NVIDIA GTC 2025: Hlavní trendy v oblasti RTX AI PC​

NVIDIA GTC 2025: RTX AI PC se dostávají do popředí zájmu

AI se vyvíjí závratnou rychlostí a bude také hlavním tématem konference GTC2025 (17.-21.března).

Pravidelný seriál RTX AI Garage, tentokrát přináší tipy na zajímavé přednášky a diskuzní panely, které se věnují lokálnímu využití AI na PC a pracovních stanicích s GPU NVIDIA RTX. Patří mezi ně:

  • Vytváření aplikací využívající AI lokálně – od digitálních lidí po chatboty, vše optimalizované pro počítače a pracovní stanice RTX AI.
  • Malé jazykové modely (SLM) – vyvážení výkonu, přesnosti a efektivity pro AI modely běžící přímo na zařízení.
  • Maximalizace využití možností AI na pracovních stanicích se systémem Windows – jak dosáhnout špičkového výkonu pomocí hardwaru a softwarových optimalizací od společnosti NVIDIA.

To je však jen zlomek možností, jež GTC nabízí. Zájemci se mohou těšit na keynote zakladatele a generálního ředitele společnosti NVIDIA Jensena Huanga, program čítající přes 1 000 položek, více než 300 expozic, technické workshopy i řadu networkingových akcí.

Jak rozjet podnikání v konkurenčním světě? Inspirujte se úspěšnými start-upy z Liberecka

Liberec, 13. 1. 2025 – Neušpinitelné zástěry Apronista, gentlemanská aplikace Loveguard či technologická firma Hardwario – to jsou naprosto odlišné, ale úspěšné start-upy z Liberce, u jejichž počátků stál Liberecký podnikatelský inkubátor. Ten již více než osm let radí začínajícím podnikatelům, jak uspět na stále konkurenčnějším trhu. Jejich příklady mohou být inspirací pro všechny, kdo mají nápad a chuť podnikat, ale bojí se, že nemají zkušenosti či peníze. Není čeho, zní z Lipo.inku. Na co v začátcích nezapomenout a jak se inspirovat u úspěšných, nám prozradil jeho ředitel Philipp Roden.

  1. Vyřešte lidem problém

Ideální je postavit své podnikání na něčem, co má pro ostatní hodnotu. „Mít skvělou technologii nestačí, je potřeba z ní vytvořit produkt nebo službu, která lidem vyřeší nějaký konkrétní problém. Nikdo vám nedá peníze jen za to, že jste objevil technologický div,” říká Philipp Roden z Lipo.inku. „Když někomu ale vyřešíte problém, který ho pálí víc než peníze, které vám za to dá, máte vyhráno.” Produkt má zkrátka hodnotu jen v případě, když nabídne zákazníkům řešení, za které jsou ochotni zaplatit. Když má někdo například zhoršený zrak a chce lépe vidět, může si pořídit brýle. Pokud mu vadí brýle, koupí si čočky. Pokud nechce ani čočky, rád si zaplatí laserovou operaci.

  1. Najděte svou unikátnost

V konkurenčním prostředí je nutné jasně definovat, v čem jste jiní a pro koho je váš produkt určen. Zaměřte se na to, co vás odlišuje od konkurence a kdo je vaše cílová skupina. „Zuzana Válková třeba šila designové zástěry. Tak jsme přemýšleli, čím by se mohla odlišit od ostatních, jaká by mohla být její konkurenční výhoda. A takhle se zrodil nápad na speciální neušpinitelné zástěry s nanoúpravou,“ vzpomíná Roden. Zástěry Apronista si brzy vydobyly renomé a dnes je odebírají mnohé vyhlášené restaurace nejen v ČR.

  1. Správná cenotvorba je klíčová

Nastavení ceny musí zahrnovat nejen materiálové náklady, ale i marketing, obchodní aktivity a vaši vlastní práci. „Mnoho začínajících podnikatelů si spočítá náklady za materiál, nájem, ještě možná za telefon, ale zapomínají na vlastní čas, který podnikání věnují nebo na marketing, který je také hodně důležitý. To vše je potřeba do ceny promítnout, pokud chcete, aby vás podnikání živilo dlouhodobě,” vysvětluje Roden.

  1. Učte se obchodovat

Jste to vy, kdo musí znát svého zákazníka a co ho trápí. Než si budete moct zaplatit obchodníka, budete obchodním ředitelem právě vy. „Musíte pro svůj produkt nebo službu ‚hořet‘,“ usmívá se Philipp Roden z Lipo.inku. „Nejdůležitější je pochopit, jaký problém váš produkt zákazníkovi vyřeší, a umět to jednoduše vysvětlit. Nenuďte zákazníka technickými detaily, ale vypravujte mu o přínosu vašeho produktu pro jeho život. Obchod není o vnucování něčeho někomu, kdo to nechce, ale o naslouchání a přesném zaměření: Vím, že máš tento problém a tento produkt ti ho vyřeší.“

  1. Nebojte se investorů

Na kolik vás přijdou začátky? Kancelářské a provozní náklady, zaměstnanci nebo externisté, materiál a zásoby, vybavení, marketing…? Pro malé podniky mohou být celkové náklady na začátku v rozmezí od pár desítek tisíc do několika milionů korun, v závislosti na velikosti a typu podnikání. V každém případě je dobré mít podnikatelský plán. Dnes již existují profesionální investoři a fondy, které vám s růstem vašeho podnikání pomohou. Ty je potřeba zaujmout a přesvědčit, že váš podnikatelský nápad má potenciál i jim vydělat peníze. „V Lipo.inku máme program, jehož cílem je mimo jiné připravit začínající podnikatele právě na toto jednání s investorem. Během tří měsíců tu získáte znalosti z oblasti obchodu, marketingu, legislativy i financí, a také se naučíte svůj podnikatelský projekt odprezentovat před reálnými investory,“ říká Philipp Roden. Toho například využil i Jakub Forman, který vymyslel speciální aplikaci Loveguard. Díky účasti ve Výkopu se mu podařilo získat potřebné finance na rozjezd.

  1. Nezapomínejte na marketing a brand building

Ani ten nejlepší produkt se sám neprodá. Investujte do marketingu a budování značky, aby se o vás potenciální zákazníci dozvěděli. „Ještě teď se setkávám s názorem ‚dám to na Facebook, ono se to prodá‘, ale takhle to opravdu nefunguje,“ varuje Roden. Marketing je potřeba ušít na míru právě vašemu byznysu, zjistit, kde tráví čas vaše cílovka, a na tyto kanály se zaměřit.

