Nová limitovaná edice filmových objektivů od společnosti NiSi

Společnost NiSi zaznamenala velký úspěch se svou populární řadou filmových objektivů Athena, která se rychle stala známou jako jeden z nejdostupnějších filmových objektivů, který kombinuje skvělou rovnováhu mezi vysokou světelností, kvalitou obrazu a cenou.

Objektivy Athena mají lehkou konstrukci, která je ideální pro fotografování z ruky a práci s gimbalem, aniž by byla obětována kvalita provedení. Díky vysoké světelnosti a minimálnímu dýchání objektivu při zaostřování tyto objektivy vynikají v podmínkách s nízkým osvětlením a ve složitých scénách, což z nich činí ideální volbu pro tvůrce narativních i dokumentárních filmů.

Společnost NiSi nyní vydává novou limitovanou edici oblíbených filmových objektivů, která se vyrábí pouze ve 199 sadách po celém světě, Athena Tuned. Nová limitovaná edice zdědila stejnou odlehčenou konstrukci a mechaniku jako ta předchozí, ale s upravenou optickou konstrukcí. Každý objektiv z řady Tuned se vyznačuje nižším kontrastem a měkčím filmovým vzhledem.

Filmové objektivy NiSi Athena Tuned nabízejí podmanivou estetiku díky specializované povrchové úpravě, která vytváří výrazné modré a fialové odlesky a dodávají každému snímku jemný charakter a umělecký vzhled. Jejich přepracované optické členy navíc přispívají k nádherně jemnému, kulatému bokehu, který obohacuje rozostřené oblasti o hloubku a filmový dojem. Tyto vlastnosti společně poskytují filmařům nástroje pro vytváření vizuálně působivých scén, které vynikají jedinečnou strukturou a expresivním stylem.

Sada, která je k dispozici s bajonetem PL, se skládá ze 14mm T2.4, 25mm T1.9, 35mm T1.9, 50mm T1.9 a 85mm T1.9. Každý objektiv je navržen pro pokrytí celého snímku s minimálním dýcháním objektivu při zaostřování, což zajišťuje konzistentní kvalitu obrazu a plynulé přechody mezi snímky. Stejně jako předchozí objektivy jsou i nové objektivy vybaveny zadním držákem filtrů.

Vnější strana objektivu byla přepracována a má stříbrný tubus inspirovaný estetikou klasických filmových objektivů.

Ceny a dostupnost

Nové objektivy budou dostupné na přelomu prosince 2024 a ledna 2025.

Doporučená MOC:

129884 NISI ATHENA TUNED CINE PRIME LENS SET PL-MOUNT – 188.590,- Kč / 7.433 €

Další informace získáte na adrese matej.sumka@focusnordic.cz

Klíčové specifikace

  • Objektivy se vyznačují nižším kontrastem a měkčím, filmovým vzhledem
  • Specializovaná povrchová úprava objektivu, která vytváří výrazné modré a fialové odlesky
  • Přepracované optické členy, které vytvářejí nádherně měkký a kulatý bokeh
  • Minimální dýchání objektivu při zaostřování
  • Konzistentní velikost

NVIDIA oznámila během Microsoft Ignite novinky pro AI akcelerovanou pomocí RTX

Tento týden AI Decoded upozorňuje na nové nástroje pro vývojáře Windows, které byly oznámeny na konferenci Microsoft Ignite a které umožňují vytvářet a optimalizovat aplikace využívající umělou inteligenci na RTX AI PC.

  • Model NVIDIA Nemovision-4B-Instruct, který bude brzy k dispozici, využívá nejnovější frameworky NVIDIA VILA a NVIDIA NeMo určené pro přenos znalostní databáze z velkých modelů na malé, odebírání nadbytečných parametrů a kvantizaci k tomu, aby na GPU RTX fungoval s požadovanou přesností.
  • Společnost NVIDIA také brzy představí rodinu Mistral NeMo Minitron 128k Instruct, sadu velkokontextových malých jazykových modelů navržených pro optimalizované a efektivní digitální interakce s lidmi.
  • NVIDIA také oznámila aktualizace nástroje NVIDIA TensorRT Model Optimizer (ModelOpt), který vývojářům umožňuje vytvářet modely umělé inteligence pro PC, které jsou při akcelerac GPU RTX rychlejší a přesnější. Vývojářům to usnadňuje nasazení v celém ekosystému PC využívajících ONNX Runtime.

