Povinná přístupnost webů v létě dopadne na e-shopy i banky. Za její nedodržení hrozí milionové pokuty

PRAHA, 25. BŘEZNA 2025 – Povinná přístupnost webů – pravidla, podle kterých se musejí řídit webové stránky a mobilní aplikace, aby byly snadno použitelné i pro lidi s handicapem. Od února 2008 platí pro státní instituce. I po sedmnácti letech řada z nich vykazuje chyby, někteří o povinnosti ani nevědí. Letos se navíc povinná přístupnost rozšíří i na soukromé subjekty. Týkat se bude například e-shopů, internetového bankovnictví nebo samoobslužných pokladen.

Podle Světové zdravotnické organizace má 16 procent světové populace nějakou formu handicapu. Řada z nich má velký vliv na možnost využívání moderních technologií. Jen v Evropské unii trpí určitou formou omezení, které trvale znepříjemňuje používání internetu, okolo 20 procent lidí. Usnadnit lidem s handicapem používání internetu by měla povinná přístupnost webů. Ta v praxi znamená, že webová aplikace musí podporovat asistenční technologie pro zdravotně postižené, například čtečky obrazovky. „Za přístupný web se považuje takový, který je návštěvník s těžkým zdravotním postižením schopen i přes svůj zdravotní handicap efektivně používat. Například pokud uživatel neslyší, může si u videa přečíst titulky, nebo pokud je uživatel barvoslepý, povinná formulářová pole jsou označena hvězdičkou. Dalším bodem je ovladatelnost – například pokud uživatel nemůže používat myš, je možné plně ovládat web klávesnicí. Třetí podmínkou je srozumitelnost, kdy obsah a ovládání rozhraní musí být srozumitelné a předvídatelné. Například instrukce při vyplňování formulářů nebo srozumitelné chybové hlášky při nesprávně vyplněném poli formuláře,“ popsal Matej Sekeľ, Senior Test Engineer společnosti Tesena.

V současnosti tato pravidla platí pro instituce veřejného sektoru a organizace financované z veřejných prostředků. To se ale už letos v létě změní. „Rok 2025 přinese díky Evropskému aktu o přístupnosti zásadní rozšíření povinností i na soukromý sektor. Od 28. června nabude účinnosti zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, který nařizuje splnění daných kritérií i některým soukromým webovým a mobilním aplikacím. Jedná se například o e-shopy, elektronické bankovnictví, informační a rezervační systémy v dopravě, audiovizuální služby, bankomaty a platební či samoobslužné terminály,“ upozornila Lucie Paulíčková, Deputy CEO společnosti Tesena.

Ač pro státní sektor platí podmínky už sedmnáct let, stránky stále vykazují spoustu chyb. „Mezi největší chyby, které se vyskytují na webových stránkách, patří nedostatečný kontrast textu vůči pozadí, který způsobuje problémy s čitelností obsahu. Dále problémy s navigací na stránce bez použití myši, nedostatečná podpora čteček obrazovky, nesprávné nebo chybějící popisy polí a chyby ve formulářích. Z mojí zkušenosti má v oblasti přístupnosti nedostatky stále značná většina webů,“ vyjmenoval Matej Sekeľ.

Ověřit si, zda web povinné standardy splňuje, lze několika způsoby. „Například testováním přístupnosti, které zahrnuje použití automatizovaných nástrojů, ale i značnou část manuálního testování. Další způsob je nechat si vypracovat odborný audit přístupnosti, kde specializované firmy a konzultanti provádějí kompletní analýzu přístupnosti. Případně je možnost oslovit přímo uživatele se zdravotním postižením, kteří poskytnou cennou zpětnou vazbu o tom, jak je jejich web v praxi použitelný,“ poradil Matej Sekeľ.

Velkým problémem může být neinformovanost tvůrců a správců webů, kteří o povinnostech, které musejí splnit, většinou nevědí. Často se tak o chybovosti dozvědí až na základě kontroly. Těch v létě přibude. „Už v lednu 2019 spustilo sérii kontrol Ministerstvo vnitra, které se zaměřilo na to, zda jsou weby institucí státní správy a samosprávy přístupné i pro osoby se zdravotním postižením. Až dojde k rozšíření povinností i na soukromé subjekty, bude jejich dodržování kontrolovat hned několik institucí. Tou hlavní by měla být Česká obchodní inspekce, další pak Úřad pro ochranu osobních údajů a v některých případech i Český telekomunikační úřad. Každý úřad pak bude posuzovat závažnost přestupku, maximální výše následné pokuty bude deset milionů korun. Mezi nejzávažnější přestupky patří například uvedení výrobku na trh bez splnění požadavků na přístupnost nebo neprovedení nápravy. V takovém případě pak může úřad vedle udělení pokuty nařídit výrobek stáhnout z trhu a zakázat jeho následný prodej,“ uvedla Lucie Paulíčková.

Evropská unie reaguje povinnou přístupností na demografické změny, například celosvětově přibývá seniorů, kteří chtějí využívat moderní technologie. Firmy si tak mohou rozšířit zákaznickou základnu. „Přístupnost je dnes brána jako konkurenční výhoda. Přístupné služby využije víc lidí, včetně seniorů, lidí s handicapem nebo lidí s dočasnými omezeními, jako je například zlomená ruka. Přístupné weby navíc často splňují technické požadavky vyhledávačů, což vede k lepším pozicím ve vyhledávačích a vyšší návštěvnosti. Je také třeba si uvědomit, že z lepší přístupnosti profitují i běžní uživatelé, například dobře čitelné písmo, kontrastní barvy nebo možnost ovládání webu bez myši zlepšují použitelnost pro všechny. Přístupnost je dlouhodobý trend, který se bude dál rozvíjet. Firmy, které jí implementují včas, budou mít výhodu před konkurencí, která bude muset změny zavádět dodatečně,“ uzavřela Lucie Paulíčková.