  1. Neomezujte se jen na domácí trh

Pokud máte inovativní produkt, zvažte rozšíření za hranice České republiky. Vstup na mezinárodní trh může urychlit váš růst a zajistit vám silnější pozici. „Pokud máte zajímavý nápad, věřte, že konkurence na to brzy přijde. Každá myšlenka je kopírovatelná. Proto je důležité získat co nejrychleji co nejvíc trhu.” Po celém světě například obchoduje technologická firma Hardwario, která má doteď sídlo v prostorách Lipo.inku. A nejen to, dokonce se svým podnikáním vstoupila úspěšně na burzu.

  1. Nechte si poradit

Zkrátka – nebojte se dojít si pro radu. Právě pro tyto případy tady totiž podnikatelské inkubátory jsou. Najdete je ve většině krajských měst. Ten v Liberci tady: https://lipo.ink/csleto

Lipo.ink – Liberecký podnikatelský inkubátor byl zřízen na konci roku 2017 jako služba obyvatelům Libereckého kraje a je součástí ARR – Agentury regionálního rozvoje, s. r. o. Jeho posláním je podpořit vznik a rozvoj inovativních firem v kraji a podpořit budoucí blahobyt Libereckého kraje. Činí tak přes řadu aktivit – především přes business poradenství na špičkové úrovni. www.lipo.ink

Digitalizace mezi seniory na vzestupu: 74 % z nich vítá nové technologie v každodenním životě

Digitální technologie mohou seniorům pomoci zapojit se do společenského života a snížit osamělost. A jsou na ně připraveni – čtvrtina je ovládá na základní či pokročilé úrovni a 38 % českých seniorů patří mezi digitální nadšence otevřené novým výzvám, ukazuje to průzkum T-Mobile. Přestože seniory společnost často podceňuje, s technologiemi mají bohaté zkušenosti, což platí každým rokem pro jejich stále vyšší podíl. Jen podíl seniorů připojených na internet se za posledních deset let zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy portálu datové žurnalistiky Evropy v datech.

V Evropské unii žije 95 milionů obyvatel starších 65 let a celkem 4 % z nich žijí prakticky o samotě. Podle Eurostatu se bezmála 4 miliony evropských seniorů setkávají s rodinou a přáteli méně než jednou ročně. Osamělost přitom patří mezi zásadní hrozby, které dopadají nejen na duševní, ale i fyzické zdraví. Sociální izolace a osamělost je podle vědců spojována s 29 % nárůstem rizika srdečního onemocnění, o 32 % vyšší pravděpodobností mozkové mrtvice nebo 50% zvýšením rizika demence u starší populace. Senioři starší 65 let patří v tomto ohledu k nejohroženějším skupinám.

Ačkoliv Česko obecně ve srovnání osamělosti dopadá nadprůměrně dobře, z hlediska seniorské populace tomu tak není. Počet českých seniorů žijících přes rok bez kontaktu s rodinou a přáteli v uplynulém roce evropský průměr lehce překonal. Ještě vážnější je pak situace Čechů starších 75 let. Ani jednou ročně se s blízkými nesetkává 6,5 % z nich.

Interaktivní infografiku k seniorům a jejich kontaktu s okolím naleznete na tomto odkazu.

Čeští senioři jsou v digitálním světě stále méně izolovaní

Pozitivní zprávou je, že až 96 % Čechů ve věku mezi 65 a 74 roky se v případě nouze má na koho obrátit. Sami na sebe se nejčastěji musí spolehnout senioři v Itálii, Německu a zejména v Rumunsku, kde se víc než třetina této věkové skupiny nemá na koho obrátit.

Díky moderním technologiím však mají senioři stále větší možnost být blíže ke své rodině a přátelům, což se odráží i na narůstajícím zájmu o rozšiřování znalostí v oblasti technologií. Zvýšený zájem o technologie registrují i v T-Mobile, jak vysvětluje Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti. „Svědčí o tom i účast na kurzech našeho projektu Digitální senior, které v loňském roce navštívilo 2 500 seniorů. Jestliže jsme se dříve zaměřovali na základy obsluhy chytrých telefonů, dnes už není výjimečné, že seniory zajímají i pokročilé funkce, jako jsou například vychytávky spojené s umělou inteligencí,“ upozorňuje Orgoník.

Mobil má téměř každý senior, 40 % na něm může surfovat po internetu

Navzdory obecnému přesvědčení se české starší populaci skutečně daří učit novým digitálním zručnostem. „Mobilní telefon vlastní podle dat z loňského roku 97 % českých seniorů, bezmála polovina z nich už dokonce zanevřela na tlačítkové mobily ve prospěch těch dotykových a internetem v mobilu se v této populaci vybavili 2 z 5 Čechů,“ vysvětluje Tomáš Odstrčil, analytik Evropy v datech, a dodává, že až 17 % seniorů je i na sociálních sítích.

„Internet a aktuálně asi nejvíc Facebook seniorům pomáhá při vyhledávání programů,“ upřesňuje Hana Čepová, spoluzakladatelka organizace Právě teď, a dodává: „Dnes už asi neexistuje seniorská, nebo pro-seniorská organizace, která by neměla web nebo právě Facebookovou stránku či skupinu.“

Na to, že by senioři neměli být v přístupu k technologiím ze společnosti vyčleňování, upozorňuje i Martin Orgoník: „Cílem je podpořit jejich orientaci v nabídce a pomoci jim získat potřebné dovednosti. Zásadní je i předávání informací o kyberbezpečnosti formou praktických rad – například jak rozpoznat podvodné e-maily.“

S rostoucí konektivitou roste i počet seniorů využívajících internet. Zatímco před deseti lety jich bylo jen 28 %, dnes je to téměř dvojnásobek. Internet jim slouží hlavně ke komunikaci s rodinou, sledování zpráv, e-mailům a online bankovnictví. „Z klientů, kteří mají mobilní bankovnictví George, tvoří pětinu lidé nad 65 let. Devět z deseti lidí v této věkové kategorii se do něj pravidelně přihlašuje, zadává platby nebo kontroluje historii transakcí,“ potvrzuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny. Naopak méně často než zbytek populace senioři nakupují online či hledají informace o cestování. Klíčovou roli v jejich vztahu k technologiím hrají sociální kontakty – motivací bývá hlavně rodina a přátelé.

Interaktivní infografiku k českým seniorům na internetu naleznete na tomto odkazu.

Senioři častěji vlastní stolní počítače než tablety

Zatímco z pohledu využívání telefonů čeští senioři za zbytkem populace nijak nezaostávají, v případě počítačů mají jisté rezervy. Nejmenší zastoupení mají mezi domácnostmi osob starších 65 let tablety, které vlastní jen 9 % z nich, zatímco v průměru dosahují tablety 36 % zastoupení napříč českými domácnostmi. Čtvrtina seniorských domácností pak podle Českého statistického úřadu vlastní stolní počítače a u třetiny seniorů naleznete notebooky.

Interaktivní infografiku k technologiím a internetu v Česku naleznete na tomto odkazu.

