Špatná zpráva pro internetové šmejdy. Vodafone posiluje bezpečnost, podvodné SMS zákazníci nahlásí ještě snadněji

Vodafone pro své zákazníky zavedl centralizovanou službu pro hlášení podvodů prostřednictvím textových zpráv. V případě, že jim dorazí podezřelá SMS, stačí jen jednoduše informaci přeposlat na číslo 7726 a Vodafone neprodleně zakročí. Zákazník tak chrání nejen sebe, ale také data a peněženky dalších potenciálních obětí.

Podvodníci v online světě sází na lidskou nepozornost, a tak například webové stránky, které se tváří stejně jako internetové bankovnictví, fungují jako past pro získání přístupových údajů k bankovnímu účtu. Falešné odkazy mohou přijít e-mailem, ale citlivé údaje podvodníci z lidí lákají stále častěji i prostřednictvím SMS. Jde o takzvaný „smishing“, mix slov SMS a phishing.

Vodafone nyní zavedl službu, která nahlašování podezřelých textových zpráv výrazně usnadňuje. Pokud zákazníkovi na telefon přijde podezřelá textová zpráva, přepošle ji na číslo 7726. Vodafone díky tomu může pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a neprodleně zablokovat odkaz, který zpráva obsahuje, nebo telefonní číslo, ze kterého přichází.

Děláme maximum možného, abychom pokusům o podvod účinně bránili, a naši ochranu neustále vylepšujeme a nasazujeme do systémů. Proto jsme nyní aktivovali číslo, na které mohou zákazníci přeposlat jakoukoliv SMS, která jim připadá podezřelá, a my ji okamžitě prověříme. Díky tomu dokážeme ochránit další lidi, kteří by jinak mohli útočníkům naletět a přijít o citlivá data nebo peníze,“ říká Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti Vodafonu.

Bezpečnostní zásady jako základ

I přesto, že útoky mohou být stále sofistikovanější, platí, že dodržováním jednoduchých bezpečnostních zásad lze nepoctivcům situaci výrazně zkomplikovat a udržet tak svá data i peněženku v bezpečí. Vodafone ty nejdůležitější shrnuje v Bezpečnostním desateru na webových stránkách péče o zákazníky. „Základním varovným signálem je, když se kdokoliv přes telefon snaží získat osobní data nebo přístupová hesla. Žádná legitimní instituce, jako je například banka nebo policie, by nikdy nežádala o tyto citlivé informace po telefonu,“ vysvětluje Šánek.

Zásady bezpečnosti Vodafone připomněl také v letošní letní kampani zaměřené na edukaci v online bezpečnosti. Prostřednictvím několika praktických tipů ukazuje, v jakých situacích zpozornět. Ať už jde o podvodníka na telefonu, který vytváří časový tlak, nebo třeba podezřelou výhru v loterii, důležité je zachovat chladnou hlavu a nesdělovat citlivá osobní data. A už vůbec ne hesla, PIN nebo autorizační kódy.

Osvojení zásad bezpečného pohybu v online prostoru je ale důležité také u stále mladších dětí, které už v předškolním věku běžně využívají chytré telefony nebo tablety. Vodafone proto podpořil knihu nazvanou Kyberpohádky, kterou vydalo Centrum kybernetické bezpečnosti. Cílem je poukázat prostřednictvím klasických pohádek, které děti dobře znají, na různá nebezpečí v kybernetickém světě a dát i návod k řešení, pokud děti udělají špatné rozhodnutí. Tištěná verze knihy putovala zdarma do českých školek, v digitální podobě a audioverzi jsou Kyberpohádky ke stažení na webových stránkách Vodafonu a zájemci je najdou i na nejposlouchanějších podcastových platformách.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Amazon Web Services spouští AWS European Sovereign Cloud

AWS European Sovereign Cloud bude nový, nezávislý cloud pro Evropu, který zákazníkům z regulovaných sektorů a veřejného sektoru poskytne další možnost volby a flexibility při řešení stále se vyvíjejících požadavků na datovou rezidenci a odolnost v Evropské unii (EU). AWS European Sovereign Cloud umožní zákazníkům uchovávat veškerá vytvořená metadata na území EU. Provoz a podporu AWS European Sovereign Cloud budou poskytovat pouze zaměstnanci AWS, kteří jsou rezidenty EU.

Mezi zákazníky, partnery AWS a regulátory, kteří nový AWS European Sovereign Cloud uvítali, patří německý Spolkový úřad pro bezpečnost informací (BSI), německé Spolkové ministerstvo vnitra a společenství (BMI), německé Spolkové ministerstvo pro digitální technologie a dopravu a finské Ministerstvo financí, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v České republice, Národní ředitelství pro kybernetickou bezpečnost v Rumunsku, společnosti SAP, Dedalus, Deutsche Telekom,  německá O2 Telefónica, Heidelberger Druckmaschinen AG, Raisin, Scalable Capital, de Volksbank, Telia Company, Accenture, AlmavivA, Deloitte, Eviden, Materna a skupina msg group.

Amazon Web Services (AWS), společnost Amazon.com (NASDAQ: AMZN), včera oznámila, že spustí AWS European Sovereign Cloud, nový nezávislý cloud pro Evropu, který má pomoci zákazníkům z veřejného sektoru a z vysoce regulovaných odvětví splnit nejpřísnější regulační požadavky na uchovávání dat a provoz. CAWS European Sovereign Cloud bude umístěn a provozován v Evropě, bude fyzicky i logicky oddělen od stávajících regionů – AWS Regions – a bude mít stejné zabezpečení, dostupnost a výkon jako stávající AWS Regions. Zákazníci tak budou mít další možnost volby, jak splnit své požadavky na rezidenci dat, provozní autonomii a odolnost. AWS European Sovereign Cloud spustí své služby spolu s prvním regionem AWS Regions, který bude v Německu, a bude k dispozici všem evropským zákazníkům. Pro vice informací navštivte web aws.amazon.com/compliance/europe-digital-sovereignty/.

Stejně jako u stávajících AWS Regions budou mít zákazníci kontrolu a jistotu, že AWS nebude přistupovat k datům zákazníků ani je používat k žádnému účelu bez jejich souhlasu, a také přístup k nejsilnějším kontrole suverenity mezi předními poskytovateli cloudových služeb. Kontrolu nad provozem a podporou AWS European Sovereign Cloud budou mít pouze zaměstnanci AWS s bydlištěm v EU, kteří se nacházejí v EU. Zákazníkům se zvýšenou potřebou rezidence dat umožní AWS European Sovereign Cloud uchovávat veškerá metadata, která vytvoří (jako jsou role, oprávnění, označení prostředků a konfigurace, které používají k provozu AWS) v EU, a bude obsahovat vlastní systémy účtování a měření spotřeby.