TESENA, tesena.com

Společnost Tesena | Smart Testing byla založena v roce 2013 s mírně ambiciózním, ale velmi vážně zamýšleným cílem změnit svět testování softwaru. Zaměřuje se na testování a quality engineering pro firmy, které si nemohou dovolit chyby. Čím dřív je odhalí, tím víc firmy ušetří. Pokud zapojíte Tesenu už od začátku projektu, náklady vzniklé kvůli chybám snížíte až 30x, o úspoře času nemluvě. Expertní vzdělávání v testingu a quality engineeringu nabízí společnost formou školení na míru ve firmách, na kurzech i specializovaných meet-upech a na unikátní české testingové konferenci. Tesena nabízí profesionální testování softwaru, Quality Engineering služby a testingové kurzy, včetně certifikovaných kurzů ISTQB pro zlepšení dovedností testerů.

 

Carvago odhaluje, jaké sportovní vozy se nejlépe prodávají online. Žebříčku vévodí Mazda MX-5, následují Ford Mustang a BMW Z4

  • Mazda MX-5 je nejprodávanějším sportovním vozem na Carvago za posledních 12 měsíců
  • Mezi čistě sportovními modely dominují spíše cenově dostupné roadstery a kupé, v první desítce se ale objevují i prémiové sporťáky jako Jaguar F-Type či Porsche Cayman
  • Žádané jsou na Carvago rovněž sportovní deriváty prémiových německých modelů od Audi S5 po elektrické BMW i4 M50

PRAHA, Česká republika, 25. března 2025 – Společnost Carvago, největší online platforma pro nákup a prodej ojetých vozů v Evropě, zveřejnila statistiky prodejů sportovních automobilů. Nejprodávanějším sportovním vozem na Carvago je legendární Mazda MX-5, následovaná americkou ikonou Ford Mustang a prémiovým roadsterem BMW Z4.

„I v digitální éře hledají zákazníci auta, která nabízejí takříkajíc analogovou radost z jízdy,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta. „Online nákup jim umožňuje snadno najít vysněný model i v případě, že je v jejich zemi těžko k sehnání. Díky Carvago si tak mohou splnit sen o sportovním autě z pohodlí domova a zároveň mají jistotu, že je po převzetí vozu nečekají žádná nemilá překvapení.“

Detailní pohled na žebříček sportovních vozů ukazuje převahu kompaktních roadsterů a kupé, jež nabízejí zábavu za volantem za relativně dostupnou cenu. Vítězná Mazda MX-5 je dlouhodobě oblíbená díky své lehké konstrukci a agilnímu chování v zatáčkách. Na druhém místě se umístil Ford Mustang, americká ikona kombinující charakterní osmiválec s každodenní využitelností. Třetí příčka patří prémiovému roadsteru BMW Z4. V první desítce se prosadily i sourozenecké modely Toyota GT86/GR86 a Subaru BRZ, což potvrzuje zájem o lehká japonská kupé s pohonem zadních kol. Kromě toho se v žebříčku umístil italsko-japonský roadster Fiat 124 Spider (včetně varianty Abarth) nebo dvojice Porsche Cayman/Boxster, symbolizující relativně dostupnou vstupenku do světa sportovních vozů značky Porsche.

Nejprodávanější sportovní vozy na Carvago*

  1. Mazda MX-5
  2. Ford Mustang
  3. BMW Z4
  4. Audi TT
  5. Toyota GT86/GR86
  6. Fiat/Abarth 124 Spider
  7. Jaguar F-Type
  8. Porsche Cayman/Boxster
  9. Subaru BRZ
  10. Toyota Supra

*Interní data Carvago, 15. března 2024 – 15. března 2025

Aby Carvago zajistilo bezpečný a spolehlivý nákup i u sportovních a velmi výkonných vozů, využívá celou řadu nástrojů. Například Carvago Blacklist automaticky vyřazuje stovky notoricky poruchových modelů a motorizací, takže se na platformu vůbec nedostanou. Každý vůz prodávaný přes Carvago navíc prochází detailní technickou kontrolou CarAudit, která zahrnuje až 270 kontrolních bodů. Důsledné prověřování odhalí skryté závady zhruba u čtvrtiny prověřovaných aut. Takové kusy nejsou doporučeny k prodeji. Zákazníci také mají jistotu díky 14denní lhůtě na vrácení vozu bez udání důvodu a šestiměsíční záruce. Carvago tedy jedinečným způsobem kombinuje široký výběr sportovních automobilů z celé Evropy s garancí kvality a transparentnosti.

Vedle specializovaných sportovních modelů zákazníci Carvago často sahali i po sportovních verzích německých prémiových modelů. Značné oblibě se mezi nimi těší BMW řady 2 a 4 nebo Audi S5. Svým způsobem lze do této skupiny zařadit také elektrické BMW i4 M50. Jeho úspěch naznačuje, že zákazníci začínají přijímat i elektrifikované alternativy sportovních sedanů, pokud dokážou nabídnout emocionální a dynamický zážitek z jízdy.

V bilanci objednávek za posledních 12 měsíců nechybí ani vrcholné varianty jako Audi RS7, BMW M5 Competition nebo Mercedes-Benz C 63 AMG. Sportovně laděné vozy – ať už ryzí sporťáky, nebo nejsilnější verze relativně běžných modelů – tak tvoří stabilní součást poptávky na online trhu s ojetinami. I když většinu prodejů zaujímají praktičtější typy automobilů, data Carvago potvrzují, že na evropském trhu ojetých vozů stále existuje početná komunita nadšenců, kteří vyhledávají dynamiku a radost z jízdy.

O společnosti Carvago

Carvago je největší online platforma pro nákup a výkup ojetých automobilů v Evropě. Klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a nabídnout zákazníkům cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu. Je součástí mezinárodní investiční skupiny EAG s centrálou v České republice.