Základní digitální dovednosti ovládá pětina českých seniorů

Čeští senioři mají dobré předpoklady pro využívání digitálních technologií – pětina z nich je ovládá na základní úrovni, což mírně převyšuje unijní průměr. Přesto bývají často podceňováni, říká Hana Čepová, která je v této oblasti vzdělává už přes deset let. „Za poslední dekádu se jejich znalosti výrazně zlepšily. Přesto se narodili do světa bez počítačů a internetu, takže zůstávají spíše nadšenými začátečníky. Ale mění se to a je třeba s tím pracovat i třeba v přípravě vzdělávacích programů – hledat nová témata, jako je například AI,“ vysvětluje Čepová.

Pokud se zaměříme na pokročilé uživatele digitálních technologií, spadáme s 5,3 % mezi země, které mají rozhodně co dohánět. Toto srovnání spojuje jedince, kteří dosáhli nadprůměrného výsledku v pěti oblastech vytyčených Eurostatem. Mezi ty patří práce s daty, komunikace a spolupráce, tvorba digitálního obsahu, bezpečnost na internetu a řešení problémů.

Interaktivní infografiku k digitální dovednosti seniorů v Evropě naleznete na tomto odkazu.

Tři čtvrtiny českých seniorů jsou digitálním technologiím otevřené

„Stejně jako u ostatních věkových skupin nelze ani všechny seniory ‚házet do jednoho pytle‘,“ upozorňuje Martin Orgoník z T-Mobile a vysvětluje: „průzkum, který jsme vloni realizovali, nám ukázal, že existují tři skupiny seniorů, pokud jde o jejich využívání technologií. Největší skupinu mezi nimi tvoří ti, kteří jsou technologiím otevřeni, a dalo by se tvrdit, že 38 % českých seniorů spadá mezi takzvané ‚digitální nadšence‘. Celkem 36 % pak představují pragmatici a jen 26 % tvoří lidé, kteří se k technologiím staví odmítavě.“ Všechny tři skupiny pak spojuje obava z toho, že se technologie vyvíjí příliš rychle a relativně často se bojí i toho, že se stanou obětí nějakého podvodu v kyberprostoru.

Zvýšené riziko kybernetických útoků na seniory: Jak se efektivně bránit

Podle Alžběty Dvořákové, tiskové mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), představují senioři jednu z nejcitlivějších skupin v oblasti kybernetické bezpečnosti. „Oběťmi jsou však zejména aktivní uživatelé digitálních technologií, kteří pravidelně využívají internetové bankovnictví, sociální sítě a další online služby. V poslední době se stále častěji objevují případy, kdy senioři čelí podvodům na online seznamkách nebo sociálních sítích. Útočníci navazují kontakt, získávají důvěru a následně manipulují oběť k předání finančních prostředků nebo citlivých dat,“ vysvětluje Dvořáková.

FVE s bateriemi a chytrým řízením: klíč k energetické soběstačnosti a stabilní síti

Praha 26. února 2025 – Energetická revoluce je v plném proudu. Fotovoltaické elektrárny (FVE) se stávají stále dostupnějšími a efektivnějšími, což otevírá dveře k větší energetické nezávislosti domácností i firem. Spojením fotovoltaiky s bateriovým úložištěm a automatizovaným, či dokonce chytrým řízením se otevírají zcela nové možnosti, jak využít solární energii co nejefektivněji a zároveň přispět ke stabilizaci elektrické sítě.

Je-li výkon FVE navržen tak, aby uspokojil spotřebu elektřiny domu, nevznikají zbytečně velké přebytky. „V praxi je to však o něco složitější. Někdy slunce svítí více, jindy zase méně a v zimním období je jen málo dnů, které by umožnily soběstačnost. Ta nepřichází v úvahu také v situaci, kdy se k topení a ohřevu teplé užitkové vody využívá bojler, nebo se dokonce v domácnosti dobíjí elektromobil,“ vysvětluje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello v České republice. Proto si ten, kdo má finance, může nechat nainstalovat FVE s větším výkonem a větším bateriovým úložištěm a tak těžit i ze dnů, kdy je slunce málo.

Jenže jsou měsíce, ve kterých je slunečního svitu dostatek, ale domácnost často není schopna spotřebovat veškerou vyrobenou energii. V tomto případě dochází podle nastavení buď k pozastavení výroby elektřiny, nebo jsou přebytky posílány do energetické sítě. Je potřeba si uvědomit, že energie vyrobená FVE není vždy okamžitě spotřebována. Díky bateriím ji však lze uložit a využít později, například v době, kdy je slunečního záření nedostatek nebo je spotřeba elektřiny vyšší.

Proč kombinovat fotovoltaiku s automatizovaným řízením

Dalším vhodným řešením je rovněž prodej elektřiny za spotové ceny. Jenže ty v posledních měsících výrazně klesly, protože když slunce svítí hodně, je spotřeba ze sítě nízká, a elektřina tudíž levná, takže se nevyplatí přebytky prodávat. Proto se objevují další příhodnější alternativy. „Například automatizované řízení umožňuje vhodně optimalizovat využití elektrické energie. Lze si v něm definovat různé scénáře podle konkrétního využití elektřiny v domácnosti. Například se nastaví, že jakmile nabití baterie dosáhne určité hranice, zapne se automaticky bojler a vyráběná energie putuje do něj a ohřeje vodu na maximální možnou teplotu,“ říká Michal Kulig. Jakmile je toto splněno, začne se ohřívat voda v bazénu, nabíjet elektromobil atd.

Možností a nastavení různých scénářů je nepočítaně. Je-li energie stále více, než je zapotřebí, lze využívat službu virtuální baterie. „Tuto možnost nabízíme v podobě produktu Yello Férová baterie. Do ní si provozovatelé FVE ukládají elektrické přebytky, které si potom mohou vybrat, když zrovna slunce nesvítí. Typicky v zimním období,“ komentuje Michal Kulig.

Chytré rozhodování bude stále výhodnější

Automatizované řízení využití elektřiny v domech i bytech už je skutečností a funguje. Objevují se však stále nové možnosti. První kroky už v loňském roce například udělalo i spuštění komunitní sdílené elektřiny. Principem sdílení je, že buď elektřinu, kterou výrobce sám vyrobí, ale v místě výroby nespotřebuje, efektivně využije v jiném místě, nebo ji poskytne rodině nebo sousedovi, případně komukoli, s kým se domluví.

Dalším evolučním vývojovým stupněm, jak naložit s přebytky, je chytré řízení, které by toky elektřiny posílalo i mimo domov a rozhodovalo samo. Tedy tak, aby řídilo nabíjení a vybíjení baterie, aby se vyrovnávaly výkyvy v dodávce elektřiny ze sítě atd. Tomuto způsobu se věští skvělá budoucnost, protože přispívá ke stabilizaci elektrické sítě a snižuje riziko blackoutů (tedy výpadků elektrické sítě).

„Chytré řízení využívá pokročilé algoritmy a senzory k optimalizaci energetických toků. Systém neustále monitoruje výrobu elektřiny z fotovoltaických panelů, spotřebu energie a stav nabití baterií,“ zmiňuje Michal Kulig. Na základě těchto údajů pak automaticky rozhoduje o tom, jak bude energie využívána, ukládána nebo prodávána, respektive dodávána do elektrické rozvodné sítě.

Budoucnost energetiky je jasná

Fotovoltaika s bateriemi a chytrým řízením představuje významný krok směrem k decentralizované a udržitelné energetice. Díky neustálému vývoji technologií se budou tyto systémy stávat stále dostupnějšími a efektivnějšími.

I když solární boom vloni zpomalil, pořád mnoho domů zůstává bez vlastní elektrárny a to je škoda. Pro její instalaci hovoří nejen výrazný pokles ceny oproti předchozím rokům, ale i to, že díky vlastní výrobě elektřiny a jejímu ukládání do baterií lze výrazně snížit náklady na elektřinu. A navíc to, že s baterií mají k dispozici záložní zdroj energie pro důležité spotřebiče.

Investice do fotovoltaické elektrárny je dlouhodobě výhodná jak z finančního, tak z ekologického hlediska. „Spojením s bateriemi a chytrým řízením lze získat maximální možnou flexibilitu. Pokud někdo zvažuje pořízení FVE, měl by se poradit s odborníky, kteří pomohou vybrat optimální řešení pro každý dům. Nebo se obraťte na nás a my vám vše dodáme na klíč,“ zakončuje Michal Kulig.

O Yello

Společnost Yello (www.yello.cz) je alternativní dodavatel energií v České republice. Založena byla v roce 2012 a od počátku na tuzemském trhu napomáhá desítkám tisíc klientů k férovým cenám. Jedná se o adaptaci úspěšného německého konceptu Yello Strom, který sází na jednoduchost a přímočarost. Německé Yello je dceřinou společností třetího největšího dodavatele energií EnBW, česká verze Yello je součástí Skupiny PRE. Po startu v roce 2012, ve kterém začala s prodejem silové elektřiny, přidala hned v roce 2013 prodej zemního plynu. V roce 2019 spustila jedinečnou službu Férová baterie, která ukládá nespotřebovanou elektřinu k pozdějšímu využití.

Autodopravci varují před Euro 7: Nucený nákup bezemisních vozidel ohrožuje svobodné podnikání

Blížící se platnost emisní normy Euro 7 probudila k akci zástupce autovýroby, nákladní přepravy a také politiky. Společně volají po zmírnění požadovaných limitů. Argumentují tím, že český ani evropský trh na drastické změny není připraven a je ohrožena konkurenceschopnost celého automobilového sektoru i nákladní přepravy. Automobilky jsou pod hrozbou miliardových pokut nuceny vyrobit více elektromobilů, jež mají firmy přednostně nakupovat při obnově flotil.

Návrh emisní normy Euro 7 má vstoupit v platnost už v letošním roce. Tato regulace zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní výrobce i provozovatele nákladních vozidel. Podle Ministerstva dopravy ČR se jedná o jednu z nejzásadnějších reforem v oblasti silniční dopravy za poslední desetiletí. „Musíme zajistit, aby změny nebyly neúnosné pro naše dopravce a aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ komentoval ministr dopravy Martin Kupka.

Jedním z hlavních důsledků této regulace je nucená modernizace vozových parků. Tlak na logistické společnosti se v posledních letech zvyšuje „Na zpřísňování emisních norem reagujeme už nyní. Nakupujeme nejlepší techniku, která je v aktuální době dostupná. Řešíme snížení odporu našich souprav, což v důsledku přináší snížení spotřeby nafty a nižší emise,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.

Zrušit pokuty a revidovat nařízení o emisích

Výroba automobilů tvoří 7 procent HDP Evropské unie a je na ni navázána celá řada dalších odvětví. Firmy v Česku i mnoha jiných zemích se obávají ztráty konkurenceschopnosti na trhu. Na nejbližším jednání pléna Evropského parlamentu chce proto skupina europoslanců z frakce Evropských konzervativců a reformistů prosadit úpravu normy Euro 7.

„Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně 5 let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035,“ sdělil europoslanec Ondřej Krutílek.

Bezemisní varianty stojí dvojnásobek

Podle analýzy ACEA (European Automobile Manufacturers‘ Association) přinese přechod na ekologická nákladní vozidla výrazný nárůst provozních nákladů pro dopravní společnosti, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím cenám těchto vozidel a nedostatečné infrastruktuře.

ACEA upozorňuje, že bez dostatečné podpory ze strany států a Evropské unie se mnoho firem dostane do finančních potíží a bude nuceno investice do modernizace flotily odkládat. Podobné závěry sdílí i IRU (International Road Transport Union), která upozorňuje, že pořizovací cena bezemisních vozidel je minimálně dvojnásobná oproti ceně dosavadních dieselových vozů. Návratnost investic je přitom nejistá.

Prolomení principů svobodného podnikání

Současná podoba normy Euro 7 trvá na tom, aby podnikatelé pořizovali do svých flotil bezemisní vozidla povinně. Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer varuje: „Toto by bylo zásadní prolomení principů, na nichž stojí soukromé podnikání. Podnikatel musí mít možnost rozhodovat se na základě tržních podmínek a ekonomické udržitelnosti, nikoliv být nucen k nákupům, které nedávají smysl.“ Podle něj by toto nařízení paradoxně způsobilo, že flotily budou zastarávat, protože dopravci budou investice do nových vozidel odkládat.

Chybí infrastruktura

U dálkové přepravy se navíc realistické alternativy paliva stále hledají, protože biopaliva a LNG jsou sice ekologičtější než nafta, ale jejich dostupnost a infrastruktura stále pokulhávají. U ekologických alternativ chybí dostatečná síť dobíjecích stanic, v případě vodíku plnicí stanice v Česku prakticky nenajdeme, což podnikatelům komplikuje plánování a provoz. K tomu se přidávají vyšší provozní náklady a tlak na ceny přepravních služeb, které ovlivňují celý dodavatelský řetězec.

Bez výrazného nárůstu vysokovýkonných nabíjecích stanic a bodů pro alternativní paliva nebudou mít dopravní společnosti reálnou možnost přechodu. IRU proto prosazuje harmonizované pobídky v celé EU, včetně daňových výhod, investiční podpory a lepšího přístupu k infrastruktuře, aby byl zajištěn spravedlivý konkurenční rámec.

Role veřejného sektoru

Podle Ralucy Marian, ředitelky IRU pro EU, je zásadní, aby členské státy šly příkladem prostřednictvím revizí směrnice o bezemisních vozidlech a pravidel pro veřejné zakázky. „Veřejné investice mohou sehrát klíčovou roli při snižování rizika pro soukromý sektor, snížit náklady na bateriová elektrická vozidla a vytvořit důvěru na trhu, která podpoří jejich rozšíření,“ uvedla.

