České Epico představuje kompletní portfolio příslušenství na nový Apple iPhone 16e

Praha, 20. února 2024: Český výrobce příslušenství Epico je díky úzkému napojení na produkty Apple připraven na představení nového modelu iPhone 16e a zařazuje do nabídky širokou škálu příslušenství, které zahrnuje kvalitní pouzdra testovaná na vysokou zátěž, šest modelů ochranných skel pro displej a dvě sady skel chránících čočky fotoaparátu nového iPhone.

V nabídce Epico pro nový iPhone 16e se objeví současně s reálnou dostupností telefonu na trhu široké portfolio krytů včetně prémiového pouzdra Mag+ Hero Case Pro s hliníkovým rámečkem a podporou bezdrátového dobíjení či oblíbených barevných krytů Epico Mag+ Silicone Case Pro. Pro nejnáročnější uživatele nebudou chybět kožená ochranná pouzdra Mag+ Leather Case v několika elegantních barvách ani extra odolný kryt ImpactBuffer Mag+ Case s certifikovaným SGS testem na pád z výšky 3 metrů.

Pro ochranu displeje připravilo Epico prozatím šestici ochranných skel. Mezi nimi nechybí ani výjimečně odolné sklo ImpactBuffer Glass 3D, které odolá pádu 300gramové kovové koule z výšky 2 metrů, Epico AntiBlue Glass 3D potlačující průnik modrého světla, nebo Epico Privacy Glass 3D, které zvyšuje soukromí uživatele snížením zorného úhlu a chrání tak displej před nežádoucími pohledy.

„Díky dlouhodobému napojení na produkty Apple vyvíjíme a vyrábíme příslušenství s dostatečným předstihem, takže aktuálně naskladňujeme první modely příslušenství pro nový iPhone 16e. I pro nejlevnější iPhone jsme se rozhodli uvést některé prémiové produkty vyvinuté primárně pro vyšší modely, jako je například naše extra odolná řada ImpactBuffer příslušenství. Z nejvyšší řady skel neplánujeme prozatím pro nový model 16e pouze nedávno představené unikátní sklo ImpactCeramic Glass 3D, které vydrží pád 500g ocelové koule ze 2 metrů,” uvádí Roman Nováček, spoluzakladatel společnosti Epico.

České Epico opět potvrzuje svou významnou mezinárodní pozici na trhu příslušenství pro mobilní zařízení. Většina z aktuálně připravovaného příslušenství Epico pro Apple iPhone 16e bude na našem trhu dostupná současně s telefonem.

Pro více informací a kompletní nabídku příslušenství navštivte webovou stránku www.epico.com.

O společnosti Epico

Původní česká společnost Epico vznikla v roce 2014. Nyní prodává prémiové příslušenství pro mobilní zařízení, působí ve více než 30 zemích světa a v aktuálně spolupracuje s více než 700 maloobchodními prodejnami. Další informace: www.myepico.com

Falešné účty na Instagramu napodobují influencery i známé značky, snaží se krást citlivá data a šířit malware

PRAHA – 19. února 2025 Instagram je velmi populární, protože umožňuje jednoduše sdílet fotografie a videa. Z hlediska kybernetické bezpečnosti má však snadnost, s jakou si kdokoli může vytvořit účet na Instagramu a začít sdílet obsah, i své stinné stránky. Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální lídr v oblasti kyberbezpečnostních řešení, upozorňuje na rizika spojená s tím, že se někdo bude vydávat za jiného uživatele.

A nemluvíme zde pouze o účtech, které se vydávají za soukromé osoby. Napodobování účtů může způsobit vážné finanční škody a poškození pověsti také organizacím. Podvodníci totiž vytváří i falešné účty, které se vydávají za známé značky nebo za vedoucí pracovníky významných organizací.

„Důvod, proč jsou podobné triky rozšířené, je poměrně jednoduchý. Vytvářet účty na Instagramu je velmi snadné, ale nahlašování falešných účtů může být časově náročné a navíc nejisté. Takže kyberzločincům jen máloco brání vytvářet falešné profily a používat je ke kybernetickým útokům na lidi a firmy. Velké značky řeší podobné nepříjemnosti téměř denně,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert, Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

To neznamená, že by se Instagram (nebo jeho vlastník, společnost Meta) o problémy s napodobováním účtů nezajímal nebo nepodnikal kroky k řešení. Uživatelé mohou v aplikaci nahlásit účty, u kterých mají podezření, že jsou falešné. Instagram nabízí pro nahlášení falešných účtů online formulář.

Problémem však je, že může trvat relativně dlouho, než Instagram proti takovým účtům zakročí, pokud vůbec. Nahlašování falešných účtů pak může být noční můrou. Navíc podvodné účty mohou získat poměrně značný dosah. Business Insider zjistil, že třeba finančního influencera Marka Zlaticu napodobovalo na Instagramu přes 20 podvodných účtů a jeden z nich měl téměř 100 000 sledujících.

Ještě horší je, že někteří uživatelé sice nahlásili falešné profily, ale Instagram místo toho zrušil legitimní účty. Zřejmě částečně kvůli automatizovaným rozhodovacím procesům, které postiženým stranám neponechávají žádnou možnost rychlého obnovení účtu.

„Někdy jsou falešné profily na Instagramu výsledkem snahy influencera jednoduše naštvat. Často jsou však součástí mnohem zákeřnějších kybernetických útoků,“ dodává Petr Kadrmas.

