Úspěšná firma 21. století: Národní centrum Průmyslu 4.0 a jeho partneři představí na MSV 2023 návštěvníkům, jak na to

Potřeba digitalizovat je jasná, ale jak na to? Jak můžeme co nejlépe využít stávající potenciál firmy? I na tyto otázky najdou odpovědi návštěvníci expozice Úspěšná firma 21. století, kterou na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představí Národní centrum průmyslu 4.0 ve spolupráci s výzkumným pracovištěm CIIRC ČVUT v Praze – RICAIP Testbedem pro Průmysl 4.0 a společnostmi Siemens, T-Mobile, Česká spořitelna, DEL, SICK a evropským inovačním společenstvím EIT Manufacturing. Unikátní spolupráce napříč akademickou a komerční sférou v oblasti digitalizace průmyslu umožní zástupcům firem získat nezávislý pohled na sebe samé a také inspiraci, jakým směrem se dále ubírat.

Expozice Národního centra Průmyslu 4.0 a jeho partnerů zaujala veletržní hosty již v loňském roce. Letos představí na více než dvou set metrech čtverečních ve dnech 10.–13. října řešení pro efektivní, udržitelnou a inovativní průmyslovou výrobu, bez které se neobejde žádná úspěšná firma 21. století.

Společný výstavní projekt je výsledkem řady let předchozí úspěšné spolupráce a dlouhodobého budování funkčního ekosystému Národního centra Průmyslu 4.0 a infrastruktury experimentálních průmyslových testbedů v rámci centra RICAIP. Českým výrobním společnostem i start-upům se díky tomu nabízí pomoc s adaptací na současné ekonomické podmínky směřující ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti.

„Na MSV 2023 neukazujeme technologie, ale skutečná řešení tak, jak se podle konkrétních potřeb zavádí do firem. Umíme pomoci vkaždé fázi inovačního cyklu, tedy od analýzy stavu a identifikace příležitostí až po ověření konceptu či testování před uvedením do ostrého provozu. S pomocí funkčního propojení na české a zahraniční projekty i komerční firmy lze zajistit také financování nebo finální realizaci projektu u klienta. To ocení zejména malé a střední podniky,“ říká Alena Nováková, manažerka komunikaceNárodního centra Průmyslu 4.0, která společnou prezentaci koordinuje.

Letošním veletržním tahákem bude robotická buňka demonstrující flexibilní modulární výrobu, a to na příkladu zmenšených modelů baterií z elektromobilů v procesu jejich oprav pro opětovné použití. Po demontáži a úpravě mohou autobaterie dále sloužit ještě jinde. Jedná se nejen o příklad udržitelného řešení, ale také o projekt, který je realizován pro slovenskou společnost ZTS Výskum a vývoj ve spolupráci se společností DEL. Během veletrhu na této buňce budou demonstrována inovativní řešení s nasazením celé škály různých technologií. Návštěvníci uvidí ukázky využití digitálního dvojčete, virtuální a rozšířené reality, sběru dat přes 5G, datové analytiky a vizualizace, strojového vidění, a samozřejmě kolaborativní robotiky. Důležitou částí je využití „edge computing“ na platformách T-Mobile a Siemens, což umožňuje kombinovat rychlý sběr dat a náročné výpočty.

„My neříkáme firmám, kolik robotů nebo moderních strojů si musí nakoupit, aby byly inovativní. Faktem ale je, že využití moderních technologií je už dnes v průmyslu nevyhnutelné, protože zefektivňují procesy, pomáhají firmám adaptovat se na nepředvídatelné změny a rychlé cykly výroby nebo kompenzovat nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ vysvětluje Pavel Burget, ředitel RICAIP Testbedu pro Průmysl 4.0, který technologická řešení pro veletrh ve spolupráci s partnery připravil.  „Vytváříme řešení, která plně vyhovují potřebám firem. Díky rozvinuté infrastruktuře je můžeme otestovat ještě před implementací a pomoci podnikům vyhnout se tak řadě potíží nebo neefektivním investicím, dodává Burget.

Robotická buňka bude doplněna propojenými speciálními pracovišti, na kterých budou díky technologiím SICK a T-Mobile v rozšířené realitě zaškoleni pracovníci na nové technologie, nebo díky digitálnímu dvojčeti buňky realizované ve spolupráci se společností DEL pomůžeme v rozšířené realitě naplánovat výrobu a přizpůsobit ji změnám. Tato buňka neboli digitální dvojče bude provozována v režimu tzv. virtuálního zprovoznění, které právě ve spojení s virtuální realitou umožní testovat různé výrobní scénáře bez jakéhokoliv zásahu do reálného provozu a tím se připravit na budoucí změny ve výrobě, nebo jenom upravit výrobu pro zvýšení kapacity.

V rámci energetické udržitelnosti budeme také monitorovat spotřebu energie a stlačeného vzduchu na stánku, pomocí datové platformy tato data vizualizovat a navrhovat možnosti úspor.  To všechno za využití rychlého a bezpečného připojení privátní průmyslové 5G sítě, která bude na stánku instalována společností T-Mobile, a díky čemuž bude možné si vše na místě i prakticky vyzkoušet. „Mnoho firem a jejich zástupců je stále přesvědčeno, že jsou 5G technologie v současnosti stále ve fázi vývoje, a proto nedostupné. Přitom právě nasazení privátních 5G sítí v průmyslu je důkazem toho, že to tak již dávno není. Často si také neumí představit, co vše 5G síť dokáže a jaká data a v jaké šíři umí nasbírat, a navíc v reálném čase i zpracovat,“ říká Luboš Lukasík, ředitel divize T-Business ve společnosti T-Mobile.

Siemens představí ucelené portfolio řešení a výrobků pro rychlou, efektivní a udržitelnou digitální transformaci. „Představíme i platformu Siemens Xcelerator, která usnadňuje spolupráci firem v oblasti digitalizace průmyslu prostřednictvím nové generace produktů postavených na jednotných otevřených standardech. České firmy a startupy se mohou zapojit do partnerského ekosytému a využít nové digitální tržiště k oslovení zákazníků z celého světa,“ popisuje expozici František Podzimek, vedoucí business developmentu Siemens Digital Industries. Expozice Siemens bude obsahovat i řešení pro údržbu včetně analýzy dat, využití potenciálu dat ze strojů a zařízení, technologie pro 5G datový přenos a vzdálenou správu nebo možnosti pro retrofity. Zajímavostí je ukázka využití průmyslových technologií v moderním zemědělství – robot FRAVEBOT, který monitoruje zdravotní stav rostlin, v tomto případě jahod.

Díky zapojení České spořitelny se budou moci veletržní hosté na místě seznámit i s možnostmi financování. Přímo na stánku ukáží zástupci spořitelny modelové příklady financování konkrétní technologie. Chybět nebude ani demonstrace financování s využitím aktuálně dostupných grantů zejména pro start-upy a malé a střední firmy třeba prostřednictvím EIT Manufacturing, EDIH, a dalších mezinárodních projektů. Zástupci České spořitelny plánují poskytnout zájemcům komplexní poradenství směřující k posílení efektivnosti a konkurenceschopnosti firem.

