ČSOB a Policie ČR spojily své síly a stejně jako v loňském roce připravily masivní preventivní kampaň. Jejím cílem je informovat o kyberpodvodech a podvodnících, jako jsou Volači a Klikači, kteří mají každoročně v České republice na svědomí desítky až stovky tisíc okradených lidí. Kampaň startuje záměrně v předvánočním čase, kdy útoky v on-line prostoru výrazně sílí.
„Způsoby útoků na naše klienty se neustále zdokonalují a podvodníci jsou stále profesionálnější. Metody Volačů a Klikačů jsou stále promyšlenější a cílenější. Často zkoušejí vyvolat stresové situace, a právě před Vánoci zneužívají nejen nákupní horečky, ale i předvánočního stresu. Mnoho lidí bohužel stále nevěří, že je něco takového může potkat – a právě na to se snažíme naší kampaní upozornit,“ říká Renata Němcová Pixová, výkonná ředitelka komunikace skupiny ČSOB, jejíž tým kampaň připravil.
Letošní kampaň navazuje na tu z předchozího roku. „Připravili jsme tři zcela nová videa, která upozorňují na aktuálně nejčastější typy podvodů od Volačů a Klikačů. Zároveň vysvětlují, jak se jejich útokům bránit. Prevence je v tomto směru klíčová, protože právě informovanost lidí často rozhoduje o tom, zda jsou Volači a Klikači ve svých praktikách úspěšní nebo ne,“ doplňuje Renata Němcová Pixová.
Policie ČR predikuje pro tento rok rekordních 20 tisíc trestných činů spáchaných v kyberprostoru. Okradených jsou v ČR řádově už stovky tisíc lidí a škody přesahují miliardu korun.
„Tzv. Volači a Klikači se snaží získat vaše citlivé osobní informace, jako je heslo a PIN. Posílají podvodné e-maily nebo zprávy, které vás mají donutit kliknout na vložený odkaz. Ten působí věrohodně, ale přesměruje vás na falešné webové stránky. Podobně funguje Volač, jen se vás bude snažit obalamutit po telefonu,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB a pokračuje: „Chceme, aby je lidé co nejdřív rozpoznali a bránili se tak okradení. Proto bychom rádi, aby termíny Volač a Klikač zlidověly stejně jako třeba označení ‚šmejdi‚.“
Kampaň, kterou ČSOB společně s Policií spouští na začátku prosince, se snaží oslovit a varovat co nejvíce lidí. K vidění bude v tradičních médiích, v nejposlouchanějších rozhlasových stanicích, v tisku i online. Zapojuje samozřejmě i digitální formáty a videa. „Kampaň je velmi ojedinělá, je postavená na originální kreativitě a kombinuje tradiční komunikační mediatypy s oblíbenými digitálními formami. Míříme ale na co nejširší veřejnost, protože i Volači a Klikači útočí na klienty bank od 15 do 90 let,“ popisuje Renata Němcová Pixová.
Součástí kampaně je opět také speciální webová stránka www.csob.cz/BranteSeRozumem s popisy útoků Volačů a Klikačů, základními radami, jak nenaletět, aktualitami z oblasti kyberbezpečnosti i s veškerými videi z první i druhé kampaně. Na kreativě a realizaci kampaně opět spolupracovala agentura Darwin & the Machines. Za oblast PR se zapojila PR agentura Bison & Rose.
Skupina ČSOB
Náš přístup – Jdeme vám naproti
Věříme, že vycházet si vstříc opravdu stojí za to. Vždy jsme rádi, když se nám i drobným gestem podaří překvapit nejen naše klienty, ale i naše kolegyně a kolegy a širokou veřejnost.
Snažíme se dávat klientům volnost třeba při cestě k nám do banky – neomezujeme je jen
na digitální řešení nebo jen na osobní návštěvu pobočky. Mohou si vybrat, protože jdeme naproti jak technologickým inovacím, tak zlepšení klientského zážitku.
Věříme, že i drobnosti a “samozřejmosti” mohou zásadně zpříjemnit den každého z nás.
A samozřejmostí je pro nás závazek spoluvytvářet lepší budoucnost s ohledem na životní prostředí kolem nás. Usilujeme o zodpovědný přístup ve všech činnostech našeho podnikání a snažíme se jít naproti s tím nejlepším řešením vždy ve správný čas.