Nové GeForce Game Ready ovladače jsou optimalizované pro FINAL FANTASY XVI, God of War Ragnarök a další hry

Nejnovější GeForce Game Ready ovladače s označením 561.09 WHQL přinášejí optimalizaci pro FINAL FANTASY XVI, Frostpunk 2, God of War Ragnarök a EA SPORTS FC™ 25. První dvě jmenované hry vycházejí s podporou DLSS 3 i NVIDIA Reflex. Vedle toho ovladače přinášejí také profily optimálního nastavení pro další 3 hry.

FINAL FANTASY XVI je očekávané RPG od společnosti SQUARE ENIX. Vychází 17. září a hráči se mohou těšit na znásobení snímkové frekvence pomocí DLSS 3, NVIDIA Reflex pro lepší latenci a DLAA využívající AI k vyhlazování hran. Demoverze je již k dispozici na platformě Steam a předobjednávky jsou již nyní možné jak na základní PC hru, tak i kompletní edici s dalšími DLC.

God of War Ragnarök dorazí na PC 19. září. Pokračování kritiky oceňovaného God of War (2018) od studia Santa Monica se na herní počítače dostává ve spolupráci s Jetpack Interactive. Technologie DLSS 3 a Reflex vylepší zážitek ze hry díky výkonu navíc a nižší latenci.

EA SPORTS™ FC pokračuje v budování největší fotbalové platformy na světě a přináší celou řadu inovací v čele s režimem Rush a systémem FC IQ. EA SPORTS FC 25 vychází 27. září, early access je možné si zajistit od 20. září předobjednáním EA SPORTS FC™ 25 Ultimate Edition.

Rozšiřuje se také nabídka her, jejichž grafické nastavení lze na základě hardwarové konfigurace optimalizovat jedním kliknutím v GeForce Experience nebo NVIDIA app. Podporováno je více než 1200 titulů, mezi něž nově patří Black Myth: Wukong, F1® Manager 2024 a Star Wars™ Outlaws.

GeForce Game Ready ovladače ve verzi 561.09 WHQL lze stáhnout prostřednictví GeForce Experience, beta verze NVIDIA app nebo přímo ze stránek GeForce.com.

Blog: https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/final-fantasy-xvi-god-of-war-ragnarok-geforce-game-ready-driver

10 zajímavostí o vysávání: Víte, že první vysavače vážily dva metráky a motory moderních přístrojů se točí rychleji než motor Formule 1?

Díky vysavači můžeme udržovat svůj dům jako ze škatulky a těžko si bez něj dnes umíme představit úklid. Podle průzkumu společnosti Dyson jej používá ve své domácnosti 92 % Čechů a byl rovněž označen za nejefektivnější nástroj k odstranění prachu. Možná ale nevíte o překvapivé historii vysavače a jeho schopnostech. Přinášíme vám zajímavosti o tomto nepostradatelném pomocníkovi…

První vysavač musel táhnout koňský povoz

Úplně první přístroje na odsátí prachu vznikly na počátku 20. století a vážily až 200 kilogramů. Samozřejmě se v jednom člověku obsluhovat nedaly, takže se rozhodně nejednalo o praktického pomocníka do každé domácnosti. Těžký stroj byl umístěn na koňském povozu, poháněný benzínovým motorem a o jeho provozu věděla kvůli hluku celá ulice.

Vysavače pro domácnost vznikly už před 1. světovou válkou

Vysavače v podobě, které se přibližují těm dnešním, rozšířil Švéd Axel Wenner-Gren v roce 1912. Poháněl je elektromotor a nečistoty se zachycovaly v sáčku. Se čtrnáctikilovým luxem se manipulovalo už o poznání lépe než s jeho těžkým předchůdcem. Ve 30. letech patřil podnikatel Wenner-Gren k nejbohatším mužům světa.

Vysavač bez sáčku? Během 4 let vzniklo více než 5 tisíc prototypů!

K dalšímu průlomu ve vývoji vysavačů přispěl britský vynálezce James Dyson, který na konci 70. let, nebyl spokojený s klasickými vysavači tehdejší doby. Vadila mu jejich hlučnost, nízký výkon, neskladnost, ale zejména nepraktické „pytlíky“. Ty textilní byly sice od roku 1956 nahrazeny papírovými, přesto však Dysona napadlo inspirovat se průmyslovými cyklonovými vysavači a zbavit přístroj otravných sáčků. Cesta k úspěchu ale nebyla jednoduchá. Od prvního pokusu vyrobil během čtyř let více než 5 tisíc prototypů, než vysavač fungoval k jeho spokojenosti. Dalších deset let pak trvalo, než přístroj získal podobu komerčního produktu – a Jamese Dysona jeho posedlost málem přivedla na mizinu, jelikož se musel u banky zadlužit. V určitou chvíli měl půjčeno více než milion liber! Jeho vytrvalost nakonec přeci jen skončila happy-endem – v roce 1993 se ve Velké Británii objevil první bezsáčkový vysavač Dyson a brzy se stal nejprodávanějším vysavačem v zemi.

Prach obsahuje alergeny až stokrát menší, než je průměr lidského vlasu

Prach v domácnosti je složen z mnoha různých částic, včetně roztočů, jejich výkalů, bakterií, virů, plísní, drobného mrtvého hmyzu a jeho částí, vlasů, kožních buněk a dalších nečistot. Některé tyto částice působí jako alergeny a mohou zapříčinit zdravotní potíže, ačkoliv jsou mikroskopické a pouhým okem je nevidíte. Například velikost roztoče, sporů plísní a dalších alergenů se často pohybuje mezi 0,5 až 5 mikrony. Pro srovnání: průměr lidského vlasu má kolem 50 mikronů.

Motor moderního vysavače se točí až devětkrát rychleji než motor Formule 1!

Sací výkon vysavačů se měří v tzv. air watts (AW). Například nejmodernější bezkabelový vysavač Dyson Gen5detect je vybavený novou generací hyperdymiového motoru, který se otáčí rychlostí až 135 000 otáček za minutu. Tento motor páté generace je menší, rychlejší a výkonnější než jeho předchůdce – točí se až devětkrát rychleji než motor Formule 1! Díky tomu má vysavač Gen5detect™ nejsilnější sací výkon ze všech bezkabelových vysavačů Dyson – činí 280 AW.