  1. Falešné účty mohou například sloužit jako prostředek ke krádežím osobních dat, přihlašovacích údajů nebo jiných citlivých informací. Takže pozor, když po vás nějaký účet chce, abyste sdíleli soukromé informace. Navíc některé podvodné účty mohou vypadat velmi důvěryhodně, aby uživatelé získali dojem, že komunikují s firmou, které věří. Podobné triky často využívají zákeřné účty i v kombinaci s různými soutěžemi, třeba o mobilní telefony nebo podobné lákavé ceny.
  2. Dalším motivem bývá malvertising. Jedná se o využívání falešných účtů k šíření reklamy, která instaluje malware nebo uživatele přesměrovává na nebezpečné webové stránky.
  3. Třetím častým důvodem jsou falešné pracovní nabídky. Kyberzločinci používají falešné účty k šíření pracovních inzerátů, jejichž cílem je odcizit peníze, ukrást identitu nebo provádět jiné typy nezákonných činností.

Co mohou podniky udělat, aby se ochránily před napodobeninami účtů? I když neexistuje žádné jednoduché kouzlo, které by těmto trikům jednoduše a definitivně zamezilo, je možné rizika minimalizovat pomocí několika účinných postupů.

  1. Vzdělávání zaměstnanců a zákazníků: Zásadní je vzdělávat zaměstnance a zákazníky a informovat je o nebezpečí interakce s falešnými účty nebo jimi šířeným obsahem. Zaměstnanci by měli vědět, že nemají klikat na odkazy sdílené podezřelým účtem. Většina školení o phishingu se soustředí na e-maily, je proto důležité naučit zaměstnance, že i sociální sítě a komunikační platformy mohou být využívány ke krádeži dat nebo poškození pověsti společnosti.
  2. Automatizované monitorování účtů: Aby organizace odhalily napodobeniny podnikových účtů nebo VIP osob, měly by monitorovat účty na Instagramu a dalších sociálních sítí pomocí softwaru, který umožní proces zautomatizovat a průběžně detekovat falešné účty. Důležité je zaměřit se nejen na identifikaci nevhodného použití názvu společnosti, ale také domén, jmen zaměstnanců a log, protože vše by mohlo být zneužito při podvodných kampaních.
  3. Rychlá reakce na podvodné účty: Pokud objevíte účet, který se vydává za vaši značku, nevyplňujte pouze formulář na Instagramu a nespoléhejte na štěstí, že se dočkáte rychlého řešení. Místo toho spolupracujte se společností, která má vztahy s instagramovým týmem a ví, jak škodlivý účet rychle odstranit. Check Point nedávno oznámil například akvizici společnosti Cyberint, která má 96% úspěšnost při rychlém odstraňování falešných instagramových účtů.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Když se práce potká s dovolenou. Workcation si lze naplno užít i v tuzemsku

Představte si to: probouzíte se za zvuku šumění stromů v horské chatě, na stole pár metrů od vás voní čerstvá káva a notebook je připravený na start nového pracovního dne. Takhle vypadá nový trend zaměstnanců zvaný workcation. Tento inovativní koncept umožňuje zaměstnancům pracovat z atraktivních destinací, aniž by museli čerpat dovolenou.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK z minulého roku, chce polovina Čechů kombinovat práci z kanceláře s prací na dálku. A právě workcation přináší ideální kompromis: dopoledne můžete zvládnout porady, práci, e-maily a odpoledne pak vyměníte kancelářskou židli za lyže, kolo, turistickou stezku nebo wellness. Mít možnost pracovat a současně být na dovolené přitom v praxi funguje velmi dobře. Změna prostředí má významný vliv na duševní pohodu zaměstnanců a jejich produktivitu. Díky kvalitnímu internetovému připojení lze zůstat v kontaktu s kolegy a plnit své pracovní povinnosti stejně efektivně jako z kanceláře.

Kam na ideální workcation?

Když se řekne workcation, mnoho lidí si představí exotické destinace, pláž, moře a palmy. Ve skutečnosti ale tento trend můžete naplno využít i v rámci naší republiky. Česká příroda je pro workcation jako stvořená — hory, rozmanité vodní plochy i další přírodní unikáty nabízejí ideální podmínky pro spojování práce a relaxace bez nutnosti dlouhých cest za hranice.

Stále větší oblibě se těší zejména tuzemské hory, a to nejen v zimní sezóně. Nabízejí totiž čím dál více atrakcí a možností vyžití během celého roku. V průběhu jara a léta si můžete užít horskou cyklistiku, trail running, lezení po skalách nebo jízdu na koni. Podzim je ideální na houbaření a barevné túry s dechberoucími výhledy. A pokud jste spíše milovníci adrenalinu, v různých oblastech najdete paragliding, zip-line dráhy nebo horské bobové dráhy. Celoročně si tak můžete vybrat mezi aktivními sporty, relaxací ve wellness centrech nebo objevováním horských chat s tradiční českou kuchyní.

Než vyrazíte, je dobré si, kromě stabilního internetového připojení, ověřit, zda má vaše vybrané ubytování i pracovní stůl (čím větší, tím lepší), abyste se nemuseli krčit u konferenčního stolku. V případě hotelů si zkuste zjistit, jestli mají i cowork zónu. Mnoho ubytovacích zařízení dnes myslí na digitální nomády a poskytuje plně vybavené kancelářské prostory, včetně ergonomických židlí a dokonce i druhých monitorů. Pokud se ale chystáte na místo, kde takové vybavení není samozřejmostí, vyplatí se vzít si s sebou externí klávesnici, myš nebo stojan na notebook. A pokud se ocitnete někde s pomalejším internetem, možnost vlastního hotspotu vám může zajistit plynulou práci bez výpadků.

