Čeští vývojáři Panasonic vyvinuli linku na velkokapacitní tepelná čerpadla. Z Plzně bude zásobovat celou Evropu

Plzeň, 19. listopadu 2024 – Společnost Panasonic v Plzni vyvinula a spustila linku primárně zaměřenou na produkci velkokapacitních tepelných čerpadel typu vzduch-voda. Investicí ve výši 66 milionů korun se japonská značka připravuje na zvýšený zájem o tento typ tepelných čerpadel, který predikuje v příštím roce. Vyrobenými velkokapacitními čerpadly z Plzně plánuje Panasonic zásobovat nejen český, ale celý evropský trh. Projektovaná návratnost investice do nové linky je pouhé dva roky, urychlí ji mimo jiné vysoká míra automatizace i zapojení AI.

Linka pro výrobu velkokapacitních venkovních jednotek tepelných čerpadel se nachází ve výrobním komplexu Panasonic v Plzni. V tamní průmyslové zóně Borská pole japonská značka vyrábí tepelná čerpadla od roku 2018, ale nikdy zde neprobíhala produkce velkokapacitních jednotek. Spouští se teprve teď v listopadu. „Nová linka je koncipována jako multimodelová, takže zvládá vyrábět i tepelná čerpadla o nižším výkonu. Její hlavní devíza ale spočívá ve schopnosti produkovat velkokapacitní tepelná čerpadla o výkonu 20, 25 a 30 kW,“ říká Hiroshi Komatsubara, generální ředitel plzeňského závodu Panasonic Heating & Ventilation Air-Conditioning Czech, s. r. o.

Vývoj a spuštění výrobní linky je pro japonskou značku strategicky důležité. „Očekáváme, že zájem o velkokapacitní tepelná čerpadla bude od příštího roku stoupat, především v segmentu bytových a komerčních domů i průmyslových objektů. Přijde nejen z ČR, ale z celé Evropy, kterou chceme kompletně zásobovat velkokapacitními tepelnými čerpadly právě z Plzně,“ vysvětluje Petr Horký, obchodní ředitel Panasonic pro ČR.

Výhodou velkokapacitních jednotek tepelných čerpadel Aquarea M v provedení T-CAP, které nová linka bude produkovat, spočívá hlavně ve stálosti jejich výkonu i v mrazivých venkovních teplotách. „Udržují si jmenovitý výkon i v –20 °C, a navíc jsou šetrné k životnímu prostředí. Obsahují chladivo R290, jež má potenciál globálního oteplování na mimořádně nízké hodnotě 3,“ říká Petr Horký.

Špičkový český vývoj ve znamení automatizace

Výrobní linka je unikátní z celé řady důvodů. V první řadě vznikla mimořádně rychle. „Od schválení do zkušebního provozu uplynulo pouhých sedm měsíců, během kterých

se uskutečnily vývojové práce na lince samotné i na testovacím systému,“ říká Jan Frána, manažer oddělení inovačních projektů závodu Panasonic v Plzni.

Linka je také unikátní tím, že se od počátku počítalo s její budoucí automatizací. „Dva roboty jsou již nasazeny a aktuálně běží projekty na implementaci dalších šesti. V hlavách máme nápady na nasazení dalších zhruba sedmi robotů. Celkově by tedy na lince mohlo fungovat až patnáct robotů, ale bude záležet na vytíženosti linky i na modelech, které budeme nejčastěji vyrábět,“ prozrazuje Jan Frána.

Data klíčem k rychlé návratnosti

Nová výrobní linka je rovněž osazena technologiemi IoT a jsou z ní nepřetržitě sbírána, ukládána a analyzována data o vyráběných jednotkách i stavu výrobních zařízení. „Data používáme k mnoha různým účelům. Například pro včasné zachycení možných odchylek ve výrobě dřív, než se dostanou mimo stanovené limity. Dále jsme z dat o zařízení schopni vyhodnotit jeho stav a přistoupit k opravám předtím, než dojde k případnému selhání, a tím i k prostojům ve výrobě. To vše přispívá ke špičkové kvalitě výroby i výsledných produktů,“ říká Jan Frána a doplňuje: „Podstatné je i sledování plynulosti produkce a on-line měření operačních časů na jednotlivých pracovištích linky. To umožňuje optimalizovat rozložení operací a maximalizovat efektivitu. Zpracování takového množství údajů, jejich analýza a vizualizace je typický úkol pro umělou inteligenci.“

Využití špičkových technologií, AI i internetu věcí je důvodem pro optimismus v oblasti návratnosti investice. „Kombinace těchto faktorů spojená s výrobní všestranností linky i faktem, že jsme výzkum a vývoj prováděli výhradně v Plzni, nás vede k projektování návratnosti investice na pouhé dva roky,“ říká Hiroshi Komatsubara.

Nová výrobní hala Panasonic v srpnu 2025

Linka, která je dlouhá bezmála 100 metrů, široká deset metrů a v nejvyšším místě dosahuje pěti metrů, vyrostla na místě, kde Panasonic aktuálně investuje 7,6 miliardy korun do navýšení výrobních kapacit. „Výstavba nové třípatrové výrobní haly, kterou jsme započali v prosinci loňského roku, jde podle plánu. Očekáváme, že ji nejpozději v srpnu 2025 slavnostně otevřeme,“ uzavírá Hiroshi Komatsubara.

