Ceny obědů v srpnu mírně klesly. Poprvé za poslední rok a půl

Zatímco během prvního prázdninového měsíce ceny obědů vyrostly o 3 koruny, v srpnu podle Edenred Restaurant Indexu klesla průměrná cena obědového menu o 60 haléřů na 184,8 korun. Stalo se tak poprvé od ledna loňského roku. Nadále se ale rozevírají cenové nůžky mezi jednotlivými regiony. Oběd v Praze strávníky v srpnu vyšel na 209,5 koruny, o 46 korun více než v Olomouci, kde se lidé najedli nejlevněji. Během prázdnin v restauracích obědvalo o pětinu více zaměstnanců než vloni, rozvážkové služby naopak zaznamenaly mírný meziroční pokles.

Poprvé od ledna 2022 došlo k meziměsíčnímu poklesu průměrné ceny obědového menu v restauracích. Vyplývá to z Edenred Restaurant Indexu sestavovaného na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet společnosti Edenred. V srpnu Češi po zlevnění o 60 haléřů za oběd v průměru zaplatili 184,8 korun. Jedná se o první výraznější pokles od ledna 2021 – tehdy ceny klesly o 2,3 koruny. Navzdory celkovému poklesu však průměrná útrata za oběd v některých regionech nadále stoupá. Nejvýraznější nárůst v srpnu zaznamenala Praha, kde obědy zdražily o 1,4 koruny a přiblížily se k rekordním 210 korunám.

Srpnový pokles cen obědového menu částečně předznamenal jejich skokový nárůst v průběhu července. Napříč republikou tehdy vzrostly ceny o 3 koruny, nejvíce od loňského září. Za celé období prázdnin tak české restaurace ve výsledku mírně zdražily, průměrně o 2,4 koruny. Ne však ve všech krajích. Během letních měsíců stouply ceny celkem v osmi krajských městech, nejvýrazněji v Liberci (+3,4 Kč) a v Praze (+3,1 Kč). Zbylá regionální centra zaznamenala pokles, zejména pak Ústí nad Labem (-1,9 Kč) a Olomouc (-1,8 Kč), kde se částky vrátily zpět na úroveň ze začátku roku. Hanácká metropole se tak stala co do ceny obědů v Česku vůbec nejlevnější.

„Letní měsíce byly poznamenány nerovnoměrným vývojem cen. Výkyvy můžeme z části připsat přizpůsobení jídelních lístků letnímu režimu a přívalu turistů v některých regionech. Pokud ovšem budeme na prázdninové měsíce nahlížet jako na celek, můžeme říct, že pokračuje trend velmi pozvolného růstu cen obědů,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred a pokračuje: „Ve druhém a třetím kvartálu rovněž pozorujeme trend prohlubování rozdílů mezi regiony. Zatímco v Praze ceny obědů od začátku roku stouply o víc než 4 %, v Olomouci se vrátily zpátky na lednovou úroveň. Pražané tak ve srovnání za oběd zaplatí o čtvrtinu více, což činí rozdíl asi 46 korun.“ 

Letní obědy na zahrádkách zaměstnance lákají

I přes červencové zdražení Češi o prázdninách chodili do restaurací častěji než v minulém roce. Meziročně stoupl počet transakcí benefitními kartami v restauracích o 20 %. U rozvážkových služeb naopak došlo k mírnému poklesu, konkrétně o 2 %. Z pohledu celkového objemu utracených peněz však, zejména vlivem inflace, zaznamenaly rozvážkové služby 14% nárůst. V případě restaurací vzrostl ve srovnání s loňským létem objem transakcí dokonce o 34 %.

„Podle našich dat, která sahají až do roku 2020, bývá v červenci počet obědových návštěv restaurací výrazně ovlivněn začínajícími prázdninami, kdy velká část zaměstnanců odjíždí na dovolenou. V průběhu prázdnin se situace zpravidla stabilizuje a lidé se pomalu vracejí do práce, což se projevuje opětovným nárůstem počtu transakcí v srpnu. Odlišná situace je v případě rozvážkových služeb, kde zůstává počet objednávek v průběhu roku relativně konzistentní,“ vysvětluje Aneta Martišková. 