„Trend pracovních dovolených pozorujeme dlouhodobě a aktivně jej podporujeme. Naše prostorné apartmány nabízejí plnohodnotné zázemí přizpůsobené potřebám pracujících hostů, kteří si u nás užívají maximální flexibilitu. Ráno mohou pracovat na terase s výhledem na hory, odpoledne vyrazit na túru, projet se na kole nebo využít místní sjezdovky. Večer pak relaxují ve wellnessu či si dopřejí večeři na čerstvém horském vzduchu. Díky široké nabídce aktivit u nás rodiny i jednotlivci nacházejí ideální rovnováhu mezi prací a odpočinkem, což potvrzuje i rostoucí poptávka po takových ubytováních,“ říká Lukáš Weigner z Apartmánů Mlýn Herlíkovice.


Apartmány Mlýn Herlíkovice

Work-life balance na nové úrovni

Workcation není jen chvilkový trend. Stále více českých firem tento způsob práce podporuje, někdy dokonce přispívají na ubytování. Umožňuje být produktivní a zároveň si užívat života mimo klasickou kancelářskou rutinu. Práce z nového místa může snižovat stres, zvyšovat kreativitu a podporovat lepší work-life balance. Mozek je vystaven novým podnětům, což stimuluje kreativní myšlení a zlepšuje schopnost hledat inovativní řešení. Pravidelná změna prostředí také pomáhá předcházet syndromu vyhoření, který je častým problémem při dlouhodobém pracovním stereotypu.

Ať už dáte přednost horské chatě, lázním, wellness resortu nebo apartmánu u jezera, jedno je jisté: workcation vám dá svobodu pracovat tam, kde se cítíte nejlépe. A právě v tom spočívá jeho největší kouzlo –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ možnost být profesně úspěšný a zároveň si naplno užívat života.

Lhůtu pro zavedení směrnice NIS2 zatím splnilo pouze 7 z 27 členských států EU. Zpoždění ohrožuje kyberbezpečnost

Přestože lhůta pro implementaci evropské směrnice NIS2 již uplynula, většina členských států má stále zpoždění. Pouze několik z nich – sedm z celkových 24 – již oficiálně začlenilo NIS2 do svých právních předpisů. Podle expertů společnosti Fortinet toto zpoždění není jen procedurálním zádrhelem, ale značí širší problém při slaďování vnitrostátních rámců legislativy o kybernetické bezpečnosti s ambiciózní oblastí působnosti směrnice.

„Některé země jsou připraveny, zatímco jiné zůstávají díky zpoždění v nejistotě. Důsledky jsou obzvláště naléhavé pro nadnárodní organizace, které čelí výzvě, jak se vypořádat s očekáváními v různých jurisdikcích. Toto roztříštěné prostředí pro dodržování předpisů není jen nepříjemné, ale ohrožuje i hlavní cíl směrnice, kterým je vytvoření jednotné kybernetické bezpečnosti v celé EU,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Harmonizace se v praxi ukazuje jako obtížná. Napětí mezi centralizovanou regulací a místními rozdíly podtrhuje zásadní výzvu, jak lze zajistit konzistentní přístup a zabránit fragmentaci trhu, aniž by se přehlížely jedinečné národní souvislosti. Vzhledem k tomu, že na transpozici pracuje stále více členských států, bude klíčové najít rovnováhu mezi těmito dvěma prioritami, zejména v souvislosti s digitálními službami – včetně kybernetické bezpečnosti.

Rizika zpoždění

„Zpoždění implementace je více než jen administrativní překážkou. Přináší hlavně významná rizika pro soukromý i veřejný sektor. Pro orgány veřejné správy, z nichž mnohé jsou správci kritické infrastruktury, by absence jasných mechanismů prosazování mohla způsobit mezery v obraně kybernetické bezpečnosti, protože hrozby se stále stupňují. Právní nejistota plynoucí z těchto průtahů by navíc mohla pro organizace znamenat dilema ohledně dodržování předpisů. Některé prvky směrnice mohou být totiž v zemích, kde ještě nejsou platné, stále vymahatelné,“ pokračuje Ondřej Šťáhlavský.

Navzdory těmto výzvám představuje směrnice NIS2 důležité příležitosti k transformaci. Její důraz na řízení rizik, hlášení incidentů a bezpečnost dodavatelského řetězce poskytuje organizacím rámec pro smysluplné posílení své kybernetické bezpečnosti. Některé firmy tedy využívají tohoto okamžiku k posouzení svých postupů v oblasti kybernetické bezpečnosti, nejen aby splnily regulační povinnosti, ale také zaujaly vedoucí postavení ve svých odvětvích.

Směrnice NIS2 představuje výzvu i příležitost. Její úspěch závisí na schopnosti členských států, organizací a regulačních orgánů společně zvládnout její složitost. Nerovnoměrné tempo implementace sice vyvolává bezprostřední obavy, ale zároveň vybízí k hlubší diskusi o tom, jak může Evropa dosáhnout skutečně odolného a harmonizovaného prostředí kybernetické bezpečnosti. Cesta může být náročná, ale potenciální odměna – bezpečnější a odolnější digitální Evropa – stojí za to, “ uzavírá Ondřej Šťáhlavský.

