Apify, platforma pro extrakci dat z webu, získala investici ve výši 70 milionů korun. Pražský startup v roce 2023 dosáhl na obrat 170 milionů korun a zisk 20 milionů korun. Zároveň zaznamenal za poslední kvartál roku 2023 růst obratu o 80 % oproti předchozímu roku. Investory jsou venture kapitálový fond J&T Ventures vedený Adamem Kočíkem a Martinem Kešnerem, investičního kola se zúčastnil i stávající investor Reflex Capital Ondřeje Fryce. Peníze půjdou zejména na marketing, vývoj produktu a do růstu vývojářské komunity. V rámci investičního kola zároveň startup navýšil ESOP pool pro motivaci zaměstnanců na podíl zhruba 15 %.
„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a Apify v posledních letech rostlo pouze z vlastních zisků. Nyní ovšem vnímáme na trhu prostor k urychlení růstu, a proto jsme se rozhodli vzít další investici. Vzhledem k naší velikosti jsme vzali relativně nízkou částku, protože jsme firmu nechtěli narušit obřím přísunem kapitálu. Tím si udržíme finanční efektivitu a unikátní firemní kulturu. Navíc si neomezíme možnosti dalších investic či exitu. Náš cíl je nyní ukázat, že jsme schopni přeměnit kapitál do ekonomicky efektivního růstu, oslovit nové zákazníky a škálovat náš byznys. Až se nám to podaří, v budoucnu nám pak může dát smysl přijmout velkou investici od globálních VC fondů a pokusit se stát dalším českým jednorožcem,“ říká zakladatel a CEO Apify Jan Čurn.
„Podnikatelský příběh Apify s nadšením sledujeme už od roku 2016, kdy jsme se s Honzou Čurnem a Jakubem Baladou poprvé potkali. Za tu dobu vybudovali špičkové technologie, silnou značku a mezinárodní síť zákazníků. Díky tomu jsou teď ve skvělé pozici, aby využili obrovské příležitosti, které se právě otevírají. Věříme, že jim můžeme pomoci vyrůst v globálního lídra,“ uvádí Martin Kešner z J&T Ventures.
„Apify podporujeme již osm let – což je hodně dlouhá doba na to, abychom věděli, že to dává smysl,“ říká Ondřej Fryc z Reflex Capital. „Honza s Jakubem vybudovali již nyní globální firmu s MRR (měsíčními opakujícími se tržbami) ve vysokých statisících dolarů, která nyní raketově roste. V investici vidíme příležitost ještě více tento růst podpořit,“ dodává.
Rozvoj marketingu a vývojářské komunity
Zakladatelé společnosti Jan Čurn a Jakub Balada se rozhodli přijmout externí kapitál proto, aby firmu přenesli z profitabilního na růstové myšlení. Ve firmě si stále udržují většinový podíl. Jedním z cílů využití investice je personální posílení vývoje, produktu, datové analýzy, marketingu a dalších oblastí týmů. Dalším cílem je navýšení přímých investic do marketingu a rozšíření produktů Apify mezi nové zákazníky.
„Chceme Apify dostat k většímu množství vývojářů a firem po celém světě. Proto kromě marketingu investujeme také do růstu naší komunity vývojářů, kteří na naší platformě vyvíjejí, udržují a prodávají web scrapingová řešení nazývaná Aktory. Naši dlouhodobou ambicí je vybudovat největší světový marketplace, kde firmy a vývojáři najdou hotová cloudová řešení pro automatizaci, která vytvářejí a prodávají jiní vývojáři,“ uzavírá Čurn.
Více o Apify
Web scrapingová platforma Apify umožňuje firmám těžit data z webů a získat data pro AI. Zároveň dokáže automatizovat jakékoli workflow, které člověk dělá manuálně ve webovém prohlížeči, a následně jej spustit ve větším měřítku v cloudu. Jednou z klíčových služeb společnosti je také otevřené tržiště s takzvanými Aktory – cloudovými programy, které lze snadno spouštět, sdílet, integrovat a stavět na nich. Těch Apify nabízí přes 1 500. Apify v roce 2015 založili Jan Čurn a Jakub Balada, kteří se poznali během studia informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kdy si také uvědomili, že programování může být vedle zábavy výnosný byznys. Viděli poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek určitá data, a vytvořili proto platformu, která k tomu nabízí nástroje. Mezi jejich klienty patří aktuálně například Siemens, Intercom, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture.