Pasport kanalizace je důležitým nástrojem pro efektivní správu této inženýrské sítě. Podstatnou roli hraje v rámci plánování údržby, předcházení možným haváriím i při odstraňování vzniklých problémů. Řada obcí však v praxi aktuálními daty o své technické infrastruktuře nedisponuje nebo je stále využívá pouze v papírové podobě.
Přelom jara a zimy s sebou přináší častější poruchy obecní kanalizace a vodovodního potrubí. Výrazné výkyvy teplot způsobují praskání, ucpání nebo rozsáhlé havárie celých úseků. Užitečným nástrojem, jak těmto problémům předcházet a případně je později rychle odstranit, je pasport kanalizace. Přesná evidence obecní kanalizační sítě umožňuje samosprávám efektivně plánovat údržbu, včas odhalit riziková místa a minimalizovat škody způsobené nečekanými poruchami.
Ačkoli to stavební zákon stanovuje, v praxi řada obcí nedisponuje aktuálními daty o svých inženýrských sítích. „Mnohé samosprávy pracují se zastaralými pasporty nebo evidují kanalizační síť pouze v papírové podobě, což zásadně omezuje efektivní správu infrastruktury,“ vysvětluje Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis.
Tvorba pasportu kanalizace začíná podrobným sběrem dat v terénu. Specialisté pomocí lokátorů inženýrských sítí a kamerových inspekcí mapují přesnou trasu potrubí, jeho hloubku, materiál i technický stav. Získané informace se následně digitalizují a propojují s geografickými informačními systémy (GIS), kde vzniká přehledná mapa celé sítě. Pasport obsahuje nejen polohu a stav kanalizace, ale také údaje o napojení jednotlivých úseků, revizních šachtách či vpustech.
Díky podrobné evidenci pomáhá pasport nejen s plánováním údržby, ale i s řešením složitých majetkových vztahů. Často se totiž stává, že část kanalizační sítě prochází soukromými pozemky, aniž by o tom měli majitelé či obec přesný přehled. „Pasportizace umožňuje tyto situace vyjasnit a usnadnit jednání o věcných břemenech či odpovědnosti za údržbu jednotlivých úseků. Dalším významným přínosem je kontrola výpustí a monitoring případných nelegálních napojení,“ doplňuje Drahomíra Zedníčková.
Škoda může jít za obcemi
Pokud se obec rozhodne vytvořit pasport kanalizace, vyplatí se ho rovnou zpracovat v kvalitě odpovídající požadavkům digitální technické mapy (DTM). Tento projekt má za cíl sjednotit a digitalizovat údaje o dopravní a technické infrastruktuře (DTI) obcí a krajů. Samotná DTI zahrnuje dopravní stavby, inženýrské sítě a další prvky veřejné infrastruktury. V případě kanalizace poskytuje pasport podrobný přehled o stavu sítě, zatímco DTM se zaměřuje hlavně na její přesné polohové určení a koordinaci s další infrastrukturou.
Jestliže bude mít obec ve své DTM nepřesné informace o své technické infrastruktuře, může jí to později způsobit nepříjemné komplikace. „Pokud dojde například v průběhu výkopových prací kvůli neaktuálním nebo chybějícím datům k poškození kanalizace či vodovodu, škoda jde v daném případě právě za vlastníkem technické infrastruktury,“ uzavírá Drahomíra Zedníčková.
O společnosti TopGis
Brněnská společnost TopGis působí na trhu od roku 2009 a je lídrem v oboru geodézie, mapování a webových mapových služeb. Vlastní všechny podstatné technologie – letadla, kamerové a laserové senzory či mapovací automobily – a její tým tvoří pět desítek zkušených odborníků v GIS a SW oboru. Společnost je tvůrcem nejdetailnější aktualizované ortofotomapy České republiky a dlouhodobým dodavatelem mapových podkladů pro Seznam.cz. Prostřednictvím webového portálu GisOnline.cz umožňuje náhled do katastru nemovitostí, pasporty, analýzy či přesná měření.
PRAHA, 17. BŘEZNA 2025 – Minimální mzda činí pro letošní rok 20 800 a pobírá ji kolem 150 tisíc zaměstnanců, z celkových více než pěti milionů pracujících. Průměrná mzda je pro letošek 46 557 korun hrubého. Více než dvě třetiny zaměstnanců ale tuto částku na své měsíční výplatní pásce nemají. Často proto, že si o navýšení mzdy neumějí říct.
Mnoho firem přikročilo ke zvýšení mezd už začátkem letošního roku, a to zejména z důvodu inflace a tlaku na udržení kvalitních zaměstnanců. „Průměrný růst mezd v Česku se u firem, které mzdy navyšovaly, letos pohybuje v rozmezí od pěti do 10 procent. Přesné číslo se ale liší podle oboru a regionu. Mezi obory, kde zejména kvůli nedostatku personálu rostly mzdy nejvíce, patří zdravotnictví. V některých zařízeních se zvyšovaly mzdy i o 10 a více procent, ne vždy se ale navýšení týká veškerého personálu plošně. Dalšími obory, které zaznamenaly největší růst vlivem nedostatku kvalifikovaných pracovníků, jsou informační technologie. Zvýšení zde často přesahuje hranici šest procent. Mezi další obory patří logistika a e-commerce, kde je růst mezd tažen rostoucí poptávkou po pracovnících v těchto dynamických odvětvích,“ popsala Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
V některých oborech ale lidem rostou mzdy pomaleji. „V oboru administrativy se mzdy navyšují jen mírně, jelikož je na trhu práce ze strany uchazečů poměrně velký zájem o méně kvalifikované pozice. Růst je v tomto odvětví na spodní hranici okolo tří až pěti procent. Dlouhodobě nejnižší růst mezd vykazuje zemědělství, často hluboko pod průměrem. Také menší zaměstnavatelé s nižšími finančními rezervami často neprovádějí plošné navyšování a přidávají zaměstnancům jen v případě výrazné potřeby udržet klíčového člověka,“ vyjmenovala Olga Hyklová.
Růst mezd je stále jedním z klíčových témat trhu práce. Průzkumy uvádějí, že kolem 70 procent zaměstnanců čeká, že se jim v letošním roce mzda zvýší. Říct si o vyšší finanční ohodnocení ale Češi často neumějí. „Přijít za šéfem a jen si říct o víc peněz jednoduše nefunguje. Zásadní je argumentace. Popište konkrétní výsledky, přínosy pro firmu či úspory, které jste firmě přinesli. Připravte si konstruktivní návrhy, co jste ochotni nabídnout za případné navýšení mzdy – například další dovednosti, převzetí nové zodpovědnosti a podobně. Stanovte si minimální výši mzdy, o kterou žádáte. Velmi často se stává, že ze strany vedení přijde otázka, jaké navýšení by si zaměstnanec představoval, a jeho odpověď je, že vlastně konkrétní představu nemá. To je samozřejmě špatně, zaměstnanec by měl mít představu o konkrétní částce podloženou například daty o průměrném výdělku na jeho pozici v daném regionu. Se srovnáním mohou pomoci personální agentury, které mají přehled o aktuálních nabídkách pro stejnou či podobnou pozici v různých firmách,“ poradila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Pokud se rozhodnete jít za vedením s cílem vyjednat si vyšší finanční ohodnocení, emoce nechte za dveřmi kanceláře. „Během vyjednávání o vyšší mzdě není určitě vhodné srovnávání se s kolegy. To vyvolává zbytečně negativní emoce a vnitřní konflikty. Vhodné není ani vyhrožování odchodem, tlakem a ultimáty si totiž snadno zavřete vrátka k pozdějším jednáním. Důležité je také udržet emoce na uzdě, emotivní či agresivní vyjednávání zpravidla k vyšší mzdě nevede,“ dodala Vyskoková.
Mezi nejlepší vyjednavače patří vrcholoví manažeři. „Manažeři často vyjednávají o smlouvách, rozpočtech nebo akvizicích, takže znají strategie a taktiky, jak dosáhnout svých cílů. Jsou zvyklí argumentovat věcně, znají platové standardy v odvětví a mají přehled o konkurenčních nabídkách. Na rozdíl od běžných zaměstnanců mohou jasně doložit, jak jejich rozhodnutí ovlivňují zisk, růst nebo úspory firmy,“ řekl Roman Vejražka, výkonný ředitel headhunterské společnosti Theones.
Lépe formulovat své požadavky a své schopnosti při jednání o vyšší mzdě už se efektivně prezentovat učí i běžní zaměstnanci. „Zatímco dříve bylo běžné, že nespokojení zaměstnanci místo otevřené diskuse rovnou hledali nové pracovní příležitosti a teprve s konkurenční nabídkou se obraceli na svého zaměstnavatele v očekávání protinabídky, dnes se situace mění. Zvlášť v oborech IT volí stále více zaměstnanců proaktivní přístup – otevřeně komunikují o svém kariérním růstu, argumentují svými přínosy pro firmu a hledají možnosti, jak se profesně i finančně posunout v rámci současného zaměstnání,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Nejčastěji o navýšení platu žádají mileniálové, tedy zaměstnanci ve věku 26 až 41 let. Naopak pro generaci Z, která aktuálně nastupuje na pracovní trh, není často výše platu prioritou. „Generace Z často klade důraz na flexibilitu práce, možnost práce na dálku, profesní růst, firemní kulturu a soulad hodnot se zaměstnavatelem. Zaměstnavatelé proto kromě konkurenceschopných mezd čím dál více investují do nefinančních benefitů, jako jsou například dobře nastavené vzdělávací programy, duševní pohoda a smysluplnost práce,“ uvedla Denisa Janatová.
Právě benefity mohou být vhodným způsobem, jak si měsíčně přijít na víc peněz. „Kromě žádosti o zvýšení mzdy existuje několik dalších strategií, jak si v zaměstnání vydělat více peněz. Jednou z možností je vyjednávání o benefitech, ty mohou být pro firmu přijatelnější než okamžité zvýšení mzdy. Jedním z nejatraktivnějších benefitů, zejména u mladé generace, je časová flexibilita, která umožňuje zaměstnancům lépe vyvážit svůj pracovní život s osobním. Lze se tedy pokusit domluvit, že by zaměstnanec, pokud to charakter jeho práce dovoluje, trávil v zaměstnání méně času. Mluvit lze i o příspěvku na vybavení domácí kanceláře, proplácení energií nebo různých vzdělávacích kurzech a školeních, které mohou v budoucnu k navýšení mzdy vést,“ doporučila Denisa Janatová.
V případě, že během vyjednávání nedojde k žádné dohodě, je na místě poohlédnout se po práci jinde. „Když mzdový nárůst není reálný dlouhodobě a zaměstnanec má pocit, že se neposouvá ani profesně, nebo pokud se zásadně mění firemní kultura či podmínky, je dobré ověřit si situaci na trhu práce. Před odchodem je podstatné mít realistická očekávání a nedělat změnu jen na základě neověřených dojmů. Praxe ukazuje, že při změně zaměstnání je často možné vyjednat vyšší mzdu rychleji, než když žádáte o navýšení u stávajícího zaměstnavatele,“ uzavřela Olga Hyklová.
Personální agentura Advantage Consulting je největší česká personální agentura v oblasti Recruitmentu. Uchazečům o zaměstnání pomáhá s jejich uplatněním na trhu práce od roku 2002. Síť poboček má po celé ČR. Zajišťuje komplexní služby v oblasti lidských zdrojů, poradenství v otázkách náboru a hodnocení nových či stávajících zaměstnanců.
Praha, 17. března 2025 – Studenti univerzit a vysokých škol se shodli, že dostupnost čisté pitné vody ve veřejném prostoru je pro ně klíčová. Zatímco v prostorách škol a kolejí si zvykli využívat filtrační stanice, mimo akademickou půdu zdroje pitné vody postrádají. Dle aktuálního uživatelského průzkumu startupu Lokni, který provozuje filtrační stanice na univerzitách po celé ČR, by uvítali filtrační stanice i v nákupních centrech, na nádražích nebo stanicích MHD. Po větší dostupnosti, hlavně na frekventovaných místech, volá 77 % z nich.
Tři čtvrtiny oslovených uživatelů filtračních stanic Lokni si čepují pitnou vodu hlavně v prostorech školy, na fakultách a na koleji. Další možností je načepovat si filtrovanou vodu na větších nádražích, což využívá 14 % uživatelů. V současné době mohou filtrační stanice najít na 13 českých vlakových a jednom autobusovém nádraží, ale více než polovina dotázaných by ocenila další rozšíření. „Spolu se Správou železnic se nám daří rozvíjet projekt Železnice bez plastů. Zatím jsme napříč Českem na nejfrekventovanějších uzlech, jako jsou hlavní nádraží v Praze, Plzni, Olomouci, Ostravě a další. Věřím, že i tato zpětná vazba uživatelů bude impulsem k rozšíření napříč dalšími, třeba i menšími stanicemi. Naším cílem je zpřístupnit čistou filtrovanou vodu všude tam, kde mají lidé žízeň a chtějí se zdravě napít bez produkce zbytečného plastového odpadu,“ říká Martin Václavík, CEO a zakladatel startupu Lokni.
Vůbec nejvíce, celkem 66 % dotázaných uživatelů, by ocenilo umístění filtračních stanic do prostorů nákupních center. Zájem je také o dostupnost pitné filtrované vody na zastávkách MHD.
*Respondent měl možnost vybrat více možností, na otázku odpovídalo 680 respondentů.
Méně balené vody, méně plastového odpadu
Vodu z filtračních stanic lze čepovat díky volně dostupné mobilní aplikaci, jejíž uživatelskou základnu tvoří přes 125 tisíc lidí. Studenti si s aplikací Lokni mohou denně načepovat bezplatně až 3 litry neperlivé vody do vlastní lahve, veřejnost pak 0,5 litru. Za malý poplatek lze načepovat větší množství nebo perlivou vodu. Již v dřívějším průzkumu 15 % uživatelů uvedlo, že díky Lokni zcela přestali kupovat balenou vodu, a 39 % uživatelů nákupy balené vody omezilo, takže iniciativy jako Lokni napomáhají k redukci plastového odpadu.
„Minimalizace plastového odpadu je klíčovým aspektem udržitelných iniciativ. Každá lahev, kterou lidé znovu naplní místo nákupu nové, znamená menší zátěž pro přírodu a krok k odpovědnější spotřebě. Cílem každého, ať už jde o jednotlivce, firmy nebo veřejné instituce, by měla být redukce zbytečného opadu a jsme rádi, že generace současných studentů si to již uvědomuje,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, největší iniciativy udržitelnosti a ESG v Česku.
Kromě ušetřeného plastového odpadu přináší Lokni především kvalitní a zdravé řešení pitného režimu. Voda z filtračních stanic je chlazená, čerstvá a zbavená chloru, nežádoucích chutí, pachů a veškerých nečistot větších než 0,2 mikronu. UVC LED světlo vodu zbavuje mikroorganismů. Očištěná je voda také od nejběžnějších pesticidů a zbytků léků. Nejdůležitější minerály, jako jsou hořčík a vápník, ve vodě po filtraci zůstávají.
První filtrační stanici startup Lokni nainstaloval v roce 2017 na pražském ČVUT, od té doby se jeho síť rozrostla napříč českým vysokým školstvím a své stanice již mají i školy jako Vysoká škola ekonomická, Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Česká zemědělská univerzita a spousta dalších. Ke konci roku 2024 si už uživatelé napříč Českem načepovali téměř 8 milionů litrů vody. Pokud by si stejné množství vody koupili v 0,5l plastových lahvích, vytvořili by zhruba 400 tisíc kg zbytečného plastového odpadu a 920 tisíc kg CO2 na jejich výrobu a dopravu.
Průzkum probíhal od prosince 2024 do února 2025 a zúčastnilo se jej 698 uživatelů filtračních stanic Lokni, převážně studentů vysokých škol.
O startupu Lokni:
Lokni je český startup zaměřený na udržitelné řešení pitného režimu pomocí filtračních stanic, které poskytují čerstvou filtrovanou vodu do vlastní lahve bez produkce zbytečného plastového odpadu. S více než 125 tisíci uživateli a 93 filtračními stanicemi po celé ČR působí Lokni především na univerzitách a vysokých školách, kde má již celkem 79 zařízení, a také ve veřejném prostoru, včetně 13 železničních nádraží a nově autobusového nádraží Florenc v Praze. Projekt díky svému řešení již ušetřil přes16 milionů PET lahví a dál meziročně roste dvouciferným tempem. Kromě veřejných stanic startup nabízí také řešení filtrace pitné vody pro domácnosti Lokni Ultimate nebo zařízení bez ovládání přes aplikaci vhodné pro základní a střední školy, firmy a jiné komerční objekty.
KeyBox v autorizovaných servisech Direct auta umožňuje předání a vyzvednutí vozu ze servisu kdykoliv, v režimu 24/7, a to bez front a čekání. Samotný digitální proces navíc zrychluje servis při zajištění bezpečnosti předaného auta na servis.
Trend pohodlného vyzvedávání balíčků prostřednictvím samoobslužných boxů se přesouvá i do světa automobilů. Společnost Direct auto už druhým rokem nabízí svým klientům službu KeyBox, díky níž je možné vůz předat i vyzvednout ze servisu kdykoliv, a to bez čekání, front a osobního kontaktu. „S KeyBoxem mohou lidé své auto předat nebo vyzvednout třeba i o půlnoci. Vše probíhá plně digitálně a jednoduše,“ vysvětluje Tomáš Siegler, podporovatel marketingu a klientské péče z Direct auto.
Bezpečnost a rychlost na prvním místě
Celý prostor KeyBoxů je také monitorován kamerovým systémem a opatřen moderními bezpečnostními procesy a technologiemi, což eliminuje riziko neoprávněného přístupu.
Kromě toho digitalizace zvyšuje efektivitu práce personálu a zrychluje servisní procesy, což ocení nejen zákazníci, ale i samotné servisy.
Posouvání hranic kvality
Využití automatických boxů na klíče v autoservisech není jen českou specialitou. Podobné systémy si rychle získávají oblibu také v zahraničí, zejména ve Spojených státech, Německu či Nizozemsku.
Tam už jsou samoobslužné boxy běžnou součástí procesu předávání a vyzvedávání vozidel, protože celý servis urychlují a výrazně zjednodušují. „Naším cílem je maximálně zpříjemnit klientovi celý proces a to od možnosti objednat se na servis online včetně výběru KeyBoxu jako varianty předání auta až po pohodlné převzetí vozu zpět klientem kdykoliv se mu to bude hodit, s možnosti zaplacení servisní zakázky kartou na terminálu keyboxu. Hlavní výhodou keyboxu, kterou naši klienti oceňují nejvíce, je možnost předání i převzetí auta mimo pracovní dobu. Díky bezkontaktnímu předání, které nezatěžuje kapacity přijímacích techniků, se tak navíc auto může dostat na servis v kratším termínu. Klienti si takový komfort pochvalují, což se následně odráží v jejich vysoké spokojenosti s našimi servisními službami obecně“, dodává Tomáš Siegler.
Keybox jako standard ve všech pobočkách
Služba je již k dispozici na všech pobočkách v Praze (Černý Most, Modřany, Strahov) a v Brně (Vinohrady). Pro lepší představu o fungování služby KeyBox přikládáme odkaz na video na YouTube, kde si můžete celý proces prohlédnout v praxi.
Společnost iSTYLE, největší partner společnosti Apple ve střední Evropě, pokračuje v rozšiřování své sítě prémiových prodejen a již 22. března 2025 slavnostně otevře svou šestou Apple Premium Partner (APP) prodejnu v České republice. Nově přepracovaná prodejna v designu APP se nachází v oblíbeném nákupním centru OC Olympia v Brně, kde iSTYLE působí již od roku 2009, v rámci této obchodní jednotky pak od roku 2017. Zákazníci se vedle zbrusu nové přepracované prodejny mohou těšit na atraktivní slevy a stovky kusů oblíbených produktů za mimořádné ceny, bohatý doprovodný program i setkání s celebritami.
Mezi nejatraktivnější produkty otevření patří MacBook Air M1 s úložištěm 256 GB za 17 990 Kč, MacBook Air M3 256 GB za 21 990 Kč, MacBook Pro 14,2″ M3 s 512 GB za 29 990 Kč, nový iPhone 16 Pro od 27 990 Kč nebo špičkový reproduktor Sonos Ace za výhodnou cenu 6 990 Kč místo běžných 12 990 Kč. Zákazníci dále mohou využít 10% slevu na všechny ostatní Mac počítače, příslušenství Apple, a dokonce 40% slevu na příslušenství značky iSTYLE. Každý zákazník navíc obdrží ke svému nákupu dárek. .
Slavnostního otevření začne 22. Března v 9 hodin. Program nabídne návštěvníkům možnost setkat se s populárními osobnostmi, jako jsou Petr Mára, Marek Dvořák a olympijský vítěz Jiří Prskavec. Přímo na prodejně budou během celého dne probíhat přednášky, rozhovory a speciální iSTYLE POINT, kde se zákazníci budou moci osobně potkat a pobavit se s hvězdnými hosty. Pro všechny zákazníky budou zdarma k dispozici nápoje od Starbucks.
Z původního Apple Premium Reseller standardu byla prodejna o celkové ploše 127 m² v OC Olympia (na adrese U Dálnice 777, 664 42 Modřice) nově přepracovanádo standardu APP. Zákazníci zde najdou nadstandardní služby včetně SMB koutku zaměřeného na firemní zákazníky (Apple at Work) a expresního autorizovaného servisu. OC Olympia, známá svou výbornou spádovou dostupností a pohodlným zázemím včetně více než 4 000 parkovacích míst zdarma, představuje pro zákazníky z celé Moravy a přilehlého okolí strategickou lokalitu.
„Otevřením šesté prodejny v prémiovém standardu Apple Premium Partner pokračujeme ve své strategii přiblížit tento špičkový zážitek co největšímu počtu zákazníků. Jsme největší Apple Premium Partner v České republice, polovina našich prodejen je již ve standardu APPtak . Brněnská pobočka patří historicky k našim nejsilnějším obchodům a její povýšení na APP status je tak logickým krokem. Nadále intenzivně pracujeme na tom, abychom tento vysoký standard v budoucnosti přinesli i do většiny našich prodejen,“ říká Vít Goluch, General Manager společnosti iSTYLE.
Společnost iSTYLE provozuje v České republice již 12 prodejen a celkově má v Evropě 67 obchodů. Brněnská prodejna v Olympia Parku navazuje na úspěšná otevření prémiových APP prodejen v OC Palladium, Westfieldu Chodov, Centru Černý Most, Galerii Vaňkovka a ikonické Masaryčce navržené studiem Zahy Hadid.
13. března 2025 – Společnost vivo dnes do České republiky přinesla svůj dosud nejpokročilejší portrétní smartphone vivo V50, který otevírá nové rozměry kreativity. Díky nejmodernějším profesionálním portrétním funkcím ZEISS posouvá V50 vizuální kvalitu na novou úroveň a umožňuje uživatelům zachytit a sdílet vzpomínky v jedinečném stylu a s výjimečnou věrností. Kromě fotografických schopností se V50 může pochlubit elegantním designem, výkonnou baterií BlueVolt s kapacitou 6000 mAh (TYP)[1], dlouhou výdrží a podporou rychlého nabíjení 90W FlashCharge[2].
50 Mpx na každém objektivu: charakteristický profesionální portrét ZEISS
V50 se stává letošním lídrem v oblasti portrétní fotografie. Společnosti vivo a ZEISS společně definovaly všechna kritéria nutná k dosažení standardu optické kvality a zobrazovacího výkonu značky ZEISS. Set objektivů 50 MP ZEISS All Main Camera poskytuje profesionální výkon ve všech čočkách zadního fotoaparátu, což z něj činí dokonalý nástroj pro zachycení a uchování vzpomínek s nádechem sofistikovanosti.
Hlavní objektiv ZEISS OIS s rozlišením 50 MP se může pochlubit velkým supercitlivým snímačem 1/1,55“ pro výjimečné zachycení světla i v náročných podmínkách. Inovativní VCS Camera-Bionic Spectrum společnosti vivo pak zlepšuje kvalitu obrazu napodobováním vnímání lidského oka pro čistší a věrnější barvy. Integrovaný mini gimbal a nezávislá stabilizace pak dosahují stabilizace na úrovni digitální zrcadlovky CIPA 4.0[3], minimalizují rozmazání způsobené chvěním rukou a umožňují prodloužené noční expozice pro čisté noční scény.
V50 přináší novou generaci technologie virtuálního osvětlení díky AI Aura Light Portrait 2.0. Ta využívá algoritmy umělé inteligence a mimořádně měkké světlo[4], zajišťující atmosférické osvětlení studiové kvality z více úhlů. Portréty dále vylepšují dva nové filmové styly portrétního osvětlení – Rembrandt Lighting a Butterfly Lighting. První zmíněné vytváří dramatický trojrozměrný efekt s jemným bočním světlem, zatímco druhý zdůrazňuje kontury obličeje.
Portrét zachycený s vivo V50 pomocí režimu multifokálního portrétu ZEISS s bokeh ve stylu ZEISS Biotar.
Režim ZEISS Multifocal Portrait nabízí ohniskové vzdálenosti 23 mm, 35 mm a 50 mm. Každá ohnisková vzdálenost je pečlivě spárována s jedním ze sedmi ikonických stylů bokeh – ZEISS Biotar Style Bokeh, ZEISS B-Speed Style Bokeh a ZEISS Distagon Style Bokeh, ZEISS Sonnar Style Bokeh, ZEISS Planar Style Bokeh, ZEISS Cine-Flare Portrait a ZEISS Cinematic Style Bokeh.
Pro potřeby skupinových fotografií je model V50 vybaven předním 50Mpx skupinovým selfie fotoaparátem ZEISS s 92° širokoúhlým objektivem[5] s automatickým ostřením. S podporou technologie AI 3D Studio Lighting 2.0 zajišťuje výjimečnou ostrost a minimální zkreslení, a to i při protisvětle. Doplňuje ho 119° ultraširokoúhlý zadní fotoaparát[6], který bez námahy zachytí velké skupiny a rozsáhlé krajiny. Díky snímačům s rozlišením 50 MP mohou uživatelé zachytit okamžiky s výjimečnými detaily a čistotou, což zajišťuje, že každý snímek získá hloubku.
Bez ohledu na to, zda přední, zadní nebo ultraširokoúhlý fotoaparát použijete k zachycení portrétů, rozsáhlých scenérií nebo skupinových fotografií, každý okamžik ožije v dokonale ostrém 4K rozlišení. Mimo to přináší V50 řadu zajímavých funkcí pro lepší kreativní vyjádření. Například režim filmového fotoaparátu dodává vintage nádech tím, že napodobuje estetiku klasické filmové fotografie. Díky funkci Live Photo potom mohou uživatelé zachytit životní okamžiky se stylovými barevně přizpůsobenými rámečky a vodoznakem ZEISS Border.
Estetika se setkává s inovacemi: Když design přispívá funkčnosti
Vivo V50 zvyšuje uživatelský komfort díky elegantnímu a ultralehkému designu. Špičkový zakřivený displej Quad Curved Screen zpříjemňuje každodenní sledování díky pohlcujícímu vizuálnímu zážitku od okraje k okraji. Téměř neviditelné rámečky dotvářejí displej, který je ideální pro sledování obsahu a hraní her.
Díky patentované technologií slim stacking a robustní baterii BlueVolt s kapacitou 6000 mAh (TYP) vyvažuje model V50 špičkový výkon a elegantní design. Zakřivení v úhlu 41° a zeštíhlený středový rám umožňují pohodlné vertikální i horizontální použití – ať už si užíváte filmy, hrajete hry, nebo sledujete své oblíbené sociální sítě. Zakřivené rohy nejen zvyšují použitelnost, ale také dodávají nádech elegance. Pokročilá technologie vivo anti-mistouch omezuje problém s nechtěnými klepnutími, takže je ideální pro intenzivní hraní, kde je pevný úchop nezbytný.
Model V50 je k dispozici ve dvou nových barevných variantách, inspirovaných krásou přírody. Barva Mist Purple evokuje klidnou, romantickou atmosféru, zatímco Satin Black nabízí nadčasovou eleganci díky svému elegantnímu, metalickému povrchu. Modul fotoaparátu s dvojitým prstencem kombinuje funkčnost se sofistikovaností díky luxusnímu gravírování, matnému preciznímu diamantovému vzoru a vysoce lesklým broušeným rohům – což dokazuje oddanost společnosti vivo pečlivému řemeslnému zpracování.
Trvalá síla a výkon: Mimořádně tenký design, výjimečná výdrž baterie a bezproblémová efektivita
Výjimečný výkon baterie modelu V50 je umožněn kombinací výkonného hardwaru a softwaru. Rozměrná baterie BlueVolt s kapacitou 6000 mAh (TYP) byla do ultratenkého těla implementována pomocí několika inovativních technologií. Patří mezi ně špičková křemíkovo-uhlíková anoda druhé generace a patentovaná technologie zapouzdření baterie.
V50 snadno zvládne každodenní používání, ať už jde o delší hraní her, pracovní hovory nebo sledování obsahu. Díky podpoře 90W nabíjení FlashCharge[7] dokáže poskytnout až 6 hodin hovoru po pouhých 10 minutách nabíjení z 1 %[8]. K další optimalizaci výkonu slouží režim AI Sleep Mode, který minimalizuje spotřebu energie přes noc, zatímco funkce Smart Charging Engine se inteligentně přizpůsobuje návykům uživatele a zachovává dlouhodobou výdrž baterie, která zůstává spolehlivá i po čtyřech letech používání.
V50 pohání čipset Qualcomm Snapdragon® 7 Gen 3, který nabízí o 15 % vyšší výkon CPU a o 50 % vyšší výkon GPU[9] oproti předchozím generacím. Jednotka AI Neural Network Unit a ISP zajišťují plynulé spouštění aplikací, vykreslování herní grafiky a optimalizované každodenní úkoly, a to vše při zachování energetické efektivity. Systém je navržen tak, aby poskytoval bezproblémový výkon po dobu až 60 měsíců[10]. Díky 12 GB paměti RAM a až 12 GB rozšířené paměti RAM[11] umožňuje V50 snadné spuštění více než 40 aplikací současně. Inteligentní správa nevyužitého prostoru v paměti ROM zajišťuje vyšší výkon a plynulejší multitasking a nabízí plynulý uživatelský zážitek i při náročném používání. Kromě toho V50 nabízí odolnost proti vodě a prachu certifikací IP68 a IP69[12], takže je ideálním partnerem na cesty.
Nové vivo V50 s kapacitou interní paměti 512 GB, v barevných variantách Mist Purple a Satin Black dorazilo na český trh právě dnes s doporučenou maloobchodní cenou 14 999 korun. U vybraných prodejců získají zákazníci do konce března slevu 1000 korun při zadání slevového kódu vivo1000 a jako dárek nabíjecí adaptér vivo 90W FlashCharge zdarma.
O vivo
vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.
V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen[13], orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.
Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.
Tento výrobek je jednočlánkový; typická kapacita baterie je 6000 mAh (3,84 V); jmenovitá kapacita je 5870 mAh. Platí pro český trh ↑
„90W FlashCharge“ označuje, že výrobek podporuje nabíjecí výkon až 90 W. Kompatibilní nabíječka není součástí balení výrobku. Skutečný nabíjecí výkon se dynamicky mění podle podmínek. ↑
Stabilizace je testována na základě standardu CIPA 2014 s použitím 23mm ohniskové vzdálenosti hlavního fotoaparátu. ↑
V porovnání s běžným bleskem se měkkost světla Aura Light modelu V50 zvýší přibližně 143krát. Údaje vychází z laboratorních testů společnosti vivo. ↑
„90W FlashCharge“ označuje, že výrobek podporuje nabíjecí výkon až 90 W. Kompatibilní nabíječka není součástí balení výrobku. Skutečný nabíjecí výkon se dynamicky upravuje podle toho, jak se mění podmínky a závisí na skutečném používání. ↑
Údaje o nabíjení pocházejí z laboratoře vivo. Teplota prostředí a telefonu je 25 °C ± 1 °C. Při 1 % stavu baterie, vypnutých službách a funkcích telefonu kromě hlasových hovorů, vypnuté obrazovce a při použití oficiální standardní nabíječky a datového kabelu. Skutečné údaje se mohou lišit v závislosti na testovacím prostředí, podmínkách při nabíjení, původní teplotě telefonu, dlouhodobém opotřebení baterie a dalších faktorech. ↑
Údaje o zlepšení výkonu jsou získány z oficiálních stránek společnosti Qualcomm, což je zlepšení oproti předchozí generaci. ↑
„60měsíční bezproblémová zkušenost“ naznačuje, že produkt prošel 60měsíčním testováním plynulosti v laboratorních testovacích prostředích vivo díky optimalizaci softwaru, hardwaru a dalších komplexních technologií. Nicméně 60měsíční bezproblémová zkušenost nezaručuje absolutní absenci zpomalení systémů. Vzhledem k rozdílům v síťových prostředích, individuálním zvyklostem při používání a dalším faktorům se skutečnost může odlišovat. ↑
Rozšířená paměť RAM 12 GB je realizována softwarově. Skutečná dostupná paměť ROM / RAM je menší kvůli úložišti operačního systému a předinstalovaným aplikacím. Údaje jsou získány z laboratorních testů vivo. Verze paměti zařízení se může lišit v závislosti na regionu. ↑
Tento výrobek byl testován v kontrolovaných laboratorních podmínkách a má stupeň krytí IP68 a IP69 podle normy IEC 60529-2013. Podmínky testu odolnosti proti vodě IP68: Ponoření do statické sladké vody do hloubky 1,5 metru po dobu až 30 minut, přičemž rozdíl teplot mezi vodou a zařízením je menší než 5 ℃. Podmínky zkoušky odolnosti proti vodě IP69: Rychlost otáčení (5 ± 1) otáček za minutu, úhly trysky 0°, 30°, 60° a 90°, průtok (15 ± 1) l/min, teplota vody (80 ± 5) ℃, doba testu 30s/pozice a telefon umístěný ve svislé poloze s portem USB směrem dolů. Tento výrobek není profesionální vodotěsný telefon. Odolnost proti stříkající vodě, vodě a prachu není trvalá a může se snížit v důsledku každodenního používání. Při každodenním používání neponořujte telefon do vody, mořské vody ani jiných tekutin. Nenabíjejte telefon, pokud je mokrý; místo toho jej ihned vyčistěte a vysušte. Na poškození způsobené vniknutím kapaliny se nevztahuje záruka. ↑
„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům. ↑
Praha, 4. března 2025 – ELEKTROWIN a.s., největší kolektivní systém pro zpětný odběr elektrospotřebičů v České republice, dosáhl v roce 2024 historicky nejlepších výsledků. Celkem se prostřednictvím rozsáhlé sběrné sítě podařilo sebrat a předat k recyklaci 78 115 tun odpadních elektrozařízení. Pro lepší představu – toto množství odpovídá přibližně deseti Eiffelovým věžím nebo hmotnosti jednoho a půl Titaniku. Elektrowin tak výrazně překonal zákonem stanovenou hranici 65 % ze zařízení uvedených na trh v posledních třech letech. Dosažená celková míra sběru činí 77,28 %.
Lidé odevzdali Elektrowinu k recyklaci větší množství elektrospotřebičů než kdy dříve. Ve srovnání s rokem 2023 se k recyklaci dostalo o 14 tisíc tun elektroodpadu více. Toto množství elektra by naplnilo 200 nákladních vagonů. Za úspěchem stojí fakt, že lidé vidí v recyklaci smysl a aktivně se zapojují. „Největší množství elektroodpadu se sbírá ve sběrných dvorech obcí. Neustále roste sběr přímo od prodejců – když si lidé kupují nový spotřebič, starý nechají odvézt. V menších obcích dobře funguje i sběr ve spolupráci se sbory dobrovolných hasičů a mobilní svozy. Veřejnost edukujeme prostřednictvím našich projektů, jako Recyklujte s hasiči nebo Recyklohraní aneb Ukliďme si svět,” popisuje předseda představenstva Elektrowinu Roman Tvrzník. Pohodlí při odevzdání starých zařízení zajišťuje stále se rozšiřující síť sběrných míst, kterých je nyní po celé republice více než 12 000. Významným faktorem byl v uplynulém roce také vstup nových partnerů do sběrné sítě Elektrowinu, poté co získali certifikaci CENELEC. „Naším partnerem se mohou stát pouze zpracovatelé, kteří splňují přísné ekologické a technologické standardy,” uvádí Roman Tvrzník.
Díky rozšíření kapacit pro efektivní recyklaci elektroodpadu se v roce 2024 podařilo překročit zákonnou hranici sběru elektroodpadu 65 %* u všech sledovaných skupin:
Skupina 1 – Zařízení pro tepelnou výměnu – 78 %
Skupina 2 – Obrazovky – 121 %
Skupina 3 – Světelné zdroje 75 %
Skupina 4 – Velké spotřebiče (větší než 50 cm) 70 %
Skupina 5 – Malé spotřebiče (menší než 50 cm) + Skupina 6 – malá IT zařízení 65 %
*procenta z elektrospotřebičů uvedených na trh v posledních třech letech
Povodně 2024: Rychlá pomoc zaplaveným obcím
Jednou z výzev loňského roku byly zářijové povodně, které zasáhly několik českých regionů. Elektrowin se aktivně podílel na pomoci postiženým obcím a bezplatně odvezl přibližně 450 tun zničených elektrospotřebičů. „Naši řidiči museli často pracovat v extrémních podmínkách, kdy bahnem a vodou poničené lednice a pračky tvořily obří hromady na ulicích. Jsme rádi, že jsme mohli pomoci s jejich bezpečnou likvidací,“ říká Roman Tvrzník.
Zahraniční e-shopy mimo systém
Přestože Češi recyklují více než kdy dříve, systém zpětného odběru stále čelí překážkám. Mezi největší výzvy patří elektrospotřebiče zakoupené ze zahraničních e-shopů, za které prodejci neodvádějí recyklační příspěvky, přestože jejich výrobky po čase končí v českém sběrném systému. Elektrowin proto apeluje na legislativní opatření, která by tuto situaci řešila.
Další výzvou zůstává sběr menších elektrozařízení, jako jsou fény nebo kuchyňské roboty, které často končí v běžném odpadu. Elektrowin proto klade důraz na informační kampaně, vzdělávací projekty a spolupráci s prodejci, kteří přebírají spotřebiče nad rámec svých zákonných povinností.
20 let Elektrowinu: Putovní výstava a soutěž o elektrospotřebiče
V roce 2025 si Elektrowin připomene 20 let své existence a při této příležitosti připravil pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka putovní výstavu „20 let Elektrowinu – Recyklujeme pro budoucnost“. Expozice zavítá do všech krajských měst a návštěvníci se dozvědí více o historii recyklace, dopadech na životní prostředí i nejnovějších technologiích v oblasti zpracování elektroodpadu. Součástí výstavy je i soutěž o domácí elektrospotřebiče.
„Chceme poděkovat všem, kteří přispívají k úspěšnému fungování systému – občanům, obcím, prodejcům i zpracovatelům. Bez nich bychom těchto skvělých výsledků nikdy nedosáhli. Budeme moc rádi, když se všichni přijdete na výstavu podívat,“ dodává Roman Tvrzník.
„Donald Trump v prvních měsících svého druhého prezidentského období jasně deklaroval ambici, že Spojené státy musí být první zemí, která vyvine umělou obecnou inteligenci (AGI). A Trump to nevidí jen jako technologickou výzvu, ale jako klíčovou bitvu, která rozhodne o budoucnosti světa,“ říká David Strejc.
Válečná rétorika jako nástroj k získání podpory
Podle Strejce je klíčovým prvkem Trumpovy strategie jeho jazyk. „Trump AGI prezentuje jako válečný konflikt, zejména proti Číně. Neustále zdůrazňuje, že vítěz této bitvy získá obrovskou moc. To mu umožňuje získat podporu veřejnosti i politiků pro masivní investice do vývoje AI.“
Například při oznámení projektu „Stargate“ Trump prohlásil: „Země, která ovládne umělou inteligenci, bude vládnout světu.“ Tento přístup podle Strejce připomíná studenou válku, kdy soupeření o kosmický program nebo jaderný arzenál legitimizovalo obří vládní investice.
Dvojí komunikační strategie: mezi urychlením vývoje a varováním před riziky
Trumpova rétorika není jen o podpoře vývoje AGI, ale i o zdůrazňování jejích rizik. „Na jedné straně deregulací urychluje vývoj, na druhé straně varuje před deepfakes a jinými hrozbami. Tím se staví do role odpovědného lídra, který si je vědom rizik, ale zároveň žene USA kupředu.“
Projekt „Stargate“ podle Strejce ukazuje tuto dvojí komunikaci. „Trump ho prezentuje jako historické partnerství mezi státem a soukromým sektorem, čímž vytváří dojem kontrolovaného a bezpečného vývoje, a ne jako riskantní experiment s nejistým výsledkem.“
Geopolitika: závod s Čínou a snaha o technologickou suverenitu
„Trump využívá závod o AGI k redefinici vztahů s Čínou. Tvrdí, že pokud Čína získá AGI jako první, USA ztratí ekonomickou i bezpečnostní kontrolu.“ Proto jeho administrativa:
Zrušila regulace, které zpomalovaly vývoj,
Navázala úzkou spolupráci s technologickými giganty, jako jsou OpenAI, Oracle a SoftBank.
