PRAHA, 3. PROSINCE 2025 – Střední odborná škola, nebo gymnázium? Ve stále víc oblíbených mimoškolních programech vynikají studenti bez ohledu na typ vzdělávání. Mají podporu zkušených dospělých a hlavně zájem – chuť vymýšlet „něco nového a prospěšného“.

Na uplynulém festivalu AI Global Impact ocenila společnost Intel nejzajímavější mladé tvůrce změn v oblasti umělé inteligence z celého světa. A spolu s nimi hned dva projekty z Česka. V kategorii studentů ve věku 13 až 17 let uspěl tým Střední průmyslové školy Purkyňova v Brně, mezi staršími inovátory se prosadil tým z plzeňského Gymnázia Františka Křižíka. „Festival je oslavou studentských projektů z 33 zemí, které řeší reálné celospolečenské výzvy s využitím odpovědných inovací a nástrojů umělé inteligence (AI). V globálním finále soutěžilo 109 projektů, které společnost Intel vybrala z více než tisícovky přihlášených, na národních úrovních úspěšných projektů napříč kontinenty. Tedy volili ty nejlepší z nejlepších. Pro české studenty je takové ocenění ohromný úspěch, zkušenost a možnost představit skrze festival svůj projekt zahraničnímu publiku,“ uvedla Gabriela Káninská Repková, senior projektová manažerka české kanceláře vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech).

Díky její spolupráci s českými školami se projekty do soutěže dostaly. Během školního roku totiž JA Czech realizuje desítky soutěžních programů a akcí pro školy zdarma, na kterých studenti své projekty rozvíjí.

Tým PEPA z brněnské průmyslové školy vznikl na AT&T Hackathonu Junior v Brně – dvoudenním mistrovství pro programátory ze středních škol v doprovodu jejich učitelů. Za 24 hodin tu dva náctiletí kluci Dominik a Sebastian vymysleli a před porotou odprezentovali prototyp „osobního elektronického asistenta pro seniory“ (Personal Electronic Partner for Alzheimer’s), který dokáže starším lidem bezpečně dávkovat léky a zároveň jim být i komunikačním partnerem. „Na této akci se obvykle sejdou nadané technické týmy ze středních škol napříč republikou a ze Slovenska. Jedná se o intenzivní soutěž, kdy po odhalení zadání mají studenti den a noc na zhotovení celého projektu – od prvotní myšlenky po funkční aplikaci. K dispozici jim jsou technologie i podpora profesionálů z praxe, a i když skoro nespí, je neuvěřitelné sledovat, co za tu dobu dokáží vytvořit. Projekt PEPA se díky zaměření na umělou inteligenci stal jasným kandidátem také na světovou soutěž vyhlášenou Intelem,“ prozradila specialistka na praktické studentské programy.

Projekt Hope To See gymnazistů z Plzně zase prošel rozvojovým programem Samsung Solve for Tomorrow. Studenti se do něj přihlašují sami a trvá šest měsíců, během té doby účastníci pracují na svém společensky odpovědném projektu s využitím moderních technologií, absolvují podpůrný workshop a dostávají zpětnou vazbu odborníků. Čtyřčlenný tým Hope To See v něm rozvinul svůj projekt na chytré brýle pro nevidomé. „V programu Solve for Tomorrow se kluci probojovali do top 10 a jako finalisté prezentovali svůj vynález prezenčně porotě a divákům v sále. Na pódium přišli s nevidomým figurantem a společně s ním nám ukázali své brýle, které pomocí kamery a umělé inteligence převádí obraz do hlasu a zlepšují tak nevidomému člověku běžnou orientaci a soběstačnost. Ta technologie už tu byla dřív, ale týmu se podařilo vytvořit produkt, který je finančně dostupný masám lidí, a nyní už rozjíždějí slibný startup,“ popsala Gabriela Káninská Repková.

Všichni členové oceněných českých týmů získali INTEL certifikát a 100 USD, podle odbornice jsou však mnohem důležitější nové kontakty a cenný bod do budoucího pracovního životopisu či portfolia. „Některé projekty, které v programech vzniknou, se skutečně stanou základem pro reálný byznys, jiné po konci programu zanikají. Studenti jsou ale vždy bohatší o poznání, že pokud chtějí a jsou aktivní, mohou věci měnit, mají posílené kompetence a větší sebevědomí co se týče sebeprezentace. Podle našich průzkumů má většina mladých lidí z přestupu na pracovní trh obavu, cítí se nepřipravena. Praktické programy jsou cestou, jak tuto nejistotu u studentů rozptýlit,“ uzavřela Gabriela Káninská Repková.

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

 

Napsat komentář