Mastercard přináší do Česka svůj oceňovaný vzdělávací program Girls4Tech a inspiruje dívky k objevování technických oborů

Praha, 25. března 2025 – Technologická společnost Mastercard přináší do České republiky svůj globální vzdělávací program Girls4Tech. Jeho cílem je přiblížit dívkám ve věku 8–12 let svět vědy, technologií, inženýrství a matematiky a podnítit v nich zájem o tyto obory. První české workshopy se uskuteční 24. a 28. března 2025 na Základní škole Tusarova v Praze a zapojí se do nich 60 dívek a desítky dobrovolníků z řad zaměstnanců Mastercard a ČSOB.

Girls4Tech je oceňovaná vzdělávací iniciativa, která byla spuštěna v roce 2014. Od té doby oslovila více než 7 milionů dívek v 65 zemích světa a přiblížila jim základy analýzy dat, umělé inteligence, kryptografie, kybernetické bezpečnosti nebo detekce podvodů. Program je lokalizován do více než 20 jazyků, nově včetně češtiny.

„Podpora technologického vzdělávání dívek je klíčová pro rozvoj inovací a digitální ekonomiky. Mastercard proto investuje do programů, které nejen rozvíjejí technologické dovednosti, ale také ukazují dívkám, že mohou uspět ve vědeckých, technických a matematických oborech. Girls4Tech propojuje teorii s praxí a zapojuje do výuky naše odborníky, kteří se stávají mentory budoucí generace,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Během workshopů jsou dívky rozděleny do skupin a postupně navštíví šest interaktivních stanovišť, kde si prakticky vyzkoušejí různé oblasti technologického světa. Celý program je navržen tak, aby dívkám ukázal, že technologie nejsou jen složité algoritmy a čísla, ale fascinující svět plný možností, kde se mohou uplatnit i ony. Do akce se aktivně zapojí desítky dobrovolníků z Mastercard a ČSOB, kteří budou dívkám pomáhat objevovat svět technologií.

Na stanovišti věnovaném šifrování se dívky dozvědí, jak se chrání citlivé informace a proč je důležité bezpečné kódování dat. V části zaměřené na algoritmy zjistí, co všechno v našem světě tyto neviditelné instrukce řídí – od doporučení filmů po samořídící auta. Na stanovišti s velkými daty si vyzkouší roli datových analytiků a zjistí, jak obrovské množství informací přeměnit v užitečné poznatky. Při objevování umělé inteligence se seznámí s tím, jak AI rozpoznává obrazy, reaguje na hlasové příkazy nebo pomáhá lékařům v diagnostice. Dále si vyzkoušejí detekci podvodů a pochopí, jak moderní technologie chrání online platby.

„V dnešní době je nezbytné, aby vzdělávání odráželo rychlý technologický pokrok. Program Girls4Tech dává dívkám jedinečnou příležitost si ověřit, že technologie nejsou jen o číslech a kódech, ale o kreativitě, inovacích a řešení problémů. Věřím, že tahle zkušenost je bude bavit, bude je inspirovat k dalšímu zkoumání a ukáže jim, že i ony mohou jednou formovat budoucnost digitálního světa,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná mj. za inovace, technologie a operations.

Program Girls4Tech je součástí dlouhodobé strategie Mastercard zaměřené na rozvoj digitálních dovedností mezi mladými lidmi. Po úspěšném spuštění v Praze chtějí Mastercard a ČSOB program rozšířit i do dalších regionů, aby co nejvíce dívek dostalo šanci objevit, jak fascinující může svět technologií být.

Více informací o programu Girls4Tech naleznete na www.girls4tech.com.

O společnosti Mastercard

Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

www.mastercard.com

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

PayU, přední poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby.

Díky Shopify, jedné z nejpopulárnějších e-commerce platforem na světě, mohou firmy provozovat internetový obchod bez nutnosti pokročilých technických znalostí. Toto řešení je oblíbené jak mezi obchodníky, kteří chtějí rychle spustit provoz e-shopu, tak mezi společnostmi, které expandují. PayU nyní díky novým pluginům nabízí rychlou a jednoduchou možnost integrace své platební brány do internetových obchodů na Shopify.

Ve společnosti PayU se snažíme, aby byly online platby co nejjednodušší pro podniky všech velikostí. Naše nové pluginy umožňují obchodníkům snadno integrovat bezpečné a efektivní platební řešení, aby se mohli soustředit na rozvoj svého podnikání.
– Martin Prunner, Country Manager PayU pro Českou republiku

Výhody pro obchody

Aplikace PayU pro Shopify zjednodušují integraci platební brány a umožňují obchodníkům přijímat platby jen několika kliknutími.

Po stažení a instalaci pluginu PayU GPO ze Shopify App Store mohou obchodníci nastavit své platební preference – například podporované platební metody, měny nebo nastavení ochrany proti podvodům – tak, aby platební brána PayU dokonale vyhovovala jejich obchodním potřebám. Před plným spuštěním plateb je navíc možné vše otestovat v Sandbox prostředí.

Vedle hlavního pluginu platební brány nabízí PayU také plugin PayU GPO – BLIK. Platební metoda BLIK je velmi populární v Polsku a pro české obchodníky na tamním trhu je proto nutností.

„Náš plugin BLIK pro Shopify ocení firmy, které chtějí prodávat online v Polsku, kde je BLIK nejpopulárnější alternativní platební metodou.“
– Martin Prunner, Country Manager PayU pro Českou republiku

Plugin BLIK od PayU umožňuje zpracování plateb BLIK přímo na stránce potvrzení objednávky v obchodě. To výrazně zjednodušuje a urychluje nákupní proces, zvyšuje komfort zákazníků a zároveň zlepšuje konverzní poměr.

Díky dostupnosti obou pluginů – PayU GPO a PayU GPO BLIK – si obchodníci mohou přizpůsobit platební systém podle svých potřeb.

