Společnost Sony Corporation oznámila vývoj systému pro tvorbu pohlcujícího prostorového obsahu, který zahrnuje náhlavní displej XR vybavený vysoce kvalitními 4K OLED mikrodispleji*2 a funkcí průhledového videa a dvojici ovladačů optimalizovaných pro intuitivní interakci s 3D objekty a přesné směrování. Cílem systému je podpořit tvůrce při vytváření sofistikovaného 3D obsahu. Společnost Sony plánuje navázat spolupráci s vývojáři nejrůznějšího produkčního 3D softwaru, a to nejen v oblasti zábavního průmyslu a průmyslového designu. V době uvedení nového produktu na trh spolupracuje společnost Sony exkluzivně se společností Siemens, která je lídrem v oblasti průmyslových technologií. Společně představí nové řešení pro imerzivní design a kooperativní navrhování produktů s využitím softwaru otevřené digitální platformy Siemens Xcelerator.
Systém bude dostupný později během roku 2024. Společnost Sony a její partneři oznámí další podrobnosti včetně specifikací, data uvedení na trh a regionů, cen, prodejních kanálů a softwarové kompatibility.
Tento systém pro tvorbu prostorového obsahu, zahrnující náhlavní displej XR s OLED 4K mikrodispleji a vlastní technologií renderingu od společnosti Sony, umožňuje v reálném čase a s vysokým rozlišením realisticky vykreslovat textury 3D objektů a výrazy obličeje lidských postav. Kromě funkce průhledového videa a rozpoznávání prostoru s celkem šesti kamerami a snímači je systém vybaven kruhovým ovladačem, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru, a také ukazovacím ovladačem, který umožňuje přesné ukazování a tvůrcům dovoluje tvořit ve virtuálním prostoru pomocí ovladačů a klávesnic. To vše při současném používání náhlavního displeje. Tvůrci si budou moci díky displeji s vysokým rozlišením nejen prohlížet 3D modely v reálném měřítku v prostředí rozšířené reality (XR), ale také v něm vytvářet a upravovat 3D modely. Díky integraci s aplikacemi třetích stran pro tvorbu 3D podporuje také vzdálené prohlížení v reálném čase na různých místech, takže se jedná o intuitivní a působivý nástroj podporující celý proces tvorby prostorového obsahu.
Zařízení je vybaveno platformou Snapdragon® XR2+ Gen 2, nejnovějším procesorem XR od společnosti Qualcomm Technologies, Inc. Tento procesor poskytuje výkon 4K OLED mikrodisplejům, které přinášejí ohromující kvalitu obrazu. Také umožňuje sledování uživatele a prostoru pro bezproblémový zážitek z XR a nabízí tvůrcům vysoce výkonnou platformu pro jejich tvůrčí práci.
Společnost Sony uvedla na trh technologie, které podporují pracovní postupy a kvalitu tvorby prostorového obsahu a usnadňují využití 3D CG v různých tvůrčích oblastech. Mobilní systém pro snímání pohybu „mocopi™“ s malými a lehkými senzory a speciální aplikací pro chytré telefony umožňuje sledování pohybu celého těla pomocí patentovaných technologií společnosti Sony. Displeje pro prostorovou realitu (Spatial Reality Displays) poskytují vysoce realistický trojrozměrný obsah bez použití speciálních brýlí nebo náhlavních souprav pro virtuální realitu (VR) pro proces tvorby a kontroly prostorového obsahu. Představením tohoto systému a spoluprací s vývojáři softwaru pro tvorbu 3D obsahu chce společnost Sony dále umožnit tvůrcům prostorového obsahu překonávat hranice mezi fyzickou a virtuální realitou a vytvářet tak ještě více pohlcující tvůrčí zážitky.
„Pro mnoho lidí je metaverzum prostředím, kam se vydávají, aby unikli skutečnému světu, ale pro společnost Siemens a naše zákazníky je průmyslové metaverzum prostředím, do něhož se vydáváte, abyste vytvořili skutečný svět. Je to místo, kde řešíme klimatické změny, globalizaci a digitalizaci. Je to místo, kde proměňujeme průmyslová odvětví, která tvoří páteř ekonomik,“ uvedl Cedrik Neike, člen představenstva společnosti Siemens AG a generální ředitel divize Siemens Digital Industries. „Ve spolupráci se společností Sony představujeme nejnovější stavební kámen průmyslového metaversa: imerzivní engineering. Poskytuje prostředí, které umožňuje zažít skutečnou realitu fyziky bez omezení časem. Průmyslové metaversum, umocněné technologií imerzního inženýrství, spojuje reálný a digitální svět jako nikdy předtím a zásadně ovlivní způsob, jakým naši zákazníci pracují, a to den co den.“
„Navrhli jsme procesor Snapdragon XR2+ Gen 2 tak, aby poskytoval rozlišení displeje 4K, špičkovou grafiku a bezkonkurenční výkon, a umožnil tak tvůrcům vytvářet inovativní prostorový obsah, který změní všechna odvětví k lepšímu,“ prohlásil Said Bakadir, hlavní ředitel produktového managementu společnosti Qualcomm Technologies, Inc. „Je vzrušující sledovat, jak společnost Sony vstupuje se svým zařízením XR do firemního prostoru a využívá technologie Snapdragon XR k tomu, aby umožnila realističtější, detailnější a přesnější zážitky ve smíšené realitě (MR)/VR, které pomohou vývojářům a tvůrcům pokročit směrem k ještě více pohlcující budoucnosti.“
Klíčové vlastnosti
Vysoce kvalitní zážitek z XR pro kreativní použití
Náhlavní displej je vybaven velkými mikrodispleji OLED typu 1.3 s rozlišením 4K a širokým barevným gamutem, který pokrývá až 96 % DCI-P3*3*4. Detailní a realistické podání textur 3D objektů a výrazů obličeje lidských postav umožňuje tvůrcům projít celým procesem od modelování až po kontrolu, a to vše při současném používání náhlavního displeje.