„AWS European Sovereign Cloud posiluje náš závazek nabízet zákazníkům AWS nejpokročilejší sadu kontrol suverenity, ochrany soukromí a bezpečnostních funkcí, které jsou v cloudu k dispozici,“ řekl Max Peterson, viceprezident pro Sovereign Cloud ve společnosti AWS. „Již více než deset let spolupracujeme s vládami a regulačními orgány v celé Evropě, abychom pochopili a splnili vyvíjející se potřeby v oblasti kybernetické bezpečnosti, ochrany soukromí a lokalizace dat a v poslední době i digitální svrchovanosti. Díky této nové nabídce budou mít zákazníci a partneři v celé Evropě větší výběr, aby dosáhli požadované provozní nezávislosti, aniž by to bylo na úkor nejširších a nejhlubších cloudových služeb, které již dnes znají a využívají miliony zákazníků.“

„Vytvoření evropského cloudu AWS usnadní využívání služeb AWS mnoha organizacím veřejného sektoru a společnostem s vysokými požadavky na bezpečnost a ochranu dat,“ uvedla Claudia Plattnerová, prezidentka německého Spolkového úřadu pro informační bezpečnost (BSI). „Jsme si vědomi inovační síly moderních cloudových služeb a chceme přispět k jejich bezpečnému zpřístupnění pro Německo a Evropu. Katalog C5 (CloudComputing Compliance Criteria Catalogue), který vyvinul BSI, významně formoval standardy kybernetické bezpečnosti v cloudu a AWS byla ve skutečnosti prvním poskytovatelem cloudových služeb, který obdržel od BSI certifikát C5. V tomto ohledu nás velmi těší, že můžeme konstruktivně participovat v lokálním vývoji cloudu AWS, který z hlediska bezpečnosti rovněž přispěje k evropské suverenitě.“

AWS European Sovereign Cloud bude suverénním již podle své koncepce a bude postaven na více než desetiletých zkušenostech společnosti AWS s provozem několika nezávislých cloudů pro nejkritičtější a nejomezenější pracovní zátěže. Zákazníci, kteří potřebují více možností, jak řešit přísné požadavky na izolaci a rezidenci dat v dané zemi, budou moci využít stávající nabídky, jako jsou AWS Outposts nebo AWS Dedicated Local Zones, a nasadit tak infrastrukturu AWS European Sovereign Cloud ve vybraných lokalitách. AWS Outposts jsou plně spravovaná řešení, která poskytují infrastrukturu a služby AWS prakticky v jakémkoli lokálním nebo okrajovém umístění a zajišťují konzistentní hybridní prostředí. Jsou určena pro workloady, které musí zůstat v lokálním prostředí z důvodu latence, zpracování dat a požadavků na rezidenci dat, přičemž zákazníci chtějí, aby tyto workloady běžely bez problémů s ostatními pracovními zátěžemi v AWS. AWS Dedicated Local Zones AWS jsou typem infrastruktury vytvořené pro výhradní použití zákazníkem nebo komunitou a umístěné na místě určeném zákazníkem. Jsou navrženy tak, aby, ve větším měřítku, snižovaly provozní režii správy lokální infrastruktury a mohou být nakonfigurovány tak, aby splňovaly specifické regulační požadavky zákazníka.

Zákazníci AWS European Sovereign Cloud budou moci těžit ze stejné nízké latence a vysoké dostupnosti, jakou očekávají od stávajících AWS Regions, a z přístupu k nejrozsáhlejšímu a nejrozšířenějšímu cloudu na světě, který slouží k podpoře inovací. AWS European Sovereign Cloud bude nabízet několik Availability Zones, tedy infrastrukturu umístěnou v oddělených a odlišných geografických lokalitách, které jsou od sebe dostatečně vzdálené, aby výrazně snížily riziko, že jediná událost ovlivní kontinuitu provozu zákazníků, a zároveň dostatečně blízko, aby poskytovaly nízkou latenci pro aplikace s vysokou dostupností, které využívají více Availability Zones. Každá zóna dostupnosti má nezávislé napájení, chlazení a fyzické zabezpečení a je propojena redundantním sítěmi s velmi nízkou latencí.

Společnost AWS nabízí největší a nejkomplexnější cloudovou infrastrukturu na světě se Availability Zones ve 32 zeměpisných oblastech a plánuje spustit dalších 15 Availability Zones a pět dalších AWS Regions v Kanadě, Německu, Malajsii, na Novém Zélandu a v Thajsku. Infrastruktura AWS v Evropě v současné době zahrnuje osm AWS Regions ve Frankfurtu, Irsku, Londýně, Miláně, Paříži, Stockholmu, Španělsku a Curychu a více než 120 bodů přítomnosti sítě pro distribuci obsahu (CDN) ve více než 25 městech v 19 evropských členských státech. Jedny z největších vývojových týmů AWS se nacházejí v Evropě, s klíčovými centry v Dublinu, Drážďanech a Berlíně.

Společnost Amazon dnes vytváří tisíce kvalitních pracovních míst a investuje miliardy eur do evropských ekonomik. V celé EU Amazon vytvořil více než 100 000 stálých pracovních míst a mnoho hlavních součástí AWS, včetně systému AWS Nitro a Amazon CloudWatch, je vytvořeno v EU. AWS European Sovereign Cloud podpoří hospodářský rozvoj prostřednictvím investic do infrastruktury, pracovních míst a dovedností v komunitách a zemích po celé Evropě. V rámci trvalého závazku přispívat k rozvoji digitálních gramotnosti bude společnost AWS najímat a rozvíjet další místní zaměstnance, kteří budou provozovat a zajišťovat podporu pro AWS European Sovereign Cloud.

Zákazníci, AWS Partneři a regulační úrady vítají AWS European Sovereign Cloud

Organizace napříč Evropskou Uní jsou mezi miliony aktivních zákazníků používajících AWS ve více než 190 zemích po celém světě. AWS poskytuje nejširší nejkomplexnější kontrolní mechanismy pro dodržování předpisů, podporuje 143 bezpečnostních standardů a certifikací pro dodržení regulačních požadavků po celém světě. Pro plnění dalších požadavků na umístění dat, provozní autonomii a odolnost v Evropě spolupracuje AWS úzce s evropskými regulačními orgány a národními agenturami pro kybernetickou bezpečnost na vytvoření AWS European Sovereign Cloud platformy. Mnoho regulačních orgánů, zákazníků a partnerů AWS v Evropě vítá nový AWS European Sovereign Cloud.