O společnosti PayU GPO

PayU GPO je jedním z hlavních poskytovatelů online plateb na českém trhu. Místním obchodníkům poskytuje širokou nabídku řešení pro online platby, včetně plateb přes digitální peněženky jako Apple Pay a Google Pay, odložené platby Twisto, platby bankovním převodem i úhrady s pomocí QR kódu. Českým obchodníkům PayU GPO zároveň prostřednictvím přeshraničních finančních služeb přináší snadný přístup na mezinárodní trhy. Pro malé a střední e-shopy nabízí firma možnost aktivace platební brány prostřednictvím automatického onboardingu. Službám PayU v Česku důvěřují společnosti jako Smartwings, Student Agency či Allianz.

Na globální úrovni společnost působí na více než 50 rychle rostoucích trzích napříč střední a východní Evropou, Latinskou Amerikou a Afrikou. PayU GPO se věnuje vytváření špičkových finančních služeb přizpůsobených potřeb téměř půl milionu obchodníků a milionů spotřebitelů. PayU GPO podporuje stovky platebních metod a prostřednictvím platformy s certifikací PCI denně zpracovává miliony transakcí. Misí PayU GPO je poskytování nástrojů a služeb, které vytváří svět bez finančních hranic, v rámci něhož každý může prosperovat.

Více na https://czech.payu.com/

Consulting Company Novasoft prohlubuje partnerství se SAP, nově prodává také licence

Praha 24. března 2025 – Technologická společnost Consulting Company Novasoft, která je součástí BiQ Group, prohlubuje kompetence a partnerství se společností SAP. Kromě dosavadních služeb, jako jsou konzultace, migrace a služby spjaté s cloudem, může po vzoru velkých společností prodávat také licence a cloudové předplatné. Novasoft, který tvoří tým 50 konzultantů a vývojářů, se nyní profiluje jako silný SAP partner, jenž dodává nejen cloudové produkty, ale kompletní portfolio včetně licencí.

„Novasoft a SAP k sobě patří již od samého založení firmy. Nyní se nacházíme v době, kdy probíhá obrovský přerod k dodávce komplexních projektů v cloudu, s tím spojených systémů a služeb. Chceme se profilovat nejen jako dodavatel služeb, ale i cloudových produktů včetně licencí. Navíc dokážeme nabídnout nejen znalost tohoto systému, který nastavuje standard napříč odvětvími, ale také praktickou zkušenost. To dokládají zdařilé cloudové migrace, které jsme provedli pro klienty DPD SK nebo Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně,“ říká Vladimír Moravec, CEO a zakladatel Consulting Company Novasoft.

„Technologie SAP jsme před lety zvolili jako strategickou oblast, na kterou se chceme dlouhodobě zaměřovat. Ekosystém využívá řada malých firem, přitom ale nebrzdí jejich růst a pokrývá potřeby až do velikosti enterprise. Těší mě, že jsme v tomto ohledu udělali další pokrok, naší dlouhodobou ambicí je patřit mezi TOP 3 partnerů SAP v České republice,“ uvádí Marcel Červený, CEO BiQ Group.

Nové produktové portfolio s AI

SAP, který je největší technologickou firmou v Evropě, nedávno představil nové produktové portfolio, obsahující řadu nových řešení pro vývojáře, včetně digitálního AI asistenta SAP Joule pro vývoj aplikací. Ten implementovalo ČD Cargo ve spolupráci s Consulting Company Novasoft a ČD – Informační Systémy jako první firma v České republice a na Slovensku. Tento nástroj má potenciál snížit časovou náročnost vývoje zhruba o polovinu.

Mezi významné referenční projekty patří rovněž cloudová migrace pro DPD SK, za kterou získala Consulting Company Novasoft ocenění SAP Quality Awards. Úroveň partnerství se odvíjí od referenčních projektů a kombinace odbornosti, rolí, zkušeností, referencí, kvality spolupráce, podpory, viditelnosti na trhu a dalších aktivit.

„Chceme i nadále prohlubovat kompetence, včetně využití trendy technologií, jako je umělá inteligence. Cílem Novasoftu je i nadále posilovat tým konzultantů a prohlubovat odbornost pro ekosystém SAP. Svět cloudových produktů je stále nový, a otevírá tak příležitosti nejen zkušeným expertů, ale i šikovným juniorům, kteří se můžou vypracovat k velmi zajímavým projektům,“ dodává Vladimír Moravec.

Více o BiQ Group

BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se z pěti dceřiných společností rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 460 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodávají firmám T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda Auto, Unipetrol, Allianz pojišťovna, Sazka, Univerzita Tomáše Bati, SZIF, Konica Minolta, Tatra banka a více než stovce dalších klientů.

JA StartUp: studenti zvítězili s projektem na efektivní farmaření pomocí dronů

PRAHA, 24. BŘEZNA 2025 – Rozjet vlastní startup během jednoho studijního semestru? O tom, že je to možné, se letos přesvědčily desítky vysokoškoláků v soutěžním programu JA StartUp. Pod hlavičkou mezinárodní vzdělávací organizace Junior Achievement je v něm aktuálně zapojeno 14 českých univerzit.

Nejdřív to byl jen nutný zápočet, pak se ale rozjel velký byznys – i tak se dají popsat pocity účastníků programu JA StartUp, který vysoké školy zařazují do svých výukových předmětů či volitelných seminářů zaměřených na podnikání. „Pilotní program JA StartUp jsme na českých vysokých školách zahájili teprve na podzim 2022. A byla to skvělá premiéra – tehdejší vítězka bodovala s firmou Cartoon Yooself na kreslené portréty ve stylu animáků i na mezinárodní scéně. V programu studenti založí a vedou firmu se vším všudy, ale stále je možné to brát jen tak ‚na zkoušku‘. Od září do ledna zažijí opravdové reálie podnikání a po konci programu studentské společnosti zanikají. Vidíme ale, že nemalá část, zhruba 20 procent, v byznysu úspěšně pokračuje,“ uvedl ředitel české kanceláře Junior Achievement (JA Czech) Martin Smrž.