Blog s podrobnostmi: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-microsoft-ignite-rtx

Výrobce autokamer TrueCam se spojuje s LAMAX

Praha 20. listopadu – Oblíbené autokamery TrueCam přechází pod značku LAMAX. Ta bude dál pokračovat v jejich vývoji, kdy zúročí své bohaté zkušenosti s výrobou spotřební elektroniky. Na startu prodejů nabízí slevu.

Po více než deseti letech končí příběh úspěšné značky TrueCam, která se stala spolehlivým a oblíbeným partnerem řidičů na cestách po celém světě. Nově TrueCam spojuje síly s profesionály značky LAMAX, pod jejíž hlavičkou se kamery budou prodávat.

Autokamery TrueCam se za deset let na trhu staly společníkem na cestách po Evropě pro bezmála 200 000 řidiček a řidičů. Jejich devizou je spolehlivost, pečlivé testování a vývoj na základě nejnovějších technologií a trendů. A právě na to chce LAMAX navázat.

Věříme, že díky tomuto spojení budeme pokračovat v úspěšné cestě TrueCam, jen pod jiným jménem, a ještě silnější než dříve. V LAMAXu víme, co zákazníky baví. Naše produkty jsou navrženy tak, aby byly cool, spolehlivé a cenově dostupné. A právě portfolio autokamer nyní posílíme,“ říká Lukáš Laurinec, zástupce společnosti elem6 Itd., distributor LAMAX pro Evropský trh.

Aby si všichni zákazníci mohli ověřit, že kvalita nejen zůstává, ale ještě poroste, nabízí LAMAX na úvod této spolupráce slevu 10 % na všechny autokamery na e-shopu lamaxhop.cz. Stačí zadat kód TRUECAM10. Akce platí do 31.5.2025.

LAMAX pod sebe zároveň přebírá podporu všech starších modelů TrueCam a zákaznický servis. Jejich majitelé se tak se svými dotazy mohou obracet na odborníky LAMAXu skrze web a profily na sociálních sítích.

Těšíme se, že spojíme naše zkušenosti z vývoje spotřební elektroniky s úspěšnými produkty TrueCam a nabídneme nové špičkové, designové autokamery dostupné všem. Věříme, že nám zákaznicí nadále zachovají přízeň a společně zvládneme další tisíce bezpečně najetých kilometrů,“ uzavírá Lukáš Laurinec.

LAMAX Electronics spadá do rodiny evropské společnosti elem6 Itd., která přišla na trh v roce 2013. Zaměřuje se sluchátka, přenosné reproduktory, akční kamery a kamery do auta. Přináší spolehlivé produkty za férovou cenu s dlouhou výdrží a odolností.

Střední a východní Evropa zaznamenává výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

V regionu střední a východní Evropy (CEE) byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Dominika Jędrak, ředitelka oddělení průzkumu trhu v regionu CEE ve společnosti Colliers, popisuje situaci na trzích následujícím způsobem: „Maloobchodníci v tomto regionu mohou těžit z podobného ekonomického prostředí a kulturního dědictví. stejně jako vzájemně si blízkých spotřebitelských preferencí, vkusu a módních trendů. To jim umožňuje úspěšně nabízet v rámci celého regionu stejný sortiment jako na svých domácích trzích.“

„Geografická blízkost zemí střední a východní Evropy hraje klíčovou roli také při zajišťování efektivní logistiky a fungování dodavatelského řetězce. Kombinace těchto faktorů činí maloobchodní trh střední a východní Evropy vysoce atraktivním jak pro místní, tak i pro mezinárodní společnosti,“ dodává Dominika Jędrak.

Region díky tomu zaznamenává významnou expanzi místních maloobchodních značek, a to jak ze CEE, tak i z okolních trhů. Česká republika přitom často představuje první destinaci, na kterou se firmy rozhodnou expandovat. Příkladem může být německý dean&david nebo chorvatský Koykan. Jakmile se tyto značky etablují v Česku, pravděpodobně se přesunou k průzkumu sousedních trhů.

Expanze značek na jednotlivé trhy CEE

Pozoruhodný úspěch v celém regionu střední a východní Evropy zaznamenaly například polské módní firmy. Jedná se jak o skupinu LPP, která vlastní známé značky jako Reserved, Sinsay, House a Cropp, tak i společnosti Pepco, Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie. Svou působnost v této oblasti pak rozšiřují i další módní značky, například Cocodrillo, Wittchen a Wojas.