„Naší ambicí je nejen podporovat firmy v implementaci různých inovativních řešení, ale zejména jim pomoci posilovat jejich konkurenceschopnost a přidanou hodnotu. Na strojírenském veletrhu se tak návštěvníci budou moci seznámit nejen s možnostmi financování. Budou si moci udělat i DigiAudit aby zjistili, jak jsou na tom s vlastní digitalizací, a také si budou moci zdarma vyzkoušet, jak funguje naše poradenství zaměřené na celkové posílení jejich finanční kondice a konkurenceschopnosti,“ zdůrazňuje Pavel Kráčmar, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za korporátní bankovnictví.

„Propojení firem, univerzit a výzkumných institucí napříč Evropou je klíčem k udržitelnému a prosperujícímu průmyslovému sektoru. Ekosystém soustředěný kolem Národního Centra Průmyslu 4.0 a EIT Manufacturing ukazuje konkrétní výsledky otevřené inovativní komunity a nabízí možnost zapojit se a těžit ze spolupráce,“ říká David Kameš, Senior Project Manager, EIT Manufacturing.   

Návštěvu hostům dále zpříjemní třeba robovýčep, který načepuje přesnou hladinku. Pozvali jsme také řadu expertů z firem a akademické sféry, kteří se podívají z různých úhlů pohledu na aspekty digitalizace a zavádění inovací v rámci doprovodného programu na Digistage.

Těšíme se na vás v Hale F na stánku č. 201.

Více informaci na www.ncp40.cz/udalosti/MSV2023

Národní centrum Průmyslu 4.0 je otevřená akademicko-průmyslová platforma, která propojuje přední nositele inovací z řad univerzit, firem a dalších organizací, jejichž cílem je společně přispět k rozvoji Průmyslu 4.0 v České republice. Centrum v současné době sdružuje více než 50 partnerů z oblasti akademické a průmyslové sféry včetně technických univerzit ČVUT, VUT, VŠB-TUO, TUL a ZČU. Našimi hlavními průmyslovými partnery jsou Siemens, Škoda Auto a T-Mobile. Nezapomínáme ani na startupy a SME. Centrum bylo založeno v roce 2017 profesorem Vladimírem Maříkem a dalšími průkopníky Průmyslu 4.0 a je součástí Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze.  Více na www.ncp40.cz

RICAIP Testbed pro Průmysl  4.0 je experimentální výzkumné pracoviště na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze (CIIRC ČVUT) jakožto nedílná součást česko-německého výzkumného centra RICAIP. RICAIP Testbed Praha nabízí jedinečnou infrastrukturu pro vývoj a testování inovativních řešení pro pokročilou a plně integrovanou průmyslovou výrobu a procesy pro chytré továrny. Hlavním cílem je přenášení výsledků z laboratoře do praxe, podpora inovací a poskytování digitálních služeb pro průmysl.

Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky je moderní vědecko-výzkumný ústav Českého vysokého učení technického v Praze (CIIRC ČVUT), který spojuje excelentní výzkumné týmy, mladé talenty a unikátní know-how s cílem posouvat technologické hranice a navázat na to nejlepší z tradic českého technického vzdělávání. Těžiště výzkumné práce CIIRC ČVUT se zaměřuje na čtyři základní pilíře: průmysl, energetiku, chytrá města a zdravou společnost, a to jak v základním, tak aplikovaném výzkumu. CIIRC ČVUT byl založen v roce 2013, přičemž plný provoz zahájil v polovině roku 2017 v nově postavené budově. V současné době čítá téměř 300 zaměstnanců v 8 výzkumných odděleních, která jsou doplněna Testbedem pro Průmysl 4.0. Oblast odborného zájmu CIIRC ČVUT je široká: zahrnuje umělou inteligenci, robotiku, automatické řízení a optimalizaci, počítačovou grafiku, počítačové vidění a strojové učení, automatické rozhodování, návrh softwarových systémů a výpočetních prostředků, návrh rozhodovacích a diagnostických systémů a jejich aplikace v medicíně, bioinformatiku, biomedicínu či asistenční technologie. CIIRC ČVUT podporuje horizontální spolupráci mezi všemi částmi (fakultami a ústavy) ČVUT a otevírá prostor pro vzájemně prospěšnou spolupráci s dalšími univerzitami, s Akademií věd ČR, s průmyslovými společnostmi a mezinárodními institucemi. CIIRC ČVUT vytváří jedinečný ekosystém akademicko-průmyslové spolupráce, ve kterém využívá diverzifikované formy financování projektů z národních, evropských a soukromých zdrojů. Více informací na www.ciirc.cvut.cz.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm cca 18 000 studentů. Pro akademický rok 2022/23 nabízí ČVUT svým studentům na 350 akreditovaných studijních programů a z toho přes 130 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings: v celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 454. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural“ je ČVUT mezi 151.–200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201.–250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 280. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems“ je na 201.–250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 201. až 250. místě, v oblasti „Mathematics“ na 251.-300. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 190. místě. Od roku 2020 je ČVUT členem aliance prestižních technických univerzit EuroTeQ. Ta představuje zajímavou a přínosnou příležitost pro studenty, vědecké pracovníky i zaměstnance zapojit se do projektu, který si klade za ambici posunout kvalitu vysokého školství na vyšší úroveň. Dalšími členy skupiny EuroTeQ jsou Technical University of Munich, Technical University of Denmark, Technical University of Eindhoven, École Polytechnique – L´X, Tallinn University of Technology, École polytechnique fédérale de Lausanne a Technion Israel Institute of Technology. Více na www.cvut.cz.

Datový vědec jako architekt budoucnosti: Pohled na nejžádanější povolání roku 2023

V současné době patří datový vědec (Data Scientist) mezi pozice, které si firemní organizace výrazně cení. Společnost U.S. News & World Report zařadila Data Scientist na 22. místo mezi 100 nejžádanějšími povoláními pro rok 2023. Proč? Protože organizace s touto elitní kategorií odborníků na svém palubě dokáží proměnit obyčejná data v opravdové poklady. Tato pozice nabízí organizacím mimořádnou schopnost extrahovat hodnotu z dat a předpovídat budoucnost. S rozvojem nových technologií se povaha práce datových vědců neustále mění a komplikuje, což vytváří zajímavý paradox.

Nepochybně, schopnost využít data pro vytěžení maximální hodnoty je důležitým impulzem, který společnost potřebuje pro dosažení konkurenční výhody. Datový vědec, vybavený jak odbornými znalostmi tak i technickými dovednostmi, stojí na prahu tohoto vývoje, nabízejíc nezastavitelný potenciál přeměny vědeckých odhadů na konkrétní strategické rozhodnutí.

Data Science v praxi: Analytické nástroje, statistika a software

„Vnímání důležitosti data science se v posledních letech výrazně změnilo nejen kvůli nárůstu objemu dat a jejich dostupnosti a pokroku v oblasti technologií pro jejich zpracování, ale zejména díky rostoucímu povědomí o potenciálu, který mohou data v různých oblastech nabízet. Taktéž rostoucí konkurence v mnoha odvětvích nutí firmy a organizace hledat nové a efektivní způsoby využití dat pro zlepšení svých výsledků a zisku, říká Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha.