O skupině Panasonic

Historie Panasonic se začala psát v roce 1918 a dnes je tato značka světovým lídrem ve vývoji inovativních technologií a řešení pro široké spektrum aplikací v oblasti spotřební elektroniky, bydlení, auto moto, průmyslu, komunikací a energetiky. Skupina Panasonic je od 1. dubna 2022 holdingem a pod Panasonic Holdings Corporation spadá celkem osm firem. Za fiskální rok končící 31. březnem 2024 vykázala tato skupina konsolidované čisté tržby ve výši 54,12 miliardy eur. V České republice se vyrábějí tepelná čerpadla značky Panasonic od roku 2018 a portfolio vyráběných produktů se navyšuje. Skupina Panasonic plánuje ve svém plzeňském závodě navyšovat kapacity a do roku 2030 v ČR vyrábět až 1 000 000 tepelných čerpadel ročně. Více informací o skupině Panasonic naleznete na webu https://holdings.panasonic/global/.

 

Listopadová konference Eshopista opět propojí špičky domácí e-commerce, zaměří se na udržitelnost, ekologii i greenwashing českých e-shopů

Praha, 19. listopadu 2024 — Dá se technologií bojovat proti plýtvání jídlem? Jak mladé generace vnímají udržitelnost a ekologii? Co budou e-shopy muset změnit s novou legislativou o obalových materiálech či jak správně a efektivně komunikovat udržitelnost? Na tyto i mnohé jiné otázky odpoví další díl konference Eshopista: Udržitelnost a ekologie, a to ve čtvrtek 28. listopadu od 14:00 v pražském Kině Přítomnost. Na pódiu promluví Jakub Henni (Nesnězeno), Petra Stupková (Legitas), Martin Kůs (Vuch), greenfluencerka Tereza Koubková alias Holka z Letné, Jakub Veselský (Freshlabels), Martin Němeček (Reknihy), Jana Bábiková (CIRAA), Kamil Demuth (Scuk.cz) a Petr Novotný (INCIEN). Pro e-shopy je vstup zdarma. Detailní program a vstupenky najdete na www.eshopista.cz.

Slova jako zelený, eko, udržitelný se na nás hrnou z každého rohu. Ne vždy ale jejich použití dává smysl. Na zelený marketing si už posvítila i Evropská komise a připravuje nová pravidla s přísnými sankcemi za jejich porušení. Na co si dávat pozor, abyste nesklouzli ke greenwashingu, i jak udržitelnost komunikovat správně a efektivně, prozradí Jana Bábiková, konzultantka komunikace v CIRA Advisory.

Na novou legislativu o obalech a obalových odpadech si posvítí Petra Stupková, zakladatelka advokátní kanceláře Legitas. Chystané změny budou pro e-shopy prakticky znamenat postupné snižování množství některých obalů, předpokládá se masivní zásah do celé logistiky. Limity však nepůjde splnit jen tak, že si řeknete, že budete používat méně plastů. Petra nabídne pohled do budoucnosti, kde plastovým obálkám odzvonilo a kde i vaše krabice musejí být „chytré“. Osvětlí novou obalovou legislativu a praktické změny, které každého e-shopaře čekají, od recyklovatelných krabic až po povinné nálepky typu „jsem ekologická“. Dozvíte se, jak se vyhnout obalové apokalypse, nezruinovat svůj byznys a možná najít i konkurenční výhody. K tématu promluví také Petr Novotný, head of consulting v Institutu Cirkulární Ekonomiky (INCIEN).

Na Eshopistovi se zaměříme také na cirkulární ekonomiku. Jakub Henni, zakladatel platformy Nesnězeno, se v přednášce rozpovídá o šestileté transformaci původně studentského projektu, který začínal jako jednoduchá facebooková stránka na sdílení neprodaných jídel a postupně vyrostl v populární mobilní aplikaci. Od svého vzniku v roce 2018 se Nesnězeno rozšířilo na čtyři trhy a díky spolupráci s více než 4 000 partnery, včetně řetězců jako PENNY a Starbucks, už zachránilo přes 3 miliony balíčků jídla, které by jinak přišly nazmar.

O zkušenostech z praxe, jak české e-shopy odpovědně přistupují ke svým zákazníkům i životnímu prostředí, péči o zaměstnance či výběru a kontrole dodavatelského řetězce, se podělí Martin Kůs, spoluzakladatel módní značky Vuch vyrábějící kabelky, peněženky a módní doplňky, dále pak zakladatel a CEO online farmářského tržiště Scuk.cz Kamil Demuth, Jakub Veselský, spoluzakladatel Freshlabels, online obchodu s originálními módními značkami, a CEO online platformy pro sdílení knih Reknihy Martin Němeček.

Nezapomeneme ani na data a analýzy zákaznických preferencí, které představí Vladimír Kožíšek, head of continuous research ve výzkumné agentuře MEDIAN, a greenfluencerka Tereza Koubková alias Holka z Letné.

Celý program i vstupenky naleznete na adrese www.eshopista.cz, pro e-shopy je připravené omezené množství vstupů zdarma. Sponzorem konference je e-commerce ekosystém Emorfiq, akce probíhá za podpory Asociace pro elektronickou komunikaci APEK. Mediálními partnery jsou EXEC magazín, médium pro e-shopy a marketéry Ecommerce Bridge, týdeník Marketing & Media a informační portál Společně udržitelně.

O společnosti Acomware
Acomware je přední česká full-servisová agentura pro oblast e-commerce a digitální marketing. Na trhu působí 20 let a pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Připravuje personalizované kampaně zákazníkům přímo na míru, vytváří obsah, který zaujme, natáčí videospoty, stará se klientům o sociální sítě a zajišťuje nákup mediálního prostoru. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy. Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Je pořadatelem cyklu diskuzí Eshopista. Více na www.acomware.cz.

DLSS 3 přichází do Protonu pro Linux i nových her. Ve S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl zvýší výkon až 2,4x

Seznam 600 her a aplikací s technologiemi RTX tento týden rozšiřují nové tituly Industry Giant 4.0, Microsoft Flight Simulator 2024 a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, LEGO® Horizon Adventures™. Vychází také nový experimentální build protonu, který přináší podporu DLSS Frame Generation v operačních systémech založených na Linuxu.