Nejlepší projekty letoška byly vyhlášeny koncem února. Zvítězil tým Cooltivate z Anglo-americké univerzity v Praze s nápadem na efektivnější a udržitelné zemědělství pomocí dronů. V červenci svoji začínající firmu představí na mezinárodní přehlídce GEN-E v Athénách. „Název firmy Cooltivate vznikl spojením dvou anglických výrazů – ‚cultivate‘ (kultivovat), které má v jádru růst, péči o půdu v zemědělství, a ‚cool‘, které zdůrazňuje inovace, modernost a udržitelné chování směrem k planetě. Naše drony poskytují v reálném čase zprávy o stavu plodin, kvalitě půdy a zavlažování, což umožňuje malým a středním farmářům efektivnější řízení zdrojů a maximalizaci zisku bez nadužívání vody či hnojiv. Díky dronům a aplikaci FarmLife 3.0 budou mít zemědělci všechna potřebná data rychle a snadno k dispozici,“ popsal člen týmu Cooltivate Radim Zavoral. Také oni plánují svůj projekt dál rozvíjet i po skončení programu JA StartUp.

Na českých vysokých školách letos proběhl 3. ročník programu a zájem rychle roste. S novým startupem mohou studenti soutěžit ve dvou na sobě nezávislých kategoriích – TopBrand, která odkazuje na nejlepší vizuální identitu firmy, a TopProject, která se zaměřuje na kvalitu podnikatelského plánu. Firma Cooltivate letos opanovala obě kategorie zároveň, s logem předčila dalších 36 týmů, s podnikatelským záměrem uspěla v konkurenci 43 soutěžících. „Koncept programových soutěží, které jsou postaveny širokospektrálně, rozvíjí posun ve všech potřebných vlastnostech nezbytných k úspěšnému podnikání. Věřím, že jsme účastníkům dodali impulz zdravého sebevědomí, které může vést k prosazení se doma i v zahraničí,“ dodal Martin Smrž.

Program JA StartUp probíhal kompletně v angličtině. Tu využije vítězná firma Cooltivate také při reprezentaci Česka na největší evropské přehlídce studentských firem GEN-E 2025 organizátora JA Europe v Řecku.

Vítězové programu JA StartUp 2024/2025:

Kategorie TopBrand:

1. Cooltivate – Anglo-American University in Prague (využití dronů v zemědělství – poskytování dat a informací o plodinách a půdě v reálném čase)

2. GemGlow – Slezská univerzita v Opavě (ruční výroba mýdel s krystaly)

3. VoskObal – Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (ekologické voskové ubrousky)

Kategorie TopProject:

1. Cooltivate; INNOVA (dva vítězové) – oba z Anglo-American University in Prague (využití dronů v zemědělství – poskytování dat a informací o plodinách a půdě v reálném čase; 3D protézy pro hendikepované)

2. Tree Escape Jeseníky – Slezská univerzita v Opavě – (alternativní ubytování v Jeseníkách)

3. Udržitelný šatník – Vysoká škola ekonomická v Praze (boj proti nadměrné konzumaci fast fashion)

Podporu programu a dárkové balíčky studentům poskytli partneři SAP, Friends of Bata a HPE. Vítězové obou kategorií získali také poukaz v hodnotě 10 tisíc Kč na ubytování v Peci pod Sněžkou.

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

Smíchov získá nové coworkingové centrum Scott.Weber Workspace

Poradenská společnost Prochazka & Partners zajistila pro předního českého poskytovatele privátních flexibilních kanceláří a coworkingu Scott.Weber Workspace nové moderní prostory v srdci pražského Smíchova, který se rychle stává významným centrem hlavního města.

V rámci moderní sedmipodlažní kancelářské budovy IDEA Office Building s prestižní adresou Klicperova 12 na Andělu si společnost Scott.Weber Workspace pronajala více než 4 000 m2, na kterých vybuduje nové smíchovské centrum privátních flexibilních kanceláří a coworkingu. Původní již několik let funguje v rámci kancelářské budovy Anděl Park a v závěru června letošního roku svůj provoz ukončí. „Jsem nesmírně rád, že právě Prochazka & Parteners může být součástí takových projektů jako je expanze coworkingových center Scott.Weber Workspace v rámci České republiky. Velice si cením této spolupráce a věřím, že i v letošním roce se postaráme o rozšiřování tohoto skvělého konceptu do dalších regionů,“ říká Radek Procházka, Managing Partner v Prochazka & Partners.

„Naším cílem je neustále posouvat standardy a nabízet našim klientům to nejlepší možné zázemí pro jejich práci a rozvoj. Po 12 letech provozu centra Anděl Park přicházíme s novým Scott.Weber centrem v budově IDEA Office Building, které reflektuje současné trendy v oblasti pracovního prostředí a přináší inovace odpovídající našim náročným požadavkům. Zvláštní důraz jsme kladli na komunitní a eventové prostory – celé přízemí centra bude věnováno eventovým prostorám, kde se budou naši členové moci setkávat, inspirovat a budovat důležité profesní i osobní vztahy. Nové centrum IDEA je důkazem našeho závazku vytvářet inspirativní pracovní prostředí, které podporuje spolupráci, inovace a work-life balance,“ uvádí Adam Zvada, zakladatel a CEO společnosti Scott.Weber Workspace.

„Budova IDEA Office Building prošla v minulých měsících částečnou rekonstrukcí tak, aby splňovala náročné požadavky nájemců. A mě velmi těší, že si ji pro svou druhou smíchovskou pobočku vybrala právě společnost Scott.Weber Workspace. Rád bych touto cestou poděkoval i společnosti Prochazka & Partners za zprostředkování tohoto obchodu a její profesionální služby,“ doplňuje Josef Eim, místopředseda představenstva nemovitostní investiční skupiny Českomoravská Nemovitostní.

O společnosti Prochazka & Partners

Prochazka & Partners založil Radek Procházka v roce 2013 a dnes představuje přední společnost výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí v České republice. Poskytuje komplexní servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (předjednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč) a svým klientům zajišťuje i architektonické a projektové poradenství a management (Design & Build). Společnost již devátým rokem vyhlašuje také úspěšnou odbornou soutěž Kanceláře roku.