Díky podpoře rozděleného renderingu*5, který rozděluje zatížení při renderování mezi počítač a náhlavní displej, je systém schopen stabilně a ve vysokém rozlišení vykreslovat 3D modely velkých rozměrů.
Díky spolupráci se společností Qualcomm Technologies, Inc. se Sony zařadila mezi první výrobce, kteří využívají nejnovější platformu Snapdragon XR2+ Gen 2. Procesor dokáže využít výkon 4K OLED mikrodisplejů pro dosažení ohromující kvality obrazu. Umělá inteligence použitá přímo v čipu zase umožňuje vylepšené sledování pohybu uživatelů a prostoru pro dokonalé zážitky z XR a propojuje reálný a digitální prostor pro snadnou navigaci a intuitivní interakci v kreativních prostorech XR.
Ovladače, které poskytují intuitivní zážitek při vytváření prostorového obsahu
Systém je vybaven kruhovým ovladačem, který uživatelům umožňuje intuitivně manipulovat s objekty ve virtuálním prostoru. Součástí je také ukazovací ovladač, který umožňuje stabilní a přesné ukazování ve virtuálním prostoru, s optimalizovaným tvarem a rozložením tlačítek pro efektivní a přesné ovládání. Držením ukazovacího ovladače v dominantní ruce a připevněním kruhového ovladače na prsty druhé ruky mohou tvůrci modelovat 3D objekty pomocí obou ovladačů a klávesnice, přičemž mohou mít současně nasazený náhlavní displej.
Navrženo s ohledem na pohodlí pro dokonalé kreativní zážitky v XR
Náhlavní displej zajišťuje pohodlí a stabilitu potřebnou pro dlouhodobější použití při kreativní práci, a to díky vyladěnému vyvážení těžiště zařízení a designu a materiálu podložek, které přicházejí do přímého kontaktu s hlavou uživatele. Výklopný mechanismus displeje části navíc umožňuje tvůrcům snadno a plynule přecházet mezi reálným a virtuálním prostorem, aniž by museli při sejmutí a nasazení celého zařízení provádět jeho rekalibraci.
Imerzivní tvůrčí zážitek díky integraci se softwarem pro 3D tvorbu
Společnost Sony se při vývoji 3D produkčního softwaru snaží navázat spolupráci s různými vývojáři v oblasti zábavního průmyslu i průmyslového designu. Při uvedení produktu na trh bude společnost Sony exkluzivně spolupracovat se společností Siemens, aby přenesla inovativní možnosti imerzivního inženýrství do výrobního průmyslu, a to prostřednictvím integrace s novým softwarem NX™ Immersive Designer, řešením pro produktové inženýrství z portfolia průmyslového softwaru společnosti Siemens Xcelerator. Integrace výkonného hardwaru a softwaru rozšíří možnosti tvůrců v oblasti průmyslového designu a produktového inženýrství tím, že poskytne nástroje pro imerzivnější návrh, kontrolu a spolupráci.
*1: Zobrazené snímky jsou pouze ilustrační a nemusí přesně odpovídat konečnému produktu.
*2: Jako vlastnost zařízení. Skutečné rozlišení se liší v závislosti na aplikaci a typu použití.
*3: DCI-P3: Standard barevného prostoru RGB vytvořený americkým konsorciem Digital Cinema Initiatives, které pracuje na standardizaci digitálních kinematografických systémů.
*4: Skutečný využitelný barevný prostor závisí na aplikaci a typu použití.
*5: Funguje pouze s kompatibilními aplikacemi při použití v režimu tethered (kabelové a bezdrátové připojení). Rozlišení, obnovovací frekvence a barevný prostor se mohou lišit v závislosti na aplikaci.
* „Sony“, logo „SONY“ a jakékoli další názvy produktů, služeb nebo loga použité v této tiskové zprávě jsou registrované ochranné známky nebo ochranné známky společnosti Sony Group Corporation nebo jejích přidružených společností. Ostatní názvy produktů, služeb, společností nebo log značky jsou ochrannými známkami a jsou chráněny autorskými právy příslušných vlastníků a/nebo poskytovatelů licencí.
O Sony Corporation
Společnost Sony Corporation je zábavní společnost, jež staví na preciznosti a jedinečnosti svých technologií a zodpovídá za elektronické výrobky a řešení (EP&S) ve skupině Sony. Řídí se základními filozofiemi Kando a Anshin. Cílem společnosti je prostřednictvím svých produktů a kreativity probudit emoce u samotných spotřebitelů i firem a zároveň jim dát pocit, že se produkty staly jejich neodmyslitelnou součástí a mohou si tak kousek unikátnosti vychutnat každý den – od domácí zábavy, zvuku a hudby, fotografie a spotřební elektroniky až po mobilní komunikace. Další informace jsou k dispozici na: http://www.sony.net/