  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl: Slavná série od společnosti GSC Game World se vrací už 20. listopadu. Postaví hráče do role osamělého stalkera a ve fotorealistickém otevřeném světě radioaktivní zóny o rozloze 64 km². Příběh je provede různými prostředími s tou pravou postapokalyptickou atmosférou. Hráči s GeForce RTX řady 40 mohou od vydání aktivovat DLSS 3 s funkcemi Frame Generation a Super Resolution, a aktivovat NVIDIA Reflex. Při maximálním nastavení v rozlišení 4K zvyšuje DLSS 3 snímkovou frekvenci v průměru 2,4násobně a Reflex snižuje latenci až o 45 %. Data k dalším rozlišením a notebookovým GPU naleznete zde. Nejnovější GeForce Game Ready ovladače navíc nabídnou podporu hry již od prvního dne.
  • Microsoft Flight Simulator 2024: Nový díl je nejambicióznějším leteckým simulátorem pro běžné hráče, jaký kdy byl vytvořen. Vychází 19. listopadu. Využívá nejnovější technologie v nejen z oblasti simulací, ale i cloudu, strojového učení nebo grafiky. Přesahuje tak rámec pouhého ovládání letadla. Ani zde nechybí navýšení snímkové frekvence i svižné reakce na ovládání díky NVIDIA DLSS 3 s funkcemi Frame Generation a Super Resolution, respektive NVIDIA Reflex. I zde se dočkáme podpory hry nejnovějšími GeForce Game Ready ovladači již od vydání.
  • LEGO® Horizon Adventures™: Dobrodužství lovkyně strojů Aloy vychází dnes a nabídne DLSS 3 s funkcemi Frame Generation a Super Resolution i DLAA, které lze použít společně s Frame Generation. Majitelé GeForce RTX si kromě toho užijí i ray tracingové osvětlení a odrazy na plných i průhledných materiálech.
  • Industry Giant 4.0 dává hráčům možnost stát se průmyslovými magnáty. Zatím se tato ambiciózní strategie nachází v režimu Early Access, ale to jí nebrání nabídnout podporu DLAA i DLSS 3 a tedy opět funkce Super Resolution a Frame Generation.

Vychází také nový experimentální build Protonu, který obsahuje úpravy od společnosti NVIDIA a umožňuje majitelům GeForce RTX řady 40 znásobit výkon ve hrách podporujících DLSS Frame Generation. Proton společnosti Valve je vrstva zajišťující kompatibilitu her pro Windows na operačních systémech založených na Linuxu. Pokud si raději počkáte na neexperimentální sestavení, sledujte seznam změn a stránku Protonu. Zde se dozvíte, kdy změny dorazí do hlavní větve.

SmartEmailing si z WebTop100 veze dvě ocenění. Bodovala vánoční kytarová kampaň i firemní podcast

Z vyhlášení WebTop100, které proběhlo 14. listopadu 2024, si SmartEmailing veze dvě ocenění. V kategorii Retenční marketing se stala vítězem kampaň Kytarový Ježíšek a ve Firemní komunikaci bodoval podcast Digitální kaleidoskop.

SmartEmailing, český nástroj pro e-mail marketing, proměnil v oborové soutěži WebTop100 obě své nominace.

1. místo v kategorii Retenční marketing získala vánoční kampaň Kytarový Ježíšek, kterou SmartEmailing realizoval s klientem Kytary.cz.

2. místo v kategorii Firemní komunikace získal podcast Digitální kaleidoskop, který SmartEmailing vytváří v barvách Czech On-line Expo.

Vánoční kampaň Kytarový Ježíšek

Pro kampaň Kytary.cz se tvořil e-mailový mini seriál s Ježíškovou poradnou proti vánočnímu šílenství. Vánoční kabát a poselství dostala i jejich shopping intention kampaň Ježíšek tě vidí. Kombinace těchto dvou přístupů přinesla nečekaně vysoké množství konverzí a naplnila cíle. Porotu přesvědčila jednoduchostí a nápadem, klientovi přinesla víc muziky, než doprava zdarma nebo osvědčené slevové kupony, a to navzdory tomu, že se nejednalo o hard-sellovou kampaň.

„Vánoční období nemusí být jen o kampaních, které míří tvrdě na prodej. Můžou vznikat i kampaně, které věnují zvýšenou péči zákazníkům. I takové kampaně prodají a navíc podpoří brand a retenci.“

Denisa Vávrová, E-mail specialistka ze SmartEmailingu, spoluautorka kampaně

Přečtěte si case study celé kampaně na našem webu.

Firemní podcast Digitální kaleidoskop

Jak tvořit podcast s týmem, který funguje remote a velkou část roku jezdí po všech oborových akcích? Jak získávat hosty, jejichž diář se plný na měsíce dopředu? Jak nahrávat uprostřed davu? Řešením je Digitální kaleidoskop – podcast, který se nahrává v obytném autě na akcích jako je Reshoper, E-commerce day nebo Czech On-line Expo. Formát myslí na tvůrce i posluchače – 20minutové rozhovory jsou šité na míru pauze na kávu. Má snad dneska někdo více času?

„Největší bolestí všech projektů firemní komunikace bývá nedostatek času všech zúčastněných. Klienta odsunout nemůžete, ale interní projekt? Snadno. Museli jsme najít formát, který bude odpovídat našemu workflow. Pojízdné studio tohle do velké míry vyřešilo.“

Ondřej Ratajský, Marketingový manažer SmartEmailingu a hlavní organizátor Czech On-line Expo.

Podcast o digitálním marketingu, který tvoří SmartEmailing v barvách Czech On-line Expo se rozjel teprve v únoru 2024. Spouštět v roce 2024 podcast? Za pokus to stálo a vyplatilo se. Už v létě podcast ve své kategorii bodoval v anketě Podcast roku. Nyní si svým netradičním řešením získal odbornou porotu WebTop100.

