technologie a jejím cílem je umožnit svým uživatelům neohroženě objevovat svět.

Pro více informací navštivte naše webové stránky nebo nás sledujte na Facebooku a Instagramu.

Společnost Motorola přináší vylepšené možnosti zabezpečení s uvedením systému Android 15 na trh

Ve společnosti Motorola, která je součástí skupiny Lenovo, se snažíme být v čele inovací a přinášet smysluplné aktualizace, které zlepšují uživatelský zážitek a zajišťují ochranu. Proto jsme hrdí na to, že jsme mezi prvními výrobci OEM, kteří zavádějí nejnovější funkce a vylepšení systému Adroid 15 do vybraných zařízení Motorola. Díky novým výkonným bezpečnostním funkcím, jako je například zámek pro detekci krádeže s umělou inteligencí, zajišťujeme, že naše zařízení patří k nejpokročilejším a nejbezpečnějším na trhu.

Motorola bere bezpečnost svých uživatelů vážně. Proto máme Moto Secure App, která našim uživatelům pomáhá využívat všechny komplexní hardwarové a softwarové bezpečnostní funkce, které je lépe chrání před malwarem, phishingem a dalšími hrozbami.

Moto Secure App je založena na komplexním řešení kybernetické bezpečnosti Thinkshield zahrnujícím hardwarové a softwarové komponenty a komponenty dodavatelského řetězce, umožňuje uživatelům rychle zkontrolovat a ovládat ochranu jejich zařízení se snadným přístupem ke všem souvisejícím aplikacím a nastavením systému Android a Motorola. Moto Secure nyní nabízí také exkluzivní funkce, jako je Auto Lock pro důvěryhodné zabezpečení polohy/zařízení, AI Malware Detection a Phishing Detection, které poskytují zvýšenou ochranu zařízení a dat i v případě krádeže nebo loupeže.

Přidáváme také další úroveň zabezpečení pomocí sady funkcí ochrany proti krádeži v systému Android. Jsou navrženy tak, aby zabránily krádeži, ochránily uživatelská data a usnadnily obnovu ztraceného nebo odcizeného telefonu. Funkce ochrany proti krádeži systému Android zahrnují:

  • Zámek pro detekci krádeže (Theft Detection Lock): Pomocí AI dokáže zařízení rozpoznat neobvyklé pohyby, jako je například útěk, a automaticky se uzamknout.
  • Neúspěšný ověřovací zámek (Failed Authentication Lock): Po několika neúspěšných pokusech o přihlášení se zařízení uživatele automaticky uzamkne a vyžaduje ověření pomocí kódu PIN nebo biometrických údajů, což pomáhá zabránit neoprávněnému přístupu.
  • Ochrana proti obnovení továrního nastavení (Factory Reset Protection): I když se někdo pokusí resetovat zařízení uživatele, bude k tomu potřebovat jeho PIN nebo biometrické údaje, což představuje další úroveň ochrany.
  • Ochranná citlivá nastavení (Protective sensitive settings): Důležitá nastavení, jako je přístup k USB, časový limit obrazovky nebo vypnutí funkce Najít moje zařízení, vyžadují ověření, čímž se zajistí, že předvolby uživatelů zůstanou nedotčeny.
  • Zámek zařízení v režimu offline (Offline Device Lock): Pokud se zařízení uživatele na delší dobu odpojí od sítě Find My Device, automaticky se uzamkne a stane se pro potenciální zloděje nepoužitelné.
  • Dálkový zámek (Remote Lock): Ztracený telefon? Uživatelé mohou navštívit stránku Android.com/lock, zadat číslo telefonu a okamžitě ho zamknout – bez nutnosti přihlášení.

Funkce Zámek při detekci krádeže, Vzdálený zámek a Offline zámek zařízení jsou k dispozici na většině telefonů se systémem Android 10+. Funkce Zámek při neúspěšném ověření, ochrana proti obnovení továrního nastavení a ochrana citlivých nastavení jsou k dispozici na zařízeních se systémem Android 15.

Ve společnosti Motorola věříme, že chytré telefony by měly uživatelům umožnit žít jejich životy podle jejich představ, aniž by byla ohrožena bezpečnost. Díky společnému řešení Moto Secure a ochraně proti krádeži systému Android nabízí společnost Motorola jedno z nejkomplexnějších bezpečnostních řešení na trhu – zcela zdarma pro všechny uživatele se zařízením Motorola kompatibilním se systémem Android 15. Android 15 je již k dispozici na vybraných zařízeních Motorola. Další informace o dostupnosti naleznete na této stránce.