Firmy, které se přizpůsobí včas a efektivně, získají konkurenční výhodu. „Klíčovým faktorem úspěchu budou nejen inovace, ale také podpora a koordinace mezi soukromým a veřejným sektorem. Jen tak může logistika naplnit své ekologické cíle, aniž by ztratila ekonomickou udržitelnost,“ dodal Ondřej Stöhr.

O společnosti CONTI-RSC

Firma CONTI-RSC byla založena v roce 1996 a již od samého začátku se specializuje výhradně na silo cisternovou přepravu volně ložených materiálů. V roce 2013 rozšířila firma na základě kvality poskytovaných služeb svoji působnost získáním certifikátu GMP+. V roce 2021 pak proběhla akvizice konkurenční společnosti LASIUS, která aktuálně funguje jako samostatná divize. V květnu 2024 pak CONTI-RSC převzala mosteckou společnost B E S. Se svými 120 soupravami tak zaujímá pozici největšího silo cisternového dopravce v Česku.

Advokátní kancelář Dentons posiluje Jiří Kvaček, odborník na oblast technologií

Praha, 26. února 2025 – Poradenství v oblasti technologií, kybernetické bezpečnosti a ochrany dat je pro firmy čím dál zásadnější. Služby v této oblasti pomůže ještě rozšířit seniorní advokát Jiří Kvaček pro klienty Dentons, který do pražské pobočky této největší právní společnosti světa nastoupil během února.

Praxe Jiřího Kvačka v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT) zahrnuje ochranu osobních údajů, duševní vlastnictví, problematiku elektronického uzavírání smluv, spotřebitelské právo a marketing. Jeho zvláštní odbornost zahrnuje poradenství v oblasti digitální legislativy, včetně obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), směrnice NIS2, zákona o digitální provozní odolnosti (DORA), zákona o ochraně osobních údajů a zákona o správě osobních údajů.

„S ohledem na neustále rostoucí agendu v těchto oblastech není Jiří Kvaček poslední posilou, kterou plánujeme. Oblast práva a technologií dnes vyžaduje neustále větší specializaci. Jeho nástup proto pomůže také uvolnit ruce dalším kolegům, kteří se budou moci více soustředit na oblasti e-commerce, nebo implementaci nástrojů umělé inteligence,“ prohlašuje Zdeněk Kučera, partner Dentons a vedoucí technologického týmu.

Dále Jiří Kvaček zastupuje místní i mezinárodní klienty v řadě sporů, včetně squeeze-outu, nemovitostních, maloobchodních a dalších druhů sporů před obecnými a rozhodčími soudy. Rovněž zastupuje klienty ve správních řízeních před Úřadem pro ochranu osobních údajů, Českou obchodní inspekcí a Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost.

„Přestože počet technologických právníků v pražské kanceláři je dvouciferný, naší prioritou není enormní počet lidí, ale mít ty, kteří jsou špičkou na trhu,“ uvádí dále Zdeněk Kučera k příchodu advokáta Jiřího Kvačka.

„V Dentons se soustředíme na práci specializovanou, ať už jsou to technologické spory, implementace IT systémů, či nástrojů umělé inteligence, AdTech, nebo designování systémů využívající data,“ doplňuje Zdeněk Kučera.

O společnosti Dentons

Advokátní kancelář Dentons zastoupená ve více než 80 zemích světa pomáhá rozvíjet, chránit, provozovat a financovat vaši organizaci poskytováním jedinečných globálních i úzce lokálních právních řešení. Polycentrický přístup, orientace na smysluplné cíle a aktivní uplatňování principů inkluze, rozmanitosti, rovnosti a trvalé udržitelnosti nám umožňují soustředit se na to, co je pro vás nejdůležitější. www.dentons.com

Imper kupuje konkurenční aplikaci Seeky a utvrzuje svoji vedoucí pozici na trhu

Společnost Imper, česká jednička na poli data driven sales, oznámila akvizici Seeky, druhého největšího nástroje v oblasti trackování návštěv webu v Česku. Podíl získala od společnosti Alsenta, která nástroj vyvíjela a provozovala. Touto strategickou akvizicí posiluje Imper svoji vedoucí pozici na trhu B2B společností využívajících chytrá data pro růst svých klientů.

Imper se dlouhodobě specializuje na komplexní data driven sales založený na chytrých a přesných datech a díky tisícům klientů je největším hráčem na tomto trhu. Mezi jeho nástroje patří databáze Merk, sloužící k proaktivnímu oslovování zákazníků, a Leady, přesně identifikující B2B návštěvníky webu.

Aplikace Seeky se v oblasti leadů zaměřovala spíše na střední a menší společnosti i drobné podnikatele, na rozdíl od Imper, jehož jádro klientů tkví ve větších společnostech. Pro Imper je tak akvizice strategická hlavně z pohledu rozšíření klientského portfolia a upevnění vedoucí pozice na trhu. Společnost totiž získala stovky nových klientů, kteří představují cca 10 % celkového trhu v Česku. Právě noví uživatelé byli hlavním předmětem celé transakce, jejíž výše podléhá obchodnímu tajemství a žádná ze stran ji nebude specifikovat. Seeky jako aplikace i značka postupně skončí a její klienti přejdou pod křídla nástroje Leady od Imper.

„Akvizice nám umožnila získat nové zákazníky pracující s lead generation nástroji, kterým můžeme nabídnout pokročilejší řešení s vyšší přidanou hodnotou v podobě komplexní data driven sales služby. Uživatelé Seeky tak mohou výrazně posunout svůj byznys kupředu. Leady identifikují více českých firem než jakýkoliv jiný nástroj na trhu, což uživatelům poskytne přesnější data a širší obchodní příležitosti,“ říká Tomáš Berger, CEO Imper.

Akvizice je pro Imper dalším krokem k vytvoření uceleného ekosystému, díky kterému obchodní týmy již nebudou muset používat několik aplikací nebo nakupovat neúplně a zastaralé B2B databáze. Nástroj Leady jim navíc umožní propojení s CRM systémy nebo s nástrojem Merk shromažďujícím data z více jak 4 tisíc datových zdrojů o více jak 4 milionech podnikatelských subjektech v Česku a na Slovensku. Plynulý přechod uživatelů již probíhá.

V letošním roce plánuje Imper i další zásadní vylepšení svých aplikací. „Spojení se Seeky je prvním významným krokem, který na tento rok chystáme. B2B obchod se dynamicky vyvíjí. Moderní technologie mění pravidla hry a obchodníci musí být rychlejší, přesnější a efektivnější, což bez využití nejmodernějších technologií a přesné analýzy dat nejde. Chceme být i nadále tahouny celého oboru a posouvat ho. Proto na letošní rok chystáme řadu vylepšení, která se dotknou například kompletního UX nebo našeho nástroje MerkAI. Ten dokáže z přípravy obchodníka na schůzku, které běžně trvá až třicet minut, udělat několikaminutovou záležitost,” zakončuje Tomáš Berger.