O 23 % více než o rok dříve: Uživatelé filtračních stanic Lokni si v roce 2024 načepovali přes 2 miliony litrů vody, aplikaci používá již 125 tisíc lidí

Praha, 19. února 2025 – Český startup Lokni, který provozuje vlastní síť filtračních stanic a zařízení, rozšířil v minulém roce svou uživatelskou základnu o 45 tisíc na celkových 125 tisíc lidí. Ti si během roku 2024 načepovali do vlastních lahví více než 2 miliony litrů filtrované vody. Ke stávajícím 12 filtračním stanicím na českých nádražích přibyla ještě jedna na Masarykově nádraží a následně i na pražském autobusovém nádraží Florenc. Úspěšně se Lokni rozšiřovalo i na vysokých školách, kde nyní mohou studenti i zaměstnanci využívat celkem 79 filtračních stanic na vodu napříč celou ČR. Po úspěchu na vysokých školách má Lokni v roce 2025 v plánu dále rozšiřovat své filtrační stanice i na středních a základních školách.

Celkově si uživatelé Lokni za rok 2024 načepovali do vlastních lahví 2,046 milionu litrů vody a ušetřili tak 103 tun plastového odpadu odpovídajícího 4,12 milionu půllitrových PET lahví. Z toto vychází také 237 tisíc ušetřených kilogramů CO2, který by vznikl výrobou a dopravou těchto PET lahví. Kromě ušetřeného plastového odpadu přináší Lokni především kvalitní a zdravé řešení pitného režimu. Voda z filtračních stanic je chlazená, čerstvá a zbavená chloru, nežádoucích chutí, pachů a veškerých nečistot větších než 0,2 mikronu. UVC LED světlo vodu zbavuje mikroorganismů. Očištěná je voda také od nejběžnějších pesticidů a zbytků léků. Nejdůležitější minerály, jako jsou hořčík a vápník, ve vodě po filtraci zůstávají.

Vodu z filtračních stanic lze čepovat díky volně dostupné mobilní aplikaci, kterou si za loňský rok stáhlo 45 tisíc lidí a uživatelská základna tak nyní dosáhla 125 tisíc lidí. Aplikace prošla koncem roku 2024 úpravami, je nyní ještě jednodušší a nabízí podrobnou navigaci ke stanicím a pravidelně se objevuje mezi nejstahovanějšími mobilními aplikacemi v kategorii Jídlo a pití. Studenti si s aplikací Lokni mohou denně načepovat bezplatně až 3 litry neperlivé vody do vlastní lahve, veřejnost pak 0,5 litru. Za malý poplatek lze načepovat větší množství nebo perlivou vodu.

„Naši největší uživatelskou základnu stále tvoří vysokoškoláci, ale čím dál více se nám daří zahrnout i širší veřejnost. Cílem je dostat čerstvou filtrovanou vodu k co nejvíce lidem a zamezit vzniku zbytečného plastového odpadu. Věřím, že míst, kde lidé ve veřejném prostoru tuto službu ocení, je v Česku ještě spousta, takže máme co dělat,“ dodává Martin Václavík, zakladatel a CEO startupu Lokni s tím, že do dvou let má startup ambici zdvojnásobit počet svých uživatelů a rozšířit množství filtračních stanic ve veřejném prostoru. Soustředit se chce zejména na centra měst, ale i další místa s velkou koncentrací lidí.

Lokni v minulém roce obsadilo Masaryčku i první autobusové nádraží

Dvou nových filtračních stanic pro veřejnost se v loňském roce dočkala Praha. První z nich začala fungovat v lednu na pražském Masarykově nádraží, druhá na autobusovém nádraží Florenc. Z hlediska načepovaných litrů je Praha díky největšímu počtu filtračních stanic mezi českými městy na prvním místě, hned za ní je Brno, následuje Hradec Králové, Liberec, Zlín, Plzeň a Ostrava.

Přímou součástí veřejných filtračních stanic i mobilní aplikace jsou iCLV plochy. Platforma Lokni tak nabízí lokálním inzerentům unikátní interaktivní digitální reklamní prostor s jasným zacílením, možností interaktivní komunikace s uživatelem a přesahem do oblastí jako HR či ESG. Propojení iCLV ploch s bannery v mobilní aplikaci umožňuje lepší interakci se studenty i získávání zpětné vazby například na konkrétní náborové kampaně nebo akce.

Filtrovaná voda na doma i do práce

Čistou, zdravou a filtrovanou vodu si navíc díky Lokni mohou od loňského roku lidé zajistit i v pohodlí domova. Domácí filtrace využívá obdobnou technologii jako veřejné filtrační stanice. Při vývoji systému startup spolupracoval s českými univerzitami a testy prováděl i ve Státním zdravotním ústavu. Produkty pro domácí filtraci si zákazníci mohou zakoupit na e-shopu a sami si je jednoduše nainstalovat. Další linkou, kterou startup Lokni v uplynulém roce rozvíjel, je zajištění výdejníků filtrované vody do firemního prostředí.

O startupu Lokni:

Lokni je český startup zaměřený na udržitelné řešení pitného režimu pomocí filtračních stanic, které poskytují čerstvou filtrovanou vodu do vlastní lahve bez produkce zbytečného plastového odpadu. S více než 125 tisíci uživateli a 93 filtračními stanicemi po celé ČR působí Lokni především na univerzitách, kde má své zařízení na 79 fakultách, a také ve veřejném prostoru, včetně 13 železničních nádraží a nově autobusového nádraží Florenc v Praze. Projekt díky svému řešení již ušetřil bezmála 16 milionů PET lahví a dál meziročně roste ve dvouciferných číslech. Kromě veřejných stanic startup nabízí také řešení filtrace pitné vody pro domácnosti Lokni Ultimate nebo zařízení bez ovládání přes aplikaci vhodné pro základní a střední školy, firmy a jiné komerční objekty.