Úspěšné jsou při přeshraniční expanzi i mnohé značky z Česka a Slovenska, například Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, které expandovaly do Polska a Maďarska. Poměrně významný podíl na těchto trzích dokázaly získat také společnosti Dr.Max a Fortuna. Do budoucna se můžeme těšit i na aktivity společnosti Vilgain, oblíbeného českého výrobce produktů pro zdraví a fitness. Ten si vybudoval solidní online zastoupení ve velkých evropských městech a v roce 2025 vedle probíhající expanze v Praze můžeme očekávat 5-6 vstupů na trhy střední a východní Evropy.

Značného rozsahu dosáhla také expanze značek ze zemí střední a východní Evropy a Pobaltí do Bulharska. Několik polských značek, zejména v oblasti módy, si na místním trhu vybudovalo dominantní postavení. Například maloobchodní řetězec Pepco provozuje v Bulharsku více než 60 prodejen.

Intenzivní je pak i expanze firem z regionu CEE-6 do Rumunska. Módní značky, jako je Pepco, nebo značky vlastněné LPP či CCC na místním trhu dokonce dominují.

Nejpočetnější expanze z Litvy se týká potravinářských řetězců vlastněných skupinou Maxima, která nyní provozuje již téměř 1 000 prodejen v Polsku pod značkou Stokrotka a 129 v Bulharsku jako T-Market. Firma je současně přítomná v celém Pobaltí.

A roste i odvětví fitness, které se v Polsku a v dalších zemích regionu konsoliduje. Nedávno společnost Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, oznámila akvizici fitness klubů Flais v Bulharsku.

Expanze značek mimo region CEE

Řada značek, zejména z oblasti F&B, začala expandovat prostřednictvím franšíz i mimo region střední a východní Evropy. Příkladem mohou být značky Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známé jako Twistcafe), které se pomalu přesouvají na západní trhy, zejména do Německa, Rakouska a Itálie. Itálie je také cílovým trhem pro lékárny Dr.Max, které v současné době provozují přibližně 130 prodejen po celé zemi.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 70 zemích a 22 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 30 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 99 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Venture Club investoval do bioplynové stanice ve Velkém Meziříčí

Praha, 22. listopadu 2024 – Venture Club, investiční a společenský klub investorů, dokončil další investici, tentokrát v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Členové klubu vložili 12, 5 milionů korun do projektu bioplynové stanice ve Velkém Meziříčí, který se zaměřuje na optimalizaci stávající výroby elektřiny a budoucí přechod k výrobě biometanu – čistší a ekonomicky výhodnější variantě.

Bioplynová stanice, která ve své aktuální podobě vyrábí měsíčně 660 MWh elektřiny z organického odpadu, má díky připravovaným úpravám potenciál přispět k rozvoji produkce biometanu v Česku. Tento plyn, očištěný a vtláčený přímo do sítě, představuje významný krok k čistšímu energetickému mixu Česka. Kromě toho se zvažuje integrace funkcí pro stabilizaci elektrické sítě. Ze stanice to činí unikátní investiční příležitost, přispívající k energetické nezávislosti i k vyšší stabilitě energetické infrastruktury.

“Projekt zahrnuje mimo jiné ekologické technologie pro zpracování organického odpadu, včetně zařízení, které umožňuje ekologickou likvidaci prošlých balených potravin. Prostřednictvím této inovace stanice přispívá k udržitelnému nakládání s odpady. Jde tedy o další ekologicky odpovědný projekt do portfolia Venture Clubu, za což jsme skutečně rádi,” říká Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest s.r.o. a předseda výboru Venture Club z.s.

Investice se zaměřuje na tříleté období, během něhož Venture Club plánuje projekt optimalizovat, stabilizovat a připravit k prodeji. Tento plánovaný exit má podle odhadů přinést násobný výnos vložených prostředků. Finální investice pro tento okamžik činí 12,5 milionů korun.

Venture Club pro své členy pravidelně připravuje investiční projekty v oblasti technologií, inovací a udržitelnosti a biometanová stanice ve Velkém Meziříčí je jedním z příkladů, jak může vypadat investice s pozitivním vlivem na společnost i planetu.