O společnosti Imper CZ

Společnost Imper CZ s.r.o. je IT společnost založená v roce 2009. Pomáhá nacházet, získávat a udržet B2B klienty pomocí chytrých dat. Základními kameny portfolia tvoří aplikace Leady.cz – identifikace firemních návštěv webu a Merk.cz – komplexní databáze všech podnikatelských subjektů v ČR.

Imper CZ s.r.o. poskytuje svá datová řešení pro obchod a marketing do široké škály oborů, které reprezentují společnosti jako Seznam.cz, Avast, ČSOB, Mercedes – Benz, SKANSKA, Rohlik.cz, Google, Microsoft, TESCO, mBANK, ORLEN Unipetrol, MALL.cz …a dalších více jak 2 000 B2B firem.

O společnosti Alsenta s.r.o.

Alsenta s.r.o. je inovativní společnost zaměřená na nákupní aukce a datovou analytiku. Jejich platforma automatizuje a zjednodušuje výběrová řízení, zatímco Lightdata.cz a Seeky.cz poskytuje pokročilé analytické nástroje pro efektivní rozhodování. Alsenta pomáhá firmám optimalizovat nákupní procesy, snižovat náklady a získávat lepší kontrolu nad dodavatelskými vztahy.

Po dvou a půl letech útlumu vystřelila investiční aktivita prudce vzhůru

PRAHA, 26. ÚNOR 2025 – Investiční aktivita na trhu komerčních realit v České republice vystřelila v posledním čtvrtletí roku 2024 prudce vzhůru. Dokončeno bylo několik významných transakcí, jejichž celkový objem činil 740 milionů eur. Dominantním zdrojem investic zůstával i v tomto období český kapitál. Značnému zájmu investorů se těšil zejména maloobchodní segment. Po období rostoucích výnosových měr v letech 2022 a 2023 se „prime yieldy“ v roce 2024 stabilizovaly, a trh tak našel novou cenovou rovnováhu. Vyplývá to z pravidelného kvartálního průzkumu společnosti Colliers.

Ve 4. čtvrtletí loňského roku se uskutečnily transakce v celkové hodnotě asi 740 milionů eur, což představuje nejvyšší čtvrtletní objem od 1. čtvrtletí 2022. Český kapitál zůstal dominantním zdrojem investic a ve 4. čtvrtletí představoval 86 % transakcí. Čeští investoři byli aktivní ve všech pěti hlavních realitních sektorech a usilovali o aktiva na dalších trzích střední a východní Evropy.

Z pohledu tříd aktiv vedl ve 4. čtvrtletí maloobchod, který získal 53 % celkového objemu, následovaný kancelářemi s 30 % a hotely s 11 %.

Mezi významné transakce ve 4. čtvrtletí patřil v prvé řadě prodej 16 nemovitostí z fondu Nova Real Estate společnosti Redside do vlastnictví ČMN. Toto portfolio tvořily pražské kancelářské budovy a malá až středně velká maloobchodní aktiva v regionech, a představovalo největší transakci čtvrtletí. Další transakcí, která stojí za zmínku, byl prodej 25% podílu Centra Černý Most v Praze 9. Uvedený podíl získaly společnosti RSJ a Upvest, zatímco prodávající, Unibail Rodamco Westfield, si ponechal většinový podíl.

Transakční aktivita na trhu s prémiovými „prime“ nemovitostmi byla poměrně malá, většinu transakcí uzavřeli investoři, kteří hledali produkty typu Core+, Value-Add a Opportunistic.

Rok 2024 v kostce

„Celkově dosáhly investice do komerčních realit v roce 2024 objemu 1,8 miliardy eur, což překonalo naše původní odhady a představovalo 57% zlepšení oproti roku 2023. Tento objem je srovnatelný s úrovní investic v letech 2021 a 2022, což naznačuje, že investiční cyklus již pravděpodobně stoupá ode dna,“ konstatuje Josef Stanko, ředitel oddělení průzkumu trhu ve společnosti Colliers.

Značnému zájmu investorů se těšil maloobchodní prodej, který získal 41 % investovaného kapitálu. Následoval kancelářský sektor s 25% podílem na trhu. K tomu přispěl prodej kanceláří od realitního fondu Nova a významná transakce z počátku roku, kdy Magistrát hlavního města Prahy získal pro vlastní potřebu budovu o rozloze 40 000 m² v centru města za cca 140 milionů eur.

Stabilní růst zaznamenaly také investice do sektoru rezidenčních nemovitostí určených k pronájmu, které tvořily 14 % objemu trhu. Tato relativně nová třída aktiv a její první investoři mají zájem o rozšiřování svých portfolií. V roce 2024 vstoupila na tento trh společnost REICO akvizicí bytového projektu v projektu Nový Opatov v Praze 4. Nové akvizice uskutečnili i další významní investoři jako AFI Europe, Mint a Arcibiskupství pražské. AFI Europe je v současné době největším pronajímatelem v tomto sektoru v Praze, vlastní téměř 900 nájemních bytů.

Nárůst aktivity v roce 2024 zaznamenal i hotelový segment. I když hotely představovaly v roce 2024 pouze 8 % objemu investic, v poměru k hodnotě kapitálu to bylo čtyřikrát až pětkrát více než v každém z předchozích tří let.

Investice do sektoru českých průmyslových nemovitostí se na objemu podílely pouhými 9 %. Hledání dobrých průmyslových příležitostí však zůstává náročné a je částečně způsobeno tím, že přibližně 50 % moderních skladů je v držení dlouhodobých vlastníků, jako jsou společnosti CTP a Accolade, kteří prodávají jen zřídka.

Nová cenová rovnováha

„Po období rostoucích výnosových měr v letech 2022 a 2023 se „prime yieldy“ v roce 2024 stabilizovaly, a trh tak našel novou cenovou rovnováhu,“ říká Josef Stanko s tím, že aktuální situace na trhu posiluje důvěru investorů v jejich předpovědi financování a budoucích výnosů z nemovitostí.

V současné době dosahují výnosy z nejlepších kancelářských nemovitostí 5,50 %, zatímco výnosy z nejlepších průmyslových nemovitostí jsou o něco níže a dosahují 5,25 %. Na maloobchodních dílčích trzích dosahují výnosy z nemovitostí na hlavních nákupních třídách 4,50 %, z nákupních center 6,00 % a z retailových parků nejvyšší kvality 6,25 %.

Co nás čeká v roce 2025?

