Platy nepedagogů, DTM i odpadové hospodářství. Co budou obce řešit v roce 2025?

Před českými obcemi leží v letošním roce řada náročných úkolů. Na jejich bedra přejde například financování platů nepedagogických pracovníků, což může ovlivnit plánované rozpočtové priority. Výzvou zůstává i splnění legislativních povinností v souvislosti s projektem digitálních technických map. Samosprávy se budou muset vypořádat také s novinkou v podobě nutnosti třídění textilu.

Financování nepedagogických pracovníků

Od září 2025 dojde ke změně financování nepedagogických pracovníků ve školách. Mzdy školníků, kuchařů či účetních již nebudou dále hrazeny přímo ze státního rozpočtu, ale prostředky na jejich financování přejdou na zřizovatele škol – tedy obce a kraje. „Navrhované změny přinášejí spravedlivější rozdělování peněžních prostředků, posilují pravomoci zřizovatelů a zajišťují dlouhodobější stabilitu finančního systému školství,“ uvedl Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Daný krok však vyvolává mezi starosty obavy, zda budou mít dostatek prostředků na pokrytí těchto výdajů, aniž by ohrozili jiné obecní rozpočtové priority. O konkrétní podobě a dopadech změny se tak bude ještě dále jednat.

Digitální technické mapy

Jednou z hlavních výzev, kterým letos budou obce čelit, je splnění povinností spojených s digitálními technickými mapami (DTM). Tento projekt má za cíl sjednotit a digitalizovat údaje o dopravní a technické infrastruktuře obcí a krajů. Jeho účelem je zpřesnit informace o sítích a polohopisu, usnadnit stavební řízení a zefektivnit správu území.

Zákon obcím od července loňského roku nařizuje aktualizovat do krajských DTM data o své dopravní a technické infrastruktuře (DTI). V praxi to znamená, že pokud se radnice rozhodne například pro stavbu nebo rekonstrukci chodníku, kanalizace či veřejného osvětlení, musí od stavebníka nebo zeměměřického inženýra převzít detaily o novém stavu polohopisné a výškopisné situace včetně dalších relevantních informací. Ty je pak nutné vložit v jednotném výměnném formátu (JVF) do digitální technické mapy.

„Pro obce může být pravidelná aktualizace a správa těchto dat organizačně i technicky náročná. Často proto využívají služeb externích dodavatelů, většinou stávajících partnerů pro poskytování geoinformačních služeb, popisuje Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis. Ta pro obce provozuje mapovou aplikaci GisOnline, pomocí níž mohou samosprávy splnit zákonnou povinnost a zároveň efektivně spravovat vlastní mapové projekty.

Změny v odpadovém hospodářství

Novinky letos na samosprávy čekají i v oblasti nakládání s odpady. Od 1. ledna by měl být v každé obci umístěn kontejner na textil. Podle Ministerstva životního prostředí v současnosti separátní sběr textilu zajišťuje 63 procent měst a vesnic, většinou však prostřednictvím charitativních kontejnerů, což spadá do režimu prevence vzniku odpadu, nikoliv do systému odpadového hospodářství. Nemohou je tedy vykázat jako třídicí složku.

Vedle textilního odpadu se obce budou nadále vypořádávat i s problematikou elektroodpadu, jehož množství neustále roste. Povinnost odděleného sběru vysloužilých zařízení již platí, avšak v praxi naráží na řadu problémů. „Jednou z výzev je pro obce zajištění dostatečné informovanosti občanů o možnostech a výhodách recyklace. Další výzvou je zajištění sběrné sítě, která musí být dostupná a pohodlná pro všechny občany, včetně těch v menších obcích či odlehlejších regionech. Obce se rovněž musejí vypořádat s administrativními požadavky,“ upozorňuje Vítězslav Páral, manažer regionálních zastoupení společnosti REMA Systém, která sběr odpadních elektrozařízení zajišťuje.

Kroky k energetickým úsporám

Kromě náročných povinností se však před obcemi otevírají i nové příležitosti. Loni schválená novela energetického zákona Lex OZE II jim například poskytla snadnější cestu k výrobě a sdílení elektřiny v rámci energetických komunit. „Radnice tak mohou efektivněji nakládat s přebytky vyprodukované energie a využít je například k pokrytí spotřeby ve svých dalších odběrných místech nebo je sdílet s členy komunity. První signály nám ukazují, že sdílení elektřiny zatím funguje velmi dobře, počet energetických komunit by tak měl dále narůstat,“ říká Pavel Urubek, jednatel společnosti MJEnergie.

Nejpopulárnějším řešením pro výrobu vlastní energie zůstávají fotovoltaické panely. Na rozdíl od soukromníků, jejichž zájem o soláry v poslední době klesá, se poptávka obcí po daném řešení drží na vysoké úrovni. Dokládá to například počet žádostí samospráv o dotace na fotovoltaiku, který v loňském roce podle Státního fondu životního prostředí předčil očekávání.

Obce mají zároveň dobré předpoklady stát se lídry v komunitní energetice, a to především díky svému rozsáhlému majetku a infrastruktuře. Spravují totiž řadu větších budov, jako jsou školy, úřady či kulturní domy, jejichž střechy nabízejí ideální prostor pro instalaci solárních panelů. „Ne každá střecha je však kvůli orientaci nebo zastínění pro fotovoltaiku vhodná. Dobrým podkladem pro realizaci konkrétních projektů může být analýza oslunění z leteckých snímků, která ideální plochy přehledně identifikuje,“ uzavírá Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis.