Více o společnosti Prochazka & Partners naleznete na www.prochazkapartners.cz.

Sledujte nás na www.linkedin.com/company/prochazka-&-partners

Visa Bank Branch of the Year 4. čtvrtletí 2024 – historicky první kolo soutěže ocenilo nejlepší tuzemské bankovní pobočky

Praha, 24. března 2025 – Zákaznická zkušenost v bankovnictví se stává klíčovým faktorem úspěchu. V době, kdy klienti očekávají moderní a vstřícné prostředí, reaguje trh novou soutěží Visa Bank Branch of the Year. V historicky prvním kole hodnocení v České republice zvítězila Komerční banka se svou moderní pobočkou na pražském Smíchově. Na druhém místě se umístila ČSOB s pobočkou v Radlicích a třetí místo obsadila UniCredit Bank s pobočkou na náměstí Republiky v Praze.

Vítěz prestižního ocenění Visa Bank Branch of the Year za 4. čtvrtletí roku 2024 – pobočka Komerční banky na Smíchově v ulici Za Ženskými domovy – odborné hodnotitele zaujala především díky přátelskému a modernímu prostředí (má čisté linie, vzdušné prostory, zeleň, tlumené osvětlení a materiály v souladu s filozofií banky, kde je kladen důraz na udržitelnost) vytvářející příjemnou atmosféru. „S velkou radostí a ctí přebíráme ocenění Visa Bank Branch of the Year za naši pobočku. Děkujeme za toto uznání a věříme, že se nám podaří uspět i v dalších kolech,“ sděluje Václav Vlažný, obchodní ředitel pro retailové bankovnictví Komerční banky.

Pobočka byla otevřena teprve před dvěma lety a byla navržena zcela od základů v nových prostorách. „Naším cílem bylo vytvořit místo, které bude příjemné nejen pro klienty, ale i pro zaměstnance. Toto ocenění je důkazem, že se nám to podařilo, a mám z něj obrovskou radost,“ doplnila Lenka Havle, ředitelka oceněné pobočky Komerční banky.

Na druhém místě se umístila banka ČSOB s pobočkou v Radlicích, která je součástí jednoho z nejekologičtějších kancelářských komplexů v Evropě. Moderní koncept pobočky klade důraz na propojení digitálních technologií s osobním přístupem. Klienti zde mohou využít široké spektrum služeb celé skupiny ČSOB na jednom místě.

„Otevření této pobočky je dalším krokem, jak být našim klientům blíž a poskytovat jim služby odpovídající jejich aktuálním potřebám a očekáváním. Digitalizace je významným trendem, ale osobní přístup zůstává klíčový,“ říká Martin Jarolím, člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail.

Třetí místo získala UniCredit Bank za svou pobočku v Bankovním domě na náměstí Republiky v Praze. Kromě moderních bankovních služeb totiž přináší i neotřelou podporu české výtvarné scény.

„Ocenění je pro nás důkaz, že smysl má nejen náš důraz na detail, inovace a osobní přístup, ale i vykročení z běžných bankovních hranic. A protože špičkový servis pro naše klienty závisí na spolupráci celé pobočky, beru to jako cenu pro všechny členy týmu,“ říká Ilona Králíková, ředitelka pobočky UniCredit Bank na náměstí Republiky.

Odborní hodnotitelé na pobočce kromě špičkových služeb, moderního designu a technologických inovací ocenili především podporu českých umělců. Ti tu pravidelně dostávají prostor představit svá aktuální díla a inspirativní současné umění se tak díky UniCredit Bank dostane i k lidem, kteří by na něj třeba do galerie nezašli.

Visa Bank Branch of the Year: nový standard v bankovnictví

Soutěž Visa Bank Branch of the Year (www.mistoprodeje.cz/o-soutezi-visa-bank-branch-of-the-year) vznikla s cílem ocenit nejlepší bankovní pobočky a přispět k rozvoji zákaznické zkušenosti v českém bankovnictví. „Jsme hrdí, že můžeme být součástí této prestižní soutěže a přispívat ke kultivaci českého bankovního prostředí ku prospěchu našich zákazníků,“ říká Viktor Nábělek, obchodní ředitel Visa CZ.

Ocenění bylo udělováno na základě hodnocení odbornými hodnotiteli, která přihlížela k devíti kritériím, včetně estetiky exteriéru a interiéru, technologického vybavení a celkového klientského zážitku.

„První kolo soutěže ukázalo, že banky v České republice kladou stále větší důraz na moderní přístup, komfort a inovace. Druhé kolo soutěže za 1. čtvrtletí roku 2025 již probíhá a jeho vítěz bude znám v průběhu druhého čtvrtletí roku 2025,“ vyzdvihuje Jiří Beran, Managing Partner INSTORE CONSULTING EU, která je pořadatelem soutěže.

O soutěži Visa Bank Branch of the Year

Ocenění Visa Bank Branch of the Year je udělováno ve spolupráci se společností Visa kamenným bankovním pobočkám po celém Česku. Zaměřuje se na hodnocení zákaznického zážitku podle devíti stanovených kritérií vycházejících z nejlepších maloobchodních praktik a aktuálních trendů ve vývoji bankovních poboček. Cílem je ocenit nejen kvalitu zákaznického servisu, ale také práci personálu tuzemských bankovních poboček.

V první fázi jsou nominované pobočky hodnoceny odbornými hodnotiteli každý kvartál na základě devíti kritérií, a to při fyzických návštěvách, které zahrnují i rozhovor s bankovním poradcem a manažerem pobočky. Vítězové jednotlivých čtvrtletí postupují do finálového kola, kde je posuzuje porota složená z manažerů a odborníků v oblasti obchodu, financí a marketingu.

Organizátorem soutěže je společnost INSTORE CONSULTING EU.