„Suverenita dat a jejich lokalizace jsou nyní v popředí evropských i národních debat o bezpečnosti. Proto je oznámení společnosti AWS o nezávislém evropském cloudu skutečně správným rozhodnutím ve správný čas, které v konečném důsledku posílí i transatlantické partnerství,“ uvedl Tomáš Krejčí, náměstek ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v České republice. „Jsme přesvědčeni, že poskytne veřejnému sektoru i silně regulovaným společnostem větší možnost volby ve strategii digitální suverenity. Zcela nezávislý cloud, který poskytuje odpovídající úroveň kybernetické bezpečnosti spolu se zajištěním plnění přísných požadavků na ochranu dat, bude vždy přínosem jak pro orgány veřejného sektoru, tak i pro občany,“ dodal.

Závazek k udržitelnosti

Společnost Amazon se zavázala do roku 2040, tedy o 10 let dříve, než je rámec Pařížské dohody, dosáhnout nulových emisí uhlíku ve všech svých provozech. Amazon je spoluzakladatelem iniciativy The Climate Pledge a v roce 2019 se stala jejím prvním signatářem. V rámci svého závazku Climate Pledge se společnost Amazon vydala cestou 100% napájení svých provozů obnovitelnou energií do roku 2025. V roce 2022 se společnost Amazon se stala firmou, která vytvořila rekord v množství energie využité z obnovitelných zdrojů a i nadále zůstává největším firemním odběratelem energie z obnovitelných zdrojů tuto pozici si podle agentury Bloomberg New Energy Finance drží od roku 2020. Amazon má nyní 401 projektů v oblasti obnovitelné energie ve 22 zemích. Kromě toho bude mít společnost AWS do roku 2030 pozitivní bilanci spotřeby vody, takže do komunit vrátí více vody, než kolik jí spotřebuje při své přímé činnosti.

O Amazon Web Services

Od roku 2006 je Amazon Web Services nejrozsáhlejší a nejrozšířenější cloudovou nabídkou na světě. AWS neustále rozšiřuje své služby a nyní nabízí více než 240 plně vybavených služeb pro IT úložiště, databáze, sítě, analytiku, strojové učení a umělou inteligenci (AI), internet věcí (IoT), mobilní služby, zabezpečení, hybridní služby, virtuální a rozšířenou realitu (VR a AR), média a vývoj, nasazení a správu aplikací ze 102 Availability zón ve 32 geografických oblastech, přičemž byly oznámeny plány na dalších 15 Availability zón a pět dalších AWS Regions v Kanadě, Německu, Malajsii, na Novém Zélandu a v Thajsku. Miliony zákazníků – včetně nejrychleji rostoucích startupů, největších podniků a předních vládních agentur – důvěřují společnosti AWS,že jim zajistí výkon jejich infrastruktury, větší agilitu a nižší náklady. Více o AWS na aws.amazon.com.

O Amazonu

Amazon je veden čtyřmi zásadami: zaměření na zákazníka namísto konkurenčního zaměření, vášeň pro vynalézavost, závazek k provozní vynikajícímu výkonu a dlouhodobé myšlení. Amazon se snaží být nejvíce zákaznickou společností na Zemi, nejlepším zaměstnavatelem na Zemi a nejbezpečnějším místem k práci na Zemi. Hodnocení zákazníků, jedno kliknutí na nákup, personalizované doporučení, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, tablety Fire, Fire TV, Amazon Echo, Alexa, technologie Just Walk Out, Amazon Studios a The Climate Pledge jsou některé z věcí, které Amazon pionýrsky rozvíjí. Pro více informací navštivte amazon.com/about a sledujte @AmazonNews.

Na Aukru probíhá aukce historicky prvního mikrometeoritu nalezeného v ČR

Aukro ve spolupráci se společností Top Meteorites spustilo raritní aukci. Nadšenci do vesmíru mohou přihazovat na historicky první mikrometeorit nalezený na území České republiky a zároveň úplně první meteorit nalezený v Praze. V rámci aukce získá výherce rovněž certifikát pravosti s hologramem, osobně podepsanou knihu o mikrometeoritech od jejich objevitele Jona Larsena, obraz mikrometeoritu na zeď a fotodokumentaci z hledání prvního českého mikrometeoritu. Aukce končí 1. listopadu ve 20 hodin a vztahuje se na ní garance vrácení peněz, tedy platba proběhne prostřednictvím bezpečné Aukro platby.

Mikrometeority už jsou vědecké obci známé desítky let, ale jejich nálezy pocházely pouze z odlehlých oblastí Antarktidy, Grónska, Nového Skotska, pouště Atacama a podobně. Dne 25. září 2023 však navštívil Prahu Jon Larsen, společně se svým charakteristickým vybavením: skládacím košťátkem (aby se mu vešlo do letadla), magnetem a hromadou igelitových pytlíků. Společně se dvěma členy Mezinárodní asociace sběratelů meteoritů (International Meteorite Collectors Association – I.M.C.A.) a zakladateli společnosti Top Meteorites, Zdeňkem Schneiderem a Milanem Zvárou se vydali na střechu obchodního domu Tesco. Po několika hodinách sbírání vzorků usazenin našli historicky první mikrometeorit na území České republiky.

Bylo potvrzeno, že kámen je mimozemského původu na základě vizuální identifikace od Jona Larsena. Kámen je namontován na podepsaném odolném mikroskopickém sklíčku a je dodáván spolu s certifikátem pravosti,“ uvedl Zdeněk Schneider, zakladatel společnosti Top Meteorites k aukci českého mikrometeoritu s katalogovým číslem NMM 4710, které odkazuje na archiv NMM, index sbírky Projekt Stardust Jona Larsena, která je referenční sbírkou pro městské mikrometeority.

Mikrometeorit NMM 4710 je aerodynamický černý kryptokrystalický (CC) typ, dlouhý zhruba 0,15 mm, s nikl-železitou kuličkou na každém konci. Tyto výjimečné úkazy na obou stranách meteoritu vznikly díky tomu, že meteorit v okamžiku vstupu do atmosféry rotoval. Jakmile v důsledku tření o atmosféru vzrostla jeho teplota a začal se tavit, těžké prvky, které obsahuje, se díky odstředivé síle začaly přesouvat k jeho okrajům, kde po ztuhnutí už zůstaly. Toto je vzácný jev a mikrometeority těchto tvarů jsou obzvláště ceněny.