Principy cirkulární ekonomiky 9R: Devět kroků k ekologičtější budoucnosti

Plasty v oceánech, skládkové hory a neustále se zvyšující produkce odpadu. To vše je výsledkem lineární ekonomiky, která sází na princip „vyrob – použij – vyhoď“. Naštěstí existuje lepší cesta, a to ekonomika cirkulární. Stačí dodržovat principy 9R, které pomáhají žít udržitelněji, šetřit peníze a minimalizovat odpad.

Prvním krokem k udržitelnému životu je odmítnout nadbytečnou produkci zboží. Často je tento krok označován jako nulté pravidlo 9R – Refuse. Je třeba odmítnout zejména produkty s krátkou životností nebo čistě jednorázové jako například plastové sáčky, brčka nebo letáky. „Minimalizace odpadu začíná už při samotném rozhodnutí, co si domů přineseme. Pokud se lidé naučí říkat ne zbytečnostem, sníží se nejen množství odpadu, ale i zbytečná výroba,“ říká Denisa Krumlová, marketingová manažerka společnosti REMA Systém, která zajišťuje sběr a efektivní recyklaci odpadních elektrozařízení.

1R: Rethink – Rozmyslet si vlastnictví

Místo hromadění věcí je vhodnější zamyslet se nad reálnou potřebou věci vlastnit. Trendem posledních let je sdílená ekonomika – třeba v podobě půjčoven nářadí, knih nebo oblečení. Sdílením se snižuje poptávka po nových výrobcích, díky čemuž klesá spotřeba surovin i produkce emisí.

2R: Reduce – Redukce plýtvání

Snížit plýtvání znamená volit kvalitnější a trvanlivější produkty a podporovat výrobce, kteří se zaměřují na udržitelnost. Mnoho firem dnes klade důraz na ekologickou výrobu, snižování obalových materiálů a využívání recyklovaných surovin. Důležitým krokem je také nákup produktů s delší životností namísto levných alternativ, které se rychle opotřebují a končí jako odpad.

3R: Reuse – Repetitivní použití věcí

Namísto vyhazování starých věcí je lepší najít jim nové využití. Second-handy, Reuse centra nebo nábytkové banky jsou skvělými příklady, jak věci dostávají druhý život. Nejenže se takto šetří zdroje, ale zároveň je podporována právě cirkulární ekonomika založená na opětovném využití.

4R: Repair – Revize a opravy

Opravy a revize starých věcí jsou klíčovým krokem k udržitelnosti. Naučit se zašívat oblečení nebo opravovat drobnou elektroniku je dovednost, která se stále více vyplácí. V posledních letech rostou iniciativy typu Repair Café, kde si lidé mohou nechat opravit své spotřebiče namísto jejich likvidace. Podporu opravitelnosti výrobků zavádí i nová evropská směrnice o ekodesignu.

5R: Refurbish – Renovace věcí

Obnova starých věcí je skvělým způsobem, jak prodloužit jejich životnost a snížit množství odpadu. Starý nábytek lze přetřít, opravit nebo upravit tak, aby odpovídal současným trendům. Tento přístup šetří přírodní zdroje a podporuje kreativitu i udržitelné spotřebitelské návyky. Místo vyhazování a nákupu nových věcí lze dát starým výrobkům nový vzhled.

6R: RemanufactureRepasování výrobků

Staré spotřebiče nebo elektronika nemusí končit na skládce. Repasované výrobky často dosahují stejných kvalit jako nové a jsou finančně dostupnější. „Elektroodpad představuje nejrychleji rostoucí druh odpadu na světě. Právě repasování notebooků nebo mobilních telefonů pomáhá k jeho redukci. Prodlužuje totiž životnost těchto elektrozařízení a šetří cenné suroviny,“ upozorňuje Krumlová.

7R: Repurpose – Různorodá upcyklace

Upcyklace je kreativním způsobem, jak přetvořit staré věci na něco nového. Například staré dřevo může sloužit jako designový prvek v interiéru, staré sklenice se mohou proměnit v lampičky a nepoužívané textilie v nové módní kousky. Díky upcyklaci se nejen snižuje množství odpadu, ale zároveň vznikají jedinečné výrobky s novou funkcí a osobitým charakterem.

8R: Recycle – Recyklace odpadu

Recyklace je až posledním krokem v hierarchii udržitelnosti, byť o to zásadnějším. Třídění odpadu a jeho následné zpracování umožňuje vrátit suroviny zpět do oběhu. „Například recyklací elektroodpadu získáváme cenné suroviny, jako je měď, hliník a železo, ale i vzácné kovy jako zlato, stříbro a platina. Ty pak mohou sloužit k výrobě nových produktů,“ vysvětluje Denisa Krumlová ze společnosti REMA Systém, která nově nabízí službu Rebalík. Služba umožňuje zanést balíček se starou elektronikou na pobočku Balíkovny a zdarma ho odeslat k recyklaci. Více informací je k dispozici na webu www.rebalík.cz.

9R: Recover – Racionální energetika

Pokud již nelze odpad recyklovat, může být využit k výrobě energie ve spalovnách. I když se nejedná o cirkulární řešení, stále představuje lepší variantu než skládkování, které zatěžuje životní prostředí. Moderní spalovny dokážou minimalizovat emise a zároveň vyrobit teplo či elektřinu, což přispívá k efektivnímu využití zdrojů.