O Venture Club:

Venture Club z.s. je investiční a společenský klub investorů a zájemců o investice, který sdružuje na 280 členů v investiční on-line platformě, provozované servisní organizací klubu, společností Venture Club Invest s.r.o. Skupina se zaměřuje na vyhledávání, organizování, spoluřízení investic, společenskou a vzdělávací činnost, zprostředkovává svým členům networking. Od roku 2016 přes něj prošly investice o objemu přes 660 milionů Kč, z toho v roce 2023 to bylo přes 80 milionů Kč, letos to bude přes 150 milionů Kč. Mezi zainvestované projekty patří z již prodaných například všeobecné zdravotní pojištění psů a koček PetExpert a developerský projekt výstavby 108 bytů Klíčanka, z běžících investic projekt pro influencery a značky LaFluence, automobilka ZEBRA Group, dodavatel úložišť a FVE Greenbuddies Charging, výrobce baterií HE3DA Magna Energy Storage, deep-tech společnost SANEZOO, zabývající se náročnými kontrolami kvality povrchů a strojovým viděním, Vím o všem, dodavatel elektronického stavebního deníku Stavar.io, či poslední investovaná příležitost – franšízový projekt skupiny Trdlokafe.

Dostupnější financování pro malé a střední firmy. Fintech Flowpay získal ocenění Mastercard Banka roku

Praha 22. listopadu 2024 – Zjednodušit přístup malým a středním firmám (SME) k provoznímu financování – to je cílem startupu Flowpay, který získal ocenění Mastercard banka roku v kategorii Fintech roku. Startup využívá prediktivních AI modelů, automatizace & embedded finance a zrychluje tak přístup k finančním zdrojům. Řeší tak problém, který má zásadní dopad na růst nejen české ekonomiky, ale i celé Evropy.

„Mastercard a bankovní svět jsou úzce propojeny a sdílejí společný cíl – přinášet lidem bezproblémové, bezpečné a rychlé bezhotovostní platby, digitální řešení a inovace. Těší mě, že se nám to daří. Spolupracujeme nejen s bankami, ale i s dalšími finančními a platebními institucemi, lokálními fintechy a technologickými firmami. Naše společné projekty mají často hluboký smysl a reálný dopad – zlepšují fungování firem, podporují ekonomiku a přinášejí lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedla Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Malé a střední podniky jsou srdce ekonomiky, přesto jsou dlouhodobě podfinancovány. To platí nejen pro Českou republiku, ale pro celou Evropu. Financování by pro ně mělo být jednoduché a snadno dostupné. Využitím umělé inteligence a automatizace usilujeme o to, aby tomu tak bylo – tedy rychleji a pohodlněji oproti tradičním poskytovatelům. Ocenění Mastercard banka roku je pro mě důkazem, že svým produktem řešíme reálný problém, a těší mě, že se tématu dostává stále více pozornosti,“ říká William Jalloul, CEO a zakladatel Flowpay.

Kategorie Fintech roku a Insurtech roku jsou novinkou od loňského ročníku. Do těchto kategorií se tak nově mohly přihlásit mladé technologické společnosti a startupy z oblasti pojišťovnictví a finančních služeb. Loni mezi fintechy zvítězila investiční platforma Portu, letos to byl právě Flowpay. Na stupních vítězů jej doplnily startupy Qerko a FTMO.

Embedded finance je světovým trendem

Flowpay patří mezi pionýry tzv. embedded finance přístupu, který umožňuje společnostem nabízet finanční služby přímo integrované v jejich vlastních službách. Tímto způsobem letos úspěšně expandoval ve spolupráci se Shoptetem na Slovensko s cílem oslovit až 6 500 e-shopů. „Potenciál embedded finance je obrovský. Podle aktuálních průzkumů se očekává, že pouze v Evropě poroste v tomto odvětví celkový obrat firem z 35,2 na 105 miliard dolarů do roku 2029, což je 10,1 % meziročně. My chceme být u toho, na trhu v současnosti existuje téměř neomezený prostor pro nové služby a inovace, což hraje do karet našim globálním ambicím,“ dodává William Jalloul.

Pro usnadnění celého procesu žádosti o úvěr pracuje Flowpay s digitalizací a automatizací procesů s využitím přesných dat. Tato data má k dispozici díky napojení na finanční, účetní a podnikové systémy firmy, stejně jako platební brány nebo e-commerce platformy. Může tak lépe zhodnotit potenciál daného podniku a lépe odhadnout riziko. Svou technologii nabízí partnerům jako RaaS neboli Risk as a Service a dokáže ji licencovat finančním společnostem po celém světě.