Kyberzločinci se nyní hojně vydávají za známé doručovací firmy. Falešnou SMS kradou údaje k účtu či ke kartě

ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků, kterou nyní hojně využívají. Aktuálně se vydávají za známé doručovací společnosti a rozesílají falešné SMS zprávy, přes které kradou lidem přihlašovací údaje k jejich účtům nebo platebním kartám.

„Je to opět známá finta, ale v posledních dnech se její využívání významně zintenzivnilo. Její podstatou je, že člověk klikne na odkaz ve falešné SMS zprávě v domnění, že vyřeší zásilku například od České pošty, ale ve skutečnosti se dostane na napodobeninu platební brány, kde vyplní přihlašovací údaje k účtu nebo platební kartě a v tom okamžiku jsou mu zcizeny podvodníkem a zneužity,“ popisuje hlavní principy tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.

Podvodné SMS zprávy jsou letitý trik kyberpodvodníků. Aktuálně se vydávají za doručovací společnosti, ale často třeba i za finanční úřad, správu sociálního zabezpečení atd. „První, na co je třeba myslet je, zda opravdu nějaký balíček očekávám. Pokud ne, tak takovou zprávu rovnou smažte. Všímejte si, z jakého čísla vám zpráva přišla. Často je to zahraniční číslo. Stejně tak odkazy umístěné v SMS zprávách jsou svým tvarem na hony vzdálené od těch reálných. Je potřeba zachovat chladnou hlavu a jednat s rozmyslem,“ dodává Petr Vosála.

Takto vypadá falešná SMS zpráva

Počty kyberútoků meziročně neklesají, ale právě naopak. Podle nedávno zveřejněných statistik České bankovní asociace jich bylo jen za první pololetí přes 30 tisíc. Okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském i letošním roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.

Vše o kybernetických podvodnících, které v ČSOB nazýváme Volači a Klikač, si můžete připomenout ZDE.

Nový test od ČBA v rámci aktivity nePINdej! si můžete vyzkoušet na adrese: www.kybertest.cz.

Skupina ČSOB

je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v online prostředí i na pobočkách. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním bankopojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.

V oblasti bydlení je ČSOB největším poskytovatelem úvěrů v České republice. Díky Hypoteční bance a ČSOB Stavební spořitelně, které jsou částí skupiny ČSOB, jejich celkový objem dosahuje cca 500 miliard korun. Naším cílem je nabídnout klientům veškeré služby spojené s bydlením jednoduše a pod jednou střechou – od úvěrů na bydlení, po hypotéky, stavební spoření a související služby jako je pojištění hypotéky, nemovitosti apod.

Venku přituhuje. Jak udržet přívěs v kondici pro bezpečné a spolehlivé cesty?

Stejně jako auto, potřebuje i přívěs pravidelnou kontrolu a údržbu. Zejména v zimě, kdy nízké teploty dávají přívěsu zabrat, a zanedbání malých problémů může vést k velkým závadám. Pokud ale budete přívěsu věnovat pravidelnou péči a servisní kontroly, udržíte ho dlouho v kondici. Zatímco na povinnou garanční prohlídku je třeba přijet s přívěsem do servisu, běžnou údržbu zvládnete sami. Na co si dát pozor?

Kola

Hlavní součástí přívěsu jsou kola, která potřebují pravidelný servis, a není radno je zanedbávat. Kontrolováno by mělo být především správné huštění pneumatik a dotažení kolových šroubů. „Právě stav pneumatik má vliv na pérování a jízdní vlastnosti celého přívěsu. Maximální doporučený tlak zjistí majitelé přímo na každé pneumatice. Tlak totiž ovlivňuje její životnost,“ uvádí Petr Ostrý, spolumajitel a jednatel společnosti Agados, která je největším tuzemským výrobcem přívěsných vozíků.

Povrch

Zejména v zimě se doporučuje udržovat povrchové části, které jsou náchylné na posypovou sůl, která se používá pro ošetření silnice. Přívěs oplachujte čistou vodou, aby solanka na plochu nepůsobila dlouho. Zvýšenou péči věnujte zinkovým částem, čímž zabráníte případnému reznutí. Přívěs uschovejte pod střechu nebo přikryjte alespoň plachtou, aby do něj nesněžilo.

Světla

Před každou jízdou zkontrolujte světelné prvky, které jsou důležité pro bezpečnost na silnici. „Přívěsy Agados mají od roku 2020 zadní LED osvětlení ve vlastním designu ve standardní výbavě u brzděných přívěsů a volitelně je osvětlení k dispozici i pro nebrzděné přívěsy. Novinkou letošního roku jsou i poziční světla v designu Agados. LED osvětlení je odolnější vůči otřesům během jízdy a má vyšší životnost. Velké množství přívěsů ale LED světly nedisponuje, proto musí majitel přívěsu se žárovkovými světly kontrolovat kontakty v samotné vidlici, zvláště v konektorech zadních svítilen, kam se často dostává vlhkost,“ vysvětluje Petr Ostrý.

Podvozek

V zimě je kontrola podvozku důležitá. Nachází se zde šrouby, spoje. Zkontrolujte, zda nejsou uvolněny.

Brzdy

Zvýšenou pozornost věnujte kontrole a seřízení brzd. Potřebná je kontrola opotřebení brzdového systému a zjištění vůle mezi brzdovým obložením a brzdovým bubnem. Nezapomeňte na kontrolu a promazání nájezdové brzdy. Špatné brzdové tlumiče nechte vyměnit. Kompletní seřízení brzd by mělo proběhnout každé dva roky nebo po ujetí 40 tisíc km.

Garanční prohlídka a servis

Hlídejte termíny garanční prohlídky, které jsou předepsané u nebrzděných přívěsů po 12 měsících od zakoupení přívěsu a u brzděných přívěsů ve třech termínech – po 6 měsících od zakoupení přívěsu (nebo ujetí 2 000 km), dále po 12 měsících od zakoupení přívěsu (nebo ujetí 15 000 km) a poslední termín povinné garanční prohlídky je po 24 měsících od zakoupení přívěsu. „Pravidelný servis zase může odhalit potenciální problémy nebo opotřebení, které mohou ohrozit bezpečnost jízdy. Důležité je, aby servisní opravy a montáže náhradních dílů prováděli proškolení mechanici. Originální a značkové náhradní díly navíc zaručují kvalitu, bezpečnost a dlouhou životnost. Agados garantuje pro svoje přívěsy servis, opravy a výměny včetně značkových náhradních dílů,“ dodal Petr Ostrý.