Datová věda, jak ji definují dnešní odborníci v oboru, je studium a využívání dat pro obchodní rozhodnutí a vytváření nových produktů zaměřených na spotřebitele. Je to příprava, správa, analýza, organizace a matematické zpracování dat, které se používají k vývoji řešení problémů, jimž čelí společnost či jednotlivec. Datoví vědci využívají analytiku, statistiku a software ke správě obrovského množství dat. Obvykle jsou zodpovědní za analýzu dat s cílem nalézt nové poznatky. Často pracují s pokročilými modely strojového učení, které na základě minulých trendů předpovídají budoucí chování zákazníků nebo trhu.

Jak se připravit na kariéru datového vědce?

V dnešním světě je preferovanější správná kombinace dovedností nežli správná kombinace titulů. Přeci jen ale tituly pomáhají pochopit rozsah povinností a platového zařazení. V oblasti datové vědy se však může uplatnit každý, kdo se chce učit a je odhodlaný. Chcete-li začít, můžete prozkoumat mnoho možností online kurzů, bootcampů, workshopů a certifikací. Neexistuje žádná pevně daná cesta, jak se stát datovým vědcem.

„Datová věda je rychle se rozvíjející obor pro všechny, které baví řešit výzvy. Zahrnuje komplexní uvažování o byznysových a společenských problémem a použití technologií s cílem odhalení poznatků z dat. Spojuje v sobě uplatnění logiky i kreativity. Domníváme se tak, že lze přitáhnout mnohem širší okruh zájemců o obor, a proto jsme i připravili ve spolupráci s EY nový kurz Data Science Bootcamp,“ uvedla Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů Coding Bootcamp Praha.

Budoucnost je v adaptaci

Dovednosti, které datoví vědci využívají ke své práci, se budou měnit a kódování a umělá inteligence se budou stávat sofistikovanějšími. Souběžně s tím musí být datoví vědci mnohem více orientováni na obchod. Tento posun je částečně způsoben rostoucí složitostí dat. Datové soubory jsou stále větší a různorodější, což ztěžuje získávání poznatků z nich. Nástroje, které datoví vědci používají k analýze dat, staly rozvinutějšími. Roste potřeba, aby datový vědec prosperoval dobrými znalostmi kódování. Totéž platí pro strojové učení (ML).

Spolupráce v éře datové transformace

Vstupujeme do doby, ve které se datová věda stává týmovým sportem více než kdy jindy. Už nejde o to, jak vytvořit model, ale o to, co s ním uděláte, jakmile ho máte. A jak ho zprovoznit ve velkém měřítku, aby byl využitelný v rámci celé organizace. A na to se bude datová věda zaměřovat. Potřeba odborníků, kteří kombinují technické dovednosti v oblastech, jako je statistika a informatika, s odbornými znalostmi z marketingu nebo zdravotnictví, bude jistě růst. Tato kombinace dovedností umožní datovým vědcům nejen dávat smysl složitým datovým souborům, ale také vyvíjet kreativní řešení problémů. Kreativita se stane jednou z klíčových dovedností skvělých datových vědců.

Státu propadnou nemovitosti bez průkazného vlastníka. Lze se o ně přihlásit už jen do konce roku

Stavby a pozemky s nedostatečně identifikovaným vlastníkem propadnou na konci roku státu. Aby k tomu nedošlo, měli by se o ně jejich skuteční majitelé přihlásit co nejdříve, ať stihnou vyřídit veškerou dokumentaci a prokázat své vlastnictví. K častému překvapení vlastníků lze některé z těchto nemovitostí nazvat černými stavbami, nicméně i u nich lze ve vybraných případech docílit jejich legalizace společně s přiznáním vlastnictví. Při pasivním přístupu tak občané mohou přijít celkově o stamilionové hmotné bohatství. Téma dále rozebírá Lukáš Regec, který se věnuje právnímu poradenství a působí jako partner advokátní kanceláře BDO Legal.

„Stát eviduje přes 330 tisíc položek v seznamu nemovitostí s nedostatečně identifikovaným vlastníkem. Nejvíce se jich nachází v Jihomoravském a dále Středočeském kraji, které jsou z hlediska počtu vysoko nad průměrem. Kdo seznamu nemovitostí najde své jméno, měl by se o majetek urychleně přihlásit a připravit se na doložení vlastnictví,“ doporučuje advokát Lukáš Regec z BDO.

Přehled takovýchto nemovitostí poskytuje na svých webových stránkách Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle úřadu nemá spousta nemovitostí zcela zřejmého vlastníka z toho důvodu, že před rokem 1989 se katastr nemovitostí neudržoval řádně, případně se informace ani neevidovaly. V seznamu převládají pozemky, kterých jsou statisíce, následované tisícovkami staveb.

„Lhůta, do kdy se musí vlastníci o své nemovitosti přihlásit, uběhne 31. prosince 2023 v souladu s občanským zákoníkem,“ uvádí konkrétně Lukáš Regec. „Počátek roku 2024 tak symbolicky završí 10 let dlouhé hledání vlastníků, které v roce 2014 uložil nový katastrální zákon katastrálním úřadům, potažmo Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ dodává advokát z BDO Legal.

U černých staveb je situace složitější, ale ne vždy neřešitelná

V náročnější situaci se pak nacházejí ti, kteří jsou nejen nedostatečně identifikovatelní vlastníci, ale navíc jsou majiteli takzvané černé stavby. Pokud se chtějí o nemovitost přihlásit, čeká je navíc snaha o odstranění nedostatků a legalizaci stavby.

„Podle nedostatků těchto staveb rozdělujeme dvě kategorie – nepovolené a neoprávněné stavby. Prvním termínem rozumíme převážně stavby bez stavebního povolení anebo ty, které byly postaveny s výraznými odchylkami od schváleného projektu, například mají jiné půdorysné rozměry. Oproti tomu neoprávněnými stavbami označujeme ty, které jsou postavené na cizím pozemku bez potřebného povolení, přičemž může jít o situace, kdy stavba svou jakoukoliv částí zasahuje do sousedního pozemku, ale například se může jednat i o vedení inženýrských sítí napříč cizími pozemky bez souhlasu jejich vlastníků,“ rozebírá Lukáš Regec z BDO Legal.

Pokud stavební úřad dojde k závěru, že je stavba nepovolená a/nebo neoprávněná, je povinen zahájit řízení o odstranění stavby. V rámci tohoto řízení je povinen zároveň poučit vlastníka stavby o tom, že předmětnou stavbu je možné na žádost dodatečně povolit za splnění podmínek stanovených zákonem.

Obdobná situace platí i pro nemovitosti s nedostatečně identifikovaným vlastníkem, které jsou zároveň černými stavbami. Zde je však proces komplikovanější, neboť předpokladem pro zápis stavby do katastru nemovitostí je doložení podkladů, z nichž je zřejmé, že stavbu je možné užívat.