Finanční prostředky z FKSP lze nově použít výrazně flexibilněji

Fond kulturních a sociálních potřeb měl ještě loni striktně dané, že polovina prostředků musí směřovat na produkty na stáří. Nyní je ale vše jinak, tato povinnost padla. A státní organizace tak s přídělem na FKSP mohou zacházet mnohem volněji.

Zatímco v soukromém sektoru mají firmy benefitní systémy, kterými si hýčkají své zaměstnance, ty státní a také příspěvkové organizace mají Fond kulturních a sociálních potřeb, tzv. FKSP. Benefity zaměstnancům se platí právě z něj. Základní příděl do FKSP pro rok 2025 zůstává ve stejné výši jako v loňském roce, tedy ve výši 1 % z ročního objemu platů (dříve to byla 2 %).

Na jaké benefity mohou být tyto prostředky konkrétně využity, vždy stanovuje kolektivní smlouva či vnitřní předpis. V loňském roce stát určil, že polovina prostředků z FKSP (0,5 % z ročního objemu platů) musí být využita jako příspěvky zaměstnavatele na spoření na stáří.

„Cíl byl jasný, motivovat zaměstnance, aby se na důchod připravovali včas a průběžně.

Příspěvek bylo možné uplatnit i na životní pojištění a tzv. dlouhodobý investiční produkt (DIP),“ popisuje Martina Machová ze společnosti Pluxee, největšího poskytovatele benefitních systémů na českém pracovním trhu. „Druhou polovinu bylo možno využít na další benefity, jako jsou například volnočasové aktivity nebo příspěvek na stravování.“

Povinný příspěvek na produkty na stáří „padá“

Tento povinný příspěvek na penzijní produkty se ovšem u zaměstnanců ani odborových svazů, které vyjednávají kolektivní smlouvy, nesetkal s úspěchem. A zákonodárci toto volání vyslyšeli. Na konci ledna tak byla schválená očekávaná novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, které toto pravidlo po roce opět ruší. Státní a příspěvkové organizace tak opět s prostředky mohou zacházet flexibilněji, směřovat je na benefity, o které je mezi zaměstnanci zájem. Novela nabyla účinnosti od 19. února 2025.

Na co mohou státní organizace FKSP využít

„V rámci volnočasových benefitů přitom platí stejná pravidla jako u komerčního sektoru. U nich pro letošní rok vzrostl limit pro daňové osvobození na 23 278,50 korun na jednoho zaměstnance. A navíc byl zaveden dodatečný limit na položky související se zdravím v hodnotě 46 557 korun ročně na zaměstnance,“ popisuje Martina Machová z Pluxee. I státní organizace tak mohou přispívat svým zaměstnancům například na kulturní a sportovní akce, na sportovní aktivity, rekreaci, odpočinek nebo knihy. Ze zdravotních benefitů se může jednat o úhradu očkování, fyzioterapie, brýlí, kontaktních čoček nebo psychoterapie a podobně. „Zaměstnavatelé hrají klíčovou roli v podpoře zdraví svých zaměstnanců a měli by aktivně iniciovat péči o jejich fyzickou i duševní pohodu. Benefity zaměřené na zdraví jsou efektivním nástrojem, jak zaměstnance motivovat k zdravějšímu životnímu stylu a zároveň přispět k jejich spokojenosti a produktivitě,“ uzavírá Martina Machová.

O značce Pluxee

Pluxee (dříve Sodexo Benefity) je přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti. Pomáhá firmám se změnami na pracovním trhu a také naplňovat očekávání zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění.

Pluxee umožňuje svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabízí inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: www.pluxee.cz

Komentář: Recyklace lithiových baterií v ČR zaostává. Chybí kapacity i financování

Vlivem rostoucího počtu lithiových baterií se Česká republika potýká s nedostatečnými kapacitami pro jejich recyklaci. Náklady na zpracování jsou vysoké a legislativa od výrobců dosud nevyžadovala dostatečné příspěvky na zpracování, což představuje významnou finanční zátěž pro budoucnost. Situaci v oblasti recyklace lithiových elektrických článků komentuje Tomáš Pešek, jednatel společnosti REMA Battery, která je jedním ze dvou kolektivních systémů pro přenosné baterie působících v České republice.

Množství lithiových baterií uvedených na tuzemský trh neustále stoupá. Je to způsobeno rozvojem nových technologií, a to jak u elektrických článků obecně, tak například elektromobility. V České republice se ročně prodá více než sto tisíc elektrokol, elektroskútrů či elektrokoloběžek, které jsou vybaveny lithiovými bateriemi. Závažným problémem je fakt, že v současné době není v ČR dostatek zařízení, která by se na ekologické zpracování lithiových baterií specializovala. Z toho důvodu je značná část odpadních elektrických článků odvážena ke zpracování do zahraničí. To zvyšuje nejen logistickou náročnost celého procesu, ale také finanční náklady na recyklaci.