Agados je v České republice největším výrobcem přívěsů a zároveň jedním z největších evropských výrobců přívěsů v kategorii O1 a O2 (celková hmotnost přívěsů do 750 kg a do 3500 kg). Agados ročně prodá okolo 30 tisíc přívěsných vozíků. Společnost je zastoupena ve většině evropských států a na území České republiky. Polovina produkce míří za hranice. Společnost Agados nabízí přívěsy z široké palety vyráběných brzděných a nebrzděných typů různého použití, rozměrů, použitého materiálu a bohatého příslušenství. Agados zajišťuje i kompletní servis a prodej náhradních dílů i na starší typy přívěsů. Výrobou přívěsů se zabývá od roku 1992. Sídlí ve Velkém Meziříčí.

OPPO představuje na konferenci Snapdragon Summit 2023 inovace vyvinuté ve spolupráci se společností Qualcomm

Budoucí vlajkový smartphone OPPO bude jako jeden z prvních vybaven mobilní platformou Snapdragon 8 Gen 3. OPPO na konferenci Snapdragon Summit 2023 prezentuje své nejnovější technologické úspěchy ve spolupráci se společností Qualcomm Technologies a představuje mobilní ray tracing, aplikace XR a nositelná zařízení.

Během konference Snapdragon Summit 2023, která se koná od 24. do 26. října na Havaji, představila společnost OPPO úspěchy své technologické spolupráce s Qualcomm Technologies. Jako jeden z klíčových partnerů prezentovala společnost OPPO své technologické inovace v oblasti chytrých telefonů a nositelných zařízení, včetně funkce hardwarového ray tracingu na nové prémiové mobilní platformě Snapdragon® 8 Gen 3, hodinek OPPO Watch Pro 4, postavených na platformě Snapdragon W5 Gen 1, a již dříve oznámených brýlí OPPO MR Glass Developer Edition, které běží na Snapdragon Spaces™ XR Developers Platform.

Vedle technologických a produktových ukázek společnost OPPO oznámila, že její budoucí vlajkový smartphone bude mezi prvními vybavený mobilní platformou Snapdragon 8 Gen 3, která poskytne dokonalé zážitky uživatelům po celém světě.

„V uplynulém roce společnosti OPPO a Qualcomm Technologies úzce spolupracovaly v oblastech, jako jsou inovace produktů, vývoj špičkových technologií a posílení postavení inovátorů v rámci ekosystému,“ řekl Pete Lau, senior viceprezident a produktový ředitel společnosti OPPO. „Spolupráce s Qualcomm Technologies nám umožňuje nově definovat výkon špičkových smartphonů a poskytnout uživatelům po celém světě výjimečný zážitek.“

Revoluce v mobilním ray tracingu s platformou Snapdragon 8 Gen 3

OPPO dlouhodobě spolupracuje s Qualcomm Technologies na optimalizaci svého vlastního ray tracingového enginu PhysRay Engine 2.0. Díky mobilní platformě nové generace Snapdragon 8 Gen 3 a nejnovějším funkcím Snapdragon Elite Gaming™ tato spolupráce výrazně vylepšuje vizuální efekty, jako jsou odrazy a světla ve hrách, a umožňuje tak vytvářet komplexní a detailní herní scénáře s pozoruhodnou věrností a vysokou snímkovou frekvencí.

Tato spolupráce se rozšířila na průkopnický pilotní projekt ray tracingu, který zahrnoval populární mobilní hru Nitro Nation World Tour, vyvinutou společností Mythical Games. Díky mobilní platformě Snapdragon® 8 Gen 3 představuje tato iniciativa vůbec první mobilní ray tracing společnosti OPPO v demo verzi závodní hry z reálného světa, která hráčům poskytuje realističtější herní scény a pohlcující zážitek.

Posunutí zážitků z XR na novou úroveň

Dlouhodobá spolupráce OPPO s Qualcomm Technologies v oblasti aplikací XR dosáhla vzrušujícího vrcholu. Na AWE 2023 představila společnost OPPO své brýle OPPO MR Glass Developers Edition, postavené na platformě Snapdragon XR2+ Gen 1. Toto zařízení je jedním z prvních řešení smíšené reality na světě, které využívají Snapdragon Spaces XR Developers Platform. Tato spolupráce jde nad rámec hardwaru a zasahuje do inovací ekosystému XR a OPPO se chystá uvést na trh špičkové produkty XR, které plynule propojí fyzický a digitální svět a poskytnou skutečně skvělý zážitek.

Vlajkové smartphony a nositelná zařízení postavená na dlouhodobé spolupráci

Spolupráce OPPO s Qualcomm Technologies se týká různých kategorií produktů, včetně chytrých telefonů a nositelných zařízení. Tato spolupráce vedla zejména k integraci mobilních platforem Snapdragon do různých modelů smartphonů, včetně zařízení OPPO Find X6 Pro, OPPO Find N2 a OPPO Reno10.

Hodinky OPPO Watch 4 Pro jsou v oblasti nositelných zařízení důkazem inovace a praktičnosti.  Toto zařízení, postavené na Snapdragon W5 Gen 1 Wearable Platform, nabízí dvojí funkci. Je současně nástrojem na sledování zdravotního stavu a spolehlivým každodenním asistentem. Jeho inovativní konstrukce se dvěma platformami je pečlivě optimalizovaná pro delší výdrž baterie. V úsporném režimu získají uživatelé přístup k 19 nejužitečnějším funkcím, které jsou určené pro každodenní potřeby, sport a zdraví, s pozoruhodnou, až 14denní výdrží baterie. Oproti tomu inteligentní režim zaručuje plnohodnotné používání po dobu 5 dní na jedno nabití.

OPPO bude pod svým heslem „Inspiration Ahead“ i nadále úzce spolupracovat s Qualcomm Technologies a dalšími špičkami v oboru na vývoji pokročilých technologií a produktů, které uživatelům přinášejí lepší mobilní zážitky a jsou součástí otevřeného a robustního globálního technologického ekosystému.

*Snapdragon, Snapdragon Elite Gaming a Snapdragon Spaces jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti Qualcomm Incorporated. 

*Snapdragon, Snapdragon Elite Gaming a Snapdragon Spaces jsou produkty společnosti Qualcomm Technologies, Inc. a/nebo jejích dceřiných společností.

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši.  Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

oppo.com facebook.com/oppomobilecz instagram.com/oppomobilecz

NETGEAR rozšiřuje svou řadu chytrých přepínačů o model MS108TUP

Společnost NETGEAR uvedla na trh 8portový multigigabitový ethernetový Ultra60 PoE++Smart Switch NETGEAR MS108TUP, který je navržen pro firmy, které potřebují spolehlivé a bezproblémové připojení typu „vše v jednom“.