„Takovým dokladem může být i rozhodnutí o dodatečném povolení stavby s vyznačeným souhlasem o povolení užívání stavby. Toto rozhodnutí vydá stavební úřad tehdy, shledá-li, že černá stavba může být zlegalizována a užívána. Nicméně, prostředkem pro vydání rozhodnutí o dodatečném povolení stavby je zahájení řízení o odstranění stavby. A předpokladem pro zahájení tohoto řízení je známost vlastníka nebo stavebníka, který však je nedostatečně identifikovaný a jeho vlastnictví do doby legalizace stavby nelze řádně stvrdit v katastru nemovitostí,“ specifikuje advokát z BDO.

Stavební úřad, ale i potenciální vlastníci, se tak mohou ocitnout v bludném kruhu, z něhož je často vyvede jen soud. V takové situaci Lukáš Regec radí řešit věc s odborníky. 

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Ceny obědů v srpnu mírně klesly. Poprvé za poslední rok a půl

Zatímco během prvního prázdninového měsíce ceny obědů vyrostly o 3 koruny, v srpnu podle Edenred Restaurant Indexu klesla průměrná cena obědového menu o 60 haléřů na 184,8 korun. Stalo se tak poprvé od ledna loňského roku. Nadále se ale rozevírají cenové nůžky mezi jednotlivými regiony. Oběd v Praze strávníky v srpnu vyšel na 209,5 koruny, o 46 korun více než v Olomouci, kde se lidé najedli nejlevněji. Během prázdnin v restauracích obědvalo o pětinu více zaměstnanců než vloni, rozvážkové služby naopak zaznamenaly mírný meziroční pokles.

Poprvé od ledna 2022 došlo k meziměsíčnímu poklesu průměrné ceny obědového menu v restauracích. Vyplývá to z Edenred Restaurant Indexu sestavovaného na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet společnosti Edenred. V srpnu Češi po zlevnění o 60 haléřů za oběd v průměru zaplatili 184,8 korun. Jedná se o první výraznější pokles od ledna 2021 – tehdy ceny klesly o 2,3 koruny. Navzdory celkovému poklesu však průměrná útrata za oběd v některých regionech nadále stoupá. Nejvýraznější nárůst v srpnu zaznamenala Praha, kde obědy zdražily o 1,4 koruny a přiblížily se k rekordním 210 korunám.

Srpnový pokles cen obědového menu částečně předznamenal jejich skokový nárůst v průběhu července. Napříč republikou tehdy vzrostly ceny o 3 koruny, nejvíce od loňského září. Za celé období prázdnin tak české restaurace ve výsledku mírně zdražily, průměrně o 2,4 koruny. Ne však ve všech krajích. Během letních měsíců stouply ceny celkem v osmi krajských městech, nejvýrazněji v Liberci (+3,4 Kč) a v Praze (+3,1 Kč). Zbylá regionální centra zaznamenala pokles, zejména pak Ústí nad Labem (-1,9 Kč) a Olomouc (-1,8 Kč), kde se částky vrátily zpět na úroveň ze začátku roku. Hanácká metropole se tak stala co do ceny obědů v Česku vůbec nejlevnější.

„Letní měsíce byly poznamenány nerovnoměrným vývojem cen. Výkyvy můžeme z části připsat přizpůsobení jídelních lístků letnímu režimu a přívalu turistů v některých regionech. Pokud ovšem budeme na prázdninové měsíce nahlížet jako na celek, můžeme říct, že pokračuje trend velmi pozvolného růstu cen obědů,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred a pokračuje: „Ve druhém a třetím kvartálu rovněž pozorujeme trend prohlubování rozdílů mezi regiony. Zatímco v Praze ceny obědů od začátku roku stouply o víc než 4 %, v Olomouci se vrátily zpátky na lednovou úroveň. Pražané tak ve srovnání za oběd zaplatí o čtvrtinu více, což činí rozdíl asi 46 korun.“ 

Letní obědy na zahrádkách zaměstnance lákají

I přes červencové zdražení Češi o prázdninách chodili do restaurací častěji než v minulém roce. Meziročně stoupl počet transakcí benefitními kartami v restauracích o 20 %. U rozvážkových služeb naopak došlo k mírnému poklesu, konkrétně o 2 %. Z pohledu celkového objemu utracených peněz však, zejména vlivem inflace, zaznamenaly rozvážkové služby 14% nárůst. V případě restaurací vzrostl ve srovnání s loňským létem objem transakcí dokonce o 34 %.

„Podle našich dat, která sahají až do roku 2020, bývá v červenci počet obědových návštěv restaurací výrazně ovlivněn začínajícími prázdninami, kdy velká část zaměstnanců odjíždí na dovolenou. V průběhu prázdnin se situace zpravidla stabilizuje a lidé se pomalu vracejí do práce, což se projevuje opětovným nárůstem počtu transakcí v srpnu. Odlišná situace je v případě rozvážkových služeb, kde zůstává počet objednávek v průběhu roku relativně konzistentní,“ vysvětluje Aneta Martišková. 

Desetina výplaty za obědy

Podíl ceny 20 obědů z průměrné měsíční mzdy podle krajů
Město Podíl za srpen
Liberec 9,8 %
České Budějovice 9,8 %
Pardubice 9,6 %
Plzeň 9,5 %
Karlovy Vary 9,5 %
Brno 9,4 %
Ostrava 9,2 %
Hradec Králové 8,9 %
Olomouc 8,6 %
Zlín 8,6 %
Ústí nad Labem 8,5 %
Jihlava 8,3 %
Praha 7,9 %
Česká republika 8,6 %

Pokud by Češi každý pracovní den obědvali v restauraci, průměrně by je to vyšlo na 3 708 korun. Srovnání ceny dvaceti obědů s průměrnou výší mezd podle Českého statistického úřadu ukazuje, že Češi za každodenní oběd v restauracích aktuálně nechají 8,6 % svých měsíčních příjmů. V Českých Budějovicích, Liberci či Pardubicích se útrata za obědy dokonce blíží desetině průměrných měsíčních příjmů. Právě vysoké ceny mohou být jedním z důvodů, proč na oběd do restaurace nebo kantýny zavítá stále menší část českých zaměstnanců. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Edenred se tímto způsobem každý pracovní den stravuje jen 16 % z nich. Téměř polovina zaměstnanců už v restauracích a kantýnách neobědvá vůbec.

 „Srovnáme-li cenu dvaceti obědů se mzdovým mediánem, představují přes desetinu domácího rozpočtu, což je pro mnohé relativně vysoký výdaj. Zaměstnanci proto v současnosti hledají způsoby, jak ušetřit. Například si pozorněji všímají cen. Na popularitě získávají i alternativní formy stravování v práci, například obědy z krabičky,“ uzavírá Aneta Martišková.