Více o Mastercard Banka roku

Mastercard Banka roku™ je nejprestižnější české ocenění retailových finančních produktů s dvacetiletou tradicí. Způsob udělení cen byl inovován, aby ještě lépe odpovídal očekávání odborné i laické veřejnosti a přesněji mapoval trendy na finančních trzích.

Cílem Banky roku je ocenit služby a produkty bank a pojišťoven, které působí v České republice. Oceňované subjekty se zaměřují jak na drobnou klientelu, tak také na klienty privátní a korporátní. Mezi lety 2002–2008 ocenění vyhlašovala společnost Fincentrum, a. s., pod názvem Mastercard Banka roku, v letech 2009–2016 pak jako Fincentrum Banka roku. Od roku 2017 převzala ocenění Banka roku™ společnost BOY Awards, a. s. (Bank of the Year Awards), a to ve spolupráci se svými partnery, kdy je od roku 2021 titulárním partnerem opět společnost Mastercard.

Více o Flowpay

Flowpay je český technologický startup, který vyvinul inovativní způsob, jak vyhodnocovat nejen riziko, ale primárně potenciál malých a středních podniků, na základě čehož poskytuje jednoduché provozní financování pro jejich růst. Pomocí umělé inteligence automatizuje celý proces od žádosti o financování až po risk scoring a vyhodnocování. Využitím embedded finance klientům dále umožňuje tyto služby využívat online, skrze platformy, a ulehčí jim tak celý, jinak zdlouhavý proces. Na rozdíl od bank po klientech nepožaduje zbytečné papírování, ale pracuje s propojením platforem, jako jsou pokladní systémy, e-commerce platformy a další. Na základě těchto získaných dat vyhodnocuje dostupnost financování a nabízí každému klientovi personalizovaný úvěr na míru. Zakladatel firmy je podnikatel, investor a odborník na finance William Jalloul, který firmu založil v roce 2021 s myšlenkou pomáhat malým a středním podnikům (small and medium-sized enterprises, SME*), které jsou srdce ekonomiky, ale bohužel nemají přístup ke kapitálu u tradičních poskytovatelů finančních služeb. V roce 2022 byl Flowpay zařazen do prestižního akceleračního programu Techstars.

* SME dle Annual Report on European SMEs 2022/2023 tvoří 99,8 % všech podniků v Evropě, 51,8 % přidané hodnoty v EU a zaměstnávají 64,4 % zaměstnanců.

Angelbird představuje novou generaci karet AV PRO CFexpress A

Společnost Angelbird vylepšuje své proslulé karty CFexpress typu A, aby zefektivnila pracovní postupy a efektivně zvládala velké datové požadavky fotoaparátů Sony s vysokým rozlišením. Cílem těchto vylepšení je poskytnout kreativním profesionálům rychlejší výkon a spolehlivou manipulaci pro plynulejší produkční procesy.

Největší novinkou je, že nové karty mají nyní certifikaci VPG400, což znamená, že paměťová karta dokáže trvale udržovat rychlost zápisu alespoň 400 MB/s, takže je vhodná pro profesionální nahrávání videa a vysokorychlostní fotografování. Nová karta přichází s rychlostí čtení až 1800 MB/s a rychlostí zápisu 1650 MB/s, což dále zvyšuje efektivitu, takže přenosy souborů jsou rychlé a pracovní postupy bezproblémové.

Karty jsou navrženy tak, aby byly odolné vůči extrémním teplotám, vlhkosti, prachu, nárazům, rentgenovému záření a magnetickému rušení. Pokročilý systém regulace tepla také pomáhá předcházet přehřívání a zajišťuje konzistentní výkon v náročných podmínkách, zatímco technologie Stable Stream společnosti Angelbird zabraňuje poklesům snímků.

Karta je k dispozici v kapacitách 256 GB, 512 GB a 1 TB.

V souvislosti s vylepšením karet byla uvedena také nová čtečka karet, která urychluje práci. Nová čtečka karet Angelbird PKT je kompaktní výkonný přístroj, který je konstruován pro přenosnost a efektivitu. Nová čtečka karet je k dispozici pro karty CFexpress typu A a B a SD UHS-II. Má robustní konstrukci a dodává se s krytem na paměťovou kartu, takže je karta vždy chráněna. Čtečka se snadno připojuje přes USB-C a dokáže poskytovat rychlost až 20 Gb/s.