Aplikací principů 9R v každodenním životě může každý přispět ke snižování odpadu, šetření zdrojů a ochraně planety. Cirkulární ekonomika není pouhou teorií, ale přístupem, který může mít reálný dopad na naši budoucnost.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení jako například pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pak pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či odpadními elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Investorům Venture Clubu putují první výnosy z fondu Tensor Ventures Fund 1

Praha, 24. února 2025 – Venture Club, investiční a společenský klub, v průběhu minulého roku zainvestoval do deep tech fondu Tensor Ventures Fund 1. Nyní investorům putují první výnosy, přičemž Venture Club a Tensor Ventures plánují svoji úspěšnou spolupráci nadále rozšiřovat.

Tensor Ventures, specializovaný investiční fond zaměřený na tzv. deep tech segment, přitáhl pozornost Venture Clubu svojí unikátní strategií investic do špičkových technologií jako jsou kvantové technologie, biotechnologie, bezpečnostní technologie, software 2.0 a technologie v oblasti energetiky. Do fondu tak v roce 2024 od investorů klubu doputovalo přes 35 milionů korun, přesně 1,402 tisíc Eur. Nyní Venture Club hlásí první výplaty svým investorům.

„Deep tech je z investorského hlediska velmi specifické odvětví a vyplatí se do něj vstupovat s dobrým partnerem. My jsme měli štěstí a někoho takového jsme našli. Jsme rádi, že prostřednictvím Tensor Ventures mají naši členové přístup k projektům s globálním potenciálem, na které by jinak neměli možnost dosáhnout. Navíc, nabízí se i možnost budoucích koinvestic,“ vysvětluje Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest.

„Oblast deep techu je mnohem méně náchylná k otřesům na trhu,” popisuje výhody investování v tomto segmentu Ondřej Lipold z Tensor Ventures a pokračuje: “Zároveň je ale potřeba být u klíčových globálních technologií investorsky včas, protože vývoj v deep tech segmentu v posledních letech výrazně zrychlil a to ve všech oblastech, kterým se dlouhodobě věnujeme. Jsme proto rádi, že se Venture Club připojil včas a jeho investoři mohou díky tomu nyní participovat.”

Venture Club nadále hledá a zajišťuje investiční příležitosti v perspektivních odvětvích. V současné době je v nabídce například projekt Stavar.io, 3. tranše, který vyvíjí a dodává elektronický stavební deník s využitím AI. Tento projekt přináší řešení zvyšující efektivitu, snižující náklady a zajišťující kvalitu v evidenci na stavbách, v Čechách, na Slovensku a nově i v Polsku.

O Venture Club:

Venture Club z.s. je investiční a společenský klub investorů a zájemců o investice, který sdružuje na 280 členů v investiční on-line platformě, provozované servisní organizací klubu, společností Venture Club Invest s.r.o., osoba rizikového kapitálu. Skupina se zaměřuje na vyhledávání, organizování, spoluřízení investic, společenskou a vzdělávací činnost, zprostředkovává svým členům networking. Od roku 2016 přes něj prošly investice o objemu přes 781 milionů Kč, z toho v roce 2024 to bylo přes 160 milionů Kč. Mezi zainvestované projekty patří z již prodaných například všeobecné zdravotní pojištění psů a koček PetExpert a developerský projekt výstavby 108 bytů Klíčanka, z běžících investic projekt pro influencery a značky, největší influencerská agentura v Čechách LaFluence Agency s technologickou částí Trendin, automobilka ZEBRA Group nově s elektrickými užitkovými vozidly, dodavatel úložišť a FVE Greenbuddies Charging, výrobce baterií HE3DA Magna Energy Storage, deep-tech společnost SANEZOO, zabývající se náročnými kontrolami kvality povrchů a strojovým viděním, či poslední investovaná Vím o všem, dodavatel elektronického stavebního deníku Stavar.io. Portfolio členů doplńují pozice ve fondech Rockaway Blockchain Fund, Sigil.fund a Tensor Ventures Fund.

O Tensor Ventures:

Tensor Ventures je globální deep tech fond, který založili Roman Smola, Martin Drdul a Petr Ulvr. První fond podpořil revoluční deep tech startupy v rané fázi vývoje a vybudoval portfolio více než 20 společností v Evropě, Velké Británii, Izraeli, USA a dalších zemích. Mezi významné úspěchy patří investice do startupů Antiverse, Bioo Tech, Veracity Protocol a kvantového QC82. Druhý fond Tensor Ventures cílí na 50 milionů EUR a opět umožní investorům proniknout do unikátních kvantových technologií, biotechnologií, bezpečnostních technologií, softwaru 2.0 a technologií v oblasti energetiky. Více na www.tensor.ventures.

OKIN Facility posiluje oblast energy managementu. Divizi povede Štefanková

Praha, 24. února 2025 — OKIN Facility vítá novou personální posilu, která povede divizi služeb v oblasti energy managementu. Andrea Štefanková, energetická specialistka, do OKIN Facility přináší dlouholeté zkušenosti ze slovenského trhu. Hlavním úkolem divize je úspora energií v budovách klientů a snížení jejich uhlíkové stopy.