Vzhledem k tomu, že v roce 2025 bude dokončeno několik velkých transakcí z konce roku 2024, bude mít letošní rok silný začátek, což bude mít za následek výrazný nárůst ročního objemu investic. V důsledku toho by objem transakcí do konce roku mohl přesáhnout 1,8 miliardy eur zaznamenaných v roce 2024. Tok transakcí může navíc podpořit například snížení nákladů na dluhové financování v důsledku snížení sazeb ECB na 2,75 % v únoru 2025.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 70 zemích a 22 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 30 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 99 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

 

Revoluční aplikace od Daktely: směny plánuje pomocí AI s 95% přesností a bez zásahu člověka

Plánování směn už není jen manuální činnost, a to bez ohledu na obor či velikost týmu. Daktela na lednovém Workforce Management Breakfast představila svým zákazníkům a partnerům AI-driven nástroj, který automatizuje rozpisy a zvyšuje efektivitu nejen v menších kolektivech, ale i ve velkých korporacích s více než 1000 zaměstnanci. Účastníci eventu se seznámili s jeho přínosy i nejnovějšími vylepšeními.

Řešení Workforce Management využívá umělou inteligenci k optimalizaci plánování a řízení směn v kontaktních centrech i mimo ně. Díky prediktivním modelům a AI řízeným algoritmům dokáže nejen předpovědět potřeby provozu s přesností 90-95 %, ale také automatizovat tvorbu plánů směn. Tím se minimalizuje potřeba zásahu člověka a šetří se čas manažerů.

AI-driven plánování směn s aplikací Workforce Management

„Dříve manažeři a plánovači směn trávili desítky hodin složitým vytvářením rozpisů, které se i tak musely neustále měnit kvůli nenadálým absencím nebo požadavkům na změny. Na konci měsíce jim často nezbýval čas na další úkoly, a tak rozpis dokončovali doslova na poslední chvíli. Díky našemu systému je dnes plánování rychlejší, flexibilnější a spolehlivější,“ dodává Zdeněk Čech, který má projekt na starost.

Manuální plánování směn

Klíčové výhody nástroje

  • Optimalizace řízená AI: Předpovídá budoucí provozní potřeby s vysokou přesností a optimalizuje plánování směn.
  • Flexibilita: Přizpůsobuje se právním požadavkům, preferencím operátorů i specifickým potřebám zákazníků.
  • Přístupnost: Operátoři i manažeři mohou prostřednictvím mobilní aplikace snadno přistupovat k rozvrhům a provádět úpravy.

Mezi další výhody patří například snadná implementace. Řešení je navrženo tak, aby ho kontaktní centra mohla začít využívat už během několika hodin od zavedení, bez nutnosti rozsáhlého školení. Nástroj také nabízí rozhraní API pro integraci se systémy třetích stran nebo umožňuje export zdrojových dat mezd agentů.

„Díky tomuto řešení mají manažeři i zaměstnanci jasnější přehled o směnách a mohou se lépe soustředit na důležitější úkoly. Centralizace dat a automatizace přináší větší jistotu a klid, protože vše funguje hladce a bez zbytečných komplikací. Pro společnosti, které pracují na směny, je to významný krok k lepší organizaci a větší přehlednosti,“ dodává Zdeněk Čech.

Conectart jako první uživatel Workforce Managementu

Prvním uživatelem řešení se stala společnost Conectart. Ta nástroj nasadila ve svém call centru pro podporu zákazníků společnosti Samsung. K letošnímu roku hlásí Conectart už 40% zlepšení provozní efektivity po implementaci řešení.

„Plánování směn bylo dříve hlavně na bedrech team leaderů. Museli tomu věnovat spoustu úsilí a energie. AI nám dnes pomáhá tím, že v reálném čase reaguje na potřeby provozu a naplánuje směny tak, aby vše plynulo co nejlépe a bez zbytečné administrativy. Nejde ale o to nahradit lidský faktor, manažeři se teď naopak mohou víc věnovat důležitějším věcem, jako je podpora týmu a rozvoj jednotlivých zaměstnanců,“ uvedl Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart.

O společnosti Daktela:

Daktela patří mezi největší SaaS společnosti v ČR, v současnosti působí na sedmi trzích a několika dalších prostřednictvím partnerů. Hlavní činností Daktely je vývoj, dodávka a kompletní provozní zajištění aplikace pro sjednocení zákaznické komunikace a řízení zákaznické zkušenosti. Software od Daktely využívá více než 1200 firem různých velikostí po celém světě. Největším přínosem je, že v rámci jedné platformy odbavují firmy komunikaci po telefonu, e-mailu, web chatu i přes sociální sítě. V Česku přišla Daktela do povědomí jako spoluautor Chytré karantény v rámci iniciativy COVID19CZ a informační linky 1221.

Aktuálně má firma přes 170 zaměstnanců v Česku, na Slovensku, v Polsku, Velké Británii, Maďarsku, Srbsku a Rumunsku. Daktelu založili v roce 2005 tehdy 28letí softwaroví odborníci David Hájek a Richard Baar jako telekomunikační start-up. V roce 2021 pak do Daktely investičně vstoupil private equity fond Sandberg Capital, který patří mezi nejvýznamnější investory do technologických firem v regionu. Fond je dnes v Daktele majoritním vlastníkem, minoritní podíl je rozdělen mezi její zakladatele. Více informací najdete na https://daktela.com a na https://sandbergcapital.com.

Důležité informace přímo do telefonu poprvé posílá občanům víc než polovina samospráv. Roli sehrály loňské povodně

Krizová varování, včasné upozornění na poplatky, ale i digitální minireferenda anebo možnost účastnit se přerozdělování části peněz z obecního rozpočtu zprostředkovalo v loňském 825 tisíc registrovaným občanům roce už 3208 obcí – tedy více než polovina. Celkem rozeslaly 73 milionů zpráv. Tradičně nejvíce se o informační servis starají města a vesnice v Ústeckém a Jihomoravském kraji, nejvíce jich loni přibylo v jižních Čechách. Vyplývá to z údajů komunikační sítě Munipolis, která se propojováním obcí a jejich obyvatel zabývá.

Oproti loňskému roku se počet obcí s takzvanou chytrou komunikací zvýšil o více než 850. A zatím co v městech nad 5 tisíc obyvatel byla 50 % hranice v pokrytí překonána již v minulých letech, od loňska s občany moderně komunikuje již každá druhá obec celkově – včetně například malých lokálních osad. Vůbec nejvíce samospráv chytrou komunikaci nabídlo v Ústeckém kraji – celkem 61,5 %. Hned na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj se 60,1 % samospráv. Na třetím místě se pak umístil kraj Moravskoslezský (58,5 % samospráv). Naopak nejméně s občany chytře komunikují na Vysočině (45 % obcí), v Jihočeském kraji (42 % obcí) a v Plzeňském kraji (37,5 % obcí).