Počet zařízení, která jsou na pracovištích připojována k internetu, neustále roste. Nejedná se pouze o pracovní zařízení, ale také o nejrůznější přístroje, které si do práce přinášejí zaměstnanci. Aplikace, které na těchto zařízeních běží, mají často poměrně vysoké datové požadavky. Je proto žádoucí, aby především malé a střední firmy měly k dispozici takové síťové řešení, které i v případě připojení většího množství „externích“ zařízení dokáže udržet kvalitu internetového připojení.

Model MS108TUP je součástí řešení NETGEAR Total Network Solution, které v sobě spojuje nedávno uvedený router PR60X Pro, přístupové body Pro WiFi a cloudovou platformu Insight. Jednotné propojení mezi zařízeními umožňuje rychlejší nastavení a komplexnější správu, a tedy více času na práci.

Součástí balení je integrované webové grafické rozhraní pro správu, nastavení a správa přepínače je však ještě pohodlnější prostřednictvím cloudové platformy pro správu NETGEAR Insight. Insight poskytuje komplexní vzdálenou konfiguraci a řešení problémů pro routery NETGEAR Pro, přístupové body Pro WiFi a přepínače s inteligentní cloudovou správou.

Další technické specifikace:

  • 8 Multi-Gigabit (2,5G) ethernetových portů pro flexibilní a automaticky přizpůsobitelné kabelové připojení zařízení s vysokou šířkou pásma – okamžité připojení zařízení a poskytnutí každému zařízení přesně takové rychlosti, jakou potřebuje: 1G nebo 2,5G, automaticky.
  • 4 porty PoE++ (802.3bt 60W/port) a 4 porty PoE+ (802.3at 30W/port) umožňují připojit k síti více zařízení, která jsou současně napájena elektrickou energií.
  • Pokročilé ovládání PoE pro jednotlivé porty zjednodušuje správu bezdrátových přístupových bodů, bezpečnostních IP kamer, LED osvětlení, bezpečnostních zámků dveří, zařízení IoT a dalších.
  • Nepřetržité napájení PoE i při aktualizaci firmware nebo restartu softwaru.
  • Energeticky účinný Ethernet (IEEE 802.3az) pro maximální úsporu energie – Nejnovější funkce pro úsporu energie včetně automatického přechodu na nižší režim napájení pro každý port, když je linka portu vypnutá nebo nečinná.
  • Tichý provoz bez hluku ventilátoru. 

Dostupnost

NETGEAR MS108TUP bude na evropském trhu dostupný od prosince 2023 za cenu 579 EUR. 

O společnosti NETGEAR

Společnost NETGEAR® (NASDAQ: NTGR) je průkopníkem pokročilých síťových technologií pro domácnosti, firmy a poskytovatele služeb po celém světě s cílem je zjednodušit a zlepšit život lidí. Umožňuje lidem spolupracovat a připojit se ke světu informací a zábavy. Nabízí inovativní a pokročilá propojená řešení: mobilní a cloudové služby pro lepší ovládání a zabezpečení, inteligentní síťové produkty, video přes Ethernet pro Pro AV aplikace, snadno použitelná wi-fi řešení a výkonné herní routery pro vylepšení hraní online her. Společnost sídlí v San Jose v Kalifornii a její pobočky jsou rozmístěny po celém světě.

Informace v češtině jsou k dispozici na webových stránkách www.netgearcz.cz.

Sledujte české aktivity společnosti NETGEAR také na sociálních sítích facebook a LinkedIn.

© 2023 NETGEAR, Inc. NETGEAR a logo NETGEAR jsou ochranné známky či registrované ochranné známky společnosti NETGEAR, Inc. a jejích dceřiných společností ve Spojených státech a dalších zemích. Ostatní názvy značek a produktů jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky příslušných majitelů. Uvedené informace podléhají změnám bez upozornění. NETGEAR nenese odpovědnost za technické nebo redakční chyby nebo opomenutí. Všechna práva vyhrazena.

Výhledové prohlášení:

Tato tisková zpráva obsahuje výhledová prohlášení v souladu s „U.S. Private Securities Litigation Reform Act“ z roku 1995. Za tato výhledová prohlášení jsou považovány informace týkající se produktů, řešení a technologií společnosti NETGEAR, očekávané funkce, vlastnosti, parametry, spolehlivost, přijetí na trhu, růst trhu, specifické použití, zpětná vazba od uživatelů a postavení produktů a technologií NETGEAR na trhu. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních vedení společnosti a podléhají určitým rizikům, nejistotám a předpokladům, včetně následujících: skutečná cena, výkon a jednoduchost používání výrobků NETGEAR nemusí splňovat představy o ceně, výkonu a jednoduchosti používání zákazníků; výkon výrobků může být nepříznivě ovlivněn reálnými podmínkami provozního prostředí; selhání produktů může za určitých okolností způsobit trvalou ztrátu dat koncových uživatelů; nové viry nebo internetové hrozby mohou snížit účinnost bezpečnostních technologií v produktech NETGEAR; schopnost společnosti NETGEAR vyvíjet a prodávat své výrobky a technologie může poklesnout vlivem dopadu a cenové politiky konkurenčních výrobků či zavedení alternativních technologických řešení. Další informace o možných rizikových faktorech, které by mohly ovlivnit společnost NETGEAR a její obchodní činnost, jsou podrobně popsány v oznámeních společnosti NETGEAR, pravidelně podávaných americké Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC). NETGEAR na sebe nebere žádný závazek zveřejnit případné revize výhledových prohlášení obsažených v tomto dokumentu, aby odrážela události nebo okolnosti, které nastaly po datu vydání této zprávy nebo v reakci na vznik neočekávaných událostí.

Menší firmy digitalizují přes „no-code“. Šetří dvě třetiny nákladů

Obchodování se díky digitalizaci dostává na novou úroveň: je rychlejší, přehlednější, přesnější. Hlad po digitálu však u menších a středních firem brzdí náklady: stojí to peníze, lidi, čas i námahu. Roste proto obliba tzv. low-code a no-code systémů. Přijdou na třetinu ceny, spuštění je rychlejší, a navíc se při něm lze obejít bez chronicky nedostatkových ajťáků.