Ceny a dostupnost

Nové karty a čtečky karet se začnou dodávat v listopadu.

Doporučená prodejní cena je

130223  Angelbird CFexpress typ A, VPG400 R1800/W1650 256GB – 6.090,- Kč / 241 €

130224  Angelbird CFexpress typ A, VPG400 R1800/W1650 512GB – 10.690,- Kč / 421 €

130225  Angelbird CFexpress typ A, VPG400 R1800/W1650 1TB – 15.290,- Kč / 601 €

130220  Angelbird Cardreader PKT – CFexpress 2.0 typ B – 3.090,- Kč / 121 €

130221  Angelbird Cardreader PKT – CFexpress 2.0 typ A – 3.090,- Kč / 121 €

130222  Angelbird Cardreader PKT – SD 4.0/SDXC, UHS-I/UHS-II – 3.090,- Kč / 121 €

Klíčové specifikace

  • Certifikace VPG400
  • Rychlost čtení až 1800 MB/s a zápisu 1650 MB/s.
  • Technologie Stable Stream
  • Pokročilý systém regulace světla
  • Karta je k dispozici v kapacitách 256 GB, 512 GB a 1 TB.

Výpadky v dodavatelském řetězci pomáhá řešit 3D tisk

Evropské firmy se v posledních letech musejí vyrovnávat s narušením dodavatelských řetězců. Chybějící součástky jim znemožňují včas a efektivně vyrábět produkty. Řešení tohoto problému se však rýsuje v podobě 3D tisku, prudce se rozvíjející technologie, která nachází využití v mnoha oblastech výroby. 3D tisk se aktuálně stává významným pomocníkem, jenž firmám přináší možnost lépe zvládnout výpadky v dodávkách.

Potíže s dodavatelskými řetězci, které eskalovaly v průběhu pandemie covidu-19, podle asociace Eurochambres sdružující evropské hospodářské komory stále přetrvávají.[1] Nedostatek materiálů, zpoždění dodávek a nárůst cen přiměly firmy napříč Evropou, včetně těch českých, hledat nové způsoby, jak se vyhnout závislosti na zahraničních dodavatelích. Výpadky a změnami v globálních dodavatelských řetězcích je ovlivněna až třetina firem ve střední Evropě, což se následně promítá do vyšších nákladů a zpoždění zakázek.

„Musíme dopředu myslet na možná rizika způsobená geopolitikou. Můžete to proaktivně řešit diverzifikací kurzů nabídky. Pokud možno. Ukázalo se, že přílišné spoléhání se na jediného dodavatele nebo jedinou zemi je riskantní,“ uvedl Paul Linden, výkonný ředitel Supply Chain & Operations v panelové diskuzi pořádané platformou Steamline.[2]

Problémy s dodávkami mohou nadále ohrožovat českou ekonomiku

Aktuální makroekonomická predikce Ministerstva financí ČR uvádí, že obnovení problémů v dodavatelském řetězci představuje budoucí riziko pro řadu odvětví ekonomiky. Podle dokumentu v letošním roce brzdily mezinárodní obchod logistické problémy dané aktuálními ozbrojenými konflikty a s tím spojené prodloužení dodavatelských lhůt.

V době nestability dodavatelských řetězců se proto mnoho evropských firem obrací k technologii 3D tisku. Podle údajů Českého statistického úřadu využívalo v roce 2017 3D tisk ve výrobě jen asi 6 procent středních firem (50–249 zaměstnanců), v roce 2021 už to byl dvojnásobek. U velkých firem (nad 250 zaměstnanců) využívání vzrostlo z 18 procent na 33 procent v roce 2021. I když mohou být investice do této technologie nákladné, stále více se projevuje dlouhodobý přínos v podobě zkrácení dodacích lhůt a snížení logistických nákladů.

Výroba na míru bez čekání

3D tisk komponentů využívá i společnost Bert solutions při výrobě dekorací a scénografických prvků. „Zabýváme se výrobou na míru, která byla dříve drahá a časově náročná, s nástupem 3D tisku se však stává dostupnější a pružnější. Díky této technologii mohou firmy vytvářet součástky, nebo dokonce celé produkty přímo ve svých závodech, čímž eliminují časové prodlevy spojené s přepravou z jiných regionů,“ popisuje Jakub Olbert.