Finanční náročnost recyklace a legislativní nedostatky

Zpracování lithiových baterií je výrazně dražší než recyklace jiných typů baterií, například olověných. U klasických typů olověných baterií je cena za recyklaci pozitivní. To znamená, že zpracovatelé tyto baterie vykupují, zatímco u těch lithiových je situace zcela opačná. Náklady na jejich recyklaci se pohybují v řádu desítek korun za kilogram, přičemž neexistuje jednotný model financování této recyklace. Až do roku 2020 výrobci a dovozci průmyslových elektrických článků nemuseli odvádět žádné recyklační poplatky, protože legislativa jim tuto povinnost neukládala. To znamená, že baterie, které byly uvedeny na trh v posledních deseti letech, představují obrovskou ekonomickou zátěž do budoucna.

Budoucí výzvy a potřeba systémového řešení

Očekává se, že s dalším rozvojem elektromobility a obnovitelných zdrojů energie se počet lithiových baterií uváděných na trh v ČR výrazně zvýší. Proto je nutné rozšířit kapacity pro jejich recyklaci a vytvořit jasná pravidla pro financování zpětného odběru a recyklace. Ministerstvo životního prostředí nyní připravuje novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností, která by měla zajistit spravedlivější rozložení nákladů na recyklaci a zavést povinné příspěvky od výrobců a dovozců.

Tyto změny by mohly významně pomoci s rozvojem recyklační infrastruktury v ČR a snížit objem odpadních baterií vyvážených do zahraničí. Novela však bude řešit pouze nově vyrobené a dovezené elektrické články. Oproti tomu baterie, které již na českém trhu jsou, stále představují významnou budoucí finanční zátěž a v tuto chvíli chybí účinné a systémové řešení tohoto problému.

Autor komentáře: Tomáš Pešek, jednatel společnosti REMA Battery, s.r.o., která je jedním ze dvou kolektivních systémů pro přenosné baterie působících v České republice.

O společnosti REMA Battery

Hlavními aktivitami společnosti REMA Battery je poskytování služeb zabezpečení zpětného odběru a recyklace přenosných baterií.

Svým klientům REMA Battery nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pak pomoc a jednoduché vyřešení starostí s vysloužilými přenosnými bateriemi. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Battery působí od roku 2010, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci vysloužilých přenosných baterií.

Podrobné informace najdete na adrese www.remabattery.cz.

Až 68 % datových ředitelů při nasazování AI bojuje s kvalitou dat. Pouze třetina firem ji využívá efektivně

Ataccama zveřejnila zprávu Data Trust Report 2025, ve které objasňuje klíčovou roli kvalitních dat pro budování firemních systémů připravených na AI a nabízí strategie pro zvýšení důvěryhodnosti podnikových dat.

Klíčová čísla z Ataccama Data Trust Report 2025:

  • 33 % organizací učinilo významný posun v implementaci umělé inteligence (AI).
  • 68 % datových ředitelů vnímá kvalitu dat jako největší výzvu.
  • Pro 41 % respondentů je náročné udržet konzistentní kvalitu dat napříč celou organizací.
  • 34 % organizací čelí zpožděním při zpracování dat kvůli nedostatečné integraci datových systémů.
  • Podle průzkumu kvalitní data umožňují:
    • zvýšit provozní efektivitu (77 %),
    • zlepšit zákaznickou zkušenost (58 %),
    • získat konkurenční výhodu (56 %).

Praha, Boston 19. února 2025 – Řada firem investovala do platforem s umělou inteligencí v domnění, že jejich data jsou na inovace připravena. Realita je však jiná – až 41 % organizací přiznává, že má problém s udržením konzistentní kvality dat. Často za to mohou zastaralé systémy, které nezvládají zpracovávat rostoucí objemy dat v reálném čase. Přestože 68 % datových ředitelů (CDO) označuje kvalitu dat za svou nejvyšší prioritu, mnoho organizací stále přehlíží klíčový krok – zajistit důvěryhodnost dat, na kterých lze stavět skutečně efektivní AI řešení. Není proto překvapivé, že podle nové zprávy Data Trust Report 2025, vypracované společností Ataccama, hlásí výrazný pokrok v adopci AI jen 33 % organizací.

„K plnému využití potenciálu AI nestačí pouze obrovské objemy dat, ale také jejich důvěryhodnost. Firmy se sice snaží naplno využít datové zdroje, nicméně často narážejí na problémy spojené s nekonzistentní a nedostatečnou kvalitou dat,“ říká CEO společnosti Ataccama Mike McKee.

Efektivita AI modelů se podle něj přímo odvíjí od kvality dat, na která se spoléhají, a tak bez důvěryhodných dat organizace čelí riziku zpomaleného růstu a nízké návratnosti investic. Nedostatečná data vedou k nepřesným analýzám, zpomalují firemní provoz, způsobují plýtvání cennými zdroji a zvyšují regulační rizika. Přitom až 41 % organizací přiznává potíže s udržováním konzistentní kvality dat napříč celou firmou. To podle studie vede k rozhodování pouze na základě intuice a nepodložených odhadů.

Proč je obtížné uvést data do lepšího stavu?

Jednou z příčin špatné kvality dat je podle studie absence jednotných standardů. Bez jasně definovaných pravidel pro formáty, definice a validaci dat je pro datové ředitele obtížné nastavit centralizovaný systém řízení. Výsledkem jsou pak roztříštěné datové systémy, které mezi sebou špatně komunikují (nebo vůbec). To vede k nekonzistenci dat, omezenému přístupu k informacím, rozdílné kvalitě mezi odděleními i k technologickým neslučitelnostem, které komplikují integraci a správné využití dat v AI modelech. Až 34 % organizací čelí zpožděním při zpracování dat právě kvůli těmto překážkám.