Praha 25. 10. 2023 – Řízení českých firem jde často z extrému do extrému. Na jedné straně podniky řídí své aktivity pomocí excelových tabulek, na druhé straně si zejména korporáty a velké firmy pořizují sofistikované systémy, jejichž programování stojí miliony a zaměstná na řadu měsíců celé týmy programátorů. Těch druhých podniků je ve srovnání se západní Evropou zlomek: ještě v „covidovém“ roce 2021, který jinak akceleroval online řízení napříč odvětvími, chyběl podle Českého statistického úřadu jeden z nejběžnějších nástrojů, CRM (řízení vztahů se zákazníky), ve více než 80 procentech firem, přičemž např. v Nizozemí a Belgii jejich počet přesahoval polovinu. Z necelé pětiny českých uživatelů bylo navíc malých firem pouze 14 procent a středních 29 procent. „Většina menších firem žije v představě, že si firemní systém buď nemůže dovolit, a dál řídí své aktivity pomocí jednoduchých tabulek, anebo krvácí na vývoji příliš složitých systémů. Low-code a no-code však přinesly možnost získat komplexní digitalizovaný systém bez hlubokých znalostí programování,“ uvádí Eduard Hlava ze společnosti Plexima.io, která pomáhá firmám s implementací low-code a no-code. „Ve srovnání s dosavadními systémy přijdou asi na třetinu ceny.“

Krabice vs. customizace

Klíčovou kvalitou firemních systémů je customizace čili řešení na míru konkrétní firmě. Přední expert na low-code a no-code technologie Adam Bárta vysvětluje v nadsázce teorii tří digitálních světů na českém trhu: „První tvoří tzv. krabice, předem naprogramované standardizované CRM systémy, jakási digitální konfekce, nezohledňující specifika firmy. Jsou vhodné pro ty, kdo potřebují ošetřit jen obchod, tedy klasické CRM, a vše ostatní – evidenci smluv, personální agendu, účetnictví, řízení výroby apod. – mají v pořádku. Druhý svět tvoří řešení naprogramovaná od nuly a na míru danému podniku, vyžadující však armádu programátorů, delší čas a finanční investici v řádech milionů. Třetí svět je low-code a no-code, tedy takové stavebnice, kde už jsou hotové bloky a vy je intuitivně skládáte, jak potřebujete. Tyto technologie, taktéž vysoce customizované, dokáže i neprogramátor naklikat a nasadit v řádu týdnů.“

Soumrak, nebo budoucnost programátorů?

Experti vidí buducnost low-code a now-code technologií nejen v menších firmách. Výzkumná agentura Gartner odhaduje, že do roku 2025 bude 70 procent nových podnikových aplikací využívat tyto technologie, přičemž v roce 2020 to bylo méně než 25 procent. „Již na konci roku 2023 bude počet aktivních vývojářů z řad běžné veřejnosti ve velkých společnostech a korporátech nejméně čtyřikrát vyšší než počet profesionálních vývojářů,“ predikuje Paul Vincent. S tím souhlasí i čeští specialisté na low-code a no-code. Upozorňují přitom, že nové technologie neznamenají soumrak klasických programátorů, ale naopak šanci na další uplatnění. „Proč vynalézat stále znovu kolo? Kreativní programátoři budou raději vymýšlet ad hoc nová řešení, než aby vkládali do formulářů pár nových políček,“ je přesvědčen Adam Bárta.

První low-code a no-code konference v listopadu v Praze

Low-code a no-code bude také ústředním tématem konference, která se koná již 2. listopadu v pražském Karlíně. „Setkání s mezinárodním obsazením je určeno zejména šéfům a klíčovým manažerům firem, které zvažují nasazení nového firemního systému,“ uvádí Eduard Hlava. Ze standardních firemních pozic jsou to tedy kromě CEO též CFO (technický ředitel), COO (obchodní ředitel), a obecně IT specialisté.

Automatická prodejna COOP v Mladé Boleslavi představuje revoluci v zabezpečení. Při nákupech asistuje umělá inteligence a vzdálený operátor 

Včera otevřená samoobsluha COOP v Mladé Boleslavi je teprve druhou prodejnou v republice, která je kromě toho, že funguje ve večerních a nočních hodinách zcela bez personálu, vybavená kamerovým systémem s inteligentní detekcí událostí a vzdálenou asistencí. Tuto službu zajišťuje dispečink bezpečnostní agentury SECURITAS ČR. Kombinace vstupu přes bankovní identitu a vzdálené asistence školených operátorů umožňuje v automatické prodejně zvýšit komfort zákazníků a zároveň ještě lépe zabezpečit prodej alkoholických nápojů.

Největší bezpečnostní agentura v České republice SECURITAS ČR dnes oznámila spuštění služby inteligentního videodohledu v nové prodejně COOP v ulici Na Radouči v Mladé Boleslavi. Tato prodejna je již několikátou v řadě, která umožňuje ve večerních a nočních hodinách zcela automatický provoz, je ale teprve druhou v republice, kde je k dispozici vzdálená ostraha a asistence profesionálního dispečinku, který pracuje s pomocí inteligentní videodetekce. Operátoři ke komunikaci s návštěvníky využívají oboustranné audio.

Automatická prodejna s asistencí na dálku – poprvé v Mladé Boleslavi

Prodejna COOP v Mladé Boleslavi funguje v pracovní podobně jako běžná samoobsluha s personálem. Po skončení standardní pracovní doby ale nemusí nákupy skončit – s pomocí vygenerovaného QR kódu na základě bankovní identity můžou zákazníci do prodejny vstoupit a obsloužit se sami. „První automatickou prodejnu jsme otevřeli v roce 2022 a tato prodejna v Mladé Boleslavi je již v pořadí třináctá,“ říká ředitel rozvoje společnosti COOP Lukáše Němčík. „Co se týče bezpečnosti, s krádežemi v těchto prodejnách až na zanedbatelné případy problém není – totožnost návštěvníků je totiž známá stejně jako fakt, že je prostor pod dohledem kamer.“

Novým prvkem prodejny je ale zapojení vzdáleného dispečinku Securitas Operation Center, který s pomocí profesionálních operátorů zajišťuje videodohled. Hlavním benefitem této služby je možnost asistence na dálku – s pomocí více než 30 kamer v prodejně a oboustranného audia má operátor dobrý přehled, může s návštěvníky komunikovat a podle předem definovaného scénáře reagovat na nestandartní situace. Například pomůže zákazníkům při odchodu z prodejny, při problémech s platbou, skenování zboží apod.

Prodej alkoholu je bezpečnější než v běžném provozu

Díky tomu, že se zákazník při vstupu do prodejny musí prokázat bankovní identitou ve svém mobilu, která spolehlivě identifikuje i jeho věk, nemůžou do prodejen sami vstupovat mladiství. To mimo jiné umožňuje prodávat alkoholické nápoje. „Stát uznává a využívá bankovní identitu i v takových citlivých oblastech jako je vyplácení určitých dávek či vstupu do celé řady osobních registrů, a to proto, že možnost jejího zneužití je naprosto minimální. Další pojistkou při prodeji alkoholických nápojů je od nynějška právě zapojení vzdálené asistence dispečinku Securitas Operation Center,“ říká Lukáš Němčík ze společnosti COOP.