Do technologií 3D tisku ve výrobě významně investuje i Evropský inovační a technologický institut (EIT). „Pokud výrobní závod narazí na výpadek dodávky specifického dílu, může si ho pomocí 3D tiskárny vyrobit sám, často během několika hodin či dnů,“ uvádí. Tento přístup umožňuje firmám rychle reagovat na změny na trhu a snižuje riziko ztráty zákazníků kvůli nedostatku výrobků.

Využití v praxi snížilo náklady i množství odpadu

Praktickým příkladem je investice divize EIT Manufacturing do startupu ADAXIS, který vyvinul software AdaOne. Ten umožňuje přeměnit robotická ramena na 3D tiskárny schopné pracovat s různými materiály, jako jsou kovy, plasty, kompozity a beton. Tato technologie podporuje flexibilní a lokální výrobu, což snižuje náklady na přepravu, řeší problémy v dodavatelském řetězci a snižuje uhlíkovou stopu výroby.

Dalším příkladem je průmyslový výrobce Atlas Copco, kterému se díky využívání 3D tisku od německé společnosti EOS na výrobu komponentů přímo ve vlastním závodě podařilo snížit výrobní náklady o 30 procent a dobu dodání dokonce o 96 procent.[3] V neposlední řadě ubylo také odpadního materiálu, který z původních 7 procent klesl téměř na nulu. „Získáváme nové zakázky po celém světě, protože můžeme dodávat přímo, s nižšími náklady a krátkými dodacími lhůtami,“ uvedl Jason Edwards, technický manažer Atlas Copco.

Evropská legislativa řeší udržitelnost dodavatelského řetězce

Další významnou výhodou využití 3D tisku ve výrobě je udržitelnost. Technologie minimalizuje odpad a výroba je efektivnější, díky čemuž mohou firmy plnit ekologické normy, které jsou v EU čím dál přísnější. Evropský parlament v letošním roce schválil směrnici o náležité péči podniků v oblasti udržitelnosti, která velkým korporacím ukládá povinnost zmírňovat negativní vliv jejich činnosti na lidská práva a životní prostředí. Velké společnosti nad tisíc zaměstnanců jsou tak zodpovědné za dopady svého podnikání, a to včetně dopadů dodavatelského řetězce, který využívají.

www.lesensky.cz

  1. Zdroj: TZ Eurochambres, listopad 2024 (https://www.eurochambres.eu/publication/eurochambres-economic-survey-2025-europes-competitiveness-is-at-a-tipping-point/)
  2. Zdroj: Panelová diskuze Výzvy dodavatelského řetězce a S&OP v roce 2024 (https://gmdhsoftware.com/cs/supply-chain-and-sop-challenges-in-2024/)
  3. Zdroj: TZ EOS, srpen 2024 (https://www.eos.info/press-media/press-center/press-releases/eos-helps-atlas-copco-cut-costs)

 

Spojení módy, technologie a udržitelnosti našla společnost Sony v partnerství se společností Freshlabels

Společnost Sony udělala odvážný krok a poprvé zalistovala svá unikátní sluchátka mimo obchodníky se spotřební elektronikou a otevřela dveře módnímu průmyslu.

Freshlabels se tak stávají prvním českým fashion concept storem, který ve svém sortimentu nabídne designová sluchátka Sony

Společnosti Sony a Freshlabels oznamují navázání partnerství, díky kterému si zákazníci budou moci nově v pražských prodejnách Freshlabels Flagship Store, Freshlabels Sustainable Store, ale i na webu Freshlabels.cz zakoupit designová sluchátka Sony z řad 1000XM5 a LinkBuds. Pro společnost Sony se jedná o první fashion concept store, kde svá sluchátka oficiálně nabídne.

„Jsme velice rádi, že se Sony může spojit s lokální módní značkou a nabídnout tak naše oceňovaná sluchátka unikátní skupině zákazníků prostřednictvím stylového concept storu, což děláme v Česku vůbec poprvé. Spojení s Freshlabels nám dává smysl díky silnému důrazu na udržitelnost a kvalitu nabízených značek, design produktů či atraktivnímu prostředí samotných prodejen,“ říká Lukáš Bohata, Sony Sales Head pro Českou republiku.