O společnostech Lenovo a Motorola

Společnost Lenovo je globální technologická velmoc v hodnotě 57 miliard dolarů, která se umístila na 248. místě žebříčku Fortune Global 500 a každý den obsluhuje miliony zákazníků na 180 trzích. S odvážnou vizí poskytovat chytřejší technologie pro všechny staví Lenovo na svém úspěchu největší světové společnosti v oblasti osobních počítačů s portfoliem zařízení s podporou AI, připravených na AI a optimalizovaných pro AI (počítače, pracovní stanice, chytré telefony, tablety), infrastruktury (servery, úložiště, edge, vysoce výkonné počítače a softwarově definovaná infrastruktura), softwaru, řešení a služeb. Pokračující investice společnosti Lenovo do inovací, které mění svět, vytvářejí spravedlivější, důvěryhodnější a chytřejší budoucnost pro všechny a všude. Společnost Lenovo je kótována na hongkongské burze cenných papírů pod názvem Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Společnost Motorola Mobility LLC byla v roce 2014 převzata společností Lenovo Group Holdings. Motorola Mobility je dceřinou společností společnosti Lenovo a je zodpovědná za design a výrobu všech mobilních telefonů a řešení značky Moto a Motorola. Další informace naleznete na adrese https://www.lenovo.com, a přečtěte si o novinkách na našem StoryHub aMotorola Global Blog.

Kam se posune 3D tisk za pět let? Rozvoj nakopne AI a přání zákazníků mít „něco extra“

Technologie 3D tisku se v posledních letech dynamicky rozvíjí a mění způsob, jakým přistupujeme k výrobě, designu i zdravotnictví. Již dnes je jasné, že 3D tisk má potenciál stát se jednou z nejvlivnějších technologií 21. století a v následujících letech bude hrát stále větší roli v každodenním životě i v globální ekonomice. Pokusíme se nahlédnout do budoucnosti a nastínit, kam se posune 3D tisk v roce 2030.

1. Orgány pro transplantaci

Jedním z nejzajímavějších směrů je využití 3D tisku ve zdravotnictví. Již nyní se experimentuje s tiskem orgánů a tkání, které by mohly být transplantovány do lidského těla. Není nereálné, že už v roce 2030 by tato technologie umožňovala masovou výrobu funkčních orgánů, což by zásadně změnilo současný nedostatek dárců. Už dnes je přitom běžná výroba personalizovaných zdravotnických pomůcek, jako jsou protézy či zubní implantáty, které jsou dokonale přizpůsobené individuálním potřebám pacientů.

2. Personalizovaná móda i nábytek

Očekává, že 3D tisk bude za pět let běžnou součástí výroby spotřebních produktů, jako jsou boty, sportovní potřeby nebo vybavení domácnosti. „Firmy budou schopny rychle a za přijatelnou cenu vyrábět produkty na míru přímo podle požadavků zákazníků. To umožní tvorbu personalizované módy, uměleckých předmětů či nábytku,“ popisuje Jakub Olbert, jednatel společnosti Bert solutions, která vyrábí interiérové a scénografické prvky pomocí 3D tisku. Technologie aditivní výroby (jak se 3D tisku odborně říká) umožní nejen snížit náklady, ale také rychlejší vývoj produktů s menší ekologickou zátěží díky minimalizaci odpadu.

3. Rychlý rozvoj v Evropě

Dosud se technologie 3D tisku rychleji rozvíjela v Severní Americe, ale v následujících letech by se měla klíčovou lokalitou pro její rozvoj stát Evropa. Podle letošní globální analýzy odvětví 3D tisku od Precedence Research[1] tato technologie umožní malým a středním podnikům v Evropě vytvářet rychle a ne příliš draze prototypy i chybějící součástky a nebudou tolik závislé na dovozu. „3D tisk je výzvou pro tradiční výrobu v řadě průmyslových odvětví, včetně průmyslových výrobků, leteckého a automobilového průmyslu, vojenství, zdravotnictví a vzdělávání. Navzdory vysokým počátečním výdajům se tento byznys v odvětvích, jako je zdravotnictví a letectví, rychle rozšiřuje, a to i přes náročnou implementaci,“ uvádí analýza.