HEPA filtr dokáže zachytit 99,9 % částic od velikosti 0,1 mikronu

V souvislosti s vysavači se často zmiňuje výraz HEPA – podle průzkumu jej zná 42 % respondentů z Česka. Zkratka „High Efficiency Particulate Arrestance“ označuje vysoce efektivní filtr sestavený z husté sítě vláken, která dokážou zachytit pevné částice o velmi malé velikosti. Například u bezkabelového vysavače Dyson Gen5detect je vnitřní část filtrační jednotky dlouhá 1,9 m a 145krát složená. Dokáže proto zachytit 99,9 % potenciálně škodlivých částic již od velikosti 0,1 mikronu, a to včetně virů. Důležitý je ovšem nejen HEPA filtr, ale utěsnění celého přístroje. Filtrace HEPA v celém vysavači zajistí, že prach a částice virů zůstávají zachyceny v odpadní nádobě. Vysavač tak vypouští čistější vzduch než ten, který běžně dýcháte.

Kolikrát byste měli přejet jedno místo pro důkladný úklid?

Pomalejší vysávání dává přístroji více času na odstranění nečistot, zejména špíny a skrytého prachu. Více průchodů po ploše zajistí kvalitní vysání nečistot, dle výzkumu společnosti Dyson stačí ovšem zopakovat pohyb na jednom místě pouze dvakrát či třikrát. Moderní přístroje dokonce dovedou na displeji zobrazovat v reálném čase počet a velikost vysávaných částic a majitelé díky tomu vědí, na kterých místech mají pokračovat a věnovat úklidu více času. Odhalit mikročástice pomáhají také světelné paprsky, které na podlaze osvětlují neviditelný prach.

Tvrdé podlahy hrají prim

Tvrdé podlahy jsou celosvětově nejčastějším typem podlah ve všech typech místností a nejinak je tomu i v České republice. Podle prachové studie společnosti Dyson mají v koupelně, na WC a v předsíni Češi nejčastěji dlažbu, na druhém místě je lino. V kuchyni má 37 % respondentů lino a 30 % dlažbu. V obýváku je nejčastější podlahovou krytinou vinyl (27 %) a následuje koberec (22 %), zatímco v ložnici je tomu právě naopak – 29 % dotázaných má koberec a na druhém místě je vinyl (22 %). Přesto celosvětově pouze 1 z 10 (12 %) lidí používá k úklidu vysavač na mokré a suché vysávání.

Používáte správné nástavce?

Složky prachu se mohou ukrývat nejen na podlaze, ale i hluboko v čalouněném nábytku, kobercích či postelích. Obyčejná činnost, jako je usednutí na pohovku, způsobí, že se tyto částice vznesou do vzduchu a mohou vyvolat alergickou reakci. Proto je důležité vysávat nejen podlahy, ale i plochy nábytku, gauč, křesla, matrace či pelíšky domácích mazlíčků. K tomu slouží specializované nástavce. Dokonce existuje i kartáč pro psy, který se nasune na hubici vysavače. Vyčesané chlupy jsou rovnou odsáty do sběrné nádoby. Nástavec na vysavač pro péči o domácí mazlíčky podle studie Dyson ale používá v České republice jen 8 % respondentů.

Největší sbírka vysavačů čítá 322 modelů

V roce 2012 vstoupil do Guinnessovy knihy rekordů muž, který vlastní největší sbírku vysavačů na světě. James Brown ze Spojeného království shromáždil neuvěřitelných 322 modelů!

S nedávným začátkem školního roku varují experti před extrémním zájmem kyberzločinců právě o oblast školství

  • Vzdělávací a výzkumné organizace jsou nejčastějším terčem kyberútoků, v průměru jedna organizace čelí 3 086 útokům týdně, což je nárůst o 37 % oproti roku 2023.
  • Check Point zaznamenal v červenci 12 234 nových domén souvisejících se školami a vzděláváním, z toho každá 45. byla nebezpečná nebo podezřelá.

Školy a vzdělávací instituce pracují s obrovským množstvím citlivých dat, přitom ale v řadě případů nemají odpovídající zabezpečení proti kybernetickým hrozbám. Stávají se tak pro kyberzločince snadným a oblíbeným cílem. Z nejnovější zprávy kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies (NASDAQ: CHKP) vyplývá, že v roce 2024 je nejčastějším terčem hackerů právě sektor vzdělávání. Každá vzdělávací a výzkumná instituce čelí v průměru 3 086 útokům týdně. Jedná se o meziroční nárůst o 37 %.

Průměrný týdenní počet kyberútoků na jednu organizaci v roce 2024 a porovnání s rokem 2023

Nejvíce kybernetických útoků na vzdělávací a výzkumné organizace je, navzdory výraznému meziročnímu poklesu, v regionu APAC, 6 002 útoků týdně na jednu organizaci. Největší meziroční nárůst útoků (o 127 %) zaznamenaly vzdělávací instituce v Severní Americe.

Region Průměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaci Meziroční změna
APAC 6002 -37 %
Afrika 2875 +70 %
Evropa 2804 +18 %
Latinská Amerika 2721 +88 %
Severní Amerika 1821 +127 %

Vůbec nejvíce útoků na vzdělávání je v Indii. Důvodem může být rychlý přechod na vzdálenou výuku a pokračující digitalizace vzdělávání. Celkově rozšíření vzdělávacích online platforem zvýšilo kybernetická rizika a studenti, učitelé i rodiče si musí dávat pozor na phishingové podvody i malwarové útoky.

Země Průměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaci Meziroční změna
Indie 6874 +97 %
Spojené království 4793 +36 %
Itálie 4730 +40 %
Mexiko 3507 +22 %
Portugalsko 3042 +66 %
Německo 2041 +77 %
Spojené státy 1667 +38 %

 

„Proč jsou školy tak častým cílem kyberzločinců? Částečně je přitahuje obrovské množství osobních informací, které mají vzdělávací instituce k dispozici a které je možné zneužít k finančnímu zisku nebo dalším, sofistikovanějším, útokům. Vzhledem k počtu studentů jsou sítě mnohem větší, otevřenější a je složitější vše řádně zabezpečit,“ upozorňuje Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Studenti nejsou zaměstnanci, kteří by byli vázáni přísnými směrnicemi organizace o vhodném přístupu k sítím. Do školy si nosí vlastní zařízení, pracují ze sdíleného studentského ubytování a připojují se k bezplatné veřejné Wi-Fi, aniž by mysleli na bezpečnostní rizika. Celkově se jedná o velmi nebezpečnou kombinaci.“

V červenci Check Point zaznamenal 12 234 nově vytvořených domén souvisejících se školami a vzděláváním, což je meziroční nárůst o 9 %. Navíc každá 45. doména byla škodlivá nebo podezřelá. Je potřeba dávat pozor také na phishingové kampaně, které se snaží vylákat z obětí přihlašovací údaje. Názvy škodlivých souborů často souvisí s nějakými školními aktivitami.