K podcastu vzniká i video verze. Podívejte se na YouTube.

SmartEmailing

Česká firma, která vyvíjí intuitivní nástroj pro e-mail marketing a e-mailingovou automatizaci. Jediný český nástroj, který má vlastní odesílací modul, rozesílá bez využití třetích stran a má tudíž kontrolu nad celým procesem rozesílky.

www.smartemailing.cz

Czech On-line Expo

Největší veletrh a konference v e-commerce a online byznysu v ČR. SmartEmailing akci organizuje od ročníku 2024 a v následujícím roce se chystá na termín 26.–27. 2. 2025 v Praze Letňanech.

www.czechonlineexpo.cz

S blížícími se Vánocemi narůstá počet kyberútoků na malé a střední firmy. Mastercard radí, jak se chránit

PRAHA, 19. listopadu 2024 – Období před vánočními svátky a koncem roku je pro většinu malých a středních firem nejrušnějším obdobím roku. A totéž platí i pro kyberzločince. Úměrně tomu, jak prudce narůstá počet online transakcí, navyšují své aktivity i kyberzločinci pokoušející se využít případných zranitelností, především v systémech malých a středních podniků. Podle nedávného průzkumu společnosti Mastercard přitom kybernetickému útoku v loňském roce čelilo 95 % českých a slovenských firem.

„Úspěšný kybernetický útok dokáže firmám napáchat obrovské finanční i reputační škody. Nejčastějším důvodem úspěšného útoku bývá lidské selhání nebo nepozornost, vedle edukace je ale k účinné ochraně nezbytné i správné kybernetické zabezpečení firmy. Zkušenosti ukazují, zmírnit dopady pokusů o kybernetické útoky může dobře připravený krizový plán,“ upozorňuje produktová ředitelka ve společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Barbora Tyllová.

Podle nedávné zprávy o stavu IT v malých a středních podnicích se škody způsobené kyberútokem celosvětově nejčastěji pohybují v rozmezí mezi 110 000 a 1,14 milionu eur na případ1. Malé a střední podniky jsou přitom velmi častým cílem kybernetických útočníků – jen v roce 2023 mířilo na malé podniky téměř 43 % veškerých kyberútoků.

Z letošního průzkumu společnosti Mastercard mezi dvěma stovkami českých a slovenských firem vyplývá, že jen 29 % malých a středních společností zaměstnává pracovníka, jehož výhradním úkolem je kybernetická bezpečnost. Důvodem často bývají napjaté firemní rozpočty. Malé firmy jsou přitom základním stavebním kamenem ekonomik, když tvoří zhruba 90 % všech podniků, poskytují mezi 60 % a 70 % pracovních míst a tvoří zhruba polovinu celosvětového HDP.

Pětina firem, které se do průzkumu zapojily, také nemá vypracovaný žádný formální plán nebo pokyny pro případ kybernetického incidentu. Podle tohoto průzkumu se 86 % firem, které měly vytvořený plán pro takový případ, úspěšně ubránilo útoku, zatímco u firem bez plánu to bylo jen 76 %.

„I když si stále více malých podniků velmi dobře uvědomuje hrozby, kterým čelí, mnoho z nich se stále cítí v ohrožení. Hledají proto přímočaré a účinné a jednoduché řešení, které by jim přineslo silnou ochranu. Především ale hledají důvěryhodného partnera. Takového, který jim umožní chránit soustředit se na to, co je pro ně důležité: rozvíjet podnikání a starat se o své zákazníky,“ vysvětluje Michele Centemero, výkonná viceprezidentka, Services Europe, Mastercard.

S tím, jak drobné podniky po celém světě digitalizují, narůstají i hrozby, jež je ohrožují. Mastercard nabízí šest strategií, které malým a středním podnikům pomohou zůstat v bezpečí v čase předvánočním i po v novém roce:

1. Udržujte svá zařízení aktualizovaná

Podniky mohou posílit svou digitální imunitu vůči hrozbám, jako jsou viry nebo spyware, důslednou aktualizací systémů na svých zařízeních. Softwarové aktualizace běžně obsahují bezpečností záplaty, které poskytují ochranu proti novým hrozbám. Proto je potřeba nastavit zařízení tak, aby se aktualizovala průběžně automaticky.

2. Používejte silná hesla

Namísto jednoduchých hesel se doporučuje používat fráze, které si dokážete pamatovat jen vy. K zabezpečení svých účtů proti hackerům používejte vícefaktorové uvěřování totožnosti s využitím přístupových kódů, biometrického ověření a dalších možností.

3. Zamezte phishingovým a malwarovým útokům

Před napadením pomáhají chránit i antivirové programy a blokátory reklam. Použití VPN pak přidává další vrstvu ochrany šifrováním dat, což znesnadňuje průnik do systémů firmy.

4. Pravidelně zálohujte svá data

Aktuální zálohy jsou při obnově po napadení naprostou nezbytností. Zálohování je ostatně dobrou praxí za jakýchkoliv okolností. Zálohy ukládejte nejlépe v jiné lokalitě, nebo alespoň na zařízení, které není trvale připojené k zálohovanému počítači.

5. Chraňte svůj e-mail a své dobré jméno

Své e-mailové adresy a internetové domény chraňte před podvodníky použitím protokolu DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Tento ověřovací protokol přispívá k ochraně domén před útoky, jako jsou například podvržené e-maily.

6. Posuzujte rizika svých partnerů

K ochraně svých dat a systémů přispějete i tím, že budete znát úrovně zabezpečení svých dodavatelů a dalších partnerů. Ověřujte vystavení kybernetickým hrozbám u externích systémů propojených s vašimi a na zjištění adekvátně reagujte.