4. Nástroj udržitelné výroby

Vývoj nových materiálů pro 3D tisk bude hrát klíčovou roli. Do popředí se dostanou recyklovatelné a biologicky rozložitelné materiály, které umožní vytvářet produkty šetrnější k životnímu prostředí. Kromě plastů se očekává nárůst využití kovů, keramiky, a dokonce organických materiálů. Díky tomu se 3D tisk stane zásadním nástrojem pro podporu udržitelné výroby.

5. Umělá inteligence jako motor inovací

Propojení 3D tisku s umělou inteligencí (AI) přinese nové možnosti. Podle průzkumu společnosti Protolabs[2] firmy využívající 3D tisk očekávají, že AI bude schopna vylepšit designy pro tisk, což povede k efektivnějšímu využití materiálů a vyšší kvalitě výsledných produktů. „Umělá inteligence bude mít širší dopad na hardware, například v oblasti kontroly kvality s monitorováním procesu a detekcí anomálií. 3D tiskárny budou stále chytřejší, což zlepší uživatelskou zkušenost,“ vyplývá z výsledků průzkumu. V budoucnu díky AI budou ve výrobě fungovat autonomní 3D tiskárny, které budou schopné samostatně diagnostikovat a opravovat problémy během výroby.

6. 3D tisk ve vesmíru

V blízké budoucnosti bude 3D tisk klíčovou technologií pro pokračování výzkumu vesmíru. Cílem je, aby na orbitálních stanicích či přímo na Měsíci a Marsu tiskárny vyráběly nástroje, součástky i celé konstrukce z dostupných surovin. Tato schopnost umožní snižovat náklady na vesmírné mise a zvýší jejich soběstačnost.

7. Každodenní využití

V roce 2030 si běžní spotřebitelé budou moci doma tisknout široké spektrum předmětů, od kuchyňského náčiní po náhradní díly pro elektroniku. „Rozšíření 3D tisku do domácností povede k větší nezávislosti na obchodech a službách. Díky online platformám bude možné stáhnout si designy produktů, přizpůsobit je svým potřebám a okamžitě vytisknout,“ dodává Jakub Olbert.

www.lesensky.cz

  1. Zdroj: https://www.globenewswire.com/news-release/2024/08/01/2922977/0/en/3D-Printing-Market-Size-Expected-to-Reach-USD-117-78-Bn-By-2033.html
  2. Zdroj: https://www.protolabs.com/resources/guides-and-trend-reports/3d-printing-trend-report/

 

Výdaje českých domácností: Zatímco chleba zdražil za posledních 10 let o více než 90 %, ceny telekomunikací výrazně klesly

Během uplynulé dekády vzrostly výdaje českých domácností téměř ve všech oblastech. Výjimku tvoří komunikační služby. Zatímco cena kilogramu chleba vzrostla z 23 na 44 korun, elektřina zdražila dvojnásobně a náklady na bydlení i energie dále rostou, ceny volání klesly o 42 % a mobilní data zlevnila z 0,30 na 0,02 koruny. Vyplývá to z analýzy portálu datové žurnalistiky Česko v datech.

Spotřební výdaje českých domácností od roku 2013 podle Eurostatu[1] neustále narůstaly. K největšímu nárůstu došlo mezi rokem 2021 a 2022. U jídla a nealkoholických nápojů index výdajů v dlouhodobém horizontu roste od roku 2016. Detailnější pohled nabízejí ceny chleba, které v tuzemsku sleduje Český statistický úřad. Zatímco v prosinci roku 2013 stál jeden kilogram chleba průměrně 23,1 koruny, v prosinci 2021 se průměrná cena vyšplhala na 29,8 koruny a o rok později rekordně vyskočila na 44,3 koruny.

Křivka indexu sledující výdaje za oblečení a obuv se nevyvíjela tak jednoznačně, nicméně od roku 2019 rovněž rostla, a největší skok i tato oblast zaznamenala mezi rokem 2021 a 2022. Výdaje za nájemné v Česku dle indexu, až na výkyv v roce 2021, také rostly. Česko v tomto trendu však není ojedinělé, nájmy se zvyšovaly v celé Evropské unii. Od roku 2010 do roku 2024 narostly téměř o 25 %. Trend plynulého nárůstu výdajů se dotýká i dodávek vody a dalších služeb souvisejících s bydlením, jako je stočné či svoz odpadu. Průměrná cena za jeden kubík vodného a stočného byla v Česku v roce 2013 78,6 koruny a v roce 2022 101,9 koruny.