Město I.22 I.23 II.23 III.23 IV.23 V.23 VI.23 VII.23 VIII.23 nárůst cen 2022/2023 nárůst cen leden/srpen nárůst cen červenec/srpen
Praha 172,2 201,2 202 203 203,9 204,8 206,4 208,1 209,5 9,50% 4,10% 0,67%
České Budějovice 153,9 184,5 185,4 187,5 190,1 191,9 191,5 191,7 190,9 9,40% 3,50% -0,42%
Plzeň 159,3 189,6 189,7 188,8 189,9 191,9 193,9 195 194,3 9,60% 2,50% -0,36%
Karlovy Vary 147,2 170,8 171,8 172,5 171,6 173,5 173,7 175,7 173,8 10,30% 1,80% -1,08%
Ústí nad Labem 142,5 162,6 162,8 164,3 166 166,2 168,2 168,7 166,3 7,60% 2,30% -1,42%
Liberec 150,7 184,1 184,2 187,2 186,6 188,2 188,7 191,5 192,1 14,80% 4,30% 0,31%
Hradec Králové 149,3 177,3 177,5 178,3 178,1 179,4 180,8 182,6 180,7 8,10% 1,90% -1,04%
Pardubice 153 181,9 182 182,1 182,4 183,8 183,7 184,1 182,6 9,40% 0,40% -0,81%
Jihlava 137,8 160,7 162,8 163,9 164,4 164,1 163,5 163,8 164,6 9,40% 2,40% 0,49%
Brno 162,7 190,1 191,1 192,7 193,3 193,7 194,5 196,4 196,2 9,90% 3,20% -0,10%
Zlín 135,3 161,5 161,9 163,2 163,4 163,8 164,4 166,9 165,4 6,80% 2,40% -0,90%
Olomouc 134,5 163,6 163,7 163,8 162,7 163,7 165,4 165,8 163,6 11,50% 0,00% -1,33%
Ostrava 146,2 173,7 173,8 173,6 175,6 176,6 178,1 179 179,4 11,10% 3,30% 0,22%
Česká republika 153,3 177,8 178,3 179,4 180,3 181,1 182,4 185,4 184,8 10,10% 3,90% -0,32%

 

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Slovenský nástroj, který zvyšuje návratnost investic do reklamy a marketingu. Forvio získalo v seedovém investičním 20 milionů korun a míří na globální trh

Inovativní nástroj ze Slovenska, který využívá datovou analýzu a strojové učení k optimalizaci marketingové strategie jednotlivých typů reklamy pro maximální návratnost investic. To je webová aplikace Forvio, kterou v Košicích vyvinuli Andy Kozák a Tomáš Putnoky. Růst jejich startupu a vstup na globální trh nyní podpoří investicí takřka 20 milionů korun (800 tisíc eur) slovenský investiční fond Crowdberry Investment Management (zkráceně CBIM), který se zaměřuje na rozvoj domácích technologických talentů a firem. Díky této investici chce Forvio prorazit v globální konkurenci inovací v oblasti marketingové analytiky. Konkurenční výhodou produktu je, že cílí na menší a středně velké technologické, finanční či e-commerce hráče a také na marketingové agentury.

„Jsme nesmírně vděční za tuto investici a veškerou podporu ze strany Crowdberry. Tyto prostředky nám významně pomohou rozvíjet naši špičkovou platformu pro analýzu marketingových dat, která podnikům po celém světě poskytne přístup k technologiím, jež byly v minulosti dostupné pouze největším globálním společnostem s miliardovými tržbami. Celý náš tým v Košicích v současné době pracuje na dalších technologických vylepšeních, která brzy začleníme do naší platformy,“ říká Andy Kozák, spoluzakladatel společnosti Forvio. 

Marketingový mix firem jedním tahem

Forvio představuje moderní generaci marketingových nástrojů, které dokážou s vysokou přesností měřit a porovnávat výkonnost všech online i offline marketingových kanálů. To vše z jedné obrazovky a v reálném čase. Díky tomu mohou uživatelé této platformy v rámci jednoho nástroje optimalizovat své marketingové aktivity na sociálních sítích, jako je Facebook nebo Instagram, ale také offline pro tiskovou reklamu, billboardy, rádio nebo televizi. Výsledkem je přehledná vizualizace dat a návrh možného přerozdělení celého marketingového rozpočtu společnosti. Ten dokáže umělá inteligence velmi přesně předpovědět, a to včetně návratnosti vynaložených prostředků.

„Věříme, že investicí do společnosti Forvio podporujeme platformu, která skutečně mění pravidla hry v oblasti marketingové analytiky. Inovativní přístup zkušeného týmu vytvořil skutečně funkční produkt, který vychází z přesných dat. Modelování marketingového mixu vnímáme jako důležitý nástroj pro efektivitu a optimalizaci marketingu, na který se zaměřuje stále více firem, tedy potenciálních klientů Forvio. Těšíme se na jejich další růst,“ říká Michal Nešpor, partner společnosti Crowdberry.

Intuitivní integrace s nástroji internetového giganta Meta

Společnost Forvio nedávno získala status Meta Business Partner a stala se tak součástí ekosystému globálního giganta Meta, který provozuje populární sociální sítě Facebook a Instagram. Kromě toho se Forvio dokáže integrovat také s Google Ads, Google Sheets a BigQuery, což zajišťuje plynulý tok dat a umožňuje marketingovým týmům efektivně využívat jejich stávající ekosystémy.

Mezi klienty rychle rostoucího slovenského startupu již patří některé z nejznámějších lokálních i mezinárodních společností. Mezi největší z nich patří slovenská Tatra Banka či Slovak Lines. Dále je to Loopia Group, BioTechUSA nebo DNA Era. Kromě nich Forvio pomáhá také e-shopům Be Lenka a Scentbird či marketingovým agenturám, jako je košické Promiseo nebo bratislavský DataConcept. 

O Forvio

Forvio je webová aplikace pro naplnění všech marketingových vizí. Platforma je navržena speciálně pro potřeby marketérů, kteří mohou z jednoho místa samostatně spravovat, vyhodnocovat a optimalizovat kampaně zaměřené na různé mediální kanály. Jejím cílem je maximalizovat návratnost investic (ROI), peněz investovaných do reklamy, sociálních sítí, online i offline médií (MMM, marketing mix modeling). Tento SaaS nástroj založený na umělé inteligenci a strojovém učení poskytuje řadu analytických funkcí pro každou kampaň a marketingový kanál zvlášť. Prostřednictvím vizualizace dat nabízí jednoduchý přehled o tom, kde jsou umístěny reklamy a jaké jsou, aby firmě přinesly nejlepší konverze. Forvio tak umožňuje značkám v široké sféře oblastí, jako jsou finance, technologie, zdravotnictví, e-commerce, doprava nebo přímo marketingovým agenturám, doporučovat ideální rozpočty, modelovat denní výdaje a neustále zlepšovat marketingovou strategii.

O CBIM

Crowdberry Investment Management spravuje investiční fond s majetkem v hodnotě 23,2 milionu eur určený na podporu mladých slovenských firem. Jako samostatná dceřiná společnost patří do investiční skupiny Crowdberry. Posláním společnosti CBIM je vyhledávat a podporovat inovativní společnosti a týmy s ambicemi růst na mezinárodní úrovni a přidávat hodnotu domácí ekonomice. Spravovaný fond s názvem CB Growth ONE je financován ze zdrojů spravovaných Slovenským investičním holdingem a z vlastních zdrojů fondu. Efektivně využívá zkušeností, odborných znalostí a sítě kontaktů investičního týmu i platformy ekosystému Crowdberry, kde se úspěšné firmy mohou ucházet o další kapitál. Společnost CBIM od spuštění investičního fondu CB Growth ONE v roce 2019 investovala do 36 společností. Portfolio fondu zahrnuje startupy působící v několika odvětvích včetně fintech, agritech, healthtech a ESG.