V OKIN Facility rozšiřují své portolio služeb, přičemž se nově více zaměřují na technologie a fungování budov. Do společnosti tak nastupuje Andrea Štefanková, která zastřeší divizi energetického managementu. Činností divize EnMS je řídit energetickou politiku společností, provádět energetické audity, analyzovat spotřebu, navrhovat a realizovat úsporná opatření, optimalizovat interní procesy v oblasti energie, produktivity a kvality. Dále bude zajišťovat podporu při získávání a udržování certifikací (ISO 50001) a modernizaci pro efektivnější služby zákazníkům.

„Pro oblast facility managementu je klíčové a zároveň zákonem vyžadované mít zavedený energetický management podle standardu ISO 50001. Proto jsme se rozhodli zaměstnat interního energetického auditora, který nám umožní poskytovat klientům komplexní portfolio služeb, které zajistí vyšší úspory energií, optimalizaci provozu a udržitelný rozvoj,” říká Jaroslav Vaněk, CEO společnosti OKIN Facility.

Divizi nově povede Andrea Štefanková, která do OKIN Facility přichází ze své vlastní firmy působící na Slovensku. Je autorizovanou inženýrkou pro pozemní stavby a odborně způsobilou osobou na energetickou hospodárnost budov. Kromě toho působí také jako energetický auditor. Jejími dalšími poli působení jsou stavební fyzika a tepelná technika.

„Mým hlavním úkolem je nastavit v nových i stávajících budovách klientů OKIN Facility efektivní energetický management, který povede k maximální úspoře energií a minimalizaci uhlíkové stopy. Klíčovou roli v tom hrají moderní technologie, které máme v OKIN Facility k dispozici, a které nám umožňují optimalizovat nejen energetickou náročnost budov, ale i provoz a údržbu technických zařízení. Společně s komplexními službami v oblasti správy budov pomáháme našim klientům nejen snižovat náklady, ale také zvyšovat efektivitu a udržitelnost jejich provozu,” říká Andrea Štefanková.

Její činnost bude mít přesah do nefinančního reportingu, pro který je energetický management klíčový. Spotřeba energií a emise v něm totiž mají výrazné zastoupení i vliv na první část ESG reportingu, který hodnotí činnosti ovlivňující životní prostředí.

O OKIN Facility

OKIN Facility je nadnárodní poskytovatel integrovaného facility managementu. Společnost vznikla v roce 1993 a aktuálně působí v šesti evropských zemích: v České republice, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku a Ukrajině. Veškeré své technologické a softwarové nástroje využívá k řízení efektivity svých zkušených týmů. Společnost má vlastní HelpDesk systém, který umožňuje stálou komunikaci s klienty. V oblasti technické správy si tato firma vyvinula aplikaci DRIVE!, která efektivně řídí všechny činnosti probíhající u zákazníků. OKIN FACILITY si zakládá na inovativním přístupu a neustálém zlepšování kvality svých služeb. Je členem mezinárodní aliance European Customer Synergy. Aktuálně spravuje 9 000 objektů.

Nový HP Elite t660: nejbezpečnější tenký klient je od HP

Praha, 24. února 2025 – S rychlým šířením cloudového pracovního prostředí a s digitální transformací stoupá zvláště ve státní správě, finančnictví, zdravotnictví, maloobchodě nebo médiích potřeba bezpečných a jednoduchých koncových zařízení, která zvládají kriticky důležité pracovní úkoly.

Společnost HP představila tenký klient HP Elite t660, který tyto požadavky splňuje a poskytuje bezkonkurenční zabezpečení i výkon spolu s jednoduchou správou. Vůbec nejbezpečnější stolní tenký klient[1] HP Elite t660 je vybavený řešením HP Wolf Security[2], které chrání před hrozbami, a zároveň zjednodušuje správu cloudových klientů. Navíc má o 58 % vyšší výkon ve srovnání s předchozí generací. [3]

Nejdůležitější funkce:

  • Vylepšené zabezpečení a odolnost koncových bodů: HP Elite t660, jako první desktopový tenký klient s HP Wolf Security, má zabezpečení integrováno od základu. Je chráněný před útoky a hrozbami prostřednictvím funkcí HP Sure Start[4], HP Sure Admin[5] a HP Secure Erase. Liší se tak od jiných řešení, která přidávají zabezpečení od třetích stran na slabý základ. Nový HP Wolf Cloud Endpoint Manager[6], postavený na platformě HP Wolf Security, umožňuje správcům zjednodušenou správu cloudových klientů napříč zařízeními a operačními systémy.
  • Produktivita připravená na budoucnost: díky procesorům Intel® CoreTM 13. generace s pěti jádry[7], až 32 GB paměti a podpoře až čtyř displejů s rozlišením 4K pro vyšší produktivitu. Elite t660 je také prvním stolním tenkým klientem HP s podporou 5K monitorů. Díky tomu nabízí maximálně čistý obraz, který je potřebný například při práci s multimediálním obsahem.
  • Zodpovědná výroba: Elite t660 je součástí nejudržitelnějšího portfolia počítačů na světě[8] , obsahuje nejméně 50 % recyklovaných plastů. Navíc 45W systém bez ventilátoru spotřebuje o 30 % méně energie než stolní počítač. [9] Zařízení je registrováno v systému EPEAT® Gold a má certifikaci ENERGY STAR®.