O společnosti Mastercard

Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál. www.mastercard.com

EPC projekty mění české nemocnice: Úspory energií otevírají dveře k modernizaci zdravotnictví

Praha, 19. listopadu 2024

Nemocnice v Česku investují do renovací svých budov s cílem snížit náklady za energie. Nově jim v tom pomáhá metodika v oblasti energetických úspor, kterou připravila Meziresortní skupina pod vedením Ministerstva zdravotnictví. Ta doporučuje nemocniční komplexy renovovat metodou EPC, která garantuje po provedení všech oprav roční úsporu v řádech miliard korun. Uspořené finance nemocnice použijí, dle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka, na zefektivnění léčby vzácných onemocnění, nákup nových technologií a větší komfort pro pacienty i zdravotníky. S přípravou samotného EPC projektu pomáhá NRB a její program Nová ELENA. Banka ho nemocnicím představí koncem listopadu na online webináři.

„Metoda EPC je v prostředí nemocnic velmi efektivním způsobem, jak dosáhnout provozních úspor. Uspořené finanční prostředky pak mohou nemocnice použít ve prospěch efektivnější léčby nemocí, modernizace vybavení či budov a v neposlední řadě i na odměňování personálu. Některé nemocnice již tento nástroj využily, ostatním nemocnicím však dosud chyběla určitá jistota a podrobnější informace k tomu, aby o EPC metodě uvažovaly. Proto jsme vytvořili komplexní metodiku, která jim dá potřebný návod, jak na EPC projekt, a ukáže jim, jak s ním pracovat. Zefektivnit provoz nemocnic a směřovat uspořené prostředky zpátky do zdraví je pro nás prioritou,” říká Jan Michálek, ředitel odboru přímo řízených organizací Ministerstva zdravotnictví.

Od roku 2012 EPC projekty ušetřily nemocnicím jednu miliardu korun, potenciál je však mnohonásobně větší, a to až v řádech miliard korun ročně. Metoda EPC kromě úspor energií a CO2 přinese nemocnicím také modernizaci budov, což povede ke zlepšení komfortu pro pacienty i lékaře.

„Evropská investiční banka si opět vybrala Národní rozvojovou banku pro implementaci programu European Local ENergy Assistance (ELENA) v České republice. Pro zájemce o zvyšování energetické účinnosti budov nebo investic do obnovitelných energií je NRB připravena díky tomuto programu poskytnout nejen potřebné poradenství při přípravě projektu, ale také uhradit až 90 % nákladů spojených s projektovou dokumentací. Jednotná metodika připravená meziresortní pracovní skupinou pod vedením Ministerstva zdravotnictví nepochybně pomůže nemocnicím zrychlit realizaci úspor nákladů za energie, které lze investovat do kvality zdravotní péče,“ říká Tomáš Nidetzký, předseda představenstva Národní rozvojové banky.

Nemocnice Královské Vinohrady investuje do EPC projektu 593 milionů korun

Mezi nemocnice, které se ve spolupráci s NRB chystají metodu EPC využít, patří například Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Ta již do programu Nová ELENA podala žádost a do úsporných opatření plánuje investovat 593 milionů korun. „NRB má v oblasti EPC projektů bohaté zkušenosti, které my postrádáme, proto jsme se rozhodli využít jejich pomoc. Předpokládáme, že v rámci renovací dojde k výměně energeticky náročných systémů TZB, případně zavedení nových systémů – solárních panelů a tepelných čerpadel, které by měly významně snížit provozní náklady nemocnice. Uspořené finance plánujeme využít na modernizaci zdravotnického vybavení,“ říká Bořek Votava, náměstek Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

Národní rozvojová banka je v kontaktu i s dalšími nemocnicemi, které mají zájem o poradenství k jejich EPC projektům. Aktuálně jednáme s Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze a s pěti nemocnicemi Pardubického kraje. Zájem projevily i nemocnice z jiných krajů. Potenciální investice se tedy pohybují ve stovkách milionů korun,“ říká Čestmír Hrdinka, koordinátor programu ELENA Národní rozvojové banky.

K přípravě EPC projektů zaměřených na zdravotnická zařízení chystá NRB online webinář, na kterém vysvětlí, jak metodiku EPC aplikovat v praxi. Webinář se uskuteční 28. listopadu v 10 hodin na online platformě. Zájemci se mohou registrovat na emailu martin.hofman@nrb.cz.

Program Nová ELENA (European Local Energy Assistance) je financován z programu Evropské unie InvestEU Advisory hub spravovaného Evropskou investiční bankou. Nabízí poradenství při přípravě energeticky úsporného projektu. Cílem programu je usnadnit realizaci energeticky úsporných opatření. Je zaměřen na renovace stávajících nemovitostí a cílené investice do stavebních a technologických opatření spojených s budovou. Nově pak podporuje i projekty úspor energie u technologických procesů. Program ELENA nabízí úhradu 90 % způsobilých výdajů na vybrané činnosti spojené s přípravou projektu. Je vhodný nejen pro podnikatele, ale i pro, města, kraje a další subjekty veřejné správy.

Program Nové úspory energie je financován z ESI fondů v rámci Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 Ministerstva průmyslu a obchodu. Program je určený pro firmy, které uvažují o projektech vedoucích k úspoře energie. V rámci programu mohou požádat o zvýhodněný úvěr, který je dostupný pro podnikatele všech velikostí, z celé České republiky, kromě hlavního města Prahy. Pro podnikatele z hlavního města je k dispozici obdobně zaměřený program ENERG.