Úspěšné české startupy plné inovací: Takhle se daří Nápadům roku

3D tisk sedel na kola ve více než 30 zemích od firmy Posedla, Panza Robotics jako součást technického akcelerátoru NATO, domácí krevní testy od Macromo nebo MAIA Labs vyvíjející technologie šetřící lékařům až 20 % času. Startupům z minulých ročníků i toho současného soutěže Nápad roku se daří. Ačkoli se každý z nich specializuje na něco jiného, přinášejí inovace ve všech jednotlivých odvětvích, vyhrávají granty a účastní se světových summitů. Potvrzuje se tím potenciál českých startupů, které absolvují soutěž Vodafone Nápad roku a postupně se stávají důležitou součástí českého podnikatelského ekosystému. Vyhlášení výsledků letošního ročníku proběhne v úterý 19. září.

„Oslavujeme úspěchy startupů, které procházejí Nápadem roku. Úspěšně si nadále razí cestu nejen u nás, ale také v zahraničí. Nápad roku se pro ně často stává startovním můstkem k praktické realizaci větších projektů. Jejich inovace nám všem neustále dokazují, jak mohou české nápady měnit svět a jak mohou inspirovat další generace podnikatelů k uskutečňování velkých snů. Nápad roku se tak stává platformou, v rámci níž se setkávají průkopníci a vizionáři,“ říká Mirka Kočíková, manažerka Vodafone Nápadu roku.

Úspěchy v mezinárodním měřítku

Tyto startupy se nepohybují pouze na českém trhu. Jejich zástupci jsou často zváni na summity a konference světového měřítka. Postupně expandují se svými produkty do jiných zemí po celém světě.

Například Panza Robotics získali grant od United Nations Development Programme, díky čemuž nedávno jejich robot Artaban Prototype 1 absolvoval první úspěšné mise. Dále se dostali do finále soutěže Infineon Challenge, zapojili se do mezinárodního výzkumu společenského dopadu robotů zahrnujícího 15 zemí a stali se součástí akcelerátoru NATO se zkratkou DIANA.

„Vodafone Nápad roku pro nás představoval skvělý odrazový můstek. Získali jsme nejen publicitu, ale také možnost mentoringu od top business lidí. Oba tyto benefity potřebuje každý projekt v rané fázi vývoje. V našem případě je zajímavé i to, že se nám – původně slovenskému startupu – začaly otevírat dveře na českém trhu,“ říká Radoslav Balajka, CEO Panza Robotics.

MAIA Labs vyvíjí umělou inteligenci, která pomáhá lékařům při preventivních endoskopických vyšetřeních detekovat nebezpečné zárodky a tím předejít vzniku rakoviny. V červnu se tento startup zúčastnil globálního zdravotnického summitu v Miami, na kterém zvítězil v konkurenci 35 startupů a firem jako nejperspektivnější řešení. Dostali se také do výběru na Healthcare’s #1 Innovation Eventu v Las Vegas.

Další úspěšnou firmou Nápadu je Investown, který zprostředkovává investice do nemovitostí, a to i drobným investorům. Investown absolvoval Nápad roku v roce 2022 a od konce daného roku je break-even – v současnosti tedy již funguje pouze za svůj vlastní výdělek. Dalším plánovaným krokem společnosti je expanze na Slovensko. „Nemovitosti jsou stabilní investiční aktivum, které se těší dlouhodobé oblibě. To potvrzují také naše výsledky a investoři, kterých nyní máme více než 80 tisíc, což z nás dělá stabilně největší crowdfundingovou platformu v České republice,“ komentuje Alan Pock, CEO a spoluzakladatel Investownu.

Od firmy Posedla si už jejich 3D tištěné cyklistické sedlo na míru zakoupili zákazníci ve více než v 30 zemích světa. Při expanzi se firmě nejvíce daří na americkém trhu. Sedlo s názvem Joyseat si mohli prohlédnout návštěvníci největšího tamního veletrhu 3D tisku Rapid + TCT v Chicagu a napsal o něm i prestižní cyklistický magazín Cycling News. Expandovat na zahraniční trhy plánuje zdravotnická firma Macromo, která nedávno vydala domácí krevní testy a testy na stres. Docela významně upravili také svou aplikaci a chystají se v ní vydat zásadní aktualizace.

Více o Vodafone Nápad roku

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty mladých a nadějných podnikatelů. Byla založena v roce 2007 a za tu dobu se do ní přihlásilo již přes 2 382 projektů, které slaví úspěchy na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se může zúčastnit jakákoli firma mladší dvou let, cílem je nejen objevovat další revoluční projekty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, podporovat v jejich rozvoji a těm nejlepším pomoci s uvedením na trh a expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. Do ročníku 2023 se přihlásilo 129 projektů. Více o soutěži se dozvíte zde.

Compelson pomáhá agentům americké DEA v boji proti pytlákům v Africe a Jižní Americe

Compelson se pouští do boje proti pytlákům a pašerákům v Jižní Americe a Africe. Svůj software MOBILedit Forensic 9 v nejnovější zakázce dodal neziskové organizaci Focused Conservation, založené bývalými speciálními agenty americké DEA. Ti již software každý den využívají ve své práci. Součástí spolupráce je rovněž školení v používání softwaru, na jehož proběhlé první online kolo naváže Compelson živým školením ve Washingtonu DC na jaře tohoto roku. Kvůli vstupu do boje s pytláky pracuje Compelson na rozšíření svého řešení o možnosti analýzy fotografií zvířat a trofejí, o které pytláci usilují nejčastěji.

Česká společnost Compelson od roku 1996 pomáhá domácím i zahraničním policejním vyšetřovatelům v boji proti zločinu. Nyní však díky spolupráci s americkou neziskovou organizací Focused Conservation, založenou a provozovanou bývalými agenty DEA (amerického úřadu pro potírání drog), vstupuje Compelson do boje s africkými a jihoamerickými pytláky a pašeráky.

„V Compelsonu si klademe za cíl boj se zločinem v jakékoli podobě. Jsme proto rádi, že náš nástroj nachází uplatnění i na dalších místech, mimo běžnou policejní činnost, na kterou jsme zvyklí. Spolupráce v boji proti pytláctví ukazuje, že MOBILedit nenabízí jen ochranu práv lidských, ale také zvířat, která jsou ohrožena rozsáhlými sítěmi pytláků a pašeráků,“ komentuje spolupráci Dušan Kožušník, zakladatel a CEO společnosti Compelson.

