Boj proti odlivu obyvatel i péče o uprchlíky. Třetina obcí v Česku už komunikuje s občany digitálně

Události posledních let, ale i aktuální dění na Ukrajině tlačí radnice a obecní úřady k vyšší efektivitě při komunikování se svými občany. Chytrá komunikační síť Munipolis, která zjednodušuje dialog mezi Čechy a samosprávami, meziročně zvýšila pokrytí o dalších 10 procent a překročila důležitý milník. V současnosti je do ní zapojeno 31 % všech českých obcí a měst v republice – tedy skoro třetina. Informace do mobilních telefonů dostává až šest procent celkové populace Česka. Nejvíce digitálně komunikují se svými obyvateli městské části Prahy, obce v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Nejméně pak v Jihočeském kraji a na Vysočině.

Svou pověst nejchytřeji komunikujícího regionu opět potvrdila Praha, kde je do chytré sítě Munipolis zapojena již nadpoloviční většina všech městských částí. Hlavní město tak patří v oblasti chytré komunikace mezi leadery. Druhým krajem s nejvyšším pokrytím se stal Jihomoravský se 45 %. Na třetím místě se 42% pokrytím umístil Moravskoslezský kraj.

Chytrá komunikace si postupně nachází cestu i do dalších, často překvapivých krajů v Česku. Příkladem může být Ústecký kraj, který zaznamenal meziroční nárust v pokrytí o 13,84 % a v současnosti v něm s občany digitálně komunikuje 38 % obcí.
„Obce na Ústecku mají věkově jedny z nejmladších obyvatel v republice. Hlavní motivací místních starostů se tedy stává nabídnout obyvatelům komunikaci pomocí kanálů, na které jsou běžně zvyklí. Jejich zapojením do obecního dění pomocí anket nebo participativních rozpočtů navíc mohou obecní úřady a radnice účinně zabraňovat odlivu obyvatel do jiných krajů,” domnívá se Ondřej Švrček, ředitel chytré komunikační sítě Munipolis.

Naopak nejmenší pokrytí chytré komunikace mají obce v Jihočeském kraji a na Vysočině. Do sítě Munipolis tam je zapojena zhruba pětina obcí a měst. Na Vysočině systém chytré komunikace využívají pouze tři okresní města z celkových osmi, nicméně i v tomto kraji pokrytí meziročně vzrostlo o polovinu.

Volební priorita

Tak jako před čtyřmi lety, i letos by k výraznému posunu a zvýšení počtu chytře komunikujících obcí mohlo dojít po krajských volbách. Ty proběhnou na podzim tohoto roku. Loni se myšlenka otevřeného úřadu, digitální radnice a větší participace obyvatel objevovala na předních příčkách kandidátských programů a letos to nebude jinak. Rok po volbách navíc počet chytře komunikujících obcí skokově vzrostl.

„Nástroje pro chytrou komunikaci se pochopitelně stále potýkají s nedůvěrou ze strany některých obcí. Velký posun nastal s generační výměnou starostů a zastupitelů. Mladší generace má samozřejmě k technologiím jiný vztah a sama si více uvědomuje, jak moc se promarňuje potenciál, když se dobře nevyužívají,“ vysvětluje Ondřej Švrček. „Pokud chtějí být obce atraktivní pro mladou generaci, musí změnit styl komunikace. S blížícími se volbami bude toto téma pro vedení samospráv i tentokrát klíčové.”

Šance pro integraci uprchlíků

Velkou příležitost chytrá komunikace přináší také v současné uprchlické krizi. Snadným způsobem totiž umožní sesbírat a uložit kontaktní údaje na nově příchozí domácnosti, se kterými pak dokáže efektivně komunikovat – tedy koordinovat pomoc pro ty, kteří zatím nemají zázemí, lépe řídit nástup dětí do škol a školek, hromadně informovat v případě důležitých informací a postupně zapojovat do dění v obci. Ale také propojovat například se zaměstnavateli v lokalitě, kteří pro nově příchozí nabízí pracovní místa.

„Pokud kontakty na nově příchozí domácnosti nezískají samy obce, hrozí, že s nimi nebudou mít šanci efektivně komunikovat. To je v případě, kdy se v některých městech nebo městských částí najednou objevily tisíce nových obyvatel, velice nepříjemná představa,” vysvětluje Ondřej Švrček. „Už nyní tedy vidíme první případy obcí, které do chytré sítě Munipolis zapojují přímo ukrajinské rodiny. Vytváří pro ně specifický obsah, sbírají zpětnou vazbu a výrazným způsobem jim zlehčují integraci v místě, které se pro ně může stát na následující roky stálým domovem.”

Autor: PressMob

Obsah dodala společnost v rámci tiskové zprávy.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Exit mobile version