Očekává se, že Elite t660 bude na hp.com k dispozici v březnu 2025. Ceny budou oznámeny před uvedením do prodeje.

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

  1. Na základě jedinečných a komplexních funkcí zabezpečení společnosti HP, které jsou u tenkých klientů HP zahrnuty bez dodatečných nákladů. Zahrnuje ochranu hardwaru, firmwaru, systému BIOS a operačního systému v celé řadě desktopových tenkých klientů včetně operačních systémů ThinPro OS a Windows IOT. Vyžaduje systém Windows 10 nebo vyšší, pokud používáte Windows IOT. K prosinci 2024.
  2. HP Wolf Security for Business vyžaduje systém Windows 10 nebo 11 Pro a vyšší, obsahuje různé bezpečnostní funkce HP a je k dispozici v produktech HP Pro, Elite, RPOS a tenkých klientech a pracovních stanicích. Informace o zahrnutých bezpečnostních funkcích naleznete v podrobnostech o produktu.
  3. Na základě interní analýzy výkonu procesoru tenkého klientu společnosti HP pomocí benchmarkingu PassMark na AMD Ryzen Embedded R2314 vs. Intel U300E. Konfigurace CPU viz https://www.cpubenchmark.net/. Výsledky se mohou lišit v závislosti na konfiguraci systému.
  4. HP Sure Start Gen7 je k dispozici na vybraných počítačích HP a vyžaduje systém Windows 10 Pro a vyšší.
  5. Nástroj HP Sure Admin vyžaduje systém Windows 10 Pro a vyšší, systém HP BIOS, sadu HP Manageability Integration Kit z webu http://www.hp.com/go/clientmanagement a aplikaci HP Sure Admin Local Access Authenticator pro chytré telefony z obchodu Android nebo Apple.​
  6. HP Wolf Cloud Endpoint Client je předinstalován na vybraných platformách tenkých klientů HP a vyžaduje operační systém Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2019 nebo novější, případně HP ThinPro 8.0 SP3 nebo novější. Vyžaduje přístup k internetu. Úplné informace a dostupnost licencí naleznete v Podmínkách www8.hp.com/h20195/v2/GetDocument.aspx?docname=c08023793 a v části HP Thin Client Software
  7. Vícejádrové systémy jsou určeny ke zvýšení výkonu některých softwarových produktů. Ne všichni zákazníci nebo softwarové aplikace budou mít z použití této technologie nutně prospěch. Výkon a taktovací frekvence se budou lišit v závislosti na vytížení aplikace a konfiguraci hardwaru a softwaru. Číslování, značení a/nebo pojmenování společnosti Intel není měřítkem vyššího výkonu.
  8. Platí pro počítače, tenké klienty, pracovní stanice a displeje HP vyrobené po lednu 2019. Na základě většiny zlatých a stříbrných (včetně Climate+) registrací EPEAT® a podle IEEE 1680.1-2018 EPEAT®. Stav se liší podle země. Další informace naleznete na adrese www.epeat.net.
  9. Na základě odhadované interní analýzy oproti HP Elite 800 mini G9 (7,38 W) (Je třeba provést závěrečné testování.)

Atos představuje ve spolupráci s Dell Technologies řešení bezpečného zálohování dat v cloudovém prostředí AWS

Praha, 24. února 2025 – Společnost Atos oznámila uvedení nástroje Atos Cloud Backup pro AWS – plně spravovaného řešení Dell Apex Protection Storage a Dell PowerProtect Data Manager, které je určeno zákazníkům využívajícím cloudové služby AWS. Atos Cloud Backup nabízí různé možnosti replikace dat do cloudu nebo na jiná místa, chrání organizace před ztrátou dat a umožňuje implementaci plánů obnovy dat po havárii s možností dlouhodobého uchovávání dat z centrálně spravovaného vstupního bodu. Díky automatizovanému nasazení úložišť společnosti Dell Technologies šetří čas a minimalizuje složitost.

Ve veřejných cloudech je uložen stále větší objem citlivých dat, a proto je nezbytné zavést vhodná opatření na jejich ochranu, která zabrání neoprávněnému přístupu, ztrátě dat a zajistí jejich bezpečnost a diskrétnost. Organizace, které přesouvají pracovní zátěž do veřejného cloudu a zároveň spravují složité hybridní cloudové infrastruktury, potřebují více než kdy jindy účinné řešení pro ukládání, zálohování a obnovu dat po havárii, které splní stále narůstající požadavky a zůstane nákladově efektivní.

Atos Cloud Backup pro AWS staví na Dell Apex Protection Storage a Dell PowerProtect Data Manager na AWS a umožňuje zákazníkům replikovat nebo obnovovat zálohovaná data v cloudu, do jiného cloudu či z něj, případně do lokálních prostředí nebo z nich. Poskytuje jednotné rozhraní pro správu všech pracovních zátěží AWS a nahrazuje tři základní nástroje AWS. Jeho zavedení je plně automatizováno přímo do spravované zóny Landing Zone, přičemž všechna zálohovací prostředí jsou spravována centrálně a je podporována kombinace zálohování mimo pracoviště a na pracovišti pro obnovu dat po vzniklé havárii.