Vyšší ceny služeb v Česku: začarovaný kruh poháněný napjatým trhem práce

Pro českou ekonomiku platí, že růst cen služeb je prudší než růst cen zboží. Důvody vysvětluje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil: „Na rozdíl od zboží, které je obchodovatelné přes hranice (tradables), jsou služby typicky neobchodovatelné (non-tradables). Jejich ceny jsou tedy formovány lokálními faktory, nikoliv globální konkurencí. V malé otevřené ekonomice, jakou Česká republika je, se ceny tradables drží na uzdě díky globálnímu tlaku, zatímco ceny služeb rostou rychleji, protože odrážejí domácí podmínky. Kombinace těchto faktorů vede k inflačním tlakům, které zasahují přímo do peněženek spotřebitelů.“

Vliv na to má nízká nezaměstnanost v Česku, kvůli které musejí zaměstnavatelé zvyšovat mzdy, aby získali nové pracovníky. To zvyšuje jejich provozní náklady a ceny služeb. Děje se tak hlavně v oblastech, kde není snadné stávající nabídku rozšířit – například v pohostinství, zdravotnictví nebo dopravě. „V praxi to znamená, že lidé sice vydělávají více, ale zároveň čelí vyšším výdajům na základní služby,“ dodává David Navrátil.

Na tomto odkazu naleznete interaktivní verzi infografiky: Vývoj výdajů za služby a zboží

Elektřina a plyn zdražily, pohonné hmoty kolísaly

V kontextu nedávné krize cen energií vykazuje index výdajů domácností nejstrmější linku v případě posledního sledovaného roku 2022 v oblasti sdružující elektřinu, plyn a další paliva. Čistá cena za jednu kWh elektřiny pro domácnosti dosahovala v roce 2013 3,6 koruny, zatímco v roce 2024 platily domácnosti dvojnásobek. Kilowatthodina plynu na začátku vyšla bez DPH na 1,4 koruny a svého vrcholu dosáhla v druhé polovině loňského roku s hodnotou 2,3 koruny. Výjimku ve sledovaném trendu představovaly pohonné hmoty, jejichž ceny se nevyvíjely jednoznačným směrem, spíše kolísaly. „Skokový nárůst se však projevil v březnu 2022 po začátku války na Ukrajině. Průměrná cena benzínu Natural 95 pak dosáhla svého maxima s hodnotou 47,2 v červnu 2022. Nafta stála nejvíce o měsíc později, kdy se průměr ceny dostal na 47,4 koruny,” přibližuje analytička Česka v datech Hana Vincourová.

Za jednotku mobilních dat i za provolanou minutu Češi postupně platí méně

Komunikace je jedinou zastřešující oblastí, u které index výdajů domácností nenarůstal. Pokles cen v této oblasti potvrzuje ve Zprávě o vývoji cen na trzích elektronických komunikací v období 2019–2023 Český telekomunikační úřad (ČTÚ). „Celková cenová hladina v sektoru dle sledovaného indexu pro pošty a telekomunikace jak za většinu hodnoceného období (2019–2023), tak i za více než uplynulé dvě dekády, klesala. Tímto cenovým vývojem byl sektor telekomunikací výjimečný a přispíval k tlumení inflačního růstu v ekonomice,” uvádí ČTÚ ve zprávě.

Zatímco s cenami balíčků služeb postavených na pevném internetovém připojení spadá Česko podle srovnání Evropské komise z roku 2022 mezi levnější země, v případě balíčků mobilních služeb vychází naopak jako jedna z nejhorších. Podle ČTÚ byly ale například ceny neomezených tarifů (co do volání, dat i SMS) i v evropském porovnání v Česku v roce 2023 průměrné. Jejich ceny ve sledovaném období klesly téměř o 40 %.

Na tomto odkazu naleznete interaktivní verzi infografiky: Vývoj jednotkových cen mobilního volání, dat a SMS

Cena volání za deset let klesla o 42 %

Během dekády 2014 až 2023 jednotkové ceny za volání v mobilní síti i za spotřebovaná mobilní data v Česku klesaly. Zatímco minutový hovor stál Čechy v roce 2014 bez DPH průměrně 1,23 koruny, v roce 2023 cena klesla o 41,5 % na 0,72 koruny. Výrazněji klesala i jednotková cena za MB mobilních dat, která na počátku dekády odpovídala bez DPH 0,29 koruny, a v loňském roce spadla na 0,02 koruny.

