Nextbike je největší bikesharingovou platformou v Česku. V ulicích hlavního města poskytuje veřejnosti celkem 1500 kol, která parkují ve více než 600 stanicích. Společnost nyní ve spolupráci s radnicemi buduje pro sdílená kola infrastrukturu nových stanic, což výrazně zvýší dostupnost služby a udrží pořádek ve veřejném prostoru. S lepší infrastrukturou by v hlavním městě mohlo najít uplatnění až 10 000 sdílených kol. Díky spolupráci s PID je navíc dvakrát denně 15 minut jízdy na sdíleném kole zdarma, čehož loni využilo 34 000 občanů.

Počet cyklistů v Praze neustále stoupá. Za loňský rok společně najezdili 34,4 milionu kilometrů. „My ve spolupráci s městskými částmi veřejnosti vycházíme vstříc budováním dalších stanic, kde si lze nextbike vypůjčit. Letos plánujeme jejich počet navýšit z 600 na 800. Pokud ale v budoucnu bude ve městě 3000 takových stanovišť, využití tu může najít až 10 000 sdílených kol. Naše dohody s jednotlivými radnicemi definují požadavky dané městské části na nás jako provozovatele a zároveň městskou část zavazují k aktivní spolupráci na budování infrastruktury, která je pro pořádek v ulicích a efektivitu tohoto druhu dopravy po městě naprosto stěžejní. V návaznosti na tuto dohodu bychom však rádi našli cestu k celopražskému řešení, které by bylo v souladu se všemi městskými částmi,“ říká COO nextbiku Tomáš Karpov, který má na starosti právě provoz kol v Praze.

Mezi nejčastější důvody, které lidi motivují k jízdě na kole například do práce, patří mimo zlepšení fyzické kondice také prokazatelná úspora peněz za naftu či benzín a úspora času. „Ve všech městech, kde působíme, se setkáváme s pozitivní zpětnou vazbou. Na Twitteru nám obyvatelé Prahy píší, že na sdíleném kole se dostanou například z Petřin na Anděl mnohem rychleji než autem. K využívání sdílených kol je motivuje také spolupráce s aplikací Lítačka, díky níž je dvakrát denně 15 minut jízdy zdarma. Loni zvýhodněného sdílení kola s Lítačkou využilo  nezávisle na poskytovateli celkem 34 000 občanů,“ potvrzuje CEO společnosti nextbike Lukáš Luňák.

Stanice nextbike nenajdeme jen v centru, ale například i v Letňanech, Čakovicích nebo v Kbelích. Některé firmy sídlící na okrajích metropole dokonce poptávají rozšíření staničního systému blíž k jejich provozovnám. Nextbike totiž spolupracuje i s Multisportem a dalšími benefitními programy, a tak si firmy mohou pořídit vlastní stanici, čímž rozšíří svým zaměstnancům možnosti zdravé a udržitelné dopravy do práce.

S jarem výpůjček přibývá, protože lidé po zimě opět dostávají chuť jezdit na kole – nepříznivé počasí totiž dokáže odradit od jízdy po městě na kole zhruba 40 % lidí. Mezi další časté překážky bikesharingu ve městech patří obavy o bezpečnost, které jsou ovšem často zbytečné – podíl „cyklosrážek“ na nehodovosti v hlavním městě je dlouhodobě velmi nízký.  98,3 % dopravních nehod v Praze se odehraje bez přítomnosti cyklisty. Kontroverzní cyklopruhy by navíc na mnoha místech měly postupně nahrazovat oddělené cyklostezky, které jsou bezpečnější a tedy i využívanější. I to je krokem k udržitelnější dopravě po hlavním městě.

Roční výzkum pražského ovzduší ukázal, že na 14 z 20 měřených míst hodnoty oxidu dusičitého čtyřnásobně překračovaly limity WHO i české a evropské normy. Přitom 70–80 % znečištění má na svědomí nadměrná silniční doprava. Myslíme si, že asi všichni by chtěli žít ve zdravějším městě. Průměrné auto při jízdě po městě produkuje 150 g oxidu uhličitého na kilometr. Pokud člověk vymění auto za kolo při jedné nebo dvou cestách do práce, může ušetřit i kilogram emisí. A to není málo,“ uzavírá Tomáš Karpov.

O společnosti nextbike

Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých městech. K dispozici je v nich přes 6500 městských kol a 500 elektrokol, na kterých aktivně jezdí už 180 tisíc uživatelů. Kola se půjčují na stanicích pomocí aplikace, kde je možné kolo bezdotykově odemknout během několika vteřin. Prvních 15 minut jízdy proplácí ve většině měst radnice, a když se uživatel dostane do cíle, kolo zase vrátí do jiné stanice, kde ho zamkne pomocí elektronického zámku a výpůjčka se mu automaticky ukončí. Pokud uživatel nechá kolo jinde, přijde mu napomenutí, při druhém přestupku pak pokuta. Nextbike úzce spolupracuje s dopravními podniky a radnicemi, jeho dlouhodobou vizí je napomáhat transformaci měst a podporovat mikromobilitu. Firmu založili dva bývalí profesionální hokejisté Lukáš Luňák a Tomáš Karpov, poté se k nim přidal ještě plavec Dan Rambousek. Loni platforma narostla o 150 procent a měla obrat 61 milionů korun. Celkově v Česku působí od roku 2018 a za tu dobu zaznamenala už více než 6 milionů výpůjček. Nextbike po celém světě využívá kola od tradičního českého výrobce Olpran.

Napsat komentář