Společnost Atos spravuje infrastrukturu, zatímco zákazníci provozují zálohování svých serverů prostřednictvím jednotného rozhraní jak v cloudu, tak v lokálních prostředích, s automatizovaným monitorováním a reportováním pro informované rozhodování, čímž snižují časové nároky a úsilí. Atos kombinuje Dell Apex Protection Storage a Dell PowerProtect Data Manager s plně spravovanými službami pro platformu AWS, čímž zajišťuje ucelené komplexní služby. Atos Cloud Backup poskytuje organizacím prostřednictvím centralizovaného řízení, posílením bezpečnosti a využitím výkonu AWS a Dell Technologies spolehlivé a škálovatelné řešení včetně zajištění ochrany dat, ať už jde o zotavení po havárii, zajištění souladu s požadavky na neměnnost dat nebo provozní efektivitu. Je zároveň v souladu s nejnovějšími právními předpisy v oblasti kybernetické bezpečnosti – DORA a NIS2.

„Atos Cloud Backup pro AWS přináší organizacím flexibilní zálohovací řešení pro replikaci zálohovaných dat mezi cloudem a lokálními prostředími, či napříč různými cloudy, přičemž jednotné rozhraní pro správu zaručuje stejnou funkčnost v cloudu i lokálních prostředích a také maximální kontrolu nad těmito daty. Na základě našich dlouhodobých partnerství se společnostmi AWS a Dell Technologies přicházíme s inovativním řešením pro obnovu a ochranu dat, protože jejich rostoucí objem uložený v hybridních cloudových prostředích si žádá stále novější a výkonnější strategie,“ říká Michal Pechát, manažer dodávky služeb zákazníkům společnosti Atos.

O společnosti Atos

Atos je globálním lídrem v digitální transformaci se 107 000 zaměstnanci a s ročním obratem ve výši více než 11 miliard EUR. Skupina, která je evropskou jedničkou v oblasti kybernetické bezpečnosti, poskytování cloudových služeb a výpočetní techniky s vysokým výkonem, poskytuje end-to-end řešení na míru pro všechna průmyslová odvětví v 69 zemích. Společnost Atos, průkopník v oblasti dekarbonizačních služeb a produktů, se zavázala poskytovat svým zákazníkům bezpečná a dekarbonizovaná digitální řešení. Atos je SE (Societas Europaea), kótovaná na Euronext Paris.

Cílem společnosti Atos je napomáhat ve vytváření budoucnosti informačních technologií. Svými odbornými znalostmi a službami podporuje rozvoj vědomostí, vzdělávání a výzkumu multikulturním přístupem a přispívá k rozvoji vědeckotechnické excelence. Atos na celém světě umožňuje svým zákazníkům a zaměstnancům, jakož i členům společností, aby žili, pracovali a rozvíjeli se udržitelně v bezpečném informačním prostoru

T-Mobile, Mastercard a CleverMaps mění pravidla hry v hodnocení lokalit pro podnikatele

Společnosti T-Mobile, Mastercard a CleverMaps společně představují nový produkt MarketSpot, který přináší revoluci na trhu v hodnocení lokalit. Tento inovativní nástroj, využívající pokročilé technologie a prostorová data, umožní podnikatelům všech velikostí efektivně porovnat lokality a vybrat tu nejvhodnější pro jejich podnikání.

MarketSpot je postaven na technologii CleverMaps, české IT společnosti zabývající se Location Intelligence, a využívá otevřená data spolu s anonymizovanými a agregovanými daty poskytovanými společnostmi T-Mobile a Mastercard pro snadné hodnocení atraktivity lokalit.

„Chtěli jsme nabídnout komplexní pohled na jednotlivé lokality, zaměřený speciálně na hodnocení jejich atraktivity pro podnikatele. Proto jsme museli provést detailní analýzu anonymizovaných dat z našeho síťového provozu. Díky propojení údajů o pohybu lidí s komplexními informacemi o platebních transakcích, dopravě a dalších klíčových faktorech nyní podnikatelé získávají praktický nástroj, který jim usnadňuje rozhodování o ideálním umístění jejich podnikání,“ vysvětluje Jakub Kopecký, ředitel pro Průmysl 4.0 společnosti T-Mobile. Zpracovaná data od T-Mobile poskytují přehled o pohybu obyvatel, zatímco Mastercard přispívá anonymizovanými transakčními daty, která ukazují nákupní chování v dané lokalitě. CleverMaps doplňuje analýzu demografickými daty, intenzitou dopravy a body zájmu, jako jsou bankomaty, obchody či zdravotnická zařízení.

MarketSpot umožňuje hodnocení lokalit podle zadané adresy nebo hledáním optimálních specifických kritérií ve vybraném území. Podnikatelé tak mohou snadno zjistit atraktivitu konkrétní lokality díky přehlednému reportu a ušetřit náklady tím, že platí pouze za data, která skutečně potřebují. Cena se odvíjí od počtu analyzovaných lokalit a šíře záběru analýzy. Detaily je možné poptat zde.

Tento přístup rovněž zvyšuje konkurenceschopnost podniků, protože přesná a relevantní data umožňují lepší plánování investic a optimalizaci umístění poboček. Například provozovatel řetězce s uzeninami, který plánuje otevřít novou pobočku, může pomocí MarketSpotu vyhodnotit, která ze zvažovaných lokalit je nejvhodnější z datového pohledu, aniž by datové analýze rozuměl. Ta zahrnuje počet rezidentů v okolí, vzdálenost od konkurence, mobilitu lidí a porovnání průměrné výše měsíční útraty.