Desetina výplaty za obědy

Podíl ceny 20 obědů z průměrné měsíční mzdy podle krajů
Město Podíl za srpen
Liberec 9,8 %
České Budějovice 9,8 %
Pardubice 9,6 %
Plzeň 9,5 %
Karlovy Vary 9,5 %
Brno 9,4 %
Ostrava 9,2 %
Hradec Králové 8,9 %
Olomouc 8,6 %
Zlín 8,6 %
Ústí nad Labem 8,5 %
Jihlava 8,3 %
Praha 7,9 %
Česká republika 8,6 %

Pokud by Češi každý pracovní den obědvali v restauraci, průměrně by je to vyšlo na 3 708 korun. Srovnání ceny dvaceti obědů s průměrnou výší mezd podle Českého statistického úřadu ukazuje, že Češi za každodenní oběd v restauracích aktuálně nechají 8,6 % svých měsíčních příjmů. V Českých Budějovicích, Liberci či Pardubicích se útrata za obědy dokonce blíží desetině průměrných měsíčních příjmů. Právě vysoké ceny mohou být jedním z důvodů, proč na oběd do restaurace nebo kantýny zavítá stále menší část českých zaměstnanců. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Edenred se tímto způsobem každý pracovní den stravuje jen 16 % z nich. Téměř polovina zaměstnanců už v restauracích a kantýnách neobědvá vůbec.

 „Srovnáme-li cenu dvaceti obědů se mzdovým mediánem, představují přes desetinu domácího rozpočtu, což je pro mnohé relativně vysoký výdaj. Zaměstnanci proto v současnosti hledají způsoby, jak ušetřit. Například si pozorněji všímají cen. Na popularitě získávají i alternativní formy stravování v práci, například obědy z krabičky,“ uzavírá Aneta Martišková.

Město I.22 I.23 II.23 III.23 IV.23 V.23 VI.23 VII.23 VIII.23 nárůst cen 2022/2023 nárůst cen leden/srpen nárůst cen červenec/srpen
Praha 172,2 201,2 202 203 203,9 204,8 206,4 208,1 209,5 9,50% 4,10% 0,67%
České Budějovice 153,9 184,5 185,4 187,5 190,1 191,9 191,5 191,7 190,9 9,40% 3,50% -0,42%
Plzeň 159,3 189,6 189,7 188,8 189,9 191,9 193,9 195 194,3 9,60% 2,50% -0,36%
Karlovy Vary 147,2 170,8 171,8 172,5 171,6 173,5 173,7 175,7 173,8 10,30% 1,80% -1,08%
Ústí nad Labem 142,5 162,6 162,8 164,3 166 166,2 168,2 168,7 166,3 7,60% 2,30% -1,42%
Liberec 150,7 184,1 184,2 187,2 186,6 188,2 188,7 191,5 192,1 14,80% 4,30% 0,31%
Hradec Králové 149,3 177,3 177,5 178,3 178,1 179,4 180,8 182,6 180,7 8,10% 1,90% -1,04%
Pardubice 153 181,9 182 182,1 182,4 183,8 183,7 184,1 182,6 9,40% 0,40% -0,81%
Jihlava 137,8 160,7 162,8 163,9 164,4 164,1 163,5 163,8 164,6 9,40% 2,40% 0,49%
Brno 162,7 190,1 191,1 192,7 193,3 193,7 194,5 196,4 196,2 9,90% 3,20% -0,10%
Zlín 135,3 161,5 161,9 163,2 163,4 163,8 164,4 166,9 165,4 6,80% 2,40% -0,90%
Olomouc 134,5 163,6 163,7 163,8 162,7 163,7 165,4 165,8 163,6 11,50% 0,00% -1,33%
Ostrava 146,2 173,7 173,8 173,6 175,6 176,6 178,1 179 179,4 11,10% 3,30% 0,22%
Česká republika 153,3 177,8 178,3 179,4 180,3 181,1 182,4 185,4 184,8 10,10% 3,90% -0,32%

 

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Autor: PressMob

Obsah dodala společnost v rámci tiskové zprávy.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Exit mobile version