„Závod s Čínou se stal hlavním argumentem pro urychlený vývoj AI bez ohledu na možná rizika,“ vysvětluje Strejc.
Nový model spolupráce: stát a soukromý sektor jako partneři
Trump mění tradiční vztah mezi vládou a technologickým sektorem. „Místo regulace přichází přímá spolupráce. Projekt Stargate je toho důkazem – firmy jako OpenAI nyní dostávají přístup ke státním zdrojům podobně jako v Číně.“
„Trumpovo druhé funkční období přineslo zásadní posun – AI už není jen technologickým tématem, ale otázkou národní bezpečnosti a geopolitiky,“ uzavírá Strejc.
Zda tato strategie skutečně zajistí USA prvenství v AGI, není jisté. „Ale Trump vytvořil nový přístup k umělé inteligenci, který může výrazně změnit globální vztahy.“
Nástorje RTX Remix si vyzkoušlo již 30 000 modderů, kteří pomocí AI zpřístupnili vylepšené verze stovek klasických titulů více než jednomu milionu hráčů. AI zde pohání několik vylepšení:
4K PBR – Materiály s vysokým rozlišením, detailními texturami a realistickými světelnými efekty, které lze vytvořit pomocí integrovaných nástrojů využívajících generativní AI, případně pomocí PBRFusion 3, nového AI modelu vytvořeného Remix modderem s přezdávkou Night Raven. Novinka využívá RTX Remix API k integraci ComfyUI.
NVIDIA DLSS 4 s funkcí Multi Frame Generation pro vyšší snímkovou frekvenci.
Neural Radiance Cache – První neuronový shader, který zvyšuje kvalitu grafiky.
Další podrobnosti o RTX Remix najdete na blogu RTX AI Garage zde.
GeForce NOW rozšiřuje podporu o klasické pecky od od Blizzardu. Heroes of the Storm, Warcraft Rumble a trilogie Warcraft: Remastered jsou součástí 11 her, které se tento týden připojují ke cloudu.
Kompletní seznam novinek z tohoto týdne zahrnuje:
Citizen Sleeper 2: Starward Vector (Xbox, k dispozici na PC Game Pass)
Praha, [14. března 2025] – Microsoft, jakožto lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti, varuje české hoteliéry a poskytovatele ubytování před rozsáhlou phishingovou kampaní, která využívá platformu Booking.com k útokům na ubytovací zařízení po celém světě, včetně Evropy. Útočníci se zaměřují na zaměstnance hotelů, kteří pracují s Booking.com, a snaží se získat přístup k jejich účtům, aby kradli data, prováděli finanční podvody a šířili nebezpečný malware.
Jak funguje phishingová kampaň?
Phishingové kampaně často začínají rozesíláním podvodných e-mailů, které se tváří jako oficiální zprávy od Booking.com. Tyto e-maily obvykle obsahují urgentní výzvy k akci, jako například ověření účtu, aktualizaci údajů nebo reakci na stížnost zákazníka. Cílem je nalákat oběti na falešné webové stránky, které vypadají jako Booking.com, a získat jejich přihlašovací údaje.
Technika, která tyto útoky využívá se nazývá ClickFix. Spočívá v tom, že se snaží oběti přimět ke kopírování a vkládání příkazů do příkazového řádku. Tento postup vede k automatické instalaci malwaru do počítače oběti. I když se jedná o globální kampaň, je důležité upozornit české uživatele, že se mohou stát obětí tohoto podvodu, a proto by měli být obzvláště opatrní.
„Ochrana zákazníků a partnerů před kybernetickými hrozbami je pro Microsoft dlouhodobou prioritou, kterou si udržuje i do budoucna. Proto aktivně monitorujeme a analyzujeme phishingové kampaně, jako je tato, a poskytujeme hoteliérům a poskytovatelům ubytování nástroje a informace, které potřebují k ochraně svých dat a systémů,“ říká Michal Stachník, Country Manager Microsoftu za Českou republiku a Slovensko.
Konkrétní pravidla pro odhalení phishingu:
Doporučení pro hoteliéry a poskytovatele ubytování:
Kontrola e-mailové adresy odesílatele: Zkontrolujte, zda je adresa legitimní a zda se shoduje s oficiální adresou Booking.com. Podvodníci často používají podobné, ale mírně odlišné adresy, aby oklamali oběti.
Opatrnost při klikání na odkazy: Než kliknete na odkaz, zkontrolujte, kam vede. Pokud se vám zdá podezřelý, raději na něj neklikejte. Podvodné odkazy mohou vést na falešné webové stránky, které vypadají jako Booking.com, ale ve skutečnosti slouží ke krádeži vašich údajů.
Varovné signály: Hledejte varovné signály, jako jsou gramatické chyby, urgentní výzvy k akci nebo neobvyklé požadavky.
Kontaktování Booking.com: Pokud máte jakékoliv pochybnosti, kontaktujte přímo podporu Booking.com a ověřte si pravost zprávy.
Dvoufaktorové ověření: Používejte dvoufaktorové ověření pro svůj účet na Booking.com.
Další doporučení:
Používejte silná hesla a pravidelně je měňte.
Pravidelně aktualizujte software a operační systém.
Vzdělávejte své zaměstnance o rizicích phishingu a o tom, jak se mu bránit.
Používejte antivirový software a firewall.
O společnosti Microsoft:
Společnost Microsoft (Nasdaq „MSFT“ @microsoft) vytváří platformy a nástroje využívající umělou inteligenci, aby mohla poskytovat inovativní řešení, která splňují měnící se potřeby našich zákazníků. Tato technologická společnost se zavázala k širokému zpřístupnění umělé inteligence, a to zodpovědně, přičemž jejím posláním je umožnit každému člověku a každé organizaci na planetě dosáhnout více.