Spolupráce na projektu MarketSpot je dalším logickým krokem v naší snaze podporovat podnikatele a poskytovat jim klíčová data pro jejich růst a úspěch. Těší nás, že jsme spojili síly se stejně smýšlejícími partnery T-Mobile a CleverMaps a společně vytvořili silný nástroj, který pomůže podnikatelům strategicky rozhodovat o nejlepších lokalitách pro jejich podnikání – ať už jde o malé živnostníky, nebo zavedené firmy plánující expanzi. Zpřístupňujeme relevantní data, která byla dosud výsadou jen největších hráčů, a tím výrazně přispíváme ke zlepšení podnikatelského prostředí v Česku,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Projekt MarketSpot je řízen a spravován technologickou společností CleverMaps, přičemž T-Mobile a Mastercard jsou projektovými partnery. „Lokalitu dnes můžeme popsat pomocí celé řady dat – od pohybu lidí přes transakce až po demografii – a tím získat objektivní hodnocení její atraktivity. Klíčem k úspěchu je tato data nejen shromáždit, ale i správně zkombinovat a přetvořit na srozumitelnou informaci. A právě v tom máme v CleverMaps přes deset let zkušeností. Díky technologii a odbornosti, kterou do MarketSpotu přinášíme, mohou i menší firmy pracovat s daty stejně efektivně jako velcí hráči,“ uzavírá Ondřej Tomas, zakladatel a CEO CleverMaps.

Produkt je vhodný pro široké spektrum podnikatelů, od maloobchodu, přes pohostinství, služby, až po reality. Pomůže jim zajistit, aby svou pobočku měli na místě, které je snadno dostupné cílové skupině, která je ochotna za produkt či službu platit. To jim pak dokáže zajistit nejen správné oslovení zákazníků, ale i zisky a návratnost investice.

O společnosti Mastercard: Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

O společnosti CleverMaps: CleverMaps je česká technologická společnost, která se zabývá již deset let analýzou a vizualizací geografických dat. CleverMaps platforma, které zahrnuje vše od tržiště s prostorovými daty až po jejich analýzu a vizualizaci pomocí interaktivních map, umožňuje firmám lépe porozumět svým datům a dělat na jejich základě informovaná rozhodnutí.

Doogee uvádí V40 Pro, prémiový pancéřák se dvěma displeji

Společnost Doogee uvedla na český a slovenský trh první novinku letošního roku, prémiový odolný telefon V40 Pro, který se tímto stává novým nejvyšším modelem řady V. Uživatelům nabídne vynikající výbavu, extrémní odolnost a netradiční sekundární displej na zádech.

20. 2. 2024, Praha – Společnost Doogee rozšířila své portfolio o první novinku roku 2025 – prémiový V40 Pro, který se stává novou vlajkovou lodí série Doogee V. Svým uživatelům nabídne vynikající výbavu, moderní designové zpracování a samozřejmě také obvyklý trojlístek certifikací IP68, IP69K a MIL-STD-810G, jež garantují extrémní odolnost vůči prachu, vodě a nárazům.

Přední straně telefonu vévodí 120Hz displej s FHD+ rozlišením a tenkým průstřelem pro 32Mpx selfie kameru a pod obrazovkou se skrývá výkonný 4nm procesor MediaTek Dimensity 7300 podporovaný 16 GB operační paměti s možností rozšíření o dalších 20 GB dočasně vypůjčených z úložiště.

Samotné úložiště má bohatou kapacitu 512 GB a uživatel si jej navíc může rozšířit až o dalších 2 TB pomocí paměťové karty. Slot je přitom navržen tak, že se do něj společně s paměťovou kartou vejdou také dvě SIM karty, aby uživatelé nebyli nuceni dělat kompromisy.

Zadní straně telefonu pak dominuje kruhová soustava čtyř objektivů fotoaparátu, jež se skládá z 200Mpx hlavního snímače s AI funkcemi a bohatou paletou režimů, 20Mpx infračervené kamery pro noční vidění, 8Mpx objektivu pro širokoúhlé a makro fotografie a konečně 8Mpx objektivu pro dlouhé zaostření, díky němuž V40 Pro nabízí 3x optický a 50x digitální zoom.

Pod fotoaparáty se nachází druhý výrazný prvek zadní strany telefonu, jímž je sekundární displej. Ten si uživatel může bohatě přizpůsobit podle svých preferencí, a to jak z hlediska vzhledu, tak funkcí, a používat jej pro rychlé kontroly notifikací či stavu napájení, ovládání přehrávání hudby a mnoho dalšího.

Výbavu telefonu doplňuje masivní baterie, jež nabízí kapacitu 8 680 mAh a podporuje svižné 33W nabíjení. Samozřejmostí je pak podpora 5G konektivity, NFC, rychlé Wi-Fi a všech hlavních globálních navigačních systémů.