Řešením je sjednocení datových ekosystémů a průběžná kontrola kvality dat, a to jak během přenosu, tak v uloženém stavu. Organizace by se přitom měly na stav dat zaměřit už na samém počátku datového procesu, tedy v okamžiku, kdy se data poprvé generují, shromažďují a ukládají. Firmy musejí koordinovat své úsilí při identifikaci správných dat, ať už jsou strukturovaná, či nestrukturovaná, uložená lokálně, nebo v cloudu. Tzv. datové linie pak umožňují mapovat pohyb dat mezi systémy, zvyšovat jejich transparentnost a rychle identifikovat problémy.

Investice, do které se nechce, přesto se vyplatí

Ačkoli 51 % organizací považuje kvalitu dat za prioritu pro rok 2025, často narážejí na složitost správy dat a vysoké náklady. Investice do kvalitních dat se však dlouhodobě vyplácí. Podle průzkumu Hanover Research umožňují kvalitní data 77 % organizací zvýšit provozní efektivitu, 58 % zlepšit zákaznickou zkušenost a 56 % získat konkurenční výhodu. Studie Data Trust Report 2025 proto přichází se strategiemi, které umožní organizacím provést revizi dat.

„Kvalita dat neznamená jen opravovat chyby, ale i budovat důvěru. S rostoucí automatizací procesů a poskytováním okamžitých vhledů pomocí AI umožňují spolehlivá a využitelná data firmám rozhodovat se s jistotou, snižovat náklady a minimalizovat rizika. Kvalitní data už nejsou volitelnou možností – jsou nezbytnost,“ zdůrazňuje Akhil Lalwani, bývalý chief data officer ve společnosti Convex Insurance.

Ataccama Data Trust Report 2025

Ataccama Data Trust Report: Winning AI Strategies for Data Visionaries je zpráva technologické společnosti Ataccama zaměřená na práci firem s umělou inteligencí a jejich datové priority na rok 2025. Celý report je dostupný zde. Průzkum pro Ataccamu provedla společnost Hanover Research v září a říjnu 2024 mezi zástupci 300 firem ze Severní Ameriky a Evropy s obratem nad 500 milionů dolarů v různých sektorech, jako je bankovnictví, zdravotnictví, pojišťovnictví, výrobní průmysl, retail, telekomunikace nebo vývoj softwaru.

O společnosti Ataccama

Ataccama umožňuje organizacím urychlit obchodní iniciativy pomocí kvalitních dat, kterým důvěřují, díky platformě Ataccama ONE, která je sjednocenou platformou pro důvěryhodná data. Kombinuje kvalitu dat, genealogii, pozorovatelnost, správu a řízení dat v jednom softwarovém řešení. Ataccama podporuje stovky organizací po celém světě při zvyšování příjmů, snižování nákladů a zmírňování rizik. Ataccama byla jednou ze tří softwarových společností, které byly v roce 2024 Gartnerem označeny za lídry na trhu v oblasti rozšířené kvality dat. Více informací naleznete na www.ataccama.com.

Nedávné novinky z Ataccamy:

 

E-mail v roce 2025: Bezpečnější, ale náročnější na správu

Zatímco světem hýbou novinky v oblasti AI a sociálních médií, klasický e-mail prochází vlastní revolucí. Zásadní změny v zabezpečení a rostoucí výzvy s robotickými interakcemi budou formovat podobu e-mailové komunikace i v roce 2025. Pro firmy to znamená nutnost přizpůsobit se novým pravidlům, nebo riskovat ztrátu důležitého komunikačního kanálu.

Rok 2024 přinesl v e-mailové komunikaci zásadní zlom označovaný jako YahooGle. Společnosti Yahoo a Google zavedly přísná pravidla pro doručování e-mailů – bez autentifikace nemá zpráva šanci na doručení. Přestože tento krok experti vítají, způsobil značné komplikace zejména menším odesílatelům a firmám bez vlastních technických týmů.

„Tento krok byl nevyhnutelný a dlouhodobě očekávaný. Problém je, že mnoho firem stále podceňuje důležitost správného nastavení e-mailové autentifikace a s tím spojených DNS záznamů,“ říká Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit.

„No auth, No entry“, neboli zablokování doručování neautentifikovaných e-mailů – toto heslo se stalo noční můrou pro poskytovatele e-mailových služeb, kteří museli své systémy urychleně přizpůsobit novým požadavkům. I přes opakované posunutí termínu implementace mnoho firem podcenilo přípravu a následně čelilo problémům s doručováním.

Experti předpovídají, že rok 2025 přinese další zpřísnění zabezpečení e-mailové komunikace. Po vzoru Yahoo a Googlu se přidávají další poskytovatelé. Pro firmy to znamená nutnost komplexního řešení e-mailové autentifikace napříč všemi komunikačními kanály – od marketingových sdělení až po běžnou firemní korespondenci.

Robotické interakce ohrožují kvalitu dat

Druhou velkou výzvou jsou takzvané robotické interakce. Jde o automatizované procesy, které simulují otevření e-mailu či kliknutí na odkazy. „Kvalitní data jsou pro firmy klíčová. Bez správné detekce robotických interakcí pracují marketéři se zkreslenými statistikami a následně tvoří špatné marketingové strategie. V roce 2025 očekáváme, že toto téma bude jednou z hlavních priorit,“ dodává Olexa.