Pro alespoň tříletou spolupráci dodal Compelson organizaci Focused Conservation licence softwaru MOBILedit Forensic 9, potřebný hardware ve formě Connection kitů, ale také školení v používání softwaru v hodnotě jeden a půl milionu korun. První kolo školení proběhlo mezi Compelsonem a organizací Focused Conservation vzdáleně. Díky tomu mohou zástupci organizace již nyní software MOBILedit aktivně používat v Jižní Americe a Africe. Na jaře příštího roku naváže Compelson s osobním školením ve Washingtonu.

„Po důkladném prozkoumání nabídky a možností různých společností jsme se rozhodli zvolit MOBILedit Forensic k dlouhodobé spolupráci jako svůj primární nástroj pro analýzu mobilních zařízení. Přesvědčila nás síla nástroje i podpora v mnoha jazycích a široká paleta zařízení, která MOBILedit Forensic dokáže analyzovat. Vedle toho nás nadchl přístup Compelsonu ke spolupráci s námi, i co se týče zaškolení a ochoty rozšířit pro naše potřeby možnosti detekce předmětů na fotografiích o zvěř a trofeje. Důkazy, které touto formou můžeme získat, pro nás mají nesmírnou hodnotu,“ komentuje za organizaci Focused Conservation William Fortuno, instruktor a mentor výcvikového programu americké vlády Digital Evidence Exploitation Specialist (DEES) se zaměřením na boj s pytláctvím.

Jedna fotografie místo tisíce slov

S rozpoznáním objektů na fotografiích má Compelson díky potřebám forenzních vyšetřovatelů již bohaté zkušenosti. Naposledy, kvůli probíhajícímu konfliktu na Ukrajině, přidal do svého softwaru Compelson možnost detekce zbraní a vojenské techniky. To nyní mohou využívat vyšetřovatelé různých ukrajinských bezpečnostních složek, jimž Compelson zdarma poskytl licence svého softwaru MOBILedit Forensic.

Pro boj s pytláky a pašeráky již nyní Compelson připravuje rozšíření možností o rozpoznávání živých či usmrcených zvířat a zároveň i trofejí, které jsou u pytláků nejvyhledávanější.

„Ze zpětné vazby od forenzních vyšetřovatelů a nyní také od vyšetřovatelů z ukrajinských bezpečnostních složek víme, kolik informací lze získat z fotografií a jakou klíčovou roli ve vyšetřování tyto informace hrají. Proto kvůli nejnovější spolupráci připravujeme rozšíření našich možností obrazové analýzy o fotografie živých či usmrcených zvířat a trofejí,“ uzavírá Kožušník. 

O společnosti Compelson

Společnost Compelson je průkopníkem v oblasti bezpečnosti mobilních zařízení a jejich forenzní analýzy – tedy ve využití získaných dat pro vyšetřování či soudní řízení. Tato data v dnešní době hrají klíčovou roli při usvědčování pachatelů či naopak v ochraně poškozených. Firma stála u zrodu tohoto oboru a její produkt MOBILedit Forensic patří mezi nejpoužívanější produkty svého druhu na světě. Compelson se zaměřuje také na překonávání bezpečnosti a získávání dat z chytrých hodinek a cloudových služeb, jakými jsou Facebook, Instagram, OneDrive, Messenger, Slack, služby Google a mnoha dalších. Compelson zároveň provozuje i speciální laboratoř, v níž se specializuje na pokročilé techniky, například získávání dat přímo z čipů. V rámci laboratoře také pořádá vysoce odborná školení pro vyšetřovací složky.

MOBILedit Forensic využívají bezpečnostní složky ve 119 zemích světa, od amerických FBI a CIA přes britský Scotland Yard až po Policii ČR. MOBILedit pro civilní použití má pak přes 6 milionů uživatelů ve více než 160 zemích.

 

„Továrna na udržitelnost“. Jak Canon ve velkém repasuje multifunkce

Firmy se při nákupu tiskových zařízení stále častěji ptají po ekologických referencích výrobců. Ti tak musí reagovat na rostoucí poptávku po produktech a službách, které minimalizují dopad na životní prostředí. Canon je na tyto požadavky připraven díky dlouhé historii oběhového hospodářství. Třeba repasované multifunkce řady imageRUNNER ADVANCE ES znovu využívají nejméně 90 % původních dílů.

Repasování kancelářských zařízení probíhá v Canonu od roku 1998. V současnosti fungují čtyři centra po celém světě, v Evropě jsou dvě – ve Francii a německém Giessenu, kde na ploše více než 87 400 m2 pracuje na 300 kvalifikovaných zaměstnanců.

Použité multifunkce hlavně z nejvyšší řady imageRUNNER ADVANCE se do tohoto „centra pro udržitelnost“ sjíždějí z celé Evropy. Zařízení jsou zde rozebrána na jednotlivé díly, průmyslovými mokrými i suchými technikami vyčištěna a za pomoci robotů zkontrolována. Podle přísných norem zaměstnanci centra vymění a zrecyklují všechny části, které vykazují opotřebení nebo zhoršení kvality, a nahradí je novými originálními servisními díly Canon.

Pak začíná přísný proces testování. Každý repasovaný model je vybaven certifikací, uživatelskou dokumentací a je mu přiděleno nové sériové číslo, přičemž záruční podmínky odpovídají novému zařízení. Do nedávna byl minimální podíl znovu využitých částí u repasovaných multifunkcí 80 %, odkud vzniklo označení produktů EQ 80. Nová řada ES už garantuje minimální podíl 90 %. Samozřejmostí je bezpečné vymazání původního hard disku a uvedení softwaru do původního stavu.

„Použité výrobní linky a kontrolní procesy jsou na stejné úrovni jako u zařízení vyrobených pouze z nových dílů. U repasovaného zařízení je zaručeno, že nabídne stejnou úroveň kvality jako nový produkt. Z pohledu zákazníka je jediným skutečným rozdílem nižší cena a zatím užší nabídka modelů, která se ale bude postupně rozrůstat. V Japonsku se repasovaná zařízení prodávají pod značkou Refreshed Series, v Evropě včetně Česka se označují ES,“ upřesňuje Eva Kučmášová, ředitelka komunikace Canonu ve střední Evropě.

Desetitisíce tun plastu

Samotné centrum v Giessenu, certifikované podle přísných mezinárodních norem pro systém řízení kvality ISO14001 a ISO9001, dosáhlo v roce 2021 uhlíkové neutrality. Od roku 2008 Canon v těchto prostorách využil jako surovinu 44 343 tun plastů z použitých zařízení, znovu použil 35 216 tun výrobků a dílů. Ocenila jej i analytická společnost Quocirca poskytující přehled o polygrafickém trhu.

„Závod je příkladem snahy omezit odpad a chránit životní prostředí a zároveň poskytovat zákazníkům vysoce kvalitní produkty s dlouhou životností. Canon sjednocuje dodávky zařízení, aby se snížil počet ujetých kilometrů, opakovaně používá pěnové obaly, kde je to možné, a dbá na hospodárné a opakované využívání vody k mytí komponent. I tráva v areálu roste volně, což je příznivé pro volně žijící živočichy a snižování teploty půdy. Na efektivitu se zde myslí v každém detailu,“ stojí ve zprávě Quocirca. Ta také vyzdvihuje, že v procesu repasování nic nepřichází nazmar, o čemž svědčí boxy pro odkládání všeho, co nebude využito v „novém“ zařízení.