Národní rozvojová banka, a.s., působí na trhu od roku 1992, toho času jako Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. Jejím cílem je přispět a podílet se na podpoře dlouhodobě udržitelného hospodářského a sociálního rozvoje prostřednictvím poskytování finančních produktů, zejména v oblasti malého a středního podnikání, rozvoje infrastruktury a dalších sektorech ekonomiky. Jejím jediným akcionářem je Česká republika zastoupená Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem financí a Ministerstvem pro místní rozvoj. S využitím prostředků státního rozpočtu, rozpočtů krajů a evropských fondů banka poskytuje podporu formou záruk a zvýhodněných úvěrů a doplňuje tak nabídku bankovních a investičních produktů na trhu.

5 tipů, jak prodloužit životnost vašeho telefonu

Koupě smartphonu, ať už jde o iPhone nebo jinou značku, představuje pro většinu lidí velkou investici. Nové modely přicházejí na trh každou chvíli, ale často se od těch předchozích liší jen minimálně, zatímco jejich cena bývá mnohem vyšší. Většina lidí proto nepodlehá reklamám a nekupuje nový model hned, jakmile se objeví. Průzkumy ukazují, že asi třetina Čechů mění telefon za novější model už po třech letech používání, přičemž nejčastějšími důvody jsou slábnoucí baterie a zpomalující se výkon. Přinášíme vám proto 5 tipů od Swappie, jak udržet váš iPhone výkonný co nejdéle. Finský e-shop Swappie.cz, který se specializuje na výkup a prodej repasovaných iPhonů, spočítal, že prodloužením životnosti smartphonu o 2 roky lze ušetřit až 2 tuny emisí. Díky těmto jednoduchým tipům můžete ušetřit peníze, které byste jinak utratili za předčasný nákup nového telefonu.

Správné nabíjení baterie

Baterie je jednou z nejdůležitějších součástek iPhonu. Aby vydržela co nejdéle, snažte se udržovat její nabití mezi 20 % a 80 %. Přílišné vybíjení nebo nabíjení na 100 % může mít na kapacitu negativní vliv. U novějších iPhonů vám toto pravidlo nemusí dělat starosti, protože jsou vybavené funkcí chytrého nabíjení, které pomáhá chránit kapacitu baterie.

Také je vhodné vyhýbat se používání telefonu během nabíjení, což může způsobit přehřátí. Pokud se rozhodnete svůj iPhone vyměnit, zvažte nákup z druhé ruky přes online platformu, jako je Swappie.cz, která nabízí kvalitně repasovaná zařízení s novými nebo stále výkonnými bateriemi. Tento krok vám nejen ušetří peníze, ale také přispěje k udržitelnosti.

Chraňte telefon nejen před pády, ale i před chladem, teplem, nečistotami a chemikáliemi

Kvalitní pouzdro a ochranné sklo jsou jedním z nejlepších způsobů, jak ochránit iPhone před poškozením. Pro většinu uživatelů je dnes samozřejmostí chránit telefon proti pádům, ale stejně důležité je dbát na ochranu před extrémními teplotami. Chladné prostředí baterii neprospívá, ale ještě škodlivější je přehřátí. Proto telefon nenechávejte na slunci, neberte ho na pláž a vyhněte se tomu, aby zůstal v rozpáleném autě. Studie ukazují, že na telefonu je více bakterií než na toaletě, proto je dobré ho pravidelně čistit. Vyhněte se ale kontaktu s vodou a agresivními chemikáliemi, například čisticími prostředky, které mohou poškodit povrch telefonu.

Udržujte svůj iPhone aktualizovaný

Zpomalení telefonu je jedním z častých důvodů, proč lidé mění starší modely za novější. K optimálnímu výkonu zařízení přispívají pravidelné aktualizace softwaru. Apple vydává aktualizace, které zlepšují výkon, zabezpečení a přidávají nové funkce. Překontrolujte nastavení, zda máte nainstalovanou nejnovější verzi iOS. Aktualizace také opravují systémové chyby a vylepšují zabezpečení, což je důležité pro spolehlivé a bezproblémové používání iPhonu po co nejdelší dobu. Novější verze systému navíc často lépe využívají energii, což se pozitivně projeví na výdrži baterie.

Minimalizujte používání náročných aplikací

Náročné aplikace mohou zatěžovat procesor i baterii vašeho iPhonu. Snažte se omezit multitasking a zavírejte aplikace, které nepoužíváte. Pravidelně také kontrolujte nastavení aplikací a vypněte automatické aktualizace a stahování na pozadí u těch, které nepoužíváte často. Tyto jednoduché kroky nejen šetří výkon a baterii, ale také zvyšují rychlost a stabilitu systému, což vám zajistí plynulejší a pohodlnější práci s telefonem.

Zálohujte a resetujte

Pravidelným zálohováním dat předejdete ztrátě důležitých informací. K zálohování můžete využít iCloud nebo iTunes. Pokud se vám zdá, že váš iPhone zpomaluje, může pomoci obnovení do továrního nastavení. Tímto krokem odstraníte nepotřebné soubory a aplikace, což zlepší výkon.mPo resetování si zařízení můžete nastavit podle svých potřeb tak, aby se vám s ním lépe pracovalo.

Pokud se rozhodnete pro novější model iPhonu, nebo chcete kvalitní repasované zařízení, Swappie je skvělou volbou. Na e-shopu najdete iPhony od modelu 8 až po ty nejnovější. Swappie také nabízí roční záruku na všechny telefony a k tomu 14denní ochrannou lhůtu, během které lze telefon bezplatně vrátit. Zákazníci tak získají jistotu kvality a zároveň přispějí k ochraně životního prostředí.

Změňte svůj život díky IT a stipendiu od Czechitas!

Nadační fond Czechitas nabízí ženám v těžké situaci jedinečnou příležitost vstoupit do světa IT a získat zdarma vzdělání v IT oborech, které jsou na trhu práce velmi žádané. Přihlášky do Czechitas akademií, ale také o stipendia mohou ženy podávat až do 20. 1. 2025. V rámci tříměsíčních kurzů se naučí datovou analýzu, testování nebo webový vývoj, vyzkouší si práci na vlastním projektu a získají kariérní poradenství, mentoring i přímé propojení s partnerskými firmami.