V případě operátora T-Mobile klesla cena za 1 MB dat v posledních třech až čtyřech letech o 60 %. „Z evropských zemí, kde působí mateřská společnost Deutsche Telekom, máme v Česku největší porci neomezených datových tarifů, kterým stále narůstá počet uživatelů. Na špičce v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie i se zbytkem světa je naše mobilní síť také z hlediska kvality,“ dodává finanční ředitel společnosti T-Mobile Pavel Hadrbolec.

ČTÚ v návaznosti na aktuální cenový vývoj očekává, že také kvůli nahrazování klasického volání hovory přes internetové aplikace průměrná cena za volání už dále klesat nebude. Vyplývá to i z nedávného průzkumu mobilního trhu. „Ze stejného důvodu očekáváme nárůst ceny za SMS. Naopak u mobilních dat lze s ohledem na stále rostoucí spotřebu a navyšování datových limitů v tarifech očekávat další pokles jednotkových cen,” nastínila mluvčí ČTÚ Tereza Meravá.

  1. Proměny ve výdajích sleduje Eurostat v podobě cenového indexu, který zachycuje základní cenové změny a je očištěný o efekt inflace. Za referenční období indexu jsme zvolili rok 2015. V letech, kdy byla hodnota indexu vyšší než 100, byly reálné spotřební výdaje domácností vyšší než v roce 2015.

    Pozn.: Konkrétní korunové ceny uváděné v textu jsou nominální, jedná se tedy o spotřebitelské ceny platné pro daný rok, v jejichž vývoji se promítá inflace.

 

GeForce NOW vítá NieR: Automata i s pokračováním. Na CES nabídne virtuální hlediště

Ani hráči v cloudu nemusejí před nadcházejícím CES 2025 zůstat pozadu. Právě naopak! Profily GeForce, GeForce NOW, NVIDIA Studio a NVIDIA AI PC na sociální síti X a hashtag #GeForceGreats nabízejí retrospektivu milníků v herním odvětví. Členové GeForce NOW budou také moci zavítatdo virtuálního hlediště a podívat se na zahajovací keynote veletrhu CES z první řady. V pondělí 6. ledna ji přednese zakladatel a CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang.

Na profilech GeForce NOW na (X, Facebook, Instagram, Threads) zase najdou klíče k získání bezplatného herního obsahu, jako jsou EXP, měna, postavy a vylepšení zbraní. Bude jich ale omezené množství!

Tento týden přibývají do knihovny 4 nové hry:

  • NieR: Automata (Steam)
  • NieR Replicant ver.1.22474487139… (Steam)
  • Replikant Chat (Steam)
  • Zenless Zone Zero v1.4 (HoYoverse)

GeForce LAN 50 spustila registraci a představuje hry i první ceny a odměny

Minulý týden společnost oznámila návrat GeForce LAN jako celosvětové záležitosti! Nyní přináší podrobnosti:

Několikadenní akce začíná 4. ledna v 16:30 a potrvá 50 hodin a bude možné se jí zúčastnit online z počítače s GeForce RTX nebo v několika městech po celém světě: Las Vegas, Pekingu, Berlíně a Tchaj-peji. přinese LAN soutěže, turnaje a jen v Las Vegas ceny v hodnotě přes 100 000 amerických dolarů. Hráči se mohou registrovat zde.

Za účast v online misích GeForce LAN lze získat herní odměny, které pak je možné uplatnit prostřednictvím NVIDIA App nebo GeForce Experience .

Rozdávat se budou miliony velmi cenných herních předmětů. První speciální odměnu získají hráči 4. ledna ve 13:30 za nepřetržité alespoň 50minutové hraní Diablo IV, The Elder Scrolls Online, Fallout 76,.The Finals, nebo World of Warcraft.

Ceny pro jednotlivé hry jsou uvedeny níže. Návod, jak uplatnit nárok na ně, nabídne opět stránka GeForce LAN 50:

  • Diablo IV – Creeping Shadows Mount Armor Bundle
  • The Elder Scrolls Online – The Pineblossom Vale Elk Mount
  • Fallout 76 – The Settler Work Chief Full Outfit and the Raider Nomad Full Outfit
  • THE FINALS – The Legendary Corrugatosaurus Mask
  • World of Warcraft – Armored Bloodwing Mount

Hráči si budou moci zahrát po boku svých oblíbených influencerů a účast v GeForce LAN 50 pomůže zvýšit GeForce Greats Hype Meter, díky kterému se jejich jména zároveň dostanou do hry o jednu z mnoha cen.
Blog: https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/geforce-rtx-ces-2025-special-event-geforce-lan-50/

Exit mobile version