Freshlabels, kteří v prosinci letošního roku oslaví 18. narozeniny, se od samotného začátku zaměřují na objevování a kurátorství unikátních značek a produktů s důrazem na design, kvalitu a udržitelnost. Spojení se Sony přináší Freshlabels novou výzvu v podobě zařazení vůbec první elektroniky do vlastního sortimentu.

“Na partnerství se Sony se těšíme. Díky našemu přístupu objevování unikátních produktů z celého světa spolupracujeme se světoznámými značkami často, toto je ale naše první spolupráce s takovou značkou mimo fashion odvětví. Produktové řady 1000xm5 a LinkBuds od Sony nás oslovily svou kvalitou, minimalistickým designem a udržitelností, díky čemuž výborně zapadnou do naší nabídky, “uvádí Ladislav Žižka, CEO Freshlabels.

Pro Sony i Freshlabels se na první pohled může jednat o plavbu do neprobádaných vod, partnerství se však zrodilo díky společné filozofii, která má za cíl zákazníkům nabídnout tu nejlepší kvalita s důrazem na co nejmenší dopad výrobního procesu na životní prostředí.

„Nápad na rozšíření distribuce Sony sluchátek do Freshlabels vznikl na základě nepopíratelných hodnot, které obě značky razí, ať už se jedná o nadstandartní kvalitu nabízených produktu, vysokou úroveň zákaznického servisu na prodejně nebo důraz na udržitelnost. Právě udržitelnost je posledním dílkem do pomyslné skládačky. V Sony navrhujeme naše produkty v souladu s naší iniciativou Road to Zero. Na jejímž základě například balíme naše nové produkty do originálního směsného materiálu vyrobeného z rychle rostoucích rostlin a recyklovaného papíru, což nám dovoluje v obalech kompletně eliminovat plasty,“ dodává Daniel Novák, Sony Brand Activation Manager pro Českou republiku a Slovensko.

Vzájemné partnerství obou společností bylo oficiálně oznámeno na neformálním večeru, který se uskutečnil ve čtvrtek 21. listopadu přímo v prodejně Freshlabels Sustainable store.

O Sony Corporation

Společnost Sony Corporation je zábavní společnost, jež staví na preciznosti a jedinečnosti svých technologií a zodpovídá za elektronické výrobky a řešení (EP&S) ve skupině Sony. Řídí se základními filozofiemi Kando a Anshin. Cílem společnosti je prostřednictvím svých produktů a kreativity probudit emoce u samotných spotřebitelů i firem a zároveň jim dát pocit, že se produkty staly jejich neodmyslitelnou součástí a mohou si tak kousek unikátnosti vychutnat každý den – od domácí zábavy, zvuku a hudby, fotografie a spotřební elektroniky až po mobilní komunikace. Další informace jsou k dispozici na: http://www.sony.net/

S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl i první rozšíření pro Star Wars Outlaws v knihovně GeForce NOW

GeForce NOW přináší členům každý týden nejnovější hry a obsah, aniž by museli čekat na jejich instalaci, aktualizace nebo záplaty. Tentokrát se jedná o dlouho očekávané pokračování legendární série S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl od GSC Game World nebo možnost spojit síly s Lando Calrissianem v prvním Story Packu „Wild Card“ pro hru Star Wars Outlaws. K rozšíření se také váže nová odměna pro členy: balíček Forest Commando s kompletní výbavou pro postavy Kaye a Nixe.
Zájemci o vyzkoušení všech výhod členství Ultimate a Performance stále mohou využít 25% slevu na Day Pass, kterou lze využít do zítra, tedy pátku 22. 11.
Novinky v knihovně tento týden:

  • Towers of Aghasba (novinka ve službě Steam, 19. listopadu)
  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (novinka na Steamu a Xboxu, dostupné v rámci PC Game Pass, 20. listopadu)
  • Star Wars Outlaws (novinka na Steamu, 21. listopadu)
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion Game of the Year Edition (Epic Games Store, Steam a Xbox, k dispozici na PC Game Pass).
  • Fallout 3: Game of the Year Edition (Epic Games Store, Steam a Xbox, k dispozici na PC Game Pass)

V rámci služby PC Game Pass bude také tento týden zpřístupněn Microsoft Simulator 2024. NVIDIA spolupracuje s Xbox Game Studios na jeho podpoře v GeForce NOW a bude o této aktivitě dále informovat.

Exit mobile version