„Rekvalifikace do IT umožňuje ženám finanční stabilitu a časovou flexibilitu, kterou ocení například při sladění práce s péčí o rodinu,“ říká Tereza Knířová, tisková mluvčí společnosti Pluxee, která na stipendia přispívá. Nadační fond Czechitas ve spolupráci s Pluxee a nadací Stop Hunger každý rok umožňuje deseti ženám absolvovat akademii zcela zdarma. Podpora zahrnuje nejen pokrytí školného, ale také stravenkové karty, mentoring a další pomoc. „Chceme ženám nabídnout skutečnou šanci na změnu. A to nejen díky IT znalostem, ale i komplexní podpoře během studia,“ dodává Knířová.

Hlásit se na akademie mohou ženy na www.czechitas.cz a požádat o stipendium na webu nadacnifondczechitas.cz až do 20. 1. 2025. Nepromeškejte šanci na lepší budoucnost!

Pro koho je stipendium určené a jak ho získat?

Czechitas stipendium se zaměřuje na podporu znevýhodněných žen. Může se tedy jednat o matky samoživitelky, ženy z dětských domovů, ženy s handicapem či jinak znevýhodněné ženy, které na sobě chtějí pracovat. Potenciální zájemkyně by také měly mít zájem o IT a chuť se v tomto oboru dále realizovat. Pokud výše zmíněné splňují, mohou zažádat o stipendium přes Nadační fond Czechitas (www.nadacnifondczechitas.cz), kde následně projdou výběrovým řízením a v případě úspěchu je čeká několik měsíců vzdělávání a seberozvoje, které jim mohou změnit život.

O značce Pluxee

Pluxee (dříve Sodexo Benefity) je přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti. Pomáhá firmám se změnami na pracovním trhu a také naplňovat očekávání zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění.

Pluxee umožňuje svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabízí inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: www.pluxee.cz

Češi rádi nakupují dárky s předstihem. Black Friday na Allegro.cz jim nyní nabízí slevy do 50 %

Češi jsou fanoušky online nakupování a při výběru vánočních dárků se spoléhají na internetové obchody. Hlavní nákupní sezóna roku právě začíná a Black Friday je příležitostí, jak si dárky pořídit v předstihu a zároveň ušetřit.

Až 59 % Čechů plánuje nákupy dárků s dostatečným předstihem. Data z výzkumu společnosti Danae pro Allegro.cz také ukazují, že i když by zbývaly poslední tři dny na nákup dárku, 64 % českých zákazníků by přesto preferovalo nakupování online a vybralo si nejrychlejší možnosti doručení. Data jasně ukazují, že tuzemští zákazníci jsou velkými fanoušky e-commerce – více než 6 z 10 Čechů přiznává, že online nákupy na období Black Friday záměrně odkládají, aby ušetřili.

Elektronika a dětské zboží jako hlavní tahouni

Průzkum ukázal, že 43 % Čechů považuje Black Friday za ideální období pro výhodnější nákupy, 47 % si však zároveň uvědomuje riziko nadměrné spotřeby [1]. Jak tedy co nejlépe využít nákupní svátky?

1. Pečlivě prozkoumejte nabídku – přidejte si produkty do oblíbených a porovnávejte jejich nabídku na jednotlivých platformách. Například Black Friday na Allegro.cz nabízí letos slevy až do 50 %, včetně zboží od oblíbených prodejců Mall a CZC.

2. Nejžádanější je obvykle elektronika a zboží pro děti, což se odrazí na slevách v těchto kategoriích. Allegro nabízí slevy na elektroniku od předních značek jako Apple, Philips, BRAUN nebo Rowenta, kosmetiku od Nivea, nebo na nadčasové LEGO sety pro děti i dospělé.

3. Udělejte si nákupní seznam a plánujte. Rozhodně s nákupem nemusíte spěchat, protože Black Friday akce dnes trvají déle než jeden den. Zároveň nákupy neodkládejte ani na poslední chvíli, vyhnete se tak zbytečnému stresu. Období výhodnějších nabídek na Allegro.cz trvá celý měsíc a pokrývá prakticky všechny produktové kategorie, abyste se mohli v klidu rozhodnout.

4. Nákupem u osvědčených prodejců nic nepokazíte, ale mějte oči otevřené. Všichni máme rádi nákupy u těch, které známe, ale svět je velký a globalizovaný – podívejte se i na nabídku důvěryhodných mezinárodních prodejců. Vždy si přečtěte recenze a seznamte se s termíny doručení. Na Allegro.cz nyní můžete využívat výhody programu Smart! – konkrétně 8 bezplatných doručení na 8 měsíců. Nechtěné vánoční dárky pak můžete vrátit zdarma. Pokud vám program Smart! vyhovuje, do konce prosince stojí jen 199 Kč ročně a nabízí ještě výhodnější nákupy v Allegro aplikaci.

Ujistěte se, že nakupujete skutečně za nejvýhodnější cenu

Po mnoho let bylo Black Friday pro české zákazníky nepřehlednou akcí. Od loňského roku však v Evropě platí směrnice Omnibus, která zaručuje legitimitu nabízených slev. Některé platformy však jdou ještě dál – například Allegro vylepšilo funkci s označením „Záruka nejnižší ceny“. Platforma monitoruje ceny tisíců produktů, včetně hraček, kuchyňských spotřebičů, nářadí nebo vánočních ozdob a bytových doplňků, a porovnává je s nabídkou vybraných českých e-shopů. Pokud zákazník najde nižší cenu konkrétního zboží na jiném e-shopu z tohoto seznamu a nahlásí ji Allegru do 72 hodin od nákupu, obdrží za běžných podmínek voucher ve výši 150 % rozdílu v ceně – nyní však, díky speciální akci trvající do konce roku získá voucher dvojnásobné hodnoty, tedy ve výši 300 % cenového rozdílu.

