O tom, že ve virtuální realitě lze strávit hodiny rozbíjením krychliček do rytmu hudby, nemá nikdo pochyb. Už méně je však známé, že jde o technologii, díky níž je možné se vcítit do duševního stavu jiného člověka a pochopit, co prožívá. Animovaný VR film Tmání z produkce studia Brainz Immersive přináší příběh, v němž je možné se díky inovativním mechanikám vžít do mysli člověka s depresí. Představí se na filmovém festivalu v Benátkách, který začíná ve středu 31. srpna. Na přelomu roku bude dostupný široké veřejnosti na platformě Meta Quest.

Virtuální realita představuje technologický nástroj, který již léta pomáhá transformovat oblast psychoterapeutické péče. Díky své schopnosti přenést člověka do jakéhokoli imaginárního prostředí a pohltit jeho smysly umožňuje virtuální realita vyrovnat se s prožitým duševním otřesem, léčit depresi nebo zmírnit úzkosti, fobie či ADHD. Mezi nejzdařenější počiny v této oblasti patří kognitivní VR terapie gameChange, dále projekt BRAVEMIND určený k léčbě traumatizovaných vojáků nebo zážitek MANIC VR simulující horskou dráhu pocitů prožívaných při bipolární poruše.

Unikátní výtvarný a emotivní zážitek nyní přináší český animovaný film Tmání, jenž bude poprvé uveden na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Interaktivní film ve virtuální realitě přibližuje průběh deprese i těm, pro něž je podobný stav těžko představitelný nebo pochopitelný. Režisér autobiografického snímku Ondřej Moravec svěřil technologický vývoj snímku pražskému kreativnímu studiu Brainz Immersive ze skupiny Brainz Studios. „Museli jsme najít způsob, jak vizuální představu tvůrců filmu přenést na dnešní generace brýlí pro virtuální realitu, konkrétně na Meta Quest 2. Technologicky jsou už sice velmi daleko, ale pro takto umělecky propracovaný projekt mají pořád omezený grafický výkon. Práci nám usnadnilo prostředí softwaru společnosti Unity 3D, který se využívá k programování videoher. Od téže společnosti se nám podařilo získat grant z programu Unity for Humanity podporující projekty se společenským přesahem,” říká Robin Pultera, zakladatel studia Brainz Immersive.

Divák se v zážitku ponoří do imaginativní, výtvarně zpracované krajiny, jíž se díky technologii tzv. hand trackingu může doslova dotýkat rukama. “Film je dále unikátní také v tom, že dominantně využívá ovládání hlasem, které je neotřelé, souzní s příběhem filmu, a umožňuje divákovi silněji procítit zážitek tak, jako by byl součástí děje samotného,” doplňuje Pultera. Právě hlasová terapie totiž nabízí jeden z mechanismů, jejichž sílu mohou lidé s depresemi využít, aby se cítili lépe.

Moc virtuální reality spočíva na schopnosti ponořit uživatele do simulovaného prostředí, na něž člověk psychologicky i fyziologicky reaguje stejně, jako by šlo o prostředí reálné. Umožňuje proto nácvik kognitivně-behaviorálních technik přinášejících úlevu nebo ovládnutí uživatelových smyslů relaxačním zážitkem. Síla počinů jako Tmání pak tkví v prohloubení pochopení pro komplikované stavy mysli a přenáší optimismus, že i z nejtemnějších koutů duše vede cesta ven.

Brainz Immersive je pražské kreativní studio patřící do skupiny Brainz Studios. Specializuje se na tvorbu prémiových zážitků ve virtuální a rozšířené realitě. K těm patří nejen prohlídky ve virtuální realitě a umělecké instalace, ale také produktové konfigurátory a gamifikované zážitky, které značkám pomáhají začít se adaptovat na budoucnost v metaverzu.

Napsat komentář