Praha, 18. prosince 2025 – Regionální rozdíly v Česku jsou pro řadu podnikatelů kritické. Zatímco v Praze na 1 000 obyvatel připadá 263 podnikatelů a nejvyšší kupní síla, Moravskoslezský kraj vykazuje nejnižší hustotu podnikatelů a trápí ho i odliv sídel podnikatelů. O úspěchu nebo neúspěchu nového byznysu přitom často rozhoduje vhodná lokalita. Dnes již existují technologie, které mohou s výběrem lokality pomoci. Vyplývá to z analýzy Evropy v datech pro portál Silnější regiony.

Ne všechny regiony v Česku jsou si rovny, pokud jde o jejich přitažlivost z pohledu podnikání. Socioekonomické rozdíly napoví, kde se může vyplatit otevřít nový kadeřnický salon, kde má šanci uspět stavební firma, ale i kde je naopak trh přesycený. Výběr lokality tak může rozhodnout o úspěchu nebo neúspěchu podnikatelského záměru.

Interaktivní verzi infografiky „Vznik a zánik subjektů“ najdete na tomto odkazu

Obsah obrázku mapa, diagram, snímek obrazovky  Popis byl vytvořen automaticky

Čtvrtina obyvatel Prahy podniká, Moravskoslezský kraj je na tom nejhůře

Surovým ukazatelem podnikavosti je počet podnikatelů na 1 000 obyvatel. Do této skupiny spadají fyzické podnikající osoby včetně živnostníků. Nejvíce jich eviduje Praha (262,6), na opačném konci se nachází Moravskoslezský kraj (152,9).

Stejný trend se odráží i u počtu živnostníků. Podle dat ČSÚ narazíme na člověka s živností nejčastěji v Praze, kde jich na 1 000 obyvatel připadá 225. V Moravskoslezském kraji, kde je jich nejméně, je to necelých 139. Přesto lze i v Moravskoslezském kraji sledovat pozitivní vývoj. „Dle statistických údajů Ministerstva průmyslu a obchodu od roku 2024 narůstá v Moravskoslezském kraji jak počet živností, tak počet podnikatelů,“ říká mluvčí kraje Nikola Birklenová. Nejčastěji zakládanými živnostmi v roce 2024 byly v regionu realitní zprostředkování, silniční motorová doprava či montáže a opravy. Naopak nejčastěji ukončovanými živnostmi byla hostinská činnost a prodej lihu a lihovin.

„Jako specifický problém tohoto regionu vnímáme konkurenci z Polska v poskytování služeb v oblastech, jako jsou stavebnictví, kosmetika nebo kadeřnictví,“ doplňuje Birklenová. Moravskoslezský kraj navíc z pohledu živnostenského podnikání trápí odliv právnických osob pryč – zejména přesun sídel do Prahy.

Kupní síla: Středočeský kraj těží z dojíždění do Prahy, zaostává Sokolovsko

Vedle podnikatelské hustoty hraje důležitou roli i kupní síla obyvatel – tedy to, kolik zboží a služeb si mohou lidé za své peníze skutečně pořídit. Podle studie NIQ Purchasing Power Europe 2025 compendium jako jediná v Česku dosáhla hodnoty indexu 120 a více Praha. Naopak okres Sokolov jako jediný v republice klesl pod hranici 88.

Skóre 100 se rovná průměru za celé Česko a převyšují jej obyvatelé všech okresů ve Středočeském kraji, kteří se na škále dostali do rozmezí hodnot 104 až 112. Kolem průměru pak oscilují okresy, které mají na dosah dálnice z Prahy do Brna, Plzně a Hradce Králové,“ popisuje analytička Evropy v datech Hana Vincourová.

Vysoký index kupní síly v okresech Středočeského kraje je do velké míry daný efektem suburbanizace, kdy obyvatelé dojíždějí za lépe placenou prací do Prahy. Středočeský kraj vyniká v rámci dat o vyjížďce za prací mimo kraj. Za prací do jiného kraje odtud jezdí 37 % všech vyjíždějících, republikový průměr přitom činí 12 %,“ dokresluje kontext analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová.

Location Intelligence jako nástroj současných podnikatelů

I když lokalita hraje v úspěchu podnikání klíčovou roli, mnozí podnikatelé se stále rozhodují spíše pocitově. Pomoci jim však může moderní technologie, konkrétně tzv. Location Intelligence, která pracuje se strukturovanými daty a mapuje potenciál konkrétní oblasti, ve které chtějí rozvinout své podnikání – od proběhlých plateb přes konkurenci až po dopravní dostupnost.

V Česku na takovém principu funguje například nástroj MarketSpot, vyvíjený společnostmi CleverMaps, T-Mobile a Mastercard. „MarketSpot funguje tak, že na ověřených a aktuálních datech o obyvatelstvu, jeho pohybu, dopravě, bodech zájmu nebo platebních transakcích zkoumáme atraktivitu testované lokality. Výsledkem je hodnocení kvality lokality z pohledu několika parametrů,“ popisuje mechanismus MarketSpotu Ondřej Tomas, CEO společnosti CleverMaps.

Interaktivní verzi infografiky „MarketSpot” najdete na tomto odkazu

Obsah obrázku mapa, snímek obrazovky, diagram, text  Popis byl vytvořen automaticky

Jedním z klíčových ukazatelů je tzv. obchodní atraktivita. Ta se odvíjí od tzv. bodů zájmu, například obchodů, bankomatů, škol, ordinací či restaurací. Každý bod spadá do jedné z deseti kategorií (nakupování, stravování, volný čas, vzdělávání, zdravotnictví, ubytování, finance, doprava, služby, úřady) a má určitou váhu. Z jejich součtu vzniká specifický profil dané lokality.

„Momentálně mají o nástroj zájem zejména retailové řetězce z oblasti potravinářství či rychlého občerstvení, zároveň ale také banky nebo různé platformy jako benefit pro své zákazníky,“ říká Ondřej Tomas a dodává: „Drobní podnikatelé zatím ještě netuší, že taková data existují a můžou jim pomoci snížit riziko neúspěchu provozovny.“

Data MarketSpotu týkající se bodů zájmu ukazují, jak vysokého podílu každá z deseti kategorií v jednotlivých krajích Česka dosahuje. Pokud v určitém kraji dosahují procenta v porovnání s ostatními regiony nejvyšší hodnoty, podnikatelům to může sloužit jako nápověda, že je v dané části Česka daná oblast podnikání nasycená více než jinde. Například Finance dosáhly nejvyššího podílu s hodnotou 3,9 % v Ústeckém kraji, u oblasti Nakupování dosahuje nejvyššího podílu s 22,4 % kraj Pardubický. U Služeb (3,5 %) a Stravování (14,1 %) vede jednoznačně Praha.

Více informací o Silnějších regionech na www.silnejsiregiony.cz

Napsat komentář