O průzkumu:

[1] Průzkum provedla společnost Danae pro Allegro v červnu 2024. Zúčastnilo se ho 500 Čechů, kteří nakupují online.

O Allegro Group / Poznámka pro editory:

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média či umění.

 

HTC VIVE spouští sváteční slevy na XR headsety i příslušenství

Při nákupu HTC VIVE Pro 2 ušetří zájemci přes 15 000 Kč, VIVE XR Elite se dočká zvýhodnění 2 500 Kč a nechybí ani slevy na trackery a základnové stanice.

Praha, 18. listopadu 2024 – HTC VIVE spouští svou sváteční nabídku, která přináší exkluzivní slevy na širokou škálu XR/VR zařízení a doplňků. Využít ji tak mohou jak nováčci ve světě XR, tak zkušení uživatelé, kterým pomůže zdokonalit vizuální kvalitu a hloubku imerse v rámci jejich stávajícího systému.

Dramatického zvýhodnění se totiž dočkala nejen kompletní sestava HTC VIVE Pro 2 Full Kit, ale také samostatný headset VIVE Pro 2 a základnové stanice i sledovače HTC VIVE Tracker 3.0. Slevy si výrobce ale samozřejmě připravil i pro nezávislé headsety a odpovídající VIVE Ultimate Trackery. Příjemným překvapením přitom je, že se zvýhodnění nevyhnulo ani nejnovějšímu modelu HTC VIVE Focus Vision. K němu zákazník obdrží zdarma kabelovou sadu pro přímé spojení s grafickou kartou počítače, a navíc i výběr dvou herních balíčků zdarma.

Promoakce bude probíhat od 18. listopadu 2024 do 31. prosince 2024 na stránkách VIVE.com, v obchodě alza.cz a u vybraných lokálních prodejců.

HTC VIVE Focus Vision s herními balíčky

Nejnovější VIVE Focus Vision se pyšní 5k rozlišením, zorným polem 120° a podporou plnohodnotného DisplayPort připojení pro PCVR. Právě tehdy totiž díky přímému spojení s výkonnou grafickou kartou nabídne vizuální kvality, které jsou pro nezávislé headsety běžně nedosažitelné.

Realistické zážitky ze světa smíšené reality zajistí duální 16MP kamery na jeho čele. Plnobarevný RGB průhled, stereoskopie a senzor hloubky okolního prostoru přitom slibují bezproblémový a přirozený průhled do reálného světa. Díky automatickému nastavení IPD s integrovaným sledováním očí je headset ideální pro sdílení s přáteli, kolegy i rodinou a využití najde technologie i v rámci společenských online zážitků, jako je VR Chat, nebo například české Somnium Space. Ty lze navíc vylepšit pomocí podporovaných VIVE Ultimate Trackerů, které zajistí sledování pohybu celého těla a VIVE Focus 3 Facial trackeru, který doplní snímání mimiky spodní poloviny tváře. Nechybí ani spolehlivé sledování pohybu rukou.

S každým nákupem HTC VIVE Focus Vision získají zákazníci zdarma VIVE Wired Streaming Kit a dvě herní kolekce – PC VR Wild Pack a AIO balíček pro nezávislý provoz.

VIVE Pro 2 pro náročné PCVR fanoušky

Další produkt zahrnutý v promoakci je VIVE Pro 2 Full Kit, lze nyní pořídit za skvělých 22 900 Kč. Tento set obsahuje headset, dva ovladače a dvě základnové stanice, což z něj činí špičkovou volbu pro náročné milovníky VR zážitků i profesionály. Ti zkušení ocení samostatný headset VIVE Pro 2 HMD. Ten jim dovolí posunout stávající sestavy jako je HTC VIVE, nebo například Valve Index, na novou úroveň. Akční cenu HTC VIVE Pro 2 HMD výrobce stanovil na 12 590 Kč. Fanoušci VR v obou případech získají 5K rozlišení, 120° zorné pole a až 120Hz obnovovací frekvenci.

Lehoučký VIVE XR Elite i příslušenství

HTC VIVE nabízí také slevy na příslušenství k PCVR sestavám. VIVE Tracker 3.0 lze nyní pořídit za 3 290 Kč a základnové stanice Base Station 2.0 pak za 4 790 Kč. Rozšíření herního prostoru nebo přenos pohybu celého těla do PCVR zážitků je tak dostupnější než kdy dřív.

Výrobce navíc neopomněl ani svůj modulární headset HTC VIVE XR Elite, který se pyšní nebývalou bezkonkurenční všestranností a extrémně lehkou konstrukcí. Hodí se tak nejen domů, jako bezdrátový headset pro PCVR zážitky, ale poslouží i na cestách jako soukromé virtuální kino pro obsah z mobilního telefonu, nebo zcela nezávislý XR headset. Jeho cena je přitom nyní pouhých 22 990 Kč.

Více informací k aktuálním nabídkám naleznete na stránkách https://www.vive.com/eu/shop/offers/.

O HTC VIVE

HTC Vive je první komplexní systém virtuální reality vyvinutý ve spolupráci firem HTC a Valve, který je od základu designován pro virtuální realitu v pokojovém měřítku (room-scale VR). Umožnil tak rozvoj VR technologie do podoby, v jaké ji známe dnes. Nové modely HTC VIVE Pro 2, VIVE Focus 3 a VIVE Flow, které na průkopnický headset navazují tak uživatele pohltí vizuálně, fyzicky i emocionálně, ať už se jedná o náročné hráče či profesionály.

Exit mobile version