Více informací naleznete na www.mistoprodeje.cz/o-soutezi-visa-bank-branch-of-the-year

Chytré hodinky, které ctí tradiční hodinářské řemeslo: Festina Connected D

Praha, 20. března 2025 Legendární hodinářská značka Festina přichází s revolučním modelem Festina Connected D, který propojuje tradiční hodnoty, precizní řemeslné zpracování a nejmodernější technologie. Nové hodinky jsou určeny pro uživatele, kteří se nechtějí vzdát klasického stylu založeného na hodinářském umění a současně chtějí využívat chytré funkce usnadňující každodenní život.

Tradiční hodinky renomovaných výrobců jsou symbolem prestiže, špičkového řemeslného zpracování a estetické hodnoty. Moderní technologie ale současné tlačí uživatelé k používání chytrých hodinek, které monitorují fyzickou aktivitu, zobrazují notifikace o příchozích zprávách či hovorech, umožňují ovládat přehrávání médií nebo některé funkce chytré domácnosti. Odpovědí na tyto trendy jsou hybridní hodinky Festina Connected D propojující oba světy. Tento model vyniká špičkovými materiály a precizním zpracováním hodným hodinářské legendy, jejíž kořeny sahají až do roku 1902.

Když se snoubí klasika a inovace

Hodinky Festina Connected D propojují eleganci s funkčností, ctí hodinářskou tradici a zároveň zprostředkovávají svým uživatelům široké spektrum prvků digitální doby. Bez kompromisů v oblasti tradičních hodnot nabízejí pokročilou konektivitu a všechny oblíbené funkce chytrých hodinek. Jejich základem je titanové pouzdro o průměru 45 mm zajišťující nízkou hmotnost a extrémní pevnost. Tradiční analogový číselník doplňuje ve spodní části výborně čitelný displej a vše chrání odolné safírové sklíčko. Na boku umístěná digitální korunka s logem výrobce umožňuje v kombinaci s dvojicí tlačítek snadné ovládání všech funkcí.

Kromě hodinového strojku ukrývá pouzdro přesný akcelerometr, monitor srdečního tepu i nezbytnou elektroniku potřebnou pro vyhodnocování naměřených údajů a komunikaci s telefonem i dalšími zařízeními, jako jsou například sluchátka, reproduktory, ale také kávovary, chytré osvětlení, garážová vrata nebo další prvky chytré domácnosti. Vývoj modelu Festina Connected D probíhá kompletně v Evropě, a to včetně software i aplikace pro mobilní zařízení. Komunikaci s telefonem zajišťuje aplikace dostupná jak pro iOS, tak i pro Android.

Díky energeticky úsporné technologii Bluetooth 5.0 (BLE) vydrží hodinky na jedno nabití až deset dní a pokud klesne kapacita jejich baterie pod deset procent, přepnou se automaticky do úsporného režimu, v němž deaktivují chytré funkce a zachovají zobrazování času po dobu dalších sedmi dnů. Dobíjení probíhá bezdrátově prostřednictvím elegantní nabíjecí stanice napájené tradičním rozhraním USB-C.

Vždy přesný čas a mnohem víc

Pokud jsou hodinky propojené s telefonem, čas se automaticky synchronizuje s telefonem, a to včetně změn letního a zimního času nebo přizpůsobení časového pásma během cestování. Stisknutí digitální korunky rozsvítí displej, který standardně zobrazí datum, základní plnění stanovaných fyzických cílů, venkovní teplotu v aktuální lokaci a čas v digitální podobě. Čitelnost všech zobrazených informací zlepšuje významný detail – v okamžiku rozsvícení displeje se ručky hodinek přesunou dočasně do vodorovné polohy. Pomocí otáčení korunky a spodního tlačítka lze listovat všemi chytrými funkcemi a vestavěnými aplikacemi a ovládat je.

Chytré funkce, detailní filtrování notifikací, uvaření kávy nebo otevření garáže

Škála chytrých funkcí, které zprostředkovávají hodinky Festina Connected D svým uživatelům, je velmi široká. Samozřejmostí je zobrazování notifikací z nepřeberného množství aplikací, včetně komunikačních programů, sociálních sítí, sportovních aplikací či bankovních služeb. Notifikace lze velmi detailně filtrovat a snadno vybrat jen ty, které mají upozornění do hodinek zasílat. U komunikačních služeb mohou uživatelé zvolit jen vybrané osoby, jejichž zprávy nebo příchozí hovory se mají na hodinkách zobrazovat. Na každou notifikaci upozorní hodinky lehkým zavibrováním.

Mezi další praktické funkce patří možnost definování a sledování denních zdravotních a tréninkových cílů a kontrola srdečního tepu. Na pozadí displeje je zobrazen zjednodušený přehled plnění tří klíčových parametrů – počtu kroků, fyzické aktivity rozložené do jednotlivých hodin během dne a cvičení, do kterého hodinky zahrnují i delší chůzi. Detailní pohled do aplikace v telefonu ukáže díky propojení s GPS čipem v telefonu i trasu a převýšení chůze, běhu či jízdy na kole, čas strávený pohybem, tepovou frekvenci během aktivity, spálené kalorie a řadu dalších informací.

S pohybem souvisí také důležitý parametr „VO2 max“. Definuje maximální množství kyslíku, které dokáže tělo během jedné minuty fyzické aktivity efektivně využít a je vhodným ukazatelem fyzické kondice uživatele. Hodinky ho ve spolupráci s aplikací vypočítají po několikanásobném fyzickém zatížení.

Díky integrovaným aplikacím lze hodinky jednoduše využít také například jako časovač nebo stopky, budík, ovladač přehrávání hudby, samospoušť fotoaparátu, označit pomocí nich místo, na které se budete chtít v budoucnu vrátit, nebo v případě nouze umožňují sdílení aktuální polohy s předem definovanou osobou. Velmi zajímavou možnost nabízí kompatibilita se standardem IFTTT, která umožňuje ovládat pomocí hodinek zařízení chytré domácnosti Home Connect. Tato funkce otevírá uživateli stovky možností, od uvaření kávy až třeba po otevření garážových vrat.