Školení pracovníci dispečinku mohou se zákazníkem komunikovat, poskytovat mu potřebnou asistenci, zablokovat mu možnost za zboží zaplatit, zajistit výjezd bezpečností agentury, kontaktovat Policii ČR, městkou policii, zástupce zaměstnanců či provozovatelů daného obchodu atd. „Tato škála činností se fakticky nijak neliší od možností personálu v rámci běžného prodeje. V případě problémových zákazníků je naopak personál ve větším bezpečí v porovnání s běžným prodejem,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Nestandardní situace se detekuje automaticky

Nepřetržité sledování jedné prodejny a asistence na dálku by samozřejmě byla velmi časově náročná a vytížila by celý čas operátora – proto funguje systém společnosti Securitas označovaný jako Remote Video Solutions (RVS) na základě inteligentní detekce událostí. Kamery, díky videoanalytickému softwaru Veesion dodávaného společností Sensormatic Solutions, například samy rozpoznají, sadu definovaných podezřelých gest, nebo že v prodejně někdo upadl, že má problém u pokladen nebo nechce opustit prostor. Operátor tak nemusí sledovat zákazníky po celou dobu nákupu, pouze reaguje na nestandardní události, které mu systém sám nahlásí.  „Automatické prodejny jsou jednoznačně trendem budoucnosti, a proto jsme rádi, že jsme úspěšně splnili tuhle výzvu navrhout a nastavit kamerový systém tak, abychom dodali spolehlivou a zároveň úspornou službu vzdálené asistence,“ říká Jan Peroutka, ředitel pro bezpečnostní řešení ze společnosti SECURITAS ČR. Pokud se služba dlouhodobě osvědčí, plánuje společnost COOP využívat služeb dispečinku Securitas i v dalších chystaných prodejnách – například v Břeclavi, kde se bude otevírat již v listopadu.

Česká společnost eMan pomáhá i na ropných vrtech v Texasu

Software house eMan znova dokazuje, že světový byznys jde dělat i z Česka. Tentokrát pomohl společnosti Tenaris najít řešení při práci na ropných vrtech v Texasu.

Společnost Tenaris se rozhodla vylepšit svůj způsob práce v oblasti sběru a sdílení dat z ropných vrtů v americkém Texasu. Jejím cílem bylo usnadnit sledování procesu dokončování vrtu v reálném čase a umožnit operátorům provádět vzdálenou asistenci. Nově nastavené alarmy umožní předvídat „kritické“ okamžiky a zároveň detailnější hodnocení stavu speciálního potrubí.

Jak celý proces probíhá?

Těžba „tekutého zlata“ je sofistikovaný a technicky náročný proces. Nastavit ho tak, aby byl co nejefektivnější a nedocházelo ke zbytečným komplikacím a časovým prodlevám i finančním ztrátám, chce notnou dávku víceoborové expertízy.

Jose Lazaro, ředitel severoamerické pobočky společnosti eMan, vysvětluje: „Při zakládání nového ropného vrtu se při prohlubování povrchu využívá velká ocelová pažnice. Ta má za úkol zabránit zemině, aby se hroutila zpět do vrtu. Při dosažení větší hloubky je dále nutné použít druhý ochranný plášť, který stabilizuje terén, ale také umožní plynulý vstup a výstup vrtných nástrojů. Těsně před dokončením vrtu je zavedena těžební pažnice, která umožňuje nástrojům přístup k lámání hornin a zároveň kontrolovaně propouští ropu, plyn a vodu.“

Nastane-li při těžbě problém, musí provozovatel vrtu kontaktovat společnost Tenaris, která následně analyzuje hlášení o chodu pažnice. Počáteční diskuse mohou sice probíhat po telefonu nebo e-mailu, simulace se však musí provést přímo na místě. A v mnoha případech musí Tenaris vyslat pracovníka na ropné pole osobně, aby ověřil, jak je operace dokončena.

Cestovat například z kanceláře v texaském Houstonu je často velmi neefektivní, časově náročné a nákladné a v případě špatně vyžádaných plášťů ropovodů se hodiny pozastaveného provozu mohou rovnat velkým ztrátám na příjmech.

Problém při stavbě vyřešen do několika sekund

Jako řešení navrhli vývojáři z eManu takzvaný Real Time Casing Running Monitoring (RTRCM) – monitoring běhu pouzdra v reálném čase. „Během několika měsíců pilotního provozu se nám podařilo vybudovat celý software pro rozpoznávání, metodiku zpracování příjmů a dat, konsolidaci dat a tvorbu ukazatelů. Zdokonalili jsme logiku analýzy, nastavili nové alarmy a zlepšili vizualizaci používaných dat,“ doplňuje Lazaro.

Důležité bylo ušetřit čas a být efektivnější – a to se podařilo. Díky tomuto řešení lze data odesílat v reálném čase a na dálku. Díky výraznému poklesu počtu nehod se také povedlo omezit nutnou přítomnost odborníků na místě. Dnes je již toto řešení zavedeno na několika amerických vrtech a dokáže odstranit potenciální problém během několika sekund, stejně jako probíhající práce na zpřístupnění tohoto nástroje „majitelům“ ropného pole.

Společnost eMan působí v americkém Texasu již od roku 2018 a má zde za sebou řadu úspěšných projektů. „Jsem rád, že můžeme nabízet služby na obou stranách zeměkoule. USA je kolébkou technologií a inovací a my jsme součástí dění. V Houstonu máme blízko k největším společnostem ať už z oblasti ropného průmyslu, zdravotnictví nebo vesmírných technologií,“ říká Michal Košek, CEO společnosti eMan.

O společnosti eMan:

Společnost eMan je předním českým dodavatelem softwaru. Specializuje se na vývoj mobilních a webových aplikací a související služby, jako jsou UI/UX design, podpora a servis, outsourcing IT specialistů a poskytování konzultací. Zaměřuje se především na klienty z automobilového průmyslu, energetiky, bankovnictví, pojišťovnictví, průmyslu a služeb. Kvalitu námi vyvinutých řešení potvrzují desítky získaných ocenění. eMan působí v České republice a ve Spojených státech amerických. Od roku 2020 jsou akcie společnosti volně obchodovány na trhu PX Start na Burze cenných papírů Praha a na burze RM-Systém, kterou provozuje Fio banka.

Exit mobile version