„V letošním roce došlo k dalšímu nárůstu útoků na vzdělávání a je tedy zřejmé, že školy musí používat pokročilé preventivní technologie a vzdělávat zaměstnance i studenty,“ dodává Peter Kovalčík.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

V Ostravě se sejdou tuzemské špičky z oblasti financí a investic

Colors of Finance otevřou klíčová témata budoucnosti. Zaměří se i na hypotéky, dluhopisy či správu majetku

Lukáš Kovanda, David Marek, David Neveselý, Jana Brodani a Jiřina Nepalová patří k hostům 7. ročníku Colors of Finance, které se postupně staly největší českou konferencí pro finanční profesionály. Kromě skvěle obsazených panelových diskuzí jsou součástí programu přednášky a inspirativní příběhy. Návštěvníkům se tak představí rovněž Václav Jirků, Filip Dřímalka či Albert Čuba. Akce se koná 9. října 2024 v ostravské multifunkční aule Gong v Dolní oblasti Vítkovice. Záštitu nad konferencí převzal hejtman Moravskoslezského kraje.

Otázky, které hýbou světem financí, se budou probírat na třech hlavních pódiích. Celkem se akce zúčastní více než 70 řečníků. Většina z nich vystoupí v rámci panelových diskuzí na aktuální témata.

Jiří Cimpel, Jiří Tyleček i Dušan Hradil v zajímavých debatách

Hned první z panelů se bude věnovat klíčovým tématům budoucnosti. O megatrendech, Green Dealu, přijetí eura i cestě od výrobní ekonomiky k vyšší přidané hodnotě promluví přední ekonomové a analytici – Jiří Tyleček, Petr Zahradník, Lukáš Kovanda a David Marek. Poslední zmiňovaný přidává ještě další oblast, které se bude diskuze týkat. Česko je podle něj relativně málo zadluženou zemí ve srovnání s ostatními státy. Nicméně má několik velmi vysokých skrytých dluhů, které bude muset vyřešit, aby se posunula mezi nejvyspělejší země. A právě o nich bude řeč.

Dynamickou výměnu názorů lze očekávat od diskuze zaměřené na trh s dluhopisy. Zúčastní se jí například Martin Dočekal. Podnětné postřehy zazní také v souvislosti s Wealth Managementem. Jiří Cimpel a David Neveselý se v souvislosti s ním budou zabývat efektivními strategiemi pro přenos majetku mezi generacemi.

Důležitým bodem programu bude rovněž panelová diskuze o zajištění se na stáří. V té se setkají Jana Brodani z Asociace pro kapitálový trh či Dušan Hradil z Ministerstva financí ČR.

Setkání předních manažerek, úspěšných podnikatelek a vizionářek se uskuteční v rámci diskuze výstižně nazvané Women Power II: Jak vítězit. K hostům bude patřit Jiřina Nepalová, která založila a dodnes řídí společnost Renomia, a.s.

V dalších panelových diskuzích si hosté posvítí na oblast hypotečního trhu nebo na fondy kvalifikovaných investorů a jejich distribuci. Prostor dostane též panelová diskuze o sociálních sítích. „Mladí lidé hledají finančního poradce nejdříve na Instagramu, YouTube nebo TikToku, až pak míří na Facebook nebo LinkedIn. Finančním poradcům se proto rozhodně vyplatí sledovat trendy, které se týkají sociální sítí,“ říká Tomáš Rusňák, autor vzdělávacího podcastu Hypotécast a jeden z hostů, který se na Colors of Finance zúčastní debaty o sociálních sítích.

Filip Dřímalka poradí, jak uspět v digitálním světě. Inspirativní příběh nasdílí Václav Jirků

Na příležitosti v digitální světě se zaměří Filip Dřímalka. Ve své přednášce kromě jiného doporučí osvědčené aplikace a možnosti využití AI pro práci i osobní život. Podělí se také o klíčové poznatky a nástroje, které pomohou jednotlivcům a týmům vytěžit maximum z nových technologií.

Framework tvorby funkční marketingové strategie přiblíží Radim Uher.

S inspirativním příběhem růstu investiční skupiny Penta vystoupí Václav Jirků. Zároveň z vlastní zkušenosti popíše rozvoj jedné z největších lékárenských sítí v Evropě, která je na trhu už takřka 20 let.

Albert Čuba zavzpomíná na vznik Divadla Mír a promluví o tom, jak se z něj tvůrcům podařilo udělat nejen proslulou divadelní scénu, ale také výraznou značku.

Více než 1 500 návštěvníků a přes 50 vystavovatelů

Velkorysý objekt ostravského Gongu poskytuje dostatek prostoru i pro workshopy, které jsou nedílnou součástí programu konference. Ta je pro účastníky jedinečnou příležitostí ke sdílení zkušeností a navázání kontaktů. Na 1 500 návštěvníků z celé republiky míří do Ostravy nejen za spoustou oborových trendů a podnětů, ale i za možností se osobně setkat s investory, ekonomy a představiteli předních finančních institucí.

Colors of Finance se konají 9. října 2024 v ostravském Gongu. Brány konference se otevírají v 8 hodin. Podrobné informace k akci najdete na webu colors-of-finance.cz.

AI může za rok zvýšit hodnotu českých firem o 16 %

Firmy v Česku se k umělé inteligenci staví pozitivně. 83 % z nich již AI využívá nebo plánuje zavést do svých procesů. Ačkoliv se téměř čtyři z deseti obávají nedostatku kvalifikovaných pracovníků, predikce ukazují, že by AI mohla do roku 2025 zvýšit hodnotu českých firem v průměru o 16 %. To vyplývá z průzkumu SAP „Budoucnost českého byznysu v éře AI“, který pro softwarovou společnost provedla agentura Ipsos mezi dvěma sty vedoucími pracovníky ve firmách v České republice s více než padesáti zaměstnanci.

Umělá inteligence si našla cestu do rozhodování top managementu. Dvě třetiny českých firem ji považují za součást jejich strategie. V nové technologii vidí přes 40 % zlepšení kvality produktů a služeb nebo zvýšení efektivity. Čtvrtinu motivuje i vidina expanze na zahraniční trhy.

„Každý rok vzroste počet zákazníků SAP v Česku o deset až patnáct firem a rozšíření jejich působnosti za hranice naší země je jednou z motivací. Aby mohli konkurovat na mezinárodní úrovni, musí zvyšovat svoji efektivitu. I k tomu jim mohou pomoci nástroje s AI, které jsou už dnes na trhu. Stále se ale musí nejprve zaměřit na propojení dat napříč odděleními ve firmě a na to, aby je dokázali efektivně vytěžit. Na kvalitní datové základně jim pak dokáže AI přinést značnou přidanou hodnotu,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Obtížná měřitelnost a nedostatek odborníků
Průzkum SAP odhalil i výzvy spojené s nejnovějšími technologiemi. I když devět z deseti firem tvrdí, že jim AI nástroje přináší určitou přidanou hodnotu, téměř dvě třetiny zatím neví, jak by měly hodnotit návratnost investic do AI. Když už návratnost měří, soustředí se nejčastěji na obrat, náklady nebo procesní efektivitu.

Značné obavy s sebou nese i adopce umělé inteligence. Podle průzkumu se 38 % vedoucích pracovníků obává zejména nedostatku odborníků na AI ve svých řadách. Třetina respondentů považuje za závažné problémy vysoké náklady spojené se zaváděním AI, nejistotu ohledně její funkčnosti a otázky bezpečnosti a ochrany osobních údajů. Pro každou šestou firmu představuje jednu z hlavních překážek v zavedení AI potřeba dalšího vzdělávání zaměstnanců.

Jak firmy podporují inovace
Podniky v České republice se snaží své zaměstnance motivovat k inovacím především finančními odměnami, což potvrzují dvě třetiny dotázaných. Zároveň 42 % respondentů považuje za klíčovou součást své inovační kultury motivující zpětnou vazbu. Avšak pouze každý šestý zaměstnavatel klade důraz na průběžné odborné vzdělávání svých pracovníků.

Při dotazování na osvědčené postupy pro podporu inovací v rámci svých organizací si mnoho zástupců českých firem není jistých. Téměř polovina z nich nedokázala uvést žádný konkrétní příklad.

„Vytvořit firemní kulturu, kde mají zaměstnanci chuť přicházet s novými nápady, je běh na dlouhou trať. Právě proto by měly firmy investovat do dlouhodobých řešení, ne pouze krátkodobých odměn. Vzdělávání, ať už formou kurzů, firemních programů nebo setkávání se s lídry z jiných oddělení a týmů, by mělo být jedním z pilířů, na kterých by taková kultura měla stát,“ říká Ladislav Kučera, HR ředitel SAP pro Českou republiku a Slovensko.

Nástroje s umělou inteligencí plánují podniky využívat nejvíce v oblasti logistiky, kterou zmínilo 45 % respondentů. Nejhůře z firemních oddělení dopadlo HR, které jako prioritní oblast pro využití AI označila pouze každá sedmá firma. Nízkou prioritu modernizace lidských zdrojů ve firmách potvrzují i data studie SAP z roku 2022, kde ji označilo jako nejdůležitější oblast pro budoucí digitalizaci pouze 9 % firem.

Ochota k modernizaci interních systémů
Letošní průzkum odhalil i trendy v modernizaci podnikových systémů. Tři čtvrtiny firem uvádí, že aktuální podnikové systémy jsou důležité pro jejich konkurenceschopnost. Do roku 2025 se je ale chystá aktualizovat pouze 60 % z nich. Firmy s částečně neaktuálními systémy přitom vykazují větší ochotu k modernizaci ve srovnání s těmi, které disponují zastaralými systémy.

Mezi hlavní důvody k aktualizaci softwarových řešení řadí firmy kromě udržení konkurenceschopnosti na trhu i snahu o inovace nebo lepší ochranu dat. Největšími bariérami jsou finanční náročnost a složité prosazování interních změn.

O společnosti SAP
SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.

V České republice zaměstnává SAP přes 3 000 lidí a patří mezi největší IT zaměstnavatele. Zákazníci SAP vytváří 80 % českého HDP. Celosvětově využívá řešení SAP 99 ze 100 největších firem.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2023.

© 2024 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright

Odměna za sběr vysloužilého elektra: Vítězové Ekoedu navštíví recyklační závod PRAKTIK system a získají tablety od Vodafonu

Sedmý ročník oblíbené soutěže Ekoedu nově přináší jedinečnou příležitost nahlédnout do zákulisí recyklace elektroodpadu. Žáci a studenti vítězných škol ve všech čtyřech kategoriích se vedle věcné odměny v podobě tabletů mohou těšit na exkurzi do moderních recyklačních provozů společnosti PRAKTIK system. Ta se do sběrové soutěže pořádané společností REMA Systém připojila jako nový partner. Spolupráce slibuje obohatit vzdělávací aspekty soutěže o praktické zkušenosti z oblasti ekologického zpracování starého elektra.

Ekoedu: Spojení soutěže a vzdělávání

Ekoedu, každoroční sběrová soutěž organizovaná společností REMA Systém, letos vstoupila do svého sedmého ročníku. Její hlavní myšlenkou je motivovat školy k aktivnímu sběru elektroodpadu a baterií, čímž přispívají nejen k ochraně životního prostředí, ale i k výchově mladé generace v udržitelném přístupu. Letošní ročník navíc přináší zajímavou novinku – kromě věcné ceny v podobě tradičních tabletů od Vodafone získají vítězové také možnost exkurze do závodu PRAKTIK system. Žáci a studenti se díky ní na vlastní oči seznámí s procesy recyklace, což celé soutěži dodá nový rozměr. „Díky partnerství se společností PRAKTIK system můžeme školám nabídnout nejen atraktivní ceny, ale také praktickou zkušenost, která jejich žákům a studentům rozšíří obzory v oblasti recyklace elektroodpadu. Věříme, že tato novinka motivuje školy k ještě větší aktivitě,“ uvedla Denisa Krumlová, marketingová manažerka společnosti REMA Systém, jednoho z největších kolektivních systémů pro sběr elektroodpadu v Česku.

PRAKTIK system: Recyklace jako cesta k cirkulární ekonomice

Společnost PRAKTIK system, která na českém trhu působí již přes třicet let, je lídrem v oblasti udržitelné recyklace elektroodpadu a plastů. Zaměřuje se na zpracování lednic, velkých i malých elektrozařízení, která přeměňuje na suroviny pro další výrobu. Exkurze do jejích provozů umožní žákům a studentům pochopit, jak důležité je správné nakládání s odpadem a jaký význam má recyklace pro životní prostředí. „Naším cílem je, aby si žáci a studenti vítězných škol z exkurze odnesli nejen zážitky, ale i praktické znalosti, které budou moci využít v každodenním životě. Tímto způsobem chceme přispět k výchově zodpovědných spotřebitelů a podpořit cirkulární ekonomiku,“ doplnila Jana Hloušková, obchodní manažerka PRAKTIK system.

Výzva pro školy: Připojte se k Ekoedu a sbírejte elektroodpad

Soutěž Ekoedu probíhá od 1. března do 31. října 2024 a je určena pro školy zapojené do projektu Zelená škola. Školy soutěží v kategoriích podle počtu žáků a druhu školy, přičemž musí nasbírat minimálně 100 kilogramů elektroodpadu. V minulém ročníku soutěže se podařilo sesbírat přes 32 tun odpadního elektra, což svědčí o rostoucím zájmu a angažovanosti škol.

Nejúspěšnější školou loňského ročníku byla Mateřská škola Dušníky, kde se vysbíralo průměrně 656 kilogramů elektroodpadu na žáka. Jaké školy se letos zařadí mezi špičku a získají nejen tablety, ale i exkurzi do recyklačního závodu? Zapojte se do Ekoedu i vy a přispějte ke zlepšení životního prostředí!

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Každý šestý středoškolák studuje soukromou školu. Zájem o absolventy IT oborů je enormní

Bezmála čtvrtina středních škol v Česku je soukromá a zájem o studium v privátním sektoru sílí. Ne kvůli „zaplacené maturitě“, naopak, studenti i rodiče od škol vyžadují profesionalitu a intenzivní přípravu do praxe.

V současnosti studuje na českých středních školách v soukromém sektoru 15,6 procenta studentů, 65,7 tisíce v denní formě a 9,7 tisíce v ostatních formách vzdělávání. Nově přijatých na soukromé střední školy bylo v loňském školním roce přes 16 procent studentů. To je nejvíc v celé historii. „Soukromé vzdělávání se ve společnosti dlouho potýkalo s představou, že je pouze pro ‚vyvolené‘ nebo lenochy, co si maturitu zaplatí. Dnes je ale mnohem dostupnější a vybírají si ho sami uchazeči, kteří jsou motivovaní učit se a zdokonalovat své schopnosti pro budoucí trh práce. Když jim pak rodiče svolí, že kvalitní studium budou v rozumné míře dotovat, studenti to považují za závazek. Není to jen o rodičích, ale i o této generaci mladých lidí, která velmi dobře chápe důležitost vzdělání a chce na sobě pracovat a rozvíjet se,“ všiml si Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Tab. 1: Studenti středních škol v denní formě vzdělávání – státní vs. soukromý sektor

školní rok 2011/2012 2019/2020 2020/2021 2021/2022 2022/2023 2023/2024
středoškoláků celkem 470 347 408 086 417 301 430 216 447 796 469 234
– v privátním sektoru 52 128 50 708 52 949 56 501 60 873 65 687
podíl v % 11,1 % 12,4 % 12,7 % 13,1 % 13,6 % 14,0 %

Zdroj: MŠMT

Po slabší dekádě nyní střední školy zažívají opět vlnu silných populačních ročníků. Počty středoškoláků jsou srovnatelné jako před 13 lety a dál narůstají. Středních škol je však o devět desítek méně, ty soukromé přitom přijímají o 6,5 tisíce víc studentů než v roce 2011/12.

Tab. 2: Počet středních škol a nově přijatých studentů – státní vs. soukromý sektor

školní rok 2011/2012 2020/2021 2021/2022 2022/2023 2023/2024
středních škol celkem 1 393 1 280 1 285 1 294 1 304
– v privátním sektoru 321 (23,0 %) 284 (22,2 %) 287 (22,3 %) 296 (22,9 %) 304 (23,3 %)
nově přijatí studenti 128 453 118 293 125 167 133 416 139 916
– v privátním sektoru 16 212 (12,6 %) 18 097 (15,3 %) 19 889 (15,9 %) 21 470 (16,1 %) 22 645 (16,2 %)

Zdroj: MŠMT

Na Soukromou střední školu výpočetní techniky (SSŠVT) letos nastoupilo 100 nově přijatých studentů. Přihlášek měla škola pětkrát tolik. Školné za celý rok tu činí 21 900 korun a díky prospěchovému stipendiu lze až o sedm tisíc korun snížit. „Třetina našich studentů si naši školu vyhlédla už v osmé třídě základní školy a dřív, dvě třetiny se rozhodly v 9. třídě. Naší snahou je trvale držet školné na nejnižších hodnotách, aby bylo studium přístupné všem zájemcům. Ve škole pak mají studenti k dispozici moderně vybavené fitness, odpolední kroužky například modelování či 3D tisk nebo přípravu na zkoušku z anglického jazyka FCE zcela zdarma. Samozřejmostí je volný přístup ke školnímu hardwaru a vyučovaným softwarům, které studentům poskytujeme zdarma i pro domácí užívání. Škola dále disponuje rozsáhlým sportovním vybavením, od luků a laserových pušek na biatlon přes lodě a kompletní výbavu na lyže a snowboard, takže například týden sportovního kurzu stojí studenta do tří tisíc korun s jídlem i dopravou,“ vypočetl Martin Vodička.

Kvalitní soukromé školy mladé lidi lákají svou odborností a rozsahem praktické výuky. Podle personalistů je jejich příprava do praxe znatelně vyšší než u absolventů škol státních a firmy si toho všímají. „Absolventi soukromých škol bývají zdravě sebevědomí, mají praktické zkušenosti z různých školních projektů, nebojí se komunikovat, a to ani v cizím jazyce, samostatně pracovat a ptát se. Znají své silné stránky a vědí, ‚jak se prodat‘. Zaměstnavatelé už často s vybranými školami spolupracují, případně vědí, které instituce jsou ty kvalitní, což je pak pro jejich absolventy při pracovních náborech konkurenční výhoda,“ potvrdila Olga Hyklová, ředitelka personální agentury Advantage Consulting.

Především ve specializovaných oborech, jako jsou informační technologie, je podle Martina Vodičky zásadní naplnit požadavky na moderní technologické vybavení školy, vysokou dotaci hodin strávených u počítačů a dostatek odborných učitelů. „V tom se státní a soukromý sektor může velmi lišit. IT obory jsou nyní velmi oblíbené a řada škol si je do svého portfolia v posledních letech přidala. Je ale rozdíl, pokud obor IT vyučuje na škole jeden dva učitelé, kteří nikdy nemohou tak širokou látku obsáhnout jinak než povrchně, nebo zda má škola nadpoloviční počet pedagogů, kteří jsou zároveň IT specialisty a každý se do hloubky věnuje svému odbornému předmětu, přičemž si studenti hned vše prakticky vyzkouší,“ dodal ředitel.

Díky menší byrokracii a větší flexibilitě mohou soukromé školy rychleji zařazovat nové technologie a trendy do svých učebních plánů. „Soukromé IT školy často kladou větší důraz na praktickou výuku a přímou aplikaci získaných vědomostí ve skutečných projektech. Navíc se soukromé školy zpravidla rychleji přizpůsobují aktuálním trendům, rychlým změnám v oboru a požadavkům trhu práce. Studenti se tak učí používat moderní technologie a nejnovější postupy, které jsou v IT oboru vysoce žádané,“ uzavřela Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Digitalizace školství v praxi: Roadshow pro školy

S nástupem elektronických přihlášek na střední školy vstoupila Česká republika do nové éry modernizace vzdělávacího systému. Letošní elektronizace přijímacího řízení na střední školy ukázala, jak klíčová je digitalizace pro efektivní správu a provoz škol. Přesto je to jen začátek. Další kroky budou následovat, a právě na ty se zaměřuje Roadshow pro školy, která během září a října postupně zavítá do 13 měst po celé republice.

Největší česká konference o technologiích ve vzdělávání se koná pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Národního pedagogického institutu ČR. Mezi hlavní témata letošního ročníku patří možnosti financování IT na školách, AI jako kopilot pedagoga, vzdělávání 4.0 nebo spisová služba jako nástroj pro efektivní správu vzdělávacích institucí. Akce je určena ředitelům škol, IT správcům i učitelům a zaměřuje se na klíčové výzvy a možnosti, které přináší digitalizace školství.

„Digitalizace je nezbytným krokem k zajištění efektivního a moderního školního prostředí, ze kterého budou vycházet kvalitní absolventi připravení na budoucnost,“ uvedl Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti Gordic, která je předním český tvůrcem a dodavatelem informačních systémů a generální partnerem konference. „Roadshow je příležitostí pro ředitele a správce škol k seznámení se s tím, jak mohou využít moderní technologická řešení k optimalizaci své činnosti.“

Přínosy digitalizace pro školství

Roadshow pro školy nabídne nejen odborné přednášky, ale také praktické workshopy, které pomohou účastníkům lépe porozumět možnostem digitalizace a jejímu přínosu pro školství.

Vedle novinek v Národním plánu obnovy ČR a podpoře inovací ve vzdělávání v oblasti digitalizace se konferenční program zaměří na efektivní správu školních agend a práci s daty. Mezi hlavní témata bude patřit i povinnost škol vést spisovou službu v elektronickém systému spisové služby (eSSL). Odborníci na eSSL pro školy představí přední českou spisovou službu GINIS a přidanou hodnotu, kterou představují její propojení se školským systémem Bakaláři pro

lepší organizaci a sdílení informací nebo integrace s řešením společnosti Software 602 umožňujícím kvalifikované podepisování a pečetění dokumentů.

V technologickém bloku nebude chybět ani tradiční, mezi návštěvníky oblíbený workshop „Spisová služba ve školské praxi“ vedený odborníky společnosti Gordic. „Prakticky orientovaný program zájemce provede klíčovými aspekty práce se spisovou službou ve školském prostředí. Seznámí je s konkrétními a osvědčenými postupy, včetně ukázek podepisování a pečetění dokumentů, provádění autorizovaných konverzí nebo změn datového formátu a práce s transakčním protokolem a historii dokumentů. Workshop je ideální pro všechny, kteří chtějí efektivněji využívat spisovou službu v každodenním životě školy,“ upřesnil Vladimír Přech.

Konference se dotkne i aktuálních témat z pohledu samotné výuky a konceptu Vzdělávání 4.0, tedy vzdělávání v digitální době a možnosti čerpání evropských fondů pro jeho rozvoj. Zazní zde tipy a triky pro využití umělé inteligence, zabezpečení školní stě, moderní zobrazovací systémy, 3D tisk a další projektové inspirace. Celou řadu dalších zajímavých příkladů dobré praxe zapojení moderních technologií do vzdělávání představí partneři konference, mezi které patří přední technologické firmy jako Gordic, Microsoft, Epson, nebo Prusa Reserach.

Na Roadshow pro školy se očekává účast více než 1400 odborníků z oblasti školství, pro které je to příležitost pro diskusi s technologickými lídry a vzájemné sdílení zkušeností s digitalizací. Účast je zdarma. Více informací a možnost registrace najdete na skolstvi.ms/roadshow/.

Přehled měst a termínů Roadshow pro školy:

30. září 2024 – Pardubice

1. října 2024 – Hradec Králové

2. října 2024 – Jihlava

3. října 2024 – Ústí na Labem

7. října – Ostrava

8. října 2024 – Zlín

9. října 2024 – Olomouc

10. října 2024 – Brno

14. října 2024 – České Budějovice

15. října 2024 – Plzeň

16. října 2024 – Sokolov

17. října 2024 – Praha

21. října 2024 – Liberec

O Gordicu

Ryze česká společnost Gordic s.r.o. již od roku 1993 vytváří prostor a nástroje pro srozumitelnou komunikaci lidí a organizací. Vizí předního českého tvůrce a dodavatele informačních systémů je propojená společnost, ve které bezpečné technologie usnadňují život. Produktové portfolio a služby společnosti Gordic zahrnují informační systémy určené pro veřejnou správu, včetně uznávané platformy GINIS, kterou využívá více než 6 000 organizací české veřejné správy; otevřené modulární informační systémy pro soukromý sektor, včetně DMS, řešení fyzické i kybernetické bezpečnosti a integrační platformy pro ovládání IoT technologií a efektivní sběr dat. V oblasti IoT se Gordic angažuje zejména v technologiích pro chytré budovy prostřednictvím dceřiných společností HDL Automation a MyMight. Gordic je také iniciátorem a provozovatelem platformy KYBEZ, která je založena na dobrovolné spolupráci akademických, státních i komerčních a mediálních institucí z oblasti IT a telekomunikací a jejímž cílem je osvěta v oblasti kybernetické bezpečnosti a obrany.

Pro více informací navštivte stránky www.gordic.cz nebo sledujte Gordic na LinkedINu a Facebooku.

Lime se dohodl s Prahou na sdílení dat o jízdách, díky Ride Report pomůže městu zlepšit dopravní infrastrukturu

V rámci jednání o jednotných pravidlech pro bikesharing v Praze se Lime domluvil s TSK Praha na poskytování analytických dat. Díky přesným údajům o jízdách a parkování strojů Lime tak úředníci a TSK získají detailní přehled o tom, kudy pražští cyklisté na vlastních i sdílených kolech a koloběžkách jezdí a kde chtějí parkovat. To je klíčové pro plánování nových cyklopruhů a cyklostezek pro obyvatele Prahy tak, aby byly veřejné prostředky vynaloženy maximálně efektivně. Dle zkušeností společnosti Ride Report, která spolupráci zaštiťuje, tak přibyde cyklistů, čímž se uleví městské dopravě, a ubyde špatného parkování.

Dlouhodobě roste zájem o využívání mikromobility v hlavním městě – jak té sdílené, tak kol a koloběžek soukromých uživatelů. Podle dat společnosti Lime využije jejich sdílené stroje v nejsilnějších letních měsících až 80 000 unikátních uživatelů – celkový počet jezdců v Praze je tak vzhledem k ostatním platformám, a hlavně soukromým majitelům kol a koloběžek násobně vyšší. Podle analýzy Městem na kole vzrostla cyklistická doprava v Praze mezi roky 2019 a 2023 o 82 %. V roce 2023 pak meziročně objem cyklistické dopravy vzrostl o 10 %. Automatické snímače umístěné na exponovaných místech ve městě napočítaly v roce 2022 přes 5,5 milionu jízd.

Druhy cyklistického značení ve vozovce

Vyhrazený cyklopruh

Pruh na pravém okraji vozovky, červeně podbarvený piktogram kola, doplňuje ho svislá modrá dopravní značka s kolem, motorové vozidlo do něj téměř nikdy nesmí vjet.

Ochranný cyklopruh

Pruh na pravém okraji vozovky, červeně podbarvený piktogram kola, nedoplňuje ho svislá dopravní značka, širší vozidla do něj mohou zasahovat, ale nesmí cyklistu ohrozit. Hodí se tam, kde rozměry vozovky neumožňují umístění vyhrazeného cyklopruhu.

Cyklistický piktokoridor

Označení cyklisty a dvou šipek na vozovce, nevytváří žádný ochranný prostor, pouze upozorňuje na zvýšený pohyb cyklistů ve vozovce – nejsnazší umístění, naprosté minimum nákladů, přesto1,3krát zvyšuje bezpečnost cyklistů ve vozovce.

Pražská dopravní infrastruktura ovšem s rozmachem cyklistiky obtížně drží krok. Přitom ze studií Magistrátu hlavního města Prahy vyplývá, že jízda po ulicích s cyklistickými opatřeními je jednoznačně bezpečnější – cyklostezka zvyšuje bezpečnost až 4krát, cyklopruh 1,4krát a i obyčejný piktokoridor 1,3krát. Praha proto pracuje na zlepšení infrastruktury. Jen prostřednictvím Technické správy komunikací mají v letošním roce proběhnout investice ve výši celkem 137 milionů korun, další akce mají realizovat městské části z přidělených dotací. Lime nyní poskytne Praze unikátní data o jízdách, aby přiložil ruku k dílu a svým know-how přispěl ke zlepšení dopravní infrastruktury. Vlastníci kol a koloběžek se totiž po Praze pohybují v zásadě po stejných trasách jako uživatelé bikesharingu.

„Abychom dokázali zajistit, že počet našich koloběžek a kol reaguje na aktuální poptávku, analyzujeme data o jízdách a parkování. Máme díky tomu přehled o tom, kudy a kdy se nejčastěji jezdí a kde naši uživatelé nejčastěji parkují. Chceme se ale podílet i na rozvoji cyklistické infrastruktury. Pražané se s námi dělí o prostor, ve kterém jim bikesharing poskytujeme, a my se zase rádi podělíme s Prahou o data, aby byla infrastruktura co nejlepší pro všechny obyvatele – jezdce i nejezdce,“ říká Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku společnosti Lime pro CEE. „Už v minulosti jsme spolu s ostatními bikesharingovými platformami poskytli IPR data o jízdách, aby město vidělo, jak služby využívají místní a turisté. Nyní dáme prostřednictvím platformy Ride Report městu data, díky kterým budou investice do dopravní infrastruktury co nejefektivnější. Víme, kde namalovat cyklopruh, na kterém budou lidé opravdu jezdit.“

Některé městské části již nyní s poskytovateli bikesharingu spolupracují a společně s nimi vytipovávají ta nejvhodnější místa pro parkování. Například Praha 2, která zavedla systém parkování v dopravních stínech před a za přechody, díky tomu razantně snížila počet špatně zaparkovaných strojů. Uživatelé bikesharingu vědí, kde parkovací místo hledat, a nemají tak důvod parkovat na nevhodných místech, kde by jim navíc hrozila pokuta.

„Informace o pohybu cyklistů a cyklistek po Praze jsou pro nás klíčovým datovým zdrojem při plánování a rozvoji nové cyklistické infrastruktury. Pokud město zná, kudy se lidé na kolech a koloběžkách nejčastěji pohybují, může skutečně efektivně a hospodárně rozvíjet cyklistickou infrastrukturu tam, kde to je nejvíce potřeba,“ vysvětluje Bára Soukupová, zastupitelka hl. m. Prahy a předsedkyně Komise RHMP pro cyklodopravu. „Z kvalitní cykloinfrastruktury nemají užitek jen dojíždějící na kolech, ale paradoxně i řidiči a pěší. Konkurenceschopná, dostatečně rychlá a bezpečná cyklistická infrastruktura znamená úbytek některých aut ze silnic, a tím pomáhá snižovat jejich současné přetížení. Důležitý je i faktor bezpečnosti – oddělená cykloinfrastruktura minimalizuje počet konfliktních míst a možných střetů jak s auty, tak s chodci. Proto rozvoj infrastruktury vnímáme jako důležitou investici pro všechny obyvatele i návštěvníky Prahy.“

Poskytování dat o jízdách brzy doplní i nová smlouva s TSK, kterou nyní projednávají provozovatelé bikesharingu a městské organizační struktury. Smlouva má za cíl stanovit jednotná pravidla pro všechny provozovatele bikesharingu a dát TSK pravomoci k jejich vymáhání – tím by mělo dojít k vymýcení problémů se špatným parkováním strojů a maximálnímu využití potenciálu bikesharingu jako plnohodnotné součásti městské dopravy.

O společnosti Lime:

Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky a kola, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 550 milionů jízd.

Tři roky od převzetí JRC skupinou Smarty BRANDS.: Zákazníků přibylo, tržby rostou

  • Před třemi lety koupila skupina Smarty BRANDS. prodejce gamingu JRC (na Slovensku jako BRLOH), následovaly investice ve výši stovek milionů korun do nových prodejen, webů i marketingu.
  • Obchodům, kde jsou JRC a BRLOH nově po boku Smarty.cz a Smarty.sk, stoupla návštěvnost o více než 40 %.
  • Rostou i tržby: skupina cílí na pozici české dvojky na trhu s IT, mobily, elektronikou a gamingem.

Praha, 11.9.2024: Sázka na spojení s prodejcem chytré elektroniky Smarty.cz se síti JRC vyplatila. Ukazují to čísla tři roky od akvizice největší československé sítě obchodů s herním sortimentem skupinou Smarty BRANDS., do které mimo jiné patří Smarty.cz/sk, prémiový prodejce iWant Apple Premium Partner a největší český Apple servis pod značkou iWant Authorised Service Provider a také společnost wefree, do které Smarty BRANDS. nedávno vstoupila.

„Návštěvnost našich nových prodejen, které postupně otevíráme ve spojení značek JRC a Smarty.cz (na Slovensku jako BRLOH a Smarty.sk), stoupla o více než 40 % v porovnání s předchozími monobrandovými prodejnami. Vnímáme pozitivní zpětnou vazbu, a proto chceme letos dokončit přerod všech obchodů a sjednotit je pod jednotným a zcela unikátním „pixelovým“ konceptem,“ popisuje majitel Smarty BRANDS. Petr Syrůček vzhled prodejen, který se nese v černobílém spojení sekce elektroniky a mobilních telefonů v bílé části a gamingu a IT v černé části. Na konci roku 2024 tak bude nová síť pokrývat v ČR všechna krajská města s výjimkou Brna.

Kromě prodejen investovali ve Smarty BRANDS. i do nových webů JRC.cz a BRLOH.sk, které se podařilo naprogramovat krátce po převzetí sítě. Na rozdíl od toho původního byl stavěn s maximálním zaměřením na mobilní rozhraní, jednoduchost ovládání, intuitivní navigaci a filtraci. Spolu s redesignem všech klíčových vlastností a maximální optimalizací jak frontend tak backend software se na něm objevila výrazně rozšířená nabídka produktů či nové důležité služby, jako online výkup her, průvodce výběrem vlastních herních PC značky TIGO a konfigurátor herních PC sestav TIGO na míru dle individuálních požadavků hráčů. Čísla ukazují, že se weby podařily: kumulativní návštěvnost všech webů od akvizice vzrostla o více než 50 %.

Z akvizice však netěžilo jen JRC. Převzetí herní sítě má velkou zásluhu na tom, že se celé skupině Smarty BRANDS. daří růst vysokým tempem. „Dlouhodobě máme za cíl stát se jasnou dvojkou na českém trhu s IT, mobilními telefony, gamingem a chytrou elektronikou a tato akvizice nám v tom zcela zásadně pomohla. Loňský rok jsme zakončili s obratem pod pěti miliardami, letos cílíme na 5,5 miliardy korun. I přes nepříznivou situaci na české maloobchodní scéně se nám daří každý rok držet růstové tempo a JRC a gaming obecně na tom má nemalou zásluhu,“ vypočítává Petr Syrůček.

Sliby se mají plnit

„Když jsme před třemi lety oznamovali převzetí sítě, říkali jsme, že JRC nezanikne. Chtěli jsme ho dál rozvíjet a začlenit do naší skupiny. A to jsme dodrželi. I díky akvizici JRC jsme mohli rozšířit množství nabízeného zboží a služeb, například jsme podle plánu uvedli na trh novou značku herních počítačů TIGO včetně možnosti konfigurace herních PC sestav na míru, abychom silný konzolový svět JRC rozšířili i o PC hráče. Vidíme, že jsme nešlápli vedle, její prodeje jen v posledním roce rostou trojciferným tempem,“ uvádí obchodní ředitel skupiny Rudolf Konečný.

Herní počítače TIGO, telefony a další hardware jsou co do obratu nejúspěšnějšími artikly na nových prodejnách. Co do počtu prodaných kusů pak jasně vede merch a sběratelské kartičky.

Ve Smarty BRANDS. se zároveň stále drží slibu, že se s z nich nikdy nestane široká nákupní galerie. „Pořád platí to, že chceme prodávat jen to, co známe, čemu rozumíme, co je nám blízké a co nás baví. Proto si u nás nekoupíte prášek na praní, kávová zrna nebo psí granule. Jsme specialisté na IT, elektroniku, mobily a gaming, a těmi bychom nadále i rádi zůstali,“ doplňuje Petr Syrůček.

Aktuálně je ve Smarty.cz, JRC a u iWant zalistováno dohromady na 40 000 artiklů. Toto číslo má do budoucna růst. „Ale zejména vertikálně do hloubky v rámci již nabízených kategorií,“ upřesňuje Petr Syrůček a dodává: „Situace na trhu v našem segmentu je pro nás během posledních měsíců velmi příznivá. Přeskupování a uvolňování místa na trhu znamená mimořádnou tržní růstovou příležitost pro všechny, kteří jsou připraveni. A to my rozhodně jsme.“

Pokračující růst prodejní sítě

Společnost s dalších růstem sítě prodejen nezastavuje. Jen do konce roku otevře další tři nové prodejny Smarty.cz – JRC, a to v obchodních centrech v Pardubicích, Karlových Varech a Ústí nad Labem a jednu novou prodejnu iWant Apple Premium Reseller v Olympia Mladá Boleslav. „Příští rok máme v plánu otevřít další 4 až 5 nové Smarty.cz prodejny, podle toho, jak dostatečně zajímavá místa v cílových obchodních centrech se nám podaří pronajmout,“ doplňuje Rudolf Konečný a pokračuje: „Kromě toho máme v plánu otevřít jednu zcela novou iWant Apple prodejnu a minimálně dvě iWant Apple prodejny budeme redesignovat do nového konceptu Apple Premium Partner.“

K dalšímu rozvoji a budování sítě prodejen má Smarty BRANDS. pomoci první emise vlastních dluhopisů v celkové hodnotě 25 milionů korun. Je to poprvé, co Smarty BRANDS. dluhopisy vydávají. Slibují si od nich zejména udržení tempa rozvoje a růst sítě prodejen, již ne tolik závislý jen na bankovním financování, jako tomu bylo doposud. „V posledních letech jsme dosáhli výrazně rychlejšího růstu, za 30 měsíců jsme postavili více než 30 nových prodejen! To vše díky ohromným investicím. Nechceme v obsazování trhu polevit, proto vydáváme první dluhopisy. Také tím chceme nabídnout našim zákazníkům možnost se podílet na našem dalším rozvoji a úspěchu, a také možnost dosáhnout zajímavého zhodnocení u značky, kterou znají a kam pravidelně chodí nakupovat,“ vysvětluje Petr Syrůček.

V plánu další rozšiřování služeb a sortimentu

A na co se nově ve Smarty BRANDS. zaměří? Na prvním místě to budou služby, jejich kvalita i komplexita. „Naše ambice je pokrývat ve vztahu k zákazníkům komplexně celý životní cyklus jejich zařízení, tedy od samotného nákupu vč. různých forem financování, přes servisní údržbu a poradenství až po následný výkup a pořízení nového zařízení, to vše pod službou Smarty Cycle,“ vyjmenovává Rudolf Konečný.

Systematicky také ve Smarty BRANDS. pracují na tom, aby do konce příštího roku každá z jejich prodejen nabízela one-stop-shop kompletní servisní služby pro značky Apple, Samsung, Playstation, Xbox a Nintendo, a to na počkání. „Mimochodem se tím staneme v našem segmentu největším servisem poskytovatelem v Čechách, co se týče počtu servisních míst od Karlových Varů po Ostravu,“ říká Rudolf Konečný a dodává: „Pracujeme i na efektivním rozšiřování a obměně námi nabízených kategorií zboží tak, aby byl pro naše zákazníky stále atraktivní, ale také se intenzivně zamýšlíme, které oblasti nabízí zajímavý potenciál pro náš budoucí růst. Čím jsme si ale téměř jisti je, že jakékoliv další rozšiřování budou mít synergii s formou či obsahem toho, co již děláme.“

Exit mobile version