Přestože studie společnosti Quocirca potvrzuje, že zákazníci stále více uvažují o šetrných tiskových technologiích, vědomí o možnosti implementace repasovaných zařízení je podle ní relativně nízké. To by se ale s rostoucím tlakem na udržitelnost firemního provozu, povědomím o technologických postupech, jaké probíhají třeba právě v Giessenu, a rostoucí nabídkou mělo změnit.

„Díky silně zakotvené strategii udržitelnosti napříč vývojem i výrobou produktů, zaměření na jejich cirkulaci a díky širokému záběru ve spotřebitelské i podnikové sféře má Canon obzvláště dobrou pozici pro osvětu širšího trhu o výhodách repasovaných produktů a pro řešení přísnějších požadavků zákazníků, kteří se předhánějí v plnění svých cílů v oblasti udržitelnosti,“ hlásí report analytiků z Quocirca.

„Zájem o repasované multifunkce stoupá. V současné době jsou v Evropě hlavními zákazníky státní správa a zdravotnictví. Stále se rozšiřující portfolio ale dává tuto možnost jakékoliv firmě, která nechce dělat kompromisy v kvalitě a životnosti, ale zároveň si přeje přispět k cirkulární ekonomice,“ uzavírá Eva Kučmášová. 

Efektivní logistika i CO2 neutrální papír

Repasování však není zdaleka jediným nástrojem, který Canon využívá s cílem stát se do roku 2050 společností s nulovými emisemi CO2 podnikových provozech a v průběhu celého životního cyklu produktu. Systematicky například zefektivňuje svou logistiku a zlepšuje energetickou účinnost, zmenšuje balení i samotné produkty, aby se jich do přepravy vešlo více, snižuje odpad nebo dodává na trh udržitelný spotřební materiál. Například první 100% uhlíkově neutrální technický velkoformátový papír pro architekty a stavaře Red Label Zero FSC® a Recycled White Zero FSC®.

Klasické kancelářské papíry s neutrální uhlíkovou stopou (Black Label Zero, Top Colour Zero a Recycled White Zero) jsou díky spojení s organizací ClimatePartner k dostání už od roku 2012. Black Label Zero je nejprodávanějším kancelářským papírem Canonu v celé Evropě, což jen potvrzuje čím dál větší poptávku po udržitelných řešeních pro kanceláře.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Ukradne AI markeťákům práci? I o tom se diskutovalo na prvním ročníku E-mail Date

Vůbec první E-mail Date proběhl začátkem září v prostorách Františkánského kláštera. Akce, kterou uspořádal Taste ve spolupráci se společností Ecomail a Targito, se tentokrát zabývala tématem AI v e-mailingu. Přednášky předních expertů, příležitosti k networkingu a závěrečná panelová diskuse zhodnotila dopad umělé inteligence na českou e-commerce scénu.

E-mail Date zahájil Lukáš Balek, který ve své úvodní přednášce prostřednictvím kvantitativního průzkumu ukázal, že s umělou inteligencí v e-mailingu už nějakým způsobem pracuje bezmála polovina dotazovaných marketérů, freelancerů i agentur. „Čím dál více newsletterů vzniká se zásahem AI, jde ale především o tvorbu obsahu a textu. Strategie i segmentace databáze nadále zůstává spíše v rukou specialistů. Je samozřejmě otázkou času, jak se trh vyvine,” okomentoval situaci odborný garant celé události.

V publiku zarezonovala hlavně případová studie od společnosti ZOOT, kterou v průběhu večera představil Jan Baštýř. Český e-shop s módou jako jeden z prvních v Česku využil technologii, která umožňuje s pomocí generativní AI vytvořit kompletně celý newsletter – od tvorbu textů, přes výběru produktů až po grafický návrh.

Jak sám Baštýř přiznal, cílem nebylo nahradit lidskou expertízu, ale poukázat na možnosti, které umělá inteligence v dnešní době nabízí. Výsledky ZOOT momentálně hodnotí “nad očekávání”. Ačkoliv byly prodeje srovnatelné s klasickou podobnou kampaní vytvořenou člověkem, firma využitím AI na přípravě každé rozesílky ušetřila v průměru dvě hodiny času i financí za hodiny specialisty.

České e-mailingové platformy, jako je Leadhub, Targito nebo Ecomail už do svých nástrojů určitou formu generativní AI implementovaly: „V Ecomailu vnímáme AI jako možnost, jak svým klientům zásadně usnadnit práci při vytváření newsletterů. Aktuálně mají uživatelé v editoru k dispozici čtyři funkce: vylepšit, přeformulovat, zkrátit nebo prodloužit text. Nyní testujeme napojení AI nástroje, který by na základě dat každého klienta generoval celou šablonu newsletteru,” komentuje Jan Tlapák, CEO & Co-founder aplikace Ecomail. Další konkurenční česká platforma na E-mail Date ve své prezentaci potvrdila, že dokud lidé nebudou umět správně pracovat s daty, je umělá inteligence v e-mailingu zbytečná.

E-mail Date má velký potenciál stát se pravidelným setkáním pro všechny marketéry, freelancery, kreativce a další nadšence do světa e-mailingu. Nejedná se ale o jedinou vzdělávací akci, kterou digitální agentura Taste pořádá, už 21. září se můžete vyrazit inspirovat na Social Restart a 19. října na vás čeká Data Restart.

Prezentace z večera jsou dostupné na webu www.emaildate.cz.

Martin Pipek se stal novým marketingovým ředitelem HONOR pro Českou republiku a Slovensko

Zkušený marketér Martin Pipek se ujímá pozice marketingového ředitele HONOR pro Českou republiku a Slovensko. Jeho úlohou bude budování této globální technologické značky na lokálních trzích, nastavení strategie pro sociální sítě i dohled nad PR.

Martin Pipek své mnohaleté zkušenosti s marketingem v odvětví chytrých telefonů získal ve společnostech Xiaomi a Huawei, kde měl na starosti marketingové kampaně nejen na sociálních sítích, spolupráce s influencery, pořádání eventů a PR. Jako Chief Technical Officer pak mimo jiné pořádal školení o nových výrobcích.

Martin Pipek je doslova nadšenec do mobilních telefonů. První mobilní telefon dostal v roce 1999 a od té doby již otestoval a vyzkoušel stovky dalších od různých značek. Rád fotí nejen na chytrý telefon, čehož využívá zejména při cestování.

Martin Pipek ke své nové roli uvádí: „Česká republika a Slovensko jsou z pohledu chytrých telefonů velmi zajímavé a rychle se rozvíjející trhy. Mojí prioritou v této nové pozici bude především soustředit se na zvýšení pozitivního povědomí o značce HONOR a také ukázat, jaké inovace v oblasti nejen chytrých telefonů značka chystá a přináší na oba trhy. Těší mě, že můj nástup je právě v době, kdy byl představen nejtenčí skládací telefon na světě HONOR Magic V2.“

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.hihonor.cz

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

Exit mobile version