Technické parametry Doogee V40 Pro

  • Rozměry a hmotnost: 183,7 x 83,9 x 16,3 mm; 383 g
  • Stupeň odolnosti: IP68 | IP69K | MIL-STD-810G
  • Operační systém: Android 14
  • Displej: 6,78“, 1080 x 2460, 120 Hz
  • Zadní displej: 1,47“, 300 x 172
  • Procesor: osmijádrový MediaTek Dimensity 7300, GPU Arm Mali-G615
  • RAM: 16 GB + 20 GB vRAM
  • Úložiště: 512 GB + možnost rozšíření až o 2TB microSD kartu
  • Zadní fotoaparát: 200Mpx, f/1,95 + 20Mpx noční vidění + 8Mpx širokoúhlý a makro + 8x long focus
  • Přední fotoaparát; 32 Mpx, f/2,4
  • Konektivita: 2x nano SIM + 1x nano SIM, 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.2, USB-C, NFC, FM, OTG
  • Navigace: GPS, Galileo, GLONASS, Beidou
  • Baterie a nabíjení: 8 680 mAh, 33 W
  • Další výbava: kompas, akcelerometr, gyroskop, světelný senzor, senzor přiblížení

Dostupnost a cena

Odolný telefon Doogee V40 Pro je na českém a slovenském trhu již dostupný za doporučenou maloobchodní cenu 13 490 / 537 €.

O Doogee

Doogee je přední světová značka specializující se na navrhování a výrobu inovativních odolných smartphonů a odolných tabletů, chytrých telefonů a chytrých tabletů. Díky silnému závazku, který si společnost stanovila směrem ke kvalitě, inovacím a spokojenosti zákazníků, neustále posouvá hranice technologií a poskytuje produkty celosvětově. Společnost Doogee se zaměřuje na spokojenost zákazníků a špičkové technologie a jejím cílem je umožnit svým uživatelům neohroženě objevovat svět.

Pro více informací navštivte naše webové stránky nebo nás sledujte na Facebooku a Instagramu.

Podvodníci napodobují Facebook a straší porušováním autorských práv

PRAHA – 23. února 2025 Podle společnosti Statista je Facebook nejpopulárnější sociální sítí a podle statistik Sprout Social třetí nejnavštěvovanější webovou stránkou, hned po Googlu a YouTube. Zneužití této značky podvodníky tak může mít velmi vážné následky.

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies upozorňuje na novou phishingovou kampaň zaměřenou právě na uživatele Facebooku. Podvodné zprávy byly už rozeslány na více než 12 279 e-mailových adres a kampaň zasáhla stovky společností. Především z EU (45,5 %), USA (45,0 %) a Austrálie (9,5 %). Nicméně byly objeveny i verze v čínštině a arabštině, což ukazuje na celosvětový charakter kampaně.

Jak podvod funguje?

Kyberzločinci používají automatizovanou poštovní službu Salesforce jako marketingový nástroj. Jinými slovy, neporušují žádné podmínky služby ani bezpečnostní systémy Salesforce. Službu používají normálně a rozhodli se neměnit ID odesílatele, takže zpráva přichází z e-mailové adresy noreply@salesforce.com.

E-maily obsahují různě upravená loga Facebooku a straší uživatele porušením autorských práv. V jednom z e-mailů například stojí: „Bylo nahlášeno, že vaše nedávná aktivita může být v rozporu se zákony o autorských právech.“

„Pokud uživatel zprávě uvěří a klikne na odkaz, je přesměrován na falešnou stránku podpory Facebooku. Stránka žádá o zadání přihlašovacích údajů, aby bylo možné vše přezkoumat a nedošlo k zablokování účtu,“ varuje Petr Kadrmas, Security Engineer, Email Security z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Podvodná stránka, která se snaží z uživatelů vylákat přihlašovací údaje k Facebooku

Jedná se o velké riziko zejména pro organizace, které využívají stránku na Facebooku jako svou výkladní skříň, pro reklamní účely, pro informování fanoušků nebo jiné obchodní aktivity.

„Pokud kyberzločinci získají přihlašovací údaje správců facebookových stránek, mohou měnit obsah, manipulovat zprávami nebo mazat příspěvky. A mohli by také změnit bezpečnostní nastavení, což by autentickým správcům znemožnilo snadný opětovný přístup k účtu,“ dodává Petr Kadrmas.

Zákazníci a partneři pak mohou ztratit v organizaci důvěru, mohou ji vnímat jako neopatrnou nebo ji mohou dokonce zažalovat. U společností v regulovaných odvětvích, jako je zdravotnictví nebo finančnictví, by navíc takové narušení bezpečnosti mohlo vést k nedodržení předpisů, následkem čehož by takto dotčeným společnostem hrozily pokuty a právní problémy.

Organizace by měly dodržovat několik základních bezpečnostních opatření:

  1. Nastavení výstrah. Zásadní je používat vícefaktorové ověřování a nastavit upozornění na podezřelé aktivity.
  2. Vzdělávejte zaměstnance. Společnosti by měly informovat správce stránek na sociálních sítích, že místo klikání na odkazy ve zprávách, které zdánlivě pochází z Facebooku, by měli navštívit Facebook napřímo, přihlásit se a stav účtu řešit v rámci Facebooku.
  3. Vzdělávejte partnery, zákazníky a fanoušky. Aby v případě incidentu nedošlo k dalšímu napadení fanoušků, zákazníků nebo partnerů, měly by je organizace průběžně informovat, jakým způsobem běžně komunikují a rozesílají informace, protože napadený účet mohou kyberzločinci použít ke zveřejnění nebezpečných statusů i k rozesílání phishingových zpráv.
  4. Plán reakce na incident. Důležité je vytvořit jasný akční plán reakce na phishingový útok, včetně toho, jak obnovit napadený účet a jak informovat zákazníky a zaměstnance.

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Exit mobile version