Podle něj je situace ještě vážnější v oborech, kde e-maily slouží jako zdroj příjmů z kliknutí. „Podvodníci vytvářejí rozsáhlé sítě botů, které vytvářejí falešná kliknutí za účelem získání finančního obohacení. To jsou již jasně měřitelné náklady a návratnost investice do pokročilé detekce je obrovská,“ vysvětluje Olexa.

I to je jeden z důvodů, proč bude rok 2025 znamenat zásadní posun v důrazu na kvalitu dat ze strany klientů a vyžadování detekce robotických interakcí.

Navzdory komplikacím a pravidelným předpovědím o smrti e-mailu tento komunikační kanál nadále roste. Rok 2025 tak nebude znamenat konec e-mailové komunikace, ale spíše její posun k vyšší bezpečnosti a důrazu na kvalitu dat.

Dachser přebírá kontrolu nad joint venture ve Finsku

Společnost Dachser získala v lednu tohoto roku všechny akcie svého finského joint venture Dachser Finland Oy. Tímto krokem posílila svoji logistickou síť pozemních přeprav v severní Evropě.

Společnost Dachser založila joint venture ve Finsku na konci roku 2013 společně se skupinou ACE Logistics Group. Oba partneři v něm dříve vlastnili 50 procent akcií. Společnost Dachser nyní získala všechny podíly ve společném podniku a pod vedením Petera Huta, Managing Directora Nordic European Logistics, plně začlení společnost Dachser Finland Oy do své sítě pozemních přeprav v nordickém regionu.

Převzetím joint venture ještě více sjednocujeme naši pozemní logistiku ve Finsku, Švédsku, Dánsku a Norsku a zajišťujeme v naší síti pozemních přeprav jednotné organizační struktury a procesy,“ říká Alexander Tonn, COO Road Logistics skupiny Dachser. Díky tomu může společnost Dachser nabízet svým zákazníkům v regionu integrované přepravní a logistické služby pro průmyslové a spotřební zboží a potraviny a zároveň také zajišťovat letecké a námořní spojení prostřednictvím své obchodní oblasti Air & Sea Logistics.

Dlouhodobé a důvěryhodné partnerství

Již více než 25 let spolupracuje společnost Dachser v Pobaltí se svým síťovým partnerem ACE Logistics Group se sídlem v estonském Tallinnu. Společnost ACE zůstane i nadále blízkým partnerem společnosti Dachser v evropské síti pozemních přeprav pro pobaltské státy a Ukrajinu.

Společnost Dachser zaměstnává ve Finsku, Švédsku, Dánsku a Norsku přibližně 1 800 lidí. S cílem posílit nordický region získala společnost Dachser na začátku roku 2024 švédskou společnost pro logistiku potravin Frigoscandia AB a nedávno investovala do nových poboček v dánském Aalborgu a norském Kristiansandu. Společnost Dachser rovněž pokračuje v růstu ve švédských městech Jönköping a Landskrona, kde se stěhuje do větších prostor. Kromě toho se na jaře 2025 připojí do sítě společnosti nová pobočka ve finském Tampere. „Dachser Nordic je důležitým pilířem naší sítě,“ uvádí Alexander Tonn, a dodává, „investicemi ve Finsku posilujeme tento region a dále profilujeme naše služby pro zákazníky na regionální i celosvětové úrovni.“

Základní informace o společnosti Dachser Czech Republic a. s.

Dachser působí na trhu logistiky a zasilatelství již od roku 1992, kdy byla založena společnost E.S.T. a.s. poskytující služby v oblasti mezinárodní a vnitrostátní kamionové spedice, skladování a celních služeb. Mezinárodní poskytovatel logistických služeb Dachser uzavřel s E.S.T. v roce 2006 smlouvu o joint venture, proces integrace byl završen rozhodnutím o přejmenování společnosti na Dachser Czech Republic a.s. s účinností od 1. 1. 2010. Společnost je dnes specialistou na mezinárodní sběrnou službu a charterové přepravy, poskytuje kontraktní logistiku a prostřednictvím své divize Dachser Air & Sea Logistics zabezpečuje i letecké a námořní přepravy a celní služby do celého světa. Dachser Czech Republic ve svých šesti pobočkách (v Kladně, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové a v Praze) a čtyřech provozovnách (Břeclav, Letohrad, Frenštát pod Radhoštěm a Týniště nad Orlicí) v současné době zaměstnává více než 550 lidí. Společnost disponuje více než 80 tisíci paletovými místy pro skladování po celé České republice.

Základní informace o skupině Dachser

Rodinná společnost Dachser se sídlem v německém Kemptenu je předním poskytovatelem logistických služeb v Evropě. Dachser poskytuje komplexní přepravní logistiku, skladování
a individuální zákaznické služby ve třech obchodních divizích: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics a Dachser Air & Sea Logistics. Nabídku doplňují další služby jako kontraktní logistika, konzultace a poradenství a specifická řešení přizpůsobená na míru jednotlivým odvětvím. Díky komplexní dopravní síti jak v Evropě, tak i v zámoří a informačním technologiím, které jsou plně integrovány do všech systémů, poskytuje Dachser inteligentní logistická řešení po celém světě. V současnosti zaměstnává přibližně 34 000 lidí ve 382 pobočkách a má vlastní zastoupení ve 43 zemích světa. Za rok 2023 zrealizoval přepravu 77,4 milionů zásilek o celkové tonáži 40 milionů tun. Celkový konsolidovaný čistý obrat koncernu Dachser v roce 2023 činil přibližně 7,1 miliard euro. Pro více informací navštivte www.dachser.cz

Exit mobile version