„Pro obce je přímé spojení se všemi občany, kteří mají o spolupráci zájem, klíčové. Je to jeden z mála skutečně efektivních a zároveň levných kanálů, jak zvyšovat spokojenost obyvatelů i životní úroveň obce. Jedná se o rychlou cestu, jak společně identifikovat a mnohem rychleji a lépe řešit problémy nebo například přerozdělovat investice,“ zmiňuje výhody chytré komunikace specialista Ondřej Švrček, zakladatel komunikační sítě Munipolis. „A pochopitelně se jedná o naprosto klíčovou věc v době krize.“

To je ostatně příklad zmiňovaného Jihočeského kraje, který se stal skokanem roku. Během jediného roku zde stoupl počet obcí s chytrou komunikací o celou stovku – v relativních hodnotách o skoro 62 %. Hlavní důvod? Především loňské povodně, při kterých samosprávy zjistily, že nedokážou své občany efektivně hromadně oslovit.

„Podobně jako při vypuknutí koronavirové pandemie, i loni se na nás ve velkém obracely obce právě v době povodní. Potřebovaly rychlý a spolehlivý kanál, kterým by během chvíle dokázali oslovit stovky nebo tisíce obyvatel v obci,“ zmiňuje Švrček. „Z realizovaných výzkumů následně vyšlo, že to byl právě spolehlivý obecní servis do telefonů občanů, který pomohl situaci zvládnout a zachránil majetek i životy.“

Povodně, zvedly zájem občanů i počet rozeslaných zpráv

Počet obyvatel, registrovaných do komunikační sítě Munipolis, stoupl v loňském roce na 825 tisíc. Za posledních pět let je to více než zdvojnásobení jejich počtu. Tomu také přímo úměrně roste počet sdělení, které samosprávy rozesílají. Celkem loni rozdistribuovali více než 73 milionů zpráv, varování anket, minireferend nebo dalších informací. Velkou roli hrály již zmiňované povodně, které extrémním způsobem navýšily především počet krizových SMS zpráv. V přepočtu na hlavu tak loni nejčastěji komunikovaly obce Olomouckého kraje (průměrně 117 zpráv na příjemce), Vysočiny (průměrně 113 zpráv na příjemce) a Moravskoslezského kraje (průměrně 109 zpráv na příjemce).

Zdaleka nejvíce komunikovaly obce pomocí emailových kampaní (37 milionů), zpráv přímo do aplikace smartphonu (skoro 30 milionů), 6,5 milionu pak bylo rozesláno SMS zpráv.

„Ukazuje se zároveň pozitivní trend. Roste počet obcí, které se neomezují na prosté rozesílání novinek, ale snaží se s občany skutečně komunikovat. Vybízejí je k dialogu, sbírají zpětnou vazbu například ve formě obecních podnětů, sází na participační rozpočty nebo minireferenda,“ vypočítává Švrček. „Česko je díky tomu v chytré komunikaci právem na evropské špičce.“

KONTEXT: Co je to chytrá (SMART) komunikace?

Chytrá komunikace v obcích je realizovaná především digitálními kanály. Vychází z principu, že důležité informace si občana musí nají samy. Taková komunikace je:

  • S – specific = konkrétní. Samospráva vždy ví, co, kdy a komu říká. Vzhledem k tomu, že neexistuje ucelená databáze osobních kontaktních údajů občanů, musí si ji samosprávy vybudovat a aktualizovat samy
  • M – measurable = měřitelná. Vedení obce díky tomu ví, ke komu se zpráva dostala a ke komu nikoli a podle toho může dále rozhodovat. Zároveň snadno zjistí, jaké kanály jsou právě pro její obyvatele ty pravé.
  • A – agreed = vyžadovaná. V případě chytré komunikace dostávají informace pouze ti, kteří o ně mají zájem. Pouze tak bude mít každá zpráva patřičnou pozornost. Obce proto musí umět občany rozdělit do skupin podle typu informací (např. rezidenty, seniory, pejskaře, chataře…)
  • R – reciprocal = vzájemná. Protože pouze dialog může výrazně zvýšit kvalitu informovanosti samospávy. Vedení obce musí mít informace od občanů pro své rozhodování a musí mít možnost zapojit občany do obecních procesů. K tomu slouží například elektronická referenda nebo ankety, ale také možnost nahlašovat podněty.
  • T – timed = načasovaná a v reálném čase. Pokud neumím komunikaci naplánovat anebo není možné komunikovat kdykoli a odkudkoli

DATA: Povodňová komunikace

n=650 oslovených obcí, průzkum prosinec 2024, Munipolis

Díky čemu především (otevřená otázka, seskupeno podle témat)

  • Nové komunikační možnosti a technologie: 39,7 %
  • Včasnost informací: 29,4 %
  • Kvalita informací, které jsme měli k dispozici: 20,6 %
  • Zkušenosti z minulosti, interní připravenost: 10,3 %

Která z funkcí přímé komunikace se o letošních povodních osvědčila nejvíce

  • Rychlé informování pomocí SMS: 42,37 %
  • Možnost rozdělit komunikaci na různé skupiny obyvatel: 21,19 %
  • Možnost prokazatelného doručení zpráv: 26,27 %
  • Možnost krizového mapování: 8,47 %
  • Rychlé ankety nebo dotazníky: 1,69 %

Co pomohlo uchránit majetek a životy občanů?

  • Rychlé digitální informace od obce: 32,58 %
  • Osobní kontakt s lidmi v obci: 26,40 %
  • Komunikace celoplošných médií: 17,42 %
  • Komunikace záchranných složek: 12,36 %
  • Komunikace kraje: 11,24 %

Vývoj počtu obcí s chytrou komunikací v jednotlivých krajích
zdroj: Komunikační platforma Munipolis

  Obce s chytrou komunikací Celkem obcí meziroční nárůst z celkového počtu obcí
2020 2021 2022 2023 2024
Praha 20 28 32 28 29 57 3,57% 50,87%
Jihomoravský 152 308 322 343 405 673 18,08% 60,18%
Moravskoslezský 92 126 133 144 175 299 21,53% 58,53%
Liberecký 47 89 95 101 123 215 21,78% 57,21%
Ústecký 88 137 149 161 218 354 35,40% 61,58%
Olomoucký 89 147 156 162 215 398 32,72% 54,02%
Karlovarský 34 45 51 53 76 132 43,40% 57,58%
Zlínský 54 98 110 114 161 305 41,23% 52,79%
Královéhradecký 69 134 149 189 240 448 26,98% 53,57%
Středočeský 167 321 347 356 545 1145 53,09% 47,60%
Pardubický 62 116 148 198 253 451 27,78% 56,10%
Plzeňský 60 108 120 128 189 501 47,66% 37,72%
Vysočina 73 149 168 203 317 704 56,16% 45,03%
Jihočeský 76 128 154 162 262 623 61,73% 42,05%
Celkem v ČR 1083 1934 2600 2342 3208 6305 36,98% 50,88%

 

Exit mobile version