Dostupnost a cena

Hybridní hodinky Festina Connected D jsou dodávány s odolným silikonovým řemínkem, který reflektuje jejich sportovní design. Základní kolekci tvoří čtyři barevná provedení – černé, světle modré, tmavě modré a zelené – a současnou nabídku doplňuje čtveřice dalších výrazných módních barev. Hodinky Festina Connected D jsou v prodeji u vybraných autorizovaných prodejců za koncovou doporučenou cenu 12 990 Kč.

O značce Festina
Hodinářská značka Festina byla založena v roce 1902 ve švýcarském La Chaux-de-Fonds a od té doby je synonymem pro precizní zpracování, inovace a nadčasový design. Dnes je Festina jedním z lídrů na trhu a neustále posouvá hranice spojení tradičního hodinářského řemesla s moderními technologiemi.

Yello díky akvizici SolidSun Energie vstupuje na spotový trh

Praha 21. března 2025 – Alternativní dodavatel energií Yello oznamuje významný milník ve své historii. Poprvé vstupuje na spotový trh s elektřinou, a to prostřednictvím akvizice firmy SolidSun Energie, kterou v loňském roce provedla skupina PRE, pod níž značka Yello spadá. Díky tomuto kroku Yello v březnu rozšířilo své produktové portfolio a přináší novou flexibilní možnost odběru elektřiny pro své zákazníky. Tím jim poskytne ještě více služeb na míru.

„Akvizice SolidSun Energie je pro nás strategickým krokem, kterým posilujeme naši pozici na trhu a rozšiřujeme nabídku služeb. Spotový produkt je ideální volbou pro zákazníky, kteří chtějí využívat dynamicky se měnící ceny elektřiny ve svůj prospěch,“ uvedl Michal Kulig, ředitel společnosti Yello v České republice. Skupina PRE, pod níž spadá i Yello, loni v říjnu finančně vstoupila do značky SolidSun, jejíž součástí byla právě i firma SolidSun Energie. Ta byla nyní integrována do Yello, do které v rámci skupiny PRE strategicky zapadá.

Spotový produkt Yello: co přinese nového

Spotový produkt Yello nabízí zákazníkům možnost platit za elektřinu podle aktuálních cen na trhu. „V době, kdy jsou ceny nízké – typicky při slunečném počasí nebo silné výrobě z obnovitelných zdrojů –, mohou odběratelé elektřiny výrazně ušetřit. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že když na trhu nastane nedostatek elektřiny (nejčastěji vlivem zatažené oblohy a bezvětří), může spotová cena elektřiny okamžitě růst. Tento produkt je tedy vhodný pro poučené zákazníky, kteří chtějí aktivně sledovat trh a optimalizovat své náklady,“ vysvětluje Michal Kulig.

Spotový produkt je dostupný pro domácnosti i firmy od 1. března 2025 a Yello ho nabízí na dobu neurčitou s měsíční výpovědní lhůtou. Další podmínky zůstanou shodné s dosavadní nabídkou SolidSun Energie a brzy budou zveřejněné na stránkách společnosti Yello.

Co přinese Yello nový produkt

Hlavním cílem zavedení spotového produktu je rozšířit portfolio Yello a nabídnout alternativní možnost odběru elektřiny zákazníkům, kteří se o tento segment zajímají. „Poptávka po odběru elektřiny za spotové ceny má své příznivce. Dokládají to i statistiky našeho prodejního oddělení. Proto našim stávajícím i potenciálním zákazníkům chceme dát více možností a flexibilitu. Spotový produkt je ideální pro ty, kteří chtějí být aktivnější v řízení svých nákladů na energie,“ zmiňuje Michal Kulig.

Výhodnost spotu ocení především odběratelé, kteří mají fotovoltaickou elektrárnu a bateriové uložiště. Ti totiž mohou svoji spotřebu řídit a tak využívat nízké ceny na spotu. A to včetně překlenutí případných období vysokých cen. SolidSun Energie toto navíc automatizuje díky svému chytrému řešení SunBerry, které je rovněž součástí nabídky spotu od Yello.

Co bude změna představovat pro zákazníky SolidSun Energie

Všichni zákazníci SolidSun Energie byli k 1. březnu 2025 automaticky převedeni pod Yello. Pro ně samotné zůstává vše jako dřív – jejich smlouvy jsou platné, fakturační podmínky se nemění a platby budou směřovat na stejný účet jako dosud. Veškerou administrativu vyřeší Yello, takže zákazníci se nemusí o nic starat.

Společnost SolidSun Energie jako samostatná značka zanikne a její aktivity budou následně dostupné už pouze přes Yello. „Na spotový produkt jsme se těšili, protože je to přesně ten typ služby, který odpovídá filozofii Yello – jednoduchost, férovost a inovace. Nechceme zákazníkům jen nabízet elektřinu, chceme jim dát do rukou chytrý nástroj, se kterým mohou využít trh ve svůj prospěch. Naši zákazníci jsou chytří a aktivní a právě pro ně jsme spotový produkt zprostředkovali,“ uzavírá Michal Kulig.

O Yello

Společnost Yello (www.yello.cz) je alternativní dodavatel energií v České republice. Založena byla v roce 2012 a od počátku na tuzemském trhu napomáhá desítkám tisíc klientů k férovým cenám. Jedná se o adaptaci úspěšného německého konceptu Yello Strom, který sází na jednoduchost a přímočarost. Německé Yello je dceřinou společností třetího největšího dodavatele energií EnBW, česká verze Yello je součástí Skupiny PRE. Po startu v roce 2012, ve kterém začala s prodejem silové elektřiny, přidala hned v roce 2013 prodej zemního plynu. V roce 2019 spustila jedinečnou službu Férová baterie, která ukládá nespotřebovanou elektřinu k pozdějšímu využití.

 

Exit mobile version